MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 409 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi,
13 iunie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
300. - Lege privind regimul juridic al precursorilor
folositi la fabricarea ilicită a drogurilor
425. - Decret pentru promulgarea Legii privind
regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 110 din 2 aprilie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d)
teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificările ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
633. - Ordin al ministrului finantelor publice
privind procedura de declarare si stabilire a impozitului pe veniturile din
activităti agricole
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează regimul juridic al precursorilor
folositi la fabricarea ilicită a drogurilor, autorizarea si desfăsurarea
operatiunilor cu precursori, precum si măsurile de combatere a operatiunilor
ilicite cu precursori.
(2) Producerea, detinerea sau orice activitate cu precursori este
permisă numai în scop comercial, medical, sanitar-veterinar, industrial, de
învătământ si de cercetare stiintifică.
Art. 2. - Termenii de mai jos, folositi în prezenta lege, au următorul
înteles:
a) precursori - substantele chimice folosite la fabricarea
ilicită a drogurilor, prevăzute în anexa nr. 1, sărurile acestora, precum si
amestecurile ce contin astfel de substante, cu exceptia preparatelor
farmaceutice si a altor preparate cu aceste substante, care nu pot fi
recuperate sau utilizate în acest scop
prin metode de laborator;
b) operator - persoana fizică sau juridică ce efectuează
operatiuni de fabricare, producere, tratare, sinteză, extractii, conditionare,
distribuire, punere în vânzare, plasare pe piată, livrare, procurare, folosire,
ambalare, transport, stocare-depozitare, manipulare sau orice altă activitate
legală de import, export, tranzit ori intermediere de precursori, denumite în
continuare operatiuni cu precursori.
Art. 3. - (1) Lista cuprinzând substantele chimice care sunt folosite în
mod frecvent la fabricarea ilicită a drogurilor, denumite în prezenta lege precursori,
este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Substantele înscrise în anexa nr. 1 se clasifică în trei categorii, în raport cu gradul de risc si posibilitatea înlocuirii acestora cu alte substante în cadrul procesului de fabricare ilicită a drogurilor, precum si pentru asigurarea desfăsurării normale a operatiunilor legale cu precursori.
(3) Anexa nr. 1 poate fi completată prin înscrierea unor substante noi
ori modificată prin eliminarea altor substante sau prin transferarea acestora
dintr-o categorie în alta, prin ordin al ministrului sănătătii si familiei.
Art. 4. - (1) Operatiunile cu precursorii din categoriile I si a II-a
prevăzute în anexa nr. 1 se autorizează de către Ministerul Sănătătii si Familiei
după obtinerea avizului prealabil si obligatoriu al Inspectoratului General al
Politiei.
(2) Operatiunile cu precursorii din categoria a III-a prevăzută în anexa
nr. 1 sunt permise pe baza avizului de functionare emis de Ministerul
Industriei si Resurselor, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 5.
Art. 5. - Persoanele fizice si juridice pot detine si folosi, fără a fi
obligate să obtină aviz, numai precursorii din categoria a III-a, autorizati să
fie desfăcuti prin reteaua comercială către populatie, în limitele si în
cantitătile stabilite prin regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor
prezentei legi, la propunerea Ministerului Industriei si Resurselor.
Art. 6. - (1) Exportul si importul precursorilor se efectuează de
operatori autorizati si care au obtinut avizul conform prevederilor art. 4, pe
baza licentei emise de Ministerul Afacerilor Externe, numai după obtinerea
avizului Inspectoratului General al Politiei, în baza documentelor ce vor fi
stabilite prin regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
(2) Pentru eliberarea avizului necesar obtinerii licentei de import
operatorii trebuie să prezinte Inspectoratului General al Politiei, după caz,
si declaratia de utilizare finală sau declaratia de utilizare, conform
modelelor prezentate în anexa nr. 2, respectiv în anexa nr. 3.
(3) În cazul operatorilor care solicită avizul pentru obtinerea licentei
de export, acestia trebuie să prezinte si licenta importatorului, precum si
declaratia de utilizare finală a partenerului extern.
(4) Pentru substantele din categoriile I si a II-a prevăzute în anexa
nr. 1 este necesară si obtinerea unui certificat de export, eliberat de
Ministerul Sănătătii si Familiei, întocmit conform anexei nr. 4.
CAPITOLUL II
Operatiuni cu precursori
Art. 7. - Operatorii care produc precursori sunt obligati să întocmească
pentru fiecare produs norme tehnice specifice privind productia, ambalarea,
transportul, depozitarea, manipularea, distrugerea sau neutralizarea acestora,
să consemneze, să asigure si să administreze antidotul în caz de intoxicare,
stabilit cu acordul Ministerului Sănătătii si Familiei.
Art. 8. - (1) Orice persoană fizică sau juridică autorizată, care
furnizează unui cumpărător una dintre substantele prevăzute în anexa nr. 1,
este obligată să obtină de la cumpărător o declaratie în care să se precizeze
utilizările concrete ale acestei substante.
(2) În cazul în care furnizarea are ca obiect mai multe substante dintre
cele prevăzute la alin. (1), furnizorul va solicita cumpărătorului câte o
declaratie separată pentru fiecare dintre aceste substante.
(3) Furnizorii precursorilor din categoria a II-a prevăzută în anexa nr.
1 pot accepta din partea cumpărătorilor pe care îi aprovizionează cu
regularitate, ca alternativă la declaratia pentru livrări individuale, o
singură declaratie cuprinzând numărul de livrări pe o perioadă de maximum un
an. Declaratia alternativă se acceptă dacă sunt îndeplinite simultan
următoarele conditii:
a) cumpărătorul este unul dintre cei cărora furnizorul
le-a livrat substanta de cel putin 3 ori în ultimele 12 luni;
b) furnizorul nu are motive să presupună că substanta ar putea fi
folosită în scopuri ilegale;
c) cantitătile comandate sunt compatibile cu consumurile obisnuite
pentru acel cumpărător.
(4) Declaratiile de utilizare ale cumpărătorului pentru livrări
individuale si livrări multiple se întocmesc potrivit modelelor prevăzute în
anexele nr. 5A si, respectiv, nr. 5B.
Art. 9. - (1) Operatorii sunt obligati să asigure si să păstreze
evidenta miscării zilnice a precursorilor în registre speciale, întocmite
conform anexei nr. 6.
(2) Registrele vor fi numerotate, parafate, snuruite, sigilate de
operator si apoi vizate anual de organul de politie care i-a acordat avizul.
(3) Toate documentele referitoare la operatiunile efectuate cu
precursori vor fi păstrate separat de alte documente si nu vor fi distruse mai
devreme de 4 ani de la data întocmirii lor.
(4) Fiecare operator este obligat să desemneze din cadrul angajatilor
săi o persoană responsabilă de activitatea cu precursori, cu studii superioare
sau medii în specialitatea chimie ori farmacie, si să stabilească expres
atributiile acesteia privind păstrarea si evidenta precursorilor.
Art. 10. - (1) Operatorul este obligat să depună autorizatia la
Ministerul Sănătătii si Familiei în termen de 30 de zile lucrătoare de la data
încetării activitătii cu precursori si să înstiinteze în scris despre aceasta
unitatea de politie care a avizat anterior autorizarea.
(2) În termenul de 30 de zile prevăzut la alin. (1) operatorul va preda
în custodie întreaga cantitate de precursori, rămasă în stoc la data încetării
activitătii, unui operator autorizat, la care va fi păstrată, pe cheltuiala
operatorului care si-a încetat activitatea, până la valorificarea acesteia
către un cumpărător autorizat. În cazul în care predarea în custodie a
precursorilor nu se justifică sau nu este posibilă, operatorul îi poate
distruge în conditii ecologice, pe bază de proces-verbal contrasemnat de
organul de politie, cu respectarea aceluiasi termen.
(3) La încetarea activitătii operatorul este obligat să predea toate
documentele referitoare la operatiunile cu precursori directiei judetene sau a
municipiului Bucuresti a Arhivelor Statului.
Art. 11. - (1) Păstrarea sau depozitarea precursorilor din categoriile I
si a II-a prevăzute în anexa nr. 1 se face în încăperi prevăzute cu usi
metalice, grilaj de fier la ferestre, sisteme de închidere sigure si de alarmă,
optice sau acustice, pentru prevenirea oricăror sustrageri. În aceste încăperi
nu se vor depozita alte materiale sau produse, cu exceptia cazurilor în care
spatiile respective sunt autorizate, potrivit legii, pentru păstrarea
substantelor toxice ori stupefiante.
(2) Păstrarea precursorilor din categoriile I si a II-a prevăzute în
anexa nr. 1 în laboratoare si farmacii este permisă în conditiile de sigurantă
stabilite prin regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 12. - Eliberarea precursorilor, indiferent în ce scop, din
depozite, încăperi sau alte spatii în care sunt păstrati se face numai în baza
autorizatiei primitorului sau, după caz, a avizului de functionare, obtinute în
conditiile art. 4.
Art. 13. - (1) Operatorii care efectuează operatiuni al căror obiect
este producerea, sinteza, extractia, conditionarea, tratarea sau vânzarea de
precursori sunt obligati să asigure etichetarea acestora înainte de a le pune
în vânzare. Etichetele vor mentiona în mod obligatoriu cel putin denumirea
substantei, astfel cum este înscrisă în anexa nr. 1, numărul seriei sau al
lotului de fabricatie, data ambalării, numele fabricantului si, dacă substanta
suferă o reambalare, numele operatorului care a efectuat-o.
(2) Operatorii sunt obligati să respecte conditiile legale de etichetare
si în cazul amestecurilor care contin precursori.
Art. 14. - Ambalarea si etichetarea precursorilor clasificati substante
chimice periculoase se vor efectua cu respectarea prevederilor legale în
vigoare si ale regulamentului pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 15. - (1) Operatorii pot încredinta precursorii pentru transport
numai operatorilor de transport care detin o autorizatie specială, eliberată în
conditiile art. 4.
(2) Operatorii vor preda o dată cu precursorii destinati transportului,
suplimentar fată de documentele prevăzute prin reglementările specifice fiecărui
mod de transport, si ordinul de transport, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 7.
(3) Ordinul de transport se emite de către predătorul mărfii si va fi
semnat de conducătorul unitătii si de persoana responsabilă de activitatea cu
precursori.
Art. 16. - Tranzitul precursorilor, precum si orice alte operatiuni
vamale suspensive cu astfel de substante vor fi efectuate în conformitate cu
dispozitiile legale în vigoare si potrivit regulamentului pentru aplicarea
dispozitiilor prezentei legi.
Art. 17. - Pentru cazul tranzactiilor comerciale cu precursori, care se
efectuează fără atingerea fizică a teritoriului României, operatorul român care
le realizează este obligat să încunostinteze despre aceasta în scris, cu cel
putin 5 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc operatiunea,
Ministerul Sănătătii si Familiei, în conditiile prevăzute de regulamentul
pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 18. - (1) Conditiile si procedura pentru eliberarea avizului si a
autorizatiei prevăzute la art. 4 alin. (1) se stabilesc prin regulamentul
pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
(2) Cererea de autorizare pentru activitătile cu precursori din
categoriile I si a II-a prevăzute în anexa nr. 1 se solutionează în termen de
60 de zile de la data înregistrării la autoritatea competentă, în conditiile
prevăzute de regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 19. - Autorizatia privind activitătile cu precursorieste
netransmisibilă si valabilă timp de 3 ani de la data emiterii, această durată
putând fi prelungită succesiv, pe perioade de câte 3 ani, în conditiile
prevăzute în regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 20. - Cererile de avizare privind activitătile cu precursori din
categoria a III-a prevăzută în anexa nr. 1 se solutionează în termen de 30 de
zile de la data înregistrării la autoritatea competentă să elibereze avizul
respectiv.
Art. 21. - Autorizatia sau avizul de functionare se retrage dacă:
a) s-au înregistrat cazuri de deturnare de la destinatia legală a
precursorilor din motive imputabile operatorului;
b) personalul cu functii de conducere ori persoana responsabilă de
activitatea cu precursori din cadrul operatorului a suferit condamnări pentru
infractiuni la regimul drogurilor ori precursorilor;
c) operatorul a fost sanctionat contraventional de mai mult de 3 ori în
decursul unui an calendaristic pentru încălcarea prevederilor legale în
materie.
Art. 22. - Avizul Inspectoratului General al Politiei, necesar obtinerii
licentei de import/export pentru substantele prevăzute în anexa nr. 1, nu se
acordă în următoarele situatii:
a) prezentarea unor documente incomplete sau necorespunzătoare ca formă
si continut ori fără avizele prevăzute de lege;
b) neprezentarea de către solicitant a declaratiilor de utilizare a
precursorilor ce urmează a fi importati/exportati sau prezentarea unor
declaratii de utilizare neconforme cu realitatea sau incorect întocmite;
c) la solicitarea expresă si justificată a unei autorităti nationale
competente dintr-un alt stat, parte a Conventiei Organizatiei Natiunilor Unite
contra traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, adoptată la
Viena în 1988;
d) pentru cazurile prevăzute la art. 21;
e) neprezentarea documentelor privind justificarea consumului
precursorilor ce au fost importati/exportati, înainte de obtinerea unui nou
aviz;
f) lipsa mentiunii privind activitatea de import/export cu precursori în
actul de constituire al operatorului în cauză sau într-un act aditional al
acestuia.
Art. 23. - Producătorii de precursori din categoriile I si a II-a
prevăzute în anexa nr. 1 vor notifica Ministerului Sănătătii si Familiei anual,
până la data de 31 ianuarie, situatia pentru anul precedent a productiei si
comercializării acestor substante, iar pentru cei din categoria a III-a, până
la aceeasi dată, Ministerului Industriei si Resurselor.
Art. 24. - Operatorii care efectuează operatiuni de import/export cu
precursori sunt obligati să comunice în scris Inspectoratului General al
Politiei trimestrial, în termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea fiecărui
trimestru, următoarele date:
a) denumirea si cantitatea substantelor prevăzute în anexa nr. 1,
importate ori exportate;
b) furnizorul, destinatarul si transportatorul.
Art. 25. - Inspectoratul General al Politiei prenotifică operatiunile de
export cu precursori, efectuate de operatori români, autoritătilor nationale
competente din tările de destinatie.
Art. 26. - (1) Controlul respectării dispozitiilor prezentei legi se
exercită, potrivit atributiilor ce le revin în domeniile lor de activitate, de
Ministerul Sănătătii si Familiei, Ministerul de Interne, Ministerul Finantelor
Publice si de Ministerul Industriei si Resurselor.
(2) Autoritătile prevăzute la alin. (1) sunt obligate să colaboreze
pentru realizarea scopurilor prezentei legi si să ia toate măsurile necesare
asigurării unei cooperări permanente cu operatorii.
(3) Inspectoratul General al Politiei constituie banca de date privind
operatiunile cu precursori si cooperează cu autoritătile competente din alte
state, precum si cu organismele internationale cu atributii în domeniul
prevenirii si combaterii utilizării precursorilor în scopul producerii ilegale
a drogurilor.
CAPITOLUL III
Contraventii si infractiuni
Art. 27. - Constituie contraventii următoarele fapte:
a) neanuntarea de către operator, în scris, la organele de politie, în termen de 24 de ore din momentul constatării, a pierderii sau a sustragerii de precursori;
b) nedepunerea, în termen de 30 de zile lucrătoare de la încetarea
activitătii cu precursori, a autorizatiei la Ministerul Sănătătii si Familiei
si/sau neînstiintarea în scris despre aceasta a unitătii de politie care a
avizat anterior autorizarea;
c) neîntocmirea normelor tehnice prevăzute la art. 7 de către operatorii
care produc precursori;
d) nedesemnarea unei persoane responsabile de activitatea cu precursori;
e) transportul pe teritoriul României al precursorilor, cu încălcarea
regulilor prevăzute la art. 15;
f) nedeclararea, cu cel putin 5 zile lucrătoare înainte de data la care
va avea loc operatiunea, a tranzactiilor comerciale cu precursori ce nu
tranzitează România;
g) netransmiterea datelor prevăzute la art. 23 si 24 Inspectoratului
General al Politiei si Ministerului Sănătătii si Familiei ori nerespectarea
termenelor de comunicare;
h) neanuntarea pierderii sau disparitiei autorizatiei eliberate în
conditiile art. 4 sau a certificatului de export, în termen de maximum 24 de
ore de la constatare, la Ministerul Sănătătii si Familiei;
i) eliberarea, în orice scop si a oricăror cantităti de precursori din
categoriile I, a II-a si a III-a prevăzute în anexa nr. 1, unui operator care,
desi detine autorizatia, respectiv avizul, potrivit art. 4, aceste documente nu
se prezintă;
j) împiedicarea organelor de control de a avea acces în spatiile de lucru
sau de desfăsurare a operatiunilor cu precursori ori refuzul punerii la
dispozitie organelor de control a datelor si a documentelor solicitate,
referitoare la operatiunile cu precursori;
k) neîndeplinirea de către operatori a obligatiei privind evidenta
miscării zilnice a precursorilor în registre speciale;
l) neasigurarea conditiilor de securitate si pază prevăzute la art. 11
ori a celor dispuse de organele competente de control, în conditiile legii;
m) nerespectarea de către operatori a obligatiilor privind etichetarea,
prevăzute la art. 13 si 14;
n) înscrierea în documentele pe baza cărora operatorii efectuează
activităti cu precursori a altor denumiri decât cele prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 28. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 27 lit. a)-i) se
sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, iar cele
prevăzute la lit. j)-n), cu amendă de la 20.000.000 lei la 60.000.000 lei.
(2) Contraventiile prevăzute de legislatia vamală, dacă sunt săvârsite
în legătură cu precursorii, se sanctionează cu amendă de la 20.000.000 lei la
60.000.000 lei.
Art. 29. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevăzute la art. 27 si 28 se efectuează de organele de politie sau de
personalul împuternicit al celorlalte autorităti prevăzute la art. 26 alin.
(1), după caz.
Art. 30. - Prevederile prezentei legi se completează cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.*)
*) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, si a fost aprobată si
modificată prin Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.
Art. 31. - (1) Operatorii sunt obligati să sesizeze de îndată organele
competente despre orice operatiune cu precursori suspectă de a fi efectuată în
scopul fabricării ilicite a drogurilor si să le pună la dispozitie evidentele
si documentele referitoare la operatiunea respectivă, în cazul verificării
veridicitătii sesizării.
(2) Autoritătile competente sunt obligate să asigure confidentialitatea
datelor si informatiilor furnizate de operatori.
Art. 32. - (1) Producerea, sinteza, extractia, experimentarea,
detinerea, transportul, vânzarea, plasarea pe piată sau efectuarea altor
operatiuni cu precursori, fără drept, constituie infractiune si se pedepseste
cu închisoare de la 1 an la 5 ani.
(2) Constituie infractiune si comercializarea de precursori către agenti
economici ori persoane fizice neautorizate pentru activitatea cu astfel de
substante si se sanctionează cu pedeapsa prevăzută la alin. (1).
(3) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) si (2) sunt săvârsite în scopul
producerii sau fabricării ilicite a drogurilor, altele decât drogurile de mare
risc, se pedepsesc cu închisoare de la 3 ani la 10 ani.
Art. 33. - Trecerea peste frontieră a precursorilor, fără documentele
prevăzute la art. 6, constituie infractiunea de contrabandă calificată,
prevăzută si pedepsită de art. 176 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal
al României.
Art. 34. - (1) În cazul infractiunilor prevăzute la art. 32 si 33 se
dispune confiscarea precursorilor în conditiile art. 118 din Codul penal
privind confiscarea specială.
(2) În cazul în care precursorii care au făcut obiectul infractiunilor
prevăzute la art. 32 nu se găsesc, infractorul este obligat la plata
echivalentului lor în bani.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 35. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 36. - Dispozitiile prezentei legi se completează cu prevederile
Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de
droguri, în măsura în care nu se dispune altfel.
Art. 37. - În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Sănătătii si Familiei,
Ministerul de Interne, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Industriei
si Resurselor elaborează regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor prezentei
legi, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 38. - (1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 60 de zile de
la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi orice alte dispozitii
contrare se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 21 februarie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 17 mai
2002.
Nr. 300.
ANEXA Nr. 1
LISTA
cuprinzând substantele care sunt folosite în mod frecvent la fabricarea
ilicită a drogurilor
(precursori)
Categoria I
Nr. crt. |
Substanta |
Pozitia tarifară |
1. |
Efedrină |
2939.41.00 |
2. |
Ergometrină |
2939.61.00 |
3. |
Ergotamină |
2939.62.00 |
4. |
Acid lisergic |
2939.63.00 |
5. |
Fenil 1 propanonă 2 (BMK) -fenilacetonă |
2914.31.00 |
6. |
Pseudoefedrină |
2939.42.00 |
7. |
Acid Nacetil antranilic |
2924.22.00 |
8. |
3,4-Metilendioxifenil-propanonă-2 (PMK) |
2932.92.00 |
9. |
Isosafrol |
2932.91.00 |
10. |
Piperonal |
2932.93.00 |
11. |
Safrol |
2932.94.00 |
12. |
Clorhidrat de pseudoefedrină |
2939.42.00 |
13. |
Sulfat de pseudoefedrină |
2939.42.00 |
14. |
Clorhidrat de efedrină |
2939.41.00 |
15. |
Nitrat de efedrină |
2939.41.00 |
16. |
Sulfat de efedrină |
2939.41.00 |
17. |
Clorhidrat de ergometrină |
2939.61.00 |
18. |
Hidrogenomaleat de ergometrină |
2939.61.00 |
19. |
Oxalat de ergometrină |
2939.61.00 |
20. |
Tartrat de ergometrină |
2939.61.00 |
21. |
Clorhidrat de ergotamină |
2939.62.00 |
22. |
Succinat de ergotamină |
2939.62.00 |
23. |
Tartrat de ergotamină |
2939.62.00 |
24. |
Norefedrină |
2939.41.00 |
25. |
Permanganat de potasiu |
2841.61.00 |
Categoria a II-a
Nr. crt. |
Substanta |
Pozitia tarifară |
26. |
Anhidridă acetică |
2915.24.00 |
27. |
Acid antranilic |
2922.43.00 |
28. |
Acid fenil acetic |
2916.34.00 |
29. |
Piperidină |
2933.32.00 |
30. |
Auriclorură de piperidină |
2843.30.00 |
31. |
Clorhidrat de piperidină |
2933.32.00 |
32. |
Hidrogen tartrat de piperidină |
2933.32.00 |
33. |
Nitrat de piperidină |
2933.32.00 |
34. |
Fosfat de piperidină |
2933.32.00 |
35. |
Picrat de piperidină |
2933.32.00 |
36. |
Platinoclorură de piperidină |
2843.90.90 |
37. |
Tiocianat de piperidină |
2933.32.00 |
Categoria a III-a
Nr. crt. |
Substanta |
Pozitia tarifară |
38. |
Acetonă |
2914.11.00 |
39. |
Eter etilic (oxid de dietil) |
2909.11.00 |
40. |
Metiletilcetonă (MEK) butanonă |
2914.12.00 |
41. |
Toluen |
2902.30.10 |
|
|
2902.30.90 |
42. |
Acid sulfuric |
2807.00.10 |
43. |
Acid clorhidric |
2806.10.00 |
NOTA 1:
Pozitiile tarifare
sunt conform Sistemului armonizat de denumire si codificare a mărfurilor si
Tarifului vamal de import al României 2001.
NOTA 2:
Se includ si alte
săruri ale substantelor clasificate în aceste 3 categorii, cu exceptia
sărurilor acidului clorhidric si ale acidului sulfuric, ori de câte ori
existenta unor astfel de săruri este posibilă.
ANEXA Nr. 2
.......................................
(antetul operatorului)
.......................................
(nr. si data
înregistrării)
.................................................................................................................................... (denumirea
operatorului), cu sediul social în ........................., (adresa completă) prin prezenta declar
pe propria răspundere că întreaga cantitate de ............................... (cantitatea)/.............................................................................,
(denumirea
substantei cum este înscrisă în anexa nr. 1 la Legea nr. 300/2002 privind
regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor) pe care urmează să o
importăm de la ............................................,
(denumirea
si adresa completă a exportatorului) o vom utiliza în
propriul proces de productie în scopul
................................... si nu o vom comercializa.
Am luat cunostintă de faptul că nerespectarea scopului declarat în
prezenta declaratie constituie infractiunea de fals în declaratii, faptă
prevăzută si pedepsită de art. 292 din Codul penal.
...................... (numele si prenumele) ...................... (functia) |
...................... (data) ...................... (semnătura) |
ANEXA Nr. 3
.......................................
(antetul operatorului)
.......................................
(nr. si data
înregistrării)
.................................................................................................................................., (denumirea
operatorului) cu sediul social în
......................................................, (adresa completă) prin prezenta declar
pe propria răspundere că întreaga cantitate de
............................................./
(cantitatea) ..................................................................................,
(denumirea
substantei cum este înscrisă în anexa nr. 1 la Legea nr. 300/2002 privind
regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor) pe care urmează să o
importăm de la
....................................................................................,
(denumirea
si adresa completă a exportatorului) o vom revinde unor cumpărători numai după ce
acestia vor prezenta autoritătilor competente române declaratii de utilizare
finală reale si legale, iar aceste autorităti vor permite în scris livrarea
produsului importat.
...................... (numele si prenumele) ...................... (functia) |
...................... (data) ...................... (semnătura) |
ANEXA Nr. 4
1 = Exportator (denumirea si adresa)
2 = Certificat numărul ...................., eliberat de la
4 = Data preconizată a exportului
5 = Importatorul din tara de destinatie (denumirea si adresa)
6 = Autoritatea emitentă (denumirea si adresa)
7 = Alt operator implicat (denumirea si adresa)
8 = Biroul vamal la care va fi depusă declaratia de export (denumirea si
adresa)
9 = Destinatarul final (denumirea si adresa)
10 = Punctul vamal de iesire din tară
11 = Punctul vamal de intrare în tara de destinatie
12 = Mijlocul de transport
13 = Itinerarul
14a = Denumirea completă a substantelor exportate
14b = Denumirea completă a substantelor exportate
15a = Nr. cod
15b = Nr. cod
16a = Greutatea
16b = Greutatea
17a = Procentajul din amestec
17b = Procentajul din amestec
18a = Nr. facturii
18b = Nr. facturii
19 = Numele operatorului (reprezentantului), semnătura, data
20 = Nr. declaratiei vamale de export. Loc pentru stampilă
21 = Confirmarea iesirii din tară. Data iesirii
Semnătura
Functia
Data
Loc pentru stampilă
.......................................
(antetul
cumpărătorului)
.......................................
(nr. si data
înregistrării)
DECLARATIA
cumpărătorului privind utilizarea/ utilizările concretă/concrete a/ale
substantelor prevăzute
în anexa nr. 1 (livrare individuală)
.........................................................................................................................,
(denumirea operatorului, cu datele de
identificare complete) cu sediul social în
.......................................... . (adresa completă)
Autorizatia/avizul pentru activitatea cu precursori nr. ............,
emisă/emis la ............ (data) de către
...........................................................................
(denumirea
autoritătii emitente)
Am comandat de la
.....................................................................................
(denumirea
si adresa completă ale furnizorului) următoarea substantă:
....................................................................................,
(denumirea
si pozitia din anexa nr. 1 la Legea nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor) cantitatea .................................
kg/l, pe care o vom utiliza în propriul proces de productie în scopul ..............................
(se
mentionează utilizările concrete).
Declar că substanta mentionată va fi revândută sau furnizată unui
cumpărător numai cu conditia ca acesta să dea o declaratie similară privind
utilizarea sau, pentru substantele din categoria a III-a, o declaratie privind
livrările multiple.
Am luat cunostintă de faptul că nerespectarea scopului declarat în
prezenta declaratie constituie infractiunea de fals în declaratii, faptă
prevăzută si pedepsită de art. 292 din Codul penal.
...................... (numele si prenumele reprezentantului autorizat al cumpărătorului) ...................... (functia) |
...................... (data) ...................... (semnătura) |
ANEXA Nr. 5B
.......................................
(antetul
cumpărătorului)
.......................................
(nr. si data
înregistrării)
DECLARATIA
cumpărătorului privind utilizarea/ utilizările concretă/concrete a/ale
substantelor
din categoria a III-a prevăzută în anexa nr. 1 (livrări multiple)
........................................................................................................................,
(denumirea
operatorului, cu datele de identificare complete) cu sediul social în
.............................................. (adresa completă)
Autorizatia/avizul pentru activitatea cu precursori nr. ............,
emisă/emis la ............ (data) de către ......................................................
(denumirea
autoritătii emitente)
Intentionăm să comandăm de la
........................................................................ (denumirea si adresa
completă ale furnizorului) următoarea substantă:
..........................................., (denumirea si pozitia
din anexa nr. 1 la Legea nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor
folositi la fabricarea ilicită a drogurilor) cantitatea .................................
kg/l, pe care o vom utiliza în propriul proces de productie în scopul
..................................................................... . (se mentionează
utilizările concrete)
Cantitatea sus-mentionată este suficientă, după cea mai bună apreciere,
pentru desfăsurarea normală a procesului de productie pentru
..................... luni. (maximum 12 luni)
Declar că substanta mentionată va fi revândută sau furnizată unui
cumpărător numai cu conditia ca acesta să dea o declaratie pentru livrări
individuale sau multiple.
Am luat cunostintă de faptul că nerespectarea scopului declarat în
prezenta declaratie constituie infractiunea de fals în declaratii, faptă
prevăzută si pedepsită de art. 292 din Codul penal.
...................... (numele si prenumele reprezentantului autorizat al cumpărătorului) ...................... (functia) |
...................... (data) ...................... (semnătura) |
ANEXA Nr. 6
REGISTRU
pentru evidenta miscării zilnice a precursorilor la operatori
Data |
Denumirea substantei |
Numărul documentului de intrare sau de iesire |
Cantitatea - intrări, iesiri, sold (U.M. = g, l) |
Operatorul de la care s-a primit sau căruia i s-a livrat produsul |
Observatii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 7
Regim special
Societatea Comercială
.......................................,
cu sediul social în
.............................................,
str.
................... nr. .........., judetul/sectorul .......
Nr. autorizatiei
speciale pentru activitatea
cu precursori a
transportatorului ...........................
ORDIN DE TRANSPORT
Nr. ........................ din ........................
În baza autorizatiei/avizului pentru activitatea cu precursori a
predătorului mărfii nr. ............ se transportă cu ......................................................................................................................,
(datele
de identificare ale mijloacelor de transport: tip, marcă, nr. de înregistrare
sau de înmatriculare etc.) apartinând ........................................., în
perioada ..............................., pe ruta
.............................., cantitatea de .......................... kg/l
de ..................................................................... . (brută/netă)
(denumirea substantei, conform anexei nr. 1 la Legea nr. 300/2002 privind
regimul juridic al precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor)
Marfa se ridică de la
...................................................................................................................,
(denumirea
furnizorului si locul de unde se ridică marfa) având destinatia
………..............................., (locul de destinatie - denumirea si adresa
destinatarului) si este însotită de ……................................... (numele, prenumele,
seria si nr. actului de identitate al delegatului) si de
.............................. . (numele, prenumele, seria si nr. actului de identitate
al conducătorului auto)
Conducătorul unitătii, |
Responsabil cu precursorii, |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind regimul juridic
al
precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind regimul juridic al
precursorilor folositi la fabricarea ilicită a drogurilor si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 16 mai
2002.
Nr. 425.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 aprilie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d)
teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificările ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale
nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994
privind impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare,
exceptie ridicată de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publică,
Turism din Timisoara în Dosarul nr.
2.564/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comercială si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se prezintă consilier juridic Luminita Nastasiu pentru
Consiliul Local al Municipiului Timisoara si pentru Primarul municipiului
Timisoara, constatându-se lipsa autorului exceptiei, precum si a celorlalte
părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul părtilor prezente solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, întrucât apreciază că textele de lege criticate nu sunt
contrare prevederilor art. 43 si ale art. 138 alin. (2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, întrucât cu privire la constitutionalitatea
dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, si ale art. 58 din
Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicată, cu
modificările ulterioare, Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia nr.
195 din 19 iunie 2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 13 noiembrie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
2.564/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comercială si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) teza a doua din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, si ale
art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicată,
cu modificările ulterioare.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de Asociatia
Patronilor din Comert, Alimentatie Publică, Turism din Timisoara într-o cauză
având ca obiect recursul declarat împotriva Sentintei civile nr. 10/2001,
pronuntată de Tribunalul Timis, prin care s-a dispus anularea unei hotărâri a
Consiliului Local al Municipiului Timisoara privind modificarea tarifelor de
bază la chiriile pentru spatiile cu altă destinatie decât locuinte.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textele
criticate, având o redactare imprecisă si ambiguă, “permit consiliilor locale
si judetene de a stabili impozite si taxe nelimitate si în domenii sau
activităti la libera lor alegere”, ceea ce încalcă principiul constitutional
prevăzut la art. 138 alin. (2), potrivit căruia impozitele si taxele locale sau
judetene se stabilesc în limitele si în conditiile legii, precum si art. 43 din
Constitutie, prin “efecte negative asupra dezvoltării economice”.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comercială si de contencios
administrativ apreciază că textele de lege criticate nu numai că nu încalcă prevederile
constitutionale ale art. 138 alin. (2), ci sunt chiar în sensul acestora,
întrucât impozitele si taxele sunt stabilite “în conditiile legii”, iar art. 43
din Constitutie, invocat, de asemenea, ca fiind încălcat, “nu are incidentă cu
măsura adoptată de consiliul local prin hotărârea atacată în contencios
administrativ”. Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că prevederile art. 38 alin. (2) din
Legea nr. 215/2001 “sunt în deplină concordantă cu prevederile imperative ale
alin. (2) al art. 138 din Legea fundamentală”, iar “în ce priveste «incidenta
prevederilor art. 43 alin. (1) al Constitutiei, cu efecte negative asupra
dezvoltării economice», acestea nu prezintă nici o relevantă juridică”. În
sustinerea acestui punct de vedere se invocă si Decizia Curtii Constitutionale
nr. 195 din 19 iunie 2001, prin care aceasta a respins o exceptie de
neconstitutionalitate referitoare la aceste dispozitii de lege.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
neîntemeiată. Astfel, în ceea ce priveste critica referitoare la prevederile
art. 38 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 se arată că acestea “reiau textul
constitutional” al art. 138 alin. (2) si “reprezintă si o aplicatie a
principiului constitutional al autonomiei locale, consacrat de art. 119 din
Legea fundamentală”. Se consideră că prevederile art. 43 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incidente în cauză. În legătură cu sustinerile privind
neconstitutionalitatea art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicată, cu
modificările ulterioare, se arată că aceste dispozitii care prevăd indexarea
anuală a impozitelor si taxelor locale, în limitele si în conditiile legii si
în functie de un criteriu obiectiv de indexare, nu sunt contrare art. 138 alin.
(2) din Constitutie. Se mentionează, de asemenea, Decizia Curtii
Constitutionale nr. 195/2001 prin care aceasta s-a pronuntat în sensul
constitutionalitătii dispozitiilor criticate.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, sustinerile părtii prezente, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este formulat de
autorul acesteia, îl constituie prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a
doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările
ulterioare, si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare.
În realitate critica priveste dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. d)
teza a treia din Legea nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, dispozitii
care prevăd: “Consiliul local are următoarele atributii principale: [] d)
aprobă bugetul local, împrumuturile, virările de credite si modul de utilizare
a rezervei bugetare; aprobă contul de încheiere a exercitiului bugetar;
stabileste impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, în conditiile
legii”, precum si art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, astfel cum a fost modificat prin pct. 24 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 62/1998, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care dispune: “Impozitele si taxele
locale, stabilite în sume fixe, valorile impozabile prevăzute în anexa nr. 1,
precum si amenzile se indexează anual, prin hotărâre a consiliilor locale sau
judetene, până la data de 30 noiembrie a fiecărui an fiscal, pe baza indicelui
de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care sfârseste la 1 noiembrie a
aceluiasi an si numai când cresterea acestuia depăseste 5%.”
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii
din lege au o redactare imprecisă si ambiguă, ceea ce permite consiliilor
locale si judetene să stabilească impozite si taxe nelimitate si în domenii sau
activităti la libera lor alegere, încălcându-se astfel art. 138 alin. (2) si
art. 43 alin. (1) din Constitutie, articole care prevăd:
- Art. 138 alin. (2): “Impozitele si taxele locale se stabilesc de
consiliile locale sau judetene, în limitele si în conditiile legii.”;
- Art. 43 alin. (1): “Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare
economică si de protectie socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de
trai decent.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
Constitutională constată că prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare, precum
si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale,
republicată, cu modificările ulterioare, au mai făcut obiectul controlului de
constitutionalitate, în esentă, pentru aceleasi motive ca si în prezenta cauză
si prin raportare tot la dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001, respingând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea a retinut că în realitate “nu este vorba de o
problemă de constitutionalitate, întrucât autorul exceptiei nu are în vedere
«limitele legale», ci «limitele» în întelesul de «niveluri» ale impozitelor si
taxelor, domeniu care tine de politica fiscală. În acest domeniu autoritătile
administratiei publice locale au drept de apreciere si de decizie autonomă,
hotărârile lor fiind însă supuse controlului prefectilor”.
S-a mai retinut că, “în temeiul prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea
nr. 215/2001, «Prefectul poate ataca, în total sau în parte, în fata
instantei de contencios administrativ, hotărârile adoptate de consiliul local
sau de consiliul judetean, precum si dispozitiile emise de primar sau de
presedintele consiliului judetean, în cazul în care consideră aceste acte sau
prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost
atacate sunt suspendate de drept»”.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să justifice schimbarea
solutiei anterior pronuntate, cele statuate prin decizia Curtii Constitutionale
nr. 195 din 19 iunie 2001 îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză.
În ceea ce priveste invocarea încălcării, prin textele de lege
criticate, a dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, referitoare la
obligatia statului de a lua măsuri de dezvoltare economică si de protectie
socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent, Curtea
constată că acestea nu sunt incidente în cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin.
(2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001,
cu modificările ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare, exceptie
ridicată de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publică, Turism din
Timisoara în Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 2 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
privind
procedura de declarare si stabilire a impozitului pe veniturile din activităti
agricole
Ministrul finantelor publice,
în temeiul prevederilor art. 46 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, ale art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
68/1997 privind procedura de întocmire si depunere a declaratiilor de impozite
si taxe, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si în baza
art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificările si completările
ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de declarare a veniturilor din activităti
agricole, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Procedura de stabilire a impozitului pe veniturile
din activităti agricole, prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
Art. 3. - Se aprobă modelul si continutul formularului “Declaratie
privind veniturile din activităti agricole”, cod 14.13.01.13/9, prevăzut în
anexa nr. 3 la prezentul ordin.
Art. 4. - Formularul prevăzut la art. 3 se completează si se depune
conform instructiunilor prevăzute în anexa nr. 4 la prezentul ordin.
Art. 5. - Se aprobă modelul si continutul formularului “Decizie de
impunere anuală pentru veniturile din activităti agricole”, cod 14.13.03.13/9,
prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul ordin.
Art. 6. - Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare
si de păstrare a formularelor prevăzute la art. 3 si 5 sunt stabilite în anexa
nr. 6 la prezentul ordin.
Art. 7. - Directia generală de proceduri fiscale, Directia generală a
tehnologiei informatiei, directiile generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 15 mai
2002.
Nr. 633.
PROCEDURA
de declarare a veniturilor din activităti agricole
1. Persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, în sere si în solarii, precum si a arbustilor, plantelor decorative si a ciupercilor, din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si din altele asemenea au obligatia să completeze si să depună la organul fiscal competent formularul “Declaratie privind veniturile din activităti agricole”, cod 14.13.01.13/9.
2. Prin organ fiscal competent se întelege organul fiscal în a
cărui rază teritorială se află terenul.
3. Declaratia se depune anual, până la data de 30 iunie a anului fiscal,
pentru anul în curs.
4. Contribuabilii depun câte o declaratie pentru fiecare loc de realizare
a venitului, respectiv pentru fiecare localitate în a cărei rază teritorială se
află terenul.
Prin localitate se întelege comuna/orasul/municipiul/sectorul
municipiului Bucuresti.
5. În situatia în care în raza teritorială a unei localităti se află mai
multe suprafete de teren, se va depune o singură declaratie de impunere.
6. În situatia în care terenul este detinut în coproprietate si
exploatat în comun, fiecare coproprietar va depune câte o declaratie privind
veniturile din activităti agricole, în care va înscrie suprafata de teren
corespunzătoare cotei care îi revine din proprietate.
7. În cazul arendării terenurilor declaratia va fi depusă de către
arendas, înscriindu-se suprafata de teren care face obiectul contractelor de
arendare.
8. Declaratia se completează de către contribuabili sau de către
reprezentantii fiscali ai acestora, înscriindu-se cu majuscule, citet si corect
toate datele prevăzute de formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui rază teritorială se
află sursa venitului (terenul);
- copia se păstrează de către contribuabil.
9. Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal sau la
oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
de stabilire a impozitului pe veniturile din activităti agricole
Impozitul pe veniturile din activităti agricole se stabileste de către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află terenul, pe baza declaratiei privind veniturile din activităti agricole, depusă de contribuabili pentru anul fiscal în curs.
Impozitul datorat pentru anul în curs se calculează prin aplicarea unei
cote de 15% asupra venitului net stabilit pe bază de norme de venit corespunzătoare
tipului de activitate desfăsurată, impozitul fiind final.
În termen de 30 de zile de la primirea declaratiei privind veniturile
din activităti agricole organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
terenul va emite si va transmite contribuabilului decizia de impunere pentru
veniturile din activităti agricole.
Organul fiscal va emite o nouă decizie de impunere în cazul în care apar
elemente care conduc la modificarea impozitului datorat.
O dată cu decizia de impunere transmisă contribuabilului, o copie de pe
aceasta se transmite si organului fiscal în a cărui rază teritorială
contribuabilul îsi are domiciliul.
Organul fiscal are dreptul de a stabili din oficiu obligatiile de plată,
în situatia în care contribuabilul nu a depus declaratia de impunere pentru
anul în curs, pe baza datelor din declaratia de impunere depusă în anul precedent
si a altor date avute la dispozitie de organele fiscale.
ANEXA Nr. 3*)
*) Anexa nr. 3 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4
INSTRUCTIUNI
de completare a formularului “Declaratie privind veniturile din
activităti agricole”,
cod 14.13.01.13/9
Declaratia se completează si se depune de către persoanele fizice române cu domiciliul în România sau în străinătate, care realizează venituri în bani si/sau în natură din cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, în sere si în solarii, precum si a arbustilor, plantelor decorative si a ciupercilor, din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si din altele asemenea.
Contribuabilii depun câte o declaratie pentru fiecare loc de realizare a
venitului, respectiv pentru fiecare localitate în a cărei rază teritorială se
află terenul. În cazul în care în raza teritorială a aceleiasi localităti se
află mai multe terenuri, se va depune o singură declaratie de impunere.
Termen de depunere:
- anual, până la data de 30 iunie a anului fiscal, pentru anul în curs;
- în termen de 5 zile de la încetarea activitătii, în cazul
contribuabililor care încetează să mai aibă domiciliul în România;
- ori de câte ori contribuabilul constată erori în declaratia depusă
anterior [prin depunerea unei declaratii rectificative*)], situatie în care se
va înscrie “X” în căsuta prevăzută în acest scop.
Declaratia se pune în mod gratuit la dispozitie contribuabilului, la
solicitarea acestuia.
Date de identificare a contribuabilului
Adresa - persoanele fizice române cu domiciliul în România completează adresa
de domiciliu, iar cele cu domiciliul în străinătate, resedinta în România.
Cod numeric personal/număr de identificare fiscală – se înscrie codul
numeric personal din cartea de identitate, respectiv din buletinul de
identitate al fiecărui contribuabil, în cazul persoanelor fizice române cu
domiciliul în România, sau numărul de identificare fiscală atribuit de organele
fiscale cu ocazia înregistrării fiscale, în cazul persoanelor fizice române
fără domiciliu în România.
Cont bancar - se completează de către contribuabilii care au
conturi bancare deschise la institutii bancare aflate pe teritoriul României.
Unitatea fiscală de domiciliu/resedintă - se înscrie unitatea
fiscală în a cărei rază teritorială contribuabilul îsi are domiciliul,
respectiv resedinta, în cazul contribuabililor fără domiciliu în România.
Localitatea pe raza căreia se află terenul (terenurile) – se înscrie
denumirea unitătii administrativ-teritoriale în a cărei rază se află terenul
(terenurile), respectiv: municipiu, oras, comună sau sector al municipiului
Bucuresti.
A. Date privind activitatea desfăsurată
Suprafete de teren - se înscrie în rândul corespunzător activitătii
desfăsurate numărul de ari aferent fiecărei suprafete (parcele) de teren cultivate,
situată în raza teritorială a localitătii.
Date de identificare a reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligatiile de declarare a
veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantii fiscali desemnati, potrivit
legii, de contribuabili, inclusiv contul bancar al acestora, dacă există.
Cod de înregistrare al reprezentantului fiscal - se înscrie codul numeric personal în cazul în care reprezentantul fiscal este persoană fizică, respectiv codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz, în situatia în care reprezentantul fiscal este persoană juridică.
*) Declaratia
rectificativă se poate depune în perioada de prescriptie, până în momentul
initierii unui control fiscal privind perioada la care se referă.
ANEXA Nr. 5
Directia generală a
finantelor publice a judetului .................
Nr. înregistrare
....................
Administratia
finantelor publice ...............................................
Data
.....................................
Aprobat
Data..................
Verificat
Data...................
Conducătorul
unitătii,
................................................................
(numele
si prenumele)
(numele si prenumele)
DECIZIE DE IMPUNERE
pentru veniturile din activităti agricole pe anul .....................
Către:
Numele.........................................................................
Prenumele....................................................................
CNP/NIF ..................................
Domiciliul/Resedinta: localitatea ............................., str.
................... nr. ..., bl. ..........., ap. ............, sc. ..........,
et. ..., judetul/sectorul ...................................
Localitatea în a cărei rază teritorială se află terenul (terenurile) ....................................
Declaratia privind veniturile din activităti agricole înregistrată sub
nr. ................................... din ........./........./.........
În baza Legii (Ordonantei Guvernului) nr. ............../............, art.
........., si a Declaratiei privind veniturile din activităti agricole pe
anul........./Procesului-verbal de control nr. ............/Notei de constatare
nr. .................., se stabileste impozitul pe veniturile din activităti
agricole după cum urmează:
-lei-
Tipul activitătii agricole |
Venitul net |
|
|
Decizie anterioară |
Decizie curentă |
.............................................................. |
|
|
Total venit net |
|
|
Impozit (15% x
total venit net) |
|
|
1. Suma de ........................... se achită în două transe egale
astfel:
- ...................... lei, până la data de 1 septembrie
....................... inclusiv;
- ...................... lei, până la data de 15 noiembrie
....................... inclusiv.
2. Suma de ........................... lei, reprezentând diferente de
impozit între decizia curentă si decizia anterioară, se plăteste în termen de
....... zile de la data comunicării.
Pentru impozitul neachitat până la termenele precizate mai sus se vor
calcula majorări de întârziere si penalităti de întârziere.
Administratia finantelor publice îsi rezervă dreptul de a modifica în
perioada de prescriptie impozitul calculat, în condiitile declarării eronate a
veniturilor.
Împotriva măsurilor dispuse prin prezenta decizie se poate face
contestatie, care se depune în termen de 15 zile de la comunicare la organul
fiscal competent, conform legii.
Prezenta decizie constituie înstiintare de plată si devine executorie în
ziua imediat următoare expirării termenului de plată, în cazul neachitării
impozitului la termenele legale de plată.
Întocmit .................................... (numele si
prenumele) Data
................................................................. Semnătura
.................................................. Cod 14.13.03.13/9 |
Am primit un
exemplar. Data
............................................................ Semnătura
contribuabilului .................................... sau Nr. si data
confirmării de primire ........................ |
ANEXA Nr. 6
I. Declaratie privind veniturile din activităti agricole, cod
14.13.01.13/9
1. Denumire: Declaratie privind veniturile din activităti agricole
2. Cod: 14.13.01.13/9
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire (seturi):
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează: la declararea veniturilor din activităti agricole,
prevăzute la art. 46 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: contribuabili, persoane fizice române
cu domiciliu în România sau în străinătate, care realizează venituri din
activităti agricole, sau de reprezentantii fiscali ai acestora
8. Circulă:
- originalul la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
terenul
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.
II. Decizie de impunere pentru veniturile din activităti agricole,
cod 14.13.03.13/9
1. Denumire: Decizie de impunere pentru veniturile din activităti
agricole
2. Cod: 14.13.03.13/9
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire:
- se tipăreste pe o singură fată
- se poate utiliza si echipament informatic pentru editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează: la calculul impozitului pe veniturile din activităti
agricole
7. Se întocmeste în: 3 exemplare de: organul fiscal în a cărei rază teritorială
se află terenul
8. Circulă:
- 1 exemplar la contribuabil
- 1 exemplar la organul fiscal de domiciliu
- 1 exemplar la organul fiscal emitent
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.