MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 292
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 25 aprilie 2003
SUMAR
DECRETE
241. - Decret pentru supunerea spre ratificare
Parlamentului a Conventiei consulare dintre România si Republica Macedonia,
semnată la Skopje la 6 noiembrie 2002
242. - Decret pentru supunerea spre aprobare
Parlamentului a acceptării de către România a amendamentelor la Acordul privind
înfiintarea Consiliului General pentru Pescuit în Marea Mediterană (CGPM)
(Roma, septembrie 1949), adoptate la cea de-a 22-a sesiune a Consiliului
General pentru Pescuit în Marea Mediterană din octombrie 1997 si aprobate la
cea de-a 113-a sesiune a Consiliului Conferintei Organizatiei Natiunilor Unite
pentru Agricultură si Alimentatie (FAO) din 4-6 noiembrie 1997
247. - Decret privind conferirea Ordinului national Serviciul
Credincios în grad de Comandor.
248. - Decret privind conferirea Ordinului national Serviciul
Credincios în grad de Cavaler
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 150 din 17 aprilie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei împotriva unor activităti comerciale ilicite, republicată, cu modificările si completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
520. - Ordin al ministrului finantelor publice
pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea
contabilitătii veniturilor bugetare
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
supunerea spre ratificare Parlamentului a Conventiei consulare dintre România
si Republica Macedonia, semnată la Skopje la 6 noiembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si
ratificarea tratatelor, la propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 96
din 2 aprilie 2003,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se supune spre ratificare Parlamentului Conventia
consulară dintre România si Republica Macedonia, semnată la Skopje la 6
noiembrie 2002, si se dispune publicarea prezentului decret în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 21 aprilie
2003.
Nr. 241.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru supunerea spre aprobare
Parlamentului a acceptării de către România a amendamentelor la Acordul privind
înfiintarea Consiliului General pentru Pescuit în Marea Mediterană (CGPM)
(Roma, septembrie 1949), adoptate la cea de-a 22-a sesiune a Consiliului
General pentru Pescuit în Marea Mediterană din octombrie 1997 si aprobate la
cea de-a 113-a sesiune a Consiliului Conferintei Organizatiei Natiunilor Unite
pentru Agricultură si Alimentatie (FAO) din 4-6 noiembrie 1997
În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si
ratificarea tratatelor, la propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 99
din 2 aprilie 2003,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se supune spre aprobare Parlamentului acceptarea de
către România a amendamentelor la Acordul privind înfiintarea Consiliului
General pentru Pescuit în Marea Mediterană (CGPM) (Roma, septembrie 1949),
adoptate la cea de-a 22-a sesiune a Consiliului General pentru Pescuit în Marea
Mediterană din octombrie 1997 si aprobate la cea de-a 113-a sesiune a
Consiliului Conferintei Organizatiei Natiunilor Unite pentru Agricultură si
Alimentatie (FAO) din 4-6 noiembrie 1997, si se dispune publicarea prezentului
decret în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 21 aprilie
2003.
Nr. 242.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Serviciul Credincios în grad de Comandor
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia României, precum si
ale art. 3 alin. (3), ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. A pct. II si ale
art. 11 alin. (1) pct. I.2 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de
decoratii al României, cu modificările ulterioare, pentru rolul important avut
în dezvoltarea relatiilor economice româno-britanice si în promovarea unui
climat de afaceri performant în România, pentru sustinerea acordată unor
manifestări culturale si artistice din tara noastră,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul national Serviciul Credincios în
grad de Comandor presedintelui Fundatiei “Rising Stars”, Sir Rowland
Whitehead.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 21 aprilie
2003.
Nr. 247.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Serviciul Credincios în grad de Cavaler
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99 din Constitutia
României, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. A pct. II si ale art.
11 alin. (1) pct. I.2 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de
decoratii al României, cu modificările ulterioare, pentru rolul important avut
în dezvoltarea relatiilor economice româno-britanice si în promovarea unui
climat de afaceri performant în România, pentru sustinerea acordată unor
manifestări culturale si artistice din tara noastră,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul national Serviciul Credincios în
grad de Cavaler domnului Mihai Rădoi, director general al Băncii
Anglo-Române din Londra.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 21 aprilie
2003.
Nr. 248.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990
privind protectia populatiei împotriva unor activităti comerciale ilicite,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1
din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei împotriva unor activităti
comerciale ilicite, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Rev Comat Inox” - S.A. din Târgu
Mures în Dosarul nr. 6.431/2001 al Judecătoriei Târgu Mures.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând că textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neîntemeiată,
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 15 martie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
6.431/2001, Judecătoria Târgu Mures a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei împotriva unor activităti comerciale
ilicite, republicată, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială “Rev Comat Inox” - S.A. din Târgu Mures într-o
cauză ce are ca obiect plângerea contraventională formulată în contradictoriu
cu Directia generală a finantelor publice Mures.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990, republicată, cu
modificările ulterioare, aduc atingere prevederilor constitutionale ale art. 41
alin. (8) si ale art. 135 alin. (6).
În acest sens arată că “neprecizarea conditiilor în care confiscarea se
poate dispune constituie o încălcare flagrantă a prevederilor constitutionale,
care impun legii speciale tocmai precizarea respectivelor conditii”.
Judecătoria Târgu Mures apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, deoarece textul de lege criticat instituie conditiile în care
poate avea loc confiscarea, deci nu poate fi invocată împrejurarea că
sanctiunea confiscării în discutie nu ar fi instituită prin lege.
Totodată împrejurarea că dispoztiile art. 6 din Legea nr. 12/1990,
republicată, cu modificările ulterioare, cuprind norme juridice de trimitere la
alte legi nu reprezintă o problemă de neconstitutionalitate, ci se înscrie în
libertatea legiuitorului de a folosi tehnica legislativă pe care o consideră
cea mai adecvată în privinta redactării normelor legale. Mentionează, de
asemenea, că, în ceea ce priveste caracterul lacunar sau neclar al
dispozitiilor art. 6 alin. 1 din legea mai sus amintită, această situatie
urmează a fi rezolvată de către instanta de judecată, în limitele art. 3 din
Codul civil, nefiind vorba de o critică de neconstitutionalitate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate invocată este
neîntemeiată. Astfel, arată că dispozitiile legale criticate dispun, tocmai în
aplicarea prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (8), că mărfurile,
produsele sau sumele de bani se confiscă si se valorifică “în conditiile
legii”. Optiunea legiuitorului, în sensul introducerii unei norme de
trimitere, corespunde dreptului exclusiv al acestuia de a alege solutia de
tehnică legislativă necesară redactării normelor juridice.
Referitor la neconstitutionalitatea textului de lege criticat în raport
cu prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (6), Guvernul apreciază că
principiul inviolabilitătii proprietătii private se aplică în conditiile legii
si nu exclude instituirea prin lege a sanctiunii confiscării mărfurilor,
produselor sau sumelor de bani destinate desfăsurării unor activităti
comerciale ilicite.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei privind neclaritatea
si caracterul echivoc al textului legal criticat, Guvernul consideră că aceste
aspecte nu pot intra sub incidenta controlului de neconstitutionalitate, în
spetă fiind vorba de o problemă de interpretare si aplicare a dispozitiilor
legale, situatie ce urmează a fi solutionată de către instanta de judecată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate
cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl consituie dispozitiile
art. 6 alin. 1 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei împotriva
unor activităti comerciale ilicite, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 133 din 20 iunie 1991, astfel cum au fost modificate
prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 328 din 29 august 1998, aprobată prin Legea nr.
243/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488 din 18
decembrie 1998.
Aceste dispozitii legale au următoarea redactare: “Mărfurile sau
produsele care au servit sau au fost destinate să servească la săvârsirea
vreuneia dintre faptele prevăzute de art. 1 lit. a), b), d), e), g) si j), dacă
sunt ale contravenientului sau ale agentului economic, precum si sumele de bani
si lucrurile dobândite prin săvârsirea contraventiei se confiscă si se
valorifică în conditiile legii, contravaloarea lor făcându-se venit la
bugetul administratiei publice centrale.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestui text de lege, autorul
exceptiei invocă încălcarea următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (8): “Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni sau contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii.”
- Art. 135 alin. (6): “Proprietatea privată este, în conditiile
legii, inviolabilă.”
Examinând exceptia, Curtea constată că argumentele autorului exceptiei,
referitoare la neprecizarea conditiilor în care se poate dispune confiscarea
sau la neclaritatea si caracterul echivoc al art. 6 alin. 1 din Legea nr.
12/1990, reprezintă aspecte ce vizează interpretarea si aplicarea legii, de
competenta instantei judecătoresti, iar nu a Curtii Constitutionale.
De altfel, Curtea observă că textul de lege criticat dispune tocmai în
aplicarea prevederilor constitutionale invocate, adică “în conditiile
legii”.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6), si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei împotriva unor activităti comerciale
ilicite, republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Rev Comat Inox” - S.A. din Târgu Mures în
Dosarul nr. 6.431/2001 al Judecătoriei Târgu Mures.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Doina Suliman
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
pentru aprobarea Normelor metodologice
privind organizarea si conducerea contabilitătii veniturilor bugetare
În temeiul
art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice, având în vedere prevederile art.
74 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, în baza
prevederilor art. 4 si, respectiv, ale art. 31 si 32 din Legea contabilitătii
nr. 82/1991, republicată,
ministrul finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind organizarea si
conducerea contabilitătii veniturilor bugetare, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală a contabilitătii publice va lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 15 aprilie
2003.
Nr. 520.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind organizarea si conducerea contabilitătii veniturilor bugetare
În aplicarea prevederilor art. 74 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice si ale art. 31 si 32 din Legea
contabilitătii nr. 82/1991, republicată, ministerele si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale care gestionează,
potrivit legii, veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat, bugetelor locale si bugetului Fondului national unic de asigurări sociale
de sănătate au obligatia organizării si conducerii contabilitătii drepturilor
constatate.
Drepturile constatate si veniturile încasate reprezentând impozite,
taxe, contributii, amenzi si alte venituri bugetare, precum si accesoriile
acestora, respectiv dobânzi, penalităti si penalităti de întârziere, astfel cum
au fost definite de Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare si de alte reglementări în vigoare, se înregistrează în
contabilitate potrivit prezentelor norme metodologice începând cu data de 1
ianuarie 2003.
Prin drepturi constatate se întelege veniturile bugetare pentru
care există obligatii declarative sau pentru care s-au emis decizii ori alte
documente de stabilire de către creditorul bugetar sau alte entităti abilitate
de lege.
Dacă un venit bugetar urmează a fi încasat în transe succesive în cursul
exercitiului bugetar curent sau al mai multor executii bugetare, aceasta se
înregistrează în contabilitate în momentul datorării cu întreaga sumă.
În cazul încasărilor fără debit, dreptul constatat este egal cu suma din
documentul de plată.
Veniturile bugetare se contabilizează pentru fiecare buget de
următoarele autorităti publice centrale si locale, denumite potrivit legii creditori
bugetari, după cum urmează:
1. Ministerul Finantelor Publice, pentru veniturile bugetului de stat,
prin unitătile sale teritoriale unde contribuabilii sunt luati în evidentă ca
plătitori de impozite, taxe si alte venituri ale bugetului de stat, precum si
unitătile vamale pentru obligatiile datorate în vamă.
2. Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, prin:
- Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale si
casele judetene de pensii, respectiv Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti,
pentru bugetul asigurărilor sociale de stat;
- Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă si agentiile judetene
pentru ocuparea fortei de muncă, pentru bugetul asigurărilor pentru somaj.
3. Ministerul Sănătătii si Familiei, prin:
- Casa Natională de Asigurări de Sănătate si casele de asigurări de
sănătate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate;
- Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritătii Judecătoresti, pentru bugetul Fondului national unic
de asigurări sociale de sănătate;
- Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, pentru bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate.
4. Unitătile administrativ-teritoriale, respectiv primăriile comunale,
orăsenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile
judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, pentru bugetele
locale.
Contabilitatea operatiunilor privind constatarea si încasarea
veniturilor bugetare se organizează si se conduce în cadrul compartimentului de
contabilitate existent sau în alte compartimente create special pentru evidenta
contabilă a veniturilor bugetare.
Răspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitătii veniturilor
bugetare revine ordonatorului de credite.
Contabilitatea veniturilor bugetare se conduce pe categorii de venituri,
potrivit anexelor la Clasificatia indicatorilor privind finantele publice
(partea de venituri), aprobată prin Ordinul ministrului finantelor nr.
1.394/1995, cu modificările si completările ulterioare.
Contabilitatea operatiunilor privind constatarea si încasarea
veniturilor bugetului de stat se organizează si se conduce în cadrul unui
compartiment distinct subordonat direct conducătorului fiecărei unităti
teritoriale a finantelor publice care administrează venituri ale bugetului de
stat.
Contabilitatea operatiunilor privind constatarea si încasarea
veniturilor bugetului de stat se conduce potrivit prezentelor norme pe
structura clasificatiei bugetului de stat, pe baza situatiilor centralizatoare
transmise zilnic de către compartimentele de specialitate care au atributii în
prelucrarea documentelor justificative (compartimentul de gestiune a
declaratiilor, compartimentul de colectare si executare silită, unitătile de
trezorerie si contabilitate publică etc.)
Începând cu data de 1 ianuarie 2004, compartimentele cu atributii în
organizarea si conducerea contabilitătii veniturilor bugetului de stat vor
organiza si vor conduce contabilitatea analitică pe fiecare contribuabil si, în
cadrul acestuia, pe categorii de venituri, în structura clasificatiei bugetului
de stat.
Conducătorul fiecărei unităti teritoriale a finantelor publice care
administrează veniturile bugetului de stat va lua măsurile ce se impun pentru
organizarea si conducerea contabilitătii sintetice a veniturilor bugetului de
stat, astfel încât soldul acestora la data de 30 septembrie 2003 să se
raporteze prin sistemul situatiilor financiare la 15 noiembrie 2003. Soldul
veniturilor bugetului de stat la data de 31 decembrie 2003 se raportează în
situatiile financiare cu termen de depunere la data de 15 februarie 2004 si în
continuare la termenele de depunere a situatiilor financiare trimestriale si
anuale.
Unitătile teritoriale ale finantelor publice care administrează
veniturile bugetului de stat, care au create conditii, pot conduce
contabilitatea analitică pe plătitori începând cu anul 2003.
Compartimentele de contabilitate a veniturilor bugetului de stat
întocmesc lunar balante de verificare sintetice pentru conturile în care se
înregistrează operatiunile privind constatarea si încasarea veniturilor
bugetare si transmit trimestrial serviciului de contabilitate proprie a
organului fiscal balanta de verificare sintetică pentru a fi cuprinsă în
bilantul contabil al institutiei respective.
Creditorii bugetari care, potrivit legii, administrează venituri
bugetare care nu au fost înregistrate în contabilitate la data de 31 decembrie
2002 au obligatia preluării datelor din evidenta fiscală pe plătitori la data
de 31 decembrie 2002 si înregistrării în contabilitate a veniturilor bugetare
potrivit prezentelor norme.
Primăriile comunale care nu au optat pentru conducerea contabilitătii în
partidă dublă conduc contabilitatea creantelor bugetare în partidă simplă si
deschid partizi corespunzătoare conturilor contabile prevăzute în prezentele
norme.
Veniturile bugetului de stat neîncasate la data de 31 decembrie 2002 se
vor comunica prin postă electronică si pe suport hârtie la Ministerul
Finantelor Publice - Directia generală a contabilitătii publice, pe structura
anexei la Clasificatia indicatorilor privind finantele publice specifică
fiecărui buget (partea de venituri), respectiv până la data de 15 mai 2003,
creantele marilor contribuabili si până la data de 15 iulie 2003, creantele
celorlalti contribuabili, astfel:
- veniturile bugetului de stat, prin directiile generale ale finantelor
publice judetene (Directia servicii interne);
- veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat, prin Casa Natională
de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
- veniturile bugetului asigurărilor pentru somaj, prin Agentia Natională
pentru Ocuparea Fortei de Muncă;
- veniturile bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate, prin Casa Natională de Asigurări de Sănătate;
- veniturile bugetelor locale, comunicate de unitătile
administrativ-teritoriale, prin directiile generale ale finantelor publice
judetene (Directia de trezorerie si contabilitate publică - Serviciul
bugete-contabilitate).
În vederea
înregistrării în contabilitate a operatiunilor privind constatarea si încasarea
veniturilor bugetare, în Planul de conturi pentru institutiile publice se
introduc conturile prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Functiunea conturilor nou-introduse si monografia principalelor
operatiuni sunt prevăzute în anexele nr. 2 si 3 la prezentele norme
metodologice.
ANEXA Nr. 1*)
la Planul de conturi
pentru institutiile publice
ANEXA Nr. 2
FUNCTIUNEA
conturilor nou-introduse
Contul 101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului”
Cu ajutorul acestui cont organele fiscale teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice tin evidenta disponibilului bugetului de stat la trezoreria
statului, provenit din venituri bugetare încasate potrivit legii.
Contul 101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului” este
un cont de activ. În debitul contului se înregistrează veniturile
bugetare încasate din impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare,
iar în credit, plătile efectuate reprezentând restituiri si rambursări
de sume, sume încasate necuvenit etc., iar la sfârsitul anului, totalul
veniturilor încasate, pentru închiderea contului de venituri.
Soldul debitor al contului reprezintă disponibilul bugetului de stat
la trezoreria statului la un moment dat.
Contul 101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului” se
debitează prin creditul conturilor:
13 “Casa”
- cu sumele depuse în numerar în contul de venituri deschis la unitătile
de trezorerie a statului, pe structura clasificatiei bugetului de stat (după
efectuarea înregistrării 13 = 220.31);
113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de executare
silită”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite si realizarea veniturilor bugetului de stat
(concomitent 531.31 = 501);
220.31 “Debitori ai bugetului de stat”
- cu sumele încasate în cursul anului, provenite din impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat pe structura clasificatiei
veniturilor bugetului de stat (concomitent 531.31 = 501);
- cu sumele încasate prin poprire la tert, inclusiv decontare bancară,
respectiv încasarea veniturilor bugetului de stat pe structura clasificatiei
veniturilor bugetului de stat (concomitent 531.31 = 501);
- cu sume încasate de la alti creditori bugetari, în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite (concomitent 531.31 = 501).
Contul 101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului” se
creditează prin debitul conturilor:
231.31 “Creditori ai bugetului de stat”
- cu sumele rambursate reprezentând taxa pe valoarea adăugată sau
restituite reprezentând accize si impozitul pe venitul global (concomitent 501
= 231.31);
- cu sumele plătite din bugetul de stat, reprezentând dobânzi calculate
pentru restituirea sau rambursarea cu întârziere a sumelor cuvenite
contribuabililor, potrivit legii (după efectuarea înregistrării 501 = 231.31);
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (501 = 531.31);
501 “Veniturile bugetului de stat”
- la finele anului, cu totalul veniturilor bugetului de stat încasate
pentru închiderea contului.
Contul 111 “Disponibil din sume colectate pentru bugetele locale”
Cu ajutorul acestui cont unitătile administrativ-teritoriale
înregistrează sumele colectate în contul special deschis la unitătile
teritoriale de trezorerie a statului reprezentând taxa asupra mijloacelor de
transport marfă cu masa totală maximă autorizată de peste 12 tone etc.
În debitul contului se înregistrează sumele încasate, iar în credit,
sumele virate bugetului local si bugetului judetean în cota prevăzută de
lege.
Soldul debitor al contului reprezintă disponibilităti din sumele
colectate pentru bugetele locale la un moment dat.
Contul 111 “Disponibil din sume colectate pentru bugetele locale” se
debitează prin creditul contului:
13 “Casa”
- cu sumele încasate în numerar depuse în contul de disponibil
reprezentând taxa asupra mijloacelor de transport marfă cu masa totală maximă
autorizată de peste 12 tone etc.;
220.32 “Debitori ai bugetului local”
- cu sumele încasate direct în contul de disponibil reprezentând taxa
asupra mijloacelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată de peste
12 tone etc.
Contul 111 “Disponibil din sume colectate pentru bugetele locale” se
creditează prin debitul contului:
232 “Decontări cu bugetele locale”
- cu sumele virate bugetului local si bugetului judetean, în cota
prevăzută de lege, reprezentând taxa asupra mijloacelor de transport marfă cu masa
totală maximă autorizată de peste 12 tone etc.
Contul 113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de
executare silită”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta sumelor
încasate în contul de disponibil deschis la unitătile teritoriale de trezorerie
a statului în cursul procedurii de executare silită a creantelor bugetare.
Contul 113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de
executare silită” este un cont de activ.
În debitul acestui cont se înregistrează sumele încasate din taxa
de participare la licitatie depusă de ofertanti în cursul procedurii de
executare silită, precum si din vânzarea bunurilor supuse executării silite,
inclusiv taxa pe valoarea adăugată, iar în credit, plătile efectuate,
reprezentând taxa de participare la licitatie restituită ofertantilor care au
fost declarati necâstigători, taxa de participare la licitatie depusă de
adjudecător, care se utilizează pentru întregirea pretului bunului adjudecat,
taxa pe valoarea adăugată virată bugetului de stat, venituri ale bugetului de
stat, ca urmare a stingerii creantei bugetare, sumele distribuite creditorilor
bugetari, sumele restituite la cererea debitorilor, în cazul în care
sumele obtinute din valorificare depăsesc valoarea debitelor etc.
Soldul debitor al contului reprezintă disponibilul din sume încasate
în cursul procedurii de executare silită la un moment dat.
Contul 113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de
executare silită” se debitează prin creditul conturilor:
13 “Casa”
- cu sumele în numerar depuse în contul de disponibil, reprezentând taxa
de participare la licitatie a ofertantilor în vederea valorificării bunurilor
supuse executării silite (după efectuarea înregistrării 13 = 231);
225 “Clienti”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător, reprezentând
contravaloarea bunurilor vândute în urma executării silite;
- cu sumele încasate în contul de disponibil deschis la unitătile
teritoriale de trezorerie a statului, obtinute din valorificarea bunurilor
supuse executării silite;
231 “Creditori”
- cu sumele încasate în contul de disponibil deschis la unitătile
teritoriale de trezorerie a statului, în cursul procedurii de executare silită,
reprezentând taxa de participare la licitatie în vederea valorificării
bunurilor supuse executării silite.
Contul 113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de
executare silită” se creditează prin debitul conturilor:
101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite si realizarea veniturilor bugetului de stat
(concomitent 531.31 = 50);
102 “Disponibil al bugetului local la trezoreria statului”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite si realizarea veniturilor bugetului local
(concomitent 531.32 = 500);
103 “Disponibil al bugetului asigurărilor sociale de stat”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite si realizarea veniturilor bugetului
asigurărilor de stat (concomitent 531.33 = 504);
116 “Disponibil al bugetului asigurărilor pentru somaj”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite si realizarea veniturilor bugetului
asigurărilor pentru somaj (concomitent 531.34 = 336);
179 “Disponibil al fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate”
- cu sumele încasate de la cumpărător/adjudecător în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite si realizarea veniturilor Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate (concomitent 531.35 = 379);
231.31 “Creditori ai bugetului de stat”;
231.32 “Creditori ai bugetului local”;
231.33 “Creditori ai bugetului asigurărilor sociale de stat”;
231.34 “Creditori ai bugetului asigurărilor pentru somaj”;
231.35 “Creditori ai bugetului Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate”
- cu sumele restituite de către organul de executare ofertantilor care
nu au fost declarati adjudecati în termenul prevăzut de lege, reprezentând taxa
de participare la licitatie;
- cu sumele virate în contul de cheltuieli bugetare, reprezentând
cheltuieli de executare silită recuperate, taxă de participare la licitatie a
ofertantilor care nu s-au prezentat la licitatie sau taxă a celui care a
refuzat încheierea procesului-verbal de adjudecare, precum si taxa
adjudecătorului care nu a plătit pretul în vederea efectuării cheltuielilor
prevăzute de lege;
- cu sumele restituite la cerere care exced creantele bugetare si
cheltuielile de executare silită a debitorului;
- cu sumele virate altor creditori bugetari, obtinute din valorificarea
bunurilor supuse executării silite, care exced creantele bugetare ale
debitorului (creditorii bugetari înregistrează stingerea creantelor bugetare si
încasarea veniturilor bugetare respective);
- cu sumele restituite debitorului, după acoperirea creantei bugetare si
a obligatiilor fată de alti creditori bugetari;
232 “Decontări cu bugetul statului”
- cu sumele virate la bugetul de stat, în termenul prevăzut de lege, a
taxei pe valoarea adăugată.
Contul 220 “Debitori”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari care gestionează, potrivit
legii, veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat,
bugetului asigurărilor pentru somaj, bugetului Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate sau bugetelor locale, după caz, înregistrează
creantele bugetare provenind din impozite, taxe, contributii, chirii,
redevente, amenzi si alte sume ce reprezintă venituri publice de realizat.
Contul 220 “Debitori” este un cont de activ. În debitul contului
se înregistrează creantele bugetare provenind din impozite, taxe, contributii,
chirii, redevente, amenzi si alte sume ce reprezintă venituri publice de
realizat, iar în credit, creantele bugetare stinse prin plata voluntară
efectuată de către contribuabili sau alte persoane, compensare, executare
silită, prin procedura de insolvabilitate si cea de reorganizare si faliment,
anulare, prescriptia dreptului de a cere executare silită si alte modalităti
prevăzute de lege.
Soldul debitor reprezintă creantele bugetare neîncasate la un moment
dat.
Contul 220 “Debitori” se desfăsoară în conturi sintetice de gradul II
astfel:
- 220.31 “Debitori ai bugetului de stat”;
- 220.32 “Debitori ai bugetului local”;
- 220.33 “Debitori ai bugetului asigurărilor sociale de stat”;
- 220.34 “Debitori ai bugetului asigurărilor pentru somaj”;
- 220.35 “Debitori ai bugetului Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate”.
Contul 220 “Debitori” se debitează prin creditul conturilor:
231 “Creditori”
- cu sumele de restituit sau de rambursat la cererea contribuabililor
ori din oficiu, reprezentând venituri bugetare achitate în plus;
531 “Venituri de realizat”
- cu sumele datorate de contribuabili, reprezentând impozite, taxe,
contributii, amenzi, dobânzi, penalităti si alte sume ce reprezintă venituri
publice de realizat;
- stingerea creantelor bugetare ale debitorilor în limita sumelor
obtinute din valorificarea bunurilor supuse executării silite, exclusiv taxa pe
valoarea adăugată, pe baza procesului-verbal de adjudecare (în rosu);
- stingerea creantelor bugetare ca urmare a conversiei în actiuni a
creantelor bugetare, în baza unor acte normative speciale (în rosu).
Concomitent se efectuează înregistrarea 03 = 313;
- cu valoarea bunurilor imobile trecute în proprietatea publică a
statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale (în rosu). Concomitent se
efectuează înregistrarea 011, 012, 013 = 306 sau, după caz, 011, 012, 013 =
308;
- cu valoarea creantelor bugetare scutite, reduse, anulate sau supuse
prescriptiei în conditiile prevăzute de lege (în rosu);
700 “Finantare de la buget privind anul curent”
- cu suma cheltuielilor de executare silită înregistrate în sarcina
debitorului, avansate de creditorul bugetar din contul de cheltuieli bugetare.
Contul 220 “Debitori” se creditează prin debitul conturilor:
13 “Casa”
- cu sumele încasate în numerar reprezentând venituri bugetare, pe
structura clasificatiei bugetare (urmează înregistrările 101, 102, 103, 116,
179 = 13 si 531 = 336, 379, 500, 501, 504);
101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului
- cu sumele încasate în cursul anului provenite din impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat pe structura clasificatiei
veniturilor bugetului de stat (concomitent 531.31 = 501);
- cu sumele încasate prin proprire la tert, inclusiv decontare bancară,
respectiv încasarea veniturilor bugetului de stat pe structura clasificatiei
veniturilor bugetului de stat (concomitent 531.31 = 501);
- cu sumele încasate de la alti creditori bugetari, în urma
valorificării bunurilor supuse executării silite (concomitent 531.31 = 501);
102 “Disponibil al bugetului local la trezoreria statului”
- cu sumele încasate reprezentând veniturile bugetului local pe
structura clasificatiei bugetelor locale (concomitent 531.32 = 500);
- cu sumele încasate de la alti creditori bugetari, în urma
valorificării bunurilor supuse executării silite;
103 “Disponibil al bugetului asigurărilor sociale de stat”
- cu sumele încasate reprezentând veniturile bugetului asigurărilor
sociale de stat pe structura clasificatiei bugetului asigurărilor sociale de
stat (concomitent 531.33 = 504);
- cu sumele încasate de la alti creditori bugetari, în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite;
111 “Disponibil din sume colectate pentru bugetele locale”
- cu sumele încasate direct în contul de disponibil, reprezentând taxa
asupra mijloacelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată de peste
12 tone etc.;
116 “Disponibil al bugetului asigurărilor pentru somaj”
- cu sumele încasate reprezentând veniturile bugetului asigurărilor
pentru somaj pe structura clasificatiei bugetului asigurărilor pentru somaj
(concomitent 531.34 = 336);
- cu sumele încasate de alti creditori bugetari, în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite;
179 “Disponibil al Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate”.
- cu sumele încasate reprezentând veniturile bugetului Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate pe structura clasificatiei bugetare a
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate (concomitent 531.35 =
379);
- cu sumele încasate de la alti creditori bugetari în urma valorificării
bunurilor supuse executării silite;
231 “Creditori”
- cu sumele compensate cu alte impozite si taxe datorate potrivit legii.
700 “Finantare de la buget privind anul curent”
- cu sumele provenite din recuperarea cheltuielilor de executare silită,
precum si încasarea taxei de participare la licitatie, nerestituită, retinută
pentru acoperirea cheltuielilor de executare în conditiile prevăzute de lege
(după efectuarea înregistrării 231 = 113).
Contul 231 “Creditori”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta veniturilor
bugetare ce urmează a fi restituite sau rambursate potrivit legii
contribuabililor, la cererea acestora sau din oficiu.
Contul 231 “Creditori” este un cont de pasiv. În creditul acestui
cont se înregistrează sumele de restituit sau rambursat, la cererea contribuabililor
ori din oficiu, iar în debit, sumele plătite acestora. Soldul
creditor al contului reprezintă sumele datorate creditorilor.
Contul 231 “Creditori” se desfăsoară în conturi sintetice de gradul II
astfel:
- 231.31 “Creditori ai bugetului de stat”;
- 231.32 “Creditori ai bugetului local”;
- 231.33 “Creditori ai bugetului asigurărilor sociale de stat”;
- 231.34 “Creditori ai bugetului asigurărilor pentru somaj”;
- 231.35 “Creditori ai bugetului Fondului national unic de asigurări de
sănătate”.
Contul 231 “Creditori” se creditează prin debitul contului:
13 “Casa”
- cu sumele încasate în numerar, reprezentând taxa de participare la
licitatie în vederea valorificării bunurilor supuse executării silite (urmează
înregistrarea 113 = 13);
113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de executare
silită”
- cu sumele încasate în contul de disponibil deschis la unitătile
teritoriale de trezorerie a statului în cursul procedurii de executare silită,
reprezentând taxa de participare la licitatie în vederea valorificării
bunurilor supuse executării silite;
220 “Debitori”
- cu sumele de restituit sau de rambursat la cererea contribuabililor
ori din oficiu, reprezentând venituri bugetare achitate în plus;
225 “Clienti”
- cu sumele de încasat în favoarea altor creditori bugetari, inclusiv a
celor pentru acoperirea cheltuielilor de executare silită;
- cu sumele de restituit contribuabililor, după acoperirea obligatiilor
fată de creditorii bugetari;
336 “Fond al bugetului asigurărilor pentru somaj”
- cu sumele de plătit de la bugetul Fondului pentru somaj, reprezentând
dobânzi calculate pentru restituirea sau rambursarea cu întârziere a sumelor
cuvenite contribuabililor potrivit legii (concomitent 231.34 = 116);
379 “Veniturile Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate”
- cu sumele de plătit de la bugetul Fondului de asigurări sociale de
sănătate, reprezentând dobânzi calculate pentru restituirea sau rambursarea cu
întârziere a sumelor cuvenite contribuabililor potrivit legii (concomitent
231.35 = 179);
500 “Veniturile curente ale bugetului local”
- cu sumele de plătit de la bugetul local, reprezentând dobânzi
calculate pentru restituirea sau rambursarea cu întârziere a sumelor cuvenite
contribuabililor potrivit legii (concomitent 231.32 = 102);
501 “Veniturile bugetului de stat”
- cu sumele de rambursat pentru taxa pe valoarea adăugată si de
restituit pentru accize si impozit pe venit global (concomitent 231.31 = 101);
- cu sumele de plătit de la bugetul de stat, reprezentând dobânzi
calculate pentru restituirea sau rambursarea cu întârziere a sumelor cuvenite
contribuabililor, potrivit legii (concomitent 231.31 = 101);
504 “Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat”
- cu sumele de plătit de la bugetul asigurărilor sociale de stat,
reprezentând dobânzi calculate pentru restituirea sau rambursarea cu întârziere
a sumelor cuvenite contribuabililor potrivit legii (concomitent 231.33 = 103).
Contul 231 “Creditori” se debitează prin creditul conturilor:
13 “Casa”
- cu sumele restituite prin casierie, reprezentând taxa de participare
la licitatie în conditiile prevăzute de lege (după înregistrarea 13 = 113);
101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului”
- cu sumele rambursate, reprezentând taxa pe valoarea adăugată, sau
restituite, reprezentând accize si impozitul pe venitul global (concomitent 501
= 231.31);
- cu sumele plătite din bugetul de stat, reprezentând dobânzi calculate
pentru restituirea sau rambursarea cu întârziere a sumelor cuvenite
contribuabililor, potrivit legii (după efectuarea înregistrării 501 = 231.31);
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (501 = 531.31);
102 “Disponibil al bugetului local la trezoreria statului”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (concomitent 500 = 531.32);
103 “Disponibil al bugetului asigurărilor sociale de stat”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (concomitent 504=531.33);
113 “Disponibil din sume încasate în cursul procedurii de executare
silită”
- cu sumele virate în contul de cheltuieli bugetare, reprezentând
cheltuieli de executare silită recuperate, taxă de participare la licitatie ori
taxa ofertantilor care nu s-au prezentat la licitatie sau taxa celui care a
refuzat încheierea procesului-verbal de adjudecare, precum si taxa
adjudecătorului care nu a plătit pretul în vederea efectuării cheltuielilor
prevăzute de lege;
- cu sumele restituite, la cerere, care exced creantele bugetare si
cheltuielile de executare silită ale debitorului;
- cu sumele virate altor creditori bugetari obtinute din valorificarea
bunurilor supuse executării silite, care exced creantele bugetare ale
debitorului (creditorii bugetari înregistrează stingerea creantelor bugetare si
încasarea veniturilor bugetare respective);
- cu sumele restituite de către organul de executare ofertantilor care
nu au fost declarati adjudecati în termenul prevăzut de lege, reprezentând taxa
de participare la licitatie;
- cu sumele restituite debitorului, după acoperirea creantei bugetare si
a obligatiilor fată de alti creditori bugetari.
116 “Disponibil al bugetului asigurărilor pentru somaj”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (concomitent 336=531.34);
179 “Disponibil al Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (concomitent 379=531.35);
220 “Debitori”
- cu sumele compensate cu alte impozite si taxe datorate potrivit legii;
225 “Clienti”
- cu suma reprezentând taxa de participare la licitatie depusă de
adjudecător, care întregeste pretul bunului adjudecat.
Contul 501 “Veniturile bugetului de stat”
Cu ajutorul acestui cont organele fiscale teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice tin evidenta veniturilor încasate din impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului de stat, pe structura clasificatiei
bugetare.
Contul 501 “Veniturile bugetului de stat” este un cont de pasiv.
În creditul contului se înregistrează sumele încasate reprezentând
impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului de stat, iar în debit,
sumele restituite sau rambursate, sume încasate necuvenit, precum si, la
sfârsitul anului, totalul veniturilor încasate pentru închiderea contului.
Soldul creditor al contului reprezintă veniturile bugetului de stat
încasate la un moment dat.
Contul 501 “Veniturile bugetului de stat” se creditează prin
debitul contului:
531 “Venituri de realizat”
- cu sumele încasate, reprezentând venituri ale bugetului de stat pe
structura clasificatiei veniturilor bugetului de stat (concomitent 101 =
220.31);
- cu sumele de restituit contribuabililor, compensate cu alte impozite
si taxe datorate potrivit legii (după efectuarea înregistrării 231.31 = 220.31).
Contul 501 “Veniturile bugetului de stat” se debitează prin
creditul conturilor:
101 “Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului”
- la finele anului, cu totalul veniturilor bugetului de stat încasate,
pentru închiderea contului;
231.31 “Creditori ai bugetului de stat”
- cu sumele de rambursat pentru taxa pe valoarea adăugată si de
restituit pentru accize si impozit pe venit global (urmează înregistrarea
231.31 = 101);
- cu sumele de plătit de la bugetul de stat, reprezentând dobânzi calculate
pentru restituirea sau rambursarea cu întărziere a sumelor cuvenite
contribuabililor, potrivit legii (urmează înregistrarea 231.31 = 101);
531 “Venituri de realizat”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabililor sau
din oficiu (231.31 = 101).
Contul 531 “Venituri de realizat”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari care gestionează veniturile
bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului
asigurărilor pentru somaj, bugetului Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate sau bugetelor locale, după caz, tin evidenta veniturilor de
realizat din impozite, taxe, contributii, amenzi si alte sume potrivit legii.
Contul 531 “Venituri de realizat” este un cont de pasiv.
În creditul contului se înregistrează veniturile de realizat din
sume datorate de contribuabili, iar în debit, sumele încasate, respectiv
diminuările în conditiile legii.
Contul 531 “Venituri de realizat” se desfăsoară în conturi analitice cu
functiune de conturi sintetice de gradul II astfel:
- 531.31 “Venituri de realizat ale bugetului de stat”;
- 531.32 “Venituri de realizat ale bugetului local”;
- 531.33 “Venituri de realizat ale bugetului asigurărilor sociale de
stat”;
- 531.34 “Venituri de realizat ale bugetului asigurărilor pentru somaj”;
- 531.35 “Venituri de realizat ale bugetului national unic de asigurări
sociale de sănătate”.
Contul 531 “Venituri de realizat” se creditează prin debitul
conturilor:
220 “Debitori”
- cu sumele datorate de contribuabili, reprezentând impozite, taxe, contributii,
amenzi, dobânzi, penalităti si alte sume ce reprezintă venituri publice de
realizat;
- stingerea creantelor bugetare ale debitorilor în limita sumelor
obtinute din valorificarea bunurilor supuse executării silite, exclusiv taxa pe
valoarea adăugată, pe baza procesului-verbal de adjudecare (în rosu);
- stingerea creantelor bugetare ca urmare a conversiei în actiuni a
creantelor bugetare, în baza unor acte normative speciale (în rosu).
Concomitent se efectuează înregistrarea 03 = 313;
- cu valoarea bunurilor imobile trecute în proprietatea publică a
statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale (în rosu). Concomitent se
efectuează înregistrarea 011, 012, 013 = 306 sau după caz 011, 012, 013 = 308;
- cu valoarea creantelor bugetare scutite, reduse, anulate sau supuse
prescriptiei în conditiile prevăzute de lege (în rosu).
225 “Clienti”
- cu sumele cuprinse în facturile emise pentru vânzarea bunurilor supuse
executării silite, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
336 “Veniturile bugetului asigurărilor pentru somaj”
- cu sumele de restituit, potrivit legii, la cererea contribuabilului
sau din oficiu (concomitent 231.34=116);
379 “Veniturile Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate”
- cu sumele de restituit, potrivit legii, sau rambursate la cererea
contribuabilului ori din oficiu
(concomitent 231.35 = 179);
500 “Veniturile curente ale bugetului local”
- cu sumele restituite, potrivit legii, sau rambursate la cererea
contribuabilului ori din oficiu
(concomitent 231.32 = 102);
501 “Veniturile bugetului de stat”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabililor sau
din oficiu (concomitent 231.31 = 101);
504 “Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat”
- cu sumele restituite, potrivit legii, la cererea contribuabilului sau
din oficiu (concomitent 231.33 = 102).
Contul 531 “Venituri de realizat” se debitează prin creditul
conturilor:
336 “Veniturile bugetului asigurărilor pentru somaj”
- cu sumele încasate, reprezentând venituri ale bugetului asigurărilor
pentru somaj, pe structura clasificatiei veniturilor bugetului (concomitent 116
= 220.34);
- cu sumele de restituit contribuabililor, compensate cu alte impozite
si taxe datorate potrivit legii (după efectuarea înregistrării 231.31 =
220.31);
379 “Veniturile Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate”
- cu sumele încasate, reprezentând venituri ale bugetului Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate, pe structura clasificatiei
veniturilor bugetului (concomitent 179 = 220.35);
- cu sumele de restituit contribuabililor, compensate cu alte impozite
si taxe datorate potrivit legii (după efectuarea înregistrării 231.35 =
220.35);
500 “Veniturile curente ale bugetului local”
- cu sumele încasate, reprezentând venituri ale bugetului local pe
structura clasificatiei veniturilor bugetului local (concomitent 102 = 220.32);
- cu sumele de restituit contribuabililor, compensate cu alte impozite
si taxe datorate potrivit legii (după efectuarea înregistrării 231.32 =
220.32);
501 “Veniturile bugetului de stat”
- cu sumele încasate, reprezentând venituri ale bugetului de stat pe
structura clasificatiei veniturilor bugetului de stat (concomitent 101 =
220.31);
- cu sumele de restituit contribuabililor, compensate cu alte impozite
si taxe datorate potrivit legii (după efectuarea înregistrării 231.31 =
220.31);
504 “Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat”
- cu sumele provenite din încasarea veniturilor bugetului asigurărilor
sociale de stat pe structura clasificatiei veniturilor bugetului (concomitent 103
= 220.33);
- cu sumele de restituit contribuabililor, compensate cu contributii
datorate, potrivit legii (după efectuarea înregistrării 231.33 = 220.33).
Contul 931 “Valori materiale supuse sechestrului”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta bunurilor
sechestrate ca măsură asigurătorie dispusă prin procedură administrativă,
precum si ca modalitate de executare silită, în conditiile legii.
Contabilitatea analitică se tine pe fiecare debitor, separat pentru
bunuri imobile si bunuri mobile supuse sechestrului.
În debitul contului se înregistrează bunurile sechestrate,
potrivit legii, iar în credit, ridicarea sechestrului, dacă obligatia
bugetară a fost stinsă prin una dintre modalitătile prevăzute de lege, sumele
încasate din valorificarea bunurilor sechestrate au fost încasate sau bunurile
imobile supuse executării silite au fost trecute în proprietatea publică a
statului.
Soldul debitor al contului reprezintă bunurile sechestrate de către
creditorul bugetar la un moment dat.
Contul 932 “Garantii depuse pentru sume contestate”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta garantiilor
constituite de debitorii care solicită suspendarea obligatiei de plată până la
solutionarea contestatiei, potrivit legii.
Contabilitatea analitică se tine pe fiecare debitor.
În debitul contului se înregistrează garantiile constituite de
către debitori la nivelul sumei contestate, sub formă de scrisoare de garantie
bancară, gaj sau ipotecă, precum si orice formă de garantie prevăzută de lege,
iar în credit, garantiile restituite sau ridicate, după caz, de către
organele competente în cazul în care contestatia a fost admisă.
Soldul debitor al contului reprezintă garantiile constituite de către
debitor la un moment dat.
Contul 933 “Garantii depuse pentru înlesniri acordate”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta garantiilor
constituite de debitori pentru acordarea înlesnirilor la plată a creantelor
bugetare.
Contabilitatea analitică se tine pe fiecare debitor.
Garantia poate fi constituită în numerar la unitatea de trezorerie a
statului la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite si taxe,
sub forma unei scrisori de garantie bancară, gaj ori ipotecă, precum si orice
formă de garantie prevăzută de lege.
În debitul contului se înregistrează garantiile constituite sau
reîntregirea celor consumate de către debitorii care au obtinut înlesnire la
plată a obligatiilor bugetare, potrivit legii, iar în credit, garantiile
restituite de către organele competente în cazul în care conventia de acordare
a înlesnirilor la plata obligatiilor bugetare a fost respectată si creantele
bugetare recuperate în întregime, precum si garantiile utilizate pentru
stingerea obligatiilor bugetare cuprinse în conventiile încheiate.
Soldul debitor al contului reprezintă garantiile constituite de către
debitor la un moment dat.
Contul 934 “Înlesniri la plata creantelor bugetare”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta înlesnirilor
acordate la plata obligatiilor bugetare în baza conventiei încheiate între
debitor si creditorul bugetar, potrivit legii.
Contabilitatea analitică se tine pe fiecare debitor.
În debitul contului se înregistrează obligatiile bugetare care au
fost esalonate sau amânate la plată, precum si reducerile si scutirile acordate,
potrivit legii, iar în credit, diminuarea obligatiei bugetare ca urmare
a plătilor efectuate conform graficului de esalonare sau a stingerii creantelor
datorate prin alte căi prevăzute de lege.
Soldul debitor al contului reprezintă obligatiile restante la plată
la un moment dat.
Contul 935 “Cautiuni depuse pentru contestatie la executarea silită”
Cu ajutorul acestui cont creditorii bugetari tin evidenta cautiunilor
depuse de debitori, persoane juridice, care solicită suspendarea executării
silite până la solutionarea contestatiei, potrivit legii.
Contabilitatea analitică se tine pe fiecare debitor.
În debitul contului se înregistrează cautiunile depuse în cuantumul prevăzut de
lege la trezoreria statului la care debitorii sunt înregistrati ca plătitori de
impozite si taxe, iar în credit, cautiunile restituite total sau partial
în cazul admiterii totale ori partiale a contestatiei sau nerestituite în
situatia respingerii contestatiei la executare silită.
Soldul debitor al contului reprezintă cautiunile constituite de către
debitori, persoane juridice, la un moment dat.
Contul 936 “Garantii legale constituite în cadrul procedurii de
suspendare a executării silite prin decontare bancară”
Cu ajutorul
acestui cont creditorii bugetari tin evidenta garantiilor legale constituite în
cadrul procedurii de suspendare temporară, totală sau partială, a executării
silite prin decontare bancară.
În debitul contului se înregistrează garantiile constatate, iar
în credit, garantiile legale restituite de organele de executare în
conditiile legii.
Soldul debitor al contului reprezintă garantiile legale constituite
în cadrul procedurii de suspendare a executării silite prin decontare bancară,
constituite de către debitori la un moment dat.
ANEXA Nr. 3*)
privind înregistrarea în contabilitate a
principalelor operatiuni privind constatarea si încasarea veniturilor bugetare
|