MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
XIV - Nr. 686 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 17
septembrie 2002
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
918. - Hotărâre privind
stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si pentru
aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri
951. - Hotărâre privind trecerea
Statiei Meteorologice Vânju Mare din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului - Compania Natională
“Apele Române” - S.A. în domeniul public al orasului Vânju Mare si în
administrarea Consiliului Local al Orasului Vânju Mare
954. - Hotărâre privind aprobarea
Regulamentului pentru stabilirea modalitătilor concrete de gospodărire a
pădurilor si de repartizare a resurselor materiale si a surselor financiare
cuvenite persoanelor fizice si juridice pentru pădurile pe care le au în
proprietate si pe care le administrează prin structuri silvice de stat, pe bază
contractuală, precum si a obligatiilor acestora
956. - Hotărâre privind trecerea
Stadionului “Dan Păltinisan” din municipiul Timisoara din proprietatea publică
a statului si din administrarea Ministerului Tineretului si Sportului în
proprietatea publică a judetului Timis si în administrarea Consiliului Judetean
Timis
960. - Hotărâre privind
transmiterea unui imobil din proprietatea publică a statului si din
administrarea Oficiului Judetean de Cadastru, Geodezie si Cartografie Olt în
proprietatea publică a municipiului Slatina si în administrarea Consiliului
Local al Municipiului Slatina, judetul Olt
961. - Hotărâre privind trecerea
unui imobil din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
de Interne în domeniul public al judetului Vaslui si în administrarea
Consiliului Judetean Vaslui
964. - Hotărâre privind atestarea
domeniului public al judetului Mures, precum si al municipiilor, oraselor si
comunelor din judetul Mures
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
22. -
Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei privind modificarea penalitătilor prevăzute în contractele-cadru de
furnizare a energiei electrice si termice consumatorilor captivi
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si pentru
aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 8 alin. 4 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileste
procedura-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, aplicată în scopul
emiterii acordului de mediu, pentru anumite proiecte publice sau private care
pot avea efecte semnificative asupra mediului prin natura, dimensiunea sau
localizarea lor.
(2) Evaluarea impactului asupra mediului este parte
integrantă din procedura de obtinere a acordului de mediu.
Art. 2. - Termenii specifici utilizati în prezenta
hotărâre sunt definiti după cum urmează:
- acord de mediu - decizia autoritătii
competente pentru protectia mediului, care dă dreptul titularului de proiect să
realizeze proiectul. Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat în
scris, prin care se stabilesc conditiile de realizare a proiectului din punct
de vedere al protectiei mediului;
- proiect - executia lucrărilor de constructii
sau alte instalatii ori amenajări, alte interventii asupra cadrului natural si
peisajului, inclusiv cele care implică extragerea resurselor minerale;
- titularul proiectului - solicitantul
acordului de mediu pentru un anumit proiect sau autoritatea publică ce initiază
un proiect; titularul de proiect poate fi atât persoană fizică, cât si
juridică.
Art. 3. - (1) Evaluarea impactului asupra mediului
identifică, descrie si evaluează, în mod corespunzător si pentru fiecare caz,
efectele directe si indirecte ale proiectului asupra următorilor factori:
a) fiinte umane, faună si floră;
b) sol, apă, aer, climă si peisaj;
c) bunuri materiale si patrimoniu cultural;
d) interactiunea dintre factorii mentionati la lit.
a), b) si c).
(2) Evaluarea impactului asupra mediului urmăreste
stabilirea măsurilor de reducere sau de evitare a impactului negativ al
proiectului asupra factorilor enumerati la alin. (1) si determină decizia de
realizare sau de nerealizare a proiectului pe amplasamentul ales.
(3) Evaluarea impactului asupra mediului se efectuează
în faza de pregătire a documentatiei care fundamentează fezabilitatea
proiectului.
(4) Evaluarea impactului asupra mediului se realizează
în etape, după cum urmează:
a) etapa de încadrare a proiectului în procedura de
evaluare a impactului asupra mediului;
b) etapa de definire a domeniului evaluării si de
realizare a raportului privind studiul de evaluare a impactului asupra
mediului;
c) etapa de analiză a calitătii raportului la studiul
de evaluare a impactului asupra mediului.
Art. 4. - (1) Procedura de emitere a acordului de
mediu pe baza evaluării impactului asupra mediului este condusă de autoritătile
competente pentru protectia mediului, cu participarea autoritătilor publice
centrale sau locale, după caz, care au atributii si răspunderi specifice în
domeniul protectiei mediului.
(2) Participarea autoritătilor prevăzute la alin. (1)
la emiterea acordului de mediu se realizează în cadrul unui colectiv de analiză
tehnică constituit la nivel central prin ordin al conducătorului autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului si la nivelul fiecărui judet si al
municipiului Bucuresti, inclusiv în cazul Administratiei Rezervatiei Biosferei
“Delta Dunării”, prin ordin semnat de prefect si de presedintele consiliului
judetean.
(3) Autoritătile competente pentru protectia mediului asigură informarea si organizarea sedintelor colectivului de analiză tehnică în scopul aplicării prevederilor prezentei hotărâri.
(4) Autoritătile competente pentru protectia mediului
percep taxe în cuantum de 200.000 lei pentru emiterea acordului de mediu.
Taxele se varsă în contul Fondului pentru mediu, în conditiile legii.
Art. 5. - (1) Prevederile prezentei hotărâri nu se
aplică:
a) proiectelor destinate apărării nationale;
b) proiectelor ale căror detalii sunt adoptate
printr-un act normativ specific, dacă cerintele prezentei hotărâri, inclusiv
cele referitoare la furnizarea informatiei, sunt îndeplinite în procesul
legislativ respectiv.
(2) Autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului poate excepta de la evaluarea impactului asupra mediului anumite proiecte
sau părti ale acestora, în cazuri exceptionale, precum asigurarea ordinii
publice sau sigurantei nationale; exceptarea se acordă pe baza solicitării
motivate a autoritătii publice care initiază proiectul, cu îndeplinirea
următoarelor conditii:
a) să aplice o altă metodă de evaluare corespunzătoare
si să aducă la cunostintă publicului informatiile astfel dobândite;
b) să informeze publicul interesat despre exceptia
procedurală si motivele care au dus la aceasta.
(3) Decizia de exceptare este comunicată titularului
de proiect, după îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (2).
Art. 6. - (1) Autoritătile competente pentru protectia
mediului analizează proiectele publice sau private supuse evaluării impactului
asupra mediului conform prevederilor prezentului articol.
(2) Proiectele publice sau private prevăzute în anexa
nr. 1 se supun evaluării impactului asupra mediului.
(3) Proiectele publice sau private pentru care trebuie
stabilită necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului sunt prevăzute
în anexa nr. 2.
(4) Proiectele prevăzute la alin. (3) se supun etapei
de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzută
la art. 3 alin. (4) lit. a). Această etapă se realizează cu consultarea
autoritătilor din colectivul de analiză tehnică prevăzut la art. 4 alin. (2).
(5) Autoritatea competentă pentru protectia mediului
decide asupra necesitătii efectuării evaluării impactului asupra mediului prin
examinarea, caz cu caz, a oricărui proiect prevăzut în anexa nr. 2, folosind
anumite valori de prag sau criteriile prevăzute în anexa nr. 3.
(6) Autoritatea competentă pentru protectia mediului
aduce la cunostintă publicului decizia luată în cursul etapei de încadrare.
Art. 7. - (1) Analizarea proiectelor conform
prevederilor art. 6 se face de către autoritătile competente pentru protectia
mediului, luând în considerare memoriul de prezentare a proiectului depus o
dată cu solicitarea de emitere a acordului de mediu.
(2) Memoriul de prezentare a proiectului cuprinde:
a) descrierea si caracteristicile amplasamentului
ales;
b) descrierea si caracteristicile proiectului si ale
activitătii la punerea în functiune a proiectului: mărime, tehnologii si
materiale folosite, utilizarea resurselor naturale, utilizarea sau producerea
substantelor chimice periculoase, generarea, utilizarea si prelucrarea
deseurilor si a altor substante chimice, emisii poluante, inclusiv zgomotul,
interactiunea posibilă cu activităti existente, probabilitatea producerii
accidentelor de mediu si prevenirea acestora.
Art. 8. - (1) După stabilirea obligativitătii
evaluării impactului asupra mediului pentru un proiect se trece la etapa de
definire a domeniului evaluării impactului asupra mediului. În acest scop
autoritatea competentă pentru protectia mediului pregăteste si transmite
titularului de proiect un îndrumar referitor la problemele de mediu care
trebuie tratate în evaluarea de impact si la gradul de extindere al acestora.
(2) La elaborarea îndrumarului prevăzut la alin. (1)
autoritatea competentă pentru protectia mediului consultă titularul de proiect
si celelalte autorităti publice implicate în procedura de emitere a acordului
de mediu pentru proiectul respectiv.
(3) Oricare dintre autoritătile publice implicate în
procedura de emitere a acordului de mediu si care detine informatii relevante
pentru evaluarea efectelor directe si indirecte ale proiectului are obligatia
să pună aceste informatii la dispozitie titularului de proiect.
(4) Îndrumarul transmis titularului de proiect nu
exclude solicitarea furnizării de către acesta a unor informatii suplimentare.
Art. 9. - (1) Pentru toate proiectele supuse evaluării
impactului asupra mediului titularii acestora au obligatia de a furniza în
cadrul raportului la studiul de evaluare informatiile prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Autoritătile competente pentru protectia mediului
verifică dacă titularul proiectului a furnizat informatiile prevăzute în anexa
nr. 4, într-o formă adecvată.
(3) În îndeplinirea atributiilor prevăzute la alin.
(2) autoritătile competente pentru protectia mediului tin seama de următoarele
aspecte:
a) să fie solicitate si furnizate informatii relevante
stadiului dat al proiectului supus procedurii de evaluare si caracteristicilor
specifice acelui tip de proiect si mediului care poate fi afectat;
b) să fie solicitate informatiile pe care titularul de
proiect le poate furniza având în vedere, printre altele, nivelul curent al
informatiilor disponibile si metodele de evaluare.
Art. 10. - Informatiile furnizate de către titularul
de proiect conform prevederilor art. 9 alin. (1) includ în mod obligatoriu
următoarele:
a) descrierea proiectului, cuprinzând date referitoare
la amplasament, solutii tehnice adoptate si mărimea proiectului;
b) descrierea măsurilor avute în vedere pentru a
evita, a reduce si, dacă este posibil, a remedia efectele negative asupra
mediului;
c) date necesare pentru identificarea si evaluarea
principalelor efecte pe care proiectul le poate avea asupra mediului;
d) prezentarea generală a principalelor alternative
studiate de titularul de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale, având
în vedere efectele asupra mediului;
e) rezumatul informatiilor prevăzute la lit. a)-d).
Art. 11. - (1) Efectuarea studiului de evaluare a
impactului asupra mediului se realizează pe baza îndrumarului prevăzut la art.
8 alin. (1), prin agenti economici specializati, persoane fizice sau juridice
independente de titularul proiectului, si atestati în conditiile legii.
Rezultatele studiului de evaluare a impactului asupra mediului sunt prezentate
în raportul care se înaintează autoritătii competente pentru protectia mediului
si al cărui continut de informatii respectă prevederile art. 9 alin. (1).
(2) Raportul la studiul de evaluare este supus
comentariilor publicului, ale cărui observatii pertinente sunt luate în
considerare pe tot parcursul evaluării impactului asupra mediului.
(3) Autoritatea competentă pentru protectia mediului,
împreună cu autoritătile participante în colectivul de analiză tehnică,
analizează calitatea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra
mediului si ia decizia de acceptare sau de refacere a raportului si de emitere,
respectiv de respingere motivată a emiterii acordului de mediu.
Art. 12. - (1) Autoritătile competente pentru
protectia mediului aduc la cunostintă publicului orice solicitare de acord de
mediu pentru proiecte supuse evaluării impactului asupra mediului, într-un
interval de timp care să permită publicului exprimarea opiniilor înaintea
deciziei de emitere a acordului de mediu.
(2) Modalitătile detaliate de informare si participare
a publicului se stabilesc în functie de caracteristicile particulare ale
proiectelor sau amplasamentelor respective. Procedura de informare si
participare a publicului la evaluarea impactului asupra mediului este
coordonată de autoritătile competente pentru protectia mediului si include
următoarele aspecte:
a) identificarea publicului interesat;
b) specificarea locului unde pot fi consultate
informatiile disponibile;
c) specificarea modalitătii de informare a publicului,
ca de exemplu: prin afise pe o anumită zonă teritorială, publicatii în presa
locală, organizarea unor expozitii cu planuri, schite, tabele, grafice, modele
referitoare la proiectul respectiv;
d) determinarea modalitătii de consultare a
publicului, ca de exemplu informări scrise sau dezbateri publice;
e) fixarea unui interval de timp limită corespunzător
pentru diferite etape ale procedurii, cu scopul de a asigura luarea deciziei
într-o perioadă rezonabilă.
Art. 13. - (1) Atunci când un proiect este posibil să
aibă un efect semnificativ asupra mediului altui stat sau când un alt stat
posibil să fie afectat semnificativ solicită informatii asupra proiectului,
autoritatea publică centrală pentru protectia mediului transmite autoritătii
centrale de mediu din acel stat, în cadrul relatiilor bilaterale, pe bază de
reciprocitate si în conditii de echivalentă, cât mai curând posibil si nu mai
târziu de momentul când este informat publicul din tară, cel putin următoarele
informatii referitoare la proiect:
a) o descriere a proiectului împreună cu orice
informatie disponibilă asupra posibilului impact transfrontier al acestuia;
b) informatii privind natura deciziei care urmează să
fie luată, acordându-se acelui stat un interval de timp suficient în care să
indice dacă doreste să participe la procedura de evaluare a impactului asupra
mediului si, eventual, modalitatea de participare la consultare.
(2) Dacă statul care a primit informatiile prevăzute
la alin. (1) comunică intentia de participare la procedura de evaluare a
impactului asupra mediului, autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului îi va transmite, de asemenea, informatiile despre proiect prevăzute la
art. 9 si 10 si cele privind procedura, inclusiv solicitarea de acord de mediu.
(3) Pe durata derulării procedurii de evaluare a
impactului asupra mediului autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului trebuie:
a) să pună la dispozitie autoritătilor implicate în
procedura de emitere a acordului de mediu si, prin intermediul acestora,
publicului interesat din statul posibil să fie semnificativ afectat
informatiile prevăzute la alin. (1) si (2);
b) să asigure autoritătilor din acel stat si, prin
intermediul acestora, publicului interesat oportunitatea să înainteze
observatiile cu privire la informatiile furnizate, într-un interval rezonabil
de timp, înainte de emiterea acordului de mediu.
(4) Autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului va initia consultări cu autoritatea competentă a statului posibil să
fie semnificativ afectat de proiect, printre altele si asupra măsurilor avute
în vedere pentru a reduce sau a elimina astfel de efecte, si se înteleg asupra
unui interval de timp rezonabil privind durata consultărilor.
(5) Ministerul Integrării Europene si Ministerul
Afacerilor Externe sprijină demersurile autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului prevăzute la alin. (1)-(4) si fac demersurile necesare
pentru aplicarea acestor prevederi, inclusiv în cazul proiectelor cu posibile
efecte semnificative pe teritoriul României, initiate în alte state.
Art. 14. - Rezultatele consultării publicului si
informatiile obtinute conform prevederilor art. 7-11 si 13 se iau în
considerare în procedura de emitere a acordului de mediu pentru anumite
proiecte publice sau private.
Art. 15. - (1) Autoritătile competente pentru
protectia mediului fac publică decizia de emitere sau de respingere a
solicitării de emitere a acordului de mediu pentru anumite proiecte publice sau
private si pun la dispozitie publicului următoarele informatii:
a) continutul acordului si orice conditii prevăzute în
acesta, cu exceptia celor care afectează confidentialitatea informatiilor
stabilită pentru a proteja un interes legitim, conform legislatiei în vigoare;
b) principalele motivatii si consideratii pe care se
bazează această decizie;
c) descrierea, după caz, a principalelor măsuri pentru
prevenirea, reducerea si, dacă este posibil, eliminarea efectelor adverse.
(2) Autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului informează asupra acestei decizii orice stat care a fost consultat
conform prevederilor art. 13 si transmite acestui stat informatiile prevăzute
la alin. (1).
Art. 16. - Proiectele transmise unei autorităti
competente pentru protectia mediului în vederea obtinerii acordului de mediu si
supuse evaluării impactului asupra mediului prin studiu de impact, înainte de
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, se supun procedurii de autorizare
aflate în vigoare la momentul depunerii solicitării.
Art. 17. - Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri
atrage răspunderea civilă, contraventională sau penală, după caz, conform
prevederilor Legii nr. 137/1995, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 18. - (1) Metodologia de aplicare a prezentei
proceduri-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, continând competentele,
durata etapelor procedurale si instructiuni privind informarea si participarea
publicului la evaluarea impactului asupra mediului, se aprobă prin ordin al
conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia mediului în termen
de 90 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Modalitătile de realizare a etapelor prevăzute la
art. 3 alin. (4) se explicitează în Ghidul privind încadrarea proiectului în
procedura de evaluare a impactului asupra mediului, stabilirea domeniului
evaluării si revizuirea calitătii raportului la studiul de evaluare, aprobat
prin ordin al conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia
mediului în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Metodologia de aplicare a prevederilor art. 13 se
aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Stabilirea componentei colectivului de analiză
tehnică la nivel central se aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului în termen de 90 de zile de la data
publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 19. - (1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(2) Anexele la prezenta hotărâre se completează prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului, cu orice aspect nou, necunoscut la data întocmirii
anexelor.
Art. 20. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 120
de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă orice alte dispozitii contrare referitoare la procedura de emitere a acordului de mediu pentru obiective si activităti care necesită studii de impact, din cuprinsul Ordinului ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitătilor economice si sociale cu impact asupra mediului înconjurător, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 11 aprilie 1996, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
22 august 2002.
Nr. 918.
ANEXA Nr.
1
LISTA
proiectelor supuse evaluării impactului asupra
mediului
1. Agricultură
1.1. Instalatii pentru cresterea intensivă a porcilor,
cu o capacitate cel putin egală cu:
a) 900 locuri pentru scroafe;
b) 3.000 locuri pentru cresterea porcilor mai mari de
30 kg
1.2. Instalatii pentru cresterea intensivă a
păsărilor, cu o capacitate cel putin egală cu:
a) 85.000 locuri pentru cresterea păsărilor de carne;
b) 60.000 locuri pentru păsări ouătoare.
2. Industria extractivă a petrolului, gazelor
naturale, cărbunelui si turbei
2.1. Extractia petrolului, când cantitatea extrasă
depăseste 500 t/zi
2.2. Extractia gazelor naturale, când cantitatea
extrasă depăseste 500.000 m3/zi
2.3. Extractia cărbunelui în exploatări miniere de
suprafată, când suprafata amplasamentului depăseste 25 ha 2.4. Extractia
turbei, când suprafata amplasamentului depăseste 150 ha.
3. Industria energetică
3.1. Termocentrale si alte instalatii de ardere,
inclusiv instalatii industriale pentru producerea electricitătii, căldurii,
aburului sau apei calde, cu o putere de cel putin 300 MW
3.2. Centrale nucleare si alte reactoare nucleare,
inclusiv dezafectarea sau dezasamblarea acestora, sau reactoare1) (cu
exceptia instalatiilor de cercetare pentru producerea si conversia materialelor
fisionabile si a celor radioactive, a căror putere maximă nu depăseste 1 kW
putere termică continuă)
3.3. Instalatii pentru reprocesarea combustibilului
nuclear iradiat
3.4. Instalatii pentru:
a) producerea sau îmbogătirea combustibilului nuclear;
b) procesarea combustibilului nuclear iradiat sau
pentru procesarea deseurilor cu nivel ridicat de radioactivitate;
c) depozitarea finală a combustibilului nuclear
iradiat;
d) depozitarea finală a deseurilor radioactive,
exclusiv;
e) stocarea, planificată pentru o perioadă mai mare de
10 ani, a combustibilului nuclear iradiat sau a deseurilor radioactive, pe un amplasament
diferit de cel de productie, exclusiv
3.5. Construirea liniilor aeriene de tensiune
electrică, cu o tensiune de cel putin 220 kV si o lungime de cel putin 15 km.
4. Producerea si prelucrarea metalelor
4.1. Instalatii integrate pentru producerea fontei
primare si a otelului
4.2. Instalatii pentru obtinerea metalelor brute
neferoase din minereuri, concentrate sau din materiale secundare prin procese
metalurgice, chimice sau electrolitice.
5. Industria materialelor minerale de constructii
5.1. Instalatii pentru extractia azbestului si pentru
prelucrarea si transformarea azbestului si a produselor care contin azbest:
a) instalatii pentru produsele de azbociment, cu o
productie anuală de cel putin 20.000 t produs finit;
b) instalatii pentru materiale de frictiune, cu o
productie anuală de cel putin 50 t produs finit;
c) instalatii pentru alte utilizări ale azbestului, cu
un consum de cel putin 200 t anual
5.2. Cariere si exploatări miniere de suprafată, când
suprafata amplasamentului depăseste 25 ha.
6. Industria chimică si petrochimică
6.1. Instalatii chimice integrate, cum sunt
instalatiile pentru producerea substantelor pe scară industrială folosind
procese de conversie chimică, în care mai multe unităti tehnologice alăturate
sunt legate functional una de cealaltă si sunt utilizate pentru:
a) producerea substantelor chimice organice de bază;
b) producerea substantelor chimice anorganice de bază;
c) producerea îngrăsămintelor pe bază de fosfor, azot
sau potasiu (îngrăsăminte simple sau complexe);
d) obtinerea produselor de uz fitosanitar si a
biocidelor;
e) obtinerea produselor farmaceutice de bază folosind
procese chimice sau biologice
6.2. Producerea explozibililor
6.3. Rafinării de titei (cu exceptia celor care produc
numai lubrifianti din titei)
6.4. Instalatii pentru depozitarea petrolului, a
produselor petrochimice sau chimice, cu o capacitate de cel putin 200.000 t
6.5. Gazeificarea si lichefierea a cel putin 500 t de
cărbune sau sisturi bituminoase pe zi
6.6. Construirea conductelor pentru transportul
gazelor, petrolului sau al substantelor chimice, având un diametru mai mare de
800 mm si o lungime de cel putin 40 km.
7. Industria lemnului si a hârtiei
7.1. Instalatii industriale pentru producerea
celulozei din cherestea sau materiale fibroase similare
7.2. Instalatii industriale pentru producerea hârtiei
si a cartonului, cu o capacitate de productie mai mare de 200 t/zi.
8. Proiecte de infrastructură
8.1. Constructia de linii pentru traficul feroviar de
lungă distantă
8.2. Construirea aeroporturilor2) dotate cu
o pistă principală lungă de cel putin 2.100 m
8.3. Construirea de autostrăzi si de drumuri expres3)
8.4. Construirea drumurilor noi cu cel putin 4 benzi
sau realinierea si/sau lărgirea unui drum existent de două sau mai putine benzi
până la 4 sau mai multe benzi, în cazul în care aceste drumuri noi sau
realinierea lor si/sau sectiunea lărgită a acestora este de cel putin 10 km
lungime continuă
8.5. Căi navigabile interioare si porturi pentru
traficul fluvial interior care permit trecerea vaselor mai mari de 1.350 t
8.6. Porturi comerciale, cheiuri pentru încărcare si
descărcare legate de uscat si porturi exterioare (exclusiv cheiuri pentru
feribot), care permit intrarea vaselor de cel putin 1.350 t.
9. Alte tipuri de proiecte
9.1. Sisteme de captare a apelor subterane, acolo unde
volumul anual de apă captată este de cel putin 10 milioane m3
9.2. Sisteme artificiale de reîncărcare a acviferului,
acolo unde volumul anual de apă reîncărcată este de cel putin 10 milioane m3
9.3. Lucrări de transfer al resurselor de apă între
bazinele hidrografice, executate în scopul prevenirii deficitului de apă,
pentru un volum anual de apă transferată de cel putin 100 milioane m3; se
exceptează transferul prin conducte al apei potabile.
9.4. Lucrări de transfer al resurselor de apă între
bazinele hidrografice, pentru un debit mediu multianual al bazinului de captare
de cel putin 2.000 milioane m3/an si pentru o cantitate de apă
transferată de cel putin 5% din acest debit; se exceptează transferul prin
conducte al apei potabile.
9.5. Baraje si lacuri de acumulare cu o cantitate de
apă retinută sau stocată de cel putin 10 milioane m3
9.6. Statii pentru epurarea apelor uzate pentru
aglomerări umane de cel putin 150.000 echivalenti locuitor4)
9.7. Instalatii pentru eliminarea deseurilor prin
incinerare sau tratare chimică, operatiune definită în anexa nr. IIA pct. 9 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 426/2001, sau depozite pentru
deseuri periculoase
9.8. Instalatii cu o capacitate mai mare de 100 t/zi
pentru eliminarea deseurilor nepericuloase prin incinerare sau tratare chimică,
operatiune definită în anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001.
1) Centralele
nucleare si alte reactoare nucleare încetează de a mai fi considerate ca atare
atunci când tot combustibilul nuclear si alte elemente contaminate radioactiv
au fost îndepărtate definitiv de pe amplasamentul instalatiei.
2) Aeroport -
aeroporturile care se conformează definitiei din Conventia de la Chicago (1944)
privind înfiintarea Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (anexa nr. 14).
3) Drumuri
expres - drumuri care se conformează definitiei din Acordul european privind
arterele principale de trafic international, din 15 noiembrie 1975.
4) Echivalenti
locuitor exprimă încărcarea cu poluanti a apelor uzate, conform
definitiei din Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme
privind conditiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate.
ANEXA Nr.
2
LISTA
proiectelor pentru care trebuie stabilită necesitatea
efectuării evaluării impactului asupra mediului
1. Agricultură, silvicultură si piscicultură
a) Proiecte pentru restructurarea exploatatiilor
agricole
b) Proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau
a suprafetelor partial antropizate în scop agricol intensiv
c) Proiecte de gospodărire a apelor pentru
agricultură, inclusiv proiecte de irigatii si desecări
d) Împădurirea terenurilor pe care nu a existat
anterior vegetatie forestieră
e) Defrisare în scopul schimbării categoriei de
folosintă a terenului
f) Instalatii pentru cresterea intensivă a vitelor,
altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
g) Crescătorii pentru piscicultură intensivă
h) Recuperarea terenurilor neagricole, inclusiv a
celor din mare.
2. Industria extractivă
a) Cariere, exploatări miniere de suprafată si de
extractie a turbei, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
b) Exploatări miniere subterane
c) Extractia mineralelor prin dragare fluvială sau
marină
d) Foraje de adâncime, în special:
ii(i) foraje geotermale;
i(ii) foraje pentru depozitarea deseurilor
nucleare;
(iii) foraje pentru alimentarea cu apă, cu exceptia
forajelor pentru investigarea stabilitătii solului
e) Instalatii industriale de suprafată pentru
extractia cărbunelui, petrolului, gazelor naturale si minereurilor, precum si a
sisturilor bituminoase.
3. Industria energetică
a) Instalatii industriale pentru producerea energiei
electrice si termice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
b) Instalatii industriale pentru transportul gazelor,
aburului si apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene,
altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
c) Stocarea la suprafată a gazelor naturale
d) Stocarea subterană a gazelor combustibile
e) Stocarea la suprafată a combustibililor fosili
f) Brichetarea industrială a cărbunelui si lignitului
g) Instalatii pentru prelucrarea si stocarea
deseurilor radioactive, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
h) Instalatii pentru producerea energiei
hidroelectrice
i) Instalatii cu care sunt echipate centralele eoliene
în scopul producerii energiei.
4. Producerea si prelucrarea metalelor
a) Instalatii pentru producerea fontei sau otelului
prin fuziune primară sau secundară, inclusiv turnare continuă
b) Instalatii pentru topirea metalelor feroase:
ii(i) laminoare la cald;
i(ii) forjerii cu ciocane;
(iii) acoperiri metalice de protectie prin topire
c) Topitorii de metale feroase
d) Instalatii pentru forjarea, inclusiv alierea
metalelor neferoase, cu exceptia metalelor pretioase, sau pentru
revalorificarea produselor (finisare, turnare în forme etc.)
e) Instalatii pentru tratarea suprafetelor metalice si
a materialelor plastice prin procese chimice sau electrolitice
f) Fabricarea si asamblarea de autovehicule si
fabricarea motoarelor pentru autovehicule
g) Santiere navale
h) Instalatii pentru constructia si repararea
aeronavelor
i) Fabricarea echipamentelor feroviare
j) Forjare la cald prin explozie
k) Instalatii pentru coacerea si sinterizarea
minereurilor metalice.
5. Industria mineralelor
a) Cuptoare de cocs (distilarea uscată a cărbunelui)
b) Instalatii pentru fabricarea cimentului
c) Instalatii pentru producerea azbestului si
fabricarea produselor din azbest, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la
hotărâre
d) Instalatii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a
fibrelor de sticlă
e) Instalatii pentru topirea substantelor minerale,
inclusiv productia fibrelor minerale
f) Fabricarea produselor ceramice prin ardere, în
special a tiglelor, cărămizilor, cărămizilor refractare, plăcilor, gresiilor
ceramice sau portelanului.
6. Industria chimică
a) Tratarea produselor intermediare si producerea
substantelor chimice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
b) Producerea produselor de uz fitosanitar, produselor
farmaceutice, vopselelor si lacurilor, elastomerilor si peroxizilor, altele
decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre c) Instalatii de depozitare a
produselor petroliere, petrochimice si chimice, altele decât cele incluse în
anexa nr. 1 la hotărâre.
7. Industria alimentară
a) Fabricarea uleiurilor si a grăsimilor vegetale si
animale
b) Ambalarea si conservarea produselor animale si
vegetale
c) Fabricarea produselor lactate
d) Fabricarea maltului si a berii
e) Fabricarea produselor de cofetărie si a siropului
f) Abatoare
g) Instalatii industriale pentru fabricarea amidonului
h) Fabrici de făină si ulei de peste
i) Fabrici de zahăr.
8. Industria textilă, a pielăriei, a lemnului si
hârtiei
a) Instalatii industriale pentru producerea hârtiei si
a cartonului, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre b)
Instalatii pentru pretratarea (operatii ca spălarea, înălbirea, mercerizarea)
sau vopsirea fibrelor ori textilelor
c) Instalatii pentru tăbăcirea/argăsirea pieilor si
blănurilor
d) Instalatii de producere si prelucrare a celulozei.
9. Industria cauciucului
Fabricarea si tratarea produselor pe bază de
elastomeri.
10. Proiecte de infrastructură
a) Proiecte de dezvoltare a unitătilor industriale
b) Proiecte de dezvoltare urbană, inclusiv constructia
centrelor comerciale si a parcărilor auto
c) Constructia căilor ferate, altele decât cele
incluse în anexa nr. 1 la hotărâre, a instalatiilor de transbordare intermodală
si a terminalelor intermodale
d) Constructia aerodromurilor, altele decât cele
incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
e) Constructia drumurilor, porturilor si instalatiilor
portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele incluse în anexa
nr. 1 la hotărâre
f) Constructia căilor navigabile interioare, altele
decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre, lucrări de canalizare si lucrări
împotriva inundatiilor
g) Baraje si alte instalatii proiectate pentru
retinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decât cele incluse în anexa
nr. 1 la hotărâre
h) Linii de tramvai, căi ferate subterane si de
suprafată, linii suspendate sau linii similare specifice, utilizate exclusiv
sau în principal pentru transportul de persoane
i) Instalatii de conducte pentru gaze si petrol,
altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
j) Instalatii de apeducte de lungime mare k) Lucrări
pentru combaterea eroziunii costiere si lucrări maritime ce pot modifica profilul
costier prin constructia, de exemplu, de diguri, chei, pontoane, debarcadere
sau alte lucrări de apărare marină, exclusiv întretinerea si reconstructia unor
astfel de lucrări
l) Instalatii de extractie a apei subterane si de
reîncărcare artificială a rezervelor de apă subterană, altele decât cele
incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
m) Lucrări pentru transferul resurselor de apă între
bazine hidrografice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre.
11. Alte proiecte
a) Piste permanente de curse si testare a vehiculelor
cu motor
b) Instalatii pentru eliminarea deseurilor, altele
decât cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
c) Statii pentru epurarea apelor uzate, altele decât
cele incluse în anexa nr. 1 la hotărâre
d) Amplasamente pentru depozitarea nămolurilor
provenite de la statiile de epurare
e) Depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv
deseuri de vehicule
f) Bancuri de probă pentru motoare, turbine sau
reactoare
g) Instalatii pentru fabricarea fibrelor minerale
artificiale
h) Instalatii pentru recuperarea sau distrugerea
substantelor explozive
i) Centre de ecarisaj.
12. Turism si recreare
a) Pârtii de schi, instalatii schilift, telecabine si
amenajările aferente
b) Amenajări marine de agrement
c) Sate de vacantă si complexuri hoteliere în afara
zonelor urbane si amenajările aferente
d) Campinguri permanente si amplasamente pentru
caravane
e) Parcuri tematice.
13. a) Orice modificare sau extindere de proiecte prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care poate avea efecte semnificative asupra mediului
b) Proiectele stabilite în anexa nr. 1 la hotărâre,
efectuate exclusiv sau în principal pentru elaborarea si testarea de metode sau
produse noi si care să nu fie utilizate pe o perioadă mai mare de 2 ani.
ANEXA Nr.
3
CRITERII DE SELECTIE
pentru stabilirea necesitătii efectuării evaluării
impactului asupra mediului
1. Caracteristicile proiectelor
La identificarea caracteristicilor proiectelor se iau
în considerare următoarele aspecte:
a) mărimea proiectului;
b) cumularea cu alte proiecte;
c) utilizarea resurselor naturale;
d) productia de deseuri;
e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul;
f) riscul de accident, tinându-se seama în special de
substantele si de tehnologiile utilizate.
2. Localizarea proiectelor
Se ia în considerare sensibilitatea mediului în zona
geografică posibil afectată de amplasamentul ales pentru proiect, avându-se în
vedere în special:
2.1. utilizarea existentă a terenului;
2.2. relativa abundentă a resurselor naturale din
zonă, calitatea si capacitatea regenerativă a acestora;
2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie
deosebită pentru:
a) zonele umede;
b) zonele costiere;
c) zonele montane si cele împădurite;
d) parcurile si rezervatiile naturale;
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin
legislatia în vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine
piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.;
f) zonele de protectie specială, mai ales cele
desemnate prin Legea nr. 462/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea
habitatelor naturale, a florei si a faunei sălbatice sau zonele în care se
efectuează determinări pentru includerea lor în zone clasificate de legea
mentionată anterior, zonele desemnate prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea
Planului de amenajare a teritoriului national - Sectiunea a III-a - zone
protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.
107/1996;
g) ariile în care standardele de calitate a mediului
stabilite de legislatie au fost deja depăsite;
h) ariile dens populate;
i) peisajele cu semnificatie istorică, culturală si
arheologică.
3. Caracteristicile impactului potential
Se iau în considerare efectele semnificative posibile
ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 si 2, cu accent
deosebit pe:
a) extinderea impactului: aria geografică si numărul
persoanelor afectate;
b) natura transfrontieră a impactului;
c) mărimea si complexitatea impactului;
d) probabilitatea impactului;
e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului.
INFORMATII
solicitate titularului proiectului pentru proiectele
supuse evaluării impactului asupra mediului
1. Descrierea proiectului, incluzând, mai ales:
a) descrierea caracteristicilor fizice ale întregului
proiect si a cerintelor de amenajare a terenului în timpul fazelor de
constructie si functionare;
b) descrierea principalelor caracteristici ale
proceselor de productie, de exemplu natura si cantitatea materialelor
utilizate;
c) estimarea, pe tipuri si cantităti, a deseurilor
preconizate si a emisiilor (poluare în apă, aer si sol, zgomot, vibratii,
lumină, căldură, radiatii etc.) rezultate din functiona- rea proiectului propus
2. Rezumatul principalelor variante studiate si
indicarea principalelor motive pentru alegerea finală, luând în considerare
efectele asupra mediului
3. Descrierea aspectelor de mediu probabil afectate
în mod semnificativ prin proiectul propus, în special a populatiei, faunei,
florei, solului, apei, aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale,
inclusiv patrimoniul arhitectural si arheologic, peisajul si interconexiunile
dintre factorii de mai sus
4. Descrierea1) efectelor
semnificative probabile ale proiectului propus asupra mediului, rezultând din:
a) existenta proiectului;
b) utilizarea resurselor naturale;
c) emisiile de poluanti, zgomot si eliminarea
deseurilor; si descrierea metodelor de prognoză utilizate în evaluarea
efectelor asupra mediului
5. Descrierea măsurilor preconizate pentru
prevenirea, reducerea si, unde este posibil, compensarea oricăror efecte
adverse semnificative asupra mediului
6. Un rezumat care nu are caracter tehnic al
informatiilor furnizate la punctele precedente
7. Indicarea dificultătilor (deficiente tehnice sau
lipsa de know-how) întâmpinate de titularul proiectului în prezentarea
informatiei solicitate.
1) Această
descriere trebuie să acopere efectele directe si indirecte, secundare,
cumulative, pe termen scurt, mediu si lung, permanente si temporare, pozitive
si negative asupra mediului.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea Statiei Meteorologice Vânju Mare din domeniul public al statului si
din administrarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului - Compania
Natională “Apele Române” - S.A. în domeniul public al orasului Vânju Mare
si în administrarea Consiliului Local al Orasului Vânju Mare
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea Statiei Meteorologice
Vânju Mare, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului - Compania Natională
“Apele Române” - S.A. - Directia apelor Jiu în domeniul public al orasului
Vânju Mare si în administrarea Consiliului Local al Orasului Vânju Mare,
judetul Mehedinti, cu numărul de identificare 65.130 atribuit de Ministerul
Finantelor Publice conform Hotărârii Guvernului nr. 1.326/2001 pentru aprobarea
inventarelor bunurilor din domeniul public al statului.
Art. 2. - Predarea-primirea statiei meteorologice
prevăzute la art. 1 se va face pe bază de protocol încheiat între părtile
interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 951.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a Statiei Meteorologice Vânju Mare ce se transmite din
domeniul public al statului si din administrarea Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului - Compania Natională “Apele Române” - S.A. - Directia
apelor Jiu în domeniul public al orasului Vânju Mare si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Vânju Mare
Locul unde este situat mijlocul fix care se
transmite |
Persoana juridică de la care se transmite mijlocul
fix |
Persoana juridică la care se transmite mijlocul fix |
Caracteristicile tehnice ale mijlocului fix |
Numărul de identificare |
Orasul
Vânju Mare, judetul Mehedinti |
Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului Compania Natională “Apele Române” - S.A. -
Directia apelor Jiu |
Orasul
Vânju Mare - Consiliul Local al Orasului Vânju Mare |
-
Cabană-tip “Ghiocelul”: -
suprafata construită = 56 m2 -
valoarea = 116.542.330 lei - Teren
în suprafată de 3.600 m2 -
Aparatură si instalatii specifice: -
valoarea = 20.996.548 lei |
65.130 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Regulamentului pentru stabilirea modalitătilor concrete de
gospodărire
a
pădurilor si de repartizare a resurselor materiale si a surselor financiare
cuvenite persoanelor fizice si juridice pentru pădurile pe care le au în
proprietate si pe care le administrează prin structuri silvice de stat, pe bază
contractuală, precum si a obligatiilor acestora
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 13 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea
fondului forestier national, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul pentru stabilirea
modalitătilor concrete de gospodărire a pădurilor si de repartizare a
resurselor materiale si a surselor financiare cuvenite persoanelor fizice si
juridice pentru pădurile pe care le au în proprietate si pe care le
administrează prin structuri silvice de stat, pe bază contractuală, precum si a
obligatiilor acestora, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Clauzele pe care trebuie să le cuprindă în
mod obligatoriu contractele de administrare încheiate de proprietari cu
structurile silvice de stat, modul de urmărire a derulării acestora, precum si
modul de compensare a deficitului atunci când cheltuielile administrării în
regim silvic a pădurilor sunt mai mari decât veniturile realizate se stabilesc
prin ordin comun al conducătorului autoritătii publice centrale care răspunde
de silvicultură si al ministrului finantelor publice.
Art. 3. - Controlul din punct de vedere tehnic,
economic si juridic al modului de derulare a contractelor de administrare
prevăzute la art. 2 se efectuează de personalul de specialitate din cadrul
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură si din cadrul
inspectoratelor teritoriale de regim silvic si cinegetic, împuternicit în acest
scop.
Art. 4. - Stabilirea prin proiectul de executie a
conditiilor tehnice de lucru neconforme cu situatia reală din teren, care a
condus la solicitarea nejustificată a fondurilor de la bugetul de stat pentru
compensarea deficitului, constituie contraventie si se sanctionează cu amendă
de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 5. - Nedepunerea pentru înregistrare, de către
structura silvică de stat contractantă, în termen de 15 zile de la data
autentificării, la inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic a
contractului de administrare prevăzut la art. 2 sau a actelor modificatoare
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 3.000.000 lei la
10.000.000 lei.
Art. 6. - Punerea în aplicare de către una sau ambele
părti contractante si derularea contractului prevăzut la art. 2 fără ca acesta
să fie verificat si înregistrat de către inspectoratul teritorial de regim
silvic si cinegetic constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la
6.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 7. - Neînstiintarea în scris, în termen de 5 zile
de la data încetării contractului, de către părtile contractante a
inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic cu privire la încetarea
derulării contractului constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de
la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Art. 8. - Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevăzute la art. 4-7 se fac de către personalul silvic din cadrul
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură si din cadrul
inspectoratelor teritoriale de regim silvic si cinegetic, împuternicit în acest
scop.
Art. 9. - Contraventiilor prevăzute la art. 4-7 le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 954.
REGULAMENT
pentru stabilirea modalitătilor concrete de
gospodărire a pădurilor si de repartizare a resurselor materiale si a surselor
financiare cuvenite persoanelor fizice si juridice pentru pădurile pe care le
au în proprietate si pe care le administrează prin structuri silvice de stat,
pe bază contractuală, precum si a obligatiilor acestora
Art. 1. - (1) Pădurile proprietate publică apartinând
comunelor, oraselor si municipiilor, pădurile proprietate privată apartinând
formelor asociative cu personalitate juridică si cele apartinând parohiilor,
schiturilor, mănăstirilor, unitătilor de învătământ, precum si pădurile persoanelor
fizice si ale altor persoane juridice pot fi gospodărite de fiecare proprietar,
la cerere, prin structuri silvice de stat existente, în baza contractului de
administrare încheiat între părti, în conditiile legii.
(2) Gospodărirea fondului forestier prevăzut la alin.
(1) se face, în conditiile legii, în regim silvic, potrivit normelor tehnice în
vigoare.
Art. 2. - Drepturile si obligatiile părtilor se
stabilesc prin contract.
Art. 3. - (1) Contractul de administrare, în
sensul prezentului regulament, este contractul prin care una dintre părti -
proprietarul - transmite celeilalte părti - administratorul - fondul forestier
pe care îl are în proprietate, în vederea gospodăririi acestuia, cu respectarea
regimului silvic, pe o durată determinată, în schimbul unui pret stabilit de
părti.
(2) Contractul de administrare se încheie în formă
autentică.
(3) Prin contractul de administrare încheiat
administratorul preia integral obligatiile privind respectarea regimului silvic
în fondul forestier ce face obiectul contractului.
(4) Contractele de administrare se încheie pe o durată
minimă egală cu numărul de ani rămasi din perioada de valabilitate a
amenajamentului silvic.
Art. 4. - (1) Natura, volumul si contravaloarea
lucrărilor ce urmează să se execute în fondul forestier ce face obiectul
contractului de administrare se stabilesc în raport cu prevederile
amenajamentului silvic si cu veniturile prevăzute a se obtine.
(2) Determinarea cheltuielilor necesare gestionării
fondului forestier si a veniturilor se face în concordantă cu prevederile
amenajamentului silvic.
Art. 5. - În situatiile în care veniturile obtinute
prin valorificarea integrală a resurselor forestiere care se recoltează conform
amenajamentelor silvice din fondul forestier ce face obiectul contractului
prevăzut la art. 3 sunt mai mici decât cheltuielile necesare administrării în
regim silvic, diferenta se asigură prin alocatii de la bugetul de stat în
conformitate cu art. 28 alin. (1) lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier
national, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 6. - (1) Structura silvică de stat contractantă
depune în vederea înregistrării, în termen de 15 zile de la data
autentificării, la inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic în
raza căruia se găseste fondul forestier pe care îl preia în administrare,
contractul de administrare prevăzut la art. 3 în 3 exemplare originale
autentificate.
(2) În situatia în care în urma analizei contractului
de administrare se constată nerespectarea reglementărilor silvice în vigoare si
ale modelului de contract aprobat, inspectoratul teritorial de regim silvic si
cinegetic va restitui contractul de administrare, împreună cu motivarea respingerii
înregistrării, în termen de 30 de zile de la data solicitării de înregistrare.
(3) După înregistrare inspectoratul teritorial de
regim silvic si cinegetic va restitui structurii silvice de stat două exemplare
ale contractului de administrare înregistrate.
Art. 7. - Din momentul încetării din orice cauză a
contractului de administrare proprietarul are obligatia asigurării
administrării în regim silvic a fondului forestier, în conditiile legii, cu o
structură silvică proprie, pe bază contractuală cu o altă structură silvică
existentă sau cu mijloace proprii, după caz.
Art. 8. - În situatia în care derularea contractului
de administrare încetează înaintea termenului prevăzut în contract datorită
rezilierii, anulării sau oricărei alte cauze, ambele părti au obligatia de a
înstiinta în scris despre aceasta inspectoratul teritorial de regim silvic si
cinegetic, în termen de 5 zile de la data încetării valabilitătii contractului.
Art. 9. - (1) Până la data de 1 ianuarie 2004
proprietarii de fond forestier al căror drept de proprietate a fost
reconstituit în baza Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, si a Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, cu modificările si completările ulterioare, si care au fost
pusi în posesie au obligatia de a elabora prin unităti autorizate amenajamente
silvice.
(2) Până la elaborarea amenajamentelor prevăzute la
alin. (1) prevederile la nivel de unitate amenajistică - arboret - ale
amenajamentelor în vigoare elaborate de Regia Natională a Pădurilor, pentru
fondul forestier ce face obiectul contractelor de administrare, vor fi luate în
considerare în stabilirea cuantumului lucrărilor de executat, a veniturilor si
a cheltuielilor prevăzute la art. 4.
privind
trecerea Stadionului “Dan Păltinisan” din municipiul Timisoara din proprietatea
publică a statului si din administrarea Ministerului Tineretului si Sportului
în proprietatea publică a judetului Timis si în administrarea Consiliului
Judetean Timis
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea Stadionului “Dan
Păltinisan” din municipiul Timisoara, identificat potrivit anexei care face
parte integrantă din prezenta hotărâre, din proprietatea publică a statului si
din administrarea Ministerului Tineretului si Sportului în proprietatea publică
a judetului Timis si în administrarea Consiliului Judetean Timis.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului transmis
potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între Ministerul
Tineretului si Sportului si Consiliul Judetean Timis, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingăras
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 956.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a Stadionului “Dan Păltinisan” din municipiul
Timisoara, care se transmite din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Tineretului si Sportului în domeniul public al
judetului Timis si în administrarea Consiliului Judetean Timis
Locul unde este situat imobilul |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Pozitia din inventarul bunurilor apartinând domeniului public al statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.326/2002 |
Municipiul
Timisoara, Aleea Sportivilor f. nr., judetul Timis |
Statul român, în
administrarea Ministerului
Tineretului si Sportului |
Judetul Timis,
Consiliul Judetean Timis |
- Teren de fotbal
amenajat cu tribună
acoperită si descoperită, pistă de atletism, terenuri de jocuri
sportive si antrenamente, pavilion administrativ, anexe - Suprafata totală
= 55.423 m2,
din care constructii = 38.193 m2 |
Cod de
clasificare 6.29.13 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui imobil din proprietatea publică a statului si din
administrarea
Oficiului
Judetean de Cadastru, Geodezie si Cartografie Olt în proprietatea publică a
municipiului
Slatina si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Slatina, judetul Olt
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea imobilului compus din
teren si constructie, situat în municipiul Slatina, judetul Olt, având datele
de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din proprietatea publică a statului si din administrarea Oficiului
Judetean de Cadastru, Geodezie si Cartografie Olt în proprietatea publică a
municipiului Slatina si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Slatina, judetul Olt.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la art.
1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 960.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a
imobilului care se transmite din proprietatea publică a statului si din administrarea Oficiului Judetean de Cadastru, Geodezie si
Cartografie Olt în proprietatea publică a municipiului Slatina si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Slatina, judetul Olt
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul Slatina,
str. Fratii Buzesti nr. 6, judetul Olt |
Statul român, în
administrarea Oficiului Judetean
de Cadastru, Geodezie si Cartografie Olt |
Municipiul Slatina,
în administrarea Consiliului Local al Municipiului Slatina |
Clădire: parter,
subsol (P+S) împreună cu terenul aferent
= 293,41 m2 Suprafata
desfăsurată = 338,53 m2 Suprafata
construită = 423,31 m2 Nr. MF 37898 Cod de clasificare
8.29.06 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unui imobil din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului de Interne în domeniul public al judetului Vaslui si în
administrarea Consiliului Judetean Vaslui
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României, precum si ale art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea imobilului compus din
constructii si terenul aferent, situat în satul Cârja, comuna Murgeni, judetul
Vaslui, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului de Interne în domeniul public al judetului Vaslui si
în administrarea Consiliului Judetean Vaslui.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului care se
transmite potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile
interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 961.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului de Interne în domeniul public al
judetului Vaslui si în administrarea Consiliului Judetean Vaslui
Adresa imobilului care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Numărul de identificare din inventarul bunurilor care fac parte din domeniul public al statului |
Satul Cârja, comuna
Murgeni, judetul Vaslui |
Ministerul de
Interne |
Judetul Vaslui, în
administrarea Consiliului
Judetean Vaslui |
1. Clădiri: - suprafata
construită = 346,59 m2 - anexe: 6 2. Terenul aferent
= 3.240 m2 |
Nr. de
identificare: 104.574 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
atestarea domeniului public al judetului Mures, precum si al municipiilor,
oraselor
si comunelor din judetul Mures
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 21 alin. (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se atestă apartenenta la domeniul
public al judetului Mures, precum si al municipiilor, oraselor si comunelor din
judetul Mures a bunurilor cuprinse în anexele nr. 1-98*) care fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 septembrie 2002.
Nr. 964.
*) Anexele
nr. 1-98 se publică ulterior.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind
modificarea penalitătilor prevăzute în contractele-cadru de furnizare a
energiei electrice si termice consumatorilor captivi
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
în temeiul prevederilor art. 5 pct. 1 si ale art. 9
alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei - ANRE, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 99/2000, cu modificările ulterioare, ale art. 69 alin. (2) lit. a) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrică si
termică, cu modificările ulterioare, precum si ale art. 25 din Legea
serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Penalitătile datorate pentru neplata în
termen a facturilor la energia electrică si termică, prevăzute în
contractele-cadru aprobate prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999 pentru aprobarea
contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 21 decembrie 1999, si prin Decizia
presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
70/1999 pentru aprobarea contractelor-cadru de furnizare a energiei termice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 24 decembrie
1999, sunt egale cu cele utilizate pentru neplata obligatiilor fată de bugetul
de stat, respectiv 0,07% pentru fiecare zi de întârziere, la data intrării în
vigoare a prezentului ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 12/2002 privind modificarea penalitătilor prevăzute în
contractele-cadru de furnizare a energiei electrice si termice consumatorilor
captivi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 14
mai 2002.
Art. 4. - Furnizorii si consumatorii captivi de
energie electrică si termică vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 5. - Departamentul dezvoltarea pietei de energie din
cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
p. Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Horia Bogdan
Bucuresti,
21 august 2002.
Nr. 22.