MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 853 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 26 noiembrie 2002
SUMAR
DECRETE
928. - Decret privind eliberarea
din functie a unor judecători si procurori
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 311 din 19 noiembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a) si b), alin. (2) si (3) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, cu modificările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.215. - Hotărâre pentru
aprobarea Strategiei nationale privind protectia specială si integrarea socială
a persoanelor cu handicap din România
1.281. - Hotărâre privind
suplimentarea bugetului Ministerului de Interne pe anul 2002, pentru
Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului
1.282. - Hotărâre privind
finantarea din bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării pe anul 2002 a
lucrărilor de executie pentru unele obiective de investitii, consolidări si
reabilitări de imobile din învătământul preuniversitar
1.283. - Hotărâre privind
aprobarea indicatorilor tehnicoeconomici ai obiectivului de investitii
“Dezvoltarea utilitătilor municipale - sisteme de încălzire în municipiul
Ploiesti - etapa a III-a, judetul Prahova”
1.284. - Hotărâre privind
trecerea unor constructii aflate în administrarea Ministerului Apărării
Nationale din domeniul public al statului în domeniul privat al statului
1.287. - Hotărâre privind
numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor
1.292. - Hotărâre pentru
aprobarea Conventiei privind cooperarea în domeniul sanitar-veterinar dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Liban, semnată la Bucuresti la 19
august 2002
Conventie privind cooperarea în domeniul sanitar-veterinar între Guvernul României si Guvernul Republicii Liban
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
923. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei privind conditiile de valorificare a medicamentelor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului
1.562. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind modificarea Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 1.212/2002 pentru aprobarea formularisticii necesare aplicării Ordonantei
Guvernului nr. 82/1998 privind înregistrarea fiscală a plătitorilor de impozite
si taxe, cu modificările si completările ulterioare
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
eliberarea din functie a unor judecători si procurori
În temeiul prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 99
alin. (1) si ale art. 133 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale
art. 58 alin. 1 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicată,
precum si ale art. 92 alin. 1 lit. a), b) si e) si ale art. 131 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
având în vedere hotărârile Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 238 si 239/2002,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se eliberează din
functie judecătorii si procurorii prevăzuti în anexa la prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
19 noiembrie 2002.
Nr. 928.
ANEXĂ
A. Eliberarea din functie ca urmare a demisiei:
- doamna Elena Iulia Moldoveanu - judecător la Curtea
de Apel Bucuresti, pe data de 1 noiembrie 2002;
- doamna Elisabeta Rosu - judecător la Tribunalul
Bucuresti, pe data de 8 octombrie 2002;
- doamna Ioana Amalia Onica - judecător la Judecătoria
Sectorului 5, pe data de 4 noiembrie 2002;
- doamna Eleonora Chirvasiu - procuror la Parchetul de
pe lângă Tribunalul Arges, pe data de 1 octombrie 2002.
B. Eliberarea din functie ca urmare a pensionării
sau încetării activitătii pensionarului reîncadrat:
- domnul Rudolf Radu - procuror la Parchetul de pe
lângă Judecătoria Drobeta-Turnu Severin, pe data de 1 octombrie 2002, la
cerere.
C. Eliberarea din functie ca urmare a condamnării
definitive pentru o faptă prevăzută de legea penală:
- doamna Camelia Rogojinschi - procuror la Parchetul
de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, pe data de 7 octombrie 2002.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 19 noiembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a)
si b), alin. (2) si (3)
din
Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea
si dezvoltarea
întreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificările ulterioare
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsok.r G.bor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a) si b), alin.
(2) si (3) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati
pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, cu
modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Transmixt”
- S.A. din Bistrita în Dosarul nr. 3.381/2001 al Tribunalului Bistrita-Năsăud
Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde Mihai Draga,
administratorul Societătii Comerciale “Miliard Impex” - S.R.L. din Bistrita.
Lipseste autorul exceptiei, fată de care procedura
este legal îndeplinită.
Partea prezentă apreciază că dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, astfel că
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând că
dispozitiile legale criticate reprezintă optiunea legiuitorului în domeniul
reformei economice si al strategiei de privatizare pentru dezvoltarea
întreprinderilor mici si mijlocii, solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 3.381/2001, Tribunalul Bistrita-Năsăud Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
12 alin. (1) lit. a) si b), alin. (2) si (3) din Legea nr. 133/1999, cu
modificările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
“Transmixt” - S.A. din Bistrita într-o cauză având ca obiect constatarea
nulitătii unui contract de tranzactie.
Societatea Comercială “Transmixt” - S.A. Bistrita,
prin concluziile scrise depuse în motivarea exceptiei, consideră că aceasta priveste si
dispozitiile art. 38 alin. (2)-(6) din Legea nr. 133/1999, dispozitii care
prevăd sanctiuni împotriva agentilor economici care nu respectă dispozitiile
art. 12 din lege.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile legale criticate constituie “un abuz de drept al
statului” si contravin prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3), art.
41 alin. (1), alin. (2) teza I si alin. (3), ale art. 49, precum si ale art.
135 alin. (1) si (6), deoarece “obligă agentii economici cu capital majoritar
de stat să-si înstrăineze bunurile mobile si imobile, proprietatea lor,
temporar disponibile, închiriate unor agenti economici cu capital privat”. De
asemenea, se sustine că textul de lege criticat înfrânge prevederile art. 1 din
primul Protocol la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Instanta de judecată, retinând că dispozitiile art. 12
alin. (1) lit. a) si b), alin. (2) si (3) din Legea nr. 133/1999 sunt
aplicabile în spetă, apreciază, motivat, că acestea sunt “conforme spiritului”
prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere al Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât Legea nr. 133/1999,
reglementând “problema înstrăinării activelor disponibilizate ale societătii
comerciale cu capital majoritar de stat sau regiilor autonome, în considerarea
interesului economic general, al privatizării, în concordantă si cu
extinderea pietei si consolidarea,
astfel, a economiei de piată prinreglementarea cadrului juridic necesar
dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii, inclusiv prin crearea unor
facilităti”, nu contravine textelor constitutionale sau normelor internationale
invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, sustinerile
părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, ale art. 1alin. (1), precum si ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate,
astfel cum rezultă din încheierea de sesizare.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 12 alin. (1) lit. a) si b), alin. (2) si (3) din
Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea
si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, cu modificările ulterioare,
dispozitii care prevăd:
“(1) Întreprinderile mici si mijlocii au acces la
activele disponibile ale societătilor comerciale si companiilor nationale cu
capital majoritar de stat, precum si ale regiilor autonome, în următoarele
conditii:
a) activele disponibile utilizate de întreprinderile
mici si mijlocii în baza contractului de închiriere, a contractului de locatie
de gestiune sau a contractului de asociere în participatiune, încheiate cu
societătile comerciale si companiile nationale cu capital majoritar de stat,
precum si cu regiile autonome, la data intrării în vigoare a prezentei legi vor
fi vândute, la solicitarea detinătorului, la pretul negociat, stabilit pe baza
raportului de evaluare după deducerea investitiilor efectuate în activ de către
chirias;
b) contractul de închiriere sau contractul de locatie
de gestiune se va transforma, la solicitarea detinătorului, în contract de
leasing, cu clauză irevocabilă de vânzare; […]
(2) Societătile comerciale si companiile nationale cu
capital majoritar de stat, precum si regiile autonome sunt obligate ca, în
termen de 90 de zile de la data depunerii cererilor de către persoanele
interesate, să încheie contracte de vânzarecumpărare prevăzute la alin. (1)
lit. a)-d) sau să asigure accesul prioritar la închirierea, concesionarea sau
leasingul activelor disponibile, în conditiile alin. (1) lit. e).
(3) Vânzarea de active, în conditiile alin. (1), se
poate face si cu plata în rate esalonate pe termen de 3-5 ani, cu un avans de
5-20%.”
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate
aceste texte de lege contravin următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): “România este stat de drept,
democratic si social, în care demnitatea omului, drepturile si libertătile
cetătenilor, libera dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea si pluralismul
politic reprezintă valori supreme si sunt garantate.”;
- Art. 41 alin. (1), alin. (2) teza I si alin. (3):
“(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de
lege, indiferent de titular. […]
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză
de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă
despăgubire.”;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al
unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu
situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a
libertătii.”;
- Art. 135 alin. (1) si (6): “(1) Statul ocroteste
proprietatea. [...]
(6) Proprietatea privată este, în conditiile legii,
inviolabilă.”
De asemenea, se apreciază că este înfrânt art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, potrivit căruia:
“Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză
de utilitate publică si în conditiile prevăzute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului
statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa
folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata
impozitelor ori a altor contributii, sau a amenzilor.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine că dispozitiile art. 12 din Legea
nr. 133/1999 stabilesc căile de sprijin si accesul întreprinderilor mici si
mijlocii la activele disponibile ale societătilor comerciale cu capital
majoritar de stat si ale regiilor autonome. În acest sens activele disponibile
utilizate de întreprinderile mici si mijlocii în baza contractului de
închiriere, a contractului de locatie de gestiune sau a contractului de
asociere în participatiune pot fi vândute, iar contractul în cauză va înceta
sau se va transforma, la cererea detinătorului, în contract de leasing cu
clauză irevocabilă de vânzare. Aceasta nu afectează însă prevederile art. 41
sau pe cele ale art. 135 din Constitutie, ci reprezintă o optiune a politicii
statului în domeniul reformei economice si al strategiei de privatizare, în
deplină concordantă cu prevederile constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit.
b), potrivit cărora “Statul trebuie să asigure: […] b) protejarea
intereselor nationale în activitatea economică, financiară si valutară”.
Nu se poate retine nici critica de neconstitutionalitate
referitoare la încălcarea art. 49 din Constitutie, deoarece dispozitiile care
fac obiectul exceptiei analizate sunt aplicabile unei categorii de persoane
juridice, iar nu cetătenilor.
Aceasta înseamnă că drepturile si libertătile
persoanelor juridice, indiferent de forma lor de organizare ori de faptul că
sunt de drept privat sau public, nu fac obiectul reglementărilor cuprinse în
titlul II din Constitutie. În acest sens este jurisprudenta constantă în
materie a Curtii Constitutionale.
Sunt nefondate si sustinerile potrivit cărora
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (3) din
Constitutie si ale art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Se observă că textul
de lege criticat se armonizează cu acestea si că aceste garantii nu îngrădesc
dreptul statului să adopte legi care să asigure măsuri de protejare a
interesului general.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a) si
b), alin. (2) si (3) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Transmixt” - S.A. din Bistrita în Dosarul nr. 3.381/2001 al
Tribunalului Bistrita-Năsăud - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 19 noiembrie
2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Strategiei nationale privind protectia specială si integrarea socială
a persoanelor cu handicap din România
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Strategia natională privind protectia specială si integrarea socială a persoanelor cu handicap din România, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
31 octombrie 2002.
Nr.
1.215.
ANEXĂ
STRATEGIA NATIONALĂ
privind protectia specială si integrarea socială a
persoanelor cu handicap din România
I. Cadru general
Schimbarea conditiilor sociale si economice în România
a avut un profund impact si asupra persoanelor cu handicap. Pentru a răspunde
acestei provocări este necesară o strategie care să sprijine persoanele cu
handicap pentru a beneficia de oportunitătile care se ivesc ca urmare a acestor
schimbări. Această strategie va trebui să reconcilieze cerintele economiei de
piată cu drepturile de necontestat ale persoanelor cu handicap spre
autodeterminare si participare totală la dezvoltarea propriei tări. Ea va
contribui la crearea unui mediu propice pentru ca persoanele cu handicap să fie
cât mai independente posibil, fără a nega asistenta socială de bază pentru cei
care vor continua să aibă nevoie de sprijin direct pentru a duce o viată
decentă.
Politica viitoare referitoare la persoanele cu
handicap se va baza pe această strategie care trebuie sustinută de o legislatie
adecvată.
Actualmente asistenta socială si protectia specială a
persoanelor cu handicap sunt asigurate de mai multe organisme guvernamentale:
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap (SSPH), Autoritatea
Natională pentru Protectia Copilului si Adoptie (ANPCA), Ministerul
Sănătătii si Familiei (MSF), Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale (MMSS).
Având în vedere dispozitiile art. 1 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 12/2001 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie, aprobată si modificată prin Legea nr. 252/2001,
potrivit cărora ANPCA aplică politicile si elaborează strategiile în domeniul
promovării drepturilor copilului, îngrijirii si protectiei copiilor aflati în
dificultate si a celor cu handicap, strategia propusă de SSPH se află în raport
de complementaritate cu Strategia guvernamentală în domeniul protectiei
copilului în dificultate (2001-2004), aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.
539/2001.
În conformitate cu cerintele internationale o
strategie coerentă în favoarea persoanelor cu handicap trebuie să tintească
spre:
- garantarea unei participări totale si active în
viata comunitătii a persoanelor cu handicap;
- asistarea persoanelor cu handicap pentru a-si
conduce viata independent, în acord cu propriile dorinte;
- prevenirea sau eliminarea aparitiei deficientelor,
prevenirea agravării si diminuarea consecintelor lor;
- prevenirea aparitiei barierelor sociale din calea
persoanelor cu handicap, diminuarea consecintelor barierelor actuale;
- evitarea sau eliminarea oricăror forme negative de
discriminare asupra persoanelor cu dizabilităti.
Pe plan international există următoarele documente
care definesc politica privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu
dizabilităti:
- Carta Socială Europeană revizuită (art. 15 – partea
a doua);
- Regulile standard ale Organizatiei Natiunilor Unite
privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap - 1993;
- Rezolutia Consiliului Europei si a reprezentantilor
guvernelor tărilor membre în cadrul Consiliului privind Egalizarea Sanselor
pentru Persoanele cu Handicap (97/C 12/01) din 1996;
- Recomandarea Consiliului Europei nr. R (92) pentru o
politică coerentă pentru egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap
(1992);
- Conventia Organizatiei Internationale a Muncii 159
pentru instruirea si angajarea persoanelor cu handicap (1983);
- Programul mondial de actiune privind persoanele cu
handicap, adoptat de Adunarea Generală O.N.U. prin Rezolutia nr. 37/52 din 3
decembrie 1982.
Considerăm ca obiectiv primordial pentru tara noastră
adoptarea unei strategii nationale bazate pe aceste documente internationale.
Scopul acestei strategii este coordonarea eforturilor tuturor organismelor guvernamentale
si neguvernamentale implicate în sprijinirea persoanelor cu handicap. Fiecare
dintre ministerele implicate are propria lui strategie, propriile lui programe,
ceea ce conduce la evidentierea a două priorităti strategice: a) definirea
unitară a persoanei cu handicap, definitie acceptată de toate institutiile
guvernamentale; si b) recenzarea cât mai corectă a persoanelor cu handicap după
criterii simple, usor de utilizat de către recenzori. Ceea ce lipseste este o
strategie natională, cu o viziune
holistică, interdisciplinară si intersectorială, care să armonizeze aceste
strategii ministeriale, să le îmbine si să exprime vointa Guvernului României
de a-si alinia politica standardelor internationale în acest domeniu.
II. Terminologie
Problematica handicapului constituie un câmp semantic
complex si în evidentă schimbare. Precizarea câtorva notiuni de bază este utilă
deoarece conceptul reflectă conceptia despre ceva.
1. Conceptele de deficientă, incapacitate, handicap
1.1. Termenul deficientă reunifică absenta,
pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei functii (anatomică,
fiziologică sau psihologică) a persoanei. Deficienta poate fi rezultatul unei
maladii, al unui accident, dar si al unor conditii negative de mediu.
1.2. Incapacitate desemnează un număr de
limitari functionale cauzate de deficiente fizice, intelectuale, senzoriale, de
conditii de sănătate ori de mediu. Limitările pot fi partiale sau totale si nu
permit ca o activitate să fie îndeplinită în limitele considerate normale
pentru o fiintă umană.
1.3. Termenul handicap se referă la
dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua
parte la viata comunitătii la un nivel echivalent cu ceilalti membri. El
descrie interactiunea dintre persoana cu dizabilităti si mediu.
Din perspectiva acestui concept, conform legislatiei
în vigoare în acest domeniu, persoanele cu handicap sunt acele persoane
pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice,
mentale, le împiedică total sau le limitează accesul cu sanse egale la viata
socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali si culturali
proprii, necesitând măsuri de protectie specială în sprijinul integrării lor
sociale si profesionale.
2. Conceptele de recuperare, reabilitare, abilitare
2.1. Reabilitarea se referă la un proces
destinat a da posibilitatea persoanelor cu deficientă să ajungă la niveluri
functionale fizice, psihice si sociale corespunzătoare, furnizându-le acestora
instrumentele cu ajutorul cărora îsi pot schimba viata în directia obtinerii
unui grad mai mare de independentă în societate.
2.2. Termenul recuperare, specific României,
are în esentă o semnificatie echivalentă, având însă o încărcătură mai
puternică medicală si socială.
2.3. Există tendinta de a utiliza în cuplu notiunile abilitare-reabilitare,
prima referindu-se la acele functii care nu mai pot fi recuperate. În schimb,
prin mecanismele de compensare se pot forma abilităti, capacităti bazale pentru
integrarea socială si profesională.
3. Conceptul cerinte educative speciale a fost
introdus în terminologia UNESCO în anul 1990 si desemnează acele necesităti
educationale complementare obiectivelor generale ale educatiei si învătământului, care solicită o educatie
adaptată particularitătilor individuale si/sau caracteristicilor unei anumite
deficiente de învătare, precum si o interventie specifică.
4. Conceptul sanse egale reprezintă rezultatul
prin care diferite sisteme ale societătii si mediului, precum serviciile,
activitătile, informarea si documentarea, sunt puse la dispozitia tuturor, în
particular a persoanelor cu dizabilităti.
5. Termenul egalizarea sanselor (crearea de
sanse egale) este procesul prin care diferitele sisteme sociale si de mediu
(infrastructură, servicii, activităti informative, documentare) devin
accesibile fiecăruia si, în special, persoanelor cu handicap.
6. Termenul servicii de sprijin se referă la
acele servicii care asigură atât independentă în viata de zi cu zi a persoanei
cu handicap, cât si exercitarea drepturilor ei (dispozitive de asistare,
servicii de interpretare, asistent personal, servicii de îngrijire comunitară,
servicii de asistentă psihopedagogică si de specialitate pentru copiii cu
deficiente integrati în scoala publică).
7. Protectia
specială cuprinde totalitatea actiunilor întreprinse de societate în
vederea diminuării sau chiar înlăturării consecintelor pe care deficienta
cauzatoare de handicap (considerată factor de risc social) o are asupra
nivelului de trai al persoanei cu handicap.
Se doreste ca termenii: invalid, irecuperabil,
needucabil, inapt/incapabil de muncă să nu mai fie folositi în
caracterizarea persoanelor cu dizabilităti, deoarece acesti termeni nu
reprezintă realitatea si aduc prejudicii demnitătii umane.
Conform ultimelor cerinte ale Organizatiei Mondiale a
Sănătătii (OMS), SSPH sustine armonizarea terminologiei românesti din
domeniul persoanei cu handicap prin raportare la Clasificarea Internatională a
Functionării Dizabilitătii si Sănătătii, adoptată si aprobată la data de 22 mai
2001 de cea de-a 25-a Sesiune Generală a OMS (prin Rezolutia WHA 54.21).
III. Prezentarea Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap
Secretariatul de Stat pentru Handicapati a fost
înfiintat la data de 1 noiembrie 1990 prin Hotărârea Guvernului nr. 1.100/1990
privind înfiintarea Secretariatului de Stat pentru Handicapati. Denumirea sa si
structura organizatorică au fost modificate prin Hotărârea Guvernului nr.
939/1997 privind reorganizarea si functionarea Secretariatului de Stat pentru
Handicapati, devenind Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare, în subordinea Ministerului Sănătătii si Familiei se
reorganizează Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică,
condus de un secretar de stat. Art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 22/2001
prevede că Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap este organul de specialitate al administratiei
publice centrale care realizează coordonarea, îndrumarea si controlul
activitătii de protectie a persoanelor cu handicap, precum si integrarea
socială a acestora.
Art. 11 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 22/2001
prevede că SSPH are ca atributii principale:
a) elaborarea si supunerea spre aprobare ministrului
sănătătii si familiei a strategiei guvernamentale în domeniul protectiei
persoanelor cu handicap, adulti si minori, în conformitate cu principiile si
normele internationale;
b) organizarea, coordonarea si controlul realizării
măsurilor de protectie specială a persoanelor cu handicap si a programelor
privind strategia guvernamentală în domeniul respectiv;
c) finantarea sau cofinantarea proiectelor care pun în
practică strategia guvernamentală în domeniul protectiei persoanelor cu
handicap.
Din perspectiva acestor atributii Secretariatul de
Stat pentru Persoanele cu Handicap îsi asumă
responsabilitatea de institutie guvernamentală cu rol integrator în
sistemul de protectie specială a persoanelor cu handicap din România si
implementează Strategia natională privind protectia specială si integrarea
socială a persoanelor cu handicap în România prin elaborarea Planului national
de actiune pe perioada 2002-2005.
IV. Baza legislativă română si europeană
a) Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999
privind protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie
1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 519/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 29 iulie 2002;
b) Hotărârea Guvernului nr. 427/2001 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind conditiile de încadrare, drepturile si
obligatiile asistentului personal al persoa nei cu handicap,publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 232 din 7 mai 2001;
c) Hotărârea Guvernului nr. 696/2001 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind finantarea proiectelor în domeniul protectiei
speciale a persoanelor cu handicap si administrarea unitătilor finantate în
comun de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de
activitate protectia specială a persoanelor cu handicap, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 6 august 2001;
d) Regulile standard - O.N.U.;
e) Recomandări si rezolutii ale Uniunii Europene;
f) Carta
Socială Europeană, revizuită, art. 15.
Rezolutii ale Uniunii Europene
Nr.crt. |
Rezolutii, concluzii, recomandări |
Legislatie română |
Observatii |
1. |
Recomandarea
Consiliului nr. 98/376/EC din 4 iunie 1998 privind acordarea permiselor de
parcare persoanelor cu handicap |
Cap. III art. 16
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 519/2002 |
Nu a fost introdus
încă un model de permis de parcare bazat pe un model de comunitate standard
pentru persoanele cu handicap |
2. |
Rezolutia
Consiliului nr. 92/124 din 10 decembrie 1991 privind implementarea unui program de actiune comunitar în vederea
lărgirii accesibilitătii la transport a persoanelor cu handicap |
Cap. III art. 11
alin. (1), art. 13 alin. (2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 17 alin. (2),
(3) si (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 519/2002 |
În curs de
armonizare |
3. |
Rezolutia
Consiliului nr. 90/703 (02) din 31 mai 1990 privind integrarea copiilor si
tinerilor cu handicap într-un sistem de educatie |
Art. 18 alin. (1)
lit. a), b), c), d), e) si f), alin. (2) lit. a), b) si c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 519/2002 |
În curs de armonizare |
4. |
Rezolutia
Consiliului nr. 97/113 din 20 decembrie 1996 privind egalitatea sanselor
persoanelor cu handicap |
Cap. I art. 1 alin.
(1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu
modificări sI completări prin Legea nr. 519/2002 |
În curs de
armonizare |
5. |
Recomandarea
Consiliului nr. 86/379/EEC din 24 iulie 1986 privind încadrarea în muncă a
persoanelor cu handicap |
Cap. VII din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 519/2002 |
În curs de
armonizare |
6. |
Concluziile
Consiliului nr. 89 din 12 iunie 1989 privind angajarea persoanelor cu
handicap |
Cap. VII din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 519/2002 |
În curs de
armonizare |
7. |
Rezolutia
Consiliului nr. 74/709 din 27 iunie 1974 privind stabilirea unui program de
actiune în vederea reabilitării
vocationale a persoanelor cu handicap |
|
Nu a fost
armonizată. |
1. Concept
Alegerea - posibilitatea persoanei cu
handicap de a alege cum, unde, cu cine, de a lua hotărâri privind viata sa.
2. Scop
Cresterea calitătii vietii persoanelor cu handicap
3. Grupuri tintă
A. Copii cu handicap (0-18 ani) aflati în familie, în
structuri rezidentiale, în structuri alternative
B. Tineri cu handicap (18-26 ani) aflati în familie,
în structuri rezidentiale, în structuri alternative
C. Adulti cu handicap de vârstă activă, integrati sau
nu în muncă
D. Adulti după vârsta de pensionare, care au
certificat de încadrare într-o categorie de handicap
E. Familii cu risc de nastere a copilului cu
deficiente.
4. Principii directoare
Această strategie este bazată pe următoarele
principii:
1. Principiul egalizării sanselor, stabilit de
Regulile standard ale Natiunilor Unite privind egalizarea sanselor pentru
persoanele cu handicap:
a) principiul egalitătii drepturilor implică faptul că
nevoile fiecărui individ sunt de importantă egală, că acele nevoi trebuie să
fie baza de planificare a societătilor si că toate resursele trebuie să fie în
asa fel exploatate încât să asigure fiecărui individ sanse egale de participare
la viata societătii;
b) principiul egalizării sanselor: principiu prin care
toti cetătenii, în particular persoanele cu handicap, pot avea acces la
diversele sisteme ale societătii: cadru material, servicii, informatii,
documentare, activităti;
c) principiul asigurării serviciilor de sprijin:
persoanele cu handicap sunt membre ale societătii si au dreptul să rămână în
comunitatea locală. Ele trebuie să primească sprijinul de care au nevoie la
nivelul obisnuit al structurilor de educatie, sănătate, angajare în muncă si
servicii sociale;
d) principiul obligatiilor egale: deoarece persoanele
cu ha ndicap obtin drepturi egale, ele vor trebui să aibă siobligatii egale.
Atunci când aceste drepturi sunt obtinute, societătile trebuie să îsi crească
asteptările din partea persoanelor cu dizabilităti. Ca parte a procesului de
egalizare a sanselor, trebuie elaborate prevederi care să sprijine persoanele
cu handicap în preluarea totală a responsabilitătii, ca membre ale societătii.
2. Principiul descentralizării si responsabilizării
comunitătii, care se bazează atât pe întărirea si dezvoltarea serviciilor
publice specializate existente, cât si pe crearea altor servicii comunitare
care să se afle în subordinea consiliilor locale si consiliilor judetene.
3. Principiul solidaritătii, potrivit căruia
comunitatea participă la sprijinirea persoanelor cu handicap care nu îsi pot
asigura, total sau partial, nevoile sociale, pentru mentinerea si întărirea coeziunii
sociale.
4. Principiul interventiei intersectoriale si
interdisciplinare, potrivit căruia protectia specială si integrarea socială a
persoanelor cu handicap sunt abordate în contextul politicilor sociale,
familiale si educationale. Abordarea si rezolvarea problemelor în acest domeniu
presupun colaborarea si coordonarea tuturor factorilor responsabili -
intersectorialitate si interdisciplinaritate.
5. Principiul parteneriatului, potrivit căruia
institutiile publice centrale si locale împreună cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap cooperează în vederea integrării
în societate a persoanelor cu handicap.
6. Principiul stimulării persoanelor cu handicap de a
duce o viată independentă.
Strategia natională privind protectia specială si
integrarea socială a persoanelor cu handicap doreste să reliefeze căile si
mijloacele pentru a pune treptat în practică aceste principii în România.
5. Obiective prioritare
II. Reforma administrativă a SSPH
II. Reforma institutională
I. Reforma administrativă a SSPH
Ca parte a reformei administrative a întregului
Guvern, reforma administrativă a SSPH se bazează pe următoarele principii:
1. respect fată de persoana cu handicap;
2. separarea functiilor politice de cele
administrative;
3. definirea clară a rolurilor, responsabilitătilor si
relatiilor SSPH cu celelalte institutii;
4. comunicare, flexibilitate si transparentă.
Reforma administrativă are drept obiectiv consolidarea
administratiei publice centrale si locale prin:
1. reforma cadrului normativ bazată pe principiul
unitătii si coerentei, în vederea obtinerii unui sistem integrat de acte
normative în domeniul protectiei persoanelor cu handicap, în deplină
concordantă cu prevederile Constitutiei României, cu legislatia Comunitătii
Europene, ale conventiilor internationale. Vor fi reanalizate documentele
internationale ratificate de România, pentru a se îndepărta carentele de
traducere. Se va urmări totodată si transferarea de competente si
responsabilităti către autoritătile locale, în contextul general al
descentralizării activitătii de protectie a persoanelor cu handicap, printr-o
colaborare între SSPH, ANPCA, Ministerul Educatiei si Cercetării (MEC),
MMSS, Ministerul Tineretului si Sportului (MTS), Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) si autoritătile publice
locale în conditiile Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificările si completările ulterioare;
2. îmbunătătirea capacitătii manageriale la nivelul
SSPH si în unitătile subordonate, prin definirea clară a rolurilor si
responsabilitătilor compartimentelor de specialitate, descentralizarea unor
activităti, crearea unui corp stabil de
functionari publici competenti si neutri din punct de vedere politic, care să
aibă “spiritul serviciului public”;
3. modernizarea sistemului de monitorizare a
promovării si respectării drepturilor persoanelor cu handicap, prin
informatizarea retelei SSPH, instruire de specialitate (măsură inclusă în
Programul national de aderare a României la Uniunea Europeană);
4. managementul eficient al centrelor de tip
rezidential aflate în coordonarea SSPH, cu restructurarea activitătilor prin
trecerea accentului de pe serviciile medicale pe cele de recuperare si
integrare socială;
5. diversificarea serviciilor publice cu orientare pe
informare, educare, comunicare, prin înfiintarea atât la nivel central, cât si
local a serviciilor de consultantă si consiliere;
6. elaborarea standardelor de calitate pentru
serviciile publice specializate;
7. demedicalizarea sistemului si înfiintarea infrastructurii
de interventie socială, înlocuind treptat comisiile de expertiză medicală cu
comisiile de integrare socioprofesională.
II. Reforma institutională
Reforma institutională este un proces alcătuit din 4
etape care se desfăsoară în acelasi timp, complementar si integrat:
1. prevenirea institutionalizării;
2. restructurarea institutională;
3. dezvoltarea sistemului alternativ de asistentă si
protectie specială;
4. dezinstitutionalizarea.
1. Prevenirea institutionalizării este deosebit de
importantă. Pentru aceasta este imperios necesar să se creeze servicii de
sprijin al vietii independente în familie, precum si servicii rezidentiale pe
baze comunitare de tip familial, atât pentru copii, cât si pentru adulti cu
handicap.
Experienta demonstrează că prevenirea
institutionalizării, îndeosebi pentru copii, este mai eficientă, inclusiv din
punct de vedere economic.
Prevenirea institutionalizării presupune câteva
aspecte prioritare:
a) limitarea si stoparea intrărilor rezidentiale;
b) ajutor familial;
c) informare-consiliere familială;
d) servicii de urgentă - risc de institutionalizare
pentru persoanele cu handicap.
2. Restructurarea institutională
Pe termen scurt va fi elaborat si implementat un
program urgent de restructurare institutională pentru institutiile existente
ale SSPH în colaborare cu experti internationali.
Acest program va urmări:
a) umanizarea institutiilor existente prin schimbarea
atitudinii fată de beneficiari;
b) stabilirea clară a obiectivelor si a mandatului
fiecărei institutii;
c) revizuirea criteriilor de admitere în institutii;
d) elaborarea si asigurarea standardelor minime de
viată în institutii;
e) schimbarea conceptiei manageriale a directorilor
acestor institutii, în concordantă cu orientările din politica
actuală internatională în domeniul dizabilitătii. Se
va trece
de la abordarea strict medicală, pasivă, la cea
interdisciplinară, activă, cu accent pe cresterea calitătii vietii
beneficiarilor;
f) reechilibrarea structurii de personal în institutii
din
perspectiva abilitării si integrării persoanelor cu
handicap;
g) cresterea numărului de personal specializat în
functiile de asistenti sociali, psihologi, instructori
de ergoterapie, terapeuti ocupationali, kinetoterapeuti, pedagogi
de recuperare, logopezi, profesori de educatie specială,
pedagogi etc.;
h) acordarea de atentie selectionării si motivării
personalului (sistem coaching) în cadrul institutiei. Pregătirea profesională a
personalului se va face din perspectiva reformei sistemului de protectie a
persoanelor cu handicap, în sensul demedicalizării serviciilor către persoana
asistată, al diversificării serviciilor, al deschiderii institutiei către
comunitate;
i) întocmirea si aplicarea planurilor de interventie
individualizate, planurilor de interventie personalizate pentru fiecare
beneficiar, bazate pe nevoile si potentialul fiecăruia.
Scopul planurilor va fi atingerea potentialului maxim
al fiecărei persoane;
k) initierea programelor de formare profesională a
personalului din institutii;
l) transformarea unitătilor existente din unităti
pasive, de internare si supraveghere medico-socială a persoanelor cu handicap,
în unităti care duc o politică activă de integrare socioprofesională a
persoanelor cu handicap; stabilirea unei legături puternice si permanente cu
familia persoanei aflate în îngrijire;
monitorizarea acestei legături de către specialisti în domeniu, având ca
rezultat cresterea gradului de integrare socială.
Pe termen lung institutiile cu un număr de peste 50 de
asistati vor fi transformate treptat, scopul final fiind desfiintarea lor. Ca
un obiectiv pe termen lung va fi realizat un plan individualizat pentru o
restructurare treptată a institutiilor rezidentiale de stat.
Aceasta va fi posibilă doar când se va oferi o
alternativă de îngrijire în cadrul comunitătii. Personalul care lucrează în
aceste institutii va fi recalificat astfel încât să intre în noile servicii
comunitare.
Se va pregăti o retea de specialisti care să evalueze
cazurile ce vor fi integrate în comunitate si să asigure legătura dintre
institutie si serviciile pe baze comunitare.
Aceste alternative vor duce la cresterea calitătii
vietii rezidentilor si la reducerea substantială a costurilor.
3. Dezvoltarea sistemului alternativ de
asistentă-protectie specială Abordarea acestei problematici se bazează pe o
viziune sistemică, care reglementează cele 3 aspecte importante:
a) cronologic - sistemul trebuie să cuprindă servicii
pentru beneficiari de la nastere (si prenatal) până la vârsta a III-a, precum
si pentru familiile lor;
b) formativ - sistemul trebuie să ofere conditii de
abilitare-reabilitare-educare pentru beneficiari, din perspectiva cresterii
gradului de autonomie necesar pentru traiul independent si a integrării
socioprofesionale;
c) integrativ - sistemul de servicii al SSPH trebuie
să fie complementar si armonizat cu sistemele celorlalte institutii
guvernamentale si neguvernamentale centrale si locale, prin standardele de
calitate si prin forma de acreditare, pentru a se evita suprapunerea
serviciilor, risipa de resurse financiare, umane si pentru acoperirea eficientă
la nivel national, rural si urban, a tipurilor de servicii.
4. Dezinstitutionalizare
Este un proces complementar primelor 3 aspecte
prezentate si se bazează pe 3 etape importante:
a) evaluarea serviciilor existente;
b) initierea serviciilor noi pentru grupe de vârstă si
tipuri de deficiente care nu se regăsesc în sistem până în prezent si care vor
fi promovate prin servicii-pilot;
c) dezvoltarea serviciilor existente si colaborarea cu
organizatiile neguvernamentale, române si străine, care au dovedit o implicare
reală, profesionistă si eficientă în ultimii ani.
Acest sistem trebuie să cuprindă tipurile de servicii
si de centre prezentate mai jos:
- Centre:
1. centre-pilot;
2. centre de îngrijire si asistentă;
3. centre de recuperare si reabilitare;
4. centre de integrare prin terapie ocupatională;
5. locuinte protejate, de tip familial;
6. centre de zi;
7. centre de interventie timpurie.
- Servicii:
1. servicii de preventie si interventie timpurie;
2. educatie si scolarizare la domiciliu a persoanelor
nedeplasabile;
3. servicii de terapie si recuperare la domiciliu;
4. servicii de prevenire a abandonului, prin
monitorizare, asistentă si sprijin pentru femeia gravidă;
5. servicii rezidentiale de tip familial;
6. orice alte servicii care să conducă la bunăstarea
persoanei cu handicap alături de familia sa.
6. Domenii sectoriale
A. Social-medical
Colaboratori: MSF, MMSS, MEC, ANPCA, consiliile
judetene, consiliile locale si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti
Obiective generale:
1. consiliere si informare familială, constientizarea
factorilor de risc în aparitia handicapului;
2. preventia aparitiei handicapului si preventia
institutionalizării;
3. depistarea precoce si interventia timpurie;
4. dezvoltarea retelei de servicii de recuperare si
terapie (pediatru, psiholog, logoped, kinetoterapeut etc.);
5. asigurarea unui sistem eficient de tratament si
medicatie;
6. asigurarea unui sistem eficient pentru construirea
si distribuirea dispozitivelor de asistare: proteze, orteze, aparatură si
materiale ajutătoare compensatorii, aparatură de semnalizare vizuală, aparate
ortopedice, dispozitive de mers, scaune rulante etc.
Obiective specifice:
1. consiliere si informare familială pre- si
postnatal;
2. interventia timpurie si recuperare pentru segmentul
de vârstă cuprins între 0-3 ani;
3. formarea si implicarea specialistilor de educatie
specială pentru segmentul de vârstă cuprins între 0-3 ani;
4. formarea si specializarea asistentilor sociali -
responsabili de caz - pentru interventia si suportul familial (0-3 ani);
5. dezvoltarea serviciilor individualizate: asistent
personal, servicii de îngrijire la domiciliu (ajutor în gospodărie, masă la
domiciliu, servicii de infirmerie, interpreti etc.), servicii de suport
familial pe termen scurt, în situatii de criză;
6. colaborarea la dezvoltarea serviciilor de asistentă
socială comunitară, prin profesionalizarea asistentilor sociali - responsabili
de caz.
B. Psihopedagogic-formativ-vocational
Colaboratori: MEC, ANPCA, consiliile judetene, consiliile
locale si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti
Principii:
Strategia natională pentru copii si tineri cu handicap
are la bază ideea educatiei pentru toti si pentru fiecare.
1. Scolile trebuie să includă în procesul de învătământ
toti copiii, indiferent de gravitatea si tipul deficientei/handicapului sau de
locul în care se află fiecare, prin promovarea educatiei inclusive.
2. Interventia timpurie trebuie să fie o preocupare
principală a educatiei speciale.
3. Eliminarea etichetărilor, stigmatizărilor pentru
anumite grupuri de deficienti ca fiind “noneducabili”. Acest fapt are ca urmare
desfiintarea excluderii anumitor persoane de la educatie.
4. Alocarea resurselor materiale necesare educatieicopiilor
cu cerinte educative speciale trebuie să se facă pe principiul “resursa urmează
copilul”, indiferent de forma de învătământ pe care o frecventează.
5. Promovarea educatiei prin sport si cultură fizică
trebuie să se facă prin sustinerea manifestărilor sportive pentru persoanele cu
handicap, participarea la jocurile paralimpice nationale si internationale.
Obiective generale:
Copiii si tinerii din familii:
a) identificarea elevilor cu nevoi speciale atât în
mediul urban, cât si în cel rural si acordarea tuturor serviciilor de sprijin
în conformitate cu principiul “resursa urmează copilul”;
b) monitorizarea gradului de accesibilitate
arhitecturală din scolile speciale si din scolile publice;
c) participarea la elaborarea si aplicarea
curriculumului national pentru copii cu nevoi speciale (metodologii, planuri de
învătământ etc.);
d) realizarea unui sistem eficient de formare,
orientare profesională si angajare în muncă, prin colaborarea dintre scolile
postliceale de pregătire a copiilor si tinerilor cu nevoi educative speciale,
Agentia Natională de Ocupare a Fortei de Muncă, ateliere protejate si agenti
economici.
Educarea si formarea copiilor, tinerilor si adultilor
cuhandicap din institutiile de interes public pentru protectia specială a
persoanelor cu handicap:
a) abordarea metodologiei de educare si abilitare din
perspectiva integrării sociale, a vietii independente sau cu grad cât mai redus
de dependentă, precum si a profesionalizării;
b) schimbarea atitudinii si a mentalitătii factorilor
de conducere si de decizie din centrele de recuperare;
c) schimbarea comportamentului personalului de
îngrijire din centrele institutionalizate.
C. Orientarea, formarea profesională si angajarea
în muncă
Colaboratori: MMSS, Agentia Natională pentru Ocuparea
Fortei de Muncă (ANOFM), Ministerul Administratiei Publice (MAP),
MEC, Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor (CNFPA)
Abordarea pregătirii profesionale se face din
perspectiva respectării principiilor economiei de piată.
1. Instruirea profesională adecvată si măsurile de
reabilitare vor fi făcute disponibile pentru toate categoriile de persoane cu
handicap, iar munca si oportunitătile de angajare pentru acestea vor fi
promovate pe piata deschisă a muncii atât în mediul urban, cât si în mediul
rural. Se va sustine politica de educatie si formare profesională initială,
propusă de MEC pentru a se asigura continuitatea si coerenta politicii de
instruire a copiilor si tinerilor cu dizabilităti.
2. Instrumentele existente ale pietei muncii, scheme,
modalităti si programe de formare profesională si măsuri de promovare a
angajării vor fi accesibile si persoanelor cu handicap. În măsura în care este
posibil, va fi aplicat principiul “libertatea alegerii” cu privire la formarea
profesională si angajare. Ca o consecintă, stabilirea sau excluderea dintr-un
anumit domeniu sau profesie pe motivul dizabilitătii, vârstei, sexului va
constitui o încălcare a drepturilor omului. Orice legislatie sau directivă
existentă în acest sens va fi abrogată.
3. Persoana cu handicap si, dacă este necesar, familia
sau reprezentantul său participă la ansamblul măsurilor luate în vederea
orientării sale profesionale.
Obiective generale:
1. ca parte a politicii active de angajare trebuie
stability un dialog social cu si între firme si organizatii nonguvernamentale
privind instruirea profesională si angajarea persoanelor cu handicap;
2. programele de actiune trebuie să includă măsuri
pentru proiectarea si adaptarea locurilor de muncă în asa fel încât acestea să
devină accesibile persoanelor cu diferite handicapuri/deficiente;
3. dezvoltarea si crearea locurilor de muncă astfel
încât acestea să fie însotite de sprijin activ si de măsuri de sustinere
specifice si individualizate pentru a ajuta persoana cu handicap, dar si
angajatorul dispus să o încadreze;
4. elaborarea unui plan national de evaluare,
orientare si formare profesională în colaborare cu ANOFM.
Obiective specifice:
1. crearea unei baze de date la nivel judetean pentru
evidentierea potentialului fortei de muncă în rândul persoanelor cu handicap;
2. cursuri de calificare pentru persoanele cu handicap
(inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap în colaborare
cu directiile de muncă si solidaritate socială judetene);
3. studii zonale privind cererea si oferta pe piata
muncii pentru persoanele cu handicap - marketing social;
4. dezvoltarea unei retele de specialisti pentru
consiliere si informare privind locurile de muncă pentru persoanele cu
handicap;
5. încadrarea în muncă a persoanelor se poate face:
a) în mediul obisnuit de muncă, cu sau fără protejarea
locului de muncă;
b) în unitătile protejate;
c) prin muncă la domiciliu;
d) în unitătile de terapie ocupatională.
6. Concretizarea sistemului activ de sprijin printr-o
varietate de măsuri:
a) împrumuturi si garantii pentru întreprinderile mici
si mijlocii;
b) contracte exclusive;
c) drepturi prioritare de productie;
d) scutire de la plata taxelor vamale si a T.V.A.,
conform prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 519/2002;
e) scutire de la plata impozitului pe profit, conform
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 519/2002;
f) sprijin tehnic (consultantă tehnică);
g) subventionarea partială a locurilor de muncă
adaptate;
h) acordarea de credite bancare pentru unitătile
protejate (necesare aprovizionării cu materiale, dotării cu utilaje moderne,
reutilării etc.).
D. Accesibilităti
Colaboratori: MLPTL, MAP, MEC
1. La mediul fizic:
Monitorizarea aplicării art. 11-17 din cap. III
Accesibilităti pentru persoanele cu handicap – din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 102/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
519/2002, referitoare la:
a) normativul privind adaptarea clădirilor civile si spatiului
urban aferent, inclusiv în mediul rural (scoli, primării, magazine, biserici
etc.), la exigentele persoanelor cu handicap;
b) accesibilizarea telefoanelor publice;
c) recunoasterea limbajului mimico-gestual;
d) organizarea si semnalizarea spatiilor de parcare;
e) achizitionarea mijloacelor de transport public,
accesibile pentru toti;
f) montarea sistemelor de semnalizare sonoră si
vizuală pentru persoanele cu handicap.
2. La informare, educatie, cultură
a) initierea dezvoltării unor centre de Internet,
accesibile arhitectural, cu aparatură informatizată adaptată si pentru
persoanele cu diferite tipuri de deficientă;
b) organizarea de spectacole de teatru, operă,
operetă, concerte în spatii accesibile.
E. Asistentă financiară
Colaboratori: MMSS, Ministerul Finantelor Publice (MFP)
Obiective generale:
- egalizarea sanselor pe termen lung va duce la
trecerea unei părti din categoria persoanelor cu handicap din beneficiari ai
asistentei sociale în cetăteni cu drepturi si obligatii, precum si în categoria
persoanelor cu grad redus de dependentă sociofinanciară.
Obiective specifice:
1. modificarea sistemului de încadrare a persoanelor
cu handicap în categorii, prin introducerea în paralel a unui sistem procentual
de evaluare a capacitătii de integrare socială;
2. organizarea comisiilor de integrare
socioprofesionale a persoanelor cu handicap si a metodologiei de evaluare,
conform normelor internationale în domeniu;
3. asigurarea respectării drepturilor la prestatii
sociale în bani, reprezentate de ajutoarele speciale si alte facilităti
prevăzute de legi speciale.
F. Cercetare si statistică
Colaboratori: Institutul National de Studii si
Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap (INSSPPH), MSF,
MEC, MMSS, Institutul National pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii (INIMM),
MAP
Obiective generale:
1. initierea unor programe de cercetare în domeniul
problemelor sociale si economice care afectează atât viata persoanelor cu
handicap, cât si a familiilor acestora;
2. adoptarea terminologiei si criteriilor unice pentru
efectuarea recensământului persoanelor cu handicap.
Obiective specifice:
1. colectarea datelor statistice: demografice,
familiale, legate de natura si originea handicapului, scolarizare, ocupatie,
locuintă, servicii specializate folosite, natura si nivelul veniturilor etc.;
2. prelucrarea acestor date de către institutiile de
cercetare statistică.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
suplimentarea bugetului Ministerului de Interne pe anul 2002, pentru
Inspectoratul General
al
Corpului Pompierilor Militari, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 20 din
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al
art. 21 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. -
(1) Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului de Interne pe anul 2002, din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, cu suma de 10 miliarde
lei, pentru dotarea Centrului de Studii, Experimentări si Specializare pentru
Prevenirea si Stingerea Incendiilor din cadrul Inspectoratului General al
Corpului Pompierilor Militari, cu aparatele de încercare necesare, conform
standardelor prevăzute în Decizia Comisiei Europene nr. 2000/147/CE din 8
februarie 2000 referitoare la clasificarea performantelor de reactie la foc a
produselor pentru constructii.
(2) Cu suma prevăzută la alin. (1) se suplimentează
bugetul Ministerului de Interne pe anul 2002 la capitolul
Ordine publică
si sigurantă natională”, titlul VII “Cheltuieli de capital”.
Art. 2. - Nominalizarea aparatelor ce se
achizitionează se efectuează de către Ministerul de Interne prin Inspectoratul
General al Corpului Pompierilor Militari.
Art. 3. - Se autorizează Ministerul Finantelor Publice
să introducă modificările ce decurg din aplicarea prezentei hotărâri în
structura bugetului de stat si în bugetul Ministerului de Interne pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 noiembrie 2002.
Nr.
1.281.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
finantarea din bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării pe anul 2002 a
lucrărilor de executie pentru unele obiective de investitii, consolidări si
reabilitări de immobile din învătământul preuniversitar
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 167 alin.
(6) din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, precum si al anexei nr. 3/27/28 la Legea bugetului de
stat pe anul 2002 nr. 743/2001, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă finantarea din bugetul
Ministerului Educatiei si Cercetării pe anul 2002 a lucrărilor de executie
pentru unele obiective de investitii, consolidări si reabilitări de imobile din
învătământul preuniversitar, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 noiembrie 2002.
Nr.
1.282.
ANEXĂ
OBIECTIVE DE INVESTITII, CONSOLIDĂRI SI REABILITĂRI DE
IMOBILE
din învătământul preuniversitar, care se finantează în
anul 2002 din bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării
Nr. crt. |
Judetul |
Denumirea obiectivului de investitii, a lucrării de
consolidare sau de reabilitare (mii lei) |
Suma alocată în 2002 |
|
TOTAL |
11.700.000 |
|
1. |
Arges |
Reabilitarea
instalatiei de încălzire centrală la Grupul Scolar Forestier Rucăr |
750.000 |
2. |
Gorj |
Reabilitarea
instalatiei de încălzire centrală la Grupul Scolar Industrial Baia de Fier |
500.000 |
|
|
Reabilitarea
corpului internat la Grupul Scolar “O.C. Tâslăuanu” din Toplita |
1.700.000 |
|
Odorheiu
Secuiesc |
Reabilitarea
sistemului de încălzire centrală la Liceul Teoretic “Tamasi Aron” |
1.700.000 |
3. |
Harghita
|
Reabilitarea
Colegiului Tehnic
“Batthyany Ignac” Gheorgheni |
1.400.000 |
|
|
Reabilitarea
Scolii Generale “Csiby Andor” Ditrău |
300.000 |
|
|
Introducerea
gazului metan la internatul, cantina si atelierele Grupului Scolar “Liviu
Rebreanu” din Bălan |
700.000 |
4. |
Iasi |
Reabilitarea
scolii Răchiteni, comuna Mircesti |
500.000 |
5. |
Suceava
|
Reabilitarea
a 3 clădiri ale Scolii Generale “Petru Musat” Siret: |
|
|
|
-
clădire, str. Alexandru cel Bun |
2.500.000 |
|
|
-
clădire, cartier Pădureni |
700.000 |
|
|
-
clădire, cartier Mănăstioara |
800.000 |
6. |
Vâlcea |
Reabilitarea
instalatiei de încălzire centrală la scoala Bărbuceni, comuna Prundeni |
150.000 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii
“Dezvoltarea utilitătilor municipale - sisteme de încălzire în municipiul
Ploiesti - etapa a III-a, judetul Prahova”
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 16
alin. (8) din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului
de investitii “Dezvoltarea utilitătilor municipale sisteme de încălzire în
municipiul Ploiesti - etapa a III-a, judetul Prahova”, prevăzuti în anexa*)
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Finantarea obiectivului de investitii se
face potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 38/1997 pentru ratificarea
Acordului de împrumut (Proiectul de conservare a energiei termice) dintre
România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Londra
la 13 aprilie 1997, aprobată cu modificări prin Legea nr. 205/1997.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 noiembrie 2002.
Nr.
1.283.
*) Anexa
se comunică Ministerului Administratiei Publice si Ministerului Finantelor
Publice.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unor constructii aflate în administrarea Ministerului Apărării
Nationale din domeniul public al statului în domeniul privat al statului
În temeiul
art. 107 din Constitutie, al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu completările
ulterioare, precum si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea
procesului de scoatere din functiune, casare si valorificare a activelor
corporale care alcătuiesc domeniul public al statului si al unitătilor
administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul public al statului
în domeniul privat al statului a unor constructii aflate în administrarea
Ministerului Apărării Nationale, amplasate în incinta imobilelor identificate
potrivit anexei*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Trecerea în domeniul privat al statului a
constructiilor prevăzute la art. 1 se face în vederea scoaterii din functiune
si demolării acestora.
Art. 3. - După scoaterea din functiune si demolarea constructiilor
Ministerul Apărării Nationale îsi va actualiza în mod corespunzător datele din
evidenta cantitativ-valorică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 noiembrie 2002.
Nr.
1.284.
*) Anexa
se comunică Ministerului Apărării Nationale.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 137
alin. (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă numirea ca membri ai corpului de arbitri
de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a persoanelor prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 237/1999 privind numirea membrilor
corpului de arbitri ai Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143 din 7 aprilie 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Bucuresti,
13 noiembrie 2002.
Nr.
1.287.
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând membrii corpului de arbitri de pe lângă
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
1. Anagnoste Victor - avocat
2. Baias Flavius - avocat, cadru didactic universitar
3. Belcea Lucian - avocat
4. Calmuschi Otilia - cadru didactic universitar
5. Diculescu-Sova Ana - avocat
6. Dragomir Toma - avocat
7. Dutescu Georgeta Felicia - avocat
8. Gheorghiu Gheorghe - avocat, cadru didactic universitar
9. Iordănescu Cristian - avocat
10. Lucan-Arjoca Marius - avocat
11. Mihai Lucian - cadru didactic universitar
12. Popescu Romeo Radu - avocat
13. Popovici Ernest - avocat
14. Ros Viorel - avocat, cadru didactic universitar
15. Seucan Claudiu - avocat
16. Stefănescu Brândusa - cadru didactic universitar
17. Tănăsescu Mihai - avocat
18. Ticlea Alexandru - avocat, cadru didactic universitar
19. Vasiliu Adrian - avocat
20. Vrânceanu Nicoleta - consilier juridic.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Conventiei privind cooperarea în domeniul sanitar-veterinar dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Liban, semnată la Bucuresti la 19
august 2002
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin.
1 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Conventia privind cooperarea în domeniul
sanitar-veterinar dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Liban,
semnată la Bucuresti la 19 august 2002.
Art. 2. - Cheltuielile ocazionate de aducerea la
îndeplinire a prevederilor Conventiei se efectuează în conformitate cu
reglementările legale în vigoare, în limita prevederilor bugetului aprobat al
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 noiembrie 2002.
Nr.
1.292.
CONVENTIE
privind cooperarea în domeniul sanitar-veterinar
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Liban
PREAMBUL
Guvernul României si Guvernul Republicii Liban,
denumite în continuare părti contractante,
dorind să extindă si să dezvolte cooperarea reciprocă
în domeniul sanitar-veterinar în vederea asigurării unui nivel adecvat de
protectie împotriva bolilor la animale, dăunătoare pentru sănătatea publică si
a animalelor,
conduse de dorinta de a dezvolta în continuare
relatiile dintre cele două tări în vederea facilitării comertului reciproc cu
animale, material seminal, embrioni si ouă pentru reproductie, produse de
origine animală, medicamente veterinare, furaje si alte produse care ar putea
afecta sănătatea animală,
au convenit să încheie prezenta conventie.
ARTICOLUL 1
Părtile contractante vor coopera, în limitele
competentelor lor, la protejarea teritoriilor statelor lor împotriva
transmiterii bolilor animalelor, prin impunerea de conditii la importul,
exportul si tranzitul animalelor, materialului seminal si al produselor
animale, al materialelor de origine animală, al furajelor si al altor produse
care pot ameninta sănătatea publică si a animalelor.
ARTICOLUL 2
Autoritătile veterinare ale părtilor contractante,
competente în aplicarea prezentei conventii, sunt următoarele:
1. Agentia Natională Sanitară Veterinară din cadrul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor din România;
2. Directia Resurselor Animale din cadrul Ministerului
Agriculturii din Republica Liban.
ARTICOLUL 3
Autoritătile sanitare veterinare competente ale
părtilor contractante vor conveni asupra realizării în comun de activităti
reciproce pentru simplificarea aplicării procedurilor sanitar-veterinare
privind importul, exportul si tranzitul animalelor, materialului seminal,
embrionilor si ouălor pentru reproductie, produselor de origine animală,
medicamentelor si al altor produse de uz veterinar, al furajelor si al altor
produse care fac obiectul controlului sanitar-veterinar la punctele de
frontieră.
Acest control va fi efectuat în conformitate cu
directivele, recomandările si regulamentele Oficiului International de
Epizootii (O.I.E.), luându-se în considerare regulamentele, normele si
standardele române si libaneze, precum si directivele Uniunii Europene si
acordurile Organizatiei Mondiale a Comertului.
ARTICOLUL 4
1. Autoritătile sanitare veterinare competente din
ambele tări îsi vor furniza imediat informatii privind:
a) aparitia pe teritoriile statelor lor a bolilor
incluse în lista A a O.I.E., inclusiv numele speciilor afectate, numărul
animalelor afectate, zona focarelor bolilor, baza de diagnostic si tipul
măsurilor adoptate pentru combaterea bolilor;
b) incidenta bolilor cuprinse în listele A si B pe
teritoriile statelor lor, precum si noile focare ale acestor boli pe teritoriul
tărilor vecine, prin schimb lunar de buletine;
c) conditiile sanitar-veterinare si modelele de
certificate sanitarveterinare care definesc conditiile ce permit importul,
exportul si tranzitul animalelor, materialului seminal, embrionilor si ouălor
pentru reproductie, produselor de origine animală, medicamentelor si al altor
produse de uz veterinar, al furajelor si al altor produse care pot afecta
sănătatea publică si a animalelor.
2. Autoritătile sanitare veterinare competente ale
părtilor contractante se vor informa reciproc imediat asupra măsurilor de
prevenire adoptate în cazul aparitiei de noi focare de boli din lista A a
O.I.E. pe teritoriul tărilor vecine.
3. Părtile contractante vor actiona împreună pentru
armonizarea regulamentelor si specificatiilor sanitar-veterinare din ambele
tări privind importul, pentru a simplifica schimbul de animale si produse de
origine animală.
ARTICOLUL 5
1. Părtile contractante vor promova cooperarea dintre
autoritătile lor sanitare veterinare competente si institutiile lor stiintifice
relevante implicate în domeniul cercetării sanitar-veterinare în următoarele
domenii:
a) schimb de experientă si de cunostinte legate de
activitătile profesiei veterinare;
b) schimb de publicatii profesionale, informatii
tehnice, rezultate ale cercetărilor stiintifice si de alte publicatii
sanitar-veterinare;
c) schimb de informatii privind activitătile
sanitar-veterinare, normele, prevederile legale, regulile si regulamentele
publicate în acest domeniu;
d) schimb de informatii, reguli, regulamente si vizite
de specialisti în domeniul fabricării, testării, înregistrării si comertului cu
produse veterinare;
e) autoritătile sanitare veterinare competente din
ambele tări vor actiona cu transparentă si responsabilitate.
2. Fiecare parte contractantă va permite autoritătilor
sanitare veterinare competente ale celeilalte părti contractante să efectueze
controlul de verificare la unitătile punctelor de frontieră implicate în
importul, exportul si tranzitul animalelor si produselor de origine animală,
materialelor de origine animală, al furajelor si al altor produse care pot
ameninta sănătatea publică si a animalelor.
ARTICOLUL 6
Cheltuielile ocazionate de implementarea prevederilor
prezenteiconventii vor fi suportate de fiecare parte contractantă, cu
respectarea legislatiei sale nationale.
ARTICOLUL 7
1. Organele competente ale părtilor contractante se
vor întâlni, dacă va fi necesar, pentru consultatii comune în vederea
rezolvării unor chestiuni practice legate de implementarea prezentei conventii.
2. Consultatiile vor avea loc alternativ în România si
în Republica Liban. Data si locul consultatiilor vor fi stabilite de comun
acord.
3. Orice divergentă privind implementarea prezentei
conventii va fi solutionată prin negocieri directe între părtile contractante.
4. Dacă nu se ajunge la o întelegere în timpul
negocierilor mentionate la paragraful 3, divergentele dintre părtile
contractante privind implementarea prezentei conventii vor fi examinate de o
comisie mixtă. Această comisie va fi compusă din 2 veterinari si un jurist
pentru fiecare parte contractantă. Comisia mixtă se va întruni pe teritoriul statului
uneia dintre părtile contractante în termen de 30 de zile de la data convocării
reuniunii. Întâlnirea va fi prezidată alternativ de câte un membru al fiecărei
delegatii.
ARTICOLUL 8
Prezenta conventie nu va afecta drepturile si
obligatiile părtilor contractante, care decurg din alte acorduri internationale
încheiate în domeniul sanitar-veterinar.
ARTICOLUL 9
Prezenta conventie va intra în vigoare la 60 de zile
de la data ultimei notificări prin care părtile contractante îsi notifică
reciproc îndeplinirea procedurilor cerute de legislatia lor natională în acest
sens.
ARTICOLUL 10
Prezenta conventie va rămâne în vigoare pentru o
perioadă de 5 ani si va fi prelungită automat pentru următorii 5 ani, în afara
cazului în care una dintre părtile contractante notifică celeilalte părti
contractante, cu cel putin 6 luni înainte de expirarea respectivei perioade de
valabilitate, intentia sa de a pune capăt acestei conventii.
Semnată la Bucuresti la 19 august 2002, în două exemplare originale, fiecare în limbile română, libaneză si engleză, toate textele fiind egal autentice. În caz de diferente de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Guvernul României, Ilie Sârbu |
Pentru Guvernul Republicii
Liban, Ali Abdallah |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
privind
conditiile de valorificare a medicamentelor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii,
în
proprietatea privată a statului
Având în
vedere prevederile art. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 514/1999 privind
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată
a statului, cu modificările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Directiei generale a
bugetului si al Directiei generale farmaceutice nr. DB 12.776 din 20 noiembrie
2002,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare,
ministrul sănătătii si familiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin stabileste modul si
conditiile de preluare, evaluare, transmitere cu titlu gratuit, valorificare
si, după caz, de distrugere a medicamentelor confiscate sau intrate, potrivit
legii, în proprietatea privată a statului.
Art. 2. - Preluarea medicamentelor prevăzute la art. 1
se face de către directiile de sănătate publică judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, prin spitalele judetene, iar în municipiul Bucuresti,
prin una sau mai multe unităti spitalicesti desemnate în acest scop de către directia de sănătate
publică a municipiuluiBucuresti.
Art. 3. - (1) În scopul preluării, transmiterii cu
titlu gratuit, utilizării sau, după caz, distrugerii medicamentelor prevăzute
la art. 1, se înfiintează o comisie la nivelul unitătii spitalicesti care face
preluarea.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) va fi formată din 5
membri, având următoarea componentă: un medic si un medic epidemiolog din
cadrul directiei de sănătate publică, un economist, un farmacist si un
consilier juridic din cadrul unitătii spitalicesti desemnate pentru preluare.
(3) Nominalizarea membrilor comisiei prevăzute la alin.
(2), precum si a presedintelui acesteia se face de către directiile de sănătate
publică judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 4. - (1) Comisia prevăzută la art. 3, după
preluarea, trierea si evaluarea medicamentelor, va stabili unitatea sanitară,
medicosocială sau unitatea de asistentă socială beneficiară a acestora.
(2) Trierea medicamentelor se va face luându-se în
considerare cel putin următoarele criterii: medicamentele să fie autorizate
pentru punerea pe piată si prevăzute în nomenclatorul de produse medicamentoase
de uz uman în vigoare, ambalajul să fie intact, produsele să nu prezinte
modificări organoleptice vizibile, iar perioada de valabiliate să fie de
minimum 3 luni înainte de data expirării.
(3) Unitătile beneficiare vor înregistra în
contabilitate aceste bunuri în baza reglementărilor privind donatiile în
natură.
Art. 5. - Produsele care în urma trierii nu corespund
criteriilor stabilite de comisie vor fi supuse distrugerii conform prevederilor
legale.
Art. 6. - Directiile din cadrul Ministerului Sănătătii
si Familiei, directiile judetene de sănătate publică, respectiv a municipiului
Bucuresti, spitalele judetene si spitalele nominalizate de directia de sănătate
publică a municipiului Bucuresti, precum si unitătile beneficiare vor aduce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti,
20 noiembrie 2002.
Nr. 923.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind modificarea Ordinului ministrului finantelor
publice nr. 1.212/2002 pentru aprobarea formularisticii necesare aplicării
Ordonantei Guvernului nr. 82/1998 privind înregistrarea fiscală a plătitorilor
de impozite si taxe, cu modificările si completările ulterioare
În baza prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, cu modificările si completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 20 din Ordonanta
Guvernului nr. 82/1998 privind înregistrarea fiscală a plătitorilor de impozite
si taxe, republicată,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se abrogă art. 6-8 din Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 1.212/2002 pentru aprobarea formularisticii necesare
aplicării Ordonantei Guvernului nr. 82/1998 privind înregistrarea fiscală a
plătitorilor de impozite si taxe, cu modificările si completările ulterioare,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718 din 2 octombrie
2002.
Art. 2. - Directia generală de proceduri fiscale si
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
18 noiembrie 2002.
Nr. 1.562.