MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 331 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 17 mai 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
212. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice
319. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 60 din 25 aprilie 2001 privind achizitiile publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001, cu
următoarele modificări si completări:
1. La articolul 3, literele b) si f) vor avea
următorul cuprins:
“b) contract de achizitie publică - contract cu
titlu oneros, încheiat în formă scrisă, între autoritatea contractantă si
contractant;
..........................................................................................
f) contract de lucrări - contract de achizitie
publică, care are ca obiect executia sau, după caz, atât proiectarea, cât si
executia uneia sau mai multor lucrări de constructii, asa cum sunt acestea
cuprinse în clasificările statistice oficiale, ori executia prin orice mijloace
a oricărei combinatii a acestor lucrări de constructii, care corespunde
cerintelor autoritătii contractante si care conduce la un rezultat menit să
îndeplinească, prin el însusi, o functie tehnico-economică;”
2. La articolul 3, după litera f) se introduce
litera f1) cu următorul cuprins:
“f1) contract pentru concesiunea de
lucrări - contract de achizitie publică de acelasi tip cu contractul de
lucrări, cu deosebirea că în contrapartida lucrărilor executate contractantul,
în calitate de concesionar, primeste dreptul de a exploata/administra
rezultatul lucrărilor, în totalitate sau în parte, drept la care se poate
adăuga, după caz, plata unei sume;”
3. La articolul 3, după litera g) se introduc
literele g1)-g3) cu
următorul cuprins:
“g1) persoană juridică afiliată -
orice persoană juridică intrată în perimetrul de consolidare al unei alte persoane
juridice, în conformitate cu prevederile legale referitoare la consolidarea
conturilor, sau orice persoană juridică aflată în oricare dintre următoarele
situatii:
ii(i) o autoritate contractantă sau un
concesionar exercită o influentă dominantă asupra sa;
i(ii) exercită o influentă dominantă asupra
unei autorităti contractante sau asupra unui concesionar;
(iii) ca urmare a asocierii cu o autoritate
contractantă sau cu un concesionar se află sub influenta dominantă a unei alte
persoane juridice;
g2) influentă dominantă -
situatie în care, în raport cu o persoană juridică, o altă persoană juridică se
află în cel putin unul dintre următoarele cazuri:
ii(i) detine majoritatea capitalului
subscris;
i(ii) detine controlul majoritătii
voturilor în adunarea generală;
(iii) numeste în componenta consiliului de
administratie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumătate
din numărul membrilor acestuia;
g3) drept special sau exclusiv -
dreptul care rezultă din orice formă de autorizare acordată, conform
prevederilor legale, de o autoritate publică competentă si în baza căreia uneia
sau mai multor persoane juridice li se rezervă dreptul de a desfăsura una sau
mai multe dintre activitătile
prevăzute la art. 6 alin. (1);”
4. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Prevederile prezentei ordonante de
urgentă se aplică pentru atribuirea oricărui contract de achizitie publică.
(2) Oricare autoritate contractantă care finantează
contracte de achizitie publică, ce se atribuie de către o altă persoană
juridică, are obligatia de a impune, prin contractul de finantare, aplicarea
prevederilor prezentei ordonante de urgentă pentru atribuirea contractului
respectiv.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgentă se
aplică si în cazul în care, după atribuirea unui contract pentru concesiunea de
lucrări, concesionarul, în calitate de autoritate contractantă, atribuie
contracte de lucrări către terte părti în scopul îndeplinirii obligatiilor
rezultate din contractul de concesiune. Nu sunt considerate terte părti
asociatii care depun ofertă comună atunci când autoritatea contractantă
intentionează să atribuie un contract pentru concesiunea de lucrări si nici
persoanele juridice afiliate concesionarului/concesionarilor asociat/asociati.
(4) În cazul în care concesionarul nu este autoritate
contractantă, acesta are obligatia de a respecta cel putin prevederile
referitoare la publicarea anunturilor de participare si de atribuire a
contractului de achizitie publică, precum si cele referitoare la datele limită pentru
primirea scrisorii de interes si pentru depunerea ofertelor atunci când
atribuie contracte de lucrări către terte părti în scopul îndeplinirii
obligatiilor rezultate din contractul de concesiune.”
5. La articolul 5, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
“Art. 5. - (1) Este autoritate contractantă, în
sensul prezentei ordonante de urgentă:
a) oricare autoritate publică, astfel cum este
definită aceasta în Constitutia României, inclusiv autoritatea judecătorească;
b) oricare institutie publică, de interes general sau
local, autonomă ori aflată în subordinea sau sub controlul unei autorităti
publice;
c) oricare persoană juridică, alta decât cele
prevăzute la lit. a) sau b), care a fost înfiintată pentru a desfăsura
activităti de interes public fără caracter comercial sau industrial si care se
află cel putin în una dintre următoarele situatii:
- este finantată din fonduri publice;
- se află în subordinea sau sub controlul unei
autorităti ori institutii publice;
- în componenta consiliului de administratie/organului
de conducere sau de supervizare mai mult de jumătate din numărul membrilor
acestuia sunt numiti de către o autoritate sau o institutie publică;
d) oricare persoană juridică ce desfăsoară activităti
relevante în unul dintre sectoarele de utilităti publice - apă, energie,
transporturi si telecomunicatii - si care se află, direct sau indirect, sub
influenta dominantă a uneia dintre persoanele juridice prevăzute la lit. a), b)
sau c) ori care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive pentru desfăsurarea
unor astfel de activităti.”
6. La articolul 6 alineatul (1), litera d) va avea
următorul cuprins:
“d) exploatarea unui areal geografic în scopul punerii
la dispozitie transportatorilor care operează pe căi aeriene, maritime sau
fluviale a aeroporturilor, a porturilor maritime/fluviale sau a altor terminale
de retea de transport;”
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Autoritatea contractantă nu are
obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgentă atunci când
atribuie contracte de achizitie publică, dacă:
a) contractul are caracter secret sau îndeplinirea sa
implică măsuri speciale de securitate, în concordantă cu prevederile legale
referitoare la apărarea natională, ordinea publică, siguranta si securitatea
natională;
b) procedurile de atribuire a contractelor de
achizitie publică sunt stabilite ca urmare a:
- unui tratat sau a unui acord international ce
vizează implementarea ori exploatarea unui proiect, în comun cu unul sau mai
multi parteneri străini;
- unui tratat, acord international sau a altor
asemenea documente referitoare la stationarea de trupe;
- aplicării unei proceduri specifice unor organisme
financiare internationale sau altor donatori/creditori;
c) contractul este contract de servicii si se atribuie
unei persoane juridice care este ea însăsi autoritate contractantă si care
prestează aceste servicii în baza unor drepturi exclusive stabilite conform
prevederilor legale;
d) contractul are ca obiect cumpărarea apei de
suprafată sau din subteran în scopul desfăsurării de activităti în domeniul
productiei, transportului sau distributiei de apă potabilă;
e) contractul are ca obiect cumpărarea de energie, de
produse energetice ale industriei extractive sau de alti combustibili în scopul
desfăsurării de activităti în domeniul prospectării sau extractiei de petrol
brut, de gaze naturale, cărbuni sau de alti combustibili solizi;
f) contractul are ca obiect:
- cumpărarea sau închirierea, prin orice mijloace
financiare, de terenuri/clădiri/alte bunuri imobiliare existente sau a
drepturilor asupra acestora; atribuirea contractelor pentru achizitia
serviciilor de intermediere financiară, care se încheie, indiferent de formă,
în legătură cu contractul de cumpărare sau de închiriere, se supune
prevederilor prezentei ordonante de urgentă;
- cumpărarea, dezvoltarea, productia sau coproductia
de programe de către institutii de radiodifuziune si televiziune, precum si
achizitia de timpi de emisie;
- prestarea de servicii de telefonie, de telegrafie,
telex si întretinere a retelei, de radioficare si de comunicatii prin satelit;
- prestarea de servicii de arbitrare si conciliere;
- prestarea de servicii de intermediere financiară în
legătură cu emiterea, cumpărarea, vânzarea sau transferul valorilor mobiliare
ori al altor instrumente financiare, precum si prestarea de servicii de către
Banca Natională a României;
- angajarea de fortă de muncă, respectiv încheierea de
contracte de muncă;
- prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare,
remunerate integral de către autoritatea contractantă si ale căror rezultate nu
sunt necesare autoritătii contractante în propriul beneficiu.
În oricare dintre cazurile prevăzute în cadrul
prezentului alineat autoritatea contractantă are obligatia de a atribui
contractul de achizitie publică pe baza respectării unor criterii de natură
economică si, în măsura în care este posibil, prin utilizarea sistemului
concurential adaptat la specificul achizitiei.
(2) Autoritatea contractantă nu are obligatia de a
aplica prevederile prezentei ordonante de urgentă atunci când achizitionează:
a) servicii hoteluri si restaurante;
b) servicii de transport pe calea ferată;
c) servicii de transport pe apă;
d) servicii anexe si auxiliare transportului;
e) servicii juridice;
f) servicii de selectie si plasare a fortei de muncă;
g) servicii de investigatie si protectie a bunurilor
si persoanelor;
h) servicii de învătământ;
i) servicii de sănătate si asistentă socială;
j) servicii recreative, culturale si sportive.
În oricare dintre aceste cazuri autoritatea
contractantă are obligatia de a atribui contractul de achizitie publică pe baza
respectării principiilor prevăzute la art. 2, precum si a prevederilor art. 37
referitoare la specificatiile tehnice si ale art. 78 referitoare la dosarul
achizitiei publice si la monitorizarea sistemului achizitiilor publice.
(3) Autoritătile contractante prevăzute la art. 5
alin. (1) lit. d) nu au obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante
de urgentă atunci când achizitionează produse în scopul de a le revinde sau de
a le închiria si nu beneficiază de nici un drept special sau exclusiv cu
privire la produsele pe care urmează să le vândă sau să le închirieze, oricare
alte persoane juridice având si ele dreptul de a vinde sau de a închiria
produse similare în aceleasi conditii ca si autoritatea contractantă.
(4) Autoritătile contractante prevăzute la art. 5
alin. (1) lit. d) nu au obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante
de urgentă atunci când achizitionează:
a) produse, lucrări sau servicii destinate altor
scopuri decât desfăsurării de activităti relevante;
b) produse, lucrări sau servicii destinate
desfăsurării unor activităti relevante în altă tară decât România, în
conditiile în care realizarea acestui scop nu presupune utilizarea fizică a
unei retele sau a unui areal geografic din România.
(5) Prin exceptie de la alin. (4), prevederile
prezentei ordonante de urgentă se aplică în cazul atribuirii unui contract de
achizitie publică sau organizării unui concurs de solutii de către o persoană
juridică ce desfăsoară activităti în domeniul productiei, transportului sau
distributiei de apă potabilă, dacă respectivul contract este în legătură cu
prestarea de servicii de îmbunătătiri funciare si irigatii sau cu proiecte
privind lucrări de constructii hidrotehnice, dar numai în cazul în care volumul
de apă, destinat pentru aprovizionarea cu apă potabilă, reprezintă mai mult de
20% din volumul total de apă pus la dispozitie de instalatiile de irigare, de
drenaj sau de proiectele cu caracter hidrotehnic respective.
(6) Autoritatea contractantă are dreptul de a cumpăra
direct, potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgentă, fără a
avea obligatia de a aplica procedurile prevăzute la art. 9, în cazul în care
achizitionează produse, lucrări sau servicii a căror valoare, fără T.V”A.,
cumulată pe parcursul unui an, nu depăseste echivalentul în lei a 2.000 euro.”
8. La articolul 9 alineatul (1), litera d) va avea
următorul cuprins:
“d) cererea de ofertă, respectiv procedura
simplificată, prin care autoritatea contractantă solicită oferte de la mai
multi furnizori, executanti sau prestatori.”
9. La articolul 9, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
“(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a
organiza un concurs de solutii, respectiv o procedură care permite
acesteia să achizitioneze, în special în domeniul amenajării teritoriului, al
proiectării urbanistice si peisagistice, al arhitecturii sau în cel al
prelucrării datelor, un plan sau un proiect, prin selectarea acestuia pe baze
concurentiale de către un juriu, cu sau fără acordarea de premii
concurentului/concurentilor câstigător/câstigători. Concursul de solutii poate
fi o procedură independentă sau parte a unei proceduri care conduce la
atribuirea unui contract de servicii. Proiectele/planurile depuse de către
concurenti trebuie să rămână anonime până la finalizarea evaluării acestora de
către juriul constituit.”
10. La articolul 11 alineatul (1), litera e) va
avea următorul cuprins:
“e) atunci când, ca urmare a organizării unui concurs
de solutii, trebuie să atribuie contractul de servicii unuia dintre concurentii
câstigători ai concursului respectiv si numai dacă autoritatea contractantă
transmite invitatie de participare tuturor concurentilor câstigători ai
concursului respectiv.”
11. La articolul 12, literele b), e) si h) vor avea
următorul cuprins:
“b) atunci când autoritatea contractantă îsi propune
să achizitioneze, în mod aditional, produse destinate înlocuirii partiale,
suplimentării sau extinderii echipamentelor, instalatiilor sau altor dotări
achizitionate anterior de la un anumit furnizor si constată că aceste produse
nu se pot achizitiona decât de la acelasi furnizor, în vederea evitării
incompatibilitătii sau dificultătilor tehnice sporite de operare si întretinere
pe care le implică achizitionarea de produse cu caracteristici tehnice diferite
de cele deja achizitionate. Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica
această procedură într-un interval, de regulă, nu mai mare de 3 ani de la
atribuirea contractului de achizitie publică initial;
...........................................................................................
e) atunci când, ca urmare a organizării unui concurs
de solutii, trebuie să atribuie contractul de servicii concurentului câstigător
al concursului respectiv;
...........................................................................................
h) în situatie de fortă majoră, respectiv stare de
necesitate ori altele asemenea sau în orice alte cazuri temeinic motivate care
nu au putut fi prevăzute si ale căror circumstante, sub nici o formă, nu se
datorează vreunei actiuni a autoritătii contractante, dar numai pentru
achizitionarea produselor, serviciilor, lucrărilor necesare pentru a face fată
situatiei de extremă urgentă, într-o perioadă imediată, perioadă care nu poate
depăsi durata normală de aplicare a procedurilor de licitatie deschisă sau de
licitatie restrânsă.”
12. La articolul 17, alineatele (2) si (3) vor avea
următorul cuprins:
“(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a
preciza în anuntul de participare la concursul de solutii dacă acesta este
urmat de atribuirea unui contract de servicii unuia dintre concurentii
câstigători ai concursului respectiv.
(3) Autoritatea contractantă are dreptul, în scopul
asigurării unei transparente maxime, de a face cunoscut anuntul de participare
si prin alte mijloace de informare locale, nationale sau internationale, dar
numai după publicarea anuntului respectiv în Monitorul Oficial al României,
Partea a VI-a - Achizitii publice. Anuntul de participare publicat si în alte
mijloace de informare locale, nationale sau internationale trebuie să
mentioneze numărul si data aparitiei Monitorului Oficial al României, Partea a
VI-a - Achizitii publice în care s-a publicat anuntul de participare si nu
trebuie să contină alte informatii decât cele publicate în Monitorul Oficial al
României.”
13. La articolul 17 alineatul (4), literele c) si
d) vor avea următorul cuprins:
“c) atunci când, ca urmare a organizării unui concurs
de solutii, trebuie să atribuie contractul de servicii unuia dintre concurentii
câstigători ai concursului respectiv;
d) atunci când autoritatea contractantă achizitionează
produse ce urmează să fie fabricate exclusiv în scopul cercetării stiintifice,
experimentării sau dezvoltării tehnologice si numai dacă autoritatea contractantă
nu urmăreste asigurarea unei rentabilităti sau acoperirea costurilor aferente
cercetării stiintifice, experimentării sau dezvoltării tehnologice.”
14. La articolul 20, alineatele (2), (3) si (4) vor
avea următorul cuprins:
“(2) În cazul atribuirii contractelor de furnizare si
de servicii, a căror valoare estimată, fără T.V.A., este mai mare decât
echivalentul în lei a 100.000 euro, precum si în cazul contractelor de lucrări,
a căror valoare estimată fără T.V.A. este mai mare decât echivalentul în lei a
1.000.000 euro, data limită stabilită pentru depunerea ofertelor nu trebuie să
fie mai devreme de 52 de zile de la data transmiterii spre publicare a
anuntului de participare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a -
Achizitii publice.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), în
cazul în care autoritatea contractantă a publicat un anunt de intentie
referitor la contractul de achizitie publică ce urmează să fie atribuit,
aceasta are dreptul de a reduce perioada fixată pentru depunerea ofertelor,
care nu trebuie să fie mai mică de 36 de zile de la data transmiterii spre
publicare a anuntului de participare în Monitorul Oficial al României, Partea a
VI-a - Achizitii publice. În cazuri exceptionale autoritatea contractantă are
dreptul de a reduce perioada fixată pentru depunerea ofertelor până la 26 de
zile, dar are obligatia de a prelungi această perioadă până la 36 de zile, dacă
cel putin unul dintre potentialii ofertanti care au obtinut, în conditiile
prezentei ordonante de urgentă, un exemplar din documentatia pentru elaborarea
si prezentarea ofertei solicită acest lucru.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabilă numai în
cazul în care anuntul de intentie a fost transmis de autoritatea contractantă,
spre publicare, cu cel mult 12 luni si cu cel putin 52 de zile înainte de data
transmiterii, spre publicare, a anuntului de participare.”
15. La articolul 20, după alineatul (4) se
introduce alineatul (5) cu următorul cuprins:
“(5) În cazul atribuirii contractelor de furnizare si
de servicii, a căror valoare estimată fără T.V.A. este egală sau mai mică decât
echivalentul în lei a 100.000 euro, precum si în cazul contractelor de lucrări,
a căror valoare estimată fără T.V.A. este egală sau mai mică decât echivalentul
în lei a 1.000.000 euro, data limită stabilită pentru depunerea ofertelor nu
trebuie să fie mai devreme de 10 zile de la data publicării anuntului de
participare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achizitii
publice.”
16. La articolul 21, alineatele (2) si (3) vor avea
următorul cuprins:
“(2) Data limită stabilită de autoritatea contractantă
nu trebuie să fie mai devreme de 37 de zile de la data transmiterii spre
publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achizitii publice,
a anuntului de participare.
(3) Autoritătile contractante care desfăsoară
activităti relevante în sectoarele de utilităti publice au dreptul de a reduce
această perioadă la 26 de zile de la data transmiterii spre publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achizitii publice, a anuntului
de participare.”
17. La articolul 22, alineatele (1), (3), (4) si
(5) vor avea următorul cuprins:
“Art. 22. - (1) În etapa finală a procedurii de
licitatie restrânsă sau negociere competitivă autoritatea contractantă are
obligatia de a stabili si de a include în invitatia de participare adresată
candidatilor selectati data limită pentru depunerea ofertelor.
...........................................................................................
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a),
în cazul în care autoritatea contractantă a publicat un anunt de intentie
referitor la contractul de achizitie publică ce urmează să fie atribuit,
aceasta are dreptul de a reduce perioada fixată pentru depunerea ofertelor,
care nu trebuie să fie mai mică de 26 de zile de la data transmiterii
invitatiei de participare pentru a depune oferta.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabilă numai în
cazul în care anuntul de intentie a fost transmis de către autoritatea
contractantă, spre publicare, cu cel mult 12 luni si cu cel putin 52 de zile
înainte de data transmiterii spre publicare a anuntului de participare.
(5) În cazul în care, din motive de urgentă,
respectarea numărului de zile prevăzut la alin. (2) lit. a) ar cauza prejudicii
autoritătii contractante, aceasta are dreptul de a accelera aplicarea
procedurii de licitatie restrânsă sau de negociere competitivă prin reducerea
numărului de zile, dar nu la mai putin de 10 zile.”
18. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - În cazul aplicării procedurii de cerere de
ofertă autoritatea contractantă are obligatia de a stabili si de a include în
anuntul si în invitatia de participare data limită pentru depunerea ofertelor,
care nu trebuie să fie mai devreme de:
a) 10 zile de la data transmiterii invitatiei de
participare, în cazul atribuirii contractelor de lucrări;
b) 5 zile de la data transmiterii invitatiei de
participare, în cazul atribuirii contractelor de furnizare sau de servicii.”
19. La articolul 26, alineatul (4) se abrogă.
20. La articolul 27, partea introductivă a
alineatului (3) si litera b) vor avea următorul cuprins:
“(3) Numărul de candidati selectati trebuie să se încadreze între limita minimă si limita maximă a intervalului precizat în anuntul de participare sau să fie egal cu numărul precizat în anuntul de participare. Acest număr trebuie stabilit astfel încât să nu afecteze concurenta reală si trebuie să fie:
...........................................................................................
b) nu mai mic de 3 candidati selectati, în cazul
aplicării procedurii prin negociere competitivă, cu conditia să existe un număr
suficient de candidati corespunzători.”
21. La articolul 28, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art. 28. - (1) În cazul aplicării procedurii prin
cerere de ofertă numărul de furnizori, executanti sau de prestatori, cărora
autoritatea contractantă trebuie să le transmită invitatia de participare, este
de cel putin 5, cu conditia să existe un număr suficient de potentiali
ofertanti. Autoritatea contractantă are dreptul de a publica si un anunt
privind aplicarea procedurii prin cerere de ofertă într-o publicatie de
circulatie natională.”
22. La articolul 28, după alineatul (2) se
introduce alineatul (21) cu următorul cuprins:
.(21) Prin exceptie de la prevederile
alin. (2), autoritatea contractantă nu are obligatia de a repeta procedura în
cazul în care a publicat si anuntul prevăzut la alin. (1).”
23. La articolul 30, după alineatul (1) se
introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a
solicita candidatilor/ofertantilor prezentarea de documente care dovedesc
eligibilitatea în sensul prevederilor alin. (1). În cazul
candidatilor/ofertantilor, persoane fizice sau juridice străine, autoritatea
contractantă are obligatia de a lua în considerare documentele considerate ca
fiind suficiente pentru dovedirea eligibilitătii în tara în care
candidatul/ofertantul este rezident.”
24. La articolul 32, după alineatul (1) se introduc
alineatele (2)-(5) cu următorul cuprins:
“(2) În scopul verificării capacitătii
economico-financiare a candidatilor/ofertantilor autoritatea contractantă are
dreptul de a le solicita acestora bilantul contabil sau un document similar cu
bilantul contabil, considerat legal si edificator în tara în care ofertantul/candidatul
este rezident. Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita si alte
documente care dovedesc capacitatea economico-financiară a
candidatilor/ofertantilor, cum ar fi: scrisori de bonitate din partea băncilor,
situatii privind cifra de afaceri globală, confirmarea detinerii unei/unor
asigurări pentru diverse riscuri de natură profesională, în măsura în care
acestea sunt relevante pentru îndeplinirea contractului de achizitie publică.
În cazul în care, din motive temeinic motivate, candidatul/ofertantul nu are
posibilitatea să prezinte documentele solicitate de către autoritatea
contractantă, acesta poate să îsi demonstreze capacitatea economico-financiară
si prin prezentarea altor documente, în măsura în care autoritatea contractantă
le consideră suficient de edificatoare.
(3) În cazul aplicării unei proceduri pentru
atribuirea unui contract de furnizare în scopul verificării capacitătii tehnice
a candidatilor/ofertantilor, autoritatea contractantă are dreptul de a le
solicita acestora, în functie de specificul si de cantitatea produselor ce
urmează să fie furnizate si în măsura în care aceste documente sunt relevante
pentru îndeplinirea contractului, următoarele:
a) informatii referitoare la experienta similară,
concretizată prin îndeplinirea unor contracte similare în ultimii 3 ani,
informatii care vor contine date certificate privind beneficiarul, momentul
încheierii, valoarea, precum si modul de îndeplinire a contractelor respective;
b) informatii referitoare la dotările de natură tehnică
de care dispune candidatul/ofertantul, precum si la sistemul de asigurare a
calitătii produselor;
c) informatii referitoare la personalul/organismul
tehnic de specialitate de care dispune sau al cărui angajament de participare a
fost obtinut de către candidat/ofertant, în special pentru asigurarea
controlului calitătii;
d) certificate sau alte documente emise de organisme
abilitate în acest sens, care să ateste conformitatea produselor cu standarde
relevante.
(4) În cazul aplicării unei proceduri pentru
atribuirea unui contract de servicii în scopul verificării capacitătii tehnice
a candidatilor/ofertantilor, autoritatea contractantă are dreptul de a le
solicita acestora, în functie de specificul si de volumul serviciilor ce
urmează să fie prestate si în măsura în care aceste documente sunt relevante
pentru îndeplinirea contractului, următoarele:
a) informatii referitoare la experienta similară,
concretizată prin îndeplinirea unor contracte similare în ultimii 3 ani,
informatii care vor contine date certificate privind beneficiarul, momentul
încheierii, valoarea, precum si modul de îndeplinire a contractelor respective;
b) informatii referitoare la dotările de natură
tehnică de care dispune candidatul/ofertantul;
c) informatii referitoare la pregătirea si calificarea
personalului de conducere, precum si ale persoanelor responsabile pentru
îndeplinirea contractului de servicii;
d) informatii referitoare la numărul mediu anual al
personalului angajat si al cadrelor de conducere în ultimii 3 ani;
e) informatii privind sistemul de asigurare a
calitătii;
f) informatii referitoare la personalul/organismul
tehnic de specialitate de care dispune sau al cărui angajament de participare a
fost obtinut de către candidat/ofertant pentru asigurarea controlului calitătii;
g) informatii privind proportia în care contractul de
servicii urmează să fie îndeplinit de către subcontractanti.
(5) În cazul aplicării unei proceduri pentru
atribuirea unui contract de lucrări în scopul verificării capacitătii tehnice a
candidatilor/ofertantilor, autoritatea contractantă are dreptul de a le
solicita acestora, în functie de specificul si de volumul lucrărilor ce urmează
să fie executate si în măsura în care aceste documente sunt relevante pentru
îndeplinirea contractului, următoarele:
a) informatii referitoare la experienta similară,
concretizată prin îndeplinirea unor contracte similare în ultimii 5 ani,
informatii care vor contine date certificate privind beneficiarul, momentul
încheierii, valoarea, precum si modul de îndeplinire a contractelor respective;
b) informatii referitoare la dotările de natură
tehnică de care dispune candidatul/ofertantul;
c) informatii referitoare la pregătirea si calificarea
personalului de conducere, precum si ale persoanelor responsabile pentru
îndeplinirea contractului de lucrări;
d) informatii referitoare la numărul mediu anual al
personalului angajat si al cadrelor de conducere în ultimii 3 ani;
e) informatii privind sistemul de asigurare a
calitătii;
f) informatii referitoare la personalul/organismul tehnic
de specialitate de care dispune sau al cărui angajament de participare a fost
obtinut de către candidat/ofertant pentru asigurarea controlului calitătii;
g) informatii privind proportia în care contractul de
servicii urmează să fie îndeplinit de către subcontractanti.”
25. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
“Art. 35. - (1) În cazul aplicării procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publică prin licitatie deschisă,
autoritatea contractantă are obligatia de a asigura obtinerea unui exemplar al
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, în cel mult 6 zile de
la primirea unei solicitări în acest sens, de către orice furnizor, executant
sau prestator de la care a primit în timp rezonabil solicitarea respectivă.
(2) În cazul aplicării procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publică prin licitatie restrânsă sau prin negociere,
autoritatea contractantă are obligatia de a asigura obtinerea imediată a unui
exemplar al documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei de către
toti candidatii selectati cărora li s-a transmis invitatia de participare cu
ofertă.
(3) În cazul aplicării procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publică prin cerere de ofertă, autoritatea
contractantă are obligatia de a asigura obtinerea unui exemplar al
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, în cel mult două zile
de la solicitare, de către toti furnizorii, executantii sau prestatorii care
solicită documentatia respectivă.
(4) Autoritatea contractantă are dreptul de a stabili:
a) modalitatea în care furnizorii, executantii sau
prestatorii care înaintează o solicitare pot obtine exemplarul documentatiei
pentru elaborarea si prezentarea ofertei; si b) după caz, costul exemplarului
documentatiei si, eventual, al transmiterii acestuia, precum si conditiile de
plată asociate.”
26. Articolul 37 va avea următorul cuprins:
“Art. 37. - (1) Fără a afecta reglementările tehnice
obligatorii, astfel cum sunt definite acestea în legislatia internă referitoare
la standardizarea natională, autoritatea contractantă are obligatia de a defini
în caietul de sarcini si în contract specificatiile tehnice, prin referire, de
regulă în următoarea ordine de prioritate, la standarde nationale care adoptă
standarde europene, la alte autorizări/omologări sau specificatii tehnice
comune utilizate în Comunitatea Europeană ori la standarde nationale care
adoptă standarde internationale. În cazul în care nu există astfel de standarde
specificatiile tehnice vor fi definite prin referire la alte standarde
nationale sau prin alte referinte de natură tehnică, în acest ultim caz fiind
obligatorie precizarea mentiunii sau echivalent.
(2) Se interzice definirea în caietul de sarcini a
unor specificatii tehnice care indică o anumită origine/sursă sau productie,
procedee speciale, mărci de fabrică sau de comert, brevete de inventie, licente
de fabricatie sau a oricăror alte cerinte care au ca efect favorizarea unuia
sau mai multor ofertanti.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), se
admite o astfel de indicatie, dar numai însotită de mentiunea sau echivalent
si numai în situatia în care autoritatea contractantă nu are posibilitatea
de a preciza în caietul de sarcini specificatii tehnice suficient de precise si
inteligibile pentru toate părtile interesate.”
27. La articolul 41, după alineatul (1) se
introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Ofertantul are obligatia de a exprima pretul ofertei atât în lei, cât si în euro. În cazul contractelor de achizitie publică formula de actualizare a pretului contractului, aplicată pentru a asigura protectia împotriva inflatiei, nu trebuie să conducă la depăsirea pretului exprimat în euro la data depunerii ofertei.”
28. După articolul 43 se introduce articolul 431 cu
următorul cuprins:
“Art. 431. -
Ofertantii care participă la procedura de atribuire a unui contract pentru
concesiunea de lucrări au obligatia de a include în ofertă lista cuprinzând
persoanele juridice afiliate lor; concesionarul va avea obligatia de a
actualiza această listă, în mod permanent, până la finalizarea contractului
pentru concesiunea lucrărilor.”
29. La articolul 44 alineatul (4), litera a) va
avea următorul cuprins:
.a) aceasta este întocmită utilizându-se specificatii
tehnice definite în alt mod decât cele prevăzute în caietul de sarcini, în
măsura în care ofertantul poate demonstra că solutia propusă asigură
îndeplinirea corespunzătoare a tuturor cerintelor de natură tehnică solicitate
de autoritatea contractantă;”
30. După articolul 45 se introduce articolul 451 cu
următorul cuprins:
“Art. 451. - (1)
Autoritatea contractantă, atunci când urmează să atribuie un contract de
concesiune de lucrări, are dreptul de a solicita:
a) concesionarului să atribuie contracte de lucrări
unor terte părti într-un procent de minimum 30% din totalul lucrărilor ce fac
obiectul concesiunii;
b) ofertantilor să precizeze în ofertă valoarea
contractelor de lucrări pe care acestia intentionează să le atribuie unor terte
părti, ca efect al atribuirii unui contract de concesiune de lucrări.
(2) Autoritatea contractantă are obligatia să
precizeze în anuntul de participare sau în invitatia de participare, precum si
în conditiile contractuale procentul minim impus la care se face referire la
alin. (1) lit. a) sau faptul că potentialilor ofertanti li se solicită să
indice valoarea la care se face referire la alin. (1) lit. b).
(3) Orice ofertant are dreptul să prezinte în ofertă
un procent mai mare decât procentul minim prevăzut la alin. (1) lit. a),
stabilit de către autoritatea contractantă.”
31. La articolul 51, partea introductivă a
alineatului (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 51. - (1) Autoritatea contractantă are obligatia
de a constitui, pentru atribuirea fiecărui contract de achizitie publică în
parte, o comisie de evaluare care răspunde de următoarele activităti:”
32. La articolul 51, după alineatul (1) se
introduce alineatul (11) cu următorul cuprins:
“(11) În cazul în care procedura
aplicată pentru atribuirea contractului de achizitie publică este negocierea cu
o singură sursă, autoritatea contractantă are obligatia de a constitui, pentru
atribuirea fiecărui contract de achizitie publică în parte, o comisie de
evaluare care răspunde de negocierea si stabilirea prevederilor finale ale
clauzelor contractuale.”
33. La articolul 51, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
“(2) Comisia de evaluare sau, după caz, comisia de
negociere este formată din cel putin 3 membri cu pregătire profesională si
experientă relevantă în domeniu, precum si cu probitate morală recunoscută.”
34. La articolul 52, litera c) a alineatului (1) va
avea următorul cuprins:
“c) în functie de criteriile prevăzute în anuntul de
participare, adoptă o decizie sau formulează o opinie;”
35. La articolul 52, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
“(2) Juriul este format din cel putin 3 membri,
persoane fizice independente fată de concurenti, cu pregătire profesională si
experientă relevantă în domeniu, precum si cu probitate morală recunoscută.”
36. La articolul 56, după alineatul (1) se
introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Autoritatea contractantă trebuie să ia în
considerare justificările primite de la ofertant, în conditiile alin. (1),
îndeosebi cele care se referă la:
- fundamentarea economică a modului de formare a
pretului ofertei;
- solutii tehnice adoptate sau conditii deosebit de
favorabile de care beneficiază ofertantul pentru îndeplinirea contractului de
achizitie publică;
- originalitatea ofertei din punct de vedere al
îndeplinirii tuturor cerintelor prevăzute în documentatia pentru elaborarea si
prezentarea ofertei.”
37. La articolul 61, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
“(2) Algoritmul de calcul prevăzut la alin. (1) se
stabileste prin luarea în considerare, alături de pret, a unor variate criterii
de evaluare a ofertei, în functie de specificul fiecărui contract de achizitie
publică în parte cum ar fi, după caz: termen de livrare sau de executie,
costuri curente, raportul cost/eficientă, caracteristici privind nivelul
calitativ, estetic, tehnic sau functional, servicii postvânzare si asistentă
tehnică, angajamente privind livrarea pe termen lung de piese de schimb,
subansambluri sau furnituri, conditii referitoare la aplicarea preferintei
interne, alte elemente considerate semnificative pentru evaluarea ofertelor.
Aceste criterii trebuie să fie definite clar, să aibă legătură concretă cu
specificul contractului si, după ce au fost stabilite, să nu poată fi schimbate
pe toată durata de aplicare a procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publică.”
38. La articolul 63 alineatul (4), după litera d)
se introduce litera e) cu următorul cuprins:
“e) electronică.”
39. La articolul 63, alineatul (5) va avea
următorul cuprins:
“(5) Autoritatea contractantă sau, după caz, furnizorul, executantul ori prestatorul care a transmis documentele prin una dintre formele prevăzute la alin. (4) lit. b)-d) are obligatia de a transmite documentele respective, în cel mult 24 de ore, si prin formă de scrisoare prin postă sau în formă electronică. În cazul în care documentele scrise se transmit în formă electronică, acestora le sunt aplicabile prevederile legale referitoare la semnătura electronică, astfel încât să îndeplinească conditiile de probă si de validitate ale unui act juridic.”
40. La articolul 66, alineatele (1) si (2) vor avea
următorul cuprins:
“Art. 66. - (1) În cazul aplicării procedurii de
licitatie deschisă, cerere de ofertă, precum si la sfârsitul etapei finale în
cazul aplicării procedurii de licitatie restrânsă sau de negociere competitivă,
autoritatea contractantă are obligatia de a transmite simultan tuturor
ofertantilor o comunicare în scris referitoare la rezultatul aplicării
procedurii respective.
(2) În cazul ofertantilor a căror ofertă nu a fost
declarată câstigătoare comunicarea trebuie să motiveze această decizie si să
indice numele ofertantului câstigător, iar în cazul ofertelor declarate
corespunzătoare, să indice inclusiv caracteristicile si avantajele relative ale
ofertei câstigătoare fată de oferta respectivului ofertant necâstigător.”
41. La articolul 68, partea introductivă va avea
următorul cuprins:
“Art. 68. - Autoritatea contractantă are dreptul de a
anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publică,
dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data transmiterii comunicării
privind rezultatul aplicării procedurii de achizitie publică si, oricum,
înainte de data încheierii contractului, în următoarele cazuri:”
42. Articolul 70 va avea următorul cuprins:
“Art. 70. - Autoritatea contractantă are obligatia de
a comunica în scris tuturor participantilor la procedura de achizitie publică,
în cel mult două zile de la data anulării, atât încetarea obligatiilor pe care
acestia si le-au creat prin depunerea de oferte, cât si motivul anulării.”
43. La articolul 71, alineatul (4) va avea
următorul cuprins:
“(4) Fără a fi încălcate prevederile alin. (3), în
cazul în care contractul a fost atribuit prin aplicarea procedurii de licitatie
deschisă, licitatie restrânsă sau negociere competitivă, autoritatea
contractantă are obligatia de a încheia contractul de achizitie publică numai
după 7 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării
procedurii respective.”
44. Articolul 73 se abrogă.
45. La articolul 80, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
.(2) Autoritatea contractantă este competentă să solutioneze
contestatiile înaintate pe cale administrativă. Autoritatea contractantă are
obligatia să indice în anuntul de participare sau, după caz, în invitatia de
participare denumirea, adresa, faxul si/sau adresa de e-mail a compartimentului
din cadrul autoritătii contractante unde se transmit/depun sau, după caz, se
solutionează contestatiile.”
46. La articolul 81 alineatul (3), litera c) va
avea următorul cuprins:
“c) orice ofertant, numai în cazul în care autoritatea
contractantă a încheiat deja contractul de achizitie publică mai devreme de 7
zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării
procedurii de atribuire a contractului de achizitie publică, dar nu mai târziu
de 15 zile de la data publicării anuntului de atribuire.”
47. Articolul 84 se abrogă.
48. Articolul 85 va avea următorul cuprins:
“Art. 85. - (1) Ori de câte ori primeste o contestatie
autoritatea contractantă suspendă procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publică în cauză.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea, în mod
corespunzător, a oricărei perioade afectate prin suspendare, cu exceptia
perioadelor prevăzute pentru exercitarea căilor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunică de îndată de
către autoritatea contractantă contestatorului, precum si tuturor
participantilor încă implicati în procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publică la data înaintării contestatiei.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
autoritatea contractantă are dreptul de a nu suspenda procedura pentru
atribuirea contractului de achizitie publică în cauză, în oricare dintre
următoarele situatii:
a) contestatia este în mod evident nejustificată sau
continutul acesteia este în mod evident neserios;
b) prin suspendarea aplicării procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publică există pericolul iminent de a afecta grav un
interes public major pe care autoritatea contractantă trebuie să fie în măsură
să îl argumenteze.
(5) Prevederile alin. (1) se aplică fără a îngrădi în
vreun fel capacitatea instantelor de judecată competente de a decide
suspendarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publică.”
49. Articolul 89 va avea următorul cuprins:
“Art. 89. - (1) Forma de atac pe cale administrativă
al actelor si deciziilor nelegale, care determină încălcarea prevederilor
prezentei ordonante de urgentă, este contestatia.
(2) Contestatia trebuie formulată în scris.
(3) Documentul prevăzut la alin. (2) trebuie să
precizeze explicit faptul că reprezintă o contestatie în temeiul prezentei
ordonante de urgentă, să facă referire la actul sau la decizia invocată ca
nelegală, să prezinte interesele lezate si/sau prejudiciile pe care le-a
suferit, le suferă sau le poate suferi contestatorul, precum si modul în care
acesta asteaptă să fie rezolvat cazul în spetă.”
50. La articolul 90, alineatele (1) si (2) vor avea
următorul cuprins:
“Art. 90. - (1) Îndată după primirea unei contestatii
autoritatea contractantă verifică contestatia si estimează temeinicia
suspendării procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publică,
potrivit prevederilor art. 85.
(2) Pentru fiecare contestatie autoritatea
contractantă are obligatia de a formula o rezolutie motivată care trebuie să
fie comunicată contestatorului, precum si celorlalti participanti încă
implicati în procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publică,
într-o perioadă de cel mult 10 zile lucrătoare de la data înaintării
contestatiei.”
51. Articolul 96 va avea următorul cuprins:
“Art. 96. - În cazul în care, prin actiunea în justitie,
se solicită plata de despăgubiri, în baza unui prejudiciu adus ca urmare a unui
act sau a unei decizii nelegale a autoritătii contractante, pentru dovedirea
faptului că au fost încălcate prevederile legale este suficient să se constate:
a) existenta unei hotărâri irevocabile a instantei,
conform prevederilor art. 95;
b) adoptarea de către autoritatea contractantă a unor
măsuri corective ca urmare a contestatiei.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 18 martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
18 martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Bucuresti,
19 aprilie 2002.
Nr. 212.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei
de
urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
18 aprilie 2002.
Nr. 319.