MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul XIV - Nr. 446 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 25 iunie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
338. - Lege
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurări sociale
478. - Decret
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
341. - Lege
privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2001 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
481. - Decret
pentru promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 107/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
357. - Lege
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 137/2001 pentru
modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
502. - Decret
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 137/2001 pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
234. - Ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare privind stabilirea listei tărilor terte din care România
avizează importul de lapte si produse lactate
285/79. - Ordin
al ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare pentru aprobarea Normelor privind
radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49 din 29 martie 2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, cu următoarele modificări si
completări:
1. La articolul I, după punctul 5
se introduce punctul 51 cu
următorul cuprins:
“51. La
articolul 6, după alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu
următorul cuprins:
«(11)
Declaratia privind evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată
către bugetul asigurărilor sociale de stat constituie titlu de creantă si
devine titlu executoriu la data la care creanta bugetară este scadentă conform
legii.»”
2. La articolul I, după punctul 6
se introduce punctul 61 cu
următorul cuprins:
“61.
Articolul 9 va avea următorul cuprins:
«Art. 9. - (1) Evidenta drepturilor
si obligatiilor de asigurări sociale în sistemul public se realizează pe baza
codului personal de asigurări sociale, care este codul numeric personal.
(2) Verificările în evidenta
populatiei pentru datele de identificare a unor persoane, precum si furnizările
de date din evidenta populatiei către CNPAS si casele teritoriale de pensii
sunt exceptate de la plată.»”
3. La articolul I, punctul 8 va
avea următorul cuprins:
“8. Articolul 20 va avea următorul
cuprins:
«Art. 20. - (1) În sensul prezentei
legi, locurile de muncă în conditii speciale sunt cele din:
a) unitătile miniere, pentru
personalul care îsi desfăsoară activitatea în subteran cel putin 50% din timpul
normal de muncă în luna respectivă;
b) activitătile de cercetare,
explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I si
II de expunere la radiatii;
c) aviatia civilă, pentru personalul
navigant prevăzut în anexa nr. 1;
d) activitatea artistică desfăsurată
în profesiile prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Alte locuri de muncă în conditii
speciale decât cele prevăzute la alin. (1) pot fi stabilite numai prin lege.
(3) Metodologia si criteriile de
încadrare a persoanelor în locuri de muncă în conditii speciale se vor stabili
prin hotărâre a Guvernului, pe baza propunerii comune a Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale si a Ministerului Sănătătii si Familiei, în urma
consultării CNPAS.»”
4. La articolul I, punctul 9 va
avea următorul cuprins:
“9. Alineatul (5) al articolului 21
va avea următorul cuprins:
«(5) Contributia de
asigurări sociale pentru someri se suportă integral din bugetul Fondului pentru
plata ajutorului de somaj, la nivelul cotei stabilite pentru conditii normale
de muncă, cu exceptia plătilor compensatorii si a veniturilor de completare
acordate salariatilor din industria de apărare în perioada de reducere
temporară a activitătii.»”
5. La articolul I, punctul 10 va
avea următorul cuprins:
“10. La articolul 21, după alineatul
(5) se introduc alineatele (51) si (52) cu
următorul cuprins:
«(51)
Contributia de asigurări sociale pentru persoanele care beneficiază de plăti
compensatorii se suportă din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj,
la nivelul unei treimi din cota stabilită pentru conditii normale de muncă.
(52)
Contributia de asigurări sociale pentru salariatii din industria de apărare,
care beneficiază de venituri de completare, potrivit legii, în perioada de
reducere temporară a activitătii, se suportă astfel:
a) contributia individuală de
asigurări sociale, de către salariati;
b) contributia de asigurări sociale
corespunzătoare contributiei datorate de angajator, din bugetul Fondului pentru
plata ajutorului de somaj.»”
6. La articolul I punctul 11,
litera a) a alineatului (1) al articolului 23 va avea următorul cuprins:
“a) salariile individuale brute,
realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau
prin contractul colectiv de muncă, în cazul asiguratilor prevăzuti la art. 5
alin. (1) pct. I, sau veniturile brute de natura drepturilor salariale
realizate lunar de asiguratii prevăzuti la art. 5 alin. (1) pct. II si VI;”
7. La articolul I, punctul 14 va
avea următorul cuprins:
“14. Articolul 26 va avea următorul
cuprins:
«Art. 26. - (1) Contributia de asigurări sociale nu se
datorează asupra sumelor reprezentând:
a) prestatii de asigurări sociale
care se suportă din fondurile asigurărilor sociale sau din fondurile
angajatorului si care se plătesc direct de acesta, potrivit prezentei legi;
b) drepturile plătite potrivit
dispozitiilor legale, în cazul încetării raporturilor de muncă, încetării
raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, a mandatului sau a
calitătii de membru cooperator, altele decât cele acordate potrivit legii
pentru perioada de preaviz;
c) diurnele de deplasare si de
delegare, indemnizatiile de delegare, detasare si transfer, precum si
drepturile de autor;
d) sumele obtinute în baza unei
conventii civile de prestări de servicii sau de executări de lucrări de către
persoanele care au încheiate contracte individuale de muncă, precum si de către
beneficiarii unei pensii de limită de vârstă;
e) sumele reprezentând participarea
salariatilor la profit;
f) premii si alte drepturi exceptate
prin legi speciale.
(2) Sumele asupra cărora nu se
datorează contributia de asigurări sociale prevăzute la alin. (1) lit. b)-f) nu
se iau în considerare la stabilirea cuantumului prestatiilor de asigurări
sociale.»”
8. La articolul I, după punctul
15 se introduce punctul 151 cu următorul cuprins:
“151. La
articolul 31, după alineatul (5) se introduc alineatele (6)-(8) cu următorul
cuprins:
«(6) Neretinerea si nevărsarea de
către angajatori a contributiei individuale de asigurări sociale, prevăzută la
art. 21 alin. (2) si la art. 22 alin. (1), constituie stopaj la sursă si
generează plata unor penalităti, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(7) Sumele reprezentând penalităti
se fac venit la bugetul asigurărilor sociale de stat.
(8) Dispozitiile prezentei legi,
referitoare la neplata contributiei de asigurări sociale, se completează cu
prevederile legale privind executarea creantelor bugetare.»”
9. La articolul I punctul 16,
articolul 37 va avea următorul cuprins:
“Art. 37. - (1) În sistemul public
stagiul de cotizare se constituie din însumarea perioadelor pentru care s-a
datorat contributia la bugetul asigurărilor sociale de stat de către angajator
si asigurat sau, după caz, s-a datorat si plătit de către asiguratii prevăzuti
la art. 5 alin. (1) pct. IV si V si alin. (2).
(2) Stagiul de cotizare
corespunzător contributiei de asigurări sociale achitate în conditiile art. 21
alin. (51) reprezintă o treime din perioada respectivă.”
10. La articolul I, punctul 18 va
avea următorul cuprins:
“18. Articolul 38 va avea următorul
cuprins:
«Art. 38. - (1) În sistemul public
se asimilează stagiului de cotizare si perioadele necontributive, denumite în
continuare perioade asimilate, în care asiguratul:
a) a beneficiat sau beneficiază de
drepturi de asigurări sociale, cu exceptia celor prevăzute la art. 40 lit.
a)-c) si e);
b) a urmat cursurile de zi ale învătământului
universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor
respective, cu conditia absolvirii acestora;
c) a satisfăcut serviciul militar ca
militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilită, a
fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat.
(2) Asiguratii care au absolvit mai
multe institutii de învătământ superior, conform prevederilor alin. (1) lit.
b), beneficiază de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade
de studii, la alegere.
(3) Persoanele prevăzute la alin.
(1) beneficiază de perioadele asimilate, dacă în aceste perioade nu au realizat
stagii de cotizare în conditiile prezentei legi.
(4) Perioadele asimilate prevăzute
la alin. (1) se valorifică pentru obtinerea prestatiilor de asigurări sociale
prevăzute de prezenta lege.
(5) Se exceptează de la prevederile
alin. (4) pensia anticipată si pensia anticipată partială, în cazul cărora nu
se valorifică perioadele asimilate prevăzute la alin. (1) lit. b) si c), precum
si perioadele în care s-a beneficiat de pensie de invaliditate.»”
11. La articolul I, după punctul
18 se introduc punctele 181 si 182 cu
următorul cuprins:
“181.
Alineatul (5) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
«(5) Asiguratii care îndeplinesc
conditiile prevăzute de prezenta lege pentru obtinerea unei pensii pentru
limită de vârstă, cu exceptia pensiei anticipate si a pensiei anticipate
partiale, îsi pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului.»
182. La
articolul 41, după alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu următorul
cuprins:
«(6) În situatia asiguratilor care
au depus cerere de pensionare, angajatorii acestora nu pot dispune încetarea
raporturilor de muncă, de serviciu sau a calitătii de membru cooperator, după
caz, în vederea pensionării, decât după primirea deciziei de admitere a cererii
de pensionare.»”
12. La articolul I, punctul 20 se
abrogă.
13. După punctul 20 se introduce
punctul 201 cu
următorul cuprins:
“201.
Alineatele (2) si (3) ale articolului 43 vor avea următorul cuprins:
«(2) Asiguratii care si-au
desfăsurat activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. c) si d)
si care au realizat un stagiu de cotizare de cel putin 25 de ani beneficiază de
pensie pentru limită de vârstă, cu reducerea vârstelor standard de pensionare
cu 15 ani.
(3) Asiguratii care si-au desfăsurat
activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20 lit. b) si care au
realizat un stagiu de cotizare de cel putin 15 ani în zona I de expunere la
radiatii sau de 17 ani în zona II de expunere la radiatii beneficiază de pensie
pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă.»”
14. La articolul I punctul 21,
alineatul (4) al articolului 43 va avea următorul cuprins:
“(4) Criteriile de încadrare a
activitătilor de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor
prime nucleare din zonele I si II de expunere la radiatii se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritătii
Sociale si a Ministerului Sănătătii si Familiei, în urma consultării Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, în termen de 3 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei legi.”
15. La articolul I punctul 22,
articolul 44 va avea următorul cuprins:
“Art. 44. - Asiguratii prevăzuti la
art. 20 lit. a), c) si d), care au realizat stagii de cotizare mai mici decât
cele prevăzute la alin. (1) si (2) ale art. 43, beneficiază de pensie pentru
limită de vârstă, cu reducerea proportională a vârstelor standard de
pensionare, în conditiile realizării stagiilor totale de cotizare necesare,
conform prevederilor cuprinse în anexele nr. 4 si 5.”
16. La articolul I, după punctul
22 se introduce punctul 221 cu următorul cuprins:
“221.
Articolul 45 va avea următorul cuprins:
«Art. 45. - Personalul navigant din
aviatia civilă beneficiază de prevederile art. 43 alin. (2) si ale art. 44, în
conditiile realizării unui număr minim de ore de zbor, salturi, respectiv
starturi, aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii
si Solidaritătii Sociale, a Ministerului Sănătătii si Familiei si a
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, în urma
consultării cu CNPAS. Hotărârea Guvernului va fi adoptată în termen de 3 luni
de la data intrării în vigoare a prezentei legi.»”
17. La articolul I, punctul 23 va
avea următorul cuprins:
“23. După articolul 48 se introduc
articolele 481 si 482 cu
următorul cuprins:
«Art. 481. - (1)
Asiguratii care au realizat stagii de cotizare în una sau mai multe dintre
următoarele situatii: în
conditii
de muncă speciale, în conditii de muncă deosebite, în conditiile prevăzute la
art. 47 si 48, precum si în
conditiile
prevăzute de legi speciale, beneficiază cumulativ de reducerea vârstei standard
de pensionare.
(2) Vârsta de pensionare redusă
conform alin. (1) nu poate fi mai mică decât vârstele prevăzute la art. 42,
art. 43 alin. (1) sau decât vârsta rezultată ca urmare a aplicării reducerii
maxime prevăzute la art. 43 alin. (2), art. 46 si art. 47 alin. (1), respectiv
decât a reducerilor maxime de 10 ani prevăzute în anexele nr. 4 si 5, după caz.
(3) Asiguratii care au realizat
stagii de cotizare în conditii normale de muncă, precum si în conditiile
prevăzute de legi speciale sau, după caz, în conditiile prevăzute la art. 48
beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare până la 50 de ani
pentru femei, respectiv până la 55 de ani pentru bărbati.
Art. 482. - (1)
Femeile care au realizat stagiul complet de cotizare si care au născut cel
putin 3 copii si i-au crescut până la vârsta de 10 ani beneficiază de reducerea
vârstei standard de pensionare după cum urmează:
a) cu un an - pentru 3 copii;
b) cu doi ani - pentru 4 sau mai
multi copii.
(2) Reducerea vârstei prevăzute la
alin. (1) nu poate fi cumulată cu o altă reducere prevăzută de prezenta lege
sau de legile speciale. Vârsta de pensionare redusă conform alin. (1) nu poate
fi mai mică de 55 de ani.»”
18. La articolul I, după punctul
25 se introduce punctul 251 cu
următorul cuprins:
“251.
Articolul 51 va avea următorul cuprins:
«Art. 51. - (1) Asiguratii care au
desfăsurat activităti în conditii deosebite sau în conditii speciale de muncă,
dar care nu se pot pensiona cu reducerea vârstei de pensionare pe această bază,
pot beneficia de prevederile art. 50. În aceste cazuri reducerea vârstei
standard de pensionare nu poate fi mai mare de 5 ani.
(2) În situatia prevăzută la alin.
(1) diminuarea prevăzută la art. 50 alin. (2) nu se aplică pentru numărul de
luni cu care se reduce vârsta standard de pensionare datorită activitătii
desfăsurate în conditii deosebite si/sau speciale de muncă.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se
aplică si persoanelor care beneficiază de reducerea vârstelor standard de
pensionare conform art. 48, precum si de cele prevăzute de legi speciale.»”
19. La articolul I, după punctul
26 se introduce punctul 261 cu
următorul cuprins:
“261.
Alineatul (1) al articolului 56 va avea următorul cuprins:
«Art. 56. - (1) Încadrarea sau
neîncadrarea într-un grad de invaliditate se face prin decizie emisă de medicul
specializat în expertiză medicală si recuperarea capacitătii de muncă, denumit
în continuare medic expert al asigurărilor sociale, în termen de 30 de
zile de la data înregistrării cererii, însotită de documentatia necesară.»”
20. La articolul I, după punctul
27 se introduce punctul 271 cu următorul
cuprins:
“Art. 271.
Articolul 59 va avea următorul cuprins:
«Art. 59. - (1) La
stabilirea pensiei de invaliditate asiguratilor li se acordă un stagiu
potential, determinat ca diferentă între stagiul complet de cotizare si stagiul
de cotizare realizat efectiv până la data încadrării într-un grad de
invaliditate.
(2) În cazul asiguratilor care au
realizat cel putin jumătate din stagiul de cotizare necesar, prevăzut în
tabelul nr. 3, stagiul potential se determină ca diferentă între stagiul
complet de cotizare si stagiul de cotizare necesar.
(3) Stagiul potential rezultat
conform alin. (1) si (2) nu poate fi mai mare decât stagiul de cotizare pe care
asiguratul l-ar fi putut realiza de la data ivirii invaliditătii până la
împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 3, vârstă la
care, în conditiile prezentei legi, poate solicita o pensie pentru limită de
vârstă.»”
21. La articolul I, după punctul
28 se introduc punctele 281 si 282 cu
următorul cuprins:
“281.
Articolul 61 va avea următorul cuprins:
«Art. 61. - (1)
Pensionarii de invaliditate încadrati în gradul I de invaliditate au dreptul,
în afara pensiei, la o indemnizatie pentru însotitor, în cuantum fix.
(2) Cuantumul indemnizatiei pentru
însotitor se stabileste anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat
si nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe tară.
(3) În timpul executiei bugetare
cuantumul indemnizatiei pentru însotitor se reactualizează prin hotărâre a
Guvernului.
(4) Suma fixă pentru îngrijire,
acordată în baza legislatiei anterioare, devine, la data de 1 aprilie 2001, indemnizatie
pentru însotitor în întelesul prezentei legi.»
282.
Alineatul (1) al articolului 64 va avea următorul cuprins:
«Art. 64. - (1) La împlinirea
vârstei standard sau a vârstei standard reduse conform legii pentru obtinerea
pensiei pentru limită de vârstă, beneficiarul pensiei de invaliditate poate
opta pentru cea mai avantajoasă dintre pensii.»”
22. La articolul I punctul 32,
articolul 71 va avea următorul cuprins:
“Art. 71. - (1) Pensia de urmas se
calculează, după caz, din:
a) pensia pentru limită de vârstă
aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în conditiile legii,
sustinătorul decedat;
b) pensia de invaliditate gradul I,
în cazul în care decesul sustinătorului a survenit înaintea îndeplinirii
conditiilor pentru obtinerea pensiei pentru limită de vârstă si era în plată cu
pensie de invaliditate de orice grad, pensie anticipată, pensie anticipată
partială sau ar fi avut dreptul, în conditiile legii, la una dintre aceste
categorii de pensie;
c) pensia de serviciu aflată în
plată sau la care ar fi avut dreptul în conditiile legii sustinătorul decedat,
dacă aceasta este mai avantajoasă decât pensia pentru limită de vârstă.
(2) Cuantumul pensiei de urmas se
stabileste în conditiile art. 76, prin aplicarea unui procent asupra
punctajului mediu anual realizat de sustinător, aferent pensiei prevăzute la
alin. (1) lit. a) si b), în functie de numărul urmasilor îndreptătiti, astfel:
a) pentru un singur urmas - 50%;
b) pentru 2 urmasi - 75%;
c) pentru 3 sau mai multi urmasi -
100%.
(3) În situatia prevăzută la alin.
(1) lit. c) cuantumul pensiei de urmas se stabileste prin aplicarea procentelor
prevăzute la alin. (2), în functie de numărul urmasilor îndreptătiti, asupra
cuantumului pensiei de serviciu.
(4) Partea din pensia de urmas
stabilită în conditiile alin. (3), care depăseste nivelul pensiei de urmas
calculate din pensia pentru limită de vârstă cuvenită titularului din sistemul
public, se suportă din bugetul de stat.”
23. La articolul I, punctul 35 va
avea următorul cuprins:
“35. Alineatele (7) si (8) ale
articolului 78 vor avea următorul cuprins:
«(7) În cazul persoanelor care
beneficiază de perioadele asimilate prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a) si
care, în aceeasi perioadă, obtin venituri pentru care se datorează contributia
de asigurări sociale sau încheie contract de asigurare, la calculul punctajului
anual al asiguratului se iau în considerare, prin cumulare, veniturile
asigurate cu cele stabilite pentru perioadele asimilate.
(8) Asiguratii care, după
îndeplinirea conditiilor de pensionare pentru limită de vârstă, reglementate de
prezenta lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public, regăsindu-se
în una dintre situatiile prevăzute la art. 5, beneficiază de majorarea
punctajului realizat în această perioadă cu 0,3% pentru fiecare lună, respectiv
cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.»”
24. La articolul I punctul 36,
articolul 781 va avea următorul cuprins:
“Art. 781. - (1)
Numărul de puncte realizat de someri se calculează prin raportarea cuantumului
drepturilor bănesti lunare acordate la salariul mediu brut lunar din luna
respectivă, comunicat de Institutul National de Statistică.
(2) Se exceptează de la prevederile
alin. (1) persoanele care beneficiază de plăti compensatorii, pentru care s-a
achitat contributia din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj,
pentru care numărul de puncte se calculează prin raportarea unei treimi din
drepturile primite, în aceste cazuri, la salariul mediu brut lunar din luna
respectivă, comunicat de Institutul National de Statistică.”
25. La articolul I punctul 37,
alineatul (1) al articolului 80 va avea următorul cuprins:
“Art. 80. - (1) Valoarea unui punct
de pensie se calculează pe baza unui coeficient care nu poate fi mai mic de 30%
si mai mare de 50% din salariul mediu brut pe economie, utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.”
26. La articolul I, după punctul
39 se introduce punctul 391 cu
următorul cuprins:
“391.
Alineatul (2) al articolului 84 va avea următorul cuprins:
«(2) Drepturile de pensie de
invaliditate se acordă:
a) de la data încetării plătii
indemnizatiei pentru incapacitate temporară de muncă, dacă cererea a fost
depusă în termen de 60 de zile de la data emiterii deciziei medicale de
încadrare în grad de invaliditate;
b) de la data depunerii cererii, în
situatia în care s-a depăsit termenul prevăzut la lit. a) sau în cazul în care
persoana care solicită pensionarea nu mai are calitatea de asigurat.»”
27. La articolul I, punctul 47 va
avea următorul cuprins:
“47. Articolul 98 va avea
următorul cuprins:
«Art. 98. - (1) Asiguratii
sistemului public au dreptul, în afară de pensie, la:
a) indemnizatie pentru incapacitate
temporară de muncă, cauzată de boli obisnuite sau de accidente în afara muncii,
boli profesionale si accidente de muncă;
b) prestatii pentru prevenirea
îmbolnăvirilor si recuperarea capacitătii de muncă;
c) indemnizatie pentru maternitate;
d) indemnizatie pentru cresterea
copilului sau îngrijirea copilului bolnav;
e) ajutor de deces.
(2) Beneficiază de drepturile
prevăzute la alin. (1) asiguratii care în ultimele 12 luni anterioare
producerii riscului au un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni, realizat în
conditiile art. 37 si/sau în una sau mai multe dintre situatiile prevăzute la
art. 38.
(3) Asiguratii cu contract
individual de muncă pe durată determinată, precum si cei prevăzuti la art. 5
alin. (1) pct. IV, V si VI, care nu îndeplinesc conditia de stagiu de cotizare
prevăzută la alin. (2), beneficiază de drepturile prevăzute la alin. (1), dacă
în ultimele 24 de luni anterioare producerii riscului au un stagiu de cotizare
de cel putin 12 luni realizat conform art. 37 si/sau în una sau mai multe
dintre situatiile prevăzute la art. 38.
(4) Asiguratii beneficiază de
indemnizatie pentru incapacitate temporară de muncă, fără conditii de stagiu de
cotizare, în cazul accidentelor de muncă, bolilor profesionale, urgentelor
medico-chirurgicale, tuberculozei si bolilor infecto-contagioase din grupa A.
Lista cuprinzând urgentele medico-chirurgicale, precum si bolile
infectocontagioase din grupa A va fi stabilită prin hotărâre a Guvernului,
adoptată în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(5) Dreptul asiguratilor la ajutorul
de deces nu este conditionat de îndeplinirea stagiului de cotizare prevăzut la
alin. (2) sau (3).»”
28. La articolul I, punctul 48 va
avea următorul cuprins:
“48. Articolul 99 va avea
următorul cuprins:
«Art. 99. - (1) Baza de calcul a
indemnizatiilor de asigurări sociale se determină ca medie a veniturilor lunare
din ultimele 6 luni, pe baza cărora s-a achitat contributia individuală de
asigurări sociale în lunile respective, conform prevederilor art. 23 si/sau
drepturile prevăzute la alin. (8) sau (9), după caz.
(2) În situatia în care stagiul de
cotizare este mai mic de 6 luni, pentru asiguratii prevăzuti la art. 98 alin.
(4) baza de calcul a indemnizatiilor de asigurări sociale o constituie media veniturilor
lunare la care s-a achitat contributia de asigurări sociale din lunile
respective sau, după caz, venitul lunar din prima lună de activitate pentru
care s-a stabilit să se plătească contributia de asigurări sociale.
(3) Din duratele de acordare a
concediilor medicale, respectiv a concediilor pentru cresterea copiilor,
exprimate în zile calendaristice de incapacitate temporară de muncă, se plătesc
zilele lucrătoare.
(4) Pentru calculul indemnizatiilor
de asigurări sociale se ia în considerare numărul de zile lucrătoare pentru
care s-a achitat contributia individuală de asigurări sociale si/sau numărul de
zile lucrătoare din perioadele asimilate stagiului de cotizare din lunile din
care se constituie baza de calcul.
(5) La stabilirea numărului de zile
lucrătoare din luna în care se acordă dreptul de asigurări sociale se au în
vedere prevederile legale cu privire la zilele de sărbători legale în care nu
se lucrează.
(6) În cazul în care baza de calcul
a indemnizatiilor de asigurări sociale cuprinde si perioade anterioare datei
intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv perioade de somaj recunoscute ca
vechime în muncă, la calculul indemnizatiilor se iau în considerare, pentru
aceste perioade, după caz, veniturile lunare care, potrivit legii, au constituit
baza de calcul a drepturilor respective sau sumele cu titlu de drepturi bănesti
primite în calitate de someri.
(7) Pentru perioadele anterioare
datei intrării în vigoare a prezentei legi, care au constituit vechime în muncă
recunoscută la stabilirea pensiilor, în conditiile art. 160, altele decât
perioadele de somaj, baza de calcul a indemnizatiilor de asigurări sociale o
constituie salariul minim brut pe tară din perioadele respective.
(8) Pentru perioadele asimilate
prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), inclusiv cele realizate anterior
intrării în vigoare a prezentei legi, la determinarea bazei de calcul a
indemnizatiilor de asigurări sociale se utilizează salariul minim brut pe tară
din perioadele respective.
(9) Pentru perioadele asimilate
prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a), inclusiv cele realizate anterior
intrării în vigoare a prezentei legi, la determinarea bazei de calcul a
indemnizatiilor de asigurări sociale se utilizează cuantumul drepturilor de
asigurări sociale de care s-a beneficiat în perioadele respective.
(10) În cazul persoanelor care
beneficiază de perioadele asimilate prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a) si
care, în aceeasi perioadă, obtin venituri pentru care se datorează contributia
de asigurări sociale sau încheie contracte de asigurare, la calculul
indemnizatiilor de asigurări sociale se iau în considerare, prin cumulare,
veniturile asigurate cu cele stabilite pentru perioadele asimilate.
(11) La stabilirea bazei de calcul a
indemnizatiilor de asigurări sociale în situatiile prevăzute la alin. (9) si
(10), veniturile asigurate, cumulate cu cele stabilite pentru perioadele
asimilate, nu pot depăsi plafonul a de 3 ori salariul mediu brut lunar pe
economie.»”
29. La articolul I, punctul 49 se
abrogă.
30. La articolul I, punctul 50 va
avea următorul cuprins:
“50. Articolul 101 va avea următorul
cuprins:
«Art. 101. - Indemnizatia pentru
incapacitate temporară de muncă se suportă astfel:
A. de către angajator, în functie de
numărul de angajati avut la data ivirii incapacitătii temporare de muncă,
astfel:
a) până la 20 de angajati, din prima
zi până în a 7-a zi de incapacitate temporară de muncă;
b) între 21-100 de angajati, din
prima zi până în a 12-a zi de incapacitate temporară de muncă;
c) peste 100 de angajati, din prima
zi până în a 17-a zi de incapacitate temporară de muncă;
B. din bugetul asigurărilor sociale
de stat, începând cu:
a) prima zi de incapacitate
temporară de muncă, în cazul persoanelor prevăzute la art. 5 alin. (1) pct.
III, IV, V si alin. (2);
b) ziua următoare celor suportate de angajator,
conform lit. A, si până la data încetării incapacitătii temporare de muncă sau
pensionării.»”
31. La articolul I, punctul 52 va avea următorul
cuprins:
“52. Articolul 104 va avea următorul cuprins:
«Art. 104. - De drepturile prevăzute la art. 103
beneficiază toate categoriile de asigurati prevăzuti la art. 5.»”
32. La articolul I punctul 53, litera g) a
alineatului (1) al articolului 109 va avea următorul cuprins:
“g) bilete de odihnă pentru asiguratii unitătilor în
care nu este reglementată constituirea fondului social, potrivit legii.”
33. La articolul I, după punctul 58 se introduce
punctul 581 cu
următorul cuprins:
“581.
Alineatul (1) al articolului 126 va avea următorul cuprins:
«Art. 126. - (1) În cazul decesului asiguratului sau
al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face
dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, după
caz, sotul supravietuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul,
mostenitorul, în conditiile dreptului comun, sau, în lipsa acesteia, oricare
persoană care face această dovadă.»”
34. La articolul I, după punctul 62 se introduce
punctul 621 cu următorul cuprins:
“621. După
articolul 133 se introduce articolul 1331 cu următorul
cuprins:
“Art. 1331. - (1)
Calculul si plata indemnizatiilor de asigurări sociale se pot face si de CNPAS
sau casele teritoriale de pensii, pentru sumele care se suportă din bugetul
asigurărilor sociale de stat.
(2) Metodologia de aplicare a alin. (1) se stabileste
prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale.»”
35. La articolul I, după punctul 63 se introduc
punctele 631 si 632 cu
următorul cuprins:
“631.
Alineatul (2) al articolului 138 va avea următorul cuprins:
«(2) Plata
indemnizatiilor de asigurări sociale prevăzute la art. 121 alin. (1) lit. a) se
suspendă, la cererea beneficiarului sau pe perioada în care acesta este decăzut
din drepturile părintesti, respectiv din dreptul de a fi tutore, sau în cazul
în care copilul este abandonat ori internat într-o institutie de ocrotire.»
632. La
articolul 138, după alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu următorul
cuprins:
«(4) La reluarea în plată a indemnizatiei prevăzute la
art. 121 alin. (1) lit. a), suspendată la cerere, pe o durată de cel putin 6
luni, cuantumul indemnizatiei se poate recalcula în conditiile prevăzute de
prezenta lege.»”
36. La articolul I, după punctul 65 se introduce
punctul 651 cu
următorul cuprins:
“651. Literele
a) si f) ale articolului 144 vor avea următorul cuprins:
«a) îndrumă si controlează modul de aplicare a
dispozitiilor legale de către casele teritoriale de pensii, îndrumă si verifică
persoanele juridice si fizice cărora le revin drepturi si obligatii care decurg
din prezenta lege;
.............................................................................................
f) urmăreste încasarea veniturilor bugetului
asigurărilor sociale de stat; organizează, îndrumă si controlează activitatea
privind executarea creantelor bugetare, potrivit dispozitiilor legale în
vigoare;»”
37. La articolul I, punctul 67 va avea următorul
cuprins:
“67. Literele k) si l) ale articolului 148 vor avea
următorul cuprins:
«k) nevirarea, în conditiile legii, la bugetul
asigurărilor sociale de stat a contributiei de asigurări sociale la termenele
prevăzute la art. 29;
l) refuzul de a pune la dispozitie organelor de
control ale Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, ale directiilor
teritoriale de muncă si solidaritate socială si personalului împuternicit al
CNPAS si al caselor teritoriale de pensii documentele justificative si actele
de evidentă necesare în vederea stabilirii obligatiilor de asigurări sociale,
precum si în vederea recuperării creantelor prin executare silită.»”
38. La articolul I, după punctul 67 se introduc
punctele 671-673 cu
următorul cuprins:
“671. La
articolul 148, după litera k) se introduce litera k1) cu
următorul cuprins:
«k1) nevirarea, în conditiile legii, la bugetul
asigurărilor sociale de stat a contributiei de asigurări sociale de stat, timp
de 3 luni consecutiv;»
672.
Articolul 149 va avea următorul cuprins:
«Art. 149. - Contraventiile prevăzute la art. 148 se
sanctionează după cum urmează:
a) cele prevăzute la lit. b), c), f), g) si i), cu
amendă de la 3.000.000 lei la 6.000.000 lei;
b) cele prevăzute la lit. a), d), e), h), j), k) si
l), cu amendă de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei;
c) cele prevăzute la lit. k1), cu
amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.»
673.
Articolul 151 va avea următorul cuprins:
«Art. 151. - (1) Constatarea contraventiilor prevăzute
la art. 148 lit. c), e), f), h), i), k) si k1) si
aplicarea amenzilor corespunzătoare se fac de către organele de control ale
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale si ale directiilor teritoriale de
muncă si solidaritate socială.
(2) Constatarea contraventiilor prevăzute la art. 148
lit. a), b), d), g), i), j) si l) si aplicarea amenzilor corespunzătoare se fac
de către personalul împuternicit al CNPAS si al caselor teritoriale de pensii
desemnat prin decizie a presedintelui CNPAS.
(3) Prin retinerea unei cote de 15% din valoarea
amenzilor aplicate si încasate se constituie un fond pentru acordarea de
stimulente categoriilor de personal prevăzute la alin. (1) si (2).»”
39. La articolul I, după punctul 673 se
introduce punctul 674 cu
următorul cuprins:
“674.
Alineatul (4) al articolului 160 va avea următorul cuprins:
«(4) Persoanele cărora, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, nu li s-a calculat timpul util în baza Legii nr. 80/1992, republicată, cu modificările ulterioare, vor putea solicita caselor teritoriale de pensii stabilirea timpului util.»”
40. La articolul I, după punctul 69 se introduce
punctul 691 cu
următorul cuprins:
“691.
Articolul 164 va avea următorul cuprins:
«Art. 164. - (1) La determinarea punctajelor anuale, până la intrarea în vigoare a prezentei legi, se utilizează salariile brute sau nete, după caz, în conformitate cu modul de înregistrare a acestora în carnetul de muncă, astfel:
a) salariile brute, până la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 până la
data de 1 ianuarie 1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991.
(2) La determinarea punctajelor anuale, pe lângă
salariile prevăzute la alin. (1) se au în vedere si sporurile care au făcut
parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care
sunt înregistrate în carnetul de muncă.
(3) La determinarea punctajelor anuale, pe lângă
salariile prevăzute la alin. (1) se au în vedere si sporurile cu caracter
permanent, care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul
a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt înregistrate în
carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverinte eliberate de unităti, conform
legislatiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizează la stabilirea
punctajelor anuale este următorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983: 3%
pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 5-10 ani;
5% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
10-15 ani;
7% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
15-20 de ani;
10% pentru o vechime în muncă totală de peste 20 de
ani;
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 3-5
ani;
6% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
5-10 ani;
9% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
10-15 ani;
12% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
15-20 de ani;
15% pentru o vechime în muncă totală de peste 20 de
ani.
(4) Pentru perioada de după 1 aprilie 1992 sporul de
vechime utilizat la stabilirea punctajelor anuale este cel înregistrat în
carnetul de muncă.
(5) Salariile anuale medii si minime pe economie,
brute sau nete, după caz, până la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt
prezentate în anexele nr. 6 si 7.
(6) Pentru perioadele anterioare anului 1938, precum
si pentru perioada cuprinsă între 1939-1946 inclusiv, la stabilirea punctajului
mediu anual se utilizează salariul mediu anual corespunzător anului 1938.
(7) Pentru perioadele anterioare anului 1949 se va
utiliza salariul minim corespunzător anului 1949.
(8) Prevederile alin. (2)-(7) se aplică, la cerere, si
persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost stabilite în perioada 1
aprilie 2001 până la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante de urgentă.»”
41. La articolul I punctul 71, articolele 1671 si 1672 vor avea
următorul cuprins:
“Art. 1671. - (1)
Într-un interval de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi
persoanele care au desfăsurat activităti încadrate în grupa I de muncă, con-
form legislatiei anterioare, pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu
reducerea vârstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.
Stagiul de cotizare realizat efectiv, conform
legislatiei anterioare, în grupa I de
muncă (ani împliniti) |
Reducerea vârstelor standard de pensionare prevăzute
în anexa nr. 3 |
|
(ani) |
(luni) |
|
2 |
1 |
2 |
4 |
2 |
5 |
6 |
3 |
7 |
8 |
4 |
10 |
10 |
6 |
0 |
12 |
7 |
2 |
14 |
8 |
5 |
16 |
9 |
7 |
18 |
10 |
10 |
20 |
12 |
0 |
22 |
13 |
0 |
24 |
14 |
0 |
26 si peste |
15 |
0 |
(2) Vârstele de pensionare reduse conform prevederilor
alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică si în cazul
asiguratilor prevăzuti la art. 20, dacă acestea sunt mai avantajoase decât cele
stipulate în anexele nr. 4 si 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care se face
reducerea prevăzută în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzătoare anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzute în anexa nr.
3, în conditiile realizării stagiului complet de cotizare corespunzător anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de pensionare în baza
abelului nr. 4 nu poate fi cumulată cu celelalte reduceri prevăzute de prezenta
lege sau de legile cu caracter special.
Art. 1672. - (1) În perioada esalonării vârstelor
standard de pensionare si a stagiilor de cotizare prevăzute în anexa nr. 3,
cererea de pensionare pentru limită de vârstă, pensie anticipată sau pensie
anticipată partială, împreună cu actele doveditoare, se depune de către
solicitant, în termen de 90 de zile de la data îndeplinirii conditiilor de
pensionare, la casa teritorială de pensii în a cărei rază se află domiciliul
acestuia.
(2) În cazul persoanelor prevăzute la art. 5 alin. (1)
pct. I, II, III si IV, cererea de pensionare, împreună cu actele doveditoare,
se depune de către angajator sau de către institutia care efectuează plata
drepturilor de somaj, după caz, în termen de 90 de zile de la data îndeplinirii
conditiilor de pensionare, la casa teritorială de pensii în a cărei rază se află
domiciliul asiguratului.
(3) Drepturile de pensii se acordă si se plătesc în
conditiile prevăzute la art. 83, în raport cu termenul prevăzut la alin. (1) si
(2).”
42. La articolul I, după punctul 73 de introduce
punctul 731 cu
următorul cuprins:
“731. Alineatele
(3), (4) si (5) ale articolului 174 vor avea următorul cuprins:
«(3) Casele de odihnă si tratament balnear ale
tărănimii, prevăzute la alin. (2) lit. b), se organizează ca societate
comercială cu actionar unic CNPAS. Unitătile din teritoriu vor functiona ca
sucursale care se vor denumi unităti de tratament balnear si recuperare a
capacitătii de muncă. Actul constitutiv al acestei societăti comerciale se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4) CNPAS si casele teritoriale de pensii au obligatia
si dreptul să revendice bunurile imobile care au apartinut asigurărilor
sociale, cele construite sau achizitionate din fonduri alocate de la bugetul
asigurărilor sociale de stat si care au fost trecute în proprietatea statului
sau a altor persoane juridice, astfel:
a) CNPAS se consideră urmasul de drept la Casei
Centrale a Asigurărilor Sociale;
b) imobilele care au apartinut asigurărilor sociale,
aflate în proprietatea statului, vor fi transmise în proprietatea sau în
administrarea CNPAS, prin hotărâre a Guvernului;
c) actiunile în revendicare pentru reîntregirea
patrimoniului se pot face atât de CNPAS, cât si de casele teritoriale de pensii
în a căror rază se află bunurile si elementele de patrimoniu ce urmează să fie
revendicate;
d) toate demersurile făcute până în prezent
(notificări, somatii) de către CNPAS si casele teritoriale de pensii se
consideră legal si corect întocmite si sunt valabile în fata instantelor
judecătoresti competente potrivit legii să solutioneze respectivele cauze.
(5) Casele de odihnă si tratament ale tărănimii,
organizate în conditiile alin. (3), vor respecta legislatia în vigoare privind
destinatia profitului.»”
43. La articolul I, după punctul 731 se
introduce punctul 732 cu
următorul cuprins:
“732.
Articolul 178 se abrogă.”
44. La articolul I punctul 74, articolul 180 va
avea următorul cuprins:
“Art. 180. - (1) La data intrării în vigoare a
prezentei legi pensiile de asigurări sociale de stat, pensiile suplimentare,
pensiile de asigurări sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislatiei
anterioare, precum si ajutoarele sociale stabilite potrivit legislatiei de
pensii devin pensii în întelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la
data intrării în vigoare a prezentei legi să determine punctajul mediu anual al
fiecărui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform
legislatiei anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care
s-a dedus contributia pentru asigurările sociale de sănătate, datorată conform
legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilită în conditiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurări sociale de stat ale
căror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai
mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în
conditiile prezentei legi, pe lângă punctajul mediu anual determinat conform
prevederilor alin. (2), li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se
are în vedere la operatiunile de indexare si recorelare.
(4) Punctajul mediu estimat, prevăzut la alin. (3), se
calculează de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual si punctajul mediu estimat
se pot corecta corespunzător recorelării prevăzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(6) Cuantumul pensiilor se stabileste în baza
prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau
punctajul mediu estimat, după caz, stabilit conform alin. (2), (3) si (5).
(7) În situatia în care cuantumul pensiilor, stabilit
conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislatiei
anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos.”
45. La articolul I, după punctul 75 se introduce
punctul 751 cu
următorul cuprins:
“751.
Articolul 181 se abrogă.”
46. La articolul I, după punctul 78 se introduce
punctul 781 cu
următorul cuprins:
“781.
Alineatul (4) al articolului 187 va avea următorul cuprins:
«(4) Sumele plătite necuvenit prin intermediul caselor
teritoriale de pensii se recuperează de la beneficiari în baza deciziei casei
respective, care constituie titlu executoriu. Sumele rămase nerecuperate de pe
urma beneficiarilor decedati nu se mai urmăresc.»”
47. La articolul I punctul 79, alineatele (1) si
(3) ale articolului 193 vor avea următorul cuprins:
“Art. 193. - (1) La efectuarea oricăror operatiuni
care nu sunt legate de stabilirea si de plata pensiilor si a altor drepturi de
asigurări sociale de către CNPAS si de casele teritoriale de pensii se percep
tarife sau comisioane procentuale de până la 3%, aplicate asupra sumei totale
ce face obiectul operatiunii financiare. Operatiunile pentru care se plătesc
tarife sau se percep comisioane, precum si nivelul acestora se stabilesc prin
decizie a presedintelui CNPAS.
...........................................................................................
(3) Sumele rezultate ca urmare a aplicării prevederilor
alin. (1) si (2) constituie venituri extrabugetare ale bugetului asigurărilor
sociale de stat, asupra lor necalculându-se impozit pe profit.”
48. La articolul I, după punctul 79 se introduce
punctul 791 cu
următorul cuprins:
“791.
Articolul 194 va avea următorul cuprins:
«Art. 194. - (1) Între sistemul public si celelalte
sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc
reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în
serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limită de vârstă,
de invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi de asigurări sociale
prevăzute de prezenta lege.
(2) În situatia prevăzută la alin. (1) prestatiile de
asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de
cotizare realizat în acest sistem.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare,
prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), care constituie si vechime în
muncă sau în serviciu în sistemul pensiilor militare si în celelalte sisteme
proprii de asigurări sociale neintegrate, se iau în calcul, optional, în unul
dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public si celelalte
sisteme de asigurări sociale neintegrate încetează începând cu data intrării în
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentă.
(5) În situatiile prevăzute la alin. (4) prevederile
art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza
vechimii în muncă realizate în sectorul asigurărilor sociale de stat.»”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
18 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 9 mai 2002, cu respectarea prevederilor art.
74
alin. (1)
din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
31 mai 2002.
Nr. 338.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
30 mai 2002.
Nr. 478.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2001 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 107 din 27 iunie 2001 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30
iunie 2001.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 8 noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 13 martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
31 mai 2002.
Nr. 341.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind respingerea ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 107/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
30 mai 2002.
Nr. 481.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 137/2001 pentru modificarea si
completarea Legii bancare nr. 58/1998
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 137 din 18 octombrie 2001 pentru modificarea si
completarea Legii bancare nr. 58/1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 671 din 24 octombrie 2001, cu următoarele modificări si
completări:
1. La articolul I punctul 5, litera e) a
articolului 14 va avea următorul cuprins:
.e) din evaluarea documentatiei prezentate rezultă că
banca nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse în conditii compatibile
cu buna functionare a sistemului bancar si cu regulile unei practici bancare
prudente, care să asigure protejarea intereselor deponentilor si ale altor
creditori, sau că aceste obiective nu corespund conditiilor existente în cadrul
segmentului de piată ce urmează să fie acoperit de serviciile oferite de
bancă;”
2. La articolul I punctul 7, literele h) si i) ale
articolului 16 vor avea următorul cuprins:
.h) actionariatul băncii nu mai îndeplineste
conditiile prevăzute de lege si de norme pentru asigurarea unei gestiuni
prudente si sănătoase a băncii ori nu mai permite realizarea unei supravegheri
eficiente;
i) Banca Natională a României apreciază că mentinerea
autorizatiei băncii periclitează interesele deponentilor si ale altor creditori
ai băncii, prin aceea că banca nu mai posedă suficiente fonduri proprii pentru
desfăsurarea în conditii normale a activitătii sau există elemente care conduc
la concluzia că într-un termen scurt banca nu îsi va mai putea îndeplini
obligatiile către deponenti sau către alti creditori, ori că banca nu mai
justifică prezenta sa în piată întrucât activitatea desfăsurată nu corespunde scopului
pentru care banca s-a înfiintat sau această activitate nu poate fi desfăsurată
decât prin atragerea de resurse la rate ale dobânzii mult mai mari decât cele
practicate pe piată;”
3. La articolul I punctul 9, articolul 252 va avea
următorul cuprins:
“Art. 252. - În scopul asigurării credibilitătii si
viabilitătii sistemului bancar Banca Natională a României va stabili prin
reglementări si alte criterii specifice de evaluare a calitătii, activitătii si
experientei persoanelor desemnate în calitate de conducător sau administrator
al unei bănci, precum si alte reguli si norme etice si profesionale pentru
personalul bancar.”
4. La articolul I punctul 14, articolele 521 si 523 vor avea
următorul cuprins:
”Art. 521. - Calitatea actionarilor si structura grupurilor
din care fac parte trebuie să corespundă nevoii garantării unei gestiuni
prudente si sănătoase a băncii si să permită realizarea unei supravegheri
eficiente, în scopul asigurării credibilitătii si viabilitătii sistemului
bancar, inclusiv protejarea intereselor deponentilor si ale altor creditori ai
unei bănci.
Banca Natională a României are autoritatea de a
analiza în ce măsură sunt respectate conditiile stabilite de prezenta lege si
reglementările date în aplicarea acesteia, de a evalua toate circumstantele si
informatiile legate de activitatea, reputatia si integritatea morală ale
persoanelor mentionate la art. 51 si 52, inclusiv provenienta fondurilor
destinate obtinerii participatiei, si de a decide dacă acestea corespund
cerintelor prevăzute la alin. 1.
................................................................................................
Art. 523. - În scopul asigurării stabilitătii si
viabilitătii sistemului bancar Banca Natională a României va stabili prin
reglementări si alte criterii specifice de evaluare a calitătii actionariatului
unei bănci.”
5. La articolul I, după punctul 14 se introduc
punctele 141-144 cu
următorul cuprins:
“141.
Articolul 59 va avea următorul cuprins:
Art. 59. - Situatiile financiare ale băncilor vor fi certificate, până la exercitiul financiar al anului 2001 inclusiv, de către cenzori autorizati, în vederea depunerii în termenul legal la autoritătile în drept.
Consiliile de administratie ale băncilor vor contracta
servicii de audit financiar cu auditori financiari, membri ai Camerei
Auditorilor Financiari din România sau societăti internationale de audit
financiar agreate de Camera Auditorilor Financiari din România, în conformitate
cu legislatia privind auditul financiar si în acord cu Programul de implementare
a reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a bis 86/635 CEE si cu
standardele internationale de contabilitate.
142.
Articolul 60 va avea următorul cuprins:
Art. 60. - Prevederile art. 58 si 59 se aplică si
sucursalelor băncilor străine, atributiile cenzorilor vor fi preluate de
auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate să desfăsoare
această activitate pe teritoriul României.
Activitătile îndeplinite de cenzori încetează cu
certificarea situatiilor financiare ale exercitiului financiar al anului 2001.
143.
Articolul 61 va avea următorul cuprins:
Art. 61. - Fiecare bancă va încheia contracte de
asigurare a serviciilor de audit financiar cu auditori financiari, persoane
fizice si juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România,
potrivit legii.
Auditorul financiar:
a) va acorda asistentă băncii în tinerea evidentei
contabile, în conformitate cu legislatia contabilă din România si cu
reglementările Băncii Nationale a României, până la 31 decembrie 2001;
b) va întocmi un raport anual împreună cu opinia sa,
din care să rezulte dacă situatiile financiare prezintă o imagine fidelă a
pozitiei financiare, a performantei financiare, a fluxurilor de trezorerie ale
băncii si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfăsurată,
potrivit standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor Financiari
din România;
c) va analiza practicile si procedurile controlului
intern si ale cenzorilor si, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare,
va face recomandări băncii pentru remedierea lor;
d) va prezenta consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României rapoarte de audit întocmite pe bază de mandate speciale,
îndeosebi în ceea ce priveste orice act fraudulos al unui administrator sau
angajat, care ar putea avea drept consecintă o pierdere de importantă
semnificativă pentru bancă.
Începând cu data de 1 ianuarie 2002, băncile vor
organiza activitatea de audit intern al cărei coordonator va fi obligatoriu un
auditor financiar, persoană fizică sau juridică, membru al Camerei Auditorilor
Financiari din România.
144.
Articolul 62 va avea următorul cuprins:
Art. 62. - Începând cu exercitiul financiar al anului
2002, fiecare bancă va publica situatiile financiare, după aprobarea acestora
de către adunarea generală a actionarilor, în forma stabilită de Banca
Natională a României si aprobată de Ministerul Finantelor Publice, la termenele
prevăzute de Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.”
6. La articolul I punctul 18, alineatul 2 al
articolului 79 va avea următorul cuprins:
.Hotărârea Băncii Nationale a României privind
instituirea administrării speciale va fi publicată integral sau în extras în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
7. La articolul I, după punctul 18 se introduce
punctul 181 cu
următorul cuprins:
“181.
Alineatul 5 al articolului 81 va avea următorul cuprins:
Un anunt privind instituirea administrării speciale se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.”
8. La articolul III, alineatul 1 va avea următorul
cuprins:
“Banca Natională a României va evalua calitatea
conducătorilor, administratorilor si actionarilor băncilor autorizate si va lua
măsurile corespunzătoare, astfel încât în termen de 7 luni de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă să se asigure îndeplinirea
cerintelor prevăzute de Legea nr. 58/1998, astfel cum a fost modificată prin
prezenta ordonantă de urgentă, si a reglementărilor emise în aplicarea acestei
legi. În cazul conducătorilor si administratorilor în functie la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă rămân valabile conditiile de
pregătire si experientă profesională în vigoare la data aprobării acestora.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 14 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 16 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din
Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti,
6 iunie 2002.
Nr. 357.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
137/2001 pentru modificarea
si
completarea Legii bancare nr. 58/1998
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 137/2001 pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
4 iunie 2002.
Nr. 502.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea listei tărilor terte
din care România avizează importul de lapte si produse lactate
Ministrul agiculturii, alimentatiei si pădurilor,
în temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea
sanitară veterinară nr. 60/1974, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor,
văzând Referatul de aprobare nr. 155.819 din 21 mai
2002, întocmit de Agentia Natională Sanitară Veterinară,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară privind
stabilirea listei tărilor terte din care România avizează importul de lapte si
produse lactate, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Directiile sanitare veterinare judetene si a
municipiului Bucuresti vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Agentia Natională Sanitară Veterinară va
controla modul de aducere la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Bucuresti,
30 mai 2002.
Nr. 234.
NORMĂ SANITARĂ VETERINARĂ
privind stabilirea listei tărilor terte din care
România avizează importul de lapte si produse lactate
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Prezenta normă sanitară veterinară
stabileste lista tărilor terte din care România avizează importul de lapte si
produse lactate, prevăzută în anexă la prezenta normă sanitară veterinară.
CAPITOLUL II
Prevederi speciale
Art. 2. - Autoritatea veterinară centrală avizează
importul de lapte materie primă si produse lactate obtinute din lapte materie
primă, provenite din tările terte precizate în partea I a listei prevăzute în
anexa la prezenta normă sanitară veterinară.
Art. 3. - Autoritatea veterinară centrală avizează
importul de lapte si produse lactate care au fost supuse unui singur tratament
termic cu efect cel putin echivalent celui obtinut prin pasteurizare la 72şC
timp de 15 secunde si suficient ca să determine o reactie negativă la testul
fosfatazei, din tările terte mentionate în partea a II-a a listei prevăzute în
anexa la prezenta normă sanitară veterinară.
Art. 4. - Autoritatea veterinară centrală avizează
importul din tările terte, precizate în partea a III-a a listei prevăzute în
anexa la prezenta normă sanitară veterinară, de lapte si produse lactate care
au fost supuse fie:
1. unui proces de sterilizare în care s-a obtinut o
valoare a lui F0 mai mare sau egală cu 3;
sau
2. unui tratament termic initial cu efect cel putin
echivalent celui obtinut prin pasteurizare la 72ĽC timp de 15 secunde si
suficient ca să determine o reactie negativă la testul fosfatazei, urmat:
2. a) 1”(i) în cazul laptelui sau produselor lactate
destinate consumului uman, de un al doilea tratament termic care utilizează
pasteurizarea înaltă, uperizarea “UHT” sau sterilizarea, suficient ca timp
pentru a determina o reactie negativă la testul peroxidazei;
sau
(ii) în cazul laptelui praf deshidratat sau al
produselor obtinute din lapte praf deshidratat, de un al doilea tratament
termic cu efect cel putin echivalent celui obtinut prin tratamentul termic
initial si care este suficient ca timp pentru a produce o reactie negativă la
testul fosfatazei, urmat de un proces de deshidratare;
sau
2. a) 2. în cazul laptelui sau produselor lactate care
nu sunt destinate consumului uman, de un al doilea tratament termic cu efect
cel putin echivalent celui obtinut prin tratamentul termic initial si care este
suficient ca timp pentru a produce o reactie negativă la testul fosfatazei,
urmat, în cazul laptelui praf (deshidratat) sau al produselor lactate
deshidratate, de un proces de deshidratare;
sau
2. b) de un proces de acidifiere, astfel încât pH să
fie mentinut cel putin o oră la o valoare mai mică de 6. (art. 2: lapte crud/produse din lapte crud)
ANEXĂ
la norma
sanitară veterinară
LISTA
tărilor terte din care România avizează importul de
lapte si produse lactate
Codul ISO |
Tara tertă |
Partea I (art. 2: lapte crud/produse din lapte crud) |
Partea a II-a (art. 3: tratament - pasteurizare
simplă) |
Partea a III-a (art. 4: tratament - mai mult decât
pasteurizare simplă) |
AD |
Andorra |
+ |
+ |
+ |
AL |
Albania |
0 |
0 |
+ |
AR |
Argentina |
0 |
0 |
+ |
AU |
Australia |
0 |
+ |
+ |
BG |
Bulgaria |
0 |
+ |
+ |
BR |
Brazilia |
0 |
0 |
+ |
BW |
Botswana |
0 |
0 |
+ |
BY |
Belarus |
+ |
0 |
+ |
BZ |
Belize |
0 |
0 |
+ |
BH |
Bosnia si Hertegovina |
0 |
0 |
+ |
CA |
Canada |
+ |
+ |
+ |
CH |
Elveţia |
+ |
+ |
+ |
CL |
Chile |
+ |
+ |
+ |
CN |
China |
0 |
0 |
+ |
CO |
Columbia |
0 |
0 |
+ |
CR |
Costa Rica |
0 |
0 |
+ |
CU |
Cuba |
0 |
0 |
+ |
CY |
Cipru |
+ |
+ |
+ |
CZ |
Cehia |
+ |
+ |
+ |
DZ |
Algeria |
0 |
0 |
+ |
EE |
Estonia |
0 |
+ |
+ |
ET |
Etiopia |
0 |
0 |
+ |
GL |
Groenlanda |
0 |
+ |
+ |
GT |
Guatemala |
0 |
0 |
+ |
HK |
Hong Kong |
0 |
0 |
+ |
HN |
Honduras |
0 |
0 |
+ |
HR |
Croatia |
0 |
+ |
+ |
HU |
Ungaria |
+ |
+ |
+ |
IL |
Israel |
0 |
0 |
+ |
IN |
India |
0 |
0 |
+ |
IS |
Islanda |
+ |
+ |
+ |
KE |
Kenya |
0 |
0 |
+ |
LI |
Lituania |
0 |
+ |
+ |
LV |
Letonia |
0 |
+ |
+ |
MA |
Maroc |
0 |
0 |
+ |
MG |
Madagascar |
0 |
0 |
+ |
MK |
Macedonia |
0 |
+ |
+ |
MR |
Mauritania |
0 |
0 |
+ |
MT |
Malta |
+ |
+ |
+ |
MU |
Mauritius |
0 |
0 |
+ |
MX |
Mexic |
0 |
0 |
+ |
NA |
Namibia |
0 |
0 |
+ |
NI |
Nicaragua |
0 |
0 |
+ |
NZ |
Noua Zeelandă |
+ |
+ |
+ |
PA |
Panama |
0 |
0 |
+ |
PL |
Polonia |
+ |
+ |
+ |
PY |
Paraguay |
0 |
0 |
+ |
RU |
Rusia |
0 |
0 |
+ |
SG |
Singapore |
0 |
0 |
+ |
SK |
Slovacia |
+ |
+ |
+ |
SL |
Slovenia |
+ |
+ |
+ |
SU |
Salvador |
0 |
0 |
+ |
SZ |
Swaziland |
0 |
0 |
+ |
TH |
Thailanda |
0 |
0 |
+ |
TN |
Tunisia |
0 |
0 |
+ |
TR |
Turcia |
0 |
0 |
+ |
UA |
Ucraina |
0 |
0 |
+ |
US |
Statele Unite ale Americii |
+ |
+ |
+ |
UY |
Uruguay |
0 |
0 |
+ |
ZA |
Africa de Sud |
0 |
0 |
+ |
ZW |
Zimbabwe |
0 |
0 |
+ |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 285 din 19 aprilie 2002 |
MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI COMISIA
NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE Nr. 79 din 4 martie
2002 |
pentru
aprobarea Normelor privind radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor
medicale la radiatii ionizante
Ministrul sănătătii si familiei si presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
având în vedere prevederile:
- art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea
în sigurantă a activitătilor nucleare, cu modificările ulterioare;
- art. 12 din Legea nr. 100/1998 privind asistenta de
sănătate publică, în temeiul:
- Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si
completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificările si
completările ulterioare,
văzând referatele de aprobare nr. DB 4.212 din 19
aprilie 2002 al Directiei generale de sănătate publică din cadrul Ministerului
Sănătătii si Familiei si nr. 41.555 din 4 martie 2002 al Directiei aplicatii
surse cu radiatii ionizante din cadrul Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare,
emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante, prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de
1 ianuarie 2003 si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Ministerul Sănătătii si Familiei, prin
Directia generală de sănătate publică, Directia generală de asistentă medicală,
programe si servicii medicale integrate, Directia farmaceutică, Directia
generală de resurse umane si Directia generală a bugetului, si Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare, prin Directia securitate
nucleară, Directia asigurarea calitătii si autorizare operatori, Directia
aplicatii surse cu radiatii ionizante, Directia supraveghere CNE Cernavodă,
Directia dezvoltare si resurse si serviciile independente, vor aduce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
*) Anexa se
publică ulterior.
Ministrul Sănătătii si Familiei, Daniela Bartos |
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare, Lucian Biro, secretar de stat |