MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 791 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 30 octombrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
591. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor
854. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general
de reglementare a comunicatiilor
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general
de reglementare a comunicatiilor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79 din 13 iunie 2002
privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, cu următoarele
modificări si completări:
1. Litera a) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
“a) stabilirea cadrului general de reglementare a activitătilor privind
retelele si serviciile de comunicatii electronice prin definirea atributiilor
si obiectivelor Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii, denumită
în continuare ANRC, în domeniul comunicatiilor electronice, a regimului
autorizării acestor activităti, precum si a regulilor specifice care guvernează
concurenta pe piata retelelor si serviciilor de comunicatii electronice;”
2. La articolul 2, litera e) a alineatului (1) va avea următorul
cuprins:
“e) interferentă perturbatoare - o interferentă care influentează
negativ functionarea unui serviciu de radionavigatie ori a altor servicii cu
rol de sigurantă sau care în orice alt mod afectează grav, obstructionează ori
întrerupe repetat un serviciu de comunicatii electronice care utilizează
frecvente radioelectrice si operează în conformitate cu dispozitiile legale în
vigoare.”
3. Alineatul (4) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(4) Persoana care a realizat notificarea în termenul si în conditiile
prevăzute la alin. (2) si (3) este autorizată să furnizeze tipurile de retele
sau de servicii pe care le-a indicat în notificare, având toate drepturile si
obligatiile prevăzute în autorizatia generală care se elaborează, se
actualizează, se modifică si se revocă în conditiile art. 5.”
4. Alineatul (3) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“(3) ANRC modifică autorizatia generală, cu respectarea principiilor
obiectivitătii si proportionalitătii, numai după parcurgerea procedurii de
consultare prevăzute la art. 50 si numai în următoarele situatii:
a) această decizie este necesară pentru respectarea obligatiilor care
decurg dintr-un acord international la care România este parte;
b) circumstantele în care autorizatia generală a fost emisă s-au
modificat.”
5. La articolul 5, după alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
următorul cuprins:
“(4) ANRC revocă autorizatia generală, cu respectarea principiilor
obiectivitătii si proportionalitătii, numai după parcurgerea procedurii de
consultare prevăzute la art. 50 si numai în următoarele situatii:
a) această decizie este necesară pentru respectarea obligatiilor care
decurg dintr-un acord international la care România este parte;
b) în vederea protejării interesului public, atunci când circumstantele
în care autorizatia generală a fost emisă s-au modificat.”
6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
denumit în continuare ministerul de specialitate, adoptă Tabelul
national de alocare a benzilor de frecventă.
(2) Ministerul de specialitate asigură, în conditiile legii,
administrarea si coordonarea la nivel national a gestionării frecventelor
radioelectrice în conformitate cu Tabelul national de alocare a benzilor de
frecventă si cu acordurile internationale la care România este parte.
(3) Ministerul de specialitate poate interzice pe o perioadă limitată
utilizarea partială sau totală a unei benzi de frecventă ori a unei anumite frecvente
de către persoane fizice sau juridice, la cererea motivată a autoritătilor
publice competente, în cazul în care siguranta natională, ordinea publică sau
apărarea natională impune această măsură.
(4) Autoritătile publice competente în domeniul apărării nationale,
ordinii publice si sigurantei nationale au dreptul să utilizeze benzile de
frecventă alocate, în măsura în care este necesar pentru îndeplinirea
atributiilor speciale conferite de lege.
(5) În cazul necesitătii schimbării destinatiei unor benzi de frecventă
cu alocare guvernamentală, utilizate în scopul apărării nationale de către
Ministerul Apărării Nationale, se vor compensa costurile achizitionării
echipamentelor necesare utilizării noilor frecvente. Modul de compensare a
acestor costuri se stabileste prin hotărâre a Guvernului.”
7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Autoritătile abilitate să gestioneze benzile de
frecventă radioelectrice sunt următoarele:
a) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei,
denumit în continuare IGCTI, pentru frecventele din benzile alocate
pentru utilizare neguvernamentală;
b) institutiile competente în domeniul apărării nationale, ordinii
publice si sigurantei nationale, pentru frecventele din benzile cu alocare
guvernamentală.
(2) IGCTI atribuie spre utilizare, în mod individual, prin asignare,
frecventele radioelectrice din benzile prevăzute în Tabelul national de alocare
a benzilor de frecventă si tine permanent evidenta utilizării acestora, în
conformitate cu procedura stabilită de către ministerul de specialitate.
(3) Autoritătile prevăzute la alin. (1) au obligatia de a asigura
schimbul reciproc de informatii referitoare la asignările de frecvente
efectuate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate. Sub coordonarea ministerului de specialitate acestea
colaborează în vederea identificării si localizării emisiilor neautorizate si a
interferentelor perturbatoare, în scopul asigurării protectiei radioelectrice a
tuturor serviciilor de comunicatii electronice care utilizează frecvente
radioelectrice.”
8. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) ANRC adoptă Planul national de numerotatie.
(2) ANRC asigură, în conditiile legii, administrarea si gestionarea la
nivel national a resurselor de numerotatie, în conformitate cu Planul national
de numerotatie si cu acordurile internationale la care România este parte.”
9. Alineatul (3) al articolului 12 va avea următorul cuprins:
“(3) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate
publicului, cărora li s-au alocat blocuri de numere, sunt obligati să aplice
principiul nediscriminării si transpa- rentei fată de alti furnizori de
servicii de comunicatii electronice, în privinta secventelor de numere utilizate
pentru accesul la serviciile lor.”
10. Alineatele (1) si (4) ale articolului 13 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 13. - (1) Utilizarea frecventelor radioelectrice si a resurselor
de numerotatie este permisă numai după obtinerea unei licente acordate, conform
legii, în conditii care să asigure exploatarea lor eficientă.
...........................................................................................
(4) În cazul frecventelor radioelectrice necesare pentru nevoile proprii
ale institutiilor din cadrul Sistemului national de apărare, utilizarea
acestora se realizează în mod gratuit, fără a fi necesară obtinerea unei
licente, pe baza alocării efectuate de ministerul de specialitate, prin Tabelul
national de alocare a benzilor de frecventă, cu îndeplinirea următoarelor
conditii:
a) respectarea cerintelor tehnice si operationale necesare pentru
evitarea interferentelor perturbatoare si pentru limitarea expunerii populatiei
la efectele câmpurilor electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite
fată de cele incluse în autorizatia generală;
b) respectarea obligatiilor care decurg din acorduri internationale
privind utilizarea frecventelor.”
11. La articolul 14, litera d) a alineatului (2) va avea următorul
cuprins:
“d) durata pentru care se acordă dreptul de utilizare, sub rezerva
modificării Tabelului national de alocare a benzilor de frecventă;”
12. Alineatul (2) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“(2) Limitarea numărului de licente de utilizare a frecventelor
radioelectrice ce urmează să fie acordate se poate face numai cu respectarea
următoarelor conditii:
a) luarea în considerare, de către ministerul de specialitate, a
necesitătii ca măsura să aducă utilizatorilor maximum de beneficii si să
faciliteze dezvoltarea concurentei;
b) acordarea de către ministerul de specialitate tuturor părtilor
interesate, inclusiv utilizatorilor si consumatorilor, a oportunitătii de a-si
exprima opiniile referitoare la decizia de limitare.”
13. La articolul 16, după alineatul (2) se introduc alineatele (21) si (22) cu următorul
cuprins:
“(21) Ministerul de
specialitate va publica decizia de limitare a numărului de licente, însotită de
motivatia corespunzătoare.
(22) După stabilirea
procedurii de acordare a licentelor respective ministerul de specialitate va
lansa invitatia de depunere a cererilor, în conformitate cu procedura
stabilită.”
14. Alineatul (4) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“(4) În cazul în care ministerul de specialitate consideră că noi
frecvente radioelectrice întrunesc conditiile necesare în vederea acordării,
are obligatia să aducă la cunostintă publicului acest lucru si să lanseze
invitatia de depunere a cererilor.”
15. La articolul 17, litera e) a alineatului (2) va avea următorul
cuprins:
“e) durata pentru care se acordă dreptul de utilizare, sub rezerva
modificării Planului national de numerotatie;”
16. La articolul 26, litera a) a alineatului (3) va avea următorul
cuprins:
“a) zonele în care este permis accesul, metodele de lucru ce urmează să
fie folosite si conditiile efective, inclusiv termenul, în care titularul
dreptului instituit în conditiile art. 23 are acces la imobil, în vederea
instalării sau întretinerii facilitătilor respective;”
17. Alineatul (5) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
“(5) În cazul în care Guvernul stabileste obligatia de plată a unor
sume, cu titlu de tarife sau de taxe de utilizare ori cu orice alt titlu,
pentru ocuparea si folosinta anumitor imobile aflate în proprietate publică,
precum drumurile, podurile, pasajele, viaductele, tunelurile, suporturile si
celelalte facilităti destinate sustinerii elementelor retelelor si altele
asemenea, titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 datorează numai
aceste sume ca pret al contractului.”
18. Articolul 30 va avea următorul cuprins:
“Art. 30. - Titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 poate
solicita proprietarului sau, după caz, titularului dreptului de administrare
tăierea, în conditiile legii, a arborilor sau arbustilor, precum si a ramurilor
ori rădăcinilor care îngreunează sau ar îngreuna efectuarea lucrărilor
prevăzute la art. 22. Aceste operatiuni se vor realiza pe cheltuiala
solicitantului si cu acordarea unei despăgubiri în conditiile art. 26 alin. (4)
lit. b).”
19. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - (1) Titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 are
obligatia să reaseze elementele retelelor de comunicatii electronice, în cadrul
aceleiasi proprietăti, pe cheltuială proprie, când această reasezare este
necesară pentru constructia de clădiri sau pentru efectuarea de lucrări de
către proprietar sau, după caz, de către titularul dreptului de administrare,
în conditiile convenite prin contractul încheiat potrivit prevederilor art. 26
sau prin hotărârea judecătorească pronuntată în conditiile art. 27.
(2) Când reasezarea elementelor retelelor de comunicatii electronice
este necesară pentru efectuarea unor lucrări de către alte persoane decât
proprietarul sau, după caz, titularul dreptului de administrare, cheltuielile
vor fi suportate de acestea, dacă prin contractul prevăzut la art. 26 nu s-a
convenit altfel.”
20. Alineatele (2) si (3) ale articolului 34 vor avea următorul
cuprins:
“(2) Dacă pe baza analizei de piată astfel realizate ANRC stabileste că
pe piata relevantă respectivă există concurentă efectivă, ea nu va impune nici
una dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau le va retrage în cazul în
care acestea există. Cu cel putin 30 de zile înainte de retragerea oricăror
obligatii impuse unui furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice
ANRC trebuie să aducă această intentie la cunostintă persoanelor care sunt
afectate prin luarea acestei măsuri, pentru a le permite să se adapteze la
noile conditii.
(3) Dacă pe baza analizei de piată astfel realizate ANRC stabileste că
pe piata relevantă respectivă nu există concurentă efectivă, ea va identifica,
aplicând prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piată si
determinarea puterii semnificative pe piată, furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice care au, potrivit art. 33, putere
semnificativă pe piată si va putea impune acestora, în mod corespunzător, una
sau mai multe dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau va mentine ori va
modifica aceste obligatii, acolo unde acestea există deja.”
21. Alineatele (1) si (4) ale articolului 36 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 36. - (1) În situatia aparitiei unui litigiu între furnizorii de
retele sau de servicii de comunicatii electronice ori între furnizorii de
servicii postale, în legătură cu obligatiile impuse acestora în temeiul
prezentei ordonante de urgentă sau al legislatiei speciale, partea interesată
va sesiza ANRC în vederea solutionării litigiului. Litigiul se va solutiona
printr-o decizie emisă de presedintele ANRC, în termen de 4 luni de la data
sesizării, în afara situatiilor exceptionale, în care un termen mai lung este
necesar pentru buna solutionare a cazului.
...........................................................................................
(4) Decizia emisă de presedintele ANRC, în conditiile prezentului
articol, constituie act administrativ jurisdictional, putând fi atacată în
contencios administrativ, în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (7).”
22. La articolul 36, după alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
următorul cuprins:
“(5) Procedura de solutionare a litigiilor prevăzute de prezentul
articol se stabileste prin decizie a presedintelui ANRC, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante
de urgentă.”
23. Titlul capitolului VIII va avea următorul cuprins:
Functiile, obiectivele si atributiile ANRC”
24. Litera c) a articolului 44 va avea următorul cuprins:
“c) de alocare a resurselor de numerotatie pentru servicii de
comunicatii electronice, prin elaborarea Planului national de numerotatie si a
planurilor de perspectivă în acest sens;”
25. La articolul 46, punctele 2, 4 si 15 ale alineatului (1) vor avea
următorul cuprins:
.2. monitorizarea si controlul respectării obligatiilor impuse
furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice prin
autorizatiile generale;
............................................................................................
4. adoptarea Planului national de numerotatie si a oricăror modificări
ale acestuia, sub rezerva restrictiilor impuse din motive de sigurantă
natională;
...........................................................................................
15. atributiile care revin autoritătii de reglementare în temeiul
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie
2002;”
26. Alineatul (2) al articolului 55 va avea următorul cuprins:
“(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctioneză cu amendă de
la 50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru societătile comerciale cu o
cifră de afaceri de peste 50.000.000.000 lei, prin derogare de la dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu amendă în
cuantum de până la 2% din cifra de afaceri.”
27. Litera c) a articolului 66 va avea următorul cuprins:
“c) alineatul (2) al articolului 49 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002
privind serviciile postale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 87 din 1 februarie 2002, se modifică si va avea următorul cuprins:
«(2) Pentru scopurile aplicării prezentei ordonante atributiile
autoritătii de reglementare sunt îndeplinite de Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii.»”
28. La articolul 66, după litera d) se introduce litera e) cu
următorul cuprins:
“e) În tot cuprinsul Legii audiovizualului nr. 504/2002 denumirea
«Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii» se înlocuieste cu
denumirea «Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.»”
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002, cu modificările si
completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 8 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 29
octombrie 2002.
Nr. 591.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a
comunicatiilor si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 28
octombrie 2002.
Nr. 854.