MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 318 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 14 mai 2002
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
580. - Ordin al ministrului finantelor publice
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de
acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat,
administrate de Ministerul Finantelor Publice
191. - Ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor pentru abrogarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor nr. 69/2002 privind aprobarea Regulamentului de acreditare a
persoanelor fizice care pot conduce si administra exploatatii agricole
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de acordare a
înlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat,
administrate
de Ministerul Finantelor Publice
Ministrul finantelor publice,
în temeiul prevederilor art. 29 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare si ale art. 14 alin. (1)
din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificările si completările ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind procedura si
competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor restante la
bugetul de stat, administrate de Ministerul Finantelor Publice, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin orice
prevederi contrare se abrogă.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 7 mai
2002.
Nr. 580.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind procedura si competentele de acordare a înlesnirilor la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finantelor
Publice
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) În temeiul prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, denumită în continuare ordonantă
de urgentă, la cererea temeinic justificată a debitorilor, persoane fizice
sau juridice, indiferent de forma de proprietate si modul de organizare,
Ministerul Finantelor Publice acordă înlesniri la plata obligatiilor restante
la bugetul de stat, inclusiv majorări de întârziere si penalităti de întârziere
aferente acestora.
(2) Prin obligatii restante la bugetul de stat, reglementate prin
prezentele norme metodologice, se întelege impozite, taxe, contributii si alte
venituri ale bugetului de stat, datorate si neachitate la termenele legale de
plată, precum si majorări de întârziere si penalităti de întârziere aferente
acestora, cu exceptia obligatiilor la bugetul de stat datorate în vamă,
constatate cu ocazia controlului ulterior, reprezentând impozite, taxe si alte
venituri ale bugetului de stat, precum si a majorărilor de întârziere si a
penalitătilor de întârziere aferente.
(3) Ministerul Finantelor Publice si organele sale teritoriale, prin
delegare de competentă, acordă:
a) esalonări la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii la bugetul de stat pe o perioadă de până la 5 ani, cu termen de
gratie de până la 6 luni, cuprins în perioada de esalonare;
b) esalonări la plata majorărilor de întârziere si/sau a penalitătilor
de orice fel pe o perioadă de până la 5 ani, cu cel mult 6 luni termen de
gratie, cuprins în perioada de esalonare;
c) amânări la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii la bugetul de stat, precum si a majorărilor de întârziere si a penalitătilor
de întârziere aferente acestora, până cel mult la data de 29 decembrie a anului
fiscal în curs;
d) amânări si/sau scutiri sau amânări si/sau reduceri de majorări de
întârziere si/sau penalităti de întârziere.
(4) Nu se acordă înlesniri la plata sumelor reprezentând obligatii
restante la bugetul de stat stabilite prin acte de control în cazul faptelor ce
constituie infractiuni de evaziune fiscală, dacă instantele judecătoresti au
pronuntat hotărâri definitive si irevocabile în legătură cu aceste fapte.
În aplicarea criteriului 14 din anexa la ordonanta de urgentă
“contribuabilul a fost sanctionat pentru evaziune fiscală” se au în vedere
situatiile în care debitorul a fost sanctionat contraventional pentru evaziune
fiscală sau situatiile în care debitorul, desi a fost trimis în judecată pentru
infractiune
de evaziune fiscală,
nu există la data cererii hotărâre definitivă si irevocabilă.
(5) Nu beneficiază de înlesniri la plată:
a) debitorii care în urma analizei criteriilor obtin un punctaj final
egal sau mai mic de 14 puncte, pentru obligatiile la bugetul de stat restante
la 31 decembrie 2001;
b) debitorii al căror principal obiect de activitate îl reprezintă
organi- zarea jocurilor de noroc, asa cum este reflectat în ultimul bilant
contabil anual.
(6) Numărul de luni de esalonare la plată a impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor venituri ale bugetului de stat, inclusiv a
majorărilor de întârziere si a penalitătilor de orice fel, care includ si
perioada de gratie, se stabileste în conformitate cu prevederile art. 13 din
ordonanta de
urgentă, astfel:
a) în situatia realizării unui punctaj intermediar limitelor prevăzute
la art. 13 din ordonanta de urgentă, numărul de luni de esalonare se stabileste
proportional cu acesta, prin rotunjire în favoarea debitorului;
b) în situatia în care debitorul optează pentru o perioadă de esalonare
mai mică decât perioada rezultată pe baza punctajului sau cu o perioadă de
gratie mai mică de 6 luni ori fără perioadă de gratie, conventia si graficul se
stabilesc în functie de solicitarea debitorului.
(7) Pentru obligatiile la bugetul de stat reprezentând impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat, inclusiv majorări de
întârziere si penalităti de orice fel, datorate si neachitate la termenele legale
de plată după data de 1 ianuarie 2002 de către debitori, altii decât persoanele
fizice, se acordă numai esalonare sau amânare la plată, respectiv cele
prevăzute la alin. (3) lit. a), b) si c), după caz.
(8) Pentru obligatiile la bugetul de stat reprezentând impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat, restante la data de 31
decembrie 2001 si neachitate până la data depunerii cererii, precum si pentru
majorările de întârziere si penalitătile de întârziere aferente acestora, calculate
si datorate până la data intrării în vigoare a ordonantei de urgentă, pe baza
punctajului final, debitorii beneficiază de înlesniri la plată, astfel:
a) în situatia realizării unui punctaj final mai mare de 14 puncte se
acordă înlesnirile prevăzute la art. 10 din ordonanta de urgentă;
b) dacă după data depunerii cererii si până la data aprobării acesteia
debitorii achită 30% din obligatiile la bugetul de stat, restante la data de 31
decembrie 2001, cu exceptia majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
întârziere, acestia beneficiază de esalonarea la plată a diferentei de 70% din
obligatiile la bugetul de stat si de scutirea de plată a majorărilor de
întârziere si a penalitătilor de întârziere aferente acestora, calculate până
la data intrării în vigoare a ordonantei de urgentă. Suma achitată de debitor
trebuie să reprezinte 30% din totalul obligatiilor restante la bugetul de stat
ce fac obiectul cererii de acordare a înlesnirilor la plată, inclusiv
penalităti si amenzi. Pentru debitorii care solicită înlesniri la plată,
inclusiv pentru sucursalele si punctele de lucru stabile înregistrate ca
plătitoare de impozite si taxe, suma reprezentând 30% din totalul obligatiilor
restante, ce trebuie achitată până la data aprobării cererii, se referă la obligatiile
la bugetul de stat aferente fiecărei unităti plătitoare;
c) debitorii care obtin peste 63
de puncte si la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la
plată au toate obligatiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului
curent, cu exceptia majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere
aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de
scutirea de plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere
aferente obligatiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie
2001, datorate si calculate până la data intrării în vigoare a ordonantei de
urgentă;
d) prevederile lit. c) se aplică si debitorilor în cazul în care au în
derulare înlesniri la plată care au ca obiect numai majorările de întârziere si
penalitătile de întârziere, scutirea acordându-se pentru suma rămasă de plată
la data depunerii cererii;
e) debitorii care au în derulare esalonări la plată pentru impozite,
taxe, contributii si alte venituri ale bugetului de stat, precum si pentru
majorări de întârziere si penalităti de întârziere, acordate în baza
reglementărilor legale anterioare, si care îsi achită în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a ordonantei de urgentă debitele rămase de plată
din esalonare, precum si majorările stabilite conform art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată si
modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, recalculate
până la data achitării debitelor, beneficiază de scutirea de plată a
majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere rămase de plată din
esalonare, cu conditia să facă dovada că la data depunerii cererii de acordare
a înlesnirilor la plată nu mai au alte obligatii de plată la bugetul de stat,
neachitate la termenele legale de plată.
(9) Stabilirea punctajului corectat necesar pentru acordarea
înlesnirilor la plată în conditiile art. 10 si 14 din ordonanta de urgentă se
face pe baza punctajului obtinut conform anexei la ordonanta de urgentă,
corectat în minus conform prevederilor art. 8, la care, după caz, se pot adăuga
40 de puncte, în conditiile art. 9 alin. (2) din ordonanta de urgentă.
(10) În aplicarea prevederilor art. 8 din ordonanta de urgentă se fac
următoarele precizări:
a) în disponibilitătile bănesti în lei si în valută existente în
conturile bancare la data scadentei obligatiilor la bugetul de stat restante nu
se cuprind sumele necesare plătii salariilor;
b) prin activităti pentru care încasarea contravalorii mărfii sau a
serviciului prestat se face anticipat ori la data transferului dreptului de
proprietate, respectiv a prestării serviciului, se întelege activitătile
principale ale debitorului desfăsurate în domeniile: comert cu amănuntul,
alimentatie publică, activităti hoteliere si alte prestări de servicii către
populatie.
CAPITOLUL 2
Competentele de solutionare a cererilor de acordare a înlesnirilor
la plată
Art. 2. - (1) La nivelul Ministerului Finantelor
Publice, prin Directia generală de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor, se solutionează cererile de acordare a înlesnirilor la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat
ale debitorilor:
a) persoane juridice, monitorizate ca mari contribuabili conform
Ordinului ministrului finantelor nr. 1.173/2000, indiferent de suma
obligatiilor datorate bugetului de stat;
b) persoane juridice, altele decât cele prevăzute la lit. a), pentru
care ajutorul de stat este mai mare de 50 miliarde lei;
c) persoane juridice care se încadrează în prevederile art. 9 alin. (2)
din ordonanta de urgentă.
(2) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată ale debitorilor,
persoane juridice, altii decât cei prevăzuti la alin. (1), se solutionează la
nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene prin directiile de
metodologie si administrare a veniturilor statului, indiferent de suma
obligatiilor datorate bugetului de stat.
(3) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată ale debitorilor,
persoane juridice, înregistrati ca plătitori de impozite si taxe la administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, altii decât cei
prevăzuti la alin. (1), se solutionează astfel:
Organul competent |
Reduceri sau scutiri de majorări de întârziere si/sau penalităti de întârziere - suma totală - |
Amânări si esalonări |
|||
Impozite, taxe si alte obligatii restante la bugetul de stat - suma totală – |
Majorări de întârziere si/sau penalităti de întârziere - suma totală - |
Amânări - perioada - |
Esalonări - perioada - |
||
Nivelul I Administratiile
finantelor publice ale
sectoarelor municipiului Bucuresti |
până la 1 miliard
lei inclusiv |
până la 15 miliarde
lei inclusiv |
până la 15 miliarde
lei inclusiv |
până la data de 29
decembrie a anului fiscal |
până la 5 ani |
Nivelul II Directia generală a
finantelor publice a municipiului
Bucuresti |
peste 1 miliard lei |
peste 15 miliarde
lei |
peste 15 miliarde
lei |
până la data de 29
decembrie a anului fiscal |
până la 5 ani |
(4) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată ale debitorilor,
persoane fizice si asociatii fără personalitate juridică, se solutionează de
către
directiile generale ale finantelor publice judetene si, respectiv, administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz, pentru orice sumă.
CAPITOLUL 3
Procedura de solutionare
Art. 3. - (1) Înlesnirile la plată se acordă numai pe baza cererilor
motivate ale debitorilor, însotite de documente justificative, depuse la
organele fiscale teritoriale, astfel:
a) debitorii, persoane juridice, pentru activitatea proprie si, după
caz, pentru activitatea sucursalelor si punctelor de lucru stabile, la organul
fiscal la care debitorul, persoană juridică, este înregistrat ca plătitor de
impozite si taxe;
b) debitorii, asociatii fără personalitate juridică, la organul fiscal
la care debitorii sunt înregistrati ca plătitori de impozite si taxe;
c) debitorii, persoane fizice, la organul fiscal de domiciliu.
(2) Cererea de acordare a înlesnirilor la plată trebuie să cuprindă,
după caz:
a) elemente de identificare a debitorului, respectiv denumirea/numele
acestuia sau a/al reprezentantului fiscal, sediul/domiciliul, anul înfiintării,
codul fiscal/codul numeric personal/codul de identificare fiscală, numele si
calitatea celor care reprezintă debitorul în relatiile cu tertii, numărul de
telefon/fax al acestora, felul înlesnirilor solicitate, numărul de luni pentru
care se solicită esalonarea, din care perioada de gratie sau perioada de
amânare, după caz, suma totală pentru care se solicită înlesniri la plată, din
care pe tipuri de impozite, taxe si alte venituri ale bugetului de stat,
defalcate pe ani calendaristici, si, separat, majorările de întârziere si
penalitătile de întârziere aferente acestora, numărul contului/conturilor de
disponibilităti si unitatea/unitătile bancară/bancare la care este/sunt deschis/deschise;
b) în cazul în care debitorii, persoane juridice, au sucursale sau
puncte de lucru stabile ale căror obligatii restante la bugetul de stat fac
obiectul cererilor de înlesniri la plată depuse de debitori, persoane juridice, acestea se defalchează pe
fiecare unitate plătitoare, pe tipuri de obligatii si pe ani calendaristici, cu
precizarea organului fiscal la care unitătile respective sunt înregistrate ca
plătitoare de impozite si taxe;
c) cauzele care au condus la neachitarea obligatiilor la bugetul de
stat;
d) o succintă prezentare a măsurilor cuprinse în programul de
restructurare, respectiv de redresare financiară a debitorilor, persoane
juridice, în legătură cu stingerea obligatiilor restante la bugetul de stat;
e) mentiuni referitoare la înlesnirile la plata obligatiilor la bugetul
de stat, acordate anterior (numărul si data adresei de comunicare a înlesnirii
la plată, sumele pentru care s-au acordat înlesniri la plată, pe tipuri de
obligatii, precum si modul cum au fost respectate acestea);
f) alte elemente în sustinerea cererii de acordare a înlesnirilor la
plată.
(3) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată ale debitorilor,
persoane juridice, trebuie să fie însotite de următoarele documente:
a) copie de pe ultimul bilant contabil anual depus la organul fiscal
teritorial;
b) situatia privind soldurile conturilor de disponibilităti în lei si în
valută si depozitele bancare, inclusiv pe unităti plătitoare, la data scadentei
obligatiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicită înlesnire la
plată, precum si situatia privind creditele curente si cele nerambursate la
scadentă;
c) copie de pe ultima balantă de verificare;
d) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului,
care trebuie să cuprindă mentiunile la zi cu privire la structura
actionariatului/asociatilor, la mobilitatea sediului si/sau a
actionariatului/asociatilor, inclusiv cele referitoare la declansarea
procedurii de reorganizare sau faliment potrivit dispozitiilor Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările ulterioare;
e) copie de pe codul fiscal/codul unic de înregistrare fiscală al
debitorului, persoană juridică, precum si ale tuturor sucursalelor si punctelor
de lucru înregistrate ca plătitoare de impozite si taxe;
f) copie de pe programul de restructurare sau de pe programul de
redresare financiară, însotită de extrasul din procesul-verbal al adunării
generale a actionarilor, respectiv a asociatilor, în care s-a discutat si s-a
aprobat programul de restructurare sau de redresare financiară. Pentru
debitorii, persoane juridice, care au ca actionar majoritar statul român,
programul de restructurare sau programul de redresare financiară trebuie
însusit, după caz, de ministerul de resort sau de institutiile publice
implicate în procesul de privatizare, care au în administrare unitatea
economică respectivă;
g) situatia privind creantele de încasat de la clienti si/sau debitori
conform evidentelor contabile, vechimea acestora, măsurile de urmărire
întreprinse, numărul de cazuri aflate la instantele de judecată si sumele
datorate, stadiul acestor cazuri, precum si situatia privind clientii
neîncasati pentru care s-a prescris dreptul de recuperare a creantelor, cu
exemplificarea principalilor clienti si/sau debitori;
h) situatia clientilor neîncasati cu care societatea are legături de
capital direct sau prin asociatul/actionarul principal;
i) situatia privind avansurile acordate furnizorilor, cu exemplificarea
principalilor furnizori, din care situatia furnizorilor si valoarea avansurilor
acordate acestora pentru care societatea are legături de capital direct sau
prin asociatul/actionarul principal;
j) declaratia debitorului privind cota de participare a acestuia la
capitalul social al altor societăti comerciale, societăti sau companii
nationale, după caz, precum si suma investită;
k) copie de pe ultimul act de control întocmit de organele competente
ale Ministerului Finantelor Publice; în situatia în care prin actul de control
s-au constatat diferente de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale
bugetului de stat, se va prezenta si o notă cuprinzând totalul obligatiilor
bugetului de stat aferente perioadei supuse controlului, declarate de debitor;
l) situatia privind încadrarea în criteriile de performantă
economico-financiară si de disciplină fiscală ce se analizează la acordarea
înlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat în vederea
justificării tipului de înlesnire solicitată;
m) situatia privind obligatiile bugetare restante, cuprinzând
obligatiile către toate bugetele, datorate si neachitate la data depunerii
cererii de acordare a înlesnirilor la plată;
n) orice alte documente considerate utile pentru solutionarea cererii,
pe baza cărora să se poată calcula/verifica punctajul rezultat din încadrarea
în criteriile prevăzute în anexa la ordonanta de urgentă.
(4) Situatiile prevăzute la alin. (3) lit. g), h), i), j), k) si m) se
întocmesc de către debitori si se semnează, pe propria răspundere, de
reprezentantii legali ai acestora.
(5) În cazul în care prin control ulterior se constată erori în
documentele si/sau declaratiile prevăzute la alin. (4), care determină
modificarea punctajului pe baza căruia s-a acordat înlesnirea, directiile
generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, după
caz, procedează la stabilirea unui nou punctaj si la modificarea înlesnirii în
mod corespunzător, cu informarea Ministerului Finantelor Publice, în situatia
în care înlesnirea a fost acordată la acest nivel de competentă.
(6) Pentru obtinerea înlesnirilor la plată prevăzute la art. 28 din
ordonanta de urgentă debitorii, persoane juridice, depun cereri, inclusiv
pentru înlesnirile la plată acordate sucursalelor si/sau punctelor de lucru,
după caz, la organul fiscal la care sunt înregistrati ca plătitori de impozite
si taxe, indiferent de organul competent care a acordat initial înlesnirea la
plată, însotită numai de copiile de pe documentele care atestă efectuarea
plătii, iar solutionarea cererii se face în conformitate cu competentele
stabilite la art. 2 din prezentele norme metodologice.
(7) În situatia în care debitorii consideră că se încadrează în
prevederile art. 9 alin. (2) din ordonanta de urgentă, documentatia acestora
trebuie să cuprindă, după caz, si următoarele:
a) memoriul motivat din care să rezulte că debitorii care au o
importantă economico-socială zonală sau natională semnificativă se încadrează
în această categorie;
b) procesele-verbale de constatare a pierderilor suferite în urma
calamitătilor naturale, în copie, întocmite de comisiile constituite în acest
scop, în conformitate cu prevederile legale, până la data depunerii de către
debitor a cererii de acordare a înlesnirilor la plată.
(8) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată, depuse de către
debitori, persoane fizice, care desfăsoară activităti independente sau de
asociatii fără personalitate juridică, pentru obligatii datorate bugetului de
stat, altele decât cele datorate în nume propriu, trebuie să fie însotite de
următoarele documente:
a) copie de pe autorizatia de functionare sau de pe actul constitutiv
(contract de asociere), după caz;
b) declaratie privind venitul încasat înregistrat în ultimul an fiscal;
c) copie de pe ultimul act de control întocmit de organele competente
ale Ministerului Finantelor Publice;
d) alte documente în sustinerea cererii de acordare a înlesnirilor la
plată.
(9) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată, depuse de debitori,
persoane fizice, altii decât cei prevăzuti la alin. (8), trebuie să fie
însotite de următoarele documente:
a) acte prin care se dovedesc veniturile debitorului si ale membrilor
familiei sale;
b) declaratie privind copiii, sotul/sotia aflati în întretinere si copie
de pe certificatele de nastere si de stare civilă, după caz;
c) copie de pe documentele care atestă eventuala stare de incapacitate
de muncă;
d) declaratie pe propria răspundere a debitorului cuprinzând si
veniturile, altele decât cele pentru care a depus acte doveditoare;
e) alte acte în sustinerea cererii.
(10) Persoanele fizice române fără domiciliu în România si persoanele
fizice străine, care au obligatii restante la bugetul de stat, pot beneficia de
înlesniri la plata acestora numai dacă acestea desemnează un reprezentant
fiscal rezident în România, împuternicit să îndeplinească obligatiile acestora
fată de bugetul de stat, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Împuternicitul va prezenta organului fiscal un angajament de plată la nivelul
sumelor pentru care persoanele fizice române fără domiciliu în România si
persoanele fizice străine pe care le reprezintă solicită înlesniri la plată,
încheiat în formă autentică.
Art. 4. - (1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată se
înregistrează într-un registru special pentru debitori, persoane juridice, si
separat, pentru debitori, persoane fizice si asociatii fără personalitate
juridică.
(2) Verificarea obligatiilor restante la bugetul de stat, care fac
obiectul cererilor de acordare a înlesnirilor la plată, se efectuează pe baza
datelor din evidenta analitică pe plătitori de la nivelul organelor fiscale
teritoriale la care debitorii sunt înregistrati ca plătitori de impozite si
taxe si/sau a unui document de verificare întocmit de organele de colectare la
sediul social al debitorului, pe baza datelor din ultima balantă de verificare,
precum si a proceselor-verbale de calcul al majorărilor de întârziere si al
penalitătilor de întârziere.
(3) Atunci când există diferente între sumele solicitate de debitori si
cele stabilite de organele fiscale teritoriale ca fiind datorate se procedează la
punerea de acord a acestora, după care organul fiscal confirmă obligatiile pentru
care se acordă
înlesniri la plată,
cererea completându-se în mod corespunzător.
(4) Dacă prin cerere debitorul solicită reducerea sau scutirea la plată
a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere, iar din analiza
criteriilor rezultă că debitorul nu are un punctaj care să îl îndreptătească să
obtină înlesnirile solicitate, i se acordă înlesnirea la plată corespunzătoare
punctajului obtinut.
(5) Informatiile necesare stabilirii punctajului în baza criteriilor
prevăzute în anexa la ordonanta de urgentă se preiau din ultimul bilant
contabil anual si din anexele la acesta, întocmite de debitor în conformitate
cu prevederile legale în vigoare si depuse la organele fiscale teritoriale,
precum si din documentele si declaratiile anexate la cererea de acordare a
înlesnirilor la plată, conform art. 3 din prezentele norme metodologice.
(6) Documentatia întocmită de debitori, persoane juridice sau asociatii
fără personalitate juridică, depusă la organul fiscal la care sunt înregistrati
ca plătitori de impozite si taxe, se completează de către acesta cu cap. I si
II din referatul întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la
prezentele norme metodologice. Pentru cererile depuse în baza art. 28 din
ordonanta de urgentă organul fiscal la care debitorul este înregistrat ca
plătitor de impozite si taxe va întocmi un referat prin care confirmă achitarea
debitelor rămase de
plată din esalonare
si a majorărilor stabilite în
conformitate cu art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobată si
modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare. Recalcularea
majorărilor până la data achitării integrale a debitelor ce au făcut obiectul
esalonării se face de organul fiscal la care debitorul este înregistrat ca
plătitor de impozite si taxe.
(7) În cazul obligatiilor ce fac obiectul cererilor de înlesniri la
plată ale debitorilor mentionati la art. 3 alin. (1) lit. a) din prezentele
norme metodologice, organul fiscal respectiv va solicita organelor fiscale la
care sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt înregistrate ca plătitoare
de impozite si taxe întocmirea unor referate prin care se certifică cuantumul
obligatiilor restante la bugetul de stat ale acestora si care cuprind si
informatii referitoare la criteriile prevăzute la pct. 8, 10, 11, 13 si 14 din
anexa la ordonanta de urgentă.
(8) Organul fiscal la care debitorul, persoană juridică, este
înregistrat ca plătitor de impozite si taxe, după ce primeste referatele de la
organele fiscale teritoriale la care sunt înregistrate sucursalele si punctele
de lucru stabile, completează cap. I si II din referatul întocmit conform
modelului prezentat în anexa nr. 4 si începe procedura de solutionare, iar
acordarea înlesnirilor se face conform competentelor mentionate la art. 2.
(9) Pe baza documentelor întocmite conform alin. (6), (7) si (8) organul
competent în solutionarea cererii de acordare a înlesnirilor la plată verifică
documentatia si modul de completare a cap. I si II din referatul întocmit
conform modelului prezentat în anexa nr. 4, preia datele în produsul informatic
si editează referatul în formă completă.
(10) În cazul în care competenta de acordare a înlesnirilor la plată
este a Ministerului Finantelor Publice, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, după caz, verifică si analizează
documentatia si avizează, după caz, cap. I si II din referatul întocmit conform
modelului prezentat în anexa nr. 4 de către organul fiscal la care a fost
depusă cererea.
(11) Pentru debitorii care beneficiază de prevederile art. 9 alin. (2)
din ordonanta de urgentă directiile generale ale finantelor publice judetene
sau a municipiului Bucuresti, după caz, vor întocmi referatul motivat prevăzut
la art. 9 alin. (3) din ordonanta de urgentă, pe baza datelor din memoriul
debitorului sau a procesului-verbal de constatare a pierderilor suferite ca
urmare a calamitătilor naturale, după caz.
(12) Pentru cererile debitorilor de importantă zonală sau care au
suferit pierderi ca urmare a calamitătilor naturale referatul întocmit conform
alin. (11) se supune spre avizare Comisiei de dialog social constituite la
nivelul prefecturii.
(13) Pentru cererile debitorilor de importantă natională semnificativă
referatele întocmite conform alin. (11) se supun spre avizare Comisiei de
dialog social constituite la nivelul Ministerului Finantelor Publice.
(14) Pe baza referatelor întocmite conform alin. (11) si avizate în
conditiile alin. (12) si (13) directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, după caz, completează cap. I si II din
referatul întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4, care cuprinde
sinteza informatiilor din documentatia debitorului.
(15) Documentatia întocmită de debitori, persoane fizice, care
desfăsoară activităti independente, depusă la organul fiscal de domiciliu, va
fi completată, după caz, cu copii de pe contul fiscal personal pe ultimii 2
ani, precum si cu actul constatator întocmit cu ocazia verificării pe teren a
cererii de acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de
stat, din care să rezulte:
a) situatia stării materiale a contribuabilului (bunuri imobile si
mobile ale debitorului si ale membrilor familiei sale);
b) posibilităti de încasare a debitului;
c) alte elemente utile pentru solutionarea cererii.
(16) Înlesnirile la plată se acordă de organele competente prevăzute la
art. 2 prin încheierea cu debitorii a unor conventii de plată conform modelului
prezentat în anexa nr. 3 a) pentru persoane juridice si modelului prezentat în
anexa nr. 3 b) pentru persoane fizice.
a) Conventia cuprinde, printre altele, tipul obligatiilor si suma
acestora, care fac obiectul înlesnirilor la plată, natura înlesnirilor acordate,
perioada de acordare, conditiile ce trebuie îndeplinite pentru mentinerea
valabilitătii înlesnirii, cuantumul majorărilor ce trebuie achitate, precum si
graficele de esalonare la plată, care fac parte integrantă din aceasta.
b) Conventia si graficele se întocmesc în 3 exemplare originale, unul
pentru debitor, unul pentru organul fiscal care a aprobat înlesnirea si unul
pentru organul fiscal la care debitorul a depus cererea. Pentru înlesnirile
acordate de administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucuresti conventia si graficul de plată se întocmesc în două exemplare
originale, unul pentru debitor si unul pentru organul fiscal.
Art. 5. - Termenele de solutionare a cererilor de acordare a
înlesnirilor la plată sunt următoarele:
a) în cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de
acordare a înlesnirilor la plată organul fiscal teritorial la care aceasta a
fost depusă verifică documentatia si o completează în conformitate cu
prevederile art. 4;
b) completarea documentatiei de către debitori se va face la solicitarea
scrisă a organului fiscal mentionat la lit. a);
c) termenul de înaintare la organul ierarhic superior a cererilor de
acordare a înlesnirilor la plată care depăsesc competenta proprie, însotite de documentele aferente în formă
completă, este de 5 zile lucrătoare;
d) termenul general de solutionare a cererilor de acordare a
înlesnirilor la plată la nivelul organelor fiscale, conform competentelor de
solutionare, este de 15 zile lucrătoare de la data primirii documentatiei în
formă completă.
Art. 6. - (1) Pentru înlesnirile la plată a obligatiilor datorate
bugetului de stat, prevăzute la art. 1 alin. (3), care se acordă la nivelul
Ministerului Finantelor Publice, conventia încheiată conform art. 6 din ordonanta
de urgentă se semnează de secretarul de stat coordonator al Directiei generale
de administrare a veniturilor publice si a monopolurilor si de reprezentantul
legal al debitorului.
(2) Pentru înlesnirile la plată care se acordă la nivelul directiilor
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti conventia
se semnează de directorul general al acestora si de reprezentantul legal al
debitorului.
(3) Conventiile încheiate pentru cererile de acordare a înlesnirilor la
plată care se acordă la nivelul administratiilor finantelor publice ale
sectoarelor municipiului Bucuresti se semnează de directorul acestora si de
reprezentantul legal al debitorului.
(4) Conventiile încheiate pentru acordarea înlesnirilor la plată se
comunică atât debitorului, cât si organului fiscal teritorial, după caz, de
către Directia generală de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice, respectiv de organul
fiscal care are competentă de solutionare a cererilor.
Art. 7. - Înlesnirile la plata obligatiilor datorate bugetului de stat
se acordă cu următoarele conditii:
1. Constituirea de către debitori, persoane juridice, în termen de 60 de
zile de la semnarea conventiei, a unei garantii, astfel:
a) o sumă egală cu două rate medii din esalonare, reprezentând obligatii
esalonate si majorări calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările
ulterioare, în cazul esalonărilor la plată;
b) o sumă rezultată din raportul dintre contravaloarea debitelor amânate
si majorările calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, si
numărul de luni aprobate pentru amânare la plată, în cazul amânărilor;
c) o sumă egală cu o rată medie din esalonare reprezentând obligatii
esalonate si majorări calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare,
pentru debitorii care se încadrează în prevederile art. 21 din ordonanta de
urgentă;
d) garantia poate fi constituită atât în numerar la trezoreria organului
fiscal la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite si taxe, cât
si sub forma unei scrisori de garantie bancară;
e) debitorii care obtin esalonări pentru sucursalele sau punctele de
lucru stabile vor constitui garantiile la dispozitia organului fiscal la care
sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt înregistrate ca plătitoare de
impozite si taxe;
f) garantia poate fi utilizată pentru stingerea atât a ratelor, cât si a
obligatiilor curente în cazurile în care debitorul este în imposibilitate de a
le achita la termenele prevăzute în grafic sau la scadentă, după caz, cu conditia
reîntregirii garantiei până la următorul termen de plată din esalonare. În
cazul scrisorii de garantie utilizarea efectivă a garantiei se face la
solicitarea organului fiscal teritorial, adresată băncii garante pe baza
cererii debitorului, care invocă imposibilitatea de plată. Atunci când s-a
constituit garantie în numerar la trezorerie, aceasta se utilizează la cererea
debitorului, adresată organului fiscal teritorial, atât în situatiile
mentionate mai sus, cât si pentru plata ultimelor rate din esalonare.
Cererea debitorului de a i se utiliza garantia se va depune la organul
fiscal înaintea termenului de plată a obligatiei, astfel încât încasarea
ratelor prin utilizarea garantiei să se realizeze cu respectarea întocmai a
graficului;
g) în cazul pierderii valabilitătii înlesnirii la plată organul fiscal
teritorial va executa garantia în contul obligatiilor rămase neachitate.
2. Până la termenul primei rate de plată din esalonare, respectiv până
la termenul de plată în cazul amânărilor, debitorul va face dovada că nu mai
are obligatii neachitate la bugetul de stat, inclusiv majorări de întârziere si
penalităti de întârziere, altele decât cele care fac obiectul înlesnirilor la
plată.
3. De la data încheierii conventiei de acordare a înlesnirilor la plata
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale bugetului de stat
pentru sumele esalonate sau amânate, cu exceptia majorărilor de întârziere si a
penalitătilor de orice fel, se datorează si se calculează majorări conform
prevederilor legale, plata acestora efectuându-se împreună cu rata respectivă.
Pe perioada de gratie acordată la esalonare si pe perioada amânării la plată
majorările datorate conform legii se achită lunar. Până la data încheierii
conventiei se calculează si se datorează majorări de întârziere si penalităti
de întârziere.
4. Pe perioada derulării înlesnirilor la plată debitorii sunt obligati
să îsi achite obligatiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente
începând cu data de întâi a lunii următoare încheierii conventiei. În cazul în
care debitorii nu achită la scadentă obligatiile curente la bugetul de stat,
pot efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de
întârziere si penalitătile de întârziere aferente. Obligatiile curente la
bugetul de stat, cu scadentă după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună
cu eventualele majorări de întârziere si penalităti de întârziere trebuie
achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii
care au sucursale si/sau puncte de
lucru stabile sunt obligati să respecte această prevedere pentru toate
sucursalele si/sau punctele de lucru stabile.
5. Pe perioada derulării înlesnirilor la plată debitorii nu vor
participa la nici o procedură de privatizare organizată de institutiile publice
implicate sau de agentii de privatizare, în vederea cumpărării de actiuni la
alte societăti comerciale sau achizitionării de alte valori mobiliare ori părti
sociale.
6. Pe perioada derulării înlesnirilor la plată debitorii vor transmite
organului fiscal teritorial la care sunt înregistrati ca plătitori de impozite
si taxe orice intentie de înstrăinare de active pe toată perioada derulării
înlesnirii la plată, cu exceptia debitorilor care se încadrează în prevederile
art. 21 din ordonanta de urgentă. Organul fiscal va putea aproba înstrăinarea
de active, cu conditia încasării contravalorii acestora în contul obligatiilor
bugetare pentru care s-au obtinut înlesniri la plată.
Art. 8. - Diferentele de majorări de întârziere si penalităti de
întârziere, rămase de plată în sarcina debitorilor după acordarea reducerilor
prevăzute în ordonanta de urgentă, se datorează începând cu ziua lucrătoare
imediat următoare celei în care s-a achitat ultima rată din esalonare si se
consideră obligatie cu termen de plată în anul curent.
Art. 9. - (1) Nerespectarea conventiilor încheiate, respectiv a
termenelor de plată si a conditiilor în care s-au acordat înlesnirile la plată,
atrage anularea acestora, începerea imediată sau continuarea, după caz, a
executării silite pentru întreaga sumă neplătită si obligatia de plată a
majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere calculate de la data
la care termenele si/sau conditiile nu au fost respectate. Majorările de
întârziere si penalitătile de întârziere scutite de plată în conformitate cu
prevederile art. 12 din ordonanta de urgentă se înregistrează în contabilitatea
debitorilor, în cuantumul mentionat în conventie, si se recuperează la bugetul
de stat conform prevederilor legale în vigoare.
(2) O nouă cerere de acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor
datorate bugetului de stat în conformitate cu prevederile ordonantei de urgentă
nu poate fi depusă timp de 12 luni de la data nerespectării înlesnirilor
acordate anterior în baza aceluiasi act normativ.
Art. 10. - (1) Conventiile încheiate în conformitate cu art. 6 din
ordonanta de urgentă intră în vigoare de la data de întâi a lunii următoare
celei în care au fost semnate.
(2) Începând cu data încheierii conventiei, pentru obligatiile datorate
bugetului de stat pentru care s-au aprobat înlesniri la plată, executarea
silită nu se porneste sau nu se continuă, după caz.
Art. 11. - (1) De înlesnirile la plată prevăzute la art. 1 din ordonanta
de urgentă, pentru obligatiile reprezentând impozite, taxe si alte venituri
datorate bugetului de stat, restante la data de 31 decembrie 2001, inclusiv
majorările de întârziere si penalitătile de întârziere aferente acestora,
calculate până la data intrării în vigoare a ordonantei de urgentă, beneficiază
si debitorii aflati în procedura de reorganizare judiciară conform legii.
(2) La cererea debitorului, în proiectul planului de reorganizare va fi
cuprins tipul de înlesnire la plată care se solicită să fie acordată pentru
obligatiile datorate bugetului de stat.
(3) După confirmarea planului de reorganizare de către
judecătorul-sindic, conform prevederilor legale în materie, cererea si
documentatia întocmită de administrator sau de administrator si debitor, după
caz, vor fi încuviintate de judecătorul-sindic si vor fi depuse la organul
fiscal la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite si taxe.
(4) Conventia încheiată cu Ministerul Finantelor Publice sau cu organele
sale teritoriale, după caz, de debitorii mentionati la alin. (1) va fi semnată
de administratorul societătii debitoare, iar în cazul în care activitatea
debitorului este condusă în parte de administrator, în conformitate cu
atributiile stabilite în sarcina acestuia conform art. 18 lit. c) din Legea nr.
64/1995, republicată, conventia va fi semnată de administrator si de
reprezentantul legal al debitorului.
(5) Pentru constituirea garantiei solicitate de Ministerul Finantelor
Publice sau de organele sale teritoriale, după caz, în conformitate cu
prevederile art. 18 din ordonanta de urgentă, debitorul sau administratorul,
după caz, va solicita judecătorului-sindic confirmarea acesteia.
(6) Pe perioada derulării înlesnirii la plată debitorii pot înstrăina
active cu informarea Ministerului Finantelor Publice sau a organelor sale
teritoriale, după caz, iar sumele vor fi distribuite conform Legii nr. 64/1995,
republicată.
(7) Nerespectarea planului de reorganizare poate conduce, în cazul în
care administratorul sau oricare dintre creditori o cere, la deschiderea
procedurii falimentului si atrage pierderea valabilitătii sau anularea, după
caz, a înlesnirii acordate, de la data pronuntării de către judecătorul-sindic.
Art. 12. - (1) Orice sumă de restituit de la bugetul de stat,
reprezentând impozite, taxe, contributii sau alte venituri ale bugetului de
stat, se compensează din oficiu cu sume reprezentând obligatii datorate
bugetului de stat, esalonate sau amânate la plată, inclusiv cu majorările
calculate conform art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobată si
modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, datorate în
luna în care se face compensarea. Compensarea se efectuează cu ratele din
esalonare în ordinea termenelor de plată. Organul fiscal la care debitorul este
înregistrat ca plătitor de impozite si taxe întocmeste un nou grafic,
respectând numărul de rate rămase din esalonare.
Organul fiscal care efectuează compensarea va comunica debitorului până
la următorul termen de plată suma compensată, ratele din esalonare care au fost
stinse, precum si noul grafic de plată. Majorările calculate conform art. 83
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobată si modificată prin Legea nr.
108/1996, cu modificările ulterioare, se recalculează de organul fiscal la care
debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite si taxe, la cererea
acestuia.
(2) Dacă din decontul privind taxa pe valoarea adăugată rezultă T.V.A.
de rambursat pentru luna de raportare, contribuabilul, pe propria răspundere,
stinge din T.V.A. de plată existentă în sold din luna anterioară ratele din
graficul de esalonare a T.V.A. cu termene de plată în ordine cronologică.
Această operatiune va fi comunicată de debitor organului fiscal în evidenta
căruia se află în derulare esalonarea aprobată.
(3) Dacă din decontul privind taxa pe valoarea adăugată rezultă T.V.A.
de rambursat per total, atunci cu T.V.A. de rambursat se sting ratele din
graficul de esalonare la plată, reprezentând alte impozite si taxe datorate
bugetului de stat, alin. (1) aplicându-se în mod corespunzător.
CAPITOLUL 4
Dispozitii finale
Art. 13. - Diferentele de impozite, taxe, contributii si alte venituri
ale bugetului de stat, precum si majorările de întârziere si penalitătile de
întârziere aferente acestora, constatate în urma controalelor efectuate
ulterior de organele competente ale Ministerului Finantelor Publice, se achită
conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 14. - (1) Pe perioada amânării sau esalonării la plată a
obligatiilor datorate bugetului de stat, cu exceptia majorărilor de întârziere
si a penalitătilor de orice fel, se datorează majorări în conformitate cu art. 83 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, cu
modificările ulterioare.
(2)
Majorările mentionate la alin. (1) nu fac obiectul înlesnirilor la plată
reglementate de prevederile ordonantei de urgentă.
Art. 15. - (1) Majorările de întârziere si penalitătile de întârziere amânate
la plată se vor reflecta în contabilitatea debitorilor într-un cont de ordine
si evidentă.
(2) Veniturile rezultate în urma regularizării contabile a operatiunilor
prevăzute la art. 10, 12, 14 si 28 din ordonanta de urgentă nu se impozitează
în conditiile în care cheltuielile care au fost influentate cu majorările de
întârziere si penalitătile de întârziere nu au fost deductibile fiscal.
(3) Sumele stabilite conform alin. (2) se utilizează ca surse proprii de
finantare.
(4) Monografia contabilă ce reflectă prevederile alin. (2) si (3) este prevăzută
în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(5) Corespondenta dintre criteriile prevăzute în anexa la ordonanta de urgentă
si informatiile din bilanturile contabile sau din situatiile financiare, după
caz, întocmite de debitori, persoane juridice, este prezentată în anexa nr. 2
la prezentele norme metodologice.
Art. 16. - Calculul punctajului total si stabilirea înlesnirilor ce se acordă
se efectuează informatic, pe baza datelor introduse interactiv din referatul
întocmit de organele fiscale teritoriale si verificate pe baza documentelor
aferente.
Art. 17. - Organele abilitate să acorde înlesniri la plată, indiferent de
nivelul de competentă, vor organiza evidenta cererilor de acordare a înlesnirilor
la plată si a înlesnirilor la plată acordate.
Art. 18. - (1) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice vor
urmări modul de respectare a înlesnirilor la plată pentru debitorii înregistrati
ca plătitori de impozite si taxe în evidentele proprii.
(2) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice la care debitorii
sunt înregistrati ca plătitori de impozite si taxe au obligatia să organizeze
evidenta necesară în vederea transmiterii către Oficiul Concurentei a
informatiilor referitoare la inventarul ajutoarelor de stat, potrivit
dispozitiilor legale care reglementează ajutorul de stat.
Art. 19 - (1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plată depuse si nesolutionate
înainte de data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice vor fi
actualizate si solutionate conform prevederilor
acestora.
(2) Înlesnirile la plată acordate anterior se derulează în continuare înconditiile
prevăzute de actele normative în baza cărora au fost acordate, cu exceptia
celor care se încadrează în prevederile art. 28 din ordonanta de urgentă.
(3) Debitorii care au beneficiat de înlesniri la plata obligatiilor
restante la bugetul de stat, acordate în baza prevederilor legale anterioare
ordonantei de urgentă, indiferent de data pierderii acestora, pot solicita acordarea
de înlesniri la plată în conditiile ordonantei de urgentă, cu încadrarea în
prevederile acesteia si cu conditia achitării majorărilor datorate în
conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare,
calculate până la data pierderii acestora.
Art. 20. - Ajutoarele de stat mai mari de 50 miliarde lei, acordate în conditiile
ordonantei de urgentă, vor fi notificate Consiliului Concurentei de către
Ministerul Finantelor Publice, în conformitate cu reglementările legale privind
ajutorul de stat.
Art. 21. - În situatia divizării debitorului care beneficiază de
înlesniri la plată, acesta este obligat să prezinte organului fiscal teritorial
la care este înregistrat ca plătitor de impozite si taxe protocolul de
predare-primire, precum si propunerile de defalcare a graficului de esalonare
pe baza căruia organul fiscal teritorial procedează la întocmirea noilor
grafice de esalonare pe entităti rezultate din divizare.
Art. 22. - Informatiile referitoare la impozite, taxe, contributii si
alte venituri ale bugetului de stat ale debitorilor care beneficiază de prevederile
ordonantei de urgentă constituie secret fiscal, potrivit legii.
ANEXA Nr. 1
la normele
metodologice
Pentru reflectarea în contabilitate a operatiunilor prevăzute la art.
10, 12, 14 si 28 din ordonanta de urgentă se procedează astfel:
a) majorările de întârziere si penalitătile de întârziere amânate la
plată conform prevederilor art. 10 din ordonanta de urgentă se vor înregistra
în debitul contului de ordine si evidentă 8038 “Alte valori în afara
bilantului”/analitic distinct.
Majorările de întârziere si penalitătile de întârziere mentionate mai
sus vor rămâne în continuare înregistrate în conturi bilantiere, respectiv în
creditul conturilor 447 “Fonduri speciale - taxe si vărsăminte
asimilate”/analitic distinct si 448 “Alte datorii si creante cu bugetul
statului”/analitic distinct;
b) în contabilitatea debitorilor, majorările si penalitătile de
întârziere reduse, respectiv scutite la plată conform prevederilor art. 10 alin.
(2) lit. c), alin. (3) lit. c), alin. (4) lit. c) si ale art. 12, 14 si 28 din
ordonanta de urgentă, se vor reflecta în contabilitate la data îndeplinirii
conditiilor în care au fost acordate înlesnirile prevăzute de ordonanta de
urgentă, astfel:
% 448 “Alte datorii si creante cu bugetul statului”/analitic distinct |
= 7711) “Venituri exceptionale din operatii de gestiune” |
447 “Fonduri speciale - taxe si vărsăminte asimilate”/analitic distinct si concomitent |
|
Credit cont 8038 “Alte valori în afara bilantului”/analitic distinct |
c) sumele stabilite conform prevederilor art. 11 alin. (3) din ordonanta
de urgentă, repartizate cu resurse proprii de finantare, se vor înregistra în
contabilitate astfel:
1292) “Repartizarea profitului” |
= 1068 “Alte rezerve”/analitic distinct |
d) în situatia nerespectării termenelor de plată a datoriilor esalonate
si, ca urmare, a pierderii valabilitătii
înlesnirilor la plată, contul de ordine si evidentă 8038 “Alte valori în
afara bilantului”/analitic distinct se va credita cu sumele înregistrate în
debitul acestuia, în conformitate cu prevederile lit. a).
1) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitătilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 1173 “Rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile”, iar microîntreprinderile utilizează contul 758 “Alte venituri din exploatare”.
2) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitătilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 1173 “Rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile”.
ANEXA Nr. 2*)
la normele
metodologice
CORESPONDENTA
dintre indicatorii care stau la baza criteriilor prevăzute în anexa la
ordonanta de urgentă
si informatiile cuprinse în bilanturile contabile
*) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3a)*)
la normele
metodologice
MODEL (persoane juridice)
*) Anexa nr. 3a) este
reprodusă în facsimil.
CONVENTIA Nr. ................. din .........................
între Ministerul Finantelor Publice si Societatea Comercială
.....................................
ANEXA Nr. 3b)*)
(la normele
metodologice
MODEL (persoane fizice)
*) Anexa nr. 3b) este
reprodusă în facsimil.
CONVENTIA Nr. ................. din .........................
între Ministerul Finantelor Publice si Societatea Comercială
.....................................
ANEXA Nr. 4*)
la normele
metodologice
MODEL
REFERAT
privind calcularea punctajului final în vederea acordării înlesnirilor
la plata obligatiilor la bugetul de stat, restante la 31 decembrie 2001
*) Anexa nr. 4 este
reprodusă în facsimil.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
abrogarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
69/2002
privind
aprobarea Regulamentului de acreditare a persoanelor fizice care pot conduce
si
administra exploatatii agricole
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
având în vedere prevederile Legii nr. 166/2002 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 108/2001 privind exploatatiile agricole,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 69/2002 privind aprobarea Regulamentului de acreditare a persoanelor fizice care pot conduce si administra exploatatii agricole, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 21 februarie 2002, se abrogă.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 30 aprilie
2002.
Nr. 191.