MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 549 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 26 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
506. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de urmărire a executării
obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor comerciale
683. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri
de urmărire a executării obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societătilor comerciale
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 162 din 4 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11, 14 si
15 din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si
societătile de leasing, republicată
LEGI SI DECRETE
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de urmărire a
executării obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor
comerciale
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului
nr. 25 din 30 ianuarie 2002 privind unele măsuri de urmărire a executării
obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor comerciale,
adoptată în temeiul art. 1 pct. II.11 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea
Guvernului de a
emite
ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 2
februarie 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Prezenta ordonantă reglementează modul de
urmărire a executării obligatiilor asumate de cumpărători pe perioada derulării
contractelor de vânzare-cumpărare de actiuni detinute de stat la societătile
comerciale, societătile si companiile nationale.”
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Prezenta ordonantă se aplică contractelor
având ca obiect vânzarea-cumpărarea de actiuni detinute de stat la societătile
comerciale, încheiate de Fondul Proprietătii de Stat sau de Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului si aflate în derulare,
pentru efectele produse de acestea după intrarea ei în vigoare.”
3. Literele d), e), g), l) si n) ale articolului 3
vor avea următorul cuprins:
“d) vânzător - Fondul Proprietătii de Stat sau
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, ca
parte în contract, denumită în continuare A.P.A.P.S. sau Autoritate;
e) cumpărător - persoană fizică sau juridică de
drept privat, de cetătenie, respectiv de nationalitate română sau străină,
parte în contractul de vânzare-cumpărare de actiuni încheiat cu Fondul
Proprietătii de Stat sau cu A.P.A.P.S.;
...............................................................................................
g) scadentă - termenul până la care
cumpărătorul s-a angajat să îsi îndeplinească o obligatie contractuală;
...............................................................................................
l) perioada de derulare a contractului -
perioada până la îndeplinirea oricăreia si a tuturor obligatiilor părtilor
contractante, conform clauzelor contractuale si prevederilor prezentei
ordonante; intră sub incidenta acestei definitii inclusiv acele contracte care
până la aparitia prezentei ordonante confereau A.P.A.P.S. dreptul de a pretinde
cumpărătorilor aducerea la îndeplinire/conformarea fată de obligatiile ce
izvorau din contract;
...............................................................................................
n) afiliat - persoană juridică la care
cumpărătorul este asociat/actionar, cu exceptia societătii ale cărei actiuni
fac obiectul contractului de vânzare-cumpărare;”
4. La articolul 3, după litera n) se introduce
litera o) cu următorul cuprins:
“o) termen intermediar - termen de realizare
esalonată a unei obligatii contractuale până la scadentă.”
5. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Societătile privatizate prin încheiere
de contracte de vânzare-cumpărare de actiuni sunt supuse controlului
postprivatizare pe perioada de derulare a acestora. Sunt supuse controlului
postprivatizare pe perioada de derulare a contractului si societătile care după
privatizare au fuzionat, după caz, cu altă societate comercială sau cu cumpărătorul,
precum si cele rezultate prin divizare, dacă aceste operatiuni au avut loc
înăuntrul perioadei de derulare a contractului.
(2) Controlul postprivatizare se exercită de către
A.P.A.P.S. prin departamentele de specialitate si are ca obiect urmărirea modului
în care sunt respectate de către cumpărător obligatiile asumate prin
contractele respective si, după caz, urmărirea evolutiei principalilor
indicatori economico-financiari ai societătilor la care au fost vândute actiuni
ale statului prin contracte aflate în perioada de derulare.”
6. Alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - (1) Reprezentantii legali ai societătii
sunt obligati să transmită Autoritătii, în termen de maximum 30 de zile
lucrătoare de la data împlinirii termenului intermediar/scadentei fiecărei
obligatii contractuale a cumpărătorului, un raport cu privire la modul de
îndeplinire a acesteia.”
7. La articolul 8, după alineatul (4) se introduce
alineatul (5) cu următorul cuprins:
“(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică
contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante, în
cazul în care în acestea sunt prevăzute alte termene de raportare.”
8. Alineatele (1) si (3) ale articolului 9 vor avea
următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Reprezentantii legali ai societătilor
si cumpărătorul sunt obligati să comunice Autoritătii situatia în care, conform
prevederilor legale în vigoare, pentru societate a fost declansată procedura de
reorganizare judiciară sau de faliment ori, după caz, procedura de lichidare
voluntară.
...............................................................................................
(3) Comunicarea prevăzută la alineatele precedente va
fi transmisă Autoritătii în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data
primirii de la tribunal a hotărârii cu privire la declansarea procedurii în
cauză, respectiv de la data desemnării lichidatorilor în cazul lichidării
voluntare.”
9. Capitolul IV va avea următorul titlu:
“CAPITOLUL IV
Atributiile Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului în domeniul controlului
postprivatizare”
10. Litera e) a articolului 10 va avea următorul
cuprins:
‘e) poate să încheie cu cumpărătorul, la solicitarea
acestuia, acte aditionale la contract în perioada de derulare, pe baza unei
analize economico-financiare în urma căreia se constată necesitatea revizuirii
clauzelor respective;”
11. Capitolul V va avea următorul titlu:
“CAPITOLUL V
Măsuri privind eficientizarea procesului
de control postprivatizare”
12. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - În scopul asigurării conditiilor necesare
pentru urmărirea modului de realizare a obligatiilor contractuale si
organizării în mod corespunzător a activitătii de control postprivatizare,
începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonante, la încheierea
contractelor se vor avea în vedere următoarele:
a) investitiile asumate, inclusiv cele pentru
protectia mediului, vor fi efectuate în numerar, cu obligatia ca sumele în
cauză să fie înregistrate într-un cont curent bancar deschis pe numele
societătii;
b) sumele vărsate de cumpărător în contul obligatiei
de investitii, cu exceptia celor destinate protectiei mediului, pot fi
utilizate de societate, în conditiile prevăzute de lege, inclusiv pentru plata
datoriilor societătii către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, bugetul Fondului de
asigurări sociale de sănătate, bugetele locale etc., ale căror scadente sunt
anterioare datei încheierii contractului de vânzare-cumpărare de actiuni;
c) investitia este considerată realizată dacă, în
conformitate cu prevederile contractului, cumpărătorul prezintă, în termen de
30 de zile lucrătoare de la data împlinirii terme- nului intermediar/scadentei,
documentele financiar-contabile care să ateste virarea sumelor respective în
contul curent bancar al societătii până la data scadentă prevăzută în contract,
însotite de o declaratie pe propria răspundere dată de către administratorii si
cenzorii societătii ori de o firmă specializată de audit, prin care se confirmă
operatiunea în cauză;
d) administratorii societătii au obligatia ca, în
termen de maximum 90 de zile lucrătoare de la data scadentei obligatiei
investitionale, să initieze procedura de majorare a capitalului social si de
înregistrare a acesteia la oficiul registrului comertului, în numele si pe
seama cumpărătorului care a virat sumele în cauză în contul curent bancar, în
conformitate cu obligatia asumată prin contract, potrivit reglementărilor
legale în vigoare;
e) ceilalti actionari, altii decât cumpărătorul, pot
beneficia de dreptul de preferintă la subscriptie pentru a participa la
majorarea capitalului social, urmând a-si exprima această optiune în conditiile
si în termenul prevăzute de reglementările legale în vigoare.”
13. După articolul 11 se introduce articolul 111 cu
următorul cuprins:
“Art. 111. -
Pentru contractele încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei
ordonante si aflate în derulare investitiile asumate, inclusiv cele pentru
protectia mediului, vor putea fi efectuate atât în forma si termenii
contractuali conveniti, cât si în numerar, cu conditia ca sumele în cauză să
fie înregistrate în contul curent bancar al societătii.”
14. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - În cazul investitiilor asumate pentru
protectia mediului documentele prevăzute la art. 11 lit. c) vor fi însotite, în
mod obligatoriu, de confirmarea eliberată de autoritatea de mediu competentă
privind realizarea măsurilor prevăzute în programul de conformare, anexă la avizul
de mediu eliberat în scopul privatizării societătii în cauză.”
15. Alineatul (1) al articolului 13 va avea
următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Efectuarea de către alte persoane
decât cumpărătorul a investitiilor asumate prin contract de acesta va fi considerată
ca realizată sub conditia suplimentară a prezentării de către cumpărător a
dovezii prin care tertul s-a angajat ferm si irevocabil să execute obligatiile
respec-
tive în numele si pe seama cumpărătorului, cu
respectarea art. 11.”
16. La articolul 13, după alineatul (1) se introduc
alineatele (11) si (12) cu
următorul cuprins:
“(11) Sunt considerate ca realizate si
obligatiile de investitii efectuate de asociatii si/sau afiliatii
cumpărătorului, în nume propriu.
(12) Prevederile alin. (11) se aplică
si membrilor asociatiilor PAS, chiar dacă detin în nume propriu actiuni/părti
sociale ale societătii privatizate.”
17. Alineatul (2) al articolului 13 va avea
următorul cuprins:
“(2) Sunt asimilate investitiilor efectuate si sumele
aferente părtii cuvenite cumpărătorilor, persoane fizice sau juridice, în
calitate de actionari, din profitul net si care, în urma unei hotărâri a
adunării generale a actionarilor, au fost repartizate pentru fondul de
dezvoltare/surse proprii de finantare din care s-au efectuat investitii în
exercitiul financiar curent sau în cele următoare.”
18. Partea introductivă a alineatului (1) al
articolului 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) A.P.A.P.S. poate ca, la solicitarea
cumpărătorului/societătii si pe baza documentatiei prezentate de cumpărător
si/sau de societate, după caz, să convină cu acesta/aceasta:”
19. La articolul 15 alineatul (1), literele b) si
f) vor avea următorul cuprins:
“b) prelungirea termenului de realizare a
investitiilor peste termenele intermediare si/sau scadenta prevăzute în
contract, dacă prin aceasta cumpărătorul nu îsi pierde pozitia de adjudecatar
conform grilei de punctaj pentru selectia ofertantilor, aplicată la încheierea
contractului;
...............................................................................................
f) desfiintarea contractului;”
20. La articolul 15 alineatul (1), după litera f)
se introduc literele f1) si f2) cu
următorul cuprins:
“f1)
esalonarea/reesalonarea plătii sumelor datorate Autoritătii ca dividende, sume
primite pentru restructurare;
f2) esalonarea/reesalonarea
plătii oricăror alte sume datorate Autoritătii;”
21. Alineatele (2), (3) si (5) ale articolului 15
vor avea următorul cuprins:
“(2) În situatia în care din documentatia prezentată
conform alin. (1) rezultă că există conditii ca societatea si/sau cumpărătorul,
după caz, să plătească sumele datorate Autoritătii, aceasta poate încheia cu
societatea, respectiv cu cumpărătorul, la solicitarea acestora, conventii/acte
aditionale pentru reesalonarea plătii, respectiv a angajamentelor.
(3) În cazul ratelor cu titlu de pret, prevederile
alin. (2) se aplică numai cu conditia încadrării în scadenta ultimei rate
prevăzută în contract, cu exceptia situatiilor precizate la art. 22.
...............................................................................................
(5) Pentru ratele rămase de achitat cu titlu de pret,
începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonante, în actul aditional
se va introduce, în mod obligatoriu, nivelul dobânzii calculat astfel: pentru
contractele de vânzare de actiuni cu plata pretului în rate, la cuantumul
fiecărei rate se aplică o dobândă care să acopere inflatia, la care se adaugă
două procente, în cazul în care pretul este stabilit si plătit în moneda
natională, si dobânda LIBOR plus o marjă negociată de părti, în cazul în care
pretul este stabilit si/sau plătit în valută.”
22. La articolul 15, după alineatul (5) se
introduce alineatul (6) cu următorul cuprins:
“(6) Începând cu data intrării în vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonante, pentru sumele datorate Autoritătii reprezentând
dividende, rate aferente sumelor alocate pentru fondurile de restructurare,
precum si pentru alte sume datorate Autoritătii, conventia/actul aditional va
cuprinde, în mod obligatoriu, dispozitii prin care se aplică nivelul dobânzii
de referintă comunicat lunar de Banca Natională a României.”
23. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1) Este interzisă exceptarea
de la plată a majorărilor, penalitătilor sau a dobânzilor, după caz, aferente
sumelor plătite cu întârziere/neplătite, atât în ceea ce priveste plata
ratelor/pretului pentru pachetul de actiuni, cât si în ceea ce priveste
nerealizarea investitiilor, inclusiv a celor de mediu.
(2) În cazuri justificate din punct de vedere economic
exceptările de la plata penalitătilor prevăzute la alin. (1) pot fi acordate
prin hotărâre a Guvernului.
(3) Penalitătile datorate de cumpărător pentru
nerealizarea investitiilor se cuvin societătii comerciale ale cărei actiuni fac
obiectul contractului de vânzare-cumpărare.
Modalitatea de plată a sumelor în cauză, precum si de
utilizare a acestora de către societatea comercială vor fi stabilite prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante.”
24. După articolul 16 se introduce articolul 161 cu
următorul cuprins:
“Art. 161. - (1)
A.P.A.P.S. si cumpărătorii pot conveni modificarea termenului de denuntare
unilaterală a contractului de către Autoritate, în ceea ce priveste obligatia
de plată a pretului.
(2) Prelungirea termenului de denuntare unilaterală a
contractului de către Autoritate se poate face cu obligarea cumpărătorului la
plata de penalităti de întârziere. Termenul de denuntare unilaterală a
contractului de către Autoritate nu poate fi prelungit cu mai mult de 90 de
zile lucrătoare.
(3) Pentru ratele rămase de achitat, aferente pretului
de cumpărare, în actul aditional se va introduce în mod obligatoriu nivelul
dobânzii prevăzute la art. 15 alin. (5).”
25. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - Prevederile art. 16 alin. (1) si (2) se
aplică si pentru penalitătile/daunele datorate Autoritătii de către societate,
aferente dividendelor, ratelor aferente sumelor alocate pentru fondurile de
restructurare, precum si altor sume datorate acesteia.”
26. Alineatele (1) si (2) ale articolului 18 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1) Plata penalitătilor nu exonerează
cumpărătorul de îndeplinirea obligatiilor asumate prin contract, cu exceptia
cazurilor în care în contractele de vânzare-cumpărare de actiuni nu este
prevăzută expres această obligatie.
(2) Încheierea actelor aditionale de către Autoritate,
în ceea ce priveste modificarea angajamentelor de investitii si/sau de plată a
pretului actiunilor, este conditionată de instituirea în favoarea A.P.A.P.S. a
unei garantii reale mobiliare asupra unei părti sau întregului pachet de
actiuni care face obiectul contractului de vânzare-cumpărare de actiuni sau
garantii financiare. În cazul în care se constată că actiunile sunt grevate de
sarcini, cumpărătorul are obligatia de a prezenta garantii financiare.”
27. La articolul 20 alineatul (1), partea
introductivă si litera b) vor avea următorul cuprins”
“Art. 20. - (1) A.P.A.P.S. poate să accepte, la
solicitarea cumpărătorului:
...............................................................................................
b) efectuarea unei novatii prin schimbare de debitor,
prin schimbarea debitorului initial (cumpărătorul) din contract cu o altă
persoană care se angajează fată de A.P.A.P.S. să execute obligatiile contractuale.”
28. La articolul 20, după alineatul (1) se
introduce alineatul (11) cu următorul cuprins:
“(11) Actul aditional încheiat în
conditiile alin. (1) are ca efect si transmiterea tuturor drepturilor
contractuale către delegat/noul debitor si va prevedea în mod obligatoriu
asumarea de către acesta a tuturor garantiilor contractuale privind realizarea
obligatiilor contractuale.”
29. La articolul 20 alineatul (2), literele a) si
d) vor avea următorul cuprins:
“a) noul debitor îndeplineste conditiile prevăzute
pentru ofertanti de reglementările legale în vigoare referitoare la
achizitionarea unui pachet de actiuni detinut de A.P.A.P.S. în societătile
comerciale cu capital de stat;
...............................................................................................
d) în cazul novatiei prin schimbare de debitor, pentru
contractele cu plata în rate se va negocia cu noul debitor plata sumelor
aferente pretului contractului, inclusiv a dobânzilor si eventualelor
penalităti datorate la plata pretului si neonorate de debitorul initial; plata
sumelor restante datorate Autoritătii cu titlu de pret si penalităti si/sau
dobânzi se va efectua de către noul debitor în termen de maximum 20 de zile
lucrătoare de la semnarea actului aditional.”
30. La articolul 20 alineatul (3), partea
introductivă si litera c) vor avea următorul cuprins:
“(3) În vederea analizării si aprobării
novatiei/delegatiei trebuie prezentate Autoritătii următoarele:
...............................................................................................
c) în cazul în care cumpărătorul si/sau noul debitor
sunt societăti comerciale, este necesară aprobarea adunării generale a
asociatilor/actionarilor cu privire la efectuarea novatiei/delegatiei;”
31. Alineatul (5) al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“(5) Pentru garantarea obligatiilor privind realizarea
investitiilor si/sau plata pretului pe care le preia noul debitor vor fi
instituite garantii suplimentare (contract de garantie reală mobiliară asupra
unei părti sau a întregului pachet de actiuni, garantii financiare etc.), dacă
astfel de garantii nu au fost prevăzute în contract.”
32. Alineatul (1) al articolului 21 va avea
următorul cuprins:
“Art. 21. - (1) În cazul desfiintării contractului pe
cale conventională sau judiciară Autoritatea va retine de la cumpărător toate
sumele achitate de acesta în contul contractului, reprezentând, după caz,
avans, rate, dobânzi, penalităti achitate cu orice titlu, până la desfiintarea
acestuia.”
33. La articolul 21, după alineatul (1) se introduc
alineatele (11) si (12) cu
următorul cuprins:
“(11) În cazul desfiintării
contractului pe cale conventională sau judiciară, pentru prejudicii cauzate
Autoritătii, cumpărătorul este obligat la plata daunelor-interese constituite
din:
a) sumele reprezentând dobânzile si penalitătile
datorate pentru ratele scadente si neachitate până la data desfiintării
contractului, precum si penalitătile datorate ca urmare a neîndeplinirii
celorlalte obligatii contractuale;
b) sumele reprezentând dividendele încasate de
cumpărător în perioada de valabilitate a contractului;
c) sumele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
1.045/2001 privind recuperarea onorariilor de succes plătite consultantilor de
către Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
în cadrul Programului pentru Ajustarea Sectorului Privat (PSAL).
(12) Prevederile alin. (1) si (11) se
aplică si proceselor în curs de judecată având ca obiect desfiintarea
contractului, începute înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante.”
34. Alineatele (2) si (4) ale articolului 21 vor
avea următorul cuprins:
“(2) Pentru prejudiciile cauzate societătii de către
cumpărător, aceasta poate cere instantei judecătoresti daune-interese.
...............................................................................................
(4) Cheltuielile aferente efectuării expertizei
economico-financiare prevăzute la alin. (3) vor fi avansate de către societate
sau, după caz, de către Autoritate si vor fi recuperate de la cumpărător.”
35. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - (1) A.P.A.P.S. si cumpărătorul pot conveni
continuarea contractului prin renuntarea la punerea în aplicare a unei hotărâri
judecătoresti/arbitrale ce are ca efect desfiintarea contractului sau la
aplicarea pactului comisoriu, în cazul contractelor care contin astfel de
clauze.
(2) În acest sens Autoritatea si cumpărătorul vor
încheia o conventie de mentinere în vigoare a contractului, cumpărătorul
obligându-se să plătească toate sumele
datorate Autoritătii în termen de maximum 60 de zile de la semnarea
acesteia.
(3) În cazul în care se renuntă la punerea în aplicare
a unei hotărâri judecătoresti/arbitrale ce are ca efect desfiintarea
contractului, conventia de mentinere în vigoare a acestuia se încheie sub
conditia rezolutorie a neîndeplinirii obligatiilor asumate prin conventie. Ca
urmare a îndeplinirii conditiei rezolutorii, A.P.A.P.S. va pune în executare
hotărârea judecătorească/arbitrală ce are ca efect desfiintarea contractului.
(4) Conventia de mentinere în vigoare a contractului
prevăzută la alin. (2) va cuprinde în mod obligatoriu o clauză potrivit căreia
contractul va fi desfiintat de plin drept, în cazul neîndeplinirii obligatiilor
asumate în cuprinsul acesteia fiind aplicabile prevederile art. 21.”
36. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - Este interzisă desfiintarea
contractelor în cazul societătilor aflate în procedură de reorganizare
judiciară sau faliment, reglementată de Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, precum si în cazul celor aflate în procedură de
lichidare voluntară reglementată de Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare.”
37. Capitolul VI va avea următorul titlu:
“CAPITOLUL VI
Dispozitii speciale”
38. Alineatele (1) si (3) ale articolului 25 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 25. - (1) În scopul organizării si desfăsurării
în conditii unitare a controlului postprivatizare, prevederile art. 11-24 se
aplică si contractelor aflate în derulare pentru perioada rămasă să curgă de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
...............................................................................................
(3) Termenul prevăzut la art. 11 lit. c) este de 90 de
zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, pentru
situatiile mentionate la alin. (2).”
39. Alineatul (1) al articolului 26 va avea
următorul cuprins:
“Art. 26. - (1) În cazul în care angajamentul
investitional prevăzut în contractele în curs de derulare nu a fost realizat la
termenele intermediare, respectiv pe obiectivele prevăzute în contract, dar,
cumulat până la încheierea ultimului termen intermediar/scadentei perioadei de investitii
prevăzute în contract, anterior/anterioare datei intrării în vigoare a
prezentei ordonante, rezultă realizarea în cuantum valoric a obligatiei
respective, nu se datorează penalităti/majorări de întârziere.”
40. La articolul 26, după alineatul (1) se introduc
alineatele (11)-(13) cu
următorul cuprins:
“(11) Prevederile alin. (1) se aplică
si în cazul în care realizarea obligatiilor investitionale la termenele
intermediare este garantată prin gaj/garantie reală mobiliară.
(12) În cazul în care la încheierea
ultimului termen intermediar/scadentei perioadei de investitii prevăzute în
contract, anterior/anterioară datei intrării în vigoare a prezentei ordonante,
se constată nerealizarea sau realizarea partială a obligatiei totale de
investitie, pentru întreaga perioadă scursă până la intrarea în vigoare a
prezentei ordonante, cumpărătorul datorează Autoritătii, începând cu respectiva
dată, penalitătile contractuale calculate la valoarea nerealizată.
(13) Penalitătile calculate conform
prevederilor alin. (12) pot fi esalonate la plată în
conformitate cu prevederile art. 18 alin. (3).”
41. Alineatul (2) al articolului 26 va avea
următorul cuprins:
“(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică sumelor
stabilite cu acest titlu prin hotărâri judecătoresti/arbitrale definitive,
datorate Autoritătii până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante,
iar sumele plătite nu se restituie.”
42. După articolul 26 se introduc articolele 261-263 cu
următorul cuprins:
“Art. 261. - Dacă
se constată realizarea în cuantum valoric a angajamentului investitional chiar
după scadentă, iar realizarea acestuia a fost garantată prin constituirea unor
garantii, Autoritatea nu va proceda la executarea acestora.
Art. 262. -
Termenul de prescriptie pentru dreptul Autoritătii de a solicita penalitătile,
respectiv de a executa gajul, în cazul neîndeplinirii obligatiilor contractuale
de investitii, începe să curgă de la data încheierii perioadei de investitii
prevăzute în contract.
Art. 263. -
Sumele avansate cu titlu de cheltuieli de judecată în procesele rămase fără
obiect, precum si cele care se sting
prin reanalizarea clauzelor contractuale, ca urmare a intrării în vigoare a
prezentei ordonante, vor fi suportate de către cumpărători.”
43. La articolul 27 alineatul (1), partea
introductivă si
literele a), c) si d) vor avea următorul cuprins:
“Art. 27. - (1) Pentru contractele încheiate înainte
de data intrării în vigoare a prezentei ordonante, aflate în perioada de
derulare, obligatiile contractuale privind efectuarea investitiilor se consideră
realizate în următoarele situatii:
a) când anexa la contract contine specificatia
«program de investitii» angajamentul investitional se consideră realizat în
urma aportului în numerar, indiferent dacă sumele au fost folosite pentru
efectuarea de investitii sau pentru finantarea unor nevoi curente ale
societătii, cu conditia ca sumele în cauză să fie evidentiate în contul curent
bancar.
Pentru obligatiile al căror termen
intermediar/scadentă este anterior/anterioară datei intrării în vigoare a
prezentei ordonante, aportul în numerar este considerat ca fiind investitie
realizată, în baza declaratiei pe propria răspundere dată de către
administratorii si cenzorii societătii ori de o firmă specializată de audit,
prin care se confirmă virarea sumelor în cauză către societate, cu titlu nerambursabil, în vederea stingerii
obligatiei asumate prin contract;
...............................................................................................
c) în contractele cu clauză de atestare a
investitiilor prin certificat emis de cenzorii societătii sau de o firmă
specializată de audit si care contin/nu contin specificatia expresă «însotit de
documente» sau care contin clauza «documente rezonabile», obligatia de
investitii se consideră realizată în baza certificatului de atestare emis de
cenzori sau de o firmă specializată de audit, în care este specificat în mod
clar că:
- suma investită corespunde valorii investitionale
asumate prin contract;
- înregistrarea în contabilitate a investitiilor
efectuate ca aport în natură sau în numerar este realizată în conformitate cu
legislatia contabilă în vigoare;
- sursele de finantare a investitiilor corespund
prevederilor din contract;
d) în contractele care contin clauza de atestare a
executării angajamentului investitional prin majorarea de capital social si
înregistrarea acestei operatiuni la Oficiul registrului comertului:
- obligatia de investitie se consideră realizată dacă
virarea sumelor în cauză în contul curent bancar de către cumpărător si
înregistrarea acestei operatiuni în contabilitatea societătii au fost făcute
până la termenul intermediar/scadenta prevăzută în contract, fără a fi necesară
prezentarea dovezii înregistrării la Oficiul registrului comertului a majorării
capitalului social, dar cu obligatia prezentării la A.P.A.P.S. a dovezii
virării sumelor respective în contul curent bancar al societătii si
înregistrării acestora în contabilitatea acesteia;
- în cazul majorărilor de capital prin aport în natură
cumpărătorul trebuie să prezinte Autoritătii dovada înregistrării în
contabilitatea societătii a bunurilor respective ca imobilizări
corporale/necorporale aduse în nume propriu, până la termenul
intermediar/scadenta prevăzută în contract, precum si declaratia pe propria
răspundere a reprezentantilor legali ai societătii, prin care acestia certifică
existenta în societate a aportului respectiv, în baza angajamentului asumat de
cumpărător prin contract;”
44. Alineatul (2) al articolului 27 va avea
următorul cuprins:
“(2) Prevederile alin. (1) se aplică si pentru
obligatiile contractuale neexecutate pentru care scadenta este anterioară datei
intrării în vigoare a prezentei ordonante, dacă părtile convin astfel prin act
aditional la contract.”
45. Articolul 30 va avea următorul cuprins:
“Art. 30. - (1) În situatia în care contractele
stipulează obligativitatea efectuării de investitii în numerar exprimate în
valută, data de referintă pentru transformarea în lei a contravalorii sumelor
în cauză o reprezintă data la care s-a efectuat vărsământul în contul curent bancar
al societătii.
(2) Determinarea echivalentului în valută al sumei
cuvenite cumpărătorului în calitate de actionar din profitul net si care a fost
utilizată pentru realizarea obligatiei de investitii se face prin luarea în
considerare a cursului mediu comunicat de Banca Natională a României pentru
anul în care a fost utilizată pentru investitii partea din profit conform
prevederilor art. 13 alin. (2).”
46. La articolul 31, litera a) a alineatului (1) si
alineatul (2) vor avea următorul cuprins:
“a) precizarea volumului valoric de investitii în
conformitate cu termenele scadente prevăzute în contract;
...............................................................................................
(2) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1),
pentru perioada anterioară încheierii actelor aditionale, pentru situatiile
prevăzute la alin. (1) cumpărătorul nu datorează penalităti de întârziere.”
47. Alineatul (1) al articolului 32 se abrogă.
48. Alineatul (2) al articolului 32 va avea
următorul cuprins:
“(2) Constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 200.000.000 lei la 500.000.000 lei administratorul, directorul,
directorul executiv sau reprezentantul legal al societătii care utilizează
sumele reprezentând investitiile de mediu în alte scopuri decât cele prevăzute
în contracte, având drept consecintă nerealizarea obiectivelor din programul de
conformare.”
49. La articolul 32 alineatul (5), literele a) si
b) vor avea următorul cuprins:
“a) nu respectă prevederile art. 8 alin. (1) sau ale art.
11 lit. d);
b) nu efectuează operatiunea de evidentiere în
contabilitate a sumelor reprezentând aport în numerar în contul curent bancar
până la scadenta obligatiei de investitii, prevăzută în contract.”
50. Litera b) a articolului 33 va avea următorul
cuprins:
.b) fuziunea dintre cumpărător si societate este
interzisă după intrarea în vigoare a prezentei ordonante, până la realizarea
integrală a obligatiilor asumate prin contract sub sanctiunea nulitătii de
drept.”
51. Alineatul (2) al articolului 34 va avea
următorul cuprins:
“(2) Schimbarea destinatiei sumelor respective atrage
răspunderea civilă sau penală, după caz.”
52. Alineatul (2) al articolului 35 va avea
următorul cuprins:
“(2) Declansarea si derularea actiunilor de control se
fac, după caz, prin colaborare si cu alte institutii cu competentă în domeniul
controlului.”
53. Articolele 36 si 38 se abrogă.
54. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. - A.P.A.P.S. va elabora si va supune spre
aprobare Guvernului, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, normele metodologice de aplicare a acesteia.”
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 25/2002
privind unele măsuri de urmărire a executării obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societătilor comerciale, cu modificările si
completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 13 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
12 iulie 2002.
Nr. 506.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de urmărire a executării obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor comerciale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de urmărire a executării
obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor comerciale
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
11 iulie 2002.
Nr. 683.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11, 14 si 15 din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societătile de leasing, republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11, 14 si 15 din Ordonanta Guvernului
nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societătile de leasing,
republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Jimtim” - S.A. din
Jimbolia în Dosarul nr. 5.078/COM/2001 al Tribunalului Timis – Sectia comercială.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca inadmisibilă, întrucât dispozitiile legale criticate
au fost analizate într-un alt dosar al Tribunalului Timis, care a fost deja
solutionat.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 16 octombrie 2001, pronuntată în Dosarul
nr. 5.078/COM/2001, Tribunalul Timis – Sectia comercială a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11,
14 si 15 din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing
si societătile de leasing, republicată, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Jimtim” - S.A. din Jimbolia.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine
că dispozitiile art. 11, 14 si 15 din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997, republicată,
sunt contrare prevederilor art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece “finantatorul
are facultatea si chiar dreptul de a insera în mod practic nelimitat clauze
împovărătoare în contractul de leasing, pentru cealaltă parte”. Se mai sustine
că “utilizatorul este practic obligat de către finantator, prin pozitia comercială
pe care acesta o are, să accepte clauze pe care în alte conditii nu le-ar fi
acceptat”, ceea ce în opinia sa ar duce la încheierea unor contracte în care
predomină “clauzele leonine”.
Instanta de judecată consideră
exceptia de neconstitutionalitate ca neîntemeiată si solicită respingerea acesteia.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor propune
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că în contractul de leasing
ambele părti se obligă reciproc, fapt care duce la concluzia că acesta este un
contract consensual si sinalagmatic, căruia îi sunt aplicabile regulile
răspunderii contractuale.
Astfel, în conditiile în care utilizatorul nu execută
obligatia de plată, societatea de leasing are posibilitatea actionării în justitie
pentru executarea silită a obligatiilor contractuale.
Guvernul consideră exceptia ca inadmisibilă,
întrucât a fost ridicată într-un alt dosar al Tribunalului Timis, care a fost
deja solutionat de această instantă.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 11,
14 si 15 din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing
si societătile de leasing, republicată, al căror continut este următorul:
- Art. 11: “În cadrul operatiunilor de leasing
drepturile si obligatiile părtilor vor fi stipulate în contract si nu vor fi
limitate la prevederile art. 9 si 10.”;
- Art. 14: “(1) În cazul în care utilizatorul
refuză să primească bunul la termenul stipulat în contractul de leasing sau dacă
se află în stare de reorganizare judiciară si/sau faliment, societatea de
leasing are dreptul de a rezilia unilateral contractul de leasing cu
daune-interese.
(2) Finantatorul nu răspunde dacă bunul care face
obiectul contractului de leasing nu este livrat utilizatorului.”;
- Art. 15: “În cazul în care utilizatorul nu
execută obligatia de plată a ratei de leasing timp de două luni consecutive, finantatorul
are dreptul de a rezilia contractul de leasing, iar utilizatorul este obligat
să restituie bunul, să plătească ratele scadente, cu daune-interese, dacă în
contract nu se prevede altfel.”
I. Examinând Dosarul nr. 5.078/COM/2001 al Tribunalului
Timis - Sectia comercială, în care a fost pronuntată încheierea de sesizare cu
privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta
a fost ridicată de acelasi autor într-un alt dosar (Dosarul nr. 3.730/COM/2001
al Tribunalului Timis – Sectia comercială), care a fost deja solutionat.
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată,
aceasta “[…] decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei”.
În consecintă, în temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, coroborate cu cele ale alin. (6) al aceluiasi articol,
care prevăd că, ‘Dacă exceptia este inadmisibilă, fiind contrară
prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere
motivată, fără a mai sesiza Curtea Constitutională”, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11, 14 si 15 din Ordonanta Guvernului
nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societătile de leasing,
republicată, urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
II. Analizând si pe fond motivele de
neconstitutionalitate, Curtea constată că acestea nu pot fi primite.
Textele atacate reglementează răspunderea părtilor în
cazul neexecutării obligatiilor în cadrul contractului de leasing, care este un
contract comercial ce are caracteristicile unui contract civil. În consecintă,
regulile care guvernează contractele civile sunt aplicabile si contractelor
comerciale, în măsura în care legile comerciale nu prevăd o altă reglementare.
Astfel, în situatia în care utilizatorul, parte contractantă în cadrul
contractului de leasing, nu îsi execută obligatiile, cum este cazul în spetă,
sunt aplicabile principiile generale ale contractelor sinalagmatice. Asadar
motivul de neconstitutionalitate invocat de autorul exceptiei privind
încălcarea prevederilor art. 134 din Legea fundamentală, care se referă la economia
României si la obligatiile statului în ceea ce priveste măsurile
economico-financiare pentru sprijinirea economiei de piată si protejarea
intereselor nationale nu este relevant.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11, 14 si 15 din Ordonanta
Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societătile de
leasing, republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Jimtim” -
S.A. din Jimbolia în Dosarul nr. 5.078/COM/2001 al Tribunalului Timis - Sectia
comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 4 iunie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu