MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 382 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 5 iunie 2002
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 107 din 2 aprilie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adăugată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 547/2001
ACTE ALE AVOCATULUI POPORULUI
52. - Ordin privind aprobarea Cerintelor minime de
securitate a prelucrărilor de date cu caracter personal
53. - Ordin privind aprobarea formularelor tipizate
ale notificărilor prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date
54. - Ordin privind stabilirea unor situatii în care
nu este necesară notificarea prelucrării unor date cu caracter personal care
cad sub incidenta Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 aprilie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 547/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 547/2001, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Moldrom” - S.A.
din Iasi în Dosarul nr. 7.825/2001 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal a răspuns avocat Neculai Volovăt, pentru autorul
exceptiei, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul Societătii Comerciale “Moldrom” - S.A. din Iasi solicită
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinând că dispozitiile de lege
criticate încalcă prevede- rile art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si
art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, considerând că dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 8 noiembrie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
7.825/2001, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 547/2001, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Moldrom” - S.A.
din Iasi.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că prin dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 17/2000 “se încalcă principiul constitutional al egalitătii
între comercianti”, prin crearea unei discriminări “între diverse persoane juridice
- societăti comerciale - în functie de modalitatea de plată folosită,
beneficiind de reglementarea favorabilă doar cele care au efectuat operatiunile
de plată prin bănci, nu si cele care au efectuat plata în numerar... sau prin
transfer bancar în conturi personale”. De asemenea, autorul exceptiei sustine
că dispozitiile legale criticate aduc atingere “principiului constitutional al
justetei sistemului de impunere, consacrat de art. 53 alin. (2) din
Constitutie, care presupune unitate de tratament fiscal, o impozitare în
functie de criterii obiective si generale, ceea ce nu se întâmplă în cazul de
fată în care diferenta de tratament fiscal rezultă din modul diferit de
efectuare a plătilor, ceea ce nu reprezintă un criteriu obiectiv si general.”
Totodată autorul exceptiei consideră că .dispozitiile care acordă beneficiul
scutirii de T.V.A. numai celor care încasează pretul mărfii exportate prin
transfer bancar constituie o reglementare a unui act de concurentă neloială,
prin care sunt avantajati anumiti comercianti, încălcându-se astfel prevederile
art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie”.
Tribunalul Iasi, exprimându-si opinia, consideră
neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1
lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 în raport cu
prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1)
si alin. (2) lit. a) din Constitutie, arătând că “derularea operatiunilor
valutare prin bănci nu face decât să asigure transparenta acestor operatiuni si
să realizeze un cadru egal pentru toti agentii economici, prevenind actiunile
ilicite”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fostcomunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că “scopul reglementării cuprinse în art.
17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 este
consolidarea regimului valutar si întărirea disciplinei financiare privind
disponibilitătile în conturile valutare si nu încalcă prevederile
constitutionale invocate de autorul exceptiei”.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
deoarece dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2), acestea referindu-se la egalitatea cetătenilor în
fata legii si a autoritătilor publice, iar nu la egalitatea persoanelor
juridice. Se mai sustine că textul criticat nu contravine nici dispozitiilor
art. 53 alin. (2) din Legea fundamentală, deoarece prin prevederile art. 17
alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 “se asigură
unitatea de tratament fiscal a comerciantilor (…) respectându-se cerinta
aplicării juste a impozitelor si taxelor”. În ceea ce priveste pretinsa
încălcare a dispozitiilor art. 134 din Constitutie, se apreciază că nici
această critică nu este întemeiată, deoarece “măsura instituită prin
dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 17/2000, referitoare la aplicarea cotei zero de taxă pe valoarea adăugată
numai în cazul în care contravaloarea exporturilor se încasează în valută în conturi
bancare deschise la bănci autorizate de Banca Natională a României, se înscrie
pe deplin în obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale
în activitatea economică, financiară si valutară, prin consolidarea regimului
valutar si întărirea disciplinei financiare privind disponibilitătile în
conturile valutare”.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 547/2001 (publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001), dispozitii care au
următorul continut:
“În România se aplică următoarele cote: […]
B. Cota zero pentru:
a) exportul de bunuri, transportul si prestările de servicii legate
direct de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul în România,
a căror contravaloare se încasează în valută în conturi bancare deschise la
bănci autorizate de Banca Natională a României. Prin derogare de la aceste
prevederi, beneficiază de cota zero exporturile de bunuri care se derulează în
sistem barter;”.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că aceste dispozitii
legale contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si
art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
1. În argumentarea neconstitutionalitătii dispozitiilor art. 17 alin. 1
lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 se sustine că
acestea “creează o discriminare între persoanele juridice în functie de
modalitatea de plată folosită”, încălcându-se astfel prevederile
constitutionale care consacră principiul egalitătii cetătenilor în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări, precum si
principiul conform căruia nimeni nu este mai presus de lege.
Curtea Constitutională a statuat în practica sa jurisdictională că
principiul egalitătii nu exclude un tratament juridic diferit în situatii
diferite în ceea ce priveste exercitarea efectivă a drepturilor recunoscute si
garantate de Constitutie. Asa fiind, faptul că legiuitorul a limitat aplicarea
cotei zero de taxă pe valoarea adăugată numai la contribuabilii care încasează
valută în conturi bancare deschise la bănci autorizate de Banca Natională a
României nu reprezintă o încălcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
În ceea ce priveste invocarea, în sustinerea exceptiei, a încălcării
dispozitiilor alin. (2) al art. 16 din Legea fundamentală, Curtea constată că
acestea nu au incidentă în cauză.
2. Curtea nu poate retine nici critica privind încălcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 53 alin. (2), potrivit cărora “Sistemul legal de
impuneri trebuie să asigure asezarea justă a sarcinilor fiscale”. De la
regula aplicabilă în materie fiscală, potrivit căreia orice venit este supus
impozitării, art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 17/2000 consacră o exceptie, în considerarea unor ratiuni evidente, si
anume stimularea pe această cale a instaurării disciplinei în domeniul
financiar-bancar, de natură să faciliteze si să eficientizeze controlul asupra
plătilor în valută, făcute cu titlu de contraprestatii pentru exportul de
bunuri, transportul si prestările de servicii, legate direct de exportul
bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul în România.
Întrucât, asa cum a statuat Curtea în precedent, stabilirea impozitelor
si taxelor datorate bugetului de stat, precum si a conditiilor de impozitare
intră în competenta exclusivă a legiuitorului, care poate să opteze în privinta
cuantumului impozitelor si taxelor, a unor exceptări sau scutiri de la aceste
obligatii fiscale, adoptând reglementarea prevăzută la art. 17 alin. 1 lit.
B.a) din Ordonanta de urgentă nr. 17/2000, Guvernul, în calitatea sa de legiuitor
delegat, a actionat în limitele acestei competente, neputându-se retine că
astfel ar fi contravenit principiului asezării juste a sarcinilor fiscale.
3. Curtea constată, de asemenea, că nu poate fi primită nici sustinerea
autorului exceptiei privind încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art.
134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), conform cărora: “(1) Economia României
este economie de piată. (2) Statul trebuie să asigure: a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;”.
Economia de piată si libertatea comertului pe care o implică sunt
incompatibile cu anarhia, iar în această lumină dispozitiile legale criticate
nu contravin textelor constitutionale mentionate, ci, dimpotrivă, le dau
expresie, în măsura în care au ca finalitate protejarea intereselor nationale
în activitatea economică, financiară si valutară.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe
valoarea adăugată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 547/2001, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Moldrom” - S.A. din Iasi în Dosarul nr.
7.825/2001 al Tribunalului Iasi.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 2 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE AVOCATULUI
POPORULUI
AVOCATUL POPORULUI
privind
aprobarea Cerintelor minime de securitate a prelucrărilor de date cu caracter
personal
Avocatul Poporului,
în temeiul Hotărârii Senatului României nr. 33 din 4 octombrie 2001
pentru numirea Avocatului Poporului,
văzând prevederile art. 13 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului si ale art. 7 din Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului,
în aplicarea prevederilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 677/2001
pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal si libera circulatie a acestor date, conform cărora cerintele minime
de securitate a prelucrărilor de date cu caracter personal vor fi elaborate de
autoritatea de supraveghere si vor fi actualizate periodic, corespunzător progresului
tehnic si experientei acumulate,
având în vedere Nota privind cerintele minime de securitate a prelucrărilor de date cu caracter personal, înregistrată sub nr. 4.327 din 18 aprilie 2002, a adjunctului Avocatului Poporului,
având în vedere exigenta elaborării cerintelor minime de securitate a
prelucrărilor de date cu caracter personal, care stau la baza adoptării de
către operatorii de date cu caracter personal a măsurilor tehnice si
organizatorice adecvate, prin care se garantează un nivel corespunzător si
legal de securitate a prelucrării de date cu caracter personal, precum si a
publicării cerintelor respective în Monitorul Oficial al României, Partea I, în
scopul ca acestea să poată fi cunoscute în mod corespunzător de către
operatorii mentionati,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Cerintele minime de securitate a prelucrărilor de
date cu caracter personal, prevăzute în anexa la prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Anexa face parte integrantă din prezentul ordin
AVOCATUL POPORULUI,
prof. univ dr. IOAN MURARU
Bucuresti, 18 aprilie
2002.
Nr. 52.
CERINTELE MINIME DE SECURITATE
a prelucrărilor de date cu caracter personal
Prezentele cerinte minime de securitate a prelucrărilor de date cu
caracter personal trebuie să stea la baza adoptării si implementării de către
operator a măsurilor tehnice si organizatorice necesare pentru păstrarea
confidentialitătii si integritătii datelor cu caracter personal. În concordantă
cu acestea operatorii îsi vor stabili propriile politici si proceduri de
securitate.
Cerintele minime de securitate a prelucrărilor de date cu caracter
personal acoperă următoarele aspecte:
1. Identificarea si autentificarea utilizatorului
Prin utilizator se întelege orice persoană care actioneazăsub
autoritatea operatorului, a persoanei
împuternicite sau a reprezentantului, cu drept recunoscut de acces la bazele de
date cu caracter personal.
Utilizatorii, pentru a căpăta acces la o bază de date cu caracter
personal, trebuie să se identifice. Identificarea se poate face prin mai multe
metode, cum ar fi: introducerea codului de identificare de la tastatură (un sir
de caractere), folosirea unei cartele cu cod de bare, folosirea unei cartele
inteligente (smart card) sau a unei cartele magnetice.
Fiecare utilizator are propriul său cod de identificare.
Niciodată mai multi utilizatori nu trebuie să aibă acelasi cod de
identificare.
Codurile de identificare (sau conturi de utilizator) nefolosite o
perioadă mai îndelungată trebuie dezactivate si distruse după un control
prealabil intern al operatorului. P
Perioada după care codurile trebuie dezactivate si distruse se
stabileste de operator.
Orice cont de utilizator este însotit de o modalitate de autentificare. Autentificarea
poate fi făcută prin introducereaunei parole sau prin mijloace biometrice:
amprenta dactiloscopică, amprenta vocală, angiografia retiniană etc.
Parolele sunt siruri de caractere. Cu cât sirul de caractere este mai
lung, cu atât parola este mai greu de aflat.
La introducerea parolelor acestea nu trebuie să fie afisate în clar pe
monitor. Parolele trebuie schimbate periodic în functie de politicile de
securitate ale entitătii (operator sau persoană împuternicită). Schimbarea
periodică a parolelor se face numai de către utilizatori autorizati de
operator.
Operatorul trebuie să solicite realizarea unui sistem informational care
să refuze automat accesul unui utilizator după 5 introduceri gresite ale
parolei.
Orice utilizator care primeste un cod de identificare si un mijloc de
autentificare trebuie să păstreze confidentialitatea acestora si să răspundă în
acest sens în fata operatorului.
Fiecare entitate va stabili o procedură proprie de administrare si
gestionare a conturilor de utilizator.
Operatorii autorizează anumiti utilizatori pentru a revoca sau a
suspenda un cod de identificare si autentificare, dacă utilizatorul acestora
si-a dat demisia ori a fost concediat, si-a încheiat contractul, a fost
transferat la alt serviciu si noile sarcini nu îi solicită accesul la date cu
caracter personal, a abuzat de codurile primite sau dacă va absenta o perioadă
îndelungată stabilită de entitate.
Accesul utilizatorilor la bazele de date cu caracter personal efectuate
manual se va face pe baza unei liste apro
bate de conducerea entitătii.
2. Tipul de acces
Utilizatorii trebuie să acceseze numai datele cu caracter personal
necesare pentru îndeplinirea atributiilor lor de serviciu. Pentru aceasta
operatorii trebuie să stabilească tipurile de acces după functionalitate (cum
ar fi: administrare, introducere, prelucrare, salvare etc.) si după actiuni
aplicate asupra datelor cu caracter personal (cum ar fi: scriere, citire,
stergere), precum si procedurile privind aceste tipuri de acces.
Programatorii sistemelor de prelucrare a datelor cu caracter personal nu
vor avea acces la datele cu caracter personal. Operatorul va permite accesul
programatorilor la datele cu caracter personal după ce acestea au fost
transformate în date anonime.
Compartimentul care asigură suportul tehnic poate avea acces la datele
cu caracter personal pentru rezolvarea unor cazuri exceptionale.
Pentru activitatea de pregătire a utilizatorilor sau pentru realizarea
de prezentări se vor folosi date anonime.
Angajatii care predau cursurile de pregătire vor folosi date cu caracter
personal pe parcursul propriei lor pregătiri.
Operatorul va stabili modalitătile stricte prin care se vor distruge
datele cu caracter personal. Autorizarea pentru această prelucrare de date cu
caracter personal trebuie limitată la câtiva utilizatori.
3. Colectarea datelor
Operatorul desemnează utilizatori autorizati pentru operatiile de
colectare si introducere de date cu caracter personal într-un sistem
informational.
Orice modificare a datelor cu caracter personal se poate face numai de
către utilizatori autorizati desemnati de operator.
Operatorul va lua măsuri pentru ca sistemul informational să
înregistreze cine a făcut modificarea, data si ora modificării. Pentru o mai
bună administrare operatorul va lua măsuri ca sistemul informational să mentină
datele sterse sau modificate.
4. Executia copiilor de sigurantă
Operatorul va stabili intervalul de timp la care se vor executa copiile
de sigurantă ale bazelor de date cu caracter personal, precum si ale
programelor folosite pentru prelucrările automatizate. Utilizatorii care
execută aceste copii de sigurantă vor fi numiti de operator, într-un număr
restrâns. Copiile de sigurantă se vor stoca în alte camere, în fisete metalice
cu sigiliu aplicat, si, dacă este posibil, chiar în camere din altă clădire.
Operatorul va lua măsuri ca accesul la copiile de sigurantă să fie
monitorizat.
5. Computerele si terminalele de acces
Computerele si alte terminale de acces vor fi instalate în încăperi cu
acces restrictionat. Dacă nu pot fi asigurate aceste conditii, computerele se
vor instala în încăperi care se pot încuia sau se vor lua măsuri ca accesul la
computere să se facă cu ajutorul unor chei ori cartele magnetice.
Dacă pe ecran apar date cu caracter personal asupra cărora nu se actionează
o perioadă dată, stabilită de operator, sesiunea de lucru trebuie închisă
automat. Mărimea acestei perioade se determină în functie de operatiile care trebuie
executate.
Terminalele de acces folosite în relatia cu publicul, pe care apar date
cu caracter personal, vor fi pozitionate astfel încât să nu poată fi văzute de
public si după o perioadă scurtă, stabilită de operator, în care nu se
actionează asupra lor, acestea trebuie ascunse.
6. Fisierele de acces
Operatorul este obligat să ia măsuri ca orice accesare a bazei de date
cu caracter personal să fie înregistrată într-un fisier de acces (numit log la
prelucrările automate) sau într-un registru pentru prelucrările manuale de date
cu caracter personal, stabilit de operator. Informatiile înregistrate în
fisierul de acces sau în registru vor fi:
- codul de identificare (numele utilizatorului pentru bazele de date cu
caracter personal manuale);
- numele fisierului accesat (fisei);
- numărul înregistrărilor efectuate;
- tipul de acces;
- codul operatiei executate sau programul folosit;
- data accesului (an, lună, zi);
- timpul (ora, minutul, secunda).
Pentru prelucrările automate aceste informatii vor fi stocate într-un
fisier de acces general sau în fisiere separate pentru fiecare utilizator. Orice
încercare de acces neautorizat va fi, de asemenea, înregistrată.
Operatorul este obligat să păstreze fisierele de acces cel putin 2 ani,
pentru a fi folosite ca probe în cazul unor investigatii. Dacă investigatiile
se prelungesc, aceste fisiere se vor păstra atât timp cât se va considera
necesar.
Fisierele de acces trebuie să facă posibilă identificarea de către
operator sau de către persoana împuternicită a persoanelor care au accesat date
cu caracter personal fără un motiv anume, în vederea aplicării unor sanctiuni
sau a sesizării organelor competente.
7. Sistemele de telecomunicatii
Operatorul este obligat să facă periodic controlul autentificărilor si
tipurilor de acces pentru detectarea unor disfunctionalităti în ceea ce
priveste folosirea sistemelor de telecomunicatii.
Operatorii sunt obligati să conceapă sistemul de telecomunicatii astfel
încât datele cu caracter personal să nu poată fi interceptate sau transmise de
oriunde. Dacă sistemul de telecomunicatii nu poate fi astfel securizat, operatorul
este obligat să impună folosirea metodei de criptare pentru transmisia datelor
cu caracter personal.
Prin sistemele de telecomunicatii se vor transmite numai datele cu
caracter personal strict necesare.
8. Instruirea personalului
În cadrul cursurilor de pregătire a utilizatorilor operatorul este
obligat să facă informarea acestora cu privire la prevederile Legii nr.
677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, la cerintele minime de
securitate a prelucrărilor de date cu caracter personal, precum si cu privire
la riscurile pe care le comportă prelucrarea datelor cu caracter personal, în
functie de specificul activitătii utilizatorului.
Utilizatorii care au acces la date cu caracter personal vor fi instruiti
de către operator asupra confidentialitătii acestora si vor fi avertizati prin
mesaje care vor apărea pe monitoare în timpul activitătii. Utilizatorii sunt
obligati să îsi închidă sesiunea de lucru atunci când părăsesc locul de muncă.
9. Folosirea computerelor
Pentru mentinerea securitătii prelucrării datelor cu caracter personal
(în special împotriva virusilor informatici) operatorul va lua măsuri care vor
consta în:
a) interzicerea folosirii de către utilizatori a programelor software
care provin din surse externe sau dubioase;
b) informarea utilizatorilor în privinta pericolului privind virusii
informatici;
c) implementarea unor sisteme automate de devirusare si de securitate a
sistemelor informatice;
d) dezactivarea, pe cât posibil, a tastei “Print screen”, atunci când
sunt afisate pe monitor date cu caracter personal, interzicându-se astfel
scoaterea la imprimantă a acestora.
10. Imprimarea datelor
Scoaterea la imprimantă a datelor cu caracter personal se va realiza
numai de utilizatori autorizati pentru această operatiune de către operator.
Operatorii sunt obligati să aprobe proceduri interne specifice privind
folosirea si distrugerea acestor materiale.
Fiecare entitate îsi va aproba propriul sistem de securitate, tinând
seama de aceste cerinte minime de securitate a prelucrărilor de date cu
caracter personal, iar în functie de importanta datelor cu caracter personal
prelucrate, îsi va impune măsuri de securitate suplimentare.
AVOCATUL POPORULUI
privind
aprobarea formularelor tipizate ale notificărilor prevăzute de Legea nr.
677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date
Avocatul Poporului,
în temeiul Hotărârii Senatului României nr. 33 din 4 octombrie 2001
pentru numirea Avocatului Poporului,
văzând prevederile art. 13 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului si ale art. 7 din Regulamentul de
organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului,
în aplicarea art. 21 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 677/2001 pentru
protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si
libera circulatie a acestor date,
având în vedere Nota privind aspecte legate de activitatea Avocatului
Poporului, ca autoritate de supraveghere, în sensul Legii nr. 677/2001,
înregistrată sub nr. 4.219 din 16 aprilie 2002, a adjunctului Avocatului
Poporului,
având în vedere exigenta aprobării formularelor tipizate ale
notificărilor prevăzute de Legea nr. 677/2001 si a publicării lor în Monitorul
Oficial al României, Partea I, în scopul ca acestea să poată fi utilizate în
mod corespunzător de către operatorii care efectuează prelucrări de date cu
caracter personal,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă formularele tipizate ale notificărilor prevăzute de
Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, prevăzute în
anexele nr. 1-4.
Art. 2. - Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare si de
utilizare a formularelor de notificare sunt prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 4. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
AVOCATUL POPORULUI,
prof. univ dr. IOAN MURARU
Bucuresti, 18 aprilie
2002.
Nr. 53.
ANEXA Nr. 1
NOTIFICARE
pentru prelucrarea de date cu caracter personal
1. Numele (denumirea) operatorului ..........................................................................................................................................
2. Domiciliul (sediul) operatorului ..........................................................................................................................................
3. Numele (denumirea) reprezentantului (reprezentantilor) ..........................................................................................................................................
4. Domiciliul (sediul) reprezentantului (reprezentantilor) ..........................................................................................................................................
5. Numele (denumirea) împuternicitului (împuternicitilor)1) ..........................................................................................................................................
6. Domiciliul (sediul) împuternicitului (împuternicitilor) ..........................................................................................................................................
7. Scopul (scopurile) prelucrării ..........................................................................................................................................
8. Descrierea categoriei (categoriilor) de persoane vizate2) ..........................................................................................................................................
9. Descrierea datelor ori a categoriilor de date ce vor fi prelucrate3)
..........................................................................................................................................
10. Sursa din care sunt colectate datele ..........................................................................................................................................
11. Operatiunile prin care se realizează prelucrarea datelor ..........................................................................................................................................
12. Destinatarii sau categoriile de destinatari cărora urmează să li se
dezvăluie datele4) ..........................................................................................................................................
13. Garantiile care însotesc dezvăluirea datelor către terti5) ..........................................................................................................................................
14. Modul în care persoanele vizate sunt informate asupra drepturilor
lor ..........................................................................................................................................
15. Data estimată pentru încheierea operatiunilor de prelucrare ..........................................................................................................................................
16. Destinatia ulterioară a datelor ..........................................................................................................................................
17. Transferuri de date care se intentionează să fie făcute către alte
state6)
..........................................................................................................................................
18. Descriere generală care să permită aprecierea preliminară a
măsurilor luate pentru asigurarea securitătii prelucrării ...........................................................................................................................................
19. Specificarea oricărui sistem de evidentă a datelor cu caracter
personal, care are legătură cu prelucrarea, precum si a eventualelor legături
cu alte prelucrări de date sau cu alte sisteme de evidentă a datelor cu
caracter personal, indiferent dacă se efectuează, respectiv dacă sunt sau nu
sunt situate pe teritoriul României
..........................................................................................................................................
20. Motivele care justifică aplicarea prevederilor art. 11, art. 12 alin.
(3) sau (4) ori ale art. 13 alin. (5) sau (6) din Legea nr. 677/2001, în
situatia în care prelucrarea datelor se face exclusiv în scopuri jurnalistice,
literare sau artistice ori în scopuri statistice, de cercetare istorică sau
stiintifică
..........................................................................................................................................
Data ........................
Semnătura
........................................
1) Dacă este cazul.
2) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de persoane vizate, în functie de scopul prelucrării.
3) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de date prelucrate, în functie de scopul prelucrării.
4) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de destinatari, în functie de scopul prelucrării.
5) Se vor mentiona actele
normative în baza cărora are loc dezvăluirea datelor cu caracter personal către
terti. În lipsa acestor acte normative se va mentiona dacă există
consimtământul persoanei vizate.
6) În situatia în care se
intentionează ca datele care sunt prelucrate să fie transferate în străinătate,
se va completa si notificarea pentru transferul în străinătate al datelor cu
caracter personal.
ANEXA Nr. 2
NOTIFICARE
pentru prelucrarea de date cu caracter personal, efectuată în cadrul
activitătilor de prevenire, cercetare si reprimare a infractiunilor si de
mentinere a ordinii publice, precum si al altor activităti desfăsurate în
domeniul dreptului penal, în limitele si cu restrictiile stabilite de lege
1. Denumirea operatorului ..........................................................................................................................................
2. Sediul operatorului ..........................................................................................................................................
3. Scopul prelucrării ..........................................................................................................................................
4. Temeiul legal al prelucrării ..........................................................................................................................................
5. Categoriile de date cu caracter personal supuse prelucrării ..........................................................................................................................................
Data ........................
Semnătura
........................................
ANEXA Nr. 3
1. Numele (denumirea) operatorului ..........................................................................................................................................
2. Sediul si numărul de telefon ale operatorului ..........................................................................................................................................
3. Numele reprezentantului (reprezentantilor) ..........................................................................................................................................
4. Domiciliul reprezentantului (reprezentantilor) ..........................................................................................................................................
5. Numele (denumirea) împuternicitului (împuternicitilor)1) ..........................................................................................................................................
6. Domiciliul (sediul) împuternicitului (împuternicitilor) ..........................................................................................................................................
7. Scopul (scopurile) prelucrării ..........................................................................................................................................
8. Datele sau categoriile de date ce urmează a fi prelucrate2) ..........................................................................................................................................
9. Categoria (categoriile) de persoane vizate3) ..........................................................................................................................................
10. Destinatarii (categoriile) de destinatari4) ..........................................................................................................................................
11. Perioada pentru care sunt stocate datele ..........................................................................................................................................
Data ........................
Semnătura
........................................
1) Dacă este cazul.
2) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de date prelucrate, în functie de scopul prelucrării.
3) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de persoane vizate, în functie de scopul prelucrării.
4) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de destinatari, în functie de scopul prelucrării.
ANEXA Nr. 4
NOTIFICARE
pentru transferul în străinătate al datelor cu caracter personal
1. Numele (denumirea) operatorului ..........................................................................................................................................
2. Sediul si numărul de telefon ale operatorului ..........................................................................................................................................
3. Numele reprezentantului (reprezentantilor) ..........................................................................................................................................
4. Domiciliul reprezentantului (reprezentantilor) ..........................................................................................................................................
5. Numele (denumirea) împuternicitului (împuternicitilor)1) ..........................................................................................................................................
6. Domiciliul (sediul) împuternicitului (împuternicitilor) ..........................................................................................................................................
7. Categoriile de date transmise2) ..........................................................................................................................................
8. Scopul prelucrării ..........................................................................................................................................
9. Durata propusă pentru prelucrare ..........................................................................................................................................
10. Statul de origine ..........................................................................................................................................
11. Statul de destinatie finală
.........................................................................................................................................
12. Garantiile cu privire la protectia drepturilor fundamentale ale persoanelor3) ..........................................................................................................................................
Data ........................
Semnătura
........................................
1) Dacă este cazul.
2) În cazul în care se
prelucrează date în scopuri diferite, se va mentiona distinct fiecare categorie
de date prelucrate, în functie de scopul prelucrării.
3) Stabilite prin
contracte încheiate între operatori.
ANEXA Nr. 5
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare si de utilizare a formularelor de notificare
Denumirea formularului: Notificare pentru prelucrarea de date cu caracter
personal, Notificare pentru prelucrarea de date cu caracter personal, efectuată
în cadrul activitătilor de prevenire, cercetare si reprimare a infractiunilor
si de mentinere a ordinii publice, precum si al altor activităti desfăsurate în
domeniul dreptului penal, în limitele si cu restrictiile stabilite de lege,
Notificare simplificată, Notificare pentru transferul în străinătate al datelor
cu caracter personal.
Format: A4
Se difuzează: gratuit
Se utilizează la: notificarea prelucrărilor de date cu caracter personal
ce cad sub incidenta Legii nr. 677/2001
Se întocmeste de: operator
Circulă: un exemplar la autoritatea de supraveghere Se arhivează: un exemplar la autoritatea de supraveghere.
AVOCATUL POPORULUI
privind
stabilirea unor situatii în care nu este necesară notificarea prelucrării unor
date cu caracter personal care cad sub incidenta Legii nr. 677/2001 pentru
protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si
libera circulatie a acestor date
Avocatul Poporului,
în temeiul Hotărârii Senatului României nr. 33 din 4 octombrie 2001
pentru numirea Avocatului Poporului,
văzând prevederile art. 13 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului si ale art. 7 din Regulamentul de
organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului,
în aplicarea prevederilor art. 22 alin. (9) lit. a) din Legea nr.
677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, conform cărora
autoritatea de supraveghere poate stabili situatii în care notificarea nu este
necesară sau situatii în care notificarea se poate efectua într-o formă
simplificată, precum si continutul acesteia, atunci când, luând în considerare
natura datelor destinate să fie prelucrate, prelucrarea nu poate afecta, cel
putin aparent, drepturile persoanelor vizate, cu conditia să precizeze expres
scopurile în care se poate face o asemenea prelucrare, datele sau categoriile
de date care pot fi prelucrate, categoria ori categoriile de persoane vizate,
destinatarii sau categoriile de destinatari cărora datele le pot fi dezvăluite
si perioada pentru care datele pot fi stocate,
având în vedere Nota privind aspecte legate de activitatea Avocatului
Poporului, ca autoritate de supraveghere, în sensul Legii nr. 677/2001,
înregistrată sub nr. 4.219 din 16 aprilie 2002, a adjunctului Avocatului
Poporului,
în vederea rationalizării procedurii de notificare a prelucrărilor de
date cu caracter personal si în special a celor privitoare la propriul personal
din autoritătile si institutiile publice, precum si cel din cadrul entitătilor
cu caracter privat,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se stabilesc situatiile în care notificarea nu este necesară
si care sunt următoarele:
a) prelucrarea de date cu caracter personal referitoare la petitionari
si la propriul personal, efectuată de autoritătile si institutiile publice, în
vederea îndeplinirii unor obligatii legale ale operatorilor (încheierea si
executarea unor contracte de muncă, stabilirea si desfăsurarea unor raporturi
de serviciu, îndeplinirea unor obligatii fiscale, de protectie si de asigurare
socială etc.);
b) prelucrarea de date cu caracter personal referitoare la propriii
angajati, efectuată de entitătile de drept privat, în vederea îndeplinirii unor
obligatii legale ale operatorilor (încheierea si executarea unor contracte de
muncă, îndeplinirea unor obligatii fiscale, de protectie si de asigurare
socială etc.).
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
AVOCATUL POPORULUI,
prof. univ dr. IOAN MURARU
Bucuresti, 18 aprilie
2002.
Nr. 54.