MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 824 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 14 noiembrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
610. - Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu privire la cooperarea în domeniul combaterii terorismului, a crimei organizate, a traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, precum si a altor activităti ilegale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu privire
la cooperarea în domeniul combaterii terorismului, a crimei organizate, a
traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, precum si a altor
activităti ilegale
895. - Decret privind promulgarea Legii pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Albania
cu privire la cooperarea în domeniul combaterii terorismului, a crimei
organizate, a traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, precum
si a altor activităti ilegale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002
861. - Decret privind conferirea Semnului onorific În
Serviciul Armatei pentru ofiteri din Ministerul de Interne
862. - Decret privind conferirea Semnului onorific În
Serviciul Armatei pentru maistri militari si subofiteri din Ministerul de
Interne
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
146. - Ordonantă de urgentă privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
1.207. - Hotărâre privind finantarea proiectului
“Monument pentru cinstirea memoriei soldatilor români căzuti în timpul celui
de-al doilea război mondial si înhumati la Mariino - Ucraina” din fondurile
pentru promovarea imaginii externe a României
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
187. -
Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru
aprobarea Criteriilor privind continutul documentatiilor pentru metodele de
exploatare cadru în mine si cariere/balastiere
488. - Ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
si desfăsurarea examenului pentru dobândirea calitătii de expert tehnic
extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”, precum si privind activitatea
expertilor tehnici extrajudiciari în specialitatea “vânătoare”
819/287. - Ordin al ministrului sănătătii si
familiei si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate pentru
modificarea si completarea Ordinului ministrului sănătătii si familiei si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 85/65/2002 pentru
aprobarea subprogramelor de sănătate si a Normelor metodologice privind
finantarea, raportarea si controlul indicatorilor prevăzuti în programele,
respectiv în subprogramele de sănătate finantate din bugetul Ministerului
Sănătătii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate
în anul 2002
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu
privire la cooperarea în domeniul combaterii terorismului, a crimei organizate,
a traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, precum si a altor
activităti ilegale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Acordul dintre Guvernul României si Guvernul
Republicii Albania cu privire la cooperarea în domeniul combaterii
terorismului, a crimei organizate, a traficului ilicit de stupefiante si
substante psihotrope, precum si a altor activităti ilegale, semnat la Bucuresti
la 7 iunie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor
în sedinta din 23 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 14 octombrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 6
noiembrie 2002.
Nr. 610.
ACORD
între Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu privire la
cooperarea în domeniul combaterii terorismului,
a crimei organizate, a traficului ilicit de stupefiante si substante
psihotrope, precum si a altor activităti ilegale
Guvernul României si Guvernul Republicii Albania, denumite în continuare
părti contractante,
urmărind să contribuie la dezvoltarea contactelor bilaterale dintre ele,
interesate să coopereze în lupta împotriva criminalitătii, în special a
criminalitătii organizate,
dorind să îsi intensifice eforturile lor conjugate în lupta împotriva
terorismului international,
convinse de necesitatea armonizării actiunilor îndreptate împotriva
criminalitătii organizate, a terorismului, a traficului ilicit de stupefiante
si substante psihotrope si a altor activităti ilegale cu impact transnational,
si având în vedere prevederile instrumentelor juridice internationale la care
statele lor sunt părti,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile contractante vor coopera si îsi vor acorda asistentă reciprocă
în următoarele domenii:
1. combaterea terorismului;
2. combaterea criminalitătii organizate, descoperirea si cercetarea
persoanelor si a organizatiilor implicate în:
a) traficul, producerea si consumul ilicite de stupefiante
si substante psihotrope;
b) traficul cu fiinte umane si exploatarea copiilor;
c) traficul ilicit de materii prime, materiale si tehnologie din
domeniul nuclear, de produse si tehnologii strategice, de armament, munitii si
substante toxice si explozive, precum si componente ale acestora;
d) infractiuni în legătură cu exploatarea sexuală a persoanelor;
e) contrabanda cu pietre si metale pretioase sau cu bunuri de valoare
istorică si artistică, apartinând respectivelor patrimonii culturale nationale
sau patrimoniului cultural international;
f) falsul de documente, de monedă sau alte mijloace de plată si alte
titluri de valoare;
g) jocurile de noroc ilegale si manoperele frauduloase utilizate în
jocurile de noroc legale;
h) prevenirea, descoperirea si cercetarea furturilor si a traficului cu
autovehicule furate si a infractiunilor la regimul circulatiei rutiere;
3. combaterea activitătilor economice internationale ilegale, precum si
a actelor de contrabandă, evaziune fiscală si a operatiunilor de reciclare a
sumelor sau bunurilor provenite din fapte ilicite;
4. asigurarea, mentinerea si restabilirea ordinii publice, precum si
asigurarea securitătii participantilor la manifestatiile publice;
5. organizarea si gestionarea sistemului de evidentă a actelor de
identitate si de stare civilă, cu respectarea obligatiilor asumate de părtile
contractante prin instrumente juridice internationale;
6. combaterea migratiei ilegale:
a) combaterea migratiei ilegale si a retelelor implicate în traficul de
persoane;
b) identificarea transportatorilor implicati în activităti legate de
traficul de persoane;
c) depistarea documentelor de călătorie si a vizelor false sau
falsificate;
7. dezvoltarea metodelor si sistemelor de selectionare, pregătire si
formare profesională, respectiv promovare a specialistilor celor două părti
contractante, în domeniile mentionate la pct. 1-6.
ARTICOLUL 2
Cooperarea dintre cele două părti contractante se va realiza prin:
a) schimburi de informatii în domeniile prevăzute la art. 1, privind
persoanele si grupurile implicate sau bănuite a fi implicate în activitătile
infractionale specificate, actiunile acestora, metodele utilizate si
obiectivele urmărite cu predilectie de către acestea, precum si orice alte
elemente de interes operativ necesare prevenirii si contracarării acestora;
b) realizarea de măsuri sau operatiuni convenite reciproc între
autoritătile competente din cele două state;
c) schimburi de specialisti în domeniile de interes reciproc;
d) schimburi de documentatii, publicatii si rezultate ale cercetărilor
în domeniile de interes comun;
e) schimburi de experientă privind metodele si mijloacele utilizate
pentru prevenirea, descoperirea, precum si cercetarea activitătilor si actelor
de terorism, crimă organizată internatională si a altor infractiuni.
ARTICOLUL 3
1. Părtile contractante desemnează drept autorităti competente pentru
aplicarea prevederilor prezentului acord, respectiv, pentru partea contractantă
română:
- Ministerul de Interne, pentru domeniile prevăzute la art. 1 pct. 2-7;
- Serviciul Român de Informatii, pentru domeniile prevăzute la art. 1
pct. 1 si 7;
- Ministerul Finantelor Publice - Garda Financiară, pentru combaterea
actelor de evaziune fiscală mentionate la art. 1 pct. 3 si a jocurilor de noroc
ilegale mentionate la art. 1 pct. 2 lit. g);
- Ministerul Finantelor Publice - Directia Generală a Vămilor, pentru
combaterea contrabandei, mentionată la art. 1 pct. 3, iar pentru partea
contractantă albaneză:
- Ministerul Ordinii Publice;
- Serviciul National de Informatii.
2. Pentru asigurarea legăturii operative autoritătile competente vor
desemna câte o persoană de contact, ale cărei coordonate - nume, prenume,
functie, numere de telefon si fax - vor fi notificate reciproc, pe cale
diplomatică, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentului acord.
3. Pentru realizarea practică a cooperării prevăzute la art. 1 si 2
autoritătile competente ale părtilor contractante, în limitele competentelor
lor legale, pot încheia protocoale de cooperare, cu respectarea legislatiilor
nationale.
ARTICOLUL 4
Părtile contractante îsi vor acorda reciproc asistentă în prelucrarea si
analizarea informatiilor în domeniile mentionate la art. 1 si pot furniza
autoritătilor competente ale celeilalte părti contractante echipament si
tehnologie specifice, cu respectarea obligatiilor internationale asumate în
acest domeniu.
ARTICOLUL 5
Pentru
protectia datelor referitoare la persoane (date personale), schimbate de către
părtile contractante în cadrul cooperării, se vor respecta, potrivit
legislatiei nationale, următoarele obligatii:
1. Partea contractantă care primeste astfel de date le poate utiliza
numai pentru scopul si în conditiile definite de partea contractantă care le
transmite.
2. Partea contractantă care primeste datele, la cererea părtii
contractante care le transmite, o va informa pe aceasta asupra modului de
utilizare a acestor date si asupra rezultatelor utilizării lor.
3. Datele transmise vor putea fi puse la dispozitie numai autoritătilor
competente al căror domeniu de activitate îl constituie combaterea criminalitătii
în toate formele acesteia. Astfel de date vor fi puse la dispozitia oricărei
alte autorităti numai cu consimtământul prealabil, în scris, al părtii
contractante de la care provin datele respective.
4. Partea contractantă care transmite datele solicitate trebuie să se
asigure că acestea sunt corecte, că punerea lor la dispozitie este absolut
necesară si că datele furnizate sunt conforme cu scopul pentru care acestea au
fost puse la dispozitie. Dacă constată sau este notificată că i-au fost furnizate
date incorecte sau care nu ar fi trebuit dezvăluite, partea contractantă
primitoare va efectua corecturile necesare asupra datelor eronate si,
respectiv, va distruge imediat orice date furnizate eronat sau în mod nepermis.
5. La solicitarea persoanei care face obiectul unor date personale
schimbate reciproc în aplicarea prezentului acord, aceste date, precum si modul
în care se intentionează a fi utilizate vor fi aduse la cunostintă persoanei
respective.
Acordarea de explicatii privind utilizarea datelor personale este
guvernată de legislatia natională a statului părtii contractante care
furnizează datele respective.
6. Partea contractantă care transmite datele va indica, o dată cu
furnizarea lor, termenul legal prevăzut pentru distrugerea acestora, potrivit
legislatiei sale nationale. În interiorul acestui termen orice date privind o
anumită persoană vor fi distruse atunci când utilizarea lor nu mai este
necesară. Partea contractantă care a transmis datele va fi informată despre
distrugerea acestora, precum si despre motivul distrugerii lor. Toate datele
primite vor fi distruse o dată cu încetarea valabilitătii prezentului acord.
7. Părtile contractante se obligă să mentină evidenta furnizării,
primirii si distrugerii datelor personale.
8. Părtile contractante vor asigura o protectie eficientă a oricăror
date personale schimbate în aplicarea prezentului acord, pentru a împiedica
accesul persoanelor neautorizate la asemenea date, si nu le este permis să le
modifice sau să le dea publicitătii.
ARTICOLUL 6
1. Părtile contractante garantează confidentialitatea oricăror date,
informatii, materiale si echipamente schimbate reciproc în aplicarea
prezentului acord, inclusiv solicitările primite în acest sens, cărora li s-a
stabilit acest caracter de către oricare dintre părtile contractante, dacă
acestea sunt clasificate, potrivit legislatiei statului părtii contractante
care le-a furnizat. Nivelul de securitate stabilit de partea contractantă care
le furnizează nu poate fi modificat.
2. Transmiterea materialelor, a informatiilor si a echipamentelor
tehnice furnizate în aplicarea prezentului accord către o tertă parte este
posibilă numai în baza consimtământului scris, prealabil, al autoritătii
competente a părtii contractante care le-a furnizat.
ARTICOLUL 7
1. Oricare dintre părtile contractante poate refuza sau conditiona,
integral sau partial, îndeplinirea unei cereri de cooperare sau transmiterea de
informatii, dacă apreciază că o asemenea cerere ar putea aduce atingere
suveranitătii sau sigurantei nationale a statului părtii contractante
solicitate sau încalcă legislatia sa internă ori alte obligatii asumate prin
acorduri internationale.
2. În acest caz refuzul sau conditionarea va fi notificată celeilalte
părti contractate în cel mai scurt timp posibil.
ARTICOLUL 8
1. Părtile contractante vor constitui o comisie mixtă pentru promovarea
si evaluarea cooperării în baza prezentului acord, în care vor fi reprezentate
de câte 5 membri. Părtile contractante se vor informa reciproc, pe cale
diplomatică, în legătură cu componenta comisiei mixte.
2. Comisia mixtă se va întruni cel putin o dată pe an, alternativ, în
România si în Republica Albania. Oricare dintre părtile contractante poate
propune, dacă este necesar, organizarea unor reuniuni suplimentare ale comisiei
mixte.
ARTICOLUL 9
Cheltuielile ocazionate de aplicarea prevederilor prezentului acord vor
fi suportate de părtile contractante pe principiul reciprocitătii. În cazul
schimburilor de delegatii, cheltuielile de transport international (dus-întors)
revin părtii contractante trimitătoare, iar cheltuielile de subzistentă,
transport intern si asistentă medicală de urgentă se suportă de partea
contractantă care primeste delegatia celeilalte părti contractante.
ARTICOLUL 10
Prevederile prezentului acord nu aduc atingere drepturilor si
obligatiilor asumate de părtile contractante, ce decurg din alte acorduri
internationale.
ARTICOLUL 11
1. Prezentul acord se încheie pentru o perioadă nedeterminată.
2. Prezentul acord va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la
data primirii ultimei notificări, transmisă pe cale diplomatică, prin care
părtile contractante îsi comunică reciproc îndeplinirea procedurilor legale
interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
3. Prezentul acord poate fi modificat oricând, prin consensul părtilor
contractante. Modificările vor intra în vigoare potrivit prevederilor
paragrafului 2.
4. Fiecare dintre părtile contractante poate denunta acordul pe cale
diplomatică. Acordul îsi încetează valabilitatea după 6 luni de la data la care
cealaltă parte contractantă a primit nota de denuntare.
5. Orice litigii sau divergente privind interpretarea sau aplicarea
prezentului acord se vor reglementa prin consultări între părtile contractante,
în cadrul comisiei mixte, iar în cazul în care acest lucru nu este posibil,
solutionarea se va face pe cale diplomatică.
Semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002, în două exemplare originale,
fiecare în limbile română, albaneză si engleză, toate textele fiind egal
autentice. În cazul unor divergente de interpretare, prevalează textul în limba
engleză.
Pentru Guvernul României, Ioan Rus |
Pentru Guvernul Republicii Albania, Stefan Sipa |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu privire la cooperarea în domeniul combaterii terorismului, a crimei organizate, a traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope, precum si a altor activităti ilegale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Albania cu privire la cooperarea în
domeniul combaterii terorismului, a crimei organizate, a traficului ilicit de
stupefiante si substante psihotrope, precum si a altor activităti ilegale,
semnat la Bucuresti la 7 iunie 2002, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 4
noiembrie 2002.
Nr. 895.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Semnului onorific În Serviciul Armatei pentru ofiteri din
Ministerul de Interne
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 10 pct. 3 si ale art. 11
pct. IX din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al
României, la propunerea ministrului de interne,
Presedintele României decretează:
Art. 1. - Se conferă Semnul onorific În Serviciul Armatei, pentru
15 ani de activitate si rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în
pregătirea profesională, ofiterilor prevăzuti în anexa nr. 1*) care face parte
din prezentul decret.
Art. 2. - Se conferă Semnul onorific În Serviciul Armatei, pentru
20 de ani de activitate si rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si
în pregătirea profesională, ofiterilor prevăzuti în anexa nr. 2*) care face
parte din prezentul decret.
Art. 3. - Se conferă Semnul onorific În Serviciul Armatei, pentru
25 de ani de activitate si rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si
în pregătirea profesională, ofiterilor prevăzuti în anexa nr. 3*) care face
parte din prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din Constitutia
României, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 30
octombrie 2002.
Nr. 861.
privind
conferirea Semnului onorific În Serviciul Armatei pentru maistri
militari si subofiteri
din
Ministerul de Interne
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 10 pct. 4 si ale art. 11
pct. IX din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al
României, la propunerea ministrului de interne,
Presedintele României decretează:
Art. 1. - Se conferă Semnul onorific În Serviciul Armatei, pentru
15 ani de activitate si rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în
pregătirea profesională, maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în
anexa nr. 1*) care face parte din prezentul decret.
Art. 2. - Se conferă Semnul onorific În Serviciul Armatei, pentru
20 de ani de activitate si rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si
în pregătirea profesională, maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în
anexa nr. 2*) care face parte din prezentul decret.
Art. 3. - Se conferă Semnul onorific În Serviciul Armatei, pentru
25 de ani de activitate si rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si
în pregătirea profesională, maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în
anexa nr. 3*) care face parte din prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din Constitutia
României, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 30
octombrie 2002.
Nr. 862.
*) Anexele nr. 1-3 se
comunică institutiilor interesate.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind formarea
si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Definitii
Art. 1. - În întelesul prezentei ordonante de urgentă, termenii si
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) trezoreria statului - un sistem unitar si integrat prin care
statul asigură efectuarea operatiunilor de încasări si plăti privind fonduri
publice, inclusiv cele privind datoria publică, si a altor operatiuni ale
statului, în conditii de sigurantă si în conformitate cu dispozitiile legale în
vigoare;
b) titluri de stat - înscrisuri care atestă datoria publică sub
formă de bonuri, certificate de trezorerie, inclusiv certificatele de
trezorerie pentru populatie nerăscumpărate la scadentă si transformate în
certificate de depozit, sau alte instrumente financiare constituind împrumuturi
ale statului în moneda natională sau în valută, pe termen scurt, mediu si lung.
Acestea pot fi emise în formă materializată sau dematerializată, nominative sau
la purtător, si pot fi negociabile sau nenegociabile;
c) operatiuni repo - tranzactii reversibile în cadrul cărora
Ministerul Finantelor Publice cumpără titluri de valoare cu risc zero, în lei
sau în valută, cu angajamentul partenerului de a răscumpăra respectivele active
la o data ulterioară si la un pret stabilit la data încheierii tranzactiei;
d) cumpărări reversibile repo - tranzactii reversibile în cadrul
cărora Ministerul Finantelor Publice cumpără titluri de stat pentru
tranzactionare de la intermediarii autorizati conform prevederilor legale, cu
angajamentul acestora de a le răscumpăra la o dată ulterioară si la un pret
stabilit la data încheierii tranzactiei;
e) cont escrow - cont deschis de institutii publice la bănci, în
baza unei întelegeri între două sau mai multe părti, în care sunt păstrate la
dispozitia acestora anumite sume în lei sau în valută, într-o limită si în
conditii convenite;
f) bilet la ordin - înscris prin care emitentul se obligă să plătească
beneficiarului, la scadentă sau la ordinul acestuia, o sumă de bani;
g) avalizare bilet la ordin - procedură prin care se acordă o
garantie suplimentară privind asigurarea plătii la scadentă a sumei înscrise în
biletul la ordin;
h) cont corespondent - cont curent deschis de Ministerul
Finantelor Publice la o bancă din străinătate cu scopul efectuării de
operatiuni de încasări si plăti în valută.
CAPITOLUL II
Operatiuni derulate prin trezoreria statului
Art. 2. - (1) Prin trezoreria statului se derulează operatiunile de
încasări si plăti privind fonduri publice care privesc, după caz, fără a se
limita la acestea:
a) veniturile si cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei statului;
b) veniturile si cheltuielile bugetelor fondurilor speciale, care se
constituie si se utilizează potrivit reglementărilor legale;
c) veniturile si cheltuielile bugetelor institutiilor publice;
d) emiterea certificatelor de trezorerie pentru populatie, răscumpărarea acestora la scadentă si transformarea certificatelor de trezorerie în certificate de depozit;
e) datoria publică internă si externă, inclusiv serviciul datoriei
publice interne si externe;
f) alte venituri si cheltuieli privind fonduri publice, reglementate
prin dispozitii legale, inclusiv drepturile de încasat si obligatiile de plată
ale statului, la baza cărora stau acorduri si conventii guvernamentale si
comerciale.
(2) Statul
garantează efectuarea operatiunilor financiare prin
trezoreria statului în conditii de sigurantă si în conformitate cu dispozitiile
legale în vigoare, precum si păstrarea integritătii disponibilitătilor bănesti.
CAPITOLUL III
Administrarea resurselor contului curent general al trezoreriei statului
Art. 3. - (1) Contul curent general al trezoreriei statului functionează
la Banca Natională a României si este deschis pe seama Ministerului Finantelor
Publice si a unitătilor trezoreriei statului din cadrul directiilor generale
ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti si administratiilor
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) În contul curent general al trezoreriei statului Banca Natională a
României înregistrează încasările si efectuează plătile în limita
disponibilitătilor existente în cont.
(3) Contul curent general al trezoreriei statului se consolidează zilnic
la nivelul Centralei Băncii Nationale a României.
(4) Functionarea contului curent general al trezoreriei statului si
înregistrarea operatiunilor în acest cont se stabilesc prin conventie încheiată
între Ministerul Finantelor Publice si Banca Natională a României.
(5) Este interzisă preluarea de sume din contul curent general al
trezoreriei statului fără acordul persoanelor din cadrul Ministerului
Finantelor Publice si al unitătilor trezoreriei statului din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti si
administratiiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
autorizate să administreze acest cont.
Art. 4. - Operatiunile de încasări si plăti prevăzute la art. 2 alin.
(1) sunt evidentiate în contabilitatea trezoreriei statului potrivit planului
de conturi aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 5. - (1) Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare
si de subordonare, efectuează operatiunile de încasări si plăti prin unitătile
trezoreriei statului în a căror rază sunt înregistrate fiscal, cu exceptia
institutiilor publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori
principali si secundari de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale si institutiilor publice
autonome cu sediul în municipiul Bucuresti, precum si a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, care efectuează operatiunile de încasări si plăti prin
Trezoreria Municipiului Bucuresti.
(2) În vederea efectuării cheltuielilor institutiile publice, indiferent
de sistemul de finantare si de subordonare, au obligatia de a prezenta
unitătilor trezoreriei statului la care au conturile deschise bugetul de
venituri si cheltuieli, aprobat si repartizat pe trimestre în conditiile legii.
(3) La decontarea sumelor în numerar sau prin virament din conturile
institutiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, unitătile trezoreriei
statului verifică existenta bugetelor de venituri si cheltuieli ale
institutiilor respective si a listelor de investitii, aprobate în conditiile
legii, urmărind respectarea limitei creditelor bugetare deschise si repartizate
sau a disponibilitătilor de fonduri, după caz, si a destinatiei acestora,
precum si alte obiective stabilite prin norme metodologice de către Ministerul
Finantelor Publice.
(4) Din conturile de cheltuieli sau de disponibilităti, după caz, ale
institutiilor publice, deschise la trezoreria statului, se pot elibera sume
pentru efectuarea de plăti în numerar, reprezentând drepturi salariale, precum
si pentru alte cheltuieli care nu se justifică a fi efectuate prin virament.
(5) Institutiile publice au obligatia să organizeze activitatea de casierie,
astfel încât încasările si plătile în numerar să fie efectuate în conditii de
sigurantă, cu respectarea dispozitiilor legale în vigoare si în limita
plafonului de casă stabilit de către unitătile trezoreriei statului pentru
fiecare institutie publică.
(6) Sumele achitate în numerar de către contribuabili, reprezentând
venituri ale bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale,
bugetelor fondurilor speciale si venituri extrabugetare ale institutiilor
publice, se încasează prin casieriile proprii ale institutiilor care
gestionează bugetele respective, dacă legea nu prevede altfel.
(7) Veniturile bugetelor prevăzute la art. 2 alin. (1) pot fi încasate
în numerar si prin unitătile Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.,
pe bază de conventii încheiate cu persoanele abilitate, cu conditia asigurării
fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor
operatiuni.
(8) Transferurile si subventiile alocate de la bugetul de stat, bugetele
locale, bugetele fondurilor speciale si de la alte bugete regiilor autonome,
societătilor sau companiilor nationale si societătilor comerciale, după caz, se
virează în conturi deschise pe seama acestora la unitătile trezoreriei statului
în a căror rază sunt înregistrate fiscal si se utilizează numai potrivit
destinatiilor aprobate prin lege, neputând fi executate silit.
(9) Institutiile publice pot deschide, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, conturi escrow la o bancă agreată de institutiile finantatoare externe
sau interne, în care să se colecteze veniturile sau alte disponibilităti
încasate de către acestea în limita unor sume, în lei sau în valută, în
conditii stabilite prin conventii încheiate între părti.
(10) Este interzis institutiilor publice să efectueze operatiunile de
încasări si plăti prin bănci, cu exceptia încasărilor si plătilor efectuate în
valută, precum si a prevederilor alin. (9).
Art. 6. - (1) Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare,
au obligatia să vireze sumele reprezentând contravaloarea bunurilor
achizitionate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate în conturile
agentilor economici beneficiari, deschise la unitătile trezoreriei statului în
a căror rază acestia sunt înregistrati fiscal.
(2) Agentii economici sau alte persoane juridice împuternicite de
acestia vor utiliza sumele încasate în conturile deschise la unitătile
trezoreriei statului, prevăzute la alin. (1), în următoarea ordine: pentru
achitarea drepturilor de natură salarială, prin transferul sumelor aferente în
conturile deschise la bănci, cu exceptia impozitelor si contributiilor aferente
acestora, pentru achitarea obligatiilor către bugetul de stat si celelalte
bugete, iar sumele rămase disponibile pot fi virate în conturile deschise la
bănci.
(3) Conturile agentilor economici prevăzute la alin. (1) se supun
executării silite prin unitătile trezoreriei statului, pe baza titlurilor
executorii emise de organele autorizate să aplice procedura de executare
silită, conform prevederilor legale.
(4) Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare, pot emite
bilete la ordin pentru garantarea plătii anumitor sume la date fixe. Aceste
bilete la ordin pot fi avalizate de către terti, cu exceptia trezoreriei
statului.
CAPITOLUL IV
Utilizarea si fructificarea disponibilitătilor contului curent general
al trezoreriei statului
Art. 7. - (1) Disponibilitătile contului curent general al trezoreriei
statului se pot utiliza pentru:
a) finantarea temporară a deficitelor din anii precedenti ale bugetului
de stat, nefinantate prin împrumuturi de stat;
b)
finantarea temporară a deficitelor din anii precedenti ale bugetului
asigurărilor sociale de stat, până la alocarea de sume cu această destinatie;
c) finantarea deficitelor temporare ale bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat si bugetului trezoreriei statului din exercitiul
curent.
(2) Disponibilitătile rămase neangajate în contul current general al
trezoreriei statului, după finantarea deficitelor bugetare prevăzute la alin.
(1), pot fi utilizate pentru:
a) acordarea de împrumuturi pentru răscumpărarea la scadentă sau înainte
de scadentă, după caz, a titlurilor de stat emise pentru finantarea sau
refinantarea datoriei publice, cu conditia asigurării disponibilitătilor
necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate potrivit legii;
b) acordarea de împrumuturi pentru acoperirea golurilor temporare de
casă, ca urmare a decalajului dintre veniturile si cheltuielile bugetelor
locale, precum si ale bugetelor fondurilor speciale, cu termen de rambursare în
cursul aceluiasi exercitiu bugetar;
c) efectuarea de plasamente prin operatiuni specifice la bănci si
institutii financiare autorizate să efectueze astfel de operatiuni, garantate
cu titluri de stat detinute de acestea sau prin soldul creditor al depozitelor
în valută liber convertibilă;
d) acordarea altor împrumuturi pe bază de hotărâre a Guvernului;
e) efectuarea de cumpărări reversibile repo;
f) efectuarea de plasamente în titluri de valoare cu risc zero, în
conditiile pietei.
(3) Nivelul ratei dobânzii aferente plasamentelor prevăzute la alin. (2)
lit. b) si c) se stabileste prin conventii prin negociere directă, iar nivelul
dobânzii aferente împrumuturilor prevăzute la alin. (2) lit. d) este cel
stabilit prin hotărâre a Guvernului de aprobare a acestora.
(4) Dobânda încasată pentru disponibilitătile din contul curent general
al trezoreriei statului, utilizate conform alin. (1) si (2), reprezintă venit
al bugetului trezoreriei statului.
(5) Rata dobânzii pentru disponibilitătile utilizate conform alin. (1)
si alin. (2) lit. a) se determină la nivelul ratei medii lunare a dobânzilor
plătite de trezoreria statului la disponibilitătile si depozitele pe termen
constituite din disponibilităti păstrate în trezoreria statului.
(6) Nivelul ratei dobânzilor aferente echivalentului în lei al
împrumuturilor externe guvernamentale încasat în contul curent general al
trezoreriei statului si utilizat pentru finantarea si refinantarea deficitului
bugetului de stat, începând cu exercitiul financiar al anului 2003, este cel
prevăzut la alin. (5). Dobânda calculată reprezintă venit al bugetului
trezoreriei statului.
(7) Pentru disponibilitătile rămase în contul curent general al
trezoreriei statului la sfârsitul fiecărei zile Banca Natională a României
acordă o dobândă al cărei nivel este stabilit prin conventia încheiată cu
Ministerul Finantelor Publice. Dobânda încasată reprezintă venit la bugetul
trezoreriei statului.
Art. 8. - Asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului
curent general al trezoreriei statului si necesitătile de finantare se poate
realiza prin următoarele metode, în functie de conditiile pietelor monetară si
valutară:
a) utilizarea echivalentului în lei al unor sume vândute la rezerva
valutară a statului, din conturile de disponibilităti în valută;
b) atragerea de depozite pe termen scurt de la bănci sau alte institutii
financiare, cu dobânzi stabilite în conditiile cererii si ofertei pietei
financiare;
c) emisiunea de certificate de trezorerie;
d) operatiuni repo.
Art. 9. - (1) Disponibilitătile în valută gestionate de Ministerul
Finantelor Publice, provenite din împrumuturi interne si externe contractate de
stat, destinate finantării deficitului bugetului de stat si refinantării
datoriei publice, precum si din alte surse prevăzute de lege se păstrează la
Banca Natională a României în conturi purtătoare de dobândă, care functionează
în afara contului curent general al trezoreriei statului, si se utilizează
potrivit legii. Ministerul Finantelor Publice poate efectua prin contul
correspondent deschis la o bancă din străinătate operatiuni de încasări si
plăti în valută.
(2) Dobânzile încasate din fructificarea disponibilitătilor în valută
prevăzute la alin. (1) au următoarea destinatie:
a) dobânzile aferente sumelor prevăzute la alin. (1), mai putin cele aferente
împrumuturilor externe contractate de stat, destinate finantării deficitului
bugetului de stat si refinantării datoriei publice, constituie venituri ale
bugetului trezoreriei statului si se utilizează ca sursă pentru plata
dobânzilor aferente datoriei publice interne contractate în valută;
b) dobânzile aferente împrumuturilor externe contractate de stat,
destinate finantării deficitului bugetului de stat si refinantării datoriei publice, constituie venituri ale
bugetului trezoreriei statului si se utilizează ca sursă pentru plata
dobânzilor aferente datoriei publice externe.
(3) Dobânzile încasate pentru disponibilitătile în valută provenite din
împrumuturi externe contractate de stat, destinate finantării deficitului
bugetului de stat si refinantării datoriei publice, se utilizează pe
destinatiile prevăzute la alin. (2), în limita creditelor bugetare aprobate în
bugetul trezoreriei statului cu această destinatie.
(4) Din disponibilitătile în valută se pot constitui depozite la Banca
Natională a României în conditiile stabilite prin conventie încheiată între
Ministerul Finantelor Publice si Banca Natională a României sau pot fi
fructificate în mod direct de către Ministerul Finantelor Publice prin
plasamente în instrumente cu grad de risc zero emise de institutii financiare
interne si externe.
(5) Disponibilitătile în valută, altele decât cele prevăzute la alin.
(1), care, potrivit reglementărilor în vigoare, privesc fonduri publice
gestionate de Ministerul Finantelor Publice, se păstrează în conturi distincte
deschise la bănci.
(6) Institutiile publice efectuează operatiunile de încasări si plăti în
valută prin conturi deschise la bănci selectate de către acestea.
Art. 10. - (1) Trezoreria statului acordă dobânzi la disponibilitătile
păstrate în contul curent general al trezoreriei statului, pentru care,
potrivit reglementărilor legale în vigoare, există obligatia acordării de
dobânzi.
(2) Pentru sumele păstrate în conturi deschise la trezoreria statului
agentii economici si institutiile publice finantate integral din venituri
proprii vor beneficia de dobândă.
(3) Dobânda aferentă certificatelor de trezorerie pentru populatie,
nerăscumpărate la scadentă si trasformate în certificate de depozit, se
plăteste de la bugetul de stat, începând cu exercitiul bugetar al anului 2003.
(4) Din disponibilitătile păstrate în conturile deschise la trezoreria
statului, în afara celor provenite din alocatii bugetare si împrumuturi din
disponibilitătile contului curent general al trezoreriei statului, se pot
constitui depozite la termen, la solicitarea scrisă a titularilor acestora.
(5) Nivelul ratelor dobânzilor acordate la disponibilitătile prevăzute
la alin. (1), (2), (3) si (4) se stabileste de către Ministerul Finantelor
Publice, cu încadrarea în obiectivele politicii monetare a Guvernului si a
Băncii Nationale a României
CAPITOLUL V
Bugetul trezoreriei statului
Art. 11. - (1) Ministerul Finantelor Publice elaborează, administrează
si execută bugetul trezoreriei statului.
(2) Bugetul trezoreriei statului cuprinde la venituri următoarele:
a) dobânzi pentru: depozitele si plasamentele financiare constituite din
împrumuturi externe guvernamentale; disponibilitătile contului curent general
al trezoreriei statului; disponibilitătile în valută provenite din împrumuturi
externe pentru finantarea deficitului bugetului de stat si refinantarea
datoriei publice, păstrate în conturile deschise la Banca Natională a României
si bănci pe bază de conventii; împrumuturile acordate din contul curent general
al trezoreriei statului;
b) dobânzi pentru finantarea temporară a deficitelor bugetare din contul
curent general al trezoreriei statului; c) majorări de întârziere si penalităti
de întârziere pentru neplata creantelor bugetului trezoreriei statului;
d) alte venituri.
(3) Bugetul trezoreriei statului cuprinde la cheltuieli următoarele:
a) dobânzi, comisioane si alte speze pentru împrumuturi externe
guvernamentale;
b) dobânzi la disponibilităti si depozite pe termen;
c) comisioane cuvenite băncilor si Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C.
- S.A. pentru încasarea unor venituri ale bugetului de stat si pentru alte
servicii prestate pentru trezoreria statului;
d) cheltuieli de functionare a unitătilor trezoreriei statului, care
cuprind: cheltuieli materiale si servicii pentru întretinerea si functionarea
trezoreriei statului si a sistemelor informatice ale acesteia, taxe postale,
cheltuieli cu transportul si asigurarea numerarului si valorilor, paza sediilor
si chirii, cheltuieli cu întretinerea, functionarea si asigurarea mijloacelor de
transport al numerarului si valorilor, cheltuieli de publicitate;
e) cheltuieli de capital pentru unitătile trezoreriei statului;
f) alte cheltuieli.
(4) Bugetul
trezoreriei statului se prezintă spre aprobare Guvernului o dată cu proiectul
legii bugetului de stat, în structura stabilită de Ministerul Finantelor
Publice.
(5) Bugetul trezoreriei statului se poate modifica prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice.
(6) Ministerul Finantelor Publice, în functie de evolutia volumului
disponibilitătilor si al depozitelor păstrate în contul curent general al
trezoreriei statului si de evolutia nivelului ratelor dobânzilor, poate aproba
modificarea creditelor bugetare aprobate pentru plata dobânzilor prevăzute la
alin. (3) lit. a) si b) prin virări de credite de la alte subdiviziuni
bugetare, în tot cursul anului.
(7) Excedentul anual rezultat din executia bugetului trezoreriei
statului, ca diferentă între veniturile încasate si plătile efectuate, se
reportează în anul următor si se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor
aprobate în bugetul trezoreriei statului.
Art. 12. - (1) Pentru neplata la termen a ratelor si dobânzilor scadente
la împrumuturile acordate din contul curent general al trezoreriei statului, în
conditiile art. 7 alin. (2) lit. b) si d), se datorează majorări si penalităti
de întârziere prevăzute de reglementările legale privind executarea creantelor
bugetare.
(2) Majorările de întârziere si penalitătile de întârziere calculate
potrivit alin. (1) urmează regimul juridic alcreantelor bugetare.
(3) Creantele rezultate din gestionarea împrumuturilor externe
guvernamentale contractate direct sau garantate de stat, precum si din alte
operatiuni, derulate prin trezoreria statului, se urmăresc si se execută în
conditiile prevăzute de dispozitiile legale privind executarea creantelor
bugetare.
(4) Dreptul de a cere executarea silită privind creantele prevăzute la
alin. (3) se prescrie în termen de 25 de ani de la data la care, potrivit
legii, se naste acest drept.
Art. 13. - (1) Ministerul Finantelor Publice elaborează trimestrial si
anual bilantul general al trezoreriei statului în structura stabilită de
acesta.
(2) Bilantul general al trezoreriei statului împreună cu contul anual de
executie al bugetului trezoreriei statului se prezintă pentru aprobare
Guvernului, până la data de 1 iulie a anului următor celui de executie.
CAPITOLUL VI
Contraventii
Art. 14. - (1) Următoarele fapte constituie contraventii si se
sanctionează după cum urmează:
a) preluarea
de sume din contul curent general al trezoreriei statului si din conturile în
valută ale Ministerului Finantelor Publice fără acordul persoanelor autorizate
să efectueze operatiuni din aceste conturi, cu amendă de la 20.000.000 lei la
50.000.000 lei;
b) efectuarea de către institutiile publice de încasări si plăti în alte
conturi decât cele stabilite prin prezenta ordonantă de urgentă, cu amendă de
la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei.
c) utilizarea sumelor încasate în conturile deschise la unitătile
trezoreriei statului, de către agentii economici prevăzuti la art. 6 alin. (1)
sau de către persoanele juridice împuternicite de către acestia, în altă ordine
decât cea prevăzută la alin. (2) al aceluiasi articol, cu amendă de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la
alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului
Finantelor Publice sau al Curtii de Conturi, după caz.
(3) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) li se aplică prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia
art. 28 si 29.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 15. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă Ministerul Finantelor Publice va elabora norme
metodologice în aplicarea prevederilor acesteia. Art. 16. - La data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă Ordonanta Guvernului nr.
66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, aprobată prin Legea nr. 128/1994, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 141 din 8 aprilie 1998, cu modificările si completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 31
octombrie 2002.
Nr. 146.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
finantarea proiectului “Monument pentru cinstirea memoriei soldatilor români
căzuti în timpul celui de-al doilea război mondial si înhumati la Mariino -
Ucraina” din fondurile pentru promovarea imaginii externe a României
Având în vedere prevederile art. III alin. (11) lit. j) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 163/2001 privind reglementarea unor măsuri financiare,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 364/2002,
în temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă finantarea proiectului “Monument pentru cinstirea
memoriei soldatilor români căzuti în timpul celui de-al doilea război mondial
si înhumati la Mariino Ucraina”.
Art. 2. - Finantarea proiectului prevăzut la art. 1, aprobat de
Consiliul interministerial pentru imagine externă prin Hotărârea nr. 62 din 29
octombrie 2002, se asigură prin suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor
Externe cu suma de 600 milioane lei si diminuarea corespunzătoare a bugetului
Secretariatului General al Guvernului la capitolul 72.01 “Alte actiuni”,
subcapitolul 13 “Programe de informare si prezentare a imaginii României”,
titlul “Transferuri”.
Art. 3. - Construirea si inaugurarea monumentului pentru cinstirea
memoriei soldatilor români căzuti în timpul celui de-al doilea război mondial
si înhunmati la Mariino Ucraina se realizează de Ministerul Afacerilor Externe,
cu avizul Ministerului Apărării Nationale.
Art. 4. - (1) Cu sumele rămase neutilizate se diminuează bugetul
Ministerului Afacerilor Externe si se suplimentează bugetul Secretariatului
General al Guvernului la capitolul 72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13
“Programe de informare si prezentare a imaginii României”, titlul
“Transferuri”, până la data de 25 decembrie 2002.
(2) Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările ce rezultă din aplicarea prevederilor prezentei hotărâri în
bugetele Secretariatului General al Guvernului si Ministerului Afacerilor
Externe pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 31
octombrie 2002.
Nr. 1.207.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
pentru
aprobarea Criteriilor privind continutul documentatiilor pentru metodele de
exploatare cadru în mine si cariere/balastiere
Având în vedere prevederile art. 3 lit. d) din Hotărârea Guvernului nr.
368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
în temeiul art. 40 alin. (1) lit. k) din Legea minelor nr. 61/1998, al
art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 368/1999 privind reorganizarea
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite prezentul
ordin.
Articol unic. - Se aprobă Criteriile privind continutul documentatiilor
pentru metodele de exploatare cadru în mine si cariere/balastiere, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 5
noiembrie 2002.
Nr. 187.
ANEXĂ
CRITERII
privind
continutul documentatiilor pentru metodele de exploatare cadru în mine si
cariere/balastiere
1. În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea
minelor nr. 61/1998 si ale art. 2 lit. h) si art. 3 lit. d) din Hotărârea
Guvernului nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale, documentatiile tehnice si economice privind exploatarea substantelor
minerale utile se avizează de către Agentia Natională pentru Resurse Minerale.
În această categorie sunt incluse si documentatiile privind metodele de
exploatare cadru.
2. În planul de dezvoltare si în studiul de fezabilitate, care
reprezintă o parte din documentatiile tehnico-economice pe baza cărora Agentia
Natională pentru Resurse Minerale acordă licenta de exploatare, sunt prezentate
sumar metodele de exploatare ce urmează să fie utilizate la extragerea
zăcământului în cauză. Avându-se în vedere această situatie, se impune să fie
elaborate metode de exploatare cadru, care să cuprindă toate elementele
necesare exploatării în deplină sigurantă din punct de vedere al protectiei si
exploatării rationale a zăcământului, al protectiei muncii si a mediului
înconjurător, cu respectarea întocmai a tuturor prevederilor legale din aceste
domenii.
3. Metodele de exploatare cadru pot fi elaborate numai de agentii
economici de profil (proiectare), specializati în domeniile respective, care au
personal cu pregătire corespunzătoare, întrucât metodele de exploatare cadru
reprezintă de fapt proiecte de executie pentru diferite situatii si tipuri de
zăcăminte. Acestea vor cuprinde, în principal, următoarele:
a) pentru activităti de exploatare în subteran:
- domeniul de aplicare în functie de substanta utilă, înclinarea si
grosimea acesteia, precum si de rocile din acoperisul (direct si principal) si
din culcusul zăcământului;
- metoda de exploatare cadru în ansamblu, inclusive lucrările de
pregătire, sensul de avansare, delimitarea panoului de exploatare, astfel încât
să se asigure un grad de recuperare a rezervelor cât mai mare si dilutii
minime;
- exploatarea în avans sau în retragere, cu executarea anticipată sau
concomitentă a lucrărilor de pregătire a panoului, respectiv ascendent sau
descendent, cu înmagazinare, cu banc subminat (dimensiunile consolei), pentru
obtinerea unor indicatori tehnico-economici corespunzători;
- extragerea zăcământului într-o felie sau împărtirea în felii,
decalajul dintre acestea etc.;
- la exploatarea zăcămintelor de sare gemă metodacadru va trebui să tină
seama, pe baza calculelor de rezistentă, respectiv a simulărilor de laborator,
atât pentru extragerea sării în stare solidă, cât si în solutie sau mixt
(continuarea exploatării în solutie sub ultimul etaj al salinei), de asigurarea
stabilitătii si a conditiilor de securitate a muncii si a zăcământului pentru
întreaga salină/câmp de sonde. Din aceste considerente, desi lucrările de
deschidere nu fac parte din metoda de exploatare, este necesar să se tină seama
si de acestea, ele intrând în interactiune cu toate celelalte lucrări si putând
afecta stabilitatea întregului sistem;
- la lucrările de deschidere aeraj, constructii speciale, colectarea si
evacuarea apelor din salină se vor prevedea modul de executare, pozitionarea în
spatiu, dimensiunile, sistemele de sustinere si impermeabilizarea lor (atunci
când este cazul), pilierii ce vor trebui instituiti pentru protectia acestora,
precum si a celorlalte lucrări, rezervele imobilizate si eventualele
posibilităti de recuperare a lor;
- executarea forajelor - în cazul zăcămintelor de sare ce se exploatează
în solutie - metoda de săpare, utilajele folosite, fluidul de foraj, adâncimea,
înclinarea, constructia si echiparea sondelor, respectiv a pilierilor de
ancoraj, numărul forajelor, dispunerea în spatiu si distanta dintre acestea
etc.;
- lucrări miniere de pregătire;
- lucrările de pregătire specifice metodelor de exploatare cadru
(galerii, suitori, preabataje, plan înclinat etc.), modul, utilajele si
materialele folosite pentru executarea si sustinerea acestora, pilierii de
protectie ce trebuie instituiti pentru protectia lor, durata de mentinere în
functiune, iar după ce lucrările respective nu mai sunt necesare, dacă rezervele blocate în pilierii lor pot fi
recuperate si în ce proportie; impactul asupra protectiei zăcământului si a
mediului, măsurile ce se vor lua pentru evitarea, respectiv limitarea si
înlăturarea efectelor negative;
- metoda de abatere (cu explozivi, mecanică etc.), utilajele folosite
(perforatoare, combine de tăiere si încărcare, pluguri etc.), dimensiunile
fâsiei de avansare;
- modul de sustinere a abatajului (mecanic, în metal, în lemn, mixt);
- încărcarea si transportul materialului util din abataj până la căile
principale de transport;
- modul de dirijare a acoperisului (surparea rocilor din tavan, liberă
sau provocată, pasul de surpare, lăsarea lină a acoperisului) sau de rambleiere
(manual, hidraulic, pneumatic, înnămolire), gradul de umplere a golului
excavat, metode combinate etc.;
- măsurile si lucrările ce se vor executa pentru prevenirea focurilor
endogene (focurile de mină), în cazul zăcămintelor autoinflamabile, al
eruptiilor de gaze, prafului de cărbuni sau al apelor cantonate în acoperisul
si/sau culcusul zăcământului;
- aerajul zonei: sub depresiunea generală a minei, aspirant, refulat sau
mixt;
- sistemul de colectare si evacuare a apelor din panou sau, după caz,
lucrările de asecare;
- la zăcămintele de sare gemă care se exploatează în subteran se vor
arăta în ce constau lucrările de pregătire, dimensiunile, modul, utilajele si
materialele folosite pentru executarea si sustinerea acestora (atunci când este
cazul), precum si situatiile în care acestea este necesar să fie
impermeabilizate sau altfel protejate contra actiunii apelor; durata de
mentinere în functiune, iar după ce lucrările respective nu mai sunt necesare,
dacă rezervele blocate în pilierii acestora pot fi recuperate si în ce
proportie; impactul asupra protectiei zăcământului si a mediului, măsurile ce
se vor lua pentru evitarea, respectiv limitarea si înlăturarea efectelor
negative;
- lucrările de pregătire la zăcămintele de sare exploatate în solutie
constau în amorsarea sondelor prin care se va realiza dizolvarea sării (la
talpa forajului), până la atingerea diametrului proiectat al sondei pentru
exploatare, respectiv concentratia prevăzută pentru saramura extrasă. De
asemenea, se vor arăta modul de circulatie a saramurii si a apei, utilajele
folosite si momentul când amorsarea se va considera terminată si se va trece la
exploatarea propriu-zisă a sării, măsurile ce trebuie luate pentru ca amorsarea
să se facă cu respectarea strictă a parametrilor din proiect;
- la exploatarea zăcămintelor de sare gemă în stare solidă se vor da pe
baza calculelor/simulărilor de laborator dimensiunile si forma camerelor de
exploatare, numărul maxim de etaje posibil de exploatat, metodele de abatere
folosite (cu explozivi, mecanice etc.), utilajele si traseele prevăzute pentru
transportul sării, aerajul general si partial al salinei, măsurile ce trebuie
luate pentru prevenirea pătrunderii apelor în salină, eventuale lucrări de
impermeabilizare. O atentie deosebită se va acorda pilierilor intercamerali
(forma geometrică, dimensiunile, verticalitatea, corelatia si cu pilierii din
etajele superioare, respectiv inferioare), celor de plafon/vatră grosime, uniformitate, orizontalitate etc.),
pilierilor marginali, de la acoperisul si culcusul zăcământului. Modul si
perioadele de urmărire a fenomenului de exfoliere a sării, cât afectează
rezistenta pilierilor si ce măsuri se iau pentru combaterea/limitarea acestuia;
- la exploatarea zăcămintelor de sare în solutie se vor arăta modul de
extragere a saramurii (continuu sau în trepte), presiunea folosită,
concentratia saramurii extrase, metodele folosite pentru asigurarea
dimensiunilor proiectate pentru realizarea dimensiunilor cilindrului de
dizolvare a sării; aparatura folosită si perioadele la care se vor verifica
forma si dimensiunile golului rămas în urma dizolvării, precum si măsurile ce
se vor lua pentru respectarea prevederilor din proiect. De asemenea, tinându-se
seama de structura sării, se va specifica modul cum va trebui condusă
extragerea sării, astfel încât să se evite străpungerea pilierilor dintre
sonde, respectiv intercomunicarea dintre acestea, precum si formarea de goluri
subterane necontrolate sau aparitia saramurii la suprafată, în locuri nedorite;
- atât în cazul exploatării sării geme în stare solidă, cât si în
solutie (mixt) se va urmări în permanentă, prin metode specifice, influenta
extragerii sării asupra suprafetei si/sau zonelor învecinate;
- evaluarea indicatorilor tehnico-economici (capacitate de productie,
productivitatea muncii, pierderi de exploatare, dilutie, gradul de recuperare a
rezervelor, produsele miniere obtinute si calitatea acestora, cheltuielile de
exploatare etc.).
Documentatia pentru metoda de exploatare cadru va cuprinde si anexe
grafice, la scări adecvate (1:1000; 1:500; 1:200; 1:100; 1:50 etc.), privind:
- metoda de exploatare cadru în ansamblu, inclusiv lucrările de
pregătire, sensul de avansare, extragerea zăcământului într-o felie sau
împărtirea în felii, decalajul dintre acestea, exploatarea sării geme în stare
solidă sau în solutie etc.;
- pozitionarea lucrărilor de pregătire: în zăcământ (util + steril)
si/sau în culcusul, acoperisul acestuia, elementele geometrice de constructie,
cotele, modul si tipul de sustinere, iar în cazul zăcămintelor de sare
exploatate în solutie, numărul forajelor, dispunerea în spatiu, distanta dintre
acestea, fazele succesive de atingere a diametrului final al cilindrului de
exploatare;
- detalii privind executarea feliilor, directia de avansare a lor,
dimensiunile acestora, modul si tipul de sustinere;
- metoda de abatere cu explozivi (schema de puscare, lungimea găurilor,
pozitionarea explozivilor etc.), mecanic (dimensiunile fâsiilor), combinate,
hidraulice etc.;
- schema de sustinere a abatajului în diferitele faze de lucru, inclusiv
de dirijare a acoperisului, complexe mecanizate, stâlpi si grinzi (metalice,
din lemn etc.), fără sustinere, lăsarea lină a acoperisului etc.;
- schema de dirijare a acoperisului (direct si principal), de rambleiere,
precum si de aeraj din panoul aflat în exploatare, inclusiv din abataj;
- căile de transport în cadrul panoului (abataj, lucrări de pregătire) a
utilului, sterilului, elementelor de sustinere (din abataj, lucrări de
pregătire etc.), a rambleului/cenusii de termocentrală etc; dimensiunile
lucrărilor miniere respective, sustinerea acestora, pozitionarea căii ferate,
benzilor de transport etc.;
- marcarea pilierilor de sigurantă (temporari si de lungă durată), a
pierderilor de exploatare, precum si tehnologiile pentru eventuala recuperare a
acestora;
- profiluri longitudinale, transversale privind descopertarea si
exploatarea zăcământului, în functie de metoda folosită, inclusiv în cazul
extragerii sării în solutie;
b) pentru activitatea de exploatare în cariere (balastiere):
- domeniul de aplicare în functie de substanta utilă, de înclinarea si
grosimea acesteia, precum si de rocile din acoperisul (direct, respectiv
principal) si culcusul zăcământului;
- lucrările miniere de pregătire în functie de morfologia terenului:
descopertă (în una sau mai multe trepte) transee, plan înclinat pentru accesul
la treapta de descopertă sau exploatare a utilului;
- exploatarea zăcământului în una sau mai multe trepte de exploatare;
- adâncimea limită de exploatare astfel încât să se asigure extragerea
maximă a rezervelor, evitându-se imobilizarea în berme, taluzuri si diversi
pilieri a unor rezerve a căror recuperare ulterioară ar deveni dificilă sau
neeconomicoasă;
- stabilirea elementelor geometrice ale carierei si treptelor
(unghiurile de taluz ale treptelor si, în general, ale carierei, care să
asigure stabilirea acestora, bermele tehnologice si de sigurantă ale treptelor,
înăltimea lor, atât la descopertă, cât si la extragerea zăcământului),
directiei si sensului de excavare a treptelor în steril si util. Aceste
elemente se stabilesc pe baza studiilor geotehnice si în functie de metodele de
derocare folosite, de utilajele de excavare si de transport ce se vor utiliza;
- alegerea si stabilirea metodei de derocare atât a sterilului, cât si a
utilului (în functie de caracteristicile geominiere ale acestora) cu explozivi
(camere sau găuri de minare), mecanic etc.;
- utilajele de excavare, încărcare si de transport (cu caracteristicile
lor tehnice);
- exploatarea selectivă a utilului de steril prin împărtirea în
subtrepte sau chiar într-o singură treaptă;
- depunerea sterilului în halda exterioară sau interioară si stabilirea
distantei minime dintre baza haldei interioare si
frontul în util;
- evaluarea indicatorilor tehnico-economici (capacitatea de productie,
productivitatea muncii, pierderile de exploatare, dilutia, gradul de recuperare
a rezervelor, produsele miniere obtinute si calitatea acestora, cheltuielile de
exploatare etc.);
- aerajul în carieră, acolo unde este cazul (adâncime mare, dimensiuni
reduse ale carierei, utilizarea de explozivi si/sau de basculante etc.);
- sistemul de colectare si de evacuare a apelor de pe trepte si din
carieră;
- modul de excavare din albiile minore ale râurilor, lucrările miniere
de pregătire (curătarea terenului de vegetatie, descopertă pentru zona de mal,
drumuri în balastieră, număr de trepte la descopertă, din plaje si sub nivelul
apei), cu caracteristicile geometrice ale acestora, sensul de avans - dinspre aval spre amonte/de la axul râului spre
mal, în fâsii longitudinale sau transversale, fată de directia/sensul de
curgere a apei (lungimea, lătimea, adâncimea fâsiilor), alte variante acceptate
sau impuse de organele de gospodărire a apelor, în conformitate cu legislatia
din domeniul apelor;
- utilajele folosite pentru lucrările de pregătire, respectiv exploatare
a nisipului si pietrisului (excavatoare, dragline, drage etc.), cu
caracteristicile lor tehnice si posibilitătile de utilizare;
- mijloacele de încărcare si transport utilizate: încărcătoare frontale,
greifere, autobasculante, benzi de cauciuc, ceamuri, barje, slepuri, transport
hidraulic etc.;
- prevederi pentru respectarea tuturor conditiilor si interdictiilor din
acordul/autorizatia de mediu si din autorizatia de gospodărire a apei.
Documentatia pentru metoda de exploatare cadru va cuprinde si anexe
grafice, la scări adecvate (1:1000; 1:500; 1:200; 1:100; 1:50), privind:
- metoda de exploatare cadru în ansamblu, inclusive lucrările de
pregătire, sensul de avansare, numărul treptelor (fâsiilor pentru exploatarea
în cursurile de apă, lacuri), delimitarea panoului (blocului) de exploatare
etc.;
- detalii pentru executarea treptelor (steril, util), elemente
geometrice, cote etc.;
- detalii privind executarea fâsiilor, directia de avansare a lor în
functie de directia/sensul de curgere a apei;
- pozitionarea utilajelor de excavare, încărcare si transport, modul de
utilizare a acestora;
- marcarea pilierilor de sigurantă (temporari si de lungă durată), a
pierderilor de exploatare, precum si tehnologiile pentru eventuala recuperare a
acestora;
- profiluri longitudinale si transversale privind descopertarea si
exploatarea zăcământului, în functie de metoda folosită;
- amplasarea haldei, dimensiunile, modul de depunere, numărul de trepte,
utilajele folosite si pozitionarea lor, profilurile longitudinale si
transversale etc.
Documentatia privind metodele de exploatare cadru în subteran/cariere
(balastiere) va fi prezentată, potrivit prevederilor legale, inspectoratului
teritorial pentru resurse minerale unde este arondat perimetrul în cauză,
împreună cu avizele, autorizatiile, punctele de vedere etc. de la organelle de
securitate si protectie a muncii, protectie a mediului, de gospodărire a apelor
(în cazurile în care exploatarea se efectuează în albiile apelor curgătoare,
ale lacurilor sau sub nivelul hidrostatic, când acesta este afectat), iar în
cazul unitătilor miniere din subordonarea Ministerului Industriei si
Resurselor, cu avizul/acordul acestuia.
Agentul economic va înainta pentru avizare Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale - Directia generală control si protectia mediului documentatia
în cauză, împreună cu avizele respective, însotite de nota de constatare a
inspectoratului teritorial de resurse minerale unde este arondat, care va
cuprinde observatiile si punctul de vedere ale acestuia.
Începând cu anul 2003 programele de exploatare (preliminarele de
productie) nu vor mai fi avizate de Agentia Natională pentru Resurse Minerale -
inspectoratul teritorial de resurse minerale dacă cuprind metode-cadru de
exploatare neavizate, neautorizate etc., conform normelor legale în vigoare
(cele arătate mai sus), si nu sunt prevăzute în planul de dezvoltare, [art. 33
lit. c) din Legea minelor nr. 61/1998]. În cazul în care se vor aplica alte
metode de exploatare cadru, după ce acestea sunt avizate, potrivit celor
mentionate mai sus, se va solicita Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
(cu acordul inspectoratului teritorial de resurse minerale la care este arondat
perimetrul respectiv), în temeiul art. 28 din Legea minelor nr. 61/1998,
completarea respectivă si se vor utiliza numai după obtinerea acordului scris
din partea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfăsurarea examenului pentru dobândirea
calitătii de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”, precum
si privind activitatea expertilor tehnici extrajudiciari în specialitatea
“vânătoare”
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. r) si ale art. 14
alin. (6) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vânatului nr. 103/1996, republicată,
având în vedere prevederile art. 26-29, 36 si 39 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activitătii de expertiză tehnică
judiciară si extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002,
în temeiul art. 3 lit. b) si al art. 5 lit. B.m) din Hotărârea
Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările ulterioare,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea si desfăsurarea
examenului pentru dobândirea calitătii de expert tehnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare”, precum si privind activitatea expertilor tehnici
extrajudiciari în specialitatea “vânătoare”, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Directia de specialitate din cadrul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor se însărcinează cu organizarea
examenelor si cu eliberarea legitimatiilor de expert tehnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare” solicitantilor care fac dovada îndeplinirii
conditiilor legale pentru dobândirea acestei calităti.
(2) Modelul legitimatiei de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea
“vânătoare” este prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - (1) În baza legitimatiilor eliberate directia de specialitate
din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor va emite si va
actualiza tabelul nominal cuprinzând expertii tehnici extrajudiciari în
specialitatea “vânătoare”, pe care îl va transmite anual spre publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(2) Tabelul nominal prevăzut la alin. (1) se întocmeste în conformitate
cu modelul prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 4. - În cazul în care se constată că un detinător al legitimatiei
de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare” nu mai îndeplineste
conditiile necesare pentru detinerea acestei calităti, persoana în cauză va fi
radiată din tabelul prevăzut la art. 3 alin. (2), iar legitimatia i se va
retrage si anula de către emitent.
Art. 5. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 21
octombrie 2002.
Nr. 488.
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
privind organizarea si desfăsurarea examenului pentru dobândirea
calitătii de expert tehnic extrajudiciar
în specialitatea “vânătoare”, precum si privind activitatea expertilor tehnici extrajudiciari în specialitatea “vânătoare”
CAPITOLUL I
Înscrierea la examenul pentru dobândirea calitătii de expert tehnic
extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”
Art. 1. - În
conformite cu reglementările legale în vigoare se poate înscrie la examenul
pentru dobândirea calitătii de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea
“vânătoare” orice persoană fizică cu domiciliul în România care face dovada
îndeplinirii următoarelor conditii:
a) este cetătean român si cunoaste limba română;
b) are capacitate de exercitiu deplină si vârsta cuprinsă între 26 si 65
de ani;
c) a absolvit o institutie de învătământ superior în care a avut printre
disciplinele de studiu “vânatul si vânătoarea” cel putin două semestre;
d) a desfăsurat activităti în domeniul cinegetic o perioadă de cel putin
5 ani, dar nu a încetat activitatea în acest domeniu de mai mult de 5 ani până
la data la care solicită sustinerea examenului de expert tehnic;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru îndeplinirea activitătii
de expert tehnic;
f) nu are antecedente penale;
g) se bucură de o bună reputatie profesională si socială.
Art. 2. - (1) Dovedirea îndeplinirii conditiilor prevăzute la art. 1 se
face prin depunerea, o dată cu înaintarea cererii de înscriere la examenul de
expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”, a următoarelor
documente:
a) buletin de identitate, în copie autentificată de un notar public;
b) diploma de absolvire a institutiei de învătământ superior si foaia
matricolă, în copii autentificate, sau, după caz, adeverintă emisă de
institutia de învătământ care să ateste faptul că a studiat disciplina “vânatul
si vânătoarea” cel putin două semestre;
c) carnet de muncă, în copie autentificată de un notar public, si/sau
adeverintă de la locul de muncă, care să ateste faptul că a detinut atributii
în domeniul cinegetic pentru o perioadă de minimum 5 ani, în original;
d) adeverintă medicală tip angajare, în original;
e) cazier judiciar, în original;
f) recomandare de la ultimul loc de muncă, din care să reiasă faptul că
solicitantul se bucură de o bună reputatie profesională si socială, care să îl
recomande pentru dobândirea calitătii de expert tehnic extrajudiciar, în
original.
(2) În termen de 30 de zile de la înaintarea cererii de înscriere la examenul pentru dobândirea calitătii de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare” si a documentelor prevăzute la alin. (1), directia de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor comunică solicitantului în scris decizia privind admiterea sau neadmiterea participării la examenul care va fi organizat în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
CAPITOLUL II
Organizarea si desfăsurarea examenului de expert ethnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare”
Art. 3. - (1) Examenul pentru dobândirea calitătii de expert tehnic
extrajudiciar în specialitatea “vânătoare” se organizează o dată pe an, în
sesiune ordinară, precum si în sesiuni extraordinare, în cazul în care, după
sustinerea examenului anual, se mai depun cel putin 10 solicitări pentru
sustinerea examenului, însotite de documente prin care se face dovada
îndeplinirii conditiilor prevăzute la art. 1.
(2) În baza solicitărilor de sustinere a examenului pentru dobândirea
calitătii de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”, admise,
directia de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
anuntă data si locul de desfăsurare a examenului, prin publicarea anuntului
într-un cotidian central de mare tiraj, cu cel putin 15 zile calendaristice
înaintea datei de sustinere a examenului, precum si prin afisarea acestuia la
avizierul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
Art. 4. - (1) Pentru analiza documentelor de înscriere la examenul
pentru dobândirea calitătii de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea
“vânătoare” si pentru examinarea candidatilor se constituie o comisie alcătuită
din:
a) directorul directiei de specialitate din Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor - presedinte;
b) un reprezentant al directiei de specialitate din Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, împuternicit de directorul acesteia -
membru;
c) un reprezentant al Directiei juridice din Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, împuternicit de directorul acesteia - membru.
(2) Secretariatul tehnic al comisiei prevăzute la alin. (1) este
asigurat de directia de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor.
Art. 5. - (1) Tematica pentru examenul de expert ethnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare” constă din:
a) reglementările legale în vigoare în domeniul cinegetic;
b) ordine si instructiuni tehnice în vigoare, emise de autoritatea
publică centrală în domeniul cinegetic în aplicarea prevederilor legii;
c) notiuni de biologie, ecologie si etologie a vânatului;
d) notiuni de cultură si gospodărire a vânatului;
e) prevederi ale legii referitoare la organizarea activitătii de
expertiză tehnică judiciară si extrajudiciară;
f) prevederi ale legii referitoare la constatarea si sanctionarea
contraventiilor si stabilirea despăgubirilor.
(2) Bibliografia pentru examen este constituită din:
a) Colectia Monitorul Oficial al României, Partea I, corespunzătoare
actelor normative în vigoare prevăzute la alin. (1) lit. a) si b);
b) una dintre lucrările de specialitate, cum este ultima aparitie
consacrată în domeniul cinegetic, “Vânatul si vânătoarea în România” - Vasile
Cotta, Mihai Bodea si Ion Micu, Editura Ceres, Bucuresti, 2001.
Art. 6. - (1) Examenul pentru dobândirea calitătii de expert tehnic
extrajudiciar în specialitatea “vânătoare” constă în sustinerea unei lucrări
scrise, alcătuită din trei subiecte, fiecare subiect fiind obligatoriu.
(2) Pentru a putea fi declarat admis candidatul trebuie să obtină un
punctaj mediu rezultat din media aritmetică a punctajelor acordate pentru
fiecare dintre cele trei subiecte de minimum 8,00.
(3) Rezultatele obtinute de candidatii la examenul pentru dobândirea
calitătii de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare” se consemnează într-un
proces-verbal însusit de membrii comisiei de examinare, redactat în termen de 5
zile lucrătoare de la sustinerea acestuia.
(4) La expirarea termenului prevăzut la alin. (3) directia de specialitate
din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor va afisa la
sediul acestuia un anunt cu rezultatele obtinute de candidatii care au sustinut
examenul de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”.
Art. 7. - (1) Candidatii declarati respinsi pot face contestatie la
secretarul de stat în subordinea căruia se află directia de specialitate din
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, responsabilă cu organizarea
examenului de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”, în
termen de 5 zile lucrătoare de la data afisării rezultatelor.
(2) Contestatiile prevăzute la alin. (1) vor fi analizate în termen de 5
zile lucrătoare de la data depunerii lor, de către o comisie alcătuită din:
a) secretarul de stat în subordinea căruia se află directia de
specialitate în domeniul cinegetic din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor - presedinte;
b) directorul Directiei juridice din Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor - membru;
c) un reprezentant al directiei de specialitate din Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, altul decât cel care a făcut parte din
comisia prevăzută la art. 4 alin. (1), împuternicit de secretarul de stat -
membru.
(3) Hotărârea comisiei prevăzute la alin. (2) se comunică în scris
contestatarului de către directia de specialitate în termenul prevăzut la alin.
(2).
(4) Hotărârea comisiei de analiză si solutionare a contestatiilor este
definitivă si poate fi contestată în conditiile legii.
CAPITOLUL III
Eliberarea legitimatiilor de expert tehnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare” si urmărirea activitătii expertilor tehnici
Art. 8. - (1) După comunicarea rezultatelor definitive la examenul de
expert tehnic extrajudiciar în specialitatea
“vânătoare”, directia de
specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor va elibera,
sub semnătura de primirea titularilor, legitimatiile de expert tehnic, cu
achitarea la casieria Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor a
contravalorii lor, stabilită în conformitate cu reglementările legale în
vigoare.
(2) Data de eliberare a legitimatiei de expert tehnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare” reprezintă data de la care titularul ei îsi poate
exercita atributiile legale care decurg din dobândirea acestei calităti.
Art. 9. - (1) Expertii tehnici extrajudiciari în specialitatea
“vânătoare” au obligatia ca până la data de 31 ianuarie a fiecărui an să depună
la directia de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor un raport de activitate pe anul precedent, care să contină, în mod
succint, informatii despre activitatea desfăsurată ca expert tehnic.
(2) O dată la 5 ani expertii tehnici extrajudiciari în specialitatea
“vânătoare” au obligatia ca la depunerea raportului de activitate prevăzut la
alin. (1) să depună forma actualizată a documentului prevăzut la art. 2 alin.
(1) lit. d).
(3) În baza documentelor prezentate la alin. (1) si (2) directia de
specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor va proceda,
după caz, la aplicarea vizei anuale pe legitimatia de expert tehnic
extrajudiciar sau va retrage si va anula legitimatia respectivă.
(4) Aplicarea vizei anuale prevăzute la alin. (3) se face prin semnătura
directorului si sigiliul directiei de specialitate din Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor.
Art. 10. - (1) Retragerea calitătii de expert tehnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare” de către directia de specialitate din Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor se face în oricare dintre următoarele
conditii:
a) se constată că nu mai sunt îndeplinite conditiile în baza cărora a
fost dobândită această calitate;
b) se constată că detinătorul legitimatiei de expert ethnic a uzat de
această calitate în alte scopuri decât cele prevăzute de lege;
c) se constată că detinătorul legitimatiei de expert ethnic nu a avut
activitate pe parcursul unui an calendaristic, în conditiile în care sunt probe
certe asupra existentei unor solicitări de efectuare a expertizelor tehnice,
cărora nu li s-a dat curs;
d) detinătorul calitătii de expert tehnic nu se prezintă, în termenul si
cu documentele prevăzute de prezentul regulament, pentru obtinerea vizei anuale
pe legitimatie.
(2) În cazul retragerii calitătii de expert tehnic extrajudiciar în
specialitatea “vânătoare” în conditiile alin. (1), retragerea calitătii si
anularea legitimatiei de expert tehnic se comunică în scris titularului
acesteia.
Art. 11. - Măsura administrativă de retragere a calitătii de expert
tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”, în conditiile prevăzute de
prezentul regulament, nu îl exonerează pe fostul detinător al legitimatiei de
răspunderea materială, civilă,
ontraventională sau penală, după caz, potrivit legii, pentru faptele
săvârsite ori pentru obligatiile neîndeplinite sau îndeplinite necorespunzător.
Art. 12. - (1) Calitatea de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea
“vânătoare” se poate pierde si prin renuntare în cazul în care detinătorul
legitimatiei de expert tehnic întelege să renunte la această calitate din
motive personale.
(2) În situatiile prevăzute la alin. (1) detinătorul legitimatiei de
expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare” are obligatia să
înstiinteze directia de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor despre renuntarea la această calitate si să depună, în vederea
anulării, legitimatia de expert tehnic.
ANEXA Nr. 2*)
ANEXA Nr. 3*)
Modelul legitimatiei
de expert tehnic extrajudiciar în specialitatea “vânătoare”
Tabel nominal cu
expertii tehnici extrajudiciari în specialitatea “vânătoare”
*) Anexele nr. 2 si 3
sunt reproduse în facsimil.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 819 din 22 octombrie 2002 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 287 din 4 noiembrie 2002 |
pentru modificarea
si completarea Ordinului ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 85/65/2002 pentru aprobarea
subprogramelor de sănătate si a Normelor metodologice privind finantarea,
raportarea si controlul indicatorilor prevăzuti în programele, respectiv în
subprogramele de sănătate finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si
Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate
în anul 2002
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si
completările ulterioare, al Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sănătate
publică, al Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al Hotărârii Guvernului nr.
41/2002 privind derularea programelor finantate din bugetul Ministerului
Sănătătii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate,
văzând Referatul de aprobare nr. DB/11662CNAS/3664/2002,
ministrul sănătătii si familiei si presedintele Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 85/65/2002 pentru aprobarea
subprogramelor de sănătate si a Normelor metodologice privind finantarea,
raportarea si controlul indicatorilor prevăzuti în programele, respectiv
subprogramele de sănătate finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si
Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate în anul 2002,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 13 martie
2002, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. În anexa nr. 2 “Unităti sanitare prin care se derulează
programele, respectiv subprogramele de sănătate finantate din bugetul de stat
si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate”, la punctul 1
“Program comunitar de sănătate publică” subpunctul 1.2 “Supravegherea si controlul
infectiei HIV/SIDA”, înaintea Institutului de Boli Infectioase “Prof. dr. Matei
Bals” Bucuresti se introduce o liniută cu următorul cuprins:
“- directiile de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti”.
2. În anexa nr. 3, la Programul de prevenire si control al bolilor
netransmisibile, subprogramul 2.3 - Preventie si diagnostic precoce în bolile neurologice,
rubrica “Activităti” va avea următorul cuprins:
”Monitorizarea pacientilor cu AVC (accidente vascularcerebrale) si
tratamentul profilactic antitrombotic cu Clopidogrel (Plavix); Monitorizarea
pacientilor cu AIT (accident ischemic tranzitor cerebral); Reducerea
intensitătii si a numărului de pusee la bolnavii cu scleroză în plăci prin
tratamentul cu Interferon Beta 1a si Beta 1b; Monitorizarea pacientilor cu
implant cohlear si proteză implantabilă BAHA”.
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei, Daniela Bartos |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, prof. univ. dr. Eugeniu Turlea |