MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 290 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 25 aprilie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 151 din 17 aprilie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
în România, aprobată si modificată prin Legea nr. 323/2001
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
448. - Hotărâre pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 567/1999 privind aprobarea
Regulamentului pentru acordarea licentelor si autorizatiilor în sectorul
energiei electrice si termice
454. - Hotărâre privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată a recipientelor simple sub
presiune
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 17 aprilie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România,
aprobată si modificată prin Legea nr. 323/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România, aprobată si
modificată prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicată de Gamal Eldin Hassan
Ibrahim Mohamed din Sudan în Dosarul nr. 9.186/2002 al Judecătoriei Sectorului
6 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând că
textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate,
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 22 august 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 9.186/2002, Judecătoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în
România, aprobată si modificată prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicată
de Gamal Eldin Hassan Ibrahim Mohamed din Sudan.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia sustine că dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 18, 22, 33, 41, 45 si 47. În acest sens, arată că
“art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 contravine drepturilor si
libertătilor fundamentale ale omului, străinul căruia nu i s-a acordat drept de
sedere în România fiind fortat să se despartă de familie si bunurile
proprietatea sa, fără a avea nici un fel de protectie umanitară pentru persoana
si familia sa [...]”.
Judecătoria Sectorului 6 Bucuresti apreciază
că textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate.
Astfel, sinterpretează dispozitiile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 ca un beneficiu acordat solicitantilor care, desi nu pot fi
recunoscuti ca refugiati în conditiile legii (Ordonanta Guvernului nr.
102/2000) sau ale tratatelor internationale (Conventia de la Geneva din 1951),
se pot bucura de o formă de protectie restrânsă, respectiv protectia umanitară
conditionată”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar în
conformitate cu art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră
că textul de lege criticat este în deplină concordantă cu prevederile
constitutionale invocate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece dispozitiile legale criticate
nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege
criticat nu încalcă prevederile constitutionale invocate.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
al presedintelui Camerei Deputatilor, al Guvernului si al institutiei Avocatul
Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor în România, aprobată si modificată prin Legea
nr. 323/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din
27 iunie 2001, dispozitii care au următoarea redactare: “Protectia umanitară
conditionată se poate acorda străinului care nu îndeplineste conditiile
prevăzute la art. 2 alin. (1) si care dovedeste că în tara sa de origine:
a) a săvârsit fapte pentru care riscă o condamnare la
pedeapsa cu moartea, cu conditia ca legea tării sale să prevadă pedeapsa cu
moartea pentru acele fapte si pedeapsa să îi fie aplicabilă;
b) riscă să fie supus la tortură sau tratamente
inumane ori degradante;
c) din cauza apartenentei sale la o categorie
defavorizată de persoane poate fi expus unor pericole de natură să îi aducă
atingere vietii, integritătii corporale ori libertătii sale.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de
lege, se invocă încălcarea următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 18: “(1) Cetătenii străini si apatrizii care
locuiesc în România se bucură de protectia generală a persoanelor si a
averilor, garantată de Constitutie si de alte legi.
(2) Dreptul de azil se acordă si se retrage în
conditiile legii, cu respectarea tratatelor si a conventiilor internationale la
care România este parte.”;
- Art. 22: “(1) Dreptul la viată, precum si dreptul
la integritate fizică si psihică ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel
de pedeapsă sau de tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisă.”;
- Art. 33: “(1) Dreptul la ocrotirea sănătătii este
garantat.
(2) Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea
igienei si a sănătătii publice.
(3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de
asigurări sociale pentru boală, accidente, maternitate si recuperare, controlul
exercitării profesiilor medicale si a activitătilor paramedicale, precum si
alte măsuri de protectie a sănătătii fizice si mentale a persoanei se stabilesc
potrivit legii.”;
- Art. 41: “(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de
lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi
dreptul de proprietate asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză
de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă
despăgubire.
(4) Pentru lucrări de interes general, autoritatea
publică poate folosi subsolul oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de
a despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau
constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile autoritătii.
(5) Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (4)
se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergentă, prin
justitie.
(6) Dreptul de proprietate obligă la respectarea
sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si
la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului.
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată.
Caracterul licit al dobândirii se prezumă.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii.”;
- Art. 45: “(1) Copiii si tinerii se bucură de un
regim special de protectie si de asistentă în realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acordă alocatii de stat pentru copii si
ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori handicapat. Alte forme de
protectie socială a copiilor si a tinerilor se stabilesc prin lege.
(3) Exploatarea minorilor, folosirea lor în activităti
care le-ar dăuna sănătătii, moralitătii sau care le-ar pune în primejdie viata
ori dezvoltarea normală sunt interzise.
(4) Minorii sub vârsta de 15 ani nu pot fi angajati ca
salariati.
(5) Autoritătile publice au obligatia să contribuie la
asigurarea conditiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viata
politică, socială, economică, culturală si sportivă a tării.”;
- Art. 47: “(1) Cetătenii au dreptul să se adreseze
autoritătilor publice prin petitii formulate numai în numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul să
adreseze petitii exclusiv în numele colectivelor pe care le reprezintă.
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutită
de taxă.
(4) Autoritătile publice au obligatia să răspundă la
petitii în termenele si în conditiile stabilite potrivit legii.”
Examinând exceptia, Curtea constată, în legătură cu
sustinerea privind încălcarea art. 18 alin. (1) din Constitutie, că
legiuitorul, prin textul de lege criticat, a reglementat, ca formă de protectie
pentru străinul care nu îndeplineste conditiile acordării statutului de
refugiat, posibilitatea acordării protectiei umanitare conditionate. Acest
beneficiu acordat de statul român nu contravine prevederilor constitutionale
mentionate, fiind în deplină concordantă si cu reglementările internationale
referitoare la statutul si regimul refugiatilor.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate
autorul acesteia a invocat si încălcarea art. 22 din Constitutie.
Examinând această sustinere, Curtea constată că
textele de lege criticate, reglementând conditiile în care se poate acorda
protectia umanitară conditionată, sunt în deplină concordantă cu aceste
prevederi constitutionale prin care se consfinteste dreptul la viată si la
integritate fizică si psihică.
Art. 33 din Constitutie reglementează dreptul la
ocrotirea sănătătii. Dispozitiile legale din ordonantă, criticate ca fiind
neconstitutionale, nu contin restrângeri speciale ale exercitiului acestui
drept pentru străinii cărora statul român le-a acordat protectie umanitară
conditionată.
De asemenea, autorul exceptiei critică textul de lege
mentionat si cu referire la prevederile constitutionale cuprinse în art. 41 si
45. Instituirea unei protectii speciale pentru străini nu contravine, sub nici
un aspect, acestor norme constitutionale.
În sfârsit, referitor la critica ce vizează
înfrângerea art. 47 din Constitutie, care reglementează dreptul de petitionare,
Curtea constată că prevederea constitutională mentionată nu este aplicabilă în
cauză, deoarece are în vedere persoane care au calitatea de cetătean român.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si
regimul refugiatilor în România, aprobată si modificată prin Legea nr.
323/2001, exceptie ridicată de Gamal Eldin Hassan Ibrahim Mohamed din Sudan în
Dosarul nr. 9.186/2002 al Judecătoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Doina Suliman
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 567/1999 privind aprobarea Regulamentului pentru
acordarea licentelor si autorizatiilor în sectorul energiei electrice si
termice
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr.
567/1999 privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea licentelor si
autorizatiilor în sectorul energiei electrice si termice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 2 august 1999, se modifică
si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Prezentul regulament este emis în
conformitate cu prevederile art. 5 pct. 2 si ale art. 16 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei -
ANRE, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 99/2000, cu
modificările si completările ulterioare, ale art. 45-57 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrică si termică, cu
modificările ulterioare, precum si ale art. 11 alin. (2) si ale art. 15 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu energie termică produse centralizat.”
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Prezentul regulament stabileste conditiile
generale si procedura pentru solicitarea si acordarea autorizatiilor si
licentelor pentru activitătile de producere, transport, stocare, dispecerizare,
distributie si furnizare a energiei electrice si/sau termice pentru agentii
economici a căror activitate, potrivit legii, se află în competenta ANRE.”
3. Pozitia nr. 18 a articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“- sectorul energiei electrice si termice -
ansamblul activitătilor de planificare, dezvoltare, construire, exploatare si
de întretinere a instalatiilor de producere, transport, distributie si de
furnizare a energiei electrice si termice, inclusiv importul si exportul
energiei electrice, precum si schimburile de energie electrică cu sistemele
electroenergetice ale tărilor vecine;”
4. Alineatul (1) al articolului 5 va avea următorul
cuprins:
“Art. 5. - (1) Prezentul regulament se aplică
persoanelor juridice a căror activitate, potrivit legii, se află în competenta
ANRE si care solicită acordarea unei autorizatii pentru înfiintarea, punerea în
functiune si functionarea unor capacităti energetice de producere, transport,
stocare, dispecerizare si distributie a energiei electrice si termice sau a
unei licente pentru a desfăsura activităti comerciale de producere, transport,
dispecerizare, stocare, distributie si furnizare a energiei electrice si
termice, precum si a licentei de administrare a pietei angro de energie
electrică, cu îndeplinirea cerintelor stabilite în prezentul regulament.”
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - ANRE emite autorizatii si permise pentru
capacitătile energetice, respectiv licente pentru activitătile de producere,
transport, stocare, dispecerizare, distributie si furnizare a energiei
electrice si termice si de administrare a pietei agro de energie electrică.”
6. Alineatul (2) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“(2) Nu fac obiectul acordării de autorizatii si
permise de punere în functiune capacitătile energetice:
a) de producere de energie electrică cu puterea
instalată mai mică de 10 MWe;
b) de producere de energie electrică si termică în
cogenerare, cu puterea electrică instalată mai mică de 10 MWe;
c) de distributie de energie electrică de joasă
tensiune;
d) de transport de energie termică destinate
transmiterii unei puteri termice sub 30 MWt;
e) de distributie de energie termică.”
7. După punctul 6 al articolului 9 se introduce
punctul 7 cu următorul cuprins:
.7. licentă de administrare a pietei angro de energie
electrică.”
8. După alineatul (1) al articolului 9 se introduce
alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Nu fac obiectul acordării de licente:
a) producerea de energie electrică sau producerea de
energie termică în cogenerare, de către agentii economici care comercializează
mai putin de 10% din productia anuală de energie electrică si/sau termică;
b) distributia/revânzarea energiei electrice, pentru
puteri care totalizează, cumulat, cel mult 3 MW.”
9. Punctul 6 al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“6. dovada achitării contributiei anuale către ANRE pe
anul în curs, conform prevederilor art. 14;”
10. După punctul 6 al articolului 11 se introduce
punctul 7 cu următorul cuprins:
“7. certificatul constatator cu privire la situatia si
înregistrarea societătii comerciale sau a regiei autonome, eliberat de
Oficiului registrului comertului cu cel mult 30 de zile înainte de a fi depus
la ANRE.”
11. După litera g) a punctului 1 al articolului 12
se introduce litera h) cu următorul cuprins:
“h) identificarea drepturilor de uz si de servitute
asupra proprietătii unor alte persoane, solicitate potrivit art. 53 si 54 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998, cu modificările ulterioare.”
12. Litera c) a punctului 3 al articolului 12 va
avea următorul cuprins:
“c) procesul-verbal de receptie a punerii în
functiune/receptie definitivă, semnat de comisia de receptie constituită
conform Hotărârii Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea Regulamentului de
receptie a lucrărilor de montaj utilaje, echipamente, instalatii tehnologice si
a punerii în functiune a capacitătilor de productie; acest proces-verbal atestă
trecerea cu succes a probelor de punere în functiune, atingerea indicatorilor
de performantă prevăzuti în proiect, îndeplinirea cerintelor tehnice
specificate în codurile retelelor de transport si de distributie, respectarea
normelor de protectie si securitate a muncii, conform legislatiei în vigoare;”
13. După litera e) a punctului 3 al articolului 12
se introduc literele f) si g) cu următorul cuprins:
“f) documente si hărti privind delimitarea zonelor de
protectie si de sigurantă ale capacitătilor/instalatiilor, instituite conform
normelor în vigoare;
g) identificarea drepturilor de uz si de servitute
asupra proprietătii unor alte persoane, situată în zonele de protectie ale
capacitătilor/instalatiilor, solicitate potrivit art. 53 si 54 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 63/1998, cu modificările ulterioare.”
14. Litera d) a punctului 5 al articolului 12 va
avea următorul cuprins:
“d) liste cuprinzând instalatiile de
transport aferente fiecărui sediu secundar.”
15. După litera c) a punctului 9 al articolului 12
se introduce litera d) cu următorul cuprins:
“d) scrisoare de bonitate sau o scrisoare de garantie
bancară, pentru o sumă, în lei, echivalentă a 100.000 euro, emisă de o bancă
autorizată în conformitate cu prevederile Legii bancare nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare, pentru solicitarea licentei de
furnizare a energiei electrice.”
16. După punctul 9 al articolului 12 se introduce
punctul 10 cu următorul cuprins:
“10. Pentru licentele de administrare a pietei angro
de energie electrică:
a) fisa cu privire la personal (structura personalului
pe specialităti), care atestă calificarea personalului;
b) lista cuprinzând principalele produse software
aflate în exploatarea curentă a societătii, în scopul asigurării serviciilor de
operator comercial, cu precizări privind detinerea drepturilor de utilizare a
acestora.”
17. Alineatul (2) al articolului 13 va avea
următorul cuprins:
“(2) Pentru a se asigura impartialitatea în tranzactiile
cu energie electrică, licenta de furnizare a energiei electrice nu se acordă
agentilor economici care au rol de operator de transport, de sistem sau de
administrare a pietei angro de energie electrică.”
18. Denumirea sintetică a articolului 14 va avea
următorul cuprins:
“Achitarea tarifului de acordare a
autorizatiei/licentei si a contributiei anuale”
19. După alineatul (1) al articolului 14 se
introduc alineatele (2)-(5) cu următorul cuprins:
“(2) Titularii de licente vor achita către ANRE o contributie
anuală în cuantum de 0,035% din cifra de afaceri realizată din activitătile
desfăsurate în sectorul energiei electrice si termice în anul anterior pe toată
durata de valabilitate a licentelor.
(3) Pentru anul în care se acordă licenta, contributia
se calculează pe baza estimării cifrei de afaceri prezentate de către titularii
de licentă.
(4) Contributia anuală se achită în rate trimestriale
egale, achitarea fiecărei rate urmând a se face până la sfârsitul primei luni a
trimestrului respectiv.
(5) Valoarea minimă a contributiei anuale, valoarea
tarifelor pentru acordarea/modificarea de autorizatii si licente si valoarea
tarifelor care sunt valabile pentru acreditarea, respectiv pe durata de
acreditare a consumatorilor eligibili, prevăzute în anexa nr. 2, se
actualizează anual în functie de nivelul inflatiei, prin ordin al presedintelui
ANRE.”
20. Literele c) si d) ale alineatului (3) al
articolului 16 vor avea următorul cuprins:
“c) durata maximă de valabilitate a unei licente
prevăzute la art. 9 alin. (1) pct. 1-5 si 7 este de 25 de ani;
d) durata maximă de valabilitate a unei licente
prevăzute la art. 9 alin. (1) pct. 6 este de 8 ani.”
21. Alineatele (4) si (5) ale articolului 16 vor
avea următorul cuprins:
“(4) Raportul este prezentat comitetului de
reglementare al ANRE, într-un interval cuprins între 30 si 60 de zile de la
data depunerii documentatiei complete de către solicitant. Sedinta comitetului
de reglementare este publică. Discutiile din cadrul sedintei vor fi
înregistrate, iar suportul hard se va păstra pe o durată de minimum 5 ani.
(5) Comitetul de reglementare al ANRE decide prin
votul majoritătii asupra acordării autorizatiei/licentei.”
22. Articolul 29 va avea următorul cuprins:
“Art. 29. - Pentru modificarea
autorizatiilor/licentelor acordate, agentii economici vor achita un tarif de
modificare conform prevederilor anexei nr. 2.”
23. În cuprinsul regulamentului, denumirea Departamentul
de licente, autorizări si reglementări tehnice se înlocuieste cu denumirea Departamentul
acces la retea si autorizare.
24. Anexa nr. 2 la regulament se înlocuieste cu
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
10 aprilie 2003.
Nr. 448.
ANEXĂ*)
TARIFE PENTRU ACORDAREA DE AUTORIZATII SI LICENTE
NOTĂ:
- Tariful minim pentru acordarea de licente sau
autorizatii, precum si tariful de modificare a licentelor sau autorizatiilor
acordate agentilor economici care desfăsoară activităti în sectorul energiei
electrice si termice este de 10.000.000 lei.
- Contributia anuală a unui agent economic (având
activităti în sectorul energiei electrice si termice) către Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei nu poate fi inferioară sumei de
10.000.000 lei.
- Tarifele si contributiile anuale datorate
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei se vor achita în
contul acesteia, având nr. 500311514848, deschis la Trezoreria sectorului 2.
- Tariful anual pentru licenta de consumator eligibil si contributia anuală a unui agent economic (având activităti în sectorul energiei electrice si termice) se achită esalonat, în transe trimestriale egale, până cel mai târziu la sfârsitul primei luni a trimestrului în curs.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată a recipientelor simple sub
presiune
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 5 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor si având în
vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere
între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale
acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat
prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniu de aplicare
Art. 1. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
recipientelor simple sub presiune executate în serie în tară sau importate,
reglementând cerintele esentiale de securitate impuse acestora pentru a fi
introduse pe piată si puse în functiune.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a) recipientelor simple sub presiune special destinate
folosirii în domenii nucleare, care prin avariere ar cauza emisii radioactive;
b) recipientelor simple sub presiune special folosite pentru instalare în interiorul navelor maritime sau aeriene ori pentru propulsarea acestora;
c) stingătoarelor de foc.
SECTIUNEA a 2-a
Definirea unor termeni
Art. 2. - În întelesul prezentei hotărâri, următorii
termeni se definesc astfel:
a) recipient simplu sub presiune - orice
recipient sudat, supus unei presiuni interioare relative mai mari de 0,5 bari,
care este destinat umplerii cu aer sau azot si care nu va fi expus la foc,
denumit în continuare recipient;
b) introducere pe piată - actiunea de a face
disponibil un produs pentru prima dată, contra cost sau gratuit, în vederea
distribuirii si/sau utilizării;
c) practici ingineresti - ansamblu de
activităti, de la proiectarea recipientelor până la receptia produsului finit,
incluzând activităti de control si verificare, desfăsurate si consemnate în
documentele firmei producătoare.
SECTIUNEA a 3-a
Conditii tehnice impuse la constructia
recipientelor
Art. 3. - (1) Recipientele se execută:
a) fie dintr-o parte cilindrică de sectiune circulară,
închisă la capete, cu funduri bombate spre exterior si/sau plane, având aceeasi
axă de revolutie cu partea cilindrică;
b) fie din două funduri bombate spre exterior, care au
aceeasi axă de revolutie.
(2) Piesele componente si ansamblurile care contribuie
la rezistenta recipientelor se execută fie din otel de calitate nealiat, fie
din aluminiu nealiat sau aliaje din aluminiu rezistente în timp.
(3) Presiunea maximă de lucru a recipientului nu
trebuie să depăsească 30 bari, iar produsul PS x V (presiunea x capacitatea
recipientului) nu trebuie să depăsească 10.000 bari x litru.
(4) Temperatura minimă de lucru nu trebuie să fie
inferioară valorii de -50şC.
(5) Temperatura maximă de lucru nu trebuie să fie
superioară valorii de 300şC pentru recipientele din otel si valorii de 100şC
pentru recipientele din aluminiu si aliaj de aluminiu.
Art. 4. - (1) Recipientele la care produsul PS x V
este mai mare de 50 bari x litru trebuie să satisfacă cerintele esentiale de
securitate prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Recipientele la care produsul PS x V este mai mic sau egal cu 50 bari x litru trebuie fabricate conform practicilor ingineresti si trebuie să poarte marcajele prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 2, cu exceptia marcajului european de conformitate CE, prevăzut la art. 15.
SECTIUNEA a 4-a
Conditii de introducere pe piată a
recipientelor
Art. 5. - (1) Se admit introducerea pe piată si
punerea în functiune a recipientelor dacă, atunci când sunt corect instalate si
întretinute, nu pun în pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice si
a proprietătii, în conditiile în care sunt utilizate conform scopului prevăzut.
(2) Se consideră că sunt respectate cerintele
prezentei hotărâri si se admit introducerea pe piată si punerea în functiune a
recipientelor dacă acestea poartă marcajul european de conformitate CE, aplicat
de un producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică
cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene. Elementele de
identificare a marcajului european de conformitate CE sunt prevăzute în anexa
nr. 3 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor.
(3) Autoritătile publice pot reglementa cerinte
specifice de protectie pentru lucrătorii care utilizează recipiente.
Respectivele reglementări nu pot aduce modificări care
contravin prevederilor prezentei hotărâri.
(4) Introducerea pe piată si punerea în functiune a
recipientelor care satisfac cerintele prezentei hotărâri nu pot fi
restrictionate.
Art. 6. - (1) Se consideră că recipientele care poartă
marcajul CE corespund tuturor prevederilor prezentei hotărâri, inclusiv
procedurilor pentru evaluarea conformitătii prevăzute în cap. II. Conformitatea
recipientelor cu standardele române si/sau cu standardele nationale ale
statelor membre ale Uniunii Europene care adoptă standardele europene
armonizate, ale căror numere de referintă au fost publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, conduce la prezumtia de conformitate cu cerintele
prevăzute la art. 4.
(2) Pentru recipientele la care producătorul nu a
aplicat sau a aplicat doar partial standardele prevăzute la alin. (1) ori
pentru care nu există asemenea standarde conformitatea cu cerintele esentiale
prevăzute la art. 4 alin. (1) trebuie dovedită printr-o examinare CE de tip,
stabilită în conditiile prezentei hotărâri, urmată de emiterea certificatului
de examinare CE de tip. Conformitatea acestor recipiente cu prototipul aprobat
este certificată prin aplicarea marcajului CE.
(3) a) În cazul în care recipientului i se aplică si
alte reglementări care acoperă si alte cerinte si care, de asemenea, prevăd
aplicarea marcajului CE, acest marcaj indică conformitatea cu prevederile
tuturor reglementărilor aplicabile.
b) Atunci când una sau mai multe dintre reglementările prevăzute la lit. a) permit producătorului, într-o perioadă de tranzitie, să aleagă ce reglementări să aplice, marcajul de conformitate CE indică conformitatea numai cu reglementările aplicate de producător. În acest caz trebuie specificate în documentele, notele sau instructiunile care însotesc aceste recipiente, conform cerintelor reglementărilor, elementele de identificare particulare ale reglementărilor aplicate, asa cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) În situatia în care se constată că un standard
prevăzut la alin. (1) nu răspunde în totalitate cerintelor esentiale de
conformitate prevăzute la art. 4, Ministerul Industriei si Resurselor sesizează
Comisia Europeană sau statul membru al Uniunii Europene, oferind si motivatiile
pentru această sesizare. În baza deciziei adoptate, din care rezultă
necesitatea retragerii standardului armonizat, Ministerul Industriei si
Resurselor retrage standardul în cauză din lista standardelor armonizate,
aprobată prin ordin al ministrului industriei si resurselor, si actualizează
corespunzător lista standardelor armonizate, conform prevederilor prezentei
hotărâri.
Art. 7. - (1) Atunci când organismul de control
constată că recipientele care poartă marcajul CE, folosite corespunzător
destinatiei lor, ar putea pune în pericol siguranta persoanelor, a animalelor
domestice si a proprietătii, ia măsuri corespunzătoare de retragere a acelor
recipiente de pe piată sau interzice ori limitează introducerea acestora pe
piată.
(2) Organismul de control informează imediat, în
scris, Ministerul Industriei si Resurselor cu privire la deciziile luate,
indicând motivele care au stat la baza deciziei sale si, în special, dacă
neconformitatea se datorează:
a) nerespectării cerintelor esentiale prevăzute la
art. 4, în cazul în care recipientele nu respectă standardele prevăzute la art.
6 alin. (1);
b) aplicării incorecte a standardelor prevăzute la
art. 6 alin. (1);
c) deficientelor din cuprinsul standardelor prevăzute
la art. 6 alin. (1).
(3) Atunci când organismul de control constată că un
recipient care nu este conform poartă marcajul CE, ia măsuri corespunzătoare
împotriva celui care a aplicat marcajul si informează Ministerul Industriei si
Resurselor, într-un interval de 72 de ore, cu privire la orice decizie
adoptată.
(4) Ministerul Industriei si Resurselor va informa
imediat Comisia Europeană si statele membre ale Uniunii Europene asupra
oricărei decizii adoptate conform prevederilor alin. (1) si (3).
CAPITOLUL II
Proceduri pentru evaluarea conformitătii
SECTIUNEA 1
Proceduri de certificare
Art. 8. - (1) Înaintea introducerii în fabricatie a
recipientului la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru si care
este realizat:
a) în conformitate cu standardele prevăzute la art. 6
alin. (1), producătorul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu
sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii
Europene, actionează la libera sa alegere, după cum urmează:
1. informează un organism notificat, care, în urma
examinării dosarului tehnic de fabricatie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2,
emite un atestat prin care se certifică faptul că dosarul tehnic de fabricatie
este adecvat cerintelor tehnice; sau
2. supune un prototip de recipient examinării CE de
tip, în conditiile prezentei hotărâri;
b) fără a fi în conformitate, total sau partial, cu
standardele prevăzute la art. 6 alin. (1), producătorul sau reprezentantul său
autorizat, persoană juridică cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul
unui stat membru al Uniunii Europene, supune un prototip de recipient
examinării CE de tip, în conditiile prezentei hotărâri.
(2) Înainte de a fi introduse pe piată recipientele
realizate în conformitate cu standardele prevăzute la art. 6 alin. (1) sau cu
prototipul aprobat se supun:
a) dacă produsul PS x V este mai mare de 3.000 bari x
litru, verificării CE, în conditiile prezentei hotărâri;
b) dacă produsul PS x V nu este mai mare de 3.000 bari
x litru, dar este mai mare de 50 bari x litru, la libera alegere a
producătorului:
1. declarării conformitătii CE; sau
2. verificării CE, în conditiile prezentei hotărâri.
(3) Documentele si corespondenta realizate în legătură cu procedurile de evaluare prevăzute la alin. (1) si (2) se efectuează în limba română sau într-o limbă acceptată de organismul notificat.
SECTIUNEA a 2-a
Examinarea CE de tip
Art. 9. - (1) Examinarea CE de tip este procedura prin
care un organism notificat constată si certifică faptul că prototipul de
recipient satisface prevederile aplicabile din prezenta hotărâre.
(2) Cererea pentru examinarea CE de tip cu privire la
prototipul de recipient sau un prototip reprezentând o clasă de recipiente se
încredintează de către producător sau reprezentantul său autorizat, persoană
juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, unui
singur organism notificat, ales de el. Cererea, la care se atasează dosarul
tehnic de fabricatie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2, include denumirea si
adresa producătorului sau ale reprezentantului său autorizat, persoană juridică
cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, indicându-se
si locul de fabricatie a recipientelor.
O dată cu cererea se prezintă un recipient
reprezentativ pentru productia avută în vedere.
(3) Organismul notificat examinează dosarul tehnic de
fabricatie pentru a verifica conformitatea sa, precum si recipientul transmis.
La examinarea recipientului organismul notificat:
a) verifică dacă recipientul a fost fabricat conform
dosarului tehnic de fabricatie si poate fi utilizat în sigurantă conform
destinatiei sale;
b) execută examinări si teste pentru a verifica dacă
recipientul respectă cerintele esentiale de securitate aplicabile, prevăzute în
anexa nr. 1.
(4) Dacă prototipul este conform prevederilor
aplicabile, organismul notificat emite un certificat de examinare CE de tip,
care se înaintează solicitantului. Certificatul cuprinde concluziile
examinării, indică orice conditie care a stat la baza emiterii acestuia si este
însotit de descrierile si desenele necesare pentru identificarea prototipului
aprobat.
Comisia Europeană, alte organisme notificate si
autoritătile din statele membre ale Uniunii Europene pot primi o copie de pe
certificat si, în baza unei cereri justificate, o copie de pe dosarul tehnic de
fabricatie si de pe rapoartele de examinare si testare executate.
(5) Dacă un organism notificat refuză să emită un
certificat de examinare CE de tip, informează fără întârziere nejustificată
solicitantul si celelalte organisme notificate. Un organism notificat care
retrage un certificat de examinare CE de tip în conditiile prezentei hotărâri
informează Ministerul Industriei si Resurselor si statul membru al Uniunii
Europene în care certificatul a fost acordat. Statul membru în cauză, la rândul
său, informează Comisia Europeană, motivând în scris decizia adoptată.
SECTIUNEA a 3-a
Verificarea CE
Art. 10. - (1) Verificarea CE este procedura
prin care un producător sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană
juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene,
asigură si declară că recipientele care au fost verificate potrivit
prevederilor alin. (3) sunt conforme cu prototipul descris în certificatul de
examinare CE de tip sau cu dosarul tehnic de fabricatie prevăzut la pct. 3 din
anexa nr. 2 si pentru care s-a primit deja un atestat, conform prevederilor
art. 8 alin. (1).
(2) Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca
în procesul de fabricatie să se asigure că recipientele se conformează
prototipului descris în certificatul de examinare CE de tip sau dosarului
tehnic de fabricatie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2. Producătorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în România
sau într-un stat membru al Uniunii Europene, aplică marcajul CE pe fiecare
recipient si emite o declaratie de conformitate.
(3) Organismul notificat efectuează examinările si
testele adecvate pentru a verifica conformitatea recipientelor cu cerintele
prezentei hotărâri, prin examinarea si testarea recipientelor, după cum
urmează:
a) Producătorul prezintă recipientele sale în formă de
loturi uniforme si ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricatie
să asigure uniformitatea fiecărui lot fabricat.
b) Aceste loturi sunt însotite de certificatul de
examinare CE de tip emis conform prevederilor art. 9 sau, în cazul în care recipientele
nu sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, de dosarul tehnic de
fabricatie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2. În cea de-a doua situatie
enuntată organismul notificat examinează dosarul tehnic de fabricatie pentru a
certifica conformitatea acestuia, înainte de verificarea CE.
c) Când un lot este examinat, organismul notificat se
asigură că recipientele au fost fabricate si examinate în concordantă cu
dosarul tehnic de fabricatie si efectuează pe fiecare recipient din lot un test
hidrostatic sau un test pneumatic cu efect echivalent, la o presiune Ph egală
cu de 1,5 ori presiunea de proiectare, pentru a verifica rezistenta
recipientului. Testul pneumatic se execută respectându-se conditiile de
sigurantă a testării din România. Pe lângă aceasta, organismul notificat
efectuează probe pe piese-test luate dintr-o productie reprezentativă de
piese-test sau dintr-un recipient, la alegerea producătorului, pentru a examina
calitatea sudurii. Testele se efectuează pe suduri longitudinale. Atunci când
sunt folosite diferite tehnici de sudură pentru suduri longitudinale si
circulare, se repetă testele pe sudurile circulare.
Pentru recipientele la care grosimea peretelui se
stabileste conform prevederilor pct. 2.1.2. din anexa nr. 1 aceste probe pe
piese-test se înlocuiesc cu un test hidrostatic pe 5 recipiente luate la
întâmplare din fiecare lot, pentru a se verifica conformitatea acestora cu
cerintele prevăzute la pct. 2.1.2 din anexa nr. 1.
d) În cazul loturilor acceptate, organismul notificat
aplică sau impune aplicarea numărului său de identificare pe fiecare recipient
si întocmeste un certificat scris de conformitate referitor la testele
efectuate. Toate recipientele din lot pot fi introduse pe piată, cu exceptia
acelora care nu au trecut cu succes un test hidrostatic sau pneumatic.
Dacă un lot este respins, organismul notificat ia
măsurile necesare de prevenire a introducerii pe piată a acelui lot. În cazul
respingerilor frecvente de loturi, organismul notificat poate suspenda
verificarea statistică.
Producătorul are posibilitatea ca, în baza
responsabilitătii organismului notificat, să aplice numărul de identificare a
acestuia în timpul procesului de fabricatie.
e) Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, are obligatia să pună la dispozitie, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate prevăzute la lit. d), emise de organismul notificat.
SECTIUNEA a 4-a
Declararea conformitătii CE
Art. 11. - (1) Producătorul care si-a îndeplinit
obligatiile ce îi revin conform prevederilor art. 12 aplică marcajul CE,
prevăzut în conditiile prezentei hotărâri, pe recipientele pe care le declară
conforme cu:
a) dosarul tehnic de fabricatie prevăzut la pct. 3 din
anexa nr. 2, pentru care a fost emis un atestat conform prevederilor art. 8
alin. (1); sau
b) un prototip aprobat.
(2) Prin aceasta procedură de declarare a
conformitătii CE producătorul se supune supravegherii CE în cazurile în care
produsul PS x V depăseste 200 bari x litru.
Art. 12. - (1) Dacă un producător face uz de procedura
prevăzută la art. 11, înainte de a începe fabricatia, acesta trebuie să
înainteze organismului notificat care a emis certificatul de examinare CE de
tip sau atestatul, conform prevederilor art. 8 alin. (1), un document care
descrie procesul de fabricatie si ansamblul de măsuri prestabilite si
sistematice care se aplică pentru a asigura conformitatea recipientelor cu
standardele prevăzute la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat. Acest
document cuprinde:
a) descrierea mijloacelor de fabricatie si verificare
adecvate constructiei recipientelor;
b) dosarul de control, care descrie examinările si
testele adecvate care trebuie executate în procesul de fabricatie, precum si
procedurile respective si frecventa lor de executie;
c) angajamentul scris privind executarea examinărilor
si testelor, în acord cu dosarul de control prevăzut la lit. b), si privind
executarea testului hidrostatic sau a testului pneumatic făcut pe fiecare
recipient fabricat, la o presiune de testare de 1,5 ori mai mare decât cea de
proiectare.
Aceste examinări si teste vor fi executate de un
personal calificat, care este independent de personalul de productie, si vor fi
incluse într-un raport;
d) adresele locurilor de fabricatie si de depozitare
si data la care începe fabricatia.
(2) În plus, dacă produsul PS x V este mai mare de 200
bari x litru, producătorii trebuie să autorizeze accesul organismului notificat
responsabil cu supravegherea CE, pentru a inspecta la locurile de productie si
depozitare, si trebuie să permită acestui organism să selecteze mostre de
recipiente, furnizându-i toate informatiile necesare, în special cele legate
de:
a) dosarul tehnic de fabricatie;
b) dosarul de control;
c) certificatul de examinare CE de tip sau atestatul
conform art. 8 alin. (1), după caz;
d) rapoartele examinărilor si testelor executate.
Art. 13. - (1) În situatia în care recipientele nu
sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, organismul notificat
care a emis certificatul de examinare CE de tip sau atestatul conform
prevederilor art. 8 alin. (1), înaintea datei de începere a oricărei
fabricatii, trebuie să examineze documentul prevăzut la art. 12 alin. (1),
precum si dosarul tehnic de fabricatie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2, în
scopul de a certifica conformitatea acestor recipiente.
(2) În plus, dacă produsul PS x V este mai mare de 200
bari x litru în cursul fabricatiei, acel organism notificat trebuie:
a) să asigure că producătorul verifică în fapt
recipientele produse în serie, conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c);
b) să preleveze mostre, în mod aleatoriu, de la
locurile de fabricatie sau de depozitare, pentru a fi inspectate.
Organismul notificat înaintează o copie de pe raportul
de inspectie Ministerului Industriei si Resurselor si, la cerere, altor
organisme notificate ale statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei
Europene.
Art. 14. - Scopul supravegherii CE este să asigure,
conform cerintelor art. 13 alin. (2), că producătorul si-a îndeplinit complet
obligatiile ce derivă din art. 12 alin. (2).
Supravegherea se exercită de către organismul
notificat în conditiile prezentei hotărâri, care emite certificatul de
examinare CE de tip prevăzut la art. 9, dacă recipientele au fost fabricate
conform prototipului aprobat sau, dacă nu este cazul, de către organismul
notificat căruia i s-a transmis dosarul tehnic de fabricatie, conform
prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a).
CAPITOLUL III
Marcaje
Art. 15. - (1) Marcajul de conformitate CE si
inscriptionările prevăzute în anexa nr. 2 trebuie aplicate în mod vizibil, usor
lizibil si durabil direct pe recipient sau pe o placă de marcaj montată pe
recipient astfel încât să nu poată fi detasată. Marcajul CE este urmat de
numărul de identificare a organismului notificat, atribuit conform prevederilor
art. 16 alin. (2), desemnat pentru verificarea CE sau supravegherea CE.
(2) Este interzisă aplicarea pe recipiente a
marcajelor asemănătoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acest marcaj
de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe recipiente sau pe placa
de marcaj, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajului CE să nu
fie reduse.
(3) Când organismul de control constată că marcajul CE
a fost incorect aplicat, producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia,
persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii
Europene, este obligat să aducă recipientul în stare de conformitate cu
prevederile privind aplicarea marcajului CE si să înceteze încălcarea
prevederilor prezentei hotărâri. Atunci când organismul de control constată că
neconformitatea continuă, trebuie să ia măsurile necesare de limitare sau
interzicere de la introducerea pe piată a recipientului în cauză sau să asigure
retragerea de pe piată, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
CAPITOLUL IV
SECTIUNEA 1
Organisme notificate
Art. 16. - (1) Ministerul Industriei si Resurselor
evaluează competenta organismelor din România pe baza unor norme metodologice
elaborate, având în vedere criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3, aprobate
prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Industriei si Resurselor va notifica
Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene organismele
recunoscute pe care le-a desemnat pentru realizarea procedurilor de evaluare a
conformitătii prevăzute la art. 8 alin. (1) si (2), împreună cu atributiile
specifice pe care aceste organisme au fost desemnate să le îndeplinească si
numărul de identificare alocat acestora anterior de către Comisia Europeană.
(3) Lista organismelor notificate si numărul alocat
acestora, precum si sarcinile specifice pentru care au fost notificate se
publică si se actualizează în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) În conditiile în care constată că un organism
notificat nu mai întruneste criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3,
Ministerul Industriei si Resurselor retrage recunoasterea unui astfel de
organism.
(5) Ministerul Industriei si Resurselor informează Comisia Europeană si statele membre ale Uniunii Europene asupra deciziei adoptate conform prevederilor alin. (4), în scopul retragerii notificării la nivel european.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 17. - Organismul de control care verifică
respectarea prevederilor prezentei hotărâri este Inspectia de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat -
Departamentul supraveghere piată - ISCIR - SP, organ de specialitate care
functionează în subordinea Ministerului Industriei si Resurselor.
CAPITOLUL V
Răspunderi si sanctiuni
Art. 18. - (1) Încălcarea prevederilor prezentei
hotărâri atrage răspunderea materială, civilă, contraventională sau penală,
după caz, a celor vinovati, în conditiile legii.
(2) Constituie contraventii următoarele fapte si se
sanctionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1)
referitoare la cerintele esentiale si a prevederilor art. 6 alin. (1) referitoare
la aplicarea standardelor armonizate, cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau interzicerea utilizării si
introducerii pe piată a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a)
referitoare la dosarul tehnic de fabricatie, cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei si interzicerea comercializării, până la o data stabilită de
organismul de control de comun acord cu producătorul sau cu reprezentantul
autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat
membru al Uniunii Europene, după caz, pentru eliminarea neconformitătilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 15 referitoare la
aplicarea marcajului de conformitate, cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau interzicerea introducerii pe
piată a produselor nemarcate sau marcate incorect, până la eliminarea
neconformitătilor.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevăzute la alin. (2) se realizează de persoane împuternicite de
Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si
Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piată - ISCIR-SP.
(4) Contraventiilor prevăzute la alin. (2) le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
(5) Orice decizie luată în baza acestei hotărâri de
ISCIR-SP, din care rezultă sanctiuni si restrictii de introducere pe piată sau
punere în functiune a recipientelor, trebuie să mentioneze temeiul legal al
deciziei, în conditiile prezentei hotărâri, si se aduce la cunostintă
Ministerului Industriei si Resurselor.
(6) Decizia se aduce la cunostintă într-un interval de
72 de ore celui sanctionat, informându-l cu privire la posibilitatea de
exercitare a căilor de atac potrivit legislatiei în vigoare în România.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 19. - Ministerul Industriei si Resurselor elaborează
si actualizează periodic lista standardelor române care adoptă standardele
europene armonizate referitoare la recipientele simple sub presiune, prevăzute
la art. 6 alin. (1), aprobată prin ordin al ministrului industriei si
resurselor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 20. - (1) Până la data intrării în vigoare a
Protocolului european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor
industriale - PECA se admit introducerea pe piată si punerea în functiune si a
recipientelor
care poartă marcaj national de conformitate CS,
aplicat conform prevederilor art. 22 alin. (1). Elementele de identificare a
marcajului national de conformitate CS sunt prevăzute în anexa nr. 2 la Legea
nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor.
(2) Se interzice aplicarea pe recipiente a marcajului
national de conformitate CS concomitent cu marcajul CE, în conditiile prezentei
hotărâri.
Art. 21. - (1) Până la data intrării în vigoare a
Protocolului european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor
industriale - PECA, pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitătii
prevăzute de
prezenta hotărâre, Ministerul Industriei si Resurselor
recunoaste si desemnează organisme la nivel national.
(2) Recunoasterea si desemnarea prevăzute la alin. (1)
se realizează conform unor norme metodologice, elaborate având în vedere
criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului
industriei si resurselor, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(3) Lista cuprinzând organismele prevăzute la alin.
(1), sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate si numerele lor
de identificare se aprobă si se actualizează prin ordin al ministrului
industriei si resurselor, ori de câte ori este necesar, si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 22. - (1) În situatia în care evaluarea
conformitătii recipientelor destinate pietei nationale se realizează prin
utilizarea procedurilor prevăzute de prezenta hotărâre de către organisme
recunoscute si desemnate la nivel national, în conditiile prezentei hotărâri,
producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu
sediul în România, trebuie să aplice marcajul national de conformitate CS.
(2) Prevederile art. 6 alin. (3) se aplică si pentru
produsele care poartă marcaj national de conformitate CS.
Art. 23. - (1) Producătorul, reprezentantul autorizat
al acestuia, persoană juridică cu sediul în România, după caz, care introduce
pe piată recipiente cu marcaj CS, are aceleasi responsabilităti cu cele
prevăzute pentru recipientele introduse pe piată cu marcaj CE.
(2) Până la data intrării în vigoare a Protocolului
european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor industriale -
PECA prevederile referitoare la marcajul CE sunt aplicabile si pentru marcajul
national de conformitate CS.
(3) Sanctiunile si măsurile prevăzute în cap. V se
aplică si în cazul recipientelor introduse pe piată cu marcajul national de
conformitate CS.
Art. 24. - Începând cu data de 1 ianuarie 2007 vor fi
admise la comercializare numai recipientele simple sub presiune care poartă
marcajul CE.
Art. 25. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 26. - (1)
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 6 alin.
(4) si ale art. 7 alin. (4), care intră în vigoare la data de
1 ianuarie 2007, precum si ale art. 9 alin. (5) si ale
art. 16 alin. (2) si (5), care se aplică de la data intrării în vigoare a
Protocolului european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor
industriale - PECA.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 571/2001 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piată a recipientelor simple sub presiune, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 11 iulie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti,
18 aprilie 2003.
Nr. 454.
de securitate impuse recipientelor
1. Materiale
Materialele trebuie să fie selectate în conformitate
cu destinatia recipientelor si în conformitate cu cerintele mentionate la pct.
1.1-1.4.
1.1. Părti sub presiune
Materialele la care se referă pct. 1, utilizate în
fabricatie pentru părtile sub presiune, trebuie:
- să poată fi sudate;
- să fie ductile si rezistente astfel încât o rupere
la o temperatură minimă de lucru să nu permită fragmentarea sau o rupere de tip
fragil;
- să nu fie afectate intens de procesul de
îmbătrânire.
În plus, pentru recipientele din otel materialele
trebuie să respecte cerintele formulate la pct. 1.1.1, iar pentru recipientele
din aluminiu sau din aliaj de aluminiu, cerintele mentionate la pct. 1.1.2.
Materialele trebuie să fie însotite de un certificat
de inspectie elaborat de producătorul materialelor, astfel cum este prevăzut în
anexa nr. 2.
1.1.1. Recipiente din otel
Otelurile nealiate de calitate trebuie să satisfacă
următoarele cerinte:
a) să fie calmate si să fie livrate după un tratament
de normalizare sau într-o stare echivalentă;
b) continutul de carbon pe produs să fie mai mic de
0,25%, iar continutul de sulf si cel de fosfor să fie fiecare mai mic de 0,05%;
c) fiecare produs să aibă următoarele calităti
mecanice:
(i) rezistenta maximă la tractiune Rm, max trebuie
să fie mai mică de 580 N/mm2;
(ii) alungirea la rupere trebuie să fie:
- dacă epruvetele sunt prelevate paralel cu directia
de laminare:
- grosimea ≥
3 mm; A ≥ 22%;
- grosimea < 3 mm; A80mm ≥ 17%;
- dacă epruvetele sunt prelevate perpendicular pe
directia de laminare:
- grosimea ≥ 3 mm; A ≥ 20%;
- grosimea < 3 mm; A80 mm ≥ 15%;
(iii) rezilienta KCV, pentru 3 epruvete testate
longitudinal, la temperatura minimă de lucru nu trebuie să fie mai mică de 35
J/cm2. Cel mult una dintre cele 3 valori măsurate la testare poate fi mai
mică de 35 J/cm2, cu un minim de 25 J/cm2.
Această proprietate trebuie verificată în cazul
otelurilor utilizate la fabricarea recipientelor a căror temperatură de lucru
este mai mică de -10şC si care au grosimea peretilor mai mare de 5 mm.
1.1.2. Recipiente din aluminiu
Recipientele din aluminiu nealiat trebuie să aibă
continutul de aluminiu de cel putin 99,5% si acele aliaje descrise în art. 3
alin. (2) din hotărâre trebuie să aibă o rezistentă adecvată la coroziunea
intercristalină, la temperatura maximă de lucru.
În plus aceste materiale trebuie să satisfacă
următoarele cerinte:
a) să fie livrate în stare recoaptă;
b) să aibă următoarele caracteristici mecanice pe
produs:
- rezistenta maximă la tractiune, Rm, max să nu fie
mai mare de 350 N/mm2;
- alungirea la rupere să fie:
- A ł 16% dacă epruveta este prelevată paralel cu
directia de laminare;
- A ł 14% dacă epruveta este prelevată perpendicular
pe directia de laminare.
1.2. Materiale de sudură
Materialele de sudură utilizate în executia
recipientelor sau la sudarea unor accesorii pe recipiente trebuie să fie
adecvate si compatibile cu materialele care se sudează.
1.3. Accesorii care contribuie la rezistenta
recipientului
Aceste accesorii (de exemplu: suruburi si piulite)
trebuie să fie executate dintr-un material specificat la pct. 1.1. sau din alte
tipuri de otel ori din aluminiu sau aliaj adecvat de aluminiu, compatibile cu
materialele utilizate în fabricarea părtilor sub presiune.
Aceste materiale trebuie să aibă la temperatura minimă
de lucru alungire la rupere si rezilientă adecvate.
1.4. Părtile care nu sunt sub presiune
Toate părtile nepresurizate ale recipientelor sudate
trebuie să fie din materiale care sunt compatibile cu materialele componentelor
pe care sunt sudate.
2. Proiectarea recipientului
La proiectarea recipientului producătorul trebuie să
definească destinatia utilizării acestuia si să selecteze:
a) temperatura minimă de lucru;
b) temperatura maximă de lucru;
c) presiunea maximă de lucru.
În orice caz, chiar dacă temperatura minimă de lucru
este mai mare de -10şC, calitătile cerute materialelor trebuie să fie
satisfăcute pentru temperatura de -10şC.
De asemenea, producătorul trebuie să tină seama de
următoarele prevederi:
a) să poată fi inspectat interiorul recipientului;
b) să poată fi drenat recipientul;
c) calitătile mecanice să fie mentinute de-a lungul
perioadei de utilizare a recipientului în scopul pentru care a fost destinat;
d) luându-se în considerare destinatia lor,
recipientele vor fi protejate corespunzător împotriva coroziunii, si de faptul
că în conditiile de utilizare avute în vedere:
e) recipientele nu trebuie să fie supuse la solicitări
care să le afecteze siguranta în functionare;
f) presiunea interioară nu va depăsi în mod permanent
presiunea maximă de lucru PS; se pot admite cresteri momentane de presiune cu
până la 10%.
Cordoanele de sudură circulare si longitudinale
trebuie făcute utilizându-se suduri cu pătrundere totală sau suduri cu efect
echivalent.
Fundurile convexe, altele decât cele emisferice,
trebuie să fie prevăzute cu o margine cilindrică.
2.1. Grosimea peretelui
Dacă PS x V < 3.000 bari x litru, producătorul
trebuie să aleagă una dintre metodele descrise la pct. 2.1.1 si 2.1.2 pentru
determinarea grosimii peretelui recipientului.
Dacă PS x V > 3.000 bari x litru sau dacă
temperatura maximă de lucru este mai mare de 100şC, grosimea peretelui trebuie
determinată prin metoda de lucru descrisă la pct. 2.1.1.
Grosimea reală a peretelui sectiunii cilindrice si a
capacelor nu poate fi mai mică de 2 mm la recipientele din otel si mai mică de
3 mm la recipientele din aluminiu sau aliaj de aluminiu.
2.1.1. Metoda de calcul
Grosimea minimă a părtilor sub presiune trebuie
calculată avându-se în vedere intensitatea solicitărilor si următoarele
prevederi:
a) presiunea de calcul adoptată nu trebuie să fie mai
mică decât presiunea maximă de lucru aleasă;
b) efortul unitar de membrană admisibil nu trebuie să
fie mai mare decât cea mai mică dintre valorile 0,6 RET si 0,3 Rm.
Producătorul trebuie să folosească valorile minime ale
RET si Rm garantate de producătorul materialului pentru a determina solicitarea
admisibilă.
În orice caz, dacă portiunea cilindrică a
recipientului are una sau mai multe suduri longitudinale executate printr-un
procedeu de sudură neautomat, grosimea calculată prin metoda descrisă mai sus
trebuie multiplicată cu un coeficient de 1,15.
2.1.2. Metoda experimentală
Grosimea peretelui trebuie determinată astfel încât
recipientele să reziste la temperatura ambiantă la o presiune egală cu de cel
putin 5 ori presiunea maximă de lucru, cu un factor permanent de deformare pe
circumferinta nu mai mare de 1%.
3. Procesul de fabricatie
Recipientele vor fi construite si verificate în
procesul de fabricatie, în conformitate cu dosarul tehnic de fabricatie descris
la pct. 3 din anexa nr. 2.
3.1. Pregătirea părtilor componente
Pregătirea părtilor componente (de exemplu: formare si
sanfrenare) nu trebuie să conducă la defecte de suprafată, fisuri sau
modificări ale caracteristicilor mecanice, care să afecteze siguranta
recipientelor.
3.2. Suduri pe părtile sub presiune
Caracteristicile sudurilor si zonelor adiacente
trebuie să fie similare cu cele ale materialelor sudate si să nu prezinte nici
un defect intern sau de suprafată care poate periclita siguranta recipientelor.
Sudurile trebuie executate de sudori sau operatori
având un nivel de competentă corespunzător, conform procedurilor de sudare
aprobate. Aceste aprobări ale procedurilor si testarea gradului de calificare a
personalului trebuie efectuate de un organism notificat.
În timpul fabricatiei producătorul trebuie, de
asemenea, să asigure o calitate constantă a sudurii prin teste specifice,
folosind proceduri adecvate. Rezultatele acestor teste trebuie să fie
consemnate într-un raport.
4. Punerea în functiune a recipientelor
Recipientele trebuie să fie însotite de instructiuni
elaborate de producător, astfel cum este prevăzut la pct. 2 din anexa nr. 2.
1. Inscriptionări
Recipientul sau placa de marcaj trebuie să cuprindă
cel putin următoarele informatii:
a) presiunea maximă de lucru (PS în bar);
b) temperatura maximă de lucru (Tmax în şC);
c) temperatura minimă de lucru (Tmin în şC);
d) capacitatea recipientului (V în I);
e) numele sau sigla producătorului;
f) tipul si seria sau lotul de identificare a
recipientului;
g) ultimele două cifre ale anului în care a fost
aplicat marcajul de conformitate.
Atunci când se foloseste placa de marcaj, aceasta
trebuie proiectată în asa fel încât să nu poată fi refolosită si trebuie să
cuprindă un spatiu liber în care să se poată plasa o altă informatie.
2. Instructiuni
Instructiunile vor cuprinde următoarele informatii:
- caracteristicile inserate la pct. 1, cu exceptia
seriei de identificare a recipientului;
- destinatia recipientului;
- conditiile de întretinere si instalare pentru
securitatea recipientului.
Instructiunile vor fi redactate în limba română sau în
limbile oficiale ale tărilor de destinatie.
3. Dosarul tehnic de fabricatie
Dosarul tehnic de fabricatie trebuie să cuprindă o
descriere a tehnicilor si operatiunilor utilizate în scopul îndeplinirii
cerintelor esentiale cuprinse în art. 3 sau în standardele prevăzute la art. 6
alin. (1) din hotărâre, si
anume:
a) un proiect de executie detaliat al tipului de
recipient;
b) instructiunile;
c) un document care descrie:
- materialele alese;
- procedeele de sudură alese;
- verificările alese;
- orice detaliu pertinent referitor la proiectarea
recipientului.
Dacă se utilizează procedurile descrise la art. 8-12
din hotărâre, documentatia va include, de asemenea:
ii(i) certificatele cu privire la alegerea
potrivită a procedeelor de sudură si a sudorilor sau a operatorilor;
(ii) certificatul de inspectie pentru materialele
utilizate în fabricatia părtilor si ansamblurilor care contribuie la rezistenta
recipientului sub presiune;
(iii) raportul examinărilor si al testelor executate
sau
o descriere a verificărilor propuse.
4. Definitii si simboluri
4.1. Definitii
a) Presiunea de proiectare (P) este presiunea
aleasă de producător si folosită pentru determinarea grosimii părtilor sub
presiune.
b) Presiunea maximă de lucru (PS) este
presiunea maximă care poate fi exercitată în conditii normale de lucru.
c) Temperatura minimă de lucru (Tmin ) este
temperatura stabilizată cea mai mică în peretele recipientului, în conditii
normale de lucru.
d) Temperatura maximă de lucru (Tmax ) este
temperatura stabilizată cea mai mare în peretele recipientului, în conditii
normale de lucru.
e) Limita de curgere (RET) este
valoarea la temperatura maximă de lucru Tmax:
- a limitei de curgere în punctul superior ReH pentru un
material care are atât punct de curgere superior, cât si inferior; sau
- a limitei de curgere Rp 0,2;
- a limitei de curgere Rp I,0 în cazul aluminiului nealiat.
f) Familii de recipiente:
Recipientele formează o parte din aceeasi familie,
dacă diferă de prototip doar prin diametru, cu conditia ca cerintele
specificate la pct. 2.1.1 sau 2.1.2 din anexa nr. 1 să fie respectate si/sau,
pe lungimea portiunii lor cilindrice,
- variantele din cadrul familiei trebuie să aibă
minimum o virolă dacă un prototip are unul sau mai multe virole suplimentare la
capete;
- variantele din cadrul familiei nu trebuie să aibă o
virolă dacă un prototip are doar două capete elipsoidale.
Pentru fiecare variantă trebuie indicate în desen
variatiile în lungime care pot duce la crăpături si/sau penetrări care trebuie
modificate.
g) Un lot de recipiente este alcătuit din cel
mult 3.000 de recipiente din acelasi tip de model.
h) Se consideră fabricatie în serie, în sensul
prezentei hotărâri, dacă cel putin un recipient de acelasi tip este fabricat
într-o perioadă dată printr-un proces continuu de fabricatie, conform unui
proiect comun si utilizându-se acelasi proces de fabricatie.
i) Certificatul de inspectie este documentul
prin care producătorul certifică faptul că produsele livrate îndeplinesc
cerintele comenzii si în care el prezintă rezultatele verificării curente de
fabricatie, în special compozitia chimică si caracteristicile mecanice,
executat pe produsele fabricate prin acelasi proces de fabricatie cu cel al
comenzii, dar nu în mod special pe produsele livrate.
4.2. Simboluri
A - alungirea la rupere (Lo = 5,65 ÖSo) %
(unde Lo este lungimea calculată, exprimată în mm, iar
So este aria sectiunii transversale a sectiunii testate, exprimată în mmp);
A80 mm - alungirea la rupere (Lo = 80mm)
%;
KCV - rezilienta J/cm2;
P - presiunea de proiectare bar;
PS - presiunea de lucru bar;
Ph - presiunea de probă hidraulică sau
pneuma-
tică bar;
Rp0,2 - limita de curgere la 0,2%
N/mm2;
RET - limita de curgere la temperatura
maximă de
lucru N/mm2
ReH - limita de curgere în punctul
superior N/mm2;
Rm - rezistenta la tractiune N/mm2;
Tmax - temperatura maximă de lucru şC;
Tmin - temperatura minimă de lucru şC;
V - volumul recipientului I;
Rm, max - rezistentă maximă la tractiune
N/mm2;
Rp1,0 - limita de curgere la 1,0%
N/mm2.
CRITERIILE MINIME
care trebuie avute în vedere la desemnarea organismelor pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitătii
1. Organismul, directorul sau/si personalul
responsabil pentru executarea testelor de verificare trebuie să fie altii decât
proiectantul, producătorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente, pe care
acestia le inspectează, si decât reprezentantii autorizati ai acestuia. Ei nu
se vor implica direct în proiectarea, constructia, comercializarea sau
întretinerea acestor recipiente si nici nu vor reprezenta părtile angajate în
aceste activităti. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii
tehnice dintre producător si organismul de inspectie.
2. Organismul si personalul său trebuie să execute
testele de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesională si
competentă tehnică si trebuie să fie independenti de orice presiuni si
stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de
persoane care au interes în rezultatul verificării si care ar putea influenta
decizia lor sau rezultatele verificărilor.
3. Organismul trebuie să aibă la dispozitie personalul
necesar si să dispună de dotările necesare care să îi permită îndeplinirea în
bune conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare;
de asemenea, trebuie să aibă acces la echipamentul necesar pentru verificări
speciale.
4. Personalul organismului trebuie să aibă:
- pregătire tehnică si profesională temeinică;
- cunostinte satisfăcătoare în ceea ce priveste
cerintele testelor ce trebuie executate si experientă adecvată pentru aceste
teste;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrări si
rapoarte de autentificare a performantelor testelor.
5. Trebuie garantată impartialitatea personalului.
Remunerarea personalului nu trebuie să fie dependentă
de numărul de teste executate si nici de rezultatul acestora.
6. Organismul trebuie să încheie o asigurare de
răspundere civilă dacă răspunderea pentru teste nu este asumată de către stat
prin lege sau statul însusi este responsabil pentru efectuarea testelor.
7. Personalul este obligat să păstreze secretul profesional cu privire la informatiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotărâri sau a altor reglementări, cu exceptia situatiei în care informatiile sunt solicitate de Ministerul Industriei si Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu.