MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 366 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 31 mai 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 89 din 19 martie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea
cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
486. - Hotărâre privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Laboratorului National de Cercetare în Domeniul Conservării si
Restaurării Patrimoniului Cultural National Mobil
492. - Hotărâre pentru schimbarea denumirii
amplasamentului situat în municipiul Bucuresti, str. Stirbei Vodă, sectorul 1,
din “Muzeul National de Istorie” în “Centrul Dâmbovita” si aprobarea
programului prioritar de reconversie functională a amplasamentului si de
finalizare a constructiilor existente
508. - Hotărâre pentru aplicarea Rezolutiei nr.
1.390 (2002) a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite
privind regimul de sanctiuni instituit anterior împotriva Afghanistanului prin
rezolutiile nr. 1.267 (1999) si 1.333 (2000)
ACTE ALE COMISIEI NATIONALE
A VALORILOR MOBILIARE
3/2001. - Ordin pentru punerea în aplicare a Instructiunilor nr. 1/2001 de modificare a Instructiunilor nr. 4/1997 privind conditiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a fi aleasă administrator al unei societăti de investitii financiare
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 19 martie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin. 2 si 3 din
Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitătii
imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicată de Iosif Keszek în Dosarul nr. 3.612/2001
al Judecătoriei Medias.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că asupra constitutionalitătii dispozitiilor
art. 72 alin. 2 si 3 din Legea nr. 7/1996 Curtea Constitutională s-a pronuntat
prin Decizia nr. 176/1999, statuând că aceste dispozitii sunt constitutionale,
neintervenind elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 3 octombrie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
3.612/2001, Judecătoria Medias a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea
cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicată de
Iosif Keszek.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul consideră că
textul art. 72 alin. 2 si 3 din Legea nr. 7/1996 este neconstitutional,
întrucât această lege nu a fost pusă în aplicare, si că tehnica legislativă pe
care ea se bazează este contrară principiului conform căruia România este un
stat unitar, principiu consacrat de art. 1 alin. (1) din Legea fundamentală.
Autorul exceptiei solicită Curtii să pronunte o decizie de interpretare, desi
recunoaste că, potrivit competentei sale, Curtea nu poate pronunta decizii
interpretative, “dar se poate pronunta asupra întelesului contrar Constitutiei
al unei legi sau ordonante, fiind frecventă exprimarea că un text legal este
constitutional «numai în măsura … în care este aplicat într-un anumit sens,
ceea ce, după noi, în fond este tot o modalitate de interpretare».
Judecătoria Medias, exprimându-si opinia, consideră exceptia ca
neîntemeiată, invocând o decizie anterioară a Curtii Constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază că dispozitiile art. 72 alin. 2 si 3
din Legea nr. 7/1996 sunt constitutionale si nu contravin caracterului unitar
al statului. Se arată, pe de o parte, că în legislatia noastră există si alte
norme legale cu aplicabilitate doar pe o anumită parte a teritoriului, iar pe
de altă parte, că asupra acestei exceptii Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr.
176/1999, în sensul respingerii criticilor formulate.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
invocând, în acest sens, Decizia Curtii Constitutionale nr. 176/1999. Se arată
că intrarea în vigoare a unei legi nu se confundă cu punerea ei în aplicare.
Or, Legea nr. 7/1996 este în vigoare, dar punerea ei în aplicare este
conditionată de înfiintarea, organizarea si functionarea birourilor de carte
funciară, asigurarea bazei tehnico-materiale a acestora, de angajarea si
pregătirea personalului, de întocmirea documentelor cadastrale decătre experti
autorizati, pe baza măsurătorilor efectuate la imobilele supuse înscrierii în
cartea funciară.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere alepresedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul exceptiei îl constituie prevederile art. 72 alin. 2 si 3 din
Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, care au următoarea
redactare: “La data finalizării lucrărilor cadastrale si a registrelor de
publicitate imobiliară pentru întreg teritoriul administrativ al unui judet îsi
încetează aplicabilitatea, pentru judetul respectiv, următoarele dispozitii
legale:
- art. 1801, 1802 si 1816-1823 din Codul civil;
- art. 710-720 din Codul de procedură civilă, cu exceptia prevederilor
referitoare la amanet;
- Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea
dispozitiilor referitoare la cărtile funciare, publicat în Monitorul Oficial,
Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificările ulterioare;
- Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cărtilor funciare
provizorii din vechiul Regat în cărti de publicitate funciară, publicată în
Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificările ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cărtilor
funduare centrale pentru căile ferate si canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silită imobiliară, cu
modificările ulterioare.
După definitivarea cadastrului la nivelul întregii tări, se abrogă:
- art. 1801, 1802 si 1816-1823 din Codul civil;
- art. 710-720 din Codul de procedură civilă, cu exceptia prevederilor
referitoare la amanet;
- Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea
dispozitiilor referitoare la cărtile funciare, publicat în Monitorul Oficial,
Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificările ulterioare;
- Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cărtilor funciare
provizorii din vechiul Regat în cărti de publicitate funciară, publicată în
Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificările ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cărtilor
funduare centrale pentru căile ferate si canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silită imobiliară, cu
modificările ulterioare.
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- art. 37-43 din Legea fondului funciar nr. 59 din 29 octombrie 1974,
publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 138 din 5 noiembrie 1974, cu
modificările ulterioare;
- anexa nr. 1 la Decretul nr. 146/1985 privind înfiintarea colectivelor
de lucrări cadastrale;
- Decretul nr. 305 din 15 septembrie 1971 privind activitatea geodezică,
topofotogrammetrică si cartografică, precum si procurarea, detinerea si
folosirea datelor si documentelor rezultate din această activitate, publicat în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 111 din 26 septembrie 1971;
- orice alte dispozitii contrare prezentei legi.”
Principala critică de neconstitutionalitate priveste punerea în aplicare
a dispozitiilor Legii nr. 7/1996, aceasta urmând să se facă pe judete în raport
de finalizarea lucrărilor de cadastru. Autorul exceptiei sustine că această
lege nu a fost pusă în aplicare si că tehnica legislativă pe care ea se bazează
este contrară principiului potrivit căruiaRomânia este un stat unitar,
principiu consacrat de art. 1alin. (1) din Legea fundamentală.
În istoria statului unitar român au existat si mai existănorme legale
aplicabile doar pe o anumită parte a teritoriului national, ca de exemplu:
Legea nr. LX/1881 privitoare la executarea silită imobiliară în Transilvania,
Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, Legea nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România.
Existenta unor acte normative diferite pentru anumite zone ale tării nu
este de natură să afecteze caracterul unitar al statului, ci pune numai
problema aplicării în spatiu a respectivelor acte. Unificarea legislatiei,
realizată prin extinderea legislatiei din vechiul Regat pe întreg cuprinsul
tării, a înlăturat conflictele de legi interprovinciale. Legea nr. 7/1996 pune
capăt unei asemenea situatii, anume aplicării unor reglementări legale
diferite, pe de o parte, în Transilvania, iar pe de altă parte, în vechiul
Regat, în ceea ce priveste publicitatea imobiliară, realizată prin sistemulde
carte funciară si, respectiv, prin registrele de transcriptiuni si
inscriptiuni. Ca efect al aplicării Legii nr. 7/1996 se va realiza o unificare
legislativă a regimului de publicitate imobiliară; acest regim urmează să se
aplice pe întregul teritoriu, dar, datorită complexitătii conditiilor tehnice,
nu dintr-o dată, ci treptat. Esential în această materie este faptul că, în
ceea ce priveste coexistenta în spatiu a două ori chiar a mai multor
reglementări legale, există o singură autoritate legiuitoare de la care emană
aceste reglementări, nefiind vorba despre un conflict de suveranitate – care
priveste dreptul international public - si nici despre existenta unor
reglementări multiple într-un stat federal – care ar conduce la domeniul
dreptului interprovincial.
De altfel, asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 72 alin. 2 si
3 din Legea nr. 7/1996 Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia nr.
176 din 16 noiembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 64 din 14 februarie 2000, statuând că aceste dispozitii sunt
constitutionale. Întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să determine
o reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât considerentele,
cât si solutia din această decizie îsi păstrează valabilitatea si în cauza de
fată.
În ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei privind pronuntarea
de către Curtea Constitutională a unei decizii de interpretare, prin care
urmează să se constate că textul este neconstitutional folosindu-se exprimarea
“în măsura în care”, Curtea constată că aceasta nu poate fi primită.
Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea
Constitutională nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra întelesului său contrar Constitutiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin.
2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, exceptie
ridicată de Iosif Keszek în Dosarul nr. 3.612/2001 al Judecătoriei Medias.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 19 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Laboratorului National de Cercetare în
Domeniul Conservării si Restaurării Patrimoniului Cultural National Mobil
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. II
din Legea nr. 574/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
9/2001 privind unele măsuri în domeniile culturii si artei, cultelor,
cinematografiei si dreptului de autor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Laboratorul National de Cercetare în Domeniul Conservării
si Restaurării Patrimoniului Cultural National Mobil, denumit în continuare Laboratorul
National de Cercetare, se înfiintează, se organizează si functionează ca
institutie publică cu personalitate juridică, în subordinea inisterului
Culturii si Cultelor.
(2) Laboratorul National de Cercetare are sediul în imobilul aflat în
administrarea Muzeului National de Istorie al României, situat în municipiul
Bucuresti, Calea Victoriei nr. 12, sectorul 3.
(3) Spatiile în care Laboratorul National de Cercetare îsi are sediul se
atribuie în folosintă gratuită, pe o perioadă de 10 ani, de către Muzeul
National de Istorie al României.
Laboratorul National de Cercetare va suporta cheltuielile de întretinere
a spatiilor atribuite în folosintă.
(4) Predarea-preluarea spatiilor se face pe baza protocolului încheiat
între Muzeul National de Istorie al României si Laboratorul National de
Cercetare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 2. - (1) Laboratorul National de Cercetare are următoarele
atributii principale:
a) investighează cu mijloace specifice de analiză materialele
constituente ale bunurilor culturale mobile, în functie de compozitie,
tehnologia de prelucrare si provenientă;
b) experimentează materiale necesare pentru conservarea si restaurarea
bunurilor culturale mobile, precum si pentru combaterea agentilor biologici;
c) colaborează cu specialistii în domeniu la expertizarea bunurilor
culturale clasate sau în curs de clasare;
d) pregăteste si perfectionează specialisti în domeniile investigării,
conservării si restaurării bunurilor culturale mobile;
e) colaborează cu institutii de specialitate din tară si din
străinătate.
(2) Laboratorul National de Cercetare îndeplineste orice alte atributii
prevăzute de dispozitiile legale în vigoare.
Art. 3. - (1) În exercitarea atributiilor sale Laboratorul National de
Cercetare desfăsoară următoarele activităti:
a) efectuează analize de structură si compozitie a bunurilor cu
semnificatie artistică si istoric-documentară;
b) stabileste conditii de compatibilitate a materialelor utilizate în
timpul operatiunilor de conservare si restaurare a operelor cu materialele
constituente;
c) efectuează analize de datare a bunurilor cu semnificatie arheologică
si artistică;
d) organizează cursuri de pregătire si perfectionare a personalului
implicat în activitatea de investigatii fizico-chimice si biologice, precum si
cursuri de informare pentru restauratori, conservatori, arheologi si
muzeografi;
e) mediatizează rezultatele prin publicarea de articole în revistele de
specialitate si prin comunicări la congrese si sesiuni stiintifice; editează
revista .Studii de conservare”;
f) organizează manifestări culturale, studii si proiecte.
(2) Laboratorul National de Cercetare desfăsoară orice alte activităti
prevăzute de dispozitiile legale în vigoare.
Art. 4. - (1) Structura organizatorică a Laboratorului National de
Cercetare, atributiile si modul de functionare ale compartimentelor din
aparatul propriu al acestuia, precum si relatiile functionale dintre acestea se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare aprobat prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.
(2) Numărul maxim de posturi este de 24.
(3) Salarizarea personalului Laboratorului National de Cercetare se face
potrivit anexelor nr. IV/2, IV/3, V/1, V/2 si VI/1 la Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază
pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 5. - În cadrul Laboratorului National de Cercetare, prin ordin al
ministrului culturii si cultelor se pot organiza servicii, birouri sau
colective temporare pentru realizarea unor programe, proiecte, studii sau
cercetări în domeniul conservării si restaurării patrimoniului cultural
national mobil.
Art. 6. - (1) Laboratorul National de Cercetare este condus de un
director numit prin ordin al ministrului culturii si cultelor, potrivit legii.
(2) Directorul Laboratorului National de Cercetare conduce întreaga
activitate a institutiei, pe care o reprezintă în raporturile cu autoritătile
publice, institutii si organizatii, precum si cu persoanele fizice si juridice
din tară sau dinstrăinătate.
(3) Directorul Laboratorului National de Cercetare este ordonator
tertiar de credite.
(4) Directorul Laboratorului National de Cercetare numeste si eliberează
din functie, în conditiile legii, personalul din aparatul propriu.
(5) În exercitarea atributiilor sale directorul Laboratorului National
de Cercetare emite decizii.
Art. 7. - (1) Cheltuielile curente si de capital ale Laboratorului
National de Cercetare se finantează din venituri extrabugetare si din alocatii
de la bugetul de stat.
(2) Veniturile extrabugetare se obtin din activităti realizate direct de
Laboratorul National de Cercetare, si anume din:
a) perceperea tarifelor pentru organizarea cursurilor de pregătire,
perfectionare si informare a personalului propriu, a altor persoane fizice,
precum si a personalului din cadrul persoanelor juridice de drept public sau de
drept privat, în domeniul investigării, conservării si restaurării bunurilor
culturale mobile;
b) perceperea tarifelor pentru efectuarea de analize despecialitate ale
materialelor necesare pentru conservarea si restaurarea bunurilor culturale
mobile, în domeniul climatologiei, precum si pentru combaterea agentilor
biologici;
c) perceperea tarifelor pentru expertizarea bunurilor culturale mobile;
d) perceperea tarifelor pentru efectuarea altor analize de specialitate,
la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, din tară ori din străinătate;
e) organizarea de manifestări culturale, studii, proiecte, precum si din
exploatarea unor bunuri aflate în administrare;
f) donatii si sponsorizări;
g) alte activităti specifice realizate de Laboratorul National de
Cercetare, potrivit legii.
(3) Veniturile extrabugetare realizate de Laboratorul National de
Cercetare se gestionează în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 9/1996 privind îmbunătătirea sistemului de finantare a institutiilor publice
de cultură finantate din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din
aceste institutii, precum si îmbunătătirea salarizării personalului din
institutiile si activitătile cu profil cultural, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 86/1996, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 8. - Finantarea cheltuielilor de organizare si functionare care
urmează să fie efectuate în exercitiul financiar 2002 se suportă în limita
bugetului aprobat Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 9. - Laboratorul National de Cercetare are dreptul, pentru
îndeplinirea activitătilor specifice, la un autoturism, în parc comun, cu un
consum lunar de maximum 150 de litri.
Art. 10. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, la
capitolul II “Organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
institutii publice finantate din venituri extrabugetare si din alocatii de la
bugetul de stat” din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 28/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 19 ianuarie 2001, cu
modificările si completările ulterioare, după nr. crt. 472 se introduce nr. crt.
473 cu următorul cuprins:
“473. - Laboratorul
National de Cercetare în Domeniul Conservării si Restaurării Patrimoniului
Cultural National Mobil - venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de
stat”.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 16 mai
2002.
Nr. 486.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
schimbarea denumirii amplasamentului situat în municipiul Bucuresti, str.
Stirbei Vodă, sectorul 1, din “Muzeul National de Istorie” în “Centrul
Dâmbovita” si aprobarea programului
prioritar de reconversie functională a amplasamentului si de finalizare
a constructiilor existente
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 3
alin. (1) si (2) din Hotărârea Guvernului nr. 82/2002 privind trecerea unor
imobile din domeniul public al statului în domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului Justitiei, a Ministerului Culturii si Cultelor si a
Societătii Române de Radiodifuziune în administrarea Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, precum si mandatarea acestuia de a
initia un program prioritar de reconversie functională a amplasamentului si de
finalizare a constructiilor existente,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă schimbarea denumirii amplasamentului situat în
municipiul Bucuresti, str. Stirbei Vodă, sectorul 1, din “Muzeul National de
Istorie” în “Centrul Dâmbovita”.
Art. 2. - Se aprobă Programul prioritar de reconversie functională a
amplasamentului .Centrul Dâmbovita” si de finalizare a constructiilor
existente, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3. - În scopul realizării programului prevăzut la art. 2 se
mandatează Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei să
înceapă procedura de initiere a unui proiect public-privat, în conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de
parteneriat public-privat.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti, 16 mai 2002.
Nr. 492.
ANEXĂ
PROGRAMUL PRIORITAR
de reconversie functională a amplasamentului “Centrul Dâmbovita” si de
finalizare a constructiilor existente
Având în vedere valoarea amplasamentului si a lucrărilor deja executate,
până în anul 1989, la obiectivul de investitii “Muzeul National de Istorie” din
municipiul Bucuresti, precum si imposibilitatea asigurării prin bugetul de stat
a fondurilor necesare finalizării acestuia, Guvernul României decide realizarea
prezentului program de reconversie functională a amplasamentului si de
finalizare a constructiilor existente, printr-un contract de parteneriat
public-privat.
Centrul polifunctional ce se va realiza va purta denumirea “Centrul
Dâmbovita”.
Amplasamentul este delimitat de străzile Stirbei Vodă, Splaiul Independentei,
Constantin Noica si Calea Plevnei, terenul destinat programului fiind în
suprafată de 101.947 m2, din care 35.597 m2 este suprafată construită.
I. Clădirea destinată initial “Muzeului National de Istorie” este o
clădire abandonată în faza de “rosu”, cu o suprafată totală desfăsurată de
114.947 m2, din care 32.278 m2 subsoluri si 35.597 m2 suprafată construită,
având două niveluri subterane si 7 niveluri supraterane, din care 3 partiale.
Clădirea va fi reconvertită functional si adaptată pentruo functiune
complexă urbană, în concordantă cu prevederile Planului de urbanism general al
municipiului Bucuresti si ale regulamentului aferent, urmând să cuprindă dotări
pentru turism, hoteluri, comert, cultură, sănătate, locuinte, birouri, cu
spatiile anexe necesare. Reconversia functională este lăsată la latitudinea
investitorului, dar se va tine seama de intentia de a se crea o dotare urbană
de prestigiu, destinată în mare parte accesului public.
Corpul de vest al clădirii (corpul D) se află în stadiul de fundatii,
utilizarea sau dezafectarea acestora rămânând la latitudinea investitorului.
Se va urmări utilizarea cât mai eficientă a spatiului în cadrul
volumului existent, fără a se efectua interventiiimportante asupra fatadelor si
înăltimii clădirii existente.
II. Terenul liber va fi utilizat la dorinta investitorului, pe baza
documentatiei de urbanism si amenajare a teritoriului, cu următoarele
obligatii:
1. Se va executa un parcaj care să acopere necesitătile totale ale
amplasamentului. Clădirea parcajului va fi astfel amplasată si realizată încât
să nu deranjeze din punct devedere estetic si, tinându-se seama de
caracteristicile terenului, este preferabil să fie supraterană.
2. În cazul
în care clădirea parcajului oferă fatade spre arterele majore, acestea vor avea
amplasate la parter functiuni complementare de interes public: comert etc.
3. Din totalul terenului se va rezerva o suprafată de 5.000-10.000 m2 destinată construirii
sediului Radiodifuziunii Române. Delimitarea terenului rezervat se va face de
către investitor în cadrul ofertei în asa fel încât să se creeze câtmai putine
servituti urbanistice.
4. Terenul rămas va fi utilizat pentru functiuni compatibile prevăzute
în cadrul Planului de urbanism general si al Regulamentului local de urbanism
ale municipiului Bucuresti, în conformitate cu proiectul de valorificare
economică a amplasamentului lăsat la latitudinea investitorului.
În acest context vor fi apreciate însă acele functiuni care prezintă si
interes social sau public, constituind un criteriu important de calificare.
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) si ale art. 4 in
Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
întocmi studiul de prefezabilitate si va începe procedura de initiere a unui
proiect departeneriat public-privat în scopul realizării prezentului program de
reconversie functională a amplasamentului “Centrul Dâmbovita” si de finalizare
a constructiilor existente.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aplicarea Rezolutiei nr. 1.390 (2002) a Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite privind regimul de sanctiuni instituit anterior
împotriva Afghanistanului prin rezolutiile nr. 1.267 (1999) si 1.333 (2000)
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
în aplicarea prevederilor Rezolutiei nr. 1.390 din 16 ianuarie 2002 a
Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite,
pentru îndeplinirea obligatiei care revine statelor membre ale Organizatiei
Natiunilor Unite de a îndeplini rezolutiileadoptate de Consiliul de Securitate,
în conformitate cu cap. VII din Carta Organizatiei Natiunilor Unite,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Autoritătile si institutiile publice, persoanele fizice si
persoanele juridice române, precum si persoanele fizice si persoanele juridice
străine aflate pe teritoriul României vor respecta prevederile Rezolutiei nr.
1.390 (2002) a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite
privind regimul de sanctiuni instituit anterior împotriva Afghanistanului prin
rezolutiile nr. 1.267 (1999) si 1.333 (2000), al cărei text este prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Orice încălcare a prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea administrativă, contraventională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
p. Ministrul apărării nationale,
Sorin Encutescu,
secretar de stat
p. Ministru de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 23 mai
2002.
Nr. 508.
ANEXĂ
Rezolutia nr. 1.390 (2002) a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite
Adoptată la cea de-a 4.452-a sedintă a Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite din 16 ianuarie 2002
Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite, denumit în
cele ce urmează Consiliul, evocând rezolutiile sale nr. 1.267 (1999) din
15 octombrie 1999, nr. 1.333 (2000) din 19 decembrie 2000 si nr. 1.363 (2001)
din 30 iulie 2001,
reafirmând rezolutiile sale anterioare privind Afghanistanul, în special
rezolutiile nr. 1.378 (2001) din 14 noiembrie 2001 si nr. 1.388 (2001) din 6
decembrie 2001,
reafirmând, de asemenea, rezolutiile sale nr. 1.368 (2001) din 12
septembrie 2001 si nr. 1.373 (2001) din 28 septembrie 2001 si reiterând
sprijinul său pentru eforturile internationale de eradicare a terorismului, în
conformitate cu Carta Organizatiei Natiunilor Unite,
reafirmând condamnarea fără echivoc a atacurilor teroriste care au avut
loc în New York, Washington D.C. si Pennsylvania la 11 septembrie 2001,
exprimându-si hotărârea de a interzice orice asemenea acte, luând notă de
activitătile neîntrerupte ale lui Osama bin Laden si ale retelei “Al-Qaida” în
sprijinirea terorismului international si exprimându-si hotărârea de a
desfiinta această retea,
luând notă de incriminarea lui Osama bin Laden si a asociatilor lui, inter
alia, de către Statele Unite ale Americii pentru atentatele cu bombă asupra
ambasadelor S.U.A. de la Nairobi, Kenia, si Dar-es-Salaam, Tanzania, din 7
august 1998,
constatând că Talibanul a esuat să se conformeze cererilor din paragraful
13 al Rezolutiei nr. 1.214 (1998) din 8 decembrie 1998, ale paragrafului 2 al
Rezolutiei nr. 1.267 (1999) si ale paragrafelor 1, 2 si 3 din Rezolutia nr.
1.333 (2000),
condamnând Talibanul pentru permiterea folosirii Afghanistanului ca bază
pentru pregătire siactivităti teroriste, inclusiv exportul terorismului de
către reteaua “Al-Qaida” si alte grupuri
teroriste, precum si pentru folosirea mercenarilor străini în actiuni
ostile pe teritoriul Afghanistanului,
condamnând reteaua “Al-Qaida” si alte grupuri teroriste asociate pentru
multiplele acte teroriste criminale care au avut ca scop producerea unor
victime numeroase în rândul civililor nevinovati, precum si distrugerea
proprietătii,
reafirmând în continuare că actele de terorism international constituie
o amenintare la adresa păcii si securitătii internationale,
actionând în baza cap. VII din Carta Organizatiei Natiunilor Unite:
1. decide să continue măsurile impuse prin paragraful 8 (c) din
Rezolutia nr. 1.333 (2000) si ia notă de aplicarea neîntreruptă a măsurilor
impuse prin paragraful 4 (b) din Rezolutia nr. 1.267 (1999), în conformitate cu
pct. 2, si decide să pună capăt măsurilor impuse prin paragraful 4 (a) din
Rezolutia nr. 1.267 (1999);
2. decide ca toate statele să întreprindă următoarele măsuri în legătură
cu Osama bin Laden, membrii retelei “Al-Qaida”, Talibanul si alte persoane,
grupuri, întreprinderi sau entităti asociate cu acestia, conform listei
întocmite ca urmare a Rezolutiei nr. 1.267 (1999) si nr. 1.333 (2000), care va
fi actualizată în mod regulat de către Comitetul stabilit prin Rezolutia nr.
1.267 (1999), denumit în cele ce urmează Comitetul:
a) să înghete fără întârziere fondurile si alte bunuri financiare sau
resurse economice aleacestor persoane, grupuri, întreprinderi si entităti,
inclusiv fondurile provenite din proprietăti detinute sau controlate direct ori
indirect de către acestia sau de către persoane actionând în numele ori la
comanda acestora, si să asigure ca aceste fonduri sau oricare alte fonduri,
bunuri financiare sau resurse economice să nu fie făcute, în mod direct sau
indirect, disponibile în folosul acestor persoane de către cetătenii lor sau
oricare alte persoane de pe teritoriul lor;
b) să prevină intrarea pe teritoriul lor sau tranzitarea teritoriului
lor de către aceste persoane, prevăzându-se că nimic din acest paragraf nu
obligă nici un stat să interzică intrarea pe teritoriul său sau cererea de
părăsire a teritoriului său de către cetătenii săi si că acest paragraf nu se
va aplica acolo unde intrarea sau tranzitarea teritoriului este necesară pentru
realizarea unui proces judiciar sau când Comitetul determină, numai de la caz
la caz, că intrarea sau tranzitul este justificat;
c) să prevină furnizarea, vânzarea si transferul, în mod direct sau
indirect, de terenuri cătrea ceste persoane, grupuri, întreprinderi si entităti
aflate pe teritoriul lor sau de către cetătenii lor
aflati în afara
granitelor lor ori folosirea pavilioanelor lor maritime si aeriene sau de
armament si
materiale înrudite,
de orice tip, inclusiv arme si munitie, vehicule militare si echipament,
echipament paramilitar sau componente separate ale acestora, instrumente
tehnice, asistentă sau pregătire în legătură cu activităti militare;
3. decide că măsurile la care se face referire la pct. 1 si 2 vor fi
revăzute în termen de 12 luni si că la sfârsitul acestei perioade Consiliul fie
va permite continuarea acestor măsuri, fie va decide îmbunătătirea lor, în
conformitate cu principiile si scopurile acestei rezolutii;
4. reaminteste obligatia ca toate statele membre să implementeze în
întregime Rezolutia nr. 1.373 (2001), inclusiv în ceea ce priveste orice membru
al Talibanului si al organizatiei “Al-Qaida”, precum si orice persoane,
grupuri, întreprinderi si entităti asociate cu Talibanul si organizatia
“Al-Qaida”, care au participat la finantarea, planificarea, facilitarea si
pregătirea sau înfăptuirea de acte teroriste ori la sprijinirea de acte
teroriste;
5. cere Comitetului să preia următoarele sarcini si să raporteze asupra
activitătii sale, cu observatii si recomandări, Consiliului:
a) să reactualizeze în mod regulat lista la care se face referire la
pct. 2, pe baza informatiilor relevante furnizate de statele membre si
organizatiile regionale;
b) să ceară de la toate statele membre informatii în legătură cu
actiunile întreprinse deacestea pentru implementarea eficace a măsurilor la
care se face referire la pct. 2 si apoi să solicite de la acestea orice
informatii ulterioare pe care Comitetul poate să le considere necesare;
c) să pregătească raporturi periodice Consiliului cu privire la
informatiile transmiseComitetului, referitoare la implementarea acestei
rezolutii;
d) să difuzeze cu promptitudine criteriile si liniile directoare care ar
putea fi necesare în facilitarea implementării măsurilor prevăzute la pct. 2;
e) să facă publice informatiile pe care le consideră relevante, inclusiv
lista la care se referă pct. 2, prin mass-media corespunzătoare;
f) să coopereze cu alte comitete pentru sanctiuni ale Consiliului si cu
Comitetul înfiintat potrivit paragrafului 6 din Rezolutia sa nr. 1.373 (2001);
6. cere tuturor statelor să raporteze Comitetului, nu mai târziu de 90
de zile de la data adoptării prezentei rezolutii si ulterior, potrivit unei
programări care va fi propusă de Comitet, asupra evolutiilor ce s-au
înregistrat în implementarea măsurilor la care se referă pct. 2;
7. cere tuturor statelor, organismelor relevante din sistemul O.N.U. si
altor organizatii si părti interesate să coopereze cu Comitetul si cu grupul de
monitorizare mentionat la pct. 9;
8. cere tuturor statelor să ia măsuri imediate pentru întărirea si
aplicarea, prin emiterea deacte legislative si măsuri administrative, atunci
când este cazul, a măsurilor impuse de legile interne împotriva cetătenilor
lor, indivizilor si entitătilor care operează în teritoriul lor, să prevină si
să pedepsească încălcările prevederilor pct. 2, să informeze Comitetul asupra
adoptării unor astfel de măsuri si invită statele să raporteze Comitetului
rezultatele tuturor investigatiilor sau măsurilor de întărire asociate,
exceptând cazul în care aceasta ar compromite cursul investigării sau aplicarea
măsurilor de întărire;
9. cere secretarului general să încredinteze grupului de monitorizare
stabilit prin paragraful 4 (a) al Rezolutiei nr. 1.363 (2001), al cărui mandat
expiră la 10 ianuarie 2002, să monitorizeze pentru o perioadă de 12 luni
implementarea măsurilor care sunt cuprinse la pct. 2;
10. cere grupului de monitorizare să raporteze Comitetului până la data
de 31 martie 2002 si ulterior, la fiecare 4 luni;
11. hotărăste să urmărească în continuare această chestiune.
COMISIA NATIONALĂ A
VALORILOR MOBILIARE
pentru
punerea în aplicare a Instructiunilor nr. 1/2001 de modificare a
Instructiunilor nr. 4/1997 privind conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească o persoană pentru a fi aleasă administrator al unei societăti de
investitii financiare
În conformitate cu prevederile art. 13 si ale art. 14 alin. 3 din Legea
nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, potrivit art. 7
alin. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 5/1997 privind măsurile
pentru evidenta actionarilor, organizarea si desfăsurarea primei adunări
generale a actionarilor la societătile comerciale privatizabile prin Legea nr.
55/1995, aprobată si modificată prin Legea nr. 87/1997,
vicepresedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile nr. 1/2001 de modificare a
Instructiunilor nr. 4/1997 privind conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească o persoană pentru a putea fi aleasă administrator al unei
societăti de investitii financiare si se dispune publicarea acestora în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - Instructiunile mentionate la art. 1 intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Departamentul autorizare reglementare si Secretariatul general vor aduce la îndeplinire prezentul ordin.
Vicepresedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
prof. univ. dr. Gabriela Victoria Anghelache
Bucuresti, 20 iunie
2001.
Nr. 3.
INSTRUCTIUNILE Nr. 1/2001
de modificare a Instructiunilor nr. 4/1997 privind conditiile pe care
trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi aleasă administrator
al unei societăti de investitii financiare
Art. 1. - Membrii consiliului de administratie al unei societăti de
investitii financiare vor fi persoane fizice cu cetătenie română.
Art. 2. - Numărul membrilor va fi de minimum 5 si întotdeauna impar.
Art. 3. - Conditiile care trebuie îndeplinite de o persoană pentru a
putea fi aleasă în consiliul de administratie al unei societăti de investitii
financiare sunt următoarele:
a) studii superioare;
b) experientă de minimum 5 ani în domeniile juridic, financiar sau al
afacerilor;
c) să nu fi fost condamnată pentru fapte prevăzute de legea penală;
d) să aibă o bună reputatie;
e) să nu fi fost sanctionată de Comisia Natională a Valorilor Mobiliare
sau de Banca Natională a României cu interdictia de a lucra în sectorul
financiar-bancar;
f) în cazul în care este membru si în consiliul de administratie al unei
societăti comerciale ale cărei valori mobiliare fac parte din portofoliul
respectivei societăti de investitii financiare trebuie să se abtină de la vot
atunci când apare ca persoană implicată atât în calitate de administrator al
societătii de investitii financiare, cât si în calitate de administrator al
societătii comerciale respective;
g) să nu facă parte din consiliul de administratie al societătii de
administrare a societătii de investitii financiare sau din consiliul de
administratie al societătii de depozitare a activelor societătii de investitii
financiare; să nu detină, direct sau împreună cu sotul/sotia, rudele până la
gradul al treilea sau afinii până la gradul al doilea, mai mult de 5% din
capitalul social al societătii de depozitare sau al societătii de administrare;
h) să nu detină, direct sau împreună cu sotul/sotia, rudele până la
gradul al treilea sau afinii până la gradul al doilea, o pozitie semnificativă
la respectiva societate de investitii financiare.
Art. 4. - Conditiile prevăzute la art. 3 trebuie mentinute pe toată
durata mandatului membrilor consiliului de administratie.
Art. 5. - Oricare dintre membrii consiliului de administratie al unei
societăti de investitii financiare este obligat să aducă la cunostintă Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare aparitia unei situatii de incompatibilitate
prevăzute la art. 3 în care se află acesta sau ceilalti membri ai consiliului
de administratie, în termen de 30 de zile de la aparitia respectivei situatii.
Art. 6. - Încălcarea prevederilor prezentelor instructiuni atrage invalidarea persoanelor din calitatea de membru al consiliului de administratie al societătii de investitii financiare si interdictia de a mai exercita activităti pe piata de capital pe o perioadă cuprinsă între 6 luni si 3 ani.