MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 733 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 8 octombrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
541. - Lege privind economisirea si creditarea în
sistem colectiv pentru domeniul locativ
770. - Decret pentru promulgarea Legii privind
economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
284/4.248. - Ordin al ministrului muncii si
solidaritătii sociale si al ministrului educatiei si cercetării pentru
aprobarea Normelor metodologice privind emiterea, gestionarea si arhivarea
certificatelor de calificare si a certificatelor de absolvire eliberate pentru
programele/cursurile de formare profesională organizate prin Agentia Natională
pentru Ocuparea Fortei de Muncă
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind economisirea si creditarea în
sistem colectiv pentru domeniul locativ
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Obiectul si domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezenta lege
reglementează activitatea caselor de economii pentru economisire si creditare
în system colectiv pentru domeniul locativ, respectiv cea a băncilor pentru
economisire si creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, denumite
în continuare case de economii pentru domeniul locativ, constituite
conform art. 5.
Art. 2. - Obiectul principal al prezentei legi este finantarea pe termen
lung a domeniului locativ prin economisirea si creditarea în sistem colectiv,
conform art. 3 lit. b).
CAPITOLUL II
Definitii
Art. 3. - În întelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos
au următoarele semnificatii:
a) casă de economii pentru domeniul locativ - bancă sau casă de
economii autorizată să functioneze în conformitate cu prezenta lege si cu
legislatia bancară în vigoare;
b) economisire si creditare în sistem colectiv pentru domeniul
locativ - acceptarea de depozite de la clienti si acordarea acestora de
credite cu dobândă fixă din sumele acumulate pentru activităti în domeniul
locativ;
c) client - persoană fizică sau juridică care încheie cu casa de
economii pentru domeniul locativ un contract de economisire si creditare în
sistem colectiv pentru domeniul locativ, prin care aceasta dobândeste, ca
urmare a efectuării depunerilor prevăzute în contract, dreptul legal de a primi
un credit la dobânda stabilită pentru activităti în domeniul locativ;
d) activităti în domeniul locativ:
1. construirea, cumpărarea, reabilitarea, modernizarea, consolidarea sau
extinderea imobilelor cu destinatie preponderent locativă;
2. cumpărarea, reabilitarea, modernizarea, consolidarea sau extinderea
altor imobile decât cele cu destinatie preponderent locativă, cu conditia să
fie folosite ca spatii locative;
3. cumpărarea de terenuri intravilane sau dobândirea drepturilor de
concesiune pentru construirea de imobile cu destinatie preponderent locativă;
4. cumpărarea de terenuri intravilane sau dobândirea drepturilor de
concesiune în scopul construirii altor immobile decât cele cu destinatie
preponderent locativă, în limita cotei detinute de spatiile locative din
totalul constructiei pozitionate pe teren;
5. viabilizarea unor terenuri trecute în intravilan în scopul promăvării
constructiei cartierelor de locuinte;
6. preluarea unor creante legate de realizarea activitătilor prevăzute
la pct. 1-5;
7. construirea de spatii comerciale, industriale si social-culturale,
dacă acestea sunt legate de constructia de locuinte sau dacă ele contribuie,
prin amplasarea lor în zonele de locuit, la aprovizionarea acestora sau la
satisfacerea nevoilor de ordin social-cultural;
8. lucrări în domeniul locativ angajate de chirias în scopul
modernizării locuintei;
e) contract de economisire si creditare în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, denumit în continuare contract de
economisire-creditare - angajamentul părtilor în baza căruia clientul se
obligă să economisească o sumă reprezentând suma minimă de economisire, iar
casa de economii pentru domeniul locativ se obligă să acorde un credit cu
dobândă fixă pentru diferenta dintre suma totală contractată si suma
economisită, inclusiv dobânzile si primele acordate, cu obligatia ca toate
conditiile de repartizare a creditului să fie îndeplinite;
f) finantare în baza contractului de economisire-creditare -
creditul cu dobândă fixă obtinut de către client în conditiile prevăzute în
contractul de economisire-creditare;
g) finantare anticipată - creditul cu dobânda pietei acordat
clientului care nu a acumulat încă suma minimă de economisire stabilită de casa
de economii pentru domeniul locativ prin contractul de economisire-creditare;
acest credit, la care se achită doar dobânda, se transformă în credit cu
dobândă fixă în momentul îndeplinirii tuturor conditiilor de repartizare
prevăzute în contractul de economisire-creditare;
h) finantare intermediară - creditul cu dobânda pietei acordat
clientului care a acumulat suma minimă de economisire stabilită prin contractul
de economisire-creditare, dar nu îndeplineste celelalte conditii prevăzute în
contractul de economisire-creditare; acest credit, la care se achită doar
dobânda, se transformă în credit cu dobândă fixă în momentul îndeplinirii
tuturor conditiilor prevăzute în contractul de economisire-creditare;
i) masa de repartizare - resurse ale casei de economii pentru
domeniul locativ, provenind din depozite, dobânzi aferente, orice alte plăti
care majorează soldul economisit, sume rambursate aferente creditelor acordate,
prime si dobânzile aferente lor, alte surse atrase exclusiv în scopul finantării
în baza contractului de economisire-creditare, precum si din surse proprii;
j) fond special - fond constituit de casa de economii pentru
domeniul locativ în scopul garantării functionării sistemului din punctul de
vedere al tehnicii de economisire si creditare în sistem colectiv pentru
domeniul locativ si cu scopul protejării intereselor clientilor;
k) raport individual între client si casa de economii pentru domeniul
locativ - relatia dintre aportul bănesc al clientului, calculat pentru
fiecare contract de economisire-creditare, si aportul bănesc al casei de
economii pentru domeniul locativ, pe care clientul îl obtine prin derularea
creditului;
l) raport colectiv între clienti si casa de economii pentru domeniul
locativ - relatia dintre suma aporturilor bănesti ale clientilor si aportul
bănesc preconizat al casei de economii pentru domeniul locativ, rezultat din
contractele de economisire-creditare al căror proces de economisire a fost
încheiat si/sau întrerupt, calculat pe o anumită perioadă;
m) timp de asteptare - perioada cuprinsă între data încheierii
contractului de economisire-creditare si data la care contractul clientului
este repartizat;
n) tipuri de contracte (tarife) - modalităti alternative de
economisire si creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, puse la
dispozitia clientilor de casa de economii pentru domeniul locativ, în functie
de suma contractată, de dobânda si termenele de rambursare aferente finantării
în baza contractului de economisire-creditare, precum si în functie de alte
criterii stabilite de casa de economii pentru domeniul locativ;
o) persoană singură - persoană necăsătorită, văduvă sau
divortată;
p) data de repartizare - data la care soldul economisit si
creditul pentru domeniul locativ sunt puse la dispozitia clientului.
CAPITOLUL III
Art. 4. - (1) Casele de economii pentru domeniul locativ pot functiona
numai pe baza autorizatiei emise de Banca Natională a României.
(2) Caselor de economii pentru domeniul locativ le sunt aplicabile
dispozitiile legislatiei bancare în măsura în care acestea nu contravin
prevederilor prezentei legi.
Art. 5. - (1) Casele de economii pentru domeniul locativ se constituie
sub forma juridică de societate pe actiuni, ca filiale ale băncilor/caselor de
economii, persoane juridice române sau străine, în baza aprobării Băncii
Nationale a României, cu respectarea prevederilor legale în vigoare aplicabile
societătilor comerciale.
(2) Actionari majoritari ai caselor de economii pentru domeniul locativ
pot fi exclusiv bănci/case de economii.
Actionari minoritari pot fi bănci/case de economii, societăti comerciale din domeniul imobiliar, societăti de asigurări, organe ale administratiei publice centrale si locale, în măsura în care legea o permite, precum si persoane fizice.
(3) Participatia cumulată a persoanelor fizice nu poate depăsi 5% din
capitalul social al caselor de economii pentru domeniul locativ.
Art. 6. - Capitalul social minim al caselor de economii pentru domeniul
locativ este stabilit de Banca Natională a României, dar nu poate fi mai mic
decât nivelul minim al capitalului social stabilit pentru bănci.
CAPITOLUL IV
Activităti premise
Art. 7. - (1) În afara activitătilor de economisire si creditare în
sistem colectiv pentru domeniul locativ, casele de economii pentru domeniul
locativ pot desfăsura, în limita autorizatiei acordate, următoarele activităti:
a) finantarea anticipată si finantarea intermediară, pe baza
contractelor de economisire-creditare;
b) acordarea de credite pentru activităti în domeniul locativ, în
conditiile prevăzute la alin. (2);
c) administrarea creditelor tertilor si intermedierea creditelor în
contul tertilor, dacă acestea sunt destinate finantării unor activităti în
domeniul locativ;
d) emiterea, în conformitate cu prevederile alin. (2), de garantii
pentru acele tipuri de credite obtinute de terti, pe care casele de economii
pentru domeniul locativ le pot acorda;
e) primirea de împrumuturi;
f) efectuarea de plasamente în active cu grad de risc scăzut de credit,
potrivit reglementărilor Băncii Nationale a României;
g) acordarea de credite societătilor comerciale la care casele de
economii pentru domeniul locativ detin participatii, în conditiile alin. (5);
h) emiterea si gestiunea instrumentelor de plată si de credit;
i) plăti si decontări;
j) transferuri de fonduri;
k) consultantă financiar-bancară;
l) operatiuni de mandat cu specific financiar-bancar.
(2) Totalul creantelor care provin din creditele prevăzute la alin. (1)
lit. b) si d) nu poate depăsi nivelul reglementat de Banca Natională a României
din valoarea aferentă finantărilor în baza contractelor de
economisire-creditare si a finantărilor acordate potrivit alin. (1) lit. a).
(3) Creantele din creditele pentru activităti în domeniul locativ,
precum si din creditele potrivit alin. (1) lit. a) si b), în măsura în care
acestea nu sunt garantate prin cesiunea unor drepturi din contractele de
economisire-creditare, vor fi garantate prin ipoteci asupra unui imobil aflat
în tară. În măsura în care nu există suficiente garantii suplimentare,
garantarea nu poate depăsi patru cincimi din valoarea de garantare a imobilului
ipotecat.
(4) Creantele aferente finantării în baza contractului de
economisire-creditare, precum si garantiile aferente nu pot fi cesionate decât
pentru activităti de economisire si creditare în sistem colectiv pentru
domeniul locativ si pentru finantarea anticipată si intermediară. Aceste
dispozitii se aplică si creantelor corespunzătoare finantării anticipate si
intermediare, precum si garantiilor aferente lor.
(5) Casele de economii pentru domeniul locativ pot detine participatii
exclusiv la societăti comerciale al căror obiect de activitate cuprinde
activităti în domeniul locativ si care desfăsoară preponderent astfel de
activităti, în limita unei treimi din capitalul social al acestora. O
participatie mai mare este permisă doar la capitalul social al altor case de
economii pentru domeniul locativ, cu conditia ca totalul participatiilor la
astfel de societăti să nu depăsească 20% din fondurile proprii ale casei de
economii pentru domeniul locativ.
CAPITOLUL V
Reglementări privind desfăsurarea economisirii si creditării în sistem
colectiv pentru domeniul locativ
Art. 8. - Casele de economii pentru domeniul locativ vor elabora
reglementări proprii privind Conditiile generale de afaceri si Conditiile
generale ale contractelor de economisire-creditare, care vor sta la baza
tipurilor de contracte (tarifelor) practicate.
Art. 9. - Conditiile generale de afaceri se vor referi, fără a fi
limitative, la:
a) calcule privind derularea contractelor de economisire-creditare, cu
specificarea raportului individual dintre client si casa de economii pentru
domeniul locativ, precum si cu specificarea timpului de asteptare minim, mediu
si maxim;
b) procedura de repartizare a contractelor de economisire-creditare, cu indicarea componentei masei de repartizare, a termenelor de repartizare, a modului de evaluare a îndeplinirii conditiilor de repartizare, precum si stabilirea ordinii de repartizare;
c) procedura privind calculul resurselor din masa de repartizare, care,
temporar, nu pot fi repartizate, al veniturilor suplimentare din plasamentul
acestor resurse, precum si indicarea modului de utilizare a fondului special;
d) modul de calcul al valorii garantiei;
e) procedura de restituire a sumelor economisite în cazul rezilierii
contractelor de economisire-creditare;
f) o procedură de derulare simplificată a contractelor de
economisire-creditare, în interesul clientilor, în cazul retragerii
autorizatiei de functionare sau al începerii procedurii falimentului;
g) finantarea investitiilor de viabilizare a unor terenuri trecute în
intravilan în scopul promovării constructiei cartierelor de locuinte;
h) finantarea construirii de spatii comerciale, industriale si
social-culturale, în măsura în care aceasta este permisă conform prevederilor
art. 3 lit. d) pct. 7.
Art. 10. - Conditiile generale ale contractelor de
economisire-creditare trebuie să cuprindă următoarele prevederi:
a) valoarea si scadenta aporturilor clientului si ale casei de economii
pentru domeniul locativ, precum si consecintele în cazul întârzierii
prestatiilor;
b) rata dobânzii practicate la depozite si la creditele acordate;
c) valoarea comisioanelor si a altor cheltuieli care sunt în sarcina
clientului;
d) modul de evaluare a îndeplinirii conditiilor de repartizare,
stabilirea ordinii de repartizare si conditiile care trebuie îndeplinite pentru
plata sumei contractate;
e) modalitătile de garantare si conditiile de rambursare a creditelor,
precum si de asigurare împotriva riscului de nerambursare;
f) conditiile în care un contract de economisire-creditare poate fi
divizat sau conexat cu alt contract de economisirecreditare;
g) conditiile în care se majorează sau se reduce suma contractată;
h) conditiile în care pot fi cesionate drepturi derivând din contractul
de economisire-creditare;
i) conditiile în care un contract de economisire-creditare poate fi
reziliat si consecintele ce rezultă din rezilierea lui sau din procedura de
derulare simplificată a acestuia;
j) conditiile de administrare a conturilor clientilor;
k) instanta competentă să solutioneze litigiile.
Art. 11. - (1) Masa de repartizare poate fi utilizată, cu exceptia art.
7 alin. (1), numai pentru restituirea resurselor atrase si introduse în masa de
repartizare si pentru finantarea anticipată si intermediară.
(2) Masa de repartizare va fi alocată în sensul unei repartizări
uniforme si al unui timp de asteptare cât mai scurt.
Art. 12. - Casele de economii pentru domeniul locativ alocă anual,
înainte de impozitarea profitului în contul fondului special, diferenta dintre
veniturile realizate ca urmare a plasamentelor temporare efectuate din masa de
repartizare neutilizată pentru finantarea în baza contractelor de
economisire-creditare, din cauza neîndeplinirii de către clienti a conditiilor
de repartizare, si veniturile care s-ar fi realizat ca urmare a finantării în
baza contractului de eco- nomisire-creditare, în limita a 3% din depozitele
atrase.
Fondul special poate fi lichidat, la sfârsitul anului, în limita părtii
care depăseste 3% din depozitele atrase.
Art. 13. - (1) În cazul contractelor de economisire-creditare încheiate
în valută, casele de economii pentru domeniul locativ au obligatia să formeze
mase de repartizare separate în valutele în care s-a realizat economisirea.
Utilizarea maselor de repartizare astfel constituite se va face în
principal în valuta în care s-a făcut economisirea, casele de economii pentru
domeniul locativ fiind obligate să administreze corespunzător riscul valutar.
(2) La cerere, Banca Natională a României poate excepta casele de
economii pentru domeniul locativ, în cazuri speciale, de obligatia de a forma
mase de repartizare separate, dacă prin aceasta nu se periclitează interesele
clientilor.
Art. 14. - Casele de economii pentru domeniul locativ nu se pot angaja
să pună la dispozitia clientului suma contractată în vederea creditării la o
dată determinată, înainte de repartizarea contractului de
economisire-creditare.
CAPITOLUL VI
Autorizarea, reglementarea si supravegherea caselor de economii pentru domeniul locativ
SECTIUNEA 1
Autorizarea
Art. 15. - (1) Casele de economii pentru domeniul locativ sunt supuse
conditiilor de autorizare aplicabile băncilor, persoane juridice române. În
afară de acestea, ele trebuie să îndeplinească si conditiile specifice
prevăzute la alin. (2).
(2) Conditiile specifice de autorizare a caselor de economii pentru
domeniul locativ vor fi stabilite prin reglementări de Banca Natională a
României si se vor referi,
fără a fi limitative, la:
a) conditiile generale de afaceri si conditiile generale ale
contractelor de economisire-creditare;
b) încadrarea institutiei de credit a cărei filială este casa de
economii pentru domeniul locativ în indicatorii prudentiali si de performantă
economico-financiară, stabiliti de Banca Natională a României;
c) îndeplinirea cerintelor tehnice si de operare specifice;
d) reglementările proprii privind procedura de derulare simplificată a
contractelor de economisire-creditare;
e) tipurile de contracte (tarifele) propuse a fi puse la dispozitia clientilor.
Art. 16. - Cererea de autorizare a caselor de economii pentru domeniul
locativ va fi respinsă, în afara situatiilor aplicabile băncilor, si în cazul
în care se consideră că Conditiile generale de afaceri si/sau Conditiile
generale ale contractelor de economisire-creditare:
a) nu sunt în măsură să asigure executia durabilă a contractelor de
economisire-creditare si, în particular, aceste contracte, luate individual, nu
asigură pe întreaga lor durată un raport individual adecvat între client si
casa de economii pentru domeniul locativ;
b) prevăd vărsăminte ale sumelor economisite, rambursări sau orice alte
obligatii care întârzie în mod neadecvat repartizarea contractelor de
economisire-creditare, duc la prelungirea disproportionată a duratelor contractelor
de economisire-creditare sau nu garantează suficient interesele clientilor.
Art. 17. - (1) În afara situatiilor de retragere a autorizatiei
aplicabile băncilor, Banca Natională a României poate retrage autorizatia
acordată unei case de economii pentru domeniul locativ si în următoarele
cazuri:
a) constată că interesele clientilor nu pot fi suficient protejate prin
alte măsuri, în conformitate cu prezenta lege sau cu legislatia bancară;
b) îi sunt cunoscute fapte de natura celor prevăzute la art. 16, ce
justifică retragerea autorizatiei;
c) a primit hotărârea privind începerea procedurii falimentului casei de
economii pentru domeniul locativ.
(2) Retragerea autorizatiei unei case de economii pentru domeniul
locativ are ca efect declansarea procedurii de derulare simplificată a
contractelor de economisire-creditare.
SECTIUNEA a 2-a
Reglementarea
Art. 18. - În vederea asigurării conditiilor unei bune executii a obligatiilor care derivă din contractele de economisire-creditare si, în particular, pentru garantarea existentei unor disponibilităti suficiente pentru asigurarea unui ritm de repartizare cât mai regulat, Banca Natională a României si ministerele abilitate emit reglementări referitoare la:
a) plasamentul temporar al sumelor acumulate în vederea repartizării,
precum si al sumelor deja repartizate, dar al căror vărsământ nu a fost încă
solicitat de către clienti;
b) modul de determinare a contractelor de economisire-creditare de
valoare mare, precum si:
1. proportia admisă a sumelor aferente contractelor de
economisire-creditare de valoare mare în totalul sumelor contractate, aferente
contractelor de economisire-creditare nerepartizate ale casei de economii
pentru domeniul locativ;
2. proportia admisă a sumelor aferente contractelor de economisire-creditare
de valoare mare, încheiate pe parcursul unui an calendaristic, în totalul
sumelor contractate, aferente contractelor de economisire-creditare încheiate
pe parcursul respectivului an calendaristic; la calculul contingentului admis
al contractelor de economisire-creditare de valoare mare, potrivit prezentului
punct, precum si potrivit pct. 1, se vor include si contractele de
economisire-creditare pentru care, în conformitate cu Conditiile generale de
afaceri, clientii au vărsat suma minimă de economisire în cursul primului
an după încheierea contractului de economisire-creditare;
c) conditiile de acordare a creditelor pentru domeniul locativ prevăzute
la art. 3 lit. d) pct. 7, precum si proportia admisă a acestor contracte în
totalul creditelor acordate de o casă de economii pentru domeniul locativ, fără
ca aceasta să depăsească 3%;
d) expunerea maximă admisă fată de o societate comercială din categoria
celor prevăzute la art. 7 alin. (5), precum si expunerea maximă totală admisă
fată de astfel de societăti comerciale;
e) proportia admisă a creditelor acordate în baza contractelor de
economisire-creditare si garantate cu diferite tipuri de garantii, în totalul
creditelor acordate în baza con- tractelor de economisire-creditare, în cazul
în care se consideră necesară o astfel de măsură prudentială;
f) conditiile minime de repartizare a contractelor de
economisire-creditare, în particular referitoare la suma minima de economisire
si calculul indicelui de evaluare minim, pentru asigurarea unui raport individual
adecvat între client si casa de economii pentru domeniul locativ;
g) modul de constituire, utilizare si lichidare a fondului special.
SECTIUNEA a 3-a
Supravegherea
Art. 19. - (1) Banca Natională a României supraveghează casele de economii pentru domeniul locativ, în conformitate cu dispozitiile prezentei legi si ale legislatiei bancare.
(2) Banca Natională a României este împuternicită să ia toate măsurile
necesare pentru ca activitătile de economisire si creditare în sistem colectiv
pentru domeniul locativ să se desfăsoare în conformitate cu Conditiile
generale de afaceri si cu Conditiile generale ale contractelor de
economisire-creditare, precum si cu celelalte conditii stabilite prin
reglementările date în aplicarea dispozitiilor prezentei legi si ale
legislatiei bancare.
Art. 20. - (1) Modificările sau completările aduse Conditiilor
generale de afaceri si Conditiilor generale ale contractelor de
economisire-creditare în ceea ce priveste dispozitiile art. 9, cu exceptia
lit. d), respectiv ale art. 10, cu exceptia lit. c), precum si cele aduse Conditiilor
generale de afaceri si Conditiilor generale ale contractelor de
economisire-creditare, corespunzătoare unor noi tipuri de contracte de
economisire-creditare, se supun aprobării prealabile aBăncii Nationale a
României.
(2) Banca Natională a României poate solicita caselor de economii pentru
domeniul locativ modificarea Conditiilor generale de afaceri si a Conditiilor
generale ale contractelor de economisire-creditare, atunci când se constată
că acestea nu pot asigura îndeplinirea obligatiilor ce le revin din contractele
de economisire-creditare.
Art. 21. - Introducerea de noi tipuri de contracte este supusă aprobării
Băncii Nationale a României, împreună cu o declaratie din care să rezulte că
acestea sunt întocmite în conformitate cu Conditiile generale de afaceri si
cu Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare, cu cel
putin 3 luni înainte de punerea la dispozitia clientilor a noilor tipuri de
contracte.
Art. 22. - (1) Fuziunea si divizarea caselor de economii pentru domeniul
locativ se vor efectua conform legislatiei bancare, în măsura în care aceasta
nu contravine prevederilor prezentei legi.
(2) Casele de economii pentru domeniul locativ pot fuziona numai cu alte
case de economii pentru domeniul locativ. Ele sunt obligate să obtină
autorizarea prealabilă a Băncii Nationale a României.
Art. 23. - (1) În situatia în care există date certe care conduc la
concluzia că o casă de economii pentru domeniul locativ nu îsi va putea onora
obligatiile, Banca Natională a României poate interzice acesteia, pe o perioadă
limitată, încheierea de noi contracte de economisire-creditare.
(2) În cazul în care situatia indicată la alin. (1) nu este remediată,
Banca Natională a României poate interzice temporar toate plătile derivând din
activitatea de economisire si creditare în sistem colectiv pentru domeniul
locativ si poate dispune retragerea autorizatiei si initierea procedurii de
derulare simplificată a contractelor de economisire-creditare.
(3) Prin procedura de derulare simplificată a contractelor de
economisire-creditare se va urmări realizarea aporturilor bănesti ale
clientilor si ale casei de economii pentru domeniul locativ, aferente
contractelor de economisire-creditare existente, în sensul protejării
intereselor clientilor.
Art. 24. - (1) Banca Natională a României poate hotărî măsuri de
instituire a supravegherii speciale si a administrării speciale a caselor de
economii pentru domeniul locativ, care se vor lua în conformitate cu dispozitiile
legale aplicabile băncilor.
(2) Banca Natională a României poate stabili reguli specifice de
derulare a supravegherii speciale si a administrării speciale a caselor de
economii pentru domeniul locativ.
CAPITOLUL VII
Art. 25. - (1) În afara atributiilor prevăzute de lege auditorii
independenti ai caselor de economii pentru domeniul locativ au si următoarele
obligatii speciale:
a) verificarea respectării prevederilor cuprinse în Conditiile
generale de afaceri cu privire la procedura de repartizare, scop în care
acestia sunt împuterniciti să aibă acces la documentele casei de economii
pentru domeniul locativ, în măsura în care acestea se referă la procedura de
repartizare;
b) verificarea respectării conditiilor prevăzute de normele interne cu
privire la plata creditelor si garantarea creantelor din credite;
c) verificarea respectării reglementărilor emise de Banca Natională a
României si/sau de Ministerul Finantelor Publice în aplicarea prezentei legi.
(2) Auditorul independent are obligatia să informeze Banca Natională a
României ori de câte ori constată încălcarea de către casa de economii pentru
domeniul locativ a prevederilor prezentei legi si/sau a reglementărilor emise
de Banca Natională a României si/sau de Ministerul Finantelor Publice în
aplicarea acesteia.
(3) Auditorul independent va întocmi la încheierea exercitiului
financiar un raport asupra activitătii de economisire si creditare în sistem
colectiv pentru activităti în domeniul locativ, pe care îl va remite si Băncii
Nationale a României.
CAPITOLUL VIII
Art. 26. - (1) Fiecare client, persoană fizică cu cetătenia română si cu
domiciliul stabil în România, beneficiază de o primă de stat pentru depunerile
anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu o
casă de economii pentru domeniul locativ.
(2) Dreptul la primă se constituie la finele anului de economisire. Anul
de economisire este anul calendaristic în care s-au efectuat depunerile
îndreptătite la primă.
(3) Prima trebuie solicitată de client până cel târziu la sfârsitul
anului calendaristic următor anului de economisire, la casa de economii pentru
domeniul locativ cu care a încheiat contractul de economisire-creditare.
(4) Dreptul la primă se prescrie în cazul în care aceasta nu a fost
solicitată până la sfârsitul anului calendaristic următor anului de
economisire.
Art. 27. - (1) Prima este de 30% din suma economisită în anul respectiv
de către client.
(2) Prima nu poate depăsi cuantumul unui salariu lunar mediu brut pe
economie, comunicat de autoritatea natională de statistică la finele anului.
(3) În cazul în care clientul încheie mai multe contracte de
economisire-creditare cu casa de economii pentru domeniul locativ si primele
stabilite depăsesc prima maximă admisă pentru anul de economisire, suma
primelor trebuie limitată la nivelul prevăzut la alin. (2).
Art. 28. - Sunt îndreptătiti să beneficieze de prime clientii persoane
singure, precum si oricare dintre soti, separat, indiferent care dintre ei a
făcut depunerea.
Art. 29. - Prima se suportă de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei si se acordă de
acesta după expirarea fiecărui an calendaristic, în termen de maximum 60 de
zile de la solicitarea care a fost transmisă de casa de economii pentru
domeniul locativ acestei autorităti. Prima va fi virată de casa de economii
pentru domeniul locativ în contul clientului.
Art. 30. - (1) Pentru a beneficia în mod constant de primă contractele
de economisire-creditare trebuie să aibă o durată de minimum 5 ani si este
obligatoriu ca, înainte de expirarea termenului de economisire stabilit, să nu
se fi efectuat restituiri totale sau partiale din sumele economisite.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) următoarele situatii:
a) suma contractată este pusă la dispozitie, iar cel care a economisit
utilizează imediat si nemijlocit suma primită pentru activităti în domeniul
locativ;
b) în cazul cesiunii contractului de economisire-creditare, suma
economisită sau suma contractată se utilizează imediat si nemijlocit pentru
activităti în domeniul locativ de către cesionar;
c) cel care a economisit pentru activităti în domeniul locativ sau
sotul/sotia acestuia a decedat ori a intrat în incapacitate totală de muncă
după încheierea contractului de economisire-creditare;
d) cel care a economisit pentru activităti în domeniul locativ a devenit
somer si perioada de somaj este de cel putin 9 luni fără întrerupere si durează
încă în momentul la care se solicită restituirea sumei.
Art. 31. - Clientii care au încasat primele încălcând dispozitiile
prezentei legi si ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sunt obligati
să restituie primele Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, în termen de maximum 90 de zile de la încasarea acestora.
Art. 32. - Primele acordate si dobânzile bonificate la depozitele
clientilor, în conformitate cu dispozitiile prezentei legi, nu se includ la
calculul impozitului pe venit.
Art. 33. - Ministerul Finantelor Publice împreună cu Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor stabili prin norme
metodologice procedura de acordare a primelor.
CAPITOLUL IX
Art. 34. - În afara situatiilor prevăzute la art. 69 alin. (1) din Legea
bancară nr. 58/1998, cu modificările ulterioare, în cazul în care Banca
Natională a României constată că o casă de economii pentru domeniul locativ
si/sau oricare dintre administratorii, directorii executivi, cenzorii sau
auditorul acesteia se fac vinovati de:
a) încălcarea unei prevederi a prezentei legi ori a reglementărilor si
ordinelor emise de Banca Natională a României în aplicarea acesteia;
b) încălcarea oricărei conditii sau restrictii prevăzute în autorizatia
emisă casei de economii pentru domeniul locativ sau în orice act emis de Banca
Natională a României, obligatoriu pentru casa de economii pentru domeniul
locativ;
c) neraportarea, raportarea cu întârziere sau raportarea de date eronate
privind indicatorii de prudentă bancară ori alti indicatori prevăzuti în
reglementările Băncii Nationale a României, emise în aplicarea prezentei legi,
Banca Natională a României poate aplica următoarele sanctiuni:
1. avertisment scris, dat casei de economii pentru domeniul locativ
si/sau auditorului acesteia;
2. limitarea operatiunilor casei de economii pentru domeniul locativ;
3. amendă aplicabilă casei de economii pentru domeniul locativ sau, după
caz, auditorului independent, între 0,1% si 1% din capitalul social, sau
administratorilor, conducătorilor, membrilor biroului executiv ori cenzorilor,
între 1-6 salarii ale acestora din luna precedentă datei constatării faptei.
Amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
4. retragerea aprobării date conducătorilor casei de economii pentru domeniul
locativ si/sau auditorului acesteia;
5. retragerea autorizatiei de functionare a casei de economii pentru
domeniul locativ.
CAPITOLUL X
Art. 35. - (1) Se interzice oricărei persoane să desfăsoare activităti
de economisire si creditare în system colectiv pentru domeniul locativ fără o
autorizatie emisă de Banca Natională a României.
(2) În caz de litigiu Banca Natională a României este împuternicită să
determine dacă o activitate reprezintă economisire si creditare în sistem
colectiv pentru domeniul locativ. În acest caz decizia Băncii Nationale a
României este obligatorie pentru autoritătile implicate.
Art. 36. - Se interzice oricărei persoane care nu este autorizată de
Banca Natională a României în calitate de casă de economii pentru domeniul
locativ să utilizeze sintagmele “casă de economii pentru domeniul locativ”,
“bancă de economii pentru domeniul locativ” si “economisire si creditare în
sistem colectiv pentru domeniul locativ”, în legătură cu o activitate, un
produs, un serviciu sau în scop publicitar.
Art. 37. - (1) Banca Natională a României va elabora reglementări si
ordine în aplicarea prezentei legi, în termen de 6 luni de la data publicării
ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Finantelor Publice împreună cu Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei vor emite instructiuni în aplicarea
prevederilor prezentei legi, în termen de 6 luni de la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 38. - Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2003.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 9 septembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti, 27
septembrie 2002.
Nr. 541.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 26
septembrie 2002.
Nr. 770.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITĂTII SOCIALE Nr. 284 din 21 iunie 2002 |
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETĂRII Nr. 4.248 din 13 august 2002 |
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind emiterea, gestionarea si arhivarea certificatelor
de calificare si a certificatelor de absolvire eliberate pentru
programele/cursurile de formare profesională organizate prin Agentia Natională
pentru Ocuparea Fortei de Muncă
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, cu modificările si
completările ulterioare, si al Hotărârii Guvernului nr. 23/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetării, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 58 alin. (3) din Procedurile privind
accesul la măsurile pentru stimularea ocupării fortei de muncă, modalitătile de
finantare si instructiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 377/2002,
ministrul muncii si solidaritătii sociale si ministrul
educatiei si cercetării emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind emiterea, gestionarea
si arhivarea certificatelor de calificare si a certificatelor de absolvire
eliberate pentru programele/cursurile de formare profesională organizate prin
Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul muncii si solidaritătii sociale, Marian Sârbu |
Ministrul educatiei si cercetării, Ecaterina Andronescu |
NORME METODOLOGICE
privind emiterea, gestionarea si arhivarea certificatelor de calificare
si a certificatelor de absolvire eliberate pentru programele/cursurile de
formare profesională organizate prin Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei
de Muncă
Prezentele norme metodologice, denumite în continuare norme, sunt
emise în temeiul art. 58 alin. (3) din Procedurile privind accesul la măsurile
pentru stimularea ocupării fortei de muncă, modalitătile de finantare si
instructiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 377/2002.
Art. 1. - (1) Cursantilor care au promovat examenul de absolvire li se
eliberează, după caz, certificat de calificare sau certificat de absolvire,
denumite în continuare certificate.
(2) În functie de tipul programului de formare profesională absolvit se
eliberează certificate după cum urmează:
a) pentru programe de formare de initiere, perfectionare si specializare
se eliberează certificate de absolvire;
b) pentru programe de formare de calificare sau recalificare se
eliberează certificate de calificare.
Art. 2. - Evidenta desfăsurării programelor de formare profesională si a
eliberării certificatelor pentru persoanele cuprinse în programele de formare
profesională se tine prin următoarele documente:
a) registrul de evidentă a programelor de formare profesională, potrivit
modelului prezentat în anexa nr. 1;
b) registrul matricol general cu persoanele admise la programele de
formare profesională, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2; acest
registru se completează de către compartimentul de formare profesională al
agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti
si contine date de identificare a persoanei admise la un program de formare
profesională, precum si informatii privind pregătirea sau ocupatia/meseria
actuală si cea dobândită în urma absolvirii programului;
c) programul individual de pregătire, potrivit modelului prezentat în
anexa nr. 3; acest document se completează în cazul în care formarea
profesională în ocupatii sau meserii simple si perfectionarea profesională se
organizează, cu aprobarea directorului executiv al agentiei pentru ocuparea
fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti, când nu se pot constitui
grupe de cursanti;
d) catalogul cursantilor pentru fiecare program de formare, potrivit
modelului prezentat în anexa nr. 4; acest catalog se completează de formatori
pentru instruire teoretică sau, după caz, formatori pentru instruire practică,
pentru fiecare program de formare profesională, si evidentiază disciplinele
pentru care se face pregătirea, prezenta la curs a persoanelor, precum si
notele obtinute pe întreg parcursul pregătirii teoretice si al instruirii
practice;
e) condica de prezentă la ore a formatorilor pentru instruire teoretică
si a formatorilor pentru instruire practică,potrivit modelului prezentat în
anexa nr. 5;
f) procesul-verbal al comisiei de examinare, potrivit modelului
prezentat în anexa nr. 6; procesul-verbal se încheie la sustinerea examenului
de absolvire a programului, evidentiază rezultatele obtinute în urma examinării
si se semnează de toti membrii comisiei de examinare;
g) registrul de evidentă nominală a eliberării certificatelor de
calificare, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 7;
h) registrul de evidentă nominală a eliberării certificatelor de
absolvire, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 8.
Art. 3. - (1) Documentele prevăzute la art. 2 sunt formulare tipizate,
cu regim special, se completează conform instructiunilor în vigoare, se
numerotează, se snuruiesc, se parafează si se certifică, pentru continut, număr
de pagini si serie, de către directorul executiv al agentiei pentru ocuparea
fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti.
(2) Documentele cu regim special se gestionează de un angajat desemnat
de directorul executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau
a municipiului Bucuresti.
(3) Aceste documente se păstrează în arhiva agentiei pentru ocuparea
fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti, în dulapuri încuiate,
care prezintă sigurantă, în timp nelimitat, cu exceptia cataloagelor care se
păstrează timp de 5 ani.
(4) Distrugerea acestor cataloage se poate face numai după ce directorul
executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a
municipiului Bucuresti a constatat că datele privind situatia cursantilor au
fost trecute în registrele de evidentă nominală a eliberării certificatelor.
(5) Lucrările scrise ale cursantilor la examenul de absolvire se
păstrează timp de 2 ani în arhiva agentiei pentru ocuparea fortei de muncă
judetene sau a municipiului Bucuresti.
Art. 4. - (1) Certificatele sunt imprimate-tip, conform modelelor
prezentate în anexele nr. 9 si 10, au regim special, sunt tipărite si
gestionate de Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă si nu pot fi
folosite de alti agenti economici sau furnizori de servicii de formare
profesională.
(2) Primirea certificatelor de către agentiile pentru ocuparea fortei de
muncă judetene sau a municipiului Bucuresti de la Agentia Natională pentru
Ocuparea Fortei de Muncă se face pe bază de delegatie scrisă si numai cu
proces-verbal de predare-primire.
(3) Certificatele prevăzute la alin. (1) sunt valabile până la data
intrării în vigoare a normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor, aprobată si modificată
prin Legea nr. 375/2002.
Art. 5. - (1) Completarea certificatelor se face pe baza datelor din
registrul matricol general cu persoanele admise la programele de formare
profesională si a procesului-verbal al comisiei de examinare la examenul de
absolvire a programului de formare profesională.
(2) Certificatele se completează cu tus negru, corect, citet si fără
stersături; numele si prenumele titularului se scriu fără prescurtări, cu
litere de tipar, trecându-se si initialele prenumelui tatălui, care trebuie să
corespundă cu datele înscrise în actul de identitate al cursantului.
Art. 6. - (1) Certificatul se eliberează absolventului însotit de un
supliment, conform modelului prezentat în anexa nr. 11, pe baza actului de
identitate, de către agentia pentru ocuparea fortei de muncă judeteană sau a
municipiului Bucuresti care a organizat programul de formare profesională, în
termen de cel mult 30 de zile de la promovarea examenului de absolvire;
absolventul va semna de primire în registrul de evidentă nominală a eliberării
certificatelor.
(2) Formularele certificatelor se păstrează la agentia pentru ocuparea
fortei de muncă judeteană sau a municipiului Bucuresti, în casă de fier sau în
dulap metalic.
Art. 7. - (1) În cursul unui an, cel putin o dată pe trimestru,
directorul executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a
municipiului Bucuresti verifică situatia certificatelor eliberate, a
formularelor certificatelor primite si a formularelor tipizate, precum si modul
de păstrare a acestora, în conformitate cu prevederile prezentelor norme.
(2) La eliberarea sau schimbarea din functie a directorului executiv al
agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti
formularele certificatelor se predau prin proces-verbal, specificându-se
numărul si seria acestora.
Art. 8. - (1) Certificatele completate gresit, cu stersături, adăugări
suplimentare sau cu stampila aplicată în mod necorespunzător se anulează, cu
aprobarea directorului executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă
judetene sau a municipiului Bucuresti, prin scrierea cu litere mari, format de
tipar, pe toată diagonala imprimatului, a cuvântului “ANULAT”, atât pe actul
care urmează să fie eliberat cursantului, cât si pe matcă; aceeasi mentiune se
face si în registrele de evidentă nominală a eliberării certificatelor de
calificare sau, după caz, a certificatelor de absolvire.
(2) Înregistrările gresite în documentele prevăzute la art. 2 se
corectează cu pastă corectoare, se semnează de persoana care a efectuat
corectura si se autentifică cu stampila agentiei pentru ocuparea fortei de
muncă judetene sau a municipiului Bucuresti.
Art. 9. - (1) În cazul pierderii certificatului sau în cazul
certificatelor partial distruse ori pronuntat deteriorate se poate elibera
duplicat, pe baza aprobării directorului executiv al agentiei pentru ocuparea
fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti.
(2) Pentru eliberarea duplicatului solicitantul se adresează în scris
directorului executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă judetene sau
a municipiului Bucuresti, anexând următoarele documente:
a) declaratia scrisă a titularului certificatului, autentificată la
notariat, care să cuprindă: numele sub care s-a eliberat certificatul original,
împrejurările în care acesta s-a pierdut sau s-a distrus si data absolvirii
programului de formare profesională;
b) dovada publicării anuntului de pierdere a certificatului în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a.
(3) Modul de eliberare a duplicatului este identic cu cel de eliberare a
certificatului original, prevăzut în prezentele norme.
(4) Duplicatul este semnat de directorul executiv al agentiei pentru
ocuparea fortei de muncă judetene sau a municipiului Bucuresti si de o altă
persoană desemnată în acest sens.
(5) Evidentele duplicatelor se păstrează nominal, în registrul de
evidentă nominală a eliberării certificatelor făcându-se mentiunea: “S-a
eliberat duplicatul nr. ................. din data de ...................”.
(6) Duplicatul se eliberează o singură dată.
(7) Pe duplicat se va scrie în mod explicit “DUPLICAT eliberat conform
aprobării directorului executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de muncă
judetene sau a municipiului Bucuresti, nr. ........... din data de
.............; se confirmă autenticitatea datelor cuprinse în act”.
Art. 10. - Anexele nr. 1-11*) fac parte integrantă din prezentele norme.
*) Anexele nr. 1-11 sunt reproduse în facsimil.