MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 173 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 13 martie
2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
100. - Lege privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 101/2001 pentru completarea art. 17 din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
161. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 101/2001 pentru completarea
art. 17 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi
101. - Lege privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea art. 116 din Legea nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
162. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea
art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi
102. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 147/2001 pentru ratificarea Aranjamentului stand-by dintre
România si Fondul Monetar International si a Memorandumului cu privire la
politicile economice si financiare ale Guvernului României în perioada
2001-2002, convenite prin schimb de scrisori între Bucuresti si Washington,
prin scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si BănciiNationale
a României si răspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar International
163. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 147/2001 pentru ratificarea
Aranjamentului stand-by dintre România si Fondul Monetar International si a Memorandumului cu privire
la politicile economice si financiare ale Guvernului României în perioada
2001-2002, convenite prin schimb de
scrisori între Bucuresti si Washington, prin scrisoarea din 17 octombrie 2001 a
Ministerului Finantelor Publice si Băncii Nationale a României si răspunsul din
31 octombrie 2001 al Fondului Monetar International
157. - Decret privind conferirea Ordinului national Serviciul
Credincios în grad de Comandor
166. - Decret privind acordarea gradului de general
de brigadă unor colonei din Ministerul Apărării Nationale si trecerea acestora
în rezervă
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 38 din 6 februarie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, ale art. 24 alin.
(1) si ale art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, precum si ale art. 27, 156, 167, 186, 225 si 295 din
Codul de procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
191. - Hotărâre privind dezafectarea unor
capacităti de mobilizare
193. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Biroului Român de Metrologie Legală
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
293/640/2001-1/2002. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor privind conditiile de securitate si calitate pentru
legume si fructe proaspete destinate consumului uman
284. - Ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei pentru delegarea de către Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei a unor competente în domeniul
certificării tehnicii de aviatie, înmatriculării si identificării aeronavelor
civile, precum si al atestării personalului aeronautic civil
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 101/2001
pentru completarea art. 17 din Legea nr. 94/1992
privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 101
din 27 iunie 2001 pentru completarea art. 17 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 350 din 29 iunie 2001.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 5 februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 5 martie
2002.
Nr. 100.
pentru
promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
101/2001 pentru completarea art. 17 din Legea nr. 94/1992
privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 101/2001 pentru completarea art. 17 din Legea nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 4 martie
2002.
Nr. 161.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 78/200
pentru completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992
privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78 din
31 mai 2001 pentru completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 298 din 7 iunie 2001.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 5
februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 5 martie
2002.
Nr. 101.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea
Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 78/2001 pentru
completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea art. 116 din Legea nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 4 martie
2002.
Nr. 162.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 147/2001 pentru ratificarea
Aranjamentului stand-by dintre România si Fondul Monetar International si
a Memorandumului cu privire la
politicile economice si financiare ale Guvernului României în perioada 200
–2002, convenite prin schimb de scrisori între Bucuresti si Washington, prin
scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si Băncii
Nationale a României si răspunsul din 3 octombrie 200 al Fondului Monetar
International
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 147 din
9 noiembrie 2001 pentru ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România si
Fondul Monetar International si a Memorandumului cu privire la politicile
economice si financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002,
convenite prin schimb de scrisori între Bucuresti si Washington, prin
scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si Băncii
Nationale a României si răspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar
International, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748
din 23 noiembrie 2001.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 7 februarie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 5 martie
2002.
Nr. 102.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
147/2001 pentru ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România si Fondul
Monetar International si a Memorandumului cu privire la politicile economice si
financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002, convenite prin schimb
de scrisori între Bucuresti si Washington, prin scrisoarea din 17 octombrie
2001 a Ministerului Finantelor Publice si Băncii Nationale a României si
răspunsul din 3 octombrie 2001 al Fondului Monetar International
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 147/2001 pentru ratificarea Aranjamentului stand-by
dintre România si Fondul Monetar International si a Memorandumului cu privire
la politicile economice si financiare ale Guvernului României în perioada
2001-2002, convenite prin schimb de scrisori între Bucuresti si Washington,
prin scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si
Băncii Nationale a României si răspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului
Monetar International, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 4 martie
2002.
Nr. 163.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind conferirea
Ordinului national Serviciul Credincios în grad de Comandor
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. A pct. II si ale art.
11 alin. (1) pct. 2 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de
decoratii al României, la propunerea ministrului afacerilor externe, pentru
prodigioasa activitate de promovare a spiritualitătii si culturii românesti în Suedia, pentru talentul si creatiile sale
literare,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se conferă scriitorului Ion Milo Ordinul national Serviciul Credincios în grad
de Comandor.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 4 martie
2002.
Nr. 157.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
acordarea gradului de general de brigadă unor colonei din Ministerul Apărării
Nationale si trecerea acestora în rezervă
În temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 43 alin. 1 lit. a), ale art. 45 lit. a), ale art.
66 alin. 3 si ale art. 85 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind
Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere propunerile ministrului apărării nationale,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Pe data de 28 februarie 2002 domnului colonel Iacob
Iacob Drago si domnului colonel
Doru-Alexandru Alexandru Totoianu li se acordă gradul de general de brigadă si
se trec în rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 6 martie
2002.
Nr. 166.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 februarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, ale art. 24 alin.
(1)
si ale art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, precum si ale art. 27, 156,
167, 186, 225 si 295 din Codul de procedură civilă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 16, ale art. 24 alin. (1) si ale art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, precum si ale art. 27, 156, 167, 186, 225 si 295 din
Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Anton Sommert în Dosarul nr.
2.053/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 5
februarie 2002 si au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea la 6
februarie 2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 25 aprilie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
2.053/2000, Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16, ale art. 24 alin. (1) si
ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, precum si ale art.
27, 156, 167, 186, 225 si 295 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Anton Sommert.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate sunt criticate
următoarele texte legale:
- Art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, contravine dispozitiilor
art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (1) si (2), art. 16 alin. (2), art. 18 alin.
(1), art. 20 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1), art. 50 alin. (1) si (2),
art. 123 alin. (1) si (2), art. 130 alin. (1) si ale art. 131 alin. (1) din
Constitutie. Se arată că aceste prevederi legale creează o incertitudine,
astfel încât “prin inactiune poate fi influentată în mod negativ practica
instantelor de judecare inechitabilă, se provoacă limitări în aplicarea
Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
ceea ce înseamnă un abuz de drept”.
- Art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, contravine
acelorasi dispozitii constitutionale, întrucât potrivit
opiniei autorului exceptiei “judecata are loc pe baza raportului prezentat de
judecătorul-raportori”.
- Art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încalcă
dispozitiile constitutionale mentionate, deoarece prin republicarea acestei
legi s-a eliminat posibilitatea recursului.
- Art. 27 alin. 1 din Codul de procedură civilă contravine dispozitiilor
constitutionale mentionate, deoarece textul nu explică expresia “interes” si
“este limitat strict la judecător, rude si descendentii acestuia”. În felul
acesta, sustine autorul exceptiei, “magistratul nu poate fi recuzat, pentru că
nu este demonstrat interesul în cauză si nici din partea cui”, iar institutia
recuzării este blocată.
- Art. 156 din Codul de procedură civilă contravine acelora i prevederi constitutionale prin faptul că permite:
refuzarea cererii de amânare, judecarea cauzei în lipsa reclamantului,
întocmirea de încheieri de sedintă cu continut fals si
depunerea de concluzii scrise în necunostintă de sustinerea părtii adverse.
- Art. 167 din Codul de procedură civilă contravine dispozitiilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, deoarece permite respingerea
oricărei dovezi, fără nici o justificare, precum si îeliminarea dovezilor fără
a se analiza separat fiecare fel de dovadă, în special la înscrisuri, această
obligatie existând numai în caz de încuviintare a doveziloriv.
- Art. 186 din Codul de procedură civilă contravine acelorasi dispozitii din Constitutie, deoarece textul de lege, coroborat cu
prevederile art. 167 din cod, permite: respingerea nemotivată a martorilor,
blocarea legală a descoperirii adevărului si prevenirii greselilor în cunoasterea faptelor, precum si împiedicarea
ocrotirii drepturilor si intereselor de bună-credintă ale părtilor.
- Art. 225 din Codul de procedură civilă contravine, de asemenea,
dispozitiilor constitutionale invocate, deoarece prin expresia “poate” textul
de lege, coroborat cu prevederile art. 156, 167 si 186 din acelasi cod, permite
pârâtului să nu se prezinte la interogatoriu, iar judecătorul poate aprecia cu
privire la această împrejurare.
- Art. 295 din Codul de procedură civilă contravine acelorasi dispozitii din Constitutie, deoarece prin expresiile
“va putea” si “dacă” textul de lege, coroborat cu prevederile art. 156, 167 si
186 din acelasi cod, permite: respingerea nemotivată a probelor, rămânerea
interogatoriului ca singura probă admisă, neprezentarea pârâtului si
confirmarea ilegalitătilor existente la instanta de fond.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă, exprimându-si opinia
asupra exceptiei de neconstitutionalitate, apreciază că aceasta este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, deoarece nu există nici o contradictie între textele de
lege.criticate si dispozitiile constitutionale invocate în sustinerea
exceptiei. Majoritatea aspectelor invocate de autorul exceptiei nu se
încadrează într-o critică de neconstitutionalitate, ci vizează fie aspecte de
ordin general privitoare la modul în care functionează justitia, fie probleme
ce tin deprocedura de judecată si de modul în care instanta a aplicat legea în
cauza respectivă, putând face cel mult obiectul exercitării căilor de atac
prevăzute de lege. De altfel, se arată în punctul de vedere al Guvernului,
dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie prevăd că stabilirea
competentei si a procedurii de judecată se face prin lege, dând astfel
libertate legiuitorului de a reglementa în aceste domenii.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie următoarele
prevederi legale:
1. Art. 16, art. 24 alin. (1) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată,
dispozitii care au următorul cuprins:
- Art. 16: “Procedura jurisdictională prevăzută de prezenta lege se
completează cu regulile procedurii civile, în măsura în care ele sunt
compatibile cu natura procedurii în fata Curtii Constitutionale.
Compatibilitatea se hotără te exclusiv de Curte.”;
- Art. 24 alin. (1): “Primind încheierea prevăzută la art. 23 alin.
(4), presedintele Curtii Constitutionale va desemna pe unul dintre judecători
ca raportor si va comunica încheierea prin care a fost sesizată Curtea
Constitutională presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, indicându-le data până la care pot să trimită punctul lor de
vedere.
Prevederile art. 1 9 alineatul ultim se aplică în mod corespunzător.”;
- Art. 25 alin. (1): Decizia prin care se constată
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare este definitivă si obligatorie.”
2. Art. 27 pct. 1, art. 156, art. 167 alin. 1, art. 186 alin. 1, art.
225 si art. 295 alin. 2 din Codul de procedură civilă, dispozitii care prevăd:
- Art. 27: “Judecătorul poate fi recuzat:
1 . când el, sotul său, ascedentii ori descendentii lor au vreun interes
în judecarea pricinii sau când este sot, rudă sau afin, până la al patrulea
grad inclusiv, cu vreuna din părti; [...].”;
- Art. 156: “Instanta va putea da un singur termen pentru lipsă de
apărare, temeinic motivată.
Când instanta refuză amânarea judecătii pentru acest motiv, va amâna, la
cererea părtii, pronuntarea în vederea depunerii de concluzii scrise.”;
- Art. 167 alin. 1: “Dovezile se pot încuviinta numai dacă instanta
socote te că ele pot să aducă dezlegarea pricinii, afară de cazul când ar fi
primejdie ca ele să se piardă prin întârziere.”;
- Art. 186 alin. 1: “Când instanta a încuviintat dovada cu martori,
ea va dispune ascultarea acelora care au fost propusi prin cerere si
întâmpinare.”;
- Art. 225: “Dacă partea, fără motive temeinice, refuză să răspundă
la interogator sau nu se înfăti ează, instanta poate socoti aceste împrejurări
ca o mărturisire deplină sau numai ca un început de dovadă în folosul părtii
potrivnice.”;
- Art. 295 alin. 2: ”Instanta va putea încuviinta refacerea sau
completarea probelor administrate la prima instantă, precum si administrarea
probelor noi propuse în conditiile art. 292, dacă consideră că sunt necesare
pentru solutionarea cauzei.”
1. În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la
prevederile art. 16, ale art. 24 alin. (1) si ale art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, sunt invocate dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 11
alin. (1) si (2), art. 16 alin. (2), art. 18 alin. (1), art. 20 alin. (1) si
(2), art. 22 alin. (1), art. 50 alin. (1) si (2), art. 123 alin. (1) si (2),
art. 130 alin. (1) si ale art. 131 alin. (1) din Constitutie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor din Legea
nr. 47/1992, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă.
Potrivit dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 144 lit. c),
Curtea Constitutională “hotărăste asupra exceptiilor ridicate în fata
instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor”.
În aplicarea acestor dispozitii art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, prevede: “Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei.”
Rezultă că în cadrul controlului constitutionalitătii legilor, prevăzut
de dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie, sesizarea instantei de
contencios constitutional în vederea declansării controlului
poate fi făcută numai pe calea ridicării exceptiei de neconstitutionalitate în
fata instantei judecătoresti, cu conditia ca solutionarea cauzei să depindă de
legea sau ordonanta ori dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonantă criticată
ca neconstitutională.
Curtea observă că în solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei de
judecată, si anume cererea de apel pe care autorul exceptiei a formulat-o
împotriva unei sentinte prin care i-a fost respinsă actiunea de acordare de
daune morale, nu au relevantă dispozitiile Legii nr. 47/1992 criticate de
autorul exceptiei pentru neconstitutionalitate. Astfel fiind, sub acest aspect
exceptia este inadmisibilă.
2. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prevederile
art. 27 pct. 1, art. 156, art. 167 alin. 1, art. 186 alin. 1, art. 225 si ale
art. 295 alin. 2 din Codul de procedură civilă contravin dispozitiilor art. 1
alin. (3), art. 11 alin. (1) si (2), art. 16 alin. (2), art. 18 alin. (1), art.
20 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1), art. 23 alin. (8), art. 24, art. 50
alin. (1) si (2) si ale art. 123 alin. (1) si (2) din Constitutie. Analizând
aceste critici, Curtea constată că nu sunt întemeiate, prevederile legale
criticate fiind conforme dispozitiilor constitutionale invocate în sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate. În
motivarea exceptiei, autorul acesteia indică mai multe texte constitutionale
pretins a fi încălcate prin dispozitiile legale criticate, spre a dovedi, în
principal, încălcarea acestora prin aceea că legea nu limitează anumite
prerogative acordate judecătorilor, cum ar fi: “limitarea la cine se referă
interesulil, prevăzută la art. 27 pct. 1 din Codul de procedură civilă, textul
art. 156 din Codul de procedură civilă îpermite judecătorului să refuze
amânarea judecării [...]”, prevederile art. 167 alin. 1 din Codul de procedură
civilă permit judecătorului “să respingă ori si ce fel de dovadă [...]”,
reglementările prevăzute la art. 186 din Codul de procedură civilă “permit
instantei respingerea nemotivată a martorilor”, prevederile art. 225 din Codul
de procedură civilă “permit ilegalitatea ca pârâtul să nu se prezinte la
interogatoriu”, iar art. 295 din Codul de procedură civilă este criticat
deoarece contine expresiile “va putea” si “dacă”, ceea ce, în opinia
autorului exceptiei, “permite instantei să fie subiectivă si să comită
ilegalităti”. De aceea motivarea exceptiei poartă, în bună parte, asupra
constitutionalitătii si legalitătii acestor norme permisive, reprosându-li-se pretinsa
obstructionare a justitiei, încălcarea normelor procedurale,
subiectivismul si arbitrariul. Or, legitimitatea constitutională a
interpretării legii de către judecător derivă din dispozitiile art. 123 alin.
(2), potrivit cărora “Judecătorii sunt independenti si se supun numai legii”.
Organul legislativ, emitent de norme juridice, poate să fie mai
restrictiv, obligându-l pe judecător să fie mai apropiat de lege. Acelasi
legiuitor poate însă prefera, tinând seama de diversitatea si complexitatea
relatiilor sociale, o redactare generală a legii, fără a intra în detalii,
impunând judecătorului să determine semnificatia concretă a normei legale în
raport cu datele spetei pe care o solutionează. În consecintă, raportându-se la
această categorie de critici, Curtea constată că instituirea prin lege a unei
modalităti sau a alteia de reglementare a procedurii de judecată în
solutionarea cauzelor civile este o optiune a legiuitorului, în conformitate cu
dispozitiile art. 125 alin. (3), potrivit cărora “Competenta si procedura de
judecată sunt stabilite de lege”.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi în ceea ce priveste dispozitiile art. 156 din Codul de
procedură civilă si cu unanimitate de voturi în ceea ce priveste dispozitii
legale,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 16, ale art. 24 alin. (1) si ale art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, exceptie ridicată de Anton Sommert în Dosarul nr.
2.053/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 27 pct. 1, art. 156, art. 167 alin. 1, art. 186 alin. 1, art.
225 si ale art. 295 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de acelasi
autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
6 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
dezafectarea unor capacităti de mobilizare
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 4
din Legea nr. 73/1995 privind pregătirea economiei nationale si a teritoriului
pentru apărare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă dezafectarea capacitătilor de mobilizare în
vederea trecerii la productia civilă, prevăzute în anexa*) care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti, 28
februarie 2002.
Nr. 191.
*) Anexa se comunică
persoanelor juridice interesate.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea
si functionarea Biroului Român de Metrologie Legală
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 5
din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Biroul Român de Metrologie Legală, organ de pecialitate al
administratiei publice centrale pentru coordonarea si controlul la nivel
national al activitătii de metrologie legală, este institutie publică cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Industriei si Resurselor, cu
sediul în municipiul Bucuresti, .os. Vitan Bârze ti nr. 11, sectorul 4.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectului său de activitate Biroul Român de
Metrologie Legală are următoarele competente:
a) asigură transmiterea unitătilor de măsură si atestă etaloanele din
Sistemul national de etaloane;
b) detine, întretine, perfectionează, conservă si utilizează etaloanele
nationale, asigurând trasabilitatea acestora la etaloane internationale;
c) emite Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului si norme de metrologie legală, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, precum si proceduri de
metrologie legală;
d) exercită controlul metrologic al statului asupra măsurărilor,
mijloacelor de măsurare si activitătilor care au ca obiect măsurările si
mijloacele de măsurare;
e) evaluează mijloacele de măsurare si certifică conformitatea acestora
cu cerintele esentiale stabilite în reglementările tehnice;
f) constată contraventiile si aplică sanctiunile prevăzute de legislatia
în domeniul metrologiei.
Art. 3. - (1) În realizarea obiectului său de activitate Biroul Român de
Metrologie Legală are următoarele atributii principale:
a) elaborează strategii si programe de dezvoltare privind activitatea de
metrologie;
b) supraveghează si controlează la nivel national aplicarea
reglementărilor legale în domeniul metrologiei;
c) elaborează proiecte de acte normative privind activitatea de
metrologie, armonizate cu reglementările internationale din domeniul
metrologiei, pe care le transmite spre promovare sau aprobare Ministerului
Industriei si Resurselor;
d) evaluează competenta tehnică a organismelor care solicită notificarea
si propune spre aprobare ministrului industriei si resurselor lista cuprinzând
organismele recunoscute care realizează proceduri de evaluare a conformitătii;
în cazul în care acestea nu mai au competenta corespunzătoare, propune
retragerea notificării;
e) asigură supravegherea pietei pentru mijloacele de măsurare;
f) transmite unitătile de măsură la mijloace de măsurare nesupuse
obligatoriu controlului metrologic al statului;
g) evaluează si atestă laboratoarele de metrologie pentru mijloace de
măsurare nesupuse obligatoriu controlului metrologic al statului;
h) reprezintă interesele României în cadrul Organizatiei Internationale
de Metrologie Legală si al altor organisme internationale si regionale de
metrologie si colaborează cu institutiile similare din alte tări sau cu
organisme internationale;
i) efectuează lucrări de cercetare stiintifică în domeniul metrologiei;
j) elaborează proiectul Listei de tarife pentru lucrările efectuate de Biroul
Român de Metrologie Legală, pe care îl transmite spre aprobare Ministerului
Industriei si Resurselor;
k) sprijină învătământul si manifestările stiintifice în domeniul
metrologiei si organizează forme de perfectionare profesională specifice;
l) coordonează si derulează programe în domeniul metrologiei la nivel
national, cu finantare internă si/sau internatională;
m) asigură editarea si difuzarea reglementărilor, informatiilor si altor
materiale specifice domeniului;
n) încheie, în conditiile legii, conventii, protocoale sau alte
documente de recunoastere a unor documente sau activităti de metrologie.
(2) Biroul Român de Metrologie Legală îndeplineste orice alte atributii
stabilite potrivit legii pentru domeniul său de activitate.
Art. 4. - (1) Biroul Român de Metrologie Legală este condus de un
director general, numit prin ordin al ministrului industriei si resurselor.
(2) Directorul general conduce întreaga activitate a Biroului Român de
Metrologie Legală si îl reprezintă înraporturile cu ministerele, cu celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice, precum si cu persoane
juridice din tară si din străinătate.
(3) În exercitarea atributiilor sale directorul general emite ordine.
(4) Ordinele de interes general se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(5) Directorul general poate da împuterniciri de reprezentare si
delegare de competentă directorilor generali adjuncti si directorilor.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a Biroului Român de Metrologie
Legală este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) În cadrul structurii organizatorice prevăzute la alin. (1), prin
ordin al directorului general se pot organiza servicii, birouri, centre,
oficii, sectii, laboratoare, colective, consilii.
(3) Directorii generali adjuncti sunt numiti prin ordin al directorului
general, potrivit legii.
(4) Numărul maxim de posturi este de 975.
Art. 6. - (1) În structura Biroului Român de Metrologie Legală
functionează directiile regionale de metrologie legală Bacău, Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Ploiesti, Timi oara, unităti fără
personalitate juridică, care au în zona lor teritorială de competentă judete
conform repartizării prevăzute în anexa nr. 2.
(2) În subordinea Biroului Român de Metrologie Legală functionează
Institutul National de Metrologie organizat ca institut de cercetare-dezvoltare
în domeniul metrologiei, unitate fără personalitate juridică.
(3) Patrimoniul Biroului Român de Metrologie Legală este alcătuit din
bunurile proprii ale directiilor regionale de metrologie legală si ale
Institutului National de Metrologie, evidentiate în contabilitate la data de 31
decembrie 2001.
Art. 7. - Atributiile si modalitătile de finantare ale compartimentelor
si unitătilor din structura Biroului Român de Metrologie Legală se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare, care se
aprobă prin ordin al directorului general.
Art. 8. - (1) Finantarea cheltuielilor aferente activitătii Biroului
Român de Metrologie Legală se asigură integral din venituri extrabugetare.
Veniturile se realizează din sumele încasate pentru lucrările de etalonare,
verificare metrologică, încercare de mijloace de măsurare, evaluare în vederea
acordării autorizatiilor metrologice, expertizare si supraveghere metrologică
pe bază de tarife, precum si pentru alte lucrări efectuate în conformitate cu
atributiile sale.
(2) Veniturile încasate rămân la dispozitia Biroului Român de Metrologie
Legală, iar cele rămase în sold la sfârsitul anului se
reportează în bugetul de venituri si cheltuieli al Biroului Român de Metrologie
Legală în anul următor.
(3) Bugetul de venituri si cheltuieli al Biroului Român de Metrologie
Legală se elaborează anual de către această institutie si se aprobă de
Ministerul Industriei si Resurselor, potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
(4) Salarizarea personalului Biroului Român de Metrologie Legală se
realizează potrivit reglementărilor în vigoare aplicabile institutiilor publice
finantate integral din venituri extrabugetare.
Art. 9. - (1) Pentru structura centrală a Biroului Român de Metrologie
Legală se utilizează un număr de 5 autoturisme cu un consum lunar de carburanti
de 300 litri/autoturism, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli
pentru autoritătile
si institutiile publice.
(2) Pentru activitătile specifice de supraveghere a pietei si de control metrologic al statului Biroul Român de
Metrologie Legală are în dotare un parc auto care cuprinde autolaboratoare si
autoturisme.
(3) Numărul de autolaboratoare si consumul de carburanti aferent se
stabilesc, în functie de necesităti, prin ordin al directorului general al
Biroului Român de Metrologie Legală.
(4) Biroul Român de Metrologie Legală utilizează câte un autoturism
pentru fiecare dintre directiile regionale de metrologie legală, cu un consum
lunar de carburanti de 250 litri/autoturism.
Art. 10. - Etaloanele nationale ale unitătilor de măsură sunt bunuri
proprietate publică a statului aflate în administrarea Biroului Român de
Metrologie Legală.
Art. 11. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 12. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Guvernului nr. 853/1999 privind organizarea si functionarea Biroului
Român de Metrologie Legală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 516 din 25 octombrie 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 28
februarie 2002.
Nr. 193.
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Biroului Român de Metrologie Legală - B.R.M.L.
Numărul maxim de posturi
= 975
ANEXA Nr. 2
Directiile regionale de metrologie legală si judetele din
zonasteritorială
de competentă a acestora
Nr. crt. |
Directia regională de metrologie legală |
Judete |
1. |
Bacău |
Bacău, Botosni, Iasi, Neamt, Suceava,
Vaslui |
2. |
Constanta |
Brăila, Buzău,
Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea |
3. |
Ploiesti |
Arges, Călărasi, Dâmbovita,
Giurgiu, Prahova, Teleorman, Ialomita |
4. |
Craiova |
Dolj, Gorj,
Mehedinti, Olt, Vâlcea |
5. |
Timisoara |
Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis |
6. |
Cluj |
Napoca Bihor,
Bistrita-Năsăud, Cluj, Maramures, Sălaj, Satu Mare |
7. |
Brasov |
Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu |
8. |
Bucuresti |
Municipiul
Bucuresti si judetul Ilfov |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR Nr. 293 din 2 august 2001 |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr.
640 din 19 septembrie 2001 |
AUTORITATEA NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR Nr. 1 din 3 ianuarie 2002 |
privind
conditiile de securitate si calitate pentru legume si fructe proaspete
destinate
consumului uman
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor, ministrul sănătătii si
familiei si presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
văzând Referatul de aprobare al Directiei generale strategii si politici
în agricultură si produse derivate, Directiei standarde, mărci si licente,
calitatea alimentelor si acreditare si al Directiei fitosanitare nr.
119.139/2001 privind conditiile de securitate si calitate pentru legume si
fructe destinate comercializării si consumului uman pe piata internă,
având în vedere prevederile art. 24 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării
alimentelor,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare,
al Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
si al Hotărârii Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificările
ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin reglementează conditiile de securitate
alimentară si cele de calitate pe care trebuie să le îndeplinească legumele si
fructele proaspete destinate consumului uman ca atare sau pentru procesare,
provenite atât din productia internă, cât si din import.
Art. 2. - (1) Legumele si fructele în stare proaspătă destinate
comercializării pentru consumul uman trebuie să se încadreze în prevederile
standardelor de produs mentionate în anexa nr. 1 care face parte integrantă din
prezentul ordin, care astfel devin obligatorii.
(2) În lipsa standardelor se întocmesc specificatii tehnice de produs de
către furnizor, cu acordul beneficiarului, vizate de Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor - Directia standarde, mărci si licente, calitatea
alimentelor si acreditare.
(3) Legumele si fructele proaspete destinate consumului uman ca atare
sau pentru procesare trebuie să fie sănătoase, să fie ajunse la maturitate
comercială si să aibă proprietăti organoleptice specifice fiecărui sortiment.
Art. 3. - Ambalarea legumelor si fructelor în stare proaspătă, destinate
comercializării pentru consumul uman, se face în conformitate cu STAS
6952/1983, în scopul protectiei acestora, u urării operatiunilor
de manipulare, transport, depozitare si desfacere.
Art. 4. - (1) Etichetarea legumelor si fructelor în stare proaspătă,
destinate comercializării pentru consum uman, se face cu respectarea reglementărilor
legale în vigoare si trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele:
- denumirea produsului, cu mentionarea speciei, soiului, si a tării producătoare;
- numele/denumirea si adresa/sediul producătorului;
- locul de provenientă a produsului;
- clasa de calitate, calibrare;
- data recoltării;
- conditii de păstrare si depozitare.
(2) Elementele de identificare si caracterizare a legumelor si fructelor
în stare proaspătă destinate consumului uman ca atare sau pentru procesare se
scriu obligatoriu în limba română, neexcluzând prezentarea acestora si în alte
limbi.
Art. 5. - Legumele si fructele în stare proaspătă sunt interzise
utilizării pentru consumul uman, dacă se prezintă în una dintre situatiile de
mai jos:
a) prezintă semne organoleptice de alterare, modificări ale aspectului
culorii, consistentei, gustului, mirosului;
b) prezintă semne de infestare cu paraziti (ouă, larve, forme adulte vii
sau moarte), precum si resturi sau semne ale activitătii acestora;
c) prezintă urme de contact cu rozătoare;
d) prezintă miros si gust străine de natura produsului;
e) prezintă miros, gust sau pete de mucegai;
f) contin contaminanti peste limitele admise de normele
igienico-sanitare în vigoare;
g) prezintă corpuri străine peste limitele admise în normele
igienico-sanitare în vigoare;
h) nu sunt conforme standardelor de produs si specificatiilor tehnice;
i) nu sunt ambalate si etichetate conform prevederilor legale în
vigoare;
j) prezintă însusiri negative ca:
- pulpă moale, făinoasă;
- tesuturi lemnificate, fibroase;
- pulpă cu pete neuniform colorate, sticloasă;
- miros de iarbă, străin, neplăcut, nespecific soiului;
- gust slab aromat, astringent, fad;
- pulpă fermentată, supracoaptă;
- fructe imature.
Art. 6. - Se interzic de la comercializare sau procesare legumele si
fructele al căror continut în reziduuri de pesticide sau alte substante depăseste nivelurile maxime admise prin actele normative în
vigoare, astfel:
a) reziduuri ale substantelor utilizate pentru protectia plantelor
(pesticide), fertilizatori sau alte produse utilizate pentru tratarea solului,
protejarea în timpul depozitării si pentru dezinfectia mijloacelor de
transport;
b) reziduuri ale substantelor utilizate pentru protectia plantelor, care
nu sunt autorizate în România pentru legume si fructe;
c) continutul maxim de solanină al cartofilor în coajă va fi de 200
mg/kg.
Art. 7. - Limitele maxime de arseniu si metale grele în legume si fructe
proaspete destinate comercializării si consumului uman, exprimate în mg/kg
produs proaspăt, sunt următoarele:
Legume si fructe |
As |
Cd |
Pb |
Zn |
Cu |
Sn |
Hg |
Legume proaspete,
cu exceptia legumelor frunze |
0,5 |
0,1 |
0,5 |
15 |
5,0 |
- |
0,05 |
Legume frunze |
- |
0,2 |
0,5 |
- |
- |
- |
0,03 |
Fructe proaspete*) |
0,5 |
0,05 |
0,5 |
5,0 |
5,0 |
- |
0,05 |
*) Inclusiv pepeni,
struguri de masă si căpsune.
Art. 8. - Limitele maxime de azotati admise în unele legume si fructe proaspete
destinate comercializării si consumului uman, exprimate în mg NO 3 /kg produs proaspăt,
sunt următoarele:
Produsul |
Cultivat în: |
|
câmp (teren descoperit) |
seră |
|
Ardei (ardei gras,
gogo ar, kapia, iute) |
150 |
400 |
Cartofi |
300 |
- |
Castraveti |
200 |
400 |
Ceapă uscată |
80 |
|
Conopidă |
400 |
400 |
Dovlecei |
500 |
- |
Morcovi |
400 |
- |
Salată verde |
2.000 |
3.000 |
Sfeclă rosie |
2.000 |
- |
Spanac |
2.000 |
3.000 |
Tomate |
150 |
300 |
Varză |
900 |
- |
Vinete |
300 |
400 |
Mere |
60 |
- |
Pere |
60 |
- |
Pepene rosu |
100 |
- |
Struguri |
60 |
- |
Art. 9. - În cazul importului, în vama de frontieră fiecare transport de
legume si fructe proaspete destinate comercializării ca atare sau pentru
procesare va fi însotit în mod obligatoriu de următoarele documente în
original, întocmite în conformitate cu legislatia în vigoare:
a) certificat fitosanitar de export sau de reexport, eliberat de
autoritătile oficiale din tara exportatoare sau reexportatoare;
b) buletin de analiză privind nivelul maxim de reziduuri de pesticide
sau alte substante utilizate, emis de un laborator specializat si acreditat
international;
c) buletin de analiză privind continutul în arseniu, metale grele si
azotati, emis de un laborator specializat si acreditat international;
d) declaratie de conformitate a importatorului, întocmită în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 168/1997 privind regimul
produselor si serviciilor care pot pune în pericol viata, sănătatea,
securitatea muncii si protectia mediului înconjurător.
Art. 10. - (1) Nu se admit la import loturile de legume si fructe în stare proaspătă destinate comercializării
sau procesării, care nu respectă prevederile prezentului ordin si care nu sunt
însotite în vamă de documentele prevăzute la art. 9.
(2) Lista cuprinzând laboratoarele agreate pentru determinările
prevăzute în prezentul ordin este mentionată în anexa nr. 2 care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 11. - (1) Aplicarea prezentului ordin în vamă la frontieră se
efectuează de o comisie constituită din:
a) reprezentantul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
prin inspectoratele de carantină fitosanitară
vamală;
b) reprezentantul Ministerului Sănătătii si Familiei;
c) reprezentantul Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
d) reprezentantul Ministerului Finantelor Publice, prin Directia
Generală a Vămilor.
(2) Controlul constă în verificarea documentelor de însotire a fiecărui
mijloc de transport cu legume si fructe proaspete, precum si în analiza
organoleptică privind încadrarea produselor în conditiile de calitate prevăzute
în anexa nr. 1.
(3) Comisia va fi condusă de reprezentantul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, care va întocmi procesul-verbal de constatare ca
urmare a controlului desfăsurat.
(4) Autoritătile competente responsabile pentru activitătile de control
privind conditiile de securitate si calitate pentru legume si fructe proaspete
din productia internă, destinate consumului uman, sunt:
a) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor prin directiile
fitosanitare judetene si a municipiului Bucuresti, în domeniul protectiei
plantelor, si Directia standarde, mărci, licente, controlul calitătii si
acreditare, în domeniul productiei de produse alimentare;
b) Ministerul Sănătătii si Familiei prin directiile de sănătate publică
judetene si a municipiului Bucuresti, în domeniul igienei alimentare;
c) Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor prin oficiile
judetene si al municipiului Bucuresti, în domeniul protectiei consumatorului.
Art. 12. - (1) Încălcarea prevederilor prezentului ordin, constatată de
organele abilitate mentionate la art. 11 alin. (1), atrage răspunderea civilă,
contraventională sau penală, după caz.
(2) Faptele care constituie contraventii si valoarea amenzilor aplicate
se stabilesc în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
Art. 13. - Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 15 zile de la
data publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor, Ilie Sârbu |
Ministrul sănătătii si familiei, Daniela Bartos |
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Rovana Plumb, secretar de stat |
ANEXA Nr. 1
STANDARDELE
pentru legume si fructe în stare proaspătă Standarde internationale
adoptate ca standarde române
SR ISO 931:1994 |
SR 3678:1999 |
Banane verzi. Ghid pentru
depozitare si transport |
Legume proaspete. Conopidă |
Standarde române |
SR 3679:1995 |
STAS 6441-88 |
Legume proaspete. Păstârnac si
pătrunjel |
Fructe si legume proaspete. Metode generale
pentru aprecierea calitătii |
SR 3787:1999 |
STAS 6952-83 |
Cartofi de toamnă |
Fructe si legume proaspete.
Conditii generale de ambalare, marcare, depozitare si transport. Documente |
STAS 4878-84 8/90 |
STAS 7218-91 |
Legume proaspete. Bame |
Legume si fructe proaspete. Luarea
probelor |
STAS 4933-82 8/90 |
STAS 7322-84 |
Legume proaspete. Telină rădăcini |
Legume si fructe proaspete.
Terminologie |
SR 5767:1995 |
STAS R 9127/1-85 |
Legume proaspete. Praz |
Fructe proaspete. Piersici. Păstrarea
în depozite frigorifice |
SR 6436:1999 |
STAS R 9127/2-72 |
Cartofi timpurii |
Fructe proaspete. Pere. Prescriptii
de păstrare în depozite frigorifice |
SR 7164-93 |
STAS R 9127/3-82 |
Legume proaspete. Spanac |
Fructe si legume proaspete. Mere.
Păstrarea în depozite frigorifice cu si fără atmosferă controlată |
SR 7216:1996 |
STAS R 9127/4-87 |
Legume proaspete. Andive |
Legume proaspete. Morcovi. Păstrare |
STAS 7217-83 8/90 |
STAS R 9127/5-90 |
Legume proaspete. Salată verde |
Ceapă uscată. Păstrare |
STAS 7280-90 |
STAS R 9127/6-82 |
Ciuperci comestibile cultivate |
Cartofi de toamnă pentru consum
alimentar. Păstrare |
SR 8947:1996 |
STAS R 9127/7-88 |
Legume proaspete. Mazăre vedere păstăi
si boabe |
Legume proaspete. Tomate. Păstrare
frigorifică |
STAS 8948-93 |
STAS R 9127/8-87 |
Legume proaspete. Fasole păstăi |
Legume proaspete. Varză. Păstrare |
STAS 9248-80 8/90 |
STAS R 9127/9-89 |
Legume proaspete. Sfeclă ro
ie |
Usturoi uscat. Păstrare |
SR 10029:1997 |
STAS R 9127/10-75 |
Legume proaspete. Ridichi |
Legume si fructe proaspete. Praz.
Păstrare |
STAS 11229-80 |
STAS R 9127/11-85 |
Cartofi pentru industrie |
Fructe proaspete. Căp
une. Păstrare în depozite
frigorifice |
SR 11583:1997 |
STAS R 9127/12-75 |
Legume proaspete. Sparanghel |
Legume si fructe proaspete. Caise.
Păstrare frigorifică |
STAS 11981-84 |
STAS R 9127/13-75 |
Legume proaspete. Varză de
Bruxelles |
Legume si fructe proaspete. Citrice.
Păstrare |
SR 12122:1996 |
STAS R 9127/14-85 |
Legume proaspete. Hrean |
Struguri de masă. Păstrare în
depozite frigorifice |
STAS 12549-87 |
STAS R 9127/15-85 |
Legume proaspete. Ceapă si usturoi
verde |
Legume proaspete. Fasole păstăi.
Păstrare în depozite frigorifice |
STAS 12550-87 |
STAS R 9127/17-87 |
Verdeturi. Frunzoase |
Cartofi timpurii. Transport si
depozitare frigorifică.STAS R 9127/18-87 |
STAS 12557-87 |
Pepeni galbeni. Transport si depozitare
frigorifică |
Dovleac comestibil |
STAS R 9127/19-89 |
STAS 12838-90 |
Legume proaspete. Ardei. Păstrare
si transport frigorific |
Legume proaspete. Ridichi negre |
STAS R 9127/20-89 |
STAS 12857-90 |
Legume proaspete. Castraveti. Păstrare
si transport frigorific |
Legume proaspete. Gulioare |
STAS R 9127/21-89 |
STAS 12858-90 |
Ciuperci de cultură. Păstrare si
transport frigorific |
Legume proaspete. Gulii |
STAS R 9127/22-89 |
STAS 12907-91 |
Fructe proaspete. Prune. Păstrare si
transport frigorific |
Legume proaspete. Ardei iute |
STAS R 9127/23-90 |
STAS 13135-92 |
Fructe proaspete. Cirese si visine. Păstrare si transport
frigorific |
Legume proaspete. Varză creată |
STAS R 9127/24-90 |
SR 13401:1998 |
Fructe proaspete. Afine. Păstrare
si transport frigorific |
Legume proaspete. Broccoli |
STAS 11223-79 |
SR 13402:1998 |
Cartofi. Determinarea reziduurilor
de prometriu |
Legume proaspete. Scortoneră |
STAS 12166-91 |
Standarde române la fructe
proaspete |
Ceapă uscată. Determinarea
umiditătii exterioare |
STAS 1288-85 8/90 |
STAS 12919-90 |
Nuci în coajă |
Fructe. Nomenclatura |
SR 1490:1999 |
STAS 12920-90 |
Struguri de masă |
Legume. Nomenclatura |
SR 2197:1998 |
STAS 12963-91 |
Fructe proaspete. Prune |
Fructe si legume proaspete.
Conditii fizice ale depozitelor frigorifice. Definitii si măsurare |
STAS 2324-87 |
SR 13283:1994 |
Fructe proaspete. Pere |
Legume si fructe proaspete.
Conditii generale de preambalare |
STAS 2714-87 |
Standarde române la legume
proaspete |
Fructe proaspete. Mere |
SR 1416:1997 |
SR 3155:1995 |
Legume proaspete. Castraveti |
Fructe proaspete. Cirese si visine |
SR 1417:1993 |
SR 3156:1995 |
Legume proaspete. Dovleci |
Fructe proaspete. Piersici si
nectarine |
STAS 1418-85 |
SR 3178:1993 |
Legume proaspete. Varză albă |
Fructe proaspete. Caise |
SR 1421:1999 |
SR 3179-93 |
Legume proaspete. Tomate |
Fructe proaspete. Căpsune |
SR 1422:1993 |
STAS 3653-88 8/90 |
Legume proaspete. Ardei |
Pepeni galbeni |
STAS 1423-88 |
STAS 3654-88 8/90 |
Legume proaspete. Vinete |
Pepeni verzi |
STAS 1424-86 |
STAS 4349-78 8/90 |
Legume proaspete. Ceapă uscată |
Fructe proaspete. Gutui |
SR 1425:1994 |
SR 7368:1994 |
Legume. Usturoi uscat |
Fructe proaspete. Coacăze |
STAS 3278-89 |
STAS 7849-86 |
Legume proaspete. Morcovi |
Fructe proaspete. Afine |
STAS 3597-85 8/90 |
STAS 9036-85 8/90 |
Legume proaspete. Varză rosie |
|
ANEXA Nr. 2
LISTA
cuprinzând laboratoarele agreate pentru controlul calitătii legumelor si
fructelor proaspete destinate consumului uman
Specificare |
Grupa de analize |
I. Laboratoare
acreditate |
|
Centrul National
pentru Încercarea si Expertizarea Produselor “Larex” România, municipiul
Bucuresti |
organoleptice |
|
microbiologice |
|
metale grele |
|
reziduuri de pesticide |
|
azotati |
|
radioactivitate |
Directia de sănătate
publică a municipiului Bucuresti |
metale grele |
|
reziduuri de pesticide |
|
azotati |
|
radioactivitate |
Societatea
Comercială “Chem Analyst” - S.R.L., municipiul Bucuresti |
organoleptice |
|
microbiologice |
|
metale grele |
|
reziduuri de pesticide |
|
azotati |
Societatea
Comercială “Laborex 2000” - S.R.L., municipiul Bucuresti |
organoleptice |
|
microbiologice |
|
metale grele |
|
reziduuri de pesticide |
|
azotati |
Directia de sănătate
publică Sibiu, judetul Sibiu |
microbiologice |
|
reziduuri de pesticide |
|
radioactivitate |
II. Laboratoare
autorizate |
|
1. Laboratorul
Central pentru Carantină Fitosanitară |
microbiologice |
2. Laboratorul Central
pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în Plante si Produse Vegetale |
reziduuri de pesticide |
MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru delegarea
de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei a unor competente în domeniul certificării tehnicii de aviatie,
înmatriculării si identificării aeronavelor civile, precum si al atestării personalului aeronautic civil
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
pentru îndeplinirea atributiilor ce revin Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei ca autoritate de stat în domeniul
transporturilor,
în temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 197/1998,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, al art. 5 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 130/2000, republicată, al art. 4 pct.
4.1, 4.2, 4.4 si 4.17 din Regulamentul de organizare si functionare a
Autoritătii Aeronautice Civile Române, aprobat
prin Hotărârea
Guvernului nr. 405/1993 privind înfiintarea Autoritătii Aeronautice Civile
Române, al art. 3 lit. c), j) si l) din Hotărârea Guvernului nr. 567/1991
privind organizarea si functionarea Aeroclubului României, republicată, precum
si al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se deleagă de către Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei competente Regiei Autonome “Autoritatea
Aeronautică Civilă Română”, organism tehnic specializat care functionează sub
autoritatea acestui minister, în scopul certificării tehnicii de aviatie
civilă, incluzând si aeronavele civile, al înmatriculării si identificării
aeronavelor civile, precum si al atestării tuturor categoriilor de personal
aeronautic civil.
(2) Certificarea tehnicii de aviatie civilă, înmatricularea si
identificarea aeronavelor civile, precum si atestarea personalului aeronautic
civil se fac de către Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” în
conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile, aprobate de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, sau cu reglementările
specifice emise de alte autorităti aeronautice, a căror aplicare în România a
fost aprobată de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Exercitarea competentelor care i-au fost delegate conform alin. (1)
se face de către Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” direct
sau prin persoane fizice ori juridice autorizate corespunzător de către aceasta
si care îsi desfăsoară activitatea sub supravegherea,
controlul si responsabilitatea Regiei Autonome “Autoritatea Aeronautică Civilă
Română”.
Art. 2. - (1) Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” va
elabora si va prezenta spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, în termen de 120 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, reglementările aeronautice aplicabile nece-
sare exercitării
competentelor care i-au fost delegate conform art. 1.
(2) Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” va elabora si
va prezenta spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentului ordin, propunerile de modificare corespunzătoare a tuturor
reglementărilor aeronautice aplicabile prin care au fost delegate competente
Aeroclubului României în domeniul certificării tehnicii de aviatie civilă, al
înmatriculării si identificării aeronavelor civile, precum si al atestării
personalului aeronautic civil.
(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului
ordin Aeroclubul României va prezenta Regiei Autonome “Autoritatea Aeronautică
Civilă Română” un raport detaliat privind situatia actuală a reglementărilor
aeronautice aplicabile si a procedurilor specifice ce au fost elaborate de
Aeroclubul României, precum si situatia tehnicii de aviatie civilă din dotare
si a personalului aeronautic civil atestat.
Art. 3. - (1) Documentele de calificare aeronautică, precum si
certificatele si autorizările individuale emise până la data intrării în
vigoare a prezentului ordin de către Aeroclubul României pentru anumite
categorii de personal aeronautic civil si, respectiv, pentru anumite categorii
de tehnică de aviatie civilă îsi mentin valabilitatea până la expirare, dar nu
mai mult de un an de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) si ale art. 1 alin. (1),
Aeroclubul României poate prelungi, pentru perioade de cel mult un an fată de
data intrării în vigoare a prezentului ordin, valabilitatea documentelor de
calificare aeronautică, a certificatelor si a autorizărilor individuale emise
până la data intrării în vigoare a prezentului ordin de către Aeroclubul
României si care expiră înainte de intrarea în vigoare a reglementărilor
aeronautice aplicabile sau a modificărilor la aceste reglementări, elaborate în
baza art. 2 alin. (1) si (2).
(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
reglementărilor aeronautice aplicabile sau a modificărilor la aceste
reglementări, elaborate în baza art. 2 alin. (1) si (2), Aeroclubul României va
preda Regiei Autonome “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” registrele
complete cu tehnica de aviatie civilă certificată, cu aeronavele civile
înmatriculate sau identificate de Aeroclubul României si cu personalul
aeronautic civil atestat, precum si documentatia aferentă.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului transporturilor nr. 739/2000 pentru delegarea unor competente de către Ministerul Transporturilor în domeniul certificării aeronavelor civile si al atestării personalului aeronautic civil, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 30 noiembrie 2000.
Art. 5. - (1) Regia Autonomă “Autoritatea Aeronautică Civilă Română” si
Aeroclubul României vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
(2) Directia generală de servicii transport aerian si aeroporturi din
cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va urmări
modul în care sunt respectate si aduse la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si va intra în vigoare după 30 de zile de la data
publicării lui.
p. Ministrul lucrărilor publice, transpoturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Bucuresti, 5 martie
2002.
Nr. 284.