MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 215 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 28 martie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
137. - Lege privind unele măsuri pentru accelerarea
privatizării
221. - Decret pentru promulgarea Legii privind unele
măsuri pentru accelerarea privatizării
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind
unele măsuri pentru accelerarea privatizării
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileste cadrul juridic pentru accelerarea
procesului de privatizare, în baza următoarelor principii:
a) asigurarea transparentei procesului de privatizare;
b) vânzarea la pretul de piată rezultat din raportul dintre cerere si
ofertă, cu luarea în considerare a tuturor elementelor ce alcătuiesc oferta de
cumpărare;
c) asigurarea egalitătii de tratament între cumpărători;
d) aplicarea unor programe de restructurare anterioară privatizării, cu
accent pe externalizarea unor activităti si/sau active, în special a activelor
cu caracter social;
e) reconsiderarea datoriilor societătilor comerciale, în vederea
sporirii atractivitătii ofertei de privatizare;
f) instituirea administrării speciale în perioada de privatizare.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplică societătilor comerciale
la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
sau asociat, indiferent de actul normativ în baza căruia societatea comercială
s-a înfiintat, precum si regiilor autonome.
Art. 3. - În întelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos
au următoarele semnificatii:
a) societăti comerciale înseamnă orice societate
comercială/companie natională/societate natională la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar, indiferent de actul
normative în baza căruia au fost înfiintate;
b) regie autonomă înseamnă agentul economic înfiintat în baza
Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitătilor economice de stat ca regii
autonome si societăti comerciale, cu modificările ulterioare, în baza Legii
administratiei publice locale nr. 69/1991, cu modificările ulterioare, precum
si în baza Legii administratiei publice locale nr. 215/2001;
c) actiuni înseamnă valorile mobiliare emise de societăti
comerciale; actiunile pot fi ordinare sau preferentiale în conformitate cu
dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu
modificările ulterioare; prevederile prezentei legi referitoare la actiuni sunt
aplicabile si părtilor sociale;
d) active cu caracter social înseamnă bunuri sau ansambluri de
bunuri din patrimoniul unei societăti comerciale sau regii autonome, de tipul:
cre e, grădinite, cabinete medicale, dispensare, cămine de nefamili ti sau
blocuri de locuinte, cantine, centrale sau puncte termice, grupuri scolare de
orice tip, baze sportive si de agrement, indifferent de tipul acestora,
utilităti de interes local sau zonal, gosdpodării-anexe si alte asemenea active,
inclusiv dotările si terenul aferent acestora;
e) agent de privatizare înseamnă orice persoană juridică, română
sau străină, specializată în activităti financiare, în fuziuni si achizitii,
precum: bănci, bănci de investitii, societăti si fonduri de investitii,
societăti financiare, societăti care prestează servicii de contabilitate si
audit financiar, consultantă, intermediere pe piata valorilor mobiliare, precum
si cabinete sau societăti profesionale de avocatură, indiferent dacă acestea
actionează individual ori în asociere, cu mentiunea că persoanele juridice
străine se pot asocia cu o persoană juridică sau firmă română din categoriile
sus-mentionate;
f) administrarea specială în perioada de privatizare înseamnă
procedura de administrare în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a
ordinului ministrului institutiei publice implicate sau, după caz, data
emiterii deciziei conducătorului autoritătii administratiei publice locale,
prin care se instituie procedura administrării speciale, si data transferului
dreptului de proprietate asupra actiunilor în situatia unei privatizări
finalizate sau data stabilită prin ordin sau decizie;
g) investitii neterminate înseamnă obiective de investitii aflate
în diferite stadii de executie, inclusiv cele aflate în faza de proiecte
aprobate, care se încadrează în strategiile de dezvoltare sectorială ale
Guvernului si care necesită atragerea de fonduri din sectorul privat;
h) construie te, operează si transferă semnifică metoda prin care
investitorul construie te, finantează, dezvoltă si operează obiectivul pentru o
perioadă determinată de timp, după care transferă obiectivul initiatorului, în
capacitate deplină de functionare si operare si liber de orice sarcini si
obligatii;
i) construieste, detine si operează semnifică metoda prin care
investitorului i se încredintează obiectivul pe care îl construieste,
finantează, dezvoltă si operează pentru o perioadă nedeterminată de timp, cu
respectarea reglementărilor sectoriale specifice în vigoare;
j) dreptul de optiune este dreptul investitorului care a subscris
si a vărsat aportul de capital, în urma unei majorări de capital, de a cumpăra
ulterior de la institutia publică implicată pachete de actiuni detinute de
aceasta la respectiva societate comercială, în termenii si la termenele
convenite la data majorării de capital social.
CAPITOLUL II
Diminuarea participatiei statului
Art. 4. - Diminuarea participatiei statului la societătile comerciale se
realizează prin utilizarea următoarelor metode:
a) vânzarea de actiuni;
b) majorarea de capital social prin aport de capital privat;
c) transferul cu titlu gratuit sau vânzarea activelor cu caracter
social;
d) orice combinatie a metodelor prevăzute la lit. a)-c).
SECTIUNEA 1
Vânzarea de actiuni
Art. 5. - (1) Actiunile se pot vinde la pretul de piată rezultat din
raportul dintre cerere si ofertă, chiar dacă acest pret este inferior pretului
de ofertă stabilit de institutia publică implicată. Institutia publică
implicată este singura autoritate competentă să decidă asupra oportunitătii
încheierii contractului de vânzare-cumpărare de actiuni, având în vedere pe
lângă pret si celelalte elemente care compun oferta de cumpărare. Instantele
judecătoresti sau arbitrale nu se pot pronunta asupra oportunitătii încheierii
tranzactiei, ci doar asupra legalitătii acesteia.
(2) Pentru fiecare societate comercială stabilită prin hotărâre a
Guvernului, în raport de domeniul de activitate, mărimea capitalului social,
numărul de salariati, situatia financiară, gradul de dezvoltare industrială si
de rata somajului zonei unde îsi desfă oară activitatea societatea comercială,
vânzarea pachetului de actiuni detinut de către institutia publică implicată se
va face la pretul simbolic reprezentând echivalentul unui euro. În acest caz
institutia publică implicată selectează cumpărătorul în functie de celelalte
elemente ale ofertei de cumpărare, respectiv: volumul investitiilor angajate,
numărul de locuri de muncă ce urmează să fie create si capitalul de lucru.
Criteriile de selectie si conditiile detaliate în care se va efectua vânzarea
se vor stabili prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
(3) Nu pot participa la procesul de privatizare persoane fizice sau
juridice, române ori străine, care au avut contracte de vânzare-cumpărare de
actiuni încheiate cu oricare institutie publică implicată si care au fost
rezolvite din cauze imputabile acestora printr-o hotărâre judecătorească sau
arbitrală definitivă si irevocabilă sau ca efect al conditiilor de rezolutiune
stipulate în contractele de vânzare-cumpărare de actiuni, precum si cei care
înregistrează datorii bugetare restante.
Art. 6. - (1) Vânzarea actiunilor va fi precedată de întocmirea unui
dosar de prezentare, în functie de metoda de privatizare aleasă si de pachetul
de actiuni oferit la vânzare, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea
prezentei legi.
(2) Dosarul de prezentare va cuprinde si drepturile de proprietate
industrială si intelectuală. Datele si informatiile cuprinse în dosarul de
prezentare sau documentul de ofertă referitoare la situatia economică,
financiară, juridică si patrimonială a societătii comerciale respective sunt
prezentate pe baza declaratiei pe propria răspundere autentificată a
administratorului unic, a membrilor consiliului de administratie sau a directorului
general, după caz, precum si a cenzorilor.
(3) În situatia în care institutia publică implicată decide vânzarea
actiunilor prin ofertă publică ori prin metode specifice pietei de capital, la
bursele de valori sau pe alte piete organizate, interne ori internationale,
documentul de ofertă se va întocmi în conformitate cu reglementările legale în
vigoare pentru piata de capital.
(4) În cazul vânzării pachetelor de actiuni reprezentând până la 5% din
capitalul social al societătilor comerciale, institutia publică implicată va
întocmi o fi ă de prezentare simplificată.
Art. 7. - (1) Vânzarea va fi precedată de publicarea unui anunt de
vânzare sau a unei oferte de vânzare, valabilă cel putin 30 de zile, dar nu mai
mult de 180 de zile de la data publicării.
(2) Institutia publică implicată poate decide justificat prelungirea
termenului de valabilitate a ofertei de vânzare pentru perioade succesive ce nu
pot depă i 30 de zile fiecare si care nu pot însuma mai mult de 180 de zile.
Art. 8. - (1) În cazul vânzării unor pachete de actiuni mai mari de 33%,
institutia publică implicată sau agentul de privatizare are obligatia să
solicite eliberarea certificatelor de obligatii bugetare pentru stabilirea
situatiei obligatiilor bugetare ale societătilor comerciale supuse
privatizării.
(2) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pentru
bugetul de stat, si ale celorlalte ministere si institutii, pentru bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, precum si autoritătile administratiei publice locale,
pentru bugetele locale, vor elibera certificatele de obligatii bugetare în
termen de 30 de zile de la data înregistrării solicitării, acestea constituind
proba exclusivă a datoriilor bugetare respective ale societătii comerciale.
(3) Pentru eliberarea certificatelor de obligatii bugetare nu se percep
taxe.
Art. 9. - În mod exceptional, în raport cu circumstantele economice si
cu interesul manifestat de potentialii cumpărători ori tinând seama de alte
conditii care ar putea influenta negativ rezultatele unui proces de
privatizare, conducerea institutiei publice implicate poate decide, pentru
societătile comerciale la care institutia publică implicată stabileste
strategia de privatizare, modificarea sau revocarea ofertei de vânzare, precum
si schimbarea metodei de privatizare, potrivit principiilor din prezenta lege,
în conditiile prevăzute în normele metodologice emise în aplicarea acesteia.
Art. 10. - (1) O asociatie constituită din salariati, membri ai
consiliului de administratie sau pensionari cu ultimul loc de muncă la o
societate comercială poate dobândi actiuni/părti sociale la respective
societate comercială.
(2) Vânzarea se face prin una dintre metodele prevăzute la art. 13 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor
comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998,
cu modificările si completările ulterioare, cu respectarea prevederilor
art. 5 alin. (1) din prezenta lege.
Art. 11. - (1) În vederea accelerării procesului de privatizare
institutia publică implicată va asigura accesul potentialilor investitori în
societatea comercială, înainte de vânzarea dosarului de prezentare, pentru a-i
sprijini să-si formeze o opinie generală asupra situatiei acesteia, în scopul
scurtării perioadei de formare a unei decizii privind achizitionarea pachetului
de actiuni ce va fi scos la vânzare la această societate comercială.
(2) Informatiile care vor fi puse la dispozitie de societatea comercială
vor contine numai date generale, cu caracter public, iar vizitele vor avea un
caracter preponderent tehnic, pentru ca investitorii să poată evalua starea
actuală a societătii comerciale, perspectivele acesteia după privatizare si un
volum de investitii minim necesar.
(3) După vânzarea dosarului de prezentare, la cererea potentialului
cumpărător, în conditiile prevăzute în normele metodologice emise în aplicarea
prezentei legi, institutia publică implicată si societatea comercială supusă
privatizării sunt obligate să asigure accesul liber la toate datele si
informatiile, cu exceptia celor de natură confidentială, privind activitatea
societătii comerciale, în scopul întocmirii de către acesta a propriului raport
de expertiză asupra societătii.
Art. 12. - (1) Toate societătile comerciale, indiferent de structura
capitalului social, cărora nu li s-a eliberat certificatul de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenului, vor întocmi si vor înainta
institutiilor îndreptătite să emită certificate de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenului, în termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, documentatiile necesare în vederea eliberării
acestuia.
(2) Institutiile abilitate să elibereze certificate de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenului au obligatia să emită aceste
documente în termen de 15 zile de la depunerea documentatiei si să transmită,
în termen de 5 zile de la emitere, o copie de pe certificat către institutia
publică implicată.
(3) Administratorii societătii comerciale sunt obligati să solicite
înregistrarea majorării capitalului social la oficiul registrului comertului în
termen de 30 de zile de la data emiterii certificatului.
(4) În cazul în care administratorii nu solicită înregistrarea majorării
capitalului social în termenul prevăzut la alin. (3), oficiul registrului comertului
va înregistra majorarea, la cererea institutiei publice implicate.
(5) În cazul în care eliberarea certificatului de atestare a dreptului
de proprietate asupra terenurilor nu a fost urmată, anterior privatizării, de
majorarea corespunzătoare a capitalului social sau dacă certificatul se
eliberează după privatizare, capitalul social se majorează de drept cu valoarea
terenurilor, care va fi considerată aport în natură al statului sau al unei
unităti administrativ-teritoriale, după caz, în schimbul căreia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate.
(6) În situatia în care majorarea capitalului social cu valoarea
terenurilor se realizează după privatizarea societătii comerciale, cumpărătorul
sau succesorul în drepturi al acestuia are drept de preferintă la cumpărare de
la institutia publică implicată a unui număr de actiuni suplimentare necesare
mentinerii cotei de participatie la capitalul social, existentă anterior
majorării acestuia cu valoarea terenurilor.
(7) Cumpărătorul sau succesorul în drepturi al acestuia îsi poate
exercita această preferintă în termen de 15 zile de la data înregistrării
majorării capitalului social.
(8) Pretul de vânzare pentru actiunile suplimentare provenite din
majorarea capitalului social cu valoarea terenului, în situatia exercitării
dreptului de preferintă, este egal cu pretul de ofertă stabilit de institutia
publică implicată, în conformitate cu prevederile normelor metodologice emise
în aplicarea prezentei legi. Plata actiunilor se va realiza integral sau în
rate. Transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor are loc în momentul
plătii integrale a acestora.
(9) În situatia în care nu se exercită dreptul de preferintă în termenul
prevăzut la alin. (7), pachetul de actiuni aferent terenului poate fi vândut de
institutia publică implicată prin oricare dintre metodele prevăzute în
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998,
cu modificările si completările ulterioare.
(10) Până la expirarea termenului de exercitare a dreptului de
preferintă drepturile de vot conferite de actiunile emise în conformitate cu
prevederile alin. (5) sunt suspendate.
Art. 13. - (1) În vederea accelerării procesului de privatizare
autoritatea de mediu competentă va emite, în termen de 10 zile de la depunerea
documentatiei necesare de către societatea comercială, avizul de mediu. În
cazul necomunicării avizului în termenul legal, societatea comercială este
considerată că îsi desfă oară activitatea în deplină conformitate cu cerintele
legale în vigoare privind protectia mediului.
(2) Institutia publică implicată are obligatia să includă în dosarul de
prezentare sau, după caz, în prospectul de ofertă publică obligatiile si
răspunderile de mediu stabilite prin avizul de mediu, pe baza informatiilor
cuprinse în bilantul de mediu acceptat de autoritatea de mediu competentă.
(3) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si în cazul vânzării de
active, atât timp cât asemenea active fac parte din patrimoniul unei societăti
comerciale sau regii autonome ce desfă oară o activitate calificată, în
conformitate cu legislatia în vigoare, ca având un impact asupra mediului.
(4) Emiterea si/sau revizuirea avizului de mediu este gratuită în cazul
societătilor comerciale care înregistrează pierderi în bilantul contabil al
ultimului exercitiu financiar anual încheiat.
SECTIUNEA a 2-a
Majorarea capitalului social prin aport de capital
privat
Art. 14. - (1) Institutia publică implicată poate decide să propună în
adunarea generală a actionarilor diminuarea participatiei statului la
societătile comerciale prin lansarea unei oferte publice de majorare a
capitalului social la respectivele societăti comerciale.
(2) Oferta va avea în vedere necesarul de capital rezultat în urma unui
studiu de fezabilitate solicitat de către institutia publică implicată.
(3) Majorarea capitalului social se face prin aport în numerar sau în
natură cu utilaje tehnologice performante (de vârf), conform studiului de
fezabilitate si prevederilor din normele metodologice emise în aplicarea
prezentei legi.
(4) În situatia în care institutia publică implicată decide, în baza
studiului de fezabilitate, majorarea capitalului social în sprijinul societătii
comerciale, adunarea generală a actionarilor va acorda dreptul preferential la
subscriere actionarilor privati existenti, în termen de 10 zile de la data
lansării ofertei.
(5) Oricare dintre investitorii interesati, persoane fizice sau persoane
juridice cu capital majoritar privat, vor putea subscrie atât actiunile
aferente cotei detinute de institutia publică implicată, cât si actiunile
aferente cotei actionarilor care nu îsi exercită dreptul de preferintă.
(6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu
modificările ulterioare, în cazul în care institutia publică implicată decide
ca metodă de diminuare a participatiei statului majorarea capitalului social,
convocarea adunării generale a actionarilor se face în termen de două zile
lucrătoare de la luarea deciziei, iar adunarea generală a actionarilor societătii
comerciale se tine în termen de 5 zile de la publicarea anuntului de convocare.
(7) Hotărârea adunării generale a actionarilor privind majorarea
capitalului social poate fi atacată în termen de 5 zile de la data publicării
acesteia.
SECTIUNEA a 3-a
Transferul cu titlu gratuit sau vânzarea activelor cu
caracter social
Art. 15. - (1) Societătile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar majoritar pot dispune înstrăinarea
unor active cu caracter social, cu titlu gratuit si cu prioritate către
autoritătile administratiei publice locale, precum si către institutii publice
si vânzarea acestora către orice altă persoană fizică sau juridică interesată,
cu exceptia celor care au fost revendicate în conformitate cu prevederile Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificările ulterioare.
(2) În situatia în care societatea comercială decide aplicarea măsurilor
prevăzute la alin. (1), adunarea generală a actionarilor se va convoca în
termen de două zile lucrătoare de la luarea deciziei si se va tine în 5 zile de
la publicarea anuntului de convocare.
(3) Adunarea generală a actionarilor va hotărî reducerea capitalului
social din cota de participatie a statului sau a autoritătii administratiei
publice locale, în cazul transferului cu titlu gratuit.
CAPITOLUL III
Măsuri speciale în procesul de privatizare
Art. 16. - (1) Administrarea specială în perioada de privatizare se
instituie la societătile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale detine un pachet majoritar de actiuni, aflate în
proces de privatizare, prin ordin al ministrului institutiei publice implicate
sau prin decizie a conducătorului autoritătii administratiei publice locale.
(2) Procedura de administrare specială în perioada de privatizare
presupune administrarea societătii comerciale de către un administrator
special, în baza unui mandat acordat de către institutia publică implicată, în
conformitate cu normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
(3) Mandatul acordat de institutia publică implicată va stabili modul de
administrare si gestionare a societătii comerciale, precum si măsurile ce
trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare.
(4) În functie de situatia economico-financiară si de strategia de
privatizare care urmează să fie aplicată pentru fiecare societate comercială,
în mandat se vor specifica si măsurile exceptionale care trebuie luate la
societatea comercială în perioada premergătoare anuntului de ofertă, cu
referire la:
a) divizări, fuziuni, vânzări de active;
b) aplicarea unor programe de restructurare cu/sau fără reducere de
personal;
c) externalizări/transferuri de activităti si/sau active cu caracter
social;
d) conversia în actiuni a unor creante certe, lichide si exigibile;
e) respectarea disciplinei economico-financiare si a graficelor de
reesalonare a datoriilor restante către furnizorii de servicii, întocmite
potrivit alin. (5) lit. a);
f) orice alte măsuri care duc la sporirea atractivitătii societătilor
comerciale la privatizare.
(5) De la data instituirii procedurii de administrare specială în
perioada de privatizare, la societatea comercială se aplică următoarele măsuri
exceptionale:
a) nici o regie autonomă, companie natională, societate natională,
societate comercială cu capital integral de stat furnizoare de servicii -
electricitate, gaze naturale, apă sau alte asemenea servicii fără de care
societatea nu poate functiona - nu are dreptul să schimbe, să refuze ori să
întrerupă temporar un astfel de serviciu către societatea comercială aflată în
proces de privatizare. Societatea comercială este obligată să solicite
întocmirea unui grafic de ree alonare a obligatiilor restante către furnizorii
de servicii, să achite facturile curente înregistrate după data instituirii
procedurii de administrare specială si ratele convenite prin graficul de ree
alonare stabilit cu furnizorii de servicii.
În situatia neachitării de către societatea comercială a facturilor
curente si a ratelor convenite prin graficul de ree alonare, furnizorii pot să
întrerupă furnizarea de servicii;
b) creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, vor
ridica toate sarcinile care grevează asupra activelor societătii comerciale
care urmează a fi vândute, externalizate sau transferate, în scopul cresterii
atractivitătii la privatizare, iar sumele încasate din vânzarea activelor se
distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile,
potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi;
c) creditorii bugetari vor suspenda, până la transferul dreptului de
proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricărei măsuri de executare silită
începută asupra societătii comerciale si nu vor face nici un demers pentru
instituirea unor noi astfel de măsuri.
(6) Procedura de administrare specială în perioada de privatizare
încetează la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, în
situatia unei privatizări finalizate, sau la data stabilită prin ordin ori prin
decizie.
Art. 17. - (1) În termen de 30 de zile de la data instituirii procedurii
de administrare specială la societătile comerciale ce urmează să se
privatizeze, la cererea institutiei publice implicate creantele detinute de către
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra societătii comerciale
se vor converti în actiuni.
(2) Actiunile rezultate în urma conversiei vor fi transferate pe bază de
protocol institutiei publice implicate, în vederea vânzării acestora într-un
pachet comun si la acelasi pret pe actiune cu vânzarea pachetului de actiuni
detinut de aceasta.
(3) Pretul obtinut în urma vânzării va fi repartizat, între cele două
institutii, proportional cu numărul actiunilor vândute, după deducerea
cheltuielilor efectuate de către institutia publică implicată.
Art. 18. - (1) Institutiile publice implicate si institutiile bugetare
creditoare, la solicitarea institutiei publice implicate, vor acorda
societătilor comerciale cu capital majoritar de stat, aflate în proces de
privatizare, următoarele înlesniri care vor fi cuprinse în dosarul de
prezentare:
a) scutirea totală sau partială la plată a obligatiilor restante la data
de 31 decembrie 2001, reprezentând impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, precum si cele reprezentând creantele proprii si cele provenite din
credite bugetare gestionate de institutia publică implicată. În cazul scutirii
partiale, diferenta rămasă va fi achitată e alonat, conform graficului aprobat
de către creditorul bugetar, respectiv institutia publică implicată, după caz;
b) scutirea totală sau partială la plată a obligatiilor bugetare
restante la data de 31 decembrie 2001 către bugetele locale, reprezentând
impozite, taxe, contributii si alte venituri, precum si cele reprezentând
creantele proprii si cele provenite din credite bugetare gestionate de
autoritatea administratiei publice
locale, ce pot fi acordate de către consiliul local prin hotărâre. În cazul
scutirii partiale, diferenta rămasă va fi achitată e alonat, conform graficului
aprobat de către autoritatea administratiei publice locale;
c) scutirea la plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
orice fel aferente obligatiilor bugetare datorate si neachitate la data de 31
decembrie 2001, cuprinse în certificatele de obligatii bugetare eliberate la
data semnării contractului de vânzare-cumpărare de actiuni.
(2) De la prevederile alin. (1) lit. a) fac exceptie obligatiile
bugetare restante ale societătilor comerciale, datorate Fondului de asigurări
sociale de sănătate, pentru care se acordă următoarele înlesniri la plată:
a) esalonarea la plată a obligatiilor bugetare restante reprezentând
contributia la Fondul de asigurări sociale de sănătate, pe o perioadă de 5 ani,
cu o perioadă de gratie de 6 luni, cuprinsă în perioada de esalonare;
b) scutirea la plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor
aferente obligatiilor prevăzute la lit. a).
(3) Stabilirea graficului de e alonare la plată si precizarea sumelor
reprezentând majorări de întârziere si penalităti pentru obligatiile prevăzute
la alin. (2) se fac prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate.
(4) De la prevederile alin. (1) si (2) sunt exceptate si obligatiile
bugetare restante reprezentând contributia pentru pensia suplimentară,
contributia individuală de asigurări sociale, contributia angajatilor de 1% la
bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, precum si contributia de 7%
a angajatilor pentru asigurările sociale de sănătate, T.V.A. suspendată în
vamă, impozitul pe veniturile din salarii, impozitul pe dividende si celelalte
impozite cu retinere la sursă, care se vor achita e alonat, conform graficului
aprobat de creditorul bugetar care administrează venitul respectiv.
(5) Înlesnirile prevăzute la alin. (1), (2) si (3) îsi pierd
valabilitatea în situatia în care nu s-a realizat transferul dreptului de
proprietate asupra actiunilor.
(6) Înlesnirile la plată prevăzute la alin. (1), (2) si (3) îsi pierd
valabilitatea si în situatia în care societatea comercială nu îsi achită
obligatiile bugetare curente ale fiecărui an fiscal cu termene scadente
începând cu data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a prezentei legi.
În cazul în care societatea comercială nu achită la scadentă obligatiile
bugetare curente, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună
cu majorările de întârziere si penalitătile de întârziere aferente, dar nu mai
târziu de data de 20 decembrie a fiecărui an fiscal.
(7) Nerespectarea conditiilor si a termenelor în care s-au aprobat înlesnirile
prevăzute la alin. (1), (2) si (3) atrage anularea acestora, începerea sau
continuarea, după caz, a executării silite pentru întreaga sumă neplătită si
obligatia de plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere
calculate de la data la care termenele si/sau conditiile nu au fost respectate.
(8) Sumele care fac obiectul înlesnirilor potrivit alin. (1), (2) si (3)
sunt cele stabilite în certificatele de obligatii bugetare eliberate conform
prevederilor prezentei legi, pe baza actelor de control, de organele
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si de
autoritătile administratiei publice locale pentru bugetele locale, precum si în
notificările emise de institutia publică implicată, actualizate până la data
semnării contractului de vânzare-cumpărare de actiuni.
(9) În termen de 30 de zile lucrătoare de la data solicitării
institutiei publice implicate ministerele si autoritătile administratiei
publice centrale sau locale creditoare vor emite certificatele de obligatii
bugetare prin care se atestă cuantumul sumelor care fac obiectul înlesnirilor
la plată.
(10) Societătilor comerciale la care au fost încheiate contracte de
vânzare-cumpărare de actiuni după data de 1 decembrie 2001, precum si celor
aflate în derularea procedurilor de privatizare la data intrării în vigoare a
prezentei legi li se acordă înlesnirile la plată prevăzute în contractele de
vânzare-cumpărare de actiuni sau în actele normative prin care s-au aprobat
strategiile de privatizare, respectiv
esalonarea obligatiilor bugetare pe o perioadă de 5 ani si scutirea de la plată
a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de orice fel.
(11) Pentru sumele reprezentând obligatii bugetare e alonate la plată se
datorează si se calculează majorări conform prevederilor legale, plata acestora
efectuându-se împreună cu rata respectivă. Pe perioada de gratie acordată la e
alonare majorările datorate conform legii se achită lunar.
(12) Înlesnirile la plată prevăzute în prezentul articol se acordă prin
ordin comun al creditorilor bugetari si institutiei publice implicate.
(13) Criteriile de selectie si de încadrare în grila privind acordarea
înlesnirilor se stabilesc de institutiile publice implicate, împreună cu
institutiile bugetare creditoare implicate, conform normelor metodologice emise
în aplicarea prezentei legi.
(14) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul
de stat, Consiliul Concurentei va emite decizia legală în procedură de urgentă,
astfel încât să poată fi respectat termenul de plată prevăzut în contract.
(15) Suspendarea executării silite prevăzută la art. 16 alin. (5) lit.
c) se întinde si pe perioada derulării înlesnirilor la plată prevăzute în
prezentul articol.
Art. 19. - (1) În termen de 90 de zile de la data transferului dreptului
de proprietate asupra actiunilor societătilor comerciale, la solicitarea
societătii comerciale furnizorii de utilităti - regii autonome, companii
nationale, societăti nationale, societăti comerciale cu capital integral de
stat - vor putea, cu acordul Ministerului Finantelor Publice si al celorlalti
creditori bugetari, să aprobe scutirea totală sau partială, reesalonarea pe o
perioadă de 3-5 ani sau conversia în actiuni a creantelor certe, lichide si
exigibile asupra societătii comerciale. Cumpărătorul din contractul de
vânzare-cumpărare de actiuniîncheiat cu institutia publică implicată are drept
de preferintă la cumpărarea actiunilor rezultate din conversie.
(2) În cazul obtinerii acordului pentru aprobarea înlesnirilor la plată
prevăzute la alin. (1), Ministerul Finantelor Publice poate acorda înlesniri
similare, ca sume si termen, pentru plata datoriilor la bugetul de stat ale
furnizorilor de utilităti, cu înlesnirile acordate de acestia potrivit alin.
(1).
Art. 20. - În cazuri temeinic justificate institutia publică implicată
va decide reducerea cu până la două treimi a oricărui termen referitor la
procedurile de privatizare, prevăzut în prezenta lege, precum si în Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu
modificările ulterioare.
Art. 21. - (1) Prin ordin al ministrului institutiei publice implicate
sau prin decizie a conducătorului autoritătii administratiei publice locale se
poate institui procedura de administrare specială si la societătile comerciale
care nu au activitate sau care îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 232 din
Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, si pentru care nu
s-au pus în aplicare măsurile respective.
(2) Mandatul acordat de institutia publică implicată va stabili modul de
administrare si gestionare a societătii comerciale, precum si măsurile ce
trebuie luate pentru dizolvarea si lichidarea societătii comerciale.
CAPITOLUL IV
Atragerea de capital privat în domeniul utilitătilor
Art. 22. - Pe baza unei cereri de ofertă formulate de institutia publică
implicată investitorii pot participa la majorarea capitalului social al
societătilor comerciale din domeniul utilitătilor, având drept de optiune la
cumpărarea unor pachete de actiuni.
Art. 23. - Institutia publică implicată si/sau societatea comercială, în
calitate de initiatori, vor urmări atragerea de capital privat în investitii
pentru:
a) finalizarea investitiilor neterminate;
b) reabilitarea unor obiective economice.
Art. 24. - (1) Atragerea de capital privat în investitii se poate face
prin parteneriat public-privat, utilizându-se următoarele metode:
a) construieste, operează si transferă;
b) construieste, detine si operează.
(2) În domeniul energiei societătile de productie, transport si
distributie, precum si autoritătile administratiei publice locale, după caz,
sunt autorizate să încheie contracte de cumpărare de energie pe termen lung, pe
baza avizului autoritătilor de reglementare în domeniu, cu societătile
producătoare angajate în parteneriate publice-private, cu confirmarea
ministerelor implicate si a autoritătilor administratiei publice locale, după
caz, si cu aprobarea Guvernului.
Art. 25. - Initiatorul este obligat să facă cunoscută intentia de
atragere a capitalului privat în investitii prin publicarea unei cereri de
ofertă.
Art. 26. - Elementele contractuale negociate cu investitorul a cărui
ofertă a fost selectată în conformitate cu una dintre metodele prevăzute la
art. 24 vor fi supuse, după caz, aprobării Guvernului, în conformitate cu
normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
CAPITOLUL V
Garantii si despăgubiri care pot fi acordate cumpărătorilor
Art. 27. - Institutia publică implicată poate conveni, prin contractul
de vânzare-cumpărare, să îl despăgubească pe cumpărător pentru prejudicii
suferite ca urmare a stabilirii în sarcina societătii comerciale a unor
răspunderi, datorate poluării mediului din activităti trecute, care nu au fost
dezvăluite cumpărătorului de institutia publică implicată sau de autoritatea de
mediu competentă.
Art. 28. - Institutia publică implicată poate să negocieze si să convină
acordarea unor garantii cumpărătorului pentru daune cauzate acestuia prin
faptul că societatea comercială este tinută să îndeplinească vreo obligatie,
inclusiv fată de terti, sau să suporte vreo pierdere ca rezultat al unor acte,
fapte si operatiuni care nu au fost dezvăluite si nici nu puteau fi cunoscute
de către cumpărător ca urmare a efectuării propriului audit asupra societătii
comerciale si a căror cauză a existat la data încheierii contractului.
Art. 29. - (1) Institutia publică implicată asigură cumpărătorilor cu
care a încheiat contracte de vânzare-cumpărare de actiuni repararea
prejudiciilor cauzate acestora prin executarea unor hotărâri judecătoresti
definitive si irevocabile care obligă la restituirea în natură către fo tii
proprietari a bunurilor imobile preluate de stat.
(2) Valoarea prejudiciului ce urmează să fie reparat potrivit alin. (1)
se stabileste de comun acord cu cumpărătorul, iar în caz de divergentă, prin
justitie.
Art. 30. - (1) În toate cazurile valoarea despăgubirilor acordate
potrivit art. 27-29 nu va putea depă i cumulat 50% din pretul efectiv plătit de
cumpărător.
(2) Statul garantează plata de către institutiile publice implicate a
acestor despăgubiri în limita prevăzută la alin. (1).
(3) Prevederile art. 32 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997,
aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările ulterioare, rămân aplicabile
numai pentru contractele de vânzare-cumpărare de actiuni încheiate înainte de
intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL VI
Dispozitii speciale privind fuziunea, divizarea, dizolvarea
si lichidarea
societătilor comerciale supuse privatizării
Art. 31. - (1) Institutia publică implicată va solicita consiliului de
administratie sau administratorilor convocarea adunării generale a actionarilor
din societătile comerciale cu capital majoritar de stat, care se va întruni în
termen de 5 zile de la data solicitării pentru a decide asupra fuziunii,
divizării ori dizolvării si lichidării.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 117 din Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările ulterioare, convocarea va fi publicată într-un
cotidian national de largă difuzare si în unul dintre ziarele de largă
răspândire din localitatea în care se află sediul societătii comerciale, cu cel
putin 3 zile înainte de data întrunirii adunării generale a actionarilor.
Art. 32. - (1) În termen de 10 zile de la data la care adunarea generală
a actionarilor a aprobat fuziunea sau divizarea societătii comerciale consiliul
de administratie va definitiva documentele necesare.
(2) Hotărârea adunării generale a actionarilor privind fuziunea sau
divizarea societătii comerciale poate fi atacată în termen de 5 zile de la data
publicării.
(3) Proiectul de fuziune sau de divizare întocmit în forma prevăzută de
Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, se depune în termen
de 3 zile la oficiul registrului comertuluide către administratorul sicietătii
comerciale.
(4) Creditorii societătii comerciale care fuzionează sau se divide, care
au o creantă anterioară publicării proiectului de fuziune sau de divizare, pot
face opozitie în termen de 5 zile de la data publicării hotărârii adunării
generale a actionarilor privind fuziunea sau divizarea.
(5) Opozitia formulată în conditiile alin. (4) se judecă cu celeritate
de către instanta judecătorească competentă.
Art. 33. - (1) La data adoptării hotărârii de dizolvare si lichidare
adunarea generală a actionarilor va dispune încetarea mandatului consiliului de
administratie al societătii comerciale si va desemna un administrator unic al
acesteia până la numirea lichidatorului sau a agentului de privatizare.
(2) Hotărârea adunării generale a actionarilor privind dizolvarea si
lichidarea societătii comerciale poate fi atacată în termen de 5 zile de la
data publicării.
Art. 34. - (1) În termen de două zile de la data publicării hotărârii de
dizolvare/lichidare administratorul unic desemnat notifică prin curier postal
rapid cu confirmare de primire creditorii cunoscuti ai societătii comerciale si
publică un anunt informativ într-un cotidian national de largă difuzare, precum
si prin mijloace electronice. În notificare si în anunt se precizează valoarea
totală a datoriilor societătii comerciale, astfel cum rezultă din evidentele
financiar-contabile, creantele care se compensează total sau partial cu debite
ale creditorului fată de societatea comercială, ordinea de preferintă a
creantelor, precum si termenul limită în care creditorii îsi pot manifesta
intentia valorificării creantelor prin depunerea unei declaratii de creantă.
Termenul de depunere a declaratiilor de creantă nu va putea depăsi 20 de zile
de la data publicării anuntului informativ.
(2) Dreptul de a contesta existenta sau întinderea unei creante ori
rangul acesteia în ordinea de preferintă se stinge în termen de 20 de zile de
la data publicării anuntului informativ.
(3) Contestatiile creditorilor introduse la instantele de judecată competente,
în conditiile alin. (2), nu suspendă derularea procedurilor de lichidare a
societătii comerciale.
Art. 35. - (1) La data depunerii hotărârii de dizvolare la
oficiulregistrului comertului se suspendă judecarea tuturor actiunilor în
pretentii judiciare sau extrajudiciare îndreptate împotriva societătii
comerciale, termenele de prescriptie a actiunilor de realizare a creantelor
apartinând creditorilor acesteia, precum si orice procedură de executare silită
pornită împotriva ei.
(2) Adunarea generală a actionarilor poate dispune încetarea măsurii de
lichidare voluntară în cazul în care se înregistrează o scrisoare de intentie
prin care se solicită cumpărarea pachetului majoritar de actiuni. În aceste
conditii modalitatea si termenul de achitare a creantelor se vor stabili prin
contractul de vânzare-cumpărare de actiuni. La data la care adunarea generală a
actionarilor hotărăste încetarea procedurii de lichidare voluntară societatea
comercială intră în procedură de administrare specială potrivit art. 16.
Art. 36. - (1) Lichidatorul are obligatia ca, în cel mult 10 zile de la
data intrării în functie, să întocmească tabelul de creante, care va fi depus
la sediul societătii comerciale pentru a putea fi consultat decătre creditori.
(2) Dreptul de a contesta existenta sau întinderea unei creante ori
rangul acesteia în ordinea de preferintă se stinge în termen de 15 zile de la
data comunicării acestora în scris de către lichidator.
Art. 37. - (1) Vânzarea bunurilor se face pe bază de licitatie cu
strigare, licitatie în plic sigilat ori prin negociere, în conditiile prevăzute
în normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
(2) Contractul de vânzare a bunului adjudecat se încheie sub sanctiunea
nulitătii, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data adjudecării
licitatiei. Lichidatorul poate prelungi acest termen cu cel mult 5 zile
lucrătoare.
Art. 38. - (1) Pentru acoperirea pasivului social lichidatorul va
efectua plăti în contul creantelor creditorilor, indiferent dacă acestea sunt
ajunse sau nu la scadentă, din sumele obtinute în urma vânzării bunurilor
mobile si imobile ale societătii comerciale si a valorificării creantelor fată
de terti, în următoarea ordine de preferintă:
a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente vânzării sau îndeplinirii procedurii
de lichidare;
b) pentru achitarea salariilor pe cel mult 6 luni anterioare depunerii
la oficiul registrului comertului a hotărârii adunării generale a actionarilor
de dizolvare/lichidare;
c) pentru realizarea creantelor creditorilor în favoarea cărora
societatea comercială a constituit un drept de garantie reală mobiliară sau de
ipotecă asupra bunurilor sale mobile ori imobile din sumele obtinute prin
vânzarea acestor bunuri; aceste prevederi se aplică si în ceea ce priveste
privilegiile speciale;
d) în contul creantelor statului sau ale autoritătilor administratiei
publice locale, provenite din impozite, taxe si alte obligatii fiscale
stabilite conform legii, din contributii la bugetul asigurărilor sociale de
stat, precum si la fondurile speciale;
e) în contul creantelor statului, provenite din sumele plătite de
Ministerul Finantelor Publice pentru garantiile la credite interne si externe
executate, precum si pentru credite externe contractate direct de către stat,
din care s-au făcut subîmprumuturi;
f) în contul creantelor rezultând din împrumuturi acordate de stat,
inclusiv în contul creantelor rezultate din împrumuturile acordate pentru plata
gazelor si energiei electrice conform reglementărilor în vigoare la data
acordării împrumutului, precum si din creditele acordate societătii comerciale
de către un asociat sau actionar care reprezintă statul, inclusiv cele izvorâte
din acte cu titlu gratuit făcute de acesta;
g) în contul creditorilor chirografari;
h) în contul actionarilor.
(2) Nici o distribuire de sume către creditori nu se va putea face mai
înainte de rămânerea definitivă a hotărârilor prin care s-au solutionat
cererile formulate în conformitate cu art. 36 alin. (2) ori de la solutionarea
recursului la acestea.
CAPITOLUL VII
Solutionarea litigiilor
Art. 39. - Termenul de prescriptie pentru introducerea cererii prin care
se atacă o operatiune sau un act prevăzut de prezenta lege si de Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu
modificările ulterioare, ori se valorifică un drept conferit de acestea este de
o lună de la data la care reclamantul a cunoscut sau trebuia să cunoască
existenta operatiunii sau actul atacat ori de la data nasterii dreptului, cu
exceptia cererilor privind executarea obligatiilor prevăzute în contractele de
vânzare-cumpărare de actiuni ale societătilor comerciale privatizate, precum si
a celor în desfiintarea acestor contracte cărora li se aplică termenul general
de prescriptie.
Art. 40. - (1) Cererile prin care se atacă o operatiune sau un act
prevăzut în prezenta lege si în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997,
aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările ulterioare, ori se valorifică
un drept conferit de acestea sunt de competenta sectiilor comerciale ale
tribunalelor si se judecă de urgentă si cu precădere.
(2) Dacă sunt motive întemeiate pentru care părtile nu sunt în măsură să
îsi prezinte apărările în mod complet, instanta va putea, în mod exceptional,
să acorde un singur termen în cunostintă de cel mult 5 zile, pentru aceste
motive.
(3) Instanta este obligată să pronunte hotărârea în termen de 3 zile de
la închiderea dezbaterilor si să comunice părtilor hotărârea în cel mult 5 zile
de la pronuntare.
Art. 41. - (1) Contractele de vânzare-cumpărare de actiuni încheiate în
cadrul procesului de privatizare de institutia publică implicată constituie
titluri executorii în cazul neîndeplinirii de către cumpărători a obligatiilor
pecuniare asumate. Constituie titluri executorii si contractele de garantie
reală mobiliară încheiate între institutia publică implicată si cumpărător.
(2) Notificarea prin care institutia publică implicată înstiintează
cumpărătorul asupra desfiintării contractului, ca efect al actionării pactului
comisoriu, constituie înscrisul în baza căruia se efectuează reînregistrarea ca
actionar a institutiei publice implicate de către societatea de registru
independentă care tine registrul actionarilor respectivei societăti comerciale
si de către oficiul registrului comertului, fără a mai fi necesară îndeplinirea
vreunei alte formalităti.
CAPITOLUL VIII
Agenti de privatizare
Art. 42. - (1) În scopul accelerării procesului de privatizare
institutiile publice implicate pot delega unor agenti de privatizare exercitiul
anumitor drepturi si puteri, în baza unui mandat.
(2) Agentii de privatizare vor prezenta, la cererea institutiei publice
implicate mandante, rapoarte cu privire la activitătile efectuate si vor
exercita pe perioada mandatului, în mod exclusiv, atributiile delegate.
Mandatul se acordă în legătură cu privatizarea/restructurarea/lichidarea
unei societăti comerciale sau a unui grup de societăti comerciale, cuprinse în
programe speciale de privatizare/restructurare/lichidare selectate de
institutia publică implicată, în conformitate cu prevederile normelor
metodologice emise în aplicarea prezentei legi, fie pentru vânzarea de actiuni,
fie pentru vânzarea de active.
(3) Institutiile publice implicate nu pot delega agentilor de
privatizare atributiile stabilite la art. 16.
Art. 43. - În termen de 15 zile de la primirea propunerii de vânzare de
actiuni/active, formulată de agentul de privatizare, institutia publică
implicată mandantă este obligată să încheie contractul de vânzare-cumpărare de
actiuni/active sau să comunice motivul refuzului propunerii.
Art. 44. - În exercitarea atributiilor ce le revin, potrivit
prevederilor prezentei legi, în legătură cu o societate comercială sau cu un
grup de societăti comerciale, agentii de privatizare actionează în numele si în
contul institutiilor publice implicate si au toate drepturile aferente
actiunilor acestora la societătile comerciale, inclusiv exercitiul puterilor si
beneficiile speciale acordate institutiilor publice implicate prin prezenta
lege si prin normele metodologice emise în aplicarea acesteia, potrivit
mandatului acordat, cu exceptia dreptului la dividende si a oricărui drept de
preferintă.
Art. 45. - Institutia publică implicată va organiza selectarea prin
licitatie restrânsă a agentilor de privatizare cu care va încheia contracte de
mandat, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi, si
care vor derula aceste contracte. La această licitatie vor fi invitati să
participe doar acei potentiali agenti de privatizare care au fost preselectati
de institutia publică implicată pe baza unui set de criterii de selectie.
Indiferent dacă actionează individual ori asociati, agentii de privatizare în
cauză trebuie să satisfacă anumite standarde minime de calificare.
Art. 46. - Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr.
79/1999 privind organizarea activitătii practicienilor în reorganizare si
lichidare, agentii de privatizare pot efectua si operatiuni de lichidare si
repartizare a patrimoniului societătii comerciale.
CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 47. - (1) În cazul societătilor comerciale declarate închise
potrivit legii de reglementare a pietelor de capital, institutiile publice
implicate pot vinde actiunile detinute prin oricare dintre metodele prevăzute
la art. 13 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin
Legea nr. 44/1998, cu modificările ulterioare, indiferent de prevederile
actului constitutiv.
(2) Actionarii societătilor comerciale prevăzute la alin. (1) pot să îsi
exercite dreptul de preferintă la cumpărarea actiunilor, stabilit prin actul
constitutiv, în termen de maximum 15 zile de la publicarea anuntului de vânzare
de către institutia publică implicată. În caz contrar institutiile publice
implicate vor vinde actiunile detinute, prin oricare dintre metodele prevăzute
în prezenta lege, oricărui potential cumpărător.
(3) Institutiile publice implicate vor proceda la vânzarea actiunilor
detinute la societătile comerciale declarate închise, prin oricare dintre
metodele prevăzute în prezenta lege, si în cazul în care ceilalti actionari
beneficiari ai dreptului de preferintă si-au exercitat acest drept, dar nu s-a
ajuns la perfectarea vânzării sau refuză de trei ori consecutiv să dea acordul
institutiei publice implicate pentru vânzarea actiunilor către terti, în cazul
în care un astfel de acord este necesar conform actului constitutiv.
Art. 48. - Pentru societătile comerciale aflate în proces de privatizare
la data intrării în vigoare a prezentei legi se instituie de drept procedura de
administrare specială în perioada de privatizare.
Art. 49. - Procedurile de privatizare si vânzările de active aflate în
curs de desfă urare la data intrării în vigoare a prezentei legi vor continua,
potrivit prevederilor acesteia, cu recunoasterea valabilitătii actelor si
etapelor consumate.
Art. 50. - (1) Societătile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar majoritar pot să participe cu aport
de capital la constituirea de societăti comerciale cu capital mixt cu
personalitate juridică română.
(2) Constituirea societătilor comerciale cu capital mixt se va realiza
prin asociere cu persoane fizice sau persoane juridice cu capital majoritar
privat.
(3) Societatea comercială cu capital mixt nou-creată va avea drept de
preferintă la cumpărarea activelor, mijloacelor fixe si a imobilizărilor
corporale si necorporale ale societătii comerciale fondatoare, la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, si
care sunt necesare si concură în mod direct la realizarea obiectului principal
de activitate al societătii comerciale cu capital mixt.
(4) Societatea comercială cu capital mixt îsi poate exercita dreptul de
preferintă în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii notificării
intentiei de vânzare făcute de societatea comercială fondatoare la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar.
(5) În cazul neexercitării dreptului de preferintă societatea comercială
fondatoare la care statul sau o autoritatea a administratiei publice locale este
actionar majoritar va putea vinde bunurile prevăzute la alin. (3), în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 51. - Cheltuielile institutiilor publice implicate includ
următoarele:
a) cheltuielile proprii de organizare si functionare, care, în cazul
institutiilor publice implicate, altele decât Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizării în Industrie, sunt limitate doar la cele efectuate în scopul
privatizării;
b) cheltuielile legate de plata onorariilor pentru consultanti, agenti
de privatizare sau firme de avocatură si cele pentru pregătirea si realizarea
privatizării societătilor comerciale. La propunerea institutiei publice
implicate, prin hotărâre a Guvernului, aceste cheltuieli pot fi suportate de
către societatea comercială supusă privatizării;
c) cheltuielile pentru rapoarte de evaluare în procesul de privatizare
si postprivatizare pentru expertize, cautiuni, evaluări în litigii, onorarii
executori judecătoresti, documentatii pentru obtinerea avizului de mediu,
precum si alte asemenea cheltuieli;
d) costurile implicate de dizolvarea voluntară si lichidarea
societătilor comerciale;
e) sumele cu care institutiile publice implicate participă la majorarea
capitalului social al unor societăti comerciale în cazurile prevăzute de lege;
f) sumele plătite efectiv cumpărătorilor, reprezentând daune suportate
de institutia publică implicată ca urmare a garantiilor acordate de aceasta în
contractele de vânzare-cumpărare de actiuni, si/sau cheltuielile efectuate
pentru combaterea ori stingerea pretentiilor formulate de cumpărător, precum si
despăgubirile cuvenite potrivit art. 27-29 din prezenta lege;
g) cheltuielile destinate cofinantării proiectelor PHARE, inclusive cele
aflate în derulare de către institutiile publice implicate, la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
Art. 52. - Sediul Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului este în municipiul Bucuresti, str. Căpitan aviator
Alexandru Serbănescu nr. 50, sectorul 1.
Art. 53. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritătii
Sociale si Ministerul Industriei si Resurselor vor elabora si vor supune spre
aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.
(2) Încălcarea dispozitiilor prezentei legi constituie contraventii,
dacă nu au fost săvârsite în astfel de conditii încât să fie considerate,
potrivit legii penale, infractiuni.
(3) În normele metodologice de aplicare a prezentei legi vor fi
prevăzute dispozitii cu privire la regimul sanctionator al faptelor a căror
încălcare constituie contraventie, cuantumul amenzilor ce se aplică, precum si autoritătile abilitate
să aplice respectivele măsuri.
Art. 54. - Dispozitiile prezentei legi se completează cu cele ale
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr.
44/1998, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 55. - Dispozitiile prezentei legi se aplică tuturor institutiilor
publice implicate în privatizarea societătilor comerciale la care statuleste
actionar.
Art. 56. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: alin.
14 al art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobată si
modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările si completările ulterioare;
lit. a), c), k) si l) ale art. 3, art. 4 2 , art. 6, art. 7, alin. (2) si (3) ale art. 9, alin.
(4) al art. 13, alin. (1), (3), (4), (5), (6), (8) si (9) ale art. 14, art. 15 2 , art. 19, alin. (2),
(3), (4) si (5) ale art. 31, sectiunea I a cap. V 2 , alin. (2), (3) si
(4) ale art. 32 21, art. 32 31, art. 32 41, alin. (1), (2) si (3) ale art. 32 9, art. 32 10, 32 11, 32 12, alin. (1) si (3) ale art. 32 13, art. 32 141, alin. (2) al art.
32 15, art. 32 17, alin. (2) al art.
32 18, alin. (1) si (3)
ale art. 32 19, alin. (1) si (4) ale art. 32 21, art. 32 28, art. 32 31, alin. (1) si (2) ale art. 34 21, art. 34 3 , alin. (1), (2) si
(3) ale art. 34 4 si art. 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societătilor comerciale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobată prin Legea nr.
44/1998, cu modificările si completările ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă alin. (2) al
art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 296/2000 privind înfiintarea
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 225/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 229 din 4 mai 2001.
Această lege a fost adoptată în temeiul prevederilor art. 113 din
Constitutia României, în urma angajării, în sedinta comună din 20 martie 2002,
a răspunderii Guvernului în fata Camerei Deputatilor si a Senatului.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, VIOREL HREBENCIUC
|
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 137.
pentru
promulgarea Legii privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 221.