MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
XIV - Nr. 758 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
16 octombrie 2002
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 248 din 17 septembrie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 7 alin. (1), (2)
si (3), precum si ale art. 11 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului, republicată
Decizia nr. 258 din 24 septembrie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plătilor compensatorii si
a ajutoarelor care se acordă personalului militar
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.100. - Hotărâre privind transmiterea unor imobile din
domeniul public al statului si din administrarea Ministerului Tineretului si
Sportului în domeniul public al municipiului Brăila si în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Brăila, judetul Brăila
1.102. - Hotărâre privind regimul de introducere pe piată si
de exploatare a echipamentelor pentru agreement
1.103. - Hotărâre privind unele măsuri de comercializare a
produselor alimentare ambalate sau preambalate si a produselor nealimentare în
cadrul altor spatii decât cele cu destinatie prestabilită
REPUBLICĂRI
Ordonanta Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea si
exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
17 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6, art. 7 alin. (1), (2) si (3), precum si ale art. 11 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Gabriela
Ghită - procuror
Mihai
Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 7 alin. (1), (2) si (3), precum si ale art. 11 din Legea nr. 64/1995, republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Silex Impex” - S.R.L. Ostrov în Dosarul nr. 1.099/2001 al Tribunalului Buzău - Sectia comercială.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate
ca fiind neîntemeiată. Se arată că instituirea prin lege a judecătorului-sindic
nu are semnificatia înfiintării unei instante extraordinare. Acesta
îndeplineste, în fapt si în drept, atributiile presedintelui instantei.
Totodată se arată că dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie nu sunt încălcate,
în conditiile în care acest text nu prevede numărul căilor de atac.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 12 octombrie 2001 Tribunalul Buzău - Sectia comercială a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6, art. 7 alin. 1, 2 si 3, precum si ale art. 11 din Legea
nr. 64/1995, republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Silex
Impex” - S.R.L. Ostrov într-un dosar având ca obiect solutionarea actiunii
introduse de lichidatorul Societatea Comercială “Expert General” - S.R.L.
pentru anularea unui contract de concesiune, în urma declarării falite a Societătii
Comerciale “Agroindustriala Piatra-Ostrov” - S.A.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile legale criticate
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 125, privind instantele
judecătoresti, ale art. 15 alin. (1), privind universalitatea, ale art. 21,
privind accesul liber la justitie, precum si ale art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
privind dreptul la un proces echitabil. În sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că prevederile legale criticate “creează
tertilor aflati în relatii juridice cu societătile comerciale si persoanele
fizice împotriva cărora s-a deschis procedura falimentului o situatie
discriminatorie în ceea ce priveste accesul la justitie, compunerea completului
de judecată, privarea de căile de atac, în cazul când o asemenea cerere s-ar
solutiona pe calea dreptului comun, făcând inoperant controlul exercitat prin
instantele superioare”. În conceptia autorului exceptiei, prin stabilirea în
competenta judecătorului-sindic a procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995,
republicată, “s-a creat o instantă extraordinară cu competentă ce excede
dreptului comun, încălcându-se prevederile art. 125 alin. (1), (2) si (3) din
Constitutie”. În ceea ce priveste art. 7 din Legea nr. 64/1995, republicată,
autorul exceptiei consideră că textul acestuia contravine drepturilor si
libertătilor prevăzute de art. 21 din Constitutie. De asemenea, este contrar si
dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia privind apărarea drepturilor
omului si libertătilor fundamentale, “prin instituirea unui singur grad de
jurisdictie si a unei singure căi de atac, desi în mod obisnuit un asemenea
litigiu suportă jurisdictia normală”.
Totodată,
se arată în motivarea exceptiei, “prin art. 11 din aceeasi lege se instituie
încă o barieră artificială în exercitarea drepturilor prevăzute” [...],
întrucât judecătorul-sindic pronuntă o hotărâre definitivă si executorie “a
cărei suspendare de către instanta de recurs este interzisă, în mod
discriminatoriu, de dispozitiile art. 7 alin. 3 din Legea nr. 64/1995,
republicată”.
Tribunalul
Buzău - Sectia comercială apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Se arată că “prevederile art. 6 din Legea nr. 64/1995 se referă la competenta
judecătorului-sindic desemnat într-o cauză de faliment, în ceea ce priveste
toată procedura nu numai cu referire la hotărârile pe care aceasta le pronuntă
la solutionarea diverselor cereri legate de această procedură”.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În fundamentarea acestui
punct de vedere se arată că instituirea prin lege a judecătorului-sindic nu are
semnificatia înfiintării unei instante extraordinare, competenta sa reprezentând,
în fapt si în drept, competenta tribunalului. În ceea ce priveste extinderea
competentei judecătorului-sindic la solutionarea altor cereri si actiuni
incidente decât cele de judecare a procedurii propriu-zise, se consideră că
aceasta este justificată de necesitatea solutionării cu eficientă si celeritate
a actiunii principale.
Conform
aprecierii Guvernului, dreptul la apărare nu este afectat de această extindere
a competentei judecătorului-sindic, întrucât solutionarea cererilor incidente
se face în conformitate cu regulile generale de procedură.
Lipsa
căii de atac a apelului nu constituie o încălcare a dreptului la apărare,
deoarece .în materie comercială regula o constituie dublul grad de jurisdictie
(fond si recurs)”. Pe de altă parte, consideră Guvernul, reglementarea căilor
de atac împotriva hotărârilor judecătoresti se face prin lege, potrivit art.
125 alin. (3) si art. 128 din Constitutie. În acest sens se face referire si la
jurisprudenta Curtii Constitutionale, care a stabilit că nici Constitutia, nici
Conventia privind apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale nu
impun existenta mai multor grade de jurisdictie în solutionarea cauzelor de
natură civilă.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6, ale art.
7 alin. (1), (2) si (3) si ale art. 11 din Legea nr. 64 din 22 iunie 1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999 [art. 7
alin. (2) si (3), precum si art. 11 din Legea nr. 64/1995, republicată, au fost
modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002], care au
următorul continut:
- Art.
6: “Toate procedurile prevăzute de prezenta lege, cu exceptia recursului
prevăzut la art. 7, sunt de competenta exclusivă a tribunalului în jurisdictia
căruia se află sediul debitorului, care figurează în registrul comertului, si
sunt exercitate de un judecător-sindic desemnat de către presedintele
tribunalului, în conditiile art. 8.”;
- Art.
7 alin. (1), (2) si (3): “(1) Curtea de apel va fi instantă de recurs,
pentru hotărârile date de judecătorul-sindic, în baza art. 10.
(2)
Recursul va fi judecat în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la
curtea de apel.
(3)
Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. (2) si (3) din Codul de
procedură civilă, hotărârile judecătorului-sindic, cu exceptia celei de
respingere a contestatiei debitorului – făcută în temeiul art. 31 alin. (5) -
si a celei prin care se decide intrarea în faliment - pronuntată în conditiile
art. 77 -, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.”;
- Art.
11: “Hotărârile judecătorului-sindic sunt definitive si executorii. În
conditiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs.”
Textele
constitutionale invocate de autorul exceptiei, în sustinerea acesteia, au
următorul cuprins:
- Art.
15 alin. (1): “Cetătenii beneficiază de drepturile si de libertătile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevăzute de
acestea.”;
- Art.
21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 125: “(1)
Justitia se realizează prin Curtea Supremă de Justitie si prin celelalte
instante judecătoresti stabilite de lege.
(2)
Este interzisă înfiintarea de instante extraordinare.
(3)
Competenta si procedura de judecată sunt stabilite de lege.”
A
fost, de asemenea, invocată si încălcarea prevederilor art. 6 paragraful 1, cu
privire la “dreptul la un proces echitabil”, din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, text care are
următorul continut:
“Orice
persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un
termen rezonabil a cauzei sale, de către o instantă independentă si impartială,
instituită de lege, care va hotărî fie asupra încălcării drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii
în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea
trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de sedintă poate
fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului sau a unei
părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.”
Critica
de neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate se bazează, în esentă,
pe sustinerea potrivit căreia instituirea judecătorului-sindic are semnificatia
înfiintării unei instante extraordinare, iar prin reglementarea numai a căii de
atac a recursului se încalcă principiul liberului acces la justitie, părtile
fiind private de calea de atac ordinară a apelului, ceea ce contravine si
dreptului la un proces echitabil înscris în paragraful 1 al art. 6 din
Conventia privind apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că Legea nr. 64/1995,
republicată, instituie o procedură specială aplicabilă comerciantilor -
persoane fizice si societăti comerciale - aflati în insolventă.
Faptul
că între organele care aplică procedura reorganizării si lichidării judiciare
(conform cap. II din lege) este prevăzut, alături de instantele judecătoresti,
si judecătorul-sindic, cu rol important în aplicarea acestei proceduri, nu poate
avea semnificatia instituirii unor instante extraordinare interzise de art. 125
alin. (2) din Constitutie. În conceptia Legii nr. 64/1995, republicată, precum
si a Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată,
judecătorul-sindic - numit în această calitate de presedintele tribunalului -
are statutul juridic al unui judecător al tribunalului, care îndeplineste si
alte atributii decât cele privind activitatea de judecată. De altfel, asa cum
prevede alin. (1) al art. 7 din Legea nr. 64/1995, republicată, curtea de apel
este instanta de recurs pentru hotărârile date de judecătorul-sindic în
executarea atributiilor sale prevăzute de art. 10.
În
ceea ce priveste critica privind pretinsa încălcare a accesului liber la
justitie, prin aceea că legea stabileste această procedură specială fără să
prevadă si calea de atac ordinară a apelului împotriva hotărârilor date de
judecătorul-sindic, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată. Sub acest
aspect, prevederile legale criticate nu numai că nu contravin dispozitiilor
constitutionale, ci sunt în conformitate cu acestea, care, de altfel, lasă la
latitudinea legiuitorului stabilirea competentei instantelor, a procedurii de
judecată, precum si a căilor de atac, asa cum prevăd dispozitiile art. 125 alin.
(3) si ale art. 128 din Constitutie.
De
asemenea, nu sunt încălcate nici dispozitiile art. 6 paragraful 1 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, privind
dreptul la un proces echitabil. Astfel, din continutul acestui text nu rezultă
obligativitatea existentei mai multor grade de jurisdictie sau a mai multor căi
de atac împotriva hotărârilor judecătoresti pronuntate. Jurisprudenta constantă
a Curtii Constitutionale a stabilit, prin mai multe decizii, că accesul liber
la justitie nu presupune în toate cazurile accesul la toate structurile
judecătoresti si la toate căile de atac prevăzute de lege.
În
ceea ce priveste invocarea încălcării dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
Curtea retine că si aceasta este neîntemeiată. În realitate, textul invocat al
conventiei nu prevede necesitatea unei căi de atac în fata unei instante
superioare.
Dispozitiile
art. 6 si 7 din Legea nr. 64/1995, republicată, au mai fost supuse controlului
de constitutionalitate.
Astfel,
prin Decizia nr. 286 din 30 octombrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2002, Curtea Constitutională a
respins exceptia de neconstitutionalitate referitoare la art. 6 din Legea nr.
64/1995, republicată, iar prin Decizia nr. 18 din 24 ianuarie 2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 21 martie 2002, a
respins exceptia privind neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 7 din Legea
nr. 64/1995, republicată. Solutia si considerentele deciziilor mentionate sunt
valabile si în prezenta cauză, întrucât nu au fost aduse în discutie elemente
noi de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
În legătură
cu sustinerile autorului exceptiei privind încălcarea dispozitiilor art. 15 din
Constitutie, Curtea constată că aceste prevederi constitutionale nu sunt
incidente în cauză, întrucât, asa cum s-a arătat, nu se pune problema
încălcării unui drept constitutional sau a principiului neretroactivitătii
legii civile.
În
consecintă, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 7 alin. (1), (2)
si (3), precum si ale art. 11 din Legea nr. 64/1995, republicată, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Silex Impex” - S.R.L. Ostrov în Dosarul nr.
1.099/2001 al Tribunalului Buzău - Sectia comercială.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 17 septembrie 2002.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai
Paul Cotta
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
24 septembrie 2002
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
136/2000 privind modul de stabilire a plătilor compensatorii si a ajutoarelor care
se acordă personalului militar
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Paula
C. Pantea - procuror
Laurentiu
Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicată de
Constantin Dumitrescu în Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet în Dosarul nr.
401/2002, de Niculai Mihai în Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise în
Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Gălăteanu în Dosarul nr. 405/2002, de
Sorin-Doru Olaru în Dosarul nr. 406/2002 si de Ioan Popovici în Dosarul nr.
407/2002, toate ale Curtii de Apel Galati, în litigii privind pretentii
bănesti.
La
apelul nominal răspunde, pentru Ministerul Apărării Nationale, consilier
juridic Dan Cimpoieru, lipsind autorii exceptiei, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere că exceptiile de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr.
294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 si nr.
299C/2002 au continut identic, pune în discutie, din oficiu, problema conexării
cauzelor.
Reprezentantul
Ministerului Public nu se opune conexării dosarelor.
Curtea,
în temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborate
cu cele ale art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea dosarelor
nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 si
nr. 299C/2002 la Dosarul nr. 293C/2002, care este primul înregistrat.
Reprezentantul
Ministerului Apărării Nationale consideră că mărirea sau micsorarea de către
legiuitor, prin acte normative diferite, a cuantumului unor drepturi sau a unor
obligatii bănesti nu duce la încălcarea principiului egalitătii si al
nediscriminării. S-ar putea discuta de încălcarea principiului mentionat dacă
diferentierile ar rezulta din continutul aceluiasi act normativ, nu din acte
normative diferite. Critica potrivit căreia art. 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 136/2000 ar încălca principiul neretroactivitătii legii statuat
prin art. 15 alin. (2) din Constitutie nu este întemeiată, deoarece această
normă legală nu reprezintă decât o aplicare a globalizării veniturilor, în
vederea impozitării, globalizare care a fost reglementată prin Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 si se aplică veniturilor dobândite după 1 ianuarie 2000.
Mai arată că celelalte texte din Constitutie invocate de autorii exceptiei nu
au incidentă în cauză. Solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
Reprezentantul
Ministerului Public arată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 136/2000 a
mai făcut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutională
statuând că acest act normativ nu încalcă nici o dispozitie constitutională.
Stabilirea prin acte normative, în perioade diferite, a unor drepturi sau obligatii
bănesti nu este de natură să creeze discriminări. Întrucât nu au intervenit
elemente noi de natură să determine schimbarea practicii Curtii
Constitutionale, solutia si considerentele din acele cauze rămân valabile si în
cauza de fată. Solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierile din 18 aprilie 2002, pronuntate în dosarele nr. 396/2002, nr.
401/2002, nr. 403/2002, nr. 404/2002, nr. 405/2002, nr. 406/2002 si nr.
407/2002, Curtea de Apel Galati - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2
si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicată
de Constantin Dumitrescu, Ionel Plevet, Niculai Mihai, Candid-Nicolae Moise,
Gabriel Gălăteanu, Sorin-Doru Olaru si de Ioan Popovici.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arată că au fost trecuti în rezervă la 30
iunie 2001, dar la achitarea plătilor compensatorii si a ajutoarelor prevăzute
de art. 31 din Legea nr. 138/1999, datorită aplicării dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 136/2000, drepturile lor au fost impozitate, desi
acestea, potrivit dispozitiilor legale anterioare si neabrogate, au fost
scutite de plata impozitului pe venit. Consideră că ordonanta criticată “nu
numai că a creat inegalităti între cadrele militare, dar a încălcat alte
prevederi legale, în vigoare si astăzi, care nu au fost abrogate nici expres si
nici tacit”. Sustin, de asemenea, că “prevederile acestei ordonante nu se supun
textului constitutional si retroactivează, efectele sale făcând inoperante
revederile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul
global”. Apreciază astfel că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile
art. 15, art. 16 alin. (1) si (2), precum si cele ale art. 38, 43, 49 si 50 din
Constitutie.
Curtea
de Apel Galati - Sectia civilă apreciază că nici una dintre dispozitiile legale criticate nu
încalcă prevederile constitutionale invocate de autorii exceptiei care au fost
trecuti în rezervă la 29 iunie 2001, fiindu-le aplicabile dispozitiile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 136/2000, intrată în vigoare la 22
septembrie 2000. Instanta mai retine că “Statul este în drept să-si stabilească
politica fiscală, fără ca prin aceasta să se considere că sunt încălcate
dispozitiile constitutionale”, precum si faptul că “dispozitiile art. 38, 43,
49 si 50 din Constitutie, invocate ca fiind încălcate, nu au nici o legătură cu
problema în discutie: deducerea sau nu a impozitului din plătile compensatorii
si ajutoarele acordate”.
În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De
asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din
Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate ridicată nu este întemeiată. Arată în acest
sens că nici una dintre dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
136/2000 nu încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, nu au efecte
retroactive, ci “urmăresc aplicarea principiului general [...] potrivit căruia
impozitul pe venit are caracter global si anual. Ca urmare, în cursul anului
fiscal (care corespunde anului calendaristic) modul de calcul al impozitului pe
veniturile periodice ale cetătenilor poate fi modificat pentru întregul an,
urmând ca după expirarea anului să se facă regularizarea prin compararea
impozitului plătit cu cel global datorat, tinându-se seama si de eventualele
venituri realizate din alte surse”. Realizându-se punerea de acord a modului de
impozitare a veniturilor de natură salarială realizate de toate categoriile de
cetăteni, se respectă principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor.
Invocă
si solutia din Decizia Curtii Constitutionale nr. 27/2002.
Avocatul
Poporului apreciază
că, pentru considerentele retinute si în Decizia Curtii Constitutionale nr.
27/2002, sunt neîntemeiate sustinerile autorilor exceptiei potrivit cărora
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 136/2000 ar avea caracter
retroactiv. Nu este încălcat nici principiul constitutional al egalitătii în
drepturi, întrucât, “După cum în mod constant a statuat Curtea Constitutională,
principiul egalitătii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu
înseamnă uniformitate, asa încât la situatii diferite trebuie să corespundă un
tratament juridic diferentiat”. Dispozitiile legale criticate garantează tocmai
dreptul la protectia socială a muncii si dreptul la un nivel de trai decent, în
acord cu prevederile art. 38 alin. (2) si ale art. 43 alin. (1) din
Constitutie, iar prevederile art. 49 alin. (1) si ale art. 50 din Constitutie
nu au nici o legătură cu dispozitiile legale considerate de autorul exceptiei
ca fiind neconstitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si cele ale
Avocatului Poporului, rapoartele judecătorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicată.
Autorii
exceptiei critică pentru neconstitutionalitate dispozitiile art. 1, 2 si 3 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a
plătilor compensatorii si a ajutoarelor care se acordă personalului militar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie
2000, aprobată prin Legea nr. 130/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. În realitate, obiectul
exceptiei îl constituie ordonanta în ansamblu, întrucât aceasta are doar trei
articole. Aceste dispozitii au următorul continut:
- Art.
1: “Sumele reprezentând plătile compensatorii prevăzute la art. 7, 8 si 11
din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 100/1998, precum si ajutoarele prevăzute la art. 31 si la art.
32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunară
netă.”;
- Art.
2: “Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunară brută din
ultima lună de activitate, din care se scade o sumă calculată prin aplicarea
asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii
soldei lunare nete.
Baremul
lunar de impozitare este cel prevăzut de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venit.”;
- Art.
3: “Plătile compensatorii si ajutoarele prevăzute la art. 1, plătite
începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizării.”
În
opinia autorilor exceptiei aceste dispozitii legale sunt contrare următoarelor
prevederi constitutionale:
- Art.
15: “(1) Cetătenii beneficiază de drepturile si de libertătile consacrate
prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevăzute de acestea.
(2)
Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.”;
- Art.
16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”
Totodată
autorii sustin că dispozitiile criticate încalcă si prevederile constitutionale
ale art. 38 alin. (2), privind dreptul salariatilor la protectia socială a
muncii, ale art. 43 alin. (1), referitoare la obligatia statului de a asigura
cetătenilor un nivel de trai decent, ale art. 49 alin. (1), privind
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, precum si ale
art. 50, referitoare la fidelitatea fată de tară.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
Plătile
compensatorii si ajutoarele ce se acordă de stat cadrelor militare trecute în
rezervă sau direct în retragere au fost reglementate prin acte normative
succesive.
Aplicarea
acestor acte normative se face pe baza regulilor generale ale actiunii în timp
a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o problemă de
constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de competenta
exclusivă a instantelor judecătoresti. Eventualele neconcordante dintre
reglementările juridice cuprinse în mai multe acte normative în vigoare nu pot
fi considerate probleme de constitutionalitate, problema corelării normative
urmând a fi rezolvată de legiuitor.
Actele
normative anterioare au reglementat în mod diferit cuantumul plătilor
compensatorii si al ajutoarelor acordate, precum si baza de calcul a acestora,
prevăzând si scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor drepturi.
Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 136/2000 prevede, în mod unitar, pentru toate
plătile compensatorii si ajutoarele acordate cadrelor militare, stabilirea lor
în raport cu solda lunară netă, calculată pe baza soldei brute din ultima lună
de activitate, din care se deduce impozitul datorat potrivit baremului de
impozitare în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
Stabilirea
în cuantum diferit, în perioade diferite si prin acte normative diferite a
drepturilor materiale si a altor ajutoare de aceeasi natură, acordate acelorasi
categorii de cetăteni, nu este de natură să creeze nici privilegii si nici
discriminări. Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 136/2000 se aplică
deopotrivă tuturor cetătenilor care se află într-o situatie identică si care
urmează să beneficieze de drepturile respective după intrarea în vigoare a
acelui act normativ.
Legiuitorul
este în drept să reglementeze în mod diferit, în perioade diferite si în
functie de posibilitătile existente în privinta măsurilor de protectie socială
drepturile ce se acordă unor categorii de cetăteni, fără să aducă atingere
drepturilor anterior stabilite, precum si să determine veniturile supuse
impozitării, cu conditia să nu contravină dispozitiilor art. 53 alin. (2) din
Constitutie, referitoare la asezarea
justă a sarcinilor fiscale, ceea ce nu este cazul si nici nu se sustine în cauza
de fată.
Nu se
poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispozitiile Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 136/2000, întrucât acestea se aplică exclusiv în
privinta plătilor compensatorii si a ajutoarelor ce se acordă după data
intrării în vigoare a ordonantei. Nici dispozitiile art. 3 din ordonantă, care
prevăd neglobalizarea plătilor compensatorii si a ajutoarelor plătite începând
cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Această reglementare a
fost necesară, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global.
Globalizarea priveste totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispozitia
legală referitoare la neglobalizarea plătilor compensatorii si a ajutoarelor
plătite militarilor disponibilizati începând cu data de 1 ianuarie 2000 a
intrat în vigoare înainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea
neglobalizării este în avantajul evident al beneficiarilor plătilor
compensatorii si a ajutoarelor.
Prevederile
art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale art. 50 din
Constitutie nu au nici o legătură cu dispozitiile legale supuse controlului de
constitutionalitate.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plătilor compensatorii si a ajutoarelor care se acordă personalului militar, exceptie ridicată de Constantin Dumitrescu în Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet în Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai în Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise în Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Gălăteanu în Dosarul nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru în Dosarul nr. 406/2002 si de Ioan Popovici în Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curtii de Apel Galati.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu
Cristescu
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea unor
imobile din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Tineretului si Sportului în domeniul public al Municipiului Brăila si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Brăila, judetul Brăila
În
temeiul art. 107 din Constitutie, precum si al art. 9 alin. (1) si al art. 12
alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul
juridic al acesteia,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă transmiterea unor imobile situate în municipiul Brăila, având
datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Tineretului si Sportului în domeniul public al Municipiului Brăila
si în administrarea Consiliului Local
al Municipiului Brăila, judetul Brăila.
Art.
2. - Predarea-preluarea imobilelor transmise potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
tineretului si sportului,
Georgiu
Gingăras
p.
Ministrul administratiei publice,
Ionel
Flesariu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 2 octombrie 2002.
Nr. 1.100.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilelor care se transmit din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Tineretului si Sportului în domeniul public al
Municipiului Brăila si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Brăila, judetul Brăila
Denumirea
imobilelor care se transmit |
Locul
unde sunt situate imobilele |
Persoana
juridică de la care se transmit imobilele |
Persoana
juridică la care se transmit imobilele |
Caracteristicile
tehnice ale imobilelor |
I. Arenă de box-acoperită --1.500
de locuri |
Municipiul Brăila, str. Mihai
Eminescu, judetul Brăila |
Ministerul Tineretului si
Sportului - Clubul Sportiv Municipal Brăila |
Consiliul Local al Municipiului
Brăila |
Constructie: - aria desfăsurată = 807,83 m2 Teren: - suprafata = 1.105,42 m2 Nr. de cod : 61.973 |
II. Patinoar artificial
descoperit |
Municipiul Brăila, str. Vadul
Schelei, judetul Brăila |
Ministerul Tineretului si
Sportului - Clubul Sportiv Municipal Brăila |
Consiliul Local al Municipiului
Brăila |
Constructie: - aria desfăsurată = 2.596,44 m2 Teren: - suprafata = 5.439,37 m2 Nr. de cod : 61.970 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind regimul de
introducere pe piată si de exploatare a echipamentelor pentru agreement
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 6 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Prezenta hotărâre reglementează regimul de ntroducere pe piată si de
exploatare a echipamentelor pentru agrement.
Art.
2. - În sensul prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai jos semnifică
după cum urmează:
a) echipament
pentru agrement - orice utilaj, instalatie sau dispozitiv actionat prin
forta sau greutatea omului, electric, pneumatic, hidraulic, mecanic, precum si
prin orice alte surse de energie, pe un amplasament temporar sau definitiv,
destinat agrementului, jocului sau destinderii persoanelor fizice;
b) echipament
pentru spatiile de joacă - acel echipament pentru agrement, conceput sau
destinat pentru a fi utilizat în special de copii, la care intervine exclusiv
greutatea sau forta fizică a fiintei umane, si destinat folosirii pe un spatiu
colectiv de joacă, temporar sau permanent;
c) spatiu
de joacă - perimetrul delimitat si amenajat în scopul agrementului, în care
este instalat cel putin un echipament pentru spatiile de joacă;
d) echipament
pentru parcurile de distractii - acel echipament pentru agrement care nu
este un echipament pentru spatiile de joacă;
e) parc
de distractii - perimetrul delimitat si amenajat în scopul agrementului, în
care este instalat cel putin un echipament pentru parcurile de distractii,
temporar sau definitiv;
f) distractie
extremă - o activitate oferită de un organizator, prin intermediul unui
echipament pentru agrement, unuia sau mai multor consumatori în scop de
distractie sau de recreere si la care senzatia de pericol sau de provocare pe
care o resimte consumatorul îl incită în principal să participe;
g) explotarea
echipamentului pentru agrement – punerea la dispozitie consumatorilor a
unui echipament pentru agrement;
h) exploatantul
echipamentului pentru agrement - persoana fizică sau juridică, detinătoare
cu orice titlu a unui echipament pentru agrement, pe care îl pune la dispozitie
consumatorilor;
i) exploatantul
parcului de distractii sau spatiului de joacă - persoana fizică sau
juridică ce are în administrare un parc de distractii sau un spatiu de joacă.
În cazul în care exploatantul echipamentului nu poate fi identificat,
exploatantul spatiului de distractii sau exploatantul spatiului de joacă preia
răspunderea exploatantului echipamentului;
j) organizator
de distractii extreme - orice producător, distribuitor sau prestator de
servicii care organizează o distractie extremă;
k) coordonator
de securitate - persoana angajată, calificată si autorizată, desemnată de
organizator pentru a veghea la securitatea echipamentului, a consumatorilor,
pre- cum si a tertelor persoane în timpul distractiei extreme;
l) produs
pentru agrement - bun material destinat utilizării individuale sau
colective, în scopul agrementului;
m) locator
- orice persoană fizică sau juridică ce oferă spre închiriere
consumatorilor produse pentru agrement;
n) echipament
de protectie individuală – echipamentul sau accesoriile oferite o dată cu
produsul pentru agrement închiriat, de către locator sau exploatant, în scopul
protejării vietii, sănătătii si securitătii consumatorului fată de pericole ce
pot apărea ca urmare a utilizării normale si previzibile a produsului
respectiv;
o) personal
tehnic de deservire - persoana angajată, calificată si autorizată,
desemnată de exploatant în vederea întretinerii echipamentului pentru agrement,
în scopul mentinerii acestuia în parametrii tehnici de functionare declarati
sau specificati de producător;
p) autorizatie
de functionare a echipamentului pentru agrement - documentul emis de un
organism desemnat, pe baza unei metodologii, prin care se certifică faptul că
echipamentul pentru agrement satisface cerintele esentiale de securitate;
q) accident
grav - un accident mortal sau un accident care produce o vătămare corporală
gravă a consumatorului;
r) incident
grav - un incident care ar putea da nastere unui accident grav.
Art.
3. - (1) În vederea introducerii pe piată, orice echipament pentru agrement
trebuie să îndeplinească cerintele esentiale de securitate prevăzute în anexa
nr. 1.
(2)
Pentru a se certifica îndeplinirea acestor cerinte esentiale de securitate,
producătorul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu sediul în
România, va obtine un certificat de conformitate de tip, eliberat de organismul
desemnat.
(3)
Producătorul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu sediul în
România, asigură si declară că echipamentele pentru agrement sunt conforme cu
tipul de echipament descris în certificatul de conformitate de tip si că
satisfac cerintele esentiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1.
Producătorul sau reprezentantul său autorizat în România întocmeste în scris o
declaratie de conformitate.
(4)
Declaratia de conformitate trebuie păstrată timp de 10 ani de la realizarea
ultimului echipament de acelasi tip si pusă la dispozitie autoritătilor
competente, la solicitarea acestora.
(5)
Producătorul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu sediul în
România, furnizează, o dată cu echipamentul pentru agrement, recomandări si
instructiuni privind amplasarea, montarea, instalarea, exploatarea,
întretinerea, evaluarea riscurilor si a categoriilor de utilizatori, sub forma unor
documente însotitoare ale echipamentului, redactate în limba română, fără a
exclude prezentarea si în alte limbi.
(6)
Producătorul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu sediul în
România, inscriptionează pe echipament, lizibil si durabil, denumirea
echipamentului, datele de identificare a producătorului, anul de fabricatie al
echipamentului si caracteristicile tehnice ale acestuia.
(7) În
cazul în care producătorul sau reprezentantul său autorizat nu are sediul în
România, obligatiile prevăzute la alin. (1)-(6) revin importatorului.
Art.
4. - (1) Exploatantul parcului de distractii, indiferent dacă parcul de
distractii se află pe un amplasament temporar sau definitiv, trebuie:
a) să
obtină autorizatia de functionare a parcului de distractii;
b) să
efectueze bransamentele necesare în vederea punerii în exploatare a
echipamentelor pentru agrement în conformitate cu normativele tehnice în
vigoare;
c) să
încheie cu exploatantul echipamentului pentru agrement un document în formă
scrisă din care să rezulte cel putin acceptul său pentru amplasarea
echipamentului pentru agrement si perimetrul pentru amplasare, în cazul în care
exploatantul echipamentului pentru agrement nu este si exploatantul parcului de
distractii;
d) să
informeze consumatorii, printr-un panou de avertizare, amplasat la intrarea în
parc, despre:
-
denumirea parcului si numărul autorizatiei de functionare a parcului de
distractii, emisă de autoritătile administratiei publice locale;
-
datele de identificare a exploatantului parcului, inclusiv adresa/sediul
acestuia;
-
numerele de telefon, în caz de urgentă, ale salvării, pompierilor, politiei si
al protectiei consumatorilor;
-
amplasarea echipamentelor pentru agrement, scop în care va expune harta
parcului de distractii;
e) să
asigure o supraveghere autorizată si să împrejmuiască parcul de distractii;
f) să
asigure dotarea parcului de distractii cu alimentare cu apă curentă, toalete,
WC-uri publice, canalizare corespunzătoare si instalatii de iluminat pe timpul
noptii;
g) să
delimiteze aleile de acces la echipamentele pentru agrement din parcurile de
distractii, astfel încât să se evite intrarea consumatorilor în raza de actiune
a echipamentelor aflate în miscare sau în alte zone care pot prezenta pericol
pentru viata, sănătatea sau securitatea acestora;
h) să
anunte imediat producerea oricărui accident sau incident grav autoritătilor
competente;
i) să
aibă în dotare o trusă de prim ajutor pentru cazuri de urgentă, iar locul unde
este amplasată aceasta să fie vizibil consumatorilor, prin afisare.
(2)
Prevederile alin. (1) lit. a), c), lit. d) liniutele 1-3, lit. g) si h) sunt
aplicabile în mod corespunzător si exploatantilor spatiilor de joacă.
Art.
5. - Înainte de fiecare punere în exploatare a echipamentului pentru agrement
pe un nou amplasament exploatantul echipamentului trebuie să îndeplinească
următoarele cerinte:
a) să
se asigure că echipamentul pentru agrement ce urmează a fi exploatat
îndeplineste cerintele esentiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1;
b) să
încheie un document în formă scrisă cu exploatantul parcului de distractii sau
al spatiului de joacă, din care să rezulte cel putin acceptul acestuia pentru
amplasarea echipamentului pentru agrement si perimetrul pentru amplasare, în
cazul în care exploatantul echipamentului pentru agrement nu este si
exploatantul parcului de distractii;
c) să
efectueze o analiză de risc în exploatare, luându-se în considerare cel putin
prevederile anexei nr. 2;
d) să
se asigure că pe fiecare echipament sunt inscriptionate lizibil, durabil si
vizibil denumirea acestuia, datele de identificare a producătorului, anul de
fabricatie si caracteristicile tehnice ale echipamentului;
e) să
obtină autorizatia de functionare a echipamentului de la organismul desemnat.
Art.
6. - Pe toată durata exploatării exploatantul echipamentului pentru agrement
trebuie:
a) să
exploateze echipamentul pentru agrement conform instructiunilor de exploatare
furnizate de producător;
b) să
întocmească si să respecte o procedură de inspectie si întretinere a echipamentului,
care să cuprindă cel putin:
-
gradul de calificare a personalului tehnic de deservire folosit;
-
verificări periodice;
-măsuri
de întretinere;
-
controale periodice, efectuate de un organism autorizat de organismul desemnat;
c) să
informeze consumatorii, printr-un panou de avertizare amplasat în imediata
apropiere a echipamentelor, cu privire la:
-
denumirea echipamentului si datele de identificare a exploatantului;
-
modul corect de utilizare si comportamentul adecvat;
-
potentialele pericole, asa cum au fost ele identificate în cadrul analizei de
risc în exploatare, inclusiv asupra vârstei minime, limitei de greutate sau
stării de sănătate a consumatorilor, după caz.
Art.
7. - (1) Informarea consumatorilor se face în mod obligatoriu în limba română,
fără a fi exclusă si prezentarea în alte limbi, pe un panou de avertizare
durabil, amplasat vizibil si inscriptionat cu caractere lizibile.
(2) În
cazul echipamentelor din statiunile si zonele turistice, informarea
consumatorilor se va face în mod obligatoriu si în cel putin două limbi de
circulatie internatională.
(3)
Este interzisă atentionarea: “Utilizare si pericol pe riscul dumneavoastră” sau
orice atentionare similară.
Art.
8. - (1) Pentru organizarea unei distractii extreme organizatorul acesteia desemnează,
pe toată durata de desfăsurare, un coordonator de securitate. Dacă
organizatorul nu desemnează un coordonator de securitate, actionează el însusi
în calitate de coordonator de securitate, fiind necesară autorizarea sa.
Coordonatorul de securitate trebuie să fie prezent pe toată durata distractiei
extreme.
(2)
Organizatorul ia măsurile necesare în scopul evitării pericolului pentru
securitatea utilizatorilor sau a tertilor în timpul distractiei extreme, în
conditii normale sau în alte conditii
previzibile de către acesta. Aceste măsuri se referă în special la:
a)
montaj, verificări periodice, măsuri de întretinere a echipamentelor prezente;
b)
verificări periodice si măsuri de întretinere a produselor pentru agrement
utilizate;
c)
desemnarea numai a coordonatorilor de securitate autorizati;
d)
instruirea coordonatorului de securitate si la instructiunile necesare
desfăsurării atributiilor;
e)
avertismente si inscriptionări.
(3)
Organizatorul trebuie să dispună de următoarele date pentru distractia extremă:
a)
lista de produse pentru agrement necesare distractiei extreme ce pot avea un
impact asupra securitătii, o descriere, o identificare a acestor produse si o
definire a caracteristicilor lor;
b)
schema distractiei extreme.
(4)
Prevederile art. 5 si 6, aplicabile exploatantului echipamentului pentru
agrement, se aplică în mod corespunzător si organizatorului distractiei
extreme.
(5)
Produsele prevăzute la alin. (3) lit. a), utilizate în cadrul distractiei
extreme, trebuie certificate în acest scop de către organismul desemnat.
Art.
9. - (1) La momentul închirierii de către consumator a unui produs pentru
agrement locatorul trebuie să ofere consumatorului informatii în limba română,
fără a exclude prezentarea lor si în alte limbi, cu privire la:
a) modul
de folosintă a produsului închiriat;
b)
măsurile de securitate ce trebuie luate cu ocazia utilizării produsului
închiriat.
(2)
Dacă produsul pentru agrement închiriat nu este destinat să fie utilizat în
localurile, clădirile sau pe terenurile locatorului, informatiile prevăzute la
alin. (1) sunt furnizate de către locator consumatorului printr-o comunicare
verbală si prin înmânarea unui document continând aceste informatii, o dată cu
produsul închiriat.
(3)
Dacă produsul pentru agrement închiriat este destinat să fie utilizat în
localurile, clădirile sau pe terenurile locatorului, informatiile prevăzute la
alin. (1) sunt furnizate de către locator consumatorului printr-o comunicare
verbală si cel putin sub una dintre următoarele forme:
a)
înmânarea unui document către consumator;
b) un
anunt de manieră lizibilă, pe un suport durabil si aplicat într-un loc vizibil
pentru consumator.
(4)
Locatorul este obligat să pună la dispozitie consumatorului, cu titlu gratuit,
echipamentele de protectie individuală adecvate, care sunt recomandate sau
impuse în modul de utilizare a produsului pentru agrement închiriat.
Este
interzis locatorilor să pună la dispozitie consumatorilor produse pentru
agrement în lipsa echipamentelor de protectie individuală impuse de producător.
Art.
10. - Consumatorii trebuie să respecte modul corect de utilizare si să se
informeze asupra potentialelor riscuri, asa cum au fost furnizate de
exploatantul echipamentului, precum si să utilizeze echipamentele de protectie
individuală care le sunt puse la dispozitie de către locator.
Art.
11. - (1) Organismul desemnat în sensul prezentei hotărâri este Inspectia de
Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat, denumită în continuarea ISCIR.
(2)
Metodologia pentru emiterea autorizatiei de functionare a parcului de
distractii si a spatiului de joacă se stabileste prin ordin comun al
ministrului administratiei publice, ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei, ministrului sănătătii si familiei si al
ministrului turismului, până la data de 31 decembrie 2002.
(3)
Metodologia pentru emiterea certificatului de conformitate de tip se elaborează
de către ISCIR CERT si se aprobă prin ordin al ministrului industriei si
resurselor, până la data de 31 martie 2003.
(4)
Metodologia pentru emiterea autorizatiei de functionare a echipamentului pentru
agrement se elaborează de către ISCIR INSPECT si se aprobă prin ordin al
ministrului industriei si resurselor, până la data de 31 martie 2003.
(5)
Metodologia pentru efectuarea analizei de risc în exploatare se elaborează de
către ISCIR INSPECT si se aprobă prin ordin comun al ministrului industriei si
resurselor si al ministrului sănătătii si familiei, până la data de 31 martie
2003.
(6)
Metodologia pentru certificarea produselor utilizate în cadrul distractiei
extreme se elaborează de către ISCIR CERT si se aprobă prin ordin al
ministrului industriei si resurselor, până la data de 31 martie 2003.
(7)
Normativul referitor la autorizarea, gradul de calificare a personalului tehnic
de deservire si a coordonatorului de securitate pentru distractia extremă se
elaborează de către ISCIR INSPECT si se aprobă prin ordin comun al ministrului
industriei si resurselor si al ministrului sănătătii si familiei, până la data
de 31 martie 2003.
Art.
12. - (1) Pentru serviciile prestate, precum si pentru eliberarea
autorizatiilor de functionare a echipamentelor pentru agrement organismul
desemnat va putea percepe tarife.
(2)
Lista cuprinzând tarifele se aprobă prin ordin al ministrului industriei si
resurselor si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la
data de 31 martie 2003.
Art.
13. - (1) Producătorul, reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu
sediul în România, sau, în cazul în care acestia nu au sediul în România,
importatorul este obligat să se conformeze dispozitiilor prezentei hotărâri în
termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a metodologiei prevăzute la art. 11 alin. (3).
(2)
Exploatantii parcurilor de distractii si exploatantii spatiilor de joacă sunt
obligati să se conformeze dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. a) în termen de
90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
metodologiei prevăzute la art. 11 alin. (2).
(3) În
cazul echipamentelor pentru agrement aflate în exploatare la data publicării
prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I:
a)
exploatantii echipamentelor pentru agrement sunt obligati să se conformeze
dispozitiilor art. 5 lit. c) si e) si ale art. 6 lit. c) liniuta a 3-a, în
termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a metodologiilor prevăzute la art. 11 alin. (4) si (5);
b)
respectarea de către exploatantii echipamentelor pentru agrement a prevederilor
art. 5 lit. d) si ale art. 6 lit. a) se va face, în cazul imposibilitătii
obtinerii documentatiilor tehnice respective de la producător, reprezentantul
său autorizat, persoană juridică cu sediul în România, sau, în cazul în care
acestia nu au sediul în România, de la importator, prin obtinerea de documente
tehnice similare, avizate de organismul desemnat, întocmite în prealabil de
agenti economici autorizati de acelasi organism.
(4)
Organizatorii de distractii extreme sunt obligati să se conformeze
dispozitiilor art. 8 alin. (5), în termen de 90 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a metodologiei prevăzute la art. 11
alin. (6).
(5)
Exploatantul echipamentului pentru agrement si organizatorul distractiei extreme
sunt obligati să se conformeze dispozitiilor art. 6 lit. b) prima liniută,
respectiv ale art. 8 alin. (1) si alin. (2) lit. c), în termen de 90 de zile de
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a normativului
prevăzut la art. 11 alin. (7).
Art.
14. - (1) Autoritătile competente prevăzute la art. 3 alin. (4) si la art. 4
alin. (1) lit. h) sunt Autoritatea
Natională pentru Protectia Consumatorilor si ISCIR.
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta
hotărâre se fac de către reprezentantii împuterniciti ai autoritătilor
competente mentionate la alin. (1).
Art.
15. - (1) Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie contraventie
si se sanctionează după cum urmează:
a)
încălcarea prevederilor art. 3 alin. (1) si (2), ale art. 5 lit. a), c) si e),
ale art. 6 lit. a) si b) si ale art. 8 alin. (2) si (5) se sanctionează cu
amendă de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei si oprirea temporară a
prestărilor de servicii până la remedierea deficientelor;
b)
încălcarea prevederilor art. 3 alin. (5) si (6), ale art. 4, art. 5 lit. b) si
d), art. 6 lit. c), art. 8 alin. (3) si ale art. 9 se sanctionează cu amendă de
la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei si oprirea temporară a prestărilor de
servicii până la remedierea deficientelor;
c)
încălcarea prevederilor art. 7 se sanctionează cu amendă de la 2.000.000 lei la
20.000.000 lei si oprirea temporară a prestărilor de servicii până la
remedierea deficientelor.
(2)
Sanctiunile prevăzute la alin. (1) sunt aplicabile si persoanelor juridice.
(3)
Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002.
Art.
16. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
17. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Petru
Serban Mihăilescu
Ministrul
industriei si resurselor,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron
Tudor Mitrea
Ministrul
turismului,
Matei-Agathon
Dan
p.
Ministrul administratiei publice,
Ionel
Flesariu,
secretar
de stat
Presedintele
Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Consumatorilor,
Rovana
Plumb,
secretar
de stat
Bucuresti, 2 octombrie 2002.
Nr. 1.102.
1. Echipamentul
pentru agrement trebuie să fie fabricat astfel încât să poată functiona si să
fie reglat si întretinut fără a se expune la pericole din punct de vedere al
securitătii, atunci când aceste actiuni sunt realizate în circumstantele
stabilite de producător.
2.
Măsurile de precautie luate trebuie să vegheze la excluderea oricărui pericol
în conditii normale sau previzibile de utilizare, pe durata de viată scontată a
echipamentului.
3.
Gradul de pericol legat de utilizarea echipamentului pentru agrement trebuie să
fie în raport cu aptitudinea utilizatorilor. În scopul punerii acestui
principiu în practică se stabileste, acolo unde este necesar, o vârstă minimă,
limită de greutate sau stare de sănătate pentru consumatori.
4.
Pentru alegerea celor mai bune solutii producătorul trebuie să aplice
următoarele principii, în ordinea indicată:
a)
excluderea sau limitarea la maximum a pericolelor prin integrarea în mod optim
a cerintelor de securitate în cadrul proiectării si fabricării echipamentului;
b)
luarea măsurilor necesare de precautie de securitate pentru pericolele ce nu
pot fi excluse;
c)
informarea despre pericolele rămase ca urmare a eficacitătii incomplete a
măsurilor de protectie luate, indicarea, în cazul în care este necesar, a
pregătirii speciale si semnalarea faptului că trebuie să fie utilizate anumite
echipamente de protectie individuală.
5. În
cadrul proiectării si fabricatiei unui echipament pentruagrement, precum si al
elaborării modului de utilizare, producătorul nu trebuie să ia în considerare
numai o utilizare normală a echipamentului, dar si o utilizare previzibilă în
mod irational.
6.
Echipamentul pentru agrement trebuie să fie conceput astfel încât să evite o
utilizare anormală, dacă aceasta comportă pericole.
7. În
cadrul proiectării si fabricatiei unui echipament pentru agrement, precum si al
elaborării modului de utilizare, producătorul trebuie să tină seama inclusiv de
comportamentul specific al minorilor.
8. În
cadrul proiectării si fabricatiei unui echipament pentru agrement, precum si al
elaborării modului de utilizare, producătorul trebuie să tină seama de
obstacolele pe care cel ce va utiliza echipamentul le va întâmpina prin
utilizarea, necesară sau previzibilă, a echipamentului de protectie
individuală.
9.
Echipamentul pentru agrement trebuie să fie livrat împreună cu toate
echipamentele si accesoriile speciale care sunt esentiale pentru a preveni
pericolele în cadrul montajului, demontării,
transportului, reglării, întretinerii si utilizării.
10. În
cadrul proiectării si fabricatiei unui echipament pentru agrement, precum si al
elaborării modului de utilizare, producătorul trebuie să ia în considerare
următoarele aspecte ale pericolelor:
a)
pericole care rezultă din portanta insuficientă a echipamentului, tinându-se
seama de rezistenta, de rigiditatea si de capacitatea de deformare a
materialelor utilizate;
b)
pericole care rezultă din pierderea de echilibru a echipamentului, tinându-se
seama de sustinerea echipamentului si solurilor posibile, precum si a
încărcărilor eventuale ale echipamentului;
c)
pericole care rezultă din utilizarea echipamentului, printre care lovirea,
tăierea, strivirea, asfixierea, înecul, electrocutarea, socul si
supraîncărcarea corpului;
d)
pericole care rezultă din accesibilitatea echipamentului, inclusiv
accesibilitatea în caz de pană si stare de urgentă si posibilitatea de
evacuare;
e)
pericole care rezultă din eventualele interactiuni ale echipamentului si
utilizatorilor cu mediul înconjurător si cu publicul;
f)
pericole care rezultă din mediul ambiant în spatiile închise, inclusiv lipsa de
ventilatie si de luminozitate;
g)
pericole care rezultă din posibilitătile defectuoase de întretinere;
h)
pericole care rezultă dintr-un incendiu;
i)
pericole care rezultă din radiatii fatale.
11.
Componentele si părtile detasabile ale echipamentelor pentru spatiile de joacă,
destinate special copiilor mai mici de 36 de luni, trebuie să aibă dimensiuni
suficiente pentru a nu putea fi înghitite si/sau inhalate.
12.
Echipamentele pentru spatiile de joacă, destinate să tină sau să sustină
copilul pe apă, trebuie să fie concepute si fabricate astfel încât să reducă
cât mai mult posibil pericolul, tinându-se seama de uzura preconizată a
echipamentelor pentru spatiile de joacă, pericolul de pierdere a flotabilitătii
echipamentului pentru spatiile de joacă si de pierdere a sprijinului dat
copilului.
13.
Echipamentele pentru agrement trebuie să fie realizate din materiale rezistente
care îndeplinesc următoarele caracteristici:
a) fie
nu ard sub actiunea directă a unei flăcări, scântei sau oricărui alt focar
potential de incendiu;
b) fie
sunt greu inflamabile;
c)
fie, dacă se aprind, ard lent si prezintă o viteză redusă de propagare a
flăcării;
d) fie
sunt tratate, oricare ar fi compozitia chimică a echipamentului pentru spatiile
de joacă, astfel încât să întârzie procesul de ardere.
ANEXA Nr. 2
1.
Analiza riscurilor în exploatare comportă succesiv:
a)
identificarea potentialelor pericole ce pot apărea la echipamentul pentru
agrement în timpul exploatării;
b)
determinarea si descrierea precisă a riscurilor corespunzătoare pentru
securitatea utilizatorilor si tertilor în timpul exploatării echipamentului
pentru agrement;
c)
evaluarea acestor riscuri.
2.
Aspecte ale pericolelor ce trebuie luate în considerare în cadrul evaluării
riscului în exploatare, după caz:
a1) pericole care rezultă din dispunerea echipamentelor
pentru agrement instalate;
a2) pericole care rezultă din dispunerea echipamentelor
pentru agrement instalate si din alte instalatii prezente;
a3) pericole care rezultă dintr-o administrare si o
întretinere defectuoasă;
a4) pericole care rezultă din modificări substantiale la
echipamentele pentru agrement instalate;
a5) pericole care rezultă din materialul abandonat;
a6) pericole care rezultă din amplasarea echipamentului
pentru agrement în raport cu căile de acces;
a7) pericole care rezultă din îngrădiri/împrejmuiri;
a8) pericole care rezultă din diferentele de înăltime;
a9) pericole care rezultă din vegetatie;
a10) pericole care rezultă din mobilierul urban;
a11) pericole care rezultă dintr-o iluminare naturală sau
artificială insuficientă a mediului înconjurător;
a12) pericole care rezultă din mediul înconjurător natural;
a13) pericole care rezultă din lipsa de informare a adultilor
care supraveghează minorii, în ceea ce priveste riscurile;
a14) pericole care rezultă din accesibilitatea echipamentului
pentru agrement si din situarea sa, tinându-se seama de necesitătile de acces
la acesta în caz de pană, stare de urgentă si de evacuare;
a15) pericole care rezultă din imposibilitatea de a obtine
echipamente de protectie individuală;
a16) pericole care rezultă din aptitudinile limitate ale
utilizatorilor;
a17) pericole care rezultă din vandalism;
a18) pericole care rezultă din contaminare biologică;
a19) pericole care rezultă din portanta insuficientă a
echipamentului, tinându-se seama de rezistenta, rigiditatea si capacitatea de
deformare a materialelor utilizate;
a20) pericole care rezultă din pierderea echilibrului
echipamentului, tinându-se seama de sustinerea echipamentului, solului si de
fixarea echipamentului pe acesta, precum si de încărcările eventuale ale
echipamentului;
a21) pericole care rezultă din utilizarea echipamentului,
printre care tăierea, strivirea, asfixierea, înecul, electrocutarea, socul si
supraîncărcarea corpului;
a22) pericole care rezultă din lovirea utilizatorilor,
tinându-se seama de proprietătile de atenuare la impactul cu solul si de natura
suprafetei;
a23) pericole care rezultă din interactiunile eventuale ale
echipamentului si utilizatorilor cu mediul înconjurător si cu publicul;
a24) pericole care rezultă din mediul ambiant în spatiile
închise, inclusiv lipsa de ventilatie si de luminozitate;
a25) pericole care rezultă dintr-un incendiu;
a26) pericole care rezultă din radiatii nefaste;
a27) pericole care rezultă din montaj necorespunzător;
a28) pericole care rezultă din posibilitatea insuficientă de
supraveghere;
a29) pericole care rezultă dintr-o proastă întretinere si
dintr-o administrare defectuoasă;
a30) pericole care rezultă din modificări considerabile la
echipament;
a31) pericole care rezultă dintr-o lipsă de informare a
consumatorilor în ceea ce priveste riscurile;
a32) pericole care rezultă din lipsă de cunostinte, de
pregătire si de experientă a personalului tehnic de deservire, inclusiv în
acordarea primului ajutor în caz de accident.
privind unele măsuri de
comercializare a produselor alimentare ambalate sau preambalate
si a produselor
nealimentare în cadrul altor spatii decât cele cu destinatie prestabilită
În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 6 din Ordonanta Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Prezenta hotărâre reglementează modul decomercializare a produselor
alimentare sau nealimentare în alte spatii decât cele cu destinatie
prestabilită. Produsele agroalimentare si de uz gospodăresc nu intră sub
incidenta prevederilor prezentei hotărâri.
Art.
2. - În sensul prezentei hotărâri, următorii termini se definesc astfel:
a) spatii
cu destinatie prestabilită - spatii de comercializare dotate cu: alimentare
cu energie electrică, apă, canalizare, ventilatie, incinte frigorifice; banc de
probe pentru aparatură electronică si electrocasnică; spatii de depozitare care
să asigure temperatura de păstrare cerută de producător; spatii delimitate de
depozitare pentru produse alimentare si nealimentare si alte asemenea locuri;
b) alte
spatii decât cele cu destinatie prestabilită – spatii în care sunt expuse
produse spre comercializare, amplasate în piete, pe tarabe, mese, trotuare, în
autoturisme si autoutilitare, statii ale mijloacelor de transport în comun, în
cadrul unor manifestări expozitionale cu scop comercial, precum si în alte
asemenea locuri;
c) produse
agroalimentare - legume si fructe proaspete, uscate, afumate sau confiate,
lapte si produse lactate neambalate,
carne si preparate din carne, miere, peste, flori, seminte nedestinate
consumului uman, cereale, păsări si animale mici si altele asemenea;
d) produse
de uz gospodăresc - articole de uz gospodăresc, realizate de mica industrie
sau de micii mestesugari, pentru grădinărit, precum si vasele ceramice si
produsele de artizanat.
Art.
3. - (1) Este interzisă comercializarea în alte spatii decât cele cu destinatie
prestabilită a produselor alimentare preambalate sau ambalate, altele decât
cele agroalimentare, respectiv a produselor de tipul: zahăr, făină de grâu,
mălai, orez, seminte comestibile, ulei comestibil, otet alimentar, vinuri,
conserve de orice tip, răcoritoare, siropuri, condimente, precum si orice alte
asemenea produse, în spatii în care nu pot fi asigurate conditiile de păstrare
cerute de producător pentru a se preveni perisabilitatea accelerată a
produselor.
(2)
Este interzisă comercializarea în alte spatii decât cele cu destinatie
prestabilită a produselor nealimentare noi, uzate sau reconditionate, de tipul
produselor industriale, electronice, electrocasnice si piese de schimb pentru
acestea, jucării, produse cosmetice, încăltăminte, textile, detergenti, piese
si accesorii auto, ceasuri, aparatură de măsură si control, precum si orice
alte asemenea obiecte, în alte conditii decât cele cerute de legislatia în
vigoare, fără a putea fi probate, verificate sau asigurate conditiile de
păstrare cerute de producător pentru a se asigura mentinerea caracteristicilor
initiale ale produselor.
Art.
4. - (1) Comercializarea produselor nealimentare noi, uzate ori reconditionate,
si a produselor alimentare preambalate sau ambalate se face numai în magazine
specializate pentru produse nealimentare, respectiv alimentare, ce pot fi
amplasate în zone publice de tipul oboarelor, pietelor agroalimentare,
bâlciurilor ori târgurilor sau de tipul statiilor mijloacelor de transport în
comun, conform conditiilor de amplasament stabilite de autoritătile
administratiei publice locale, si care îndeplinesc conditiile impuse de normele
sanitare.
(2)
Pentru a functiona, spatiile prevăzute la alin. (1) vor fi amenajate ca spatii
închise, proprii pentru desfăsurarea unui comert civilizat, cu respectarea
prevederilor legale în domeniu.
(3) În
cazul în care activitatea de comercializare se desfăsoară în piete
agroalimentare, administratia pietelor nu va admite persoanelor care nu fac
dovada îndeplinirii conditiilor prevăzute de legislatia în vigoare accesul în
piată, pentru exercitarea activitătii de comercializare a altor produse în
afara celor agroalimentare sau de uz gospodăresc.
Art.
5. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 3 si 4 constituie contraventie si se
sanctionează potrivit art. 46 alin. 1 lit. c) si d) si alin. 2, ale art. 501 si 502 din
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicată,
cu modificările si completările ulterioare.
(2)
Împiedicarea sub orice formă a reprezentantilor împuterniciti de a exercita
atributiile de serviciu referitoare la controlul spatiilor cu destinatie
prestabilită, prevăzute la art. 3 si 4, constituie contraventie si se
sanctionează potrivit art. 461 din
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
Art.
6. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către
reprezentantii împuterniciti ai Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
(2)
Constatarea contraventiilor privind modul de comercializare a produselor
alimentare se face de către autoritătile competente abilitate prin lege pentru
controlul oficial al produselor alimentare.
Art.
7. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Petru
Serban Mihăilescu
p.
Ministrul sănătătii si familiei,
Radu
Deac,
secretar
de stat
Presedintele
Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Consumatorilor,
Rovana
Plumb,
secretar
de stat
Bucuresti, 2 octombrie 2002.
Nr. 1.103.
ORDONANTA
GUVERNULUI Nr. 66/2000*)
privind organizarea si
exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială
*) Republicată
în temeiul art. III din Legea nr. 437/2002 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea si exercitarea profesiei de
consilier în proprietate industrială, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 502 din 11 iulie 2002, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 66/2000
privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier în proprietate
industrială a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
395 din 23 august 2000, si a fost aprobată si modificată prin Legea nr.
437/2002.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - (1) Profesia de consilier în proprietate industrială este liberă si
independentă, cu organizare si functionare autonomă, în conditiile prezentei
ordonante.
(2)
Activitatea de consilier în proprietate industrială constă în acordarea de
asistentă de specialitate în domeniul proprietătii industriale si reprezentarea
persoanelor fizice si juridice române sau străine interesate în fata Oficiului
de Stat pentru Inventii si Mărci, precum si fată de terti, în procedurile
reglementate.
(3)
Domeniul proprietătii industriale are ca obiect brevetele de inventie, desenele
si modelele industriale, mărcile de comert si de serviciu, numele comerciale,
indicatiile de provenientă, geografice sau denumirile de origine, topografiile
de circuite integrate, precum si combaterea concurentei neloiale.
Art.
2. - Consilierul în proprietate industrială este persoana fizică
atestată în conditiile prezentei ordonante si înscrisă în Registrul national al
consilierilor în proprietate industrială.
Art.
3. - În scopul reprezentării si ocrotirii la nivel national si international a
intereselor consilierilor în proprietate industrială se înfiintează Camera
Natională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România, denumită în
continuare Camera.
Art.
4. - Profesia de consilier în proprietate industrială poate fi practicată numai
de persoana fizică înscrisă în Registrul national al consilierilor în
proprietate industrială si care este membră a Camerei.
CAPITOLUL
II
Dobândirea
calitătii de consilier în proprietate industrială
Art.
5. - Calitatea de consilier în proprietate industrială poate fi dobândită, în
urma promovării unui examen sustinut în fata Oficiului de Stat pentru Inventii
si Mărci, în conditiile specificate de prezenta ordonantă, de către persoana
care face dovada îndeplinirii cumulative a următoarelor conditii:
a) are
cetătenie română;
b) are
domiciliul sau sediul social în România;
c) are
deplină capacitate de exercitiu;
d) are
studii superioare tehnice, stiintifice sau juridice;
e) are
o practică de cel putin 3 ani în domeniul pregătirii profesionale de bază si de
cel putin 3 ani în domeniul proprietătii industriale. Cele două perioade pot fi
suprapuse total sau partial;
f) nu
a fost condamnată definitiv pentru o faptă prevăzută de legea penală care o
face nedemnă de a fi consilier în proprietate industrială.
Art.
6. - În cazul specialistilor în domeniul proprietătii industriale care au avut
calitatea de salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci o perioadă
de cel putin 5 ani, precum si al cadrelor didactice care fac dovada că au
predat disciplina proprietătii industriale în facultăti de drept acreditate sau
autorizate cel putin 5 ani înainte de dobândirea calitătii de consilier în
proprietate industrială, nu este necesară sustinerea examenului pentru domeniul
de proprietate industrială în care si-au desfăsurat activitatea.
Art.
7. - (1) Examenul pentru atestarea în profesia de consilier în proprietate
industrială se desfăsoară pentru următoarele obiecte ale dreptului de
proprietate industrială:
a)
brevete de inventie;
b)
mărci si indicatii geografice;
c)
desene si modele industriale;
d)
topografii de circuite integrate.
(2) Conditiile
privind organizarea si promovarea examenului de atestare sunt stabilite în
instructiuni aprobate de directorul general al Oficiului de Stat pentru
Inventii si Mărci, la propunerea presedintelui Camerei.
CAPITOLUL
III
Înscrierea
în Registrul national al consilierilor în proprietate industrială
Art.
8. - Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci este depozitarul Registrului
national al consilierilor în proprietate industrială.
Art.
9. - (1) În vederea dobândirii calitătii de consilier în proprietate
industrială Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci organizează examenul de
atestare care se sustine în fata unei comisii a cărei componentă nominală se
stabileste prin ordin al directorului general al Oficiului de Stat pentru
Inventii si Mărci.
(2)
Comisia este formată din 3-7 membri pentru fiecare obiect al dreptului de
proprietate industrială pentru care se organizează examenul.
(3)
Componenta comisiei este următoarea:
a)
presedinte, ales dintre persoanele din structura de conducere a Oficiului de Stat
pentru Inventii si Mărci, cu atributii în domeniul protectiei proprietătii
industriale;
b)
membri, care sunt persoane cu pregătire tehnică si/sau juridică si au
experientă în domeniul proprietătii industriale: specialisti cu vechime de
minimum 5 ani în cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci, cadre
didactice din învătământul superior care au predat dreptul proprietătii
industriale: precum si un membru al Camerei, consilier în proprietate
industrială, propus de presedintele Camerei.
Art.
10. - Rezultatele examenului pot fi contestate în termen de 15 zile de la
comunicare si sunt reanalizate de o comisie constituită în acest scop, al cărei
presedinte este directorul general al Oficiului de Stat pentru Inventii si
Mărci sau împuternicitul acestuia.
Art.
11. - Deciziile comisiei prevăzute la art. 10, de admitere sau de respingere a
contestatiei, se comunică în scris candidatului în termen de 30 de zile de la
înregistrarea contestatiei la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci.
Art.
12. - Înscrierea consilierilor atestati în Registrul national al consilierilor
în proprietate industrială se face de drept, nominal, si trebuie să fie
însotită de mentionarea profesiei de bază, conform diplomei de absolvire a unei
institutii de învătământ superior, a domeniului de proprietate industrială în
care au fost atestati, respectiv: inventii, mărci si indicatii geografice,
desene si modele industriale, topografii de circuite integrate, precum si a
altor date relevante cu privire la activitatea consilierului.
Art. 13. - Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci publică în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială listele cuprinzând consilierii în proprietate industrială înregistrati în Registrul national al consilierilor în proprietate industrială si care sunt membri ai Camerei, pe baza datelor comunicate de către aceasta.
CAPITOLUL
IV
Drepturile
si îndatoririle consilierilor în proprietate industrială
Art.
14. - (1) Consilierul în proprietate industrială cu liberă practică, înscris în
Registrul national al consilierilor în proprietate industrială si care este
membru al Camerei, are dreptul să asiste si să reprezinte în fata Oficiului de
Stat pentru Inventii si Mărci, precum si fată de terti orice persoană fizică si
juridică română sau străină, în temeiul unei procuri de reprezentare însusite
în scris de ambele părti.
(2)
Consilierul în proprietate industrială, salariat specializat înscris în
Registrul national al consilierilor în proprietate industrială si care este
membru al Camerei, are dreptul să asiste si să reprezinte în fata Oficiului de
Stat pentru Inventii si Mărci, precum si fată de terti doar unitatea sau
societatea comercială la care este salariat.
Art.
15. - Consilierul în proprietate industrială cu liberă practică îsi desfăsoară
activitatea pe bază de contract si are dreptul la onorariu si la acoperirea
tuturor cheltuielilor făcute în interesul clientului său.
Art.
16. - Consilierul în proprietate industrială este obligat să nu divulge datele
si informatiile primite de la clientul său sau referitoare la acesta decât în
limitele mandatului si în conditiile prevăzute de lege.
Art.
17. - Consilierul în proprietate industrială este obligat să actioneze cu
bună-credintă si probitate profesională si numai în limitele mandatului.
Art.
18. - Consilierul în proprietate industrială, membru al Camerei, are dreptul la
libera aderare la alte forme de asociere profesională compatibile cu profesia
sa.
CAPITOLUL
V
Exercitarea
profesiei de consilier
în
proprietate industrială
Art.
19. - (1) Consilierii în proprietate industrială cu liberă practică îsi
desfăsoară activitatea în cabinete individuale autorizate, cabinete individuale
asociate pe bază de contract, societăti civile profesionale persoane juridice
sau în societăti comerciale având ca unic obiect activitătile în domeniul
proprietătii industriale.
(2)
Societatea civilă profesională se poate constitui din 2 sau mai multi
consilieri în proprietate industrială, atestati. În societatea civilă
profesională respectivă îsi pot exercita profesia consilieri în proprietate industrială,
experti sau alti specialisti, colaboratori sau salariati. Societatea civilă
profesională si consilierii în proprietate industrială care profesează în
cadrul acesteia nu pot acorda asistentă persoanelor cu interese contrare.
(3)
Consilierul în proprietate industrială îsi poate exercita profesia si ca
salariat specializat în domeniul protectiei proprietătii industriale în cadrul
unei unităti sau societăti comerciale cu alt obiect de activitate decât
proprietatea industrială.
Art.
20. - Consilierii în proprietate industrială, salariati specializati în
domeniul protectiei proprietătii industriale, îsi vor exercita profesia pentru
unitătile sau societătile comerciale la care sunt încadrati si nominalizati în
statele de functii, în limitele de competentă atribuite functiei respective.
Art.
21. - Consilierul în proprietate industrială nu poate asista sau reprezenta
mandanti cu interese contrare în aceeasi spetă sau în spete conexe si nu poate
actiona împotriva unui mandant căruia i-a acordat consultantă în legătură cu
speta respectivă.
Art.
22. - (1) Consilierul în proprietate industrială, membru al Camerei, nu-si
poate exercita profesia de consilier în proprietate industrială atât timp cât
este salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci.
(2) Dacă
fostul salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si-a desfăsurat
activitatea în unul dintre următoarele domenii ale proprietătii industriale:
mărci, desene si modele industriale, topografii de circuite integrate, atunci
reprezentarea mandantilor pentru cererile de obtinere a protectiei în domeniile
mentionate se face numai pentru cererile depuse la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Mărci, după ce salariatul si-a încetat activitatea în cadrul
institutiei.
(3)
Dacă fostul salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si-a
desfăsurat activitatea în domeniul brevetelor de inventie, atunci prevederile
alin. (2) se aplică în mod similar, dacă inventiile care fac obiectul acestor
cereri sunt în domeniul tehnic de bază în care fostul salariat si-a desfăsurat
activitatea.
Art.
23. - Consilierul în proprietate industrială, care îsi retrage serviciile în
termen de 3 zile lucrătoare de la împuternicirea sa de către client prin
procură, va informa clientul în legătură cu aceasta, va lua măsurile necesare
care să permită clientului să evite să fie prejudiciat si va informa Oficiul de
Stat pentru Inventii si Mărci si Camera despre aceasta.
Art.
24. - Exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială este
incompatibilă cu:
a)
ocupatii care lezează demnitatea, bunele moravuri si independenta profesiei de
consilier în proprietate industrială;
b)
desfăsurarea de activităti care generează concurentă neloială;
c)
exercitarea nemijlocită de acte de comert în domeniul proprietătii industriale;
d)
calitatea de salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci.
CAPITOLUL
VI
Reprezentarea
Art.
25. - (1) Reprezentarea solicitantilor, a titularilor de drepturi de
proprietate industrială sau a persoanelor interesate în toate procedurile în
fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci de către consilierul în
proprietate industrială se face pe baza unei procuri cu caracter general sau a
unei procuri pentru fiecare solicitare.
(2) În
cazul procurii generale se va depune la Oficiul de Stat pentru Inventii si
Mărci un exemplar al acesteia, cu conditia ca mandatarul să indice în fiecare
cerere procura în baza căreia actionează.
(3) În
procedurile în fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci consilierul în
proprietate industrială nu poate reprezenta un client decât pentru domeniul de
proprietate industrială în care a fost atestat.
(4) În
cazul reprezentării, retragerea, abandonarea cererilor de solicitare a
protectiei sau transmiterea drepturilor se poate efectua numai pe baza unei
procuri care să contină mentiuni exprese cu privire la aceste acte.
Art.
26. - (1) Pentru solutionarea contestatiilor si, după caz, a cererilor de
revocare solicitantul sau titularul poate fi reprezentat si de un avocat sau
consilier juridic.
(2)
Reprezentarea în fata instantelor judecătoresti a solicitantilor, a titularilor
sau a persoanelor interesate de către consilierii în proprietate industrială
este conditionată de calitatea acestora de avocat sau de consilier juridic.
CAPITOLUL
VII
Suspendarea
si încetarea exercitării profesiei de consilier
în
proprietate industrială
Art.
27. - Dreptul la exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială
se suspendă:
a) în
caz de incompatibilitate;
b) în
cazul neîndeplinirii obligatiei de plată a cotizatiei fată de Cameră timp de un
an calendaristic;
c) pe
perioada interdictiei exercitării dreptului de a profesa, dispusă prin
sanctiune disciplinară mentinută prin efectul unei hotărâri judecătoresti.
Art.
28. - Dreptul la exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială
încetează:
a)
prin renuntarea scrisă la exercitarea profesiei, depusă la Cameră;
b) în
cazul pierderii sau renuntării la cetătenia română;
c) în
cazul în care nu mai are domiciliul în România;
d)
dacă împotriva consilierului în proprietate industrială s-a luat măsura
interdictiei definitive a dreptului de a profesa;
e) în
cazul în care nu mai are capacitate de exercitiu;
f) în
cazul în care consilierul în proprietate industrială a fost condamnat definitiv
pentru o faptă prevăzută de legea penală si care îl face nedemn de a fi
consilier în proprietate industrială;
g)
prin deces.
CAPITOLUL
VIII
Răspunderea
disciplinară
Art.
29. - Sanctiunile disciplinare care se aplică consilierilor în proprietate
industrială sunt:
a)
mustrare;
b)
avertisment;
c)
interdictia exercitării dreptului de a profesa pe o perioadă de 3-12 luni;
d)
interdictia definitivă a exercitării dreptului de a profesa.
Art.
30. - Sanctiunile disciplinare prevăzute la art. 29 lit. a)-d) se aplică de o
comisie de disciplină care functionează în cadrul Camerei. Procedura
solutionării sesizărilor cu privire la încălcări ale Codului deontologiei
profesionale si ale obligatiilor profesionale este prevăzută în statutul
Camerei.
Art.
31. - (1) Comisia de disciplină a Camerei este alcătuită din 7 membri,
consilieri în proprietate industrială cu minimum 5 ani vechime, dintre care se
aleg un presedinte si un secretar.
(2)
Nici unul dintre membrii comisiei de disciplină nu poate fi membru al
consiliului de conducere al Camerei.
(3)
Hotărârile comisiei de disciplină se iau cu votul majoritătii membrilor
acesteia.
Art.
32. - (1) Împotriva hotărârii comisiei de disciplină a Camerei prin care s-a
aplicat o sanctiune prevăzută la art. 29 lit. c) si d) se poate formula
contestatie la instanta judecătorească competentă, în termen de 30 de zile de
la data comunicării hotărârii.
(2)
Competenta de judecată apartine instantei de contencios administrativ.
Procedura prealabilă nu este obligatorie.
(3)
Hotărârile comisiei de disciplină a Camerei împotriva cărora nu s-au formulat
contestatiile respective în termenul prevăzut la alin. (1) se vor comunica
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci imediat după scurgerea acestor
termene.
(4) Hotărârile instantelor judecătoresti, definitive si irevocabile, prin care s-au aplicat sanctiuni membrilor Camerei se comunică Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci, pentru a fi mentionate în Registrul national al consilierilor în proprietate industrială si publicate în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială.
CAPITOLUL
IX
Organizarea
si functionarea Camerei
Art.
33. - (1) Camera este o organizatie profesională, neguvernamentală, care îsi
desfăsoară activitatea prin autofinantare si fără scop lucrativ, cu
personalitate juridică, ai cărei membri sunt consilieri în proprietate
industrială, persoane fizice.
(2)
Camera are sediul în municipiul Bucuresti.
(3)
Activitatea Camerei este finantată din taxele de înscriere, cotizatiile anuale
ale membrilor, fonduri rezultate din organizarea de simpozioane, conferinte,
activităti editoriale specifice, precum si din donatii, sponsorizări sau din
alte surse.
Art.
34. - Consilierul în proprietate industrială are dreptul să devină, la cererea
sa, membru al Camerei.
Art.
35. - Camera are următoarele atributii:
a)
asigură exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială, în
conditiile respectării deontologiei;
b)
gestionează si transmite lunar Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci
evidenta membrilor săi, cu mentionarea, după caz, a societătii comerciale sau a
unitătii la care acestia îsi desfăsoară activitatea;
c)
asigură apărarea intereselor profesionale ale membrilor săi;
d)
contribuie la perfectionarea pregătirii profesionale a membrilor săi în
domeniul proprietătii industriale;
e)
asigură respectarea Codului deontologiei profesionale de către membrii săi;
f)
colaborează pe linie natională si internatională cu organisme de profil.
Art. 36. - (1) Organele de conducere ale Camerei sunt:
a)
conferinta;
b)
consiliul de conducere;
c)
presedintele Camerei.
(2)
Persoanele alese în consiliul de conducere si presedintele Camerei sunt
reeligibile, fără a putea exercita mai mult de două mandate consecutive, iar
durata mandatului este de 2 ani.
Art.
37. - (1) Conferinta este formată din totalitatea membrilor Camerei si are
următoarele atributii:
a)
adoptă si modifică Statutul Camerei si Codul deontologiei profesionale;
b)
adoptă organizarea aparatului administrativ al Camerei;
c)
alege si revocă presedintele si vicepresedintele Camerei;
d)
alege si revocă membrii consiliului de conducere al Camerei;
e)
alege membrii comisiilor de specialitate si ai comisiei de disciplină din
cadrul Camerei;
f)
adoptă si modifică regulamentul de functionare a Camerei;
g)
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli, precum si bilantul Camerei.
(2)
Conferinta este legal constituită la prima convocare în prezenta majoritătii
absolute a membrilor Camerei, iar hotărârile se adoptă cu votul majoritătii
simple a membrilor prezenti.
(3)
Dacă la prima convocare conditia de prezentă nu este îndeplinită, următoarea conferintă
este legal constituită în prezenta unei treimi din numărul membrilor Camerei si
poate adopta hotărâri.
Art.
38. - (1) Activitatea curentă a Camerei este condusă de consiliul de conducere,
care este format din 7-11 membri si adoptă hotărâri cu votul majoritătii
membrilor săi.
(2)
Consiliul de conducere al Camerei stabileste nivelul onorariilor minimale care
urmează a fi percepute pentru serviciile prestate de consilierii în proprietate
industrială.
Art.
39. - Modul de convocare, organizare si desfăsurare a reuniunilor, competenta
forurilor de conducere, modul de organizare si functionare a comisiilor de
specialitate si a comisiei de disciplină ale Camerei, drepturile si obligatiile
membrilor Camerei vor fi stabilite în statutul Camerei.
Art.
40. - Presedintele Camerei are următoarele atributii:
a)
reprezintă Camera în relatiile cu persoane fizice si juridice din tară si din
străinătate;
b)
încheie conventii si contracte în numele Camerei, aprobate de consiliul de
conducere;
c)
este presedintele consiliului de conducere;
d)
convoacă si conduce sedintele consiliului de conducere;
e)
ordonantează cheltuielile Camerei;
f)
alte atributii stabilite de conferintă.
Art.
41. - În cazul în care presedintele este în imposibilitatea temporară de a-si
exercita atributiile, vicepresedintele preia atributiile sale pe această
perioadă.
CAPITOLUL
X
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
42. - Persoanele fizice care au dobândit calitatea de consilier în proprietate
industrială anterior intrării în vigoare a prezentei ordonante vor fi înscrise
de drept în Registrul national al consilierilor în proprietate industrială.
Art.
43. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante punctele (4)-(12) din
Regula 5 – Reprezentarea prin mandatar autorizat - din Hotărârea Guvernului nr.
152/1992 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 64/1991
privind brevetele de inventie, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1992, precum si orice dispozitii contrare se
abrogă.
Art.
44. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante Camera va elabora Codul deontologiei profesionale si va solicita
autoritătii în drept includerea în clasificarea activitătilor din economia
natională a activitătii de protectie a proprietătii industriale.
Art.
45. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
46. - Până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, Oficiul de Stat
pentru Inventii si Mărci va elabora instructiuni privind aplicarea acesteia,
care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
NOTĂ:
Reproducem
mai jos art. II din Legea nr. 437/2002, care nu este încorporat în textul
republicat al Ordonantei Guvernului nr. 66/2000 si care se aplică, în
continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr. 437/2002.
Mentionăm
că trimiterile din cuprinsul acestui articol se referă la textele din Ordonanta
Guvernului nr. 66/2000, astfel cum a fost publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 395 din 23 august 2000.
“Art.
II. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi
Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci va modifica corespunzător
instructiunile privind aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 66/2000, cu
modificările si completările ulterioare, care vor fi publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I.”