MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 385 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 6 iunie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
309. - Lege privind recunoasterea si acordarea unor
drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Directiei
Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961
437. - Decret pentru promulgarea Legii privind
recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul
militar în cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 86 din 19 martie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din Legea nr. 30/1991
privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Gărzii
financiare, precum si a dispozitiilor art. IV pct. 9 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
462. - Hotărâre privind aprobarea stemei judetului
Arges
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul
militar
în cadrul
Directiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Beneficiază de prevederile prezentei legi persoana, cetătean
român, care a efectuat stagiul militar în detasamentele de muncă din cadrul
Directiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961.
Art. 2. - Persoanele care s-au aflat în situatia prevăzută la art. 1 au
dreptul la o indemnizatie lunară, neimpozabilă, de 15.000 lei pentru fiecare
lună de stagiu militar efectuat în cadrul Directiei Generale a Serviciului
Muncii.
Art. 3. - Sotia celui decedat, din categoria celor prevăzuti la art. 1,
va beneficia de prevederile prezentei legi, de o indemnizatie lunară egală cu
50% din indemnizatia ce s-ar fi cuvenit sotului decedat, în conditiile dispozitiilor
art. 2, neimpozabilă, începând cu data de întâi a lunii următoare depunerii
cererii, dacă ulterior nu s-a recăsătorit.
Art. 4. - Nivelul indemnizatiilor acordate prin prezenta lege va fi
indexat anual prin hotărâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui
preturilor de consum.
Art. 5. - Persoanele prevăzute la art. 1 vor beneficia de prevederile
prezentei legi cu începere de la data de întâi a lunii următoare depunerii
cererii, precum si de următoarele drepturi:
a) asistentă medicală si medicamente în mod gratuit, atât în tratamentul
ambulatoriu, cât si în timpul spitalizării;
b) scutirea de la plata taxei de abonament la radio si televizor. De
aceste drepturi beneficiază si văduvele supravietuitoare ale persoanelor care
s-au aflat în situatia prevăzută la art. 1, care nu s-au recăsătorit.
Art. 6. - (1) Stabilirea si plata drepturilor prevăzute în prezenta lege
se fac de către casele teritoriale de pensii si a municipiului Bucuresti.
Stabilirea situatiilor prevăzute în prezenta lege se face de către comisia,
care functionează în cadrul caselor teritoriale de pensii si a municipiului
Bucuresti, pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 105/1999
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile
instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945
din motive etnice, aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000, cu
modificările ulterioare. Din comisia mai sus mentionată va face parte si un
reprezentant al centrului militar teritorial.
(2) Stabilirea drepturilor prevăzute de prezenta lege se face, la
cerere, pe baza înscrisurilor din livretele militare, din adeverintele
eliberate de centrele militare judetene sau de UM 02405 Pitesti.
(3) Cererile pentru stabilirea drepturilor prevăzute de prezenta lege se
depun la casele teritoriale de pensii si a municipiului Bucuresti.
(4) Comisia este obligată să se pronunte asupra cererii în termen de cel
mult 30 de zile de la sesizare, printr-o hotărâre motivată.
(5) Împotriva hotărârii persoana interesată poate face contestatie la
Curtea de apel în termen de 30 de zile de la comunicarea hotărârii, potrivit
Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990. Hotărârea Curtii de apel este
definitivă.
Contestatiile formulate împotriva hotărârilor comisiei sunt scutite de
taxă judiciară de timbru.
Art. 7. - (1) Casele teritoriale de pensii si a municipiului Bucuresti,
atunci când sunt sesizate sau din proprie initiativă, vor verifica legalitatea
drepturilor acordate beneficiarilor prezentei legi.
(2) În cazul în care se constată încălcări ale prevederilor legale, se
va emite decizie de revizuire.
(3) Împotriva deciziei de revizuire, emisă în conditiile alin. (1) si
(2), persoana interesată poate introduce contestatie, în conditiile Legii nr.
29/1990.
Art. 8. - Ministerul Finantelor Publice va aloca Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale fondurile necesare plătii drepturilor prevăzute de
prezenta lege.
Art. 9. - (1) Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si Ministerul
Apărării Nationale vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei legi,
pe care le vor supune spre aprobare Guvernului.
(2) Elaborarea normelor metodologice se va face în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 10. - Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 22 mai
2002.
Nr. 309.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind recunoasterea si acordarea
unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Directiei
Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961 si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 21 mai
2002.
Nr. 437.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 19 martie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din Legea nr.
30/1991
privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Gărzii financiare, precum si a dispozitiilor art. IV pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 15 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea
controlului financiar si a Gărzii financiare, precum si a dispozitiilor art. IV
pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr.
12/1995, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Transtex” - S.R.L. din
Sighisoara în Dosarul nr. 2.361/2001 al Tribunalului Mures - Sectia comercială
si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, întrucât, în legătură cu aspectele invocate în
sustinerea ei, Curtea nu este competentă să se pronunte, sens în care se invocă
jurisprudenta acesteia.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 6 iulie 2001, pronuntată în Dosarul r. 2.361/2001, Tribunalul
Mures - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din
Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si
a Gărzii financiare, precum si a dispozitiilor art. IV pct. 9 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a
agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995. Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială “Transtex” -
S.R.L. din Sighisoara într-o cauză având ca obiect solutionarea recursurilor
formulate împotriva Sentintei civile nr. 427 din 14 februarie 2001, pronuntată
în Dosarul nr. 249/1999 al Judecătoriei Sighisoara.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustin
următoarele:
I. Cu privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 15 din Legea
nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a
Gărzii financiare, se invocă încălcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (7),
art. 48, 49, 51, art. 134 alin. (2) lit. a), art. 135 alin. (1) si (6) si ale
art. 136 din Constitutie. Astfel, referitor la încălcarea art. 136 din
Constitutie, care stabileste că formarea, administrarea, întrebuintarea si
controlul resurselor financiare ale statului, ale unitătilor
administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice se reglementează prin
lege, se arată că textul de lege criticat “nu îndeplineste conditia impusă de
către acest articol din Legea fundamentală, si anume nu specifică din punct de
vedere al controlului atributia Gărzii financiare”, ci lasă “la discretia
Ministerului Finantelor Publice de a dispune efectuarea controlului, sau mai
multor controale pe aceeasi temă, prin mai multe organe de control”.
II. În legătură cu prevederile art. IV pct. 9 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995, se sustine că
neconstitutionalitatea acestora “derivă, de asemenea, din nespecificarea
expresă a competentelor si atributiilor organelor de control”. Se mai sustine
că acest text este neconstitutional deoarece contravine art. 5 si 15 din Legea
nr. 30/1991, precum si art. 136 din Constitutie, prin aceea că nu stabileste
“care este competenta specială, sau cui revine competenta specială” de a
exercita atributiile de control. Asa fiind, se consideră că Garda financiară nu
are competenta materială de a constata încălcări ale dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994, precum si faptul că prin Legea nr. 101/1998 sunt
abrogate simplicit sanctiunile contraventionale stabilite de Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994”.
III. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate mai sustine că atât
prevederile art. 15 din Legea nr. 30/1991, cât si prevederile art. IV pct. 9
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 contravin si art. 135 alin. (1) si (6) din
Constitutie, “întrucât prin măsurile nelegale dispuse de către Garda financiară
Mures în atribuirea de competente pe care nu le are, proprietatea privată nu
mai este inviolabilă” si “statul intervine astfel, prin măsuri administrative,
în sfera proprietătii private, aceasta întrucât sumele obtinute intră în
patrimoniul unei societăti cu capital privat”. De asemenea, în opinia autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, “în conditiile arătate” statul nu asigură
libertatea comertului, protectia concurentei loiale si nici nu creează cadrul
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, astfel încât
textele criticate sunt contrare prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Potrivit unui alt motiv de neconstitutionalitate, prin măsurile dispuse
de Garda financiară ca urmare a controalelor efectuate în temeiul acestor
dispozitii de lege se instituie, contrar prevederilor art. 49 din Constitutie,
o îngrădire a drepturilor si libertătilor fundamentale.
În sfârsit, se apreciază că “organele Gărzii financiare încalcă în mod
repetat proprietatea privată, prin măsurile administrative pe care le impun,
materializate, de regulă, prin sanctiuni contraventionale”, ceea ce este în
contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2) si (7),
precum si cu cele ale art. 48 si 51, întrucât respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie, fiind o îndatorire fundamentală
si pentru institutiile statului.
Tribunalul Mures - Sectia comercială si de contencios administrativ,
exprimându-si opinia, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, întrucât textele de lege criticate nu sunt contrare art. 136,
art. 134 alin. (2) lit. a), art. 135 alin. (6), art. 41 alin. (2) si (7), art.
48 si 51 din Constitutie, iar prevederile constitutionale ale art. 49 nu sunt
incidente în cauză.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
neîntemeiată. În acest sens, în esentă, se arată că art. 15 din Legea nr.
30/1991 stabileste atributiile de control ale Gărzii financiare, astfel că nu
sunt încălcate prevederile art. 136 din Constitutie, referitoare la “Sistemul
financiar”, iar dispozitiile .art. IV pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 nu au legătură cu dispozitiile art. 135 alin. (1) si (2) din
Constitutia României”. De asemenea, textele criticate nu contravin art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, “întrucât nici economia de piată si nici
libertatea comertului nu justifică încălcarea obligatiei de repatriere a
valutei si a termenului legal maxim de repatriere”. În punctul de vedere al
Guvernului nici sustinerea referitoare la încălcarea art. 41 alin. (2) si (8)
din Constitutie nu este întemeiată, deoarece scopul dispozitiilor criticate
este consolidarea regimului valutar si întărirea disciplinei financiare, iar nu
instituirea unui regim discriminatoriu din punct de vedere al proprietătii
private. În sfârsit, se consideră că nu sunt întemeiate nici sustinerile
referitoare la încălcarea prevederilor art. 48 si 51 din Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului si
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 15 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului
financiar si a Gărzii financiare, precum si ale art. IV pct. 9 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a
agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995, dispozitii
al căror continut este următorul:
- Art. 15 din Legea nr. 30/1991: “Garda financiară exercită controlul
operativ si inopinat în legătură cu:
a) aplicarea si executarea legilor fiscale si a reglementărilor vamale,
urmărind împiedicarea oricărei sustrageri sau eschivări de la plata impozitelor
si taxelor; […]” ;
- Art. IV pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994:
“Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunilor prevăzute la pct. 7
si 8 revin organelor Ministerului Finantelor si Băncii Nationale a României,
împuternicite în acest scop.”
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de
lege criticate contravin art. 41 alin. (2) si (7), art. 48, 49, 51, art. 134
alin. (2) lit. a), art. 135 alin. (1) si (6) si art. 136 din Constitutie, care
prevăd:
- Art. 41 alin. (2) si (7): “(2) Proprietatea privată este ocrotită
în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu
pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor. […]
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al
dobândirii se prezumă.” ;
- Art. 48: “(1) Persoana vătămată într-un drept al său de o
autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în
termenul legal a unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin
lege organică.
(3) Statul răspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare săvârsite în procesele penale.” ;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate
fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertătii.”
- Art. 51: “Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
Constitutională constată următoarele:
I. O primă critică de neconstitutionalitate vizează dispozitiile art. 15
din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar
si a Gărzii financiare, potrivit cărora aceasta exercită controlul operativ si
inopinat în legătură cu aplicarea si executarea legilor fiscale si a
reglementărilor vamale, urmărindu-se împiedicarea oricărei sustrageri sau eschivări
de la plata impozitelor si taxelor.
În opinia autorului exceptiei acest text de lege, care “nu specifică din
punct de vedere al controlului atributia Gărzii financiare”, încalcă
dispozitiile constitutionale ale art. 136 alin. (1), care “stipulează foarte
clar că în ceea ce priveste formarea, administrarea, întrebuintarea si
controlul resurselor financiare ale statului, ale unitătilor
administrativ-teritoriale, ale institutiilor publice sunt reglementate prin
lege.”
Curtea constată că această sustinere nu poate fi retinută, deoarece în
realitate ea nu priveste constitutionalitatea textului de lege în sine, ci
nereglementarea detaliată a cazurilor în care Garda financiară poate efectua controale, or, conform art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, republicată, “În exercitarea controlului, Curtea
Constitutională se pronuntă numai asupra problemelor de drept, fără a putea
modifica sau completa prevederea supusă controlului”.
Autorul exceptiei mai consideră că si prevederile art. IV pct. 9 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr.
12/1995, încalcă art. 136 din Constitutie. În opinia acestuia
neconstitutionalitatea dispozitiilor criticate, potrivit cărora “Constatarea
contraventiei si aplicarea sanctiunilor prevăzute la pct. 7 si 8 revin
organelor Ministerului Finantelor si Băncii Nationale a României, împuternicite
în acest scop”, “derivă, de asemenea, din nespecificarea expresă a
competentelor si atributiilor organelor de control”.
Curtea constată că nici această sustinere nu vizează aspecte privind
constitutionalitatea textului de lege si, în consecintă, pentru argumentele
arătate anterior, si critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct.
9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, prin raportare la dispozitiile art. 136
din Constitutie, urmează a fi respinsă.
II. Cea de-a doua critică de neconstitutionalitate priveste atât
dispozitiile art. 15 din Legea nr. 30/1991, cât si dispozitiile art. IV pct. 9
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, care în opinia autorului exceptiei sunt
contrare art. 41 alin. (1) si (7), art. 48, 49, 51, art. 134 alin. (2) lit. a)
si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
Astfel, în esentă, se arată că prin aplicarea de sanctiuni
contraventionale organele Gărzii financiare încalcă în mod repetat proprietatea
privată, care nu mai este inviolabilă, ceea ce contravine prevederilor art. 41
alin. (1) si (7) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, precum si celor ale art. 48 si 51. Se mai consideră că
statul nu asigură libertatea comertului, protectia concurentei loiale si nici
nu creează cadrul favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie, astfel încât textele criticate sunt contrare prevederilor art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie.
În sfârsit, se apreciază că prin măsurile dispuse de Garda financiară,
ca urmare a controalelor efectuate, se instituie, contrar prevederilor art. 49
din Constitutie, o îngrădire a drepturilor si a libertătilor fundamentale.
Examinând argumentele invocate, Curtea constată că acestea reprezintă
critici privind măsurile dispuse de Garda financiară în exercitarea controlului
efectuat în conformitate cu prevederile art. 15 din Legea nr. 30/1991, precum
si în legătură cu sanctiunile contraventionale aplicate de către organele
competente ale Ministerului Finantelor Publice si Băncii Nationale a României,
în temeiul art. IV pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994. Or, potrivit
dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată, aceasta nu
este competentă să se pronunte asupra modului de aplicare a legii. Aplicarea
unei sanctiuni nu constituie o problemă de constitutionalitate, ci este o
problemă de fapt care nu intră în competenta Curtii.
De altfel, cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei
financiare a agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr.
12/1995, Curtea Constitutională s-a pronuntat prin mai multe decizii (de
exemplu, Decizia nr. 105 din 1 iulie 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 352 din 26 iulie 1999), prin raportare la aceleasi dispozitii
din Constitutie ca si în cauza de fată.
Argumentele ce au fundamentat solutiile de respingere a exceptiilor de
neconstitutionalitate, invocate cu privire la prevederile art. IV din ordonanta
criticată, îsi mentin valabilitatea si în prezentul dosar, întrucât nu au
intervenit elemente noi care să justifice schimbarea acestei jurisprudente a
Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din
Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si
a Gărzii financiare, precum si a dispozitiilor art. IV pct. 9 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a
agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Transtex” - S.R.L. din Sighisoara în Dosarul
nr. 2.361/2001 al
Tribunalului Mures - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 19 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind
aprobarea stemei judetului Arges
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 10
alin. (2) din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul statului,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - (1) Se aprobă stema judetului Arges, prevăzută în anexa
nr. 1.
(2) Descrierea elementelor stemei si semnificatia acestora sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 16 mai
2002.
Nr. 462.
ANEXA Nr. 1
ANEXA Nr. 2
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIILE
elementelor însumate ale stemei judetului Arges
Descrierea stemei:
Stema judetului Arges, potrivit anexei nr. 1, se compune dintr-un scut
plin, având câmpul albastru încărcat cu o acvilă de aur, cu ciocul si ghearele
rosii, care îsi ia zborul de pe un munte verde cu trei piscuri.
În câmpul superior, o fascie de culoare rosie, pe care sunt amplasate
simbolurile electricitătii si atomului.
Semnificatia elementelor însumate:
Acvila simbolizează demnitate, curaj, măretie si suveranitate; atestă
faptul că în această zonă si-au avut resedinta primii domni ai Tării Românesti
si evocă întinderea stăpânirii voievozilor de la Arges.
Simbolurile electricitătii si atomului exprimă dezvoltarea energeticii
si cercetării stiintifice în domeniul fizicii atomice.
Cele trei piscuri de munte semnifică formele de relief, care cuprind cei mai înalti munti din tară.