MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 164 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 7 martie 2002
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
162. - Hotărâre privind
depozitarea deseurilor
165. - Hotărâre pentru modificarea
si completarea Strategiei privind privatizarea societătilor comerciale din
turism, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 436/2001
166. - Hotărâre privind
transmiterea unui imobil în proprietatea publică a comunei Trusesti, judetul
Botosani
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
102/34. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate privind aprobarea Strategiei pentru implementarea finantării bazate pe
caz în spitalele din România
310. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind prospectul de emisiune al certificatelor de
trezorerie cu discont lansate în luna martie 2002
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
depozitarea deseurilor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 54 pct. 2 lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
426/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre are ca obiect
stabilirea cadrului legal pentru desfăsurarea activitătii de depozitare a
deseurilor, atât pentru realizarea, exploatarea, monitorizarea, închiderea si urmărirea postînchidere a
depozitelor noi, cât si pentru închiderea si urmărirea postînchidere a
depozitelor existente, în conditii de protectie a mediului si sănătătii
populatiei.
(2) Reglementarea acestei activităti are drept scop
prevenirea sau reducerea pe cât posibil a efectelor negative asupra mediului,
în special poluarea apelor de suprafată, subterane, a solului, aerului,
inclusiv a efectului de seră, precum si a oricărui risc pentru sănătatea
populatiei, pe întreaga durată de viată a depozitului, cât si după expirarea
acesteia.
(3) Semnificatia termenilor specifici utilizati este
prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Prevederile pezentei hotărâri se aplică
oricărui depozit definit conform lit. b) din anexa nr. 1.
Art. 3. - Prezenta hotărâre nu se aplică următoarelor
activităti:
a) împrăstierea pe
sol, în scopul ameliorării calitătii sau fertilizării, a nămolurilor de la
statiile de epurare orăsenesti, a nămolurilor de dragare sau a altor tipuri de
nămoluri similare;
b) folosirea unor deseuri inerte la lucrări de
reamenajare/restaurare, umplere sau pentru constructii în depozite de deseuri;
c) depunerea nămolurilor de dragare nepericuloase în
lungul apelor din care au fost extrase sau în albia râurilor;
d) depozitarea solului necontaminat sau a deseurilor
inerte rezultate în urma activitătilor de prospectare si extractie, a tratării
si stocării resurselor minerale, precum si a celor din exploatarea carierelor.
Art. 4. - Depozitele se clasifică în functie de natura
deseurilor depozitate, astfel:
a) depozite pentru deseuri periculoase;
b) depozite pentru deseuri nepericuloase;
c) depozite pentru deseuri inerte.
Art. 5. - (1) De eurile care nu se acceptă la depozitare într-un depozit sunt:
a) deseurile lichide;
b) deseurile explozive, corosive, oxidante, foarte
inflamabile sau inflamabile, proprietăti ce sunt definite în anexa nr. I E la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 426/2001;
c) deseurile periculoase spitalicesti sau alte deseuri
clinice periculoase de la unităti medicale sau veterinare cu proprietatea H9,
definită în anexa nr. I E la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 426/2001, si având categoria prevăzută la
lit. A pct. 14 din anexa nr. I C la aceeasi ordonantă de urgentă;
d) anvelopele uzate întregi, excluzând anvelopele
uzate tăiate si cele folosite ca materiale în constructii;
e) orice alt tip de deseu care nu îndeplineste
criteriile de acceptare, conform prevederilor anexei nr. 3.
(2) Autoritatea centrală pentru protectia mediului are
obligatia să elaboreze strategia natională privind reducerea cantitătii de
deseuri biodegradabile depozitate, care este parte integrantă din Strategia
natională privind gestiunea deseurilor. Strategia natională privind reducerea
cantitătii de deseuri biodegradabile cuprinde măsuri referitoare la colectarea
selectivă, reciclarea, compostarea, producerea de biogaz si/sau recuperarea
materialelor si energiei, astfel încât să se realizeze următoarele obiective:
a) cantitatea de deseuri biodegradabile municipale
depozitate se va reduce la 75% din cantitatea totală, exprimată gravimetric,
produsă în anul 2001 si raportată în anul 2002, în maximum 5 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
b) cantitatea de deseuri biodegradabile municipale
depozitate se va reduce la 50% din cantitatea totală, exprimată gravimetric,
produsă în anul 2001 si raportată în anul 2002, în maximum 8 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
c) cantitatea de deseuri biodegradabile municipale
depozitate se va reduce la 35% din cantitatea totală, exprimată gravimetric,
produsă în anul 2001 si raportată în anul 2002, în maximum 15 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Termenele prevăzute la alin. (2) lit. a), b) si c)
se pot prelungi cu maximum 4 ani.
Art. 6. - (1) În depozitele de deseuri periculoase
este permisă numai depozitarea deseurilor periculoase care îndeplinesc
conditiile prevăzute în anexa nr. 3.
(2) În depozitele de deseuri nepericuloase este
permisă depozitarea următoarelor deseuri:
a) deseuri municipale;
b) deseuri nepericuloase de orice altă origine, care
îndeplinesc criteriile de acceptare a deseurilor la depozitul pentru deseuri
nepericuloase stabilite în anexa nr. 3;
c) deseuri periculoase stabile, nereactive, cum sunt
cele solidificate, vitrificate, care la levigare au o comportare echivalentă cu
a celor mentionate la lit. b) si care îndeplinesc criteriile relevante de
acceptare stabilite în anexa nr. 3; aceste deseuri periculoase nu se
depozitează în celule destinate deseurilor biodegradabile nepericuloase, ci în
celule separate.
(3) În depozitele de deseuri inerte este permisă numai
depozitarea deseurilor inerte.
(4) În scopul de a îndeplini criteriile de acceptare
la o anumită clasă de depozite este interzisă amestecarea deseurilor.
(5) Lista natională de deseuri acceptate pentru
fiecare clasă de depozit si definirea criteriilor care trebuie îndeplinite de
deseuri pentru a se regăsi pe lista specifică unui depozit se aprobă prin ordin
al ministrului autoritătii centrale pentru protectia mediului, care se emite în
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 7. - (1) Depozitarea deseurilor conform
prevederilor art. 6 alin. (1) si (2) este permisă numai dacă deseurile sunt
supuse în prealabil unor operatiuni de tratare.
(2) Lista operatiunilor de tratare a deseurilor este
inclusă în Normativul tehnic privind depozitarea deseurilor - exploatarea,
monitorizarea si închiderea depozitelor de deseuri, care se aprobă prin ordin
al ministrului
autoritătii centrale pentru protectia mediului, în
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 8. - (1) În situatia în care depozitele sunt
localizate pe teritoriul a două sau mai multe judete si/sau deservesc mai mult
decât o localitate, programul operatiunilor de depozitare se stabileste de
comun acord cu toate autoritătile administratiei publice locale implicate.
(2) În cazul localitătilor cu populatie mai mică de
20.000 de locuitori se realizează câte un depozit care să deservească mai multe
astfel de localităti.
Art. 9. - (1) Costurile aferente activitătii de
depozitare se suportă de către generatorii si detinătorii de deseuri.
(2) Autoritătile administratiei publice locale vor lua
măsuri ca toate costurile implicate în organizarea si exploatarea unui depozit
de deseuri, precum si costurile estimate ale închiderii si urmăririi
postînchidere a depozitului să fie acoperite de pretul practicat de operator
pentru depozitarea fiecărui tip de deseu în acel depozit.
Art. 10. - Operatorul depozitului, care solicită un
acord de mediu pentru un depozit de deseuri, trebuie să facă dovada depunerii
unei garantii bancare de bună executie, conform legislatiei în vigoare.
Art. 11. - (1) Operatorul depozitului este obligat să
îsi constituie un fond pentru închiderea si urmărirea postînchidere a
depozitului, denumit “Fond pentru închiderea depozitului de deseuri si
urmărirea acestuia postînchidere”.
(2) Fondul se păstrează într-un cont deschis la una
dintre băncile comerciale agreate de autoritătile administratiei publice
locale. În situatia în care operatorul depozitului are calitatea de institutie
publică, fondul se păstrează într-un cont deschis la unitatea de trezorerie si
contabilitate publică în a cărei rază acesta îsi are sediul fiscal.
(3) Fondul se constituie în limita sumei stabilite
prin proiect pentru închiderea si urmărirea postînchidere a depozitului, din
cota-parte din tarifele de depozitare percepute de operator din prima zi a
intrării în functiune a depozitului.
(4) Cota-parte din tarifele de depozitare care
alimentează fondul se stabileste prin proiect.
(5) Fondul constituit este purtător de dobândă, iar
dobânda obtinută constituie sursa suplimentară de alimentare a fondului.
(6) Fondul prevăzut la alin. (1) nu se include la masa
credală în caz de lichidare judiciară, el urmând să fie folosit doar în scopul
pentru care a fost constituit.
(7) Controlul alimentării si utilizării fondului se
realizează de către autoritatea publică locală, în conformitate cu prevederile
legislatiei în vigoare.
(8) Autoritătile administratiei publice locale vor
asigura transparenta informatiei privind costul depozitării deseurilor si al implicatiilor realizării
depozitului de deseuri.
CAPITOLUL II
Procedura de emitere a acordului si a autorizatiei
de mediu pentru un depozit de deseuri
Art. 12. - (1) Autorizarea activitătii privind
depozitarea deseurilor se face cu respectarea prevederilor legislatiei de mediu
în vigoare, respectiv prin emiterea acordului si/sau a autorizatiei de mediu.
(2) Procedura specifică de autorizare pentru desfăsurarea activitătii de depozitare a
deseurilor se elaborează de autoritatea centrală pentru protectia mediului si
se adoptă prin ordin al ministrului acestei autorităti, în termen de 90 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Documentatia care se înaintează autoritătii
teritoriale de protectie a mediului, în vederea obtinerii acordului de mediu,
trebuie să cuprindă:
a) clasa depozitului;
b) lista cuprinzând tipurile de deseuri, conform art.
6 alin. (5), si cantitatea totală de deseuri care este autorizată să fie
depozitată în depozit;
c) cerintele pentru pregătirea depozitului,
operatiunile de depozitare, procedurile de monitorizare si control, inclusive
planuri de interventie în caz de accidente, precum si prevederile pentru
operatiunile de închidere si urmărire postînchidere, cu respectarea
prevederilor anexelor nr. 2, 3 si
4 în elaborarea documentatiei;
d) dovada depunerii unei garantii bancare, conform
prevederilor art. 10, ca asigurare că depozitul se realizează conform
proiectului;
e) încredintarea managementului depozitului unui
operator cu atributii în acest domeniu, care să exploateze depozitul în
conditii de maximă sigurantă pentru mediu si sănătatea populatiei;
f) obligatia operatorului depozitului de a raporta la
autoritatea competentă tipurile si cantitătile de deseuri eliminate si rezultatele programului de
monitorizare.
Art. 13. - Autoritatea teritorială pentru protectia mediului
inspectează depozitul înainte de începerea exploatării, pentru a stabili
conformitatea cu datele prevăzute în acordul de mediu, în vederea emiterii
autorizatiei de mediu.
Art. 14. - Informatiile cuprinse în autorizatiile de
mediu emise pentru depozitele de deseuri sunt prezentate, la cerere,
Institutului National de Statistică.
CAPITOLUL III
Proceduri de acceptare a deseurilor în depozitul
de deseuri
Art. 15. - (1) Operatorii depozitelor de deseuri sunt
obligati să respecte, la primirea deseurilor în depozit, următoarele proceduri
de receptie:
a) verificarea documentatiei privind cantitătile si
caracteristicile deseurilor, originea si natura lor, inclusiv a buletinelor de
analiză pentru deseuri industriale periculoase si pentru deseuri urbane unde există
suspiciuni, precum si privind identitatea producătorului si/sau a detinătorului
deseurilor;
b) inspectia vizuală a deseurilor la intrare si la
punctual de depozitare si, după caz, verificarea conformitătii cu descrierea
prezentată în documentatia înaintată de detinător, conform procedurii stabilite
la pct. 3 nivelul 3 din anexa nr. 3;
c) păstrarea cel putin o lună a probelor prelevate
pentru verificările impuse conform prevederilor pct. 3 nivelul 1 sau 2 din
anexa nr. 3, precum si înregistrarea rezultatelor determinărilor;
d) păstrarea unui registru cu înregistrările privind
cantitătile si caracteristicile deseurilor depozitate, originea si natura, data
livrării, identitatea producătorului, a detinătorului sau, după caz, a
colectorului - în cazul deseurilor municipale, iar în cazul deseurilor
periculoase, localizarea precisă a acestora în depozit. Pentru depozitele
zonale sau municipale datele se introduc si pe suport informatic tip bază de
date.
(2) Operatorul depozitului eliberează celui care predă
deseurile, în mod obligatoriu, o confirmare scrisă a receptiei fiecărei
cantităti livrate acceptate la depozit.
Art. 16. - La controlul efectuat de autoritatea
competentă pentru protectia mediului operatorul depozitului este obligat să
demonstreze cu documente că deseurile au fost acceptate în conformitate cu
conditiile cuprinse în autorizatia de mediu si că îndeplinesc criteriile
prevăzute în anexa nr. 3 pentru clasa de depozit respectivă.
CAPITOLUL IV
Proceduri de control si urmărire în faza de exploatare
a depozitului de deseuri
Art. 17. - Operatorul depozitului este obligat să
instituie un sistem de automonitorizare a depozitului de deseuri si să suporte costurile acestuia.
Procedurile de control si monitorizare în faza de exploatare a unui depozit de
deseuri cuprind:
a) automonitorizarea tehnologică;
b) automonitorizarea calitătii factorilor de mediu;
Art. 18. - (1) Automonitorizarea tehnologică constă
în verificarea permanentă a stării si functionării următoarelor amenajări si
dotări posibile din depozite:
a) starea drumului de acces si a drumurilor din
incintă;
b) starea impermeabilizării depozitului;
c) functionarea sistemelor de drenaj;
d) comportarea taluzurilor si a digurilor;
e) urmărirea anuală a gradului de tasare a zonelor
deja acoperite;
f) functionarea instalatiilor de epurare a apelor
uzate;
g) functionarea instalatiilor de captare si ardere a
gazelor rezultate de la fermentarea deseurilor;
h) functionarea instalatiilor de evacuarea a apelor
pluviale;
i) starea altor utilaje si instalatii existente în
cadrul depozitului, cum ar fi cele de compostare, sortare de materiale
reciclabile, spălare/dezinfectie auto, incinerare.
(2) Automonitorizarea tehnologică are ca scop
reducerea riscurilor de accidente prin incendii si explozii, distrugerea stratului
de impermeabilizare, colmatarea sistemelor de drenaj si tasări inegale ale
deseurilor în corpul depozitului.
Art. 19. - (1) Automonitozarea calitătii factorilor de
mediu pentru faza de exploatare se realizează conform prevederilor anexei nr.
4.
(2) Determinările prevăzute în anexa nr. 4 se
efectuează de laboratoare acreditate, conform prevederilor legale în vigoare,
iar rezultatele acestor determinări se păstrează într-un registru pe toată
perioada de monitorizare.
Art. 20. - Operatorul depozitului este obligat să
raporteze autoritătii teritoriale pentru protectia mediului, după cum urmează:
a) semestrial, datele acumulate în urma monitorizării,
pentru a demonstra conformitatea cu prevederile cuprinse în autorizatia de
mediu, precum si stadiul îndeplinirii măsurilor de remediere din programul
pentru conformare;
b) în maximum 12 ore, orice efecte ecologice negative
semnificative constatate prin programul de monitorizare.
Art. 21. - Autoritatea teritorială pentru protectia
mediului decide măsurile de remediere ce se impun în urmaanalizei informărilor
prezentate de operatorul depozitului, iar costul acestora este suportat de
operator.
CAPITOLUL V
Proceduri de închidere a depozitelor de deseuri
si urmărirea
postînchidere a acestora
Art. 22. - Depozitul sau o sectiune a acestuia se
închide după cum urmează:
a) când sunt îndeplinite conditiile cuprinse în
autorizatia de mediu referitoare la perioada de functionare;
b) la cererea operatorului depozitului si după analiza
si decizia de acceptare a cererii, emisă de autoritatea teritorială pentru
protectia mediului;
c) prin decizie motivată a autoritătii teritoriale
pentru protectia mediului.
Art. 23. - Procedura de aprobare a închiderii
depozitului sau a unei părti a acestuia constă în următoarele etape:
a) autoritatea teritorială pentru protectia mediului
evaluează toate rapoartele înaintate de operatorul depozitului si efectuează o
inspectie finală la amplasament;
b) autoritatea teritorială pentru protectia mediului
hotărăste
închiderea depozitului. Această decizie nu afectează responsabilitatea
operatorului depozitului, prevăzută în autorizatia de mediu;
c) autoritatea teritorială pentru protectia mediului
comunică operatorului depozitului aprobarea pentru închidere.
Art. 24. - (1) Depozitul este închis conform unui plan
care face parte din proiectul depozitului si este inclus în autorizatia de
mediu, conform prevederilor anexei nr. 2.
(2) Suprafetele care au fost ocupate de depozite de
deseuri se înregistrează în registrul de cadastru si se marchează vizibil pe documentele
cadastrale.
Art. 25. - (1) Operatorul depozitului este responsabil
de întretinerea, supravegherea, monitorizarea si controlul postînchidere al
depozitului, conform autorizatiei de mediu.
(2) Perioada de urmărire postînchidere este stabilită
de autoritatea teritorială pentru protectia mediului. Această perioadă este de
minimum 30 de ani si poate fi prelungită dacă prin programul de monitorizare
postînchidere se constată că depozitul nu este încă stabil si prezintă un risc
potential pentru factorii de mediu.
(3) Monitorizarea postînchidere va fi efectuată
conform procedurilor prevăzute în anexa nr. 4, iar rezultatele determinărilor
efectuate sunt păstrate de operatorul depozitului într-un registru pe toată
perioada de monitorizare.
(4) Operatorul depozitului este obligat să anunte în
mod operativ autoritatea teritorială pentru protectia mediului despre
producerea de efecte semnificativ negative asupra mediului, relevate prin
procedurile de control, si să respecte decizia autoritătii teritoriale pentru
protectia mediului privind măsurile de remediere impuse în perioada
postînchidere.
CAPITOLUL VI
Depozite existente
Art. 26. - (1) Pentru rămânerea în functiune a
depozitelor existente la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, în
maximum un an de la această dată operatorii depozitelor trebuie să
îndeplinească următoarele cerinte:
a) să întocmească bilantul de mediu nivel II si, dacă
este cazul, evaluarea de risc, conform prevederilor legale în vigoare;
b) să prezinte autoritătii teritoriale pentru
protectia mediului programul pentru conformare al depozitului, inclusiv sursele
de finantare pentru realizarea obiectivelor propuse, dacă în urma evaluărilor
de mediu autoritatea prevăzută mai sus stabileste că depozitul poate continua
să functioneze;
(2) Autoritatea teritorială pentru protectia mediului
avizează lucrările din programul pentru conformare necesare pentru remedierea
deficientelor, precum si termenele prevăzute pentru realizarea lor si
stabileste o perioadă maximă, de la data acordării autorizatiei de mediu,
pentru realizarea acestui program.
(3) Autoritatea teritorială pentru protectia mediului
comunică autoritătii administratiei publice locale, în functie de concluziile
evaluărilor de mediu pentru un depozit, decizia de continuare sau de încetare a
activitătii de depozitare a deseurilor la acel depozit.
Art. 27. - Operatorii depozitelor care sunt în
exploatare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri si care primesc
autorizatie de mediu în functie de rezultatele evaluărilor de mediu au
obligatia să îsi constituie un fond pentru închiderea si urmărirea
postînchidere a depozitului, denumit “Fond pentru închiderea depozitului de
deseuri si urmărirea acestuia postînchidere”, conform prevederilor art. 11.
Art. 28. - Pentru depozitele care sunt în exploatare
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri si care nu primesc autorizatie
de mediu autoritatea teritorială pentru protectia mediului hotărăste ca acestea să îsi înceteze
activitatea în conformitate cu prevederile cuprinse în cap. V privind
procedurile de închidere. Pentru depozitele de deseuri municipale aflate în
această situatie autoritătile administratiei publice locale vor lua măsuri
pentru realizarea unui nou depozit.
Art. 29. - Autoritătile administratiei publice locale
vor initia actiuni pentru deschiderea unui nou depozit în situatia în care
depozitul existent atinge circa 75% din capacitatea proiectată.
Art. 30. - (1) Depozitele de deseuri periculoase
existente în evidenta autoritătii teritoriale pentru protectia mediului se
supun următoarelor prevederi:
a) se clasifică conform prevederilor art. 4, au
interdictia de a primi la depozitare deseurile enumerate la art. 5 si
operatorii acestora respectă procedura de primire a deseurilor în depozit,
conform prevederilor art. 15 si anexei nr. 3, în maximum 2 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
b) operatorul depozitului acceptă la depozitare doar
deseuri periculoase tratate conform prevederilor art. 6 si 7, în maximum 8 ani
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Pentru depozitele existente operatorul depozitului
elaborează un program pentru conformare, potrivit prevederilor art. 26 alin.
(1).
Art. 31. - În maximum 8 ani de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri orice depozit de deseuri existent se conformează
cerintelor acesteia, inclusiv ale anexelor, exceptând prevederile pct. 1 din
anexa nr. 2.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
Art. 32. - Constituie contraventii următoarele fapte
si se sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2) si ale
art. 20 lit. a) de către operatorii depozitelor, cu amendă de la 5.000.000 lei
la 15.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (8) de
către primari si consiliile locale, cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000
lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 17 si a celor
referitoare la respectarea termenului stabilit conform art. 26 alin. (1) de
către operatorii depozitelor, cu amendă de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (1) lit.
a)-d), art. 25 alin. (3), art. 26 alin. (1) lit. a) si ale art. 30 alin. (1)
lit. a) de către operatorii depozitelor, cu amendă de la 30.000.000 lei la
50.000.000 lei;
e) neîndeplinirea atributiilor si a
responsabilitătilor conform prevederilor art. 9 alin. (2) si ale art. 28 de
către primari si consiliile locale, cu amendă de la 30.000.000 lei la
50.000.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6
alin. (1)-(4) si ale art. 7 alin. (1) de către operatorii depozitelor, cu
amendă de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei;
g) neîndeplinirea prevederilor art. 10, art. 11 alin.
(1)-(4), art. 16, 19, art. 20 lit. b), art. 22 lit. a), art. 24 alin. (1), art.
25 alin. (1), (2) si (4), art. 26 alin. (1) lit. b), art. 27 si ale art. 30
alin. (1) lit. b) si alin. (2) de către operatorii depozitelor, cu amendă de la
75.000.000 lei la 100.000.000 lei;
h) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2) si ale
art. 29 de către primari si consiliile locale, cu amendă de la 75.000.000 lei
la 100.000.000 lei.
Art. 33. - Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevăzute la art. 32 se fac de către personalul împuternicit din
cadrul autoritătii centrale pentru protectia mediului si al autoritătii
teritoriale pentru protectia mediului, precum si din cadrul administratiei
publice centrale sau locale, conform atributiilor stabilite de legislatia în
vigoare.
Art. 34. - Prevederile art. 32 se completează cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 35. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 36. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Barto
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 februarie 2002.
Nr. 162.
ANEXA Nr.
1
SEMNIFICATIA
unor termeni în întelesul prezentei hotărâri
a) Autoritate competentă - autoritatea căreia
îi revin atributii si responsabilităti ce decurg din prezenta hotărâre
b) Depozit - amplasament pentru eliminarea
finală a deseurilor prin depozitare pe sol sau în subteran, inclusiv:
- spatii interne de depozitare a deseurilor, adică
depozite în care un producător de deseuri execută propria eliminare a
deseurilor la locul de producere,
- un loc stabilit pentru o perioadă de peste un an
pentru stocarea temporară a deseurilor,
dar exclusiv:
- spatiul unde deseurile sunt descărcate pentru a
permite pregătirea lor pentru un transport ulterior în scopul recuperării,
tratării sau eliminării finale în altă parte,
- spatiul de stocare a deseurilor înainte de
recuperare sau tratare, pentru o perioadă mai mică de 3 ani, ca regulă
generală, sau spatiul de stocare a deseurilor înainte de depozitare, pentru o
perioadă mai mică de un an;
c) Depozitare subterană - mod de depozitare
permanentă a deseurilor într-o cavitate geologică adâncă
d) Deseu - definit în anexa nr. I A la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 426/2001
e) Deseuri biodegradabile - deseuri care suferă
descompuneri anaerobe sau aerobe, cum ar fi deseurile alimentare sau de
grădină, hârtia si cartonul
f) Deseuri inerte - deseuri care nu suferă nici
o transformare semnificativă fizică, chimică sau biologică, nu se dizolvă, nu
ard ori nu reactionează în nici un fel fizic sau chimic, nu sunt biodegradabile
si nu afectează materialele cu care vin în contact într-un mod care să poată
duce la.poluarea mediului sau să dăuneze sănătătii omului.
Levigabilitatea totală si continutul de poluanti ai
deseurilor, ca si ecotoxicitatea levigatului trebuie să fie nesemnificative si,
în special, să nu pericliteze calitatea apei de suprafată si/sau subterane
g) Deseuri lichide - orice deseuri în formă
lichidă, inclusiv apele uzate, dar exclusiv nămolurile
h) Deseuri municipale - deseuri menajere si
alte deseuri care, prin natură sau compozitie, sunt similare cu deseurile
menajere si care sunt generate pe raza localitătilor
i) Deseuri nepericuloase - deseuri care nu sunt
incluse în categoria deseurilor periculoase conform lit. j)
j) Deseuri periculoase - deseuri definite în
anexa nr. I C, I D si I E la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 426/2001
k) Detinător - definit în anexa nr. I A la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 426/2001
l) Eluat - solutia obtinută printr-un test de
levigare a deseurilor, efectuat în laborator
m) Gaz de depozit - amestecul de compusi în stare gazoasă, generat de
deseurile depozitate
n) Levigat - orice lichid care a percolat
deseurile depozitate si este eliminat sau mentinut în depozit
o) Operatorul depozitului - orice persoană
fizică sau juridică autorizată, învestită cu atributii si responsabilităti
pentru un depozit, care se poate schimba de la faza de pregătire la cea de
exploatare si urmărire postînchidere
p) Program pentru conformare - definit în
Ordinul ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului nr. 184/1997
pentru aprobarea Procedurii de realizare a bilanturilor de mediu, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 bis din 6 noiembrie 1997
r) Prag de alertă - nivelul peste care există
un risc pentru sănătatea oamenilor în urma unei expuneri de scurtă durată si
fată de care trebuie să se ia măsuri imediate conform legislatiei în vigoare
s) Solicitant - orice persoană care solicită o
autorizatie pentru depozitarea deseurilor, conform prevederilor prezentei
hotărâri
t) Tratare - definită în anexa nr. I A la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 426/2001.
ANEXA Nr.
2
CERINTE GENERALE
pentru toate clasele de depozite de deseuri
1. Cerinte generale la amplasarea si proiectarea
unui depozit
1.1. Cerinte generale pentru amplasarea unui
depozit
1.1.1. Amplasarea unui depozit de deseuri se face
tinându-se seama de planurile de urbanism general si planurile de urbanism
zonal.
1.1.2. Alegerea unui amplasament se face conform
următoarei scheme:
a) se define te clasa de depozit care se intentionează să se realizeze;
b) se identifică si se inventariază amplasamentele
posibile;
c) se analizează amplasamentele, în functie de clasa
de depozit si de tipurile de deseuri ce vor fi acceptate la depozitare, pe baza
unei comparatii pluricriteriale;
d) amplasamentul considerat în urma analizei
pluricriteriale ca fiind cel mai favorabil realizării obiectivului propus
trebuie evaluat din punct de vedere ecologic, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare, prin întocmirea studiului de impact, după care solicitantul
va parcurge etapele legale pentru obtinerea acordului de mediu;
e) autoritatea competentă analizează studiul de impact
si stabileste în colectivul de analiză
tehnică oportunitatea alegerii amplasamentului, în functie de care se ia
decizia realizării obiectivului.
1.1.3. Analiza amplasamentelor posibile se face în
functie de:
a) topografia si structura hidrogeologică a terenului,
luându-se în considerare în special adâncimea pânzei freatice si folosintele de
apă;
b) configuratia terenului, forma depozitului si
încadrarea în peisaj;
c) fluxul de ape spre amplasament, precum si pozitia
fată de apele si instalatiile de canalizare si epurare existente;
d) directia vânturilor dominante si efectul lor în
raport cu pozitia fată de zonele locuite;
e) folosinta terenului;
f) existenta unor zone protejate, culturale sau
ecologice;
g) distanta fată de centrele de producere a deseurilor
si fată de infrastructura existentă;
h) pericole de inundare, de alunecare, tasare sau de
avalanse;
i) riscuri seismice majore;
j) existenta în zonă a unor aeroporturi, linii de
înaltă tensiune sau obiective militare.
1.1.4. Distantele minime de amplasare fată de anumite
repere se stabilesc pentru fiecare caz pe baza analizării emisiilor si a altor
reglementări existente, în cadrul unor studii de impact asupra mediului si
sănătătii.
1.1.5. Criteriile pentru analiza amplasamentelor sunt:
Criterii geologice, pedologice si hidrogeologice:
a) caracteristicile si dispunerea în adâncime a
straturilor geologice;
b) folosintele actuale ale terenurilor si clasa de
fertilitate, evaluarea lor economică, financiară si socială pentru populatia
din zonă;
c) structura, adâncimea si directia de curgere a apei
subterane;
d) distanta fată de cursurile de apă, fată de albia
minoră si majoră a acestora, fată de ape stătătoare, fată de ape cu regim
special si surse de alimentare cu apă;
e) starea de inundabilitate a zonei;
f) aportul de apă de pe versanti la precipitatii.
Criterii climatice:
a) directia dominantă a vânturilor în raport cu asezările umane sau cu alte obiective
ce pot fi afectate de emisii de poluanti în atmosferă;
b) regimul precipitatiilor.
Criterii economice:
a) capacitatea depozitului si durata de exploatare;
b) distanta pe care sunt transportate deseurile de la
sursa de producere la locul de depozitare;
c) necesitatea unor amenajări secundare pentru depozit
(drumuri de acces, utilităti).
Criterii suplimentare:
a) vizibilitatea amplasamentului;
b) accesul la amplasament.
1.1.6. Depozitul poate fi autorizat numai în cazul în
care caracteristicile amplasamentului din punct de vedere al conditiilor
sus-mentionate sau al măsurilor de remediere ce trebuie luate respectă
legislatia de mediu în vigoare.
1.2. Cerinte generale la proiectarea si
realizarea unui depozit
1.2.1. Proiectul depozitului trebuie să respecte
următoarele:
a) dimensiunile depozitului trebuie să fie corelate cu
volumul total de deseuri ce urmează a fi acceptat la depozitare din zona sau
zonele deservite, pe baza prognozelor de dezvoltare municipală sau zonală;
b) perioada de exploatare să fie de minimum 10 ani.
1.2.2. Proiectul unui depozit trebuie să prezinte:
a) natura si provenienta deseurilor ce urmează să fie
depozitate;
b) cantitătile de deseuri;
c) tehnologii de tratare a deseurilor înainte de
depozitare si/sau în incinta depozitului;
d) modul de realizare a bazei depozitului, adică:
- modul de impermeabilizare a cuvetei depozitului
(bază si pereti laterali);
- modul de protectie a sistemului de impermeabilizare;
- sistemul de drenare, colectare, epurare si evacuare
a apelor exfiltrate;
e) sistemul de colectare, înmagazinare si valorificare
a gazelor de fermentare, unde este cazul;
f) organizarea tehnică a depozitului, utilităti;
g) instructiuni de exploatare a depozitului;
h) procedura de închidere a depozitului;
i) sistemul de control si supraveghere a depozitului;
j) măsurile de sigurantă în timpul exploatării, cum ar
fi: prevenirea incendiilor, prevenirea si combaterea exploziilor si planul de interventie în caz de
accidente sau avarii într-un depozit;
k) măsuri pentru asigurarea conditiilor igienico-sanitare:
deratizare, dezinsectie;
l) măsuri de protectie a muncii.
Solutia tehnologică ce va fi adoptată este optiunea
proiectantului, acesta asumându-si
răspunderea că depozitul nu va prezenta riscuri pentru factorii de mediu.
1.2.3. După atingerea cotei finale de depozitare
trebuie realizată acoperirea finală, cu continuarea actiunii de captare a
gazelor de fermentare si a drenării apelor infiltrate prin stratul de sol
vegetal.
1.2.4. Materiale folosite
a) Pentru impermeabilizare se folosesc argile sau alte
materiale minerale cu caracteristici similare argilei si o impermeabilizare
artificială cu geomembrană sau alt material similar, care trebuie să asigure un
coeficient de permeabilitate K =1 x 10 -9 m/s si
conditiile de rezistentă fizico-chimică si de stabilitate în timp cerute de
proiectant.
Se va folosi geomembrană netedă la baza depozitului si
rugoasă pe taluzuri si pentru acoperirea finală.
b) Pentru separarea straturilor de drenare si
impermeabilizare de corpul depozitului se vor folosi geotextile cu rol de
protectie.
c) Tuburile de drenaj folosite pentru drenarea
levigatului trebuie să fie de polietilenă si trebuie să fie prevăzute cu fante.
d) Stratul drenant constă dintr-un strat de pietri cu diametrul granulelor între 16 si
32 mm.
1.3. Cerinte generale pentru impermeabilizarea
depozitelor
1.3.1. În vederea protectiei solului si a apei
subterane si de suprafată baza, peretii laterali si acoperi ul depozitelor trebuie
impermeabilizate. Solutiile de impermeabilizare se stabilesc de către
proiectant, astfel încât depozitul să răspundă cerintelor prezentei hotărâri,
inclusiv ale anexelor.
1.3.2. Un depozit trebuie să fie amplasat si proiectat
astfel încât să satisfacă conditiile necesare pentru a preveni poluarea
solului, apei subterane sau de suprafată si a asigura colectarea eficientă a
levigatului în conformitate cu prevederile pct. 2.1 “Controlul apei si
gestiunea levigatului”; aceasta se realizează prin combinarea barierei
geologice naturale cu o impermeabilizare a bazei depozitului în timpul fazei de
exploatare/active si prin combinarea unei bariere geologice cu o
impermeabilizare superioară în cursul fazei pasive/postînchidere.
1.3.3. Bariera geologică este creată de conditiile
geologice si hidrogeologice de sub si din vecinătatea unui depozit si trebuie
să confere o capacitate suficientă de atenuare si prevenire a unui potential risc ecologic pentru sol si apa subterană.
Bariera geologică a bazei si taluzurilor depozitului
va consta dintr-un strat mineral care îndeplineste cerintele de permeabilitate
si grosime, cu un efect cel putin echivalent cu cel rezultat din următoarele
conditii:
- depozit pentru deseuri periculoase: K =1,0 x 10 -9 m/s;
grosime =5 m;
- depozit pentru deseuri nepericuloase: K =1,0 x 10 -9 m/s;
grosime =1 m;
- depozit pentru deseuri inerte: K =1,0 x 10 -7 m/s;
grosime =1 m.
1.3.4. Metoda folosită pentru determinarea
coeficientului de permeabilitate pentru depozite, pe suprafata analizată si
pentru tot amplasamentul, trebuie să fie metoda standardizată sau recunoscută
international.
1.3.5. Acolo unde bariera geologică nu îndeplineste în
mod natural conditiile de mai sus, ea poate fi completată cu argilă (sau cu alt
material natural cu proprietăti de impermeabilizare echivalente), oferind o
protectie echivalentă. O barieră geologică de impermeabilizare naturală nu
trebuie să fie mai subtire de 0,5 m (tabelul 2.1).
1.3.6. În afara barierei geologice descrise mai sus,
depozitul este prevăzut cu o impermeabilizare artificială care îndeplineste
conditiile de rezistentă fizico-chimică si de stabilitate în timp,
corespunzător conditiilor de etan are
cerute, si un sistem etan de
colectare a levigatului, pentru
a se
asigura că acumularea de levigat la baza depozitului se mentine la un nivel
minim.
Tabelul
2.1.
Categoria depozitului |
Deseuri
nepericuloase |
Deseuri
periculoase |
Impermeabilizare
artificială |
necesară
|
necesară |
Strat
drenant =0,5 m |
necesar
|
necesar |
1.3.7. Dacă autoritatea centrală sau teritorială
pentru protectia mediului, după evaluarea potentialelor pericole fată de mediu,
consideră că este necesară prevenirea formării de levigat, se poate prescrie o
impermeabilizare a suprafetei superioare. Recomandările pentru etansarea suprafetei sunt:
Categoria depozitului |
Deseuri
nepericuloase |
Deseuri
periculoase |
Strat
filtrant gaze |
necesar
|
nu este
necesar |
Impermeabilizare
artificială |
nu este
necesară |
necesară |
Impermeabilizare
naturală |
necesară
|
necesară |
Strat
drenant > 0,5 m |
necesar
|
necesar |
Acoperire
superioară cu pământ > 1 m (din care sol vegetal =0,3 m) |
necesară
|
necesară |
Tabelul
2.2.
1.3.8. Autoritatea centrală sau teritorială pentru
protectia mediului stabileste conditii generale sau specifice pentru depozitele
de deseuri inerte si pentru caracteristicile mijloacelor tehnice
sus-mentionate.
1.3.9. Autoritatea centrală stabileste conditiile
generale sau specifice pentru depozitele de deseuri subterane si pentru
caracteristicile mijloacelor tehnice sus-mentionate.
2. Cerinte generale de control si protectia
factorilor de mediu
2.1. Controlul apei si gestiunea levigatului
2.1.1. În corelatie cu caracteristicile depozitului si
conditiile meteorologice, vor fi luate măsurile corespunzătoare pentru:
a) controlul cantitătii de apă din precipitatiile care
pătrund în corpul depozitului;
b) prevenirea pătrunderii apei de suprafată si/sau
subterane în deseurile depozitate;
c) colectarea apei contaminate si a levigatului;
d) epurarea apei contaminate si a levigatului colectat
din depozit la standardul corespunzător cerut pentru evacuarea lor din depozit.
2.1.2. Prevederile de mai sus nu se aplică la
depozitele de deseuri inerte; decizia este luată de autoritatea teritorială
pentru protectia mediului, dacă evaluarea, tinându-se seama de amplasarea
depozitului si a deseurilor care trebuie acceptate, arată că depozitul nu
reprezintă un pericol potential pentru mediu.
2.1.3. Levigatul colectat la baza depozitului prin
intermediul sistemului de drenaj se evacuează conform următoarelor variante:
a) la o statie de epurare proprie si apoi într-un
receptor natural;
b) la o statie de epurare orăsenească;
c) într-un bazin si apoi este transportat periodic la
o statie de epurare.
2.1.4. Santurile de gardă trebuie prevăzute pe tot
conturul depozitului pentru colectarea apelor meteorice care cad pe suprafetele
învecinate depozitului.
2.1.5. Dacă autoritatea competentă, pe baza unui
studiu de impact si/sau bilant de mediu, decide, în conformitate cu prevederile
pct. 2.1 “Controlul apei si gestiunea levigatului”, că nu sunt necesare
colectarea si tratarea levigatului sau a stabilit că depozitul nu prezintă
pericol potential pentru sol, apa freatică sau de suprafată, conditiile
prevăzute la pct. 1.3.3-1.3.7 nu se aplică.
2.2. Controlul gazului
2.2.1. Sistemul de colectare si de evacuare a gazelor
de fermentare constă din conducte, puturi, drenuri, dispozitive de colectare ce
conduc la instalatii de prelucrare/valorificare.
2.2.2. Gazul de depozit se colectează în toate
depozitele care acceptă deseuri biodegradabile. Dacă gazul colectat nu poate fi
folosit pentru a produce energie, el trebuie ars.
2.2.3. Colectarea, tratarea si folosirea gazului de
depozit conform pct. 2.2.2 se efectuează astfel încât să nu se producă pagube
sau distrugerea mediului si să se reducă riscurile pentru sănătatea populatiei.
2.2.4. Controlul acumulării si migrării gazului de depozit,
precum si cantitatea si compozitia gazului se realizează conform prevederilor
pct. 2.2.4 si tabelului 4.2 din anexa nr. 4.
2.3. Asigurarea stabilitătii
2.3.1. Repartizarea deseurilor în depozit trebuie
făcută astfel încât să se asigure stabilitatea masei de deseuri si a
structurilor asociate (sistemele de impermeabilizare, sistemele de colectare si
evacuare a apelor exfiltrate si a gazelor etc.), în special pentru evitarea
alunecărilor.
2.3.2. Dacă există impermeabilizare artificială,
trebuie apreciat dacă substratul geologic - tinându-se seama de morfologia
depozitului - este suficient de stabil pentru a preveni deteriorarea
impermeabilizării.
2.4. Sisteme de sigurantă si pază
2.4.1. Depozitele se împrejmuiesc si se instituie paza
lor, pentru reducerea posibilitătilor de pătrundere ilegală pe amplasament a
oamenilor si animalelor.
2.4.2. Portile se închid în afara orelor de lucru.
2.4.3. Sistemul de control si acces la fiecare depozit
trebuie să contină un program de măsuri pentru a detecta si descuraja aruncarea
ilegală de deseuri în depozit.
2.5. Combaterea altor inconveniente si riscuri
2.5.1. La amenajarea depozitelor trebuie luate măsuri
pentru diminuarea si a altor noxe si riscuri, precum:
a) emisia de mirosuri si praf;
b) particule materiale antrenate de vânt;
c) zgomot si trafic;
d) păsări, paraziti si insecte;
e) formarea de aerosoli;
f) incendii, explozii, alunecări.
2.5.2. Depozitul trebuie echipat astfel încât noxele
provenite de pe amplasament să nu fie dispersate pe drumurile publice si în
zonele învecinate.
2.6. Încadrarea în peisaj
Amenajările pentru reducerea impactului vizual
determinat de amplasarea unui depozit de deseuri se realizează în functie de
folosintele terenurilor adiacente, prin:
a) realizarea unei perdele vegetale de protectie cu o
lătime ce se va stabili în proiect si, dacă este cazul, plantarea unei perdele
formate din mai multe etaje de arbori si arbusti repede crescători;
b) amplasarea în frontul vizual a constructiilor
social-administrative;
c) amplasarea unor panouri metalice pentru diverse
reclame;
d) înierbarea cu plante ierboase - graminee- si
plantarea unor specii rezistente la poluanti pe suprafetele acoperite ale
depozitului, care au ajuns la cota finală, pentru refacerea structurii solului
si a biocenozei, în paralel cu eliminarea poluantilor si cu introducerea
treptată a acestor terenuri în peisajul natural al zonei. Prin executarea
lucrărilor tehnice de închidere a depozitului trebuie să i se confere terenului
încadrarea în peisajul zonal.
ANEXA Nr.
3
CRITERII SI PROCEDURI
de acceptare a deseurilor în depozit
1. Principii generale
1.1. Criteriile pentru acceptarea deseurilor la o
anumită clasă de depozite trebuie să tină seama în special de:
a) protectia factorilor de mediu, în special a apei
subterane si de suprafată;
b) sistemele de impermeabilizare a depozitelor,
sistemele de colectare si de tratare a levigatului, sistemele de colectare si
de evacuare a gazului de depozit;
c) asigurarea desfăsurării normale a proceselor de stabilizare a deseurilor în depozit;
d) protectia sănătătii umane.
1.2. Acceptarea deseurilor la o anumită clasă de
depozite se bazează pe:
a) listele de deseuri acceptate, definite după natură
si origine;
b) caracteristicile deseurilor, determinate prin
metode de analiză standardizate.
2. Criterii de acceptare
2.1. Autoritatea centrală pentru protectia mediului,
conform prevederilor art. 6 alin. (5) din hotărâre, stabileste listele
nationale de deseuri acceptate (sau refuzate) pentru fiecare clasă de depozite
si define te
criteriile ce trebuie îndeplinite de deseuri pentru a se regăsi pe liste.
2.2. Lista natională de deseuri acceptate pe fiecare
clasă de depozite si criteriile de acceptare servesc la întocmirea listei
specifice fiecărui depozit sau a listei cu deseuri acceptate ce vor fi specificate
în autorizatia de mediu a depozitului.
2.3. Criteriile de acceptare a deseurilor într-o clasă
de depozite, bazate pe caracteristicile deseurilor, se vor referi la:
a) compozitia fizico-chimică;
b) continutul de materie organică;
c) biodegradabilitatea compusilor organici din deseuri;
d) concentratia compu ilor potential periculosi/toxici
în relatie cu criteriile enuntate anterior;
e) levigabilitatea prognozată sau testată a compusilor potential periculosi/toxici în relatie cu criteriile
enuntate mai sus;
f) proprietătile ecotoxicologice ale deseurilor si ale
levigatului rezultat.
2.4. Criteriile de acceptare la depozitare a
deseurilor inerte, bazate pe caracteristicile deseurilor, vor fi correlate cu
nivelul scăzut al dotărilor si amenajărilor pentru protectia factorilor de
mediu ale depozitelor de deseuri inerte.
3. Proceduri generale pentru testarea si acceptarea
deseurilor
3.1. Procedurile generale pentru caracterizarea si
testarea deseurilor în vederea acceptării la depozitare se stabilesc pe 3 niveluri
ierarhice:
Nivelul 1 : Caracterizare generală, realizată
cu metode de analiză standardizate pentru determinarea compozitiei
fizico-chimice a deseurilor si pentru testarea comportării la levigare si/sau a
variatiei caracteristicilor deseurilor pe termen scurt si lung.
Nivelul 2: Testarea încadrării corecte a
deseurilor într-un depozit, care se realizează prin verificări
periodice effectuate prin analize simple, standardizate si prin metode de
caracterizare a comportării, pentru a se determina dacă un deseu îsi mentine
încadrarea în conditiile prevăzute în autorizatia de mediu si/sau în criteriile
specifice de referintă. Testele se vor concentra pe variabile-cheie (indicatori
variabili) si pe comportarea identificată prin caracterizarea generală.
Nivelul 3: Verificarea la fata locului printr-un
control rapid pentru a se confirma că deseul depozitat este acelasi cu cel care
a fost supus la testarea de nivel 2 si că este cel descris în documentele de
însotire. Ea poate consta într-o inspectie vizuală a încărcăturii de deseuri
înainte si după descărcarea la depozit.
3.2. Pentru a se regăsi pe o listă de referintă un
deseu este caracterizat la nivelul 1 si trebuie să satisfacă criteriile
corespunzătoare, care vor fi stabilite pentru fiecare tip de depozit.
3.3. Pentru a rămâne pe o listă specifică a
depozitului un deseu se testează la nivelul 2 la intervale regulate de timp,
semestrial sau anual, si trebuie să satisfacă criteriile corespunzătoare pentru
fiecare tip de depozit.
3.4. Toate încărcăturile de deseuri ce intră într-un
depozit se supun nivelului 3 de verificare. Nivelurile 1 si 2 se realizează în
măsura în care este posibil.
3.5. În situatia în care testarea nu se poate realiza,
nu sunt accesibile procedurile de testare sau există alte prevederi legislative
ce prevalează, anumite deseuri pot fi exceptate permanent sau temporar de la
testarea la nivelul 1.
3.6. Informatiile furnizate de determinările efectuate
pot fi completate cu informatii de la producătorii deseurilor, de la
laboratoare de cercetare si din literatura de specialitate.
4. Recomandări pentru criteriile preliminare de
acceptare a deseurilor
4.1. În această fază preliminară deseurile acceptate
într-o anumită clasă de depozite trebuie să fie nominalizatepe o listă
natională ori să îndeplinească criterii similare cu cele impuse pentru
includerea pe listă.
4.2. Pentru cele 3 clase principale de depozite pot fi
folosite următoarele recomandări generale pentru a stabili criterii preliminare
de acceptare a deseurilor la depozitare sau pe listele corespunzătoare:
i(i) depozite de deseuri inerte: pe lista
prevăzută în autorizatia de mediu a depozitului pot fi acceptate numai
deseurile definite conform anexei nr. 1 lit. f) la hotărâre;
i(ii) depozite pentru deseuri nepericuloase: pe
listele de acceptare nu trebuie să se regăsească deseuri definite conform
anexei nr. I E la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deseurilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 426/2001;
(iii) depozite de deseuri periculoase: lista
preliminară pentru deseurile periculoase acceptate contine doar acele tipuri de
deseuri definite în anexa nr. I E la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 426/2001.
Deseurile
care contin compusi
potential toxici în concentratii ridicate si constituie un risc profesional
si/sau ecologic ori care ar împiedica stabilizarea deseurilor în cadrul
ciclului proiectat de viată al depozitului nu vor fi acceptate pe liste fără o
tratare prealabilă.
ANEXA Nr.
4
PROCEDURI
de control si urmărire a depozitelor de deseuri
1. Prevederi generale
1.1. Procedurile de control si urmărire se aplică:
a) amplasamentelor viitoarelor depozite de deseuri,
pentru obtinerea unor date de referintă pe factori de mediu, anterior
constructiei si exploatării acestora;
b) depozitelor în exploatare;
c) depozitelor după închidere.
1.2. Prin activitatea de urmărire si control se
garantează că:
a) depozitul este realizat conform proiectului si
sistemele de protectie a mediului functionează integral;
b) depozitul existent, care functionează în baza unui
program pentru conformare, îndeplineste măsurile de remediere la termenele
prevăzute;
c) depozitul îndeplineste conditiile prevăzute în
autorizatia de mediu;
d) deseurile acceptate la depozitare sunt cele care îndeplinesc
criteriile pentru categoria respectivă de depozit.
1.3. Metodele aplicate pentru controlul, prelevarea si
analiza probelor sunt cele standardizate la nivel national ori european sau
sunt metodologii cuprinse în Normativul tehnic privind depozitarea deseurilor -
exploatarea, monitorizarea si închiderea depozitelor de deseuri, care se aprobă
prin ordin al ministrului autoritătii centrale pentru protectia mediului.
1.4. Probele prelevate pentru determinarea unor
indicatori, în vederea definirii nivelului de afectare a calitătii factorilor
de mediu, vor fi analizate de laboratoare acreditate.
2. Sistemul de control si urmărire a calitătii
factorilor de mediu
Sistemul de control si urmărire a calitătii factorilor
de mediu cuprinde:
2.1. Datele meteorologice
2.1.1. Datele meteorologice servesc la realizarea
balantei apei din depozit si implicit la evaluarea volumului de levigat ce se
acumulează la baza depozitului sau se deversează din depozit.
2.1.2. Datele necesare întocmirii balantei apei se
colectează de la cea mai apropiată statie meteorologică sau prin monitorizarea
depozitului. Frecventa urmăririi în faza de exploatare, precum si în cea de
urmărire postînchidere este prezentată în tabelul 4.1.
Tabelul
4.1.
Nr. crt.
|
Date
meteorologice |
În faza
de functionare |
În faza
de urmărire postînchidere |
1. |
Cantitatea
de precipitatii zilnic zilnic, dar si ca valori lunare medii |
|
|
2. |
Temperatura
minimă si maximă la ora 15,00 zilnic medie lunară |
|
|
3. |
Directia
si viteza dominante ale vântului zilnic nu este necesar |
|
|
4. |
Evapotranspiratia
zilnic zilnic, dar si ca valori lunare medii |
|
|
5. |
Umiditatea
atmosferică la ora 15,00 zilnic medie lunară |
|
|
2.2. Controlul apei de suprafată, al levigatului si al
gazului de depozit
2.2.1. Controlul calitătii apei de suprafată, a
levigatului, a gazului de depozit si frecventa determinărilor se realizează
conform tabelului 4.2.
2.2.2. Măsurarea volumului levigatului, prelevarea si
analizarea probelor de levigat se efectuează pentru fiecare punct de evacuare a
acestuia din depozit.
2.2.3. Urmărirea calitătii apei de suprafată, aflată
în vecinătatea unui depozit, se efectuează în cel putin două puncte, unul în
amonte si unul în aval de depozit.
2.2.4. Urmărirea cantitătii si calitătii gazului de
depozit se efectuează pe sectiuni reprezentative ale depozitului.
2.2.5. Frecventa prelevării probelor se adaptează
morfologiei depozitului (rambleu, debleu etc.).
Tabelul
4.2.
Nr. crt. |
Parametrii urmăriti |
În faza de functionare |
În faza de urmărire postînchidere 3) |
1. |
Volumul
levigatului |
lunar 1), 3) |
la 6
luni |
2. |
Compozitia
levigatului 2) |
trimestrial
3) |
la 6
luni |
3. |
Volumul
si compozitia apei de suprafată 7) |
trimestrial
3) |
la 6
luni |
4. |
Posibile
emisii de gaz si presiune atmosferică 4) , CH 4 , CO 2 , H 2 S, H 2 etc. |
lunar 3), 5) |
la 6
luni 6) |
1) Frecventa prelevării poate fi adaptată pe
baza morfologiei depozitului (rambleu, debleu etc.). Aceasta trebuie
specificată în autorizatia de mediu.
2) Parametrii si indicatorii analizati
variază în functie de compozitia deseurilor depozitate; ele trebuie stabilite
în autorizatia de mediu si trebuie să reflecte caracteristicile deseurilor.
3) Dacă în punctele de prelevare volumul si
compozitia apei de suprafată sunt relativ constante, măsurătorile se pot face
la intervale mai mari de timp.
4) Măsurătorile sunt legate în special de
continutul de materie organică din deseuri.
5) CH 4 , CO 2 , O 2 - regulat, alte gaze după
necesitate, în functie de compozitia deseurilor depozitate, în scopul de a
reflecta afectarea levigatului.
6) Sistemul de colectare a gazului trebuie
verificat regulat.
7) Pe baza caracteristicilor amplasamentului
depozitului autoritatea competentă poate decide dacă aceste măsurători nu sunt
necesare.
2.3. Protectia apei subterane
2.3.1. Urmărirea calitătii apei subterane oferă
informatii privind contaminarea acesteia, datorată depozitării deseurilor.
2.3.2. Controlul calitătii apei subterane se
realizează prin foraje de control în cel putin 3 puncte, un punct amplasat în
amonte si două în aval fată de depozit, pe directia de curgere.
2.3.3. Numărul punctelor de urmărire se poate mări pe baza
unor prospectiuni hidrogeologice si a necesitătii depistării urgente a
infiltratiilor accidentale de levigat în apă.
2.3.4. Înaintea intrării în exploatare a depozitelor
noi se prelevează probe din cel putin 3 puncte pentru a se stabili valori de
referintă pentru prelevările ulterioare.
2.3.5. Indicatorii care sunt analizati în probele
prelevate sunt alesi pe baza
calitătii apei freatice din zonă si a compozitiei prognozate a levigatului
(tabelul 4.3). Alegerea corectă a indicatorilor de analizat si datele privind
mobilitatea apei subterane în zonă asigură identificarea rapidă a schimbării
calitătii apei.
Tabelul
4.3.
Nr. crt. |
Parametrii urmăriti |
În faza de functionare |
În faza de urmărire postînchidere |
1. |
Nivelul apei subterane |
la fiecare 6 luni 1) |
la fiecare 6 luni 1) |
2. |
Compozitia apei subterane |
frecventa în functie de viteza de curgere 2), 3) |
frecventa în functie de viteza de curgere 2), 3) |
1) Dacă nivelul apei freatice variază, se măre te frecventa prelevării probelor.
2) Frecventa se stabileste pe baza cuno tintelor si a evaluării vitezei
fluxului de apă subterană.
3) Când prin determinările efectuate pe
probele prelevate se constată atingerea unui prag de alertă, se repetă
prelevarea si se reiau determinările efectuate. Dacă nivelul de poluare este
confirmat, trebuie urmat planul de interventie specificat în autorizatia de
mediu.
2.3.6. Pragurile de alertă se determină tinându-se seama
de formatiunile hidrogeologice specifice zonei în care este amplasat depozitul
si de calitatea apei. Nivelul de control al poluării se bazează pe compozitia
medie determinată din variatiile locale ale calitătii apei subterane pentru fiecare
foraj de control. Dacă există date si este posibil, pragul de alertă se
specifică în autorizatia de mediu.
2.4. Topografia depozitului
Urmărirea topografiei depozitului se realizează
conform datelor înscrise în tabelul 4.4.
Tabelul
4.4.
Nr. crt. |
Parametrii urmăriti |
În faza de functionare |
În faza de urmărire postînchidere |
1. |
Structura si compozitia depozitului 1) |
anual |
|
2. |
Comportarea
la tasare si urmărirea nivelului depozitului |
anual |
citire anuală |
1) Date
pentru planul de situatie al depozitului: suprafata ocupată de deseuri, volumul
si compozitia deseurilor, metodele de depozitare, timpul si durata depozitării, calculul capacitătii
remanente de depozitare.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Strategiei privind privatizarea societătilor
comerciale din turism, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 436/2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Strategia privind privatizarea
societătilor comerciale din turism, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.
436/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 9 mai
2001, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La punctul II.4 litera c), ultimul alineat din
capitolul III “Politici de privatizare” va avea următorul cuprins: “Vânzarea
actiunilor societătilor comerciale prevăzute în anexa nr. 1 se va face prin
licitatie cu strigare.it
2. La punctul II.4 litera d) alineatul 6, prima
liniută din capitolul III “Politici de privatizare” va avea următorul cuprins:
“- societăti pe structura principalelor hoteluri
rămase în administrare proprie, urmată de vânzarea actiunilor societătilor
comerciale prevăzute în anexa nr. 2 prin licitatie cu strigare;”
3. Strategia privind privatizarea societătilor
comerciale din turism se completează cu anexele nr. 1 si 2 care fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul turismului,
Alin Burcea,
secretar de stat
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea
Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul dezvoltării si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Bucuresti,
20 februarie 2002.
Nr. 165.
ANEXA Nr.
1
(anexa nr.
1 la strategie)
LISTA
cuprinzând societătile comerciale rezultate din
divizarea Societătii Comerciale
“Neptun Olimp” - S.A.*), care vor fi privatizate prin
licitatie cu strigare
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale |
Capitalul social – lei - |
1. |
MIDIA NEPTUN S.A. |
1.669.850.000 |
2. |
TOMIS
NEPTUN S.A. |
1.409.000.000 |
3. |
ISTRIA
NEPTUN S.A. |
1.441.750.000 |
4. |
CALLATIS
NEPTUN S.A. |
1.585.150.000 |
5. |
OVIDIU
NEPTUN S.A. |
1.687.375.000 |
6. |
PRAHOVA
NEPTUN S.A. |
3.495.750.000 |
7. |
CLĂBUCET NEPTUN S.A. |
2.919.075.000 |
8. |
COVASNA
NEPTUN S.A. |
2.759.200.000 |
9. |
DECEBAL
NEPTUN S.A. |
909.950.000 |
10. |
SULINA
NEPTUN S.A. |
6.130.300.000 |
11. |
NEPTUN
S.A. |
7.773.450.000 |
12. |
TERRA
NEPTUN S.A. |
11.696.750.000 |
13. |
APOLLO
NEPTUN S.A. |
6.298.950.000 |
14. |
ROMANTA
NEPTUN S.A. |
6.553.850.000 |
15. |
MIORITA
NEPTUN S.A. |
7.514.025.000 |
16. |
BÂLEA
NEPTUN S.A. |
5.146.200.000 |
17. |
GALATI
NEPTUN S.A. |
5.465.100.000 |
18. |
HOTEL
CLUB NEPTUN S.A. |
8.430.950.000 |
19. |
TRANSILVANIA
OLIMP S.A. |
6.254.100.000 |
20. |
MOLDOVA
OLIMP S.A. |
4.998.925.000 |
21. |
MUNTENIA
OLIMP S.A. |
4.818.750.000 |
22. |
OLTENIA
OLIMP S.A. |
4.804.075.000 |
23. |
BANAT
OLIMP S.A. |
4.015.025.000 |
*) Conform
studiului de divizare.
ANEXA Nr.
2
(anexa nr.
2 la strategie)
LISTA
cuprinzând societătile comerciale rezultate din
divizarea Societătii Comerciale
“Mamaia” - S.A., care vor fi privatizate prin
licitatie cu strigare
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale |
Capitalul social – lei - |
1. |
DACIA
2001- S.A. |
9.961.500.000 |
2. |
UNIREA
2001 - S.A. |
2.162.450.000 |
3. |
PATRIA
2001 - S.A. |
4.813.375.000 |
4. |
MIORITA
2001 - S.A. |
7.680.575.000 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui imobil în proprietatea publică a comunei Trusesti, judetul
Botosani
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea imobilului, compus din clădire
si terenul aferent, situat în comuna Trusesti, judetul Botosani, identificat
potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din
proprietatea publică a statului si din administrarea Centrului National al Cinematografiei
în proprietatea publică a comunei Trusesti si în administrarea Consiliului Local al Comunei Trusesti, judetul
Botosani.
Art. 2. - Transmiterea imobilului prevăzut la art. 1
se face pe bază de protocol de predare-preluare încheiat întrepărtile
interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 februarie 2002.
Nr. 166.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite în proprietatea publică
a comunei Trusesti, judetul Botosani
Locul unde este situat imobilul |
Pozitia din inventarul bunurilor apartinând domeniului
public al statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.326/2002 |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Cinematograful“Victoria”,
comuna Trusesti, judetul Botosani |
Anexa
nr. 7, nr. MF. 101.212, cod clasificare 8.30 |
Statul
român, în administrarea Oficiului National al Cinematografiei, prin Regia
Autonomă a Distributiei si Exploatării
Filmelor “Româniafilm” |
Comuna
Trusesti, judetul Botosani, în administrarea Consiliului Local al Comunei Trusesti
|
Suprafata
construită =500,86 m 2 Suprafata
construită desfăsurată = 640,27
m 2 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 102/20 februarie 2002 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 34/31 ianuarie 2002 |
privind
aprobarea Strategiei pentru implementarea finantării bazate pe caz în spitalele
din România
Ministrul sănătătii si familiei si presedintele Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate,
având în
vedere:
- prevederile Acordului de colaborare încheiat în data
de 1 iunie 2000 între Ministerul Sănătătii, Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, Colegiul Medicilor din România, Ministerul Finantelor si
Departamentul de Sănătate si Servicii Umane al Statelor Unite ale Americii;
- prevederile Ordinului ministrului sănătătii nr. 935/2000 privind aprobarea implementării primei etape a proiectului de finantare a spitalelor bazate pe caz, completat prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 137/2001,
în temeiul:
- Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu completările ulterioare;
- art. 18 lit. h) din Statutul Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
154 din 29 martie 2001, aprobat prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate nr. 37/2001,
emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Strategia pentru implementarea finantării
bazate pe caz în spitalele din România, conform planului prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Institutiile implicate în implementarea
finantării bazate pe caz în spitalele din România sunt Ministerul Sănătătii si
Familiei - prin Centrul de Calcul, Statistică Sanitară si Documentare Medicală
Bucuresti si prin Institutul de Management al Serviciilor de Sănătate Bucuresti
-, Casa Natională de Asigurări de Sănătate si spitalele.
Art. 3. - Responsabilitătile specifice ale
institutiilor implicate, referitoare la activitătile necesare implementării - generarea
si codificarea datelor clinice, colectarea electronică a datelor privind
pacientii externati, clasificarea pacientilor externati pe grupe de diagnostic,
monitorizarea activitătii spitalelor pe baza datelor clinice raportate, calcularea
de costuri, tarife si valori relative privind grupele de diagnostic, elaborarea
de politici de finantare -, se vor stabili prin ordin comun al ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate.
Art. 4. - Directiile din cadrul Ministerului Sănătătii
si Familiei, Institutul de Management al Serviciilor de Sănătate Bucuresti,
Centrul de Calcul, Statistică Sanitară si Documentare Medicală Bucuresti,
directiile judetene de sănătate publică, Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, casele de asigurări de sănătate si spitalele vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
p. Ministrul sănătătii si familiei, Radu Deac, secretar de stat |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, Eugeniu Turlea |
ANEXĂ
STRATEGIA
pentru implementarea finantării bazate pe caz în
spitalele din România
Anul 2002 - faza I
Actiuni strategice:
A. Începerea finantării bazate pe caz pentru spitalele nominalizate în Ordinul ministrului sănătătii nr. 935/2000
B. Începerea progresivă a activitătilor de codificare,
colectare si trimitere a datelor privind pacientii externati pentru institute,
spitale universitare, judetene, municipale si orăsenesti
C. Dezvoltarea sistemului informational necesar
finantării bazate pe caz si constituirea unor structuri specifice la nivel
national si local
D. Evaluarea activitătii clinice a spitalelor pe baza
datelor privind pacientii externati, inclusiv generarea de date statistice la
nivel national si sprijinirea spitalelor pentru utilizarea acestor date la cre terea eficientei si a calitătii
serviciilor furnizate
E. Analizarea, validarea si îmbunătătirea sistemului
de clasificare în grupe de diagnostic, din punct de vedere clinic si al
consumului de resurse, si a valorilor relative asociate grupelor de diagnostic
Anul 2003 - faza II
Actiuni strategice:
A. Finantarea bazată pe caz pentru spitalele cuprinse
în faza I a planului de implementare - spitalele nominalizate în Ordinul ministrului
sănătătii nr. 935/2000, respectiv în Ordinul ministrului sănătătii si familiei
nr. 699/2001, si spitalele care au început în anul 2002 colectarea si
trimiterea datelor referitoare la pacientii externati.
B. Începerea progresivă a activitătilor de codificare,
colectare si trimitere de date privind pacientii externati, pentru spitalele
care nu au început aceste activităti în anul 2002
C. Îmbunătătirea sistemului informational necesar finantării
bazate pe caz si constituirea unor structuri specifice la nivel national si
local
D. Evaluarea activitătii clinice a spitalelor pe baza
datelor privind pacientii externati, inclusiv generarea de datestatistice la
nivel national, si sprijinirea spitalelor pentru utilizarea acestor date la cre terea eficientei si a calitătii serviciilor
furnizate
E. Analizarea, validarea si îmbunătătirea sistemului
de clasificare pe grupe de diagnostic, din punct de vedere clinic si al
consumului de resurse, si a valorilor relative asociate grupelor de diagnostic
Anul 2004 - faza III
Actiuni strategice:
A. Finantarea bazată pe caz a tuturor spitalelor care
au fost cuprinse în fazele anterioare ale planului de implementare
B. Evaluarea activitătii clinice a spitalelor pe baza
datelor privind pacientii externati, inclusiv generarea de date statistice la
nivel national, si sprijinirea spitalelor pentru utilizarea acestor date la cre terea eficientei si a calitătii serviciilor
furnizate
C. Analizarea, validarea si îmbunătătirea sistemului
de clasificare în grupe de diagnostic, din punct de vedere clinic si al
consumului de resurse, si a valorilor relative asociate grupelor de diagnostic.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie cu discont lansate în
luna martie 2002
Ministrul finantelor publice,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificările
ulterioare,
având în vedere prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999, ale Conventiei nr. 16.813/19/1998, ale Actului aditional nr. 8.013/1/23 iunie 2000, încheiate între Ministerul Finantelor Publice si Banca Natională a României, si ale Regulamentului privind operatiuni cu titluri de stat derulate de către Banca Natională a României în calitatea sa de agent al statului,
emite următorul ordin:
Art. 1. - În luna martie 2002 sunt scadente certificatele
de trezorerie seriile I1 07.03.2002, I3 14.03.2002, L4 14.03.2002, I5 21.03.2002,
L9 28.03.2002, obligatiunile de tezaur cu dobândă denominate în valută seriile
VAL 16 2002 USD, VAL 16 2002 DM, VAL 1 2002 USD, VAL 1 2002 DM, VAL 19 2002
USD, VAL 19 2002 DM, VAL 3 2002 USD, VAL 3 2002 DM si obligatiunile de stat cu dobândă
seriile 2002/1 si 2002/VAL BCR.
În vederea finantării si refinantării datoriei publice
interne Ministerul Finantelor Publice anuntă pentru luna martie 2002 programul
emisiunilor de titluri de stat, astfel:
Seria |
Data licitatiei |
Data emisiunii |
Data scadentei |
Nr. de zile |
Valoarea - lei - |
C1 05.09.2002 |
5 martie 2002 |
7 martie 2002 |
5 septembrie 2002 |
182 |
500.000.000.000 |
C2 06.03.2003 |
5 martie 2002 |
7 martie 2002 |
6 martie 2003 |
364 |
600.000.000.000 |
C3 13.03.2003 |
12 martie 2002 |
14 martie 2002 |
13 martie 2003 |
364 |
1.500.000.000.000 |
C4 20.06.2002 |
19 martie 2002 |
21 martie 2002 |
20 iunie 2002 |
91 |
500.000.000.000 |
C5 19.09.2002 |
19 martie 2002 |
21 martie 2002 |
19 septembrie 2002 |
182 |
500.000.000.000 |
C6 20.03.2003 |
19 martie 2002 |
21 martie 2002 |
20 martie 2003 |
364 |
500.000.000.000 |
C7 27.06.2002 |
26 martie 2002 |
28 martie 2002 |
27 iunie 2002 |
91 |
500.000.000.000 |
C8 27.03.2003 |
26 martie 2002 |
28 martie 2002 |
27 martie 2003 |
364 |
500.000.000.000 |
Ministerul Finantelor Publice îsi rezervă dreptul ca
valorile împrumutate aferente seriei să fie majorate sau mic orate până la anularea emisiunilor,
în functie de necesitătile de finantare a contului general al trezoreriei
statului si de
nivelul randamentului înregistrat la data licitatiei.
Art. 2. - Metoda de vânzare este licitatia, care va
avea loc, pentru fiecare serie de certificate de trezorerie cu discont, la
datele mentionate în tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face după metoda
cu pret multiplu.
Art. 3. - Ofertele de cumpărare sunt de tip competitiv
si vor cuprinde valoarea nominală,
costul total, rata discontului, pretul si randamentul.
Se admite defalcarea valorii totale în maximum 5 transe valorice la rate diferite ale
randamentului.
Pretul si randamentul se vor calcula utilizând următoarele
formule:
P = 1 - (dxr)/360 si
y= r /P
în care:
P = pretul titlului cu discont exprimat cu sase zecimale;
d = numărul de zile până la scadentă;
r = rata discontului;
y = randamentul (rata dobânzii).
Fiecare ofertă va fi de minimum 100.000.000 lei.
Valoarea nominală individuală a unui certificat de
trezorerie cu discont este de 10.000.000 lei.
Nu sunt acceptate ofertele necompetitive.
Art. 4. - Certificatele de trezorerie cu discont pot
fi cumpărate de intermediari autorizati să tranzactioneze titluri de stat pe
piata primară, care vor depune oferte atât în cont propriu, cât si în contul
clientilor lor, persoane juridice.
Certificatele de trezorerie cu discont mai sus
mentionate nu se adresează persoanelor juridice nerezidente în România.
Art. 5. - Ofertele de cumpărare se depun la Banca Natională
a României în ziua licitatiei, până la ora 12,00.
Art. 6. - Rezultatul licitatiei va fi stabilit în aceeasi zi, la sediul Băncii Nationale a României, de comisia de licitatie constituită în acest scop si va fi dat publicitătii.
Art. 7. - Plata certificatelor de trezorerie cu
discont se va face la data emisiunii, prin debitarea contului cumpărătorului
deschis la Banca Natională a României cu suma reprezentând costul total al
certificatelor de trezorerie cumpărate.
Art. 8. - Răscumpărarea certificatelor de trezorerie
cu discont se va face la data scadentei prin creditarea contului detinătorului
cu suma reprezentând valoarea nominală totală a certificatelor de trezorerie cu
discont.
Art. 9. - Prezenta emisiune nu beneficiază de
facilităti fiscale.
Art. 10. - Directia generală a trezoreriei statului va
aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
28 februarie 2002.
Nr. 310.