MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 269
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 17 aprilie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
132. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free
206. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal
al mărfurilor comercializate în regim duty-free
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 123 din 25 martie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3) teza finală
din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
378/2002. - Ordin al ministrului administratiei
publice pentru desemnarea persoanelor împuternicite să constate contraventiile
si să aplice sanctiunile prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 21/2002
158. - Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei privind acordarea autorizatiei de înfiintare
pentru retehnologizarea Grupului nr. 4 de 150 MW din CET Paroseni Societătii
Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
182. - Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei privind acordarea autorizatiei de
înfiintare pentru modificarea obiectivului energetic “Statia electrică
400/220/110 kV Portile de Fier” Companiei Nationale de Transport al Energiei
Electrice “Transelectrica” - S.A.
344/185. - Ordin al ministrului sănătătii si
familiei si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate privind
criteriile de selectie a pacientilor si schema terapeutică pentru tratamentul
antiviral în hepatita cronică cu virus B si C
350. - Ordin al ministrului sănătătii si familiei
privind modificarea Ordinului ministrului sănătătii si familiei nr. 87/2003
pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător
de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv,
contraindicate conducătorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau
substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora)
542. - Ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei pentru aprobarea Metodologiei privind initierea,
programarea, achizitia, elaborarea, avizarea, aprobarea si valorificarea
reglementărilor tehnice si a rezultatelor activitătilor specifice în
constructii, amenajarea teritoriului, urbanism si habitat
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
13. - Circulară pentru abrogarea Circularei nr.
11/2002 privind efectuarea de plasamente cu valori mobiliare necotate pe pietele
organizate, inclusiv garantarea unor operatiuni cu acest tip de valori
mobiliare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal
al mărfurilor comercializate în regim duty-free
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 104
din 5 septembrie 2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în
regim duty-free, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676
din 11 septembrie 2002, cu următoarea modificare:
Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Termenul de valabilitate a autorizatiei de functionare a
magazinelor duty-free situate în punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat terestre si navale, duty-free diplomatice si de comercializare a
mărfurilor în regim duty-free la bordul aeronavelor este de 5 ani.
(2) Termenul de plată a taxei de autorizare/magazin si, respectiv, de comercializare
în regim duty-free a mărfurilor la bordul aeronavelor se stabileste astfel:
a) pentru primul an, înainte de eliberarea autorizatiei de functionare;
b) pentru următorii ani, cu 10 zile calendaristice înainte de expirarea
anului de functionare precedent.
(3) Neplata taxei de autorizare la termenul stabilit conform alin. (2)
lit. b) atrage anularea definitivă a autorizatiei pentru magazinul în cauză,
respectiv pentru comercializarea mărfurilor în regim duty-free la bordul
aeronavelor.
(4) În cazul autorizatiilor emise înainte de intrarea în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă, pentru desfăsurarea activitătilor de
comercializare a mărfurilor în regim duty-free, indiferent de locul de
amplasare a magazinelor, se va proceda la restituirea proportională a taxei de
autorizare aferentă perioadei de nefunctionare.
(5) Perioada de nefunctionare, în sensul prezentei ordonante de
urgentă, reprezintă pentru magazinele duty-free din aeroporturile internationale
perioada de la data publicării ordonantei de urgentă în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si până la data la care expiră anul de functionare pentru
care s-a făcut plata taxei de autorizare anuală.
Pentru magazinele duty-free situate în punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat terestre si navale, duty-free diplomatice si de
comercializare a mărfurilor în regim duty-free la bordul aeronavelor, perioada
de nefunctionare reprezintă perioada de la data de 10 noiembrie 2002 si până la
data la care expiră de drept anul de functionare pentru care s-a făcut plata
taxei de autorizare anuală.
(6) Restituirea diferentelor de taxă de autorizare se va face de către
unitătile trezoreriei statului în lei. Valoarea în lei se determină prin
transformarea sumei în dolari S.U.A. la cursul de schimb stabilit si comunicat
de Banca Natională a României în fiecare zi de joi. Acest curs se utilizează pe
toată durata săptămânii următoare pentru sumele de restituit în cursul acelei
săptămâni.
(7) Procedura de restituire se va stabili prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(8) Autorizatiile emise pentru magazinele situate în punctele de control
pentru trecerea frontierei de stat aeriene îsi încetează valabilitatea la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 martie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
Bucuresti, 11 aprilie
2003.
Nr. 132.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal
al mărfurilor comercializate în regim duty-free
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în
regim duty-free si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 10 aprilie
2003.
Nr. 206.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 martie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3) teza
finală din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3)
teza finală din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Servicii Informatice” - S.A. din Botosani în
Dosarul nr. 5.211/2002 al Curtii de Apel Suceava - Sectia comercială si de
contencios administrativ.
La apelul nominal răspund autorul exceptiei, prin avocat Camelia
Ignătescu, si partea Inspectoratul Scolar Botosani, prin consilier juridic
Stefania Simanschi, lipsind partea Ministerul Educatiei si Cercetării, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului exceptiei solicită admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. Textul de lege criticat dispune reintegrarea
fără plată în patrimoniul Ministerului Educatiei si Cercetării a bunurilor
imobile care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, au trecut în
patrimoniul unor societăti comerciale, indiferent de statutul capitalului
social al acestora, ceea ce constituie, în opinia sa, o încălcare a dreptului
de proprietate ocrotit prin art. 41 si 135 din Constitutie. Arată că această
lipsire de proprietate echivalează cu o diminuare a capitalului social, pe care
numai adunarea generală a actionarilor societătii comerciale o putea hotărî, în
conformitate cu prevederile art. 113 lit. f) din Legea nr. 31/1990, republicată,
privind societătile comerciale.
Reprezentantul părtii Inspectoratul Scolar Botosani solicită respingerea
exceptiei ridicate ca fiind inadmisibilă, arătând că textul criticat a mai
făcut obiectul controlului de constitutionalitate si a fost deja constatat ca
fiind partial neconstitutional. Depune concluzii scrise în sustinerea
afirmatiilor sale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă, invocând în acest sens, Decizia nr. 121/1996, prin care Curtea Constitutională a admis în parte exceptia ridicată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 19 decembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
5.211/2002, Curtea de Apel Suceava – Sectia comercială si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3) teza finală din Legea
învătământului nr. 84/1995, republicată, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Servicii Informatice” - S.A. din Botosani în cadrul judecării în
recurs a unei actiuni de constatare a dreptului de proprietate.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a
arătat că dispozitiile art. 166 alin. (3) din Legea învătământului nr. 84/1995,
republicată, încalcă prevederile art. 41 si 135 din Constitutie, referitoare la
garantarea si ocrotirea proprietătii private, întrucât, “prin reintegrarea în
baza materială a învătământului de stat a imobilelor ce au apartinut
Ministerului Învătământului si care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr.
15/1990, au trecut în patrimoniul unor societăti comerciale, s-a realizat o
veritabilă nationalizare, practică definitiv inadmisibilă prin prisma
articolelor din Constitutie invocate”. Mai arată că singurul organism competent
să decidă reducerea capitalului social al unei societăti comerciale este
adunarea generală extraordinară a actionarilor acesteia, procedură care nu
poate fi suprimată nici în cazul în care statul este actionar majoritar.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comercială si de contencios
administrativ apreciază că “exceptia de neconstitutionalitate invocată este întemeiată
în raport de prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2), referitoare la
protectia proprietătii private, precum si ale art. 135 alin. (1) si (6),
referitoare la proprietate, în măsura în care se referă la societăti comerciale
cu capital integral privat”. Invocă în acest sens si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 121 din 16 octombrie 1996, rămasă definitivă prin Decizia
nr. 64 din 8 aprilie 1997.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
inadmisibilă, potrivit prevederilor art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicată, deoarece neconstitutionalitatea dispozitiilor legale
criticate a fost constatată printr-o decizie anterioară a Curtii
Constitutionale. De asemenea, arată că instanta judecătorească este exclusiv
competentă să stabilească dacă imobilul din litigiu a intrat sau nu în mod
legal în proprietatea societătii comerciale de drept privat.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992 retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 166 alin. (3) teza
finală din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999. Textul criticat are
următoarea redactare: “În aceleasi conditii se reintegrează fără plată si
imobilele care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, au trecut în
patrimoniul unor societăti comerciale, indiferent de statutul capitalului
social al acestora. Reintegrarea se face pe bază de protocol de
predare-preluare.”
Din motivarea exceptiei rezultă că autorul acesteia consideră ca fiind
încălcate prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (1), (2) si (3) si ale
art. 135 alin. (6), care au următorul continut:
- Art. 41 alin. (1), (2) si (3): “(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi dreptul de
proprietate asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate
publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.”;
- Art. 135 alin. (1) si (6): “(1) Statul ocroteste proprietatea.”
“(6) Proprietatea privată este, în conditiile legii, inviolabilă.”
Curtea Constitutională a mai fost sesizată cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 alin. (3) teza finală din Legea
nr. 84/1995, republicată, cu aceeasi motivare referitoare la încălcarea
prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din
Constitutie, privind garantarea si apărarea proprietătii private. Prin Decizia
nr. 121 din 16 octombrie 1996, rămasă definitivă prin Decizia nr. 64 din 8
aprilie 1997, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
101 din 27 mai 1997, Curtea a statuat că “prevederile art. 166 alin. (3) din
Legea învătământului nr. 84/1995 sunt constitutionale numai în măsura în care
reintegrarea, fără plată, a bazei materiale aferente procesului de instructie
si educatie se referă la imobilele din patrimoniul societătilor comerciale la
care statul detine majoritatea capitalului social, nu si la imobilele
apartinând societătilor comerciale care s-au privatizat în conditiile legii.”
Prin Decizia nr. 145 din 8 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 320 din 14 iunie 2001, Curtea Constitutională a respins
exceptia de neconstitutionalitate cu acelasi obiect, ca fiind inadmisibilă,
potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată.
Invocând deciziile nr. 121/1996 si nr. 64/1997, Curtea a retinut că “sensul
acestor decizii este acela că prevederile art. 166 alin. (3) din Legea învătământului
nr. 84/1995, republicată, nu pot dispune trecerea fără plată în proprietatea
publică a statului a unor imobile intrate legal, pe calea privatizării, în
proprietatea exclusivă a unor persoane juridice de drept privat. O asemenea
modalitate de transfer de proprietate se poate face numai în conditiile art. 41
alin. (3) din Constitutie”. În acelasi sens Curtea s-a pronuntat si prin
Decizia nr. 245 din 18 septembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 718 din 12 noiembrie 2001.
Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) teza a doua din Legea nr.
47/1992, republicată, “Nu pot face obiectul exceptiei [...] prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii
Constitutionale”. Exceptia ce formează obiectul prezentei cauze, fiind
inadmisibilă, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
republicată, instanta trebuia să o respingă “printr-o încheiere motivată,
fără a mai sesiza Curtea Constitutională”.
Întrucât instanta nu s-a conformat acestor dispozitii legale, urmează ca
exceptia să fie respinsă de Curtea Constitutională ca fiind inadmisibilă.
Cercetarea si stabilirea conditiilor si a legalitătii intrării
imobilului din litigiu în patrimoniul societătii comerciale, autor al exceptiei
de neconstitutionalitate, a statutului acestei societăti comerciale, precum si
a conditiilor privatizării sale intră în competenta exclusivă a instantei
judecătoresti, întrucât, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutională “se pronuntă numai asupra
problemelor de drept”, neputându-se pronunta asupra “modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra întelesului său contrar
Constitutiei”.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 166 alin. (3) teza finală din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Servicii
Informatice” - S.A. din Botosani în Dosarul nr. 5.211/2002 al Curtii de Apel
Suceava - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI PUBLICE
pentru
desemnarea persoanelor împuternicite să constate contraventiile si să aplice sanctiunile
prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 21/2002
Având în vedere prevederile art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 21/2002
privind gospodărirea localitătilor urbane si rurale, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 515/2002,
în temeiul art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Administratiei Publice,
ministrul administratiei publice emite prezentul ordin.
Articol unic. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute
de Ordonanta Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localitătilor urbane
si rurale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 515/2002, se fac de către
persoanele care detin următoarele functii:
1. personalul cu atributii de control din cadrul Corpului de control al
ministrului administratiei publice;
2. prefectul,
subprefectul, secretarul general de prefectură si personalul cu atributii de
control din aparatul propriu al prefectului.
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 6
decembrie 2002.
Nr. 378.
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
AUTORITATEA NATIONALĂ
DE REGLEMENTARE
ÎN DOMENIUL ENERGIEI –
ANRE
privind
acordarea autorizatiei de înfiintare pentru retehnologizarea Grupului nr. 4 de
150 MW din CET Paroseni Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice
si Termice “Termoelectrica”-S.A.
În temeiul art. 5 pct. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
29/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 99/2000, cu modificările ulterioare, al art. 70 lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrică si
termică, cu modificările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 567/1999
privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea licentelor si autorizatiilor
în sectorul energiei electrice si termice, ca urmare a solicitării Societătii
Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica”-S.A.,
cu sediul în municipiul Bucuresti, înregistrată sub nr. 424 din 11 februarie
2003, si având în vedere Raportul prezentat de Departamentul acces la retea si
autorizare si procesul-verbal al sedintei
Comitetului de reglementare al Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei din data de 28 martie 2003,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următoarea
decizie:
Art. 1. - Se acordă Societătii Comerciale de Producere a Energiei
Electrice si Termice “Termoelectrica”-S.A. din Bucuresti Autorizatia de
înfiintare nr. 161 din 28 martie 2003 pentru retehnologizarea Grupului nr. 4 de
150 MW din CET Paroseni.
Art. 2. - Prezenta decizie se va publica în Monitorul Oficial al României,
Partea I, pe cheltuiala titularului autorizatiei.
Art. 3. - Departamentul acces la retea si autorizare va asigura ducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentei decizii si va urmări respectarea de
către titular a conditiilor din autorizatie.
Presedintele Autoritătii de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Bucuresti, 28 martie
2003.
Nr. 158.
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
AUTORITATEA NATIONALĂ
DE REGLEMENTARE
ÎN DOMENIUL ENERGIEI –
ANRE
privind
acordarea autorizatiei de înfiintare pentru modificarea obiectivului energetic
“Statia electrică 400/220/110 kV Portile de Fier” Companiei Nationale de
Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica”-S.A.
În temeiul art. 5 pct.
2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei - ANRE, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 99/2000,
cu modificările ulterioare, al art. 70 lit. b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrică si termică, al Hotărârii
Guvernului nr. 567/1999 privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea
licentelor si autorizatiilor în sectorul energiei electrice si termice, ca
urmare a solicitării Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica”-S.A., cu sediul în municipiul Bucuresti, înregistrată sub nr.
300 din 31 ianuarie 2003,
având în vedere
Raportul prezentat de Departamentul acces la retea si autorizare si în
conformitate cu procesul-verbal al sedintei Comitetului de reglementare al
Agentiei Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 10 aprilie
2003,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următoarea
decizie:
Art. 1. - Se acordă Companiei Nationale de Transport al Energiei
Electrice “Transelectrica”-S.A., cu sediul în municipiul Bucuresti, Autorizatia
de înfiintare nr. 167 din 10 aprilie 2003 pentru modificarea obiectivului
energetic “Statia electrică 400/220/110 kV Portile de Fier”.
Art. 2. - Prezenta decizie se va publica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, pe cheltuiala titularului autorizatiei.
Art. 3. - Departamentul acces la retea si autorizare va asigura ducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentei decizii si va urmări respectarea de
către titular a conditiilor autorizatiei.
Presedintele Autoritătii de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Bucuresti, 10 aprilie
2003.
Nr. 182.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 344 din 12 aprilie 2003 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 185 din 7 aprilie 2003 |
privind
criteriile de selectie a pacientilor si schema terapeutică pentru tratamentul
antiviral în hepatita cronică cu virus B si C
Având în vedere prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate,
văzând Referatul de
aprobare al Directiei generale asistentă medicală si programe si al Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 16.596/777 din 7 aprilie 2003,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si
completările ulterioare, si ale Statutului Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate, aprobat prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate nr. 37/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
154 din 29 martie 2001,
ministrul sănătătii si familiei si presedintele Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă criteriile de selectie a pacientilor si schema
terapeutică pentru tratamentul antiviral în hepatita cronică cu virus B si C,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directiile implicate din cadrul Ministerului Sănătătii si
Familiei si Casei Nationale de Asigurări de Sănătate vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei, Daniela Bartos |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, Eugen Turlea |
de selectie a pacientilor si schema terapeutică pentru tratamentul antiviral
în hepatita cronică cu virus B si C Hepatită cronică cu virus B
1. Tratamentul cu interferon
1.1. Criteriile de selectie a pacientilor:
- biochimice: ALT >2 ori valoarea normală
- virusologice: AgHBs pozitiv; AgHBe sau anticorpi anti Hbe pozitiv;
încărcătura virală pozitivă (optional) (ADM VHB peste 100.000 copii/ml);
- morfologice: leziuni histologice de hepatită cronică cu indice
necroinflamator ≥ 6 (scor Knodell)
- vârsta: până la 65 de ani
- glomerulonefrita membrano-proliferativă AgHBs pozitivă
1.2. Scheme terapeutice
Se administrează 4,5-5 MU zilnic sau 9-10 MU de 3 ori pe săptămână timp
de 4 luni.
În cazul hepatitei cronice cu virus B + D, se utilizează aceeasi schemă
terapeutică pe o perioadă de 12 luni.
Pentru diagnosticul de hepatită cronică cu virus B + D este necesară (pe
lângă criteriile de mai sus) prezenta anticorpilor anti-VHD.
2. Tratamentul de lamivudină
2.1. Criterii de selectie a pacientilor:
- hepatita cronică cu virus B cu AgHBs pozitiv, AgHBe pozitiv sau
anticorpi anti-Hbe pozitivi;
- ciroză hepatică cu virus B compensată;
- pacienti cu recăderi după tratamentul cu interferon;
- pacienti care nu au răspuns la tratamentul cu interferon;
- pacienti cu ciroză hepatică cu virus B pre-transplant, prevenirea
reinfectiei ficatului transplantat, hepatită recurentă după transplantul
hepatic;
- purtători de virus B care se află sub tratament chimio-terapic sau
imunosupresiv pentru prevenirea reactivării infectiei;
- glomerulonefrită membrano-proliferativă AgHbs pozitivă.
2.2. Schema de tratament
100 mg de lamivudină/zi pe o durată de 2 ani
Hepatită cronică cu virus C
1. Criterii de selectie a pacientilor si categoriile de pacienti care
pot beneficia de terapie antivirală:
1.1. Hepatita cronică cu virus C:
- biochimice: ALT >1,5 ori valoarea normală;
- virusologice: anticorpi anti-VHC pozitivi; încărcătura virală pozitivă
(ARN VHC cantitativ pozitiv);
- morfologice: fibroză F3 (scor Knodell), indiferent de indicele
necroinflamator; fibroză F2/F3 (scor Metavir), indiferent de indicele
necroinflamator; fibroză Fo/F1 cu indice necroinflamator ≥ 6 (scor Knodell); fibroză F4 fără semne
clinice, ultrasonografice sau endoscopice de hipertensiune portală; fără
leucopenie, anemie sau trombocitorenie.
1.2. Manifestările extrahepatice ale infectiei cu virus C:
- crioglobulinemia mixtă cu vasculită sau glomerulonefrită
1.3. Infectia primară cu virus C
1.4. Situatii particulare:
- pacientii cu ALT normale, dar cu ARN VHC pozitiv si cu modificări
morfologice care se încadrează în criteriile de selectie;
- pacienti cu ciroză compensată (de la caz la caz);
- coinfectia VHC - VHB;
- coinfectia VHC - HIV;
- pacienti cu talasemie;
- pacienti cu hemofilie;
- pacienti dializati.
1.5. Vârsta pacientului:
- pacienti până la 65 de ani
1.6. Pacienti cu recăderi după terapie
Recădere înseamnă cresterea ALT si pozitivarea ARN VHC după un răspuns
complet la un tratament de 12 luni.
2. Scheme terapeutice
2.1. Monoterapia cu interferon
Este indicată la pacienti cu:
- contraindicatii la ribavirină;
- reactii adverse severe la ribavirină;
- infectie primară cu virus C.
Se utilizează interferon α
2a sau α 2b în doze de 3 MU de 3 ori/săptămână.
2.2. Terapia combinată cu interferon si ribavirină
Se utilizează interferon α 2a sau α 2b în doze de 3 MU de 3 ori/săptămână, asociat cu ribavirină în doză de:
1.000 mg/zi la o greutate corporală sub 75 kg si
1.200 mg/zi la o greutate corporală peste 75 kg.
2.3. Terapia combinată cu interferon pegilat si ribavirină
Se utilizează interferon pegilat α 2a în doze de 180 mcg/săptămână
sau interferon pegilat a 2b în doză de 1,5 mcg/kg corp/săptămână, asociat cu
ribavirină administrată în functie de greutatea corporală a pacientului:
- 800 mg/zi la o greutate corporală sub 65 kg;
- 1.000 mg/zi la o greutate corporală între 65-85 kg;
- 1.200 mg/zi la o greutate corporală peste 85 kg.
3. Durata terapiei
Se stabileste în functie de răspunsul la tratament.
Pentru aprecierea răspunsului la tratament se vor urmări:
- răspunsul biochimic - ALT (lunar);
- răspunsul virusologic - ARN VHC.
Răspunsul biochimic este definit prin normalizarea ALT.
Răspunsul virusologic este definit prin scăderea încărcăturii virale
(ARN-VHC) cu 2 log sau prin scăderea sub limita detectabilă.
ARN VHC cantitativ se va efectua:
- la începutul tratamentului;
- la 3 sau 6 luni (în functie de schema terapeutică adoptată);
- la sfârsitul tratamentului (12 luni);
- la 6 luni de la sfârsitul tratamentului.
Evolutia sub tratament se va aprecia după următorii algoritmi:
3.1. Terapia cu interferon 3 MU de 3 ori/săptămână asociat cu ribavirină
Dacă la 3 luni ALT sunt normale se continuă terapia până la 6 luni, când
se efectuează ARN VHC cantitativ. În functie de rezultatul acestuia (negativ
sau pozitiv) terapia continuă până la 12 luni sau se opreste terapia.
Dacă la 3 luni ALT sunt modificate, se efectuează ARN VHC cantitativ.
Dacă acesta este negativ, terapia continuă până la 12 luni.
Dacă acesta este pozitiv, se administrează încă 3 luni interferon pegilat
asociat cu Ribavirină după care se efectuează din nou ARN VHC cantitativ.
Dacă acesta este negativ, terapia continuă cu interferon pegilat si
ribavirină până la 12 luni.
Dacă acesta este pozitiv, se opreste terapia.
3.2. Terapia cu interferon pegilat asociat cu ribavirină
Se efectuează ARN VHC cantitativ la 3 luni de la initierea terapiei.
Dacă ARN VHC este negativ, terapia continuă până la 12 luni.
Dacă ARN VHC este pozitiv, se opreste terapia.
3.3. Terapia infectiei primare cu VHC
Schemele terapeutice indicate sunt:
- interferon 5 MU/zi o lună si apoi 5 MU de 3 ori/săptămână următoarele
5 luni;
- interferon 10 MU/zi 3-6 săptămâni (până la normalizarea
transaminazelor).
3.4. Terapia pacientilor cu recăderi
Se va efectua tratament combinat cu interferon pegilat si ribavirină,
conform algoritmului utilizat la pacientii “naivi”.
Dacă la 3 luni de terapie nu se obtine răspuns virusologic, se opreste
terapia.
* În situatii speciale comisia de experti va decide oportunitatea
continuării sau a opririi terapiei.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
SI FAMILIEI
privind
modificarea Ordinului ministrului sănătătii si familiei nr. 87/2003 pentru
aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător
de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv,
contraindicate conducătorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau
substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora)
Având în vedere prevederile art. 1 alin. (2), ale art. 21 alin. (2) si ale art. 22 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
văzând Referatul de aprobare al Directiei generale asistentă medicală si programe nr. DB 3.459 din 12 aprilie 2003,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul sănătătii si familiei emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. 87/2003
pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de
conducător de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect
psihoactiv, contraindicate conducătorilor de autovehicule si tramvaie (produse
sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora),
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003,
se înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti, 12 aprilie
2003.
Nr. 350.
ANEXĂ
LISTA
afectiunilor incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule si
de tramvaie.
Standarde minime de sănătate fizică si psihică necesare pentru obtinerea
sau reînnoirea permisului de conducere
1. Definitii
1.1. În acceptiunea
prezentei anexe, conducătorii de autovehicule si tramvaie se clasifică în două
grupe:
- grupa A (conducători amatori);
- grupa B (conducători cu atestat profesional).
1.2. În mod similar, persoanele care solicită pentru prima dată permis
de conducere auto sau reînnoirea acestuia se clasifică în aceleasi grupe, o
dată cu obtinerea sau reînnoirea permisului de conducere auto.
1.3. Prin autoritate medicală competentă se întelege unitatea
medicală autorizată conform legii să efectueze verificarea medicală a
conducătorilor de autovehicule sau de tramvaie, să rezolve contestatiile sau să
efectueze expertize în domeniu.
1.4. Prin opinie medicală autorizată sau apreciere medicală
autorizată se întelege referatul medical argumentat de medicul examinator.
1.5. Prin control medical regulat se întelege examinarea medicală
periodică, după un ritm stabilit de către medicul examinator.
2. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de
patologia cardiovasculară
2.1. Se consideră incompatibilitate orice boală care îl expune pe
solicitantul obtinerii sau reînnoirii permisului de conducere auto la o
deteriorare bruscă a functionării aparatului cardiovascular sau a functiilor
cerebrale, constituind un pericol pentru siguranta rutieră.
Grupa A:
2.2. Se consideră incompatibilitate aritmia severă.
2.3. Purtătorilor de pacemaker le vor fi eliberate sau reînnoite
permisele de conducere auto pe baza aprecierilor medicale autorizate si a
controalelor medicale regulate.
2.4. Bolnavilor cu tensiune arterială anormală le vor fi eliberate sau
reînnoite permisele de conducere auto pe baza unei opinii medicale autorizate,
după analiza posibilelor complicatii si a riscului aparitiei acestora pentru
siguranta rutieră.
2.5. Angina de repaus sau prezenta unui infarct miocardic în antecedente
necesită opinia medicală autorizată înainte de eliberarea sau de reînnoirea
permisului de conducere. Dacă este necesar, solicitantul va efectua controale
medicale regulate, în functie de recomandările medicale.
Grupa B:
2.6. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile
aditionale si pericolele implicate de conducerea vehiculelor în conditiile
definite de această grupă.
3. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de bolile
aparatului renal
Grupa A;
3.1. Permisele de conducere pot fi eliberate sau pot fi reînnoite
solicitantilor ori soferilor care suferă de insuficientă renală severă pe baza
unei opinii medicale autorizate si a controalelor medicale regulate.
Grupa B:
3.2. Insuficienta renală severă ireversibilă constituie
incompatibilitate. Doar cazurile exceptionale, justificate de o opinie medicală
autorizată si de controale medicale regulate, pot beneficia de eliberarea sau
de reînnoirea permiselor de conducere auto.
4. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de
diabetul zaharat
Grupa A:
4.1. Permisele de conducere auto pot fi eliberate sau pot fi reînnoite
pentru solicitantii ori soferii cu diabet zaharat pe baza unei opinii medicale
autorizate si a controalelor medicale adecvate fiecărui caz.
Grupa B:
4.2. Permisele de conducere auto pot fi eliberate sau pot fi reînnoite
solicitantilor ori soferilor din această grupă, suferinzi de diabet zaharat,
care necesită tratament cu insulină, numai în cazuri exceptionale si numai
atunci când există o opinie medicală autorizată motivată corect, cu
obligativitatea efectuării de controale medicale regulate.
5. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de
patologia oftalmologică
5.1. Toate persoanele care solicită permis de conducere trebuie să fie
supuse unor investigatii care să certifice că au o acuitate vizuală
corespunzătoare pentru conducerea vehiculelor. La această examinare trebuie
acordată o atentie specială următoarelor repere: acuitate vizuală, câmp vizual,
vedere în crepuscul, boli progresive ale ochiului.
5.2. În acceptiunea acestei anexe, lentilele intraoculare nu vor fi
considerate lentile corectoare.
Grupa A:
5.3. Persoana care solicită permis de conducere auto sau reînnoirea
acestuia trebuie să aibă o acuitate vizuală binoculară, cu lentile corectoare
dacă este necesar, de cel putin 0,5 atunci când sunt folositi simultan ambii
ochi.
Permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi dacă,
în timpul examinării medicale, se constată un câmp vizual orizontal mai mic de
120Ľ, în afara unor cazuri exceptionale, justificate de o opinie medicală
favorabilă si de un test practic pozitiv. De asemenea, permisul de conducere
auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi persoanelor care suferă de orice
afectiune oftalmologică care compromite siguranta condusului. Atunci când este
declarată sau detectată o boală de ochi progresivă, eliberarea ori reînnoirea
permisului de conducere auto se obtine numai după opinia medicală autorizată.
Solicitantii cu pierderea functională totală a vederii unui ochi sau
care folosesc doar un singur ochi (de exemplu în cazul diplopiei) trebuie să
aibă o acuitate vizuală de cel putin 0,6 cu lentile de corectie, dacă este
necesar.
Autoritatea medicală competentă trebuie să certifice dacă această
conditie de vedere monoculară există de suficient timp ca să permită adaptarea
si că este normal câmpul vizual în acest ochi.
Grupa B:
Solicitantii de permis de conducere auto sau de reînnoire a acestuia
trebuie să aibă o acuitate vizuală, cu lentile de corectie, dacă este necesar,
de cel putin 0,8 în ochiul cel mai bun si de cel putin 0,5 în ochiul mai putin
bun. Dacă sunt folosite lentile de corectie pentru obtinerea unor valori de 0,8
si 0,5, acuitatea necorectată din fiecare ochi trebuie să fie de 0,05 sau
altfel acuitatea minimă (0,8 si 0,5) trebuie obtinută fie prin corectarea cu
ajutorul unor ochelari cu o putere care să nu depăsească plus sau minus 4
dioptrii, fie cu ajutorul unor lentile de contact (vedere necorectată = 0,05).
Corectarea trebuie să fie bine tolerată. Nu se vor elibera si nu se vor reînnoi
permisele de conducere auto pentru solicitantii sau soferii fără un câmp vizual
binocular normal sau care suferă de diplopie.
6. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de
afectarea auzului
Grupele A si B:
6.1. Permisele de conducere auto se pot elibera sau se pot reînnoi
solicitantilor ori soferilor din grupele A sau B conform opiniei unei
autorităti medicale competente.
Examinarea va lua în considerare posibilitătile de echipare specială a
vehiculelor.
7. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de bolile
neurologice
7.1. Permisele de conducere auto nu se vor elibera sau nu se vor reînnoi
solicitantilor ori soferilor care suferă de o boală neurologică severă numai în
cazul existentei unei opinii medicale autorizate.
7.2. Tulburările neurologice asociate cu boli sau cu interventii
chirurgicale care afectează sistemul nervos central sau periferic, care conduc
la deficiente motorii sau senzoriale si afectează echilibrul si coordonarea,
trebuie luate în considerare în functie de manifestările lor functionale si de
riscurile evolutiei. În acest caz, eliberarea sau reînnoirea permisului de
conducere auto poate face obiectul evaluării periodice în eventualitatea
riscului decompensării.
7.3. Atacurile de epilepsie sau alte tulburări subite ale stării de
constientă constituie un pericol pentru siguranta rutieră.
Grupa A:
7.4. Un permis de conducere auto poate fi eliberat sau poate fi reînnoit
pe baza unei examinări făcute de o autoritate medicală competentă si a
controalelor medicale regulate. Autoritatea medicală va decide asupra stadiului
epilepsiei sau a altor tulburări ale constientei, asupra formelor clinice, a
evolutiei (de exemplu, nici un atac în ultimii 2 ani), a tratamentului primit
si a rezultatelor acestuia.
Grupa B:
7.5. Permisele de conducere nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite
pentru solicitantii ori soferii care suferă de atacuri epileptice sau de alte
tulburări subite ale stării de constientă.
8. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de bolile
psihice
Grupa A:
8.1. Permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi
reînnoite solicitantilor ori soferilor care suferă de:
- tulburări psihice severe, fie congenitale, fie datorate unei boli,
traume sau unor operatii neurochirurgicale;
- retard psihic sever;
- probleme comportamentale severe datorate îmbătrânirii; tulburări de
personalitate care afectează serios discernământul, comportamentul sau
adaptabilitatea.
8.2. Fac exceptie cazurile în care solicitarea este sprijinită de
aprecierea unei autorităti medicale competente si, dacă este necesar, de
controale medicale regulate.
Grupa B:
8.3. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile
aditionale si pericolele implicate de conducerea vehiculelor în conditiile
definite de această grupă.
9. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de
alcoolism
9.1. Consumul de alcool constituie un pericol major pentru siguranta
rutieră. Având în vedere importanta problemei, personalul medical trebuie să îi
acorde o atentie deosebită.
Grupa A:
9.2. Permisele de conducere nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite
solicitantilor ori soferilor care sunt dependenti de alcool sau sunt incapabili
să se retină de la consumul de alcool în timp ce conduc.
9.3. După o perioadă dovedită de abstinentă si existând o opinie
medicală autorizată si controale medicale, permisele de conducere auto pot fi
eliberate sau reînnoite solicitantilor ori soferilor care au fost în trecut
dependenti de alcool, în conditiile legii.
Grupa B:
9.4. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile
aditionale si pericolele implicate de conducerea vehiculelor în conditiile
definite de această grupă.
10. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de consumul
de droguri si produse medicamentoase
10.1. Permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi
reînnoite solicitantilor ori soferilor care sunt dependenti de substante
psihotrope sau care nu sunt dependenti de astfel de substante, dar abuzează
regulat de ele, indiferent de categoria de permis care este solicitată.
Grupa A:
10.2. Permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi
reînnoite solicitantilor ori soferilor care folosesc regulat substante psihotrope,
indiferent sub ce formă, care pot limita abilitatea de a conduce în sigurantă,
când cantitătile absorbite au efecte adverse asupra conducerii auto. Această
prevedere se va aplica oricăror alte produse medicamentoase sau combinatii de
produse medicamentoase care afectează abilitatea de a conduce.
Grupa B:
10.3. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile
aditionale si pericolele implicate de conducerea vehiculelor în conditiile
definite de această grupă.
11. Standarde minime de sănătate si incompatibilităti legate de
persoanele cu incapacitate locomotorie
11.1. Permisele de conducere auto nu se eliberează sau nu se reînnoiesc
solicitantilor ori soferilor care suferă de boli sau anomalii ale sistemului
locomotor, care pun în pericol siguranta conducerii unui vehicul cu actionare
mecanică.
Grupa A:
11.2. Permisele de conducere auto pot fi emise sau pot fi reînnoite
solicitantilor ori soferilor cu handicap locomotor pe baza aprecierii unei
autorităti medicale competente.
Această apreciere trebuie să se bazeze pe o evaluare medicală a
bolnavilor respectivi si, atunci când este necesar, pe un test practic.
Trebuie, de asemenea, să se indice ce tip de modificare a vehiculului este
necesară si dacă soferul are nevoie de un dispozitiv ortopedic, în măsura în
care testările de comportament si abilităti demonstrează că un astfel de
dispozitiv de conducere nu este periculos.
11.3. Permisele de conducere auto se pot elibera sau se pot reînnoi
solicitantilor ori soferilor care suferă de o boală progresivă, cu conditia ca
persoana invalidă să fie reexaminată cu o regularitate indicată de autoritatea
medicală competentă pentru a se verifica păstrarea capacitătii de a conduce în
sigurantă un vehicul.
11.4. Când handicapul este stationar, permisele de conducere auto se pot
elibera sau se pot reînnoi fără ca solicitantul să fie examinat medical cu
regularitate.
Grupa B:
11.5. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile
aditionale si pericolele implicate de conducerea vehiculelor în conditiile
definite de această grupă.
12. Dispozitii finale
Grupa A:
12.1. Pe baza unei opinii medicale autorizate si, dacă este necesar, a
unor controale medicale regulate, permisele de conducere auto pot fi eliberate
sau pot fi reînnoite solicitantilor ori soferilor care au transplant de organe
sau un implant artificial care afectează abilitatea de a conduce.
Grupa B:
12.2. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile
aditionale si pericolele implicate de conducerea vehiculelor în conditiile
definite de această grupă.
12.3. Ca regulă generală, în cazul în care solicitantii sau soferii care
suferă de orice fel de tulburare nementionată în această anexă, dar care poate
determina o incapacitate functională care să afecteze siguranta la volan,
permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite decât
dacă solicitarea este însotită de o opinie medicală autorizată si, dacă este
necesar, de controale medicale regulate.
MINISTERUL LUCRĂRILOR
PUBLICE,
TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
pentru
aprobarea Metodologiei privind initierea, programarea, achizitia, elaborarea,
avizarea, aprobarea si valorificarea reglementărilor tehnice si a rezultatelor
activitătilor specifice în constructii, amenajarea teritoriului, urbanism si habitat
În temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) din Regulamentul privind tipurile de reglementări tehnice si de cheltuieli aferente activitătii de reglementare în constructii, urbanism, amenajarea teritoriului si habitat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 203/2003, si al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind initierea, programarea,
achizitia, elaborarea, avizarea, aprobarea si valorificarea reglementărilor
tehnice si a rezultatelor activitătilor specifice în constructii, amenajarea
teritoriului, urbanism si habitat, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.133/2001
pentru aprobarea Metodologiei privind elaborarea reglementărilor tehnice în
constructii, amenajarea teritoriului si urbanism si procedura de achizitie,
publicat în Buletinul constructiilor, vol. 9/2001, îsi încetează aplicabilitatea.
Art. 3. - Directia generală tehnică în constructii si Directia generală
economică si relatii bugetare vor duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
Bucuresti, 8 aprilie
2003.
Nr. 542.
METODOLOGIE
privind initierea, programarea, achizitia, elaborarea, avizarea,
aprobarea si valorificarea reglementărilor tehnice
si a rezultatelor activitătilor specifice în constructii, amenajarea
teritoriului, urbanism si habitat
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Activitatea de reglementare în constructii, urbanism,
amenajarea teritoriului si habitat, denumită în continuare activitate de
reglementare, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii, cu modificările ulterioare, precum si ale Regulamentului privind
tipurile de reglementări tehnice si de cheltuieli aferente activitătii de
reglementare în constructii, urbanism, amenajarea teritoriului si habitat,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 203/2003, denumit în continuare Regulament,
cuprinde:
- elaborarea de reglementări tehnice în domeniul constructiilor,
urbanism, amenajarea teritoriului si habitat, denumite în continuare reglementări
tehnice;
- efectuarea/realizarea unor activităti specifice de reglementare în
domeniile mentionate - cercetări, testări, documentatii, studii, audit, bănci
de date, precum si realizarea prototipurilor necesare fundamentării
reglementărilor specifice domeniului, denumite în continuare activităti
specifice de reglementare, asa cum sunt definite în Regulament.
Art. 2. - (1) Reglementările tehnice se redactează structurat pe titluri,
capitole, sectiuni si articole, după caz, în termeni clari si precisi, fără
posibilităti de interpretare.
(2) În cazul în care în cadrul reglementării tehnice se fac referiri la
alte acte normative, inclusiv reglementări tehnice în vigoare, se va evita
reproducerea de articole ori preluarea de texte din acestea, indicându-se numai
actul, capitolul si/sau articolul de referintă.
(3) Explicitarea prevederilor se face prin comentarii, exemple de
aplicare, pachete de programe de calcul si materiale ilustrative - figuri,
desene, planse, scheme -, după caz.
(4) La finalul reglementării tehnice se mentionează lista actelor
normative si standardelor conexe si glosarul de termeni specifici domeniului
reglementat.
Art. 3. - (1) Dreptul de proprietate asupra reglementărilor tehnice, pe
toată durata elaborării acestora, se exercită de Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, denumit în continuare M.L.P.T.L.
(2) Reglementările tehnice intră în proprietatea publică a statului si
devin texte oficiale de natură normativă la data intrării în vigoare a
ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei prin
care au fost aprobate.
(3) Dreptul de proprietate asupra rezultatelor activitătilor specifice
de reglementare - cercetări, testări, documentatii, studii, audit, bănci de
date si realizarea prototipurilor necesare fundamentării reglementărilor
specifice domeniului - se exercită de M.L.P.T.L.
Art. 4. - (1) Sub autoritatea M.L.P.T.L. functionează Comitetul tehnic
de coordonare generală, denumit în continuare CTCG, si comitetele
tehnice de specialitate, denumite în continuare CTS, organisme
consultative si de avizare în activitatea de reglementare.
(2) Modul de organizare si functionare a CTCG si CTS se aprobă prin
ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.
CAPITOLUL II
Atributii si responsabilităti privind activitatea de reglementare
SECTIUNEA 1
Art. 5. - Potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995, cu modificările
ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 203/2003, M.L.P.T.L. are atributii
privind initierea, programarea, achizitia, elaborarea, avizarea, aprobarea si
valorificarea reglementărilor tehnice si a rezultatelor activitătilor specifice
de reglementare.
Art. 6. - (1) Directia generală tehnică în constructii, denumită în
continuare D.G.T.C., coordonează activitatea de reglementare.
(2) D.G.T.C. administrează fondurile necesare activitătii de
reglementare, împreună cu Directia generală economică si relatii bugetare, scop
în care:
a) întocmeste bugetul de venituri si cheltuieli al activitătii de
reglementare;
b) propune componenta nominală a CTCG si CTS, care se aprobă prin ordin
al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei;
c) elaborează împreună Directia generală economică si relatii bugetare
si cu consultarea CTCG, CTS si/sau a autoritătilor publice proiecte de programe
privind activitatea de reglementare, pe care le înaintează spre aprobare
ordonatorului de credit, la propunerea secretarului de stat coordonator;
d) promovează proiectul ordinului de aprobare al fiecărei reglementări
tehnice, însotit de reglementarea tehnică respectivă si, acolo unde este cazul,
de eventualele avize ale autoritătilor împuternicite prin lege să desfăsoare
activitate în domeniul reglementării tehnice respective;
e) organizează programarea, contractarea, avizarea si valorificarea
activitătii de reglementare;
f) tine registrul de evidentă a reglementărilor tehnice prin care se
alocă fiecărei noi reglementări câte un indicativ (vezi anexa nr. I.5);
g) verifică din punct de vedere tehnic contractele privind elaborarea
reglementărilor tehnice si activitătilor specifice de reglementare;
h) organizează achizitiile publice de prestări de servicii pentru
elaborarea reglementărilor tehnice/activitătilor specifice de reglementare;
i) întocmeste anual lista reglementărilor tehnice în vigoare, pe care o
transmite spre publicare în Buletinul constructiilor.
Art. 7. - Directia generală economică si relatii bugetare, denumită în
continuare D.G.E.R.B.:
a) verifică, avizează si urmăreste executia bugetului de venituri si
cheltuieli al activitătii de reglementare, din fondul constituit din venituri
proprii la M.L.P.T.L. în baza prevederilor art. 40 alin. 1 lit. a) din Legea
nr. 10/1995, cu modificările ulterioare;
b) verifică utilizarea, în conditiile legii, a fondurilor pentru
activitatea de reglementare;
c) verifică partea financiară a contractelor de elaborare a
reglementărilor tehnice si activitătilor specifice de reglementare si solicită
elaboratorului, după caz, introducerea corectiilor necesare;
d) acordă viza de control financiar preventiv intern, semnează si tine
evidenta contractelor aferente activitătii de reglementare;
e) asigură decontarea lucrărilor contractate, conform prevederilor
contractuale.
Art. 8. - Directia generală juridică si contecios, denumită în
continuare D.G.J.C.:
a) verifică legalitatea si conformitatea proiectelor de contract
prezentate cu contractul-cadru prevăzut în anexa nr. II;
b) vizează contractele aferente activitătii de reglementare;
c) asigură transmiterea ordinelor de aprobare a reglementărilor tehnice
spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 9. - (1) Responsabilul de temă este un specialist din cadrul
M.L.P.T.L., care are responsabilitatea urmăririi elaborării reglementării
tehnice, respectiv a efectuării/realizării activitătilor specifice de
reglementare, începând de la faza de pregătire a achizitiei până la
valorificarea acesteia.
(2) Responsabilul de temă este nominalizat din cadrul directiei generale
în al cărei profil de activitate se regăseste reglementarea tehnică respectivă,
o dată cu elaborarea programului privind activitătile de reglementare.
(3) Responsabilul de temă are următoarele atributii:
a) întocmeste caietul de sarcini pentru elaborarea reglementărilor
tehnice si a activitătilor specifice de reglementare;
b) răspunde la clarificările privind elementele cuprinse în acesta,
solicitate de potentialii ofertanti la D.G.T.C.;
c) asigură pregătirea documentelor necesare contractării lucrărilor de
elaborare a reglementării tehnice sau, după caz, a realizării activitătii
specifice de reglementare si verifică conformitatea proiectului de contract cu
prevederile actelor normative în vigoare;
d) îndrumă si coordonează din punct de vedere tehnic, în toate fazele,
elaborarea reglementării tehnice sau, după caz, a realizării activitătii
specifice de reglementare;
e) aduce la cunostintă D.G.T.C. eventualele neconcordante cu prevederi
ale altor reglementări tehnice - semnalate de elaborator - si face propuneri
privind armonizarea acestora;
f) analizează lucrarea predată/activitatea realizată si întocmeste
referatul de analiză prin care propune, după caz, avizarea favorabilă - fără
conditii/cu conditii pentru faza următoare - sau reavizarea ca urmare a
necesitătii refacerii/revizuirii;
g) stabileste, împreună cu secretarul CTS, data sedintei de avizare,
participă la avizarea lucrării si sustine în fata comitetului referatul de
analiză;
h) întocmeste referatul de aprobare a proiectului de ordin privind
aprobarea reglementării tehnice de care răspunde;
i) participă în comisia de receptie în calitate de membru;
j) verifică si răspunde de îndeplinirea obligatiei elaboratorului de a prezenta pe suport magnetic - CD-ROM -, în 3 exemplare, textul reglementării tehnice/activitătii specifice de reglementare, precum si materialele grafice, după caz, în redactarea finală pentru care s-a obtinut viza “Bun de tipar”.
SECTIUNEA a 2-a
Organismele consultative si de avizare
Art. 10. - (1) CTCG prevăzut la art. 4 este format din specialisti din
cadrul M.L.P.T.L., din institute de profil aflate sub autoritatea sau în
subordinea M.L.P.T.L., cadre didactice din învătământul superior, alti
specialisti cu activităti recunoscute în domeniu.
(2) CTCG are următoarele atributii:
a) avizează - cu mentiunea “Bun de tipar” - si propune spre aprobare
prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei
reglementările tehnice elaborate în redactarea a II-a, avizate în prealabil –
fără
conditii - de CTS, potrivit prevederilor prezentei metodologii;
b) mediază si/sau, după caz, arbitrează divergentele care pot apărea în
procesul de avizare a reglementărilor tehnice si/sau de realizare a
activitătilor specifice de reglementare, în toate fazele de elaborare a
acestora.
Art. 11. - (1) CTS prevăzute la art. 4 sunt formate din specialisti din
cadrul M.L.P.T.L., din institute de profil aflate sub autoritatea sau în
subordinea M.L.P.T.L., cadre didactice din învătământul superior, alti
specialisti cu activităti recunoscute în domeniu.
(2) CTS au următoarele atributii:
a) întocmesc, prin grija secretarilor acestora, propuneri de elaborare
sau actualizare a reglementărilor tehnice si/sau realizarea de activităti
specifice de reglementare;
b) analizează si avizează, în toate fazele, reglementările tehnice
si/sau rezultatele activitătilor specifice de reglementare prezentate, în
concordantă cu reglementările tehnice si cu celelalte acte normative în
vigoare;
c) propun avizarea finală în CTCG a reglementărilor tehnice, în vederea
promovării acestora spre aprobare prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei.
(3) În cazul reglementărilor tehnice si/sau activitătilor specifice de
reglementare cu caracter multidisciplinar, în vederea analizării si avizării pe
faze de elaborare, a asigurării continutului tehnic, precum si a formei de
prezentare corespunzător domeniilor respective, functionează comitete tehnice
de specialitate reunite - formate din membri ai comitetelor tehnice al căror
profil se regăseste în lucrările respective.
SECTIUNEA a 3-a
Entitatea contractantă
Art. 12. - (1) Entitatea contractantă este institutia publică sau
agentul economic care elaborează, pe bază de contract încheiat cu M.L.P.T.L.,
reglementări tehnice si/sau realizează activităti specifice de reglementare.
(2) Entitatea contractantă mentionată la alin. (1) are următoarele
obligatii:
a) elaborează reglementările tehnice si/sau realizează activitătile
specifice de reglementare în toate fazele, la termele si în conditiile de
calitate, tehnice si financiare, potrivit contractului;
b) sesizează responsabilului de temă în coordonarea căruia se află orice
neconcordante cu prevederi ale altor reglementări tehnice ori cu acte normative
în vigoare si face propuneri privind armonizarea acestora;
c) răspunde de prevederile reglementărilor tehnice elaborate, respectiv
de rezultatele obtinute ca urmare a efectuării/realizării activitătilor
specifice de reglementare, în ceea ce priveste asigurarea cerintelor de
calitate prevăzute în Legea nr. 10/1995, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL III
Organizarea activitătii de reglementare tehnică
SECTIUNEA 1
Art. 13. - (1) Reglementările tehnice, precum si activitătile specifice de
reglementare se contractează în baza programelor aprobate de conducerea
M.L.P.T.L.
(2) Programele se întocmesc de D.G.T.C. împreună cu D.G.E.R.B., conform
anexei nr. I.1, se vizează de presedintii CTS si se aprobă de ordonatorul de
credit, la propunerea secretarului de stat coordonator.
(3) Programele pot fi completate sau modificate, în conditiile alin.
(2), în functie de disponibilitătile financiare si/sau de prioritătile ce apar
ca urmare a unor necesităti ulterioare elaborării si aprobării lui.
Art. 14. - La elaborarea programelor se au în vedere:
a) strategia M.L.P.T.L. în domeniul activitătii de reglementare;
b) prioritătile integrării europene;
c) programele-pilot, cercetările, testările, documentatiile, studiile
care pot fundamenta elaborarea unor noi reglementări tehnice sau revizuirea
celor existente;
d) propunerile făcute de CTS, CTCG, autorităti ale administratiei
publice centrale/locale, institute de cercetare-dezvoltare, institute de
proiectare, institutii de învătământ superior, agenti economici, asociatii
profesionale sau persoane fizice;
e) constatările Inspectoratului de Stat în Constructii ca urmare a
controalelor efectuate în teritoriu, precum si sesizările primite din partea
autoritătilor administratiei publice centrale si/sau locale referitor la
activităti în domeniul constructiilor, amenajării teritoriului, urbanism si
habitat.
SECTIUNEA a 2-a
Cerintele activitătilor de reglementare
Art. 15. - La elaborarea reglementărilor tehnice, precum si la
realizarea activitătilor specifice de reglementare se are în vedere asigurarea
cerintelor de calitate stabilite prin Legea nr. 10/1995, cu modificările
ulterioare, care să conducă la:
a) armonizarea cu prevederile reglementărilor tehnice din Uniunea
Europeană;
b) valorificarea rezultatelor obtinute în urma cercetărilor,
programelor-pilot, testărilor si studiilor;
c) asigurarea unui nivel corespunzător al calitătii constructiilor si, după caz, al activitătilor de amenajare a teritoriului, urbanism si habitat, în vederea satisfacerii cerintelor utilizatorilor, ale societătii, precum si pentru protectia mediului.
SECTIUNEA a 3-a
Fazele elaborării reglementărilor tehnice,
efectuării/realizării activitătilor specifice de reglementare
Art. 16. - (1) Elaborarea reglementărilor tehnice cuprinde, de regulă,
următoarele faze:
a) redactarea I, anchetă si sinteza observatiilor la anchetă;
b) redactarea a II-a - finală (bun de tipar).
(2) În cazuri bine justificate reglementările tehnice se pot elabora
într-o singură fază sau în mai multe faze, în functie de complexitatea
materialului documentar existent, cu avizul comun al CTS, CTCG, precum si de
existenta unui consens al specialistilor cu activităti recunoscute în domeniu.
Art. 17. - (1) Faza “redactarea I, anchetă si sinteza observatiilor la
anchetă” constă în parcurgerea următoarelor etape:
a) elaborarea textului reglementării tehnice într-o primă formă, în baza
lucrărilor de fundamentare, a rezultatelor cercetărilor stiintifice utilizate,
a analizei comparative a prevederilor din reglementările tehnice internationale
sau nationale din care s-au preluat unele prevederi, precum si a materialelor
dezbătute în cadrul unor întâlniri nationale sau internationale, după caz.
Fiecare relatie de calcul sau formulă prezentată si retinută va fi comentată,
indicându-se explicit sursa;
b) ancheta, care constă în transmiterea lucrării elaborate în
conformitate cu prevederile lit. a) tuturor factorilor potential interesati în
domeniul reglementat si, în mod obligatoriu, autoritătilor publice centrale si/sau
locale si altor institutii publice cu atributii în domeniu, pentru a fi
analizată si a se formula eventuale observatii;
c) sinteza observatiilor la anchetă, care constă în redactarea sintetică
a observatiilor primite, cu mentionarea celui care le-a formulat, precum si
rezultatul analizei fiecărei observatii, precizându-se, după caz, însusirea
acestora sau motivatiile pentru care acestea nu au fost însusite;
d) redactarea I, care constă în amendarea textului elaborat conform
prevederilor lit. a), cu acele observatii primite în urma anchetei si însusite
de elaborator.
(2) Faza “redactarea I, anchetă si sinteza observatiilor la anchetă” se
predă la beneficiar în minimum 12 exemplare.
Art. 18. - (1) La faza “redactarea a II-a - finală” se revizuieste continutul
lucrării în conformitate cu dispozitiile din avizul CTS, formulate la avizarea
fazei “redactarea I, anchetă si sinteza observatiilor la anchetă”,
realizându-se forma finală a textului.
(2) Redactarea a II-a finală va fi însotită, acolo unde este cazul, de
avizele favorabile ale autoritătilor publice cu activitate în domeniu, altele
decât M.L.P.T.L., interesate de elaborarea reglementării tehnice respective,
obtinute anterior prin grija elaboratorului.
(3) Redactarea a II-a - finală se predă la beneficiar în minimum 12
exemplare.
(4) După avizarea fără conditii în CTCG, elaboratorul va preda la
beneficiar, înregistrat pe suport magnetic - CD-ROM - (formatul cerut de
beneficiar prin contract), în 3 exemplare, textul redactării a II-a - finale
pentru care s-a obtinut viza “Bun de tipar” însotit, după caz, de materialul
ilustrativ în original (pe folii transparente, cliseele fotografiilor etc.);
programele de calcul se vor prezenta pe suport magnetic - CD-ROM -, însotit de
manualul de utilizare.
Art. 19. - (1) Efectuarea/realizarea activitătilor specifice de
reglementare se face, de regulă, într-una sau mai multe faze, după caz.
(2) Lucrarea se predă la beneficiar în minimum 12 exemplare.
(3) În cazul realizării de testări si/sau în prototipuri în conditii reale de exploatare, lucrările efectuate se receptionează in situ, pe baza documentatiilor specifice si cu respectarea prevederilor legale.
SECTIUNEA a 4-a
Avizarea lucrărilor privind activitatea de
reglementare
Art. 20. - (1) Reglementările tehnice, precum si rezultatele
activitătilor specifice de reglementare se avizează după cum urmează:
a) de către CTS în domeniu, pentru toate fazele contractuale;
b) de către CTS reunite în situatiile în care, ca urmare a complexitătii
reglementării tehnice, aceasta este de competenta de analiză si avizare a două
sau mai multe CTS;
c) de către CTCG pentru viza finală “Bun de tipar” a redactării a II-a a
reglementărilor tehnice avizate favorabil fără conditii în CTS.
(2) Se supun avizării toate fazele de elaborare prevăzute prin contract,
numai dacă acestea sunt însotite de referatul de analiză întocmit de
responsabilul de temă din cadrul M.L.P.T.L.
(3) La avizarea fazelor beneficiarul asigură participarea
reprezentantilor autoritătilor publice cu activitate în domeniul reglementărilor
tehnice respective, altele decât M.L.P.T.L., interesate în elaborarea
reglementărilor tehnice.
(4) Formularele pentru procesele-verbale de avizare sunt prezentate în
anexele nr. I.2 si I.3.
Art. 21. - (1) Avizarea în CTS, respectiv în CTCG, se poate desfăsura
numai în prezenta a cel putin două treimi din numărul membrilor respectivului
comitet, în care nu pot fi inclusi membrii comitetului care au participat
direct la elaborarea reglementării tehnice si/sau la efectuarea activitătii
specifice de reglementare care se avizează.
(2) Concluziile avizării se consemnează în procesul-verbal al sedintei
de avizare.
(3) Ca urmare a analizei pe faze a reglementărilor tehnice/activitătilor
specifice de reglementare, în cazul unor modificări ale textului, noua
formulare adoptată se consemnează în procesul-verbal al sedintei de avizare si
se înscrie în aviz la rubrica “Conditii”.
(4) Divergentele care pot apărea pe parcursul avizării se consemnează în procesul-verbal - însotite de motivarea scrisă a celui care le-a formulat - si se solutionează de CTCG în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data comunicării.
SECTIUNEA a 5-a
Aprobarea reglementărilor tehnice
Art. 22. - (1) Reglementările tehnice se aprobă prin ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei, la propunerea D.G.T.C., cu
avizul favorabil al secretarului de stat coordonator.
(2) Reglementările tehnice care au aplicabilitate si în domeniile de
activitate ale altor ministere sau organisme ale administratiei publice
centrale se aprobă prin ordin comun al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei si al conducătorilor respectivelor organisme.
(3) Ordinul de aprobare al fiecărei reglementări tehnice contine si
precizări privind publicarea acestuia.
SECTIUNEA a 6-a
Art. 23. - (1) Valorificarea reglementărilor tehnice se face prin
publicarea acestora, în conformitate cu prevederile ordinului de aprobare.
(2) Valorificarea activitătilor specifice de reglementare se face prin
constituirea fondului national de documentare-informare, în cadrul autoritătii
cu atributii în domeniu din subordinea/autoritatea M.L.P.T.L. si, după caz,
prin punerea la dispozitie autoritătilor administratiei publice centrale si/sau
locale si celorlalte institutii interesate.
(3) Lucrările ce fac obiectul activitătilor specifice de reglementare si
care sunt legate de programele prioritare ale M.L.P.T.L. pot fi tipărite si
difuzate prin grija autoritătilor cu atributii în domeniu din
subordinea/autoritatea M.L.P.T.L.
CAPITOLUL IV
Finantarea activitătii de reglementare
Art. 24. - (1) Din fondurile constituite din venituri proprii la
M.L.P.T.L., în baza prevederilor art. 40 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 10/1995,
cu modificările ulterioare, se efectuează cheltuieli curente - cheltuieli de
personal, cheltuieli materiale si servicii - si cheltuieli de capital privind:
a) plata contravalorii contractelor de elaborare a reglementărilor
tehnice/activitătilor specifice de reglementare;
b) retribuirea, în conditiile legii, a membrilor CTCG si ai CTS, altii
decât salariatii M.L.P.T.L.;
c) achizitionarea de documentatii, cărti, reviste, publicatii de
specialitate etc. din tară si din străinătate;
d) realizarea de traduceri necesare activitătilor specifice domeniului;
e) cheltuieli generate de diseminarea reglementărilor tehnice, precum si
culegerea de informatii privind modul de implementare a acestora, inclusiv
publicarea lucrărilor;
f) participarea la simpozioane si întâlniri stiintifice din tară si din
străinătate, în conditiile legii;
g) achizitionarea de materiale, consumabile, echipamente, piese de
schimb si software;
h) alte dotări necesare bunei desfăsurări a activitătii de reglementare;
i) cheltuieli pentru întretinerea si repararea echipamentelor;
j) cheltuieli pentru actiuni de reprezentare si protocol, în
conformitate cu prevederile legale;
k) orice alte cheltuieli necesare pentru realizarea activitătii de
reglementare.
(2) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) se fac în limita fondurilor
constituite si prevăzute în bugetul de venituri si cheltuieli.
CAPITOLUL V
Decontarea lucrărilor de elaborare a reglementărilor tehnice si a activitătilor specifice de reglementare
Art. 25. - (1) Decontarea lucrărilor de elaborare a reglementărilor
tehnice, precum si a rezultatelor activitătilor specifice de reglementare se
face pe faze, în baza facturii emise de executant si însotite de
procesul-verbal de receptie, redactat conform anexei nr. I.4, cu mentiunea SE RECEPTIONEAZĂ si vizat de
conducerile celor două părti în contract.
(2) Procesul-verbal de receptie a fazei “redactarea a II-a - finală” se
întocmeste numai după obtinerea avizului “Bun de tipar” de la CTCG.
(3) Elaboratorul va emite factura numai după comunicarea
procesului-verbal de receptie a fazei.
CAPITOLUL VI
Art. 26. - (1) Activitatea de elaborare a reglementărilor tehnice si
activitătilor specifice de reglementare este de natura serviciilor de
cercetare-dezvoltare remunerate integral de către autoritatea contractantă si
ale căror rezultate nu sunt necesare autoritătii contractante în propriul
beneficiu.
(2) În conditiile dezvoltării sistemului concurential, contractele de
prestări de servicii pentru elaborarea de reglementări tehnice si activităti
specifice de reglementare se atribuie în conformitate cu procedurile din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice,
aprobată si modificată prin Legea nr. 212/2002, si cu actele normative emise în
aplicarea acesteia, respectiv Hotărârea Guvernului nr. 461/2001 pentru
aprobarea normelor de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001
privind achizitiile publice si Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei si al ministrului finantelor
publice nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, continutului si
modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si prezentarea
ofertei pentru achizitia publică de servicii.
Art. 27. - Contractele pentru elaborarea reglementărilor
tehnice/activitătilor specifice de reglementare se întocmesc în conformitate cu
prevederile contractului-cadru prevăzut în anexa nr. II.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 28. - Prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei se stabilesc conditiile de remunerare, potrivit legii, a membrilor
CTCG si CTS, altii decât angajatii M.L.P.T.L.
Art. 29. - Reglementările tehnice/activitătile specifice de reglementare
aflate în curs de elaborare la data intrării în vigoare a prezentei metodologii
se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la data contractării.
Art. 30. - Anexele nr. I si II fac parte integrantă din prezenta
metodologie.
Precizări privind redactarea filei de capăt
La redactarea filei de capăt a lucrării, corespunzător fiecărei faze de
elaborare, se vor completa, după caz, spatiile marcate de la 1) la 6), având în vedere
următoarele:
1) Titlul lucrării (conform pozitiei din lista de lucrări componentă a
Programului de activităti de reglementare)
2) Indicativul (numai în cazul reglementărilor tehnice)
Exemplu: GP-027-95 semnifică:
GP - ghid de proiectare
027 - numărul de ordine în ansamblul reglementărilor
95 - anul aprobării prin ordin
3) Tipul lucrării (conform Hotărârii Guvernului nr. 203/2003)
4) Aprobată prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr. ...................../.............................. (numai în
cazul reglementărilor tehnice)
5) Structura lucrării Se vor înscrie date de identificare: volum nr., titlul
acestuia etc.
6) Data elaborării
NOTĂ:
Nu se va inscriptiona “Anexa nr. I.5”.
ANEXA Nr. II
la metodologie
M.L.P.T.L. Nr. iesire din data … |
EXECUTANT Nr. intrare din data … |
CONTRACT - CADRU
pentru elaborarea reglementărilor tehnice/realizarea activitătilor
specifice de reglementare
Nr.*) .. din …
I. Părtile contractante
Art. 1. - Între: a) ..........................................................................,
cu sediul în .................................., str. .................... nr.
......., judetul ..............................., cod postal
........................, telefon ........................, fax
..................., e-mail ............., cont virament nr.
.............................., deschis la ...............................,
sucursala ...................................., reprezentată prin:
Director general ...................................
Director economic ...............................,
în calitate de executant; si
b) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu
sediul în municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, cod
postal 77113, tel. 314.15.06, fax 224.90.09, e-mail: dtc6@mt.ro, cont virament
nr. ......................, deschis la Trezoreria Municipiului Bucuresti,
reprezentat prin:
Secretar de stat
......................................................................................................
Directia generală tehnică în constructii - director
general................................
Directia generală economică si relatii bugetare - director general
................, în calitate de beneficiar, a intervenit următorul contract.
II. Obiectul, valoarea si valabilitatea contractului
Art. 2. - Obiectul contractului
Elaborarea lucrării:
............................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................,
în conformitate cu Metodologia privind initierea, programarea,
achizitia, elaborarea, avizarea, aprobarea si valorificarea reglementărilor
tehnice si a rezultatelor activitătilor specifice în constructii, amenajarea
teritoriului, urbanism si habitat, aprobată prin Ordinul ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 542/2003.
Art. 3. - Valoarea totală fermă a contractului este de ......................
lei, din care taxa pe valoarea adăugată de .......................... lei.
Pentru anul în curs valoarea contractului este de
........................... lei, din care taxa pe valoarea adăugată de
.......................... lei, conform devizelor anexate.
Art. 4. - Executantul se obligă să elaboreze lucrarea astfel cum este
prevăzut în graficul de realizare a lucrării, în decurs de... zile de la data
intrării în vigoare a contractului.
Art. 5. - Contractul îsi încetează valabilitatea o dată cu efectuarea de
către beneficiar a ultimei plăti.
Art. 6. - Programul de elaborare a reglementării tehnice/activitătii
specifice de reglementare contine următoarele faze:
a) redactarea I, anchetă, sinteza observatiilor la anchetă/faza…cu predare
la data de: ;
c) redactarea a II-a, finală/faza ..
cu predare la data de:
Art. 7. - Modificările de program (termene, valori, grup de lucru,
colaboratori) pot fi efectuate prin acte aditionale la prezentul contract, care
se depun pentru semnare la beneficiar cu minimum 15 zile calendaristice
înaintea termenului de predare a fazei respective si care vor fi avizate de
comitetul tehnic de specialitate.
Art. 8. - Îndeplinirea conditiilor rezultate din avizări si/sau a
recomandărilor din anchetele la factorii interesati se va face prin grija
executantului, în cadrul valorii totale a contractului.
Art. 9. - Decontarea se face pentru fiecare fază, pe baza facturii emise
de executant, însotită de procesul-verbal de receptie fără obiectiuni.
III. Documentele contractului
Art. 10. - Fac parte integrantă din prezentul contract următoarele
anexe:
Anexa nr. 1 - Fisa reglementării tehnice/activitătii specifice de
reglementare
Anexa nr. 2 - Devizul de cheltuieli
Anexa nr. 2.a - Detaliere art. Materiale
Anexa nr. 2.b - Detaliere art. Manoperă
Anexa nr. 2.c - Detaliere art. Alte cheltuieli directe (pe faze)
Anexa nr. 3 - Tema reglementării tehnice/activitătii specifice de
reglementare.
IV. Obligatiile părtilor contractante
IV.a) Obligatii ale ambelor părti
Art. 11. - Predarea fiecărei faze la beneficiar - Directia generală
tehnică în constructii - se face pe baza dresei de înaintare emise de
executant, vizată de primire de către responsabilul de temă si înregistrată la
registratura generală a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
IV.b) Obligatiile executantului
Art. 12. - Executantul declară pe propria răspundere că nu a mai
contractat alte lucrări finantate din fonduri publice si având acelasi continut
cu cel al prezentului contract.
Art. 13. - În situatiile în care specificul reglementării
tehnice/activitătii specifice de reglementare o impune, după avizarea
favorabilă a ultimei faze, executantul va obtine avizele organelor
administratiei publice centrale/locale în al căror domeniu de autoritate
reglementarea tehnică poate produce efecte.
Art. 14. - Executantul va preda fazele la termenele stabilite prin
prezentul contract si în conditii bune de grafică si redactare.
Art. 15. - Lucrarea se predă la beneficiar într-un număr de 12
(douăsprezece) exemplare, pentru fiecare fază.
Elaboratorul va preda
la beneficiar, înregistrat pe CD-ROM - 3 exemplare -, în formatul cerut de
beneficiar, textul redactării a II-a - finale pentru care a obtinut de la
beneficiar viza “Bun de tipar”, însotit, după caz, de materialul ilustrativ în
original (pe folii transparente, cliseele fotografiilor etc.).
În cazul reglementărilor tehnice elaborate sau însotite de programe de
calcul, o dată cu redactarea a II-a se vor preda la M.L.P.T.L. programul sursă,
programul de calcul si manualul de utilizare, înregistrate pe CD-ROM.
Art. 16. - Întârzierile de predare a fazelor de contract se penalizează
cu 0,3% din valoarea totală a contractului, pentru fiecare zi de întârziere,
dar nu mai mult decât valoarea fazei asupra căreia este aplicată penalizarea.
Art. 17. - Executantul va introduce observatiile rezultate în urma
sedintelor de avizare în termenul stabilit prin procesul-verbal de avizare - de
regulă fără afectarea termenelor de predare a fazelor următoare - si în cadrul
valorii fazei prevăzute în contract.
Art. 18. - Executantul răspunde, în calitate de autor, de prevederile
reglementării tehnice, respectiv de calitatea si/sau rezultatele lucrării care
face obiectul prezentului contract, inclusiv pentru părtile elaborate de colaboratori,
pe care si le-a însusit prin avizarea internă.
IV.c) Obligatiile beneficiarului
Art. 19. - Beneficiarul va asigura avizarea fiecărei faze în comitetul
tehnic de specialitate, în termen de cel mult 30 de zile de la data predării
acestora.
Art. 20. - În situatia în care, ca urmare a formulării unor conditii
necesare a fi introduse în faza analizată, prin procesul-verbal de avizare se
face recomandarea de a nu se receptiona faza, executantul are obligatia de a
prezenta lucrarea la reavizare în termenul prevăzut prin procesul-verbal de
avizare.
V. Dispozitii finale
Art. 21. - În cazul în care predarea primei faze nu are loc în cel mult
15 zile lucrătoare de la termenul prevăzut, inclusiv termenul prevăzut în
procesul-verbal de avizare pentru refacerea lucrării, prezentul contract se
consideră reziliat de drept.
Art. 22. - În cazul în care la avizare lucrarea primei faze este
respinsă de comitetul tehnic de specialitate fără mentiuni de refacere,
beneficiarul îsi rezervă dreptul ca, în termen de 10 zile de la data avizării,
să notifice executantului rezilierea unilaterală a contractului.
Art. 23. - Reglementarea tehnică/activitatea specifică de reglementare
care face obiectul prezentului contract este în proprietatea beneficiarului -
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei - începând cu
decontarea primei faze.
La data publicării ordinului de aprobare a reglementării tehnice în
Monitorul Oficial al României, Partea I, reglementarea tehnică devine bun
public.
Art. 24. - Contractul se consideră stins o dată cu receptia ultimei faze
contractuale si cu decontarea acesteia de către beneficiar.
Art. 25. - Situatiile de fortă majoră - calamităti naturale sau
antropice, stare de război - se comunică în maximum 5 zile calendaristice de la
producerea lor, dovada cazului de fortă majoră urmând a fi făcută în termen de
15 zile calendaristice de la data declansării stării de fortă majoră. În aceste
situatii termenele contractuale se vor pelungi cu perioada de întrerupere
efectivă datorată motivelor mentionate, părtile având obligatia de a încheia un
proces-verbal în care se vor consemna perioada de întrerupere si cauza care a
determinat-o.
Art. 26. - Eventualele neîntelegeri dintre părti, ivite pe parcursul
derulării contractului, se vor solutiona pe cale amiabilă, iar în caz de
litigii părtile se vor adresa organelor de justitie competente.
Art. 27. - Prezentul contract s-a încheiat în 5 (cinci) exemplare, din
care 2 (două) exemplare pentru executant si 3 (trei) exemplare pentru
beneficiar, si intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părti.
EXECUTANT Director general, ......................................... Director economic, ......................................... Vizat Oficiul juridic Control financiar preventiv |
BENEFICIAR Secretar de stat, ......................................... Secretar general, ......................................... Vizat Directia generală juridică si contencios Director general, Directia generală economică si relatii bugetare Director general, Control financiar preventiv Directia generală tehnică în constructii Director general, Serviciul programe cercetare si reglementări tehnice Sef serviciu, |
*) Numărul
contractului este alocat de M.L.P.T.L.-D.G.T.C.; data înscrisă este data de intrare
în vigoare a contractului, corespunzând datei semnării acestuia de către ambele
părti.
reglementării tehnice/activitătii specifice de reglementare
1. Titlul lucrării
2.a) Stadiul tratării subiectului supus reglementării
tehnice/activitătii specifice de reglementare pe plan international
2.b) Stadiul tratării subiectului supus reglementării
tehnice/activitătii specifice de reglementare pe plan national
3. Alinierea la normele Uniunii Europene
4. Necesitatea si oportunitatea elaborării lucrării. Obiective propuse
5. Continutul lucrării (titluri, capitole, subcapitole, sectiuni, cu
prezentarea scurtă a acestora)
6. Bibliografie
7. Glosar de termeni
EXECUTANT Sef de proiect, |
BENEFICIAR-M.L.P.T.L. Responsabil temă, |
NOTĂ:
Pct. 1-5 se vor
completa cu date succinte si definitorii în vederea elaborării si aprecierii
unitare a lucrării.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
pentru
abrogarea Circularei nr. 11/2002 privind efectuarea de plasamente cu valori
mobiliare necotate pe pietele organizate, inclusiv garantarea unor operatiuni
cu acest tip de valori mobiliare
Având în vedere prevederile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 38 alin. 1 din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare, în temeiul art. 50 din Legea nr.
101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si
completările ulterioare,
luând în considerare faptul că prevederile Circularei nr. 11/2002
privind efectuarea de plasamente cu valori mobiliare necotate pe pietele
organizate, inclusiv garantarea unor operatiuni cu acest tip de valori
mobiliare, au fost preluate în mod corespunzător în cadrul Circularei nr.
47/2002 privind modificarea si completarea Planului de conturi pentru
societătile bancare si a normelor metodologice de utilizare a acestuia,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si al
guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările
si completările ulterioare,
Banca Natională a României emite prezenta circulară.
Art. 1. - Se abrogă Circulara nr. 11/2002 privind efectuarea de plasamente cu valori mobiliare necotate pe pietele organizate, inclusiv garantarea unor operatiuni cu acest tip de valori mobiliare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 4 aprilie 2002.
Art. 2. - Prevederile prezentei circulare intră în vigoare de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. PRESEDINTELE
CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MIHAI BOGZA
Bucuresti, 9 aprilie
2003.
Nr. 13.