MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 275
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 18 aprilie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
125. - Lege pentru ratificarea Acordului dintre
România si Bosnia si Hertegovina privind comertul si colaborarea economică,
semnat la Bucuresti la 14 mai 2002
Acord între România si Bosnia si Hertegovina privind comertul si
colaborarea economică
199. - Decret privind promulgarea Legii pentru
ratificarea Acordului dintre România si Bosnia si Hertegovina privind comertul
si colaborarea economică, semnat la Bucuresti la 14 mai 2002
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 124 din 27 martie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Decizia nr. 127 din 27 martie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere întocmite de organele Ministerului
Finantelor Publice
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
172. - Ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor privind normele de bonitare si certificare a
hameiului
211. - Ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei pentru aprobarea Reglementărilor privind
conditiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în
vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2
ACTE ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
16. - Ordin al presedintelui Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare pentru aprobarea Instructiunilor nr. 2/2003 de modificare a
Instructiunilor nr. 4/1999 privind calculul activului net al societătilor de
investitii financiare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Acordului dintre România si Bosnia si Hertegovina privind comertul
si colaborarea economică, semnat la Bucuresti la 14 mai 2002
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se
ratifică Acordul dintre România si Bosnia si Hertegovina privind comertul si
colaborarea economică, semnat la Bucuresti la 14 mai 2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 19 decembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 11 aprilie
2003.
Nr. 125.
ACORD
între România si Bosnia si Hertegovina privind comertul si colaborarea
economică
România si Bosnia si Hertegovina, denumite în continuare părti
contractante, tinând cont de intentia României si a Bosniei si Hertegovinei
de a participa activ la procesul de integrare economică în Europa,
dorind să promoveze si să dezvolte relatiile economice si comerciale
dintre ele, ferm convinse de necesitatea unei cooperări permanente si efectiv
avantajoase pentru ambele părti contractante, si tinând cont de principiile Organizatiei Mondiale a Comertului
(OMC), au stabilit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile contractante vor întreprinde toate măsurile corespunzătoare, în baza legilor si reglementărilor în vigoare în fiecare dintre tările respective, pentru intensificarea si dezvoltarea relatiilor comerciale si cooperarea economică dintre ele.
ARTICOLUL 2
Părtile contractante îsi vor acorda reciproc tratamentul natiunii cele
mai favorizate în toate situatiile ce privesc comertul cu produse originare din
teritoriile celor două tări.
ARTICOLUL 3
Prevederile art. 2 nu se vor aplica totusi asupra:
1. avantajelor pe care părtile contractante le acordă sau le vor acorda
în viitor tărilor vecine în scopul facilitării traficului la frontieră;
2. avantajelor pe care părtile contractante le acordă sau le vor acorda
în viitor tărilor terte în baza acordurilor privind stabilirea unei uniuni
vamale sau zone de comert liber ori în baza unor eventuale acorduri interimare
ce ar conduce la formarea de uniuni vamale sau zone de comert liber, pe care
partea contractantă respectivă le va încheia.
ARTICOLUL 4
Importul si exportul produselor se vor desfăsura în conformitate cu
legile si reglementările în vigoare în fiecare tară, cu practicile de comert
international si în baza contractelor încheiate între persoane fizice si/sau
juridice din cele două tări.
ARTICOLUL 5
În vederea atingerii obiectivelor acestui acord, părtile contractante
vor încuraja si vor facilita următoarele activităti ale organizatiilor si
societătilor din cele două tări:
a) organizarea de întâlniri de afaceri, de misiuni economice, târguri si
expozitii comerciale si industriale, seminarii si colocvii;
b) schimbul de informatii si de experientă privind comertul lor
exterior;
c) cooperarea pentru identificarea posibilitătii de lărgire a accesului
pe terte piete;
d) identificarea problemelor ce stânjenesc cooperarea comercială
bilaterală si recomandarea de solutii care ar putea ajuta la lărgirea accesului
pe pietele tărilor respective.
ARTICOLUL 6
Sub rezerva propriilor legi si reglementări în vigoare, fiecare parte contractantă
poate scuti de la plata taxelor vamale si a altor taxe următoarele articole:
a) mărfuri si materiale pentru târguri si expozitii, care nu sunt pentru
vânzare;
b) mostre fără valoare comercială, care urmează a fi folosite ca atare;
c) materiale publicitare fără valoare comercială.
ARTICOLUL 7
Toate plătile ce au loc în baza acestui acord vor fi efectuate în valută
liber convertibilă, în conformitate cu reglementările de schimb valutar în
vigoare în fiecare tară.
ARTICOLUL 8
Tinând cont de importanta sectorului bancar în dezvoltarea activitătilor
bilaterale economice si comerciale, părtile contractante sunt de acord să
promoveze cooperarea dintre băncile din tările lor, în spiritul legilor si
reglementărilor în vigoare în fiecare dintre cele două tări.
ARTICOLUL 9
Persoanele fizice si juridice ale unei părti contractante vor fi libere
să importe si/sau să exporte produse din/pe teritoriul celeilalte părti
contractante, în baza oricăror forme de cooperare în afaceri recunoscute pe
plan international, în conformitate cu legile si reglementările în vigoare în
fiecare dintre cele două tări.
ARTICOLUL 10
Tranzitul pe teritoriul fiecăreia dintre cele două părti contractante va
fi liber, utilizându-se cea mai convenabilă rută pentru tranzitul international,
pentru traficul în tranzit spre/sau din teritoriul celeilalte părti
contractante, în conformitate cu legile si reglementările în vigoare în fiecare
tară.
ARTICOLUL 11
1. Pentru a facilita punerea în aplicare a prezentului acord, părtile
contractante au stabilit crearea unei comisii mixte cuprinzând reprezentanti ai
autoritătilor din cele două tări. Comisia mixtă se va întruni alternativ, în
România si în Bosnia si Hertegovina, în perioada stabilită de cele două părti
contractante.
2. Comisia mixtă:
a) va analiza aplicarea prezentului acord;
b) va identifica posibilităti de crestere si diversificare a relatiilor
comerciale bilaterale între cele două tări;
c) va transmite si va studia propuneri adecvate, în scopul de a
recomanda părtilor contractante măsuri pentru dezvoltarea dinamică a cooperării
comerciale;
d) va discuta orice alte probleme rezultând din prezentul acord.
3. Sub rezerva aprobării ambelor autorităti, reprezentantii companiilor,
organizatiilor economice sau financiare pot participa la lucrările Comisiei
mixte. Comisia mixtă va stabili regulile si procedurile unei asemenea
participări.
ARTICOLUL 12
1. Prezentul acord poate fi modificat sau amendat prin negocieri
directe, care se pot organiza la propunerea oricăreia dintre părtile contractante.
2. Amendamentele astfel convenite vor intra în vigoare potrivit
procedurilor prevăzute la art. 14 paragraful 1.
3. Amendamentele sau modificările prezentului acord nu vor aduce
atingere contractelor încheiate anterior între persoanele fizice si/sau
juridice din cele două tări în baza prevederilor acestuia.
ARTICOLUL 13
Orice divergentă între părtile contractante referitor la interpretarea
punerii în aplicare a prezentului acord va fi rezolvată pe cale amicală, prin
consultări si negocieri, într-o perioadă rezonabilă.
ARTICOLUL 14
1. Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii ultimei
notificări prin care cele două părti contractante se informează reciproc despre
îndeplinirea procedurilor legale interne, necesare intrării în vigoare a acestuia.
2. Prezentul acord se încheie pentru o perioadă de 5 ani si va fi
prelungit, în mod tacit, pe noi perioade de câte un an, dacă nici una dintre
părtile contractante nu îl denuntă potrivit procedurilor prevăzute la
paragraful 3.
3. Oricare parte contractantă poate denunta prezentul acord printr-o
notificare scrisă, adresată celeilalte părti contractante. În acest caz
efectele acordului încetează după trecerea a 6 luni de la data primirii
notificării de către cealaltă parte contractantă, cu conditia ca notificarea
respectivă să nu fi fost retrasă înainte de expirarea acestei perioade.
4. Prevederile prezentului acord nu vor afecta contractele încheiate
între persoanele fizice si/sau juridice din cele două tări înainte de data
intrării în vigoare a acestuia.
ARTICOLUL 15
Semnat la Bucuresti la data de 14 mai 2002, în două exemplare originale,
fiecare în limbile română, bosniacă/croată/sârbă si engleză, toate textele
fiind egal autentice. În situatia în care există diferente de interpretare a
textelor prezentului acord, textul în limba engleză va prevala.
Pentru România, Adrian Năstase, prim-ministru |
Pentru Bosnia si Hertegovina, Dragan Mikerevic, presedintele Consiliului de Ministri |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Acordului dintre România si Bosnia si Hertegovina privind comertul si
colaborarea economică, semnat la Bucuresti la 14 mai 2002
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre
România si Bosnia si Hertegovina privind comertul si colaborarea economică,
semnat la Bucuresti la 14 mai 2002, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 10 aprilie
2003.
Nr. 199.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 martie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr.
543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Cristina Nicoară - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si
sanctiuni, exceptie ridicată de Romeo Sălceanu în Dosarul nr. 4.802/2002 al
Judecătoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul exceptiei, avocat Mircea
Stănculescu, lipsă fiind celelalte părti, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul autorului exceptiei
solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinând oral motivele
de neconstitutionalitate a textelor de lege criticate, expuse în notele scrise
depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, ca devenită inadmisibilă, arătând că asupra
textului de lege criticat Curtea Constitutională s-a pronuntat prin deciziile
nr. 86 si nr. 89*), ambele din 27 februarie 2003, prin care s-a admis exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, decizii
nepublicate încă în Monitorul Oficial al României, Partea I, dar care sunt
obligatorii pentru Curtea Constitutională.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 28 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 4.802/2002,
Judecătoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, ridicată
de Romeo Sălceanu, inculpat în dosarul mentionat, pentru săvârsirea
infractiunii de coruptie sexuală.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se consideră că
dispozitia legală criticată contravine prevederilor art. 4 alin. (2), art. 11,
art. 16 alin. (1) si ale art. 20 din Constitutie, precum si ale art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. În acest
sens, se arată că între o persoană care, din cauze neimputabile ei nu fusese
judecată definitiv până la data intrării în vigoare a legii, si o altă persoană
care a săvârsit aceeasi infractiune în acelasi moment, dar care, datorită
celeritătii judecării cauzei sale, a fost judecată definitiv până la data
intrării în vigoare a legii se creează o inegalitate de tratament “fără un motiv
obiectiv si rezonabil”. Se conchide că “violarea principiului egalitătii si
nediscriminării există atunci când se aplică un tratament diferentiat unor
cazuri egale, fără a exista o motivare obiectivă si rezonabilă”.
Judecătoria Sectorului 5 Bucuresti, contrar prevederilor art. 23 alin. (4) din
Legea nr. 47/1992, republicată, nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei
ridicate. În temeiul dispozitiilor legale mentionate, precum si în conformitate
cu art. 15 din Regulamentul său de organizare si functionare, Curtea
Constitutională a solicitat completarea actului de sesizare cu opinia instantei
de judecată, dar aceasta nu a dat curs acestei solicitări până la data
pronuntării prezentei decizii.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din
Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
deoarece prevederile art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu creează privilegii sau
discriminări, neîncălcându-se nici unul dintre criteriile egalitătii în
drepturi enumerate în art. 4 alin. (2) din Constitutie si în art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice. De asemenea, se
arată că interpretarea dată de autorul exceptiei principiului egalitătii în
fata legii, prevăzut de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, este în
vădită contradictie cu jurisprudenta Curtii Constitutionale în această materie.
În acest sens se citează Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994 în care s-a statuat
că “principiul egalitătii în fata legii presupune instituirea unui tratament
egal pentru situatii care, în functie de scopul urmărit, nu sunt diferite.
De aceea el nu exclude ci, dimpotrivă, presupune solutii diferite pentru
situatii diferite”. Se mai apreciază că gratierea colectivă constituie un act
de clementă al Parlamentului, conditiile de acordare si de aplicare a acesteia
fiind stabilite prin lege organică în temeiul art. 72 alin. (3) lit. g) din
Constitutie. Destinatarii legii prin care se acordă gratierea colectivă au
vocatia de a beneficia de prevederile sale numai dacă îndeplinesc conditiile
prevăzute în continutul acesteia, iar conditia continută de art. 8 din Legea
nr. 543/2002 nu încalcă principiul egalitătii în fata legii.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitia legală criticată este
neconstitutională. Se arată că Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor
pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni este atât un act de vointă
politică, cât si un act de clementă ce apartine Parlamentului.
Criteriile pe baza cărora se acordă gratierea colectivă se stabilesc în
exclusivitate de legiuitor care are obligatia de a respecta principiile
Constitutiei. Continutul art. 8 din lege încalcă însă principiul egalitătii în
drepturi a cetătenilor, consfintit de art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum
si principiul aplicării legii penale mai favorabile, reflectat la rândul său de
art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală. De asemenea, se sustine că “legea mai
favorabilă se exprimă printr-un tratament mai blând, inclusiv prin acte de
clementă ale statului”. Textul de lege supus controlului de constitutionalitate
lipseste de tratamentul juridic mentionat persoanele care nu au fost condamnate
prin hotărâre judecătorească definitivă. Se consideră că art. 8 “ar putea fi
constitutional numai dacă se referea la data săvârsirii faptei si nu la data
rămânerii definitive a hotărârii judecătoresti”. Se apreciază că sustinerile
autorului exceptiei, referitoare la încălcarea dispozitiilor art. 4 alin. (2),
art. 11 si ale art. 20 din Constitutie, sunt nerelevante, ele neavând legătură
cu prevederile legale supuse controlului.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea
unor măsuri si sanctiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 726 din 4 octombrie 2002, dispozitii care au următorul cuprins: “Dispozitiile
prezentei legi privesc pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate prin
hotărâri judecătoresti definitive pronuntate până la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale în raportul cu prevederile art. 4 alin. (2), art. 11, art. 16
alin. (1) si ale art. 20 din Constitutie, precum si ale art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice.
Textele constitutionale invocate au următorul continut:
- Art. 4 alin. (2): “România este patria comună si indivizibilă a
tuturor cetătenilor săi, fără deosebire de rasă, de nationalitate, de origine
etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenentă politică, de
avere sau de origine socială.”;
- Art. 11: “(1) Statul român se obligă să îndeplinească întocmai si
cu bună-credintă obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.”;
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 20: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care România este parte.
(2) Dacă există neconcordante între pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, si legile
interne, au prioritate reglementările internationale.”
Potrivit dispozitiilor art. 26 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, de asemenea invocat în sustinerea exceptiei, “Toate
persoanele sunt egale în fata legii si au, fără discriminare, dreptul la o
ocrotire egală din partea legii. În această privintă legea trebuie să interzică
orice discriminare si să garanteze tuturor persoanelor o ocrotire egală si
eficace contra oricărei discriminări, în special de rasă, culoare, sex, limbă,
religie, opinie politică sau orice altă opinie, origine natională sau socială,
avere, nastere sau întemeiată pe orice altă împrejurare”.
Examinând exceptia, Curtea Constitutională constată că asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni s-a mai
pronuntat prin deciziile nr. 86 si 89 din data de 27 februarie 2003, decizii
prin care s-a constatat că textul de lege criticat este neconstitutional,
întrucât “limitează aplicarea legii la pedepse, măsuri si sanctiuni aplicate
prin hotărâri judecătoresti rămase definitive până la data intrării în vigoare
a legii, excluzând pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru
fapte săvârsite până la această dată”.
Pentru a pronunta această solutie, Curtea a retinut următoarele:
- criteriul de acordare a gratierii colective instituit prin art. 8 din
Legea nr. 543/2002, si anume existenta unei “hotărâri judecătoresti
definitive pronuntate până la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I”, este determinat de o serie de elemente neprevăzute si
neimputabile persoanei condamnate. Astfel, indiferent de data comiterii unei
fapte prevăzute de legea penală, durata procesului penal si finalizarea
acestuia depind adesea de o serie de factori, cum sunt gradul de operativitate
a organelor judiciare, incidente legate de îndeplinirea procedurii de citare,
exercitarea sau neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege si alte
împrejurări care pot să întârzie solutionarea cauzei;
- stabilirea unui asemenea criteriu, aleatoriu si exterior conduitei
persoanei condamnate, de care depinde acordarea clementei, este în contradictie
cu principiul egalitătii în fata legii consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, conform căruia, în situatii egale tratamentul juridic aplicat nu
poate fi diferit. Fiind o lege, actul prin care se acordă gratierea trebuie să
se aplice tuturor persoanelor care, aflate în aceeasi situatie, pot beneficia
de iertarea pedepsei;
- sub aspectul incidentei actului de clementă colectivă, toti
infractorii care au comis infractiuni de aceeasi categorie, anterior datei
intrării în vigoare a legii, se află într-o situatie identică, data condamnării
lor definitive neavând nici o semnificatie în ceea ce priveste stabilirea unui
tratament juridic diferentiat, întrucât aceasta depinde de factori străini
conduitei procesuale a infractorilor;
- criteriul obiectiv în baza căruia se acordă beneficiul gratierii
colective poate fi determinat numai de săvârsirea faptei penale până la data
intrării în vigoare a actului normativ de gratiere ori până la o altă dată
anterioră, stabilită de lege, cum ar fi, spre exemplu, data initierii
proiectului de lege. Această concluzie se impune si din aplicarea principiului
activitătii legii penale, reglementat prin art. 10 din Codul penal, atât incriminarea,
cât si aplicarea pedepsei fiind determinate de momentul comiterii infractiunii.
Or, art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu respectă aceste principii;
- referirea la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoresti de
condamnare, prevăzută în textul criticat, creează premisele unei discriminări
între persoane care, desi se găsesc în situatii obiectiv identice, beneficiază
de un tratament juridic diferit, ceea ce contravine prevederilor art. 16 alin.
(1) din Legea fundamentală.
Curtea constată că, la momentul pronuntării prezentei decizii, deciziile
nr. 86 si 89 din 27 martie 2003 nu fuseseră încă publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Potrivit art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/2002, republicată, “Deciziile
sunt obligatorii de la data publicării lor în Monitorul Oficial al României si
produc efecte numai pentru viitor”, iar în cauză sunt aplicabile
dispozitiile art. 23 alin. (3) teza a doua, care prevăd că “Nu pot face
obiectul exceptiei [...] prevederile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale”. Sub acest aspect,
împrejurarea că decizia anterioară nu a fost încă publicată până la momentul
pronuntării prezentei decizii nu are relevantă fată de Curte, solutia prin care
s-a constatat neconstitutionalitatea art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni fiindu-i
opozabilă.
Prin urmare, retinând că acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de
neconstitutionalitate (opozabil Curtii Constitutionale de la data pronuntării
deciziei de admitere a exceptiei, respectiv 27 februarie 2003, iar nu de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I) a intervenit după
sesizarea Curtii, urmează ca exceptia să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, exceptie ridicată de Romeo Sălceanu în
Dosarul nr. 4.802/2002 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 27 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
*) Decizia nr. 86 din
27 februarie 2003 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 207 din 31 martie 2003. Decizia nr. 89 din 27 februarie 2003 a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 27 martie
2003.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 martie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere
întocmite de organele Ministerului Finantelor Publice
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere întocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, exceptie
ridicată, din oficiu, de Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti în Dosarul nr.
6.538/1999 al acelei instante.
La apelul nominal se prezintă partea Răzvan Mihai Moraru, prin avocat
Alexandru Udrea, lipsind cealaltă parte, Eugenia Moraru, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Avocatul părtii prezente pune concluzii de admitere a exceptiei ridicate,
din oficiu, de Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti, arătând că textul criticat
pentru neconstitutionalitate încalcă art. 125 alin. (1) din Constitutie si
principiul separatiei puterilor în stat. Art. 1 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 13/2001 instituie calea contestatiei împotriva modului
de stabilire a taxei judiciare de timbru, care va fi solutionată, potrivit
dispozitiilor acestei ordonante, de către organele Ministerului Finantelor
Publice. Aceasta echivalează cu instituirea unei căi de atac administrative
împotriva unei încheieri a instantei de judecată, ceea ce contravine
principiului separatiei puterilor în stat. Mai mult, deciziile date de organele
Ministerului Finantelor Publice sunt, potrivit art. 11 alin. (3) din ordonantă,
definitive, impunându-se instantei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de
admitere a exceptiei ridicate, arătând că textul criticat pentru
neconstitutionalitate încalcă dispozitiile art. 125 alin. (1) din Constitutie,
precum si principiul separatiei puterilor în stat. Cu toate că nu reprezintă un
act de înfăptuire a justitiei propriu-zis, stabilirea taxei judiciare de
timbru, prin încheiere, este un act strâns legat de realizarea justitiei. În
consecintă, judecarea contestatiei împotriva modului de stabilire a acestei
taxe este o prerogativă a puterii judecătoresti, iar nu o atributie a organelor
Ministerului Finantelor Publice, care sunt autorităti administrative.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 22 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
6.538/1999, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, exceptie
ridicată, din oficiu, de instanta judecătorească în cadrul judecării unei
actiuni de partaj.
În motivarea exceptiei, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti consideră că
dispozitiile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001
încalcă prevederile art. 125 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora
justitia se realizează prin instantele judecătoresti. Taxele judiciare de
timbru datorate în diverse litigii deduse judecătii se stabilesc de instanta
judecătorească prin încheiere, care, potrivit art. 255 alin. (2) din Codul de
procedură civilă, reprezintă o hotărâre judecătorească si nu poate fi supusă
decât controlului judiciar. Prevăzând că “se solutionează potrivit
dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă si contestatiile împotriva modului
de stabilire a taxei judiciare de timbru”, textul de lege criticat încalcă
atributia constitutională exclusivă a instantelor judecătoresti. În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că solutionarea cauzei aflate pe
rolul instantei judecătoresti nu depinde de dispozitiile legale criticate. În
acest sens, arată că stabilirea taxei judiciare de timbru nu reprezintă, în
sensul prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea pentru organizarea
judecătorească nr. 92/1992, o “actiune care să vizeze înfăptuirea actului de
justitie, ci o simplă operatiune tehnică prealabilă acestuia”. De altfel,
potrivit art. 12 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001, “deciziile
date în solutionarea căilor administrative de atac pot fi atacate la instantele
de contencios administrativ competente, fiind astfel supuse controlului
judiciar.” În concluzie, apreciază ca fiind nefondate criticile de
neconstitutionalitate.
Guvernul consideră, de asemenea, că exceptia ridicată este neîntemeiată. Arată că
“prin dispozitiile legale criticate nu se încalcă, în nici un caz, principiul
accesului liber la justitie, acest acces fiind în mod expres prevăzut în
continutul actului normativ criticat, Curtea Constitutională pronuntându-se în
repetate rânduri asupra constitutionalitătii exercitării si a unor căi de atac
pe cale administrativă, prealabile solutionării jurisdictionale”. Pe de altă
parte, art. 125 alin. (1) din Constitutie “nu are relevantă asupra fondului
problemei în cauză, această dispozitie din Constitutie referindu-se la
structura organizatorică a sistemului judiciar din România, deci la
institutiile puterii judecătoresti, nu la competentele date de lege în sarcina
lor”.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992
constată următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001, potrivit cărora:
- Art. 1 alin. (2): “Se solutionează potrivit dispozitiilor prezentei
ordonante de urgentă si contestatiile împotriva modului de stabilire a taxei
judiciare de timbru, precum si cele formulate împotriva actelor de constatare
în cazul rambursării taxei pe valoarea adăugată”.
Din motivarea exceptiei rezultă că autorul acesteia consideră ca fiind
neconstitutională numai teza întâi a textului de lege citat, prin urmare numai
aceasta constituie obiect al controlului de constitutionalitate.
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 a fost aprobată, cu
modificări si completări, prin Legea nr. 506/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001. Modificările
aduse nu vizează dispozitia ce constituie obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate.
Autorul exceptiei consideră că dispozitiile legale criticate sunt
contrare prevederilor art. 125 alin. (1) din Constitutie, conform cărora:
- Art. 125 alin. (1): “Justitia se realizează prin Curtea Supremă de
Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege”.
I. În ceea ce priveste admisibilitatea exceptiei ridicate, Curtea retine
că dispozitia legală criticată este determinantă în solutionarea cauzei aflate
pe rolul instantei judecătoresti si poate fi examinată pe fond. Modul de
stabilire a taxei judiciare de timbru, plata sau contestarea acesteia
constituie chestiuni prejudiciale, care trebuie solutionate de instantă prin
încheiere, fără de care nu poate fi continuată judecata si nu poate fi
solutionat litigiul. În acest sens, art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, prevede că “Neîndeplinirea obligatiei de
plată până la termenul stabilit se sanctionează cu anularea actiunii sau a
cererii”.
II. Examinând pe fond exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
constată că aceasta este întemeiată si urmează să o admită.
Conform dispozitiilor art. 20 alin. (2) teza întâi din Legea nr.
146/1997, “Dacă taxa judiciară de timbru nu a fost plătită în cuantumul
legal, în momentul înregistrării actiunii sau cererii, ori dacă, în cursul
procesului apar elemente care determină o valoare mai mare, instanta va pune în
vedere petentului să achite suma datorată până la primul termen de judecată.”
Cuantumul si modul de stabilire a taxei judiciare de timbru sunt
prevăzute de Legea nr. 146/1997, iar respectarea acestor prevederi legale se
verifică de instanta judecătorească la primirea actiunii, ca o măsură
administrativă, si de completul de judecată, prin încheiere, după înregistrarea
actiunii.
Cu toate că stabilirea cuantumului si verificarea plătii taxelor
judiciare de timbru nu sunt acte propriu-zise de înfăptuire a justitiei,
acestea sunt strâns legate de actul de justitie, fiind chestiuni prejudiciale
care tin pe loc ori chiar împiedică înfăptuirea actului de justitie.
Solutionarea unei eventuale contestatii privind modul de stabilire de către
instanta judecătorească a obligatiei de plată si a cuantumului taxei judiciare
de timbru constituie fără îndoială un act de înfăptuire a justitiei.
Mai mult, aplicarea in concreto a textului de lege criticat poate
duce la situatii în care organul administrativ învestit cu solutionarea
contestatiei să exercite anumite atributii care tin de competenta exclusivă a
instantei de judecată.
Spre exemplu, este posibil ca instanta judecătorească să stabilească
prin încheiere un anumit cuantum al taxei de timbru, în considerarea
calificării pe care o dă actiunii cu care este sesizată (actiune în constatare,
în realizare sau în constituire). Pe calea contestatiei prevăzute de textul
criticat organele Ministerului Finantelor Publice ar putea considera că taxa
judiciară de timbru nu a fost corect stabilită, deoarece actiunea respectivă în
justitie trebuia calificată altfel decât a făcut-o instanta de judecată. O
astfel de posibilitate, deschisă de textul criticat, este în contradictie cu
prevederile art. 125 alin. (1) din Constitutie.
Curtea retine că art. 125 alin. (1) din Legea fundamentală nu se referă,
asa cum se apreciază în punctul de vedere comunicat de Guvern, “la structura
organizatorică a sistemului judiciar din România”, ci acesta statuează asupra
principiului separatiei puterilor în stat, din care rezultă că justitia se
realizează exclusiv prin autoritatea judecătorească, în a cărei componentă
intră Curtea Supremă de Justitie si celelalte instante judecătoresti stabilite
de lege.
Prerogativa legiuitorului de a stabili competenta si procedura de
judecată este prevăzută de art. 125 alin. (3).
Prin nici o lege însă nu se poate stabili ori înlătura, prin extindere
sau restrângere, o competentă a unei autorităti, dacă o asemenea actiune este
contrară dispozitiilor ori principiilor Constitutiei.
Nici o autoritate a administratiei publice nu poate controla, anula ori
modifica o hotărâre a unei instante judecătoresti sau o măsură dispusă de
instantă ori de un judecător, în legătură cu activitatea de judecată. Prin urmare,
darea în competenta organelor Ministerului Finantelor Publice a solutionării
contestatiilor împotriva modului de stabilire, de către instanta
judecătorească, a taxei judiciare de timbru, este contrară principiului separatiei
puterilor în stat si, în mod direct, dispozitiilor art. 125 alin. (1) din
Constitutie.
În jurisprudenta sa Curtea a statuat în mod constant că stabilirea prin
lege a unei proceduri administrativ-jurisdictionale, prealabilă sesizării
instantelor judecătoresti, nu este contrară Constitutiei. În speta examinată însă
nu se poate vorbi de o procedură administrativ-jurisdictională prealabilă,
întrucât, pe de o parte, textul de lege criticat reglementează o cale de atac
administrativă împotriva unei hotărâri sau măsuri a instantei judecătoresti,
luată în legătură cu activitatea de judecată, iar, pe de altă parte, această
procedură este, prin definitie, ulterioară sesizării instantei de judecată si
începerii procesului.
De altfel, dispozitiile art. 1 alin. (2) teza întâi din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 13/2001 sunt contrare si obiectului de reglementare
definit prin titlul ordonantei, respectiv, “solutionarea contestatiilor
împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice”. Asadar, obiectul de reglementare
al ordonantei de urgentă îl constituie contestatiile împotriva actelor si
măsurilor dispuse de organele administratiei publice, iar nu împotriva celor
ale instantelor judecătoresti.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate
de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) teza întâi din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor
împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice si constată că acest text este
neconstitutional în măsura în care se referă si la taxele judiciare de timbru
stabilite de instantele judecătoresti. Exceptia a fost ridicată, din oficiu, de
Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti în Dosarul nr. 6.538/1999 al acelei
instante.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 27 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
privind
normele de bonitare si certificare a hameiului
Având în vedere prevederile art. 27 din Legea nr. 627/2002 privind
producerea si comercializarea hameiului,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Directiei generale de implementare,
reglementare si de management al resurselor biotehnologice nr. 124.671 din 20
februarie 2003,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul
ordin:
Art. 1. - (1)
Produsele prevăzute la art. 1 din Legea nr. 627/2002 privind producerea si
comercializarea hameiului, pentru a fi comercializate, sunt supuse
certificării.
(2) Sunt exceptate de la procedurile de certificare următoarele:
a) hameiul recoltat din exploatatiile proprii ale producătorilor de bere
si utilizat de acestia în stare naturală sau prelucrat partial;
b) extractele izomerizate ale hameiului;
c) produsele derivate din hamei, prelucrate ca urmare a unui contract în
beneficiul producătorului de bere, cu conditia ca aceste produse să fie
utilizate în cadrul acestei unităti producătoare de bere;
d) hameiul si produsele derivate din hamei, ambalate pentru vânzare
către persoane fizice pentru uz propriu.
(3) Produsele la care s-a făcut referire la alin. (2) lit. a)-d) urmează
procedura de control, pentru a fi determinate.
(4) Procedura de certificare include emiterea certificatelor, marcarea
si sigilarea ambalajelor.
(5) Certificarea se efectuează sub supravegherea oficială a persoanelor
împuternicite de stat în acest scop, în prima fază de comercializare, înainte
ca produsul să fie oferit spre vânzare sau prelucrare. În cazul conurilor de
hamei, certificarea are loc nu mai târziu de 31 martie următor anului de
recoltă. Totusi, când apar probleme pentru o anumită recoltă, termenul de mai
sus va fi extins până cel mai târziu la 31 iulie următor anului de recoltă, la
recomandarea Consiliului consultativ pentru hamei.
(6) Procedurile de certificare se efectuează la ferme sau în locuri
aprobate de certificatori, cunoscute ca “centre de certificare” sau “depozite
de certificare”.
(7) Dacă după certificare s-a modificat ambalarea unuia dintre produsele
specificate la alin. (1), produsul se supune unei noi proceduri de certificare.
(8) Certificarea produselor prevăzute la art. 1 se realizează de cadre
de specialitate ale directiilor generale pentru agricultură si industrie
alimentară judetene, împuternicite pentru activitatea de certificare. Lista
persoanelor împuternicite pentru activitatea de certificare este aprobată prin
ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor si se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(9) Organismele autorizate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor pentru controlul activitătii de certificare sunt: Laboratorul de
chimie a hameiului din cadrul Universitătii de Stiinte Agricole si Medicină
Veterinară Cluj-Napoca, Laboratorul fermentative din cadrul Institutului de
Cercetări Alimentare Bucuresti si Laboratorul bere din cadrul Universitătii
Dunărea de Jos, Galati.
Art. 2. - (1) Faza de certificare prevăzută la art. 1 alin. (4) este
faza în care produsele răspund exigentelor minime de comercializare si se
eliberează certificatele.
(2) Exigentele minime de calitate, mentionate la alin. (1), se referă la
umiditate, corpuri străine, care se determină pentru fiecare produs.
(3) Pentru clasificarea conurilor de hamei pe clase de calitate, după
proprietătile organoleptice si fizico-chimice, Consiliul consultativ pentru
hamei elaborează norma tehnică internă.
Art. 3. - Certificarea prevede aplicarea informatiilor particulare pe
fiecare unitate de ambalaj si eliberarea certificatului care însoteste
produsul.
Art. 4. - Fiecare unitate de ambalaj prezintă în scris, în limba română
si cel putin în una dintre limbile comunitare, următoarele semne particulare:
a) descrierea produsului incluzând, în cazul hameiului, cu sau fără
seminte, mentiunile, după caz, “hamei conditionat”, “hamei neconditionat”;
b) soiul sau soiurile;
c) numărul de identificare a certificatului;
d) originea;
e) continutul în acizi alfa, acizi amari.
Aceste semne particulare vor fi scrise cu caractere vizibile, de
dimensiune uniformă si care nu pot fi înlăturate.
Art. 5. - Certificatul prevede cel putin următoarele particularităti:
1. Pentru hamei:
a) descrierea produsului;
b) numărul certificatului;
c) greutatea netă;
d) localitatea si suprafata de producere a hameiului;
e) anul recoltării;
f) soiul.
2. În cazul produselor preparate din hamei:
- suplimentar, la semnele particulare mentionate la pct. 1 se înscriu
locul si data preluării si perioada de valabilitate a produsului.
Art. 6. - Suprafetele de producere a hameiului sunt zonele si regiunile
de productie prevăzute la art. 1 din Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 623/2002, privind stabilirea zonelor de cultură a
hameiului, recunoscute pentru certificarea denumirii de origine, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 950 din 24 decembrie 2002.
Art. 7. - Cu exceptia cazului mentionat la art. 1 alin. (2) lit. a),
hameiul certificat în cadrul Comunitătii Europene si hameiul importat din tări
terte, care este însotit de atestate de echivalentă a calitătii, pot fi
utilizate
pentru obtinerea produselor preparate din hamei.
Art. 8. - (1) Produsele la care se face referire în prezentul ordin pot
fi combinate numai sub supraveghere în centrele de certificare sau în
depozitele de certificare pe perioada cât sunt în circulatie.
(2) Hameiul folosit pentru amestec trebuie să fie din aceeasi suprafată
de productie, din aceeasi recoltă si din acelasi soi.
(3) Pentru obtinerea extractelor poate fi amestecat si hameiul
certificat de origine din aceeasi recoltă, dar din soiuri diferite si din
suprafete diferite, iar în certificatul care însoteste produsul se precizează:
a) soiurile folosite, suprafetele de productie si anul recoltării;
b) ponderea fiecărui soi utilizat în amestec;
c) numărul certificatelor emise pentru soiurile de hamei folosite la
amestec (combinatie).
Art. 9. - (1) Normele de certificare sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 10. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 3 martie
2003.
Nr. 172.
NORME DE CERTIFICARE
Art. 1. - În sensul
prevederilor prezentului ordin, se definesc următoarele:
a) hamei neconditionat reprezintă hameiul care a fost supus unei
proceduri de uscare si de ambalare;
b) hamei conditionat reprezintă hameiul supus operatiunii de
uscare finală si de ambalare finală;
c) hamei cu seminte reprezintă hameiul cu un continut de seminte
mai mare de 2% din greutate;
d) hamei fără seminte reprezintă hameiul cu un continut de
seminte până la 2% din greutate;
e) extract izomerizat de hamei reprezintă extractul al cărui
continut în acizi alfa a suferit o izomerizare aproape totală;
f) sigilarea ambalajelor reprezintă închiderea ambalajului sub
supravegherea oficială, astfel încât la deschidere sigiliul ambalajului se
deteriorează;
g) circuit închis de operare reprezintă un proces de preparare
sau de transformare a hameiului, efectuat sub supraveghere oficială, care să
garanteze că nu se utilizeză decât produsele certificate si bonitate din care
rezultă produsele preparate sau transformate, fără a exista, în timpul
operatiilor de procesare, posibilitatea de adăugare sau de sustragere a
hameiului ori produselor derivate din hamei;
h) lot - un număr de baloturi de hamei sau de produse derivate
din hamei cu aceleasi caracteristici, care s-au prezentat în acelasi timp
pentru certificare de acelasi producător individual sau asociat.
Art. 2. - Lotul de conuri de hamei prezentat pentru certificare trebuie
să fie însotit de o declaratie semnată de producător, care cuprinde:
- anul de recoltă;
- soiul;
- locul de producere;
- informatiile cadastrale sau o indicare oficială echivalentă;
- numărul de baloturi care fac parte din lot.
Art. 3. - (1) Se prezintă spre certificare numai conurile de hamei care
îndeplinesc cerintele minime de comercializare. În anexa nr. 2 sunt prevăzute
exigentele minime de comercializare.
(2) Controlul efectuat în vederea respectării cerintelor minime de
comercializare are în vedere gradul de umiditate a hameiului, determinat
conform metodelor agreate de organismul de control, prevăzute în anexa nr. 3,
sectiunea B, pct. 2. Prin metodele prevăzute la anexa nr. 3, sectiunea B, pct.
2, agreate de organismul de control, rezultatul dat de scala tipică produsului
are valoarea 2. În cazul contestării rezultatelor analizelor de determinare a
umiditătii se aplică metodele de determinare a umiditătii prevăzute în anexa
nr. 3, sectiunea B, pct. 1.
(3) Controlul respectării exigentelor minime de comercializare, altele
decât umiditatea, se realizează conform uzantelor comerciale practicate si cu
efectuarea analizelor prevăzute în anexa nr. 3, sectiunea C.
Art. 4. - Pentru efectuarea analizelor necesare activitătii de control,
prevăzute la art. 10 si în anexa nr. 3, sectiunea B, pct. 1 si 3, si sectiunea
C, recoltarea esantioanelor se realizează astfel:
a) prelevarea se face pentru fiecare lot, cel putin un balot din zece si
cel putin două baloturi din lot;
b) prelevarea si tratarea esantioanelor se realizează conform metodelor
descrise în anexa nr. 3, sectiunea A.
Art. 5. - Certificatul prevăzut la art. 5 din ordin trebuie să prevadă
mentiunile “hamei cu seminte” sau, după caz, “hamei fără seminte”.
Art. 6. - (1) Numărul de referintă al certificatului prevăzut la art. 5
din ordin este format din codificarea elementelor care definesc centrele de
certificare, codul României, anul de recoltă si identificarea loturilor, asa
cum
sunt indicate în anexa nr. 4.
(2) Numărul de referintă al certificatului este acelasi pentru
componentele unui lot.
(3) Lista cuprinzând centrele de certificare si codul atribuit fiecărui
centru este întocmită de autoritatea competentă a statului si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Lista se actualizează si se
publică anual.
Art. 7. - În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (4) din ordin,
după sigilare fiecare ambalaj este marcat.
Marcarea pe unitatea de ambalaj în care produsul se comercializează, cu
elementele prevăzute la art. 2 si conform indicatiilor prevăzute în anexa nr.
5, este supusă controlului.
Art. 8. - (1) Produsele obtinute prin procesarea hameiului certificat
înainte de procesare pot fi certificate dacă procesarea are loc în circuit
închis de operare.
(2) Când procesarea hameiului are loc în halele sau centrele de
certificare:
a) certificatul este eliberat după procesare;
b) hameiul original, neprocesat, este însotit de declaratia prevăzută la
art. 2.
(3) Numărul atribuit lotului de hamei original, înainte de procesare,
trebuie să figureze în certificatul hameiului procesat.
(4) Produsele obtinute din hamei, conform art. 7 din ordin, pot fi
certificate dacă sunt fabricate în circuit închis de operare.
Art. 9. - (1) Pe filiera de comercializare nu pot fi schimbate
ambalajele pulberilor si extractelor din hamei decât sub supravegherea oficială
a persoanelor cu atributii de control al produselor certificate.
(2) La schimbarea ambalajelor prevăzută la alin. (1), realizată fără o
transformare a produsului, noua procedură de certificare prevede numai:
a) marcarea noului ambalaj;
b) mentionarea actualizării marcării si schimbării ambalajului în
certificatul initial.
Art. 10. - Produsele prevăzute la art. 1 din ordin sunt supuse
controalelor astfel:
a) pentru hameiul recoltat pe suprafetele proprii ale producătorilor de
bere si utilizat de acestia în vederea transformării, producătorul de bere
transmite, pentru fiecare recoltă, înainte de 1 noiembrie, organismului de
control prevăzut la art. 1 alin. (9) din ordin, o declaratie care cuprinde:
soiul, cantitatea recoltată, locul de cultivare, suprafata aferentă, cu
indicatiile cadastrale, sau o indicare corespunzătoare oficială echivalentă. Nu
se impune un control suplimentar când hameiul este transformat sau utilizat în
cadrul unui singur producător de bere. În celelalte cazuri controlul se
realizează conform prevederilor lit. c), cu exceptia subpct. 5, mentionate mai
jos;
b) pentru extractele izomerizate de hamei, transformatorul declară
anual, nu mai târziu de 31 decembrie, organismului de control cantitătile
produse, precum si cantitătile comercializate. Ambalajele poartă mentiunea
“extract izomerizat de hamei” si indicatiile referitoare la greutate sau volum;
c) pentru derivatele din hamei transformat, contractate si evidentiate
de un producător de bere, acestea trebuie să fie utilizate de producătorul de
bere contractant, iar organismul de certificare emite la intrarea hameiului în
locul de procesare un document care prevede, pe măsura derulării operatiilor de
procesare, cel putin următoarele indicatii:
1. numărul contractului;
2. destinatarul;
3. stabilirea procesării;
4. descrierea produsului procesat;
5. numărul certificatului sau atestatului de echivalentă a hameiului
original;
6. greutatea produsului procesat.
Numărul acestui document este indicat pe ambalaj;
d) pentru conurile de hamei si produsele derivate din hamei, ambalate în
pachete mici, destinate vânzării pentru consumuri particulare, greutatea
pachetului nu poate fi mai mare de 500 g, pentru conuri de hamei si pulbere de
hamei, si până la 150 g pentru extracte. În toate cazurile descrierea
produsului, precum si greutatea trebuie indicate pe ambalaj.
ANEXA Nr. 2
EXIGENTELE MINIME
de comercializare a hameiului
Caracteristici
|
Descriere |
Continutul
maxim (% din greutate)
|
|
Hamei
conditionat
|
Hamei
neconditionat
|
||
a) Amestec
|
Continut de apă
|
12
|
14 |
b) Frunze,
lăstari si pedunculi
|
Fragmente de
frunze, de lăstari si pedunculi cu lungimea mai mare de 2,5 cm
|
6
|
6 |
c) Bractee
|
Bractee despărtite
de conur
|
Nu este aplicabil
|
15 |
d) Impurităti
|
Mici particule
care rezultă din masina de recoltat si care în general nu rezultă din con
|
3 |
4 |
e) Pentru ”hamei
fără seminte” - seminte
|
Fructe mature ale conului |
2
|
2 |
A. Metode de esantionare
Pentru esantionarea conurilor de hamei în vederea determinării
umiditătii hameiului si, după caz, a continutului de corpuri străine, se
procedează astfel:
1. Prelevarea
a) Hamei ambalat
Prelevarea probelor se realizează în functie de numărul de baloturi
prevăzut la art. 4 din anexa nr. 1 si de greutătile conurilor de hamei
proportionale cu greutătile coletelor; esantioanele recoltate trebuie să fie
suficiente, astfel ca numărul de conuri de hamei să reprezinte în mod corect
baloturile.
b) Hamei vrac
Prelevarea pe portiuni egale care provin/rezultă de la 5 până la 10
locuri diferite din vrac, precum si din suprafete diferite. Esantioanele luate
se pun în recipiente. Pentru evitarea unei deteriorări rapide cantitatea de
hamei trebuie să fie suficient de importantă pentru ca închiderea recipientului
să se realizeze prin comprimare puternică. Greutatea esantionului nu poate fi
mai mică de 100 g.
2. Omogenizarea probelor
Pentru a fi reprezentative, esantioanele trebuie omogenizate cu grijă si
sigilate.
3. Subesantionarea
După omogenizare urmează prelevarea unuia sau mai multor esantioane
reprezentative si asezarea lor în recipiente ermetice si etanse, cutii metalice
sau borcane de sticlă.
4. În timpul transportului esantioanele vor fi conservate la frig.
Recipientele nu se deschid, iar pentru efectuarea examenului sau analizei
esantionul în cauză se readuce la temperatura ambiantă.
B. Metode de control al gradului de umiditate a hameiului
1. Se macină esantioanele destinate pentru determinarea umiditătii. Este
foarte important ca esantioanele să nu fie expuse la aer decât la temperaturi
minime.
Aparatură:
- balantă sensibilă la 0,005 g;
- etuvă electrică termostatică între 105-107 ĽC, eficace pentru
controlul prin test cu sulfat de cupru;
- fiole metalice cu diametrul de 70 până la 100 mm si cu adâncimea de 20
până la 30 mm, dotate cu capac bine adaptat;
- exicator obisnuit care permite răcirea cutiilor si care contine un
agent de uscare cu indicator de colorare la saturatie.
Mod de operare:
Trecerea unei cantităti exacte de 3 până la 5 g de hamei măcinat într-o
fiolă cântărită, închiderea cu capacul si cântărirea ei cu o precizie de 1 mg.
Se deschide capacul si se pune fiola în etuvă la 105-107 ĽC pentru o perioadă
de o oră. Se închide cutia si se pune la răcire cel putin 20 de minute în
exicator. Se cântăreste din nou cu o precizie de 1 mg.
Calcul:
Se calculează pierderea în greutate la uscare si se raportează
procentual la greutatea initială a hameiului luat în analiză. Rezultatul se
exprimă în procente cu o zecimală.
2. Alte metode:
Metoda care utilizează fie aparate de cântărire electronică si de uscare
a hameiului la raze infrarosii sau aer cald, fie aparat de măsurat electric.
Aceste aparate indică pe o scală umiditatea esantionului tratat.
C. Metoda de control al continutului în corpuri străine
1. Determinarea proportiei de frunze, lăstari si bractee detasate si de
impurităti
Esantioanele de 5 până la 100 g sunt cernute cu ajutorul unei site de 2
mm.
Lupulina, deseurile si semintele care rezultă sunt strânse, semintele
fiind separate manual. Esantioanele sunt asezate separat. Continutul unei site
de 2 mm este transferat separat pe o sită de 10 mm si se cerne din nou.
Conurile de hamei, frunzele, lăstarii si impuritătile rămân în sită, în
timp ce bracteele conurilor, semintele, deseurile de lupulină si bucătile mici
de frunze si lăstari trec prin sită.
Acestea sunt alese manual si părtile se regrupează astfel:
a) frunze si lăstari;
b) hamei (bractee de conuri, conuri de hamei si lupulină);
c) impurităti;
d) seminte;
e) bractee pentru hamei neconditionat.
Este imposibil să se separe deseurile si lupulina. În consecintă,
utilizându-se un obiectiv, stabilirea culorii se estimează procentual pentru
cele două si se calculează greutătile lor, considerându-se că densitatea lor
este identică.
Diferitele grupe sunt cântărite si rezultatele sunt raportate la
greutatea initială.
2. Determinarea proportiei de seminte:
Esantionul de 25 g este depozitat într-un recipient metalic închis si
asezat în etuvă la 115 ĽC o perioadă de două ore pentru eliminarea substantelor
răsinoase.
Esantionul uscat se acoperă cu o tesătură de bumbac gros si se freacă
puternic sau se bate mecanic până la detasarea semintelor de hamei. Hameiul
uscat si desfăcut în particule fine se separă de semintele de hamei cu ajutorul
unui zdrobitor prevăzut cu site cu ochiuri de 1 mm.
Resturile de conuri cu seminte sunt separate, utilizându-se fie planuri
înclinate, despărtite de hârtie, fie alte dispozitive care permit retinerea
conurilor si a altor corpuri si trecerea semintelor.
Semintele pot fi cântărite.
Procentajul de seminte se calculează în raport cu greutatea esantionului
initial.
CODIFICAREA SI ORDINEA
de formare a numărului de referintă a certificatului
1. Centrul de certificare (numerotat de Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor)
2. Codul de tară
3. Anul de recoltă: două cifre se atribuie anului de recoltă;
4. Identificarea lotului: acest număr se atribuie lotului către
organismul de certificare.
ANEXA Nr. 5
Marcarea este realizată conform naturii ambalajului, astfel:
a) conurile de hamei ambalate în legături sau baloturi, prin tipărirea
pe ambalaj;
b) pulbere de hamei în pachete: prin înscrierea pe pachet;
c) pulbere sau extract de hamei în cutii metalice: prin tipărirea pe
cutie sau poansonare în metalul cutiei;
d) sigilarea ambalajului care contine un lot de pachete sau cutii cu
pulbere ori extract: prin aplicarea sigiliului pe ambalaj.
MINISTERUL LUCRĂRILOR
PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru
aprobarea Reglementărilor privind conditiile tehnice pe care trebuie să le
îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulatie pe
drumurile publice din România - RNTR 2
Având în vedere
prevederile art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 197/1998,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 4 alin. (3)
lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările
ulterioare, precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea
vehiculelor rutiere si eliberarea cărtii de identitate a acestora, în vederea
admiterii în circulatie pe drumurile publice din România,
În temeiul prevederilor art. 3 pct. 47 si ale art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementările privind conditiile tehnice pe care
trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2, prevăzute în anexa*) care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Regia Autonomă “Registrul Auto Român” va duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă
Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
1.938/2001 pentru aprobarea Reglementărilor privind conditiile tehnice pe care
trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 15 aprilie 2002.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, si intră în vigoare după 30 de zile de la data publicării.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti, 11
februarie 2003.
Nr. 211.
*) Anexa se publică
ulterior.
COMISIA NATIONALĂ A
VALORILOR MOBILIARE
pentru
aprobarea Instructiunilor nr. 2/2003 de modificare a Instructiunilor nr. 4/1999
privind calculul activului net al societătilor de investitii financiare
În conformitate cu prevederile art. 1, 2, art. 7 alin. (3) si (15) si
ale art. 8 din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată si modificată prin
Legea nr. 514/2002, în baza hotărârii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
din sedinta din data de 10 aprilie 2003,
presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile nr. 2/2003 de modificare a
Instructiunilor nr. 4/1999 privind calculul activului net al societătilor de
investitii financiare.
Art. 2. - Instructiunile mentionate la art. 1 intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Secretariatul general si Directia generală piată de capital -
Directia organisme de plasament colectiv vor urmări ducerea la îndeplinire a
prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
prof. univ. dr. Gabriela Anghelache
Bucuresti, 10 aprilie
2003.
Nr. 16.
de modificare a Instructiunilor nr. 4/1999 privind calculul activului net al societătilor de investitii financiare
Articol unic. - Prezentele instructiuni modifică Instructiunile nr.
4/1999 privind calculul activului net al societătilor de investitii financiare,
aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
nr. 9/1999, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
220 din 19 mai 1999, după cum urmează:
-
La articolul 3 punctul VI va avea următorul cuprins:
“VI. În cazul valorilor mobiliare cotate pe piete reglementate si
supravegheate de C.N.V.M., înregistrate în bilantul contabil ca imobilizări
financiare sau titluri de plasament, valoarea acestora se stabileste:
a) pe baza pretului mediu ponderat, calculat pe ultimele 12 luni
calendaristice, pentru valorile mobiliare tranzactionate în respectivul
interval de timp. Pretul mediu ponderat se calculează ca raport între valoarea
tranzactiilor efectuate în ultimele 12 luni calendaristice (pentru valorile
mobiliare cotate la bursă se vor considera tranzactiile de pe piata Regular) si
volumul de actiuni tranzactionate în ultimele 12 luni calendaristice;
b) pe baza pretului mediu ponderat calculat de la data aparitiei
evenimentului, în situatia modificării valorii nominale a actiunii, a
distribuirii de actiuni gratuite sau în alte situatii de acest gen care
influentează valoarea de piată a valorilor mobiliare prevăzute la lit. a);
c) pe baza metodologiei stabilite la pct. VII, pentru valorile mobiliare netranzactionate în respectivul interval de timp.”