MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 211
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 1 aprilie 2003
SUMAR
DECRETE
160. - Decret privind conferirea Ordinului national Serviciul
Credincios în grad de Cavaler
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, precum
si a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000
Decizia nr. 71 din 18 februarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (1), (2) si (4)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
285. - Hotărâre privind înfiintarea Societătii
Comerciale “Euroconf” - S.A. prin divizarea partială a Regiei Autonome
“Rami-Dacia”
295. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Centrului National de Pregătire în Statistică
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
44. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale privind concursul public de oferte nr. 34/2003 pentru
concesionarea unor activităti miniere de explorare
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Serviciul Credincios în grad de Cavaler
În temeiul prevederilor
art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia României, precum si ale art. 4
alin. (1), ale art. 6 lit. A pct. II si ale art. 11 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările ulterioare,
la propunerea ministrului culturii si cultelor, cu ocazia împlinirii a 90 de
ani de viată, pentru întreaga carieră artistică pusă în slujba propăsirii
artelor plastice din România, pentru realizarea unor importante monumente
sculpturale si îndelungata carieră didactică,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul national Serviciul Credincios în
grad de Cavaler sculptorului Izsák Martin.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 24 martie
2003.
Nr. 160.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 februarie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, precum si a
dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, precum si a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000, exceptie
ridicată de Constantin Filimon în Dosarul nr. 8.439/2001 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal se prezintă autorul exceptiei si reprezentantul Casei
de Pensii a Municipiului Bucuresti.
În sustinerea criticii de neconstitutionalitate, autorul arată că,
întrucât pensiile si asigurările sociale reprezintă forme de protectie socială,
Legea nr. 19/2000 este, conform art. 72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, o
lege organică. Prin urmare, această lege nu poate fi modificată prin
intermediul unei ordonante a Guvernului, întrucât autoritatea executivă nu este
abilitată de a emite ordonante în domeniul legii organice. În ceea ce priveste
prevederile art. 180 din Legea nr. 19/2000, autorul consideră că acestea
contravin principiului egalitătii în drepturi a cetătenilor, deoarece
persoanele care nu au beneficiat de pensie până la data de 1 aprilie 2001, dar
care au o decizie de pensionare anterioară acestei date, au o pensie diferită
de persoanele a căror decizie de pensionare a fost emisă după această dată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că nu sunt încălcate dispozitiile
art. 16 din Constitutie referitoare la egalitatea în drepturi a cetătenilor,
întrucât textul de lege criticat nu este de natură a crea vreo discriminare, ci
numai aduce precizări cu privire la aplicarea în timp a legii. Privitor la
critica ordonantei de urgentă, în ansamblul său, se arată că interdictia
Guvernului de a reglementa în domeniul legii organice se referă numai la
ordonantele simple, iar nu si la ordonantele de urgentă, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 15 mai 2002, pronuntată în Dosarul nr. 8.439/2001, Tribunalul Bucuresti -
Sectia a III-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2001, precum
si a dispozitiilor art. I pct. 74 din ordonantă, exceptie ridicată de
Constantin Filimon.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49/2001 nu îndeplineste
conditiile prevăzute de art. 114 alin. (4) din Constitutie privind cazul
exceptional si urgenta măsurilor în domeniul reglementat si încalcă prevederea
constitutională cuprinsă în art. 114 alin. (1) referitoare la imposibilitatea
de a se reglementa prin ordonantă în domeniul legii organice. De asemenea, el
apreciază că dispozitiile art. I pct. 74 din această ordonantă contravin art.
16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea cetătenilor în fata legii,
întrucât drepturile de pensie diferă după cum deciziile de
pensionare au fost emise înainte sau după data de 1 aprilie 2001. Or, o
astfel de diferentiere nu este posibilă decât cu încălcarea principiului
egalitătii în drepturi a tuturor asiguratilor.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă, exprimându-si punctul
de vedere, consideră exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea,
în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciază că interdictia reglementării de către Guvern în domeniul legii
organice priveste numai ordonantele Guvernului adoptate în baza unei legi
speciale de abilitare. În ceea ce priveste ordonantele de urgentă, acestea pot
fi adoptate în cazuri exceptionale, ce impun luarea unor măsuri urgente pentru
salvgardarea unui interes public, care ar putea reclama instituirea unei
reglementări inclusiv în domeniul legii organice, si nu doar în acela al legii
ordinare. De altfel, Guvernul consideră că prin adoptarea legii de aprobare a
ordonantei motivul de neconstitutionalitate invocat de autorul exceptiei, chiar
real fiind, a fost asanat.
În ceea ce priveste critica referitoare la dispozitiile art. I pct. 74 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 49/2001, Guvernul apreciază că acestea nu contravin principiului
egalitătii în drepturi a cetătenilor, ci, dimpotrivă, nu fac decât să aducă
precizări referitoare la aplicarea în timp a dispozitiilor Legii nr. 19/2000,
în scopul asigurării egalitătii în drepturi a tuturor pensionarilor aflati în
situatii identice.
Avocatul Poporului arată că prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale nu
contravin art. 114 din Constitutie, întrucât Legea nr. 19/2000 nu face parte
din categoria legilor organice prevăzute de art. 72 alin. (3) din Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25
iunie 2002, precum si dispozitiile art. 180 din Legea nr. 19/2000, cu
modificările ulterioare. Textul de lege criticat are următorul continut:
- Art. 180: “(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi
pensiile de asigurări sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de
asigurări sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislatiei anterioare,
precum si ajutoarele sociale stabilite potrivit legislatiei de pensii devin
pensii în întelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la data intrării în
vigoare a prezentei legi să determine punctajul mediu anual al fiecărui
pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei
anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care s-a dedus
contributia pentru asigurările sociale de sănătate, datorată conform legii, la
valoarea unui punct de pensie, stabilită în conditiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurări sociale de stat ale căror drepturi
stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decât un
punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în conditiile
prezentei legi, pe lângă punctajul mediu anual determinat conform prevederilor
alin. (2), li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se are în vedere
la operatiunile de indexare si recorelare.
(4) Punctajul mediu estimat, prevăzut la alin. (3), se calculează de
CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual si punctajul mediu estimat se pot corecta
corespunzător recorelării prevăzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(6) Cuantumul pensiilor se stabileste în baza prevederilor art. 76,
luându-se în considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat,
după caz, stabilit conform alin. (2), (3) si (5).
(7) În situatia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6),
este mai mic decât cel stabilit în baza legislatiei anterioare, se păstrează în
plată cuantumul avantajos.”
Textele constitutionale pretins a fi încălcate sunt următoarele:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 72 alin. (3): “Prin lege organică se reglementează: [...] l)
regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele si protectia
socială;”;
- Art. 114: “(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul
legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul si data
până la care se pot emite ordonante.
(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobării
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonantei.
(4) În cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă.
Acestea intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege în care
vor fi cuprinse si ordonantele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului
(3).”
I. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a ordonantei în
ansamblu, prin raportare la dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, în
jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a statuat că interdictia reglementării
de către Guvern în domeniul legii organice priveste numai ordonantele
Guvernului adoptate în baza unei legi speciale de abilitare. O asemenea
limitare nu este prevăzută însă de alin. (4) al art. 114 din Constitutie, referitor
la ordonantele de urgentă, “deoarece cazul exceptional ce impune adoptarea unor
măsuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea reclama
instituirea unei reglementări de domeniul legii organice, nu numai ordinare,
care, dacă nu ar putea fi adoptată, interesul public avut în vedere ar fi
sacrificat, ceea ce este contrar finalitătii constitutionale a institutiei”
(Decizia Curtii Constitutionale nr. 34/1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998). Ordonanta de urgentă nu
este, asadar, o varietate a ordonantei emise în temeiul unei legi speciale de
abilitare, ci un act normativ cu o identitate si finalitate distincte, adoptat
de Guvern în temeiul unei legitimări constitutionale proprii.
De altfel, fată de împrejurarea că ulterior sesizării Curtii ordonanta
de urgentă a fost aprobată de Parlament prin lege, critica de
neconstitutionalitate, sub acest aspect, nu mai are obiect, aprobarea de către
organul legiuitor fiind de natură să acopere un asemenea viciu, chiar dacă
acesta ar fi fost real.
II. Referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 180 din Legea
nr. 19/2000, nici aceasta nu este întemeiată.
În primul rând, nu se poate retine încălcarea principiului
constitutional al egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor
publice, întrucât cele două categorii de pensionari, supuse unor regimuri
juridice diferite, nu se alfă într-o situatie identică, de natură să justifice
aplicarea unui tratament egal. Contrar celor sustinute de autorul exceptiei,
data pensionării, anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a noii
reglementări în materie, generează situatii juridice diferite, care impun si
justifică un tratament juridic diferentiat. Sustinerile autorului exceptiei de
neconstitutionalitate sunt neîntemeiate, cu atât mai mult cu cât o eventuală
extindere a incidentei actului normativ asupra unor situatii din trecut - pe
care critica sa o presupune - ar avea efect retroactiv si ar contraveni
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
De altfel, a considera întemeiată o atare critică ar însemna să negăm
posibilitatea oricărei modificări a legislatiei în vigoare, întrucât, de
fiecare dată, aceasta antrenează o modificare a regimului juridic si deci un
tratament juridic diferit pentru persoane aflate, asa cum consideră autorul
exceptiei, în situatii identice, ceea ce, desigur, este de neconceput.
În al doilea rând, critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
180 din Legea nr. 19/2000 nu poate fi retinută, întrucât este infirmată de
chiar continutul textului, care reglementează o procedură tehnică prin a cărei
aplicare, în timp, să fie înlăturate discrepantele inerente între cei
pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati după intrarea în
vigoare a noii reglementări.
Existenta unor asemenea discrepante nu îndreptăteste însă calificarea
reglementării ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, neconstitutională,
esentială fiind vointa legiuitorului de a le elimina, chiar dacă un atare
deziderat se realizează printr-un proces cu derulare în timp, si nu dintr-o
dată, ceea ce, pentru ratiuni evidente, nu este practic posibil.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, precum si a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000, exceptie
ridicată de Constantin Filimon în Dosarul nr. 8.439/2001 al Tribunalului Bucuresti
- Sectia a III-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 18 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 februarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (1), (2) si
(4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de Maria Vulcu în
Dosarul nr. 1.551/2002, precum si de Georgeta Crăciuneanu în Dosarul nr.
1.550/2002, ambele dosare aflate pe rolul Judecătoriei Sibiu.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea Dosarului nr. 381C/2002
la Dosarul nr. 380C/2002, având în vedere că obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate în cele două dosare este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind întrunite
conditiile conexării. În consecintă, în temeiul art. 164 din Codul de procedură
civilă si al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea dispune
conexarea dosarelor anterior mentionate, pentru o mai bună administrare a
justitiei.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că
nu sunt încălcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie referitoare la
principiul neretroactivitătii, întrucât textele de lege criticate consacră
protectia dobânditorului de bună-credintă, justificată din ratiuni de echitate
socială.
În ceea ce priveste prevederile art. 46 alin. (4), întrucât acestea nu
au legătură cu cauza, se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibilă.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele:
Prin încheierile din 12 septembrie 2002, pronuntate în dosarele nr.
1.551/2002 si nr. 1.550/2002, Judecătoria Sibiu a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de Maria
Vulcu si, respectiv, de Georgeta Crăciuneanu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
prevederile art. 46 alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001 contravin
principiului constitutional consacrat de art. 15 alin. (2), întrucât
sanctionează cu nulitatea absolută actele juridice încheiate anterior intrării
în vigoare a acestei legi.
Judecătoria Sibiu, exprimându-si punctul de vedere, consideră exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată si apreciază că Legea nr. 10/2001
are un caracter reparator, nu dispune pentru trecut, ci asigură reinstaurarea
legalitătii si normalitătii în spiritul principiilor constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De
asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază că dispozitiile legale criticate, care
prevăd conditiile în care actele de înstrăinare a imobilelor ce fac obiectul
legii îsi mentin valabilitatea, nu contravin principiului constitutional al
neretroactivitătii legii. Se invocă în acest sens Decizia Curtii
Constitutionale nr. 191/2002.
Guvernul arată că art. 46 alin. (1) si (4) din Legea nr. 10/2001 consacră
principiul constitutional al neretroactivitătii, încheierea actelor juridice si
regimul juridic al nulitătii acestora fiind reglementate de legea în vigoare la
acel moment. Astfel, regimul juridic al proprietătii - continutul juridic,
limitele si mijloacele de apărare - este acelasi pentru toti proprietarii,
acestia fiind egal ocrotiti de legea civilă în vigoare la acel moment.
Referitor la art. 46 alin. (2), se apreciază că protejarea dobândi-
torului de bună-credintă este justificată de consideratiuni de echitate si
utilitate socială si constituie una dintre exceptiile de la principiul “resoluto
iure dantis, resolvitur ius accipientis”. Însă, în cazul în care
dobânditorul este de rea-credintă, având cunostintă de faptul că vânzătorul nu
este proprietarul bunului, contractul încheindu-se în frauda adevăratului
proprietar cu complicitatea si pe riscul cumpărătorului, sanctiunea aplicabilă
este aceea a nulitătii absolute, în virtutea principiului “fraus omnia
corrumpit”. În concluzie, exceptia de neconstitutionalitate este
considerată ca fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale cuprinse în art. 15 alin. (2), exceptia
fiind neîntemeiată, întrucât, în jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a
statuat în mod constant că nu intră în competenta sa controlul aplicării
dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor în timp.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 46 alin.
(1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text
de lege care are următorul continut:
- Art. 46 alin. (1), (2) si (4): “(1) Actele juridice de înstrăinare,
inclusiv cele făcute în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect
imobile care cad sub incidenta prevederilor prezentei legi, sunt valabile dacă
au fost încheiate cu respectarea legilor în vigoare la data înstrăinării.
(2) Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele făcute în cadrul
procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate fără titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absolută, în afară de cazul în care actul a fost
încheiat cu bună-credintă. [...]
(4) Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele întocmite în cadrul
procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate cu titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absolută dacă au fost încheiate cu încălcarea
dispozitiilor imperative ale legilor în vigoare la data înstrăinării.”
Autoarele exceptiei de neconstitutionalitate sustin că dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2),
conform cărora: “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale
mai favorabile.”
I. Examinând continutul încheierilor Judecătoriei Sibiu si sustinerile autoarelor exceptiei, cu
raportare la dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
Curtea constată că nu poate proceda la examinarea pe fond a exceptiei privind dispozitiile
art. 46 alin. (4), pentru că solutionarea cauzei, aflată pe rolul instantei de
judecată, nu depinde de dispozitia legală criticată. Într-adevăr, textul legal
mentionat sanctionează cu nulitatea absolută actele juridice de înstrăinare
care au ca obiect imobile preluate cu titlu valabil, iar litigiile în care a
fost ridicată exceptia de neconstitutionalitate au ca obiect constatarea
nulitătii contractului de vânzare-cumpărare a unui imobil preluat de stat fără
titlu valabil. Prin urmare, critica de neconstitutionalitate referitoare la
alin. (4) al art. 46 urmează a fi respinsă ca fiind inadmisibilă, în temeiul
art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată.
II. În ceea ce priveste alin. (1) al art. 46, Curtea apreciază că acesta
nu face decât să recunoască validitatea actelor juridice de înstrăinare
încheiate cu respectarea legilor în vigoare la acea dată, prin aplicarea
principiului “tempus regit actum”, si deci nu contravine prevederilor
constitutionale ale art. 15 alin. (2), ci, dimpotrivă, dă expresie principiului
neretroactivitătii legii.
Curtea constată că, în realitate, exceptia de neconstitutionalitate
vizează în exclusivitate teza întâi a alin. (2) al art. 46, potrivit căreia “Actele
juridice de înstrăinare, [...] având ca obiect imobile preluate fără titlu
valabil, sunt lovite de nulitate absolută”; or, consideră autoarele
exceptiei, o atare prevedere, prin care sunt invalidate post factum acte
juridice încheiate anterior, în conditii de deplină validitate, are caracter
retroactiv si, prin urmare, contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit textului de lege criticat, sanctiunea nulitătii absolute
loveste actele juridice de înstrăinare în cazul în care sunt îndeplinite două
conditii: obiectul actului de înstrăinare îl constituie un imobil preluat de
stat fără titlu valabil, respectiv actul de înstrăinare a fost încheiat cu
rea-credintă.
Întrucât este de principiu că nimeni nu poate transmite altuia mai mult
decât are el însusi, respectiv “nemo plus iuris ad alium transferre potest
quam ipse habet”, un act de înstrăinare consimtit de un neproprietar este
esentialmente viciat, fiind lipsit de eficientă juridică, se poate sustine că
prevederea in terminis a unei sanctiuni cu o asemenea finalitate nu are
caracter retroactiv. Mai mult, examinând teza întâi a art. 46 alin. (2) prin
raportare la teza a doua a aceluiasi text, Curtea constată că, fără a prevedea in
terminis, aceasta are în vedere actele de înstrăinare încheiate cu
rea-credintă, care erau sanctionate cu nulitatea absolută, în lumina
principiilor dreptului civil, si anterior actualei reglementări, ceea ce impune
concluzia că textul de lege criticat nu are caracter novator si, prin urmare,
nu retroactivează.
În considerarea acestor argumente, nu instituirea nulitătii absolute, ca
sanctiune pentru actele de înstrăinare, este relevantă pentru determinarea
retroactivitătii textului dedus controlului, ci, asa cum consideră autoarele
exceptiei, doar o eventuală modificare post
factum a calificării obiectului lor, considerat ca fiind imobil preluat
fără titlu valabil, în conditiile în care la data preluării un atare titlu
existase.
Însă Curtea retine că art. 46 alin. (2) teza întâi nu operează nici o
modificare sub acest aspect, calificarea imobilului fiind mentionată exclusiv
ca o conditie a incidentei sanctiunii pe care o prevede. Obiectul actului de
înstrăinare, imobil preluat cu titlu sau fără titlu valabil, constituie, din
perspectiva textului dedus controlului, un “dat”, rezultat al aplicării
altor prevederi legale, cu a căror neconstitutionalitate Curtea nu a fost însă
sesizată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (4) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de
Maria Vulcu în Dosarul nr. 1.551/2002, precum si de Georgeta Crăciuneanu în
Dosarul nr. 1.550/2002, ambele dosare aflate pe rolul Judecătoriei Sibiu.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (1) si (2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de aceleasi autoare
în aceleasi dosare.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 18 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind înfiintarea Societătii Comerciale
“Euroconf”-S.A. prin divizarea partială a Regiei Autonome “Rami-Dacia”
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 1 alin. (1) si al art. 3
alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/1997 privind
reorganizarea regiilor autonome, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 207/1997, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiintează, prin divizarea partială a Regiei Autonome
“Rami-Dacia”, Societatea Comercială “Euroconf” - S.A., societate comercială pe
actiuni, persoană juridică română, cu sediul în orasul Vânju Mare, Str.
Republicii nr. 91, judetul Mehedinti.
(2) Societatea Comercială “Euroconf” - S.A. se organizează si
functionează în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare si cu statutul
propriu prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Obiectul principal de activitate al Societătii Comerciale
“Euroconf” - S.A. îl constituie fabricarea si comercializarea confectiilor
textile pe piata internă si externă.
Art. 3. - Capitalul social al Societătii Comerciale “Euroconf” - S.A.
este detinut în întregime de statul român, în calitate de actionar unic, iar
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului îsi
asumă, în numele statului, drepturile si obligatiile rezultând din calitatea de
actionar la Societatea Comercială “Euroconf” - S.A.
Art. 4. - (1) Capitalul social initial, integral vărsat, al Societătii
Comerciale “Euroconf” - S.A., la data înfiintării, este de 20.207.125.000 lei,
divizat în 808.285 actiuni nominative, fiecare având o valoare nominală de
25.000 lei.
(2) Patrimoniul Societătii Comerciale “Euroconf” - S.A. se constituie
prin preluarea unei părti din patrimoniul Regiei Autonome “Rami-Dacia”, conform
balantei de verificare contabilă, întocmită la data de 31 decembrie 2002.
Patrimoniul Regiei Autonome “Rami-Dacia” se diminuează în mod corespunzător.
Art. 5. - (1) Predarea-preluarea activului si pasivului între Regia
Autonomă “Rami-Dacia” si Societatea Comercială “Euroconf” - S.A. se face pe
bază de protocol încheiat între părtile interesate în termen de 60 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Societatea
Comercială “Euroconf” - S.A. preia drepturile si obligatiile patrimoniale
aferente părtii care se desprinde prin divizare din Regia Autonomă “Rami-Dacia”
si se substituie în litigiile în curs ale acesteia, în părtile care o privesc.
Repartizarea acestora se face prin protocolul prevăzut la alin. (1).
Art. 6. - Personalul Regiei Autonome “Rami-Dacia” încadrat la Fabrica de
Confectii “Euroconf”, care îsi desfăsoară activitatea la sediul unitătii, va fi
preluat de Societatea Comercială “Euroconf” - S.A. si va fi considerat
transferat, păstrându-si drepturile salariale avute la data transferului, până
la încheierea noului contract colectiv de muncă.
Art. 7. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri actiunile
Societătii Comerciale “Euroconf” - S.A. sunt detinute în totalitate de stat,
care îsi exercită drepturile si îsi asumă obligatiile conferite de calitatea sa
de actionar unic, prin Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, până la privatizarea lor, conform programului de
privatizare.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
art. 2 liniuta a sasea din Hotărârea Guvernului nr. 185/1991 privind
înfiintarea Regiei Autonome “Rami-Dacia”, cu modificările si completările
ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 345/1999 privind transmiterea unitătii de
confectii “Euroconf” din patrimoniul Regiei Autonome “Rasirom” în patrimoniul
Regiei Autonome “Rami-Dacia”, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 martie
2003.
Nr. 285.
ANEXĂ
STATUTUL
Societătii Comerciale “Euroconf” - S.A.
CAPITOLUL I
Denumirea si sediul
Art. 1. - Denumirea societătii comerciale este Societatea Comercială
“Euroconf” - S.A., denumită în continuare societate comercială.
Art. 2. - În toate actele, facturile, anunturile, publicatiile ori în
alte acte emanând de la societatea comercială denumirea acesteia va fi
precedată sau urmată de cuvintele “societate pe actiuni” sau de initialele
“S.A.”, de capitalul social, de sediul societătii comerciale, numărul de
înmatriculare în registrul comertului si de codul unic de înregistrare la
Oficiul registrului comertului.
Art. 3. - (1) Sediul societătii comerciale pe actiuni este în România,
orasul Vânju Mare, Str. Republicii nr. 91, judetul Mehedinti.
(2) Societatea comercială poate să-si schimbe sediul pe baza hotărârii
adunării generale extraordinare a actionarilor si cu respectarea conditiilor de
înscriere si publicitate cerute de lege.
(3) De asemenea, aceasta poate înfiinta filiale, sucursale,
reprezentante, agentii, magazine, depozite si sedii secundare si în alte
localităti din tară si din străinătate.
(4) Societatea comercială va fi societate deschisă.
CAPITOLUL II
Forma juridică
Art. 4. - (1) Societatea comercială este “societate pe actiuni”.
(2) Obligatiile sociale ale societătii comerciale sunt garantate cu
patrimoniul său social.
Art. 5. - (1) Societatea comercială este persoană juridică română si
functionează legal din ziua înmatriculării ei la registrul comertului.
(2) Societatea comercială are sigiliu si conturi bancare proprii si îsi
desfăsoară activitatea în conformitate cu dispozitiile contractului de
societate, statutului, Codului comercial, Legii nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale
altor reglementări legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Scopul si obiectul de activitate, durata de functionare
Art. 6. - Scopul societătii comerciale este producerea si
comercializarea articolelor de îmbrăcăminte pe piata internă si externă, promovarea
si punerea în aplicare a initiativelor de interes în domeniul fabricatiei de
confectii din tesături, domenii conexe si realizarea de beneficii.
Art. 7. - (1) În vederea respectării contractelor încheiate pentru
realizarea si mentinerea activitătii de bază, obiectul de activitate al
societătii comerciale este cel prevăzut în prezentul statut.
(2) Obiectul principal
de activitate al societătii comerciale îl constituie productia de confectii
textile si comercializarea la import si la export a acestora.
Art. 8. - Durata societătii comerciale este nelimitată.
CAPITOLUL IV
Capitalul social si actiunile
Art. 9. - Capitalul social total subscris initial
este de 20.207.125.000 lei, având următoarea structură:
Actionari |
Nr. actiuni |
% din total actiuni |
Valoarea (la 25.000 lei/ actiune) |
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului |
808.285 |
100 |
20.207.125.000 |
Art. 10. - (1) Reducerea capitalului social va putea fi făcută numai
după două luni din ziua în care hotărârea adunării generale extraordinare a
actionarilor de reducere a capitalului social a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a.
Hotărârea de reducere a capitalului social va trebui să respecte minimul
de capital social fixat de lege, să arate motivele pentru care se face
reducerea si procedeul ce va fi utilizat pentru efectuarea ei.
(2) Când societatea comercială a emis obligatiuni, nu se va putea
proceda la reducerea capitalului social prin restituiri făcute actionarilor din
sumele rambursate în contul actiunilor decât în proportie cu valoarea
obligatiunilor rambursate.
(3) Orice creditor al societătii comerciale, anterior publicării
hotărârii prevăzute la alin. (1), poate face opozitie în termen de două luni de
la publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în
conditiile prevăzute de lege.
(4) Opozitia suspendă executarea hotărârii fată de oponent până la
rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti.
Art. 11. - (1) Majorarea capitalului social se va putea face numai cu
respectarea dispozitiilor prevăzute de lege pentru constituirea societătii
comerciale.
(2) Hotărârea adunării generale extraordinare a actionarilor pentru
majorarea capitalului social se va publica în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a, acordându-se, pentru exercitarea dreptului de preferintă, un
termen de cel putin o lună, cu începere din ziua publicării.
(3) Dacă majorarea capitalului social se face prin subscriptie publică,
prospectul de emisiune purtând semnăturile autentice a doi dintre administratori
se va depune la registrul comertului pentru îndeplinirea formalitătilor
prevăzute de lege.
(4) Administratorii sunt solidar răspunzători de exactitatea celor
arătate în prospectul de emisiune, în publicatiile făcute de societatea
comercială sau în cererile adresate Oficiului registrului comertului, în
vederea majorării capitalului social.
(5) În cazul în care majorarea capitalului social se va face prin
subscriptii în natură, adunarea generală extraordinară a actionarilor care a
hotărât aceasta va numi unul sau mai multi experti pentru evaluarea acestor
subscriptii.
(6) Subscriptii în creante nu sunt admise.
(7) După depunerea raportului de expertiză, adunarea generală
extraordinară a actionarilor se va convoca din nou si, în functie de
concluziile expertilor, poate hotărî majorarea capitalului social.
(8) Hotărârea de majorare a capitalului social va cuprinde descrierea
subscriptiei în natură, numele persoanelor care o efectuează si numărul
actiunilor ce se vor emite în schimb.
(9) Actiunile emise pentru majorarea capitalului social vor fi oferite
spre subscriere în primul rând celorlalti actionari, proportional cu numărul
actiunilor pe care le posedă si cu obligatia ca acestia să-si exercite dreptul
de preferintă în termenul hotărât de adunarea generală a actionarilor. După
expirarea acestui termen actiunile vor fi subscrise public.
Art. 12. - (1) Actiunile societătii comerciale pot fi nominative si la
purtător.
(2) La constituirea societătii comerciale cu capital integral de stat
capitalul social total subscris de 20.207.125.000 lei este împărtit în actiuni
nominative, fiecare în valoare de 25.000 lei.
(3) Actiunile emise de societatea comercială sunt de o egală valoare,
ele acordă posesorilor lor drepturi egale. Orice actiune dă dreptul la un vot
în adunarea generală a actionarilor.
(4) Capitalul social nu va putea fi majorat si nu se vor putea emite noi
actiuni până nu vor fi complet achitate cele din emisiunea precedentă.
Art. 13. - (1) Actiunile vor cuprinde:
a) denumirea si durata societătii comerciale;
b) data actului constitutiv, codul unic de înregistrare sub care este
înmatriculată societatea comercială si numărul Monitorului Oficial al României,
Partea a IV-a, în care s-a făcut publicarea;
c) capitalul social, numărul actiunilor si numărul de ordine, valoarea
nominală a actiunilor si vărsămintele efectuate;
d) avantaje acordate fondatorilor.
(2) Pentru actiunile nominative se vor mai arăta numele, prenumele si
domiciliul actionarului (pentru persoane fizice) sau denumirea, sediul si codul
unic de înregistrare ale acestuia (persoană juridică).
Art. 14. - (1) Dreptul de proprietate asupra actiunilor nominative se
transmite prin declaratia făcută în registrul de actiuni al societătii
comerciale, subscrisă de cedent si de cesionar sau de mandatarii lor si prin
mentiunea făcută pe actiune.
(2) Subscriitorii si cesionarii ulteriori sunt răspunzători solidar de
plata integrală a actiunilor timp de 3 ani, de la data la care s-a făcut
mentiunea de transmitere în registrul actionarilor societătii comerciale.
(3) Actiunile nominative pot fi convertite în actiuni la purtător si
invers, în conditiile legii.
(4) Dreptul de proprietate asupra actiunilor la purtător se transferă
prin simpla traditiune a acestora.
(5) Exercitiul dreptului la vot în adunările generale se suspendă pentru
actionarii care nu sunt la curent cu vărsămintele ajunse la scadentă.
Art. 15. - (1) Când actionarii nu au efectuat plata vărsămintelor
datorate la termenele prevăzute de lege vor fi invitati să-si îndeplinească
această obligatie printr-o somatie colectivă, publicată de două ori, la un
interval de 15 zile, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, si
într-un ziar de largă răspândire. Dacă nici în urma acestei somatii actionarii
nu vor efectua vărsămintele, consiliul de administratie va putea decide fie
urmărirea actionarilor pentru vărsămintele restante, fie anularea acestor
actiuni nominative.
(2) Decizia de anulare se va publica în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a, cu specificarea numărului de ordine al actiunilor anulate. În
locul acestora vor fi emise noi actiuni purtând acelasi număr, care vor fi
vândute.
(3) Sumele obtinute din vânzare vor fi întrebuintate pentru acoperirea
cheltuielilor de publicare si vânzare, a dobânzilor de întârziere si a
vărsămintelor neefectuate, restul fiind înapoiat actionarilor.
(4) Dacă pretul obtinut nu este îndestulător pentru acoperirea tuturor
sumelor datorate societătii comerciale sau dacă vânzarea nu are loc din lipsă
de cumpărători, aceasta va putea să se îndrepte împotriva subscriitorilor si
cesionarilor, conform legii.
(5) Dacă în urma îndeplinirii acestor formalităti nu s-au realizat
sumele datorate societătii comerciale, se va proceda de îndată la reducerea
capitalului social proportional cu diferenta dintre capitalul existent si
capitalul social.
Art. 16. - Actionarii care oferă spre vânzare actiunile lor prin ofertă
publică vor trebui să întocmească prospectul si să îndeplinească formalitătile
cerute de lege.
Art. 17. - Situatia actiunilor trebuie să fie cuprinsă în anexa la situatia
financiară anuală si în mod deosebit să arate dacă actiunile au fost integral
achitate si, după caz, si numărul actiunilor pentru care s-a cerut fără
rezultat efectuarea vărsămintelor.
Art. 18. - În cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul
are obligatia să anunte consiliul de administratie al societătii comerciale si
să facă publică pierderea în presă în termen de 24 de ore, într-un ziar de mare
tiraj din localitatea în care se află sediul societătii comerciale. După 6 luni
se va putea obtine un duplicat al actiunii pierdute.
CAPITOLUL V
Emiterea de obligatiuni
Art. 19. - (1) Societatea comercială poate emite obligatiuni la purtător
sau nominative, pentru o sumă ce nu poate depăsi trei pătrimi din capitalul
vărsat si existent, conform ultimei situatii financiare aprobate.
(2) Valoarea nominală a unei obligatiuni nu poate fi mai mică de 25.000
lei.
(3) Formalitătile ce trebuie îndeplinite pentru emiterea de obligatiuni
sunt prevăzute de art. 162-171 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Adunarea generală a actionarilor
Art. 20. - (1) Organul de conducere al societătii comerciale este
adunarea generală a actionarilor.
(2) Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare
si se desfăsoară la sediul societătii comerciale sau în locul prevăzut în
convocator.
Art. 21. - Adunarea generală ordinară a actionarilor se întruneste cel
putin o dată pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exercitiului financiar.
Art. 22. - Adunarea generală ordinară a actionarilor are următoarele
atributii:
a) aprobă structura organizatorică a societătii comerciale si numărul de
posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si
de productie;
b) alege administratorii, membrii consiliului de administratie si
cenzorii, inclusiv cenzorii supleanti, îi descarcă de activitate si îi revocă;
c) numeste directorul general al societătii comerciale care este si
presedintele consiliului de administratie al acesteia;
d) fixează valoarea garantiei ce trebuie depusă de administratori si
remuneratia cuvenită pentru exercitiul în curs cenzorilor si directorului
general;
e) discută, aprobă sau modifică situatia financiară anuală, după
ascultarea raportului consiliului de administratie si a raportului cenzorilor,
si fixează dividendele;
f) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli si, după caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar următor;
g) se pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
h) hotărăste cu privire la gajarea, închirierea sau desfiintarea uneia
sau mai multora dintre unitătile societătii comerciale;
i) hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe, la nivelul împrumuturilor bancare curente si la
conditiile de acordare a creditelor comerciale si aprobă orice fel de credit
acordat de societatea comercială;
j) hotărăste cu privire la executarea de reparatii capitale si
realizarea de investitii noi, dacă acestea depăsesc 10% din capitalul social;
k) hotărăste cu privire la actionarea în justitie a administratorilor, a
directorului si a cenzorilor pentru pagubele pricinuite societătii comerciale;
l) hotărăste angajarea si concedierea membrilor consiliului de
administratie;
m) hotărăste si asupra altor probleme date în competenta sa de lege si
de prezentul statut.
Art. 23. - (1) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale
ordinare a actionarilor este necesară prezenta actionarilor care să reprezinte
cel putin 50% din capitalul social, iar hotărârile să fie luate de actionarii
care detin cel putin trei pătrimi din capitalul social reprezentat în adunare.
(2) Dacă adunarea generală ordinară a actionarilor nu poate lucra din
cauza neîndeplinirii acestor conditii, se va întruni la o a doua convocare si
poate delibera asupra problemelor puse la ordinea de zi a celei dintâi adunări,
oricare ar fi partea de capital reprezentată de actionarii prezenti, cu
majoritate de voturi.
Art. 24. - Adunarea generală extraordinară a actionarilor se întruneste
ori de câte ori este nevoie să se ia o hotărâre pentru:
a) majorarea capitalului social;
b) schimbarea obiectului de activitate;
c) schimbarea formei juridice a societătii comerciale;
d) mutarea sediului;
e) fuziunea cu alte societăti comerciale;
f) reducerea capitalului social sau reîntregirea sa prin emisiune de noi
actiuni;
g) dizolvarea anticipată a societătii comerciale;
h) emisiune de obligatiuni;
i) conversia actiunilor dintr-o categorie în cealaltă;
j) conversia unei categorii de obligatiuni în altă categorie sau în actiuni;
k) orice altă modificare a contractului de societate ori a statutului
sau orice altă hotărâre pentru care este cerută aprobarea adunării generale
extraordinare a actionarilor.
Art. 25. - Pentru validitatea deliberărilor adunării generale
extraordinare a actionarilor, la prima convocare este necesară prezenta
actionarilor reprezentând cel putin trei pătrimi din capitalul social, iar
hotărârile se vor lua cu votul unui număr de actionari care să reprezinte cel
putin 50% din capitalul social.
Art. 26. - (1) Convocarea adunării generale extraordinare a actionarilor
se face de presedintele consiliului de administratie sau de unul dintre
administratori, desemnat de presedinte.
(2) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
a IV-a, si în ziarul cel mai răspândit din localitatea de resedintă a
societătii comerciale.
(3) Termenul de întrunire nu poate fi mai mic de 15 zile de la
publicarea convocării. Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunării,
precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicită a tuturor problemelor care
vor face obiectul ordinii de zi a adunării generale extraordinare a
actionarilor.
(4) Dacă pe ordinea de zi figurează si propuneri pentru modificarea
statutului si contractului de societate, convocarea va trebui să cuprindă
textul integral al propunerilor.
(5) În înstiintarea pentru prima adunare generală extraordinară a
actionarilor se vor fixa ziua si ora pentru cea de-a doua adunare, dacă cea
dintâi nu s-ar putea tine. Dacă această mentiune se va emite, cea de-a doua
adunare va avea loc în a opta zi de la prima.
Art. 27. - (1) Actionarii îsi exercită dreptul de vot în adunarea
generală extraordinară a actionarilor, proportional cu numărul actiunilor pe
care le posedă.
(2) Exercitarea dreptului la vot se suspendă pentru actionarii care nu
sunt la curent cu vărsămintele ajunse la scadentă.
Art. 28. - (1) Actionarii care posedă actiuni la purtător au drept de
vot numai dacă le-au depus la casieria societătii comerciale cu cel putin 5
zile înainte de adunare.
(2) Constatarea depunerii în termen a actiunilor la purtător se va face
de către cenzori, printr-un proces-verbal. Actiunile vor rămâne depuse la
casierie până după adunarea generală a actionarilor, dar nu vor putea fi
retinute mai mult de 10 zile de la data acesteia.
Art. 29. - (1) Actionarii vor putea fi reprezentati în adunările
generale ale actionarilor prin alti actionari, numai pe baza unei procuri
speciale. Procurile vor fi depuse în original cu cel putin o zi înainte de
adunarea generală. Ele vor fi retinute de societatea comercială, făcându-se
mentiune despre aceasta în procesul-verbal al adunării.
(2) Administratorii si salariatii societătii comerciale care sunt
actionari pot reprezenta în adunarea generală a actionarilor si pot vota pe
bază de procură pentru alti actionari ai societătii comerciale, dar nu îi pot
reprezenta pe actionari sub sanctiunea nulitătii hotărârii dacă fără votul
acestora nu s-ar fi obtinut majoritatea cerută.
Art. 30. - (1) Administratorii societătii comerciale nu pot vota pe baza
actiunilor pe care le posedă, nici personal si nici prin mandatar, descărcarea
gestiunii lor sau o problemă în care persoana ori administratia lor ar fi în
discutie. Ei pot vota însă situatia financiară anuală si contul de profit si
pierdere dacă, fiind posesorii a cel putin jumătate din capitalul social, nu se
poate forma majoritatea legală fără votul lor.
(2) Actionarul care, într-o anumită operatiune are, fie personal, fie ca
mandatar al altei persoane, un interes contrar aceluia al societătii comerciale,
va trebui să se abtină de la deliberările privind acea operatiune, în caz
contrar fiind răspunzător de daunele produse societătii comerciale dacă fără
votul său nu s-ar fi obtinut majoritatea cerută.
Art. 31. - (1) Sedinta adunării generale a actionarilor este deschisă si
este prezidată de presedintele consiliului de
administratie sau de acela care îi tine locul.
(2) Adunarea generală a actionarilor va desemna dintre actionarii
prezenti 2 sau mai multi secretari care vor verifica lista de prezentă a actionarilor,
indicând capitalul social pe care îl reprezintă fiecare, procesul-verbal al
cenzorilor pentru constatarea numărului actiunilor depuse si îndeplinirea
tuturor formalitătilor cerute de lege si de prezentul statut pentru tinerea
adunării, după care se va trece la ordinea de zi.
Art. 32. - (1) Dezbaterile din sedinta adunării generale a actionarilor
vor fi consemnate într-un proces-verbal ce va fi semnat de presedinte si de
secretar.
(2) În procesul-verbal se vor arăta modul în care au fost îndeplinite
formalitătile de convocare, data si locul adunării, actionarii prezenti,
numărul actiunilor, dezbaterile în rezumat, hotărârile luate, iar la cererea
actionarilor - declaratiile făcute de ei în sedintă.
(3) La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare,
materialele prezentate, precum si listele de prezentă a actionarilor.
(4) Procesul-verbal si listele de prezentă vor fi trecute în registrul
adunărilor generale ale actionarilor.
Art. 33. - Hotărârile adunării generale a actionarilor se iau prin vot
deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
Art. 34. - (1) Pentru a fi opozabile tertilor, hotărârile adunării
generale a actionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la Oficiul
registrului comertului pentru a fi mentionate în registru si publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(2) Ele nu vor putea fi executate înainte de îndeplinirea acestor
formalităti.
(3) Hotărârile luate de adunarea generală a actionarilor în limitele
legii si ale prezentului statut sunt obligatorii chiar pentru actionarii care
nu au luat parte la adunare sau care au votat împotrivă.
Art. 35. - (1) Actionarii care nu au luat parte la adunarea generală sau
care au votat împotrivă si au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal
al sedintei pot ataca în justitie hotărârile adunării generale a actionarilor,
conform legii.
(2) Actionarii care nu sunt de acord cu hotărârile luate de adunarea
generală, privitoare la schimbarea obiectului principal de activitate, la
mutarea sediului sau la forma societătii comerciale, au dreptul de a se retrage
din aceasta si de a obtine contravaloarea actiunilor pe care le posedă, la
alegerea lor, fie proportional cu activul social net ce ar rezulta după ultima
situatie financiară anuală aprobată, fie la valoarea medie de pe piată a
actiunilor din ultimul trimestru înscris în cota bursei sediului social ori, în
lipsă, a bursei locului celui mai apropiat sau, după caz, de pe piata
organizată extrabursieră.
(3) O dată cu declaratia de retragere ei vor depune si actiunile pe care
le posedă.
Art. 36. - La lucrările adunărilor generale ale actionarilor pot fi
invitati reprezentanti ai sindicatului, ai salariatilor si ai presei.
CAPITOLUL VII
Administrarea si reprezentarea societătii comerciale, consiliul de
administratie
Art. 37. - (1) Societatea comercială este administrată de un consiliu de
administratie alcătuit din 3 administratori revocabili, reeligibili, alesi
pentru un mandat de 4 ani de către adunarea generală a actionarilor, cu
posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de 4 ani.
(2) Alegerea administratorilor se face din rândul actionarilor.
(3) Numirea si înlocuirea administratorilor se fac exclusiv de către
adunarea generală a actionarilor prin vot secret.
(4) Numărul de administratori se stabileste de către adunarea generală a
actionarilor.
(5) La prima sedintă consiliul de administratie alege dintre membrii săi
un presedinte si un vicepresedinte.
(6) În situatia în care presedintele lipseste din societate atributiile
acestuia revin vicepresedintelui.
(7) Când rămâne un singur administrator si acesta vrea să se retragă,
trebuie convocată de urgentă adunarea generală a actionarilor.
Art. 38. - (1) Fiecare administrator trebuie să depună o garantie pentru
administratia sa, egală cu valoarea nominală a cel putin 10 actiuni si care va
fi stabilită de adunarea generală a actionarilor.
(2) Dacă administratorul este actionar, garantia se constituie la
cererea acestuia, prin depunerea a 10 actiuni, care pe perioada mandatului sunt
inalienabile si se păstrează la casieria societătii comerciale.
(3) Garantia se depune înainte de preluarea functiei de către administrator,
în caz contrar el fiind considerat demisionat.
(4) Garantia rămâne în casieria societătii comerciale si nu va putea fi
restituită administratorului decât după ce adunarea generală a actionarilor a
aprobat situatia financiară a ultimului exercitiu financiar în care
administratorul a îndeplinit această functie si i-a dat descărcarea.
Art. 39. - Pentru valabilitatea deciziilor consiliului de administratie
este necesară prezenta a cel putin jumătate din numărul administratorilor, iar
deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenti.
Art. 40. - (1) Consiliul de administratie se întruneste cel putin o dată
pe lună si ori de câte ori este necesar, la sediul societătii comerciale.
(2) Convocarea se face de presedintele consiliului de administratie.
(3) Convocările vor cuprinde locul unde se va tine sedinta si ordinea de
zi, neputându-se lua nici o decizie asupra problemelor neprevăzute decât în caz
de urgentă si cu conditia ratificării acestor decizii în sedinta următoare de
către membrii absenti la sedinta anterioară.
(4) În sedintele consiliului de administratie directorul general si
directorii adjuncti vor prezenta rapoarte si informări scrise în legătură cu
activitatea desfăsurată.
(5) La sedintele consiliului de administratie vor fi convocati si
cenzorii.
(6) Dezbaterile se consemnează într-un proces-verbal care va cuprinde
ordinea dezbaterilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite si opiniile
separate.
(7) Procesul-verbal se înscrie în registrul sedintelor si deliberărilor
consiliului de administratie si va fi semnat de persoana care a prezidat
sedinta si de secretar.
Art. 41. - Presedintele consiliului de administratie al societătii
comerciale îndeplineste si functia de director general, asigurând conducerea
curentă a acesteia, ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunării generale a
actionarilor si ale consiliului de administratie ale societătii comerciale.
Art. 42. - (1) În relatiile cu tertii societatea comercială este
reprezentată de presedintele consiliului de administratie, pe baza si în
limitele împuternicirilor date de adunarea generală a actionarilor sau, în
lipsa acestuia, de către unul dintre administratorii desemnati de consiliul de
administratie, care reprezintă societatea comercială si semnează actele care o
angajează fată de terti.
(2) Dreptul de reprezentare nu poate fi transmis.
(3) Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act
care este legat de administrarea societătii comerciale în interesul acesteia,
în limita drepturilor care li se conferă si cu respectarea prevederilor legale.
(4) Presedintele consiliului de administratie este obligat să pună la
dispozitie actionarilor si cenzorilor documentele societătii comerciale, la
cererea acestora.
Art. 43. - Membrii consiliului de administratie, directorul general si
directorii adjuncti ai societătii comerciale nu vor putea fi, fără autorizarea
consiliului de administratie, administratori, membri în comitetul de directie,
cenzori sau asociati cu răspundere nelimitată în alte societăti concurente sau
având acelasi obiect, nici nu vor putea exercita acelasi comert sau altul
concurent, pe cont propriu sau al altei persoane, sub pedeapsa revocării si
răspunderii pentru daune.
Art. 44. - (1) Obligatiile si răspunderile administratorilor sunt
reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevăzute
în contract, în prezentul statut si în Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Administratorii sunt solidar răspunzători fată de societatea
comercială pentru:
a) realitatea vărsămintelor efectuate de asociati;
b) existenta reală a dividendelor plătite;
c) existenta registrelor cerute de lege si corecta lor tinere;
d) exacta îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale ale
actionarilor;
e) stricta îndeplinire a îndatoririlor pe care legea, contractul de
societate si prezentul statut le impun.
(3) Consiliul de administratie are obligatia de a se preocupa pentru
încheierea de contracte comerciale cu furnizorii si beneficiarii la nivelul
capacitătii societătii comerciale, contractele încheiate având o rentabilitate
care să asigure acoperirea cheltuielilor si obtinerea de profit.
(4) Consiliul de administratie va urmări încadrarea în preturile
negociate cu clientii, iar în situatia depăsirii pretului negociat membrii consiliului
de administratie vor hotărî în legătură cu executarea respectivului contract.
Art. 45. - (1) Actiunea în răspundere contra administratorilor,
cenzorilor si directorilor apartine adunării generale a actionarilor, care va
decide cu votul actionarilor care detin majoritatea absolută din capitalul
social reprezentat în adunarea generală, conform prevederilor art. 24.
Hotărârea va putea fi luată chiar dacă problema răspunderii nu figurează pe
ordinea de zi.
Adunarea generală a actionarilor desemnează cu aceeasi majoritate si
persoana însărcinată să exercite actiunea în justitie.
(2) Când adunarea generală a actionarilor decide pornirea actiunii în
răspundere contra administratorilor, mandatul celor în cauză încetează de drept
si adunarea va proceda la înlocuirea lor.
(3) Dacă actiunea se porneste împotriva directorilor, acestia sunt
suspendati de drept din functie, până la rămânerea definitivă a sentintei.
Art. 46. - Consiliul de administratie are următoarele atributii:
a) angajează si concediază personalul din cadrul societătii comerciale;
b) întocmeste proiectul regulamentului de ordine interioară pe care îl
supune spre aprobare adunării generale a actionarilor;
c) stabileste îndatoririle si împuternicirile personalului societătii
comerciale, pe compartimente si colective de proiectare;
d) negociază cu sindicatul si reprezentantii salariatilor contractul
colectiv de muncă;
e) încheie cu aprobarea adunării generale a actionarilor contracte de
închiriere, vânzare-cumpărare, pentru dobândirea de imobile si alte bunuri
destinate realizării obiectului de activitate al societătii comerciale, cu
valoare ce nu depăseste în total sau în parte o zecime din capitalul social;
f) stabileste strategia si tactica de management, marketing, cercetare
si dezvoltare, asigurarea calitătii si de protectie a mediului;
g) supune anual aprobării adunării generale a actionarilor, în 90 de
zile de la încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea societătii comerciale, situatia financiară anuală si contul de
profit si pierdere pe anul precedent, proiectul programului de activitate si
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale societătii comerciale pe anul
următor;
h) pune la dispozitie comisiei de cenzori, cu o lună înainte de ziua
stabilită pentru sedinta adunării generale a actionarilor, situatia financiară
anuală precedentă cu contul de profit si pierdere, însotit de raportul
consiliului de administratie, precum si documentele justificative;
i) rezolvă orice alte probleme hotărâte de adunarea generală a
actionarilor sau prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Art. 47. - (1) Gestiunea societătii comerciale este controlată de 3
cenzori si de 3 cenzori supleanti.
(2) Cenzorii se aleg de la început de adunarea generală a actionarilor
prin contractul de societate. Revocarea lor se face de adunarea generală a
actionarilor cu votul cerut la adunările generale extraordinare.
(3) Durata mandatului cenzorilor este de 3 ani, acestia putând fi
realesi.
(4) Cenzorii trebuie să-si exercite personal mandatul, iar cel putin
unul dintre ei trebuie să fie contabil autorizat în conditiile legii sau expert
contabil.
(5) Cenzorii sunt remunerati cu indemnizatie fixă stabilită de adunarea
generală a actionarilor. Cenzorii au obligatia de a depune o garantie egală cu
a treia parte din garantia stabilită pentru administratori conform prevederilor
art. 38 alin. (1), dar nu mai putin de 4 actiuni, în aceleasi conditii
prevăzute de lege pentru administratori.
Art. 48. - (1) Cenzorii au următoarele atributii:
a) să supravegheze gestiunea societătii comerciale, să verifice situatia
financiară anuală si contul de profit si pierdere (să fie legal întocmite si în
concordantă cu registrele, dacă acestea sunt regulat tinute si dacă evaluarea
patrimoniului s-a făcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea situatiei
financiare anuale);
b) să facă în fiecare lună si inopinat inspectii casei si să verifice
existenta titlurilor sau valorilor ce sunt proprietatea societătii comerciale
sau care au fost primite în gaj, cautiune ori depozit;
c) să informeze consiliul de administratie asupra neregulilor constatate
în administratie si asupra încălcării dispozitiilor legale si a prevederilor
prezentului statut, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostintă
adunării generale a actionarilor;
d) să controleze, la încheierea exercitiului financiar, exactitatea
inventarului, a documentelor si a informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societătii comerciale, a situatiei financiare
anuale si a contului de profit si pierdere, prezentând adunării generale a
actionarilor un raport scris;
e) să controleze operatiunile de lichidare a societătii comerciale;
f) să prezinte adunării generale a actionarilor punctul lor de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social;
g) să convoace adunarea generală ordinară sau extraordinară a
actionarilor când n-a fost convocată de consiliul de administratie;
h) să ia parte la adunările generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, putând face să se înscrie în ordinea de zi propunerile pe care le
vor crede necesare;
i) să constate permanent depunerea garantiei din partea
administratorilor;
j) să vegheze ca dispozitiile legii, contractului de societate si/sau
ale prezentului statut să fie îndeplinite de consiliul de administratie.
(2) Atributiile si modul de organizare si functionare a activitătii
cenzorilor se completează cu celelalte dispozitii legale în vigoare în acest
domeniu.
CAPITOLUL IX
Activitatea
Art. 49. - Exercitiul economico-financiar începe la data de 1 ianuarie
si se încheie la data de 31 decembrie a fiecărui an.
Primul exercitiu bugetar începe la data constituirii societătii
comerciale.
Art. 50. - Societatea comercială va tine evidenta contabilă în lei si va
întocmi situatia financiară anuală si contul de profit si pierdere în
conditiile prevăzute de lege.
Art. 51. - (1) În afară de evidentele prevăzute de lege, societatea
comercială trebuie să tină:
a) un registru al actionarilor, în care se vor arăta, după caz, numele,
prenumele, denumirea, domiciliul sau sediul actionarilor cu actiuni nominative,
precum si vărsămintele făcute în contul actiunilor;
b) un registru al sedintelor si deliberărilor adunărilor generale ale
actionarilor;
c) un registru al sedintelor si deliberărilor consiliului de administratie;
d) un registru al sedintelor si deliberărilor comitetului de directie;
e) un registru al deliberărilor si constatărilor făcute de comisia de
cenzori în exercitarea mandatului lor;
f) un registru al obligatiunilor, în care se vor arăta totalul obligatiunilor
emise si al celor rambursate, precum si numele, prenumele, denumirea si
domiciliul sau sediul titularilor, când ele sunt nominative.
(2) Registrele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c) si f) vor fi
tinute prin grija consiliului de administratie, cel prevăzut la lit. d), prin
grija comitetului de directie, iar cel prevăzut la lit. e), prin grija
cenzorilor.
Art. 52. - (1) Profitul societătii comerciale se stabileste prin
situatia financiară anuală aprobată de adunarea generală a actionarilor.
(2) Profitul impozabil se stabileste în conditiile legii. Din profitul
societătii comerciale se va prelua în fiecare an cel putin 5% pentru formarea
fondului de rezervă, până ce acesta va atinge minimum o cincime din capitalul
social. Adunarea generală a actionarilor, la propunerea consiliului de
administratie, poate aproba constituirea si a altor fonduri de consum sau
necesare dezvoltării interne a societătii comerciale.
(3) Din profitul prevăzut în situatia financiară anuală se scad
impozitele si alte cheltuieli legale, rezultând profitul net cuvenit
actionarilor, care se repartizează proportional cu subscriptia de capital.
(4) În cazul înregistrării de pierderi, părtile se obligă să analizeze
cauzele si să ia măsuri de recuperare.
(5) Plata dividendelor se face anual, în functie de rezultatele
obtinute.
Art. 53. - (1) Perioada si normele de amortizare a mijloacelor fixe se
stabilesc avându-se în vedere valoarea de achizitie si cheltuielile necesare
punerii lor în functiune, cu respectarea normelor legale privind amortizarea
imobilizărilor.
(2) Amortizarea mijloacelor fixe, ce se include în costul de productie,
al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de circulatie, se calculează de
la data punerii lor în functiune si se utilizează pentru înlocuirea acestora sau
pentru alte nevoi.
Art. 54. - Încadrarea salariatilor societătii comerciale se face pe baza
contractului individual de muncă. Salarizarea se stabileste de către părti,
prin negociere, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege.
CAPITOLUL X
Modificarea, dizolvarea si lichidarea societătii comerciale
Art. 55. - (1) Schimbarea formei juridice a societătii comerciale va fi
hotărâtă de adunarea generală extraordinară a actionarilor.
(2) Noua societate comercială va îndeplini formalitătile de înregistrare
si publicitate prevăzute de lege la înfiintarea societătilor comerciale.
Art. 56. - Următoarele situatii duc la dizolvarea societătii comerciale:
a) imposibilitatea realizării obiectului social sau realizarea acestuia;
b) pierderea a cel putin jumătate din capitalul social, dacă adunarea
generală a actionarilor nu decide completarea acestuia sau reducerea lui la
suma rămasă;
c) în orice alte situatii prevăzute de lege sau de prezentul statut, pe
baza hotărârii adunării generale a actionarilor.
Art. 57. - (1) Lichidarea se va face de unul sau mai multi lichidatori
numiti de adunarea generală a actionarilor dintre actionari sau alte persoane
fizice ori juridice.
(2) Din momentul intrării în functiune a lichidatorilor, mandatul
administratorilor si directorilor încetează, acestia nemaiputând întreprinde
noi operatiuni în numele societătii comerciale.
(3) Lichidatorii au aceeasi răspundere ca si administratorii.
(4) Lichidatorii îsi îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
(5) Lichidatorii pot apărea în fata instantelor judecătoresti si pot
încheia tranzactii cu creditorii societătii comerciale.
(6) Lichidatorii vor înstiinta creditorii printr-un anunt public,
cerându-le să-si prezinte pretentiile într-o anumită perioadă fixată.
(7) Creditorilor cunoscuti societătii comerciale li se va trimite un
anunt separat, cerându-li-se să-si prezinte pretentiile.
(8) Lichidatorii care efectuează noi operatiuni ce nu sunt necesare
scopului lichidării sunt răspunzători personal si solidar de executarea acestora.
(9) Din sumele rezultate din lichidare vor fi satisfăcuti mai întâi
creditorii privilegiati si apoi ceilalti creditori.
(10) După aceea lichidatorii vor întocmi situatia financiară de
lichidare si vor face propuneri de repartizare între actionari a rezultatelor
financiare ale lichidării, proportional cu cotele de participare la capitalul
social.
(11) Situatia financiară de lichidare, precum si propunerile de
distribuire a mijloacelor rezultate din lichidare vor fi aprobate de adunarea
generală a actionarilor. După aprobarea acestei situatii financiare se
consideră că societatea comercială i-a descărcat pe lichidatori de activitatea
lor.
(12) Pe baza situatiei financiare de lichidare lichidatorii vor întocmi,
în formă autentică, un înscris constatator care va fi înregistrat la registrul
comertului.
CAPITOLUL XI
Dispozitii finale
Art. 58. - Solutionarea litigiilor dintre societatea comercială si
persoanele juridice si fizice, precum si a celor dintre aceasta si salariati se
face potrivit legislatiei în vigoare.
Art. 59. - Încălcarea dispozitiilor din Legea nr. 31/1990, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, atrage sanctionarea
contraventională si penală a administratorilor sau actionarilor vinovati,
potrivit legii.
Art. 60. - (1) Evidenta actionarilor societătii comerciale va fi tinută
de Registrul Român al Actionarilor Bucuresti, iar actiunile vor fi
tranzactionate pe piata RASDAQ.
(2) Societatea comercială, cu aprobarea adunării generale a
actionarilor, poate schimba optiunea initială privind alegerea pietei
organizate si a registrului independent privat autorizat.
Art. 61. - Prevederile prezentului statut se completează cu dispozitiile
Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale
Codului comercial si ale altor acte normative în vigoare.
privind
organizarea si functionarea Centrului National de Pregătire în Statistică
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Centrul National de Pregătire în Statistică, denumit în
continuare centru, este institutie publică cu personalitate juridică,
finantată integral din venituri proprii, aflat în subordinea Institutului
National de Statistică.
(2) Sediul Centrului National de Pregătire în Statistică este în
municipiul Bucuresti, Bd. Libertătii nr. 16, sectorul 5, în spatiul în
suprafată de 236 m2 din
imobilul proprietate publică a statului, având datele de identificare prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Suprafata de 236 m2 prevăzută la alin. (2) se transmite din administrarea
Institutului National de Statistică în administrarea Centrului National de
Pregătire în Statistică. Predarea-preluarea acestui spatiu se face pe bază de
protocol încheiat între institutiile interesate.
Art. 2. - Obiectul de activitate al centrului îl constituie:
a) formarea profesională continuă prin sistemul educational a personalului
din serviciile de statistică oficială în domeniile statisticii, demografiei,
economiei, econometriei, sociologiei cantitative si tehnologiei informatiei;
b) promovarea culturii statistice în sistemul administratiei publice
centrale si locale, în companii si societăti nationale, regii autonome,
societăti comerciale, persoane juridice de drept public sau privat;
c) formarea profesională continuă a functionarilor publici debutanti din
serviciile de statistică oficială;
d) efectuarea contra plată, pe bază de contract, de activităti de
documentare, cercetare, instruire, asistentă tehnică sau consultantă pe
obiectivul specific de activităti, la cererea institutiilor sau persoanelor
fizice interesate.
Art. 3. - La elaborarea si realizarea programelor de pregătire si
perfectionare profesională, precum si la stabilirea categoriilor de personal
care participă la aceste programe centrul colaborează cu unitătile de profil
din ministere si institutii publice sau private interesate.
Art. 4. - Eliberarea diplomelor educationale si a certificatelor de
absolvire se face în conditiile prevăzute de legislatia în vigoare.
Art. 5. - (1) Centrul este condus de un director, asistat de un director
adjunct, numiti prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistică,
în conditiile legii.
(2) Directorul îndeplineste următoarele atributii principale:
a) aprobă programul, tematica si structura obligatorie a cursurilor de
formare ale centrului;
b) asigură conducerea curentă a activitătii centrului;
c) răspunde de disciplina generală si de punerea în practică a
orientărilor Institutului National de Statistică în domeniul formării
profesionale continue;
d) organizează aducerea la îndeplinire a prevederilor, ordinelor si
instructiunilor care privesc activitatea centrului, emise de presedintele
Institutului National de Statistică;
e) coordonează activitatea de recrutare si angajare a personalului
centrului, potrivit dispozitiilor legale, de regulă dintre specialistii în
domeniile prevăzute la art. 2;
f) întocmeste bugetul de venituri si cheltuieli, care se supune spre
aprobare presedintelui Institutului National de Statistică;
g) reprezintă centrul în raport cu Institutul National de Statistică, cu
ministerele si cu celelalte organe ale administratiei publice;
h) îndeplineste orice alte atributii stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare al centrului;
i) participă la sedintele Colegiului Institutului National de Statistică
atunci când se discută probleme ce au legătură cu activitatea centrului.
(3) Directorul adjunct asigură punerea în practică a programelor de
pregătire si aplicarea tuturor reglementărilor referitoare la formarea
profesională continuă. Directorul adjunct îndeplineste si alte atributii
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al centrului.
Art. 6. - (1) Coordonarea activitătii didactice si metodologice a
centrului este asigurată de consiliul de coordonare format din 5 membri, după
cum urmează:
a) secretarul general al Institutului National de Statistică;
b) directorul general
al Directiei generale politici resurse umane si formare profesională din cadrul
Institutului National de Statistică;
c) un cadru universitar din domenii de specialitate, desemnat de
ministrul educatiei si cercetării;
d) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale,
desemnat de ministrul muncii si solidaritătii sociale;
e) directorul centrului.
(2) Membrii consiliului de coordonare sunt numiti prin ordin al
presedintelui Institutului National de Statistică. Mandatul acestora este de 3
ani, cu posibilitatea reînnoirii pentru o perioadă de încă 3 ani.
(3) Consiliul de coordonare se întruneste trimestrial în sedinte
ordinare si, ori de câte ori este nevoie, în sedinte extraordinare.
Sedintele sunt prezidate de secretarul general al Institutului National
de Statistică.
(4) Consiliul de coordonare are următoarele atributii principale:
a) analizează si propune Colegiului Institutului National de Statistică
spre avizare tematica si structura obligatorie ale programelor de formare ale
centrului;
b) analizează si propune spre avizare Colegiului Institutului National
de Statistică tematica anuală de pregătire;
c) evaluează anual, din punct de vedere stiintific si metodologic,
activitatea centrului si analizează propunerile de dezvoltare în perspectivă;
d) stabileste conditiile de evaluare specifice domeniului său de
activitate si colaborează cu institutiile abilitate prin lege, în vederea
certificării formării profesionale;
e) îndeplineste orice alte atributii stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare al centrului.
(5) Mandatele membrilor consiliului de coordonare încetează înainte de
termen în următoarele situatii:
a) demisie;
b) deces;
c) în cazul încetării sau suspendării calitătilor în virtutea cărora au
devenit membri ai consiliului de coordonare.
(6) În cazul în care intervine una dintre situatiile prevăzute la alin.
(5), presedintele Institutului National de Statistică numeste un nou membru, cu
respectarea prevederilor alin. (1) si (2).
Art. 7. - (1) Membrii consiliului de coordonare prevăzuti la art. 6
alin. (1) lit. c) si d) au dreptul, pentru participarea la sedinte ordinare, în
cazul în care acestea au loc în afara orelor de program, la o indemnizatie de
sedintă în cuantum de maximum 20% din salariul brut al directorului centrului.
(2) Fondurile necesare pentru acoperirea indemnizatiilor prevăzute la
alin. (1) se prevăd în bugetele proprii anuale ale centrului.
Art. 8. - (1) Numărul de posturi necesar, structura organizatorică si
statul de functii ale centrului se aprobă prin ordin al presedintelui
Institutului National de Statistică.
(2) Atributiile si sarcinile centrului se stabilesc prin regulament
propriu de organizare si functionare si se aprobă prin ordin al presedintelui
Institutului National de Statistică.
(3) Personalul centrului este angajat prin concurs, potrivit
prevederilor legale în vigoare.
(4) Salarizarea personalului centrului se face potrivit dispozitiilor
legale în vigoare pentru institutiile publice finantate integral din venituri
proprii.
Art. 9. - (1) Centrul organizează programe de formare profesională
continuă cu o durată cuprinsă între 3 si 120 de zile.
(2) Programele de formare profesională continuă se organizează la sediul
centrului sau la sediile directiilor teritoriale de statistică.
(3) Personalul care participă la programele de formare profesională
continuă se consideră delegat în interesul serviciului, beneficiind de
drepturile prevăzute de lege în acest sens.
(4) Personalul Institutului National de Statistică participă annual la
programele specifice de pregătire profesională, în baza unui contract încheiat
cu centrul, finantarea făcându-se din bugetul propriu destinat pregătirii
profesionale.
Art. 10. - (1) Cheltuielile curente si de capital ale centrului se
asigură integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii ale centrului provin din: executarea unor
contracte de instruire, cercetare, asistentă sau consultantă de specialitate,
venituri obtinute prin sponsorizări, donatii, asistentă financiar-tehnică a
unor organisme europene ori internationale, precum si din alte surse stabilite
în conditiile legii.
(3) Disponibilitătile rămase neutilizate la sfârsitul anului se
reportează în anul următor cu aceeasi destinatie.
Art. 11. - (1) Pe durata functionării centrului acesta va beneficia de
posesia si folosinta spatiului în care îsi desfăsoară activitatea, urmând să
suporte, în functie de suprafata detinută, cota-parte din totalul cheltuielilor
de întretinere, reparare, consolidare a acestuia, pe bază de protocol încheiat
între Institutul National de Statistică si centru.
(2) Protocolul prevăzut la alin. (1) se încheie în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, în baza situatiei
contabile existente la data de 31 martie 2003.
Art. 12. - Prevederile prezentei hotărâri intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
p. Presedintele Institutului National de Statistică,
Daniela Elena Stefănescu
Bucuresti, 13 martie
2003.
Nr. 295.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a părtii din imobilul proprietate publică a statului, care se dă în
administrarea Centrului National de Pregătire în Statistică
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Modul de preluare a imobilului |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Bucuresti, Bd. Libertătii nr. 16, sectorul 5 |
Administrare |
Suprafata = 236 m2 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind
concursul public de oferte nr. 34/2003 pentru concesionarea unor activităti
miniere de explorare
Având în vedere:
- solicitările persoanelor juridice pentru concesionarea unor activităti
miniere de explorare, adresate Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale;
- prevederile art. 9 si 40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- prevederile art. 6-17 din Normele pentru aplicarea Legii minelor nr.
61/1998, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 639/1998, în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Agentia Natională pentru Resurse Minerale, cu sediul în
Bucuresti, str. Mendeleev nr. 36-38, sectorul 1, telefon: +(40) 21-313 22 04,
+(40)21-212 54 45-49, fax: +(40)21-210 74 40, oferă în vederea concesionării
activitătilor miniere de explorare, în conditiile Legii minelor nr. 61/1998,
Hotărârii Guvernului nr. 639/1998 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea
Legii minelor nr. 61/1998 si ale Hotărârii Guvernului nr. 14/1999 privind
aprobarea, la cererea asociatiilor salariatilor disponibilizati, a continuării
activitătii la unele mine trecute în conservare, perimetrele de explorare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Durata concesionării activitătilor miniere de explorare din
perimetrele de explorare stabilite conform art. 1 este de maximum 5 ani, cu
drept de prelungire pentru cel mult 3 ani, cu reducerea corespunzătoare a
mărimii perimetrului, si drept de preemtiune la obtinerea licentei de
exploatare.
Art. 3. - În scopul întocmirii ofertelor Agentia Natională pentru
Resurse Minerale asigură accesul la datele specifice, în baza unui acord de
confidentialitate, pentru utilizarea datelor si informatiilor geologice, cu
plata tarifelor pentru consultare, în conditiile legii.
Art. 4. - Ofertele pentru concesionarea activitătilor miniere de
explorare se depun la Agentia Natională pentru Resurse Minerale în termen de 60
de zile calendaristice de la publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a prezentului ordin.
Art. 5. - Conditiile de participare, continutul ofertelor si modul de
evaluare a acestora sunt reglementate prin Procedura de selectare a ofertelor
privind concursul public nr. 34/2003 pentru concesionarea unor activităti
miniere de explorare pentru ape subterane si solide, care se oferă gratuit, la
cerere, de către Agentia Natională pentru Resurse Minerale.
Art. 6. - Ofertantii rămân angajati prin termenii ofertelor lor pentru
toată durata de valabilitate a licentei solicitate.
Art. 7. - Deschiderea ofertelor va avea loc în sedintă publică, la
sediul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
Data si ora sedintei publice de deschidere a plicurilor se anuntă la
depunerea ofertelor. Nerespectarea continutului plicurilor, stabilit prin
Procedura de selectare a ofertelor privind concursul public nr. 34/2003 pentru
concesionarea unor activităti miniere de explorare pentru ape subterane si
solide, sau a coordonatelor perimetrului oferit determină descalificarea
ofertantului.
Art. 8. - Agentia Natională pentru Resurse Minerale va analiza ofertele
în maximum 30 de zile si va comunica rezultatul evaluării tuturor ofertantilor.
Art. 9. - (1) În termen de 10 zile calendaristice de la primirea
comunicării de respingere a ofertelor, la solicitarea, în scris, a ofertantilor
respinsi, Agentia Natională pentru Resurse Minerale va transmite o copie de pe
procesul-verbal de evaluare a ofertelor.
(2) În termen de 5 zile calendaristice de la primirea copiei de pe
procesul-verbal de evaluare a ofertelor, ofertantii pot depune la sediul
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale contestatii cu privire la modul în
care au fost respectate dispozitiile legale care reglementează concesionarea
prin concurs de oferte publice.
(3) În termen de 10 zile calendaristice de la primirea contestatiei,
Agentia Natională pentru Resurse Minerale este obligată să solutioneze
contestatia si să comunice răspunsul său contestatarului.
Art. 10. - Negocierea licentelor de explorare cu câstigătorii
concursului începe după finalizarea contestatiilor si durează 30 de zile.
Art. 11. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 20 martie
2003.
Nr. 44.
ANEXĂ
LISTA
perimetrelor miniere de explorare R 34/2003
Nr. crt. |
Denumirea perimetrului |
Localizarea perimetrului (judetul) |
Suprafata (km2) |
Coordonate Stereo’70 |
Resurse minerale |
|
X |
Y |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Vedere-Cetătuia |
Harghita |
10,001 |
528.056 528.165 525.644 525.543 |
566.271 570.218 570.275 566.278 |
apă minerală |
2. |
Dealul Cetătii |
Harghita |
10,083 |
540.250 540.250 538.715 537.368 537.323 |
556.800 559.389 561.196 559.330 556.800 |
apă minerală |
3. |
Pischia |
Timis |
10,004 |
500.354 500.204 499.205 499.255 498.256 498.206 497.207 497.157 496.158 496.258 498.356 |
214.954 217.951 217.900 216.900 216.850 217.850 217.800 218.800 218.749 216.751 214.853 |
apă minerală |
4. |
Buda |
Bacău |
10,000 |
577.000 577.000 576.000 576.000 574.000 574.000 |
629.000 631.000 631.000 633.000 633.000 629.000 |
tuf |
5. |
Carasova Vest |
Caras-Severin |
11,775 |
415.300 415.280 418.200 418.340 |
250.300 254.150 254.300 250.250 |
calcar |
6. |
Ciocmani |
Sălaj |
10,000 |
645.000 645.000 641.000 641.000 |
371.700 374.200 374.200 371.700 |
gips, alabastru |
7. |
Dumbrava-Macău |
Cluj |
19,623 |
592.650 592.650 595.250 595.250 594.880 594.880 |
363.000 370.770 370.770 363.740 363.340 363.340 |
gips |
8. |
Valea Mare- Budureasa |
Bihor |
10,00 |
579.000 579.000 577.000 577.000 |
311.000 316.000 316.000 311.000 |
calcar cu brucit |
9. |
Traian |
Tulcea |
10,001 |
403.185 403.185 398.409 398.409 |
753.748 755.842 755.842 753.748 |
calcare,
conglomerate, granite |
10. |
Mâsca |
Bihor |
10,00 |
616.370 616.370 613.550 613.550 |
315.500 319.046 319.046 315.500 |
calcar, nisipuri,
argile |
11. |
Găvanele |
Buzău |
10,500 |
437.250 437.250 434.250 434.250 |
612.000 615.500 615.500 612.000 |
ape minerale |