MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 447 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 26 iunie
2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
355. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare
natională în România
500. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1998
privind activitatea de standardizare natională în România
362. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 83/2001 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si
evidenta pasapoartelor
509. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 83/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor
363. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 88/2001 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de
urgentă
510. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 88/2001
privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
pentru situatii de urgentă
372. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidentă a
persoanelor
521. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001
privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
de evidentă a persoanelor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 155
din 28 mai 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului din organele autoritătii judecătoresti
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
249. - Ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor privind stabilirea
tarifelor pentru efectuarea controlului în vederea certificării, înregistrării,
supravegherii, monitorizării si acreditării unor activităti ale agentilor
economici pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si
materialului săditor, precum si pentru efectuarea testelor de calitate a
semintelor si materialului săditor
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de
standardizare natională în România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta
Guvernului nr. 39 din 30 ianuarie 1998 privind activitatea de standardizare
natională în România, emisă în temeiul art. 1 lit. i) din Legea nr. 221/1997
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998, cu următoarele
modificări si completări:
1. Titlul ordonantei va avea
următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind activitatea de standardizare natională”
2. Articolul 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - Prezenta ordonantă
stabileste principiile si cadrul organizatoric ale activitătii de standardizare
natională.”
3. La articolul 2, literele c) si
i) vor avea următorul cuprins:
“c) protectia vietii, sănătătii si securitătii
persoanelor fizice, mediului si apărarea intereselor consumatorilor;
.............................................................................................
i) reprezentarea si sustinerea
intereselor economiei nationale în activitătile de standardizare internationale
si europene.”
4. Articolul 3 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - (1) În sensul prezentei
ordonante, următorii termeni sunt definiti după cum urmează:
a) autoritate - organul de
specialitate al administratiei publice centrale ori locale sau organismul de
specialitate aflat în subordinea ori coordonarea acestuia, abilitat ca, în
exercitiul autoritătii de stat, să ia măsuri obligatorii si să adopte
reglementări în domeniul său de competentă;
b) aplicare a unui standard -
utilizarea standardului în productie si/sau servicii;
c) marcă de conformitate -
marcă protejată, aplicată sau emisă pe baza unui sistem de certificare,
indicând faptul că produsul, procesul sau serviciul în cauză este conform cu un
standard sau cu un alt document normativ specific în ceea ce priveste
calitatea, materialul, modul de fabricatie a produsului sau de prestare a
serviciului ori alte caracteristici;
d) organism national de
standardizare - organismul cu activitate de standardizare la nivel national,
care are ca principală functie elaborarea, aprobarea sau adoptarea, după caz,
de standarde nationale si care este recunoscut de către o autoritate de stat;
e) program de standardizare
natională - programul de activitate al organismului national de standardizare,
realizat în scopul aplicării politicii nationale de standardizare;
f) proiect de standard -
standardul propus, în general disponibil pentru observatii, vot, aprobare sau
adoptare, după caz;
g) standard - documentul
stabilit prin consens si aprobat de un organism, care stabileste, pentru
utilizări comune si repetate, reguli, prescriptii sau caracteristici pentru
activităti sau rezultatele lor, în scopul obtinerii unui grad optim de ordine,
într-un context dat;
h) standardizare -
activitatea specifică, complexă, care are ca scop final elaborarea si aprobarea
sau adoptarea,
după caz, de
standarde;
i) standard european -
standardul care este adoptat de către un organism european cu activitate de
standardizare si care este pus la dispozitie publicului;
j) standard international -
standardul care este adoptat de către un organism international cu activitate
de standardizare si care este pus la dispozitie publicului;
k) standard national -
standardul care este elaborat si aprobat sau adoptat, după caz, de un organism
national de standardizare si care este pus la dispozitie publicului;
l) standardizare natională -
standardizarea care se desfăsoară la nivelul unei anumite tări;
m) organism - unitatea de
drept public sau privat, care are sarcini si competente bine definite;
n) reglementare - documentul
care contine reguli cu caracter obligatoriu si care este adoptat de către o
autoritate;
o) reglementare tehnică -
reglementarea care prevede conditii tehnice, fie în mod direct, fie prin
referire la un standard, la o specificatie tehnică, la un cod de bună practică
sau care preia integral continutul acestora.
(2) Termenii definiti la alin. (1)
se completează cu termenii definiti la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
38/1998 privind acreditarea si infrastructura pentru evaluarea
conformitătii*).”
*) Ordonanta
Guvernului nr. 38/1998 a fost aprobată si modificată prin Legea nr. 245/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002.
5. La articolul 4, litera h) se
abrogă.
6. Articolul 5 va avea următorul
cuprins:
“Art. 5. - (1) Standardul national
trebuie să contină prevederi care să nu contravină legislatiei în vigoare.
(2) Standardul national se
identifică prin aplicarea pe acesta a initialelor SR, care semnifică standard
român.
(3) Standardele internationale si
europene se publică numai după adoptarea lor ca standarde nationale.”
7. La articolul 6, alineatul (2)
va avea următorul cuprins:
“(2) Aplicarea unui standard
national poate deveni obligatorie, în totalitate sau în parte, pe întreg
teritoriul, pe plan
zonal sau pe plan
local, numai conform prevederilor unei reglementări tehnice adoptate, în cazul
în care considerente de ordin public, de protectie a vietii, a sănătătii si a
securitătii persoanelor fizice, a mediului si de apărare a intereselor
consumatorilor fac necesară o astfel de măsură.”
8. Articolul 7 va
avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Organismul national de
standardizare îndeplineste următoarele conditii:
a) este o persoană juridică de drept
privat, de interes public, având statut juridic de asociatie fără scop
patrimonial, care a fost creată sau înfiintată în baza Ordonantei Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
b) are evaluarea favorabilă a
autoritătii de stat care coordonează domeniul infrastructurii calitătii si
evaluarea
conformitătii;
c) aplică principiile standardizării
nationale prevăzute la art. 4;
d) aplică, în domeniul
standardizării nationale, politicile aprobate de Guvern.”
9. După articolul 7 se introduce
articolul 71 cu următorul cuprins:
“Art. 71. - Organismul
national de standardizare are următoarele atributii principale:
a) acordarea dreptului de utilizare
a mărcilor de conformitate cu standardele nationale, la cerere, pentru
produsele si serviciile conforme cu standardele nationale, pe baza procedurilor
proprii organismului national de standardizare;
b) adoptarea standardelor
internationale, regionale si a standardelor europene, ca standarde nationale;
c) asigurarea functionării punctului
de informare pentru standarde si reglementări tehnice si punerii la dispozitie
oricăror persoane
interesate a informatiilor din baza de date a acestuia, conform Acordului
referitor la barierele tehnice din calea comertului al Organizatiei Mondiale a
Comertului, la care România este parte;
d) asigurarea informării publice
prin editarea, publicarea si difuzarea:
- standardelor nationale;
- programului de standardizare
natională;
- listei cuprinzând proiectele de
standarde nationale supuse anchetei publice;
- listei cuprinzând standardele
nationale în vigoare;
- listei cuprinzând standardele
nationale anulate sau modificate;
- altor informatii si publicatii
relevante privind standardizarea natională;
e) colaborarea în domeniul
standardizării nationale cu organisme similare din alte tări;
f) colectarea, prelucrarea, stocarea
si diseminarea de informatii si documente din domeniul standardizării
nationale;
g) crearea unui climat favorabil
aplicării standardelor nationale în economie si dezvoltării standardizării;
h) efectuarea de operatiuni de
import-export si comercializare de standarde, documentatii si literatură de
standardizare, cu respectarea prevederilor din conventiile internationale sau
bilaterale încheiate de organismul national de standardizare în acest sens;
i) elaborarea, aprobarea,
reconfirmarea, modificarea si/sau anularea standardelor nationale;
j) elaborarea si implementarea
programului de standardizare natională;
k) îndeplinirea oricăror alte
atributii prevăzute în acte normative în legătură cu scopul său principal;
l) înregistrarea standardelor
nationale;
m) prestarea de servicii de
consultantă, expertiză, instruire, transfer de cunostinte, asistentă tehnică si
altele asemenea în domeniul standardizării;
n) publicarea si urmărirea modului
de implementare a regulilor privind aplicarea mărcilor de conformitate cu
standardele nationale;
o) reprezentarea României si
participarea în organismele neguvernamentale internationale, regionale si
europene de standardizare;
p) stabilirea principiilor si a metodologiei
standardizării nationale, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante si
cu regulile standardizării europene si internationale, precum si asigurarea
reprezentării părtilorinteresate în activitatea de standardizare natională;
q) stabilirea si publicarea
regulilor de procedură privind realizarea atributiilor si rezolvarea
contestatiilor;
r) gestionarea fondului documentar
national de standardizare.”
10. Articolul 8 va avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - (1) Prevederile art. 71 trebuie să fie
cuprinse în statutul-cadru al organismului national de standardizare.
(2) Statutul organismului national
de standardizare trebuie să respecte prevederile statutului-cadru, prevederile
prezentei ordonante, precum si orice alte dispozitii, potrivit reglementărilor
în vigoare, si să prevadă următoarele:
A. Poate fi membru al organismului
national de standardizare, cu aprobarea adunării generale, orice persoană
juridică care este de acord cu statutul si doreste să sustină realizarea
scopului acestuia.
B. Adunarea generală a membrilor
organismului national de standardizare este structurată în colegii, după cum
urmează:
a) Colegiul organismelor
acreditate, care cuprinde reprezentanti ai laboratoarelor si organismelor
acreditate, precum
si ai organizatiilor
fără scop patrimonial ale acestora;
b) Colegiul beneficiarilor,
care cuprinde reprezentanti ai persoanelor juridice care sunt interesate în
standardizarea
natională, cum sunt:
agenti economici, inclusiv întreprinderi mici si mijlocii, organizatii patronale,
camere de comert si
industrie,
organizatii financiar-bancare si de asigurări, asociatii profesionale,
federatii si confederatii sindicale, precum si altele asemenea;
c) Colegiul consumatorilor,
care cuprinde reprezentanti ai organizatiilor fără scop patrimonial de apărare
a intereselor consumatorilor, ale persoanelor cu handicap, ale apărării
drepturilor omului, din domeniul protectiei mediului si altele asemenea;
d) Colegiul autoritătilor,
care cuprinde reprezentanti ai autoritătilor publice de reglementare,
interesate în dezvoltarea activitătii de standardizare natională, europeană,
regională si internatională;
e) Colegiul
cercetării-dezvoltării si inovării, care cuprinde reprezentanti ai
institutiilor de învătământ, ai persoanelor juridice care au activitate
preponderentă de cercetare-dezvoltare, ai centrelor de transfer tehnologic, de
incubare si de inovare, ai expertilor si consultantilor în domeniul calitătii
si/sau în domeniul protectiei mediului.
C. Structura organelor de conducere
si administrare ale organismului national de standardizare trebuie să asigure
reprezentarea echilibrată a fiecărui colegiu, respectiv a intereselor
reprezentate în acestea.
D. Organismul national de acreditare
este membru al organismului national de standardizare, precum si al consiliului
director al acestuia.
E. Autoritatea de stat care
coordonează domeniul infrastructurii calitătii si evaluării conformitătii
numeste reprezentantul său din Colegiul autoritătilor în Consiliul director;
acesta este vicepresedinte al organismului national de standardizare si are
drept de veto nominal în luarea deciziilor contrare cu politica natională în
domeniul standardizării nationale.
(3) Autoritatea de stat care
coordonează domeniul infrastructurii calitătii si evaluării conformitătii
elaborează statutul-cadru al organismului national de standardizare.”
11. Articolul 9 va avea următorul
cuprins:
“Art. 9. - (1) Organismul national
de standardizare elaborează si implementează programul de standardizare
natională pe baza solicitărilor primite din partea autoritătilor si a altor
părti interesate în standardizarea natională.
(2) Organismul national de
standardizare:
a) colaborează cu autoritătile si
introduce în programul de standardizare natională, în mod prioritar,
solicitările acestora, în special cele referitoare la cresterea calitătii
vietii, protectia vietii, sănătătii si securitătii persoanelor fizice, precum
si a mediului si apărarea intereselor consumatorilor;
b) informează autoritătile, în mod
periodic, despre stadiul elaborării, al aprobării sau adoptării, după caz,
reconfirmării, modificării si/sau anulării standardelor nationale cuprinse în
programul de standardizare natională, precum si despre activitatea de
standardizare natională din domeniile reglementate;
c) participă, la solicitarea
autoritătilor, la elaborarea actelor normative care au legătură cu
standardizarea natională;
d) oferă consultantă si expertiză în
domeniul standardizării, dacă este solicitat.
(3) Autoritătile furnizează
informatii organismului national de standardizare, în vederea constituirii de
către acesta a bazei de date pentru standarde si reglementări tehnice.”
12. După titlul capitolului V se
introduce articolul 91 cu următorul cuprins:
“Art. 91.
- (1) Ministerul Industriei si Resurselor este autoritatea de stat care
coordonează domeniul infrastructurii calitătii si evaluării conformitătii si
are responsabilitatea elaborării strategiilor si a politicilor în acest
domeniu, care include si standardizarea natională.
(2) Ministerul Industriei si Resurselor avizează programul de
standardizare natională elaborat de organismul national de standardizare.”
13. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Organismul national de standardizare, înfiintat conform
prevederilor art. 7, este Asociatia de Standardizare din România - ASRO,
denumită în continuare Asociatia, cu sediul în municipiul Bucuresti.
(2) Asociatia îsi desfăsoară activitatea în sfera de competentă a
autoritătii de stat prevăzute la art. 91 alin. (1).”
14. Articolul 11 se abrogă.
15. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) Ministerul Educatiei si Cercetării pune la dispozitie
Asociatiei, în folosintă, pe bază de contract de închiriere, un spatiu cu
destinatia de sediu provizoriu în municipiul Bucuresti, str. Mendeleev nr.
21-25, sectorul 1.
(2) Contractul este valabil până la achizitionarea de către Asociatie a
unui alt sediu, termen la care spatiul mai sus mentionat se eliberează si se
restituie Ministerului Educatiei si Cercetării.
(3) În vederea asigurării imobilului necesar ca sediu pentru
functionarea Asociatiei Ministerul Industriei si Resurselor va înainta
Guvernului, pentru aprobare, propunerile necesare.”
16. Articolul 13 se abrogă.
17. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - Ministerul Educatiei si Cercetării finantează dezvoltarea
institutională a Asociatiei si activitatea de standardizare natională, prin
programe de stimulare a inovării, cuprinse în Planul national pentru
cercetare-dezvoltare si inovare.”
18. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Sumele reprezentând cotizatiile pe care Asociatia
trebuie să le achite în calitate de membru sau afiliat al organizatiilor
internationale, regionale si europene de standardizare, mentionate la art. 71 lit. o), se alocă de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) Fondurile necesare participării la lucrările organismelor europene
si internationale de standardizare pot fi alocate prin bugetul Ministerului
Industriei si Resurselor, în limita fondurilor disponibile, la solicitarea
Asociatiei, pe baza programului anual al întâlnirilor.”
19. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - Elaborarea, aprobarea sau adoptarea, după caz, reconfirmarea,
modificarea si/sau anularea standardelor nationale, solicitate de autorităti,
se finantează atât prin programul de stimulare a inovării, prevăzut la art. 14,
cât si prin contracte care se încheie de Asociatie cu autoritătile.”
20. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - Pentru serviciile oferite, prevăzute la art. 71lit. a)-d), f), h),
i), m) si n), precum si pentru alte servicii Asociatia are dreptul de a stabili
si a încasa, după caz, tarife.”
21. Articolele 18-20 se abrogă.
22. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - Asociatia dobândeste de drept exclusivitatea exercitării
atributiilor prevăzute la art. 71.”
23. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - (1) Asociatia beneficiază de protectia dreptului de autor,
în conditiile stabilite prin dispozitii legale.
(2) Se admite reproducerea ori utilizarea integrală sau partială a
standardelor nationale sau a continutului publicatiilor Asociatiei prin orice
procedeu numai dacă există în prealabil acordul scris al acesteia.
(3) Mărcile de conformitate cu standardele nationale, prevăzute în anexa
care face parte din prezenta ordonantă, sunt proprietatea Asociatiei si sunt
înregistrate la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, în conditiile
stabilite prin dispozitii legale.”
24. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) Acordarea si retragerea recunoasterii Asociatiei ca
organism national de standardizare se fac prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) Recunoasterea Asociatiei ca organism national de standardizare este
valabilă atât timp cât aceasta respectă prevederile prezentei ordonante.
(3) În cazul lichidării sau retragerii recunoasterii, fondul documentar
national de standarde, imobilul utilizat ca sediu achizitionat din fonduri
alocate de la bugetul de stat, patrimoniul dobândit de Asociatie prin programe
finantate, direct sau indirect, de către Ministerul Industriei si Resurselor se
transferă altei asociatii recunoscute conform prevederilor legale în vigoare.”
25. Articolul 24 se abrogă.
26. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
“Art. 25. - Standardele nationale - SR si STAS -, în vigoare la data
publicării prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, îsi
mentin valabilitatea până la modificarea sau anularea lor de către Asociatie.”
27. Articolul 26 se abrogă.
28. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. - În aplicarea prevederilor prezentei ordonante Ministerul
Industriei si Resurselor aprobă statutul-cadru, prin ordin al ministrului, si
emite ordine si instructiuni.”
29. Articolele 28 si 29 se abrogă.
30. Ordonanta se completează în final cu anexa care are următorul
cuprins:
“ANEXĂ
Mărcile de conformitate cu standardele nationale sunt următoarele: SR si
SR-S.
Simbolurile mărcilor SR si SR-S sunt cele din figura demai jos.
Marca SR este acordată produselor certificate în conformitate cu
cerintele unui standard national.
Marca SR-S este acordată produselor certificate în conformitate cu
cerintele unui standard national de securitate.
NOTĂ:
Dimensiunile mărcilor sunt următoarele:
- marca SR - 38 mm înăltime/37 mm lungime;
- marca SR-S - 38 mm înăltime/41 mm lungime.
Culoarea mărcii se alege de către titular, cu conditia ca marca să fie
distinctă în context.
În cazul în care marca trebuie să fie mărită sau micsorată, este necesar
să se respecte proportiile prezentate în figura de mai sus. Dimensiunea pe
verticală a mărcii nu trebuie să fie mai mică de 10 mm. Prezenta anexă poate fi
actualizată prin hotărâre a Guvernului.”
Art. II. - Statutul-cadru prevăzut la art. 8 alin. (3) din ordonantă se aprobă
prin ordin al ministrului industriei si resurselor, în termen de 30 de zile de
la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 39/1998, cu modificările si completările
aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 13 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 14 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 6 iunie
2002.
Nr. 355.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1998 privind
activitatea de standardizare natională în România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1)
dinConstitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare natională în România si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 4 iunie
2002.
Nr. 500.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 83/2001 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 83 din 30
august 2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor, adoptată în
temeiul art. 1 pct. IV.5 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 543 din 1 septembrie 2001, cu următoarele modificări si completări:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind înfiintarea, organizarea si functionarea
serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor din cadrul prefecturilor judetene si a municipiului Bucuresti,
denumite în continuare servicii publice comunitare, asigură întocmirea,
păstrarea, evidenta si eliberarea pasapoartelor simple.”
3. La articolul 6, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Serviciile publice comunitare îndeplinesc si alte atributii
stabilite prin reglementări legale.”
4. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Modul de organizare si functionare a serviciilor publice
comunitare, structura organizatorică si numărul de personal se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice.”
5. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Sediul Directiei generale pentru pasapoarte din cadrul Ministerului
Administratiei Publice este în municipiul Bucuresti.”
6. Titlul capitolului V va avea următorul cuprins:
7. La articolul 15, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Taxele pentru eliberarea pasapoartelor simple si pentru
furnizarea datelor din Registrul national de evidentă a pasapoartelor si din
registrele judetene si al municipiului Bucuresti de evidentă a pasapoartelor se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei
Publice si cu avizul Oficiului Concurentei.”
8. După articolul 15 se introduce articolul 151 cu următorul cuprins:
“Art. 151. - (1) Personalul actual, militar si civil, încadrat la Directia de
pasapoarte si structurile sale teritoriale, din cadrul Directiei generale de
evidentă informatizată a persoanei din Ministerul de Interne, se detasează sau
se transferă în interesul serviciului, în cadrul Directiei generale pentru pasapoarte si al
structurilor serviciilor publice comunitare din subordinea Ministerului
Administratiei Publice.
(2) Cadrele militare, functionarii publici si personalul contractual,
detasati sau transferati în conditiile prevederilor alin. (1), îsi păstrează
drepturile si obligatiile specifice prevăzute de legislatia în vigoare.
(3) Personalul disponibilizat în urma înfiintării Directiei generale
pentru pasapoarte si a serviciilor publice comunitare beneficiază de
drepturile, ajutoarele si facilitătile prevăzute de lege.”
9. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - Ministerul Administratiei Publice împreună cu Ministerul de
Interne vor elabora normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei
ordonante, în termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a
acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 7 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 7 iunie
2002.
Nr. 362.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 83/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 83/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru eliberarea si
evidenta pasapoartelor si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 6 iunie
2002.
Nr. 509.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 88/2001 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgentă
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 88 din 30 august
2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice
comunitare pentru situatii de urgentă, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.6 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie
2001, cu următoarele modificări si completări:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Serviciile publice comunitare pentru situatii de urgentă,
denumite în continuare servicii publice comunitare, se înfiintează în
subordinea consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
a consiliilor locale ale municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti,
precum si a consiliilor oraselor si comunelor.”
2. Alineatele (1) si (2) ale articolului 4 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 4. - (1) Serviciile publice comunitare profesioniste se
înfiintează în subordinea consiliilor judetene prin preluarea de la Ministerul
de Interne a inspectoratelor de protectie civilă, brigăzilor si grupurilor de
pompieri militari.
(2) Serviciile publice comunitare profesioniste se înfiintează ca
structuri unificate, realizate prin reorganizarea inspectoratelor de protectie
civilă si Brigăzii de Pompieri ale Municipiului Bucuresti si sectoarelor
acestuia, preluate de la Ministerul de Interne.”
3. Alineatul (2) al articolului 5 se abrogă.
4. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Structura organizatorică si dotarea serviciilor publice
comunitare se realizează pe baza criteriilor de performantă elaborate de
Inspectorat si aprobate prin ordin comun al ministrului administratiei publice
si ministrului de interne.
(2) Regulamentele de organizare si functionare ale serviciilor publice
comunitare se întocmesc pe baza regulamentului-cadru, elaborat de Inspectorat
si aprobat de ministrul administratiei publice, si se aprobă prin hotărâre de
către consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(3) Înfiintarea sau desfiintarea unor servicii publice comunitare se
face numai cu avizul Inspectoratului si cu aprobarea ministrului administratiei
publice.”
5. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Activitatea serviciilor publice comunitare este coordonată
de presedintele consiliului judetean si de primarul general al municipiului
Bucuresti, respectiv de primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai
sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile publice comunitare sunt conduse, de regulă, de către
profesionisti în domeniu.”
6. Alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Inspectoratul se organizează si functionează ca structură
unificată, realizată prin reorganizarea Comandamentului Protectiei Civile si
Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari, preluate de la
Ministerul de Interne.”
7. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Inspectoratul are sediul în municipiul Bucuresti.”
8. La articolul 15 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) În cadrul serviciilor publice comunitare, al Inspectoratului si al
unitătilor subordonate acestuia functionează structuri specializate, încadrate
cu ofiteri, maistri militari, subofiteri, militari angajati pe bază de
contract, militari în termen, cu termen redus si personal civil.”
9. Litera a) a articolului 16 va avea următorul cuprins:
“a) ofiteri, maistri militari si subofiteri de protectie civilă,
pompieri si specialisti;”
10. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente
activitătii serviciilor publice comunitare si a cheltuielilor Inspectoratului
si structurilor din subordinea acestuia se asigură din bugetele locale si de la
bugetul de stat.
(2) Resusele bugetare prevăzute la alin. (1) se completează cu venituri
extrabugetare, donatii, sponsorizări si alte surse, potrivit legii.”
11. Articolele 21 si 22 se abrogă.
12. Alineatul (1) al articolului 24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. - (1) Bunurile mobile si imobile, proprietate publică sau
privată a statului, aflate în folosinta Comandamentului Protectiei Civile,
Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari si structurilor
subordonate acestora, se transmit din administrarea Ministerului de Interne în
administrarea Ministerului Administratiei Publice - Inspectoratul General
pentru Situatii de Urgentă, respectiv a consiliilor judetene, Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, consiliilor locale ale municipiilor si
sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor, pentru serviciile
publice comunitare.”
13. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
“Art. 26. - (1) Organizarea, functionarea si atributiile serviciilor
publice comunitare pentru situatii de urgentă se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Statutul personalului din serviciile publice comunitare, Inspectorat
si structurile subordonate acestuia se aprobă prin lege.
(3) Profesionalizarea serviciilor publice comunitare prevăzute la art. 5
se va realiza esalonat, o dată cu dotarea si asigurarea resurselor necesare,
potrivit legii.”
14. Alineatul (1) al articolului 27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. - (1) Demilitarizarea, profesionalizarea, elaborarea cadrului
juridic specific, precum si principalele activităti si etape pentru aplicarea
prevederilor prezentei ordonante se realizează pe baza unui program, elaborat
de Ministerul de Interne si Ministerul Administratiei Publice, în termen de 90
de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante si aprobat prin hotărâre a Guvernului.”
15. Articolul 30 va avea următorul cuprins:
“Art. 30. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2002.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 7 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 7 iunie
2002.
Nr. 363.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 88/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru
situatii de urgentă
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 88/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru situatii de urgentă si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 6 iunie
2002.
Nr. 510.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare de evidentă a persoanelor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 84 din 30 august
2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice
comunitare de evidentă a persoanelor, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.4 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie
2001, cu următoarele modificări si completări:
1.
La articolul 4, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Servicii publice comunitare locale se înfiintează si în sectoarele
municipiului Bucuresti, prin reorganizarea compartimentelor de stare civilă din
aparatul propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
precum si prin preluarea activitătii de evidentă a populatiei din structura
Serviciului de evidentă informatizată a persoanei apartinând Inspectoratului
Politiei Capitalei.”
2. La articolul 9, alineatele (1) si (2) se abrogă.
3. La articolul 11, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Inspectoratul are sediul în municipiul Bucuresti.”
4. La articolul 14, literele c) si d) vor avea următorul
cuprins:
“c) constituie si administrează Registrul permanent de evidentă a
persoanelor, care contine date de identificare si de adresă ale întregii
populatii a tării si imaginile posesorilor de carte de identitate;
d) constituie si administrează Registrul national de evidentă al
permiselor de conducere si certificatelor de înmatriculare;”
5. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - Pentru îndeplinirea functiilor si atributiilor ce îi revin
Inspectoratul colaborează cu ministerele si cu alte organe ale administratiei
publice centrale si locale, potrivit prevederilor legale în vigoare.”
6. La articolul 18, alineatul (2) se abrogă.
7. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului
se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante, la propunerea
Ministerului Administratiei Publice.”
8. La articolul 20, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
serviciilor publice comunitare de evidentă a persoanelor se asigură din
venituri extrabugetare, subventii de la bugetul de stat si, după caz, din subventii
de la bugetele locale, judetene sau al municipiului Bucuresti.”
9. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - Taxele pentru eliberarea documentelor si pentru furnizarea
datelor din registrele administrate de serviciile publice comunitare si de
Inspectorat sunt unice pentru întregul teritoriu national si se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice.”
10. La articolul 24 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Protocolul de predare-preluare a bunurilor prevăzute la alin. (1)
se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei
Publice si a Ministerului de Interne, în termen de cel mult 6 luni de la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.”
11. După articolul 24 se introduce articolul 241 cu următorul cuprins:
“Art. 241. - (1) Personalul actual, militar si civil, încadrat la Directia de
evidentă a persoanei, la Serviciul central de regim permise de conducere si
certificate de înmatriculare si structurile lor teritoriale, din cadrul
Directiei generale de evidentă informatizată a persoanei din Ministerul de
Interne, se detasează sau se transferă în interesul serviciului, după caz, la
Inspectoratul National pentru Evidenta ersoanelor si structurile serviciilor
publice comunitare.
(2) Cadrele militare, functionarii publici si personalul contractual,
detasati sau transferati în conditiile prevederilor alin. (1), îsi păstrează
drepturile si obligatiile specifice prevăzute de legislatia în vigoare.
(3) Personalul disponibilizat în urma înfiintării Inspectoratului
National pentru Evidenta Persoanelor si a serviciilor publice comunitare
beneficiază de drepturile, ajutoarele si facilitătile prevăzute de lege.”
12. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
“Art. 25. - În unitătile administrativ-teritoriale în care nu
functionează formatiuni de evidentă informatizată a persoanei serviciile
publice comunitare locale se înfiintează si se organizează esalonat, o dată cu
dotarea si asigurarea resurselor necesare, potrivit legii.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 21 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 23 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 11 iunie
2002.
Nr. 372.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de
evidentă a persoanelor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 84/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare de evidentă a
persoanelor si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 10 iunie
2002.
Nr. 521.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 mai 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea
nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritătii judecătoresti
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritătii judecătoresti, exceptie
ridicată de Stefan A. Badea în Dosarul nr. 105/2001 al Curtii Supreme de
Justitie constituite în complet format din 9 judecători într-o cauză având ca
obiect acordarea la indemnizatie a adaosului pentru vechime în magistratură.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 9 mai 2002 si au fost
consemnate în încheierea din acea dată, când Curtea, având nevoie de timp
pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru 28 mai 2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 11 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
105/2001, Curtea Supremă de Justitie constituită în complet format din 9
judecători a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritătii
judecătoresti, precum si ale art. 42 si art. 43 alin. 2 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, exceptie ridicată de Stefan
A. Badea.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000
sunt neconstitutionale pentru faptul că prevăd acordarea la indemnizatia de
încadrare lunară a magistratilor a unui adaos numai “în raport cu vechimea
efectivă în functiile prevăzute la art. 42 si art. 43 alin. 2 din Legea nr.
92/1992”, iar nu în raport cu vechimea în magistratură, astfel cum aceasta
este definită la art. 44 din Legea nr. 92/1992, republicată. Consideră că, în
realitate, legiuitorul a avut în vedere .vechimea în magistratură”, iar nu
numai vechimea în anumite functii, fapt ce rezultă si din formularea alin. (2)
al art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, potrivit căreia “adaosul la
indemnizatia de încadrare prevăzut la alin. (1) se acordă de la data de întâi a
lunii următoare celei în care s-a împlinit vechimea în magistratură”. Având
în vedere că alin. (1) al art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 limitează
acordarea adaosului la indemnizatia de încadrare numai la categoriile de
persoane care au îndeplinit anumite functii, excluzând alte categorii care au,
conform legii, aceeasi vechime în magistratură, instituie privilegii pentru
unii si discriminări pentru altii, încălcând astfel principiul egalitătii
cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, consacrat de art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie.
Curtea Supremă de Justitie - Completul format din 9 judecători consideră că sunt
îndeplinite conditiile cerute de art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
pentru sesizarea Curtii Constitutionale si apreciază că “exceptia invocată este
întemeiată, art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, aprobată
prin Legea nr. 334 din 6 iulie 2001, fiind neconstitutional în raport de
dispozitiile art. 16 din Constitutia României”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. (1) din Legea nr. 50/1996 este neîntemeiată. Pentru a ajunge la acest
punct de vedere Guvernul apreciază că dispozitia legală criticată “nu aduce
atingere principiului egalitătii în drepturi a cetătenilor, întrucât nu creează
vreo discriminare între categorii de persoane aflate în aceeasi situatie
juridică”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Referitor la obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, pe de o parte, autorul exceptiei nu a sustinut
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 42 si ale art. 43 alin. 2 din Legea
nr. 92/1992, republicată, ci doar faptul că art. 5 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000 are în vedere vechimea efectivă în functiile prevăzute
la acele texte de lege, iar nu vechimea în magistratură prevăzută la art. 44
din Legea nr. 92/1992, republicată. Pe de altă parte, atât autorul exceptiei,
cât si instanta, în încheierea de sesizare se referă la art. 5 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, or această ordonantă nu are art. 5, ea este
un act normativ modificator al Legii nr. 50/1996.
În realitate, obiectul exceptiei, asupra căruia Curtea urmează a efectua
controlul de constitutionalitate îl constiuie dispozitiile art. 5 alin. (1) din
Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritătii judecătoresti, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, astfel cum au fost
modificate si completate prin art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
83/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 1
septembrie 2000, si aprobată si modificată prin Legea nr. 334/2001, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 9 iulie 2001. Art. 5
alin. (1) din Legea nr. 50/1996 are următorul continut: “Magistratii
beneficiază de un adaos la indemnizatia de încadrare lunară, în raport cu
vechimea efectivă în functiile prevăzute la art. 42 si art. 43 alin. 2 din
Legea nr. 92/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
calculat în procente la indemnizatia brută de încadrare, după cum urmează:
- de la 5 la 10 ani - 5%
- de la 10 la 15 ani - 10%
- de la 15 la 20 de ani - 15%
- peste 20 de ani - 20%.”
Autorul exceptiei sustine că această reglementare legală contravine
dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit cărora: “(1)
Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii
si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, pentru
desprinderea adevăratului sens al textului art. 5 alin. (1) din Legea nr.
50/1996, în acord cu vointa legiuitorului, exprimată prin aceste reglementări,
sunt relevante si dispozitiile art. 5 alin. (2) din aceeasi lege, conform
cărora “adaosul la indemnizatia de încadrare prevăzut la alin. (1) se acordă
de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-a împlinit vechimea în
magistratură”, precum si dispozitiile art. 42, art. 43 alin. 2 si art. 44
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu
modificările si completările ulterioare, care au următorul continut:
- Art. 42: “Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul
magistratilor judecătorii de la toate instantele judecătoresti, procurorii din cadrul
parchetelor de pe lângă acestea, precum si magistratii-asistenti ai Curtii
Supreme de Justitie.”;
- Art. 43 alin. 2: “Personalul de specialitate juridică de executie
si de conducere, inclusiv secretarul general si adjunctii acestuia din
Ministerul Justitiei, precum si personalul de instruire si de conducere, de
specialitate juridică, din cadrul Institutului National al Magistraturii,
indiferent de vechime, este asimilat magistratilor pe durata îndeplinirii
functiei. Prevederile prezentei legi referitoare la drepturile si îndatoririle
magistratilor se aplică în mod corespunzător si acestor magistrati.”;
- Art. 44: “Constituie vechime în magistratură perioada în care o
persoană a îndeplinit functiile de judecător, procuror, personal de
specialitate juridică în Ministerul Justitiei, în Institutul National al
Magistraturii, judecător la Curtea Constitutională, judecător financiar ori
procuror financiar la Curtea de Conturi, magistrat-asistent la Curtea Supremă
de Justitie, la Curtea Constitutională sau la Curtea de Conturi, functii de
specialitate juridică în fostele arbitraje de stat sau departamentale, în
laboratoarele de expertize criminalistice, în Institutul de Cercetări Juridice
al Academiei Române, functii didactice în învătământul superior juridic, functia
de ministru al justitiei, secretar de
stat ori de secretar general si secretar general adjunct în Ministerul
Justitiei, functii de specialitate juridică în institutia Avocatul Poporului,
notar, avocat, jurisconsult sau consilier juridic. Perioada în care o persoană
a avut calitatea de auditor de justitie constituie vechime în magistratură, în
conditiile prevăzute la art. 78 alin. 3.
Timpul cât o persoană, licentiată în drept sau în drept eco
nomic-administrativ, este senator sau deputat, avocat al poporului, membru al
Curtii de Conturi, personal de conducere ori de executie, de specialitate
juridică în aparatul Parlamentului, Presedintiei Române, Guvernului,
Consiliului Legislativ, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi, Curtii
Constitutionale, Directiei juridice si consulare din Ministerul Afacerilor
Externe sau în cadrul altor organe ale administratiei publice se consideră
vechime în magistratură.”
Curtea observă că art. 42, art. 43 alin. 2 si art. 44 din Legea nr.
92/1992 reglementează situatii diferite. Astfel: a) art. 42 defineste calitatea
de magistrat, respectiv functiile pe care trebuie să le îndeplinească cei care
fac parte din corpul magistratilor; b) art. 43 alin. 2 prevede categoria de
personal care este asimilat magistratilor pe durata îndeplinirii anumitor
functii determinate; c) art. 44 reglementează activitătile desfăsurate în
anumite functii, care se consideră vechime în magistratură, vechime ce se ia în
considerare la încadrarea si promovarea în diferite functii în cadrul magistraturii,
inclusiv acordarea pensiei de serviciu.
Acordarea adaosului la indemnizatia de încadrare a magistratilor numai
în raport cu vechimea efectivă realizată în functii de judecător, procuror sau
în alte functii asimilate acestora este o optiune a legiuitorului, constituind
o recompensă pentru fidelitatea fată de aceste functii.
Persoanele care au dobândit vechime într-o functie de magistrat si în
functii asimilate acesteia se află într-o situatie diferită fată de cele care
au realizat vechime în alte functii cu profil juridic. Perioadele de activitate
exercitată în aceste functii constituie pentru acestea din urmă vechime de
cotizare utilă la calcularea pensiei, dacă pensionarea intervine când acestea
ocupă un post de magistrat sau un post asimilat acestei functii, precum si la
numirea si promovarea în posturi de magistrat.
Este adevărat că alin. (2) al art. 5 din Legea nr. 50/1996 foloseste,
pentru determinarea datei de la care se acordă un anumit procent al adaosului
la indemnizatia de încadrare, sintagma îndeplinirii vechimii în magistratură,
dar aceasta nu schimbă sensul dispozitiilor alin. (1) al aceluiasi articol cu
privire la categoriile de magistrati beneficiari ai adaosului la indemnizatia
de încadrare.
În consecintă, Curtea constată că exceptia este neîntemeiată si urmează
să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al
art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 lin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului
din organele autoritătii judecătoresti, exceptie ridicată de Stefan A. Badea în
Dosarul nr. 105/2001 al Curtii Supreme de Justitie constituite în complet
format din 9 judecători.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28 mai 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
privind stabilirea tarifelor pentru
efectuarea controlului în vederea certificării, înregistrării, supravegherii,
monitorizării si acreditării unor activităti ale agentilor economici pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului
săditor, precum si pentru efectuarea testelor de calitate a semintelor si materialului săditor
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
în baza prevederilor art. 21 alin. (2) din Legea nr. 266/2002 privind
producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitătii, comercializarea
semintelor si a materialului săditor, precum si înregistrarea soiurilor de
plante,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se stabilesc tarifele pentru efectuarea controlului în vederea
certificării culturilor de sământă si material săditor, înregistrării,
supravegherii, monitorizării si acreditării unor activităti ale agentilor
economici pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si
materialului săditor, reprezentând contravaloarea prestatiilor efectuate de
personalul de specialitate din cadrul inspectoratelor teritoriale pentru
calitatea semintelor si materialului săditor si al Laboratorului Central pentru
Calitatea Semintelor si a Materialului Săditor, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se stabilesc tarifele pentru testele de calitate a semintelor
si materialului săditor efectuate de personalul de specialitate din cadrul
inspectoratelor teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului săditor
si al Laboratorului Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului
Săditor, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Tarifele prevăzute în anexele nr. 1 si 2 nu contin taxa pe
valoarea adăugată.
Art. 5. - Inspectia Natională pentru Calitatea Semintelor va difuza
prezentul ordin celor interesati, iar inspectoratele teritoriale pentru
calitatea semintelor si materialului săditor si Laboratorul Central pentru Calitatea
Semintelor si a Materialului Săditor vor aplica prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 158/2001 privind stabilirea tarifelor pentru
efectuarea controlului în teren, în vederea certificării culturilor de sământă
si material săditor si a autorizării agentilor economici pentru producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor si materialului săditor, precum si a
tarifelor pentru analizele de laborator ale semintelor si materialului săditor,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 31 mai 2001.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 14 iunie
2002.
Nr. 249.
ANEXA Nr. 1
TARIFELE
pentru efectuarea controlului în vederea certificării culturilor de sământă si material săditor, înregistrării, supravegherii, monitorizării si acreditării unor activităti ale agentilor economici pentru producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor si materialului săditor
CAPITOLUL I
Controlul culturilor semincere si de material săditor în vederea
certificării
Nr. crt. |
Cultura sau grupa de culturi |
Tariful (lei/ha) |
1. |
Grupa Cereale
păioase |
58.600 |
2. |
Porumb, sorg si
floarea-soarelui - lot de hibridare |
175.900 |
3. |
Porumb, sorg si
floarea-soarelui - linii consangvinizate |
201.700 |
4. |
Grupa Oleaginoase
si textile, cu exceptia florii-soarelui |
65.700 |
5. |
Floarea-soarelui
(soi) |
66.800 |
6. |
Grupa Plante
furajere |
67.000 |
7. |
Sfeclă de zahăr si
furajeră - an I (butasi) |
94.300 |
|
- an II |
75.000 |
8. |
Cartof - în zonă
închisă |
200.000 |
|
- în afara zonei
închise |
205.400 |
9. |
Grupa Legume: - cu bob mic |
208.000 |
|
- cu bob mare |
159.900 |
10. |
Grupa Legume - lot
de hibridare: - tomate |
1.625.400 |
|
- vinete |
739.200 |
|
- castraveti |
486.700 |
|
- alte legume
hibride |
675.900 |
11. |
Material ornamental
- Flori |
570.000 |
12. |
Material săditor
viticol: - butasi portaltoi |
165.700 |
|
- coarde altoi |
187.600 |
|
- vite înrădăcinate
|
633.300 |
13. |
Material săditor
pomicol si ornamental (dendrologic) - ramuri altoi/ha: /pom marcat 2.100 |
458.500 |
|
- sâmburi si
seminte/ha |
320.200 |
|
/pom marcat |
2.100 |
|
- marcote, butasi
si drajoni |
471.800 |
|
- puieti portaltoi
si butasi înrădăcinati |
571.500 |
|
- câmp I de
pepinieră |
510.200 |
|
- câmp II, III etc.
de pepinieră |
961.600 |
|
- stoloni de
căpsuni |
351.800 |
14. |
Plante medicinale
si aromatice |
59.800 |
15. |
Material săditor de
hamei: - plantatii de
butasi |
129.000 |
|
- butasi
înrădăcinati |
615.700 |
NOTĂ:
1. Fractiunile de
suprafată, rotunjite la două cifre după virgulă, la ha, se tarifează
proportional, dar nu mai putin de 0,05 ha.
2. Pentru
solicitările de inspectie în câmp, efectuate după expirarea termenului stabilit
de1 decembrie pentru culturile de toamnă si 1 mai pentru cele de primăvară,
respectiv 15 iunie pentru culturile semincere de butasi de sfeclă si cicoare
industrială, dar nu mai târziu de data de 30 aprilie a anului următor pentru
culturile însământate în toamna anului precedent si 31 mai pentru culturile de
primăvară, respectiv 30 iunie pentru culturile semincere de butasi de sfeclă si
cicoare industrială, tarifele se majorează cu 50%. După data de 30 aprilie
pentru culturile însământate în toamna anului precedent si 31 mai pentru
culturile de primăvară tarifele se majorează cu 100%.
CAPITOLUL II
Controlul în vederea înregistrării, supravegherii si monitorizării unor
activităti ale agentilor
economici pentru producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor
si materialului săditor
Specificatie |
U.M. |
Tariful (lei/U.M.) |
1. |
Controlul în
vederea înregistrării agentilor economici pentru*): |
|
|
a) producere
lei/obiectiv |
906.900 |
|
b) prelucrare |
906.900 |
|
c) comercializare |
906.900 |
2. |
Controlul în
vederea acordării vizei anuale lei/autorizatie |
781.800 |
3. |
Supravegherea si
monitorizarea agentilor economici pentru: |
|
|
a) instruirea
personalului lei/persoană/zi |
157.000 |
|
b) testarea
pregătirii profesionale a personalului agentilor economici**) lei/persoană |
260.000 |
*) Tariful pentru al
doilea control în vederea înregistrării se majorează cu 50%, iar următoarele cu
100%.
**) Tariful pentru
prima retestare a pregătirii profesionale se majorează cu 50%, iar următoarele
retestări cu 100%.
CAPITOLUL III
Controlul în vederea acreditării, supravegherii si monitorizării unor activităti ale agentilor economici acreditati pentru efectuarea inspectiei în câmp, a ridicării de probe în vederea testelor de laborator si a laboratoarelor acreditate
1. Controlul în vederea acreditării persoanelor fizice sau juridice
pentru:
a) acreditarea unei persoane pentru efectuarea inspectiei în câmp =
5.389.000 lei/persoană;
b) acreditarea unei persoane pentru ridicarea probelor în vederea
testelor de laborator (sondator acreditat) = 10.568.000 lei/persoană;
c) acreditarea unui laborator pentru testarea semintelor = 19.899.000
lei, din care:
- auditul efectuat de un auditor din cadrul inspectoratului teritorial
pentru calitatea semintelor si materialului săditor sau al Laboratorului
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Săditor din altă zonă
teritorială decât cea de resedintă a laboratorului = 7.475.000 lei;
- auditul si acreditarea efectuate de auditorul din cadrul inspectoratului teritorial pentru calitatea semintelor si materialului săditor sau al Laboratorului Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Săditor pe raza lui teritorială = 12.424.000 lei.
2. Pentru supravegherea si monitorizarea persoanei acreditate pentru
efectuarea inspectiei în câmp conform regulilor si normelor specifice în
vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute la cap. I, în functie de
specie sau grup de specii.
3. Pentru supravegherea si monitorizarea persoanei acreditate pentru
ridicarea probelor din loturile de sământă în vederea testelor de laborator
conform regulilor si normelor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu
tarifele prevăzute în anexa nr. 2 - cap. I si V.
4. Pentru supravegherea si monitorizarea laboratorului acreditat pentru
testarea semintelor conform regulilor si normelor
specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute în anexa nr. 2, după
caz.
ANEXA Nr. 2
TARIFELE
pentru testele de calitate a semintelor si materialului săditor
CAPITOLUL I
Teste curente
Nr. crt. |
Grupa de specii |
Puritatea*) (lei/test) |
Germinatia (lei/test) |
Umiditatea (lei/test) |
Masa 1.000 de boabe sau nr./kg (lei/test) |
Starea fitosanitară (lei/test) |
1. |
Grupa Cereale |
98.900 |
91.900 |
32.300 |
15.800 |
77.600 |
2. |
Grupa Oleaginoase si
textile cu bob mare |
94.200 |
104.000 |
32.300 |
15.800 |
68.000 |
3. |
Grupa Oleaginoase si
textile cu bob mic |
113.200 |
91.900 |
32.300 |
29.300 |
68.000 |
4. |
Grupa Plante
furajere - graminee anuale |
105.700 |
89.900 |
32.300 |
29.300 |
70.800 |
5. |
Grupa Plante
furajere - graminee perene |
146.600 |
96.400 |
32.300 |
29.300 |
70.800 |
6. |
Grupa Plante
furajere - leguminoase anuale |
94.200 |
87.000 |
32.300 |
29.300 |
72.900 |
7. |
Grupa Plante
furajere - leguminoase perene |
153.000 |
98.900 |
32.300 |
29.300 |
63.700 |
8. |
Sfeclă |
101.300 |
99.000 |
32.300 |
15.800 |
80.000 |
9. |
Grupa Legume cu bob
mare |
94.200 |
101.300 |
32.300 |
29.300 |
68.000 |
10. |
Grupa Legume cu bob
mic |
113.200 |
101.300 |
32.300 |
29.300 |
68.000 |
11. |
Material ornamental
- flori cu bob mare |
94.200 |
101.200 |
32.300 |
29.300 |
68.000 |
12. |
Material ornamental
- flori cu bob mic |
113.200 |
101.200 |
32.300 |
29.300 |
68.000 |
13. |
Plante medicinale si
aromatice (inclusiv tutun) |
153.000 |
101.300 |
32.300 |
29.300 |
68.000 |
NOTĂ:
- Seminte cu bob mare
sunt semintele care depăsesc mărimea bobului de grâu;
- Seminte cu bob mic
sunt semintele care sunt mai mici decât bobul de grâu.
- Tarifele de la nr.
crt. 1-13 se majorează cu 50% pentru prestatii în regim de urgentă, respectiv
eliberarea rezultatelor în termen de 48 de ore pentru puritate, umiditate, masa
1.000 boabe, si în termenul minim prevăzut de metoda de analiză oficială pentru
germinatie si stare fitosanitară, de la data si ora primirii probei.
*) Tariful pentru
determinarea puritătii la sământa neconditionată se majorează cu 50%.
CAPITOLUL II
Teste speciale
Nr. crt. |
Specificatie |
Tariful (lei/test) |
1. |
Determinarea
greutătii hectolitrice |
11.000 |
2. |
Cuscută |
142.700 |
3. |
Cold test |
179.800 |
4. |
Determinarea
viabilitătii |
179.800 |
5. |
Determinarea
autenticitătii |
179.800 |
6. |
Determinarea
sticlozitătii, procentului de coji |
123.100 |
7. |
Verificarea
calitătii exterioare a probei din lotul de material vegetativ de înmultire si
plantare, inclusiv cartoful de sământă |
86.000 |
8. |
Testare virotică la
cartof în laborator*)
metoda Eliza: |
|
|
- la 100 de
tuberculi |
1.172.700 |
|
- la 200 de
tuberculi |
1.563.600 |
|
- metoda vizuală |
781.800 |
9. |
Testarea virotică
la materialul săditor pomicol*): |
|
|
- metoda Eliza
test/probă |
200.000 |
*) Tariful pentru
testarea virotică a probelor receptionate după data de 1 septembrie se
majorează astfel: cu 50% până la data de 30 septembrie; cu 100% între 1 octombrie
si 31 octombrie; cu 150% între 1 noiembrie si 30 noiembrie; după 30 noiembrie
cu 200%.
CAPITOLUL III
Teste speciale la cerere sau în caz de litigiu
Nr. crt. |
Specificatie |
Tariful (lei/test) |
1. |
Calibrare probă |
281.500 |
2. |
Cold - test prin
metoda: Fiala |
340.100 |
|
- american |
371.400 |
|
- nisip |
371.400 |
3. |
Analize în caz de litigiu |
1.270.400 |
4. |
Expertize |
1.336.900 |
5. |
Electroforeză |
3.518.100 |
CAPITOLUL IV
Teste speciale la semintele de sfeclă de zahăr
Nr. crt. |
Specificatie |
Tariful (lei/test) |
1. |
Analize citologice |
977.300 |
2. |
Analize de
monogermie |
313.000 |
3. |
Analize de
impurităti genetice |
369.500 |
CAPITOLUL V
Prestatii privind certificarea semintelor si materialului săditor
Nr. crt. |
Specificatie |
U.M. |
Tariful (lei/test) |
1. |
Plombare (sigilare)
|
lei/ambalaj |
4.700 |
2. |
Ridicarea si
sigilarea probelor - la saci obisnuiti |
lei/sac sondat |
1.200 |
|
- la saci jumbo |
lei/sac sondat |
19.600 |
|
- în vrac |
lei/lot |
54.700 |
|
- la ambalaje mici (cutii,
săculete, pungi, plicuri) |
lei/ambalaj sondat |
2.000 |
|
- material săditor |
lei/probă |
23.500 |
3. |
Certificarea prin
supraveghere la reambalare sau la aplicarea vignetelor/8 ore*) |
lei/lot< 100 kg |
195.500 |
|
lei/lot 100-1.000 |
kg |
234.500 |
|
lei/lot
1.000-10.000 |
kg |
273.600 |
|
lei/lot > 10.000
|
kg |
547.300 |
4. |
Redactare si
imprimare de documente (certificate) |
|
|
|
- preimprimate |
lei/bucată |
17.200**) |
|
- nepreimprimate |
lei/bucată |
20.700**) |
5. |
Redactare si
imprimare de etichete (certificate) |
|
|
|
- preimprimate |
lei/bucată |
980**) |
|
- nepreimprimate |
lei/bucată |
1.200**) |
6. |
Redactare si
imprimare de vignete (certificate) |
|
|
|
- preimprimate |
lei/bucată |
400**) |
|
- nepreimprimate |
lei/bucată |
600**) |
7. |
Redactare si
imprimare vignete de verificarea germinatiei |
|
|
|
- preimprimate |
lei/bucată |
200**) |
8. |
Aplicarea
vignetelor (certificate) cu personal propriu |
lei/ambalaj |
300**) |
9. |
Aplicarea
vignetelor de verificarea germinatiei cu personal propriu |
|
|
|
- la saci |
lei/sac |
300**) |
|
- la ambalaje mici |
lei/ambalaj |
130**) |
*) Tarifele se
majorează astfel: pentru următoarele 8 ore, la acelasi lot, cu 50%, iar pentru
timpul care depăseste 16 ore, cu peste 100%.
**) Tarifele nu includ valoarea formularelor si etichetelor.