MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E AI
Anul 171 (XV) - Nr. 246 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 10 aprilie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 119
din 25 martie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
97. - Ordin al
ministrului muncii si solidaritătii sociale privind aprobarea Instructiunilor
pentru decontarea biletelor speciale de călătorie gratuită cu mijloacele de
transport auto si fluviale, acordate în baza prevederilor Decretului-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr.
105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către
regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6
martie 1945 din motive etnice, aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000,
cu modificările si completările ulterioare
450. - Ordin al
ministrului finantelor publice privind prospectul de emisiune al obligatiunilor
de stat cu dobândă în valută, seria VAL 1 USD 2006
454. - Ordin al
ministrului finantelor publice privind stabilirea ratei dobânzii la termen
pentru certificatele de trezorerie transformate în depozite la trezoreria
statului
473. - Ordin al
ministrului finantelor publice privind aprobarea Normelor pentru înregistrarea
în contabilitate a operatiunilor de stingere a obligatiilor decurgând din
prevederile Legii nr. 254/2002 privind unele măsuri pentru cresterea
atractivitătii la privatizare a societătilor comerciale cu capital integral sau
partial de stat, ce detin în administrare terenuri agricole proprietate publică
sau privată a statului, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 209/2002
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
430/2002. - Decizie
privind concentrarea economică realizată de către Societatea Comercială “Bega
Reparatii Vagoane”-S.A.Timisoaraprin dobândirea controlului unic direct asupra
Societătii Comerciale “Mecanica” - S.A. Negresti-Oas
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mădălina Stefania Diaconu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (4) din Legea partidelor
politice nr. 27/1996, exceptie ridicată de Partidul Solidaritătii Democratice
pentru Sanse Egale si o Societate mai Bună, prin reprezentant Ion Antonescu, în
Dosarul nr. 27/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La apelul nominal răspund autorul
exceptiei, prin reprezentant Ion Antonescu, precum si părtile Viorica Stefania
Oprea, Elena Lupu, Ramona Oprea, Stefan Oprea, Cătălina Coandă si Marcel
Coandă.
Reprezentantul autorului exceptiei
solicită acordarea unui nou termen de judecată, în vederea primirii de la Senat
si Camera Deputatilor a punctelor de vedere prevăzute deart. 19 din Legea nr.
47/1992, republicată.
Reprezentantul Ministerului Public se
opune amânării judecării cauzei, având în vedere că dosarul se află la al
patrulea termen de judecată si că, potrivit art. 19 din Legea nr. 47/1992,
republicată, institutiile mentionate nu sunt obligate să trimită punctele lor
de vedere asupra exceptiei ridicate.
Curtea, deliberând, respinge cererea de
acordare a unui nou termen de judecată.
Reprezentantul autorului exceptiei
solicită admiterea exceptiei ridicate, arătând că, desi textul criticat a fost
abrogat prin Legea partidelor politice nr. 14/2003, solutia legislativă a fost
preluată în art. 21 alin. (4) si art. 26alin. (4) din acest act normativ.
Hotărârea Curtii de Apel Bucuresti, care solutionează contestatia formulată împotriva
deciziei Tribunalului Bucuresti de respingere a cererii de înregistrare a unui
partid politic, este definitivă, ceea ce îl privează pe autorul exceptiei, în
mod neconstitutional, de calea de atac a apelului. Consideră că textul criticat
contravine art. 1, 21, 24 si 128 din Constitutie si prevederilor Conventiei
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si ale
Declaratiei Universale a Drepturilor Omului.
Celelalte părti citate arată că sunt de
acord cu sustinerile autorului exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată,arătândcă,potrivitart.128dinConstitutie, legiuitorul are
competenta exclusivă de a reglementa numărul căilor de atac, iar conform
jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, accesul liber la justitie nu
presupune accesul la toate instantele si la toate căile de atac.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 1 aprilie 2002, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (4) din Legea partidelor
politice nr. 27/1996, exceptie ridicată de Partidul Solidaritătii
Democratice pentru SanseEgale si o Societate mai Bună, prin reprezentant Ion
Antonescu, în Dosarul nr. 27/P/2000 al acelei instante.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia a arătat că textul
criticat încalcă dispozitiileart. 21, 24 si 128 din Constitutie, privind
liberul acces la justitie, dreptul la apărare si folosirea căilor de atac,
întrucât hotărârea definitivă a Curtii de Apel Bucuresti, care
solutioneazăcontestatiaformulatăîmpotrivadeciziei Tribunalului Bucuresti de
respingere a cererii de înregistrare a unui partid politic, este definitivă,
neputând fi apelată. S-a sustinut, de asemenea, că imposibilitatea atacării cu
apel a acesteihotărâriîncalcăsinumeroasetextedinacte internationale la care
România este parte, printre care Declaratia Universală a Drepturilor Omului si
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În sustinerea acestei exceptii s-a invocat
încălcarea următoarelor texte constitutionale:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate
adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”;
- Art. 24: “(1) Dreptul la apărare este
garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au
dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.”;
- Art. 128: “Împotriva hotărârilor
judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita căile de
atac, în conditiile legii.”
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă apreciază că dispozitiile atacate sunt
constitutionale, întrucât “rezultă cu evidentă că petentul s-a putut adresa
justitiei, a beneficiat de pronuntarea unei hotărâri judecătoresti si de
drepturile sigarantiil procesuale recunoscute oricărei părti în procesul civil
român”. Pe de altă parte, Constitutia prevede, în art. 128, că exercitarea
căilor de atac se face “în conditiile legii”, or legea partidelor politice
stabileste, în conformitate cu textul constitutional, căile de atac si
termenele de exercitare a acestora în materia partidelor politice. În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicat ăpresedintilor celordouă
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art.
181 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificările
ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei institutii cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul sustine că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În esentă, Guvernul consideră
că, “în anumite cazuri, hotărârile judecătoresti, inclusiv încheierile, nu pot
fi atacate sau împotriva lor pot fi
exercitate numai anumite căi de atac”. Referindu-se la Jurisprudenta
constantă în acest sens a Curtii Constitutionale, Guvernul apreciază că
“dreptul la folosirea căilor de atac nu presupune accesul la toate instantele
judecătoresti”.
Avocatul Poporului consideră
că textul atacat este constitutional, deoarece, conform jurisprudentei
constante a Curtii Constitutionale, “competenta de judecată si procedura sunt
stabilite de legiuitor, care poate prevedea reguli diferite, asigurând părtilor
posibilitatea de a ajunge în fata instantelor judecătoresti”.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
La data pronuntării Curtea constată că
Legea nr. 27/1996 nu mai este în întregime în vigoare, însă dispozitiile legale
criticate se regăsesc în art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr.
14/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 17
ianuarie 2003.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie asadar dispozitiile art. 26 alin. (4) din
Legea partidelor politice nr. 14/2003,
text care are următorul cuprins:
“(4) Curtea de Apel Bucuresti se pronuntă
în termen de 15 zile de la înregistrarea contestatiei, iar hotărârea sa este
definitivă si irevocabilă.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile
legale criticate încalcă prevederile art. 21, 24 si 128 din Constitutie, care
au următorul continut:
- Art. 21 - Accesul liber la justitie:
“(1)Orice persoană se poate adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”;
- Art. 24 - Dreptul la apărare:
“(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au
dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.”;
- Art. 128 - Folosirea căilor de atac:
“Împotriva hotărârilor judecătoresti, părtile
interesate si Ministerul Public pot exercita căile de atac, în conditiile
legii.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Caracterul definitiv al deciziei Curtii de
Apel nu numaică nu încalcă prevederile constitutionale ale art. 128 referitoare
la folosirea căilor de atac, în conditiile legii, ci este în deplină
concordantă cu acestea, în sensul că reglementează tocmai calea de atac
împotriva hotărârii Tribunalului Bucuresti. Or, potrivit dispozitiilor
constitutionale, reglementarea căilor de atac împotriva hotărârilor
judecătoresti este atributul exclusiv al legiuitorului.
În ceea ce priveste pretinsa încălcare a
dispozitiilor constitutionale ale art. 21 privind accesul liber la justitie,
Curtea a statuat în mod constant, în jurisprudenta sa, că accesul liber la
justitie nu presupune accesul la toate structurile judecătoresti si la toate
căile de atac, deoarece, asa cum prevede art. 125 alin. (3) din Constitutie,
competenta si procedura de judecată sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care
poate institui reguli deosebite, în considerarea unor situatii diferite.
În acest sens este si jurisprudenta
constantă a Curtii Constitutionale, spre exemplu Decizia nr.129din 6 decembrie
1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 105 din 23 mai
1996, si Decizia nr. 156 din 15 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 339 din 26 iunie 2001.
În ceea ce priveste sustinerea conform
căreia textul criticat contravine si art. 24 din Constitutie, care garantează
dreptul la apărare, Curtea constată că textul criticat nu contine dispozitii de
natură să îngrădească drepturile procesuale ale părtilor ori dreptul de a fi
asistate de un avocat în tot cursul procesului, astfel că, si sub acest aspect,
exceptia este neîntemeiată.
De altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra
solutiei legislative criticate de autorul exceptiei. Prin Decizia nr. 268 din
17 octombrie 2002, exceptia de neconstitutionalitate ridicată de acelasi autor
a fost respinsă. În cauza de fată nu s-au învederat elemente noi care să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicată de Partidul Solidaritătii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Bună, prin reprezentant Ion Antonescu, în Dosarul nr. 27/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
25 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
MUNCII SI SOLIDARITĂTII SOCIALE
privind aprobarea Instructiunilor pentru decontarea biletelor speciale
de călătorie gratuită cu mijloacele de transport auto si fluviale, acordate în
baza prevederilor Decretului-lege
nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din
motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum
si celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr.
105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către
regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice,
aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările si completările
ulterioare
Având în vedere:
- Hotărârea Guvernului nr. 4/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, cu
modificările si completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 258/2001
privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale, cu modificările si completările ulterioare;
- Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările si
completările ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 105/1999
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile
instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945
din motive etnice, aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000, cu
modificările si completările ulterioare,
în baza art. 7 din Hotărârea Guvernului
nr. 4/2001, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul muncii si solidaritătii sociale emite
prezentul ordin.
Art. 1. - În vederea aplicării unitare a
prevederilor art. 6 alin. (2) lit. c) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în
străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările si
completările ulterioare,si ale art.5 lit.c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere
de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată si
modificată prin Legea nr. 189/2000, cu
modificările si completările ulterioare,
referitoare la acordarea de călătorii gratuite cu mijloacele de
transport auto sau fluviale,după caz,se aprobă Instructiunile pentru decontarea
biletelor speciale de călătorie gratuită cu mijloacele de transport auto si
fluviale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Casa Natională de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale si casele judetene de pensii si a municipiului
Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Bucuresti,
1 aprilie 2003.
Nr.
97.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
pentru decontarea biletelor speciale de
călătorie gratuită cu mijloacele de transport auto si fluviale, acordate în
baza prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat, cu modificările si completările ulterioare, si ale
Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6
septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată si modificată
prin Legea nr. 189/2000, cu modificările
si completările ulterioare
I. Prevederi generale
Sfera de aplicare
1. Prezentele instructiuni se
aplică persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu
începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori
constituite în prizonieri, precum si persoanelor persecutate de către
regimurile instaurate în Româniacu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6
martie 1945 din motive etnice, denumite în continuare beneficiari ai Legii.
Prestatii
2. Persoanele aflate în una dintre
situatiile prevăzute la art. 1 si 4 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în
străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările si
completările ulterioare, si care nu călătoresc pe calea ferată română
beneficiază anual de 12 călătorii gratuite cu mijloace de transport auto sau cu
mijloace de transport fluviale, după caz, la alegere.
Biletele de călătorie gratuită pot fi
folosite si de însotitori, membri de familie, în cadrul numărului de călătorii
stabilite pentru titular.
3. Persoanele aflate în una dintre
situatiile prevăzute la art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile
instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945
din motive etnice, aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000, cu modi-
ficările si completările ulterioare, si care nu călătoresc pe calea ferată
română beneficiază anual de 6 călătorii dus-întors gratuite cu mijloace de
transport auto sau cu mijloace de transport fluviale, după caz, la alegere.
Aceste persoane au dreptul să călătorească cu un însotitor, în cadrul numărului
de călătorii stabilite pentru titular.
Prestatori
4. Călătoriile gratuite pentru cele două
categorii de beneficiari ai Legii, prevăzute la pct. 2 si 3, se pot asigura de
către agentii economici autorizati pentru transportul intern cu mijloace de
transport auto, în cazul transportului rutier, sau cu navele de călători, în
cazul transportului fluvial, pe căi navigabile interioare, indiferent dacă sunt
cu capital de stat, cu capital privat sau mixt.
Călătoriile gratuite se efectuează cu
mijloace auto sau cu nave de transport fluvial intern de călători.
II.Emiterea si distribuirea taloanelor
speciale de călătorie
Institutia care asigură emiterea si
distribuirea taloanelor speciale de călătorie, precum si evidenta
beneficiarilor Legii; modalităti de emitere si distribuire
5. Taloanele speciale de călătorie se emit
si se distribuie beneficiarilor Legii prin grija Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, respectiv prin Casa Natională de Pensii siAlte Drepturi
de Asigurări Sociale,denumită în
continuare CNPAS.
6. Transmiterea taloanelor speciale de
călătorie la fiecare beneficiar al Legii, pentru un nou an calendaristic, se
efectuează până cel mai târziu în luna februarie a anului respectiv, o dată cu
plata drepturilor bănesti acordate în baza legii, prin unitătile de postă,
unitătile C.E.C. sau ale altor bănci autorizate, la care beneficiarii Legii au
deschis cont curent personal.
7. Pentru beneficiarii Legii care au
primit taloane speciale de călătorie si ale căror date de identificare se
modifică în cursul anului - modificări de stare civilă, schimbarea adresei,
mutarea în altă localitate - nu se mai emit noi taloane, legitimarea făcându-se
pe baza actelor doveditoare ale modificărilor respective.
8. Pentru beneficiarii Legii pusi în
drepturi în cursul anului calendaristic si care nu au primit taloane speciale
de călătorie pentru anul respectiv, acestea se emit si se distribuie,la cererea
beneficiarilor Legii, de către casele judetene de pensii sau, după caz, de
către Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, denumite în continuare CTP.
9. Taloanele speciale de călătorie
returnate o dată cu mandatele neachitate se vor păstra în evidenta CTP, beneficiarii
acestora putându-le ridica în baza unei solicitări scrise, în cursul anului.
În cazul ivirii unor dificultăti în
tratarea acestor situatii, beneficiarii Legii se vor adresa CTP, în vederea
solutionării.
Caracteristici ale talonului special de călătorie
10. Talonul special de călătorie este
documentul pe baza căruia se acordă beneficiarului Legii biletede călătorie
gratuită pentru mijloacele auto sau pentru navele de transport fluvial intern
de călători.
11. Talonul special de călătorie este format
din corpul talonului si 12, respectiv 6 cupoane-talon detasabile,
corespunzătoare celor 12 călătorii simple, respectivcelor 6 călătorii
dus-întors pentru transportul auto sau transportul fluvial.
12. Taloanele speciale de călătorie
împreună cu cupoanele-talon detasabile (modelele sunt prevăzute în anexele nr. 1 si 2) sunt de culoare verde, nominale,
netransmisibile si anuale.
13. Talonul special de călătorie cuprinde
datele de identificare a titularului călătoriilor gratuite, respectiv: numele,
prenumele, domiciliul sau mentiunea “cont curent personal nr. ...”, numărul
dosarului de beneficiar al Legii si codul CTP din raza de domiciliu al
beneficiarului Legii. Numărul dosarului de beneficiar al Legii este înscris si
pe fiecare cupon-talon detasabil.
Cuponul-talon detasabil dă dreptul la
călătorie pentru un singur tip de transport.
Conditii de valabilitate a talonului
special de călătorie
14. Valabilitatea talonului special de
călătorie este confirmată de existenta, în rubrica “L.S.” aflată pe versoul
talonului, a stampilei unitătii care a efectuat distribuirea efectivă a
acestuia: oficiul postal, filiala, agentia sau
sucursala unitătii financiar-bancare sau CTP.
15. Cupoanele-talon detasabile care
prezintă stersături sau corecturi nu vor fi luate în considerare.
În caz de pierdere sau deteriorare a
cuponului-talon detasabil, nu i se va elibera beneficiarului Legii alt
cupon-talon detasabil.
III. Efectuarea călătoriilor cu
mijloacele de transport
auto si fluviale
16. Călătoriile se efectuează pe
bazabiletelor de călătorie specifice mijloacelor de transport auto sau
fluviale, eliberate beneficiarilor de către agentul economic transportator, în
baza legitimării cu actul de identitate, a deciziei/hotărârii care să ateste
calitatea de beneficiar al Legii si a prezentării cuponului-talon.
17. Pe fiecare cupon-talon detasabil, la
emiterea biletelor de călătorie, se înscrie de către emitent tipul de transport
pentru care a optat beneficiarul, si anume:
- auto - pentru transportul rutier;
- fluvial - pentru transportul fluvial.
18. În cupoanele-talon detasabile
operatorii pentru transport public auto sau fluvial vor completa, cu pastă sau
cerneală, următoarele rubrici:
De la ……………
Până la ………….
Via ……………..
Km …………….
Lei …………….
19. Biletele de călătorie specifice mijloacelor
de transport sunt tipărite de operatorii autorizati pentru transport auto sau
fluvial, având formatul si datele mentionate potrivit reglementărilor specifice
transportatorului, si se obtin, după caz, de la casele de bilete din autogări,
de la casele de bilete din statiile portuare sau direct din mijlocul de
transport, în conditiile specifice de functionare a acestora.
20. Pentru fiecare călătorie simplă
casierul care emite biletul de călătorie detasează si retine câte un
cupon-talon detasabil, în ordine crescătoare, pe care înscrie tipul
transportului, distanta în km, tariful călătoriei si certifică corectitudinea
înscrierilor făcute prin aplicarea stampilei, eliberând biletul de călătorie.
21. Când beneficiarul Legii foloseste un
mijloc de transport auto sau fluvial, pe navele de transport fluvial intern de
călători, dintr-un punct al parcursului care nu are casierie, personalul
stabilit pentru verificarea biletelor de călătorie din mijloacele auto sau de
pe navele de transport fluvial intern de călători eliberează biletul, retinând
cuponul-talon detasabil, cu respectarea prevederilor privind legitimarea
beneficiarului.
22. Când beneficiarul unui bilet renuntă
la călătorie, acesta poate solicita unitătii emitente restituirea cuponului-
talon neutilizat.
Identificarea beneficiarului Legii
23. Identificarea beneficiarului Legii se
face cu actul de identitate si cu decizia/hotărârea care să ateste calitatea de
beneficiar al Legii, verificându-se dacă corespund numele si adresa cu cele din
talonul special de călătorie.
În cazul beneficiarilor de cont curent
personal la C.E.C. sau la altă bancă autorizată, se va efectua numai
verificarea numelui si prenumelui. În cazul în care au apărut modificări în
starea civilă, schimbări ale datelor sau documentelor de identificare,
verificarea calitătii beneficiarului se va face pe baza fotografiei din actul
de identitate.
24. Persoanele care nu pot justifica
utilizarea biletelor de călătorie sunt considerate fără bilet de călătorie si
sunt tratate în conformitate cu reglementările specifice tipului de transport.
IV. Decontarea biletelor de călătorie
Documentele necesare în vederea efectuării
decontării
25. Tariful biletelor de călătorie este
cel perceput de agentul economic transportator conform tarifelor în vigoare la
data efectuării călătoriei, aferent distantei dintre statia de urcare si cea de
coborâre, înscrise pe cuponul-talon.
26. Pe baza cupoanelor-talon detasabile
ale taloanelor speciale de călătorie colectate agentii economici transportatori
auto sau pe căile fluviale vor completa lunar, în 2 (două) exemplare, borderoul
cupoanelor-talon detasabile pentru călătoria cu autobuze sau pe căile fluviale
a beneficiarilor Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările si
completările ulterioare, si ai Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, aprobată si
modificată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările si completările ulterioare,
colectate în fiecare lună, precum si situatia centralizatoare a borderourilor
rezultate din aplicarea Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu
modificările si completările ulterioare, si a Ordonantei Guvernului nr.
105/1999, aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările si
completările ulterioare, în transportul auto sau pe căile fluviale de persoane
în fiecare lună, conform anexelor nr. 3 si 4.
Borderourile si situatia centralizatoare
se întocmesc separat, pentru fiecare categorie de beneficiari ai Legii.
În borderourile cupoanelor-talon
detasabile se cuprind numai cupoanele-talon care auînscrise toate datele
prevăzute la pct. 13 si 18.
Circuitul documentelor în baza cărora se
efectuează decontarea
27. Până la data de 5 a lunii pentru luna
expirată agentul economic transportator depune la CTP factura fiscală însotită de un exemplar al
borderourilor si al situatiei centralizatoare, împreună cu cupoanele-talon
detasabile, ca documente justificative în vederea efectuării decontării.
28. Exemplarul 2 al borderourilor si al
situatiei centralizatoare rămâne la agentul economic transportator.
29. După verificarea documentelor ce
însotesc factura fiscală, primite până la data de 15 a lunii curente pentru
luna expirată, CTP vor întocmi documentatii separate pentru solicitarea
creditelor bugetare necesare în vederea decontării acestora, pe care le vor
înainta CNPAS -
Directia economică executie buget.
30. În baza situatiilor prezentate de CTP,
CNPAS va întocmi documentatia pe care o înaintează Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, în vederea deschiderii
creditelor.
După primirea creditelor bugetare de la
CNPAS, CTP vor efectua viramentele către agentii economici transportatori,
potrivit documentatiei prezentate.
31. Biletele de călătorie eliberate în mod
gratuit beneficiarilor Legii de către agentii economici autorizati pentru
efectuarea transportului auto sau fluvial, până la data intrării în vigoare a
prezentelor instructiuni, vor fi decontate cu respectarea prevederilor
prezentelor instructiuni.
32. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă
din prezentele instructiuni.
ANEXA
Nr. 1*)
la
instructiuni
Fata talonului special de călătorie pentru beneficiarii Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările si completările ulterioare Versoul talonului special de călătorie pentru beneficiarii Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările si completările ulterioare
*)
Modelele talonului special de călătorie.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
prospectul de emisiune al obligatiunilor de stat cu dobândă în valută, seria
VAL 1 USD 2006
În baza art. 10 alin. (6) dinHotărârea
Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice,
având în vedere prevederile Legii datoriei
publice nr. 81/1999, ale art. 30 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii
Nationale a României, ale Regulamentului privind operatiunile cu titluri de
stat emise în formă dematerializată, aprobat prin Ordinul ministrului
finantelor publice, al guvernatorului Băncii Nationale a României si al
vicepresedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, si ale
Ordonantei Guvernului nr. 66/1997 privind regimul investitiilor străine în
România, realizate prin cumpărarea de titluri de stat, aprobată si modificată
prin Legea nr. 792/2001,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Ministerul Finantelor Publice
anuntă lansarea unei emisiuni de obligatiuni de stat cu dobândă în valută,
seria VAL 1 USD 2006, în sumă de 200.000.000 dolari SUA, cu următoarele
caracteristici:
Seria |
Data licitatiei |
Data emisiunii (data la care începe calculul dobânzii-inclusiv) |
Numărul de zile până la scadentă |
Data scadentei (data la care încetează calculul dobânzii-exclusiv) |
VAL 1 USD 2006 |
9 aprilie 2003 |
11 aprilie 2003 |
1.097 |
12 aprilie 2006 |
Art.2. - În functie de necesitătile de
finantare Ministerul Finantelor Publice îsi rezervă dreptul de a majora sau de
a micsora valoarea anuntată a emisiunii.
Art.3. -Valoarea nominală individuală a
unei obligatiuni de stat cu dobândă în valută este de 10.000 dolari SUA, cu multiplii aferenti.
Art. 4. - Obligatiunile de stat cu dobândă
în valută se pun în vânzare la valoarea nominală, în formă dematerializată si
pot fi cumpărate de către intermediarii pietei primare, care vor depune oferte
atât în cont propriu, cât si în contul clientilor persoane fizice si juridice
rezidente si/sau nerezidente.
Art. 5. - Metoda de vânzare este
licitatia, care va avea loc la data de 9 aprilie 2003, iar adjudecarea se va
face după metoda pretului uniform.
Art. 6. - Ofertele de cumpărare sunt
competitive si vor cuprinde numărul titlurilor de stat, valoarea nominală si
rata dobânzii; se admite defalcarea valorii totale în maximum 5 transe valorice
la rate diferite ale dobânzii.
Art. 7. - Ofertele de cumpărare se depun
la Banca Natională a României, agentul de plată, înregistrare si transfer al
Ministerului Finantelor Publice, în ziua licitatiei, până la ora 12,00.
Rezultatul licitatiei va fi stabilit în
aceeasi zi, la sediul Băncii Nationale a României, de către comisia de
licitatie constituită în acest scop si va fi dat publicitătii.
Art. 8. - Dobânzile se vor calcula si se
vor plăti anual la datele de 10 aprilie 2004, 11 aprilie 2005 si 12 aprilie
2006, prin creditarea conturilor de corespondent în dolari SUA ale
intermediarilor autorizati pe piata titlurilor de stat si/sau ale băncilor
detinători înregistrati, comunicate oficial de către acestia Băncii Nationale a
României cu cel putin două zile lucrătoare anterior datei plătii cuponului.
Dobânda se va determina conform formulei:
D = N x r x z/365 sau 366
în care:
D = valoarea dobânzii;
N = valoarea nominală totală a
obligatiunilor de stat cu dobândă în valută detinute;
r = rata dobânzii (exprimată cu două
zecimale);
z = număr de zile pentru care se
calculează dobânda;
366 zile = an bisect.
Pentru respectarea perioadelor de detinere
de către Ministerul Finantelor Publice a contravalorii obligatiunilor de stat
cu dobândă în valută emise, de 1.097 de zile, în situatia în care datele
decontării sau datele scadentei capitalului si dobânzii sunt zile nelucrătoare
pentru ROL sau USD, plătile se vor face în ziua lucrătoare imediat următoare,
fără obligarea la dobânzi moratorii.
Art. 9. - Plata obligatiunilor de stat cu
dobândă în valută se va efectua la data emisiunii, prin transferarea de către
intermediarul autorizatsi/sau de către băncile detinători înregistrati, în contul
de dolari SUA al Băncii Nationale a României, deschis la Federal Reserve Bank
of New York, New York, a sumei reprezentând valoarea nominală a obligatiunilor
de stat cu dobândă în valută adjudecate.
În caz contrar, pentru întreaga perioadă
de întârziere se va plăti o dobândă de penalizare la nivelul ratei dobânzii de
licitatie adjudecate, plus 2 puncte procentuale.
Art. 10. - Răscumpărarea obligatiunilor de
stat cu dobândă în valută se va efectua la scadentă, conform datei prevăzute în
tabelul de la art. 1, prin creditarea conturilor corespondente în dolari SUA
ale intermediarilor autorizati si/sau ale băncilor detinători înregistrati,
comunicate oficial Băncii Nationale a României cu cel putin două zile
lucrătoare anterior datei scadentei, cu suma reprezentând valoarea nominală a
obligatiunilor de stat cu dobândă în valută exprimate în dolari SUA, inclusiv
dobânda aferentă acestora.
Art. 11. - Nu sunt admise răscumpărările
în avans.
Art. 12. - Obligatiunile de stat cu
dobândă în valută sunt negociabile pe piata secundară.
Proprietatea acestora va fi înregistrată
conform reglementărilor în vigoare privind operatiunile cu titluri de stat,
după caz, în registrul principal mentinut la nivelul Băncii Nationale a
României sau în registrul secundar mentinut de către intermediarii pietei
titlurilor de stat, înregistrări care garantează detinătorului dreptul de
proprietate asupra titlurilor de stat.
Art. 13. - Tranzactionarea obligatiunilor
de stat cu dobândă în valută pe piata secundară nu va fi permisă în ultimele
două zile lucrătoare anterior datei scadentei.
Art. 14. - Regimul fiscal al
obligatiunilor de stat cu dobândă în valută prevăzute la art. 1 este
reglementat de legislatia în vigoare.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
3 aprilie 2003.
Nr.
450.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind stabilirea ratei dobânzii la termen pentru certificatele de
trezorerie transformate în depozite
la trezoreria statului
În baza art. 10 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice,
având în vedere prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Articol unic. - Începând cu data de 7
aprilie 2003, rata dobânzii la termen pentru certificatele de trezorerie
transformate în depozite la trezoreria statului se stabileste la 14% pe an.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
4 aprilie 2003.
Nr. 454.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
aprobarea Normelor pentru înregistrarea în contabilitate a operatiunilor de
stingere a obligatiilor decurgând din prevederile Legii nr. 254/2002 privind
unele măsuri pentru cresterea atractivitătii la privatizare a societătilor
comerciale cu capital integral sau partial de stat, ce detin în administrare
terenuri agricole proprietate publică sau privată a statului, modificată si
completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2002
În temeiul prevederilor art. 10 alin. (6)
din Hotărârea Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice,
având în vedere prevederile art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 254/2002 privind unele măsuri pentru cresterea atractivitătii
la privatizare a societătilor comerciale cu capital integral sau partial de
stat, ce detin în administrare terenuri agricole proprietate publică sau
privată a statului, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 209/2002,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele pentru
înregistrarea în contabilitatea operatiunilor de stingerea obligatiilor
decurgând din prevederile Legii nr. 254/2002 privind unele măsuri pentru
cresterea atractivitătii la privatizarea societătilor comerciale cu capital
integral sau partial de stat, ce detin în administrare terenuri agricole
proprietate publică sau privată a statului, modificată si completată prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 209/2002, cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
5 aprilie 2003.
Nr.
473.
ANEXĂ
NORME
pentru înregistrarea în contabilitate
aoperatiunilor de stingere a obligatiilor decurgând din prevederile Legii nr.
254/2002 privind unele măsuri pentrucresterea atractivitătii la privatizare a
societătilor comerciale cu capital integral sau partial de stat, ce detinîn
administrare terenuri agricole proprietate publică sau privată a statului,
modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2002
Înregistrarea în contabilitate
aoperatiunilor de stingere a obligatiilor decurgând din prevederile Legii nr.
254/2002 privind unele măsuri pentrucresterea atractivitătii la privatizare a
societătilor comerciale cu capital integral sau partial de stat, ce detin în
administrare terenuri agricole proprietate publică sau privată a statului,
denumită în continuare lege, modificată si completată prin Ordonanta de
urgentă a Guvernuluinr.209/2002, se efectuează după cum urmează:
I. Înregistrări în contabilitatea
agentilor economici
1. Înregistrarea înlesnirilor la plată,
sub forma scutirilor totale, acordate pentru obligatiile restante la data
de 31 decembrie 2001 si nestinse,
potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) din lege (modificat prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 209/2002
% 441 “Impozitul
pe profit/venit” 4423
“T.V.A. de plată” 446 “Alte
impozite, taxe si vărsăminte asimilate” 447
“Fonduri speciale - taxe si vărsăminte asimilate”/analitice distincte 448 “Alte
datorii si creante cu bugetul statului” 431
“Asigurări sociale” 437 “Ajutor
de somaj” |
= 758*)“Alte venituri din exploatare” |
si
concomitent
- Debit cont 8038 “Alte valori în afara
bilantului”/analitic distinct.
2. Înregistrarea înlesnirilor la plată,
sub forma scutirilor totale, acordate pentru obligatiile restante la data de 31
decembrie 2001 si nestinse, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) lit. b) din
lege (modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2002)
447
“Fonduri speciale - taxe si vărsăminte asimilate”/analitic distinct |
= 758*)“Alte venituri din exploatare” |
3. Sumele reprezentând înlesniri la plată
se repartizează ca surse proprii de finantare în conformitate cu prevederile
art. 41 alin. (4) din lege (modificat prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2002)
129*)
“Repartizarea profitului” |
= 1068 “Alte rezerve”/analitic distinct |
4. În situatia îndeplinirii conditiilor
care au fost avute în vedere la acordarea înlesnirilor la plată, se creditează
contul 8038 “Alte valori în afara bilantului”/analitic distinct cu sumele
corespunzătoare evidentiate în debitul acestuia.
5. Înregistrarea anulării înlesnirilor la
plată prevăzute la art. 1 alin. (1) din lege (modificat prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2002), în conformitate cu prevederile art. 3 alin.
(1) din lege (modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2002)
658*) .Alte
cheltuieli din exploatare” |
= % 441
“Impozitul pe profit/venit” 4423
“T.V.A. de plată” 446
“Alte impozite, taxe si vărsăminte asimilate” 447
“Fonduri speciale - taxe si vărsăminte asimilate”/analitice distincte 448
“Alte datorii si creante cu bugetul statului” 431
“Asigurări sociale” 437
“Ajutor de somaj” |
si concomitent
- Credit cont 8038 “Alte valori în afara
bilantului”/analitic distinct.
6. Înregistrarea anulării înlesnirilor la
plată prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b) din lege (modificat prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 209/2002), înconformitate cu prevederile art.3
alin.(1) din lege (modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
209/2002)
658*)“Alte cheltuieli din exploatare” |
= 447 “Fonduri speciale taxe si vărsăminte asimilate”/analitic
distinct |
7. Obligatiile bugetare esalonate la plată în conformitate cu prevederile legale se vor înregistra în debitul contului de ordine si evidentă 8038 “Alte valori în afara bilantului”/analitic distinct.
Obligatiile bugetare prevăzute mai sus vor
rămâne în continuare înregistrate si în conturi bilantiere.
II. Înregistrări în contabilitatea
titularilor de creante bugetare
8.Încontabilitateatitularilordecreantebugetare,
obligatiile bugetare amânate la plată, conform prevederilor legale, se
înregistrează în debitul contului de ordine si evidentă 972 “Alte operatiuni în
afara bilantului”/analitic distinct.
Creantele bugetare vor rămâne în
continuare înregistrate în conturi bilantiere, respectiv în conturile 220
“Debitori”/analitic distinct si 531 “Venituri de realizat”/analitic distinct.
9. În contabilitatea titularilor de
creante bugetare, obligatiile bugetare
scutite la plată în conditiile legii se înregistrează astfel:
220 “Debitori”/ analitic distinct = 531
“Venituri de realizat”/ -în rosu analitic distinct
si concomitent în creditul contului 972
“Alte operatiuni în afara bilantului”/analitic distinct.
*)
Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva
a IV-a a Comunitătilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001, vor utiliza contul 1173 “Rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile”.
CONSILIUL
CONCURENTEI
privind concentrarea economică realizată de către Societatea Comercială
“Bega Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara prin dobândirea controlului unic
direct asupra Societătii Comerciale
“Mecanica” - S.A. Negresti-Oas
Presedintele Consiliului Concurentei, în
baza:
1. Decretului nr. 1.075/2001 privind
numirea membrilor Consiliului Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996;
3. Regulamentului de organizare,
functionare si procedură al Consiliului Concurentei;
4. Regulamentului privind autorizarea
concentrărilor economice;
5. Instructiunilor cu privire la definirea
pietei relevante, în scopul stabilirii părtii substantiale de piată;
6. Instructiunilor date în aplicarea art.
33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu privire la calculul taxei de
autorizare a concentrărilor economice;
7. Notificării concentrării economice
înregistrate cu nr. RS-233 din 2 septembrie 2002 la Consiliul Concurentei;
8. actelor si lucrărilor din Dosarul
cauzei nr. RS-233 din 2 septembrie 2002;
9. notei Departamentului bunuri
industriale cu privire la concentrarea economică notificată, luând în
considerare următoarele:
1. Concentrarea economică s-a realizat
prin preluarea controlului unic direct de către Societatea Comercială “Bega
Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara (fostă Societatea Comercială “Marutim” -
S.A.) asupra Societătii Comerciale “Mecanica” - S.A. Negresti-Oas,
achizitionarea făcându-se prin cumpărarea de la Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului a procentului de 73,10% din capitalul
social, potrivit Contractului de vânzare-cumpărare de actiuni nr. 21 din 9
august 2002.
2. Societatea achizitoare, Societatea
Comercială “Bega Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara, are ca principal obiect de activitate constructia si
repararea materialului rulant cale ferată.
3. Societatea achizitionată, Societatea
Comercială “Mecanica” - S.A. Negresti-Oas, are ca principal obiect de
activitate proiectarea, producerea si comercializarea utilajelor miniere si a
pieselor de schimb aferente acestora, inclusiv servicii si asistentă tehnică în
tară si străinătate.
4. Pietele relevante aferente concentrării
economice analizate au fost definite ca fiind:
- piata structurilor metalice pentru
excavatoare, buldozere;
- piata structurilor metalice pentru
automacarale, macarale, elevatoare, ca piete relevante potentiale, si
- piata pieselor de schimb pentru
transportoare miniere de subteran, pe întregul teritoriu al României.
5. Desi produsele “structuri metalice
pentru excavatoare, buldozere si structuri metalice pentru automacarale,
macarale, elevatoare” nu au fost până în prezent comercializate pe teritoriul
României, datorită faptului că cifrele de afaceri aferente acestora au o
pondere ridicată în cifra de afaceri totală a Societătii Comerciale “Mecanica”
- S.A. Negresti-Oas, pietele lor au fost definite ca piete relevante
potentiale, întrucât în viitor aceste produse ar putea fi vândute si pe
teritoriul tării.
6. Segmentele detinute de Societatea Comercială
“Bega Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara pe pietele relevante sunt de fapt
cotele de piată detinute de Societatea Comercială “Mecanica” - S.A.
Negresti-Oas pe aceste piete anterior realizării concentrării economice, si
anume:
- 0% pe piata structurilor metalice pentru
excavatoare, buldozere din România;
- 0% pe piata structurilor metalice pentru
automacarale, macarale, elevatoare din România;
- 38,70% pe piata pieselor de schimb
pentru transportoare miniere de subteran din România.
7. Prin concentrarea economică realizată,
segmentele de piată detinute de Societatea Comercială “Mecanica” - S.A.
Negresti-Oas pe pietele relevante definite nu se modifică deoarece, anterior
realizării acestei concentrări economice, nici Societatea Comercială “Bega Reparatii
Vagoane” - S.A. Timisoara, nici o altă societate a Grupului Bega nu a fost
prezentă pe aceste piete.
8. Pe pietele relevante, oferta este
reprezentată de Societatea Comercială “Mecanica” - S.A. Negresti-Oas, alături
de alti producători interni.
9. Cererea pe pietele relevante este
reprezentată în primul rând de agentii economici care îsi desfăsoară
activitatea în domeniul industriei miniere si al constructiilor.
10. Prin realizarea operatiunii de
concentrare economică, structura pietelor nu suferă modificări cu efecte
anticoncurentiale.
11. Realizarea operatiunii de concentrare
economică va conduce la ridicarea calitătii produselor realizate de Societatea
Comercială “Mecanica” - S.A. Negresti-Oas, ca urmare a realizării programului
de investitii1).
1) Din surse
proprii sau surse atrase în numele său, pe o durată de 3 ani, începând cu data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, investitii tehnologice
prin aport la capitalul social în valoare totală de 808.063 USD.
12. Operatiunea de concentrare economică
realizată de Societatea Comercială “Bega Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara
prin dobândirea controlului asupra Societătii Comerciale “Mecanica” - S.A.
Negresti-Oas nu creează si nu consolidează o pozitie dominantă si nu are ca
efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei. Anterior
dobândirii controlului, nici Societatea Comercială “Bega Reparatii Vagoane” -
S.A. Timisoara, nici o altă societate apartinând Grupului Bega nu a fost
prezentă pe pietele relevante definite.
13. Analizând această concentrare
economică se constată că nu se întrevăd posibile efecte cu caracter
anticoncurential pe piată,
DECIDE:
Art. 1. - Se autorizează concentrarea
economică realizată prin dobândirea controlului de către Societatea Comercială
“Bega Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara asupra Societătii Comerciale
“Mecanica” - S.A. Negresti-Oas, în conformitate cu dispozitiile art. 51 alin.
(1) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 si ale pct. 124 lit. b) din
partea a II-a, cap. II din Regulamentul privind autorizarea concentrărilor
economice, constatându-se că, desi operatiunea notificată cade sub incidenta
legii, nu există motive pentru a fi refuzată.
Art. 2. - Taxa de autorizare, prevăzută la art. 33 alin. (2) din Legea nr. 21/1996, este de 2.227.394 lei si se va plăti, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării acestei decizii, prin ordin de plată tip trezorerie la bugetul de stat, în contul nr. 361280036300, deschis la Banca Natională a României - Sucursala judetului Timis, beneficiar: Trezoreria judetului Timis, cu mentiunea: “pentru autorizare concentrare”. Ordinul de plată va avea mentionat pe verso: “cod cont 20.17.01.03”. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă neîntârziat Consiliului Concurentei.
Art. 3. - Prezenta decizie va fi publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Societătii Comerciale
“Bega Reparatii Vagoane” - S.A. Timisoara.
Art. 4. - Prezenta decizie a Consiliului
Concurentei poate fi atacată în termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea
de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ.
Art. 5. - Prezenta decizie se aplică de la
data comunicării ei părtii implicate.
Art. 6. - Departamentul bunuri industriale
si Secretariatul general vor urmări aducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
Art. 7. - Secretariatul general va
comunica neîntârziat prezenta decizie:
SOCIETĂTII ACHIZITOARE
Denumirea: Societatea Comercială “Bega
Reparatii Vagoane” - S.A.
Sediul legal: Timisoara, Str. Gării nr. 2,
judetul Timis
Telefon/fax: 0256-193.383
Persoana de contact: Director general ing.
Luminosu Dorel
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
Bucuresti,
21 noiembrie 2002.
Nr. 430.