MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 846 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 25 noiembrie 2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
678. - Ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei pentru aprobarea Instructiunilor privind examinarea medicală si psihologică a personalului din transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei si a navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta comisiilor medicale si psihologice de siguranta circulatiei
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru
aprobarea Instructiunilor privind examinarea medicală si psihologică a
personalului din transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei si a
navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta comisiilor
medicale si psihologice de siguranta circulatiei
În temeiul art. 3 si al art. 5 alin. (2) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitătii de
asistentă medicală si psihologică a personalului din transporturi cu atributii
în siguranta circulatiei si a navigatiei si înfiintarea Casei Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 773/2001, al art. 12 lit.
w) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile privind examinarea
medicală si psihologică a personalului din transporturi cu responsabilităti în
siguranta circulatiei si a navigatiei, prezentate în anexa nr. 1, precum si
organizarea, functionarea si componenta comisiilor medicale si psihologice de
siguranta circulatiei, prezentate în anexa nr. 2.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin este obligatoriu pentru
toate persoanele juridice al căror personal are responsabilităti în siguranta
circulatiei si a navigatiei, precum si pentru persoanele fizice care prin
activitatea lor au responsabilităti în siguranta circulatiei si a navigatiei.
(2) Prevederile prezentului ordin vor fi respectate de
toate institutiile publice, companiile nationale, societătile nationale,
societătile comerciale, regiile autonome din subordinea sau de sub autoritatea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, precum si de
cele care obtin licenta de transport de la autoritătile subordonate si de sub autoritatea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare după 15 zile de la data
publicării.
Art. 4. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin
atrage răspunderea persoanelor vinovate, în conformitate cu reglementările
legale în vigoare.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice dispozitie contrară îsi încetează aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
Bucuresti,
26 aprilie 2002.
Nr. 678.
ANEXA Nr.
1
INSTRUCTIUNI
privind examinarea medicală si psihologică a personalului
din transporturi cu responsabilităti
în siguranta circulatiei si a navigatiei
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentele Instructiuni privind examinarea
medicală si psihologică a personalului din transporturi cu responsabilităti în
siguranta circulatiei si a navigatiei, denumită în continuare siguranta
circulatiei, stabilesc conditiile
în care se efectuează:
a) examinarea medicală si psihologică periodică a
personalului cu responsabilităti în siguranta circulatiei specifice fiecărui
mod de transport;
b) examinarea medicală si psihologică la angajarea în
functii cu responsabilităti în siguranta circulatiei;
c) examinarea medicală si psihologică la schimbarea
locului de muncă sau pentru participarea la cursuri de pregătire profesională
dacă prin reglementări specifice fiecărui mod de transport aceste examene sunt
prevăzute
în mod
expres;
d) controlul medical si psihologic la termenele de
revizuire stabilite;
e) controlul stării de sănătate la intrarea în
serviciu în functiile la care acest control este prevăzut în mod expres.
Art. 2. - Controlul medical si psihologic periodic,
obligatoriu pentru personalul angajat în functii cu responsabilităti în
siguranta circulatiei, la termenele stabilite în anexa nr. 1A care cuprinde
lista functiilor cu responsabilităti în siguranta circulatiei si conditiile de
examinare medicală si psihologică, se efectuează în cabinetele de specialitate
din policlinicile teritoriale ale Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, în laboratoarele de psihologie teritoriale, în
situatii de exceptie la nivelul formatiei mobile sanitare (tren sanitar),
precum si de către Comisia medicală autorizată din cadrul Institutului National
de Medicină Aeronautică si Spatială “General doctor aviator Victor Anastasiu”.
Art. 3. - Personalul din transporturi cu
responsabilităti în siguranta circulatiei trebuie să fie apt din punct de
vedere medical si psihologic. Se consideră a fi apte din punct de vedere
medical si psihologic pentru functiile din siguranta circulatiei persoanele
care îndeplinesc baremurile de sănătate stabilite de Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei pentru fiecare functie, conform anexei
nr. 1B, care cuprinde lista bolilor si a baremurilor utilizate pentru avizarea
medicală si psihologică a personalului cu responsabilităti în siguranta
circulatiei.
Art. 4. - Dovada îndeplinirii conditiilor de
aptitudine medicală si psihologică conform respectivelor baremuri se face prin
avize medicale si psihologice eliberate de către comisiile medicale si
psihologice de siguranta circulatiei din cadrul policlinicilor teritoriale,
centrelor de diagnostic si tratament, laboratoarelor de psihologie si
Spitalului nr. 1 Căi Ferate Witting Bucuresti, care apartin retelei sanitare
proprii a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, precum
si de către Comisia medicală autorizată din cadrul Institutului National de
Medicină Aeronautică si Spatială “General doctor aviator Victor Anastasiu”.
Art. 5. - Avizele de aptitudine medicală sunt
obligatorii si se obtin în urma examinărilor clinice de specialitate si a
investigatiilor paraclinice, precum si a probelor functionale stabilite în
anexa nr. 1C, care cuprinde metodele utilizate la examinarea medicală si
metodologia de investigatie psihologică utilizată pentru personalul cu
responsabilităti în siguranta circulatiei.
Art. 6. - (1) Prezentele instructiuni sunt obligatorii
pentru unitătile aflate sub autoritatea sau în subordinea Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Pentru unitătile care nu se află sub autoritatea
sau în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei
respectarea prevederilor prezentelor instructiuni este o conditie obligatorie
pentru acordarea licentelor sau autorizatiei de transport de către autoritătile
nationale, feroviare, rutiere, navale si aeriene aflate în subordinea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Aceste autorităti vor colabora cu Directia medicală
din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei în
vederea realizării controlului aplicării prezentelor instructiuni în
respectivele unităti, cu ocazia emiterii licentelor si/sau a autorizatiilor de
transport.
Art. 7. - Persoanele juridice angajatoare au obligatia
să asigure prezentarea personalului angajat în transporturi cu responsabilităti
în siguranta circulatiei, la examinarea periodică medicală si/sau psihologică
si să respecte recomandările comisiilor medicale si psihologice de siguranta
circulatiei.
Art. 8. - Persoanele fizice care prin activitatea lor
au responsabilităti în siguranta circulatiei au obligatia să se prezinte la
examinarea periodică medicală si/sau psihologică la data stabilită, conform
programării.
Art. 9. - (1) Pentru personalul din transportul
feroviar cu responsabilităti în siguranta circulatiei (mecanic de locomotivă si
mecanic ajutor) se efectuează si controlul stării de sănătate la intrarea în
serviciu; acesta se efectuează în cabinetele de medicină generală din
dispensarele depou, triaj, statie de cale ferată, porturi, aeroporturi, de
către medicul de medicină generală/de întreprindere/medicină de familie,
personalul medical superior si/sau personalul mediu sanitar.
(2) Controlul stării de sănătate la intrarea în
serviciu constă în: examen clinic minimal, măsurarea tensiunii arteriale, a
pulsului si a temperaturii.
(3) În urma controlului stării de sănătate la intrarea
în serviciu persoanele bolnave, care temporar nu îsi pot desfăsura activitatea
cu responsabilităti în siguranta circulatiei, nu vor efectua serviciul si vor
fi îndrumate către medicul de familie sau, după caz, în situatii de urgentă,
direct la spital.
(4) Medicul de medicină generală/medicină de familie
din dispensarele retelei sanitare proprii va comunica în termen de 24 de ore,
după caz, comisiei teritoriale de siguranta circulatiei situatia apărută.
Art. 10. - (1) Examenele medicale si psihologice se
efectuează pe baza programărilor întocmite în conformitate cu solicitările
scrise ale persoanelor fizice sau persoanelor juridice angajatoare al căror
personal are responsabilităti în siguranta circulatiei.
(2) În vederea programării controlului periodic
persoanele fizice sau persoanele juridice angajatoare, mentionate la alin. (1),
vor transmite în fiecare an comisiei teritoriale de siguranta circulatiei, până
la data de 1 decembrie a anului în curs, tabelele nominale, în dublu exemplar,
cu personalul din transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei
care are avize medicale si psihologice de aptitudine ce îsi pierd valabilitatea
în cursul anului următor.
(3) Tabelele vor avea următoarele rubrici: număr
curent, numele si prenumele, data nasterii, functia din siguranta circulatiei
si locul de muncă, vechimea (în ani) în functiile cu responsabilităti în
siguranta circulatiei, data ultimului aviz primit.
(4) Comisia teritorială de siguranta circulatiei va
stabili programul de control periodic si va înscrie în tabelele primite data
prezentării personalului, esalonat pe toată durata anului, restituind până la
data de 25 decembrie câte un exemplar unitătilor respective.
(5) Prin derogare de la prevederile alin. (1) si (2)
si ale art. 11, personalul navigant român îmbarcat pe navele sub pavilion român
sau străin poate:
a) să efectueze examenele medicale si psihologice la
sosirea în tară, dacă la data programării se afla pe o navă care era în afara
tării;
b) să efectueze controlul medical si/sau psihologic la
altă comisie teritorială de siguranta circulatiei decât cea la care a fost
programat, dacă în momentul expirării avizului de aptitudine îsi desfăsoară
activitatea în zona de competentă a acesteia;
Art. 11. - Respectarea programării si prezentarea la
controlul periodic medical si psihologic sunt obligatorii.
Art. 12. - În cazul scolilor de pregătire profesională
pentru functiile cu responsabilităti în siguranta circulatiei din subordinea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, pentru care
examenele medicale si psihologice constituie o conditie obligatorie de
admitere, programarea pentru examinare se face de comun acord între comisia
teritorială de siguranta circulatiei si conducerea scolii, la solicitarea
scrisă a acesteia.
Art. 13. - (1) Avizele medicale pentru personalul din
transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei vor fi înscrise în fisele
medicale personale tip siguranta circulatiei, conform modelului prezentat în
anexa nr. 1D.
(2) Avizele medicale pentru personalul navigant cu
responsabilităti în siguranta circulatiei vor fi înscrise în certificatul
medical personal tip siguranta circulatiei, conform modelului din anexa nr. 1H.
(3) Aceste fise, precum si avizele psihologice, vor fi
păstrate în fisierul comisiei de siguranta circulatiei din cadrul
policlinicilor teritoriale ale Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, fiind centralizate în Registrul de evidentă a sigurantei
circulatiei, ce va fi actualizat în functie de miscările de personal.
Art. 14 - (1) Organele proprii de inspectie si control
pentru siguranta circulatiei ale Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, respectiv Autoritatea Feroviară Română (AFER), Autoritatea
Rutieră Română (ARR), Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) si
Inspectoratul Navigatiei Civile (INC) vor verifica:
a) respectarea programărilor la examinarea periodică
medicală si psihologică a personalului cu responsabilităti în siguranta
circulatiei din unitătile aflate sub autoritatea lor;
b) ca accesul la functiile cu responsabilităti în
siguranta circulatiei să fie permis numai persoanelor apte din punct de vedere
medical si psihologic, examinate conform prezentelor instructiuni;
c) ca utilizarea personalului cu responsabilităti în
siguranta circulatiei de către unitătile aflate în subordinea lor să se facă
numai conform avizelor medicale si psihologice detinute.
(2) Organele proprii de inspectie si control pentru
siguranta circulatiei ale Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei vor colabora cu directia de specialitate din cadrul ministerului
pentru aplicarea si respectarea prevederilor prezentelor instructiuni.
Art. 15. - Organele sanitare de inspectie si control
ale Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor verifica:
a) corectitudinea si actualizarea completării fiselor
medicale personale tip siguranta circulatiei, a avizelor psihologice, precum si
a Registrului de evidentă a sigurantei circulatiei de la policlinicile
teritoriale;
b) concluziile comisiei teritoriale de siguranta
circulatiei si ale Comisiei centrale de siguranta circulatiei, precum si modul
de rezolvare a contestatiilor;
c) controlul Registrului de evidentă a inaptilor,
pentru functiile cu responsabilităti în siguranta circulatiei.
Art. 16. - Examinarea medicală si/sau psihologică la
sesizare poate fi solicitată comisiei teritoriale de siguranta circulatiei, în
scris, de către conducătorii persoanelor juridice angajatoare sau de către
organele de inspectie si control pentru siguranta circulatiei, prevăzute la
art. 14, în afara controlului periodic, atunci când se constată că personalul
din transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei are randament
slab sau comportament necorespunzător la locul de muncă, a produs accidente de
circulatie, prezintă afectiuni care influentează capacitatea de muncă si/sau a
beneficiat de concedii medicale prelungite, de peste 45 de zile.
Art. 17. - Solicitarea examinării medicale si/sau
psihologice la sesizare către comisia teritorială de siguranta circulatiei si
laboratorul de psihologie va fi însotită de o caracterizare, conform modelului
prezentat în anexa nr. 1E, valabilă si pentru solicitările de reexaminare în
urma contestatiilor la Comisia centrală de siguranta circulatiei.
CAPITOLUL II
Art. 18. - Examinarea medicală si/sau psihologică se
efectuează periodic în scopul verificării stării de sănătate, a gradului de
dezvoltare a aptitudinilor si calitătilor psihice si fizice la persoanele cu
responsabilităti în siguranta circulatiei, prevăzute în anexa nr. 1A.
Art. 19. - (1) Personalul din transporturi cu
responsabilităti în siguranta circulatiei se prezintă la policlinica
teritorială cu adresa de trimitere de la serviciul personal al persoanei
juridice angajatoare către comisia teritorială de siguranta circulatiei. În
această adresă se specifică functia din siguranta circulatiei pentru care va fi
examinat si tipul de examinare medicală si/sau psihologică (angajare, control
periodic, schimbare de functie, reangajare).
(2) În cazul persoanelor fizice, acestea se prezintă
la policlinica teritorială cu o solicitare în nume propriu, care va cuprinde
aceleasi date.
A. Examinarea medicală
Art. 20. - Examinarea medicală se efectuează în
cabinetele de specialitate, pentru functiile cu responsabilităti în siguranta
circulatiei fiind obligatorie examinarea medicală în următoarele specialităti:
- medicină internă;
- chirurgie generală;
- oftalmologie;
- otorinolaringologie (O.R.L.);
- neurologie;
- psihiatrie.
Art. 21. - Examinările clinice de specialitate
mentionate la art. 20 vor fi completate în mod obligatoriu, conform metodelor
utilizate la examinarea medicală si metodologiei de investigatie psihologică,
prin probe functionale specifice, prin investigatii paraclinice ale
laboratorului de analize medicale si laboratorului de radiologie-imagistică,
conform anexei nr. 1C.
Art. 22. - Cu exceptia specialitătilor obligatorii
mentionate la art. 20, în functie de individualitatea cazului examinat, pot fi
solicitate consultatii interdisciplinare cu medici din alte specialităti
medicale sau chirurgicale.
Art. 23. - Pentru femeile angajate în functii cu
responsabilităti în siguranta circulatiei este obligatoriu examenul ginecologic
în scopul prevenirii unor afectiuni maligne cu localizare genitală, precum si a
altor afectiuni ginecologice care ar duce la limitarea capacitătii de muncă.
B. Examinarea psihologică
Art. 24. - Examinarea psihologică se efectuează
conform metodologiei de investigatie prevăzute în anexa nr. 1C în laboratoarele
psihologice de specialitate feroviare si navale din reteaua sanitară proprie a
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei pentru personalul
cu responsabilităti în siguranta circulatiei din sectorul feroviar si naval, la
Institutul National de Medicină Aeronautică si Spatială “General doctor aviator
Victor Anastasiu”, pentru personalul cu responsabilităti în siguranta
circulatiei din sectorul aerian, si în laboratoare rutiere din reteaua sanitară
proprie a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei sau
autorizate de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
pentru personalul cu responsabilităti în siguranta circulatiei din sectorul
auto.
Art. 25. - Metodele de examinare si de elaborare a
psihodiagnosticului în cadrul laboratoarelor psihologice teritoriale si al
Comisiei centrale de siguranta circulatiei se stabilesc potrivit cerintelor
functiei din siguranta circulatiei pentru care s-a solicitat examinarea.
Art. 26. - (1) Examinarea psihologică constă în:
anamneză, observatie si aplicarea integral sau partial de teste, probe
colective, probe individuale la aparate, completate cu analiza psihologică a
randamentului la locul de muncă si de consiliere psihologică.
(2) Examenul psihologic trebuie să cuprindă minimum 5
probe (teste creion-hârtie, aparate). Concluziile examenului psihologic vor fi
înregistrare în caietul psihologic de către psihologul examinator si vor fi
transmise comisiei teritoriale de siguranta circulatiei, conform modelului
avizului psihologic prezentat în anexa nr. 1F.
Art. 27. - Examenul psihologic trebuie să urmărească
evaluarea capacitătilor cognitive (perceptie, memorie, gândire), a celor
motrice (reactivitate, coordonare) si a celor integrative (atentie,
emotivitate, motivatie, structura atitudinal-valorică), precum si psihodiagnoza
aptitudinal specifică de lucru prin simulatoare si aparate de testare
psihologică asistată de calculator, conform functiei pentru care se solicită
examinarea.
Art. 28. - Continutul examenului psihologic pentru
personalul din transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei este
determinat si diferentiat potrivit scopului urmărit: scolarizare, angajare,
schimbare de functie, control periodic, contestatie si la sesizare.
C. Avize, recomandări si contestatii
Art. 29. - (1) Comisiile medicale si psihologice de
siguranta circulatiei vor elabora unul dintre următoarele avize de aptitudine
medicală si psihologică, semnate conform modelelor prezentate în anexele nr. 1G
si 1F:
a) APT (medical, psihologic) pentru
............................ (functia din siguranta circulatiei)
Acest aviz se elaborează pentru candidatii la examene
în scoli si personalul din transporturi cu responsabilităti în siguranta
circulatiei, care corespund din punct de vedere medical si psihologic si pot fi
scolarizati, angajati, reangajati, mentinuti sau schimbati în functia din
siguranta circulatiei;
b) APT CU RESTRICTII (medical, psihologic) pentru
.............................................................................................
(functia din siguranta circulatiei)
Acest aviz restrictiv medical se elaborează pentru personalul
cu responsabilităti în siguranta circulatiei, care prezintă afectiuni medicale
si/sau chirurgicale ce limitează exercitarea functiei din siguranta circulatiei
la capacitate maximă.
Acest aviz restrictiv psihologic se elaborează pentru
personalul cu responsabilităti în siguranta circulatiei pentru diminuarea
potentialului aptitudinal psihologic;
c) APT CU RECOMANDĂRI (medical, psihologic) pentru
..............................................................................................
(functia din siguranta circulatiei)
Acest aviz se elaborează pentru personalul cu
responsabilităti în siguranta circulatiei, pentru care medicii specialisti
sau/si psihologii indică anumite recomandări în vederea exercitării functiei
din siguranta circulatiei la capacitate maximă.
Recomandările pot cuprinde si reducerea intervalului
de timp dintre două controale periodice, precum si dispensarizarea pentru
anumite afectiuni cronice;
d) INAPT (medical, psihologic) pentru
............................ (functia din siguranta circulatiei)
Acest aviz se elaborează pentru candidatii la examene
în scoli sau personalul din transporturi, care nu corespund din punct de vedere
medical si psihologic pentru scolarizare, angajare, reangajare sau mentinere în
functia din siguranta circulatiei pentru care s-a solicitat examinarea;
e) INAPT TEMPORAR pentru
.......................................... (functia din siguranta circulatiei)
Se va prezenta pentru
..............................................
(2) Acest aviz are caracter provizoriu si se emite în
cazul internărilor în spital pentru afectiuni medicale si chirurgicale ce
necesită tratament, concediu medical, recuperare medicală.
(3) În caz de internare, o copie a biletului de iesire
din spital se va anexa la fisa medicală personală tip siguranta circulatiei, în
vederea prezentării la comisia teritorială de siguranta circulatiei pentru
elaborarea avizului medical de aptitudine/inaptitudine pentru functia din
siguranta circulatiei.
(4) După această perioadă persoana respectivă se va
prezenta pentru reexaminare la medicul specialist care a recomandat retragerea
temporară.
Art. 30. - Aceste avize medicale si psihologice de
aptitudine/inaptitudine se semnează de către presedintele comisiei teritoriale
de siguranta circulatiei si se completează în 4 exemplare: un exemplar va fi
păstrat la dosarul personal din fisierul de siguranta circulatiei, un exemplar
va fi trimis persoanei juridice angajatoare, un exemplar va fi trimis
dispensarului medical de statie de cale ferată, depou, triaj, port, aeroport
unde este arondat angajatul prin locul de muncă si un exemplar va fi trimis
persoanei fizice examinate, care are obligatia să anunte medicul de familie.
Ultimele 3 exemplare vor fi trimise în termen de
maximum 5 zile de la data semnării de către presedintele comisiei teritoriale
de siguranta circulatiei.
Art. 31. - Avizul de inapt temporar, care are caracter
provizoriu va fi urmat în mod obligatoriu de un aviz cu caracter definitiv
apt/inapt după rezolvarea afectiunii medicale care a determinat retragerea
temporară.
Art. 32. - (1) În cazul unor avize de inapt sau apt cu
restrictii, comisia teritorială de siguranta circulatiei va înstiinta în termen
de 24 de ore persoana juridică angajatoare.
(2) În aceste avize se vor mentiona posibilitatea de
contestatie, termenul de efectuare a acesteia, precum si locul unde se va
depune contestatia.
(3) Contestatia se poate face în termen de 5 zile la
directia de specialitate din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, de către persoanele juridice angajatoare, la
solicitarea scrisă a persoanelor fizice
care contestă avizul medical sau psihologic, si va fi însotită de o
recomandare din partea unitătii angajatoare.
(4) Directia medicală va comunica acordul pentru
reexaminarea medicală sau psihologică persoanei juridice angajatoare, Comisiei
centrale de siguranta circulatiei si comisiei teritoriale de siguranta
circulatiei.
(5) Comisia teritorială de siguranta circulatiei va
transmite Comisiei centrale de siguranta circulatiei, în termen de 5 zile,
documentatia medicală sau psihologică în care vor fi raportate motivele care au
condus la stabilirea avizului contestat.
(6) Comisia centrală de siguranta circulatiei din
cadrul Spitalului nr. 1 Căi Ferate Witting Bucuresti va comunica persoanei
juridice angajatoare data programării cazului pentru reexaminare.
(7) După reexaminarea cazului la Comisia centrală de
siguranta circulatiei avizul medical si/sau psihologic definitive va fi
completat în două exemplare, dintre care unul va fi păstrat de către Comisia
centrală de siguranta circulatiei si unul va fi trimis comisiei teritoriale de
siguranta circulatiei unde s-a elaborat avizul initial, care va proceda în
continuare conform prevederilor art. 29.
Art. 33. - Examinarea medicală si psihologică a
personalului aeronautic din aviatia civilă care detine/solicită o licentă
aeronautică si este cuprins în functii care au efect direct sau indirect în
siguranta zborului se efectuează astfel:
- pentru personalul navigant cu brevet/certificat si
licentă de functionare, personalul operativ de dirijare, control si informare a
traficului aerian - CTA (pozitiile 137-151 din anexa nr. 1A) examinările sunt
efectuate de către o comisie medicală autorizată din cadrul Institutului
National de Medicină Aeronautică si Spatială “General doctor aviator Victor
Anastasiu”, în baza reglementărilor internationale si nationale aplicabile;
- pentru personalul operativ de meteorologie
aeronautică - POMA, personalul operativ de protectie tehnică a navigatiei
aeriene - CNS, personalul operativ de telecomunicatii aeronautice - CNS,
personalul tehnic aeronautic cu certificat/brevet si licentă de functionare,
personal aeroportuar inclus în siguranta circulatiei fără certificat/brevet si
licentă de functionare eliberate de autoritatea aeronautică (pozitiile 152-202
din anexa nr. 1A) examinările sunt efectuate de către comisiile medicale si
psihologice apartinând policlinicilor din reteaua sanitară proprie a
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, dotate corespunzător
si autorizate conform normelor legale în vigoare.
Art. 34. - La elaborarea instructiunilor privind
examinarea personalului cu responsabilităti în siguranta navigatiei s-au avut
în vedere prevederile conventiilor Organizatiei Internationale a Muncii privind
examinarea medicală si psihologică:
- Conventia nr. 147/76 privind standardele minime la
bordul navelor comerciale;
- Conventia nr. 73/46 privind examinarea medicală;
- Conventia nr. 164/87 privind protectia sănătătii si
îngrijirea medicală (navigatori);
- Conventia ILO/WHO/D2/1997 “Ghid pentru organizarea
examinării medicale înainte de îmbarcare si periodic pentru navigatori”.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 35. - În cazul examinării medicale si psihologice
de siguranta circulatiei pentru admiterea în scoli, angajare, reangajare sau
schimbarea din functie, medicul de familie din dispensarele de medicină
generală din reteaua sanitară proprie va elibera o adeverintă medicală de boli
cronice, care va fi prezentată comisiei teritoriale de siguranta circulatiei.
Art. 36. - (1) Medicii de familie care au înscrise
pe lista proprie persoane cu responsabilităti în siguranta circulatiei sunt
obligati să comunice printr-o adeverintă medicală, conform modelului prezentat
în anexa nr. 1I, comisiilor teritoriale de siguranta circulatiei toate
modificările de sănătate care atrag incapacitatea temporară de muncă (concediu medical sau internare) pentru o
perioadă mai mare de 45 de zile.
(2) În functie de gravitatea afectiunii medicale
sau/si chirurgicale care a determinat incapacitatea temporară de muncă, comisia
teritorială de siguranta circulatiei va elabora unul dintre avizele medicale de
aptitudine mentionate.
Art. 37. - (1) La recomandarea comisiilor medicale si
psihologice teritoriale de siguranta circulatiei persoanele declarate inapte,
retrase temporar sau cu aviz restrictive pentru siguranta circulatiei vor fi
trimise pentru recuperare, prin internare si tratament în spitale, centre de
diagnostic si tratament, precum si în centre de recuperare a capacitătii de
muncă ale retelei sanitare proprii a Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, sau vor beneficia de asistentă psihologică în
vederea reorientării pro fesionale în cadrul laboratoarelor de psihologie ale
retelei sanitare proprii a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
(2) La externarea din unitătile sanitare se vor face
recomandări în scris personalului cu responsabilităti în siguranta circulatiei
pentru prezentarea obligatorie la comisiile medicale si psihologice de
siguranta circulatiei, în vederea reevaluării aptitudinii medicale si
psihologice, în cazul concediilor medicale mai mari de 45 de zile.
Art. 38. - Neprezentarea la controlul periodic la
termenele precizate atrage retragerea temporară de la exercitarea functiei a
personalului cu responsabilităti în siguranta circulatiei de către conducătorul
persoanei juridice angajatoare în baza comunicării primite de la comisia
teritorială de siguranta circulatiei.
Art. 39. - În vederea definitivării cercetărilor unor
accidente sau evenimente grave în transporturi, la solicitarea politiei si a
parchetului, unitătile sanitare din reteaua Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei sunt autorizate să efectueze expertizarea medicală
si/sau psihologică pentru persoanele care exercită functii din siguranta
circulatiei.
Art. 40. - Controlul periodic medical si psihologic al
functiilor cu responsabilităti în siguranta circulatiei, pe grupe de vârstă se
va efectua astfel:
- pentru grupa de vârstă cuprinsă între 18-40 de ani
controlul periodic se va efectua conform anexei nr. 1A;
- pentru grupa de vârstă de peste 40 de ani controlul
periodic medical se va face la un interval de 6 luni, iarcontrolul psihologic
la 2 ani;
- pentru grupa de vârstă de peste 40 de ani la
personalul din transporturile aeriene cu responsabilităti în siguranta
circulatiei controlul periodic medical se va efectua la un interval de 1 an,
iar controlul psihologic la 3 ani.
Aceste controale se vor efectua în scopul depistării
precoce a afectiunilor medicale si psihologice.
Art. 41. - Anexele nr. 1A-1I fac parte integrantă din
prezentele instructiuni.
ANEXA Nr.
1A1)
la
instructiuni
1) Anexa nr.
1A este reprodusă în facsimil.
NOTĂ:
Cap. I.
Transport feroviar si cu metroul
*) Baremele
pot fi diferentiate în functie de activitatea si de conditiile de muncă: în
statie, la masă de manevră, în depou sau revizie de vagoane pentru functiile de
acar, acar masă de manevră, acar CAM.
**) Cu
exceptia conducătorului de bagaje.
***)
Functii din activitatea de exploatare a metroului.
****)
Baremele pot fi diferentiate pe tip de activitate circulatie, manevră sau
manevră depou.
*****)
Personal al furnizorilor feroviari si al detinătorului de infrastructură
privată, desemnat în scris pentru asigurarea sigurantei circulatiei (functia
poate fi exercitată numai după autorizare, distinct sau prin cumul cu functia
de bază în care este încadrat).
Cap. IV.
Transporturi aeriene
*)
Personal care este examinat, evaluat si atestat medical de către Comisia
medicală autorizată din cadrul Institutului National de Medicină Aeronautică si
Spatială “General doctor aviator Victor Anastasiu”, în baza reglementărilor
internationale si nationale aplicabile.
Notă privind exigenta baremelor psihologice
Pentru examinarea psihologică: barem I - foarte mare;
barem II - mare; barem III - medie; barem IV - normalitate.
*
* *
La examenul
periodic medical si psihologic pentru grupa de vârstă 18-40 ani se aplică
baremele prevăzute în prezenta anexă, iar pentru grupa de vârstă de peste 40 de
ani, baremul II devine baremul III. Periodicitatea controalelor medicale si
psihologice în functie de vârstă se va efectua conform prevederilor anexei nr.
1, art. 40.
determinate cu vocea soptită (VS) si vocea de conversatie
(VC) si audiometrie pentru fiecare ureche
ANEXA Nr.
1B1)
la
instructiuni
LISTA BOLILOR SI A BAREMURILOR
utilizate pentru avizarea medicală si psihologică a
personalului cu responsabilităti în siguranta circulatiei
1) Anexa nr.
1B este reprodusă în facsimil.
1. Psihiatrie:
Baremele de examinare medicală reprezintă standarde de
sănătate fizică si mentală ce trebuie atinse de persoane cu responsabilităti în
functii din siguranta circulatiei, în functie de solicitarea fizică si
neuropsihică a locului de muncă.
Din punct de vedere psihiatric persoana examinată,
căreia i se aplică baremul I, trebuie să fie clinic sănătoasă după evaluarea
psihiatrică.
Starea de sănătate mentală este definită de un anumit
nivel al functiilor psihice care să permită o armonioasă si continuă integrare
sociofamilială si profesională a individului, precum si o permanentă tendintă a
acestuia de a se perfectiona pe plan afectiv si cognitiv.
Evaluarea psihiatrică cuprinde:
a) interviul diagnostic:
- anamneza
- examenul stării mentale: orientare, vorbire,
comportament etc.
b) investigatii speciale (unde este cazul: examenul
sângelui etc.)
c) examenul stării somatice (efectuat la celelalte 5
cabinete: ORL, neurologie, oftalmologice, neurologie, interne, chirurgie -
evaluarea psihiatrică fiind ultima în mod obligatoriu).
d) evaluare psihologică - unde este cazul. Frecvent
teste de personalitate.
După parcurgerea acestor etape se apreciază starea de
sănătate mentală si se fixează eventual diagnosticul.
Barem I:
Este baremul la angajare sau admitere în scoli.
Persoanele examinate sunt de obicei tineri cu vârste
cuprinse între 16-25 de ani si trebuie să fie sănătoase din punct de vedere
mental, respectiv să nu aibă un istoric de boală din copilărie sau adolescentă,
să aibă un intelect mediu sau superior (fără probleme deosebite în timpul
scolarizării), să aibă o gândire coerentă, cu motivatia alegerii profesionale,
o proiectie optimistă asupra evenimentelor de viată, să aibă o vorbire coerentă
(fără baraje, bâlbâieli), să aibă un comportament civilizat cu integrare
armonioasă socială, familială si profesională, să aibă o memorie bună si o
putere de concentrare medie sau ridicată (proba oraselor), să aibă o atentie
bună, instinctualitate cu capacitate de autocenzură.
Barem II:
Se aplică acelor persoane cu responsabilităti în
functii din siguranta circulatiei unde solicitarea neuropsihică este mare (de
exemplu mecanic de locomotivă, acar, revizor ace etc.). Starea mentală a
acestor persoane trebuie să fie aproape de normalitate. În urma evaluării
psihiatrice pot primi avizul de aptitudine si acele persoane diagnosticate cu
tulburări psihice mai usoare (de exemplu: ciclotimia, distimia, utilizare
nocivă de substantă: alcool, tutun, cafea, tulburări somatoforme).
Barem III:
Se aplică persoanelor cu responsabilităti în functii
din siguranta circulatiei unde solicitarea neuropsihică este medie, astfel
încât după anamneză si examinare psihiatrică se poate da avizul de aptitudine
si persoanelor diagnosticate cu episod psihotic unic, nevroze anxioase,
tulburări posttraumatice de stres.
Barem IV:
Este mai permisiv, aplicându-se persoanelor cu
responsabilităti în functii din siguranta circulatiei în care solicitarea
neuropsihică este minimă (de exemplu: mecanic instructor, ofiter electrician
fluvial etc.) si care pot fi diagnosticate în tratament si urmărire pentru un
număr mai mare de boli.
De mentionat că în nici unul dintre cazurile de
aptitudine cu diagnostic de tulburare psihică, fie ea si minoră, avizul nu este
“Apt” ci “Apt cu reexaminare”.
Criteriile clare de diagnostic pentru afectiunile de
mai sus fac obiectul specialistului de psihiatrie si nu pot fi enumerate sau
explicabile într-un raport succint.
2. Neurologie:
a) BAREM I: foarte sănătos - necesită functii
senzoriale si motorii perfecte si lipsa riscului de epilepsie;
b) BAREM II: sănătos sau cu sechele minime după
bolineurologice - necesită o sănătate bună din punct de vedere al functiilor
senzoriale si motorii si lipsa riscului de epilepsie în urma traumatismelor;
c) BAREM III: sechele minime după boli neurologice;
d) BAREM IV: sechele mici care nu împiedică efortul
fizic mare sau responsabilitate.
Baremele III si IV admit unele sechele usoare, cum ar
fi pareze neevolutive periferice. Bolile vasculare care necesită tratament
permanent anticoagulant sau bolile neurologice care necesită tratament
permanent ori cu sedative contraindică lucrul în siguranta circulatiei.
3. Oftalmologie:
a) BAREM I: examen medical la admitere în scoală,
încadrare în muncă si schimbare de functie;
b) BAREMELE II, III, IV: bareme utilizate la avizarea
medicală la controlul periodic.
Dacă primul barem necesită din punct de vedere
oftalmologic o acuitate vizuală perfectă si nu se acceptă nici un defect de
vedere, baremele II, III si IV descresc în această exigentă, admitându-se, pe
măsura trecerii anilor, la controalele periodice ulterioare, si acuităti
vizuale mai mici, precum si reintegrarea pe functie după diverse interventii
chirurgicale sau tratamente.
4. Ortopedie:
a) BAREM I: examen medical la admiterea în scoală,
încadrare în muncă si schimbare de functie; necesită integritatea aparatului
locomotor;
b) BAREMELE II, III, IV: bareme utilizate la avizarea
medicală la controlul periodic; descresc în această exigentă, permitându-se
reintegrarea pe functii după tratamente si interventii chirurgicale.
5. Dermatologie:
a) BAREM I: examen medical la admitere în scoală,
încadrare în muncă si schimbare de functie.
b) BAREMELE II, III, IV: bareme utilizate la avizarea
medicală la controlul periodic.
Dacă primul barem necesită din punct de vedere
dermatologic absenta leziunilor cutanate (afectiuni precanceroase, tumori
cutanate), o serologie negativă si absenta afectiunilor cutanate cu implicare
sistemică si imunologică (colagenoze), baremele II, III, IV descresc în această
exigentă, admitându-se, pe măsura trecerii anilor, reintegrarea pe functie după
tratamente sau diverse interventii chirurgicale.
6. Medicină internă:
a) BAREM I: barem pentru angajare în functii cu responsabilităti în siguranta circulatiei. Stare de sănătate aproape perfectă.
b) BAREMELE II, III, IV: bareme pentru controale
periodice care permit disfunctii usoare sau medii legate de organul sau
aparatul afectat.
ANEXA Nr.
1C
la
instructiuni
METODELE
utilizate la examinarea medicală si metodologia de
investigatie psihologică utilizată pentru personalul
cu responsabilităti în siguranta circulatiei
A. Metodele utilizate la examinarea medicală a
personalului cu responsabilităti în siguranta circulatiei pentru specialitătile
medicale obligatorii
1. Medicină internă
În afară de examenul clinic general, pentru precizarea
diagnosticului, a stadiului si evolutiei unor afectiuni, precum si a
aptitudinii/inaptitudinii pentru exercitarea functiilor cu responsabilităti în
siguranta circulatiei si a navigatiei se vor utiliza următoarele examene
paraclinice (probe functionale, laborator de analize medicale, laborator
radiologic imagistic):
a) aparatul respirator: radiografie toraco-pulmonară,
micro-radio-fotografie (MRF), probe functionale respiratorii: spirograma,
volumul expirator maxim pe secundă, volumul inspirator maxim pe secundă,
raportul Tiffneau si Pinetti obligatoriu pentru orice lucrător din subteran,
durata apneei voluntare după o inspiratie normală;
b) aparatul cardiovascular: măsurarea tensiunii
arteriale în clino si ortostatism, la ambele brate; variatiile pulsului după
10-15 genuflexiuni si timpul de revenire la normal; radioscopie cardioaortică
(ortodiagramă); examen de fund de ochi; electrocardiogramă (EKG); obligatoriu
peste 40 de ani, oscilometrie, ecocardiografie, analize de laborator.
În raport cu valorile tensiunii arteriale constatate,
în functie de vârstă si coroborate cu datele clinice si paraclinice, diversele
forme de hipertensiune arterială se vor încadra în mod obligatoriu în 3 stadii
de evolutie (I, II, III);
c) aparatul digestiv si anexe: examen radiologic:
examen coproparazitologic, analize de laborator;
d) boli de nutritie:
- diabet: glicemia, glicozuria (urina din 24 de ore);
- obezitate cu hipertensiune arterială si insuficientă
respiratorie;
e) afectiuni ale glandelor endocrine: radiografie de
sa turcească, analize de laborator (calcemie, dozare corticosteroizi sanguini
si urinari, fosfataze acide si alcaline);
f) cazuri de reumatism degenerativ: vor fi apreciate
în ceea ce priveste diagnosticul si capacitatea de muncă;
g) analize de laborator:
- examen sânge: hemoleucogramă, hematocrit, formula
leucocitară, glicemie, colesterol, lipide totale, uree, creatinină, proteina C
reactivă;
- probe functionale hepatice: transaminaze,
electroforeză, dozare de bilirubină, gamaglutamiltranspeptidază, markeri virali
pentru hepatita B si C, dozare enzime pancreatice;
- test serologic pentru lues (TPHA); test HIV
obligatoriu la cei care lipsesc din tară mai mult de 6 luni;
- examen sumar de urină;
- alte investigatii de laborator, la aprecierea
medicului examinator.
2. Chirurgie generală
Examenul constă din anamneza pentru consemnarea
antecedentelor chirurgicale (operatorii, traumatice, congenitale) si examenul
clinic general pentru evidentierea afectiunilor invalidante chirurgicale sau
dobândite, somatice ori viscerale, utilizându-se în caz de necesitate
următoarele investigatii:
a) afectiuni arteriale periferice: puls periferic;
oscilometrie; termometrie cutanată; pentru anumite cazuri individuale - Doppler
vascular;
b) afectiuni venoase periferice: reflux venos prin
proba Trendelenburg; proba celor 3 garouri;
c) afectiuni ale aparatului digestiv si anexe:
ecografie abdominală, examen radiologic baritat; colecistografie;
anorectoscopie; irigografie; gastrofibroscopie etc;
d) afectiuni aparat locomotor: examen radiologic,
măsurarea mobilitătii active a segmentelor de membre si forta acestor segmente
(dinamometrie); capacitatea de prehensiune; amplitudinea articulară;
e) afectiuni urogenitale: ecografie, radiografie
renovezicală simplă, analize de laborator (sumar de urină, uree si creatinină
sanguină, urocultură); tact rectal (obligatoriu);
f) afectiuni ginecologice: tact vaginal; frotiu
citohormonal; colposcopie; examen ecografic.
Pentru completa elucidare cazurile vor fi îndrumate,
după caz, la medicul de specialitate ortopedie, urologie si ginecologie.
3. Oftalmologie
Examenul constă în anamneză si examen clinic al
globilor oculari si al anexelor, în cadrul căruia se vor determina:
a) acuitatea vizuală: cu ajutorul optotipilor luminosi
si pictati pe sticlă mată;
b) perceptia si proiectia luminoasă;
c) simtul cromatic: cu ajutorul tabelelor
pseudoizocromatice, anomaloscop sau cromatoscop.
Se admite examinarea simtului cromatic cu
cromatoscopul numai la controlul periodic, la constatarea tricromaziei anomale
de tip B si C.
Pentru elucidarea diagnosticului si aprecierea
individuală a aptitudinii se vor determina următoarele:
d) refractia, prin schiascopie sau refractometrie;
schiascopia se va efectua la angajare după paralizia acomodatiei cu ciclogyl;
e) astigmometrie prin astigmometru Javal;
f) reactia pupilară (la lumină, la convergentă,
consensuală);
g) câmpul vizual: cu ajutorul perimetrului cu cupolă;
h) vederea binoculară;
i) tensiunea intraoculară (se va determina în mod
obligatoriu prin aplanatie si la toti cei examinati trecuti de 40 de ani).
În fisa medicală, în afara concluziei se vor
specifica: acuitatea vizuală la distantă fără corectie si cu corectie, metoda folosită
pentru constatarea simtului cromatic, precum si dacă este indicată purtarea în
permanentă a ochelarilor.
4. Otorinolaringologie
Examenul ORL constă în: anamneză si examen clinic
obiectiv si functional.
Examenul clinic constă în investigarea, conform
tehnicilor clasice de examinare (rinologie, faringolaringologie si otologie).
Examenul functiei auditive se face prin:
a) acumetrie fonică - cu vocea soptită (VS),
utilizându-se cuvinte cu tonalitate înaltă si joasă:
- tonalitate înaltă: 5, 7, 35, 55, 75; tuică, opinci,
titei, tigară;
- tonalitate joasă: 1, 9, 48, 88; mână, unt, vagon,
tampon, casă, masă.
Persoana va fi situată cu urechea de examinat spre
medic, la distantele obligatorii prevăzute. Se va evita posibilitatea citirii
pe buzele examinatorului a cuvintelor pronuntate. În acest timp urechea
cealaltă va fi acoperită prin obstruarea meatului auditiv extern;
b) acumetria instrumentală - se va face si cu
diapazonul 4096 pe lângă cele de 128 si 512 VD atât la admiterea în scoli, la
încadrarea în functia cu responsabilitate în siguranta circulatiei, cât si la
schimbarea de functie, atunci când pentru noua functie sunt necesare conditii
superioare de auz. Se vor efectua probele Rinne, Weber, Schwabach cu diapazonul
128 si 512 VD;
c) audiometria se va face la toti candidatii la
admiterea în scoli de calificare în siguranta circulatiei, la angajare si la
control periodic;
d) examenul vestibular se va face cu ajutorul probelor
spontane.
Examene functionale suplimentare:
- impedantă;
- examen vestibular cu probe provocate;
- electronistagmografie;
- potentiale de trunchi;
- endoscopie;
- testări alergologice si imunologice;
- examene radiologice.
5. Neurologie
Examenul neurologic se efectuează pentru depistarea
eventualelor paralizii periferice sau de nervi cranieni, atrofii musculare,
deformări ale scheletului.
Examenul complet va cuprinde:
- examinarea pozitiei statice si a mersului,
echilibrului în pozitie statică si în mers, proba Romberg, atitudini
particulare;
- motilitatea activă segmentară: forta musculară
segmentară;
- motilitatea pasivă - hipertonii, contracturi -
prezenta unor miscări involuntare, partiale sau generalizate;
- reflexele osteotendinoase: prezentă, intensitate,
simetrie;
- reflexe cutanate, plantare: reactie, simetrie;
- sensibilitate superficială (tactilă si dureroasă);
- sensibilitate profundă (mioartrochinetică);
- coordonarea miscărilor (proba index-nas,
călcâigenunchi).
Examenul nervilor cranieni: motilitate oculară,
simetrie facială, nistagmus, deglutitie, fonatie, miscările si troficitatea
limbii.
Vorbirea: depistarea tulburărilor afazice, expresive
sau senzoriale.
Investigatiile paraclinice suplimentare: radiografie
craniană , sa turcească, electroencefalogramă, fund de ochi,electromiogramă,
viteza de conducere motorie si viteza de conducere senzitivă, examen Doppler
pentru vasele mari (în conditii de spitalizare).
6. Psihiatrie
Examenul psihic elementar cuprinde: aspectul general,
perceptie, atentie, memorie, gândire, afectivitate, activitate, vointă,
instincte, ritm nictemerial, constientă, critica bolii.
Examen psihologic clinic.
Diagnosticarea tulburărilor psihice se va face conform
criteriilor internationale din D.S.M. 4 si C.I.M. 10.
La examinarea psihică pentru selectie si angajare se
va solicita livretul militar.
7. Alte investigatii
În situatii de exceptie se va putea îndruma personalul
din transporturi cu responsabilităti în siguranta circulatiei pentru precizarea
diagnosticului la spitalele universitare ale retelei sanitare a Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, inclusiv pentru tomografie
computerizată (CT), rezonantă magnetică nucleară (RMN),
Doppler vascular, angiografie etc.
Cu exceptia examenelor paraclinice (analize de
laborator, probe functionale, examen radiologic-imagistic) obligatorii, prezentate
în fisa medicală tip siguranta circulatiei din anexa nr. 1D, mentionăm că
celelalte investigatii paraclinice din prezenta anexă se efectuează numai în
functie de particularitătile unor cazuri deosebite de afectiuni
medico-chirurgicale, la indicatia medicului de specialitate examinator.
B. Metodologia de investigatie psihologică
utilizată în examinarea psihologică a personalului cu responsabilităti în
siguranta circulatiei
Obiectivele investigatiei
I. Stabilirea stadiului de maturitate psihică si
a existentei/inexistentei capacitătilor aptitudinal-atitudinale integrării în
responsabilitătile sigurantei circulatiei
Se urmăresc aspectele:
1. psihosomatice: tonus dinamico-energetic, tipul de
sistem nervos, vitalitate, dezvoltare psihoconstitutională;
2. cognitiv-aptitudinale: capacitate de prelucrare a
informatiei, de a învăta si de a capitaliza informatie, de a rezolva probleme
practice, tehnice, verbal-abstracte, sociale; particularitătile atentiei,
memoriei, reprezentarea spatială, aprecierea vitezelor si distantelor;
3. psihomotrice: coordonarea, oculomotorie,
organizarea abilitătilor motorii, reactivitatea complexă;
4. motivational-afective: maturitate, reactivitate
emotională, dispozitiile afective dominante, motivele activitătii, interesele
dominante, nivelul de aspiratie;
5. capacitatea reglatorie: perseverenta, spiritul de
organizare si disciplină, atitudinea fată de activitate si gradul de
independentă;
6. psihorelationarea: sociabilitate, modul de a se
raporta la ceilalti, de a rezolva conflictele interpersonale, stilul si
capacitatea de autoafirmare, simtul civic.
II. Stabilirea nivelului competentei
aptitudinal-atitudinale specifice functiei cu responsabilităti în siguranta
circulatiei solicitate
Se urmăresc aspectele:
1. capacitatea de diversificare a activitătii si de
interactiune a cunostintelor si deprinderilor în exercitarea unei activităti:
abilităti în rezolvarea problemelor adiacente activitătii principale,
activismul, nivelul insertiei sociale, nivelul tolerantei si agreabilitătii în
relatiile cu ceilalti;
2. capacitatea identificării sarcinilor si a definirii
importantei: nivelul angajării personale în activitate, spiritul de initiativă
si încrederea în sine, responsabilitatea, constientizarea importantei functiei
privind impactul asupra destinului si vietii altor oameni.
Metode de investigatie psihologică
1. Teste de inteligentă privind aptitudinile
intelectuale generale, teste de aptitudini tehnice si mecanice
2. Teste de investigatie a capacitătii de efort si a
aptitudinilor speciale:
- teste de atentie referitoare la concentrare,
distributivitate, flexibilitate, stabilitate si rezistentă la factori
perturbatori;
- probe psihomotorii referitoare la reactivitatea
simplă si completă, nivelul dezvoltării abilitătilor motorii, calitătile reactivitătii
(rapiditate, precizie, corectitudine, autocontrol), nivelul sensibilitătii
vizuale, auditive, kinestezice.
3. Teste de personalitate (chestionare, teste
proiective, teste situationale) privind:
- echilibrul emotional, autocontrolul, responsabilitatea;
- sistemul de atitudini si aspiratii, nivelul
intereselor si motivatiei vocationale;
- integrarea socială si atitudinile interpersonale.
4. Observatia subiectului sub aspect constitutional si
comportamental cu referire la:
- simptomatica stabilă - tip constitutional, aspecte
fizionomice;
- simptomatica dinamică - tinută, mimică, modificări
vegetative, vorbire;
- dinamica de comportament în timpul examinării.
5. Anamneza/interviul cuprinzând date generale cu
privire la evenimentele principale ale traseului existential si cu privire la
evenimentele cruciale din viata personală si socio-profesională.
6. Analiza si evaluarea activitătii profesionale.
Observatie
Interpretarea datelor obtinute prin diferite metode si
probe de investigatie psihologică va respecta principiul intercorelării
complexe a tuturor functiilor si structurilor personalitătii si caracterul
sistemic al activitătii profesionale în raport cu care se face investigatia
psihologică.
Avizul psihologic va reprezenta o reflectare a datelor
punctuale obtinute în urma examenului psihologic, raportate la cerintele
functiei pentru care s-a făcut examinarea, precum si o reflectare a dinamicii
evolutive a caracteristicilor psihologice evidentiate în contextul exercitării
functiei profesionale.
Caracteristicile psihologice investigate în functie de
nivelul examinării
1. Examinarea la scolarizare urmăreste:
- prezenta unui potential aptitudinal si atitudinal de
bază implicat în activitatea specifică din perspectiva posibilitătilor de
antrenare, educare, instruire si formare.
2. Examinarea la angajare/reangajare urmăreste:
- determinarea si evaluarea gradului de reprezentare a
structurilor aptitudinal-atitudinale si a modului cum acestea sunt dinamic
angrenate în structura reală a profesiei.
3. Examinarea la mentinerea în functie (control
periodic) urmăreste:
- gradul de dezvoltare si perfectionare aptitudinală
pe baza acumulării de experientă, gradul de conservare a functionalitătii
structurii psihocomportamentale diagnosticate anterior, evaluarea dinamicii
factorilor psihici în raport cu vârsta, solicitările locului de muncă, tipul de
transport;
- constatarea unor modificări ca: uzura precoce,
oboseală cumulată etc., ce pot antrena disfunctii ale sistemului atât la nivel
aptitudinal (deficit de comutare a atentiei, deteriorarea capacitătii de
organizare a activitătii, dificultăti în luarea deciziei, afectarea
psihomotricitătii), cât si la nivel atitudinal-caracterial (agresivitate sau
anxietate, diminuarea activismului social si a sociabilitătii).
4. Examinarea la contestatie urmăreste:
- măsura în care ineficienta în plan
aptitudinal-atitudinal constatată la examinarea anterioară s-a datorat uno
cauze psihice structurale sau a fost de natură conjuncturală;
- dacă se constată că nivelul unora dintre aptitudini
nu se ridică la gradul de dezvoltare necesar, individualizat si în functie de
experienta profesională;
- dacă există posibilităti compensatorii sau formative
în plan aptitudinal;
- dacă motivatia, echilibrul psihic, capacitatea de a
se mobiliza etc. intervin favorizant în păstrarea calitătii comportamentului
profesional.
5. Examinarea la sesizare/expertizare are caracter
strict individualizat dependent de situatia care impune investigatia
psihologică si va urmări stabilirea cauzelor comportamentului deviant sau ale
scăderii importante a eficientei profesionale.
6. Examinarea în vederea stabilirii competentei
manageriale va viza întreaga personalitate a subiectului si va insista asupra
unor factori, precum inteligenta generală si special ă, activismul,
creativitatea, adaptabilitatea la stres, competenta interpersonală, motivatia
pentru activităti de conducere, abilităti de comunicare, persuasiune etc.
ANEXA Nr.
1D
la
instructiuni
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
............................................................................................
(unitatea
sanitară)
Nr. fisă
....................................../.......................................
Examinarea pentru*) ................................
Domnul/Doamna
..............................................., actul de identitate seria
........... nr. .............., cod numeric personal
........................................, emitent ..................../.............../20...
Domiciliul actual: localitatea ........, str. ..... nr. ........., bl. .....,
sc. ...., et. ...., ap. ...., judetul/sectorul ............. .
Scoala/Unitatea angajatoare
.................................., functia .................................,
vechimea în siguranta circulatiei ............... ani.
Declar că până în prezent nu am avut pierderi de
cunostintă.
De asemenea, mă oblig să anunt medicul de familie că
prin natura serviciului particip la siguranta circulatiei.
........................................................
(semnătura persoanei examinate)
Concluziile
comisiei medicale .........................., Proces-verbal nr.
................................., data .............................,
Diagnosticul .................................................................................
..................................................................................................................................................................
Avizul: APT/INAPT pentru .............................................................................................................
Recomandări:
................................................................................................................................. ..................................................................................................................................................................
Aviz valabil până la data de
......................................................... .
Presedintele comisiei,
...........................................
(semnătura si parafa)
..................................................................................................................................................................
Antecedente personale:
...............................................................................................................
..................................................................................................................................................................
(se atestă de medicul internist pe baza fisei de consultatie sau pe baza
adeverintei eliberate de medicul de familie)
1. Medicină internă: nr. de înregistrare
............................................ data .............................
T.A. .............................................,
puls ..................................., EKG
.......................................
Diagnostic
......................................................................................................................................
Propuneri: APT/INAPT
Recomandări:
................................................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
2. Chirurgie generală: nr. de înregistrare
................................... data .....................................
Diagnostic
......................................................................................................................................
Propuneri: APT/INAPT
Recomandări:
.................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
*)
Admiterea în scoală, angajare, reangajare, schimbare de functie, control
periodic, sesizare.
3. Oftalmologie: nr. de înregistrare
....................................... data
...........................................
Vedere OD = .... după corectie OD = ............. cu
......... d .......
OS = .... OS = ............... cu ........ d ........
câmp vizual
.....................................................................
TIOD ........................................... TIOS
.........................
Simt cromatic: tabele pseudoizocromatice
................................................................................
anomaloscop
.....................................................................................................
cromatoscop .......................................................................................................
Diagnostic
......................................................................................................................................
Propuneri: APT/INAPT
Recomandări:
................................................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
4. ORL: nr. de înregistrare ...................................................
data ...............................................
Vocea soptită - UD ........................ m
- US ....................... m
Audiometrie:
Examen clinic obiectiv si functional:
Diagnostic ......................................................................................................................................
Propuneri: APT/INAPT
Recomandări:
................................................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
5. Neurologie: nr. de înregistrare
.......................................... data
...........................................
EEG pentru functiile din baremele I si II
Diagnostic
......................................................................................................................................
Propuneri: APT/INAPT
Recomandări:
..............................................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
6. Psihiatrie: nr. de înregistrare
............................................. data
................................................
Diagnostic
......................................................................................................................................
Propuneri: APT/INAPT
Recomandări:
................................................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Ginecologie: nr. de înregistrare
........................................... data
.........................................
Diagnostic
.......................................................................................................................................
Recomandări:
..............................................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Laborator radiologic: nr. de
înregistrare .............................. data
..........................................
Rx. pulmonar sau MRF
Rezultat
...........................................................................................................................................
Alte examene radiologice:
..........................................................................................................
.
Medic,
.....................................
(semnătura si
parafa)
Laborator analize medicale: nr. de
înregistrare ............................... data
...............................
Examen serologic pentru lues: buletin nr. ..........................................
data ...........................
Test HIV
........................................................................................................................................
Hemoleucogramă completă ..........................................................................................................
VSH ..........................................
Glicemie ................................... Calcemie
..............................
Uree .........................................
Creatinină .............................
ALAT ........................................ ASAT
....................................
Lipide totale ............................. Colesterol
.............................
Sumar urină ............................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Alte examinării de specialitate (la cerere)
Dermatologie
..................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Cardiologie
......................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Gastroenterologie
..........................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Reumatologie
..................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Ortopedie ........................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Urologie
..........................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Alergologie
......................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
Stomatologie
..................................................................................................................................
Medic,
.....................................
(semnătura si parafa)
ANEXA Nr.
1E
la
instructiuni
Unitatea
.....................................
Adresa
.......................................
Numele: ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Prenumele: ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Vârsta: ¨ ¨ Sex: M ¨ / F ¨
Data nasterii: ¨¨/¨¨/¨¨¨¨
Starea civilă: căsătorit ¨/necăsătorit ¨
Studii:
generale ¨ liceu teoretic ¨ liceu tehnic ¨ scoală
profesională ¨
superioare ¨ (mentionati facultatea):
Vechimea în functie: ¨¨
Vechimea în unitate: ¨¨
Functia actuală:
Functiile avute în siguranta circulatiei:
Locul de
muncă (caracteristici, specificul solicitării, tip de transport
feroviar-metrou, auto, naval, aerian)
Se solicită reexaminarea din punct de vedere: medical
¨ psihologic ¨ pentru motivul: aviz de inaptitudine ¨ restrictie ¨ promovare ¨
schimbare de functie ¨ mentinere în functie ¨ la sesizare ¨
Abateri deosebite si sanctiuni aplicate în ultimii 3
ani si explicatia lor:
Evidentieri, recompense primite (motivarea lor):
Integrarea în colectiv (sociabilitate, colaborare cu
membrii colectivului etc.) ......................
Aprecierea generală asupra activitătii desfăsurate în
ultimii 3 ani: foarte slab ¨ slab ¨ mediu ¨ bun ¨ foarte bun ¨
Avându-se în vedere calificarea, experienta si
activitatea desfăsurată, propunem:
- analizarea si avizarea pentru mentinerea în functia
actuală sau în una dintre functiile:
.........................................................,
existând posibilitatea schimbării si trecerii pe aceste functii;
- ne asumăm răspunderea pentru cele consemnate în
prezenta caracterizare.
Conducătorul unitătii, .................................... |
Inspector personal, .......................................... |
NOTĂ:
Se transmite de către unitatea angajatoare Comisiei
centrale de siguranta circulatiei înainte de data programată pentru prezentarea
la reexaminare a persoanei în cauză, precum si laboratoarelor de examinări
psihologice, cu ocazia controlului periodic sau la sesizare.
ANEXA Nr.
1F
la
instructiuni
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE,
TRANSPORTURILOR
SI LOCUINTEI
Unitatea
......................................
Nr.
...................... data ..................
Către
Unitatea
........................................................
Policlinica .....................................................
Domnul/Doamna
.................................................., născut/născută la data
..............................., a fost
examinat/examinată/reexaminat/reexaminată pentru (angajare, scolarizare,
control periodic, schimbare de functie, sesizare, contestatie)
............................................... la data de
......................, cu caietul psihologic nr. ............., pentru functia
cu responsabilitate în siguranta circulatiei ............. din cadrul unitătii
.........................................................
si a obtinut avizul:
...............................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
.
Recomandări:
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
.
Acest aviz poate fi contestat în termen de 5 zile de
la luarea la cunostintă, persoana examinată
putând beneficia de reexaminare conform prevederilor legale în vigoare.
Psiholog examinator,
........................................
Psiholog-sef,
.......................................
Presedintele comisiei,
(teritoriale sau centrale de siguranta circulatiei)
..................................................
ANEXA Nr.
1G
la
instructiuni
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE,
TRANSPORTURILOR
SI LOCUINTEI
Unitatea
......................................
Nr.
...................... data ..................
Către
Unitatea ........................................................
AVIZ MEDICAL
Domnul/Doamna
................................................, născut/născută la data
................................., a fost
examinat/examinată/reexaminat/reexaminată pentru (angajare, scolarizare,
control periodic, schimbare de functie, sesizare, contestatie)
.................................. la data de
.................................., cu fisa medicală personală tip siguranta
circulatiei nr. .................................., pentru functia cu
responsabilitate în siguranta circulatiei ............................ din
cadrul unitătii ..................................
si a obtinut avizul:
....................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
.
Recomandări:
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
.
Acest aviz poate fi contestat în termen de 5 zile de
la luarea la cunostintă, persoana examinată putând beneficia de reexaminare
conform prevederilor legale în vigoare.
Presedintele comisiei,
(teritoriale sau centrale de siguranta circulatiei)
.................................................................................
ANEXA Nr.
1H*)
la
instructiuni
*) Anexa
nr. 1H este reprodusă în facsimil.
(traducere)
Pentru examinarea medicală toti solicitantii trebuie
să detină o atestare a capacitătilor fizice, mentionată în certificatul medical
de sănătate completat de un medic autorizat.
Dovada examinării trebuie să stabilească faptul că
solicitantii sunt într-o conditie fizică satisfăcătoare în vederea îndeplinirii
sarcinilor specifice si, în general, au toate aptitudinile fizice necesare
pentru îndeplinirea cerintelor profesiei de navigator. În plus, următoarele
cerinte minime trebuie avute în vedere:
a) toti solicitantii trebuie să aibă auzul intact
pentru sunetele normale si să fie capabili să audă vocea soptită în urechea mai
bună la 15 picioare distantă si în urechea mai slabă la 5 picioare (1 picior =
30,5 cm);
b) ofiterii de punte solicitanti trebuie să aibă (cu
sau fără ochelari) cel putin 20/20 acuitate vizuală la un ochi si cel putin
20/40 la celălalt. Dacă solicitantul poartă ochelari, el trebuie să aibă
vederea fără ochelari la cel putin 20/160 la ambii ochi. Ofiterii de punte
solicitanti trebuie să aibă, de asemenea, o perceptie normală a culorilor si să
fie capabili să distingă culorile rosu, verde, albastru si galben;
c) ofiterii mecanici si operatorii radio trebuie să
aibă (cu sau fără ochelari) cel putin 20/30 acuitate vizuală la un ochi si cel
putin 20/50 la celălalt. Dacă solicitantul poartă ochelari, el trebuie să aibă
vederea fără ochelari de cel putin 20/200 la ambii ochi. Ofiterii mecanici si
operatorii radio trebuie, de asemenea, să fie capabili să perceapă culorile
rosu, galben si verde;
d) tensiunea arterială a solicitantilor trebuie să fie
la o valoare medie, luând în considerare vârsta acestora;
e) solicitantii suspecti de următoarele boli:
epilepsie, senilitate, dementă, alcoolism, tuberculoză, boli venerice acute,
neurosifilis, SIDA si/sau utilizatorii de narcotice vor fi considerati inapti;
f) solicitantii/ofiterii de punte, navigatie si
operatorii radio trebuie să aibă dictia corespunzătoare pentru comunicatii cu o
voce normală;
g) solicitantii pentru timonier, nostro, marinar si
marinar stagiar trebuie să îndeplinească cerintele fizice si psihice specifice
functiei la bordul navei;
h) solicitantii pentru fochist, oiler/motorist,
pompagiu, electrician, wiper (stergător cu cârpa) trebuie să îndeplinească
cerintele fizice specifice la bordul navei.
Acest certificat medical de sănătate este emis în
concordantă cu cerintele examenului medical (Navigator) Conventia 1946 (ILO nr.
73) si STCW pe ‘95 modificate.
Detalii privind examenul medical (a se
completa de medicul examinator)
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
NOTĂ:
Prezentul certificat medical de sănătate se va elibera
în 3 (trei) exemplare, fiecare dintre ele având calitatea de original, unul
pentru marinar, unul pentru angajator si unul pentru medicul examinator.
ANEXA Nr.
1I
la
instructiuni
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
............................................................................................
(unitatea
sanitară)
Nr. fisă
......................................../.....................................
Se adevereste prin prezenta că domnul/doamna
......................................................................, (numele si
prenumele cu initiala tatălui) născut/născută la data de
.............................., cu domiciliul în ...........................
str. .......................... nr. ..........., bl. ............, sc. ....,
et. ......, ap. ......, sectorul ......., judetul ............................,
legitimat cu actul de identitate seria ............ nr. ....................,
CNP .............., având functia de ...................... la ....................................., se
află/nu se află în evidenta cabinetului medical ...............................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
(Se vor mentiona: antecedentele patologice personale,
cu mentiunea anului de debut, numărul zilelor
de concediu medical din ultimele 12 luni si afectiunile pentru care a
primit concediul medical.)
......................................................
(Semnătura
si parafa medicului)
ANEXA Nr. 2
ORGANIZAREA, FUNCTIONAREA SI COMPONENTA COMISIILOR
MEDICALE SI PSIHOLOGICE DE SIGURANTA CIRCULATIEI
Art. 1. - Comisiile teritoriale de siguranta
circulatiei sunt organizate si functionează în cadrul celor 25 de policlinici
teritoriale din reteaua sanitară proprie a Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si au ca atributie elaborarea avizelor de
aptitudine medicală si psihologică pentru personalul din transporturi cu
responsabiităti în siguranta circulatiei.
Art. 2. - Comisia centrală de siguranta circulatiei
este organizată si functionează în cadrul Spitalului nr. 1 Căi Ferate Witting
Bucuresti si are ca atributie rezolvarea contestatiilor pentru avizele medicale
si psihologice de apt cu restrictie/inapt, elaborate de comisiile teritoriale
de siguranta circulatiei.
Policlinicile în care functionează comisiile teritoriale
de siguranta circulatiei sunt:
1. Policlinica Căi Ferate Gara de Nord Bucuresti
2. Policlinica Căi Ferate Nr. 2 Bucuresti
3. Policlinica Căi Ferate Grivita Bucuresti
4. Policlinica Căi Ferate Ploiesti
5. Policlinica Căi Ferate Craiova
6. Policlinica Căi Ferate Pitesti
7. Policlinica Căi Ferate Galati
8. Policlinica Căi Ferate Buzău
9. Policlinica Căi Ferate Constanta
10. Policlinica Căi Ferate Iasi
11. Policlinica Căi Ferate Suceava
12. Policlinica Căi Ferate Pascani
13. Policlinica Căi Ferate Brasov
14. Policlinica Căi Ferate Târgu Mures
15. Policlinica Căi Ferate Sibiu
16. Policlinica Căi Ferate Cluj-Napoca
17. Policlinica Căi Ferate Dej
18. Policlinica Căi Ferate Oradea
19. Policlinica Căi Ferate Satu Mare
20. Policlinica Căi Ferate Timisoara
21. Policlinica Căi Ferate Arad
22. Policlinica Căi Ferate Simeria
23. Policlinica Căi Ferate Drobeta-Turnu Severin
24. Policlinica Port Constanta
25. Formatia Mobilă Sanitară (tren sanitar).
În situatii de exceptie controlul medical periodic se
poate efectua si în cadrul formatiei mobile sanitare (trenul sanitar), dotat
corespunzător. În această situatie avizele de aptitudine medicală vor fi
elaborate de către comisia teritorială de siguranta circulatiei pe teritoriul
căreia a stationat trenul sanitar.
Comisia teritorială de siguranta circulatiei este
constituită din:
- medic de specialitatea medicină internă;
- medic de specialitatea chirurgie generală;
- medic de specialitatea oftalmologie;
- medic de specialitatea ORL;
- medic de specialitatea neurologie;
- medic de specialitatea psihiatrie;
- medic specialist de medicina muncii;
- seful laboratorului de psihologie;
- secretarul comisiei (cadru mediu sanitar,
registrator medical).
Art. 3. - Comisia este coordonată de un presedinte de
comisie desemnat dintre membrii comisiei teritoriale de siguranta circulatiei
de către directia de specialitate din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
În cazul în care unul dintre membrii comisiei este
indisponibil, presedintele comisiei va desemna temporar un înlocuitor dintre
medicii de specialitate din policlinică, care participă la examinările de
siguranta circulatiei.
Comisia nu poate elabora avize dacă nu se întruneste
majoritatea absolută de două treimi din numărul membrilor.
Pentru specialitătile obligatorii de examinare pentru
functiile cu responsabilităti în siguranta circulatiei este necesar ca medicul
de specialitate să aibă înlocuitor.
Comisiile psihologice teritoriale sunt organizate la
nivelul laboratoarelor de psihologie din cadrul policlinicilor teritoriale căi
ferate mentionate, fiind constituite din psihologi examinatori si din
psihologul-sef al laboratorului, care face parte si din comisia teritorială de
siguranta circulatiei.
În cadrul policlinicilor există fisierul de siguranta
circulatiei, unde se păstrează dosarele de siguranta circulatiei, numerotate
pentru fiecare persoană cu responsabilităti în siguranta circulatiei. Aceste
dosare individuale contin fisele medicale personale tip siguranta circulatiei
conform modelului din anexa nr. 1D la instructiuni, precum si avizul psihologic
pentru persoana respectivă, conform modelului din anexa nr. 1F la instructiuni.
La fisierul de siguranta circulatiei există Registrul
de evidentă a sigurantei circulatiei cu numele si prenumele persoanelor, codul
numeric personal, numărul dosarului personal de siguranta circulatiei, persoana
juridică angajatoare, functia din siguranta circulatiei, numele si prenumele si
adresa medicului de familie si alte date/observatii care evidentiază
miscarea/transferul în timp al personalului.
În urma examinării medicale si/sau psihologice fisele
medicale personale tip siguranta circulatiei, inclusiv avizul psihologic, vor fi depuse la
secretariatul sau fisierul comisiei teritoriale de siguranta circulatiei si vor
fi analizate în plenul comisiei teritoriale de siguranta circulatiei, care va
elabora unul dintre avizele prezentate la art. 29 din anexa nr. 1.
Identificarea persoanelor prezentate la examinare se
face în mod obligatoriu pe baza buletinului de identitate si a legitimatiei de
serviciu.
Confirmarea prezentării personalului din transporturi
cu responsabilităti în siguranta circulatiei la controlul periodic medical si
psihologic se face de către secretarul comisiei, prin aplicarea stampilei
comisiei teritoriale de siguranta circulatiei în fisa medicală personală tip
siguranta circulatiei, precum si pe o adeverintă dată angajatului, în care se
va mentiona data prezentării.
În cazul în care angajatul cu responsabilităti în
functia din siguranta circulatiei îsi schimbă locul de muncă la altă persoană
juridică angajatoare, dosarul de siguranta circulatiei va fi solicitat pentru
transfer de către comisia teritorială de siguranta circulatiei la care este
arondată respectiva persoană juridică angajatoare din transporturi.
Miscarea de personal va fi consemnată în Registrul de
evidentă a sigurantei circulatiei.
Tot în cadrul fisierului de siguranta circulatiei
există evidenta operativă a inaptilor, care se consemnează în Registrul de
evidentă al inaptilor pentru siguranta circulatiei, care se completează pe baza
avizelor definitive de sinapt” comunicate de către comisia teritorială de
siguranta circulatiei si/sau de Comisia centrală de siguranta circulatiei, în
cazul în care angajatul a făcut contestatie.
Comisia centrală de siguranta circulatiei din cadrul
Spitalului nr. 1 Căi Ferate Witting Bucuresti are în componenta sa medici din
specialitătile obligatorii, precum si alti medici consultanti de alte
specialităti medico-chirurgicale, care vor fi solicitati pentru precizarea
diagnosticului unor afectiuni complexe ce au dus la inaptitudinea sau avizul
restrictiv al personalului din transporturi pentru exercitarea la capacitatea
maximă a functiei cu responsabilităti în siguranta circulatiei.
Din componenta Comisiei centrale de siguranta
circulatiei fac parte si 5 psihologi principali, care vor solutiona
contestatiile la avizele psihologice elaborate de către comisiile psihologice
teritoriale.
Componenta Comisiei centrale de siguranta circulatiei este propusă de către directia de specialitate din Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei si aprobată de către conducerea acestuia.