MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 863 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 29 noiembrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
631. - Legea bugetului de stat pe
anul 2003
946. - Decret pentru promulgarea
Legii bugetului de stat pe anul 2003
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
bugetului
de stat pe anul 2003
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Art.1. - Obiectul prezentei legi îl constituie
stabilirea volumului veniturilor si a structurii acestora pe surse, al cheltuielilor
pe destinatii, pentru bugetul de stat si bugetele Fondului de asigurări sociale
de sănătate, creditelor externe si fondurilor externe nerambursabile, pentru
anul 2003, precum si responsabilitătile institutiilor publice implicate în
procesul de executie bugetară.
Art. 2. - Prin legea bugetului de stat sunt autorizate
fluxurile financiare publice de formare a veniturilor si de repartizare a
cheltuielilor pe destinatii si ordonatori principali de credite, în
conformitate cu obiectivele de dezvoltare economicosocială a tării si ale
politicii financiare specifice anului 2003.
Art. 3. - (1) Sinteza bugetului de stat pe anul 2003,
detaliată la venituri pe capitole si subcapitole, iar la cheltuieli, pe părti,
capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate, este prevăzută în anexa
nr. 1.
(2) Bugetul de stat pe anul 2003 se stabileste la
venituri în sumă de 241.235,5 miliarde lei, iar la cheltuieli în sumă de
291.045,1 miliarde lei, cu un deficit de 49.809,6 miliarde lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul 2003, pe
surse de finantare, cu detalierea pe capitole, subcapitole, titluri, articole
si alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite si
anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3*).
(5) Se interzic retinerea si utilizarea de către ordonatorii de credite finantati integral din bugetul de stat a oricăror venituri proprii care nu sunt prevăzute în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite.
CAPITOLUL II
Structura si regimul veniturilor bugetare
Art. 4. - Constituirea veniturilor bugetare se face pe
seama impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor vărsăminte, prelevate de
la persoanele juridice si fizice.
Art. 5. - Impozitele, taxele, contributiile si
celelalte venituri ale bugetului de stat, bugetelor locale si ale bugetului
Fondului de asigurări sociale de sănătate, pe anul 2003, de orice natură si
provenientă, se încasează în conformitate cu prevederile legale în vigoare,
precum si potrivit dispozitiilor prezentei legi.
Art. 6. - Controlul fiscal pentru stabilirea,
urmărirea si încasarea debitelor pe anii precedenti, în limita perioadei de
prescriptie, se efectuează potrivit prevederilor actelor normative în vigoare,
la data operatiunilor supuse controlului.
Art. 7. - Impozitele care se cuprind la capitolul
“Impozitul pe venit”, restante la data de 31 decembrie 1999 si neîncasate până
la data de 31 decembrie 2002, se încasează si se înregistrează în anul 2003 la
aceleasi bugete si subdiviziuni la care au fost datorate.
Art. 8. - Veniturile bugetului de stat pe anul 2003
sunt în sumă de 241.235,5 miliarde lei si se prezintă astfel:
- miliarde lei -
VENITURI
- TOTAL, din care: |
241.235,5 |
Venituri
curente, din acestea: |
240.446,5 |
a)
venituri fiscale: |
223.569,3 |
-
impozite directe, din care: |
50.489,2 |
-
impozitul pe profit |
39.396,0 |
-
impozitul pe venit |
59.154,0 |
- cote
si sume defalcate din impozitul pe venit pentru bugetele locale (se scad) |
-56.582,8 |
-
impozite indirecte, din care: |
173.080,1 |
- taxa
pe valoarea adăugată |
90.221,1 |
- taxa
pe valoarea adăugată încasată |
124.572,0 |
- sume
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale (se scad) |
-34.350,9 |
-
accize |
45.880,0 |
- taxe
vamale |
8.163,0 |
b)
venituri nefiscale |
16.877,2 |
Venituri
din capital |
551,0 |
Încasări
din rambursarea împrumuturilor acordate |
238,0 |
CAPITOLUL III
Regimul si destinatiile cheltuielilor bugetare
Art. 9. - În structură economică cheltuielile bugetuluide
stat pe anul 2003, în sumă de 291.045,1 miliarde lei, se prezintă astfel:
- miliarde lei -
CHELTUIELI
- TOTAL, din care: |
291.045,1 |
1.
Cheltuieli curente, din acestea: |
231.656,9 |
a)
cheltuieli de personal |
43.216,8 |
b)
cheltuieli materiale si servicii |
38.293,7 |
c)
subventii |
13.857,9 |
d)
prime |
771,1 |
e)
transferuri |
84.409,1 |
f)
dobânzi aferente datoriei publice si alte cheltuieli |
49.988,2 |
g)
rezerve |
1.120,1 |
2.
Cheltuieli de capital |
25.413,2 |
3.
Împrumuturi acordate |
219,8 |
4.
Rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite, din
acestea: |
33.755,2 |
a)
rambursări de credite externe |
24.447,8 |
b)
plăti de dobânzi si comisioane la credite externe |
9.307,4 |
Art. 10. - (1) Ordonatorii principali de credite au
obligatia să se încadreze în cheltuielile de personal, numărul maxim de posturi
si în structura acestora, prevăzute pentru fiecare în anexa nr. 3, prin
stabilirea si comunicarea numărului de
posturi, salariilor de bază, indemnizatiilor de conducere si a celorlalte
elemente ale sistemului de salarizare prevăzute de lege ordonatorilor
secundari, iar acestia ordonatorilor tertiari de credite bugetare.
(2) Sumele aferente cresterilor salariale ce se vor
acorda în anul 2003 în conditiile stabilite prin lege sunt
prevăzute
în bugetele ordonatorilor principali de credite la articolul bugetar
“Cheltuieli cu salariile”, alineatul “Alte drepturi salariale”. Aceste sume se
vor vira de către ordonatorii principali de credite de la alineatul “Alte
drepturi salariale” la celelalte alineate, pentru reflectarea corespunzătoare a
cresterilor salariale aprobate potrivit legii.
(3) Termenele prevăzute la art. III din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii
judecătoresti, aprobată cu modificări prin Legea nr. 386/2001, cu modificările
ulterioare, se prelungesc până la data de 31 decembrie 2003.
(4) Plata premiului anual aferent anului 2003 pentru
personalul din institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de
subordonare, inclusiv activitătile de pe lângă unele institutii publice
finantate integral din venituri proprii, se efectuează din prevederile bugetare
pe anul 2004, începând cu luna ianuarie 2004.
(5) Din prevederile bugetare pe anul 2003 ale
institutiilor publice mentionate la alin. (4) se asigură plata premiului anual
aferent anului 2002.
Art. 11. - (1) Cheltuielile pentru deplasări,
detasări, transferări, prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de
credite pe anul 2003, nu pot fi majorate, în conditiile legii, prin virări de
credite bugetare de la alte articole de cheltuieli.
(2) În cursul anului, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite, se pot efectua virări de credite bugetare de la un
alineat la altul, în limita sumelor totale prevăzute cu această destinatie.
Art. 12. - În vederea monitorizării cheltuielilor de
personal prevăzute în bugetul de stat pe anul 2003, ordonatorii principali de credite
bugetare au următoarele obligatii:
a) vor prezenta Ministerului Finantelor Publice, în
termen de 15 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I, situatia privind repartizarea pe fiecare lună a
cheltuielilor de personal aprobate, având în vedere asigurarea conditiilor de
desfăsurare a activitătii potrivit atributiilor stricte ale acestora, până la
sfârsitul anului;
b) vor asigura ca drepturile stabilite si plătile de
casă aferente cheltuielilor de personal, cumulate de la începutul anului, să nu
depăsească sumele repartizate potrivit prevederilor lit. a) pentru perioada
respectivă;
c) vor raporta lunar plătile de casă aferente
cheltuielilor de personal, la datele si în structura stabilite prin ordin al
ministrului finantelor publice, care va fi emis în termen de 5 zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul
Oficial
al României, Partea I.
Art. 13. - (1) Cheltuielile pentru autoritătile
publice, care se finantează de la bugetul de stat pe anul 2003, se stabilesc în
sumă de 18.325,2 miliarde lei, din care: 11.384,5 miliarde lei cheltuieli de
personal, 3.719,7 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii, 44,6 miliarde
lei subventii de la buget pentru institutii publice, 978,0 miliarde lei
transferuri, 1.435,8 miliarde lei cheltuieli de capital si 762,6 miliarde lei
rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile pentru autoritătile publice sunt în
sumă de 1.355,0 miliarde lei pentru Camera Deputatilor, 600,1 miliarde lei
pentru Senat, 139,4 miliarde lei pentru Administratia Prezidentială, 60,5
miliarde lei pentru Curtea Constitutională, 577,5 miliarde lei pentru Curtea de
Conturi, 5.872,3 miliarde lei pentru autoritatea judecătorească, 39,5 miliarde
lei pentru Consiliul Legislativ, 31,4 miliarde lei pentru Avocatul Poporului,
83,1 miliarde lei pentru Consiliul National pentru Studierea Arhivelor
Securitătii, 46,1 miliarde lei pentru Consiliul Concurentei, 61,3 miliarde lei
pentru Consiliul National al Audiovizualului, 9.459,0 miliarde lei pentru
administratia publică centrală, din care: 747,7 miliarde lei pentru
Scretariatul General al Guvernului si 8.711,3 miliarde lei pentru ministere si
celelalte autorităti ale administratiei publice centrale de specialitate.
(3) Administratia Prezidentială poate să deconteze, în
limitele prevăzute de dispozitiile legale, cheltuielile de transport, cazare si
alte cheltuieli pentru membrii delegatiilor oficiale, reprezentantii unor
institutii si reprezentantii mass-media, care nu sunt salariatii Administratiei
Prezidentiale si care îl însotesc pe Presedintele României în vizitele pe care
le efectuează în străinătate, de la titlul “Cheltuieli materiale si servicii”,
articolul “Alte cheltuieli”.
Cheltuielile aferente deplasărilor efectuate de
personalul Administratiei Prezidentiale se suportă de la acelasi articol de
cheltuieli. Administratia Prezidentială poate solicita institutiilor
reprezentate în delegatiile oficiale conduse de Presedintele României, care se
deplasează în străinătate, decontarea cheltuielilor de transport ce le revin
din costul total al prestatiilor realizate cu aeronavele speciale avute la
dispozitie.
(4) Cheltuielile de întretinere si reparatii ale
bunurilor din patrimoniul administrat de Camera Deputatilor, repartizate în
scopul exercitării mandatului de către deputati în circumscriptiile electorale,
sunt cuprinse în bugetul Camerei Deputatilor la titlul “Cheltuieli materiale si
servicii”.
(5) Cheltuielile pentru exploatarea si întretinerea
Clubului Parlamentarilor Români si a cabinetului medical din cadrul Camerei
Deputatilor se suportă din bugetul acesteia.
Cheltuielile pentru exploatarea si întretinerea
cabinetului medical din cadrul Senatului se suportă din bugetul acestuia.
(6) Bugetul de venituri si cheltuieli pentru
activitătile desfăsurate pe lângă Camera Deputatilor si finantate integral din
venituri proprii este prevăzut în anexa la bugetul Camerei Deputatilor.
Art. 14. - (1) Cheltuielile pentru apărare, ordine
publică si sigurantă natională, care se finantează de la bugetul de stat pe
anul 2003, se stabilesc în sumă de 64.150,1 miliarde lei, din care: 24.205,5
miliarde lei cheltuieli de personal, 20.602,3 miliarde lei cheltuieli materiale
si servicii, 3.056,9 miliarde lei subventii de la buget pentru institutii
publice, 1.702,4 miliarde lei transferuri, 3.428,5 miliarde lei cheltuieli de
capital si 11.154,5 miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si
comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile pentru apărare natională se stabilesc
în sumă de 31.754,8 miliarde lei.
(3) Cheltuielile pentru ordine publică si sigurantă natională se stabilesc în sumă de 32.395,3 miliarde lei.
(4) Cheltuielile pentru pregătirea personalului în
nstitutiile militare de învătământ se suportă de către ordonatorii principali
de credite care au în subordine astfel de nităti de învătământ, indiferent de
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională din care face parte personalul militar scolarizat.
(5) Preluarea activitătilor prevăzute de Ordonanta
Guvernului nr. 83/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 362/2002, se va face în
cursul anului 2003 pe baza protocoalelor de predare-primire încheiate între
Ministerul de Interne si Ministerul Administratiei Publ ice, după aprobarea
acestora prin hotărâre a Guvernului. Se autorizează Ministerul Finantelor
Publice ca, la solicitarea justificată a celor două ministere, să introducă
modificările corespunzătoare în bugetele acestora.
(6) Obligatiile datorate bugetului de stat, cu
exceptia impozitului pe venituri din salarii, scadente până la data de 31 iulie
2002 si neachitate de către Societatea Natională a Petrolului “Petrom” - S.A.
Bucuresti, se sting prin compensare cu contravaloarea carburantilor si
lubrifiantilor livrati de societatea respectivă Ministerului de Interne, precum
si unitătilor subordonate acestui minister până la data de 15 decembrie 2003, în
limita sumei de până la 500,0 miliarde lei.
(7) În termen de 30 de zile de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, ministrul finantelor
publice va aproba prin ordin normele metodologice de aplicare a prevederilor
alin. (6).
Art. 15. - (1) Cheltuielile social-culturale care se
finantează de la bugetul de stat pe anul 2003 se stabilesc în sumă de 65.187,0 miliarde lei, din care:
4.304,6 miliarde lei cheltuieli de personal, 7.032,9 miliarde lei cheltuieli
materiale si servicii, 2.619,5 miliarde lei subventii de la buget pentru
institutii publice, 40.558,3 miliarde lei transferuri, 3.830,0 miliarde lei
cheltuieli de capital si 6.841,7 miliarde lei rambursări de credite, plăti de
dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile social-culturale pe capitole de
cheltuieli sunt în sumă de 15.335,6 miliarde lei pentru învătământ, 12.428,4
miliarde lei pentru sănătate, 4.855,5 miliarde lei pentru cultură, religie si
actiuni privind activitatea sportive si de tineret si 32.567,5 miliarde lei
pentru asistentă socială, alocatii, pensii, ajutoare si indemnizatii.
(3) În bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării,
la capitolul 57.01 “Învătământ”, titlul “Cheltuieli materiale si servicii”,
sunt prevăzute si sume pentru dotarea unitătilor de învătământ preuniversitar
de stat cu obiecte de inventar de natura mobilierului scolar care se transferă
unitătilor beneficiare, precum si pentru acoperirea dobânzii de leasing
financiar contractat de către minister. La titlul Cheltuieli de capital” al aceluiasi capitol sunt prevăzute si
sume pentru achizitionarea de mijloace auto pentru transportul elevilor, precum
si pentru acoperirea ratelor de leasing financiar contractat în vederea dotării
unitătilor de învătământ preuniversitar de stat cu laboratoare informatizate,
cele două categorii de bunuri achizitionate urmând să fie transferate
unitătilor beneficiare.
(4) Guvernul garantează credite externe în limita a
150,0 milioane dolari S.U.A., contractate de către institutiile de învătământ
superior de stat pe bază de proiecte, în conditiile legii.
(5) Transferurile prevăzute în bugetul Ministerului
Informatiilor Publice se utilizează pe destinatiile prevăzute în anexa nr.
3/33.
(6) Din bugetul Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, de la capitolul 60.01 “Asistentă socială,
alocatii, pensii, ajutoare si indemnizatii”, titlul “Cheltuieli materiale si
servicii”, se finantează cheltuielile aferente gratuitătilor si reducerilor la
transportul pe calea ferată, metrou, auto si naval, de care beneficiază, în
conditiile legii, persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr.
42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor
acestora, rănitilor, precum si luptătorilor pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, republicată, cu modificările si completările ulterioare, prin
Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale
invalizilor si văduvelor de război, republicată, si prin Legea nr. 147/2000
privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern.
(7) Sumele de la bugetul de stat destinate Comitetului
Olimpic Român sunt prevăzute în anexa la bugetul Ministerului Tineretului si
Sportului.
(8) Suma de 22,0 miliarde lei, prevăzută în bugetul
Ministerului Afacerilor Externe la capitolul “Cultură, religie si actiuni
privind activitatea sportivă si de tineret”, se alocă pentru finantarea
activitătii Fundatiei Culturale Române.
(9) Taxele postale percepute de Compania Natională
“Posta Română” - S.A. pentru prestatiile reprezentând plata la domiciliul
beneficiarilor a drepturilor de pensii în anul 2003 nu pot depăsi 1,35% din
valoarea sumelor plătite.
(10) Cheltuielile Oficiului Român pentru Drepturile de
Autor, în sumă de 11,2 miliarde lei, se finantează din bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor de la titlurile corespunzătoare ale capitolului “Cultură,
religie si actiuni privind activitatea sportivă si de tineret”.
Art. 16. - (1) Cheltuielile pentru servicii si
dezvoltare publică, locuinte, mediu si ape, care se finantează de la bugetul de
stat pe anul 2003, se stabilesc în sumă de 8.125,8 miliarde lei, din care:
267,0 miliarde lei cheltuieli de personal, 141,7 miliarde lei cheltuieli
materiale si servicii, 8,6 miliarde lei subventii de la buget pentru institutii
publice, 2.077,1 miliarde lei transferuri, 3.429,8 miliarde lei cheltuieli de
capital si 2.201,6 miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si
comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare
publică, locuinte, mediu si ape, pe capitole de cheltuieli, sunt în sumă de
5.818,9 miliarde lei pentru servicii si dezvoltare publică si locuinte si de
2.306,9 miliarde lei pentru mediu si ape.
Art. 17. - (1) Cheltuielile din bugetul de stat pentru
actiuni economice se stabilesc în sumă de 73.496,0 miliarde lei, din care:
1.825,6 miliarde lei cheltuieli de personal, 5.896,8 miliarde lei cheltuieli
materiale si servicii, 8.010,9 miliarde lei subventii, 771,1 miliarde lei
prime, 32.109,6 miliarde lei transferuri, 12.246,7 miliarde lei cheltuieli de
capital si 12.635,3 miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si
comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile pentru actiuni economice, pe capitole
de cheltuieli, sunt în sumă de 15.260,5 miliarde lei pentru industrie, 14.099,1
miliarde lei pentru agricultură si silvicultură, 30.307,6 miliarde lei pentru
transporturi si comunicatii si de 13.828,8 miliarde lei pentru alte actiuni
economice.
(3) Gestionarea Fondului de ameliorare a fondului
funciar, constituit potrivit anexelor nr. 1 si 2 la Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se va face în
conditiile prevederilor legale si se va utiliza pe baza normelor metodologice
elaborate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor împreună cu
Ministerul Administratiei Publice.
(4) Cheltuielile destinate stimulării productiei de
export si a exportului, în sumă de 1.680,0 miliarde lei, se vor utiliza pentru:
acordarea de bonificatii de dobândă la exportul de produse cu ciclu scurt si
mediu de fabricatie; bonificatii de dobândă si garantii la exportul de
obiective complexe si produse cu ciclu lung de fabricatie; asigurarea si
reasigurarea creditelor de export pe termen scurt, mediu si lung, a garantiilor
la exportul de obiective complexe, a produselor cu ciclu lung de fabricatie si
a investitiilor române în străinătate; asigurarea si reasigurarea creditelor de
productie pentru bunuri si servicii destinate exportului de mărfuri generale;
asigurarea si reasigurarea contractelor/creditelor de export pentru mărfuri
generale. Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior
va repartiza fondurile alocate anual prin bugetul de stat pe instrumentele din
administrarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., conform Legii
nr. 96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A., si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, în functie de necesitătile de sustinere a exporturilor.
(5) În bugetul Ministerului pentru Întreprinderile
Mici si Mijlocii si Cooperatie sunt cuprinse si sume pentru majorarea
capitalului social al Fondului national de garantare a creditelor pentru
întreprinderi mici si mijlocii, precum si suma de 134,6 miliarde lei pentru finantarea
programelor de dezvoltare si a măsurilor de sprijinire a înfiintării de noi
întreprinderi mici si mijlocii, potrivit legii.
(6) Repartizarea pe judete a transferurilor din
bugetul de stat către bugetele locale, pentru drumuri judetene, comunale si
pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de
cvartale de locuinte noi în localităti rurale si urbane, se face de către
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu consultarea
presedintilor de consilii judetene, în conformitate cu prevederile art. 9 din
Legea nr. 118/1996 privindc constituirea si utilizarea Fondului special al
drumurilor publice, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
precum si pe baza criteriilor din normele de aplicare a acesteia, în termen de
cel mult 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(7) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Industriei si Resurselor ca transferuri din bugetul de stat către bugetele
locale pentru dezvoltarea sistemului energetic se repartizează pe judete, pe
unităti administrativ-teritoriale si obiective, conform anexei la bugetul
acestui minister.
Art. 18. - (1) Cheltuielile pentru alte actiuni, care
se finantează de la bugetul de stat pe anul 2003, se stabilesc în sumă de
8.533,0 miliarde lei, din care: 1.229,6 miliarde lei cheltuieli de personal,
900,3 miliarde lei cheltuieli materiale
si servicii, 117,4 miliarde lei subventii, 5.083,7 miliarde lei transferuri,
1.042,5 miliarde lei cheltuieli de capital si 159,5 miliarde lei rambursări de
credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite.
(2) Cheltuielile pentru alte actiuni, pe capitole de
cheltuieli, sunt în sumă de 3.442,3 miliarde lei pentru cercetare stiintifică
si de 5.090,7 miliarde lei pentru alte actiuni.
Art. 19. - La partea de cheltuieli a bugetului de stat
se stabilesc si se utilizează, pe bază de hotărâri ale Guvernului:
a) Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, în sumă de 800,1 miliarde lei, care se foloseste pentru finantarea
unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exercitiului bugetar;
b) Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, în
sumă de 200,0 miliarde lei, care se utilizează pentru finantarea unor actiuni
urgente în vederea înlăturării efectelor unor calamităti naturale si
sprijinirii persoanelor fizice sinistrate;
c) Fondul la dispozitia Guvernului României pentru
relatiile cu Republica Moldova, în sumă de 120,0 miliarde lei, din care: 30,0
miliarde lei pentru finantarea retransmisiei emisiunilor Programului 1 al
Societătii Române de Televiziune pe teritoriul Republicii Moldova, pentru care
ordonator principal de credite este Societatea Română de Televiziune, si 90,0
miliarde lei pentru finantarea unor proiecte de integrare economică si
culturală între România si Republica Moldova.
Art. 20. - În anul 2003, prin bugetul de stat se vor acorda împrumuturi în sumă de 219,8 miliarde lei, din care: 163,0 miliarde lei pentru finalizarea unor obiective aprobate prin conventii bilaterale si acorduri interguvernamentale, 1,3 miliarde lei pentru persoanele care beneficiază de statutul de refugiat si sunt lipsite de mijloace de existentă si 55,5 miliarde lei pentru microcredite acordate persoanelor fizice care desfăsoară activităti pe cont propriu, aducătoare de venituri, în vederea întretinerii materiale.
CAPITOLUL IV
Deficitul bugetar, datoria publică si împrumutul
Guvernamental
Art. 21. - Deficitul bugetului de stat se stabileste
în sumă de 49.809,6 miliarde lei.
Art. 22. - (1) Cheltuielile pentru dobânzile aferente
datoriei publice se stabilesc în sumă de 49.988,2 miliarde lei, din care:
21.696,0 miliarde lei reprezintă dobânzi aferente datoriei publice interne,
8.615,6 miliarde lei dobânzi aferente datoriei publice externe, care, potrivit
reglementărilor legale, se plătesc de la bugetul de stat, 11.871,5 miliarde lei
cheltuieli ocazionate de emisiunea si plasarea titlurilor de stat si de riscul
garantiilor acordate de stat în conditiile legii, 6.605,1 miliarde lei
diferente de curs aferente datoriei publice externe, în care sunt incluse si
diferentele de curs nefavorabile aferente rambursării ratelor si dobânzilor
scadente la împrumuturile externe contractate pentru sustinerea balantei de
plăti si pentru ajustare structurală, si 1.200,0 miliarde lei diferente de curs
aferente datoriei publice interne.
(2) În cheltuielile pentru datoria publică se cuprind
si cheltuielile ocazionate de stabilirea riscului de tară (rating) de către
agentiile specializate, în anul 2003, precum si eventualele diferente din anii
anteriori.
(3) Guvernul, prin Ministerul Finantelor Publice, este
autorizat să contracteze împrumuturi de stat pentru finantarea si refinantarea
deficitelor bugetului de stat din anii anteriori si din anul 2003, până la
nivelul înregistrat la finele fiecărui an.
(4) În vederea asigurării finantării temporare a
deficitului curent al bugetului de stat pe anul 2003 din disponibilitătile
aflate în contul general al trezoreriei statului, împrumuturile de stat pentru
finantarea si refinantarea deficitului bugetului de stat pot fi contractate independent de soldul contuluigeneral
al trezoreriei statului.
(5) Veniturile din privatizare si din dividende,
precum si cele din valorificarea activelor bancare neperformante, rămase după
deducerea cheltuielilor aprobate în bugetele institutiilor publice implicate,
se vor utiliza în conditiile prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 38/2000 privind unele măsuri pentru diminuarea datoriei publice interne,
aprobată prin Legea nr. 315/2001, dacă prin alte acte normative nu se prevede
altfel. Cu sumele utilizate pentru diminuarea împrumuturilor pentru finantarea
sau refinantarea deficitului bugetului de stat se diminuează deficitele din
anii precedenti, în ordinea înregistrării acestora.
CAPITOLUL V
Dispozitii referitoare la bugetele locale
Art. 23. - (1) Din impozitul pe venit încasat la
bugetul de stat se stabilesc sume defalcate pentru echilibrarea bugetelor
locale, reprezentând 15.718,3 miliarde lei, potrivit anexei nr. 4, din care:
a) 7.727,1 miliarde lei pentru protectie socială,
privind asigurarea ajutorului social si ajutorului pentru încălzirea locuintei,
potrivit prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificările si completările ulterioare, precum si sustinerea sistemului de
protectie a persoanelor cu handicap. Această sumă se repartizează pe comune,
orase, municipii, sectoare ale municipiului Bucuresti de către consiliul
judetean, respectiv de către Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin
hotărâre, după consultarea primarilor si cu asistenta tehnică de specialitate a
directiei generale a finantelor publice si, după caz, a inspectoratului de stat
judetean pentru persoanele cu handicap, în functie de numărul de beneficiari;
b) 1.926,4 miliarde lei pentru sustinerea sistemului
de protectie a copilului;
c) 814,8 miliarde lei pentru finantarea institutiilor
de cultură descentralizate începând cu anul 2002 si plata contributiilor pentru
personalul neclerical angajat în unitătile de cult din tară, conform Ordonantei
Guvernului nr. 82/2001 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar
pentru unitătile de cult apartinând cultelor religioase recunoscute din
România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 125/2002. Sumele
pentru asigurarea contributiilor pentru personalul neclerical se includ în
bugetul propriu al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, iar plata se
face prin centrele de cult de care apartine acesta. Institutiile de cultură
care au trecut în finantarea autoritătilor administratiei publice locale
începând cu anul 2002 sunt prevăzute în anexa nr. 5;
d) 1.335,6 miliarde lei pentru bugetele proprii ale
judetelor;
e) 3.914,4 miliarde lei se repartizează pe comune,
orase si municipii, prin hotărâre a consiliului judetean, cu prioritate acelor
unităti administrativ-teritoriale care înregistrează venituri proprii
insuficiente, dupăn consultarea
rimarilor si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei generale a
finantelor publice.
(2) Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat începând
cu data de 1 ianuarie 2003, la nivelul fiecărei unităti
administrativ-teritoriale se alocă lunar, în termen de 5 zile lucrătoare de la
finele lunii în care s-a încasat acest impozit, o cotă de 36% la bugetele
locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pe teritoriul cărora îsi
desfăsoară activitatea plătitorii de impozite, 10% la bugetul propriu al
judetului si 17% la dispozitia consiliului judetean pentru echilibrarea
bugetelor comunelor, oraselor, municipiilor si judetului.
(3) Pentru municipiul Bucuresti cota este de 63% si se
repartizează în conditiile prevăzute la alin. (2), astfel: 18% la bugetele
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, 36% la bugetul propriu al
municipiului Bucuresti si 9% la dispozitia Consiliului General al Municipiului
Bucuresti pentru echilibrarea bugetelor locale ale sectoarelor si municipiului
Bucuresti. Aceste procente se aplică asupra impozitului pe venit încasat la
bugetul de stat la nivelul fiecărui sector.
Art. 24. - Sumele defalcate din impozitul pe venit
pentru subventionarea energiei termice livrate populatiei, în sumă de 3.597,4
miliarde lei, prevăzută în anexa nr. 6, se repartizează de către consiliul
judetean pe unităti administrativ-teritoriale, după consultarea primarilor, în
functie de cantitatea de energie termică livrată populatiei si de subventia
aferentă, potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 115/2001
privind reglementarea unor măsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea
furnizării energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 84/2002. Eventualele economii
înregistrate la sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subventionarea
energiei termice livrate populatiei, ca urmare a aplicării prevederilor art. 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 115/2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 84/2002, se utilizează pentru asigurarea ajutoarelor
pentru încălzirea locuintei acordate populatiei sau pentru retehnologizarea
instalatiilor pentru producerea si/sau distributia energiei termice.
Art. 25. - Repartizarea pe unităti
administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din impozitul pe venit, prevăzute
la art. 23 alin. (1) lit. e), precum si a celor din cota de 17% la dispozitia
consiliului judetean, respectiv 9% la dispozitia Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, se aprobă prin hotărâre a consiliului judetean,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, utilizându-se
criteriul prevăzut în anexa nr. 7, pentru 50% din sume, iar pentru diferentă, criterii specifice aprobate prin
hotărâri aleacestora.
Art. 26. - (1) Sumele defalcate din taxa pe
valoarea adăugată, destinate finantării
cheltuielilor institutiilor deînvătământ preuniversitar de stat, inclusiv
pentru drepturile privind acordarea de produse lactate si de panificatie pentru
elevii din clasele I-IV din învătământul de stat potrivit legii, ale creselor,
precum si ale centrelor judetene si locale de consultantă agricolă, în sumă de
34.350,9 miliarde lei, sunt prevăzute în anexele nr. 8, 8a) si 8b).
Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea
adăugată pe comune, orase, municipii si sectoare ale municipiului Bucuresti se
face de către consiliul judetean, respectiv de către Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, prin hotărâre si cu asistenta tehnică de specialitate a
directiei generale a finantelor publice si, după caz, a inspectoratului scolar
judetean sau al municipiului Bucuresti.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor institutiilor de
învătământ preuniversitar de stat, institutiilor de cultură, creselor,
centrelor judetene si locale de consultantă agricolă, pe lângă sumele defalcate
de la bugetul de stat, autoritătile administratiei publice locale vor aloca si
sume din bugetele proprii ale acestora.
(3) Numărul maxim de posturi finantat pentru
învătământul preuniversitar de stat si pentru unitătile de cult este prevăzut
în anexa nr. 9.
(4) Din bugetele locale se suportă si cheltuielile
aferente facilitătilor de transport feroviar pe liniile interne pentru
personalul didactic preuniversitar, potrivit prevederilor art. 107 alin. (4)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările
si completările ulterioare.
(5) Consiliile locale pot acorda burse de studii
pentru elevii din învătământul preuniversitar de stat, potrivit dispozitiilor
legale în vigoare.
Art. 27. - (1) În anul 2003 se acordă transferuri de
la bugetul de stat către bugetele locale pentru investitii finantate partial
din împrumuturi externe, în sumă de 1.900,0 miliarde lei.
(2) Ministerul Finantelor Publice, împreună cu
Ministerul Administratiei Publice, repartizează transferurile respective pe
judete si pe municipiul Bucuresti si, în cadrul acestora, pe unităti
administrativ-teritoriale, pentru finantarea unor proiecte de investitii care
beneficiază de împrumuturi externe, potrivit acordurilor de împrumut încheiate
cu organismele financiare internationale.
(3) În cazul obiectivelor de dezvoltare a utilitătilor
municipale cu finantare partială din împrumuturi externe, în baza acordurilor
încheiate de România cu organismele financiare internationale, pentru
contractele încheiate cu finantare mixtă din împrumuturi externe si din fonduri
locale, respectiv alocatii din bugetele locale si transferuri de la bugetul de stat, avansurile se acordă, în
conditiile prevăzute în contractele respective, potrivit acordurilor încheiate.
(4) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale, care beneficiază de transferuri din bugetul de stat pentru investitii
finantate partial din împrumuturi externe, au obligatia să analizeze lunar
executia lucrărilor de investitii si, în situatia constatării de fonduri
disponibile, să propună Ministerului Finantelor Publice reîntregirea
transferurilor de la bugetul de stat, prevăzute în pozitie globală.
Art. 28. - Categoriile de venituri si cheltuieli
aferente bugetelor locale pe anul 2003 sunt prevăzute în anexa nr. 10.
Art. 29. - (1) Serviciile publice comunitare pentru
situatii de urgentă si de evidentă a persoanelor se vor organiza, potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 88/2001 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgentă,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 363/2002, si ale Ordonantei
Guvernului nr. 84/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
serviciilor publice comunitare de evidentă a persoanelor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 372/2002, în subordinea autoritătilor
administratiei publice locale si se vor finanta din bugetele acestora, după
aprobarea prin hotărâre a Guvernului a protocoalelor de predare-primire a
activitătilor respective.
(2) Ministerul Finantelor Publice este autorizat să
introducă modificările rezultate în urma actiunii de predare-primire a acestor
activităti în volumul si în structura bugetului de stat, bugetelor locale si
bugetelor Ministerului de Interne si Ministerului Administratiei Publice.
Art. 30. - Regiile autonome de interes local care în anul 2003 se transformă, în conditiile legii, în societăti comerciale vor plăti la bugetele locale impozit pe profit si vărsăminte din profitul net aferent perioadei în care au functionat ca regii autonome si impozit pe profit aferent perioadei din an în care functionează ca societăti comerciale. În anii următori transformării în societăti comerciale impozitul pe profit se plăteste la bugetul de stat, în conditiile prevederilor Legii nr. 414/2002 privind impozitul pe profit.
CAPITOLUL VI
Dispozitii referitoare la bugetul Fondului de
asigurări
sociale de sănătate
Art. 31. - (1) Veniturile si cheltuielile bugetului
Fondului de asigurări sociale de sănătate pe anul 2003, constituit în baza
prevederilor Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu
modificările si completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa nr. 11.
(2) La stabilirea sumelor care se prevăd în
contractele ce se încheie de către spitale cu casele de asigurări de sănătate
pentru plata serviciilor medicale se au în vedere si cheltuielile aferente
instalării si întretinerii aparaturii de înaltă performantă achizitionate din
credite externe, contractate direct sau garantate de stat.
(3) Prevederile art. 10-12 se aplică si bugetului Fondului de asigurări sociale de sănătate.
CAPITOLUL VII
Dispozitii referitoare la agentii economici
Art. 32. - (1) Regiile autonome, societătile si
companiile nationale, institutele nationale de cercetare-dezvoltare si
celelalte societăti comerciale pot efectua anual, în limita unei cote de până
la 1,5%, aplicată asupra fondului de salarii realizat anual, aferent
salariatilor cu contract individual de muncă, cheltuieli sociale care sunt
deductibile la calculul profitului impozabil, pentru functionarea
corespunzătoare a unor activităti sau unităti aflate în administrarea acestora
potrivit legii, si anume: grădinite, crese, dispensare, cabinete medicale,
servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale si al accidentelor
de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci,
cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamilisti, precum si scolile pe
care le au sub patronaj.
(2) În cadrul aceleiasi limite prevăzute la alin. (1)
unitătile mentionate pot aloca sume si pentru: acoperirea unei părti din
cheltuielile ocazionate de procurarea unor daruri pentru copiii salariatilor;
acoperirea partială a costului transportului la si de la locul de muncă al
salariatilor; suportarea partială a costului biletelor de tratament sau de
odihnă pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie ai acestora,
inclusiv al transportului; acordarea de ajutoare pentru înmormântare; acordarea
de ajutoare unor salariati care au suferit pierderi însemnate în gospodăriile
proprii ca urmare a calamitătilor naturale, pentru acoperirea unei părti din
cheltuieli în cazul unor boli grave sau incurabile, precum si pentru
contributia la fondurile de interventie ale asociatiei profesionale, potrivit
prevederilor art. 51 din Legea minelor nr. 61/1998, cu modificările ulterioare.
De asemenea, unitătile mentionate pot contribui prin alocarea unor sume la
ajutorarea copiilor din scoli si din centrele de plasament.
(3) Persoanele fizice care desfăsoară activităti
independente si care obtin venituri comerciale sau venituri din profesii
libere, precum si asociatiile fără personalitate juridică, care îsi desfăsoară
activitatea cu salariati încadrati cu contract individual de muncă, pot
efectua, în limita unei cote de 1,5% din drepturile salariale realizate anual
pentru salariatii în cauză, cheltuieli care sunt deductibile fiscal la calculul
venitului net pentru destinatiile prevăzute la alin. (2).
(4) Cheltuielile de natura celor prevăzute la alin.
(1) si (2), inclusiv cele suportate din transferurile pentru protectia socială, acordate de către regiile autonome,
societătile sicompaniile nationale subventionate de la bugetul de stat sau care primesc transferuri de la bugetul
de stat, precum si de către societătile comerciale subventionate de la bugetul
de stat, se prevăd în bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora, la nivelul
stabilit si aprobat de către Guvern.
(5) Veniturile de natura celor prevăzute la alin. (2)
si (3), realizate de salariati, nu se supun impozitării si completează
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 493/2002.
(6) Pentru regiile autonome, societătile si companiile
nationale, subventionate de la bugetul de stat, precum si pentru societătile
comerciale subventionate de la bugetul de stat si societătile comerciale cu
capital de stat, care au prevăzut în actul constitutiv de înfiintare aprobarea
bugetului de venituri si cheltuieli prin hotărâre a Guvernului, cheltuielile de
protocol, reclamă si publicitate sunt deductibile fiscal în limitele aprobate
prin legile care le reglementeazăsi se aprobă de către Guvern o dată cu
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale acestora.
(7) De prevederile alineatului precedent beneficiază
si institutele nationale de cercetare-dezvoltare ale căror bugete de venituri
si cheltuieli se aprobă, potrivit prevederilor Legii nr. 292/2002 privind
stabilirea modalitătilor de aprobare a bugetelor de venituri si cheltuieli ale
institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, prin ordin al ministrului
coordonator, cu avizul Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale si al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33. - (1) Regiile autonome, societătile si
companiile nationale pot emite titluri negociabile numai cu aprobarea
Ministerului Finantelor Publice, pe baza propunerilor prezentate de ministere,
consilii locale, judetene si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
după caz.
(2) Titlurile negociabile pot fi obligatiuni sau orice
alte titluri de credit stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
CAPITOLUL VIII
Responsabilităti în aplicarea legii
Art. 34. - Creditele de angajament pentru actiunile
multianuale, în anul 2003, sunt la nivelul creditelor bugetare.
Art. 35. - Guvernul poate aproba prin hotărâre
modificări în structură si între ordonatorii principali de credite, cu
încadrarea în nivelul total al cheltuielilor din credite externe prevăzute în
anexa nr. 2, în functie de derularea programelor de împrumut extern, aprobate
potrivit legii.
Art. 36. - (1) În bugetele ordonatorilor principali de
credite sunt prevăzute, după caz, si sumele reprezentând contributia Guvernului
României la realizarea programelor si proiectelor cu finantare internatională.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca,
în cadrul creditelor bugetare aprobate pentru anul 2003, să asigure integral si
cu prioritate fondurile necesare reprezentând componenta locală aferentă
derulării programelor si proiectelor cu finantare internatională, precum si
cele necesare finantării angajamentelor asumate prin documentele de pregătire a
aderării României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul “Transferuri”, alineatele “Programe cu finantare
rambursabilă”, “Programecomunitare” si “Programe cu finantare nerambursabilă”,
la celelalte alineate si articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la
alte capitole bugetare, cu exceptia celor efectuate la aceleasi alineate de
cheltuieli.
(4) Din sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor
principali de credite la alineatul “Programe cu finantare nerambursabilă”
pentru cofinantarea actiunilor aferente Programului National de Aderare a
României la Uniunea Europeană se pot efectua cheltuieli curente si de capital
pentru derularea corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în Program.
(5) Sumele reprezentând contributia Guvernului la
realizarea obiectivelor de investitii cu finantare externă de la titlul
“Cheltuieli de capital” nu pot fi redistribuite la alte obiective de
investitii.
Art. 37. - (1) Sumele destinate plătii cotizatiilor si
contributiilor la organisme internationale, aprobate potrivit prevederilor
legale, inclusiv plătii eventualelor comisioane bancare percepute de băncile
străine corespondente ale Băncii Nationale a României pentru efectuarea
transferurilor valutare aferente, sunt prevăzute în bugetele ordonatorilor
principali de credite la titlul “Transferuri”. Contributia României la
organisme financiar-bancare internationale, stabilită potrivit dispozitiilor
legale în vigoare, se asigură din bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(2) În vederea asigurării plătii la scadentă a
cotizatiilorsi contributiilor la organisme internationale, la organisme
financiar-bancare internationale, pentru programe comunitare, precum si a
rambursărilor de credite externe, a plătilor de dobânzi si a comisioanelor
aferente acestora, ordonatorii principali de credite pot efectua, înainte de
angajarea cheltuielilor, virări de credite bugetare de la celelalte titluri de
cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol sau de la alte capitole, după caz, în
cursul întregului an.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul “Rambursări de credite,
plăti de dobânzi si comisioane la credite” la celelalte titluri de cheltuieli
din cadrul aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare, precum si între
alineatele articolului de cheltuieli “Rambursări de credite externe si plăti de
dobânzi si comisioane la creditele externe contractate de ordonatorii de
credite”.
Art. 38. - (1) În termen de 15 zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul
va aproba bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2003 ale regiilor
autonome, societătilor si companiilor nationale, societătilor comerciale
subventionate de la bugetul de stat, la propunerea ministerelor si a altor
organe centrale coordonatoare, precum si bugetele de venituri si cheltuieli pe
anul 2003 ale societătilor comerciale cu capital de stat care au această
prevedere în actul constitutiv.
(2) În cadrul termenului prevăzut la alin. (1) se
aprobă si bugetele de venituri si cheltuieli ale institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 39. - (1) În anul 2003 sunt deductibile la
calculul profitului impozabil cheltuielile corespunzătoare tichetelor de masă
emise de către unitătile emitente, autorizate potrivit Legii nr. 142/1998
privind acordarea tichetelor de masă, pentru un număr maxim de 1.426.000
salariati în trimestrul I, 1.476.000 salariati în trimestrul II, 1.526.000
salariati în trimestrul III si 1.576.000 salariati în trimestrul IV, si
acordate de către angajatori salariatilor, în limita valorii nominale prevăzută
de lege.
(2) De asemenea sunt deductibile la calculul
profitului impozabil cheltuielile corespunzătoare valorii nominale a tichetelor
de masă acordate salariatilor proprii de către angajatorii care au organizate
cantine-restaurant sau bufete, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3) Unitătile emitente autorizate potrivit legii pot
emite tichete de masă pentru un număr de salariati mai mare
decât cel
prevăzut în autorizatie numai în cazul în care acestia apartin unor categorii
de angajatori care realizează activităti nonprofit.
(4) În bugetele institutiilor publice, indiferent de
sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitătilor de pe lângă
unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din
venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masă,
întrucât în buget nu sunt prevăzute sume cu această destinatie.
Art. 40. - (1) Cheltuielile privind despăgubirile,
inclusiv cele provenite din aplicarea impozitelor, taxelor si a celorlalte
venituri ale bugetului de stat, alte daune stabilite ca fiind datorate de
Ministerul Finantelor Publice, în nume propriu sau în reprezentarea interesului
statului, pe baza hotărârilor definitive ale instantelor judecătoresti, precum
si
obligatiile
bănesti ale statului român, născute din aplicarea Conventiei europene a
drepturilor omului si constatate prin acorduri de solutionare amiabilă, prin
decizii ale Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei si hotărâri ale
Curtii Europene a Drepturilor Omului, se acoperă de către Ministerul Finantelor
Publice, pe bază de documente legale, din sumele prevăzute cu această
destinatie în bugetul de stat pe anul 2003.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Finantelor Publice pentru despăgubiri civile, precum si pentru cheltuieli
judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în reprezentarea intereselor
statului, potrivit dispozitiilor legale, se asigură si fondurile necesare în
vederea aplicării Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetătenilor
români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma
aplicării Tratatului dintre România si Bulgaria, semnat la Craiova la 7
septembrie 1940, republicată.
(3) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Finantelor Publice pentru despăgubiri civile, precum si pentru cheltuieli
judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în reprezentarea intereselor
statului, potrivit dispozitiilor legale, se asigură, la solicitarea
Secretariatului General al Guvernului, si fondurile necesare în vederea
suportării cheltuielilor judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în
care Guvernul României este parte. Pe măsura necesitătilor de finantare se autorizează
Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările corespunzătoare în
bugetul de stat si în bugetele celor doi ordonatori principali de credite, în
scopul asigurării creditelor bugetare în limita cărora vor fi efectuate
plătile.
Art. 41. - (1) Pentru proiectele de investitii
finantate din credite externe contractate de statul român de la organismele
financiare internationale - Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare,
Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, Banca Europeană de
Investitii, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei si altele - echivalentul
în valuta împrumutului al părtii în lei, reprezentând contributia părtii române
la finantarea acestor proiecte, este cel valabil la data încheierii acordurilor
de împrumut dintre România si organismele financiare respective si poate fi
modificat pe parcursul executării lucrărilor cu diferentele rezultate din
actualizarea valorii totale a proiectelor, în functie de evolutia indicelui
preturilor de consum total, comunicat de Institutul National de Statistică, pe
propria răspundere a ordonatorilor principali de credite si a unitătilor
beneficiare de împrumut extern.
(2) În cazul schimbării statutului juridic al
beneficiarilor finali de credite externe contractate de statul român de la
organismele financiare internationale, mentionate la alin. (1), transferurile
de la bugetul de stat către bugetele locale pentru investitii finantate partial
din credite externe si, după caz, alocatiile din bugetele locale, reprezentând
partial contributia părtii române la finantarea acestor proiecte, vor fi
asigurate în continuare, în măsura în care Ministerul Finantelor Publice a
avizat schimbarea statutului juridic.
(3) Cheltuielile suplimentare rezultate în conditiile
alin. (1), precum si eventualele depăsiri provenite din modificarea unor
dispozitii legale în domeniul impozitelor si taxelor aferente proiectelor pe
parcursul derulării acestora se
finantează din bugetul de stat, bugetele locale sau din surse proprii ale
beneficiarilor finali ai împrumuturilor externe, după caz, până la finalizarea
proiectelor respective.
Art. 42. - (1) Institutiile si autoritătile publice
centrale si locale care au în administrare hoteluri, case de odihnă si de
oaspeti, baze de odihnă, tratament si alte asemenea unităti vor asigura
finantarea cheltuielilor curente si de capital pentru respectivele unităti
exclusiv din veniturile proprii ale acestora.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea finanta nici o
activitate legată de administrarea unitătilor prevăzute la alin. (1) din sume
alocate de la bugetul de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale.
Art. 43. - Potrivit legii, drepturile asistentului
personal al persoanei cu handicap, care acordă îngrijire permanentă copilului
sau adultului cu handicap grav, se suportă din bugetele locale, iar
indemnizatia pentru însotitor de care beneficiază pensionarii încadrati în
gradul I de invaliditate se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Art. 44. - La o posibilă rectificare a bugetului de
stat pe anul 2003 din eventualele surse suplimentare sau economii la cheltuieli
se vor aloca cu prioritate fonduri pentru finantarea actiunilor de învătământ
si agricultură.
Art. 45. - Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor si
de Senat în sedinta comună din 13 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
27 noiembrie 2002.
Nr. 631.
*) Anexa
nr. 3 se publică ulterior.
ANEXA Nr.
1
- Sinteză -
pentru
promulgarea Legii bugetului de stat pe anul 2003
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea bugetului de stat pe
anul 2003 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
27 noiembrie 2002.
Nr. 946.