MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 452 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 27 iunie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
299. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în
transportul feroviar
424. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea
Tarifului intern de călători în transportul feroviar
337. - Lege privind respingerea Ordonantei
Guvernului nr. 30/2002 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin.
(2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind
instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar
477. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei Guvernului nr. 30/2002 pentru prorogarea termenului
prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar
402. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 35/2002 pentru modificarea art. 3 alin. (2) lit. b) din
Ordonanta de urgentă aGuvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului
intern de călători în transportul feroviar
558. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 35/2002 pentru modificarea
art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001
privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 126 din 16 aprilie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1) si alin.
(2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
precum si ale art. 317, 318, 381-391 si
399-401 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 131 din 16 aprilie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2001 pentru stabilirea unor măsuri
referitoare la administrarea companiilor/societătilor nationale si a celorlalte
societăti comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar majoritar
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
77. - Ordonantă de urgentă privind trecerea unor
institutii de cultură în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor
78. - Ordonantă de urgentă privind asigurarea
conditiilor de functionare a centralelor termice si electrice de termoficare
aflate în administrarea consiliilor judetene si locale
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
7. - Norme privind transferurile de fonduri în cadrul
unei retele cooperatiste de credit
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
385. - Ordin al ministrului sănătătii si familiei
pentru aprobarea procedurilor de diagnostic si tratament prevăzute în Ghidul de
diagnostic si tratament al infectiilor cu transmitere sexuală
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea
Tarifului intern de călători în transportul feroviar
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149 din 15 noiembrie
2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 21 noiembrie
2001, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - T.I.C. se aplică tuturor operatorilor al căror obiect
principal de activitate îl constituie transportul public de călători pe calea
ferată, care detin licentă de transport eliberată de Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, în conditiile legii.”
2. La articolul 3 alineatul (2), litera b) va avea următorul cuprins:
“b) cele prevăzute în tabelele nr. 5-8 din anexă, începând cu data de 1
aprilie 2002.”
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Tarifele pentru serviciile conexe si auxiliare, inclusiv
tarifele de bagaje si mesagerie, se stabilesc, în conditiile legii, prin
politicile tarifare ale operatorilor de transport feroviar public de călători
si se formează liber pe piată.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei va elabora si va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I,
instructiunile-cadru de aplicare a prevederilor T.I.C. în transportul feroviar,
care sunt obligatorii pentru toti operatorii de transport.”
5. Titlurile tabelelor nr. 1-4 din partea a II-a a anexei vor fi
următoarele:
“1. TARIF TREN PERSOANE - valabil de la 25 noiembrie 2001
2. TARIF SUPLIMENT TREN ACCELERAT - valabil de la 25 noiembrie 2001
3. TARIF SUPLIMENT TREN RAPID - valabil de la 25 noiembrie 2001
4. TARIF TICHET DE REZERVARE - valabil de la
25 noiembrie 2001”.
6. Titlurile tabelelor nr. 5-8 din partea a II-a a anexei vor fi
următoarele:
“5. TARIF TREN PERSOANE - valabil de la 1 aprilie 2002
6. TARIF SUPLIMENT TREN ACCELERAT – valabil de la 1 aprilie 2002
7. TARIF SUPLIMENT TREN RAPID - valabil de la 1 aprilie 2002
8. TARIF TICHET DE REZERVARE - valabil de la 1 aprilie 2002”.
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea
Tarifului intern de călători în transportul feroviar, cu modificările si
completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. III. - La data intrării în vigoare a prezentei legi Ordonanta Guvernului nr.
30/2002 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului
intern de călători în transportul feroviar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 86 din 1 februarie 2002, se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 15
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVĂZ
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 15 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti, 17 mai
2002.
Nr. 299.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul
feroviar
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în
transportul feroviar si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 16 mai
2002.
Nr. 424.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 30/2002 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta Guvernului nr. 30 din 30 ianuarie
2002 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului
intern de călători în transportul feroviar, adoptată în temeiul art. 1 pct.
IV.9 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 1 februarie
2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 februarie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 31 mai
2002.
Nr. 337.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 30/2002 pentru
prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de
călători în transportul feroviar
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei
Guvernului nr. 30/2002 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin.
(2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind
instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 30 mai
2002.
Nr. 477.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 35/2002 pentru modificarea
art. 3
alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 35 din
21 martie 2002 pentru modificarea art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de
călători în transportul feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 216 din 29 martie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 10 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti, 20 iunie
2002.
Nr. 402.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
35/2002 pentru modificarea art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în
transportul feroviar
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 35/2002 pentru modificarea art. 3 alin. (2) lit. b)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea
Tarifului intern de călători în transportul feroviar si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 19 iunie
2002.
Nr. 558.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 aprilie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1) si alin.
(2) lit. c)
din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, precum si ale
art. 317, 318, 381-391 si 399-401 din
Codul de procedură civilă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 14 alin. (1) si alin. (2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999, precum si ale art. 317, 318, 381-391 si 399-401 din
Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Dan Nicolae Scalschi în Dosarul
nr. 7.976/2001 al Judecătoriei Sibiu.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând că textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 27 noiembrie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
7.976/2001, Judecătoria Sibiu a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1) si alin. (2) lit. c)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999, precum si ale art. 317, 318,
381-391 si 399-401 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Dan
Nicolae Scalschi într-o cauză având ca obiect solutionarea unei contestatii la
executare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 43 din
Constitutie “prin aceea că nu fac nici o distinctie între buna-credintă si
reaua-credintă, la neachitarea chiriei cu toate consecintele ce decurg din
aceasta”.
Totodată autorul exceptiei solicită modificarea art. 14 alin. (2) lit.
c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 în următorul sens: “c)
chiriasul nu a achitat chiria, cu rea-credintă, cel putin 3 luni
consecutive în executarea contractului de închiriere”.
Judecătoria Sibiu apreciază că exceptia este neîntemeiată, deoarece
sintroducerea în art. 14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 a
formulării cu rea-credintă ar crea situatii defavorabile pentru
proprietari, atât pe plan material cât si pe plan probatoriu”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că exceptia de neconstitutionalitate este
nefondată, întrucât “nu se sustinecu argumente juridice neconstitutionalitatea
reglementărilor criticate fată de art. 43 din Legea fundamentală”.
Guvernul apreciază că “nu există o motivare a exceptiei fată de textul
constitutional invocat” si că “în fapt, sub aparenta unei exceptii de
neconstitutionalitate, se solicită completarea art. 14 alin. (2) lit. c) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999”, astfel încât exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie, pe de o
parte, dispozitiile art. 14 alin. (1) si alin. (2) lit. c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte (aprobată cu modificări prin
Legea nr. 241/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
265 din 23 mai 2001) si, pe de altă parte, dispozitiile art. 317, 318, 381-391
si 399-401 din Codul de procedură civilă.
Dispozitiile art. 14 alin. (1) si alin. (2) lit. c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 40/1999 prevăd:
“(1) La expirarea termenului de închiriere stabilit conform prezentei
ordonante de urgentă chiriasul are dreptul la reînnoirea contractului, pentru
aceeasi perioadă, dacă părtile nu modifică prin acord expres durata
închirierii.
(2) Proprietarul poate refuza reînnoirea contractului de închiriere
numai pentru următoarele motive: [...]
c) chiriasul nu a achitat chiria cel putin 3 luni consecutive în
executarea contractului de închiriere;”.
Textele din Codul de procedură civilă, obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate, reglementează contestatia în anulare (art. 317 si 318),
cazurile în care se poate exercita executarea silită (art. 381-391), respectiv
contestatia la executare (art. 399-401).
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată într-o cauză având ca
obiect solutionarea unei contestatii la executare. Titlul executoriu împotriva
căruia a fost formulată contestatia îl constituie o sentintă judecătorească
prin care s-a dispus rezilierea contractului de închiriere dintre reclamantă si
autorul exceptiei, precum si evacuarea acestuia din urmă, ca urmare a neplătii
chiriei o perioadă mai mare de 3 luni.
1. Analizând exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14
alin. (1) si alin. (2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, referitoare la reînnoirea contractului de închiriere, si ale art. 317
si 318 din Codul de procedură civilă, care reglementează contestatia în
anulare, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă. Potrivit dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 144 lit. c), Curtea Constitutională “hotărăste
asupra exceptiilor ridicate în fata
instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor”. În aplicarea acestor dispozitii, art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, prevede: “Curtea Constitutională decide asupra
exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei.”
Rezultă că în cadrul controlului constitutionalitătii legilor, prevăzut
de dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie, sesizarea instantei de
contencios constitutional, în vederea declansării controlului, poate fi făcută
numai pe calea ridicării exceptiei de neconstitutionalitate în fata instantei
judecătoresti, cu conditia ca solutionarea cauzei să depindă de legea sau
ordonanta ori dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonantă criticată ca
neconstitutională.
În solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei de judecată, si anume a
contestatiei la executare formulate de autorul exceptiei, nu au relevantă
dispozitiile art. 14 alin. (1) si alin. (2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 si ale art. 317 si 318 din Codul de procedură civilă.
Astfel fiind, sub acest aspect exceptia este inadmisibilă.
2. Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 381-391
din Codul de procedură civilă, care stabilesc când se poate exercita executarea
silită, si ale art. 399-401 din acelasi cod, care reglementează contestatiile
asupra executării silite, Curtea retine că nu pot fi primite criticile
formulate de autorul exceptiei, deoarece textele de lege nu contin dispozitii
prin care să fie încălcate prevederile art. 43 din Constitutie, referitoare la
nivelul de trai. Asa fiind, cu referire la art. 381-391 si 399-401 din Codul de
procedură civilă, exceptia de neconstitutionalitate urmează să fie respinsă ca
neîntemeiată.
3. Curtea nu poate retine nici sustinerile autorului exceptiei privind
completarea art. 14 alin. (2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, deoarece, potrivit competentei sale înscrise în art. 144 din
Constitutie si în Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutională verifică, în cadrul
controlului de constitutionalitate a legilor, conformitatea acestora cu
dispozitiile constitutionale, fără a putea modifica sau completa prevederea
legală supusă controlului.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 14 alin. (1) si alin. (2) lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 si ale art. 317-318 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Dan Nicolae Scalschi în Dosarul nr. 7.976/2001 al
Judecătoriei Sibiu.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 381-391 si 399-401 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
din 16 aprilie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din
Ordonanta
de urgentă a
Guvernului nr. 20/2001 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la
administrarea companiilor/societătilor nationale si a celorlalte societăti
comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este
actionar majoritar
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
20/2001, exceptie ridicată de Dan Vele în Dosarul nr. 6.270/2001 al
Judecătoriei Brasov.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 2 aprilie 2002 si au fost
consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea a amânat pronuntarea
pentru data de 16 aprilie 2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 1 iunie 2001, pronuntată în Dosarul nr. 6.270/2001, Judecătoria
Brasov a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
20/2001, exceptie ridicată de Dan Vele într-o cauză civilă având ca obiect
emiterea unei ordonante presedintiale în temeiul art. 581 din Codul de
procedură civilă.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
prevederile art. 1 alin. (2) din ordonanta criticată, care dispun “încetarea
contractului de management încheiat cu Societatea Comercială «Rial» - S.R.L.
Brasov, desi acesta nu a ajuns la termen”, încalcă prevederile art. 21 din
Constitutie, referitoare la accesul liber la justitie.
Judecătoria Brasov apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
întemeiată întrucât “încetarea unui contract de administrare sau management
trebuie dispusă sau constatată de către o instantă judecătorească, iar
excluderea de la competenta instantelor judecătoresti a acestui fapt este
contrară dispozitiilor art. 21 din Constitutie, fiind astfel îngrădit accesul
liber la justitie”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată. În acest sens, în esentă, se arată că .încetarea în temeiul
legii a contractului de management, încheiat în scopul administrării unei
societăti comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar majoritar, nu împiedică partea nemultumită, în spetă
managerul (mandatarul), să se adreseze justitiei cu privire la constatarea
legalitătii încetării (revocării) contractului de management”.
Guvernul opinează că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
inadmisibilă. În acest sens se arată, pe de o parte, că autorul exceptiei nu a
expus motivele pentru care consideră dispozitiile art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2001 ca fiind contrare art. 21 din
Constitutie, iar pe de altă parte, că textul de lege criticat nu este incident
în cauză, care, potrivit încheierii de sesizare, are ca obiect cererea de
ordonantă presedintială, în temeiul art. 581 din Codul de procedură civilă.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională constată că este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care
a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile
art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2001 pentru
stabilirea unor măsuri referitoare la administrarea companiilor/societătilor
nationale si a celorlalte societăti comerciale la care statul sau o autoritate
a administratiei publice locale este actionar, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 80 din 15 februarie 2001. Textul criticat are
următorul continut:
“Contractele de administrare încheiate în baza dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 49/1999 privind administrarea
companiilor/societătilor nationale, a societătilor comerciale, la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar,
precum si a regiilor autonome, si contractele de management încheiate în
temeiul Legii contractului de management nr. 66/1993, cu modificările si
completările ulterioare, încetează la data numirii noului consiliu de
administratie, dar nu mai târziu de 45 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.”
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a
fost formulată în fata instantei de judecată, aceste dispozitii sunt contrare
prevederilor art. 21 din Constitutie, potrivit cărora: “(1) Orice persoană
se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”
În cursul dezbaterilor la Curtea Constitutională, consemnate în
Încheierea de sedintă din 2 aprilie 2002, precum si în notele scrise depuse la
dosar s-a mai invocat si încălcarea dispozitiilor constitutionale ale: art. 1
alin. (3) privind statul de drept, conform cărora în raporturile cu cetătenii
săi statul trebuie să se comporte în mod onest, loial si rezonabil; art. 38
alin. (1), referitor la dreptul la muncă si libertatea alegerii locului de
muncă, întrucât textul criticat nu se înscrie în sfera măsurilor
corespunzătoare pentru asigurarea acestui drept; art. 43 care stabileste
obligatia statului de a asigura cetătenilor un nivel de trai decent, deoarece
tuturor managerilor vizati de dispozitiile criticate le-au fost desfăcute
contractele de muncă; art. 49 privind restrângerea exercitiului unor drepturi
sau unor libertăti, de vreme ce continutul normei legale care face obiectul
exceptiei nu se regăseste în ipotezele acestei prevederi constitutionale; art.
51 care dispune în legătură cu obligativitatea respectării Constitutiei si a
legilor; art. 134 alin. (2) lit. f) conform căruia statul trebuie să asigure
crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitătii vietii.
Se mai invocă, de asemenea, încălcarea prevederilor art. 6 din Pactul
international privind drepturile economice, sociale si culturale, în sensul
cărora statele părti au obligatia de a lua măsurile corespunzătoare asigurării
dreptului la muncă pentru cetătenii lor.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
Constitutională constată următoarele:
Regula generală în materia administrării societătilor comerciale pe
actiuni este stabilită prin dispozitiile art. 134 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, dispozitii potrivit
cărora “(1) Societatea pe actiuni este administrată de unul sau mai multi
administratori, temporari si revocabili. (2) Când sunt mai multi
administratori, ei constituie un consiliu de administratie”.
Prin derogare de la această regulă, în temeiul art. 3 alin. 2 din Legea
contractului de management nr. 66/1993, atributiile stabilite pentru
administrator sau pentru consiliul de administratie se exercită de către
manager, care este parte în contractul de management. Contractul de management
poate înceta, astfel cum prevede art. 16 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 66/1993,
prin .revocarea managerului în cazul neîndeplinirii obligatiilor din
contract”. Legea nr. 66/1993 a fost abrogată expres prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 49/1999 privind administrarea companiilor/societătilor
nationale, a societătilor comerciale, la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor
autonome. Dar art. 1 din ordonantă stabileste că administrarea societătilor
vizate de dispozitiile sale se realizează de către administratori, în baza
contractelor de administrare, iar, conform art. 3 alin. (1), “prevederile
prezentei ordonante de urgentă se completează cu dispozitiile referitoare la
administratori, cuprinse în Legea nr. 31/1990, republicată”. Însă la data
de 25 iulie 2000 Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49/1999 a fost respinsă
prin Legea nr. 136/2000, lege care nu contine dispozitii referitoare la
contractele de administrare încheiate în baza ordonantei pe care o respinge,
dar are ca efect repunerea în vigoare a Legii nr. 66/1993 privind contractul de
management. Ca urmare, contractele de administrare încheiate deja în baza
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/1999 subzistă în paralel cu
contractele de management încheiate prin reactivarea Legii nr. 66/1993. În
această situatie, la data de 15 februarie 2001 a fost adoptată Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 20/2001 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la
administrarea companiilor/societătilor nationale si a celorlalte societăti
comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este
actionar majoritar. Art. 1 alin. (1) din aceasta prevede că “pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă administrarea
companiilor/societătilor nationale si a celorlalte societăti comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar
se face de către un consiliu de administratie numit potrivit dispozitiilor
Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată” si, pe
aceeasi dată, conform art. 5 din ordonantă, se abrogă orice altă dispozitie
contrară cu privire la administrarea societătilor ce intră sub incidenta ei.
Curtea constată însă că neconstitutionalitatea prevederilor art. 1 alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2001 a fost invocată într-o
cauză având ca obiect cererea Consiliului Local al Municipiului Brasov,
formulată în temeiul art. 581 din Codul de procedură civilă, în vederea
emiterii unei ordonante presedintiale de evacuare a autorului exceptiei din
sediul Societătii Comerciale “Rial” - S.R.L. din Brasov. Or, potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicată, aceasta .[...] decide asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei”. Asa fiind, în acest dosar
solutionarea cauzei cu care a fost învestită instanta de judecată nu depinde de
dispozitiile de lege criticate ca fiind neconstitutionale si, în consecintă, în
temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborate cu
cele ale alin. (6) ale aceluiasi articol, care prevăd că “Dacă exceptia este
inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o
respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea
Constitutională”, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1
alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2001 urmează să fie
respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
20/2001 pentru stabilirea unor măsuri referitoare la administrarea
companiilor/societătilor nationale si a celorlalte societăti comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar, exceptie ridicată de Dan Vele în Dosarul nr. 6.270/2001 al
Judecătoriei Brasov.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unor institutii de cultură în subordinea Ministerului Culturii si
Cultelor
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - (1) Opera Română din Timisoara si Teatrul National “Mihai
Eminescu” din Timisoara trec în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor si
se finantează din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat.
(2) Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea
bugetelor locale pe anul 2002 pentru judetul Timis se diminuează cu suma de
23.573 milioane lei si se suplimentează corespunzător bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor.
Art. 2. - Cheltuielile efectuate în anul 2002 pentru finantarea
institutiilor de cultură prevăzute la art. 1 alin. (1) se regularizează cu
bugetul de stat, conform precizărilor elaborate de Ministerul Finantelor
Publice în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.
Art. 3. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de
urgentă în volumul si în structura bugetului de stat pe anul 2002.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
se abrogă pozitia 9 din anexa nr. 6 - Lista institutiilor de cultură care se
finantează din bugetele locale începând cu anul 2002 - la Legea bugetului de
stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 iunie
2002.
Nr. 77.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
asigurarea conditiilor de functionare a centralelor termice si electrice de
termoficare
aflate în
administrarea consiliilor judetene si locale
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Consiliile judetene Prahova si Giurgiu si consiliile locale
Pitesti, Iasi, Brasov, Bacău, Oradea, Suceava, Timisoara, Arad, Onesti, Brad,
Calafat, Vaslui, Zalău si Comănesti vor proceda, în conditiile legii, la
înregistrarea ca societăti comerciale la registrul comertului a centralelor
termice si electrice de termoficare prevăzute în anexa careface parte
integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 2. - Activele si pasivele aferente centralelor termice si electrice
de termoficare prevăzute în anexă, înregistrate în evidenta contabilă la data
de 31 mai 2002, se preiau în evidentele contabile ale societătilor comerciale
înregistrate potrivit art. 1.
Art. 3. - Capitalul social initial al societătilor comerciale
înregistrate potrivit art. 1 se diminuează, în conditiile legii, cu valoarea
pierderilor înregistrate la data de 31 mai 2002.
Art. 4. - (1) Ratele de capital si costurile aferente creditelor
angajate de către Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice si
Termice “Termoelectrica” - S.A. pentru finantarea achizitionării
combustibilului tehnologic, anterior datei de 31 mai 2002, necesar societătilor
comerciale înregistrate conform art. 1, vor fi suportate integral de către
acestea si vor fi plătite de către Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A. în calitate de parte în
contractele în derulare.
(2) Costurile aferente creditelor contractate pentru reabilitarea
grupurilor la Centrala Electrică de Termoficiare Iasi si Centrala Electrică de
Termoficare Suceava, cu garantia statului, vor fi suportate integral de către
acestea si vor fi plătite de către Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A. în calitate de parte în
contractele în derulare.
(3) Societătile comerciale înregistrate potrivit art. 1 vor transmite
sumele necesare acoperirii plătilor efectuate conform alin. (1) pe baza
contractelor de împrumut încheiate cu Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
Societătile comerciale prevăzute
la art. 1 vor încheia în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă grafice de plată cu Societatea Comercială de
Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A., corelate cu
termenele de rambursare din contractele de credit.
(4) Pentru rambursarea ratelor de capital si plata costurilor aferente
creditelor pentru reabilitarea grupurilor de la societătile comerciale
prevăzute la alin. (2) se alocă sume defalcate din impozitul pe venit către
bugetele locale ale unitătilor administrativ-teritoriale respective.
Art. 5. - Finantarea aprovizionării cu combustibil a centralelor termice
si electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor judetene sau a
consiliilor locale se asigură din următoarele surse:
a) credite bancare cu sau fără garantia statului, după caz;
b) subventii acordate în avans, prin bugetele locale, potrivit legii;
c) surse proprii.
Art. 6. - Pentru realizarea lucrărilor de modernizare si retehnologizare
a centralelor termice si electrice de termoficare aflate în administrarea
consiliilor judetene si a consiliilor locale, se alocă sume de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Administratiei Publice, în conformitate cu
programele de investitii aprobate, potrivit legii, sau se acordă garantii de
stat pentru credite.
Art. 7. - Pentru asigurarea alimentării cu energie termică în conditii
de sigurantă a populatiei, vor beneficia de facilitătile prevăzute la art. 5 si
6 toate societătile comerciale care au ca actionar unitătile
administrativ-teritoriale si care sunt înregistrate la registrul comertului
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgentă, precum si cele care se
vor înregistra în termen de 30 de zile de la data publicării acesteia în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti, 13 iunie
2002.
Nr. 78.
LISTA
cuprinzând centralele termice si electrice de termoficare care fac
obiectul prevederilor art. 1
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2002
1. CET Zalău
2. CET Giurgiu
3. CT Gura Barza
4. CT Vaslui
5. CT Calafat
6. CT Comănesti
7. SE Arad
8. SE Oradea
9. CET Bacău
10. CET Brasov
11. SE Pitesti
12. CET Suceava
13. SE Timisoara
14. CET Borzesti
15. SE Iasi
16. SE Brazi
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind
transferurile de fonduri în cadrul unei retele cooperatiste de credit
Având în vedere prevederile art. 21 alin. 1 lit. e), f) si g), art. 104
lit. f), g) si h), art. 105 lit. j), art. 159 alin. 3, ale art. 160 si 161 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 272/2000,
în temeiul prevederilor art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, precum si ale art. 285 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 97/2000, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 272/2000,
Banca Natională a României emite prezentele norme.
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezentele norme reglementează cadrul general de desfăsurare a
transferurilor de fonduri si a decontării pe bază brută a acestora prin
sistemul de transfer de fonduri organizat în cadrul unei retele cooperatiste de
credit, denumită în continuare retea.
Art. 2. - (1) Termenii si expresiile utilizate în prezentele norme au
semnificatia prevăzută în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, modificată si completată prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 272/2000, denumită în continuare ordonantă.
(2) În sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) decontare pe bază brută - decontarea instructiunilor de
transfer de fonduri care are loc prin procesare individuală, instructiune cu
instructiune, în limita disponibilitătilor din contul curent al plătitorului;
b) instructiune de plată - un ordin sau un mesaj prin care se
solicită efectuarea unui transfer de fonduri în favoarea beneficiarului;
c) participanti - cooperativele de credit si casa centrală la
care acestea sunt afiliate, autorizate de Banca Natională a României să
functioneze în conformitate cu ordonanta, care au acces la sistemul de transfer
de fonduri intraretea;
d) sistem de transfer de fonduri intraretea – ansamblul regulilor
comune si procedurilor standardizate, fundamentate pe reglementările-cadru ale
casei centrale, convenite de participanti în baza unui acord standardizat, în
vederea transmiterii si decontării obligatiilor bănesti apărute între
organizatiile cooperatiste de credit ale aceleiasi retele si/sau alti
beneficiari, titulari de cont la aceste organizatii cooperatiste de credit;
e) unitate a organizatiei cooperatiste de credit :
1. o unitate a casei centrale, respectiv sediul casei centrale sau cel
al sediului secundar al acesteia; sau
2. o unitate a cooperativei de credit, respectiv sediul cooperativei de
credit sau cel al punctului de lucru al acesteia;
f) unitate initiatoare a casei centrale - unitate a casei
centrale care initiază o instructiunile de plată în nume propriu sau în numele
clientilor săi;
g) unitate destinatară a casei centrale - unitate a casei
centrale care acceptă o instructiune de plată în nume propriu sau în numele
clientilor săi;
h) ziua T - ziua bancară în care are loc decontarea transferului
de fonduri în cadrul sistemului de transfer de fonduri intraretea.
CAPITOLUL II
Cadrul operational al sistemului de transfer de fonduri
intraretea
SECTIUNEA 1
Conditiile de functionare a sistemului de transfer de
fonduri
Intraretea
Art. 3. - Casa centrală a cooperativelor de credit are obligatia să
organizeze si să implementeze un sistem de transfer de fonduri intraretea care
să asigure decontarea pe bază brută a operatiunilor de plăti si încasări
desfăsurate în cadrul retelei, conform prevederilor prezentelor norme.
Art. 4. - Casa centrală răspunde de administrarea si operarea sistemului
de transfer de fonduri intraretea.
Art. 5. - (1) Cooperativele de credit autorizate de Banca Natională a
României au obligatia să detină conturi curente în monedă natională deschise la
casa centrală la care acestea sunt afiliate, conform prevederilor ordonantei.
(2) Fiecare cooperativă de credit autorizată de Banca Natională a
României trebuie să participe la sistemul de transfer de fonduri intraretea,
accesul la acesta realizându-se numai prin intermediul casei centrale sau al
sediului secundar al acesteia la care este arondată teritorial, conform
reglementărilor-cadru emise de casa centrală.
Art. 6. - Sistemul de transfer de fonduri intraretea trebuie să
functioneze pe baza regulilor si a procedurilor interne cuprinse în
reglementările-cadru elaborate de casa centrală, cu respectarea reglementărilor
Băncii Nationale a României în domeniu. Aceste reguli si proceduri ale
sistemului de transfer de fonduri intraretea trebuie să fie clare si usor de
aplicat, astfel încât să permită cooperativelor de credit si casei centrale o
bună întelegere si gestionare a riscurilor la care sunt expuse prin
participare.
Art. 7. - Sistemul de transfer de fonduri intraretea trebuie să asigure
decontarea pe bază brută a transferului de fonduri, cel mai târziu la sfârsitul
zilei în care acesta a fost initiat de către cooperativa de credit sau de
unitatea casei centrale.
Art. 8. - (1) Sistemul de transfer de fonduri intraretea trebuie să
asigure procesarea, stocarea si arhivarea datelor privind transferurile de
fonduri efectuate în cadrul retelei.
(2) Sistemul de transfer de fonduri intraretea trebuie să asigure un
grad ridicat de securitate si sigurantă operatională în vederea prevenirii
accesului neautorizat la acesta si protejării confidentialitătii,
autenticitătii si integritătii datelor privind transferul de fonduri în timpul
procesării, stocării si arhivării datelor.
(3) Sistemul de transfer de fonduri intraretea trebuie să dispună de
solutii pentru finalizarea la timp a procesării si decontării zilnice a
transferurilor de fonduri în cazul aparitiei unor situatii neprevăzute.
Art. 9. - Înregistrarea transferului de fonduri în contabilitatea casei
centrale si a cooperativelor de credit se va realiza în ziua decontării
transferului de fonduri.
Art. 10. - (1) Sistemul de transfer de fonduri intraretea trebuie să
prevadă si să detină un sistem de procesare alternativă în caz de perturbări,
disfunctionalităti ale sistemului de transfer de fonduri intraretea si de
recuperare a datelor în caz de dezastru si care să nu rejecteze informatiile
prelucrate în ciclul de procesare întrerupt ca urmare a producerii unui
eveniment.
(2) În cazul perturbării sau al disfunctionalitătii sistemului de
transfer de fonduri intraretea operatorul acestuia trebuie să activeze, într-un
termen maximal de 3 ore de la producerea evenimentului, procedurile de
functionare a sistemului de procesare alternativă si de recuperare a datelor în
caz de dezastru, astfel încât să se respecte prevederile art. 7.
(3) Sistemul de procesare alternativă trebuie să asigure preluarea si
continuarea ciclului de procesare întrerupt, începerea, desfăsurarea,
finalizarea unui ciclu de procesare si decontarea inclusiv a transferului de
fonduri initiat în ciclul de procesare întrerupt si să asigure comutarea
activitătii de transfer de fonduri către sistemul de transfer de fonduri
intraretea după ce acesta a redevenit operational.
Art. 11. - Participantii la sistemul de transfer de fonduri intraretea
trebuie să îndeplinească din punct de vedere al cerintelor tehnice cel putin
următoarele conditii:
a) resurse tehnice adecvate care să asigure transferul de fonduri si
decontarea acestuia;
b) capacitatea de a relua procesul de transfer de fonduri în termenul
mentionat la art. 10;
c) conectivitate în vederea transmiterii plătilor la sistemul de
transfer de fonduri intraretea;
d) personal calificat pentru operarea sistemului de transfer de fonduri
intraretea.
Art. 12. - În vederea limitării riscului de decontare casa centrală a
cooperativelor de credit are următoarele obligatii:
a) să dispună de un sistem de evidentă si gestiune care să permită în
permanentă înregistrarea în conturile curente deschise în evidentele sale pe
numele cooperativelor de credit a operatiunilor de plăti si încasări efectuate
de acestea;
b) să detină un sistem de control si supraveghere a transferurilor de
fonduri efectuate între cooperativele de credit prin intermediul său, respectiv
prin sediile sale secundare, precum si a transferurilor de fonduri efectuate în
cadrul unei cooperative de credit;
c) să verifice în permanentă respectarea de către cooperativele de
credit afiliate a dispozitiilor legale în vigoare, a reglementărilor-cadru si a
procedurilor interne existente, precum si a reglementărilor Băncii Nationale a
României.
Art. 13. - Cooperativele de credit trebuie să aibă aceleasi drepturi si
obligatii privind accesul si participarea la sistemul de transfer de fonduri
intraretea pe principii nediscriminatorii.
Art. 14. - Instrumentul de plată utilizat în cadrul sistemului de
transfer de fonduri intraretea este ordinul de plată.
Art. 15. - (1) Organizatiile cooperatiste de credit au obligatia să
colecteze si să difuzeze în cadrul sistemului de transfer de fonduri intraretea
informatia privind initierea si, respectiv, acceptarea instructiunilor de plată
în cadrul intervalelor maximale precizate în anexele nr. 1 si 2.
(2) Instructiunile de plată în cadrul unei retele cooperatiste de credit
se execută în mod obligatoriu conform schemei de circuit prezentate în anexa
nr. 1, în situatia în care:
a) clientul plătitor si clientul beneficiar au conturi curente deschise
la cooperative de credit diferite din cadrul aceleiasi retele, situate în
aceeasi localitate cu sediul secundar la care sunt arondate teritorial (ambele
cooperative sunt arondate la acelasi sediu secundar);
b) clientul plătitor are contul deschis la o cooperativă de credit
situată în aceeasi localitate cu sediul secundar la care este arondată, iar
clientul beneficiar are contul deschis la o cooperativă de credit situată în
altă localitate decât sediul secundar la care este arondată (ambele cooperative
sunt arondate la acelasi sediu secundar);
c) clientul plătitor are contul deschis la o cooperativă de credit
situată în altă localitate decât sediul secundar la care este arondată, iar
clientul beneficiar are contul des chis la o cooperativă de credit situată în
aceeasi localitate cu sediul secundar la care este arondată (ambele cooperative
sunt arondate la acelasi sediu secundar);
d) clientul plătitor si clientul beneficiar au conturi curente deschise
la cooperative de credit diferite situate în altă localitate decât sediul
secundar la care sunt arondate (ambele cooperative sunt arondate la acelasi
sediu secundar).
(3) Instructiunile de plată în cadrul unei retele cooperatiste de credit
se execută în mod obligatoriu conform schemei de circuit prezentate în anexa
nr. 2, în situatia în care:
a) clientul plătitor si clientul beneficiar au conturi deschise la
cooperative de credit arondate la sedii secundare diferite; cooperativele de
credit sunt situate în aceeasi localitate cu sediile secundare la care sunt
arondate;
b) clientul plătitor are cont deschis la cooperativa de credit situată
în aceeasi localitate cu sediul secundar la care este arondată, iar clientul
beneficiar are cont deschis la o cooperativă de credit situată în altă
localitate decât sediul secundar la care este arondată; cooperativele de credit
sunt arondate la sedii secundare diferite;
c) clientul plătitor are cont deschis la cooperativa de credit situată
în altă localitate decât sediul secundar la care este arondată, iar clientul
beneficiar are cont deschis la o cooperativă de credit situată în aceeasi
localitate cu sediul secundar la care este arondată; cooperativele de credit
sunt arondate la sedii secundare diferite;
d) clientul plătitor si clientul beneficiar au conturi deschise la
cooperative de credit arondate la sedii secundare diferite; cooperativele de
credit sunt situate în alte localităti decât sediile secundare la care sunt
arondate.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 16. - În cadrul unei retele decontarea transferurilor de fonduri
între cooperativele de credit afiliate se va realiza de către casa centrală
astfel:
a) intrasediu pentru transferurile de fonduri între cooperativele de
credit arondate la aceeasi unitate a casei centrale, generate de operatiuni
dispuse de titularii de cont sau de operatiunile proprii ale cooperativelor de
credit;
b) intersedii pentru transferurile de fonduri între cooperativele de
credit arondate la unităti diferite ale casei centrale, generate de operatiuni
dispuse de titularii de cont sau de operatiunile proprii ale cooperativelor de
credit.
Art. 17. - Cooperativa de credit va transmite instructiunile de plată
ordonate de clienti sau cele în nume propriu către casa centrală sau sediul
secundar al acesteia la care este arondată, în vederea procesării si decontării
lor, în original sau pe suport electronic, luându-se toate măsurile necesare privind
asigurarea confidentialitătii, integritătii si autentificarea instructiunilor
de plată transmise.
Art. 18. - În cazul instructiunilor de plată transmise pe suport
electronic de cooperativa de credit către casa centrală sau sediul secundar la
care este arondată, aceasta are obligatia de a transmite, imediat ce
instructiunea de plată a fost transmisă pe suport electronic, si documentul de
decontare în original, întocmit în nume propriu, la care va anexa un exemplar
al instrumentului de plată întocmit de client sau în nume propriu, după caz.
Art. 19. - Instructiunile de plată primite în original sau pe suport
electronic de casa centrală sau de un sediu secundar al acesteia vor fi
procesate, instructiune cu instructiune, în ordinea cronologică a receptionării
lor de la cooperativele de credit.
Art. 20. - În situatia insuficientei disponibilului în contul curent al
cooperativei de credit, instructiunile de plată transmise de aceasta vor fi
procesate de către casa centrală sau sediul secundar al acesteia care
gestionează contul curent al cooperativei de credit pe baza unor criterii de
selectie, ordonare si procesare în vederea decontării, stabilite în
reglementările-cadru elaborate de casa centrală.
Art. 21. - În vederea efectuării decontării transferului de fonduri
între cooperativele de credit arondate la unităti distincte ale casei centrale
sau a transferului de fonduri între unitătile casei centrale, unitatea
initiatoare a casei centrale va transmite pe suport electronic, prin modem, la
centrul de procesare, stocare si arhivare din cadrul casei centrale
instructiunile de plată corespunzătoare plătilor initiate de clienti sau celor
în nume propriu, urmând ca centrul de procesare să directioneze instructiunile
de plată către unitatea destinatară a casei centrale.
Art. 22. - Decontarea finală a transferului de fonduri va fi efectuată
de către casa centrală pe bază brută, în aceeasi zi bancară în care acesta a
fost initiat de către participantul la sistemul de transfer de fonduri
intraretea, în limita disponibilului din contul acestuia.
Art. 23. - La nivelul casei centrale si al sediilor sale secundare
trebuie să existe mijloace de control privind transmiterea si receptionarea
instructiunilor de plată între unitătile casei centrale, precum si de evidentă
si control privind efectuarea transferurilor de fonduri între unitătile casei
centrale. Aceste mijloace de control trebuie să asigure, cel mai târziu la
sfârsitul zilei în care a fost initiată instructiunea de plată de către casa
centrală sau sediul secundar al acesteia, identificarea eventualelor cazuri de
neconfirmări sau erori de transmitere a datelor privind instructiunile de
plată, precum si notificarea imediată a cazurilor de neconfirmare a
instructiunilor de plată si a erorilor detectate către casa centrală, în
vederea solutionării lor.
SECTIUNEA a 3-a
Supravegherea sistemului de transfer de fonduri intraretea, măsuri de remediere si sanctiuni
Art. 24. - Casa centrală va monitoriza cooperativele de credit afiliate
în vederea prevenirii disfunctionalitătilor de ordin operational care pot
surveni în cadrul sistemului de transfer de fonduri intraretea, fiind
responsabilă atât de solutionarea acestora, cât si de stabilirea modului de
acoperire de către participantii la sistemul de transfer de fonduri intraretea a
eventualelor pagube.
Art. 25. - (1) Casa centrală va stabili în reglementările-cadru:
a) responsabilitătile participantilor la sistemul de transfer de fonduri
intraretea;
b) măsurile întreprinse în situatia în care un participant nu îsi poate
duce la îndeplinire responsabilitătile conferite de calitatea pe care o detine
la sistemul de transfer de fonduri intraretea.
(2) Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage aplicarea
sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la art. 189, 190 si 191 din ordonantă.
Art. 26. - Casa centrală va notifica Băncii Nationale a României orice
incident survenit în cadrul sistemlui de transfer de fonduri intraretea, în
termen de 5 zile de la data constatării producerii acestuia, si sanctiunea
aplicată, în termen de 5 zile de la data aplicării acesteia.
Art. 27. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme de către
organizatiile cooperatiste de credit atrage întreprinderea de către Banca
Natională a României a măsurilor de remediere si aplicarea sanctiunilor
prevăzute la cap. 7 “Măsuri de remediere si sanctiuni” din titlul IV
.Dispozitii comune” din ordonantă.
CAPITOLUL III
Art. 28. - Sistemul de transfer de fonduri intraretea al organizatiilor
cooperatiste de credit din cadrul unei retele, care se vor constitui sau vor
rezulta prin reorganizarea organizatiilor cooperatiei de credit existente, în
conformitate cu prevederile cap. 1 sectiunea 1 din titlul X “Dispozitii
tranzitorii” din ordonantă, va trebui să functioneze în termen de cel mult 60
de zile calendaristice de la data obtinerii autorizatiei de functionare emise
de Banca Natională a României.
Art. 29. - În termen de 12 luni de la data obtinerii autorizatiei de
functionare de către organizatiile cooperatiste de credit din cadrul unei
retele casele centrale au obligatia să realizeze conectarea la Reteaua de
comunicatii interbancare.
Art. 30. - Casa centrală din cadrul unei retele trebuie să stabilească
prin reglementări-cadru conditiile si modul de desfăsurare a transferului de
fonduri la nivelul cooperativei de credit afiliate.
Art. 31. - Orice amendament adus reglementărilor-cadru privind sistemul
de transfer de fonduri intraretea trebuie notificat de către casa centrală
Băncii Nationale a României - Directia supraveghere în termen de 30 de zile calendaristice
de la data intrării în vigoare a amendamentului.
Art. 32. - Orice amendament al reglementărilor-cadru privind sistemul de
transfer de fonduri intraretea trebuie adus la cunostintă fiecărei cooperative
de credit afiliate de către casa centrală, cu cel putin 10 zile bancare înainte
de data intrării în vigoare a amendamentului.
Art. 33. - Implementarea modificărilor aduse desfăsurării transferului
de fonduri intraretea se va efectua în afara orarului de lucru, în vederea
evitării propagării riscului sistemic în cadrul retelei.
Art. 34. - Prevederile prezentelor norme se aplică în mod corespunzător
si celorlalti titulari de cont ai casei centrale care desfăsoară operatiuni de
plăti si încasări, altii decât cooperativele de credit.
Art. 35. - La elaborarea reglementărilor-cadru emise de casa centrală
privind desfăsurarea transferului de fonduri între cooperativele de credit
afiliate la casa centrală se vor avea în vedere prevederile prezentelor norme
si nu se vor putea stabili cerinte mai putin restrictive decât cele prevăzute
de aceste norme.
Art. 36. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentele norme.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti, 14 mai
2002.
Nr. 7.
ANEXA Nr. 1*)
CIRCUITUL INSTRUCTIUNII DE PLATĂ
aferent transferului de fonduri între cooperativele de credit arondate
teritorial la aceeasi unitate a casei centrale
*) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
aferent transferului de fonduri între cooperativele de credit arondate
teritorial la unităti distincte ale casei centrale
*) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
SI FAMILIEI
pentru
aprobarea procedurilor de diagnostic si tratament prevăzute în Ghidul de
diagnostic si tratament al infectiilor cu transmitere sexuală
Ministrul sănătătii si familiei,
având în vedere prevederile art. 33 din Legea nr. 100/1998 privind
asistenta de sănătate publică,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă procedurile de diagnostic si tratament al
infectiilor cu transmitere sexuală prevăzute în Ghidul de diagnostic si
tratament al infectiilor cu transmitere sexuală, cuprins în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - În vederea ameliorării prescrierii medicamentelor destinate
tratamentului infectiilor cu transmitere sexuală în asistenta medicală
ambulatorie si a îmbunătătirii raportului cost/eficientă vor fi respectate
procedurile de tratament prevăzute în cadrul anexei la prezentul ordin.
Art. 3. - Directiile din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei si
unitătile subordonate acestuia, precum si ministerele cu retea proprie vor
aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă
prevederile cap. “Tratamentul bolilor transmise sexual” din Ordinul ministrului
sănătătii nr. 544/1995 privind aprobarea Programului de prevenire si combatere
a bolilor venerice.
Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării lui în
Monitorul Oficial al României, Partea I, iar anexa se va comunica tuturor
unitătilor interesate.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti, 30 mai
2002.
Nr. 385.