MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 212
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 1 aprilie 2003
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
118. - Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale
de Reglementare în Comunicatii privind procedura de autorizare a furnizorilor
de servicii postale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ
DE REGLEMENTARE ÎN COMUNICATII
privind
procedura de autorizare a furnizorilor de servicii postale
În temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) si (5) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a
comunicatiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002,
precum si ale art. 15 alin. (4) si ale art. 16 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 642/2002,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii emite prezenta
decizie.
Art. 1. - Prezenta decizie reglementează procedura de autorizare a
furnizorilor de servicii postale prin acordarea dreptului de a furniza servicii
postale pe baza regimului de autorizare generală sau a licentei individuale,
astfel cum acestea sunt definite în Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile postale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
642/2002, denumită în continuare Ordonanta privind serviciile postale.
Art. 2. - Pot fi autorizati pentru furnizarea serviciilor postale numai
comerciantii persoane juridice care au inclusă în obiectul de activitate
prestarea unor asemenea servicii.
Art. 3. - (1) Regimul de autorizare generală este regimul juridic care
permite furnizarea de servicii postale care nu sunt incluse în sfera
serviciului universal fără obtinerea unei decizii explicite din partea
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii, denumită în continuare ANRC.
(2) Drepturile si obligatiile persoanelor care furnizează servicii
postale pe baza regimului de autorizare generală sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) Orice comerciant persoană juridică ce intentionează să
furnizeze servicii postale pe baza regimului de autorizare generală este
obligat să transmită ANRC, la sediul central sau la oficiul teritorial în a
cărui rază îsi are sediul, o notificare cu privire la această intentie.
(2) Notificarea se realizează în mod obligatoriu prin completarea
formularului-tip prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Formularul-tip al notificării se poate obtine de la sediul central,
de la orice oficiu teritorial al ANRC sau de pe pagina de Internet a ANRC.
(4) Notificarea se depune împreună cu celelalte documente necesare,
personal de către reprezentantul solicitantului, sub luare de semnătură, sau
prin serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.
(5) Dreptul de a furniza servicii postale pe baza regimului de
autorizare generală se naste la data înregistrării solicitantului în Registrul
public al furnizorilor de servicii postale, dar nu mai târziu de 45 de zile de
la data primirii notificării de către ANRC.
(6) În termenul prevăzut la alin. (5) ANRC va înregistra solicitantul în
Registrul public al furnizorilor de servicii postale sau va emite o decizie de
neacordare a dreptului de a furniza servicii postale pe baza regimului de
autorizare generală.
(7) În cazul în care solicitantului îi sunt cerute de către ANRC
documente, informatii suplimentare sau clarificări, termenul prevăzut la alin.
(5) se suspendă până la primirea acestora.
(8) În cazul în care solicitantul nu a depus documentele, informatiile
suplimentare sau clarificările în termenul indicat, ANRC va emite o decizie de
neacordare a dreptului de a furniza servicii postale în baza regimului de
autorizare generală.
(9) Dreptul de a furniza servicii postale pe baza regimului de
autorizare generală se constată printr-un certificat-tip emis de ANRC la
cererea solicitantului.
(10) Certificatul-tip este prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 5. - (1) Licenta individuală se acordă de către ANRC pe o perioadă
de 10 ani comerciantilor persoane juridice care intentionează să furnizeze
servicii postale incluse în sfera serviciului universal, conferind acestora
drepturi si obligatii specifice, suplimentare fată de cele conferite prin regimul
de autorizare generală.
(2) În vederea obtinerii licentei individuale, orice comerciant persoană
juridică ce intentionează să furnizeze servicii postale din sfera serviciului
universal va transmite ANRC, la sediul central sau la oficiul teritorial în a cărui
rază îsi are sediul, o cerere de acordare a licentei individuale, conform
formatului-tip prevăzut în anexa nr. 4.
(3) Cererea de acordare a licentei individuale se poate obtine de la
sediul central, de la orice oficiu teritorial al ANRC sau de pe pagina de
Internet a ANRC.
(4) Cererea de acordare a licentei individuale se depune împreună cu
celelalte documente necesare, personal de către reprezentantul solicitantului,
sub luare de semnătură, sau prin serviciul de trimitere recomandată cu
confirmare de primire.
(5) În licenta individuală sunt incluse obligatii specifice, care pot
privi:
a) furnizarea unor servicii din sfera serviciului universal;
b) calitatea, disponibilitatea si modul de prestare a serviciilor
furnizate pe baza licentei;
c) respectarea drepturilor rezervate furnizorilor de serviciu universal,
în conformitate cu prevederile cap. IV din Ordonanta privind serviciile
postale;
d) eventualele contributii datorate de titular în temeiul unui mecanism
de compensare a costurilor implicate de furnizarea serviciilor postale din
sfera serviciului universal.
(6) Termenul de acordare a licentei individuale sau de comunicare a
deciziei de respingere a cererii de acordare a acesteia este de 90 de zile de
la data înregistrării cererii.
(7) În cazul în care solicitantului îi sunt cerute de către ANRC
documente, informatii suplimentare sau clarificări, termenul prevăzut la alin.
(6) se suspendă până la primirea acestora.
(8) În cazul în care solicitantul nu a depus documentele, informatiile
suplimentare sau clarificările în termenul indicat, ANRC va emite o decizie de
neacordare a licentei individuale.
(9) Licenta individuală are efect constitutiv; dreptul de a furniza
serviciile postale prevăzute în cuprinsul licentei individuale se naste la data
emiterii acesteia de către ANRC.
Art. 6. - În vederea autorizării, pe baza regimului de autorizare
generală sau a licentei individuale, persoanele juridice solicitante vor
prezenta următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare în registrul comertului si certificatul
de înregistrare fiscală sau, după caz, codul unic de înregistrare, în copie;
b) actul constitutiv, cu toate modificările si completările ulterioare,
însotite de certificate de înscriere de mentiuni, în copie;
c) mecanismul de solutionare a reclamatiilor venite din partea
utilizatorilor;
d) angajamentul de a respecta cerintele esentiale definite în Ordonanta
privind serviciile postale, precum si prevederile legale care reglementează
aceste cerinte esentiale;
e) lista cu toate punctele de acces în reteaua postală;
f) lista cu toate judetele pe aria cărora intentionează să furnizeze
serviciile postale pentru care solicită autorizarea.
Art. 7. - (1) În vederea furnizării serviciilor postale în conditii care
să asigure satisfacerea necesitătilor utilizatorilor, furnizorii sunt obligati
să respecte cerintele esentiale prevăzute la art. 2 lit. v) din Ordonanta
privind serviciile postale, precum si prevederile legale care reglementează
aceste cerinte.
(2) Furnizorii de servicii postale sunt obligati în special:
a) să asigure secretul trimiterilor postale în conditiile legii;
b) să asigure securitatea retelei postale în ceea ce priveste
transportul bunurilor periculoase, prin respectarea dispozitiilor privind
transportul acestor bunuri, cuprinse în Ordonanta Guvernului nr. 19/1997
privind transporturile, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, în Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian,
republicată, în Ordonanta Guvernului nr. 41/1997 privind aprobarea
Regulamentului de transport pe căile ferate din România, în Ordonanta
Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 412/2002, în Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
105/2000, cu modificările si completările ulterioare, în Ordonanta Guvernului
nr. 48/1999 privind transportul rutier al mărfurilor periculoase, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 122/2002, si în Ordonanta Guvernului nr.
49/1999 privind transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 788/2001;
c) să respecte dispozitiile privind protectia datelor cu caracter
personal si a vietii private, cuprinse în Legea nr. 677/2001 pentru protectia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date, în legislatia secundară emisă pe baza acesteia,
precum si în celelalte acte normative care contin prevederi referitoare la
protectia datelor cu caracter personal si a vietii private;
d) să respecte dispozitiile privind protectia mediului, cuprinse în
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, în legislatia secundară emisă pe baza acesteia, precum
si în celelalte acte normative care contin prevederi referitoare la protectia
mediului;
e) să respecte dispozitiile privind amenajarea teritoriului si
urbanismul, cuprinse în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, în legislatia secundară emisă pe baza acesteia, precum si în
celelalte acte normative care contin prevederi referitoare la amenajarea
teritoriului si la urbanism.
Art. 8. - Nerespectarea obligatiilor prevăzute la art. 7 poate fi
sanctionată de ANRC, în functie de gravitatea acesteia, cu retragerea dreptului
de a furniza servicii postale pe baza regimului de autorizare generală sau a
licentei individuale.
Art. 9. - (1) În afara obligatiilor prevăzute la art. 7, furnizorii de
servicii postale incluse în sfera serviciului universal au si anumite obligatii
specifice prevăzute în licentă.
(2) Nerespectarea obligatiilor prevăzute la alin. (1) poate fi
sanctionată de ANRC, în functie de gravitatea acesteia, cu retragerea dreptului
de a furniza servicii postale pe baza licentei individuale.
Art. 10. - Furnizorii de servicii postale sunt obligati să afiseze la
sediul acestora si la fiecare punct de lucru mecanismul de solutionare a
reclamatiilor.
Art. 11. - (1) ANRC întocmeste si actualizează Registrul public al
furnizorilor de servicii postale.
(2) În Registrul public al furnizorilor de servicii postale sunt
înscrise următoarele informatii:
a) tipul de autorizare;
b) numărul de ordine atribuit furnizorului autorizat;
c) datele de identificare a furnizorului;
d) numărul de înmatriculare în registrul comertului si codul fiscal sau
codul unic de înregistrare;
e) zona geografică pentru care este valabilă autorizarea (judet/judete);
f) serviciul/serviciile postal/postale pentru care furnizorul a fost
autorizat;
g) data nasterii dreptului de a furniza serviciul/serviciile
postal/postale pentru care furnizorul a fost autorizat;
h) mentiuni privind suspendarea sau încetarea dreptului de a furniza
servicii postale, precum si motivul acestora.
(3) Registrul public al furnizorilor de servicii postale este disponibil
pe pagina de Internet a ANRC.
Art. 12. - (1) Furnizorii de servicii postale au obligatia de a comunica
ANRC orice modificări ale datelor înscrise în Registrul public al furnizorilor
de servicii postale, în termen de 30 de zile de la data aparitiei acestora, în
vederea actualizării înscrierii lor în registru.
(2) Cererea de înscriere a modificărilor prevăzute la alin. (1) are
forma si continutul prevăzute în anexa nr. 5 si va fi însotită de documentele
care atestă modificările.
(3) În cazul în care cererea de înscriere a modificărilor este
incompletă ori se consideră că acest lucru este necesar în raport cu obiectul
cererii sau cu datele si informatiile prezentate de solicitant, ANRC poate cere
solicitantului documente, informatii suplimentare sau clarificări, acordându-i
acestuia un termen de cel putin 15 zile pentru depunerea actelor, informatiilor
sau clarificărilor cerute. În acest caz termenul prevăzut la alin. (5) se
suspendă până la primirea acestora.
(4) Cererea de înscriere a modificărilor în Registrul public al
furnizorilor de servicii postale se poate obtine de la sediul central, de la
orice oficiu teritorial al ANRC sau de pe pagina de Internet a ANRC si se
depune împreună cu celelalte documente necesare la sediul central sau la
oficiul teritorial al ANRC în a cărui rază îsi are sediul furnizorul, personal
de către reprezentantul solicitantului, sub luare de semnătură, sau prin
serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.
(5) Actualizarea înregistrărilor în Registrul public al furnizorilor de
servicii postale se realizează în termen de 30 de zile de la înregistrarea
cererii de înscriere a modificărilor.
(6) La cererea furnizorului, ANRC va emite în termenul mentionat la
alin. (5) un nou certificat-tip sau o nouă licentă individuală, după caz, care
constată sau conferă dreptul de a furniza servicii postale în noile conditii si
revocă înscrisul corespunzător emis anterior. Data prevăzută în licenta
individuală anterioară se mentine.
(7) Procedura prevăzută de prezentul articol nu se aplică în cazul în
care furnizorul de servicii postale pe baza regimului de autorizare generală
intentionează să furnizeze servicii incluse în sfera serviciului universal,
precum si în cazul în care titularul licentei individuale doreste să furnizeze
servicii postale pe baza regimului de autorizare generală. În aceste cazuri
este necesară depunerea unei notificări sau a unei cereri de acordare a
licentei individuale, după caz.
Art. 13. - Furnizorii de servicii postale sunt obligati să comunice ANRC
modificările intervenite în ceea ce priveste mecanismul de solutionare a
reclamatiilor, în termen de 30 de zile de la aparitia acestora.
Art. 14. - (1) În cazul nerespectării prevederilor art. 12 si 13 de
către furnizorul de servicii postale, precum si în cazul încălcării altor
reglementări legale în vigoare sau a obligatiilor asumate de către acesta, ANRC
poate emite o decizie de suspendare, pe o perioadă determinată, a dreptului de
a furniza servicii postale.
(2) Suspendarea se înscrie de către ANRC în Registrul public al
furnizorilor de servicii postale în termen de 30 de zile de la data emiterii
deciziei.
Art. 15. - (1) Dreptul de a furniza servicii postale încetează în
următoarele cazuri:
a) dizolvarea titularului;
b) emiterea de către ANRC a unei decizii de retragere a acestui drept;
c) renuntarea din partea titularului;
d) expirarea termenului, în cazul licentei individuale.
(2) ANRC poate emite o decizie de retragere a dreptului de a furniza
servicii postale în cazul unor încălcări grave si repetate de către furnizorul
de servicii postale ale reglementărilor legale în vigoare sau ale obligatiilor
asumate.
(3) Renuntarea la dreptul de a furniza servicii postale pe baza
regimului de autorizare generală sau a licentei individuale produce efecte de
la data comunicării acestui fapt către ANRC.
(4) Încetarea dreptului de a furniza servicii postale se înscrie de
către ANRC în Registrul public al furnizorilor de servicii postale în termen de
30 de zile de la intervenirea acestui eveniment.
Art. 16. - (1) Decizia de neacordare a dreptului de a furniza servicii
postale pe baza regimului de autorizare generală sau a licentei individuale
trebuie motivată si se comunică solicitantului în termen de 45 de zile,
respectiv 90 de zile, putând fi contestată în conformitate cu Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
(2) Decizia de suspendare sau de retragere a dreptului de a furniza
servicii postale trebuie motivată si se comunică furnizorului de servicii
postale în termen de 30 de zile, putând fi contestată în conformitate cu Legea
nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
Art. 17. - În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
decizii, furnizorii de servicii postale autorizati înaintea acestei date sunt
obligati să transmită ANRC notificarea sau cererea de acordare a licentei
individuale, în functie de serviciile postale pe care intentionează să le
furnizeze în continuare, în vederea uniformizării Registrului public al
furnizorilor de servicii postale.
Art. 18. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 19. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii,
Ion Smeeianu
Bucuresti, 19 martie
2003.
Nr. 118.
REGIMUL
de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor postale
1. Dispozitii generale
1.1. Regimul de
autorizare generală stabileste conditiile în care comerciantii persoane
juridice îsi pot exercita dreptul de a furniza servicii postale care nu sunt
incluse în sfera serviciului universal, pentru o perioadă nedeterminată.
1.2. - 1.2.1. Interpretarea termenilor utilizati în prezenta anexă se va
realiza în concordantă cu definitiile prevăzute în Ordonanta privind serviciile
postale.
1.2.2. În întelesul prezentei anexe, următorii termeni se definesc
astfel:
a) distribuire - procesul care începe cu sortarea trimiterilor
postale si se încheie cu predarea/depunerea acestora la destinatar.
Predarea/depunerea trimiterii postale se efectuează la: sediul/locuinta
persoanei căreia îi este adresată, aflat/aflată în interiorul vetrei
localitătii; la orice cutie sau recipient în care ocupantul locuintei/sediului a
fost de acord să îi fie distribuite trimiterile postale care îi sunt adresate;
sau către persoana autorizată să primească trimiterea postală;
b) furnizor de servicii postale - persoana juridică autorizată
care prestează servicii postale;
c) furnizor de servicii postale incluse în sfera serviciului
universal - persoana juridică autorizată pe bază de licentă individuală să
presteze servicii postale din sfera serviciului universal; d) furnizor de
serviciu universal - furnizor de servicii postale desemnat în acest sens
prin decizie a presedintelui ANRC;
e) prezentarea trimiterii postale - operatiunea de introducere în
reteaua postală a unei trimiteri postale, prin prezentarea acesteia de către
expeditor la un punct de acces al retelei în cauză;
f) serviciul postal prioritar - serviciul postal cel mai rapid
prevăzut în oferta de prestatii a furnizorului de serviciu universal, al cărui
tarif este considerat baza de referintă pentru serviciile sale rezervate;
g) serviciul postal standard - serviciul postal prevăzut în
oferta de prestatii a furnizorului de servicii postale, în conditiile în care
expeditorul unei trimiteri postale nu solicită nici un tratament special pentru
aceasta, cum ar fi: înregistrarea ca recomandată, asigurarea valorii sau alte
valori adăugate;
h) trimitere de corespondentă standard - trimitere postală sub
formă de:
plicuri dreptunghiulare sau cărti postale/cartoane adresate,
dreptunghiulare, dintr-o singură bucată, având următoarele limite de dimensiuni
si greutate: dimensiuni minime 90 x 140 mm, cu o tolerantă de 2 mm; dimensiuni
maxime 120 x 235 mm, cu o tolerantă de 2 mm; greutate maximă 20 g; grosime
maximă 5 mm; categoria “corespondentă standard” este categoria postală de
referintă pentru stabilirea drepturilor rezervate ale furnizorului de serviciu
universal desemnat;
i) tarif de referintă - tariful corespunzător serviciului postal
prioritar privind trimiterile de corespondentă cu limita maximă de greutate 350
g din sfera serviciului rezervat;
j) serviciul de curierat - activitate care constă în colectarea,
sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor de
corespondentă, a imprimatelor (cărti, cataloage, ziare, periodice etc.) si a
coletelor postale continând bunuri cu sau fără valoare comercială;
k) servicii postale Express - servicii postale care includ cel
putin următoarele trei valori adăugate: colectarea trimiterilor postale de la o
adresă desemnată de către expeditor, garantarea timpului de distribuire si
monitorizarea electronică a trimiterilor pe parcursul transportului către
destinatar;
l) servicii cu valoare adăugată - servicii postale ale căror
caracteristici răspund unor cerinte speciale ale utilizatorilor. Asemenea
caracteristici sunt, de exemplu: colectarea trimiterilor de la o adresă
desemnată de către expeditor, livrarea trimiterii postale, pe bază de
semnătură, personal destinatarului sau reprezentantului autorizat al acestuia,
livrarea la o dată si o oră anume stabilite, garantarea livrării la o dată si o
oră anume stabilite, încercări multiple de livrare, livrarea potrivit
prioritătii sau ordinii specificate de expeditor, confirmarea către expeditor a
efectuării livrării, posibilitatea de schimbare a destinatiei sau a
destinatarului în timpul transportului sau, dacă livrarea la destinatia
initială nu este posibilă, monitorizarea electronică a traseului trimiterii
postale pe toată durata transportului si altele asemenea. În sensul prezentei
definitii, nu constituie caracteristici suplimentare livrarea accelerată
(prioritate în prelucrare si transport) a trimiterii postale ori transmiterea
sau primirea continutului unei trimiteri postale prin mijloace electronice
către/de către un furnizor de servicii postale în vederea sortării, tipăririi
sau pregătirii trimiterii postale;
m) drepturi rezervate - drepturi rezervate prin lege unui
furnizor de serviciu universal;
n) publicitate prin postă - trimiteri postale depuse în număr
minim de 1.000 de bucăti în acelasi punct de acces, de către acelasi expeditor,
prin aceeasi expeditie, constând exclusiv în materiale de reclamă, marketing
sau publicitate, care contin mesaje identice, cu exceptia numelui, adresei si a
numărului de identificare ale destinatarului, precum si a altor modificări care
nu alterează natura mesajului. Pe fata trimiterii postale care contine
publicitate prin postă trebuie să fie inscriptionată mentiunea “Publicitate”.
Nu constituie publicitate prin postă chitantele, facturile, situatiile
financiare si alte mesaje având un continut diferit, precum si trimiterile care
contin, în afară de publicitate prin postă, si alte bunuri în acelasi ambalaj.
Trimiterile postale având mentiunea “Publicitate” nu sunt considerate trimiteri
de corespondentă si nu pot face obiectul dreptului rezervat unui furnizor de
serviciu universal desemnat de ANRC în acest sens;
o) servicii financiar-postale - ansamblul de servicii de
încasări, de plăti si transferuri de fonduri efectuate de furnizorii de
servicii postale prin intermediul retelei postale publice, asa cum sunt
reglementate prin actele Uniunii Postale Universale.
1.3. Serviciile postale ce intră sub incidenta regimului de autorizare
generală sunt:
1.3.1. Servicii postale fără valoare adăugată:
a) servicii de postă natională (cod CAEN: 6411) - cu limite de greutate
a trimiterilor postale interne si internationale de 10-50 kg;
b) servicii de curierat (cod CAEN: 6412) - cu limite de greutate a
trimiterilor postale interne si internationale de 10-50 kg;
c) servicii financiar-postale (cod CAEN: 6512);
d) servicii de publicitate prin postă.
1.3.2. Servicii postale cu valoare adăugată:
a) servicii de postă natională (cod CAEN: 6411):
- a1) cu limită maximă de greutate a trimiterilor postale de 50 kg;
- a2) servicii Express;
b) servicii de curierat (cod CAEN: 6412):
- b1) cu limită maximă de greutate a trimiterilor postale de 50 kg;
- b2) servicii Express;
c) servicii financiar-postale (cod CAEN: 6512);
d) servicii de publicitate prin postă.
2. Drepturile furnizorului de servicii postale
2.1. Furnizorul de servicii postale are dreptul să-si pună reteaua
postală la dispozitie, pe bază contractuală, numai unui tert autorizat de ANRC
să furnizeze servicii postale.
2.2. Furnizorul de servicii postale are dreptul să-si utilizeze reteaua
pentru a presta si alte servicii care nu intră sub incidenta regimului de
autorizare generală, sub rezerva autorizatiilor sau aprobărilor necesare.
2.3. Trimiterile postale care nu au putut fi livrate motivat
destinatarilor si nici returnate expeditorilor devin proprietatea furnizorului
de servicii postale după expirarea termenului legal de păstrare, de 18 luni,
calculat de la data depunerii trimiterii postale în reteaua postală a acestuia.
3. Obligatiile furnizorului de servicii postale
3.1. Furnizorul de servicii postale are obligatia să marcheze cu
denumirea sau marca comercială proprie toate trimiterile postale pe care le
distribuie, precum si toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua
postală publică pe care o operează.
3.2. În toate documentele furnizorului de servicii postale în care se va
face referire la serviciile Express se va folosi denumirea “serviciul Express”,
la care se va adăuga denumirea comercială a serviciului în cauză.
3.3. - 3.3.1. Furnizorul de servicii postale are obligatia să
stabilească un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a
reclamatiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveste
pierderea, distrugerea partială ori totală sau deteriorarea trimiterilor
postale.
3.3.2. Mecanismul de solutionare a reclamatiilor primite de la
utilizatori va fi supus spre aprobare ANRC o dată cu notificarea privind
intentia de a furniza servicii postale.
3.3.3. Mecanismul de solutionare trebuie să prevadă procedura pentru
determinarea furnizorului de servicii postale căruia îi revine răspunderea în
cazul în care sunt implicati doi sau mai multi asemenea furnizori, procedura
pentru rezolvarea echitabilă si promptă a reclamatiilor si un sistem de
rambursare sau compensare.
3.4. Furnizorul de servicii postale este răspunzător fată de utilizatori
pentru furnizarea serviciilor pentru care este autorizat si are obligatia de a
acorda despăgubiri conform contractului încheiat cu expeditorul, dar nu mai
mici decât cele prevăzute în Ordonanta privind serviciile postale.
3.5. - 3.5.1. Furnizorul de servicii postale are obligatia de a respecta
drepturile rezervate furnizorului de serviciu universal, prevăzute la art. 12
din Ordonanta privind serviciile postale.
3.5.2. În vederea respectării drepturilor rezervate, furnizorul de
servicii postale are obligatia ca, în cazul în care furnizează servicii postale
având ca obiect trimiteri de corespondentă cu limită maximă de greutate de 350
g, interne sau internationale, indiferent dacă livrarea acestora este
accelerată sau nu, să stabilească tariful corespunzător acestor servicii la o
valoare mai mare decât de cinci ori tariful public corespunzător unei trimiteri
de corespondentă din prima treaptă de greutate a serviciului postal standard,
prioritar, prevăzut în oferta de servicii a furnizorului de serviciu universal.
3.6. Furnizorul de servicii postale are obligatia de a respecta prevederile
legale în vigoare referitoare la obiectele interzise a fi transportate prin
reteaua postală.
3.7. - 3.7.1. În afara dispozitiilor din reglementări speciale si din
Ordonanta privind serviciile postale, este interzisă introducerea în orice
categorie de trimiteri postale a:
a) stupefiantelor si substantelor psihotrope;
b) substantelor explozive, inflamabile sau a substantelor periculoase,
precum si a substantelor radioactive;
c) obiectelor obscene sau imorale;
d) animalelor vii (cu exceptia cazului în care titularul a făcut publică
o listă cu obiecte admise pe riscul expeditorului, iar animalul respectiv se
află pe aceasta);
e) armelor, munitiilor, părtilor si accesoriilor acestora;
f) trimiterilor postale pentru diversi destinatari.
3.7.2. Nu sunt admise la prezentare în reteaua postală publică
trimiterile care nu îndeplinesc conditiile cerute de legislatia specială în
domeniul serviciilor postale.
3.7.3. În cazul în care sunt admise în mod eronat la prezentare
trimiteri care nu îndeplinesc conditiile de adresare sau ambalare, transportul
acestora se efectuează pe riscul expeditorului.
3.7.4. În cazul în care sunt admise în mod eronat la prezentare
trimiteri care contin obiecte interzise, cu exceptia animalelor vii,
trimiterile nu sunt îndrumate la destinatie, nici distribuite destinatarilor si
nici returnate expeditorului. În acest caz furnizorul de servicii postale este
obligat să informeze expeditorul trimiterii postale despre tratamentul aplicat
acelei trimiteri, precizând interdictia sub incidenta căreia intră aceasta.
3.8. În cazul în care furnizorul de servicii postale intentionează să
folosească reteaua postală publică a unui alt furnizor, are obligatia de a
încheia un contract cu acesta.
3.9. Furnizorul de servicii postale care furnizează servicii postale
internationale poate face acest lucru numai în baza unui contract încheiat cu
un furnizor de servicii postale autorizat în tara respectivă.
3.10. Furnizorul de servicii postale are obligatia să asigure
continuitatea furnizării serviciilor postale pentru care a fost autorizat, prin
furnizarea acestora în următoarele conditii minime:
a) să detină punct/puncte de acces sedentar/sedentare sau mobil/mobile,
propriu/proprii si/sau al/ale unui/unor tert/terti în judetul/judetele
în care furnizează servicii postale;
b) să afiseze oferta de servicii postale si tarifele corespunzătoare în
fiecare punct de acces al retelei sale postale publice;
c) programul cu publicul să fie de minimum o zi lucrătoare pe săptămână
si să fie afisat în toate punctele de acces la reteaua postală publică;
d) să detină o retea permanentă de transport, proprie sau contractată.
3.11. Furnizorul de servicii postale are obligatia de a transmite ANRC
un exemplar al situatiilor financiare anuale, o dată cu depunerea acestora la
directia generală a finantelor publice judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, în termenul prevăzut de lege, în vederea determinării cifrei sale de
afaceri.
3.12. Furnizorul de servicii postale are obligatia să achite anual către
ANRC tariful de monitorizare, în cuantum de 0,1% din cifra sa de afaceri pe
anul anterior.
3.13. În cazul încetării activitătii, furnizorul de servicii postale are
obligatia, indiferent de forma acestei încetări, de a achita ANRC, în momentul
determinării în conditiile legii a cifrei sale de afaceri, tariful de
monitorizare prevăzut în Ordonanta privind serviciile postale.
ANEXE