MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 740 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi,
10 octombrie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 229 din
10 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998 si
modificată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea
reformei economice
Decizia nr. 250 din 17 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurări sociale ale avocatilor si ale art. 36 din Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
124. - Ordonantă
de urgentă pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
1.082. - Hotărâre
privind aprobarea finantării proiectului “Expeditia românească - Everest 2003”
1.084. - Hotărâre
privind trecerea din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Culturii si Cultelor în domeniul public al municipiului Alba Iulia
si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia, judetul Alba,
a lucrării de artă monumentală “Mihai Eminescu” – bust
1.092. - Hotărâre
pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2001 privind
aprobarea Strategiei de privatizare a Societătii Comerciale “Alro” - S.A.
Slatina
1.094. - Hotărâre
pentru aprobarea cheltuielilor ocazionate de prezenta în România, în perioada 2
iulie-31 decembrie 2002, în calitate de consilier al ministrului afacerilor
externe, a domnului Johann Dreher, ambasador în Ministerul Afacerilor Externe
din Republica Federală Germania
1.096. - Hotărâre
privind trecerea imobilelor în care îsi desfăsoară activitatea unele unităti
sanitare de interes local din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Sănătătii si Familiei în domeniul public al municipiului Bucuresti
si în administrarea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A
ASIGURĂRILOR
8. - Ordin pentru
punerea în aplicare a Normelor privind măsurile prudentiale pentru practicarea
asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse tertilor prin accidente
de autovehicule în afara teritoriului României (Carte Verde)
REPUBLICĂRI
Legea nr. 108/1999
pentru înfiintarea si organizarea Inspectiei Muncii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998 si modificată prin
Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale, aprobată
prin Legea nr. 44/1998 si modificată prin Legea nr. 99/1999 privind unele
măsuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Romarta” - S.A. Bucuresti (în calitate de succesor universal al
Societătii Comerciale “Optimex” - S.A.) în Dosarul nr. 1.830/2001 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
La apelul nominal se constată lipsa
părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată. Se arată că dispozitiile art. 27 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 88/1997 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 186/2001 Curtea Constitutională a statuat că
prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor art. 41 si de art. 135
alin. (1) si (6) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 28 februarie 2002 Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Romarta” - S.A. Bucuresti (în
calitate de succesor universal al Societătii Comerciale “Optimex” - S.A.) în
Dosarul nr. 1.830/2001.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textul
criticat prevede posibilitatea înstrăinării unui bun împotriva vointei
proprietarului, desi, potrivit Constitutiei, singurul caz în care acest lucru
este posibil este exproprierea pentru utilitate publică. Se consideră de către
autorul exceptiei că sunt astfel încălcate dispozitiile art. 41 alin. (1) si
(3), precum si ale art. 135 alin. (1) din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a
comercială apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, “deoarece dispozitiile art. 27 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor
comerciale nu stabilesc o obligatie în sarcina societătilor comerciale la care
statul este actionar de a vinde activele către cei care au efectuat investitii,
prevăzând doar posibilitatea acestora de a le vinde către investitori”, astfel
că nu se poate “retine că au fost încălcate dispozitiile art. 41 alin. (1) si
(3) si ale art. 135 din Constitutia României”.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, referindu-se si la
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Guvernul consideră,
de asemenea, că exceptia este neîntemeiată. În fundamentarea acestui punct de
vedere se arată că textul criticat a mai fost supus controlului de
constitutionalitate, Curtea Constitutională stabilind prin mai multe decizii că
acesta nu contravine dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2), precum si ale art.
135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
Presedintele Senatului nu
a comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 27 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie
1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, si modificată prin Legea nr.
99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999, text care
are următorul cuprins:
“(1) Societătile comerciale si regiile
autonome, care au în derulare contracte de locatie de gestiune, de închiriere
sau de asociere în participatiune, pot vinde sau încheia contracte de leasing
imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, prin negociere directă cu locatarii
sau asociatii în situatiile în care acestia au efectuat investitii în activele
pe care le utilizează reprezentând mai mult de 15% din valoarea acestor active.
În acest caz, din pretul de vânzare se scade valoarea investitiilor pe bază de
raport de evaluare acceptat de părti.
(2) Vânzarea se desfăsoară cu acordul
institutiei publice implicate.”
Critica de neconstitutionalitate se
bazează pe sustinerea potrivit căreia textul în cauză contravine dispozitiilor
art. 41 alin. (1) si (3), precum si ale art. 135 alin. (1) din Constitutie,
întrucât stabileste înstrăinarea unui bun împotriva vointei proprietarului său.
Textele constitutionale invocate au
următorul cuprins:
- Art. 41 alin. (1) si (3): “(1)
Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate.
Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege. [...]
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât
pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si
prealabilă despăgubire.”;
- Art. 135 alin. (1): “Statul ocroteste
proprietatea.”
Analizând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că textul de lege criticat a mai fost
supus controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 186 din 19
iunie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 570 din
12 septembrie 2001, s-a respins exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997, aprobată
prin Legea nr. 44/1998 si modificată prin Legea nr. 99/1999. Pentru a pronunta
această solutie Curtea, referindu-se si la solutia pronuntată prin Decizia nr.
8 din 9 februarie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 158 din 15 aprilie 1999, a retinut, în esentă, că textul în cauză
“reglementează un segment din procesul de privatizare, component esential al
reformei economice si inevitabil în creara unei adevărate economii de piată”.
S-a mai retinut că “este firesc ca statul să stabilească prin acte normative
situatia părtii sale din patrimoniu si să dea mandat în acest sens institutiei
care îl reprezintă, pentru apărarea intereselor sociale si economice generale,
fără ca prin acestea să se aducă atingere dreptului de proprietate al altor
persoane”. Curtea a retinut, de asemenea, că “utilizarea de către legiuitor în
continutul art. 27 a cuvântului «pot», atunci când se referă la vânzarea unor
active sau la încheierea contractelor de leasing imobiliar, creează o
posibilitate, iar nu o obligatie fermă, de natură să aducă atingere
prerogativelor dreptului de proprietate al societătilor comerciale la care se
referă textul”.
Întrucât în cauza de fată nu se invocă
elemente noi, de natură să conducă la reconsiderarea jurisprudentei în materie
a Curtii Constitutionale, solutia de respingere a exceptiei urmează a fi
mentinută de Curte.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998
si modificată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea
reformei economice, exceptie ridicată de Societatea Comercială .Romarta” - S.A.
Bucuresti (în calitate de succesor universal al Societătii Comerciale “Optimex”
- S.A.) în Dosarul nr. 1.830/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a
comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
10 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 17 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6
din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurări
sociale ale avocatilor
si ale art. 36 din Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurări sociale
ale Avocatilor si ale art. 36 din Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor,
exceptie ridicată de Petrache Codreanu în Dosarul nr. 1.729/C/2002 al Tribunalului
Neamt într-un litigiu privind acordarea pensiei pentru retragere definitivă din
profesia de avocat.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public arată
că art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 221/2000 nu prevede nici o
discriminare privind stabilirea sau acordarea pensiei pentru avocati, alin. (1)
stabilind categoriile de pensii de care pot beneficia avocatii, iar alin. (2),
conditiile si procedura de acordare a acestora. Dispozitiile art. 36 din
Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor, nefăcând parte din categoria actelor
normative de nivelul legii, nu pot face obiectul controlului de
constitutionalitate. Solicită respingerea exceptiei ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 12 aprilie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 1.729/C/2002, Tribunalul Neamt a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 221/2000 si ale art. 36 din Statutul
Casei de Asigurări a Avocatilor, exceptie ridicată de Petrache Codreanu.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia arată că i s-a
refuzat recalcularea pensiei pentru limită de vârstă, pentru perioada lucrată
după pensionare, pe motivul că dispozitiile legale criticate conditionează
aceasta de retragerea definitivă din exercitarea profesiei de avocat si de
radierea de pe tabloul avocatilor. Astfel, consideră că i se face o nedreptate,
instituindu-se o discrimi- nare fată de alte categorii de cetăteni, cărora
legea le permite atât continuarea activitătii si după pensionare, cât si
cumulul pensiei cu venitul realizat din activitatea desfăsurată, si că astfel
îi este îngrădit dreptul la muncă, fiind încălcate prevederile art. 1 alin.
(3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si ale art. 49 din Constitutie.
Tribunalul Neamt apreciază
că exceptia ridicată este întemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate,
conditionând posibilitatea transformării pensiei pentru limită de vârstă în
pensie de retragere de emiterea deciziei de încetare a activitătii si de
radiere din tabloul avocatilor, încalcă prevederile art. 1 alin. (3), art. 16
alin. (1), art. 38 alin. (1) si ale art. 49 alin. (1) din Constitutie.
În conformitate cu dispozitiile art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181
din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază
că exceptia referitoare la art. 36 din Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor
este inadmisibilă. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
221/2000, apreciază că aceasta este neîntemeiată, întrucât textul de lege
criticat prevede doar categoriile de pensii ale avocatilor, urmând ca procedura
si conditiile de acordare a pensiilor, precum si cumulul pensiei cu alte
venituri să fie reglementate prin Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor.
Astfel, textul de lege nu contine prevederi de natură să contravină
dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 16, art. 38 si ale art. 49 din
Constitutie.
Avocatul Poporului consideră
că prin “art. 36 din Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor se încalcă
principiul egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice si
se îngrădeste dreptul la muncă al unor categorii de cetăteni, întrucât si
avocatii trebuie să aibă posibilitatea de a solicita recalcularea pensiei după
fiecare stagiu de cotizare de minimum 12 luni, astfel cum este prevăzut de
Legea nr. 19/2000 si nu conditionat de încetarea activitătii”.
Consideră exceptia întemeiată.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul
judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de
asigurări sociale ale avocatilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 610 din 28 noiembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr.
452/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 25
iulie 2001, dispozitii care au următorul continut:
“(1) Avocatii au dreptul la următoarele
categorii de pensii:
a) pensia pentru limită de vârstă;
b) pensia de retragere definitivă din
profesie;
c) pensia de retragere anticipată
definitivă din profesie;
d) pensia de invaliditate;
e) pensia de urmas.
(2) Conditiile si procedura de acordare a
acestor pensii, precum si conditiile de reglementare a cumulului pensiei din
alte sisteme de asigurare cu veniturile din exercitarea profesiei de avocat vor
fi stabilite prin Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor.”
Autorul exceptiei, în principal, a
sustinut neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 36 din Statutul Casei de
Asigurări a Avocatilor, aceste dispozitii fiind retinute si de către instanta
judecătorească în încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale.
În opinia autorului exceptiei dispozitiile
legale criticate contravin următoarelor prevederi constitutionale: art. 1 alin.
(3), referitoare la statul de drept; art. 16 alin. (1), care consacră
principiul egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice,
fără privilegii si fără discriminări; art. 38 alin. (1), care garantează
dreptul la muncă si libertatea alegerii locului de muncă si a profesiei; si
art. 49, referitoare la conditiile în care poate fi restrâns prin lege
exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti.
Examinând textul art. 6 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 221/2000, Curtea retine că acesta nu prevede nici o
conditionare pentru stabilirea si acordarea pensiei ori pentru transformarea
unei categorii de pensie în alta. Alin. (1) al acestui text de lege stabileste
cele cinci categorii de pensii de care pot beneficia avocatii, iar alin. (2)
prevede competenta Casei de Asigurări a Avocatilor ca, prin statut, să
stabilească “conditiile si procedura de acordare a acestor pensii, precum si
conditiile de reglementare a cumulului pensiei din alte sisteme de asigurare cu
veniturile din exercitarea profesiei de avocat”. Prin urmare, aceste
dispozitii nu au cum să contravină nici uneia dintre prevederile
constitutionale invocate de autorul exceptiei, iar solutionarea cauzei nu
depinde de ele.
Curtea constată că obiectul cauzei în care
s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate îl constituie anularea unei
decizii privind acordarea pensiei pentru retragere definitivă din profesia de
avocat, care are ca temei legal de solutionare art. 36 din Statutul Casei de
Asigurări a Avocatilor, si nu art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
221/2000, astfel că solutionarea litigiului nu depinde de această prevedere,
exceptia fiind, în acest sens, inadmisibilă potrivit dispozitiilor art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată.
Conform dispozitiilor art. 12 alin. (2)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 221/2000, “Casa de Asigurări a
Avocatilor are statut de organizare si functionare aprobat de Consiliul Uniunii
Avocatilor din România”. Rezultă deci că acest statut nu este un act
normativ de nivelul legii sau al ordonantei Guvernului si, prin urmare, în
sensul prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, potrivit cărora “Curtea
Constitutională [...] c) hotărăste asupra exceptiilor ridicate în fata
instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor”, nu poate constitui obiect al controlului de
constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutională.
Asadar, si sub acest aspect, exceptia de
neconstitutionalitate, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicată, este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurări sociale
ale avocatilor si ale art. 36 din Statutul Casei de Asigurări a Avocatilor,
exceptie ridicată de Petrache Codreanu în Dosarul nr. 1.729/C/2002 al
Tribunalului Neamt.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 17 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul
asigurărilor
pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
În temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea
nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării
fortei de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103
din 6 februarie 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Litera d) a alineatului (1) al
articolului 17 va avea următorul cuprins:
“d) a expirat durata pentru care militarii
au fost angajati pe bază de contract sau li s-a desfăcut contractul din motive
neimputabile lor;”
2. Litera a) a alineatului (2) al
articolului 18 va avea următorul cuprins:
“a) cetătenii români care sunt încadrati
în muncă sau realizează venituri în România, în conditiile legii, cu exceptia
persoanelor care au calitatea de pensionari;”
3. Litera d) a alineatului (1) al
articolului 38 va avea următorul cuprins:
“d) expirării duratei sau desfacerii
contractului militarilor angajati pe bază de contract.”
4. Articolul 72 va avea următorul
cuprins:
“Art. 72. - Persoanele cărora li s-a
stabilit dreptul la indemnizatia de somaj potrivit legii si care se angajează
pentru program normal de lucru, conform prevederilor legale în vigoare,
beneficiază, din momentul angajării până la sfârsitul perioadei pentru care
erau îndreptătite să primească indemnizatia de somaj, de o sumă lunară,
neimpozabilă, acordată din bugetul asigurărilor pentru somaj, reprezentând 30%
din cuantumul indemnizatiei de somaj, stabilită si, după caz, recalculată
conform legii.”
5. Alineatul (2) al articolului 79 va
avea următorul cuprins:
“(2) Cuantumul lunar al subventiei
acordate pentru fiecare persoană încadrată cu contract individual de muncă din
rândul somerilor este:
a) în perioada 1 aprilie-31 octombrie, 70%
din salariul de bază minim brut pe tară;
b) în perioada 1 noiembrie-31 martie, un
salariu de bază minim brut pe tară, la care se adaugă contributiile de
asigurări sociale datorate de angajatori, aferente acestuia.”
6. Alineatul (2) al articolului 86 va
avea următorul cuprins:
“(2) Creditele se acordă în baza unor
proiecte de fezabilitate, proportional cu numărul de locuri de muncă ce vor fi
înfiintate, pentru o perioadă de cel mult 3 ani, pentru investitii, inclusiv
perioada de gratie de maximum 6 luni si, respectiv, un an pentru asigurarea
productiei, cu o dobândă de 50% din dobânda de referintă a Băncii Nationale a
României.”
7. După alineatul (2) al articolului 86
se introduc alineatele (21) si (22)
cu următorul cuprins:
“(21)
În judetele în care rata medie anuală a somajului s-a situat peste rata medie
anuală a somajului pe tară, comunicată de Agentia Natională pentru Ocuparea
Fortei de Muncă, creditele se acordă în anul calendaristic următor cu o dobândă
de 25% din dobânda de referintă a Băncii Nationale a României.
(22)
În trimestrul IV al anului 2002 se acordă credite în conditiile prevăzute la
alin. (21) în judetele care au înregistrat
în perioada 1 octombrie 2001-30 septembrie 2002 o rată medie a somajului peste
rata medie a somajului pe tară, înregistrată în această perioadă.”
8. Alineatul (3) al articolului 86 va
avea următorul cuprins:
“(3) Beneficiarii de credite acordate în
conditiile prevăzute la alin. (2), (21) si (22)
trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a) să aibă cel mult 250 de angajati si/sau
membri cooperatori cu raporturi de muncă sau de serviciu;
b) activitatea de bază să se realizeze în
productie, servicii sau în turism;
c) pe cel putin 50% din numărul locurilor
de muncă nou-create prin înfiintarea sau dezvoltarea de întreprinderi mici si
mijlocii sau de unităti cooperatiste să fie încadrat personal provenind din
rândul somerilor înregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă;
d) personalul încadrat în conditiile
prevăzute la lit. c) să fie mentinut în activitate cel putin 3 ani;
e) locurile de muncă avute în vedere la
acordarea de credite în conditiile alin. (2), (21)
si (22) să nu fie locurile de muncă
vacante, rezultate în urma disponibilizărilor de personal în ultimele 12 luni
premergătoare încheierii contractului de creditare.”
9. După alineatul (3) al articolului 86
se introduce alineatul (31) cu
următorul cuprins:
“(31)
Asociatiile familiale pot primi credite proportional cu numărul membrilor
acestora, iar persoanele fizice autorizate
care desfăsoară în mod independent activităti economice pot primi
credite pentru finantarea propriului loc de muncă,cu respectarea prevederilor
alin. (2), (21) si (22).”
10. Alineatul (4) al articolului 86 va
avea următorul cuprins:
“(4) Somerii care se obligă să înfiinteze
întreprinderi mici si mijlocii, unităti cooperatiste, asociatii familiale sau
care desfăsoară în mod independent o activitate economică în calitate de
persoane fizice autorizate au prioritate la obtinerea creditelor.”
Art. II. - După
aprobarea prin lege a prezentei ordonante de urgentă, Legea nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, cu
modificările si completările aduse prin prezenta ordonantă de urgentă, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul apărării nationale,
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
124.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea finantării proiectului “Expeditia românească - Everest
2003”
În temeiul art. 107 din Constitutie,
având în vedere prevederile art. III alin.
(11) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 163/2001 privind
reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 364/2002,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă finantarea proiectului
“Expeditia românească - Everest 2003” în limita sumei de 6,8 miliarde lei.
Art. 2. - Finantarea proiectului prevăzut
la art. 1, aprobat prin Hotărârea Consiliului interministerial pentru imagine
externă nr. 48 din 1 octombrie 2002, se asigură partial în anul 2002 prin
suplimentarea bugetului Ministerului Tineretului si Sportului cu suma de 3,4
miliarde lei si diminuarea corespunzătoare a bugetului Secretariatului General
al Guvernului, de la capitolul 72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13 “Programe
de informare si prezentare a imaginii României”, titlul “Transferuri”.
Art. 3. - Cu sumele rămase neutilizate se
diminuează bugetul Ministerului Tineretului si Sportului si se suplimentează
bugetul Secretariatului General al Guvernului la capitolul 72.01 “Alte
actiuni”, subcapitolul 13 “Programe de informare si prezentare a imaginii
României”, titlul “Transferuri”, până la data de 25 decembrie 2002.
Art. 4. - Ministerul Finantelor Publice
este autorizat să introducă modificările ce rezultă din aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri în bugetele Secretariatului General al Guvernului si
Ministerului Tineretului si Sportului pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingăras
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina
secretar de stat
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.082.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Culturii si Cultelor în domeniul public al municipiului Alba Iulia
si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia, judetul Alba,
a lucrării de artă monumentală “Mihai Eminescu” - bust
În temeiul art. 107 din Constitutie, al
art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Culturii si Cultelor în
domeniul public al municipiului Alba Iulia si în administrarea Consiliului
Local al Municipiului Alba Iulia, judetul Alba, a lucrării de artă monumentală
“Mihai Eminescu” - bust, având datele de identificare prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Predarea-preluarea lucrării
prevăzute la art. 1 se va face pe bază de protocol încheiat între părtile
interesate, la valoarea de inventar, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii si cultelor,
Laurentiu Tănase,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.084.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a lucrării de artă monumentală transmise
din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Culturii si Cultelor în
domeniul public al municipiului Alba Iulia si în administrarea Consiliului
Local al Municipiului Alba Iulia, judetul Alba
Denumirea bunului |
Caracteristicile bunului |
Amplasamentul bunului |
Valoarea bunului (lei) |
Persoana juridică de la care se transmite bunul |
Persoana juridică la care se transmite bunul |
Numărul de identificare atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Lucrare
de artă monumentală “Mihai Eminescu”
- bust |
- autor:
Nicolae Pascu Goia - bronz - scara:
1:1 |
Municipiul
Alba Iulia, judetul
Alba |
75.000.000 |
Ministerul
Culturi si
Cultelor |
Municipiul
Alba Iulia - Consiliul
Local al Municipiului Alba Iulia |
101.463 |
pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2001 privind
aprobarea Strategiei de privatizare
a Societătii Comerciale “Alro” - S.A. Slatina
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2001 privind aprobarea Strategiei de privatizare a Societătii Comerciale “Alro” - S.A. Slatina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 21 noiembrie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică potrivit anexei*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.092.
*)
Anexa se comunică Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului si Ministerului Finantelor Publice.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea cheltuielilor ocazionate de prezenta în România, în
perioada 2 iulie-31 decembrie 2002, în calitate de consilier al ministrului
afacerilor externe, a domnului Johann Dreher, ambasador în Ministerul
Afacerilor Externe din Republica Federală Germania
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă finantarea
cheltuielilor ocazionate de prezenta în România, în perioada 2 iulie-31
decembrie 2002, în calitate de consilier al ministrului afacerilor externe, a
domnului Johann Dreher, ambasador în Ministerul Afacerilor Externe din
Republica Federală Germania.
Art. 2. - (1) Finantarea cheltuielilor
aferente desfăsurării activitătii prevăzute la art. 1, în sumă de 198.000 mii
lei, se asigură din bugetul Ministerului Afacerilor Externe pe anul în curs,
conform devizului cuprins în anexa*) care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
(2) În situatia în care domnul ambasador
Johann Dreher, consilier al ministrului afacerilor externe, va efectua si
deplasări în străinătate în interesul Ministerului Afacerilor Externe,
cheltuielile aferente, respectiv transport, cazare si diurnă, vor fi suportate
din bugetul Ministerului Afacerilor Externe potrivit prevederilor legale în
vigoare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.094.
*)
Anexa se comunică Ministerului Afacerilor Externe.
privind trecerea imobilelor în care îsi desfăsoară activitatea unele
unităti sanitare de interes local din domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului Sănătătii si Familiei în domeniul public al
municipiului Bucuresti si în administrarea consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti
În temeiul art. 107 din Constitutie, al
art. 8 alin. (1) si al art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
ulterioare, precum si al art. 14 alin. (4) din Legea nr. 146/1999 privind
organizarea, functionarea si finantarea spitalelor, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea imobilelor,
compuse din constructii si terenuri aferente, în care îsi desfăsoară
activitatea unitătile sanitare prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Sănătătii si Familiei în domeniul public al municipiului Bucuresti
si în administrarea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 2. - Darea în administrare,
concesionarea, închirierea si schimbarea destinatiei imobilelor transmise
potrivit art. 1 se pot realiza numai în conditiile legii si cu acordul
Ministerului Sănătătii si Familiei si al Ministerului Administratiei Publice.
Art. 3. - Unitătile sanitare care îsi
desfăsoară activitatea în imobilele transmise potrivit art. 1 sunt de interes
public local. Structura activitătilor acestor unităti sanitare se stabileste
conform prevederilor legale, cu aprobarea Ministerului Sănătătii si Familiei,
la propunerea Directiei de sănătate publică a municipiului Bucuresti.
Art. 4. - Predarea-preluarea imobilelor
care se transmit potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între
părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 5. - Prezenta hotărâre intră în
vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2003.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
1.096.
ANEXĂ1)
1)
Anexa este reprodusă în facsimil.*) Anexele n
*)
Anexele nr. 1-48 privind imobilele care se transmit se comunică unitătilor
interesate.
COMISIA
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor privind măsurile prudentiale
pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse
tertilor prin accidente de autovehicule
în afara teritoriului României (Carte Verde)
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (26)
si (27) si ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind societătile de
asigurare si supravegherea asigurărilor,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din 24 septembrie 2002, prin care s-au adoptat
Normele privind măsurile prudentiale pentru practicarea asigurării de
răspundere civilă pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
în afara teritoriului României (Carte Verde),
presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun în aplicare Normele
privind măsurile prudentiale pentru practicarea asigurării de răspundere civilă
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule în afara
teritoriului României (Carte Verde), cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală asigurări
obligatorii din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va asigura
aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crisan
Bucuresti,
2 octombrie 2002.
Nr.
8.
ANEXĂ
NORME
privind măsurile prudentiale pentru
practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse tertilor
prin accidente de autovehicule în afara
teritoriului României (Carte Verde)
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (26)
si (27), art. 5 lit. a) si h), art. 8 alin. (1), art. 20 si ale art. 25 alin.
(3) din Legea nr. 32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea
asigurărilor, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor adoptă prezentele norme
prin care se prevăd principalele functii ale Biroului Român Carte Verde,
dispozitiile privind constituirea, administrarea si gestionarea Fondului Comun
Carte Verde, forma si continutul rapoartelor referitoare la asigurarea de
răspundere civilă a autovehiculelor Carte Verde.
Art. 1. - (1) Asigurătorii autorizati de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor pentru practicarea asigurării
obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de
autovehicule, în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 136/1995
privind asigurările si reasigurările în România, modificate potrivit art. 45
alin. (4) din Legea nr. 32/2000 privind societătile de asigurare si
supravegherea asigurărilor, tinând seama de prevederile Normelor privind
clasele care pot fi practicate de societătile de asigurări si ale Normelor
privind aplicarea legii în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere
civilă pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, membri ai
Biroului Român Carte Verde, pot elibera documente internationale de asigurare
Carte Verde în baza unui mandat acordat de către acesta.
(2) Asigurătorii emitenti de documente internationale de asigurare Carte Verde îsi desfăsoară activitatea prin asociatia profesională Biroul Român Carte Verde, în baza propriului statut, cu conducere executivă proprie, sub denumirea Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, birou constituit cu avizul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
(3) Asigurătorii mandatati de Biroul
Asigurătorilor de Autovehicule din România, denumit în continuare BAAR, pentru
practicarea asigurărilor de răspundere civilă pentru autovehicule Carte Verde
sunt obligati să respecte prevederile Conventiei Tip Inter Birouri Carte Verde
si dispozitiile cuprinse în Statutul BAAR avizat de Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor.
Art. 2. - (1) Potrivit dispozitiilor
Conventiei Tip Inter Birouri Carte Verde si în conformitate cu prevederile
cuprinse în Statutul BAAR avizat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor,
BAAR îndeplineste următoarele functii:
- mandatează, dintre asigurătorii
autorizati de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor să practice asigurările
obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de
autovehicule, pe cei care vor putea elibera documente internationale de
asigurare Carte Verde, în baza prevederilor legale în vigoare, potrivit
criteriilor stabilite de Adunarea generală a BAAR si avizate de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor;
- emite documente internationale de
asigurare Carte Verde si le distribuie membrilor săi;
- stabileste nivelul minim al tarifelor de
prime si limita maximă a cheltuielilor de achizitionare pentru asigurarea Carte
Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor;
- urmăreste modul de respectare a prevederilor
privind drepturile si obligatiile stipulate în conventiile Tip Inter Birouri
Carte Verde;
- reprezintă membrii BAAR în relatiile
interne si cu străinătatea privind asigurarea de răspundere civilă a
autovehiculelor Carte Verde, inclusiv în cadrul Consiliului Birourilor;
- încheie, semnează si denuntă conventii
bilaterale cu celelalte birouri nationale din tările care au aderat la
Conventia internatională Carte Verde sau conventii bilaterale cu birourile
nationale de compensatie care nu au aderat la această conventie, dar care emit
documente de asigurare similare;
- instrumentează si lichidează, direct sau
prin corespondent, daunele cauzate prin accidente de autovehicule produse pe
teritoriul României, în conformitate cu prevederile Conventiei Tip Inter
Birouri Carte Verde;
- reprezintă în fata autoritătilor si
instantelor de judecată din România, direct sau prin corespondent nominalizat,
societătile străine de asigurare emitente ale documentelor internationale Carte
Verde, în vederea apărării drepturilor si intereselor acestora;
- poate revoca mandatul de membru al BAAR
pentru asigurătorii care încalcă prevederile legale din domeniu si actele
proprii;
- stabileste si aplică sanctiuni pentru
nerespectarea prevederilor conventiilor Tip Inter Birouri Carte Verde si a
reglementărilor interne BAAR, cu informarea prealabilă a Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor.
(2) BAAR va informa periodic Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor cu privire la eliberarea/retragerea mandatelor,
aplicarea de sanctiuni, reclamatiile si sesizările primite din partea altor
birouri nationale si fraudele depistate.
Art. 3. - (1) BAAR are obligatia de a
mentine Fondul Comun Carte Verde, fond deja constituit, destinat garantării
rambursării către birourile gestionare din străinătate a sumelor plătite de
acestea cu titlu de despăgubiri pentru pagube produse de asiguratii de
răspundere civilă Carte Verde ai societătilor de asigurare membre ale BAAR, si
în calitate de birou gestionar national, de a plăti sumele datorate către terte
persoane păgubite, în România, precum si de a garanta deconturile
corespondentilor nominalizati, neonorate în termen de două luni de către
societătile de asigurare din străinătate, respectiv de birourile emitente care
au eliberat documentele internationale de asigurare Carte Verde.
De asemenea, BAAR are obligatia de a
păstra Fondul Comun Carte Verde la o bancă autorizată de Banca Natională a
României.
(2) Fondul Comun Carte Verde va avea
următoarele resurse financiare:
a) contributia initială a asigurătorilor
emitenti de documente internationale Carte Verde;
b) contributii lunare si speciale ale
asigurătorilor emitenti de documente internationale Carte Verde.
(3) Contributia initială si contributiile
lunare, precum si termenele de plată a acestora vor fi stabilite prin Normele
privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului Comun Carte Verde,
emise de BAAR; pentru îndeplinirea obiectivului fondului prevăzut la alin. (1)
se stabileste contributia initială, care nu poate fi mai mică de 1,5% din volumul
total de prime încasate pe polita Carte Verde în anul 2001 de către fiecare
societate membră a BAAR, si contributia lunară procentuală, care nu poate fi
mai mică de 6% din total volum lunar de prime brute încasate pentru polite
Carte Verde încheiate în perioada de raportare de către fiecare societate
membră a BAAR.
(4) În cazul în care resursele Fondului
Comun Carte Verde sunt insuficiente pentru garantarea rambursării către
birourile gestionare din străinătate a sumelor plătite de acestea cu titlu de
despăgubiri pentru pagube produse de asiguratii de răspundere civilă Carte
Verde ai societătilor de asigurare membre ale BAAR, Adunarea generală a BAAR
poate dispune plata de către societătile membre a unei contributii speciale cu
titlu de garantie, în functie de necesităti, stabilind cuantumul efectiv,
precum si termenul de plată a acesteia.
(5) Asigurătorii emitenti de documente
internationale Carte Verde plătesc contributia initială si contributiile lunare
la termenele stabilite în Normele privind constituirea, administrarea si
utilizarea Fondului Comun Carte Verde, emise de BAAR.
(6) Pentru nevirarea la termen a
contributiilor prevăzute la alin. (2) BAAR va calcula majorări de întârziere,
în conformitate cu reglementările în vigoare referitoare la sumele nevirate la
termen la bugetul de stat.
(7) Asigurătorii mandatati de BAAR să
emită documente internationale Carte Verde sunt obligati să depună până la
sfârsitul anului 2002, la Fondul Comun Carte Verde – conform esalonării
stabilite de Adunarea generală a BAAR din 22 aprilie 2002 -, o contributie
specială în sumă de 225.000 euro, cu titlu de garantie pentru răspunderile
asumate în practicarea asigurărilor Carte Verde. Începând cu anul 2003
cuantumul garantiei poate fi modificat de Adunarea generală a BAAR.
Sumele depuse în Fondul Comun Carte Verde
cu titlu de garantie, pe măsura reîntregirii acestora, vor fi returnate
societătii care a contribuit, în cazul în care aceasta se retrage din BAAR, dar
nu înainte de lichidarea fără datorii a propriului portofoliu Carte Verde.
În cazul în care resursele Fondului Comun
Carte Verde vor deveni insuficiente după retragerea sumelor depuse cu titlu de
garantie, Adunarea generală a BAAR este obligată să dispună în baza alin. (4)
plata de către societătile membre a unei contributii speciale cu titlu de
garantie care să acopere în proportie de 100% sumele retrase.
Cererea retragerii din BAAR a unei
societăti, precum si fundamentarea lichidării fără datorii a propriului
portofoliu Carte Verde vor fi prezentate într-o notă de fundamentare care se va
supune aprobării în Adunarea generală a BAAR.
(8) BAAR are autoritatea să administreze
si să gestioneze Fondul Comun Carte Verde, în calitate de birou plătitor, si
obligatia de a efectua plăti din acest fond în conformitate cu prevederile
sectiunii V art. 11 lit. g) din Conventia Tip Inter Birouri Carte Verde.
(9) Normele privind constituirea,
administrarea si utilizarea Fondului Comun Carte Verde, emise de BAAR, vor fi
revizuite si adaptate conform prezentelor norme si vor fi supuse avizării
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în termen de 30 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentelor norme.
(10) BAAR va comunica lunar Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor situatia încasărilor si plătilor efectuate din
acest fond, în forma prevăzută în anexa nr. 1.
(11) BAAR recuperează de la asigurătorii
emitenti de documente internationale Carte Verde sumele plătite din fond în
numele si pentru contul acestora, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, iar la propunerea Consiliului director, Adunarea generală a BAAR poate
stabili împotriva respectivilor asigurători:
- suspendarea temporară a mandatului
privind dreptul de a elibera documente de asigurare internatională Carte Verde,
perioadă în care societătii în cauză îi este interzis să încheie asigurări
Carte Verde direct sau prin intermediari;
- excluderea din BAAR si retragerea
mandatului privind dreptul de a elibera documente de asigurare internatională
Carte Verde.
Sumele recuperate vor reîntregi Fondul
Comun Carte Verde.
Art. 4. - (1) Asigurătorii emitenti de
documente internationale Carte Verde, potrivit prevederilor art. 5 lit. h) din
Legea nr. 32/2000, sunt obligati să prezinte Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor toate documentele si informatiile solicitate care privesc asigurarea
de răspundere civilă a autovehiculelor Carte Verde.
(2) Asigurătorii emitenti de documente
internationale Carte Verde vor tine evidente lunare care privesc contractele
încheiate pentru această asigurare, care să contină informatii referitoare la
numărul de cărti verzi încheiate, numărul si volumul despăgubirilor avizate,
numărul si valoarea daunelor lichidate, numărul si volumul despăgubirilor
nelichidate, separat pentru persoane fizice si juridice, volumul total al
obligatiilor la care este expus asigurătorul, programul de reasigurare, sumele
virate la Fondul Comun Carte Verde.
În contabilitatea asigurătorului autorizat
si mandatat pentru practicarea asigurării de răspundere civilă pentru pagube
produse tertilor prin accidente de autovehicule în afara teritoriului României
(Carte Verde) se vor efectua următoarele înregistrări contabile pentru
contributiile la Fondul Comun Carte Verde:
-
contributiile initiale si lunare destinate
constituirii Fondului Comun Carte Verde se evidentiază astfel:
643 “Cheltuielile
cu alte vărsăminte asimilate” |
= 477
“Fonduri speciale - impozite, taxe si taxe si vărsăminte asimilate” |
- analitic distinct |
- analitic distinct |
-
contributiile speciale cu titlu de garantie la Fondul Comun Carte Verde se evidentiază astfel: |
|
267 “Creante imobilizate si alte
plasamente financiare” - analitic distinct |
= 544 “Conturi curente la bănci” - analitic distinct |
(3) Asigurătorii vor transmite Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor rapoarte trimestriale, întocmite în baza
informatiilor si datelor cuprinse în evidentele lunare, precizate la alin. (2),
în forma prevăzută în anexa nr. 2, până la data de 30 a lunii următoare
trimestrului expirat.
(4) Programul de reasigurare mentionat la
alin. (2) va cuprinde copia contractelor de reasigurare, notele de acoperire a
brokerilor de asigurare, lista reasigurătorilor, cu mentionarea cotei de
participare a fiecăruia, precum si alte documente sau informatii solicitate de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Aceste documente vor fi transmise în termen
de o lună de la publicarea prezentelor norme în Monitorul Oficial al României,
Partea I, si se vor retransmite obligatoriu în momentul reînnoirii contractelor
de reasigurare.
(5) Raportarea privind virarea
contributiei la Fondul Comun Carte Verde va fi prezentată lunar până la data de
30 a lunii următoare, în forma prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 5. - (1) Emiterea documentelor
internationale de asigurare Carte Verde fără ca asigurătorii emitenti să fie
autorizati de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor să practice
asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse prin
accidente de autovehicule si clasa 10 aferentă asigurărilor generale din
Normele nr. 3/2001 privind clasele de asigurări care pot fi practicate de
societătile de asigurare, precum si fără mandatul BAAR este interzisă.
(2) Nerespectarea prevederilor prezentelor
norme de către societătile de asigurare se sanctionează potrivit prevederilor
art. 39 din Legea nr. 32/2000.
(3) Nerespectarea prevederilor prezentelor
norme de către BAAR se sanctionează, potrivit art. 8 alin. (2) lit. b) si alin.
(3) din Legea nr. 32/2000, cu revocarea sau modificarea avizului acordat
conform art. 25 alin. (3) din aceeasi lege.
Art. 6. - Documentele internationale Carte
Verde emise până la data intrării în vigoare a prezentelor norme produc efecte
depline asupra celor care au emis si emit documente Carte Verde cu acordul
BAAR, precum si asupra acestuia, având în continuare drepturile si obligatiile
instituite de prevederile Conventiei Tip Inter Birouri Carte Verde.
Art. 7. - Anexele nr. 1-3*) fac parte
integrantă din prezentele norme.
*)
Anexele la norme nr. 1, 2 si 3 sunt reproduse in facsimil.
pentru înfiintarea si organizarea Inspectiei Muncii
*) Republicată în temeiul art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 137/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 23 septembrie 1999.
Legea
nr. 108/1999 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
283 din 21 iunie 1999, si a fost modificată si completată prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 137/1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 461 din 23 septembrie 1999 (aprobată cu modificări prin Legea nr.
320/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 din 28
iunie 2001) si prin Hotărârea Guvernului nr. 238/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2002.
**)
A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 767/1999 privind aprobarea Regulamentului
de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 24 septembrie 1999, cu modificările
ulterioare.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Se înfiintează Inspectia Muncii,
organ de specialitate al administratiei publice centrale în subordinea
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, cu sediul în municipiul
Bucuresti.
(2) Inspectia Muncii are personalitate
juridică si este finantată de la bugetul de stat si din venituri extrabugetare.
Art. 2. - Inspectia Muncii are în
subordine inspectorate teritoriale de muncă, unităti cu personalitate juridică,
care se organizează în fiecare judet si în municipiul Bucuresti.
Art. 3. - Inspectia Muncii, prin
Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, poate propune Guvernului
înfiintarea în subordinea sa, în conditiile prevăzute de regulamentul de
organizare si functionare, a unor unităti cu personalitate juridică, prin
intermediul cărora să se asigure pregătirea sau perfectionarea pregătirii
personalului propriu, precum si efectuarea unor prestatii legate de specificul
activitătii.
Art. 4. - (1) Functionarea Inspectiei
Muncii se reglementează prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritătii
Sociale, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Regulamentul de organizare si
functionare a Inspectiei Muncii va fi adoptat în termen de 60 de zile de la
publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I**).
CAPITOLUL II
Art. 5. - Obiectivele principale ale
activitătii Inspectiei Muncii sunt următoarele:
a) controlul aplicării prevederilor legale
referitoare la relatiile de muncă, la securitatea si sănătatea în muncă, la
protectia salariatilor care lucrează în conditii deosebite si a prevederilor
legale referitoare la asigurările sociale;
b) informarea autoritătilor competente
despre deficientele legate de aplicarea corectă a dispozitiilor legale în
vigoare;
c) furnizarea de informatii celor
interesati despre cele mai eficace mijloace de respectare a legislatiei muncii;
d) asistarea tehnică a angajatorilor si
angajatilor, pentru prevenirea riscurilor profesionale si a conflictelor
sociale;
e) initierea de propuneri adresate
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale pentru îmbunătătirea legislatiei
existente si elaborarea de noi acte legislative în domeniu.
Art. 6. - (1) În îndeplinirea obiectivelor
prevăzute la art. 5, Inspectia Muncii are următoarele atributii:
a) în domeniul stabilirii relatiilor de
muncă controlează:
- încadrarea în muncă si încetarea
activitătii persoanelor care desfăsoară orice activitate în temeiul unui
contract individual de muncă sau al unei conventii civile de prestări de
servicii;
- stabilirea si respectarea duratei
timpului de lucru;
- stabilirea si acordarea drepturilor
salariale, precum si a celorlalte drepturi decurgând din munca prestată;
- accesul fără nici o discriminare pe
piata muncii al tuturor persoanelor apte de muncă, respectarea normelor
specifice privind conditiile de muncă ale tinerilor, femeilor, precum si ale
unor categorii de persoane defavorizate;
- respectarea celorlalte prevederi
cuprinse în legislatia muncii si a clauzelor contractelor colective de muncă;
b) în domeniul securitătii si al sănătătii
în muncă:
- acordă asistentă tehnică persoanelor
juridice la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale si
controlează realizarea acestora;
- efectuează sau solicită măsurători si
determinări, examinează probe de produse si de materiale în unităti si în afara
acestora, pentru clarificarea unor situatii de pericol;
- dispune sistarea activitătii sau
scoaterea din functiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o
stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, si
sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
- acordă angajatorilor, persoane juridice
si fizice, autorizatia de functionare din punct de vedere al securitătii în
muncă;
- retrage autorizatia de functionare din
punct de vedere al securitătii în muncă, dacă constată că prin modificarea
conditiilor care au stat la baza emiterii acesteia nu se respectă prevederile
legislatiei în vigoare;
- cercetează accidentele de muncă conform
prevederilor Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea,
înregistrarea, raportarea si evidenta accidentelor de muncă;
- coordonează activitatea de instruire si
informare a angajatilor în domeniul securitătii, sănătătii si al relatiilor de
muncă si urmăreste activitatea de formare a specialistilor în domeniu;
- controlează aplicarea dispozitiilor
legale referitoare la certificarea produselor, masinilor, utilajelor si a
echipamentelor de protectie din punct de vedere al securitătii în muncă, la
intrarea acestora pe teritoriul national, prin inspectorii de muncă sau prin
organisme acreditate de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale;
- controlează respectarea îndeplinirii
cerintelor legale referitoare la sănătatea în muncă si la înlăturarea
riscurilor de îmbolnăviri profesionale.
(2) Inspectia Muncii furnizează, la
cerere, celor interesati, contra cost, asistentă de specialitate.
Art. 7. - (1) Contravaloarea unor
prestatii prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b), precum si a asistentei
acordate în conditiile prevăzute la art. 6 alin. (2) se suportă de către
beneficiarii acestora si constituie venituri ce se gestionează în regim
extrabugetar de către Inspectia Muncii si, după caz, de către unitătile
subordonate acesteia si se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor curente,
de capital si de personal.
(2) Prestatiile prevăzute la art. 6 alin.
(1) lit. b), pentru care se percep tarife, cuantumul acestora, precum si
tarifele pentru asistenta acordată în conditiile prevăzute la art. 6 alin. (2)
se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale.
Art. 8. - În realizarea atributiilor sale
Inspectia Muncii cooperează cu ministere, inspectii din alte domenii,
institutii publice sau private, cu reprezentantii partenerilor sociali si poate
apela la serviciile unor experti sau ale unor organisme specializate, în
conditiile stabilite de regulamentul de organizare si functionare propriu.
Art. 9. - Ministerul Apărării Nationale,
Ministerul de Interne si Ministerul Justitiei - Directia Generală a
Penitenciarelor, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii
Externe, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Serviciul de Protectie si
Pază organizează activitătile de inspectie a muncii prin serviciile proprii de
specialitate, care au competentă exclusivă numai pentru structurile respective.
CAPITOLUL III
Art. 10. - (1) Inspectia Muncii este
condusă de un inspector general de stat.
(2) În exercitarea atributiilor de
conducere inspectorul general de stat are în subordine 2 inspectori generali de
stat adjuncti.
(3) Inspectorul general de stat este numit
prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale.
(4) Atributiile inspectorilor generali de
stat adjuncti sunt stabilite prin regulamentul de organizare si functionare
propriu.
Art. 11. - Inspectoratele teritoriale de
muncă sunt conduse de câte un inspector sef, numit de ministrul muncii si
solidaritătii sociale la propunerea inspectorului general de stat.
Art. 12. - Personalul Inspectiei Muncii
este alcătuit din inspectori de muncă si din alte categorii de personal.
Art. 13. - Structura organizatorică a
Inspectiei Muncii si a inspectoratelor teritoriale de muncă, precum si numărul
maxim al personalului acestora se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si
solidaritătii sociale, pe baza si în limita numărului de posturi aprobate
pentru Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale prin hotărâre a Guvernului.
Art. 14. - (1) Salarizarea personalului
încadrat la Inspectia Muncii se stabileste prin lege. Până la adoptarea unei
legi proprii salarizarea se va realiza astfel:
a) pentru Inspectia Muncii, potrivit
prevederilor legale aplicabile aparatului propriu al Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale;
b) pentru inspectoratele teritoriale de
muncă, potrivit prevederilor legale aplicabile serviciilor publice
descentralizate ale Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.
(2) Echivalarea functiilor specifice de
conducere si de executie din Inspectia Muncii se face prin hotărâre a
Guvernului, până la adoptarea unei legi proprii privind salarizarea
personalului Inspectiei Muncii.
Art. 15. - Inspectia Muncii prezintă anual
ministrului muncii si solidaritătii sociale un raport de activitate privind
modul în care si-a îndeplinit atributiile stabilite prin prezenta lege.
CAPITOLUL IV
Inspectorul de muncă
Art. 16. - (1) Inspectorii de muncă sunt
functionari publici.
(2) Inspectorii de muncă sunt independenti
fată de orice schimbare guvernamentală si de orice influentă neprevăzută din
afară.
Art. 17. - (1) Încadrarea inspectorilor de
muncă se face prin concurs sau examen, în raport cu pregătirea profesională si
cu aptitudinile candidatilor.
(2) Numirile în functii de conducere se
fac pe baza unor criterii stabilite în Regulamentul de organizare si
functionare al Inspectiei Muncii.
Art. 18. - Inspectorii de muncă sunt
obligati:
a) să nu aibă nici un interes, direct sau
indirect, de orice natură ar fi acesta, în unitătile care se află sub incidenta
controlului lor;
b) să nu dezvăluie secretele de fabricatie
si, în general, procedurile de exploatare, de care ar putea lua cunostintă în
exercitarea functiilor lor, nici după momentul încetării, indiferent de motiv,
a contractului lor individual de muncă;
c) să păstreze confidentialitatea oricărei
reclamatii care semnalează nerespectarea prevederilor legale în domeniul
reglementat de prezenta lege si să nu dezvăluie conducătorului persoanei
juridice si persoanei fizice sau reprezentantului acestora faptul că inspectia
a fost efectuată ca urmare a unei reclamatii.
Art. 19. - (1) Inspectorii de muncă au următoarele
drepturi:
a) să aibă acces liber, permanent si fără
înstiintare prealabilă, în sediul persoanei juridice si în orice alt loc de
muncă organizat de aceasta;
b) să solicite conducerii persoanei
juridice sau persoanei fizice documentele si informatiile necesare pentru
realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetării accidentelor de muncă;
c) să procure dovezi, să efectueze
investigatii sau examene, să ceară prezentarea documentatiei pe care o
consideră necesară, să realizeze măsurători sau să preleveze mostre de
substante utilizate în procesul de productie;
d) să impună ca abaterile constatate în
domeniu să fie remediate pe loc sau într-un timp limitat;
e) să ceară, acolo unde este cazul,
modificarea instalatiilor sau a proceselor tehnologice utilizate, dacă acestea
nu asigură securitatea lucrătorilor la locul de muncă;
f) să dispună întreruperea sau suspendarea
imediată a proceselor de muncă atunci când constată o stare de pericol iminent
de accident sau de îmbolnăvire profesională pentru lucrătorii care participă la
procesul de productie sau pentru alte persoane;
g) să apeleze la organisme agreate pentru
a verifica starea locurilor de muncă sau a materialelor folosite;
h) să dispună măsuri atunci când
conducătorul persoanei juridice nu îsi îndeplineste obligatiile legale;
i) să sesizeze organele de urmărire penală
cu privire la cazurile de abateri considerate infractiuni;
j) să intre în toate locurile în care se
efectuează lucrări ce implică riscuri pentru securitatea si sănătatea
lucrătorilor;
k) să ceară informatii, fie singuri, fie
în prezenta martorilor, de la orice persoană si despre orice problemă care
constituie obiectul controlului;
l) să propună retragerea autorizatiei de
functionare din punct de vedere al securitătii în muncă, dacă constată că, prin
modificarea conditiilor care au stat la baza acesteia, nu se respectă
prevederile legislatiei în vigoare.
(2) Măsurile luate de inspectorii de muncă
pot fi contestate pe căile judiciare sau administrative prevăzute de lege.
CAPITOLUL V
Art. 20. - Împiedicarea, în orice mod, de
către un angajator, persoană fizică sau juridică, a inspectorilor de muncă să
îsi exercite controlul în limitele prevăzute la art. 6 si 19 constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de la 45.000.000 lei la 90.000.000
lei.
Art. 21. - Refuzul unui angajator,
persoană fizică sau juridică, de a aduce la îndeplinire măsurile obligatorii,
dispuse de inspectorul de muncă, la termenele stabilite de acesta, în limitele
si cu respectarea prevederilor art. 6 si 19, constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la 100.000.000 lei.
Art. 22. - (1) Constatarea si sanctionarea
contraventiilor prevăzute la art. 20 si 21 se fac de către inspectorii de
muncă.
(2) Prevederile prezentei legi referitoare
la contraventii se completează cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificările ulterioare*).
(3) Prin derogare de la prevederile Legii
nr. 72/1996 privind finantele publice, un procent de 15% din sumele încasate cu
titlu de amendă constituie venituri extrabugetare care se încasează, se
administrează, se contabilizează si se utilizează de Inspectia Muncii.
(4) Veniturile prevăzute la alin. (3) se
vor folosi pentru acoperirea unei cote-părti din cheltuelile curente de
capital, precum si pentru constituirea si utilizarea, numai până la data
aplicării prevederilor art. 14, a fondului de stimulare a personalului încadrat
la această institutie. Modul de repartizare a stimulentelor se stabileste prin decizie
emisă de inspectorul general de stat.
Art. 23. - Inspectorii de muncă sunt
competenti să constate si să sanctioneze toate faptele care, potrivit legii,
constituie contraventii si pentru care se prevede că agentul constatator face
parte din personalul Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, al
directiilor generale de muncă si solidaritate socială si al inspectoratelor
teritoriale de muncă.
Art. 24. - În cazul săvârsirii repetate de
către angajatori a unor abateri grave de la prevederile legislatiei muncii sau
de la normele de securitate si sănătate în muncă, Inspectia Muncii poate cere
radierea persoanei juridice din registrul comertului.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 25. - (1) Inspectia Muncii preia în
administrare de la Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, pe bază de
protocol, clădirile si terenurile aferente, precum si toate celelalte bunuri
necesare activitătilor specifice.
(2) Pentru dezvoltarea activitătilor
proprii autoritătile publice centrale sau locale vor atribui Inspectiei Muncii,
cu prioritate, în conditiile prevăzute de lege, terenuri, clădiri si spatii.
Art. 26. - (1) Sumele realizate în
conditiile art. 7, care se gestionează în regim extrabugetar, se păstrează la
trezoreria statului si sunt purtătoare de dobândă.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1),
neutilizate până la sfârsitul anului, se reportează în anul următor, putând fi
utilizate cu aceleasi destinatii.
Art. 27. - Personalul preluat de către
Inspectia Muncii de la Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale se consideră
transferat în interesul serviciului.
Art. 28. - (1) Prezenta lege intră în
vigoare la 90 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Hotărârea Guvernului nr. 188/1999
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
se modifică în mod corespunzător**).
(3) Pe data intrării în vigoare a
prezentei legi se abrogă art. 181 si 182 din Codul muncii, aprobat prin Legea
nr. 10/1972, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 140 din 1 decembrie
1972, precum si orice dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
*) Legea nr. 32/1968, publicată în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 148 din 14 noiembrie 1968, a fost abrogată
prin Ordonanta Guvernului nr. 2 din 12 iulie 2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001 (aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
268 din 22 aprilie 2002).
La
art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se prevede că ori de câte ori
într-o lege specială sau în alt act normativ anterior se face trimitere la
Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, aceasta
se va socoti făcută la dispozitiile corespunzătoare ale Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001.
**) Hotărârea Guvernului nr. 188/1999 a fost abrogată prin Hotărârea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 9 ianuarie 2001.