MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 579
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 13 august 2003
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
45. - Ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea
Regulamentului privind portul uniformei de serviciu cu însemnele specifice,
forma si modul de acordare a acesteia, pentru personalul Autoritătii Navale Române
999/3. - Ordin
al ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a
României pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a
institutiilor de credit
ACTE ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
31. - Ordin
privind aprobarea Regulamentului nr. 7/2003 pentru modificarea anexei la
Regulamentul nr. 5/2002 privind modul de încasare si de gestionare a
veniturilor extrabugetare din care se finantează Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru
aprobarea Regulamentului privind portul uniformei de serviciu cu însemnele
specifice, forma si modul de acordare a acesteia, pentru personalul Autoritătii
Navale Române
În temeiul prevederilor art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
1.133/2002 privind organizarea si functionarea Autoritătii Navale Române si ale
art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind portul uniformei de serviciu cu
însemnele specifice, forma si modul de acordare a acesteia, pentru personalul
Autoritătii Navale Române, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Navală Română, denumită în continuare ANR,
va lua măsuri pentru asigurarea uniformei deserviciu cu însemnele specifice
pentru personalul prevăzut la art. 1.
Art. 3. - ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 5. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul
ministrului transporturilor nr. 627/1999 pentru aprobarea Regulamentului
privind portul uniformei de serviciu cu însemnele specifice, forma si modul de
acordare a acesteia, pentru personalul Inspectoratului Navigatiei Civile - INC
si al căpităniilor de port, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 615 din 16 decembrie 1999, se abrogă.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti, 7 august
2003.
Nr. 45.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind portul uniformei de serviciu cu însemnele specifice, forma si modul de acordare a acesteia, pentru personalul Autoritătii Navale Române
CAPITOLUL I
Portul uniformei de serviciu si modul de acordare a acesteia
Art. 1. - (1) Personalul ANR poartă uniforma de serviciu cu însemnele
specifice în timpul exercitării atributiilor de serviciu, în diferite misiuni
si la festivităti, precum si pe durata frecventării unor cursuri de
perfectionare profesională.
(2) Sunt interzise scoaterea din tară a uniformei de serviciu, cu
exceptia cazurilor în care acest fapt este aprobat în mod expres de conducerea
ANR, precum si purtarea uniformei în locuri si în conditii care pot prejudicia
prestigiul institutiei.
Art. 2. - Personalul prevăzut la art. 1 plăteste 50% din costul
uniformei în 12 rate lunare, iar diferenta de 50% din cost se suportă de ANR.
Art. 3. - Serviciile cu sarcini de achizitie si gestiune a uniformelor
din cadrul ANR au obligatia de a tine o fisă de evidentă a acestora, pentru fiecare
persoană, în care sunt trecute si datele individuale privind mărimile acestora.
Art. 4. - În cazul pensionării sau al decesului unui angajat, uniforma
de serviciu acordată nu se restituie si nu se datorează diferente de valoare
pentru aceasta, calculate corespunzător duratei normale de utilizare, rămasă
neconsumată.
Art. 5. - În cazul desfacerii contractului individual de muncă, al
transferului sau al demisiei se retine prin angajament de plată sau decizie de
imputare de la cel în cauză diferenta de valoare, proportional cu durata
normală de utilizare a componentelor uniformei, rămasă neconsumată.
Art. 6. - Personalul care poartă uniformă de serviciu are obligatia de a
o folosi în mod îngrijit si de a respecta tinuta impusă de portul acesteia.
Art. 7. - În cazul deteriorării, pierderii sau distrugerii componentelor
uniformei din motive neimputabile, acestea se vor înlocui înainte de expirarea
duratei normale de utilizare, în conditiile art. 2.
Art. 8. - Este interzisă modificarea uniformei de serviciu sau
înlocuirea componentelor acesteia cu alte articole de îmbrăcăminte care nu sunt
cuprinse în prezentul regulament.
CAPITOLUL II
Descrierea uniformei de serviciu si a însemnelor specifice
SECTIUNEA 1
Uniforma pentru sezonul rece
Uniforma de serviciu este de culoare bleumarin si se compune din:
veston, pantalon, fustă pentru femei, cămasă cu mânecă lungă, vestă tricotată
stil “polo”, pulover, scurtă de iarnă, pantofi, ghete, fular, căciulă,
caschetă, cravată, mănusi. Personalul cu atributii de inspectie si control are
si o scurtă de vânt.
1. Veston (Plansa nr. 2)
Se confectionează din stofă de culoare bleumarin, are croiala clasică,
cu rever, la un singur rând, încheiată cu
3 nasturi.
În partea inferioară are două buzunare cu clapă, dispuse lateral în ambele
părti, iar în partea superioară, în stânga, un buzunar ascuns, fără clapă.
Mâneca este dreaptă, cu slit la mansetă si are 3 nasturi. Modelul vestonului
este similar pentru bărbati si femei.
2. Pantalon (Plansa nr. 2)
Se confectionează din acelasi material ca si vestonul si are croiala
dreaptă, fără mansetă, este prevăzut cu două buzunare laterale si cu un buzunar
la spate, orizontal, închis cu un nasture. Modelul pantalonului este similar
pentru bărbati si femei.
3. Fustă (Plansa nr. 1)
Se confectionează din acelasi material ca si vestonul si are croiala
dreaptă cu tăietura clasică.
4. Cămasă (Plansele nr. 1 si 3)
Se confectionează din material tip poplin, de culoare albă sau bleu, cu
mânecă lungă, cu un buzunar exterior pe piept, în partea stângă. Cămasa se
poartă numai cu vestonul, cu puloverul sau cu vesta. Pentru femei, cămasa este
usor cambrată si despicată în partea de jos. Pe buzunar se brodează în fir de
mătase emblema ANR.
5. Pulover (Plansa nr. 3)
Se confectionează din fire de lână sau tip lână, de culoare bleumarin. Are anchior, epoleti, platcă la umeri, iar la mâneci, cotiere din tercot. Pe piept în partea stângă se brodează în fir de mătase emblema ANR.
6. Vestă (Plansa nr. 3)
Se confectionează din fire de lână sau tip lână, de culoare bleumarin.
Vesta are forma de anchior la gât. În partea stângă se brodează cu fir de
mătase emblema ANR.
7. Scurtă
a) Scurtă de iarnă (Plansa nr. 4)
Se confectionează din material impermeabil de culoare bleumarin, are
croiala dreaptă, tip trei sferturi, cu glugă detasabilă. Pentru femei croiala
este usor cambrată pe talie (gen trenci), scurta este prevăzută cu un cordon,
iar pentru bărbati scurta este prevăzută cu siret în talie.
Ambele modele se încheie cu fermoar. Scurta de iarnă are două buzunare
tăiate oblic, în partea de jos. Pe piept, în partea stângă, este brodată
emblema ANR.
b) Scurtă de vânt (Plansa nr. 4)
Se confectionează din material impermeabil de culoare bleumarin. Are
croiala dreaptă, cu buzunare tăiate oblic în partea de jos si glugă. Este
inscriptionată pe piept cu “Autoritatea
Navală Română”.
8. Caschetă (Plansa nr. 2)
Se confectionează din material de acelasi tip si de aceeasi culoare ca
si sacoul. Calota caschetei este de formă
ovală, întărită cu vată, fără arc metalic. Pe banda de sustinere, pe
partea exterioară, se aplică o bandă de tesătură întăritoare mai subtire, de
culoare neagră.
Cozorocul este din material plastic, negru, lăcuit, prins de o bandă din
musama de lac negru, cu câte un nasture mic din metal.
Cascheta, care are aplicată pe vizieră frunze de măslin, este prevăzută
în partea din fată cu un snur auriu.
Emblema se montează pe locul dintre marginea superioară a cozorocului si
extrema din fată a calotei. Numărul de ramuri de măslin sunt:
a) 3 ramuri - director general si director de directii;
b) 2 ramuri - sefi de servicii;
c) o ramură - inspectori.
9. Căciulă (Plansa nr. 3)
Se confectionează din piele neagră, căptusită la interior.
Are forma rotundă, clapa din fată este putin rotunjită, iar cea din
spate formează două urechi laterale. Clapele sunt dublate pe partea exterioară
cu blană rotundă de culoare neagră. Pe clapa din fată, la mijloc, se aplică
emblema ANR.
10. Fular
Se confectionează din fire de lână sau tip lână, de culoare bleumarin,
în degrade. Pe material sunt dispuse pe toată suprafata contururi de steaguri
care încadrează initialele institutiei, ancore în cruce si timone. Acestea au culoare
aurie.
11. Cravată
Se confectionează din fire sintetice de culoare bleumarin, în degrade.
Pe material sunt dispuse pe toată suprafata contururi de steaguri care
încadrează initialele institutiei, ancore în cruce si timone. Acestea au
culoare aurie.
12. Pantofi/ghete
Se confectionează din piele de culoare neagră, sunt durabili si
rezistenti la apă.
13. Mănusi
Se confectionează din piele neagră, sunt îmblănite si sunt prevăzute cu
degete.
SECTIUNEA a 2-a
Uniforma pentru sezonul cald
Se compune din cămasă cu mânecă scurtă, pantalon pentru bărbati, fustă,
caschetă cu coafă albă, esarfă de mătase pentru femei si pantofi.
1. Cămasă (Plansa nr. 1)
Se confectionează din material mercerizat de culoare albă. Are format clasic, cu mânecă scurtă, cu epoleti pe umăr si cu un buzunar la piept. Pentru femei, cămasa este usor cambrată, despicată în partea de jos, cu formă de anchior la gât si cu revere. Se poartă cu cravată sau descheiată la gât.
2. Pantalon (Plansa nr. 2)
Se confectionează din material bleumarin, subtire, cu croiala dreaptă,
fără mansetă, prevăzut cu două buzunare laterale si cu un buzunar la spate,
orizontal, închis cu un nasture. Modelul pantalonului este similar pentru
bărbati si femei.
3. Caschetă (Plansa nr. 2)
Peste cascheta din stofă se aplică o coafă din material alb, detasabilă.
4. Esarfa este confectionată din mătase bleumarin în degrade.
Modelul este asemănător celui de pe cravată.
5. Pantofii sunt confectionati din piele. Femeile pot purta si
sandale.
SECTIUNEA a 3-a
Tinuta de gală (Plansa nr. 5)
Uniforma de gală are culoarea albă si este alcătuită din veston,
pantalon, caschetă si pantofi.
1. Vestonul are croiala gen “tunică” la un singur rând de
nasturi, două buzunare ascunse, dispuse lateral, si un buzunar
ascuns, dispus la piept, în partea stângă. Vestonul are aplicate galoane cu
trese flexibile din fir auriu pe mâneci, dispuse la distantă de 3 mm între ele si
semnul distinctiv al ANR brodat la distantă de 30 mm fată de galoanele cu
trese.
2. Pantalonul se confectionează din acelasi material ca si
vestonul, are croiala dreaptă, fără mansetă, este prevăzut cu două buzunare
laterale si unul la spate, orizontal, închis cu un nasture.
3. Cascheta are coafa confectionată din material alb.
4. Pantofii sunt confectionati din piele albă sau crem.
SECTIUNEA a 4-a
Însemnele specifice
1. Galoane cu trese (Plansa nr. 7)
Galoanele diferentiază functiile în cadrul aparatului propriu central si între acesta si organele teritoriale operative.
Sunt formate din trese flexibile, din fir galben metalic, aplicate pe
mătase ripsată de culoare neagră sau rosie, după caz. Tresa îngustă are lătimea
de 10 mm, iar cea lată de 30 mm si, respectiv, 35 mm, dispuse la distanta de 3
mm între ele.
La vestonul de stofă galoanele se aplică pe partea din afara mânecii,
având lungimea egală cu distanta dintre cusăturile mânecii, la circa 8 cm de
marginea acesteia.
La pulover si la cămasa de vară galoanele se poartă pe epoleti.
Galoanele aurii si însemnele ANR pe mătase ripsată de culoare neagră se
poartă de către serviciile cu atributii privind siguranta navigatiei.
Galoanele aurii si însemnele ANR pe mătase ripsată de culoare rosie se
poartă de către serviciile auxiliare din cadrul ANR.
Personalul administrativ poartă uniforma fără galoane si însemne, cu
exceptia emblemei ANR, care este brodată cu fir auriu pe mătase ripsată de
culoare rosie.
2. Insigna metalică (Plansa nr. 6)
Are forma unei elipse de 6x4 cm din metal alb bombat, fondul este din
email albastru cu două ancore încrucisate, încadrate într-o timonă, înconjurate
de o cunună din frunze de măslin din metal alb. În partea superioară are o
bandă tricoloră (albastru, galben si rosu), asezată între bratele cununii, si
inscriptia “Autoritatea Navală Română”, iar pe verso are înscris numărul de
identificare.
Insigna se poartă la veston în partea stângă a pieptului.
La uniforma de vară, la cămasă se poartă emblema asemănătoare insignei
metalice, brodată cu fir galben de mătase pe tesătura de culoare neagră sau
rosie, după caz.
3. Semnul distinctiv (Plansa nr. 6)
Semnul distinctiv al personalului ANR si al organelor teritoriale îl
reprezintă două ancore încrucisate, brodate din fir galben de mătase pe stofă
neagră sau rosie de 3x3 cm, aplicate pe mânecile sacoului deasupra galoanelor.
Semnul distinctiv se aplică si pe galoanele care se poartă pe epoleti,
în partea dinspre guler.
4. Emblema pentru sapcă si căciulă (Plansa nr. 6)
Este brodată cu fir galben pe stofă de culoare neagră, formând o cunună
din frunze de măslin, cu numărul de ramuri diferentiat pe functii, în
interiorul căreia sunt două ancore încrucisate.
Directorul general, directorii de directii, sefii de servicii, inspectorii
principali de specialitate din cadrul ANR si căpitanii sefi de port - căpitănii
zonale - au aplicate la marginea vizierei sepcii frunze de stejar, din fir
metalic de culoare galbenă.
5. Nasturii (Plansa nr. 6)
Sunt din metal galben, având imprimate în centru două ancore încrucisate.
Dimensiunile nasturilor sunt de 15 mm si, respectiv, 22 mm în diametru.
Nasturii cu diametrul de 15 mm se poartă la sapcă si la mânecile
sacoului, iar cei cu diametrul de 22 mm la sacou.
CAPITOLUL III
Nr. crt. |
Denumirea articolului (bucăti sau perechi) |
Durata de utilizare(luni) |
U.M. |
Sezonul rece |
|
|
|
1. |
Scurtă de iarnă |
1 |
36 |
2. |
Veston |
1 |
24 |
3. |
Pantalon/fustă |
1 |
24 |
4. |
Cămasă cu mânecă
lungă |
2 |
12 |
5. |
Pulover |
1 |
24 |
6. |
Vestă |
1 |
24 |
7. |
Caschetă, căciulă |
1 |
48 |
8. |
Fular |
1 |
24 |
9. |
Cravată |
2 |
24 |
10. |
Pantofi/ghete |
2 |
24 |
11. |
Mănusi |
1 |
36 |
Sezonul cald |
|
|
|
12. |
Cămasă cu mânecă
scurtă |
3 |
24 |
13. |
Pantaloni |
2 |
24 |
14. |
Căciulă/sapcă |
2 |
36 |
15. |
Pantofi |
2 |
24 |
16. |
Esarfă |
2 |
36 |
Tinuta de gală |
|
|
|
17. |
Veston |
1 |
4 |
18. |
Pantalon |
1 |
24 |
19. |
Pantofi |
1 |
4 |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 999 din 5 august 2003 |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr. 3 din 1 august 2003 |
pentru
aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a institutiilor de
credit
Având în vedere prevederile art. 58 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 181 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 815/2003 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2003 a agentilor economici,
în temeiul prevederilor art. 36 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, si ale
art. 4 din Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată,
ministrul finantelor publice si guvernatorul Băncii Nationale a României emit
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Sistemul de raportare contabilă semestrială a
institutiilor de credit, cuprins în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
(2) Sistemul de raportare contabilă semestrială a institutiilor de
credit, aprobat prin prezentul ordin, este obligatoriu pentru bănci, persoane
juridice române, sucursalele din România ale băncilor străine si pentru
organizatiile cooperatiste de credit, denumite în continuare institutii de
credit.
Art. 2. - Administratorii, directorii financiar-contabili, contabilii-sefi
si orice alte persoane care au obligatia gestionării patrimoniului
institutiilor de credit răspund, potrivit legii, pentru însusirea si aplicarea
corectă a acestor reglementări. De asemenea, aceste persoane răspund pentru
adaptarea corespunzătoare a programelor informatice utilizate pentru
prelucrarea datelor financiar-contabile, precum si pentru exactitatea si
realitatea datelor care sunt prelucrate, respectiv înscrise în raportările
contabile aprobate prin prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă
prevederile art. 4 liniuta a doua si ale art. 5 din Ordinul ministrului
finantelor si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.524/362/1998
privind aprobarea modelelor situatiilor financiar-contabile pentru bănci si a
normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora, cu
modificările si completările ulterioare, precum si cele ale pct. 2.4 alin. 3,
pct. 2.5 si pct. 3.1 alin. 2 din cap. III din anexa la ordinul respectiv,
referitoare la situatiile financiare periodice ce trebuie depuse de către
institutiile de credit la unitătile teritoriale ale Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 4. - Prezentul ordin intră în vigoare începând cu raportarea
contabilă la 30 iunie 2003 a institutiilor de credit, al cărei termen de
depunere este până la data de 15 august 2003.
p. Ministrul finantelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat |
Guvernatorul Băncii Nationale a României, Mugur Constantin Isărescu |
ANEXĂ
de raportare contabilă semestrială a institutiilor de credit
CAPITOLUL I
Norme metodologice privind întocmirea, semnarea, verificarea si
depunerea raportărilor contabile semestriale ale institutiilor de credit
1. Generalităti
Institutiile de credit, indiferent de forma de organizare, tipul de
proprietate si de reglementările contabile aplicate, inclusiv institutiile de
credit aflate în curs de lichidare, până la terminarea lichidării au obligatia
să întocmească si să depună raportări contabile semestriale la Directia
supraveghere din cadrul Băncii Nationale a României si la unitătile teritoriale
ale Ministerului Finantelor Publice unde acestea îsi au sediul social. Băncile
cu sediul social în municipiul Bucuresti si în judetul Ilfov vor depune
raportările contabile semestriale la Directia supraveghere din cadrul Băncii
Nationale a României si la Directia generală de administrare a marilor
contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov.
Institutiile de credit întocmesc si prezintă Directiei supraveghere din
cadrul Băncii Nationale a României raportările contabile semestriale (numai
formularele cod 10 si 20) atât în formă scrisă (pe suport de hârtie), cât si pe
suport magnetic sau pe Reteaua de comunicatii interbancară.
În ceea ce priveste organizatiile cooperatiste de credit, casele
centrale ale cooperativelor de credit întocmesc si prezintă Directiei
supraveghere din cadrul Băncii Nationale a României raportările contabile
semestriale care să reflecte operatiunile si situatia lor financiară, precum si
raportările contabile semestriale care să reflecte operatiunile si situatia
financiară a retelei cooperatiste de credit. La întocmirea raportărilor
contabile semestriale care să reflecte operatiunile si situatia financiară a
retelei cooperatiste de credit se vor avea în vedere si prevederile pct. 7.1
din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului
Băncii Nationale a României nr. 1.282/4/2002 privind modificarea si completarea
planului de conturi pentru societătile bancare si a normelor metodologice de
utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.418/344/1997, cu modificările si completările ulterioare, precum si a
modelelor situatiilor financiar-contabile pentru bănci si a normelor
metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.524/362/1998, cu modificările si completările ulterioare, în vederea aplicării
acestora si de către organizatiile cooperatiste de credit.
Institutiile de credit depun la unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice sau la Directia generală de administrare a marilor
contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov raportările
contabile semestriale (formularele cod 10, 20 si 30) atât în formă scrisă (pe
suport de hârtie), cât si pe suport magnetic.
În ceea ce priveste organizatiile cooperatiste de credit, acestea depun
la unitătile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportările
contabile semestriale care să reflecte operatiunile si situatia lor financiară.
Raportările contabile semestriale întocmite de cooperativele de credit trebuie
vizate de casa centrală a cooperativelor de credit.
La unitătile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la
Directia generală de administrare a marilor contribuabili din municipiul
Bucuresti si din judetul Ilfov raportările contabile semestriale pot fi depuse
direct la registratura unitătilor respective sau la oficiile postale, prin
scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
627/1995 privind îmbunătătirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si
a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de către agentii
economici si alti contribuabili, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 226 din 2 octombrie 1995.
2. Prezentarea, semnarea, depunerea raportărilor
contabilesemestriale, precum si reguli generale referitoare la modul de
completare a acestora
Institutiile de credit vor întocmi următoarele formulare:
a) Bilant (cod 10);
b) Contul de profit si pierdere (cod 20);
c) Notă explicativă (cod 30).
Institutiile de credit vor înscrie datele de identificare (denumirea
institutiei de credit, adresa, telefonul si numărul de la registrul
comertului), precum si cele referitoare la încadrarea corectă în forma de
proprietate si codul fiscal/codul unic de înregistrare, citet, fără a se folosi
prescurtări sau initiale. În căsute se vor trece codurile care delimitează
încadrarea institutiei de credit.
Necompletarea pe prima pagină a formularului “Bilant” a datelor
prevăzute mai sus conduce la imposibilitatea identificării institutiei de
credit si, în consecintă, se consideră că lucrarea nu a fost depusă, institutia
de credit fiind sanctionată potrivit prevederilor art. 36 din Legea
contabilitătii nr. 82/1991, republicată.
Institutiile de credit înscriu codul privind activitatea, cod format din
4 cifre (clase de activităti), din Clasificarea activitătilor din economia
natională (CAEN), aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 si 301 bis din 5 noiembrie
1997, actualizată prin Ordinul presedintelui Institutului National de
Statistică nr. 601/2002 privind actualizarea Clasificării activitătilor din
economia natională - CAEN, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 908 din 13 decembrie 2002. Institutiile de credit vor înscrie codul 6512
corespunzător clasei CAEN “Alte activităti de intermedieri monetare”.
În vederea asigurării comparabilitătii cu perioada de raportare,
informatiile cuprinse în balanta de verificare la 30 iunie a anului precedent
vor fi reclasificate conform modelelor prezentelor raportări contabile
semestriale.copyrightdsc.net
Datele care se raportează în formularul “Contul de profit si pierdere”
sunt cumulate de la începutul anului până la sfârsitul perioadei de raportare,
iar la plătile restante se înscriu sumele de la sfârsitul perioadei de
raportare care au depăsit termenele de plată prevăzute în contracte sau acte
normative.
Formularele de raportare contabilă semestrială se semnează de către
administratorul institutiei de credit si conducătorul compartimentului
financiar-contabil, iar în lipsa acestora, de către înlocuitorii de drept.
Administratorul institutiei de credit si conducătorul compartimentului
financiar-contabil poartă răspunderea, potrivit legii, asupra realitătii
informatiilor cu privire la pozitia financiară, performanta financiară, precum
si a celorlalti indicatori cuprinsi în formularele de raportare.
Conducătorul compartimentului financiar-contabil are obligatia să
respecte prevederile cuprinse în prezentele norme, corelatiile dintre
indicatorii din formulare, urmărind realitatea datelor ce se raportează, precum
si încadrarea în termenul de depunere la organele în drept.
Institutiile de credit care au în subordine sucursale sau subunităti
fără personalitate juridică vor verifica si vor centraliza balantele de
verificare ale acestora, întocmind raportările contabile semestriale.
În situatia în care operatiunile subunitătilor proprii în străinătate au
fost evidentiate în cursul perioadei atât în valută, cât si în lei, pentru
cuprinderea în raportările contabile semestriale ale institutiei de credit din
tară vor fi preluate ca atare soldurile si rulajele conturilor, exprimate în
lei.
Institutiile de credit primesc de la Directia supraveghere din cadrul
Băncii Nationale a României, prin Reteaua de comunicatii interbancară sau pe
dischete HD/1,44 Mb fisierele cuprinzând modelele formularelor ce trebuie
completate, care constituie baza pentru editarea în formă scrisă, prin listare,
a formularelor respective. Modificarea în orice fel a structurii fisierelor
este interzisă.
O copie a acestor fisiere, continând modelele formularelor, completate
cu datele raportărilor contabile semestriale, se păstrează de către institutia
de credit, potrivit prevederilor art. 22 din Legea contabilitătii nr. 82/1991,
republicată.
Raportările contabile semestriale listate, semnate si stampilate vor fi
însotite de Raportul administratorului (Raportul de gestiune), care se va
aproba de consiliul de administratie în cazul institutiilor de credit, persoane
juridice române, si de către conducerea executivă în cazul sucursalelor din
România ale băncilor străine, si se va semna în numele acestora de presedintele
consiliului si, respectiv, de persoana împuternicită de conducerea băncii
străine. În adresa de înaintare către Directia supraveghere din cadrul Băncii
Nationale a României si către unitătile teritoriale ale Ministerului Finantelor
Publice sau către Directia generală de administrare a marilor contribuabili din
municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov a raportărilor contabile semestriale,
semnată de administratorul institutiei de credit si de către conducătorul
compartimentului financiar-contabil (iar în lipsa acestora de către
înlocuitorii lor de drept), se va preciza că toate formularele au fost editate
în conditiile prevăzute de prezentele reglementări, precum si următoarele:
- fisierele cu modelele completate cu date, pe baza cărora au fost
listate formularele, au fost transmise pe Reteaua de comunicatii interbancară
sau, după caz, se află pe dischetele ce se depun o dată cu raportările
contabile semestriale;
- întocmirea si listarea formularelor s-a făcut pe baza fisierelor
primite de institutia de credit, iar completarea datelor si utilizarea
suportului magnetic s-au efectuat cu respectarea instructiunilor tehnice
primite de la Banca Natională a României.
Raportările contabile semestriale se depun la Directia supraveghere din
cadrul Băncii Nationale a României si la unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice sau la Directia generală de administrare a marilor
contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov, la termenul
prevăzut în prezentele norme, împreună cu o copie de pe codul fiscal/codul unic
de înregistrare, raportul administratorului, precum si o copie a balantei de
verificare a conturilor sintetice.
Institutiile de credit care nu au desfăsurat activitate de la data
înfiintării până la 30 iunie a anului de raportare nu întocmesc raportări
contabile semestriale, urmând să depună o declaratie pe propria răspundere la
Directia supraveghere din cadrul Băncii Nationale a României si la unitătile
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la Directia generală de
administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul
Ilfov, care să cuprindă toate datele de identificare ale institutiei de credit:
- denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare);
- adresa si numărul de telefon;
- numărul de înregistrare la registrul comertului;
- codul fiscal/codul unic de înregistrare;
- capitalul social.
3. Termenul pentru depunerea raportărilor contabile semestriale
Depunerea raportărilor contabile semestriale sau, după caz, a
declaratiilor institutiilor de credit care nu au desfăsurat activitate până la
data de 30 iunie a anului de raportare către Directia supraveghere din cadrul
Băncii Nationale a României si unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice sau către Directia generală de administrare a marilor
contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov se va efectua până
la data de 15 august a anului de raportare.
Netransmiterea fisierelor cu modelele completate cu date, pe baza cărora
au fost listate raportările contabile semestriale, precum si nedepunerea
raportărilor contabile semestriale listate, semnate si stampilate, sau, după
caz, a declaratiilor institutiilor de credit care nu au desfăsurat activitate
până la data de 30 iunie a anului de raportare, la termenul prevăzut în
prezentele norme metodologice, precum si prezentarea de raportări contabile
semestriale care contin date eronate sau necorelate se sanctionează conform
prevederilor art. 36 din Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată.
4. Informatii privind completarea raportărilor contabile semestriale
Bilant (cod 10)
Formularul prezintă în formă sintetică elementele de activ si de pasiv,
grupate după natură, destinatie si lichiditate, respectiv, natură, provenientă
si exigibilitate.
Bilantul se întocmeste pe baza balantei de verificare a conturilor
sintetice la data de 30 iunie a anului de raportare, puse de acord cu soldurile
din balanta conturilor analitice, încheiată după înregistrarea tuturor documentelor
în care au fost consemnate operatiuni financiar-contabile aferente perioadei de
raportare.
Modelul formularului de raportare este cel prevăzut la cap. II,
concordantele între planul de conturi si formatul bilantului sunt cele
prezentate la cap. III si IV, iar corelatiile din cadrul formularului, precum
si dintre formulare sunt cele prevăzute la cap. V.
Contul de profit si pierdere (cod 20)
Formularul cuprinde totalitatea veniturilor realizate, cheltuielilor
efectuate si rezultatelor financiare obtinute (profit sau pierdere).
Modelul formularului de raportare este cel prevăzut la cap. II.
Pentru completarea formularului pe rânduri se fac următoarele precizări:
- datele se preiau din rulajele debitoare ale conturilor de cheltuieli,
respectiv din rulajele creditoare ale conturilor de venituri, cumulate de la
începutul anului. În situatia în care au fost efectuate înregistrări prin
creditul conturilor de cheltuieli sau prin debitul conturilor de venituri
(operatiuni contabile privind asocierile în participatie, corectări prin
înregistrări contabile inverse etc.), datele sunt reprezentate de soldurile
conturilor de venituri si cheltuieli înainte de a fi transferate asupra
contului 591 “Profit sau pierdere”, cumulate de la începutul anului;
- concordantele între planul de conturi si formatul contului de profit
si pierdere sunt cele prezentate la cap. III si IV, iar corelatiile din cadrul
formularului, precum si dintre formulare sunt cele prevăzute la cap. V.
Notă explicativă (cod 30)
Modelul formularului de raportare este cel prevăzut la cap. II, iar
corelatiile din cadrul formularului, precum si dintre formulare sunt cele
prevăzute la cap. V.
Pentru completarea formularului pe rânduri institutiile de credit vor
avea în vedere următoarele:
I. Date privind rezultatul înregistrat
La pozitiile 101 si 102, col. 1, institutiile de credit care au în
subordine subunităti vor înscrie cifra unu, indiferent de numărul acestora.
II. Date privind plătile restante
Se completează de către institutiile de credit cu sumele reprezentând
plătile restante ale acestora. Acestea se diminuează cu sumele amânate la plată
si, respectiv, reduse în conformitate cu prevederile legale.
Furnizori restanti:
Cuprind obligatiile de plată restante fată de furnizori, care se preiau
din soldul creditor al contului 3566, conform termenelor de plată prevăzute în
contracte, sau cele care depăsesc 30 de zile, dacă în contract nu s-a
specificat termenul de plată.
Obligatii restante fată de bugetul asigurărilor sociale:
Contributiile pentru asigurări sociale de stat datorate de angajatori,
salariati si alte persoane asimilate:
Cuprind contributia restantă a institutiei de credit si personalului la
asigurările sociale care se preia din soldurile creditoare ale conturilor 35211
si, respectiv, 35212, analitic distinct.
Contributiile pentru fondul asigurărilor sociale de sănătate:
Cuprind contributia restantă la fondul asigurărilor sociale de sănătate,
care se preia din soldurile creditoare ale conturilor 35211, analitic distinct,
35213 si 35214*).
*) Cont utilizat de
institutiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate cu
Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările si completările
ulterioare.
Contributia pentru pensia suplimentară:
Cuprinde contributia restantă a personalului pentru pensia suplimentară,
care se preia din soldul creditor al contului 35212, analitic distinct.
Contributii pentru bugetul asigurărilor de somaj:
Cuprind contributia restantă a institutiei de credit si a personalului
la fondul de somaj, care se preia din soldurile creditoare ale conturilor 35221
si, respectiv, 35222.
Alte datorii sociale:
Cuprind alte obligatii restante reprezentând alte datorii sociale restante
(din soldul creditor al contului 35261).
Obligatii restante fată de bugetele fondurilor speciale si alte fonduri:
Cuprind obligatiile restante fată de bugetele fondurilor speciale (din
soldul creditor al contului 3538).
Obligatii restante fată de alti creditori:
Cuprind obligatiile restante fată de alti creditori, care se preiau din
soldurile creditoare ale conturilor 162, 1762, 262, reprezentând “Alte sume
datorate”, ale conturilor din grupa 32, ale conturilor 3027, 331, 332, 333,
334, 335, 3361, 3372, 356, 3511, 3512, 3513, 3515, 3516, 35191, 341, 342, 354,
3036, 418.
Impozite si taxe neplătite la termenul stabilit la bugetul de stat:
Cuprind obligatiile de plată restante fată de bugetul de stat (de
exemplu: impozit pe profit, impozit pe venit din orice sursă, taxa pe valoarea
adăugată de plată, accize, taxe vamale, impozit pe dividende etc.).
Impozite si taxe neplătite la termenul stabilit la bugetele locale:
Cuprind obligatiile de plată restante fată de bugetele locale (de
exemplu: impozit de profit, taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de
stat, impozit pe clădiri si terenuri, taxa asupra mijloacelor de transport
etc.).
Impozitele si taxele neplătite la termen, înscrise la pozitiile 214 si
215, sunt structurate conform prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002 (buget de stat si bugete locale), datele preluându-se din
soldurile creditoare ale conturilor 3531, 35323, 3533, 3536 si 3539.
Împrumuturi primite nerambursate la scadentă:
Cuprind împrumuturile primite, nerambursate la scadentă, care se preiau
din soldurile creditoare ale conturilor 112, 1421, 1422, 1423, 1521, 1522,
17421, 17422, 2321, 2322, 2431, 2432 si 30121.
Dobânzi neplătite, aferente împrumuturilor primite:
Cuprind dobânzile restante aferente împrumuturilor primite, care se
preiau din soldul conturilor 1172, 1427, 1527, 17427, 2327, 2437, 30127
reprezentând “Datorii atasate”.
Depozite bănesti primite nerambursate la scadentă:
Cuprind depozitele bănesti primite si nerambursate la scadentă care se preiau
din soldul conturilor 1321, 1322, 1323, 17321, 17322, 17323, 2531, 2532, 2533,
2551, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2558, 2561, 2562, 2563, 2564, 2565, 2566,
2568, 2581, 2582, 2583, 2584, 2585.
Dobânzi neplătite, aferente depozitelor bănesti primite:
Cuprind dobânzile restante aferente depozitelor bănesti primite, care se
preiau din soldul conturilor 1327, 17327, 2537, 2557, 2567 si 2587 reprezentând
“Datorii atasate”.
III. Număr mediu de salariati
Numărul mediu de salariati reprezintă o medie aritmetică simplă,
calculată prin împărtirea sumei efectivelor zilnice de salariati din semestrul
I, inclusiv din zilele de repaus săptămânal, sărbători legale si alte zile
nelucrătoare, la numărul zilelor calendaristice (181). În zilele de repaus
săptămânal, sărbători legale si alte zile nelucrătoare se ia în calcul ca
efectiv numărul salariatilor din ziua precedentă, cu exceptia celor al căror
contract individual de muncă a încetat în acea zi. În cazul în care institutia
de credit a fost înfiintată sau si-a încetat activitatea în cursul anului, se
iau în calcul efectivele zilnice, numai pentru perioada în care a functionat,
iar suma rezultată se împarte la numărul zilelor calendaristice aferente
perioadei.
Salariatii care nu sunt angajati cu o normă întreagă vor fi inclusi în
numărul mediu proportional cu timpul de lucru prevăzut în contractul individual
de muncă (de exemplu, cel care lucrează jumătate din normă se ia în calculul
efectivului zilnic cu 0,5; norma didactică se consideră egală cu programul
normal de lucru: 40 de ore/săptămână).
Salariatii detasati se iau în calculul numărului mediu la unitatea de la
care îsi iau drepturile salariale.
IV. Încadrarea institutiei de credit în functie de apartenenta sa la un
grup de societăti
Institutii de credit care apartin unui grup de societăti:
Se completează cu cifra 1 de către institutiile de credit care apartin
unui grup de societăti.
Celelalte institutii de credit:
Se completează de celelalte institutii de credit.
|
COMISIA NATIONALĂ A
VALORILOR MOBILIARE
privind
aprobarea Regulamentului nr. 7/2003 pentru modificarea anexei la Regulamentul
nr. 5/2002
privind
modul de încasare si de gestionare a veniturilor extrabugetare din care se
finantează
Comisia
Natională a Valorilor Mobiliare
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2, art. 7 alin. (3)
si (15) si ale art. 8 din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
aprobat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată si
modificată prin Legea nr. 514/2002,
în baza hotărârii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare din sedinta
din data de 5 august 2003,
presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul nr. 7/2003 pentru modificarea anexei la
Regulamentul nr. 5/2002 privind modul de încasare si de gestionare a veniturilor
extrabugetare din care se finantează Comisia Natională a Valorilor Mobiliare,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul mentionat la art. 1 intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Secretariatul general si directiile de specialitate din cadrul
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare vor asigura ducerea la îndeplinire a
prezentului ordin.
p. Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
Irina Popovici
Bucuresti, 8 august
2003.
Nr. 31.
ANEXĂ
REGULAMENT Nr. 7
din 8 august 2003
pentru modificarea anexei la Regulamentul nr. 5/2002 privind modul de încasare si de gestionare a veniturilor extrabugetare din care se finantează Comisia Natională a Valorilor Mobiliare
Articol unic. - Anexa la Regulamentul nr. 5/2002 privind modul de
încasare si de gestionare a veniturilor extrabugetare din care se finantează
Comisia Natională a Valorilor Mobiliare, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 53 din 30 ianuarie 2003, se modifică după cum urmează:
- Punctul 1 coloana a V-a “Nivel tarif (lei)/cotă percepută” din
tabelul privind sursele de finantare ce se cuvin, potrivit legii, bugetului de
venituri si cheltuieli al C.N.V.M. pentru anul 2003 se completează cu următorul
text: “Pentru tranzactiile cu obligatiuni aferente anului financiar 2003 se
aplică cota 0.”