MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 181 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 18 martie 2002
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
174. - Hotărâre
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
85. -
Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă
privind aprobarea Procedurii de primire si de solutionare a cererilor de loc de
muncă sau indemnizatie de somaj
110.
- Ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale pentru aprobarea
Procedurii privind declararea lunară de către angajatori a obligatiilor de
plată la bugetul asigurărilor pentru somaj
111.
- Ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale pentru aprobarea
Procedurilor privind modul de acordare a drepturilor de care beneficiază
persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă pe durata participării la o
formă de pregătire profesională
117.
- Ordin al ministrului sănătătii si familiei privind aprobarea Procedurilor
de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, constructie, amenajare
si reglementare sanitară a functionării obiectivelor si a activitătilor
desfăsurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării în registrul
comertului, si a Procedurilor de reglementare sanitară a punerii pe piată a
substantelor si produselor noi sau importate pentru prima dată si destinate
utilizării ori consumului uman
141.
- Ordin al ministrului sănătătii si familiei privind reorganizarea retelei
nationale de supraveghere si control al bolilor transmisibile
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002
privind sistemul asigurărilor
pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
În temeiul prevederilor art. 107
din Constitutia României si ale art. 129 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul
asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie
2002, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.010/2001
privind declararea lunară a obligatiilor de plată la bugetul Fondului pentru
plata ajutorului de somaj, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 649 din 17 octombrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si solidaritătii
sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
20 februarie 2002.
Nr.
174.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 76/2002
privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de
muncă
Prezentele norme metodologice,
denumite în continuare norme reglementează punerea în aplicare a
dispozitiilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si
stimularea ocupării fortei de muncă.
Art. 1. - Sistemul de indicatori
statistici prevăzuti la art. 6 din Legea nr. 76/2002, denumită în continuare lege,
si metodologia de calcul a acestora se stabilesc de Institutul National de
Statistică, în colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, si se
aprobă prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale si al
presedintelui Institutului National de Statistică, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentelor norme.
Art. 2. - Tematica cercetărilor
statistice speciale prevăzută la art. 7 alin. (2) din lege, precum si
metodologia de realizare a cercetărilor statistice speciale se avizează,
potrivit legii, de Institutul National de Statistică si se aprobă prin ordin al
ministrului muncii si solidaritătii sociale, la propunerea Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de muncă.
Art. 3. - (1) Prin locuri de
muncă vacante, potrivit art. 10 alin. (1) din lege, se întelege locurile de
muncă devenite disponibile ca urmare a încetării raporturilor de muncă sau de
serviciu, precum si locurile de muncă nou-create.
(2) Comunicarea de către angajatori
a locurilor de muncă vacante se va face conform formularului prezentat în anexa
nr. 1.
Art. 4. - Furnizorii de servicii
prevăzuti la art. 10 alin. (2) din lege vor comunica în scris agentiei pentru
ocuparea fortei de muncă judetene sau, după caz, a municipiului Bucuresti, până
la data de 5 a fiecărei luni pentru luna expirată, date privind somerii mediati
si încadrati în muncă, potrivit formularului prezentat în anexa nr. 2.
Art. 5. - Prin încetarea
raportului de muncă sau a raportului de serviciu din motive neimputabile, prevăzută
la art. 17 alin. (1) din lege, se întelege:
a) încetarea raportului de muncă în
temeiul art. 130 alin. (1) lit. a)-f) din Codul muncii;
b) încetarea raportului de muncă,
potrivit art. 129 din Codul muncii, la expirarea termenului pentru care a fost
încheiat contractul individual de muncă;
c) încetarea raportului de muncă
prin acordul părtilor, în temeiul art. 129 din Codul muncii;
d) încetarea raportului de
serviciu, în temeiul art. 92 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificările si completările ulterioare, prin
eliberarea din functia publică, în situatia în care autoritatea sau institutia
publică si-a încetat activitatea ori a fost mutată în altă localitate, iar
functionarul public nu vrea să o urmeze;
e) încetarea raportului de serviciu
prin eliberarea din functia publică, în temeiul art. 92 lit. c) din Legea nr.
188/1999, cu modificările si completările ulterioare, în conditiile art. 62
alin. (2) din aceeasi lege;
f) încetarea raportului de serviciu
prin eliberarea din functia publică, în temeiul art. 92 lit. d) din Legea nr.
188/1999, cu modificările si completările ulterioare, în situatia în care
autoritatea sau institutia publică si-a redus personalul ca urmare a
reorganizării, prin reducerea unor posturi de natura celui ocupat de
functionarul public, iar acesta refuză oferta Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Art. 6. Veniturile prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. f) din lege sunt
venituri lunare realizate si se
certifică de către organele fiscale teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 7. - Reintegrarea în muncă,
dispusă prin hotărâre judecătorească definitivă, nu mai este posibilă, potrivit
art. 17 alin. (1) lit. j) din lege, la unitatea care a preluat patrimoniul
unitătii la care persoana a fost încadrată în muncă anterior, în situatia în
care postul ocupat de aceasta a fost desfiintat.
Art. 8. - (1) Persoanele prevăzute
la art. 17 alin. (2) lit. a) si c) din lege se consideră că nu au reu it sau nu
au putut să se încadreze în muncă dacă fac dovada că în perioadele prevăzute de
lege s-au prezentat pentru a solicita un loc de muncă la cel putin 2 angajatori
ori s-au înregistrat la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau
a municipiului Bucuresti în vederea medierii pentru încadrare în muncă.
(2) Dovada prezentării la
angajatori se poate face cu cereri înregistrate, curriculum vitae, transmise
prin postă, sau cu dovezi eliberate în urma sustinerii interviurilor ori
concursurilor.
Art. 9. - Procedura privind
declararea lunară de către angajatori a obligatiilor de plată către bugetul
asigurărilor pentru somaj, precum si modelul declaratiei lunare privind
obligatiile de plată către bugetul asigurărilor pentru somaj, prevăzute la art.
21 din lege, se aprobă prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii
sociale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 10. - Pentru a se asigura în
sistemul asigurărilor pentru somaj, în conditiile legii, persoanele prevăzute
la art. 20 din lege pot încheia cu agentia pentru ocuparea fortei de muncă
judeteană sau a municipiului Bucuresti, în a cărei rază îsi au domiciliul sau
resedinta, un contract de asigurare pentru somaj conform modelului prezentat în
anexa nr. 3.
Art. 11. - (1) În vederea
încheierii contractelor de asigurare pentru somaj cu persoanele prevăzute la
art. 20 din lege, agentiile pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a
municipiului Bucuresti pot împuternici agentiile locale pentru ocuparea fortei
de muncă în a căror rază persoanele îsi au domiciliul sau, după caz, resedinta.
(2) Împuternicirea de reprezentare
se va da sefului agentiei locale pentru ocuparea fortei de muncă prin
dispozitie a directorului executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă
judetene sau a municipiului Bucuresti.
Art. 12. - Salariul de bază
minim brut pe tară prevăzut la art. 22 alin. (2) din lege, ca limită
inferioară a venitului lunar la care se pot asigura persoanele prevăzute la
art. 20 din lege si la care se calculează contributia datorată bugetului
asigurărilor pentru somaj, este salariul de bază minim brut pe tară stabilit
prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna pentru care se plăte te această
contributie.
Art. 13. - Fondul total de
salarii brute lunare prevăzut la art. 26 alin. (1) din lege, realizate de
asiguratii mentionati la art. 19 din lege, include:
a) salariile de bază;
b) indemnizatiile, ca unică formă
de remunerare a activitătii;
c) salariile de bază aferente
personalului român trimis în misiune permanentă în străinătate, corespunzătoare
functiilor în care persoanele respective sunt încadrate în tară;
d) sporurile, adaosurile si
indemnizatiile;
e) salariile de merit;
f) sumele realizate prin plata cu
ora, gărzile, indemnizatiile clinice;
g) stimulentele si premiile de
orice fel care se plătesc din fondul de salarii;
h) indemnizatiile pentru concediul
de odihnă;
i) indemnizatiile pentru perioadele
de incapacitate temporară de muncă, suportate de unităti, conform legii, din
fondul de salarii;
j) drepturile bănesti plătite din
fondul de salarii angajatilor cu conventie civilă de prestări de servicii, cu
exceptia cazului în care acestia au încheiat si un contract individual de
muncă;
k) alte sume plătite din fondul de
salarii.
Art. 14. - (1) Dovada încadrării în
prevederile art. 13 lit. i) se face pe baza unei declaratii pe propria răspundere date angajatorului de
către persoana în cauză, conform modelului prezentat în anexa nr. 4, în termen
de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme sau, după caz, o
dată cu încheierea conventiei civile pentru persoanele care, după data intrării
în vigoare a prezentelor norme, desfăsoară activităti pe bază de conventii
civile de prestări de servicii.
(2) Obligatia prevăzută la alin.
(1) revine, în mod corespunzător, si persoanelor care desfăsoară activităti
exclusiv pe bază de conventie civilă de prestări de servicii si care realizează
un venit brut pe an calendaristic echivalent cu 9 salarii de bază minime brute
pe tară.
(3) Contributia individuală la
bugetul asigurărilor pentru somaj, prevăzută la art. 27 din lege, se calculează
prin aplicarea cotei de 1% asupra:
a) salariului de bază brut lunar,
corespunzător functiei îndeplinite, la care se adaugă, după caz, indemnizatia
de conducere, salariul de merit si alte drepturi salariale care, potrivit
actelor normative, fac parte din salariul de bază, pentru persoanele prevăzute
la art. 19 lit. a) si b) din lege;
b) indemnizatiilor brute lunare ca
unică formă de remunerare, în cazul magistratilor si al altor categorii de
personal pentru care indemnizatia lunară este unica formă de remunerare, precum
si pentru persoanele care ocupă functii de natura celor prevăzute la art. 19
lit. c) din lege;
c) soldei brute lunare pentru
militarii angajati pe bază de contract, prevăzuti la art. 19 lit. d) din lege.
Art. 15. - (1) somerii prevăzuti la
art. 17 din lege, care realizează venituri din activităti autorizate potrivit
legii, vor beneficia de indemnizatie de somaj, în conditiile art. 34 alin. (1)
din lege, dacă dovedesc că acele venituri nu depăsesc cuantumul indemnizatiei
de somaj, stabilit, potrivit legii, în luna pentru care se face dovada.
(2) Prin activităti autorizate
potrivit legii se întelege activitătile desfăsurate de persoane fizice în
mod independent si de asociatiile familiale în baza autorizatiei de functionareeliberate
conform legii sau exercitarea profesiilor liberale potrivit dispozitiilor
legale speciale, precum si activitătile desfăsurate în calitate de asociat în
cadrul societătilor comerciale.
Art. 16. - Prin nu îndeplinesc
conditiile de pensionare conform legii, potrivit art. 34 alin. (1) lit. c)
din lege, se întelege:
a) neîndeplinirea conditiilor
legale de pensionare pentru limită de vârstă;
b) situatia în care pensia de
invaliditate este revizuibilă, potrivit legii;
c) nesolicitarea pensionării anticipate,
dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute de lege.
Art. 17. - Persoanele prevăzute la
art. 17 alin. (1) lit. g)-j) din lege, care înainte de întreruperea activitătii
nu au realizat stagiul minim de cotizare în conditiile prevăzute la art. 34
alin. (1) lit. a) din lege, îsi pot completa stagiul minim de cotizare conform
prevederilor art. 35 din lege.
Art. 18. - În vederea certificării
stagiilor de cotizare pentru perioadele lucrate la angajatorii aflati în
situatiile prevăzute la art. 34 alin. (2) din lege, ace ti angajatori au
obligatia de a depune la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau
a municipiului Bucuresti, în a căror rază teritorială îsi desfăsoară
activitatea, dovada că se găsesc într-o astfel de situatie, precum si o declaratie
din care să rezulte perioada pentru care nu s-au plătit contributiile la
bugetul asigurărilor pentru somaj si suma aferentă acestei perioade.
Art. 19. - Certificarea stagiilor
de cotizare se va face în baza certificatului întocmit conform modelului prezentat
în anexa nr. 5.
Art. 20. - (1) Prin a căuta
activ un loc de muncă, potrivit art. 41 alin. (1) lit. d) din lege, se
întelege a dovedi că persoana s-a prezentat pentru a solicita un loc de muncă
la cel putin 2 angajatori ori la agentia pentru ocuparea fortei de muncă
judeteană sau a municipiului Bucuresti, la care se află în evidentă pentru
găsirea unui loc de muncă, în afara datei programării lunare.
(2) Dovada prezentării la
angajatori se poate face în modul prevăzut la art. 8 alin. (2).
Art. 21. - Casele teritoriale de
pensii au obligatia, potrivit art. 41 alin. (3) din lege, de a comunica
agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti
beneficiarii indemnizatiilor de somaj cărora li s-a stabilit dreptul la pensie,
în termen de 3 zile de la data stabilirii acestui drept, cu mentionarea datei
privind punerea în plată a pensiei.
Art. 22. - Respingerea cererii
privind acordarea indemnizatiei de somaj, pentru motivele prevăzute la art. 42
alin. (1) din lege, se face prin dispozitie de respingere semnată de directorul
executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a
municipiului Bucuresti.
Art. 23. - (1) Indemizatia de somaj
prevăzută la art. 39 alin. (2) si la art. 40 alin. (1) din lege se acordă
integral dacă beneficiarul s-a aflat în somaj pe întreaga perioadă a lunii
respective.
(2) Indemnizatia de somaj pentru
fractiuni de lună, prevăzută la art. 43 alin. (2) din lege, se calculează prin
raportarea cuantumului stabilit conform art. 39 alin. (2) si art. 40 alin. (1)
din lege la numărul de zile calendaristice din luna respectivă, iar rezultatul
se înmulte te cu numărul de zile din luna respectivă pentru care somerul
beneficiază de indemnizatia de somaj.
Art. 24. - (1) Încetarea plătii
indemnizatiei de somaj în situatia prevăzută la art. 44 lit. b) din lege se
aplică persoanelor care detineau autorizatia de functionare sau certificatul de
înmatriculare al unei societăti cssomerciale anterior datei înregistrării
cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj.
(2) Încetarea plătii
indemnizatiilor de somaj pentru motivul prevăzut la art. 44 lit. b) din lege se
va face cu data de întâi a lunii în care beneficiarul a realizat venituri mai
mari decât indemnizatia de somaj acordată.
(3) În cazul persoanelor cărora
le-a încetat plata indemnizatiei de somaj pentru motivul prevăzut la art. 44
lit. b) din lege si care încheie un nou contract de asigurare, perioada de
cotizare realizată anterior acordării indemnizatiei de somaj se ia în calcul la
realizarea stagiului minim de cotizare prevăzut la art. 34 alin. (1) lit. a)
din lege.
(4) Prevederile art. 44 lit. c) din lege se aplică beneficiarilor
indemnizatiei de somaj care dobândesc autorizatia de functionare sau
certificatul de înmatriculare al unei societăti cssomerciale după data
înregistrării cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj.
Art. 25. - Prin refuz
nejustificat, prevăzut la art. 44 lit. d) si e) din lege, se întelege
situatia în care beneficiarul indemnizatiei de somaj nu acceptă solutiile
legate de încadrarea în muncă sau, după caz, calificarea ori recalificarea sa,
oferite pe baza consilierii sau medierii.
Art. 26. - Prevederile art. 44 lit.
h) din lege se aplică numai dacă beneficiarul indemnizatiei de somaj a anuntat
în scris agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului
Bucuresti în a cărei evidentă se află despre plecarea sa în străinătate.
Art. 27. - (1) Măsura suspendării
plătii indemnizatiei de somaj, prevăzută la art. 45 alin. (1) lit. a) din lege,
pentru neîndeplinirea obligatiei prevăzute la art. 41 alin. (1) lit. a) din
lege, se revocă în situatia în care beneficiarul probează cu acte justificative
că nu si-a îndeplinit această obligatie din motive neimputabile lui.
(2) Se consideră motive
neimputabile beneficiarului următoarele situatii:
a) nasterea unui copil;
b) căsătorie;
c) îmbolnăvire;
d) decesul sotului, sotiei sau al
rudelor până la gradul al doilea inclusiv;
e) forta majoră.
(3) Beneficiarul trebuie să
prezinte actele justificative prevăzute la alin. (1) în termen de 30 de zile de
la data prevăzută la art. 45 alin. (1) lit. a) din lege.
Art. 28. - Măsura suspendării, a
revocării suspendării si a încetării plătii indemnizatiei de somaj se
stabileste prin dispozitie a directorului executiv al agentiei pentru ocuparea
fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti.
Art. 29. - În sensul prevederilor
art. 46 din lege, drepturile băne ti cuvenite somerilor cu titlu de
indemnizatie de somaj pot face obiectul executării silite pentru debite
provenite din plata necuvenită a acestora, pentru sumele datorate cu titlu de
obligatie de întretinere ori pentru sumele datorate cu titlu de despăgubiri
pentru repararea daunelor cauzate prin moarte sau prin vătămări corporale,
precum si în cazurile prevăzute de dispozitii legale speciale.
Art. 30. - Prin modificări
substantiale ale numărului si structurii profesionale a personalului, prevăzute
la art. 49 din lege, se întelege disponibilizarea unui număr de persoane după
cum urmează:
a) cel putin 10 persoane, dacă
angajatorul care disponibilizează are între 20 si 100 de salariati;
b) cel putin 10% din personal, dacă
angajatorul care disponibilizează are între 101 si 300 de salariati;
c) cel putin 30 de persoane, dacă
angajatorul care disponibilizează are peste 300 de salariati.
Art. 31. - (1) Agentiile pentru
ocuparea fortei de muncă judetene si a municipiului Bucuresti pot acorda, la
cerere, servicii de preconcediere, prevăzute la art. 51 dinlege, oricărei
persoane asigurate, amenintate de riscul de a deveni somer.
(2) Cererea privind acordarea
serviciilor de preconcediere se va completa conform modelului prezentat în
anexa nr. 6.
Art. 32. - Pentru aplicarea
prevederilor art. 55 alin. (1) din lege contractele dintre agentiile pentru
ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti si furnizorii de
servicii specializate pentru stimularea ocupării fortei de muncă se încheie
conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
Art. 33. - Pentru aplicarea art. 59
alin. (3) lit. c) din lege preselectia candidatilor în scopul stabilirii
raportului de muncă sau de serviciu se va face la cererea angajatorului care a
comunicat locul de muncă vacant, în functie de criteriile impuse de acesta si
cu respectarea prevederilor legale.
Art. 34. - (1) Pentru a fi luati în
evidentă în vederea medierii somerii prevăzuti la art. 61 alin. (2) din lege
depun la agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului
Bucuresti o cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 8, urmând ca, în cazul
neîncadrării lor în muncă, cererea să fie reînnoită la un interval de 6 luni.
(2) În aplicarea prevederilor art.
61 alin. (3) din lege beneficiază de serviciile de mediere gratuite si
persoanele prevăzute la art. 16 lit. c), d) si f) din lege, dacă depun la
agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti
o cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 9.
Art. 35. - (1) Programele de
formare profesională prevăzute la art. 63 alin. (1) din lege, prin care pot fi
initiate, calificate, recalificate, perfectionate sau specializate persoanele
aflate în căutarea unui loc de muncă, se organizează tinându-se seama de
profilurile profesionale, profilurile si standardele ocupationale, după cum
urmează:
a) la cererea expresă a angajatorilor
care doresc să încadreze persoane aflate în căutarea unui loc de muncă;
b) la cererea persoanelor care
doresc să presteze o activitate autorizată conform legii;
c) pe baza analizelor si studiilor
de specialitate privind necesarul actual si prognozat de fortă de muncă.
(2) Pentru aplicarea art. 63 alin.
(1) din lege se vor corela programele de formare profesională si cu programele
de scolarizare ale Ministerului Educatiei si Cercetării, în vederea adaptării
pregătirii profesionale la cerintele reale ale pietei muncii.
Art. 36. - (1) Pentru aplicarea
art. 64 alin. (2) din lege, la formele de pregătire profesională, organizate în
conditiile legii, sunt admise persoane apte de muncă, având nivelul de
pregătire necesar si care au beneficiat de informare si consiliere privind
cariera, prin centrele de informare si consiliere profesională din cadrul
agentiilor pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului
Bucuresti.
(2) Pentru stabilirea formei,
grupului si tipului de program de formare profesională se va tine seama de
nivelul general de pregătire, dovedit prin acte de studii.
(3) La formarea profesională pentru
meserii sau activităti simple pot fi admise si persoane care nu au absolvit
învătământul general obligatoriu, dar care posedă aptitudinile necesare
însusirii meseriilor.
(4) Lista cuprinzând meseriile si
activitătile simple se aprobă prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii
sociale.
(5) Agentiile pentru ocuparea
fortei de muncă judetene si a municipiului Bucuresti pot organiza programe de
formare profesională speciale pentru persoanele cu capacitate de muncă
diminuată sau pentru persoanele cu handicap.
(6) Persoanele cu capacitate de
muncă diminuată sau persoanele cu handicap vor fi cuprinse în programele de
formare profesională la recomandarea medicului specialist, potrivit legii.
Art. 37. - (1) Persoanele aflate în
căutarea unui loc de muncă, prevăzute la art. 16 lit. a), b), d) si f) din
lege, care urmează programele de formare profesională, au următoarele drepturi
si obligatii:
A. drepturi:
a) să beneficieze de pregătire
teoretică si practică pe toată durata cursului;
b) să beneficieze de rechizite si
materiale de instruire si să primească în folosintă manuale;
c) să beneficieze, dacă este cazul,
de echipament de protectie pe timpul instruirii practice;
d) să beneficieze de abonament
gratuit pe mijloacele detransport în comun, pe traseul de la domiciliu la locul
de pregătire;
e) să beneficieze de consultatii
medicale, analize medicale si teste necesare frecventării cursului;
B. obligatii:
a) să participe la toate
activitătile cuprinse în programul de formare profesională si să îndeplinească
toate cerintele prevăzute de acesta;
b) să restituie cheltuielile
efectuate de agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a
municipiului Bucuresti pentru serviciile de formare profesională prevăzute la
lit. A.a)-e), dacă, după absolvire, refuză nejustificat încadrarea în munca
oferită de agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului
Bucuresti.
(2) Costurile aferente acordării
drepturilor prevăzute la alin. (1) lit. A.a)-e) se suportă din bugetul
asigurărilor pentru somaj.
(3) Procedurile privind modul de
acordare a drepturilor prevăzute la alin. (1) lit. A.b)-e) se elaborează de
Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă si se aprobă prin ordin al
ministrului muncii si solidaritătii sociale, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(4) Persoanele care urmează
programe de formare profesională finantate din bugetul asigurărilor pentru
somaj se pot retrage de la aceste programe, fără a suporta cheltuielile
efectuate cu pregătirea lor, pentru a se încadra în muncă, pentru a începe o
activitate autorizată potrivit legii sau în cazul în care starea sănătătii nu
le permite continuarea programului, dacă dovedesc că se află în una dintre
aceste situatii cu actul privind încadrarea în muncă, autorizatia de
functionare sau certificatul de înmatriculare, respectiv cu acte medicale.
(5) Dacă numărul absentelor
nemotivate depăseste 10% din totalul orelor prevăzute în programa de pregătire,
cursantul va fi exmatriculat, fără a mai avea dreptul de a urma un curs
gratuit, fiind obligat să restituie cheltuielile de scolarizare efectuate până
la data exmatriculării sale, urmând, după caz, să îi fie încetată plata
indemnizatiei de somaj conform art. 44 lit. e) din lege.
Art. 38. - (1) În cazul în care
formarea profesională se realizează, potrivit art. 67 alin. (2) din lege, de
agentiile pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului
Bucuresti, prin furnizori de servicii de formare profesională, selectarea
acestora se va face prin licitatie publică, în conditiile legii.
(2) Licitatia se organizează de
regulă o singură dată pe an pentru fiecare program de formare profesională, în
ocupatiile, meseriile si profesiile cuprinse în Planul national de formare
profesională.
Art. 39. - În aplicarea
prevederilor art. 68 alin. (2) din lege, pentru organizarea de cursuri de
calificare, recalificare, perfectionare si specializare pentru ocupatii sau
meserii neincluse în Clasificarea ocupatiilor din România este necesar ca cei
interesati să solicite avizul Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.
Art. 40. - Pentru acordarea
drepturilor prevăzute la art. 72 din lege persoanele îndreptătite vor depune la
agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti
unde se află în evidentă următoarele documente:
a) cerere conform modelului
prezentat în anexa nr. 10;
b) înstiintarea emisă de angajator
privind încadrarea în muncă.
Art. 41. - (1) Beneficiarul
drepturilor prevăzute la art. 72 din lege va depune lunar, până la data de 15 a
fiecărei luni pentru luna expirată, la agentia pentru ocuparea fortei de muncă
judeteană sau a municipiului Bucuresti unde se află în evidentă dovada emisă de
angajator din care să reiasă că a fost încadrat în muncă.
(2) În situatia în care
beneficiarul nu prezintă în termenul prevăzut la alin. (1) dovada încadrării în
muncă, plata drepturilor prevăzute la art. 72 din lege se va face o data cu
achitarea indemnizatiilor de somaj cuvenite somerilor pentru luna în care
beneficiarul a prezentat dovada.
Art. 42. - Nu beneficiază de
drepturile prevăzute la art. 72 din lege persoanele care, în perioada pentru
care erau îndreptătite să primească indemnizatie de somaj, îsi pierd calitatea
de angajat, cu exceptia persoanelor aflate în situatia prevăzută la art. 73
alin. (1) din lege.
Art. 43. - Calculul pentru
fractiuni de lună al drepturilor mentionate la art. 72 din lege se face conform
regulii prevăzute pentru indemnizatia de somaj la art. 23 alin. (2) din
prezentele norme.
Art. 44. - Drepturile prevăzute la
art. 72 din lege se prescriu în termenul legal general de prescriptie.
Art. 45. - (1) Pentru acordarea
drepturilor prevăzute la art. 74 si 75 din lege persoanele îndreptătite vor
depune la agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului
Bucuresti, unde se află în evidentă, următoarele documente:
a) o cerere conform modelului
prezentat în anexa nr. 11, respectiv în anexa nr. 12;
b) actul de identitate, în copie,
care să ateste domiciliul stabil;
c) dovada încadrării în muncă
printr-un act eliberat de angajator, cu precizarea locului de muncă unde
persoana urmează să îsi desfăsoare activitatea;
d) angajament pentru respectarea
art. 76 alin. (1) din lege, conform modelului prezentat în anexa nr. 13, care
va sta la baza emiterii deciziei de imputare pentru recuperarea sumelor
necuvenite.
(2) Beneficiază de drepturile
prevăzute la art. 74 si 75 din lege persoanele care se încadrează în muncă pe o
perioadă de cel putin 12 luni.
(3) În cazul încadrării în muncă
într-o localitate din alt judet, drepturile prevăzute la art. 74 sau 75 din
lege vor fi acordate de agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau,
după caz, a municipiului Bucuresti unde beneficiarul s-a aflat în evidentă,
urmând ca dosarul acestuia să fie transferat la agentia pentru ocuparea fortei
de muncă în a cărei rază îsi stabileste noul domiciliu, care va acorda si
celelalte drepturi prevăzute de lege si va urmări respectarea obligatiilor ce
decurg din acordarea drepturilor.
(4) Drepturile prevăzute la art. 72
din lege se cumulează cu cele prevăzute la art. 74 din lege sau cu drepturile
prevăzute la art. 75 din lege.
Art. 46. - Nu constituie schimbare
de domiciliu într-o altă localitate, în situatia prevăzută la art. 75 din
lege, dacă localitatea unde persoana se încadrează în muncă apartine aceleiasi
unităti administrativ-teritoriale: comună, oras, municipiu sau sectoarele
municipiului Bucuresti.
Art. 47. - Prin încetarea
raporturilor de muncă sau de serviciu din initiativa sau din motive imputabile
angajatului, prevăzută la art. 76 din lege, se întelege:
A.
pentru raporturile de muncă:
a) desfacerea contractului
individual de muncă din initiativa angajatului, potrivit art. 135 din Codul
muncii;
b) desfacerea contractului
individual de muncă din initiativa angajatorului, în temeiul art. 130 alin. (1)
lit. i), j), k) si l) din Codul muncii;
B. pentru raporturile de serviciu
ale functionarilor publici:
a) demisia, conform art. 90 din
Legea nr. 188/1999, cu modificările si completările ulterioare;
b) destituirea din functie, conform
art. 94 din Legea nr. 188/1999, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 48. - Potrivit art. 78 din
lege, în programele care au ca scop ocuparea temporară a fortei de muncă pentru
executarea de lucrări si activităti de interes pentru comunitătile locale pot
fi cuprinse persoanele neocupate, înregistrate la agentiile pentru ocuparea
fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti, indiferent dacă
beneficiază sau nu beneficiază de indemnizatie de somaj.
Art. 49. - (1) Pentru acordarea
subventiilor prevăzute la art. 78 din lege agentiile pentru ocuparea fortei de
muncă judetene sau a municipiului Bucuresti vor încheia conventii, conform
modelului prezentat în anexa nr. 14, cu angajatorii persoanelor încadrate în
muncă din rândul somerilor, pentru prestarea categoriilor de servicii publice
prevăzute la art. 78 alin. (2) lit. a) din lege, organizate de autoritătile
administratiei publice locale, de firme private sau organizatii
neguvernamentale, cu avizul administratiei publice locale, precum si pentru
serviciile sociale, prevăzute la art.
78 alin. (2) lit. b) din lege, organizate de autoritătile administratiei
publice locale, de organizatii neguvernamentale si alte organisme.
(2) Autoritătile administratiei
publice locale prevăzute la alin. (1) sunt consiliile locale, comunale,
orăsenesti si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si consiliile
judetene si, după caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca
autorităti publice deliberative, respectiv primarul sau, după caz, primarul
general al municipiului Bucuresti, ca autoritate executivă, si presedintele
consiliului judetean, potrivit Legii administratiei publice locale nr.
215/2001.
Art. 50. - (1) În baza conventiei
prevăzute la art. 49 alin. (1) agentia pentru ocuparea fortei de muncă
judeteană sau a municipiului Bucuresti va asigura, din rândul somerilor, forta
de muncă solicitată de angajatori.
(2) Angajatorii sunt obligati să
încheie cu persoanele încadrate în muncă din rândul somerilor contracte
individuale de muncă.
Art. 51. - (1) Pentru finantarea
cheltuielilor cu forta de muncă în cuantumul prevăzut la art. 79 alin. (2) din
legeangajatorii vor depune lunar la primar sau, după caz, la presedintele
consiliului judetean ori la primarul general al municipiului Bucuresti
următoarele documente:
a) cerere de finantare;
b) statele de plată;
c) raport tehnic privind executia
lucrării.
(2) Primarul sau, după caz, presedintele
consiliului judetean ori primarul general al municipiului Bucuresti avizează
cererile de finantare, iar angajatorii le depun la agentia pentru ocuparea
fortei de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti.
(3) Cuantumul subventiei prevăzut
la art. 79 alin. (2) din lege se acordă proportional cu timpul efectiv lucrat
în fiecare lună de persoana încadrată, din rândul somerilor, cu contract
individual de muncă.
(4) Documentatia prevăzută la alin.
(1) va fi depusă de angajator la autoritatea administratiei publice locale până
la data de 5 a lunii următoare celei pentru care se solicită finantarea.
(5) Autoritatea administratiei
publice locale va depune la agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană
sau, după caz, a municipiului Bucuresti solicitarea pentru acordarea subventiei
prevăzute la art. 79 alin. (2) din lege, celmai târziu până la data de 10 a
lunii următoare celei pentru care se solicită finantarea.
(6) Agentia pentru ocuparea fortei
de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti va vira angajatorilor sumele
aferente subventiilor cel târziu până la data de 15 a lunii următoare celei
pentru care se solicită finantarea.
Art. 52. - (1) Angajatorii care
încadrează în muncă absolventi ai institutiilor de învătământ în conditiile
art. 80 din lege vor încheia cu agentia pentru ocuparea fortei de muncă
judeteană sau a municipiului Bucuresti conventie conform modelului prezentat în
anexa nr. 15.
(2) Conventia prevăzută la alin.
(1) se încheie anual pentru fiecare promotie de absolventi ai institutiilor de
învătământ.
Art. 53. - (1) Încadrarea în muncă
pe perioadă nedeterminată, potrivit art. 80 din lege, a absolventilor se va
face numai pe posturi vacante.
(2) Nu sunt considerate posturi
vacante posturile care au fost reînfiintate după mai putin de 6 luni de la data
încetării raporturilor de muncă sau de serviciu pe motivul reducerii
personalului.
Art. 54. - (1) Măsurile de
stimulare prevăzute la art. 80 alin. (1) si (2) din lege se acordă
angajatorilor pe o perioadă de 12 luni si, respectiv, 18 luni de la data
încheierii conventiei prevăzute la art. 52 alin. (1).
(2) Suma lunară se acordă
angajatorilor proportional cu timpul efectiv lucrat de absolventi în luna
respectivă.
(3) Pentru stabilirea sumei lunare
prevăzute la alin. (2) angajatorii vor depune la agentia pentru ocuparea fortei
de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti, o dată cu declaratia lunară
privind obligatiile de plată către bugetul asigurărilor pentru somaj, si un
tabel nominal întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 16.
Art. 55. - Prevederile art. 47 din
prezentele norme se aplică si în situatia prevăzută la art. 83 alin. (3) din
lege, referitoare la încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu din
initiativa sau din motive imputabile angajatului.
Art. 56. - Persoanele cu
handicap prevăzute la art. 80 alin. (2) si la art. 85 alin. (2) din lege
sunt persoanele care îsi dovedesc handicapul cu certificat eliberat de comisia
de expertiză medicală a persoanelor cu handicap.
Art. 57. - (1) Prin formă de
pregătire profesională organizată de către angajator, potrivit art. 84 din
lege, se întelege una dintre formele de pregătire profesională prevăzute la
art. 63 din lege, care se desfăsoară prin programe de formare profesională
realizate de angajator sau contractate de acesta cu furnizorii de servicii de
pregătire profesională, autorizati în conditiile legii.
(2) Angajatorii care organizează o
formă de pregătire profesională pentru absolventii încadrati în muncă în
conditiile legii vor încheia un act aditional la conventia prevăzută la art. 52
din prezentele norme, conform modelului prezentat în anexa nr. 17.
Art. 58. - În baza actului
aditional prevăzut la art. 57 alin. (2) din prezentele norme, angajatorii vor
solicita agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului
Bucuresti suportarea cheltuielilor aferente pregătirii profesionale a
absolventilor si vor depune în acest sens următoarele documente:
a) tabel nominal conform modelului
prezentat în anexa nr. 18;
b) actul de absolvire a formei de
pregătire profesională (copie);
c) devizul cheltuielilor pe
cursant.
Art. 59. - (1) Pentru acordarea
drepturilor prevăzute la art. 85 din lege angajatorii vor încheia cu agentia
pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti o
conventie conform modelului prezentat în anexa nr. 19 si totodată vor depune
următoarele documente:
A. pentru persoanele cu handicap:
a) certificat eliberat de comisia
de expertiză medicală a persoanelor cu handicap (copie);
b) act de identitate (copie);
c) actul în baza căruia au fost
încadrate în muncă (copie);
B. pentru someri în vârstă de peste
45 de ani:
a) act de identitate (copie);
b) actul în baza căruia au fost
încadrati în muncă (copie);
C. pentru someri întretinători
unici de familie:
a) act de identitate (copie);
b) actul în baza căruia au fost
încadrati în muncă (copie);
c) declaratie pe propria răspundere
că este întretinător unic de familie;
d) declaratie pe propria răspundere
din care să rezulte că membrii adulti de familie nu au venituri sau au venituri
mai mici decât venitul minim garantat prevăzut de lege;
e) actele de stare civilă ale
membrilor de familie aflati în întretinere, fată de care au obligatia legală de
întretinere (copie);
f) hotărârea judecătorească
definitivă sau, după caz, actul de deces al sotului/sotiei, pentru persoanele
care au rămas întretinători unici ai copiilor aflati în întretinere (copie).
(2) Nu beneficiază de facilitătile
prevăzute la art. 85 din lege angajatorul care a fost în raporturi de muncă sau
de serviciu cu persoana angajată din categoriile prevăzute la alin. (1) si (2)
din acelasi articol.
Art. 60. - (1) Pentru verificarea
sumelor cuvenite conform art. 85 din lege angajatorii vor depune la agentia
pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti, o dată
cu declaratia lunară privind obligatiile de plată către bugetul asigurărilor
pentru somaj, si un table nominal conform modelului prezentat în anexa nr. 20,
până la data de 20 a lunii următoare celei pentru care se solicită sumele.
(2) Cazurile de încetare a
raporturilor de muncă sau de serviciu din initiativa ori din motive imputabile
angajatilorsunt cele prevăzute la art. 47.
Art. 61. - (1) Sumele cuvenite
conform art. 80 si 85 din lege vor fi deduse din contributia pe care
angajatorul este obligat, conform legii, să o vireze în contul bugetului
asigurărilor pentru somaj.
(2) În cazul în care suma cuvenită
va fi mai mare, diferenta se va recupera prin intermediul agentiei pentru
ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti, din bugetul
asigurărilor pentru somaj, în termen de 5 zile de la data depunerii
documentelor prevăzute la art. 60.
Art. 62. - (1) Pentru a beneficia
de reducerea sumei reprezentând contributia de 5% datorată bugetului
asigurărilor pentru somaj în conditiile art. 93 din lege, angajatorii vor
depune la agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a municipiului
Bucuresti o cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 21, însotită de
următoarele documente:
a) tabel nominal cu persoanele
încadrate în muncă din rândul somerilor, pe care le-a mentinut în activitate o
perioadă de cel putin 6 luni;
b) contractele individuale de
muncă, în copie, ale persoanelor cuprinse în tabelul nominal prevăzut la lit.
a).
(2) Prin numărul mediu scriptic
de personal la care se face referire la art. 93 alin. (2) din lege se
întelege numărul mediu lunar de salariati.
(3) Reducerea contributiei acordate
angajatorilor care încadrează în muncă persoane din rândul somerilor si le
mentin în activitate o perioadă de cel putin 6 luni, prevăzută la art. 93 alin.
(2) din lege, se calculează astfel:
a) se determină numărul mediu lunar
de salariati din fiecare lună ca medie aritmetică simplă rezultată din suma
efectivelor zilnice de salariati din luna respectivă (inclusive zilele de
repaus săptămânal, zilele de sărbători legale si alte zile în care potrivit
dispozitiilor legale nu se lucrează), împărtită la numărul total de zile
calendaristice. În efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati în
concediu fără plată, cei aflati în grevă, cei detasati la lucru în străinătate
si nici cei ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate. Pentru
fiecare zi de repaus săptămânal sau de sărbătoare legală se vor lua în calcul
efectivele de salariati din ziua lucrătoare precedentă, cu exceptia persoanelor
al căror contract individual de muncă a încetat în acea zi. Salariatii care nu
sunt angajati cu normă întreagă vor fi inclusi în numărul mediu, proportional
cu timpul de lucru prevăzut în contractul individual de muncă;
b) se adună numărul mediu lunar de
salariati pe cele 12 luni ale anului si se împarte la 12 pentru a se calcula
numărul mediu lunar de salariati la nivelul anului:
Nma = Nml 1 + Nml 2 + ..................
+ Nml 12/12
unde:
Nml 1-12 = numărul mediu lunar de
salariati;
Nma = numărul mediu lunar de
salariati la nivelul anului;
c) numărul persoanelor încadrate în
muncă din rândul somerilor, cuprins si în tabelul nominal prevăzut la alin. (1)
lit. a), se împarte la numărul mediu lunar la nivelul anului si se înmulte te
cu 100 pentru a se obtine ponderea personalului nou-angajat din rândul
somerilor:
P% = Nsi/Nma x 100
unde:
P% = ponderea numărului de someri
încadrati în timpul anului în numărul mediu lunar de salariati din anul
respectiv;
Nsi = numărul de someri încadrati
pentru cel putin 6 luni;
d) ponderea calculată potrivit
prevederilor lit. c) se înmulte te cu 0,5% pentru a se determina cuantumul
reducerii procentuale a contributiei datorate de angajator;
Cr% = P% x 0,5,
unde:
Cr% = cuantumul reducerii
procentuale a contributiei datorate.
(4) Calculul se face de angajator,
care îsi asumă răspunderea pentru datele comunicate.
Art. 63. - (1) Persoanele prevăzute
la art. 120 din lege beneficiază de măsurile pentru stimularea ocupării fortei
de muncă cuprinse în cap. V din lege.
(2) În cazul persoanelor prevăzute
la alin. (1), în vederea acordării măsurilor pentru stimularea ocupării fortei
de muncă, stabilite la pct. 5 si 6 din sectiunea a 2-a a cap. V din lege,
ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesională si alocatia de sprijin se
asimilează cu indemnizatia de somaj.
Art. 64. - Procedura de primire si
de solutionare a cererilor de loc de muncă sau de indemnizatie de somaj se
stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Muncă, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 65. - Anexele nr. 1-21 fac
parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la norme
Angajator
- persoană juridică ........................................
Adresa................................................................................
Codul
fiscal........................................................................
Telefon/fax/e-mail
..............................................................
Nr.
.....................................................................................
SITUATIE
privind locurile de muncă vacante
Nr.crt. |
Ocupatia |
Numărul locurilor de muncă vacante |
Localitatea si judetul unde se află locul vacant |
Conditii minime de ocupare |
Durata încadrării în muncă |
|||
Denumirea |
Cod COR (6 caractere) |
Vechime în domeniu |
Studii |
Alte conditii |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director general
sau altă persoană autorizată,
.............................................
ANEXA Nr. 2
la norme
Firma*)
..............................................................................
Adresa................................................................................
Codul
fiscal........................................................................
Telefon/fax/e-mail
..............................................................
Nr.
...................................................................................
SITUATIE
privind somerii mediati si
încadrati în muncă
Nr.crt. |
Numele si prenumele |
Codul numeric personal |
Ocupatia |
Natura raporturilor de muncă |
Durata încadrării în muncă**) |
Angajator |
Localitatea si judetul în care a fost încadrat în muncă |
|||
Denumirea |
Cod COR (6
caractere) |
Denumirea |
Cod CAEN |
Forma de
proprietate a
capitalului |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sau altă persoană autorizată,
.............................................
**)
Firma furnizoare de servicii de ocupare a fortei de muncă.
**)
Determinată sau nedeterminată.
ANEXA Nr. 3
la norme
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCĂ
Agentia
pentru ocuparea fortei de muncă a judetului ................ /municipiului
Bucuresti
CONTRACT DE ASIGURARE PENTRU SOMAJ
Nr. ..................../..........................
Încheiat între:
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului............/municipiului Bucuresti, denumită
în
continuare agentie, reprezentată prin
........................................, având functia de
..........................., în calitate de asigurător, cu sediul în
localitatea ..............................................., str.
.................. nr.., judetul/sectorul ........................, si
Domnul/Doamna
.................................., în calitate de asigurat, posesor al codului
numeric personal ................................, actul de identitate
..................... seria ......... nr. ..................., cu domiciliul
sau resedinta în localitatea ...................................., str.
................................. nr. .., bl. .., sc. .., et. .., ap. ..,
judetul/sectorul ..........................., Oficiul postal
......................., telefon ...........................
1. Obiectul contractului este
asigurarea în sistemul asigurărilor pentru somaj, reglementată prin Legea nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării
fortei de muncă.
2. Prezentul contract produce
efecte începând cu data de..........................
3. Conditii de asigurare:
3.1. Venitul lunar asigurat este de
..................................................................... lei (în
cifre).
3.2. Cota de contributie este de
6%.
3.3. Cuantumul contributiei lunare
la bugetul asigurărilor pentru somaj este de ............. lei.
3.4. Contul în care se plăteste
contributia la bugetul asigurărilor pentru somaj, deschis la
Trezoreria
........................................ pe seama agentiei, este
..................................................
3.5. Plata se poate face în numerar
la casieriile agentiei sau prin orice alte mijloace de plată prevăzute de lege.
3.6. Plata contributiei la bugetul
asigurărilor pentru somaj se face lunar până la data de*).....
*)
Termenul de plată prevăzut la pct. 3.6 poate fi în cadrul lunii pentru care se
datorează contributia la bugetul asigurărilor pentru somaj sau cel mai târziu
până la data de 15 a lunii următoare acesteia.
3.7. Neplata contributiei la
bugetul asigurărilor pentru somaj la termenul prevăzut la pct. 3.6 generează
plata de majorări de întârzire datorate pentru fiecare zi calendaristică,
stabilite potrivit legii.
4. Obligatiile agentiei:
4.1. certificarea stagiului de
cotizare;
4.2. plata indemnizatiilor din
bugetul asigurărilor pentru somaj, conform legii;
4.3. asigurarea accesului la
măsurile de prevenire a somajului si de stimulare a ocupării fortei de muncă,
prevăzute de lege;
4.4. plata contributiilor de
asigurări sociale de stat si de asigurări sociale de sănătate în conditiile
legii, în perioada în care asiguratul beneficiază de indemnizatie pentru somaj.
5. Obligatiile asiguratului:
5.1. achitarea contributiei la
bugetul asigurărilor pentru somaj în cuantumul si la termenul stabilit la pct.
3;
5.2. înstiintarea agentiei despre
modificările survenite în situatia sa;
5.3. să se prezinte la sediul
agentiei atunci când este solicitat, respectând termenul prevăzut în invitatie.
6. Durata contractului:
Prezentul contract se încheie pe
perioadă nedeterminată.
7. Încetarea contractului:
7.1. Contractul de asigurare pentru
somaj încetează la data la care asiguratul îndeplineste conditiile pentru
acordarea indemnizatiei de somaj si solicită acordarea acestui drept.
7.2. Contractul de asigurare pentru
somaj încetează din initiativa asiguratului, dacă acesta în tiintează agentia
înainte cu cel putin 30 de zile de la expirarea termenului limită de plată a
contributiei la bugetul asigurărilor pentru somaj.
7.3. Contractul de asigurare pentru
somaj încetează din initiativa agentiei, dacă asiguratul nu achită contributia
la bugetul asigurărilor pentru somaj pe o perioadă de 3 luni consecutive.
Agentia notifică asiguratului
încetarea contractului de asigurare pentru somaj, precizând stagiul de cotizare
realizat.
7.4. Stagiul de cotizare realizat
în cadrul prezentului contract este luat în considerare în cazul încheierii
unui nou contract de asigurare.
8. Alte clauze:
8.1. Perioada pentru care nu s-a
plătit contributia la bugetul asigurărilor pentru somaj nu constituie stagiu de
cotizare.
8.2. Stagiul de cotizare se
constituie din însumarea lunilor pentru care s-a achitat contributia la bugetul
asigurărilor pentru somaj.
8.3. Venitul lunar asigurat
prevăzut la pct. 3.1 se actualizează dacă ulterior încheierii contractului se
modifică salariul de bază minim brut pe tară, conform art. 22 alin. (2) din
Legea nr. 76/2002.
8.4. În caz de fortă majoră părtile
contractante sunt exonerate de răspundere pentru neexecutarea sau executarea
necorespunzătoare ori cu întârziere a obligatiilor asumate prin prezentul
contract. Cazul de fortă majoră se dovedeste de partea care o invocă.
8.5. Modificarea oricăror prevederi
ale prezentului contract se poate face numai cu acordul scris al ambelor părti,
prin act aditional. Când una dintre părti nu este de acord cu modificarea
solicitată de cealaltă parte, contractul se consideră încetat.
9. Litigiile în legătură cu
executarea prezentului contract, nesolutionate între părti pe cale amiabilă,
sunt de competenta instantelor judecătoresti.
Asigurător, ................................... |
Asigurat, ................................... |
ANEXA Nr. 4
la norme
DECLARATIE
Nr. ...................... din ziua
................. luna ........... anul ................
1. Numele si
prenumele....................................................
2. Codul numeric
personal................................................
3. Adresa:
Domiciliat în localitatea
............................., str. .......................... nr. .., bl. ..,
sc. .., et. .., ap. .., Oficiul postal ....................., judetul/sectorul
.........., telefon ..............
4. Actul de identitate...........
seria................. nr. .........
5. Declar pe propria răspundere,
sub sanctiunea prevăzută de Codul penal pentru fals în declaratii,
următoarele*):
- desfăsor activitatea exclusiv pe
bază de conventie civilă de prestări de servicii si realizez un venit brut pe
an calendaristic echivalent cu 9 salarii de bază minime brute pe tară;
- desfăsor activitatea exclusiv pe
bază de conventie civilă de prestări de servicii si nu realizez un venit brut
pe an calendaristic echivalent cu 9 salarii de bază minime brute pe tară;
- desfăsor activitatea pe bază de conventie
civilă de prestări de servicii si am încheiat si un contract individual de
muncă nr. .......... din data de............., înregistrat la inspectoratul
territorial de muncă sub nr. ............. din..............., în functia de
................... la** ) ..................
6.
Mă oblig să aduc la cunostintă în termen de 3 zile orice modificări intervenite
în datele declarate mai sus.
......................................
(semnătura titularului)
**)
Se va marca cu “x” situatia în care se încadrează persoana.
**)
Se mentionează persoana juridică/fizică si adresa la care îsi are
sediul/domiciliul.
ANEXA Nr. 5
la norme
Agentia
pentru ocuparea fortei de muncă a judetului.......................
/municipiului Bucuresti
CERTIFICAT
privind stagiul de cotizare
Domnul/Doamna
..................................., domiciliat/domiciliată în localitatea
.............................., str. .............................. nr.
........., bl. .., sc. .., et. .., ap. .., judetul/sectorul
..............................., a realizat stagiul de cotizare de ...........
ani, ........... luni, .......... zile, după cum urmează:
- prin contract individual de
muncă, în perioada.....................
Total: ani ................, luni
........, zile ..........;
- în calitate de membru cooperator,
în perioada...................
Total: ani ................, luni
........, zile ..........;
- pe baza raporturilor de serviciu,
realizate în perioada...............
Total: ani ................, luni
........, zile ..........;
- pe baza altor acte prevăzute de
lege, în perioada...................
Total: ani ................, luni
........, zile ...........
Dovada vechimii în muncă
recunoscute pentru stabilirea drepturilor de somaj, asimilată cu stagiul de
cotizare, s-a făcut pe baza carnetului de muncă/altor acte prevăzute de lege.
Director executiv,
...........................................
Întocmit,
..............................................
(numele si prenumele)
..............................................
(semnătura)
ANEXA Nr. 6
la norme
Către
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului.................../municipiului Bucuresti
Subsemnatul/Subsemnata
..................................., născut/născută la data de
......................., domiciliat/domiciliată în localitatea
........................................., str. ......................... nr.
......., bl. .., sc.. .., et. ..., ap. .., judetul/sectorul
..................................., posesor/posesoare al/a actului de
identitate seria .............. nr. -.................., codul numeric
personal......................., având calitatea de asigurat prin efectul
legii/prin contract de asigurare pentru somaj, solicit să beneficiez de
serviciile de preconcediere prevăzute la art. 51 din Legea nr. 76/2002, privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă.
Data
...................................
Semnătura
..................................
ANEXA Nr. 7
la norme
CONTRACT
de presări de servicii pentru
măsuri destinate stimulării ocupării fortei de muncă
Nr. ............................
din ...................................
I. Părtile contractante:
A. Agentia pentru ocuparea fortei de muncă a
judetului.............../municipiului Bucuresti, denumită în continuare client,
reprezentată prin .............................., având functia de director executiv,
si .............., având functia de director buget, cu sediul în
..................., str. ..................... nr. ...., telefon ..............., fax ............., e-mail
................., codul fiscal .................., cont trezorerie ............
B. Persoana juridică
............................................, denumită în continuare furnizor,
reprezentată prin ............................, având functia de
..........................., si .........................................,
având functia de ............................, cu sediul în
......................, str. .................................. nr. ..........,
telefon ........................, fax ..........................., e-mail
.........................., codul fiscal ............................, cont nr.
............................, deschis la ..........................
II. Obiectul contractului
Obiectul acestui contract este
prestarea de către furnizor a următoarelor servicii*):
- 1. informare si consiliere
profesională;
- 2. consultantă si asistentă
pentru începerea unei activităti independente sau pentru initierea unei
afaceri, constând în:
- 2.1. servicii juridice;
- 2.2. servicii de marketing;
- 2.3. servicii de finantare;
- 2.4. servicii de management;
- 2.5. alte servicii de
consultantă.
III. Durata contractului
Durata contractului este
de......... luni.
Furnizorul va începe derularea
acestui contract cel mai târziu la......... zile de la data semnării lui si
înregistrării la client.
IV. Valoarea contractului
Clientul se obligă să plătească
furnizorului contravaloarea serviciilor prestate, după cum urmează:
Valoarea totală a contractului este
de ............................... lei.
1. -..............................
lei/persoană beneficiară de serviciul ................................;
2. -..............................
lei/persoană beneficiară de serviciul ................................;
3. -..............................
lei/persoană beneficiară de serviciul ................................;
4. -..............................
lei/persoană beneficiară de serviciul ................................;
5. -..............................
lei/persoană beneficiară de serviciul ..............................…
Valoarea contractului poate fi
modificată, cu acordul părtilor, prin acte aditionale.
V. Obligatiile părtilor**)
A. Clientul:
a) urmăreste modul în care
furnizorul îsi îndeplineste obligatiile contractuale;
b) plăteste furnizorului costurile
serviciilor.
B. Furnizorul:
a) prestează serviciile prevăzute
în prezentul contract cu profesionalism si promptitudine;
b) asigură resursele umane,
materiale, instalatiile, echipamentele sau altele asemenea, necesare derulării
activitătii;
c) este responsabil atât de
calitatea tuturor operatiunilor si metodelor de prestare utilizate, cât si de
calificarea personalului folosit pe toată durata contractului.
VI. Modificarea, suspendarea si
încetarea contractului
A. Modificarea
Contractul poate fi modificat numai
prin acordul de vointă al părtilor, prin act aditional la prezentul contract.
B. Suspendarea
De comun acord părtile pot dispune
suspendarea pe o durată limitată a contractului, care va fi făcută în scris cu
............ zile înainte de data stabilită pentru suspendare.
C. Încetarea
Prezentul contract poate înceta în
următoarele conditii:
a) prin acordul de vointă al
părtilor;
b) în cazul încetării finantării;
c) prin reziliere.
În
cazul în care una dintre părti nu îsi respectă obligatiile asumate prin
contract, partea lezată îi pune în vedere, în scris, să depună toate diligentele
pentru executarea corespunzătoare a clauzelor contractuale.
Dacă partea în culpă, în termen de
….. zile de la primirea notificării, nu se conformează, partea lezată poate
denunta unilateral contractul reziliindu-l.
VII. Cesiunea
Furnizorul are obligatia de a nu
transfera total sau partial obligatiile sale asumate prin contract, fără să
obtină în prealabil acordul scris al clientului.
Cesiunea nu va exonera furnizorul
de nici o responsabilitate privind garantia sau orice alte obligatii asumate
prin contract.
VIII. Forta majoră
Forta majoră este constatată de o
autoritate competentă.
Forta majoră exonerează părtile
contractante de îndeplinirea obligatiilor asumate prin prezentul contract, pe
perioada în care aceasta actionează.
Partea care din cauză de fortă
majoră nu îsi poate respecta si exercita obligatiile contractuale va înstiinta
în scris cealaltă parte contractantă în cel mult 5 zile de la data aparitiei
acestei situatii.
Contractul se consideră suspendat
pe durata cauzelor care au determinat forta majoră.
Omisiunea de a anunta în scris
aparitia fortei majore atrage răspunderea civilă contractuală a părtii aflate
în această situatie.
IX. Răspunderea
Pentru neexecutarea clauzelor
prezentului contract partea vinovată răspunde potrivit legii.
X. Solutionarea litigiilor
Părtile contractante vor depune
toate diligentele pentru a rezolva pe cale amiabilă neîntelegerile care se pot
ivi între ele în legătură cu derularea contractului.
Dacă părtile nu reusesc să rezolve
pe cale amiabilă neîntelegerile ivite, se pot adresa instantei de judecată.
XI. Comunicări
Orice comunicare între părti
referitoare la îndeplinirea prezentului contract trebuie să fie transmisă în
scris.
Orice document scris trebuie
înregistrat atât în momentul transmiterii, cât si în momentul primirii.
Client, ………………………………. Data …………………….. |
Furnizor, ……………………………… Data …………………….. |
*)
Se vor marca cu “x” serviciile ce fac obiectul contractului.
**)
Obligatiile părtilor pot fi completate în functie de tipul serviciului prestat
conform contractului.
ANEXA Nr. 8
la norme
Către
Subsemnatul/Subsemnata
.............................………., născut/născută la data de …………….,
domiciliat/domiciliată în localitatea ......……….., str. ……………. nr…… bl……………,
sc. …………., et. ..., ap. ………,
judetul/sectorul ..............., posesor/posesoare al/a actului de identitate
..... seria ………… nr. .....………, codul numeric personal .....……., solicit
înscrierea în evidentă în vederea medierii pentru ocuparea unui loc de muncă în
meseria/profesia ................................
Mentionez că am/nu am beneficiat
anterior de indemnizatie de somaj si am fost/nu am fost în evidenta Agentiei
pentru ocuparea fortei de muncă a judetului ……/municipiului Bucuresti.
Data |
Semnătura |
ANEXA Nr. 9
la norme
Către
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului …. /municipiului Bucuresti
Subsemnatul/Subsemnata ............................….,
născut/născută la data de ………, domiciliat/domiciliată în localitatea str.
……………. nr…… bl……………, sc. …………., et.
..., ap. ………, judetul/sectorul ..............., posesor/posesoare al/a actului
de identitate ..... seria ................. nr. ........... , codul numeric
personal ….............. aflându-mă în
una dintre situatiile prevăzute la art. 16 din Legea nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă*):
*)
Se va marca cu “x” situatia în care se încadrează persoana.
- ocup un loc de muncă la unitatea
………….. si doresc schimbarea acestuia;
- am obtinut statutul de refugiat;
- beneficiez de altă formă de
protectie internatională ………….;
- nu am putut ocupa loc de muncă
după:
- repatriere;
- eliberarea din detentie, solicit
înscrierea în evidentă în vederea medierii pentru ocuparea unui loc de muncă în
meseria/profesia .....................................
Mentionez că am/nu am beneficiat
anterior de indemnizatie de somaj si am fost/nu am fost în evidenta Agentiei
pentru ocuparea fortei de muncă a judetului .............. /municipiului
Bucuresti.
Data …………………… |
Semnătura …………………… |
ANEXA Nr. 1 0
la norme
Către
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului …. /municipiului Bucuresti
Subsemnatul/Subsemnata ……….., codul
numeric personal ……………., beneficiar/beneficiară al/a indemnizatiei de somaj,
având carnetul de evidentă nr. …………, solicit acordarea drepturilor prevăzute la
art. 72 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si
stimularea ocupării fortei de muncă, având în vedere că începând cu data de
…………… sunt angajat/angajată în baza actului*) nr. ……/……. la unitatea
........... din localitatea …………., în meseria/profesia ………
Data …………………… |
Semnătura …………………… |
ANEXA Nr. 11
la norme
Către
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului …/municipiului Bucuresti
Subsemnatul/Subsemnata ……….., codul
numeric personal ……………., beneficiar/beneficiară al/a indemnizatiei de somaj,
având carnetul de evidentă nr. …………, solicit acordarea drepturilor prevăzute la
art. 74 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si
stimularea ocupării fortei de muncă, având în vedere că începând cu data de
…………… sunt încadrat/încadrată în muncă, pe durata …………, conform actului* ) nr.
…../………, anexat în copie la prezenta, la unitatea …………. din localitatea …………….,
situată la o distantă mai mare de 50 km de localitatea …………….. unde am
domiciliul stabil.
Data …………………… |
Semnătura …………………… |
ANEXA Nr. 1 2
la norme
Către
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului …. /municipiului Bucuresti
Subsemnatul/Subsemnata
……………………, codul numeric personal ……………………, beneficiar/beneficiară al/a
indemnizatiei de somaj, având carnetul de evidentă nr. ……………………, solicit
acordarea dreptului prevăzut la art. 75 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul
asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, având în
vedere că începând cu data de …………………… sunt încadrat/încadrată în muncă pe
durata de ……………………, conform actului*) nr. …/…, anexat în copie la prezenta, la
unitatea …………………… din localitatea ……………………, si ca urmare a acestui fapt mi-am
schimbat domiciliul din localitatea
…………………… în localitatea…………..
Data …………………… |
Semnătura …………………… |
*)
Se va scrie numărul contractului individual de muncă sau al deciziei de numire.
ANEXA Nr. 1 3
la norme
Nr.
……………………
În conformitate cu prevederile art.
76 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si
stimularea ocupării fortei de muncă, subsemnatul/subsemnata …………… ,
posesor/posesoare al/a actului de identitate ………… seria ……… nr. ……………… , codul
numeric personal ……………… , având carnetul de evidentă nr. ……………… , în calitate
de beneficiar/beneficiară al/a drepturilor prevăzute la art. 74 sau 75 din
legea mentionată, mă oblig să restitui integral sumele acordate, în cazul
încetării raportului de muncă/de serviciu din initiativa mea sau din motive
imputabile mie, într-o perioadă mai mică de 12 luni de la data încadrării în
muncă.
Întocmit în*) ……………… la data de
…………… , în două exemplare dintre care am primit un exemplar.
Semnătura**) ……………………
Completat si semnat în fata
noastră.
Semnătura***)……………………
**)
Localitatea, judetul.
***)
Semnătura persoanei care îsi ia angajamentul.
***)
Semnătura conducătorului agentiei pentru ocuparea fortei de muncă.
ANEXA Nr. 14
la norme
Nr. …./………
Agentia pentru ocuparea fortei de
muncă a judetului .........../municipiului Bucuresti, reprezentată prin
...............…….., având functia de .........................., denumită în
continuare agentie, si autoritatea administratiei publice locale/firma privată/organizatia
neguvernamentală …………., reprezentată prin ……………., având functia de ……………..,
denumită în continuare angajator, convin următoarele:
1. Angajatorul se obligă să
încadreze în muncă, pentru executarea de lucrări si activităti de interes pentru
comunitătile locale, un număr de .........… someri.
Tabelul nominal cu persoanele
încadrate în muncă din rândul somerilor este prezentat în anexa care face parte
integrantă din prezenta conventie.
2. Agentia se obligă să
subventioneze pe o perioadă de*) .......………… cheltuielile efectuate de
angajator, pentru fiecare somer încadrat în muncă, în cuantum de 70% din
salariul de bază minim brut pe tară pentru serviciul public/serviciul social**)
………………..
3. Agentia îsi exercită dreptul de
control asupra respectării de către angajator a obligatiilor prevăzute de
prezenta conventie.
Agentia Director executiv, ……………………. |
Angajator Director general sau altă persoană autorizată, ……………………… |
**)
Perioada poate fi de cel mult 12 luni de la data încadrării în muncă a
somerului.
**) Se va
mentiona una dintre categoriile de servicii prevăzute la art. 78 alin. (2) din
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea
ocupării fortei de muncă.
ANEXĂ
la conventie
Judetul
....................................................................
Angajator..................................................................
Sediul/adresa
..........................................................
Contul/Banca
..........................................................
Codul
fiscal..............................................................
Telefon
....................................................................
TABEL NOMINAL
cu persoanele încadrate în muncă,
conform prevederilor art. 78 din Legea nr. 76/2002
privind sistemul asigurărilor
pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
Conventia nr.
........../.................
Nr.crt. |
Numele si prenumele |
Codul numeric personal |
Categoria de servicii*) |
Ocupatia Cod COR (6
caractere) |
Numărul si
data încheierii contractului individual de muncă |
Durata contractului individual de muncă |
Semnătura angajatului |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*)
Coloana 3 se va completa după cum urmează:
-
cod P - servicii publice:
a)
refacere si întretinere a infrastructurii;
b)
ecologizare;
c)
realizare a unor lucrări edilitare;
-
cod S - servicii sociale care cuprind activităti de îngrijire la domiciliu a
copiilor, bolnavilor, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap.
Angajator
Director general sau altă persoană
autorizată,
..........................................................................