MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 552 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 29 iulie 2002
LEGI SI DECRETE
458. - Lege privind calitatea apei potabile
627. - Decret pentru promulgarea Legii privind
calitatea apei potabile
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 171 din 11 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
749. - Hotărâre pentru aprobarea Programului de
colaborare în domeniile învătământului, stiintei, tehnologiei, culturii,
mass-media, tineretului si sportului dintre Guvernul României si Guvernul
Republicii Algeriene Democratice si Populare pentru anii 2002, 2003 si 2004,
semnat la Bucuresti la 29 ianuarie 2002
Program de colaborare în domeniile învătământului, stiintei,
tehnologiei, culturii, mass-media, tineretului si sportului între Guvernul
României si Guvernul Republicii Algeriene Democratice si Populare pentru anii
2002, 2003 si 2004
750. - Hotărâre pentru aprobarea produselor
agroalimentare pentru care se constituie consilii pe produs
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
calitatea apei potabile
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează calitatea apei potabile, având ca obiectiv
protectia sănătătii oamenilor împotriva efectelor oricărui tip de contaminare a
apei potabile prin asigurarea calitătii ei de apă curată si sanogenă.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc
astfel:
1. Prin apă potabilă se întelege apa destinată consumului uman,
după cum urmează:
a) orice tip de apă în stare naturală sau după tratare, folosită pentru
băut, la prepararea hranei ori pentru alte scopuri casnice, indiferent de
originea ei si indiferent dacă este furnizată prin retea de distributie, din
rezervor sau este distribuită în sticle ori în alte recipiente;
b) toate tipurile de apă folosită ca
sursă în industria alimentară pentru fabricarea, procesarea, conservarea sau
comercializarea produselor ori substantelor destinate consumului uman, cu
exceptia cazului în care Ministerul Sănătătii si Familiei si Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor aprobă folosirea apei si este
demonstrat că apa utilizată nu afectează calitatea si salubritatea produsului
alimentar în forma lui finită.
2. Prin sistem de distributie sau instalatie interioară se
întelege totalitatea conductelor, garniturilor si dispozitivelor instalate
între robinete de apă utilizată în mod normal pentru consumul uman si reteaua
de distributie exterioară, dar numai atunci când acestea nu intră în
responsabilitatea furnizorului de apă, în calitatea sa de producător si/sau
distribuitor de apă, în conformitate cu legislatia în vigoare.
Art. 3. - (1) Dispozitiile prezentei legi nu se aplică următoarelor
tipuri de ape:
a) apelor naturale minerale, recunoscute ca atare de către autoritătile
competente, în conformitate cu legislatia în vigoare;
b) apelor care au proprietăti terapeutice, în sensul prevederilor
stabilite prin lege, reglementări sau procedee administrative referitoare la
produsele farmaceutice.
(2) Se exceptează de la prevederile prezentei legi:
a) apa destinată exclusiv utilizărilor în conditii speciale, pentru care
Ministerul Sănătătii si Familiei se declară satisfăcut de calitatea acesteia,
si care nu influentează, direct sau indirect, sănătatea consumatorilor cărora
le este destinată;
b) apa potabilă provenind de la producător de apă individual, care
furnizează mai putin de 10 m3 în medie/zi sau care deserveste mai putin de 50 de
persoane, cu exceptia cazului în care apa este produsă ca parte a unei
activităti comerciale sau publice.
(3) Pentru cazurile prevăzute la alin. (2) lit. b) autoritatea de
sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, va informa
populatia în cauză asupra acestor exceptări si asupra oricărei măsuri ce poate
fi luată în vederea protejării sănătătii de efectele adverse rezultate din
orice fel de contaminare a apei potabile. În situatia în care se evidentiază că
prin calitatea ei o astfel de apă ar putea constitui un potential pericol
pentru sănătate, populatiei afectate i se vor face de îndată recomandările de
rigoare, conform Normelor de supraveghere, inspectie sanitară si monitorizare a
calitătii apei potabile.
CAPITOLUL II
Conditii de calitate
Art. 4. - (1) Apa potabilă trebuie să fie sanogenă si curată,
îndeplinind următoarele conditii:
a) să fie lipsită de microorganisme, paraziti sau substante care, prin
număr sau concentratie, pot constitui un pericol potential pentru sănătatea
umană;
b) să întrunească cerintele minime prevăzute în tabelele 1A, 1B si 2 din
anexa nr. 1;
c) să respecte prevederile art. 5-8 si 10.
(2) Măsurile de aplicare a prezentei legi nu trebuie să conducă, direct
sau indirect, la deteriorarea calitătii reale a apei potabile, care să afecteze
sănătatea umană, ori la cresterea gradului de poluare a apelor utilizate pentru
obtinerea apei potabile.
Art. 5. - (1) Calitatea apei potabile destinate consumului uman trebuie
să corespundă valorilor stabilite pentru parametrii prevăzuti în anexa nr. 1.
În privinta parametrilor prevăzuti în tabelul 3 din anexa nr. 1, valorile lor
sunt stabilite în scopul evaluării calitătii apei potabile în programele de
monitorizare si în vederea îndeplinirii obligatiilor prevăzute la art. 8.
(2) Ministerul Sănătătii si Familiei aprobă valori pentru parametrii
suplimentari, care nu sunt inclusi în anexa nr. 1, la propunerea autoritătii de
sănătate publică judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, acolo unde
măsurile de protectie a sănătătii publice pe teritoriul unui judet sau al
municipiului Bucuresti ori pe o parte din teritoriul acestora o impun. Valorile
stabilite trebuie să respecte conditiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a).
Art. 6. - (1) Calitatea apei potabile este corespunzătoare când valorile
stabilite pentru parametri sunt în conformitate cu anexa nr. 1, în următoarele
puncte de prelevare a probelor:
a) la robinetul consumatorului si la punctul de intrare în clădire, în
cazul apei potabile furnizate prin reteaua de distributie;
b) la punctul de curgere a apei din cisternă, în cazul apei potabile
furnizate în acest mod;
c) în punctul în care apa se pune în sticle sau în alte recipiente, în
cazul apei potabile îmbuteliate;
d) în punctul din care apa este preluată în procesul de productie, în
cazul apei utilizate în industria alimentară.
(2) Dacă în situatia prevăzută la alin. (1) lit. a) se constată că
valorile parametrilor nu se încadrează în valorile stabilite pentru parametri,
în conformitate cu anexa nr. 1, din cauza sistemului de distributie interioară
sau a modului de întretinere a acestuia se consideră că au fost îndeplinite
obligatiile ce revin producătorului, respectiv distribuitorului, cu exceptia
situatiei în care apa este furnizată direct publicului, precum: unităti de învătământ,
unităti de asistentă medicală, institutii socioculturale si cantine.
(3) În cazul constatării situatiei prevăzute la alin. (2) autoritatea de
sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, producătorii,
distribuitorii si consumatorii, după caz, se informează prin notificare scrisă
să ia măsurile corespunzătoare de remediere si întretinere a retelei de
distributie, respectiv a sistemului de distributie interioară, si care sunt
măsurile suplimentare necesare pentru prevenirea îmbolnăvirii.
CAPITOLUL III
Monitorizare
Art. 7. - (1) Monitorizarea calitătii apei potabile se asigură de către
producător, distribuitor si de autoritatea de sănătate publică judeteană,
respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Ministerul Sănătătii si Familiei va elabora, în termen de 90 de zile
de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I, Normele de supraveghere, inspectie sanitară si monitorizare a calitătii
apeipotabile, conform cerintelor minime din anexa nr. 2.
(3) Producătorii, distribuitorii sau utilizatorii de apă potabilă, prin
sistem public colectiv ori individual, prin îmbuteliere în sticle sau alte
recipiente, pentru industria alimentară, vor asigura monitorizarea curentă, de
control al apei potabile, conform unui program care trebuie să cuprindă cel
putin controlul eficientei tehnologiei de tratare, îndeosebi a dezinfectiei, si
al calitătii apei potabile produse, distribuite si utilizate.
(4) Procedurile pentru monitorizarea prevăzută la alin. (3) vor fi
stabilite în conformitate cu Normele de supraveghere, inspectie sanitară si
monitorizare a calitătii apei potabile, iar programul de monitorizare trebuie
să fie avizat de către autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(5) Laboratoarele care efectuează monitorizarea apei potabile vor
respecta specificatiile prevăzute în anexa nr. 3, referitoare la modul de
analiză a parametrilor stabiliti.
(6) Se pot utiliza si alte metode de analiză în afaracelor prevăzute în
anexa nr. 1, dacă se probează că rezultatele obtinute sunt comparabile.
Laboratoarele care au recurs la metode alternative vor prezenta toate
informatiile de validare a acestora, conform anexei nr. 3. Pentru parametrii
prevăzuti la pct. 2 si 3 din anexa nr. 3 se poate utiliza orice altă metodă de
analiză, dacă aceasta întruneste cerintele stabilite.
(7) Autoritatea de sănătate
publică judeteană, respective a municipiului Bucuresti, poate decide efectuarea
unei monitorizări suplimentare dacă există dovezi care atestă prezenta în apă a
unor substante sau microorganisme, care nu au fost stabilite ca parametri în
conformitate cu anexa nr. 1 si care pot constitui un pericol potential pentru
sănătatea umană. Monitorizarea suplimentară se realizează individualizat pentru
fiecare substantă sau microorganism în cauză.
CAPITOLUL IV
Măsuri de remediere si restrictii în utilizare
Art. 8. - (1) Neîncadrarea în valorile stabilite pentru parametrii
prevăzuti în anexa nr. 1 este analizată imediat de către autoritatea de sănătate
publică care efectuează inspectia si controlul calitătii apei potabile, precum
si de către producătorii, distribuitorii si utilizatorii implicati, în scopul
identificării cauzei.
(2) Dacă prin toate măsurile luate pentru îndeplinirea conditiilor prevăzute
la art. 4 alin. (1) apa potabilă nu întruneste valorile stabilite pentru
parametri în conformitate cu anexa nr. 1, se aplică prevederile art. 6 alin.
(2), iar autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, dispune luarea de urgentă a măsurilor de remediere necesare
restabilirii calitătii apei. Se acordă prioritate actiunilor corective pentru
parametrii a căror depăsire reprezintă un pericol pentru sănătatea umană.
(3) Autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, dispune interzicerea sau restrictionarea utilizării apei potabile,
fie că s-au înregistrat sau nu neconformităti fată de valorile parametrilor,
dacă apa potabilă constituie un pericol pentru sănătatea umană si verifică dacă
au fost luate toate măsurile necesare pentru protejarea sănătătii umane. În
astfel de cazuri consumatorii trebuie să fie informati de îndată si primesc
toate recomandările ce se impun.
(4) Autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, împreună cu alte institutii si servicii publice competente vor
decide ce tip de măsură dintre cele prevăzute la alin. (3) se aplică, tinând
seama de riscurile pentru sănătatea
populatiei generate de întreruperea aprovizionării cu apă potabilă sau de
restrictii în utilizarea acesteia.
(5) Ministerul Sănătătii si Familiei, Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului si Ministerul Administratiei Publice stabilesc normele metodologice
pentru acordarea asistentei de specialitate, în vederea aplicării prevederilor
alin. (3) si (4), în termen de 180 de zile de la data publicării prezentei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) În cazul neconformitătii cu valorile parametrilor sau cu
specificatiile prevăzute în tabelul 3 din anexa nr. 1, autoritatea de sănătate
publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, analizează dacă această
neconformitate reprezintă un risc pentru sănătatea populatiei si va dispune
măsurile de remediere necesare pentru restabilirea calitătii apei în scopul
protejării sănătătii.
(7) În orice situatie în care sunt luate măsuri de reme diere
autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
dispune informarea consumatorilor, cu exceptia cazurilor în care nerespectarea
valorilor parametrilor nu are însemnătate pentru sănătatea acestora.
CAPITOLUL V
Derogări
Art. 9. - (1) Ministerul Sănătătii si Familiei poate aproba, la
solicitarea autoritătii de sănătate publică judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, derogări pe operioadă determinată de la valorile parametrilor
stabiliti în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) sau cu tabelul nr. 2
din anexa nr. 1 până la o valoare ce va fi stabilită si aprobată de către
Ministerul Sănătătii si Familiei, luându-se în considerare riscul pentru
sănătate si alternativele de aprovizionare cu apă potabilă a populatiei din
zona respectivă. Derogările vor fi limitate la o perioadă cât mai scurtă si nu
vor depăsi o durată de 3 ani. În situatia în care autoritatea de sănătate
publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, solicită prelungirea
derogării, se vaînainta Ministerului Sănătătii si Familiei analiza situatiei si
motivarea solicitării de obtinere a celei de-a doua derogări.
Pentru o a doua derogare nu se va depăsi termenul de 3 ani.
(2) În cazuri exceptionale Ministerul Sănătătii si Familiei poate aproba
o a treia derogare pentru o perioadă care, de asemenea, nu va depăsi 3 ani.
Decizia pentru o astfel de cerere va fi luată de către Ministerul Sănătătii si
Familiei, în termen de 3 luni de la depunerea solicitării.
(3) Pentru orice derogare acordată în conformitate cualin. (1) si (2)
trebuie specificate următoarele:
a) motivele derogării;
b) parametrul în cauză, rezultatele relevante ale monitorizării
anterioare si valoarea maximă permisă prin derogare;
c) zona geografică, cantitatea de apă furnizată zilnic, mărimea
populatiei afectate si eventualele consecinte asupra întreprinderilor
producătoare de alimente;
d) schema de monitorizare adecvată;
e) un rezumat al planului măsurilor de remediere necesare, ce va include
un calendar al activitătilor si o estimare a costului de evaluare a situatiei;
f) durata derogării.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplică dacă autoritatea de sănătate
publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, consideră că
nerespectarea valorii parametrilor nu prezintă risc pentru sănătate si dacă
măsurile luate în conformitate cu art. 8 alin. (2) sunt suficiente pentru
remedierea deficientei în termen de 30 de zile. În această situatie Ministerul
Sănătătii si Familiei stabileste, împreună cu alte autorităti implicate, numai
o valoare maxim admisă a parametrilor în cauză si durata necesară pentru
remedierea deficientei.
(5) Prevederile alin. (4) nu se mai aplică dacă într-un sistem de
aprovizionare cu apă potabilă se constată pentru un parametru o valoare
necorespunzătoare valorii stabilite pentru acel parametru o perioadă mai mare
de 30 de zile consecutive în ultimele 12 luni.
(6) Autoritătile de sănătate publică si autoritătile administratiei publice
locale din teritoriul pentru care s-a recurs la derogările prevăzute în acest
articol vor informa populatia afectată despre aceste derogări si despre
conditiile de gestionare a acestora, în termen de 48 de ore de la confirmare.
Autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
împreună cu autoritătile administratiei publice locale vor asigura acordarea de
asistentă grupurilor de populatie vulnerabile, pentru care derogarea implică un
risc special. Aceste obligatii nu se vor aplica în cazurile prevăzute la alin.
(4), cu exceptia situatiilor în care autoritătile implicate decid contrariul.
(7) Autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, cu exceptia derogărilor prevăzute la alin. (4), va informa
Ministerul Sănătătii si Familiei, în termen de 60 de zile, asupra oricărei
derogări referitoare la un sistem individual de aprovizionare cu apă potabilă
care furnizează mai mult de 1.000 m3 în medie/zi sau aprovizionează mai mult de 5.000 de
persoane, inclusiv cu privire la specificatiile prevăzute la alin. (3).
(8) Prevederile alin. (1)-(7) nu se aplică apei potabile îmbuteliate în
sticle sau în alte recipiente.
CAPITOLUL VI
Asigurarea calitătii tehnologiilor de tratare, echipamentelor,
substantelor si materialelor
care vin în contact cu apa potabilă
Art. 10. - (1) Nici o substantă sau material utilizat în instalatiile de
producere, distributie, îmbuteliere, transport sau stocare a apei potabile nu
trebuie să se regăsească în concentratii mai mari decât este necesar scopului
pentru care a fost utilizat si nu trebuie să lase în apa potabilă, direct sau
indirect, compusi ori impurităti care să diminueze protectia sănătătii.
(2) Ministerul Sănătătii si Familiei si Ministerul Industriei si
Resurselor vor elabora, în termen de 180 de zile de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, norme privind
testarea materialelor si substantelor care vin în contact cu apa potabilă.
(3) Ministerul Sănătătii si Familiei va elabora în termen de 90 de zile
de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
procedura de autorizare sanitară a instalatiilor de îmbuteliere a apei potabile
în sticle sau alte recipiente.
(4) Punerea în consum a apei potabile îmbuteliate în sticle sau în alte
recipiente se face cu respectarea prevederilor legale privind ambalarea si
etichetarea produselor alimentare.
CAPITOLUL VII
Informarea si raportarea
Art. 11. - (1) Autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a
municipiului Bucuresti, trebuie să asigure disponibilitatea informatiei în ceea
ce priveste calitatea apei potabile, avizarea consumatorilor despre posibilele
efecte asupra sănătătii si despre măsurile de remediere luate sau care se impun
a fi luate de către autoritătile competente ori de către consumatorii în cauză.
Informatia trebuie să fie corectă, clară, furnizată la timp si
actualizată.
(2) În scopul informării consumatorilor Ministerul Sănătătii si
Familiei, prin Institutul de Sănătate Publică Bucuresti, întocmeste si publică,
o dată la 3 ani, Raportul national asupra calitătii apei potabile, care va
cuprinde cel putin:
a) sistemele de aprovizionare cu apă potabilă, colective sau
individuale, care furnizează în medie o cantitate de apă mai mare de 1.000 m3/zi sau care
deservesc mai mult de 5.000 de persoane;
b) situatia pe o perioadă de 3 ani consecutivi, publicarea efectuându-se
la sfârsitul celui de-al treilea an;
c) informatiile minime cuprinse în raport trebuie să includă cel putin
aspectele la care se referă art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2), art. 8 si art.
9 alin. (6) si (7).
(3) Informatiile necesare pentru întocmirea Raportului national asupra
calitătii apei potabile vor fi raportate Institutului de Sănătate Publică
Bucuresti, conform Normelor de supraveghere, inspectie sanitară si monitorizare
a calitătii apei potabile.
(4) Producătorii si utilizatorii de apă potabilă vor furniza autoritătii
de sănătate publică judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, informatiile
necesare întocmirii Raportului national asupra calitătii apei potabile.
(5) Producătorii si utilizatorii de apă potabilă vor înregistra si vor
păstra datele privind calitatea apei potabile care este produsă, distribuită si
utilizată conform prevederilor Normelor de supraveghere, inspectie sanitară si
monitorizare a calitătii apei potabile.
(6) Producătorii de apă potabilă distribuită prin sstem public trebuie
să asigure accesul populatiei la datele privind calitatea apei potabile
produse, să permită inspectia de către reprezentantii populatiei la orice oră
acceptabilă, la cel putin un birou de relatii cu publicul, să afiseze programul
si numărul de telefon la care se pot obtine date despre calitatea apei potabile
produse si distribuite.
(7) Datele privind calitatea apei potabile sunt disponibile fără plată
pentru populatia deservită de producător, respectiv de distribuitor. Pentru
persoanele fizice sau juridice, altele decât cele din zona de aprovizionare a
producătorului, respectiv a distribuitorului, se pot percepe taxe pentru
btinerea informatiilor privind calitatea apei potabile.
(8) Autoritatea de sănătate publică judeteană, respective a municipiului
Bucuresti, împreună cu producătorii, respective distribuitorii de apă potabilă,
întocmesc si publică anual, Raportul judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, privind calitatea apei potabile, care va cuprinde:
a) sistemele publice de aprovizionare cu apă potabilă, colective sau
individuale, inclusiv cele care furnizează în medie o cantitate de apă mai mică
de 10 m3/zi sau care
deservesc mai putin de 50 de persoane;
b) informatiile minime cuprinse în raport trebuie să includă cel putin
aspectele la care se referă art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2), art. 8 si art.
9 alin. (6) si (7);
c) situatia pe o perioadă de un an, publicarea efectuându-se la
sfârsitul anului respectiv.
CAPITOLUL VIII
Contraventii si sanctiuni
Art. 12. - (1) Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea
materială, civilă, disciplinară, contraventională sau penală, după caz.
(2) În perioada de implementare a prevederilor prezentei legi
neconformarea la unii dintre parametrii de calitate a apei potabile de către un
producător, respectiv distribuitor de apă potabilă prin sistem public, nu se
sanctionează conform Legii nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele legale de igienă si sănătate publică, cu
modificările si completările ulterioare, decât în situatia în care nu au fost
respectate planul si calendarul activitătilor de conformare a respectivului
producător ori distribuitor. Neconformarea la parametrii respectivi nu trebuie
să pună în pericol starea de sănătate a consumatorilor.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 13. - (1) Ministerul Administratiei Publice va lua toate măsurile
necesare pentru a asigura respectarea parametrilor de calitate a apei potabile
produse si distribuite prin sisteme publice, respectiv colective, până în anul
2020. Ministerul Administratiei Publice va întocmi si va centraliza planul,
calendarul si costul activitătilor de conformare, în termen de un an de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Sănătătii si Familiei va lua toate măsurile necesare
pentru a asigura monitorizarea de audit al calitătii apei potabile, conform
cerintelor prezentei legi, în termen de 3 ani de la data publicării acesteia în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Ministerul Sănătătii si Familiei va întocmi planul, calendarul si
costurile activitătilor de monitorizare de audit al calitătii apei potabile în
termen de 180 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(4) Producătorii, respectiv utiliz atorii de apă în sistem individual,
vor lua măsurile necesare pentru asigurarea parametrilor de calitate prevăzuti
în prezenta lege, în termen de 10 ani de la data publicării acesteia în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Producătorii de apă îmbuteliată vor lua măsurile necesare pentru
asigurarea parametrilor de calitate prevăzuti de lege, în termen de un an de la
data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Producătorii, respectiv utilizatorii de apă din industria alimentară, care au surse proprii, vor lua măsurile necesare pentru asigurarea parametrilor de calitate prevăzuti în prezenta lege, în termen de 2 ani de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor va întocmi si va
centraliza planul si calendarul activitătilor de conformare la prevederile
prezentei legi a producătorilor, respectiv utilizatorilor de apă din industria
alimentară, în termen de 180 de zile de la data publicării prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 14. - (1) În situatiile exceptionale si pentru zonele geografice
bine definite se va înainta Comisiei de igienă a Ministerului Sănătătii si
Familiei o cerere specială pentru prelungirea perioadei de conformare. Perioada
de prelungire nu trebuie să depăsească 3 ani. La sfârsitul perioadei de
prelungire se va efectua evaluarea situatiei, care va fi înaintată Comisiei de
igienă a Ministerului Sănătătii si Familiei, care poate decide, pe baza acestei
evaluări, o altă perioadă de prelungire, de maximum 3 ani.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică apei potabile îmbuteliate în
sticle sau în alte recipiente.
Art. 15. - Anexele nr. 1 si 3 se actualizează periodic prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 16. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 17. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă orice alte
dispozitii contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 24 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin.(2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 8 iulie
2002.
Nr. 458.
ANEXA Nr. 1
PARAMETRI DE CALITATE
ai apei potabile
1. Parametri de calitate
Parametrii de calitate sunt microbiologici, chimici si indicatori.
2. Valorile concentratiilor maxime admise pentru parametrii de calitate
ai apei potabile sunt cele prevăzute în tabelele 1A, 1B, 2 si 3.
*) Metode de analiză care
nu sunt acoperite de standarde românesti (STAS) sau ISO ori care nu sunt
preluate ca standarde românesti (SR ISO) si care urmează să fie stabilite
ulterior.
NOTĂ:
1) Valoarea
se referă la concentratia în apă a monomerului rezidual, calculată conform specificatiilor
privind concentratia maximă eliberată de către polimer în contact cu apa.
Statiile de tratare vor notifica autoritătii de sănătate publică judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, utilizarea compusului în procesul de
tratare a apei pentru potabilizare.
2) Unde
este posibil, valoarea concentratiei trebuie să fie cât mai joasă, fără a
compromite eficienta dezinfectiei. Pentru apa la care se referă art. 6 alin.
(1) lit. a), b) si d) respectarea în practică a valorii se va realiza în maximum
10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani
acceptându-se o valoare de 25 µg/l.
3) Valoarea
se aplică la o probă de apă prelevată de la robinetul consumatorului printr-o
metodă de prelevare adecvată, astfel încât să fie reprezentativă pentru
cantitatea medie săptămânală ingerată de către consumator. Metoda de
monitorizare trebuie să tină seama si de frecventa concentratiilor maxime care
pot cauza efecte asupra sănătătii.
4) Pentru
cupru se acceptă valoarea 2,0 mg/l, dacă reteaua de distributie are componente
din cupru, cu respectarea celor mentionate la pct. 3.
5) Compusii
specificati sunt: benzo(b)fluorantren, benzo(k)fluorantren, bezo(ghi)perilen,
indeno(1,2,3-cd)piren.
6) Se
va aplica următoarea formulă:
[nitrat]/50 + [nitrit]/3 ≤
1,
în care concentratiile de nitrati si nitriti sunt exprimate în mg/l.
7) Prin
pesticide se întelege: insecticide, erbicide, fungicide, nematocide,
acaricide, algicide, rodendicide, slimicide organice, compusi înruditi (ca de
exemplu: regulatori de crestere) si metabolitii relevanti, produsii de
degradare si de reactie. Se vor monitoriza numai pesticidele presupuse prezente
în sursa de apă.
8) Concentratia
se referă la fiecare compus individual. Pentru aldrin, dieldrin, heptaclor si
heptaclor epoxid, concentratia maximă este 0,030 µg/l.
9) Prin
Pesticide-Total se întelege suma tuturor compusilor individuali,
detectati si cuantificati în urma procedurii de monitorizare.
10) Pentru apa la care se referă art. 6 alin. (1) lit. a), b) si d)
respectarea în practică a valorii se va realiza în maximum 15 ani de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani acceptându-se o valoare
de 25 µg/l.
11) Concentratia totală a THM trebuie să fie cât mai mică, fără a compromite
dezinfectia.
Compusii individuali specificati sunt: cloroform, bromoform,
dibromoclormetan, bromdiclormetan.
Pentru apa la care se referă art. 6 alin. (1) lit. a), b) si d)
respectarea în practică a valorii se va realiza în maximum 10 ani de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani acceptându-se o valoare
de 150 µg/l pentru concentratia totală a THM.
*) Metode de analiză care
nu sunt acoperite de standarde românesti (STAS) sau preluate ca standarde
românesti (SR ISO) si urmează a fi stabilite ulterior.
NOTĂ:
1) Pentru
apa îmbuteliată unitatea de măsură este număr/250 ml.
2) Acest
parametru va fi măsurat numai pentru sistemele de aprovizionare care furnizează
mai mult de 10.000 m3 pe
zi.
3) Apa
nu trebuie să fie agresivă.
4) Acest
parametru trebuie monitorizat atunci când sursa de apă este de suprafată sau
mixtă, iar în situatia în care este decelat trebuie investigată si prezenta
altor microorganisme patogene, ca de exemplu: criptosporidium.
5) Acest
parametru se va analiza când nu se poate sau nu este prevăzută determinarea
COT.
6) Pentru
apa plată îmbuteliată valoarea minimă poate fi redusă până la 4,5 unităti de
pH. Pentru apa îmbuteliată care contine în mod natural sau este îmbogătită cu
bioxid de carbon, valoarea pH poate fi mai mică.
7) Pentru
apa rezultată din tratarea unei surse de suprafată nu se va depăsi 1,0 UNT
(unităti nefelometrice de turbiditate) înainte de dezinfectie.
8) Frecventa,
metodele si localizările pentru monitorizare vor fi stabilite conform anexei
nr. 2 pct. 1.3.
9) Doza
efectivă totală de referintă acceptată pentru un adult corespunde unui consum
zilnic de 2 litri apă potabilă pe o durată de un an. Monitorizarea tritiului si
a radioactivitătii în apa potabilă se face în cazul în care nu există datele
necesare pentru calcularea dozei efective totale. În situatia în care este
demonstrat pe baza unor monitorizări efectuate anterior că nivelurile de tritiu
la doza efectivă totală de referintă sunt cu mult inferioare valorii
parametrice, se poate renunta la monitorizarea tritiului.
10) Exclusiv tritiu, potasiu-40, radon si descendentii radonului. Frecventa,
metodele si localizările pentru monitorizare vor fi stabilite conform anexei
nr. 2 pct. 1.3.
11) Caracterizarea calitătii apei din punct de vedere al continutului
radioactiv se face prin măsurarea activitătii alfa si beta globală. În cazul în
care valoarea de referintă este depăsită, este necesară determinarea
activitătii specifice a radionuclizilor, conform Normelor de supraveghere,
inspectie sanitară si monitorizare a calitătii apei potabile.
ANEXA Nr. 2
Parametrul/Unitatea de măsură Metoda de analiză Valoarea CMA
1. Monitorizarea de control
1.1. Scopul acestei monitorizări este de a produce periodic informatii
despre calitatea organoleptică si microbiologică a apei potabile, produsă si
distribuită, despre eficienta tehnologiilor de tratare, cu accent pe tehnologia
de dezinfectie, în scopul determinării dacă apa potabilă este corespunzătoare
sau nu din punct de vedere al valorilor parametrilor relevanti stabiliti prin
prezenta lege.
1.2. Pentru monitorizarea de control sunt obligatorii următorii
parametri:
Aluminiu1)
Amoniu
Bacterii coliforme
Culoare
Concentratia ionilor de hidrogen (pH)
Conductivitate
Clorul rezidual liber2)
Clostridium perfringens3)
Escherichia coli
Fier1),
4)
Gust
Miros
Nitriti5)
Oxidabilitate6)
Pseudomonas aeruginosa7)
Sulfuri si hidrogen sulfurat8)
Turbiditate
Număr de colonii dezvoltate7) (22şC si 37şC)
NOTĂ:
1) Numai
acolo unde este folosit cu rol de coagulant.
2) Clorul
rezidual liber trebuie să reprezinte minimum 80% din clorul rezidual total.
3) Acest
parametru trebuie monitorizat atunci când sursa de apă este de suprafată sau
mixtă, iar în situatia în
care este decelat trebuie investigată si prezenta altor microorganisme
patogene, ca de exemplu criptosporidium.
4) Se
vor determina ferobacteriile la statiile de tratare unde se practică
deferizarea apei.
5) Se
va determina numai acolo unde este utilizat clorul sau substantele clorigene
pentru dezinfectie.
6) Se
va determina în situatia în care dotarea tehnică nu permite determinarea COT.
7) Se
va determina numai pentru apa îmbuteliată.
8) Se
va determina numai în situatia în care se practică desulfurizarea apei.
NOTĂ:
1) Prin
zonă de aprovizionare se întelege o suprafată geografic delimitată în care
apa potabilă provine din una sau mai multe surse si în care calitatea apei
poate fi considerată ca fiind aproximativ uniformă.
2) Volumele
de apă sunt calculate ca medii pe perioada unui an. Pentru determinarea
numărului minim de probe de apă ce trebuie prelevate dintr-o zonă de
distributie poate fi utilizat numărul locuitorilor în locul volumului de apă
produs sau distribuit, luându-se în considerare un consum de 200 l/cap de
locuitor/zi.
3) În
situatii de distributie intermitentă de scurtă durată si în cazul apei
distribuite din cisterne numărul de probe va fi stabilit de către autoritatea
de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti.
4) Numărul
de probe si parametrii stabiliti în anexa nr. 1 pot fi redusi de către
autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
dacă:
a) rezultatele analizelor efectuate pe probele prelevate pe o perioadă
de cel putin 2 ani succesivi sunt constante si semnificativ mai bune decât cele
prevăzute în anexa nr. 1;
b) nu a intervenit nici un factor suplimentar cu potential de a afecta
calitatea apei.
Frecventa de prelevare si analiză nu poate fi redusă atât cât să conducă
la prelevarea a mai putin de 50% din numărul total de probe prevăzute în tabel,
cu exceptia situatiei de la pct. 6.
5) Punctele
si frecventa de prelevare, atât cât este posibil, vor fi alese si distribuite
uniform în timp si spatiu.
6) Frecventa
de prelevare si numărul de probe vor fi decise de către autoritatea de sănătate
publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti.
1.3. Ministerul Sănătătii si Familiei si Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului vor decide în termen de 180 de zile de la publicarea prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I, frecventa, metodele si localizările
cele mai relevante pentru punctele de monitorizare din anexa nr. 2, luând în
considerare prevederile importante existente în legislatia din acest domeniu
sau rezultatele obtinute din programele corespunzătoare de monitorizare.
1.4. Autoritatea de sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, poate completa lista de la pct. 1.2 cu alti parametri relevanti
pentru conditiile locale si/sau pentru tehnologiile de tratare.
2. Monitorizarea de audit
2.1. Scopul monitorizării de audit este de a oferi informatia necesară
pentru a se determina dacă pentru toti parametrii stabiliti prin prezenta lege
valorile sunt sau nu conforme.
2.2. Pentru monitorizarea de audit este obligatoriu să fie monitorizati
toti parametrii prevăzuti la art. 5, în care autoritatea de sănătate publică
judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, a stabilit că, pentru o perioadă
determinată de către ea, un anumit parametru dintr-un anumit sistem de
aprovizionare cu apă potabilă nu ar putea fi prezent în asemenea concentratii
încât să conducă la modificarea valorii lui stabilite.
2.3. Monitorizarea de audit se va efectua de către autoritatea de
sănătate publică judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, conform
Normelor de supraveghere, inspectie
sanitară si monitorizare a calitătii apei potabile.
3. Frecventa minimă de prelevare si analiză a apei potabile,
distribuită prin sistem public, rezervor mobil sau folosită ca sursă în
industria alimentară se face conform tabelului 1A.
3.1. Probele trebuie prelevate din punctele de conformare definite la
art. 6 alin. (1) pentru a se asigura că apa potabilă îndeplineste cerintele
prezentei legi. Prelevarea probelor din reteaua de distributie dintr-o zonă de
aprovizionare sau de la statia de tratare, pentru determinarea unui anumit
parametru, se face numai dacă se poate demonstra că prin prelevare nu are loc
nici o modificare adversă a valorii măsurate pentru parametrul în cauză.
4. Frecventa minimă de prelevare si analiză pentru apa potabilă
îmbuteliată se face conform tabelului 1B.
ANEXA Nr. 3
SPECIFICATII
pentru analiza parametrilor
Laboratoarele în care se efectuează analiza probelor de apă pentru
monitorizare trebuie să aibă asigurat controlul calitătii analitice si să fie
supuse periodic unui control efectuat de un laborator aprobat de Ministerul
Sănătătii si Familiei pentru acest domeniu.
1. Parametrii pentru care metodele de analiză sunt specificate:
Bacterii coliforme si [Escherichia coli (E. coli)]
Enterococi (Streptococi fecali)
Pseudomonas aeruginosa
Numărul de colonii la 22şC
Numărul de colonii la 37şC
Clostridium perfringens.
Filtrarea prin membrană, urmată de incubarea anaerobă a membranei pe
agar m-PC (Nota 1) la 44şC ± 1ş C pentru 21 ± 3 ore. Se numără coloniile de
culoare galbenă opac care virează în roz sau rosu după expunerea la vapori de
hidroxid de amoniu timp de 20-30 de secunde.
NOTĂ: Compozitia mediului de agar m-PC este:
Mediu de bază
Triptoză 30 g
Extract de drojdie 20 g
Sucroză 5 g
Hidroclorit de L-cisteină 1 g
MgSO4
. 7H2O 0,1 g
Rosu de bromcresol 40 mg
Agar 15 g
Apă 1.000 ml.
Se dizolvă ingredientele mediului bazal, se corectează pH la 7,6 si se
autoclavează la 121ş C timp de 15 minute.
Se răceste si se adaugă:
D-cicloserină 400 mg
Polimixină-B sulfat 25 mg
Indosil-β-D-glucozid 60 mg
0,5% solutie sterilizată si filtrată 20 ml
de difosfat de fenoftaleină
4,5% FeCl3 .
6H2O filtrată si
sterilizată 2 ml.
2. Parametrii pentru care sunt specificate caracteristicile de
performantă
2.1. Metoda de analiză folosită trebuie să fie capabilă să măsoare cel putin o concentratie egală cu valoarea parametrului (CMA). Pentru următorii parametri caracteristicile de performantă specificate sunt: acuratetea, precizia si limita de detectie:
Parametrul |
Acuratetea % din CMA1) |
Precizia % din CMA2) |
Limita de detectie % din CMA3) |
Acrilamidăa) |
|
|
|
Aluminiu |
10 |
10 |
10 |
Amoniu |
10 |
10 |
10 |
Arsen |
10 |
10 |
10 |
Benzen |
25 |
25 |
25 |
Benz(a)piren |
25 |
25 |
25 |
Bor |
10 |
10 |
10 |
Bromati |
10 |
10 |
10 |
Cadmiu |
10 |
10 |
10 |
Cloruri |
10 |
10 |
10 |
Clorură de vinila) |
|
|
|
Conductivitate |
10 |
10 |
10 |
Crom |
10 |
10 |
10 |
Cupru |
10 |
10 |
10 |
Cianuri (totale)4) |
10 |
10 |
10 |
Cianuri (libere) |
10 |
10 |
10 |
1,2-dicloretan |
25 |
25 |
10 |
Epiclorhidrinăa) |
|
|
|
Fluor |
10 |
10 |
10 |
Hidrocarburi
policiclice aromatice5) |
25 |
25 |
25 |
Mangan |
10 |
10 |
10 |
Mercur |
10 |
10 |
10 |
Nichel |
10 |
10 |
10 |
Nitrati |
10 |
10 |
10 |
Nitriti |
10 |
10 |
10 |
Oxidabilitate6) |
25 |
25 |
25 |
Pesticide7) |
25 |
25 |
25 |
Plumb |
10 |
10 |
10 |
Seleniu |
10 |
10 |
10 |
Sodiu |
10 |
10 |
10 |
Stibiu |
25 |
25 |
25 |
Sulfat |
10 |
10 |
10 |
Tetracloretan8) |
25 |
25 |
10 |
Tricloretenă8) |
25 |
25 |
10 |
Trihalometani5) |
25 |
25 |
10 |
TOTAL: |
|
|
|
a) Conditii: controlul concentratiei conform specificatiei de productie.
NOTĂ:
1) Acuratetea este eroarea sistematică si este exprimată ca diferenta dintre valoarea
medie a unui număr mare de determinări repetate si valoarea adevărată (definitie
ISO 5725).
2) Precizia este eroarea aleatoare si este exprimată ca deviatia standard a
dispersiei rezultatelor fată de o valoare medie (definitie ISO 5725).
3) Limita de detectie este considerată a fi:
a) o valoare de 3 ori mai mare decât deviatia standard asociată unui
număr de determinări, pentru o probă simplă de apă continând o concentratie
mică a parametrului; sau
b) o valoare de 5 ori mai mare decât deviatia standard a unei probe
martor pentru fiecare serie de probe.
4) Metoda
va determina cianurile totale sub toate formele.
5) Caracteristicile
de performantă se aplică individual pentru substantele specificate, la 25% din
valoarea parametrilor din anexa nr. 1.
6) Oxidarea
va fi efectuată timp de 10 minute la 100şC în mediu acid, folosind permanganat
de potasiu.
7) Caracteristicile
de performantă se aplică individual pentru fiecare pesticid si depind de
pesticidul respectiv. În prezent această limită de detectie nu este realizabilă
pentru toate pesticidele, dar trebuie să constituie un obiectiv de realizat.
8) Caracteristicile
de performantă se aplică individual pentru substantele specificate, la 50% din
valoarea parametrilor din anexa nr. 1.
2.2. Pentru concentratia ionilor de hidrogen metoda de analiză trebuie
să poată măsura o concentratie egală cu CMA, cu o acuratete si o precizie de
0,2 unităti de pH.
3. Parametrii pentru care nu sunt specificate performantele metodelor
de analiză:
- Carbon organic total
- Culoare
- Gust
- Miros
- Turbiditate*)
*) Pentru monitorizarea
turbiditătii în apa de suprafată tratată metoda de analiză trebuie să măsoare
cel putin concentratii egale cu valoarea parametrilor (CMA), cu o acuratete si
o precizie de 25%.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind calitatea apei potabile
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind calitatea apei potabile si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 4 iulie
2002.
Nr. 627.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 iunie 2002
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 59 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Johnbob Impex” - S.R.L., din Bucuresti, în Dosarul nr.
11.776/2001 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti într-o plângere împotriva
unei sanctiuni contraventionale.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public arată că prin dispozitiile art. 59 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu se anulează autorizatiile de
comercializare emise anterior, ci doar se solicită depunerea acestora în
vederea preschimbării lor. Anularea acestora se face doar în cazul nedepunerii
lor în termenul stabilit (3 luni) în ordonanta mentionată, astfel încât nu se
poate spune că prevederile criticate sunt contrare dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Constitutie si nici că aduc atingere dreptului de proprietate. De asemenea,
nu sunt încălcate nici dispozitiile art. 114 si 138 din Constitutie, deoarece
regimul produselor supuse accizelor nu formează obiect de reglementare prin
lege organică, iar ordonanta a fost emisă în baza unei legi de abilitare. În
consecintă, solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 7 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
11.776/2001, Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Johnbob Impex” - S.R.L. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
că dispozitiile legale criticate, prevăzând anularea unor autorizatii eliberate
în mod legal si al căror termen de valabilitate nu a expirat, au efecte
retroactive, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. Prin dispozitiile
criticate nu se anulează numai autorizatia ca atare, ci si dreptul de
comercializare a băuturilor alcoolice, drept dobândit în baza Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 50/1998 si a Legii nr. 148/1999, iar o dată cu
aplicarea sanctiunii contraventionale se dispune si confiscarea bunurilor ori a
sumelor de bani realizate în urma comercializării mărfii, încălcându-se astfel
prevederile art. 41 alin. (1) si (7) din Constitutie. De asemenea, arată că
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 este neconstitutională în ansamblul ei,
întrucât contine dispozitii contrare celor ale Legii nr. 148/1999, care
prevalează în raport cu cele dintr-o ordonantă simplă, fiind astfel contrară
prevederilor art. 114 alin. (1) si ale art. 138 alin. (1) din Constitutie.
Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti apreciază că exceptia ridicată este
neîntemeiată, întrucât dispozitia referitoare la anularea unor autorizatii de
comercializare nu se aplică retroactiv, ci doar începând cu data la care expiră
termenul stabilit pentru depunerea autorizatiilor în vederea preschimbării.
Instanta apreciază că nu sunt încălcate nici prevederile art. 114 si 138 din
Constitutie, deoarece regimul produselor supuse accizelor nu constituie obiect
de reglementare prin lege organică, iar Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost
emisă pe baza Legii speciale de abilitare nr. 206/1999 si are putere de lege,
conform regulilor delegării legislative.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
nu este întemeiată. În acest sens invocă Decizia Curtii Constitutionale nr. 1
din 15 ianuarie 2002, prin care s-a statuat că “reglementarea obligatiei de
schimbare a unor autorizatii eliberate anterior, cu formulare noi ce au alte
caracteristici, nu are semnificatia aplicării retroactive, dispozitia
respectivă producând efecte numai pentru viitor”.
Dispozitia legală criticată nu contravine nici prevederilor art. 41
alin. (1) si (7) din Constitutie, întrucât nu aduce atingere în nici un fel
dreptului de proprietate sau creantelor asupra statului si nici averii
dobândite în mod licit. Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost emisă cu
respectarea dispozitiilor art. 114 si 138 din Constitutie, pe baza Legii nr.
206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată,
întrucât dispozitiile art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu contravin
nici uneia dintre prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Prin dispozitiile legale criticate “se stabilesc numai unele aspecte de natură
procedurală cu caracter tranzitoriu, ce nu intră în sfera discutiei privind
aplicarea în timp a Ordonantei”. Nu se încalcă nici principiul ocrotirii egale
a proprietătii private, întrucât măsurile dispuse se subscriu interesului
general, pe care statul este obligat să îl protejeze conform prevederilor art.
134 alin. (2) lit. b) din Constitutie.
Măsura confiscării bunurilor a fost prevăzută în conformitate cu prevederile
art. 41 alin. (8) din Constitutie. Ordonanta a fost emisă pe baza legii speciale
de abilitare si, având putere de lege, prin ea puteau fi stabilite impozite si
taxe.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 59 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, dispozitii care au următorul continut:
“Nedepunerea în termen, în vederea preschimbării, a autorizatiilor de
comercializare eliberate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei
ordonante atrage anularea valabilitătii acestora.”
Sanctiunea anulării autorizatiilor de comercializare este prevăzută ca o
consecintă a neîndeplinirii obligatiei stabilite la alin. (1) al aceluiasi
articol, potrivit căruia: “Până la data de 1 mai 2000 toate autorizatiile de
comercializare eliberate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei
ordonante vor fi prezentate organului fiscal emitent pentru preschimbare cu
formulare special tipărite de Regia Autonomă «Imprimeria Natională».”
Efectele anulării autorizatiilor de comercializare sunt prevăzute la
alin. (4) al aceluiasi articol, conform căruia “După anularea valabilitătii
autorizatiilor este interzisă orice activitate de comercializare a produselor supuse autorizării”.
Autorul exceptiei consideră că dispozitiile legale criticate încalcă următoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.”;
- Art. 41 alin. (1) si (7): “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege. [...]
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al
dobândirii se prezumă.”;
- Art. 114 alin. (1): “Parlamentul poate adopta o lege specială de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul
legilor organice.”;
- Art. 138 alin. (1): “Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată
următoarele:
Prin dispozitiile tranzitorii ale art. 59 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 nu se anulează drepturi câstigate pe baza reglementărilor legale
anterioare si nici nu se prevede nulitatea autorizatiilor de comercializare
anterior emise. Se dispune doar depunerea autorizatiilor anterioare în vederea
preschimbării lor cu formulare special tipărite, acordându-se pentru
îndeplinirea acestei obligatii un termen de 3 luni. Anularea autorizatiilor de
comercializare apare ca o sanctiune pentru nerespectarea termenului prevăzut
pentru depunerea lor la organul fiscal emitent în vederea preschimbării.
Astfel, nu se poate sustine că aceste dispozitii legale ar avea efecte
retroactive, contrare prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Dispozitiile legale criticate nu aduc atingere dreptului de proprietate,
ele sanctionând prin interzicerea continuării activitătii de comercializare neîndeplinirea
obligatiei de preschimbare a autorizatiilor anterior emise, deci fapta
săvârsită ulterior intrării în vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 27/2000.
Nici măsura confiscării produselor ori a sumelor de bani rezultate din
comercializarea acestora fără autorizatie, faptă ce constituie contraventie, nu
încalcă dreptul de proprietate, întrucât, potrivit dispozitiilor art. 41 alin.
(8) din Constitutie, “Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii”.
Interdictia confiscării, prevăzută la alin. (7) al art. 41 din
Constitutie, se referă doar la averea dobândită în mod licit. În acest sens
Curtea Constitutională, prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, a statuat că “aplicarea
si executarea unei sanctiuni pecuniare ca si măsura confiscării unor bunuri sau
valori, cu toate că determină în mod direct diminuarea patrimoniului celui
sanctionat, nu încalcă dispozitiile constitutionale privind ocrotirea
proprietătii private”.
În legătură cu critica referitoare la contrarietatea dispozitiilor art.
59 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 cu prevederile Legii nr.
148/1999 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 50/1998 pentru
modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, Curtea
constată că prin art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, cu
data intrării în vigoare a acesteia (15 februarie 2000), Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 82/1997 a fost abrogată împreună cu toate modificările si
completările sale ulterioare, astfel că nu există conflict între actele
normative în vigoare.
Regimul produselor supuse accizelor nu constituie obiect de reglementare
prin lege organică. De asemenea, Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost emisă
pe baza Legii nr. 206/1999 si, având putere de lege, stabilirea unor impozite
prin această ordonantă nu este contrară prevederilor art. 138 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Johnbob Impex” - S.R.L.
din Bucuresti în Dosarul nr. 11.776/2001 al Judecătoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE
POPA
Magistrat-asistent,
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Programului de colaborare în domeniile învătământului, stiintei,
tehnologiei,
culturii,
mass-media, tineretului si sportului dintre Guvernul României
si Guvernul
Republicii Algeriene Democratice si Populare pentru anii 2002, 2003 si 2004,
semnat la
Bucuresti la 29 ianuarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 5
alin. (1) din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Programul de colaborare în domeniile
învătământului, stiintei, tehnologiei, culturii, mass-media, tineretului si
sportului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Algeriene Democratice
si Populare pentru anii 2002, 2003 si 2004, semnat la Bucuresti la 29 ianuarie
2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
p. Ministrul tineretului si sportului,
Nicolae Mărăsescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 iulie
2002.
Nr. 749.
PROGRAM DE COLABORARE
în domeniile învătământului, stiintei, tehnologiei, culturii, mass-media, tineretului si sportului între Guvernul României si Guvernul Republicii Algeriene Democratice si Populare pentru anii 2002, 2003 si 2004
CAPITOLUL I
Învătământ superior, cercetare stiintifică si tehnică
ARTICOLUL 1
Cele două părti convin să contribuie la mai buna cunoastere a preocupărilor celor două state în domeniile învătământului superior si stiintei prin intermediul schimburilor de delegatii, de cadre didactice si de cercetători, precum si prin acordarea de burse de studii, instaurarea unor relatii directe între universităti si institute de cercetare stiintifică, schimb de publicatii etc.
ARTICOLUL 2
Cele două părti îsi vor acorda anual, pe bază de reciprocitate, 5 burse
pentru studii complete sau studii postuniversitare, în domenii care interesează
partea trimitătoare, si o bursă pentru cursurile de vară de limbă, literatură
si civilizatie.
ARTICOLUL 3
Cetătenii celor două părti vor putea urma cursuri de specializare sau
postuniversitare în institutiile românesti sau algeriene, cu suportarea
cheltuielilor de către partea trimitătoare sau personal de cei interesati.
ARTICOLUL 4
Cele două părti vor efectua anual un schimb de 2-3 specialisti în domeniul
învătământului superior pentru perioade de 10-14 zile, în scopul de a culege
informatii referitoare la dezvoltarea acestui sector, de a sustine conferinte
si de a participa la manifestări stiintifice.
ARTICOLUL 5
Cele două părti vor încuraja stabilirea de contacte directe si initierea
anumitor actiuni de colaborare între universitătile din Bucuresti, Cluj-Napoca
si Iasi, pe de o parte, si universitătile din Alger, Constantine si Oran, pe de
altă parte. Volumul schimburilor si natura actiunilor ce vor fi realizate în
acest cadru vor fi stabilite în conventii interuniversitare. Cele două părti nu
exclud posibilitatea de a extinde această colaborare si la alte institutii de
învătământ superior.
ARTICOLUL 6
Cele două părti vor actiona în favoarea cunoasterii reciproce a
preocupărilor lor în domeniul învătământului prin:
a) difuzarea de informatii referitoare la manifestările stiintifice cu
caracter international care se vor desfăsura pe teritoriul statelor lor;
b) publicarea de articole stiintifice si de informatii în revistele de
specialitate.
ARTICOLUL 7
Cele două părti vor face schimburi de materiale documentare si de
informatii monografice referitoare la istoria, geografia, cultura si
civilizatia celor două popoare, în scopul de a asigura o mai bună reflectare a
acestor aspecte în manuale scolare, cursuri universitare si în alte publicatii
specializate.
ARTICOLUL 8
Cele două părti vor încuraja stabilirea de relatii între Universitatea de
Arte din România si Scoala Superioară de Arte Frumoase din Republica Algeriană
Democratică si Populară, în vederea schimbului de experientă în domeniile
formării si creatiei artistice.
ARTICOLUL 9
Cele două părti îndeamnă Ministerul Educatiei si Cercetării din România
si Ministerul Învătământului Superior si al Cercetării Stiintifice din
Republica Algeriană Democratică si Populară să actioneze pentru aplicarea
dispozitiilor continute de Conventia de cooperare stiintifică si tehnologică,
semnată la Alger la 29 iunie 2000.
ARTICOLUL 10
Cele două părti vor primi la studii în institutiile lor de învătământ de
stat de toate gradele, fără plata taxelor scolare, personalul oficiilor cu
functie de reprezentare oficială ale celor două state (ambasade, oficii consulare,
centre culturale, lectorate de limbă, literatură si civilizatie, alte
organizatii oficiale), precum si membrii de familie ai acestuia, pe bază de
reciprocitate.
Calitatea oficială a candidatilor care apartin aceste categorii, precum
si îndeplinirea clauzei de reciprocitate vor fi confirmate de organismele
competente ale statului în care se realizează studiile.
CAPITOLUL II
Comunicare si cultură
ARTICOLUL 11
Cele două părti vor încuraja schimbul de expozitii de artă plastică, de
artizanat sau fotodocumentare. Modalitătile practice de realizare a acestor
expozitii vor fi stabilite de comun acord de către cele două părti, pe cale
diplomatică.
ARTICOLUL 12
Cu ocazia sărbătorilor nationale sau a altor evenimente importante cele
două părti vor facilita organizarea anumitor manifestări culturale si artistice
prevăzute în prezentul program.
ARTICOLUL 13
Cele două părti vor invita specialisti din domeniul culturii si artei să
participe la festivalurile si manifestările culturale cu caracter international
organizate de fiecare dintre cele două state.
ARTICOLUL 14
Cele două părti vor facilita contactele dintre institutiile muzicale si
de teatru ale celor două state prin schimb de partituri muzicale, de
înregistrări, de piese de teatru, de compozitori si dramaturgi.
ARTICOLUL 15
Cele două părti vor favoriza schimbul de grupuri artistice si de
solisti, precum si contactele între institutiile artistice specializate în
vederea organizării, pe baze comerciale si necomerciale, de turnee artistice în
fiecare dintre cele două state.
ARTICOLUL 16
Cele două părti vor încuraja dezvoltarea colaborării directe dintre
uniunile si asociatiile de creatie din cele două state si vor favoriza
colaborarea dintre editurile lor nationale.
ARTICOLUL 17
Cele două părti vor încuraja schimbul de cărti si publicatii între
Biblioteca Natională a României si Biblioteca Natională a Republicii Algeriene
Democratice si Populare.
ARTICOLUL 18
Cele două părti vor încuraja schimbul de experti, de informatii si de
documentatie în domeniul restaurării monumentelor si locurilor istorice, precum
si gestiunea si animatia muzeelor si patrimoniului cultural.
Guvernul României si Guvernul Republicii Algeriene Democratice si
Populare, denumite în continuare cele două părti, dorind să dezvolte si să
consolideze legăturile culturale si stiintifice, în conformitate cu prevederile
art. 10 din Acordul de colaborare culturală între cele două state, semnat la
Alger la 7 iulie 1964, au convenit să semneze prezentul program pentru anii
2002, 2003 si 2004.
ARTICOLUL 19
Cele două părti vor încuraja colaborarea între Cinemateca Română si
Cinemateca din Republica Algeriană Democratică si Populară prin schimb de
programe cinematografice, în conformitate cu întelegerile convenite de comun
acord.
ARTICOLUL 20
Cele două părti vor încuraja schimbul de informatii si de expozitii în
domeniul artei traditionale, precum si schimbul de experti. Modalitătile
practice de realizare a acestor schimburi vor fi stabilite de comun acord de
institutiile interesate din cele două state.
ARTICOLUL 21
Cele două părti vor face, în măsura posibilului, schimburi de
specialisti pentru o perioadă de maximum 14 zile, precum si de documentatie, în
domeniile muzicii, teatrului, artelor plastice, muzeologiei si restaurării.
CAPITOLUL III
Presă, radio si televiziune
ARTICOLUL 22
Cele două părti vor încuraja colaborarea dintre agentiile nationale de
presă din statele lor, precum si schimburile de vizite ale ziaristilor în
cadrul unor acorduri stabilite direct între aceste agentii.
ARTICOLUL 23
Cele două părti vor încuraja dezvoltarea colaborării dintre institutiile
de radio si televiziune din statele lor prin intermediul contactelor directe,
precum si schimbul de programe, de realizatori si de alti specialisti în acest
domeniu.
CAPITOLUL IV
Tineret si sport
ARTICOLUL 24
Cele două părti vor încuraja schimburile de experientă în materie de
organizare, gestiune si finantare a organizatiilor sportive si de tineret.
ARTICOLUL 25
Cele două părti vor favoriza:
- schimbul de documentatie privind activitătile de tineret;
- schimbul de experientă în materie de divertisment pentru tineret
(tehnici de animatie);
- elaborarea de programe comune între asociatiile de tineret;
- dezvoltarea turismului pentru tineret.
ARTICOLUL 26
Cele două părti vor sustine dezvoltarea relatiilor de colaborare în
domeniul sportului pe baza acordurilor directe dintre institutiile sportive din
cele două state, precum si schimburile de informatii si publicatii din domeniul
sportului. Conditiile financiare pentru realizarea actiunilor sportive vor fi
convenite direct de institutiile interesate.
ARTICOLUL 27
Cele două părti vor favoriza schimbul de experientă în domeniul
integrării profesionale a tinerilor proveniti din sectorul de formare
profesională.
CAPITOLUL V
Dispozitii financiare
ARTICOLUL 28
Cheltuielile pentru schimburile de persoane în cadrul prezentului
program sunt stabilite astfel:
A. Pentru conferentiari si experti (vizite de scurtă durată - mai putin
de 30 de zile):
a) Partea trimitătoare va suporta cheltuielile de transport
international (dus-întors) între cele două capitale.
b) Partea primitoare va asigura:
- cheltuielile de sedere ale delegatilor (în conformitate cu
reglementările în vigoare în statul părtii primitoare);
- cheltuielile ocazionate de deplasările interne necesare pentru
realizarea programelor de lucru ale delegatilor părtii invitate;
- îngrijire medicală gratuită în spitalele publice în caz de îmbolnăvire
subită.
B. Pentru studenti:
a) Partea trimitătoare suportă cheltuielile de transport international
(dus-întors) între cele două capitale.
b) Partea primitoare va oferi o alocatie lunară, în conformitate cu
legislatia în vigoare, al cărei cuantum se va comunica pe cale diplomatică,
scutire de taxe scolare, asigurare pentru caz de boală, cu exceptia bolilor
cronice si a protezelor dentare, acces la căminele si cantinele studentesti în
aceleasi conditii ca pentru propriii studenti.
C. Pentru cursurile de vară:
a) Partea trimitătoare va suporta cheltuielile de transport
international (dus-întors) între cele două capitale.
b) Partea primitoare va asigura:
- scutirea de taxa de înscriere;
- cazarea si hrana;
- asistentă medicală si spitalizare gratuite în caz de boli
transmisibile si urgente medico-chirurgicale;
- o bursă si excursiile organizate în cadrul programului de studii.
ARTICOLUL 29
Cheltuielile ocazionate de organizarea de expozitii vor fi suportate
după cum urmează:
- cheltuielile de transport international si asigurarea vor fi suportate
de partea trimitătoare;
- cheltuielile pentru transportul local, instalarea obiectelor,
realizarea cataloagelor si a invitatiilor, precum si pentru închirierea sălii
revin părtii primitoare;
- partea primitoare va asigura, de asemenea, securitatea obiectelor
expuse pe teritoriul statului său. În cazul în care obiectele vor fi
deteriorate, partea primitoare va asigura expertiza pentru determinarea
deteriorărilor suferite, în asa fel încât să permită părtii trimitătoare să
solicite despăgubiri de la societatea sa de asigurări; Cheltuielile necesare
acestei expertize vor fi suportate de partea primitoare.
ARTICOLUL 30
Costurile si taxele legate de transportul international al tuturor
materialelor documentare si de informare (publicatii, filme, înregistrări) vor
fi suportate de partea trimitătoare. Partea primitoare
va suporta
cheltuielile de organizare a manifestărilor (chirie, săli, proiectii, personal,
publicitate, multiplicare).
CAPITOLUL VI
Dispozitii generale
ARTICOLUL 31
Prezentul program nu exclude realizarea, în cadrul Acordului de
colaborare culturală semnat la Alger la 7 iulie 1964, si a altor schimburi pe
care cele două părti le vor considera utile.
ARTICOLUL 32
Realizarea actiunilor prevăzute în prezentul program se va face în
conformitate cu legislatia în vigoare în fiecare dintre cele două părti.
ARTICOLUL 33
În cadrul schimburilor de delegatii:
- partea trimitătoare va informa, pe cât posibil, partea primitoare
asupra componentei delegatiei si programului vizitei cu două luni înainte de
data sosirii;
- partea primitoare va transmite părtii trimitătoare proiectul de
program pentru vizitele delegatiilor si grupurilor artistice cu 15 zile înainte
de vizită.
În toate cazurile cele două părti se vor informa asupra datei de sosire
si de plecare a delegatiilor cu două săptămâni înaintea vizitei.
ARTICOLUL 34
Dosarele candidatilor la bursele acordate de fiecare dintre cele două
părti trebuie depuse înaintea datei de 1 mai. Rezultatele examinării acestora
vor fi comunicate cât se poate de repede, dar cel mai târziu cu o lună înainte
de începerea anului universitar.
ARTICOLUL 35
Materialele documentare, publicatiile si filmele care vor face obiectul
schimburilor prevăzute în cadrul acestui program trebuie să fie tipărite,
editate sau subtitrate în limba statului părtii primitoare sau într-o limbă de
circulatie internatională.
ARTICOLUL 36
Perioada de valabilitate a prezentului program este de 3 ani. El va intra
în vigoare la data ultimei notificări prin care cele două părti se informează
cu privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare intrării în vigoare a
programului. Prezentul program poate fi prelungit, prin schimb de note verbale,
cel mult până la data de 31 decembrie 2005.
Întocmit la Bucuresti la 29 ianuarie 2002, în două exemplare originale,
fiecare în limbile română, arabă si franceză, toate textele fiind egal
autentice.
Pentru Guvernul României, Ecaterina Andronescu, ministrul educatiei si cercetării |
Pentru Guvernul Republicii Algeriene Democratice si Populare, Ammar Sakhri, ministrul învătământului superior si cercetării stiintifice |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea produselor agroalimentare pentru
care se constituie consilii pe produs
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 13
din Legea nr. 778/2001 privind organizatiile interprofesionale pe produse
agroalimentare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă produsele agroalimentare pentru care se
constituie consilii pe produs, după cum urmează:
a) cereale, leguminoase si produse procesate din acestea;
b) oleaginoase si produse procesate din acestea;
c) plante textile si medicinale;
d) sfeclă de zahăr, zahăr si produse procesate din acestea;
e) cartof si produse procesate din acesta;
f) produse horticole - legume, fructe - si produse procesate din
acestea;
g) struguri, vin si produse procesate din acestea;
h) carne de porc si produse procesate din acestea;
i) carne de pasăre, ouă si produse procesate din acestea;
j) carne de bovine, ovine si produse procesate din acestea;
k) lapte si produse lactate;
l) peste si produse din peste;
m) tutun, hamei, flori.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
Bucuresti, 18 iulie
2002.
Nr. 750.