MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 222 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 3 aprilie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
102. - Lege pentru înfiintarea
comunei Sânnicolau Român, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Cefa
161. - Decret privind promulgarea
Legii pentru înfiintarea comunei Sânnicolau Român, judetul Bihor, prin
reorganizarea comunei Cefa
103. - Lege pentru înfiintarea
comunei Sâmbăta de Sus, judetul Brasov, prin reorganizarea comunei Voila
162. - Decret privind promulgarea
Legii pentru înfiintarea comunei Sâmbăta de Sus, judetul Brasov, prin
reorganizarea comunei Voila
104. - Lege privind manipularea
cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre în
vederea transplantului
163. - Decret pentru promulgarea
Legii privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si
tesuturilor de la cadavre în vederea transplantului
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 37 din 30 ianuarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. (2) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, republicată
Decizia nr. 110 din 13 martie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34
alin. (2) si ale art. 107 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
334. - Hotărâre privind trecerea
Institutului National Român de Tracologie din Bucuresti din subordinea
Ministerului Educatiei si Cercetării la Academia Română, ca Centru de
Tracologie, în cadrul Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan”
335. - Hotărâre privind
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 90/2003 pentru aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare si functionare a serviciului public de
asistentă socială
336. - Hotărâre pentru
modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 602/2001 privind aprobarea
închiderii definitive a unor mine si cariere, etapa a V-a
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
208. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei privind aprobarea normativelor de personal
387. - Ordin al ministrului
finantelor publice privind nivelul dobânzii la depozitele la termen constituite
la Trezoreria statului
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
8. - Circulară privind ratele
dobânzilor practicate de Banca Natională a României la facilitătile permanente
acordate băncilor
9. - Circulară privind ratele
dobânzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru înfiintarea comunei Sânnicolau Român,
judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Cefa
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se
înfiintează comuna Sânnicolau Român, judetul Bihor, având în componentă satele Sânnicolau
Român, Berechiu si Roit, prin reorganizarea comunei Cefa din acelasi judet.
(2) Resedinta comunei Sânnicolau Român se stabileste
în satul Sânnicolau Român.
Art. 2. - (1) În urma reorganizării prevăzute la art.
1 comuna Cefa are în componentă satele: Cefa, Ateas, Bicaci, Gepiu si Inand.
(2) Resedinta comunei Cefa rămâne în satul Cefa.
Art. 3. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a
autoritătilor administratiei publice locale în comuna Sânnicolau Român, judetul
Bihor, rezolvarea problemelor curente se asigură de 2 delegati numiti prin
ordin al prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un
secretar numit de prefect, în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se
face, potrivit reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei
Sânnicolau Român.
Art. 4. - (1) Consiliul Judetean Bihor si delegatii
împuterniciti conform prevederilor art. 3 alin. (1), împreună cu Directia
generală a finantelor publice a judetului Bihor si Consiliul Local al Comunei
Cefa, repartizează veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei Cefa
între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) Veniturile si cheltuielile care, în conditiile
legii, revin de drept comunei Sânnicolau Român se administrează si se
gestionează prin autoritătile locale ale acestei noi comune, iar echilibrarea
bugetului local se realizează pe seama sumelor defalcate din impozitul pe
venit, în limitele prevederilor aprobate, în anul 2003, pe ansamblul judetului
Bihor.
(3) Bugetul comunei Sânnicolau Român pe anul 2004 se
elaborează de către delegatii prevăzuti la art. 3 alin. (1), cu avizul
Directiei generale a finantelor publice a judetului Bihor.
(4) Operatiunile de predare-preluare se fac pe bază de
protocoale încheiate între actualul primar al comunei Cefa si delegatul,
desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei
Sânnicolau Român.
Art. 5. - Până la noile alegeri locale autoritătile
administratiei publice locale din comuna Cefa, judetul Bihor, functionează în
componenta avută la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind
organizarea administrativă a teritoriului României, republicată în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
20 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 4 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
27 martie 2003.
Nr. 102.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
înfiintarea comunei Sânnicolau Român, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei
Cefa
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru înfiintarea
comunei Sânnicolau Român, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Cefa si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 martie 2003.
Nr. 161.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
înfiintarea comunei Sâmbăta de Sus, judetul Brasov, prin reorganizarea comunei
Voila
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiintează
comuna Sâmbăta de Sus, judetul Brasov, având în componentă satul Sâmbăta de Sus
si Statiunea Climaterică Sâmbăta, prin reorganizarea comunei Voila din acelasi
judet.
(2) Resedinta comunei Sâmbăta de Sus se stabileste în
satul Sâmbăta de Sus.
Art. 2. - (1) Comuna Voila, în urma reorganizării
prevăzute la art. 1, are în componentă satele Voila, Sâmbăta de Jos, Cincsor,
Dridif, Voivodeni si Ludisor.
(2) Resedinta comunei Voila rămâne în satul Voila.
Art. 3. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a
autoritătilor administratiei publice locale în comuna Sâmbăta de Sus, judetul
Brasov, rezolvarea problemelor curente se asigură de 2 delegati numiti prin
ordin al prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un
secretar numit de prefect, în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se
face, potrivit reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Sâmbăta
de Sus.
Art. 4. - (1) Consiliul Judetean Brasov si delegatii
împuterniciti conform prevederilor art. 2 alin. (1), împreună cu Directia
generală a finantelor publice a judetului Brasov si Consiliul Local al Comunei
Voila, repartizează veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei
Voila între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) Veniturile si cheltuielile care, în conditiile
legii, revin de drept comunei Sâmbăta de Sus se administrează si se gestionează
prin autoritătile locale ale acestei noi comune, iar echilibrarea bugetului
local se realizează pe seama sumelor defalcate din impozitul pe venit, în
limitele prevederilor aprobate, în anul 2003, pe ansamblul judetului Brasov.
(3) Bugetul comunei Sâmbăta de Sus pe anul 2004 se
elaborează de către delegatii prevăzuti la art. 3 alin. (1), cu avizul
Directiei generale a finantelor publice a judetului Brasov.
(4) Operatiunile de predare-preluare se fac pe bază de
protocoale încheiate între actualul primar al comunei Voila si delegatul,
desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei Sâmbăta
de Sus.
Art. 5. - Până la noile alegeri locale autoritătile
administratiei publice locale din comuna Voila, judetul Brasov, functionează în
componenta avută la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind
organizarea administrativă a teritoriului României, republicată în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
20 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 4 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
27 martie 2003.
Nr. 103.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
înfiintarea comunei Sâmbăta de Sus, judetul Brasov, prin reorganizarea comunei
Voila
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru înfiintarea
comunei Sâmbăta de Sus, judetul Brasov, prin reorganizarea comunei Voila si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 martie 2003.
Nr. 162.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind manipularea
cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre în
vederea transplantului
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prin cadavre umane se întelege persoanele
care nu mai prezintă nici un semn de activitate cerebrală, cardiacă sau
respiratorie si care sunt declarate decedate din punct de vedere medical,
potrivit legii.
(2) Confirmarea medicală a mortii cerebrale se face pe
baza criteriilor de diagnostic stabilite conform legii.
Art. 2. - Dreptul de manipulare a cadavrelor umane
pentru diagnostic sau activităti didactice si stiintifice revine serviciilor de
anatomie patologică si de prosectură ale spitalelor si institutiilor de
medicină legală, catedrelor de anatomie si de anatomie patologică ale
institutiilor de învătământ superior medical uman de stat sau private,
acreditate ori autorizate, care organizează serviciile pentru exploatarea
cadavrelor.
Art. 3. - Serviciile de anatomie patologică, prosectură
si morfopatologie din cadrul spitalelor, precum si catedrele de anatomie
patologică din institutiile de învătământ superior medical uman asigură, prin
mijloace cu caracter stiintific, stabilirea diagnosticului de certitudine,
contribuind la realizarea cercetării stiintifice în domeniul medical si la
îmbunătătirea asistentei medicale.
Art. 4. - (1) Serviciile pentru exploatarea cadavrelor
sunt structuri functionale ale catedrelor de anatomie din institutiile de
învătământ superior medical uman care au atributia preluării acestora, în
scopul prelevării si conservării tesuturilor si organelor umane pentru
activitate didactică si stiintifică.
(2) Institutiile de învătământ superior medical uman
care organizează servicii pentru exploatarea cadavrelor pot detine si utiliza
crematorii, conform prevederilor legale în domeniul protectiei mediului si cu
respectarea normelor igienico-sanitare stabilite de Ministerul Sănătătii si
Familiei.
Art. 5. - Activitatea de anatomie patologică constă în
efectuarea de examene macroscopice si microscopice asupra produselor biologice
recoltate fie persoanelor în viată, fie la autopsie cadavrelor, si anume: piese
operatorii, material bioptic, biopsii de tract digestiv, bronsice, hepatice,
pancreatice, renale, punctii medulare, ganglionare, lichide biologice, material
aspirat cu ac fin, frotiuri exfoliative, organe, fragmente tisulare si altele
asemenea.
Art. 6. - În spitale se organizează un serviciu de
anatomie patologică unic, ca sectie sau departament, subordonat administrativ
direct conducerii spitalului, în care sunt incluse 3 compartimente distincte:
a) compartimentul de histopatologie;
b) compartimentul de citologie;
c) compartimentul de prosectură.
Art. 7. - Activitatea din compartimentele de
prosectură si autopsiile anatomopatologice se realizează numai în spitale sau
în institutii de medicină legală.
CAPITOLUL II
Art. 8. - (1) Activitatea de prosectură constă în
următoarele:
a) efectuarea de autopsii în scop anatomoclinic si efectuarea
examenului histopatologic al fragmentelor recoltate în cursul autopsiei sunt
obligatorii si este recomandabil să fie efectuate de către acelasi
anatomopatolog, pentru a corela datele de macroscopie cu cele de microscopie
si, ulterior, cu datele clinice, în scopul aprecierii gradului de concordantă
anatomoclinică;
b) activităti de restaurare a aspectului cadavrelor,
precum: îmbălsămarea, spălarea, îmbrăcarea si cosmetizarea cadavrelor.
(2) Activitătile prevăzute la alin. (1) lit. b)
reprezintă o măsură medicală obligatorie pentru prevenirea contaminării si
trebuie efectuate de personalul specializat al compartimentului de prosectură.
Art. 9. - Structura organizatorică si de personal,
precum si atributiile serviciilor de anatomie patologică si prosectură din
cadrul spitalelor sunt stabilite prin ordin al ministrului sănătătii si
familiei.
Art. 10. - (1) Autopsia anatomopatologică se
efectuează obligatoriu în toate decesele survenite în spital care nu sunt
cazuri medico-legale si unde este necesară confirmarea, precizarea sau
completarea diagnosticului clinic, inclusiv decesul copiilor sub un an,
indiferent de locul decesului, precum si decesele materne care nu sunt cazuri
medico-legale.
(2) Nu se consideră deces sub 24 de ore decesul survenit
în cursul transferului între sectii sau spitale, dacă nu există dubii asupra
tratamentului aplicat sau a diagnosticului de deces, precum si decesul survenit
în cursul internării pentru o cură periodică a unei afectiuni cronice
terminale, dacă nu există dubii asupra tratamentului aplicat sau a
diagnosticului de deces.
(3) Pentru pacientii cu afectiuni cronice cunoscute,
bine investigate, în conditiile în care apartinătorii nu au nici o rezervă
asupra bolii si tratamentului aplicat si îsi asumă în scris responsabilitatea
pentru aceasta, se poate dispune neefectuarea autopsiei, sub semnătură, de
către directorul spitalului, cu avizul sefului de sectie unde a fost internat
decedatul, al medicului curant si sefului serviciului de anatomie patologică.
Art. 11. - În toate cazurile în care există
suspiciunea unor implicatii medico-legale prevăzute de lege, seful serviciului
de anatomie patologică din cadrul spitalului anuntă în scris, în termen de 24
de ore, organele de urmărire penală competente, pentru îndrumarea cazului către
institutia de medicină legală, potrivit competentei teritoriale prevăzute în
Ordonanta Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitătii si functionarea
institutiilor de medicină legală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 459/2001,
cu modificările ulterioare. Aceeasi procedură se realizează si pentru decedatii
neidentificati si pentru cetătenii străini decedati în spital.
CAPITOLUL III
Art. 12. - Catedra de anatomie este o unitate
functională în cadrul institutiei de învătământ superior medical uman si care
include serviciul pentru exploatarea cadavrelor, a cărui structură
organizatorică si de personal este stabilită de conducerea institutiei.
Art. 13. - Serviciile pentru exploatarea cadavrelor
din cadrul catedrelor de anatomie au următoarele atributii:
a) preiau cadavrele pe bază de protocol încheiat între
institutiile de învătământ superior medical si serviciile de anatomie
patologică si prosectură ale spitalelor;
b) prepară si conservă cadavrele pentru disectie,
punând la dispozitia învătământului anatomic si chirurgical materialul
didactic;
c) efectuează preparate anatomice;
d) prepară schelete;
e) conservă tesuturi si organe.
Art. 14. - Serviciile pentru exploatarea cadavrelor
din cadrul catedrelor de anatomie desfăsoară în principal activităti de
învătământ si de cercetare stiintifică medicală.
Art. 15. - Serviciile pentru exploatarea cadavrelor
din cadrul catedrelor de anatomie colaborează în activitatea lor cu
compartimentele de microscopie ale catedrelor de histologie, de anatomie
patologică si de biologie celulară ale institutiilor de învătământ superior
medical uman.
Art. 16. - (1) Catedrele de anatomie, anatomie
patologică, histologie si biologie celulară împreună cu serviciile de
prosectură constituie un departament functional în cadrul institutiei de
învătământ superior medical uman.
(2) Serviciile de prosectură din spitalele
universitare sunt folosite ca baze clinice pentru catedrele de anatomie si
anatomie patologică.
CAPITOLUL IV
Art. 17. - (1) Finantarea serviciilor de anatomie
patologică si prosecturi din cadrul spitalului se face din bugetul Fondului de
asigurări sociale de sănătate, prin bugetul spitalului, conform legii.
(2) Finantarea serviciilor pentru exploatarea
cadavrelor din cadrul catedrelor de anatomie se face din bugetul de stat alocat
institutiei de învătământ superior medical uman si din venituri proprii ale
institutiei.
(3) În cazul donatorilor de organe si/sau tesuturi
aflati în moarte cerebrală, Casa Natională de Asigurări de Sănătate va deconta
distinct cheltuielile efectuate de sectiile de anestezie-terapie intensivă,
precum si cele efectuate de Coordonarea de transplant, pe bază de decont.
Art. 18. - (1) Personalul care îsi desfăsoară
activitatea în serviciile de anatomie patologică si prosecturi ale spitalelor,
precum si personalul catedrelor de anatomie, de histologie, de anatomie
patologică si al catedrei de biologie celulară se încadrează în categoria
locurilor de muncă în conditii deosebite de muncă.
(2) Salariile de bază ale personalului prevăzut la
alin. (1) sunt cu 100% mai mari fată de salariile de bază prevăzute de lege pentru
aceleasi categorii de personal, la care se adaugă sporurile legale.
CAPITOLUL V
Folosirea
cadavrelor în scop didactic si stiintific si prelevarea de tesuturi si organe
de la cadaver
Art. 19. - Catedrele de anatomie, de anatomie
patologică si serviciile de prosecturi si anatomie patologică pot prelua
cadavre în scop didactic si stiintific în următoarele situatii:
a) în situatia în care există o întelegere expresă
prealabilă, acordată în scris, a pacientului sau a familiei;
b) persoanele în viată îsi pot pune la dispozitia
institutiei de învătământ superior medical uman corpul, după deces, în baza
unor norme comune elaborate de serviciile de prosectură ale spitalelor si
conducerea institutiilor de învătământ superior medical uman;
c) cadavrele nerevendicate într-o perioadă mai mare de
10 zile după deces sau cele fără apartinători sunt preluate de serviciile
pentru exploatarea cadavrelor ale catedrelor de anatomie, în baza unor norme
comune stabilite de spitale si senatul institutiilor de învătământ superior
medical uman.
Art. 20. - Institutiile de învătământ superior medical
uman care preiau cadavre în scop didactic sau stiintific asigură serviciile
funerare. Aceeasi prevedere se aplică si pentru cadavrele folosite în scopul
donării de organe si/sau tesuturi, în vederea efectuării procedurilor de
transplant.
Art. 21. - Prelevarea de tesuturi si organe de la
cadavre în vederea transplantului se face conform legii, dacă este îndeplinită
una dintre următoarele conditii:
a) acceptarea prealabilă, exprimată în scris în timpul
vietii;
b) acceptarea scrisă a apartinătorilor sau a
reprezentantului legal, după decesul persoanei;
c) de la persoane decedate, identificate si
nerevendicate legal de nici un apartinător de gradul I sau de sot/sotie, care
nu au întocmit în timpul vietii declaratie notarială de împotrivire.
Art. 22. - Prelevarea de tesuturi si organe de la
cadavre este coordonată si supravegheată de Comisia de transplant de tesuturi
si organe umane din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei, constituită
conform legii.
Art. 23. - Prelevarea de tesuturi si organe de la
cadavre se face numai în baza unui control medical clinic si de laborator,
pentru a exclude o boală infectioasă, o posibilă contaminare sau alte afectiuni
care reprezintă un risc pentru primitor.
Art. 24. - (1) Prelevarea si conservarea de tesuturi
si organe de la cadavre se organizează prin centrele regionale de transplant si
spitalele acreditate în acest sens de către Ministerul Sănătătii si Familiei,
la propunerea Comisiei de transplant de tesuturi si organe umane.
(2) Conditiile în care se poate efectua prelevarea
anumitor tesuturi si organe de la cadavre sunt riguros stabilite pentru fiecare
în parte de Comisia de transplant de tesuturi si organe umane.
(3) Institutiile de învătământ superior medical uman,
precum si spitalele prevăzute la alin. (1) înfiintează un sistem de bănci de
tesuturi pentru conservarea acestora si de monitorizare a transplantului de
organe.
Art. 25. - Ministerul Sănătătii si Familiei si
institutiile de învătământ superior medical si farmaceutic uman organizează un
sistem informational privind prelevarea si conservarea tesuturilor si organelor
umane.
Art. 26. - Prelevarea de tesuturi si organe de la
cadavre se face astfel încât să nu prejudicieze rezultatele autopsiei sau ale
autopsiei medico-legale.
Art. 27. - Manipularea cadavrelor, precum si
prelevarea de tesuturi si organe de la cadavre, cu încălcarea prevederilor
prezentei legi, constituie infractiuni si se pedepsesc cu închisoare de la 1 la
3 ani.
CAPITOLUL VI
Art. 28. - În termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Sănătătii si Familiei, Ministerul Apelor
si Protectiei Mediului si institutiile de învătământ superior medical uman vor supune
aprobării Guvernului normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 29. - Orice alte dispozitii contrare prezentei
legi se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
27 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 4 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti,
27 martie 2003.
Nr. 104.
pentru
promulgarea Legii privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor
si tesuturilor de la cadavre în vederea transplantului
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind manipularea
cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre în vederea
transplantului si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 martie 2003.
Nr. 163.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. (2) din Legea nr. 41/1994
privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si
Societătii Române de Televiziune, republicată
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. (2) din Legea nr. 41/1994
privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si
Societătii Române de Televiziune, republicată, exceptie ridicată de Constantin
Chiriac în Dosarul nr. 2.457/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civilă si de contencios administrativ.
La apelul nonimal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, ca neîntemeiată,
arătând că textul constitutional invocat în sustinerea exceptiei nu este
aplicabil în cauză.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 24 mai 2002, pronuntată în Dosarul
nr. 2.457/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (2) din Legea nr. 41/1994
privind organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si
Societătii Române de Televiziune, republicată, exceptie ridicată de
Constantin Chiriac.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia consideră că textul criticat înfrânge art. 41 alin. (1) teza a doua
din Constitutie, care proclamă ocrotirea egală, indiferent de titular, a
proprietătii private.
Instanta de judecată apreciază
că obligatia de plată a unui serviciu public instituită prin lege nu încalcă în
nici un fel dreptul de proprietate al vreunui cetătean.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate. De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază exceptia ca fiind
neîntemeiată, dat fiind că dispozitiile constitutionale invocate nu au
incidentă asupra prevederilor legale criticate. Aceste din urmă prevederi au
fost - în opinia Guvernului - adoptate cu respectarea dispozitiilor art. 31 si
138 din Constitutie, referitoare la dreptul la informatie si, respectiv, la
stabilirea, prin lege, a impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetului
de stat. Iar faptul că autorul exceptiei a încheiat si un contract cu o
societate autorizată de retransmitere prin cablu a programelor unor posturi de
televiziune, printre care si posturile nationale, nu îl exonerează de la plata
taxei de abonament prevăzute de lege.
Avocatul Poporului consideră, de asemenea, că
prevederile criticate sunt constitutionale, arătând că încheierea unui contract
de furnizare a serviciilor de retransmisie a unor programe de televiziune,
inclusiv ale Televiziunii Române, cu o societate de televiziune prin cablu este
optiunea beneficiarului acestui contract si creează drepturi si obligatii între
părtile contractante.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii
Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune a fost republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 27 decembrie 1999,
dându-se articolelor o nouă numerotare. Astfel, art. 44 alin. (2) a devenit
art. 40 alin. (2). Asadar, desi instanta de judecată a sesizat Curtea cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (2) din Legea
nr. 41/1994, Curtea urmează să exercite controlul de constitutionalitate cu
privire la dispozitiile art. 40 alin. (2) din aceeasi lege, text care are
următoarea redactare: “(2) Posesorii receptoarelor de radio si de
televiziune sunt obligati să plătească o taxă de abonament către serviciile
publice de radiodifuziune si de televiziune.”
Argumentul autorului priveste o pretinsă încălcare a
dreptului său de proprietate, pe motiv că, pe lângă taxa stabilită de lege, el
plăteste si serviciile prestate de Societatea Comercială “Romania Cable
Systems” - S.A., ceea ce îl duce la concluzia că textul din lege criticat îl
obligă la plata de două ori a unui serviciu.
Analizând criticile de neconstitutionalitate, Curtea
constată că acestea sunt neîntemeiate, urmând a fi respinse pentru
considerentele ce urmează.
Mai întâi, obiectul serviciilor ce se prestează
abonatului este complet diferit, deoarece serviciul public de televiziune
concepe, realizează si transmite programe, în timp ce societatea comercială cu
care beneficiarul a încheiat contract nu face decât să preia si să retransmită
emisiunile unor posturi de televiziune, fiind un fel de “cărăus” al acelor
programe.
În al doilea rând, în timp ce obligatia de a plăti
taxa de abonament la serviciile publice de radiodifuziune si de televiziune
decurge nemijlocit din lege, raporturile beneficiarului cu societatea de
retransmitere prin cablu au la bază un contract, pe care acesta nu a fost
obligat să îl încheie si de care, de altfel, nici nu depinde, tehnic, receptia
posturilor de televiziune, inclusiv a celor nationale.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 alin. (2) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si
functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de
Televiziune, republicată, exceptie ridicată de Constantin Chiriac în Dosarul
nr. 2.457/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si de contencios
administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30 ianuarie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
din 13 martie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (2) si ale art.
107 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
(2) si ale art. 107 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Flanco International” -
S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 7.048/2000 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal se prezintă partea “Centrul Român
pentru Administrarea Drepturilor Artistilor Interpreti” - CREDIDAM, prin
consilier juridic, lipsind autorul exceptiei, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, partea prezentă pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că nu
sunt încălcate dispozitiile constitutionale referitoare la obligatia statului
de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitătii vietii, invocând în
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, Decizia nr. 180/2000 si
Decizia nr. 338/2001. Partea mai arată că, întrucât autoarea exceptiei nu
justifică nici un interes legitim pentru a supune controlului de
constitutionalitate textele de lege criticate, exceptia ar trebui respinsă ca
fiind inadmisibilă.
Reprezentantul
Ministerului Public consideră textul de lege criticat ca fiind constitutional
si arată că asupra exceptiei de neconstitutionalitate privind dispozitiile art.
34 alin. (2) si ale art. 107 din Legea nr. 8/1996 Curtea s-a mai pronuntat,
respingând exceptia ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 7.048/2000, Tribunalul Bucuresti – Sectia a III-a civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 alin. (2) si ale art. 107 din Legea nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Flanco International” - S.R.L. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că textele de lege criticate contravin art. 134 alin. (1) si alin. (2)
lit. f) din Constitutie, întrucât, prin aplicarea dispozitiilor art. 107 alin.
(2) din Legea nr. 8/1996, autoarea exceptiei, societate comercială, este
obligată să majoreze pretul produselor comercializate (suporturi pe care se pot
realiza înregistrări sonore sau audiovizuale, precum si aparate ce permit
reproducerea acestora, destinate cumpărării de către o persoană pentru uz
propriu sau pentru cercul normal al unei familii) cu 5%, ceea ce limitează
posibilitătile persoanei de a achizitiona respectivele produse, fiind încălcate
astfel prevederile constitutionale care consacră obligatia statului de a asigura
conditiile necesare pentru cresterea calitătii vietii.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă apreciază
că prin reglementarea mijloacelor de realizare a drepturilor patrimoniale ale
titularilor drepturilor de autor sau altor drepturi conexe nu se aduce atingere
obligatiei care incumbă statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea
calitătii vietii. Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul arată că textele de lege criticate
reglementează remuneratia compensatorie pentru copia privată care reprezintă un
drept patrimonial rezultând din dreptul de proprietate intelectuală al
titularilor dreptului de autor sau al drepturilor conexe, iar nu o taxă impusă
unei anumite categorii de comercianti, de natură să se reflecte asupra
calitătii vietii cetătenilor. Remuneratia compensatorie are un caracter
echitabil, întrucât aceasta are valoarea unei contraprestatii pentru
activitatea creatoare a unor persoane fizice sau juridice de drept privat.
În concluzie, exceptia de neconstitutionalitate este
considerată ca fiind neîntemeiată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctul lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate
cu care a
fost sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 34 alin. (2)
si ale art. 107 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26
martie 1996. Textele de lege au următorul continut:
- Art. 34 alin. (2): “Pentru suporturile pe care se
pot realiza înregistrări, sonor sau audiovizual, cât si pentru aparatele ce
permit reproducerea acestora, în situatia prevăzută la alin. (1), se va plăti o
remuneratie stabilită conform prevederilor prezentei legi.”;
- Art. 107: “(1) Autorii operelor înregistrate
sonor sau audiovizual, pe orice fel de suporturi, au dreptul, împreună cu
editorii si producătorii operelor respective si cu artistii interpreti sau
executanti ale căror executii sunt fixate pe aceste suporturi, la o remuneratie
compensatorie pentru copia privată efectuată în conditiile art. 34 alin. (2)
din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevăzută la alin. (1) va fi plătită
de fabricantii sau importatorii de suporturi utilizabile pentru reproducerea
operelor si de către fabricantii sau importatorii de aparate ce permit
reproducerea acestora. Remuneratia se va plăti în momentul punerii în
circulatie pe teritoriul national a acestor suporturi si aparate si va
reprezenta 5% din pretul de vânzare al suporturilor si aparatelor fabricate în tară,
respectiv 5% din valoarea înscrisă în documentele organelor vamale pentru
suporturile si aparatele importate.
(3) Remuneratia prevăzută la alin. (1) se
repartizează, prin intermediul organismelor de gestiune colectivă a drepturilor
de autor, între autori, artisti interpreti sau executanti, editori si
producători, după cum urmează:
a) în cazul operelor înregistrate sonor pe suporturi,
40% din remuneratie revine, în părti negociabile, autorilor si editorilor
operelor înregistrate, iar restul de 60% revine, în părti egale, artistilor
interpreti sau executanti, pe de o parte, si producătorilor de înregistrări
sonore, pe de altă parte;
b) în cazul operelor înregistrate audiovizual pe
suporturi, remuneratia se împarte în mod egal între autori, artisti interpreti
sau executanti si producători.
(4) Colectarea sumelor datorate în temeiul alin. (1)
se va face de către un singur organism de gestiune colectivă pentru un domeniu,
desemnat de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizării
acestor sume între beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat între
acestia.
(5) Organismele de gestiune colectivă care colectează
sumele datorate în temeiul alin. (1) au dreptul să solicite de la fabricanti si
importatori informatii privind situatia vânzărilor si, respectiv, a
importurilor de suporturi si aparate si să controleze exactitatea acestora.
(6) Dreptul prevăzut la alin. (1) nu poate face
obiectul unei renuntări din partea autorilor si a artistilor interpreti sau
executanti.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
134 alin. (1) si alin. (2) lit. f), care prevăd următoarele: “(1) Economia
României este economie de piată.
(2) Statul trebuie să asigure: [...]
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea
calitătii vietii.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că obiectul criticii îl constituie, de fapt, art. 107 alin. (1) si (2)
din Legea nr. 8/1996, cu raportare la art. 34 alin. (2) din aceeasi lege,
întrucât textul criticat, în alin. (1), face trimitere la acest articol.
Autorul exceptiei consideră că reglementarea
remuneratiei compensatorii pentru copia privată - în cuantum de 5% din pretul
de vânzare al suporturilor si aparatelor fabricate în tară sau din valoarea
înscrisă în documentele organelor vamale, pentru cele importate -, care se
plăteste de către fabricantii sau importatorii de suporturi utilizabile pentru
reproducerea operelor si de către fabricantii sau importatorii de aparate ce
permit reproducerea acestora autorilor, editorilor si producătorilor, precum si
artistilor interpreti sau executanti, contravine prevederilor art. 134 alin.
(1) si (2) din Constitutie.
În argumentarea criticii se sustine că, prin plata
acestei remuneratii, producătorii si importatorii de suporturi si aparate
destinate reproducerii operelor vor fi obligati să majoreze preturile
produselor, diminuând astfel posibilitătile de achizitionare ale acestora, ceea
ce contravine prevederilor textului constitutional privind cresterea calitătii
vietii.
Dacă un atare rationament ar fi acceptat, orice
majorare de impozite, taxe si tarife, chiar impusă de ratiuni economice
incontestabile, ar trebui considerată ca venind în contradictie cu art. 134
alin. (1) si (2) din Constitutie, ceea ce, evident, ar fi absurd. Textul
constitutional de referintă are în vedere obligatia statului de a crea
conditiile necesare pentru cresterea calitătii vietii, asigurând premisele,
cadrul legal favorabil îmbunătătirii conditiilor de trai, si nu cresterea
calitătii vietii, în sine. Distinctia este esentială si se impune în
considerarea specificului economiei de piată, în care statul nu mai este
detinătorul exclusiv al tuturor pârghiilor economice, rolul său fiind limitat
la crearea cadrului general, economic, social si politic, necesar pentru
derularea activitătii agentilor economici, ceea ce implică adoptarea unor
reglementări stimulatorii, dar în limitele impuse de asigurarea respectării
drepturilor si intereselor legitime ale tuturor.
În spetă, remuneratia compensatorie pentru copia
privată este un drept patrimonial rezultând din dreptul de proprietate
intelectuală al titularilor dreptului de autor sau al drepturilor conexe. Art.
107 din Legea nr. /1996 reglementează o
remuneratie de 5% aplicată asupra pretului de vânzare al suporturilor si
aparatelor fabricate în tară, respectiv asupra valorii înscrise în documentele
organelor vamale pentru suporturile si aparatele importate. Faptul că, pe
această cale, are loc o majorare a pretului de vânzare a produselor respective
nu îndreptăteste ignorarea drepturilor de proprietate intelectuală, caracterul
echitabil al remuneratiei compensatorii rezultând din faptul că aceasta are
valoarea unei contraprestatii pentru activitatea creatoare a unor persoane
fizice sau juridice de drept privat, activitate pusă în slujba unor terti, care
în acest fel pot să apară în calitate de debitori. De altfel, asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 34 alin. (2) si ale art. 107 din Legea
nr. 8/1996 Curtea s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 180/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 8 decembrie
2000, statuând că aceste texte nu contravin Legii fundamentale. Solutia
pronuntată în această decizie este valabilă si în cauza de fată, neintervenind
elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 alin. (2) si ale art. 107 din Legea nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Flanco International” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr.
7.048/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 13 martie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea Institutului National Român de Tracologie din Bucuresti din subordinea
Ministerului Educatiei si Cercetării la Academia Română, ca Centru de
Tracologie, în cadrul Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan”
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă trecerea Institutului National
Român de Tracologie din Bucuresti din subordinea Ministerului Educatiei si
Cercetării în subordinea Academiei Române.
(2) Institutul National Român de Tracologie se
reorganizează, ca unitate fără personalitate juridică, în structura
Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan”, sub denumirea de Centrul de
Tracologie.
(3) Centrul de Tracologie are sediul în municipiul
Bucuresti, str. Henri Coandă nr. 11, la Institutul de Arheologie “Vasile
Pârvan”.
Art. 2. - (1) Personalul Institutului National Român
de Tracologie din Bucuresti va fi preluat prin examen ori concurs, în
conditiile legii, de Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan”.
(2) Numărul si structura personalului Institutului
National Român de Tracologie din Bucuresti, preluat de Centrul de Tracologie,
sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Cu numărul de posturi preluat de Centrul de
Tracologie de la Institutul National Român de Tracologie din Bucuresti se
modifică în mod corespunzător numărul de posturi aprobat Ministerului Educatiei
si Cercetării si Academiei Române.
Art. 3. - Pentru finantarea cheltuielilor Centrului de
Tracologie se aprobă diminuarea bugetului aprobat Ministerului Educatiei si
Cercetării pe anul 2003 cu sumele aferente finantării Institutului National
Român de Tracologie din Bucuresti si majorarea cu aceleasi sume a bugetului
Academiei Române, conform anexei nr. 2.
Art. 4. - (1) Patrimoniul Institutului National Român
de Tracologie din Bucuresti se preia pe bază de protocol de predare-preluare
încheiat între Ministerul Educatiei si Cercetării si Academia Română, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” va prelua
toate drepturile si obligatiile legale si contractuale ale Institutului
National Român de Tracologie din Bucuresti.
Art. 5. - (1) Ministerul Finantelor Publice este
autorizat să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri în structura bugetului de stat pe anul 2003, în bugetul
Ministerului Educatiei si Cercetării si în bugetul Academiei Române, pe baza
propunerilor ordonatorilor principali de credite.
(2) Se autorizează Ministerul Educatiei si Cercetării
si Academia Română să efectueze, pe baza datelor de executie bugetară la 31
martie 2003, regularizarea creditelor bugetare deschise si a plătilor de casă
efectuate.
(3) Ministerul Educatiei si Cercetării si Academia
Română vor actualiza, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, structura posturilor si a cheltuielilor cu salariile pe
anul 2003, ca urmare a aplicării prevederilor acesteia.
Art. 6. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri pozitia nr. 13 din anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 23/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetării,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie
2001, cu modificările si completările ulterioare, se abrogă.
Art. 7. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
Presedintele Academiei Române,
Eugen Simion
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 martie 2003.
Nr. 334.
ANEXA Nr.
1
NUMĂRUL SI
STRUCTURA PERSONALULUI
Nr. crt.
|
Functia |
Studii |
Nr. de posturi |
1. |
Cercetător
stiintific principal I |
S |
3 |
2. |
Cercetător
stiintific principal II |
S |
8 |
3. |
Cercetător
stiintific principal III |
S |
10 |
4. |
Cercetător
stiintific |
S |
3 |
5. |
Economist
IA |
S |
1 |
6. |
Secretar
de redactie I |
SSD |
1 |
7. |
Secretar
de redactie I |
M |
1 |
8. |
Asistent
I |
M |
6 |
9. |
Asistent
II |
M |
1 |
10. |
Îngrijitor
|
M |
1 |
|
TOTAL
POSTURI: |
|
35 |
ANEXA Nr.
2*)
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 90/2003 pentru aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare si functionare a serviciului public de
asistentă socială
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr. 90/2003
pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a
serviciului public de asistentă socială, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 81 din 7 februarie 2003, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Alineatul (2) al articolului 4 va avea următorul
cuprins:
“(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică serviciilor
publice pentru protectia copilului organizate la nivel judetean si la nivelul
sectoarelor municipiului Bucuresti.”
2. După alineatul (2) al articolului 3 din
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciului public de
asistentă socială prevăzut în anexă se introduce un nou alineat, alineatul (3),
cu următorul cuprins:
“(3) Prevederile alin. (2) lit. A nu se aplică în
cazul serviciului public de asistentă socială organizat la nivelul sectoarelor
municipiului Bucuresti.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Autoritatea Natională pentru Protectia Copilului si
Adoptie
Gabriela Coman,
secretar de stat
Bucuresti,
20 martie 2003.
Nr. 335.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea anexei nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 602/2001 privind aprobarea închiderii definitive a
unor mine si cariere, etapa a V-a
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 38
alin. (2) din Legea minelor nr. 61/1998, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Pozitia nr. 48 din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 602/2001 privind aprobarea închiderii definitive a
unor mine si cariere, etapa a V-a, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 369 din 9 iulie 2001, se modifică si va avea următorul cuprins:
- milioane lei -
Nr. crt. |
Mina/cariera |
Obiectivul |
Data încetării activitătii |
Codul perimetrului |
Cheltuieli totale pentru închidere (7+8) |
Din care: |
Conservare anuală |
|
Pentru elaborare documentatie |
Pentru închidere, inclusiv ecologizare |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Societatea Natională a Sării - S.A. Bucuresti
|
||||||||
48. |
|
Câmpul
II Ocnele Mari |
1993 |
340161 |
485086,568
|
500,000 |
484.586,568 |
|
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 martie 2003.
Nr. 336.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
privind
aprobarea normativelor de personal
În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si
completările ulterioare,
văzând Referatul Directiei management, salarizare si
structuri unităti sanitare nr. DB 2.547/2003,
ministrul sănătătii si familiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă normativele de personal pe tipuri
de unităti sanitare, categorii de personal si tipuri de activităti medicale,
conform anexelor nr. 1-17*) care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Normarea personalului medico-sanitar în
cabinetele medicale din grădinitele si unitătile scolare din mediul urban,
precum si din unitătile de învătământ superior este prevăzută în anexa nr. 7 la
Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 653/2001 privind asistenta
medicală a prescolarilor, elevilor si studentilor, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 5 decembrie 2001.
Art. 3. - Normarea personalului medico-sanitar din
activitatea de prevenire si control al infectiilor nozocomiale din unitătile
sanitare este prevăzută la cap. I din anexa nr. 3 la Ordinul ministrului
sănătătii nr. 984/1994.
Art. 4. - Numărul de posturi determinat conform
normativelor de personal este orientativ si se determină în functie de
cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri si cheltuieli al
fiecărei unităti sanitare publice.
Art. 5. - Ordonatorul de credite al unitătii sanitare
publice are obligatia ca la ocuparea posturilor să se încadreze în cheltuielile
de personal aprobate în bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 6. - Pe data prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului sănătătii si familiei nr. 135/2002 privind aprobarea normativelor
de personal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din
25 martie 2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 7. - Directia management, salarizare si structuri
unităti sanitare din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei, directiile de
sănătate publică si unitătile sanitare cu personalitate juridică vor duce la
îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr. 208.
*) Anexele
nr. 1-17 se publică ulterior.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind nivelul dobânzii la depozitele la
termen constituite la Trezoreria statului
În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificările si completările ulterioare, si
ale art. 10 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 146/2002
privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Începând cu data de 1 aprilie 2003, nivelul
dobânzii acordate de Trezoreria statului la depozitele pe termen de 1 lună se
stabileste la 9% pe an, iar la depozitele pe termen de 3 luni, la 10% pe an.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi adus la îndeplinire de
Directia generală a trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, precum si de directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti si va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
27 martie 2003.
Nr. 387.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind ratele dobânzilor practicate de
Banca Natională a României la facilitătile permanente acordate băncilor
În baza art.
2 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu
modificările si completările ulterioare, în aplicarea prevederilor
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 1/2000 privind operatiunile de
piată monetară efectuate de Banca Natională a României si facilitătile de
creditare si de depozit acordate de aceasta băncilor,
în temeiul
art. 50 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a
României, având în vedere evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Consiliul de administratie al Băncii Nationale a
României hotărăste:
Începând cu data de 31 martie 2003, rata dobânzii la
facilitatea de creditare se stabileste la un nivel de 30,0% pe an.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII
NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU,
GUVERNATOR
Bucuresti,
26 martie 2003.
Nr. 8.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind ratele dobânzii penalizatoare
pentru deficitele de rezerve minime obligatorii
În baza art. 8 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, în
aplicarea prevederilor Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 6/2002
privind regimul rezervelor minime obligatorii, în temeiul art. 50 alin. (2) din
Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României,
având în vedere evolutiile macroeconomice si monetare
recente,
Consiliul de administratie al Băncii Nationale a
României hotărăste:
Începând cu perioada de aplicare 24 aprilie - 23 mai
2003, rata dobânzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime
obligatorii constituite în lei se stabileste la un nivel de 45,0% pe an.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII
NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU,
GUVERNATOR
Bucuresti,
26 martie 2003.
Nr. 9.