MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 691 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 20 septembrie 2002
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
107. - Ordonantă de urgentă privind înfiintarea
Administratiei Nationale “Apele Române”
- Norma de metrologie legală CEE “NML CEE-79/830 Contoare de apă caldă”;
- Legea
nr. 383/2002;
- Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 169/2002;
- Ordinul
nr. 1.187/2002
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea Administratiei Nationale “Apele Române”
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - (1) Se înfiintează Administratia Natională “Apele Române” prin
reorganizarea Companiei Nationale “Apele Române” - S.A. si prin preluarea
activitătii de hidrologie, hidrogeologie si de gospodărire a apelor de la
Compania Natională “Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si
Gospodărire a Apelor” - S.A., în scopul administrării, păstrării integritătii
si al protectiei patrimoniului public
de interes national care constituie infrastructura Sistemului national de gospodărire
a apelor si pentru gospodărirea durabilă a resurselor de apă, care reprezintă
monopol natural de interes strategic.
(2) Administratia Natională “Apele Române”, cu statut de regie autonomă
de interes public national, este persoană juridică română si functionează pe
bază de gestiune economică si autonomie financiară, sub autoritatea
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(3) Administratia Natională “Apele Române” îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu dispozitiile legale în vigoare si cu regulamentul de organizare
si functionare prevăzut în anexa nr. 1.
(4) Administratia Natională “Apele Române” are în structura sa directii
de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice, si în subordine
unităti fără personalitate juridică, prevăzute în anexa nr. 2, care vor efectua
operatiuni contabile până la nivelul balantei de verificare, în conditiile
legislatiei în vigoare.
(5) Sediul Administratiei Nationale “Apele Române” este în municipiul Bucuresti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Patrimoniul Companiei Nationale “Apele Române” - S.A. si
patrimoniul public aferent activitătii de hidrologie, hidrogeologie si de
gospodărire a apelor de la Compania Natională .Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodărire a Apelor” - S.A. se preiau de Administratia
Natională “Apele Române”.
(2) Administratia Natională “Apele Române” administrează bunurile de
natura celor prevăzute la art. 135 alin. (4) din Constitutie si în Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
ulterioare, prevăzute în anexa nr. 3.
(3) Predarea-preluarea patrimoniului între Compania Natională “Apele
Române” - S.A., Compania Natională “Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodărire a Apelor” - S.A. si Administratia Natională “Apele
Române” se va face pe bază de protocol încheiat în termen de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, pe baza evidentei
contabile la 31 decembrie 2001.
(4) Bunurile din domeniul public local, constituite din: lacurile care
nu sunt declarate de interes public national, digurile de apărare împotriva
inundatiilor, care nu se constituie într-o linie continuă de apărare,
consolidările si apărările de maluri si lucrările de dirijare, trec prin
hotărâre a Guvernului în administrarea beneficiarilor care sunt deserviti de
acestea.
Art. 3. - (1) Administratia Natională “Apele Române” are ca principal
obiect de activitate:
a) aplicarea strategiei si politicii nationale în domeniul gospodăririi
cantitative si calitative a resurselor de apă, precum si a programului national
de implementare a prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii
Europene în domeniul gospodăririi durabile a resurselor de apă;
b) administrarea si exploatarea infrastructurii Sistemului national de
gospodărire a apelor;
c) gestionarea si valorificarea resurselor de apă de suprafată si
subterane cu potentialele lor naturale si a fondului national de date din
domeniu.
(2) Administratia Natională “Apele Române”, în vederea îndeplinirii
obiectului său de activitate, are următoarele atributii:
a) cunoasterea, conservarea, utilizarea, rationalizarea, restaurarea si
valorificarea resurselor de apă de suprafată si subterane;
b) protectia si restaurarea resurselor de apă de suprafată si subterane
si a ecosistemelor acvatice pentru atingerea stării bune a apelor;
c) elaborarea schemelor-cadru de amenajare si de gospodărire integrată a
apelor si a planurilor de gospodărire a apelor pe bazine sau grupuri de bazine
hidrografice;
d) realizarea de anuare, sinteze, studii si cercetări de hidrologie,
hidrogeologie, gospodărire a apelor si mediu, de instructiuni si monografii,
studii de impact, bilanturi de mediu;
e) exploatarea, întretinerea si dezvoltarea infrastructurii Sistemului
national de gospodărire a apelor, aflat în administrarea sa;
f) monitorizarea hidrologică, hidrogeologică si de calitate a resurselor
de apă, precum si elaborarea diagnozelor si prognozelor;
g) elaborarea studiilor de hidrologie, hidrogeologie si gospodărire a
apelor;
h) constituirea si gestionarea Fondului national de date hidrologice,
hidrogeologice si de gospodărire a apelor;
i) avertizarea si realizarea măsurilor de prevenire, combatere si
înlăturare a efectelor inundatiilor prin lucrările proprii de gospodărire a
apelor;
j) avertizarea si participarea la aplicarea măsurilor pentru prevenirea,
combaterea si înlăturarea efectelor inundatiilor si a poluărilor accidentale;
k) avizarea, autorizarea si controlul folosintelor de apă, al lucrărilor
construite pe ape sau în legătură cu apele, indiferent de detinător, în
conditiile legii;
l) asigurarea implementării prevederilor legislatiei armonizate cu
directivele Uniunii Europene din domeniul gospodăririi resurselor de apă;
m) asigurarea aplicării prevederilor conventiilor si ale altor acorduri
internationale din domeniul apelor;
n) urmărirea realizării de lucrări noi în domeniul gospodăririi apelor,
din surse bugetare, si realizarea de investitii din surse proprii si atrase;
o) asigurarea activitătii de inspectie si aplicarea de sanctiuni conform
prevederilor legale în domeniu;
p) gestionarea Fondului apelor potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
(3) Administratia Natională “Apele Române” este operator unic pentru
serviciile specifice în domeniul gospodăririi si valorificării resurselor de
apă de suprafată si subterane cu potentialele lor naturale, în conditiile
legii.
(4) Administratia Natională “Apele Române” propune ministerului de
resort, în conditiile legii, reglementări specifice domeniului gospodăririi
apelor.
Art. 4. - (1) Cheltuielile pentru functionarea Administratiei Nationale
“Apele Române” se vor asigura din venituri proprii, rezultate din aplicarea
mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative si
calitative a apelor.
(2) Veniturile proprii se asigură din prestarea serviciilor de
gospodărire a apelor prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Administratia Natională “Apele Române” aplică sistemul de plăti,
bonificatii si penalităti specifice de gospodărire a apelor, prevăzut în anexa
nr. 5, pentru toate categoriile de folosinte consumatoare si neconsumatoare de
apă, indiferent de detinătorii cu orice titlu ai amenajării.
(4) Structura tarifelor pentru serviciile specifice de gospodărire a
apelor, precum si nivelul acestora sunt prevăzute în anexa nr. 6.
(5) Tarifele prevăzute în anexa nr. 6 se aplică tuturor beneficiarilor
serviciilor si se ajustează periodic conform regimului instituit prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor
reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobată si
modificată prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare.
(6) Penalitătile aplicate de Administratia Natională “Apele Române”
potrivit art. 82 alin. (2) din Legea apelor nr. 107/1996 se fac venit la Fondul
apelor.
(7) Penalitătile pentru abateri de la normele privind concentratiile
maxime admise ale poluantilor din apele uzate evacuate sunt prevăzute în anexa
nr. 7.
(8) De la bugetul de stat, bugetele locale si din surse proprii ale
persoanelor fizice si juridice se vor asigura cheltuielile pentru:
a) actiunile operative de interes public de apărare împotriva
inundatiilor, fenomenelor hidrometeorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice, precum si cele pentru constituirea stocului de
materiale si mijloace de apărare;
b) întretinerea si repararea lucrărilor cu rol de apărare împotriva
inundatiilor, refacerea si repunerea în functiune a lucrărilor de gospodărire a
apelor afectate de calamităti naturale sau alte evenimente deosebite.
(9) Realizarea sarcinilor rezultate din aplicarea conventiilor si
acordurilor internationale din domeniul apelor, precum si implementarea
prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene si a
programelor de preaderare din domeniul apelor, în scopul îndeplinirii
angajamentelor luate de statul român prin acordurile si conventiile
internationale, conform Hotărârii Guvernului nr. 455/2001 privind aprobarea
Planului de actiune al Programului de guvernare pe perioada 2001-2004, se
asigură din surse proprii, Fondul apelor si în completare de la bugetul de
stat, în limita sumelor alocate cu această destinatie în bugetul Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului.
(10) Finantarea investitiilor privind lucrările, constructiile sau
instalatiile de gospodărire a apelor, declarate de utilitate publică potrivit
legii, se asigură de la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz.
(11) Administratia Natională “Apele Române” poate beneficia de credite
cu dobândă preferentială si facilităti în domeniul impozitelor si taxelor, în
conditiile legii.
(12) Administratia Natională “Apele Române” preia toate drepturile si
este tinută de toate obligatiile Companiei Nationale “Apele Române” - S.A.
Art. 5. - (1) Conducerea Administratiei Nationale “Apele Române” este
asigurată de un consiliu de administratie format din 7 membri si de un director
general care este si presedintele consiliului de administratie, numiti prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
(2) Atributiile si competentele consiliului de administratie sunt
cuprinse în regulamentul de organizare si functionare prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 6. - Structura de organizare si functionare a Administratiei
Nationale “Apele Române” se aprobă de consiliul de administratie.
Art. 7. - (1) Activitătile nespecifice gospodăririi apelor, enumerate în
anexa nr. 2, vor fi externalizate în termen de un an de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(2) Capacitătile de productie aferente activitătilor ce se vor
externaliza potrivit alin. (1) se stabilesc de Consiliul de administratie al
Administratiei Nationale “Apele Române” si se supun aprobării ministrului
apelor si protectiei mediului.
Art. 8. - (1) Personalul Administratiei Nationale “Apele Române” se
preia de la Compania Natională “Apele Române” - S.A. si personalul aferent
activitătii de hidrologie, hidrogeologie si gospodărire a apelor, se preia de
la Compania Natională “Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si
Gospodărire a Apelor” - S.A., conform prevederilor legale în vigoare, pe posturile
din noua structură aprobată, urmând a se încheia contracte individuale de
muncă.
(2) Personalul preluat se consideră transferat în conditiile legii.
(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se va încheia un nou contract colectiv de muncă.
Art. 9. - (1) În întelesul prezentei ordonante de urgentă, termenii
specifici utilizati se definesc în anexa nr. 8.
(2) Metodologia cu privire la desfăsurarea activitătilor specifice de
gospodărire a apelor va fi elaborată de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.
Art. 10. - Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta ordonantă
de urgentă.
Art. 11. - Litera B punctul 1 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului
nr. 17/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“1. Administratia Natională «Apele Române»”
Art. 12. - Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (3) al articolului 81 va avea următorul cuprins:
‘‘(3) Administratia Natională «Apele Române» este operator unic pentru
serviciile specifice în domeniul gospodăririi si valorificării resurselor de
apă de suprafată si subterane cu potentialele lor naturale.”
2. Alineatul (3) al articolului 84 va avea următorul cuprins:
‘‘(3) Fondul apelor este gestionat de Administratia Natională «Apele
Române» prin buget separat aprobat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
care stabileste si metodologia de întocmire a acestui buget, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice.”
Art. 13. - Anexa la Ordonanta de urgentă aGuvernului nr. 36/2001 privind
regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul
Oficiului Concurentei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 115 din 7 martie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
205/2002, se modifică după cum urmează:
1. La prima coloană, liniuta a 8-a “Apă brută” va avea următorul
cuprins:
“- Servicii specifice de gospodărire a apelor”
2. Liniuta a 14-a “Servicii specifice de gospodărire a nisipurilor si
pietrisurilor” se elimină.
Art. 14. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
Hotărârea Guvernului nr. 1.001/1990 privind stabilirea unui sistem unitar de
plăti pentru produsele si serviciile de gospodărire a apelor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 15 septembrie 1990, cu
modificările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 981/1998 privind înfiintarea Companiei
Nationale “Apele Române” - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 530 din 31 decembrie 1998, cu modificările ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Romulus Moucha,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 5
septembrie 2002.
Nr. 107.
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Administratiei Nationale “Apele Române”
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Administratia Natională “Apele Române”, cu statut de regie
autonomă de interes public national, are personalitate juridică, se află sub
autoritatea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, functionează pe bază de
gestiune economică si autonomie financiară si îsi desfăsoară activitatea pe
baza reglementărilor în vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2. - (1) Sediul Administratiei Nationale “Apele Române” este în
municipiul Bucuresti, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.
(2) Administratia Natională “Apele Române” are în structura sa directii
de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice, Institutul
National de Hidrologie si Gospodărire a Apelor, Exploatarea Complexă
Stânca-Costesti, precum si alte unităti din subordine prevăzute în anexa nr. 2
la prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL II
Scopul
Art. 3. - (1) Administratia Natională “Apele Române” aplică strategia si politica natională în domeniul gospodăririi cantitative si calitative a resurselor de apă, scop în care actionează pentru cunoasterea resurselor de apă, conservarea, folosirea ratională si protectia resurselor de apă împotriva epuizării si degradării, în vederea asigurării unei dezvoltări durabile, prevenirea efectelor distructive ale apelor, reconstructia ecologică a cursurilor de apă, asigurarea supravegherii hidrologice si hidrogeologice, implementarea prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene în domeniul gospodăririi durabile a resurselor de apă si conservarea ecosistemelor acvatice si a zonelor umede.
(2) Pentru realizarea scopului Administratia Natională “Apele Române”
coordonează si răspunde de modul de folosire a resurselor de apă de suprafată
si subterane pe ansamblul teritoriului tării si de exploatarea lucrărilor de
gospodărire a apelor si colaborează cu toti detinătorii altor lucrări
construite pe ape sau în legătură cu apele.
CAPITOLUL III
Obiect de activitate si atributii
Art. 4. - Administratia Natională “Apele Române” administrează apele din domeniul public al statului si infrastructura Sistemului national de gospodărire a apelor, formată din lacuri de acumulare, diguri de apărare împotriva inundatiilor, canale, derivatii interbazinale, prize de apă si alte lucrări specifice, precum si infrastructura sistemelor nationale de veghe hidrologică, hidrogeologică si de monitorizare a calitătii resurselor de apă aflate în patrimoniul său, în scopul cunoasterii si al gestionării unitare pe ansamblul tării a resurselor de apă de suprafată si subterane.
Art. 5. - Administratia Natională “Apele Române” are ca obiect de
activitate si atributii următoarele:
5.1. gospodărirea unitară a resurselor de apă de suprafată si subterane
si protectia acestora împotriva epuizării si degradării;
5.2. protectia si restaurarea resurselor de apă de suprafată si
subterane si a ecosistemelor acvatice pentru atingerea stării bune a apelor;
5.3. administrarea, exploatarea, întretinerea, repararea si modernizarea
Sistemului national de gospodărire a apelor aflat în administrarea sa;
5.4. coordonarea exploatării lacurilor de acumulare, pe bazine
hidrografice, indiferent de detinătorul acestora; dispunerea, în perioadele de
ape mari, în caz de poluări accidentale, precum si în caz de introducere a
restrictiilor în alimentarea cu apă, a măsurilor operative obligatorii în
legătură cu exploatarea acestora;
5.5. elaborarea si urmărirea aplicării planurilor de folosire a apei în
perioadele hidrologice normale si de evacuare a apelor uzate;
5.6. elaborarea balantei apei, pe bazine hidrografice si la nivelul
tării, elaborarea si urmărirea aplicării planurilor de restrictii si folosire a
apei în perioade deficitare, pe bazine hidrografice, precum si coordonarea
elaborării de către utilizatorii de apă a programelor de restrictii în
alimentarea cu apă în caz de secetă;
5.7. organizarea si desfăsurarea activitătii de urmărire a comportării
în timp a constructiilor hidrotehnice din administrare;
5.8. stabilirea programului de măsuri pentru fiecare unitate
hidrografică în vederea atingerii unei stări bune a apelor;
5.9. realizarea registrului zonelor protejate în conformitate cu
prevederile legislatiei armonizate cu directivele Uniunii Europene;
5.10. administrarea albiilor minore ale apelor, a cuvetelor lacurilor si
băltilor în starea lor naturală sau amenajată, a falezei si plajei mării, a
zonelor umede si a celor protejate aflate în patrimoniu;
5.11. administrarea, exploatarea si întretinerea infrastructurii
Sistemului national de veghe hidrologică si hidrogeologică;
5.12. monitorizarea stării si evolutiei cantitative si calitative a
apelor;
5.13. efectuarea de analize fizico-chimice, biologice si bacteriologice
pentru apă, sedimente si biotă;
5.14. elaborarea diagnozelor si prognozelor hidrologice si avertizarea
în caz de producere a fenomenelor hidrologice periculoase; reprezentarea
României la Organizatia Meteorologică Mondială, pe linie de hidrologie;
5.15. administrarea, exploatarea si întretinerea Sistemului national de
monitorizare a calitătii resurselor de apă;
5.16. avizarea lucrărilor ce se execută pe ape sau au legătură cu apele,
eliberarea autorizatiilor de gospodărire a apelor;
5.17. controlul utilizatorilor de apă si al lucrărilor construite pe ape
si în legătură cu apele, din punct de vedere al functionării si al încadrării
în prevederile avizelor si autorizatiilor de gospodărire a apelor;
5.18. apărarea împotriva inundatiilor prin lucrările de gospodărire a
apelor aflate în administrarea sa si constituirea stocului de materiale si
mijloace specifice de apărare împotriva inundatiilor, aferente acestora;
5.19. asigurarea secretariatelor tehnice permanente în domeniul apărării
împotriva inundatiilor; participarea la coordonarea actiunilor de apărare
împotriva inundatiilor si accidentelor la constructiile hidrotehnice si la
pregătirea populatiei pentru apărarea împotriva inundatiilor prin exercitii periodice
de simulare;
5.20. avertizarea si interventia în caz de producere a fenomenelor
hidrologice periculoase si de accidente la constructiile hidrotehnice din
administrare;
5.21. elaborarea planurilor de apărare împotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice din administrare, a celor pe bazine hidrografice, precum si
acordarea asistentei tehnice la elaborarea de către utilizatorii de apă si
comisiile locale a planurilor proprii de apărare;
5.22. participarea, în caz de producere a poluărilor accidentale, la
activitătile operative de avertizare a utilizatorilor de apă si a autoritătilor
administratiei publice din aval, de eliminare a cauzelor si de diminuare a
efectelor si de monitorizare a propagării undei poluante;
5.23. colaborarea permanentă cu comisiile de dezastre, cu unitătile de
ordine publică, cu autoritătile publice teritoriale, pentru sănătate si altele,
pentru înlăturarea cauzelor si efectelor poluărilor accidentale;
5.24. elaborarea si urmărirea aplicării planurilor bazinale de prevenire
si de înlăturare a efectelor poluărilor accidentale, coordonarea elaborării de
către utilizatorii de apă a planurilor proprii de prevenire si de combatere a
poluărilor accidentale, precum si asigurarea protectiei sporite si a
îmbunătătirii mediului acvatic prin măsuri specifice de reducere progresivă a
poluării;
5.25. interventia în scopul reducerii treptate a poluării apelor
subterane si al prevenirii poluării ulterioare a acestora;
5.26. evaluarea daunelor produse si a valorii serviciilor executate de
Administratia Natională “Apele Române” pentru monitorizarea si combaterea
poluării accidentale si recuperarea acestora de la poluator;
5.27. participarea la conservarea, protejarea si restaurarea ecosistemelor
acvatice si la protectia faunei si florei acvatice;
5.28. constituirea si tinerea la zi a Fondului national de date
hidrologice, hidrogeologice si de gospodărire a apelor, prin validarea de fond
si stocarea datelor si a informatiilor specifice colectate de unitătile
proprii, de alte unităti specializate autorizate si de utilizatorii de apă;
5.29. realizarea de anuare, sinteze, studii si cercetări de hidrologie,
hidrogeologie, gospodărire a apelor si de mediu, de instructiuni si monografii,
studii de impact, scheme-cadru de amenajare, bilanturi de mediu;
5.30. elaborarea si tinerea la zi a cadastrului apelor si a drepturilor
de folosire a apelor;
5.31. inventarierea si tinerea la zi a patrimoniului de interes public
si privat al statului, aflat în administrare;
5.32. elaborarea planurilor de gospodărire a resurselor de apă pe bazine
hidrografice, în conformitate cu prevederile legislatiei armonizate cu
directivele Uniunii Europene îndomeniul apelor;
5.33. întocmirea, în mod corelat, pe ansamblul fiecărui bazin
hidrografic, de propuneri de lucrări noi de amenajare, necesare satisfacerii
cerintelor de apă, protectiei calitătii apelor si restaurării cursurilor de
apă, precum si prevenirii actiunii distructive a apelor;
5.34. urmărirea promovării si executării de lucrări noi în domeniul
gospodăririi apelor din alocatii bugetare, în calitate de ordonator secundar al
cheltuielilor de capital;
5.35. asigurarea proiectării lucrărilor de întretinere si reparatii ale
lucrărilor de gospodărire a apelor din administrare;
5.36. realizarea de lucrări de amenajare a cursurilor de apă si a altor
lucrări de investitii, acordarea asistentei tehnice de specialitate;
5.37. analiza de impact a activitătii umane asupra situatiei apelor de
suprafată si a apelor subterane;
5.38. constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute de
legislatia în domeniul gospodăririi apelor;
5.39. instituirea regimului de supraveghere specială la folosinte, în
conditiile legii, si urmărirea realizării acestuia;
5.40. efectuarea de audituri, inspectii, expertize, consultantă, a
receptiei calitătii serviciilor si lucrărilor de constructii-montaj si a
lucrărilor de punere în sigurantă a constructiilor hidrotehnice;
5.41. realizarea sistemului informatic si de telecomunicatii în
unitătile sistemului de gospodărire a apelor, elaborarea de produse software în
domeniul gospodăririi apelor, hidrologiei si hidrogeologiei;
5.42. participarea la activitătile internationale de schimb de date si
informatii, la reuniuni tehnico-stiintifice, studii si proiecte în domeniul
gospodăririi apelor, hidrologiei si hidrogeologiei;
5.43. asigurarea aplicării prevederilor conventiilor si ale altor
acorduri internationale din domeniul apelor la care România este parte si a
implementării prevederilor legislatiei armonizate cu directivele Uniunii
Europene în domeniul gospodăririi apelor;
5.44. initierea de actiuni de cooperare tehnico-stiintifică în domeniul
gospodăririi apelor, hidrologiei si hidrogeologiei cu agenti economici si
autorităti publice din tară si din străinătate;
5.45. aplicarea mecanismului economic specific domeniului gospodăririi
cantitative si calitative a apelor;
5.46. valorificarea complexă a apelor ca resursă economică, cu
potentialele si uzufructul acestora, realizarea serviciilor specifice si comune
de gospodărire a apelor si executarea acestora pe bază de contracte economice
încheiate cu beneficiarii;
5.47. asigurarea functiilor de unic prestator al serviciilor specifice
de gospodărire a apelor;
5.48. propunerea de tarife pentru serviciile specifice de gospodărire a
apelor si de actualizare a acestora conform legislatiei în vigoare;
5.49. efectuarea altor servicii comune de gospodărire a apelor, de
hidrologie, hidrogeologie, analize de laborator, asistentă tehnică, reparatii
la constructii hidrotehnice etc.;
5.50. valorificarea potentialului hidromecanic si hidroenergetic din
administrarea proprie si a nămolului din lacurile naturale si asigurarea
potentialului turistic si de agrement al Dunării, râurilor, lacurilor, al mării
teritoriale, al plajelor apelor de suprafată si al plajei Mării Negre;
5.51. gestionarea brevetelor si a documentelor privind protectia
proprietătii intelectuale pentru care Administratia Natională “Apele Române”
este titulară;
5.52. pregătirea si perfectionarea personalului prin diverse forme;
5.53. promovarea imaginii în context economic si social, activităti de
informare directă si de sensibilizare a publicului si mass-media în problemele
apei;
5.54. editarea, tipărirea si comercializarea de publicatii tehnice în
domeniul apelor;
5.55. urmărirea corelării lucrărilor si activitătilor desfăsurate pe ape
sau în legătură cu acestea cu prevederile schemelor-cadru de amenajare si
gospodărire a bazinelor hidrografice;
5.56. asigurarea secretariatelor tehnice ale comitetelor de bazin si a
participării publicului la luarea deciziilor în domeniul gospodăririi apelor si
furnizarea de informatii corespunzătoare cu privire la măsurile planificate si
prezentarea de rapoarte privind evolutia punerii în aplicare a acestora;
5.57. gestionarea Fondului apelor potrivit dispozitiilor legale în
vigoare;
5.58. orice alte activităti ori servicii necesare realizării obiectului
principal de activitate.
CAPITOLUL IV
Art. 6. - Administratia Natională “Apele Române” are un patrimoniu
compus din domeniul public al statului dat în administrare, prevăzut în anexa
nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 1.326/2001 pentru aprobarea inventarelor
bunurilor din domeniul public al statului, în valoare de 28.955 miliarde lei,
si din patrimoniul propriu de 1.163 miliarde lei, constituit prin preluarea
patrimoniului Companiei Nationale “Apele Române” - S.A. pe baza bilantului
contabil întocmit la data de 31 decembrie 2001, si care va fi completat cu
valoarea patrimoniului public afferent activitătilor de hidrologie,
hidrogeologie si de gospodărire a apelor, preluat de la Compania Natională
“Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodărire a Apelor” -
S.A., prin protocol de predare-primire.
Art. 7. - Administratia Natională “Apele Române”, în exercitarea
dreptului său de administrator, posedă, foloseste si dispune în mod autonom de
bunurile pe care le are în patrimoniu si de uzufructul acestora, după caz, în
vederea realizării scopului pentru care a fost constituită.
CAPITOLUL V
Structura organizatorică si functională
Art. 8. - Administratia Natională “Apele Române” are în structura sa directii de ape, organizate pe bazine si grupuri de bazine hidrografice, Institutul National de Hidrologie si Gospodărire a Apelor, Exploatarea Complexă Stânca-Costesti si alte unităti în subordine.
Art. 9. - Unitătile prevăzute la art. 8 au aceleasi competente
economico-financiare ca si Administratia Natională “Apele Române”, efectuând
operatiuni contabile până la nivelul balantei de verificare, în conditiile
legislatiei în vigoare, iar în ceea ce priveste competentele juridice, sunt
împuternicite să încheie contracte si reprezintă Administratia Natională “Apele
Române” în litigiile cu agenti economici sau cu persoane fizice.
Art. 10. - Structura organizatorică a Administratiei Nationale “Apele
Române” se aprobă de consiliul de administratie.
Art. 11. - Atributiile, competentele si sarcinile unitătilor prevăzute
la art. 8 se stabilesc de consiliul de administratie prin regulamentul de
organizare si functionare a acestora, în conformitate cu cerintele legislatiei
armonizate cu directivele Uniunii Europene în domeniul gospodăririi apelor.
CAPITOLUL VI
Organele de conducere
Art. 12. - (1) Conducerea Administratiei Nationale “Apele Române” se
asigură prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general;
- comitetul director.
(2) La Administratia Natională “Apele Române”, directiile de apă, Institutul National de Hidrologie si Gospodărire a Apelor si Exploatarea Complexă Stânca-Costesti se pot înfiinta comitete de directie prin hotărâre a consiliului de administratie.
(3) Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului
apelor si protectiei mediului si este compus din 7 membri dintre care unul este
directorul general care îndeplineste si functia de presedinte al consiliului de
administratie. Din consiliul de administratie fac parte în mod obligatoriu un
reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, un reprezentant al
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, precum si specialisti în domeniul
de activitate al Administratiei Nationale “Apele Române”.
(4) Consiliul de administratie îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare si hotărăste
în toate problemele privind activitatea Administratiei Nationale “Apele
Române”, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date în competenta altor
organe.
(5) Membrii consiliului de administratie răspund individual sau solidar,
material, civil si penal, după caz, pentru prejudiciile provocate
Administratiei Nationale “Apele Române” ca urmare a încălcării prevederilor
legale sau ca urmare a unei administrări necorespunzătoare a acesteia.
În astfel de situatii ei vor fi revocati de către ministrul apelor si
protectiei mediului.
Art. 13. - (1) Membrii consiliului de administratie se numesc pe o
perioadă de 4 ani, iar jumătate dintre ei pot fi înlocuiti la fiecare 2 ani.
(2) În situatia în care se creează un loc vacant în consiliul de
administratie, se numeste un nou membru pentru completarea locului vacant, el
urmând a functiona până la expirarea mandatului predecesorului său.
(3) Presedintele consiliului de administratie poate propune ministrului
apelor si protectiei mediului revocarea si înlocuirea unui membru
necorespunzător sau dacă acesta solicită înlocuirea din motive personale.
Art. 14. - (1) Consiliul de administratie se întruneste lunar sau ori de
câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a cel putin 3 din
numărul membrilor săi.
(2) Directorul general, în calitate de presedinte al consiliului de
administratie, conduce lucrările sedintelor. În lipsa acestuia lucrările sunt
conduse de un alt membru, delegat cu atributii de reprezentare de către
directorul general.
(3) Presedintele numeste un secretar din afara membrilor consiliului de
administratie.
(4) Convocările pentru întrunirile consiliului de administratie se vor
face cu cel putin 5 zile înainte de data tinerii sedintei si vor cuprinde locul
unde se va tine sedinta si ordinea de zi.
(5) Pentru validarea deciziilor este necesară prezenta majoritătii simple
a numărului membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea membrilor prezenti, prin vot deschis.
(6) Dezbaterile consiliului de administratie se consemnează în
procesul-verbal al sedintei, care se scrie într-un registru sigilat si parafat
de presedintele consiliului de administratie.
(7) Procesul-verbal va cuprinde ordinea deliberărilor, deciziile luate,
numărul de voturi întrunite si opiniile separate si va trebui semnat de toti
membrii consiliului de administratie participanti la sedintă si de secretar.
(8) Pe baza procesului-verbal secretarul consiliului de administratie
redactează hotărârea acestuia, care se semnează de către presedinte.
Art. 15. - (1) Consiliul de administratie poate delega, prin
regulamentul de organizare si functionare propriu, o parte din atributiile sale
directorului general al Administratiei Nationale “Apele Române”.
(2) La întrunirile consiliului de administratie la care sunt convocati,
împuternicitii directorului general vor prezentarapoarte scrise despre
operatiile pe care le-au executat.
(3) Consiliul de administratie poate apela pentru consultantă la experti
pentru studierea si solutionarea anumitor probleme si poate atrage în
activitatea sa de analiză a unor probleme complexe specialisti din diferite
sectoare, activitatea acestora urmând a fi plătită conform prevederilor legale.
Art. 16. - Consiliul de administratie are următoarele atributii:
a) aprobă structura organizatorică a Administratiei Nationale “Apele
Române”;
b) aprobă delegarea de competente comitetului director, în vederea
executării atributiilor încredintate;
c) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil si contul
de profit si pierdere;
d) supune anual Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, în termen de
60 de zile de la data încheierii exercitiului financiar, raportul consiliului
de administratie cu privire la activitatea Administratiei Nationale “Apele
Române”, bilantul contabil si contul de profit si pierdere pe anul precedent,
precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli pe anul în curs;
e) analizează activitatea economică a directiilor de ape si a celorlalte
subunităti si încadrarea acestora în prevederile bugetului de venituri si
cheltuieli si stabileste măsurile corespunzătoare;
f) hotărăste, în conditiile legii, asocierea cu regii autonome si
societăti comerciale pentru realizarea de activităti de interes comun;
g) aprobă solicitări de credite pentru desfăsurarea activitătii;
h) aprobă orice alte măsuri pentru activitatea Administratiei Nationale
“Apele Române”, cu exceptia celor date potrivit legii în competenta altor
organe.
Art. 17. - Comitetul director al Administratiei Nationale “Apele
Române”, format din directorii executivi si directorii unitătilor prevăzute la
art. 8, functionează în baza unui regulament aprobat de consiliul de
administratie si se întruneste la convocarea directorului general.
Art. 18. - Directorul general reprezintă Administratia Natională “Apele
Române” în raporturile cu tertii, pentru aceasta fiind învestit de consiliul de
administratie cu puteri decizionale.
CAPITOLUL VII
Art. 19. - Cheltuielile curente si de capital ale Administratiei
Nationale “Apele Române” se vor asigura din venituri proprii rezultate din
aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative
si calitative a apelor, conform legislatiei.
Art. 20. - (1) De la bugetul de stat, bugetele locale si din surse
proprii ale persoanelor fizice si juridice se vor asigura cheltuielile pentru:
- actiunile operative de interes public de apărare împotriva
inundatiilor, fenomenelor hidrometeorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice, precum si cele pentru constituirea stocului de
materiale si mijloace de apărare;
- întretinerea si repararea lucrărilor cu rol de apărareîmpotriva
inundatiilor, refacerea si repunerea în functiune a lucrărilor de gospodărire a
apelor afectate de calamităti naturale sau alte evenimente deosebite.
(2) Realizarea sarcinilor rezultate din aplicarea conventiilor si
acordurilor internationale din domeniul apelor, precum si pentru implementarea
directivelor Uniunii Europene si a programelor de preaderare din domeniul
gospodăririi apelor se asigură din surse proprii, Fondul apelor si în
completare de la bugetul de stat, în limita sumelor alocate cu această
destinatie în bugetul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(3) Finantarea investitiilor privind lucrările, constructiile sau
instalatiile de gospodărire a apelor, declarate de utilitate publică potrivit
legii, se asigură de la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz.
Art. 21. - (1) Administratia Natională “Apele Române” întocmeste anual
bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si
pierdere.
(2) Administratia Natională “Apele Române” va conduce evidenta contabilă
pe unitătile din subordine si va întocmi anual bilantul contabil si contul de
profit si pierdere pentru aceste activităti, având în vedere normele
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Bilantul contabil si contul de profit si pierdere se aprobă potrivit
legii.
Art. 22. - (1) Administratia Natională “Apele Române” poate asigura
sumele necesare satisfacerii unor necesităti sociale, culturale, sportive, de
perfectionare-recalificare ale personalului angajat, precum si pentru
cointeresarea prin premieri a acestuia.
(2) Administratia Natională “Apele Române” poate sponsoriza activităti
si actiuni, potrivit legii, în baza contractelor încheiate cu beneficiarii. În
aceleasi conditii se poate efec- tua actul de mecenat.
Art. 23. - Exercitiul financiar începe la data de 1 ianuarie si se
încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an.
Primul exercitiu financiar începe la data constituirii Administratiei
Nationale “Apele Române”.
Art. 24. - Controlul intern al activitătii economico-financiare se
realizează de către organele de specialitate ale Administratiei Nationale
“Apele Române”.
CAPITOLUL VIII
Personalul
Art. 25. - (1) Personalul de conducere al Administratiei Nationale
“Apele Române” si al unitătilor subordonate este numit, suspendat sau demis de
către directorul general al acesteia, conform prevederilor legale.
(2) Personalul de executie al Administratiei Nationale “Apele Române” si
al unitătilor subordonate este angajat sau concediat potrivit prevederilor
contractului colectiv de muncă.
(3) Salarizarea se face în conformitate cu prevederile legale si ale
contractului colectiv de muncă.
(4) Drepturile si obligatiile personalului Administratiei Nationale
“Apele Române” sunt stabilite prin regulamentul de organizare si functionare,
prin contractul colectiv de muncă si prin contractele individuale de muncă.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 26. - Relatiile cu regiile autonome, cu societăti comerciale din tară si din străinătate, cu persoane fizice, precum si cu statul se desfăsoară în conformitate cu reglementările legale în vigoare si pe bază contractuală, în conditiile legii.
Art. 27. - Prezentul regulament se completează cu reglementările legale
în vigoare.
ANEXA Nr. 2
DENUMIREA SI SEDIILE
directiilor de ape, organizate pe bazine si
grupuri de bazine hidrografice, ale subunitătilor acestora si ale celorlalte
unităti din subordinea Administratiei Nationale “Apele Române”
A. Directiile de ape si subunitătile acestora:
1. Directia Apelor Somes-Tisa, organizată la nivelul grupului de bazine
hidrografice Somes-Tisa, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, Str. Vânătorului
nr. 17, judetul Cluj, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Maramures, cu sediul în municipiul
Baia Mare, Str. Hortensiei nr. 2;
- Sistemul de gospodărire a apelor Satu Mare, cu sediul în municipiul
Satu Mare, str. Mircea cel Bătrân nr. 81A;
- Sistemul de gospodărire a apelor Bistrita-Năsăud, cu sediul în
municipiul Bistrita, str. Avram Iancu nr. 9;
- Sistemul de gospodărire a apelor Sălaj, cu sediul în municipiul Zalău,
str. Corneliu Coposu nr. 91;
- Sistemul de gospodărire a apelor Cluj, cu sediul în municipiul
Cluj-Napoca, str. Donath nr. 157/a.
2. Directia Apelor Crisuri, organizată la nivelul bazinului hidrografic
Crisuri, cu sediul în municipiul Oradea, str. Ion Bogdan nr. 25, judetul Bihor,
cu următoarea subunitate:
- Sistemul de gospodărire a apelor Bihor, cu sediul în municipiul
Oradea, Str. Atelierelor nr. 6.
3. Directia Apelor Mures, organizată la nivelul bazinului hidrografic
Mures, cu sediul în municipiul Târgu Mures, str. Koteles Samuel nr. 33, judetul
Mures, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Arad, cu sediul în municipiul Arad,
str. Dragalina nr. 16;
- Sistemul de gospodărire a apelor Hunedoara, cu sediul în municipiul
Deva, str. C.A. Rosetti nr. 9;
- Sistemul de gospodărire a apelor Alba, cu sediul în municipiul Alba
Iulia, Str. Lalelelor nr. 7;
- Sistemul de gospodărire a apelor Mures, cu sediul în municipiul Târgu
Mures, aleea Carpati nr. 61.
4. Directia Apelor Banat, organizată la nivelul grupului de bazine
hidrografice Bega, Timis, Caras si Cerna, cu sediul în municipiul Timisoara,
bd. Mihai Viteazul nr. 32, judetul Timis, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Caras-Severin, cu sediul în
municipiul Resita, Str. Căminelor nr. 9;
- Sistemul de gospodărire a apelor Timis, cu sediul în municipiul
Timisoara, str. Tudor Vladimirescu nr. 35.
5. Directia Apelor Jiu, organizată la nivelul bazinului hidrografic Jiu,
cu sediul în municipiul Craiova, Str. Dunării nr. 48, judetul Dolj, cu
următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Dolj, cu sediul în municipiul
Craiova, Prelungirea Severinului nr. 169A;
- Sistemul de gospodărire a apelor Gorj, cu sediul în municipiul Târgu
Jiu, Str. Unirii nr. 76;
- Sistemul de gospodărire a apelor Mehedinti, cu sediul în municipiul
Drobeta-Turnu Severin, Str. Republicii nr. 1.
6. Directia Apelor Olt, organizată la nivelul bazinului hidrografic Olt,
cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Remus Belu nr. 6, judetul Vâlcea,
cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Covasna, cu sediul în municipiul
Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului nr. 7;
- Sistemul de gospodărire a apelor Harghita, cu sediul în municipiul
Miercurea-Ciuc, Str. Progresului nr. 16;
- Sistemul de gospodărire a apelor Brasov, cu sediul în municipiul
Brasov, str. Maior Cranta nr. 32;
- Sistemul de gospodărire a apelor Sibiu, cu sediul în municipiul Sibiu,
Str. Somesului nr. 49;
- Sistemul de gospodărire a apelor Vâlcea, cu sediul în municipiul
Râmnicu Vâlcea, str. Remus Belu nr. 6;
- Sistemul de gospodărire a apelor Olt, cu sediul în municipiul Slatina,
str. Strehăret nr. 156.
7. Directia Apelor Arges-Vedea, organizată la nivelul grupului de bazine
hidrografice Arges-Vedea, cu sediul în municipiul Pitesti, str. Câmpulung nr.
6-8, judetul Arges, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Arges, cu sediul în satul Valea Mare,
comuna Stefănesti;
- Sistemul de gospodărire a apelor Ilfov - Bucuresti, cu sediul în
municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, sectorul 6;
- Sistemul de gospodărire a apelor Giurgiu, cu sediul în comuna
Grădinari;
- Sistemul de gospodărire a apelor Teleorman, cu sediul în municipiul
Alexandria, str. 1 Mai nr. 124.
8. Directia Apelor Buzău-Ialomita, organizată la nivelul grupului de
bazine hidrografice Ialomita, Buzău si Mostistea, cu sediul în municipiul
Buzău, str. Bucegi nr. 20 bis, judetul Buzău, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Brăila, cu sediul în municipiul
Brăila, str. Mărăsesti nr. 39;
- Sistemul de gospodărire a apelor Călărasi, cu sediul în municipiul
Călărasi, str. Chiciu nr. 2;
- Sistemul de gospodărire a apelor Ialomita, cu sediul în municipiul
Slobozia, str. Mihai Viteazul nr. 1;
- Sistemul de gospodărire a apelor Dâmbovita, cu sediul în municipiul
Târgoviste, Str. Canalului nr. 1;
- Sistemul de gospodărire a apelor Prahova, cu sediul în municipiul
Ploiesti, str. Gheorghe Cantacuzino nr. 304;
- Sistemul de gospodărire a apelor Buzău, cu sediul în municipiul Buzău,
str. Bucegi nr. 20 bis.
9. Directia Apelor Siret, organizată la nivelul bazinului hidrografic
Siret, cu sediul în municipiul Bacău, str. Cuza Vodă nr. 1, judetul Bacău, cu
următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Suceava, cu sediul în municipiul
Suceava, Str. Universitătii nr. 48;
- Sistemul de gospodărire a apelor Neamt, cu sediul în municipiul Piatra-Neamt,
str. Mihail Sadoveanu nr. 21;
- Sistemul de gospodărire a apelor Bacău, cu sediul în municipiul Bacău,
str. Cuza Vodă nr. 1;
- Sistemul de gospodărire a apelor Vrancea, cu sediul în municipiul
Focsani, Piata Victoriei nr. 5.
10. Directia Apelor Prut, organizată la nivelul grupului de bazine
hidrografice Prut si Bârlad, cu sediul în municipiul Iasi, str. Theodor
Văscăuteanu nr. 10, judetul Iasi, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Botosani, cu sediul în municipiul
Botosani, str. Nicolae Iorga nr. 5 bis;
- Sistemul de gospodărire a apelor Iasi, cu sediul în municipiul Iasi,
str. Theodor Văscăuteanu nr. 10;
- Sistemul de gospodărire a apelor Vaslui, cu sediul în municipiul
Vaslui, str. Alexandru Vlahută nr. 5;
- Sistemul de gospodărire a apelor Galati, cu sediul în municipiul
Galati, str. Traian nr. 431.
11. Directia Apelor Dobrogea-Litoral, organizată la nivelul grupului de
bazine hidrografice Dobrogea si Litoral, cu sediul în municipiul Constanta, bd.
Mircea cel Bătrân nr. 122, judetul Constanta, cu următoarele subunităti:
- Sistemul de gospodărire a apelor Tulcea, cu sediul în municipiul
Tulcea, str. Alexandru Ciucurencu nr. 3;
- Sistemul de gospodărire a apelor Constanta, cu sediul în municipiul
Constanta, str. Mircea cel Bătrân nr. 127.
B. Alte unităti din subordine:
1. Institutul National de Hidrologie si Gospodărire a Apelor, cu sediul
în municipiul Bucuresti, sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 97;
2. Exploatarea Complexă Stânca-Costesti, organizată la nivelul
acumulării Stânca-Costesti, cu sediul în municipiul Iasi, str. Toma Cosma nr.
13, judetul Iasi;
3. Centrul de Perfectionare si Documentare în Gospodărirea Apelor, cu
sediul în municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, sectorul 6;
4. Revista Hidrotehnica, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Edgar
Quinet nr. 6, sectorul 1.
C. Activităti din subordinea Administratiei Nationale “Apele Române”,
care sunt nespecifice activitătii de gospodărire a apelor si care vor fi
externalizate:
1. tratarea si distributia apei potabile;
2. productia de energie electrică în microhidrocentrale independente;
3. proiectare si lucrări geologice;
4. extractia de balast din balastiere proprii, organizate;
5. statii radar si statii meteorologice;
6. baze de mecanizare pentru întretinerea si repararea utilajelor;
7. exploatarea si întretinerea plajelor;
8. alte activităti care vor fi stabilite de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului.
ANEXA Nr. 3
LISTA
cuprinzând bunurile de natura celor prevăzute la art. 135 alin. (4) din
Constitutie si în Legea nr. 213/1998, cu modificările ulterioare, aflate în
administrare
1. Apele cu potential energetic valorificabil si cele ce pot fi folosite
în interes public, cu albiile lor minore, malurile si cuvetele lacurilor, cu
bogătiile lor naturale, apele subterane, plajele si marea teritorială.
Bunurile apartinând patrimoniului public de interes national sunt nominalizate în Hotărârea Guvernului nr. 1.326/2001, anexa nr. 5, de la pag. 153 la pag. 358 si cele de la pag. 74 la pag. 153, care se referă la bunurile aferente activitătii de hidrologie, hidrogeologie si gospodărire a apelor.
ANEXA Nr. 4*), ANEXA Nr. 61) - TARIFELE pentru serviciile
specifice de gospodărire a apelor, ANEXA Nr. 71) - PENALITĂTI pentru abateri de la
normele privind concentratiile maxime admise ale poluantilor din apele uzate
evacuate
ANEXA Nr. 5
MECANISMUL ECONOMIC SPECIFIC
în domeniul gospodăririi cantitative si calitative a apelor
Art. 1. - (1) Mecanismul economic specific în domeniul gospodăririi
cantitative si calitative a apelor include sistemul de plăti, bonificatii si
penalităti, ca parte a modului de finantare pe principii economice a
Administratiei Nationale “Apele Române”, în scopul functionării în sigurantă a Sistemului
national de gospodărire a apelor.
(2) Apa brută constituie o resursă naturală cu valoare economică în
toate formele sale de folosire de către utilizatori, care plătesc
contravaloarea serviciilor prestate de Administratia Natională “Apele Române”.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) utilizatorii care folosesc
apa brută în conditiile prevăzute la art. 81 alin. (2) din Legea apelor nr.
107/1996.
Art. 2. - (1) Administratia Natională “Apele Române” aplică sistemul de
plăti, bonificatii si penalităti pentru serviciile specifice si comune de
gospodărire a apelor.
(2) Sistemul de plăti, conform reglementărilor legale în vigoare, se
bazează pe regula “beneficiarul plăteste”, în functie de serviciile de
gospodărire a apelor prestate de Administratia Natională “Apele Române”.
(3) Administratia Natională “Apele Române” este singura în drept să
aplice sistemul de plăti pentru serviciile specifice de gospodărire a apelor
tuturor utilizatorilor, indiferent de detinătorul cu orice titlu al amenajării,
precum si din sursele subterane, cu exceptia apelor geotermale.
(4) Tarifele pentru serviciile specifice de gospodărire a apelor,
prevăzute în anexa nr. 6 la prezenta ordonantă de urgentă, sunt diferentiate pe
categorii de surse, ca urmare a conditiilor diferite de asigurare a apei, si pe
utilizatori, pentru stimularea economică a utilizării durabile a apelor.
(5) Tarifele pentru serviciile specifice de gospodărire a apelor pentru
ameliorarea si monitorizarea cantitativă si calitativă a poluantilor din apele
uzate evacuate si de protectie a calitătii resurselor de apă sunt cele
stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 472/2000 privind unele măsuri de protectie
a calitătii resurselor de apă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 272 din 15 iunie 2000.
(6) Tarifele prevăzute la alin. (4) si (5) se aplică tuturor beneficiarilor
serviciilor specifice de gospodărire a apelor si se ajustează periodic conform
legislatiei în vigoare, cu avizul Oficiului Concurentei.
Art. 3. - (1) Prestarea de către Administratia Natională “Apele Române”
a serviciilor de asigurare a apei brute în sursă si a celorlalte servicii
specifice si comune de gospodărire a apelor, prevăzute în anexa nr. 4 la
prezenta ordonantă de urgentă, se face pe bază de contracte economice încheiate
cu utilizatorii.
(2) Administratia Natională “Apele Române” contractează serviciile
specifice de gospodărire a apelor în limitele prevederilor din actul de
autorizare a folosintei din punct de vedere al gospodăririi apelor.
(3) Autorizatia de gospodărire a apelor atestă că agentul economic are
capacitatea să efectueze activităti de productie, servicii care nu periclitează
calitatea apelor în sursă, dar nu dă dreptul de folosire a serviciilor de gospodărire
prestate de Administratia Natională “Apele Române”, fără contract economic
încheiat cu aceasta.
(4) Calitatea apei brute asigurată în sursă este cea existentă la
momentul preluării de către utilizator.
(5) Divergentele apărute la încheierea contractelor între directiile
bazinale si unitătile subordonate Administratiei Nationale “Apele Române” si
agentii economici, în calitate de beneficiar, vor fi negociate ca etapă finală
a concilierii, la nivelul central al Administratiei Nationale “Apele Române”.
Art. 4. - Pentru serviciile comune de gospodărire a apelor prezentate în
anexa nr. 4 lit. B la prezenta ordonantă de urgentă, tarifele se stabilesc de
directiile bazinale ale Administratiei Nationale “Apele Române”, conform prevederilor
legale în vigoare.
Art. 5. - (1) Administratia Natională “Apele Române”, în relatiile cu
utilizatorii serviciilor de gospodărire a apelor, poate aplica acestora
bonificatii si penalităti, după caz.
(2) Utilizatorilor de apă care demonstrează constant o grijă deosebită
pentru folosirea ratională si protectia calitătii apelor, evacuând o dată cu
apele uzate epurate substante impurificatoare în concentratii mai mici decât
cele înscrise în autorizatia de gospodărire a apelor, li se acordă, potrivit legii,
bonificatii. Bonificatiile se acordă în procent de până la 10% din valoarea
anuală a serviciilor specifice de gospodărire a apelor decontate, pe baza
criteriilor stabilite prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
(3) Administratia Natională “Apele Române” este singura în drept să
constate cazurile în care se acordă bonificatii sau să aplice penalităti.
(4) Pentru depăsirea concentratiilor maxime admise ale poluantilor din
apele uzate evacuate, înscrise în contractile de furnizare a serviciilor
specifice, utilizatorii sunt penalizati în cuantumul prevăzut în anexa nr. 7 la
prezenta ordonantă de urgentă. Penalitătile se pot actualiza prin hotărâre a
Guvernului.
(5) Constatarea abaterilor prevăzute la alin. (4) se face prin
proces-verbal încheiat de personalul directiilor bazinale ale Administratiei
Nationale “Apele Române”, împuternicit în acest scop.
(6) Decizia si procesul-verbal de constatare se comunică unitătii
penalizate, prin postă, cu confirmare de primire, în termen de maximum 20 de
zile lucrătoare de la data emiterii acesteia. Împotriva procesului-verbal de
constatare si de stabilire a penalitătilor unitatea în cauză poate face
plângere, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea comunicării, la
judecătoria în a cărei rază teritorială a fost săvârsită abaterea. Hotărârea
prin care se rezolvă plângerea este definitivă. Procesul-verbal de stabilire a penalitătilor,
neatacat în justitie în termenul stabilit, constituie titlu executoriu în
întelesul art. 372 lit. b) din Codul de procedură civilă.
(7) Penalitătile aplicate pentru abaterile prevăzute în anexa nr. 7 la
prezenta ordonantă de urgentă se fac venit la Fondul apelor.
Art. 6. - (1) Unitătile de gospodărie comunală care au în administrare
retelele de alimentare cu apă a populatiei si de canalizare a localitătilor pot
aplica penalitătile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 472/2000 privind
unele măsuri de protectie a calitătii resurselor de apă, cu ajustările ulterioare,
prin personalul împuternicit în acest scop.
(2) Penalitătile încasate de unitătile de gospodărie comunală se fac
venit al acestora si se folosesc pentru modernizarea instalatiilor si
retehnologizarea statiilor de epurare a apelor uzate, conform legislatiei în
vigoare.
ANEXA Nr. 8
1. Gospodărirea apelor - activitătile care, printr-un ansamblu de
mijloace tehnice si măsuri legislative, economice si administrative, conduc la
cunoasterea, utilizarea, valorificarea ratională, mentinerea sau îmbunătătirea
calitătii resurselor de apă pentru satisfacerea nevoilor sociale si economice,
la protectia împotriva epuizării si poluării acestor resurse, precum si la prevenirea
si combaterea actiunilor distructive ale apelor.
2. Resurse de apă - apele de suprafată alcătuite din cursurile de
apă cu deltele lor, lacuri, bălti, apele maritime interioare si marea
teritorială, precum si apele subterane, în totalitatea lor.
3. Ape de suprafată - ape interioare si, respectiv, marine,
stătătoare si curgătoare, ale căror suprafete sunt în contact direct cu atmosfera.
4. Ape subterane - apele aflate sub suprafata terenului în zona
de saturatie si în contact direct cu solul sau cu subsolul.
5. Ape interioare - toate apele aflate în interiorul liniei de
bază, de la care se măsoară extinderea apelor teritoriale.
6. Râu - masa de apă care curge în cea mai mare parte la
suprafată în lungul unei albii.
7. Lac - masă de apă stătătoare care ocupă o concavitate a
scoartei pământului.
8. Bazin hidrografic - unitate fizico-geografică ce înglobează
reteaua hidrografică până la cumpăna apelor.
9. Starea bună a apelor - acea stare pe care o ating corpurile de
apă de suprafată atunci când parametrii ecologici si chimici ai apei au valori
corespunzătoare regimului natural de scurgere, cu impact antropic
nesemnificativ.
10. Apa brută - apă captată din surse de suprafată sau subterane,
care are calitatea sursei în momentul prelevării si care necesită un proces de
tratare conform cerintelor calitative ale folosintei.
11. Serviciul de asigurare a apei brute în sursă - totalitatea
activitătilor de gospodărire a apelor desfăsurate pentru crearea de noi surse
de apă si de regularizare a debitelor de apă ale surselor existente, în vederea
satisfacerii cerintelor folosintelor, corelat cu prevederile actelor de reglementare
emise pentru folosirea resurselor de apă.
12. Serviciul specific de gospodărire a apelor pentru ameliorarea si
monitorizarea cantitativă si calitativă a poluantilor din apele uzate evacuate
si de protectie a calitătii acestora - totalitatea activitătilor desfăsurate
pentru cunoasterea stării si evolutiei cantitative si calitative a apelor.
13. Serviciul de cădere medie asigurat prin baraje - totalitatea
activitătilor de gospodărire a apelor desfăsurate pentru regularizarea
debitelor cursului de apă într-o anumită sectiune în vederea asigurării
folosintei energetice.
14. Serviciul de asigurare a nisipurilor si pietrisurilor - totalitatea
activitătilor de gospodărire a apelor desfăsurate pentru asigurarea unei
scurgeri normale a apelor de suprafată, pentru regularizarea debitelor solide
si crearea de depozite de nisipuri si pietrisuri în conditiile mentinerii stabilitătii albiilor si malurilor
cursurilor de apă.
15. Plan de gospodărire a apelor pe bazin hidrografic - instrument
de planificare si aplicare a măsurilor de asigurare a protectiei si utilizării
durabile a apei în cadrul unui bazin hidrografic.
16. Schema-cadru de amenajare si gospodărire a apelor -
documentatie de gospodărire a apelor care prezintă modelul sistemului de
gospodărire a apelor, cuprinzând reteaua hidrografică, lucrările de gospodărire
a apelor si prelevările-evacuările aferente folosintelor, analizate în diferite
scenarii si etape de dezvoltare economico-socială a spatiului hidrografic
respectiv, precum si modul de protectie, de mentinere sau de îmbunătătire a
calitătii apelor.
17. Fondul national de date de gospodărire a apelor - totalitatea
bazelor de date meteorologice, hidrologice, hidrogeologice, de gospodărire
cantitativă si calitativă a apelor.
18. Sistem national de gospodărire a apelor – ansamblul activitătilor
si lucrărilor care asigură administrarea domeniului public de interes national
al apelor si gestiunea durabilă, cantitativă si calitativă a resurselor de apă.
19. Balanta apei - alocarea resurselor de apă pentru satisfacerea
cerintelor folosintelor de apă în situatii hidrologice normale.
20. Folosinte de apă - orice formă de activitate sau unitate cu
caracter social ori economic, care utilizează apa dintr-o sursă de apă.
În anexa la Norma de metrologie legală CEE “NML CEE-79/830 Contoare de
apă caldă”, aprobată prin Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.
166/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 610 din 16
august 2002, se face următoarea rectificare:
- la pct. 2.1 “Erorile tolerate”, în loc de: “Eroarea tolerată în
zona superioară este ± 2%.” se va citi: “Eroarea tolerată în zona
superioară este ± 3%.”.
În Legea nr. 383/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 41/1998
privind taxele în domeniul protectiei proprietătii industriale si regimul de
utilizare a acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
471 din 2 iulie 2002, se fac următoarele rectificări:
- la articolul unic pct. 2, la art. 2 lit. b), în loc de: “... mai
mic de patru ori decât câstigul mediu brut.” se va citi: “... mai mic
decât de patru ori câstigul mediu brut.”;
- la articolul unic pct. 2, la art. 2 lit. c), în loc de: “... mai
mic de trei ori decât câstigul mediu brut.” se va citi: ..mai mic decât
de trei ori câstigul mediu brut.”;
- la articolul unic pct. 2, la art. 2 lit. d), în loc de: “... mai
mic de două ori decât câstigul mediu brut.” se va citi: “... mai mic
decât de două ori câstigul mediu brut.”;
- la articolul unic pct. 4, la art. 4 alin. 2 se elimină cuvintele “sau
de scutiri”;
- în anexa nr. 3, la nr. crt. 1 lit. a) se elimină cuvântul “calculat
“, iar la nr. crt. 6 lit. c), în loc de: “5-100” se va citi: “51-100”.
Data Deciziei Curtii Constitutionale nr. 169/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 30 iulie 2002, se
rectifică după cum urmează:
- în loc de: “11 mai 2002” se va citi: “11 iunie 2002”.
La Ordinul nr. 1.187/2002, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 690 din 19 septembrie 2002, se face următoarea rectificare:
- în loc de: “Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor” se va citi: “Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei”.