MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 596 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 21 august 2003
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
61. - Ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului privind modificarea
Ordinului ministrului transporturilor nr. 353/1998 pentru aprobarea
Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere,
înmatriculate, în normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnică
periodică, cu modificările si completările ulterioare
84. - Ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de autorizare si efectuare a transporturilor
rutiere si a activitătilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 1.842/2001
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind
modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 353/1998 pentru aprobarea
Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere, înmatriculate,
în normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si
folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnică periodică, cu
modificările si completările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 12 lit.
d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 197/1998, republicată, ale art. 4 alin.
(2) lit. b) si alin. (3) lit. c) si k) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997
privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 105/2000, cu modificările ulterioare, ale art. II alin. (1) din Legea nr.
167/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 81/2000 privind
certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind
siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform
destinatiei, prin inspectia tehnică periodică, precum si ale art. 5 alin. (4)
din Hotărârea
Guvernului
nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului transporturilor nr. 353/1998 pentru aprobarea Reglementărilor
privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere, înmatriculate, în normele
tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta
conform destinatiei, prin inspectia tehnică perio
dică,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 bis din 3 august
1998, cu modificările si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - Certificarea încadrării
vehiculelor rutiere în normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei se efectuează conform
reglementărilor prevăzute la art. 1, pe baza inspectiei tehnice periodice.”
2. Articolul 4 va avea următorul
cuprins:
“Art. 4. - (1) Inspectiile tehnice
periodice se efectuează de Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în
continuare RAR, organism tehnic specializat al Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin reprezentantele sale
judetene, sau de agenti economici autorizati si monitorizati de RAR.
(2) Activitatea de inspectie tehnică
periodică se poate realiza de agenti economici autorizati, numai pe baza unui
contract de franciză încheiat cu RAR de către acestia, în conditiile legii.
(3) Prin derogare de la prevederile
art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al
francizei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 79/1998, republicată,
institutiile publice care au dotarea tehnică necesară pentru desfăsurarea
activitătii de inspectie tehnică
periodică
vor fi autorizate si vor încheia contracte de franciză, aceste institutii
dobândind astfel si calitatea de beneficiar.
(4) În activitatea de inspectie
tehnică periodică, autoritatea RAR se concretizează prin folosirea mărcii
înregistrate RAR de către agentii economici autorizati sau institutiile publice
autorizate, denumite în continuare persoane autorizate.
(5) Persoanele autorizate, definite
la alin. (4), care au încheiat cu RAR contracte de franciză pentru inspectia
tehnică periodică, nu au dreptul să cesioneze activitatea de inspectie tehnică
periodică.
(6) Aparatura utilizată de
persoanele autorizate în statiile de inspectie tehnică periodică trebuie să fie
avizată metrologic si agreată de RAR.
(7) Monitorizarea persoanelor
autorizate să execute inspectia tehnică periodică cuprinde: supravegherea tehnicăa
statiilor de inspectie tehnică periodică, controlul executării inspectiilor
tehnice periodice în aceste statii, precum si controlul tehnic în trafic.
(8) In spectiile tehnice periodice
la anumite categorii de vehicule se efectuează numai de RAR în statiile
reprezentantelor sale, conform reglementărilor anexate la prezentul ordin.”
3. Articolul 8 va avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - Vehiculele rutiere aflate
în trafic vor fi supuse controalelor tehnice în trafic, prin sondaj, de
cătreRAR.”
Art. II. - Anexa
la Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează conform anexei la
prezentul ordin.
Art. III. - Regia
Autonomă “Registrul Auto Român” va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. IV. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră
în vigoare după 30 de zile de la data publicării.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti,
12 august 2003.
Nr. 61.
ANEXĂ
1. Caseta reglementărilor va avea următorul
cuprins:
“MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
RNTR-1
Reglementări privind certificarea încadrării
vehiculelor Aprobate prin: rutiere, înmatriculate, în normele tehnice privind
siguranta Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998 circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform Modificate si completate prin:
destinatiei, prin inspectia tehnică periodică Ordinul ministrului transporturilor
nr. 565/2000 Ordinul ministrului transporturilor nr. 418/2001 Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 756/2002
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 61/2003”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Prezentele reglementări stabilesc
cerintele, procedurile si aparatura necesare efectuării inspectiei tehnice
periodice si controlului tehnic în trafic pentru aprecierea, fără demontare, a
stării tehnice a vehiculelor rutiere înmatriculate în România, din punct de
vedere al sigurantei circulatiei rutiere, protectiei mediului înconjurător si
folosintei conform destinatiei.
Inspectia tehnică periodică cuprinde, cumulativ, după
caz, următoarele:
a) inspectia tehnică privind siguranta rutieră;
b) inspectia tehnică privind protectia mediului;
c) inspectia tehnică privind încadrarea în categoria
de folosintă conform destinatiei.
Controlul tehnic în trafic se efectuează conform
prezentelor reglementări”.
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Inspectiile tehnice periodice se efectuează
de Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în continuare RAR,
organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prin reprezentantele sale judetene, sau de agenti economici
autorizati si monitorizati de RAR.
Activitatea de inspectie tehnică periodică se poate
realiza de agenti economici autorizati, numai pe baza unui contract de franciză
încheiat cu RAR de către acestia, în conditiile legii.
Prin derogare de la prevederile art. 1 lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 79/1998, republicată, institutiile publice care au
dotarea tehnică necesară pentru desfăsurarea activitătii de inspectie tehnică
periodică vor fi autorizate si vor încheia contracte de franciză, aceste
institutii dobândind astfel si calitatea de beneficiar.
În activitatea de inspectie tehnică periodică,
autoritatea RAR se concretizează prin folosirea mărcii înregistrate RAR de
către agentii economici autorizati sau institutiile publice autorizate,
denumite în continuare persoane autorizate.
Persoanele autorizate, definite la alin. (4), care au
încheiat cu RAR contracte de franciză pentru inspectia tehnică periodică, nu au
dreptul să cesioneze activitatea de inspectie tehnică periodică.
Aparatura utilizată de persoanele autorizate în
statiile de inspectie tehnică periodică trebuie să fie avizată metrologic si
agreată de RAR.
Atestarea personalului care efectuează inspectia
tehnică periodică se face de RAR.
Monitorizarea persoanelor autorizate să execute
inspectia tehnică periodică cuprinde: supravegherea tehnică a statiilor de
inspectie tehnică periodică, controlul executării inspectiilor tehnice
periodice în aceste statii, precum si controlul tehnic în trafic.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Vehiculele rutiere înmatriculate pot fi
mentinute în circulatie numai dacă se face dovada încadrării acestora în
cerintele tehnice specifice prevăzute în prezentele reglementări, prin
efectuarea inspectiilor tehnice periodice.
Obligatia efectuării inspectiilor tehnice periodice,
precum si a respectării periodicitătii acestora, în functie de categoria de
vehicul, revine detinătorului legal al vehiculului.
Categoriile de vehicule supuse inspectiei tehnice
periodice si periodicitatea inspectiei tehnice sunt următoarele:
a) autovehicule destinate transportului de persoane si
care efectuează transport public de persoane sau transport de persoane în folos
propriu - la 6 luni;
b) autovehiculele destinate transportului de persoane
si care efectuează transport de persoane în interes personal, care au, în afara
locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune - la 2 ani;
c) autovehicule destinate transportului de persoane si
care efectuează transport de persoane în interes personal, care au, în afara
locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune - la un an;
d) autovehicule utilizate pentru transportul de
persoane în regim de taxi, în regim de închiriere si pentru învătarea
conducerii auto - la 6 luni si cele utilizate ca autospeciale ambulante - la un
an;
e) autovehicule destinate transportului de mărfuri,
având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg - la un an;
f) remorci si semiremorci având o masă totală maximă
autorizată mai mare de 3.500 kg - la un an;
g) autovehicule cu cel putin 4 roti, destinate
transportului de mărfuri, având o masă totală maximă autorizată care nu
depăseste 3.500 kg, cu exceptia tractoarelor - la 2 ani;
h) remorci si semiremorci având o masă totală maximă
autorizată care nu depăseste 3.500 kg - la 2 ani;
i) motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roti – la 2
ani;copyrightdsc.net
j) tractoarele agricole sau forestiere înmatriculate,
având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg - la un an;
k) tractoare agricole sau forestiere înmatriculate,
având o masă totală maximă autorizată care nu depăseste 3.500 kg - la 2 an;
l) remorci si semiremorci apicole - la 3 ani.
Autovehiculele destinate transportului de persoane si
care efectuează transport public de persoane sau transport de persoane în folos
propriu, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de
taxi, în regim de închiriere si pentru învătarea conducerii auto se supun
primei inspectii tehnice periodice la un an, dacă la data primei înmatriculări
în România au fost noi.
Termenul pentru efectuarea primei inspectii tehnice
periodice se socoteste de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea
inspectie tehnică, de la data celei precedente.”
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - În intervalul dintre două inspectii tehnice
periodice detinătorul vehiculului rutier are obligatia de a asigura mentinerea
acestuia într-o stare tehnică corespunzătoare, în vederea încadrării în normele
tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si categoria
de folosintă conform destinatiei.”
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Inspectia tehnică periodică la vehiculele
rutiere certificate pentru transportul de mărfuri periculoase sau pentru
transportul de mărfuri perisabile, la autospecializatele pentru transport de
butelii de gaze, la remorcile-cisternă lente destinate transportului de mărfuri
periculoase, la autovehiculele de epocă, la autovehiculele pentru competitii
sportive, la autovehiculele echipate cu instalatii de alimentare cu gaz
petrolier lichefiat (GPL) si la vehiculele rutiere cu caracteristici speciale
se efectuează de RAR în statiile reprezentantelor sale.
Pentru autovehiculele mentionate la primul alineat,
precum si pentru vehiculele destinate transportului de persoane, cu exceptia
autovehiculelor destinate transportului de persoane care efectuează transport
de persoane în interes personal, nu se acordă inspectia tehnică periodică dacă
nu sunt îndeplinite conditiile privind încadrarea în categoria de folosintă
conform destinatiei.”
7. Primul alineat al articolului 9 va avea
următorul cuprins:
“Art. 9. - Statia de inspectie tehnică este o
(sub)unitate care apartine unei persoane juridice ce are prevăzut în statut ca
obiect de activitate efectuarea de inspectii tehnice conform nomenclatorului
CAEN, precum si autorizarea acestei activităti conform legislatiei în vigoare.
Statia poate functiona numai dacă detine autorizatie tehnică de functionare
eliberată conform prezentelor reglementări.
Spatiul destinat activitătii de inspectie tehnică
trebuie să fie separat de spatiul destinat altor activităti ale persoanei
juridice, astfel încât activitatea de inspectie tehnică să nu fie influentată
de alte activităti desfăsurate de persoana juridică respectivă.”
8. Litera a) a articolului 10 se completează cu un
nou alineat care va avea următorul cuprins:
“Dotarea cu platforme culisante pentru
verificarea jocurilor este obligatorie pentru clasa a III-a de inspectie tehnică;”
9. Litera b) a articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“b) instalatie pentru evacuarea fortată a
gazelor arse;”
10. Litera c) a articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“c) lampă portabilă de 12 V sau 24 V.”
11. La primul alineat al punctului 1 al articolului
10 se înlocuieste expresia .0-20 atm” cu .0-10 atm”.
12. Punctul 1 al articolului 10 se completează cu
un nou alineat care va avea următorul cuprins:
“Programul standului de frânare cu role
trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurătorii. Pe buletinul de probă
trebuie să fie tipărite cel putin următoarele date:
- marca, tipul si numărul de înmatriculare al
vehiculului verificat (aceste date pot fi introduse de la tastatură sau
completate manual de inspector pe buletinul de probă);
- data, ora si minutul la care a fost efectuată
verificarea;
- masa efectivă a vehiculului, în momentul efectuării
probei (în cazul standurilor de frânare ce nu sunt dotate cu cântar, trebuie
asigurată posibilitatea introducerii masei din cartea de identitate a
vehiculului de la o tastatură; în cazul în care statia este echipată cu cântar,
indiferent de categoria autovehiculului, nu este admisă introducerea manuală a
masei si se va folosi masa efectivă măsurată prin cântărire);
- sistemul de frânare verificat (serviciu sau
stationare);
- axa verificată (axa 1, axa 2 etc.) si valorile
fortelor de frânare măsurate;
- valorile coeficientilor de frânare (pentru frâna de
serviciu si cea de stationare);
- valorile dezechilibrelor fortelor de frânare pe axe
(pentru frâna de serviciu si cea de stationare);
- valoarea măsurată a fortei de apăsare la pedala de
frână (după caz, calculul fortei la pedală maxim admisibile pentru
autovehiculul respectiv va fi efectuat manual de către inspector pe buletinul
de probă). Această cerintă se aplică numai în cazul dispozitivelor care pot
asigura transmiterea semnalului. Nu este obligatorie tipărirea pe buletinul de
probă a valorilor limită pentru coeficientii de frânare si dezechilibre, precum
si a rezultatului verificării. Totusi, în cazul respingerii vehiculului pentru
neconformităti ale sistemului de frânare, inspectorul va consemna manual pe
buletinul de probă valorile limită ale parametrilor ce au condus la respingerea
vehiculului;”
13. Punctul 2 al articolului 10 se completează cu
un nou alineat care va avea următorul cuprins:
“Programul analizorului de gaze trebuie să
permită tipărirea rezultatelor măsurătorii. Pe buletinul de probă trebuie să
fie tipărite cel putin următoarele date:
- data, ora si minutul efectuării probei;
- temperatura uleiului de motor, la momentul
efectuării probei;
- turatia de mers în gol încet, la care s-a efectuat
proba;
- valoarea COcor la turatia de mers în gol încet;
- turatia de mers în gol accelerat la care s-a
efectuat proba (numai în cazul analizoarelor cu 4 gaze);
- valoarea COcor la turatia de mers în gol accelerat
(numai în cazul analizoarelor cu 4 gaze);
- valoarea coeficientului lambda la turatia de mers în
gol accelerat (numai în cazul analizoarelor cu 4 gaze).”
14. La alineatul al treilea al punctului 3 al
articolului 10 se înlocuieste termenul sinstrumente” cu “dispozitive”.
15. Punctul 3 al articolului 10 se completează cu
un nou alineat care va avea următorul cuprins:
“Programul opacimetrului trebuie să permită
tipărirea rezultatelor măsurătorii. Pe buletinul de probă trebuie să fie
tipărite cel putin următoarele date:
- data, ora si minutul efectuării probei (numai pentru
prima probă);
- temperatura uleiului de motor la momentul efectuării
robei;
- timpul de bază;
- turatia de mers în gol încet;
- turatia de mers în gol maximă (de regulator);
- indicele de opacitate măsurat.
Opacimetrul trebuie să asigure validarea probelor
pentru:
- un timp de bază mai mic decât valoarea specificată;
- o dispersie a indicelui de opacitate măsurat, mai
mică de 0,5 m-1.
Pentru probele validate (minimum 3) opacimetrul
trebuie să permită calculul si tipărirea valorii indicelui de opacitate mediu.”
16. Punctul 7 al articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“7. cântar pentru măsurarea maselor (independent sau
integrat în cadrul standului de frânare) cu o precizie de minimum ± 2% din
valoarea măsurată. Cântarul trebuie să fie conectat la acelasi calculator ca si
standul de frânare cu role;”
17. Punctul 8 al articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“8. dispozitiv pentru verificarea suspensiei pentru
clasa a II-a de inspectie tehnică;”
18. Punctul 10 al articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“10. dispozitiv de simulare a fortei de împingere la
protapul remorcii sau dispozitiv de ancorare dotat cu întinzător pentru
statiile ce efectuează inspectia tehnică la remorcile cu sistem de frânare cu
actionare prin inertie;”
19. Punctul 11 al articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“11. dispozitiv de ancorare dotat cu întinzător pentru
statiile ce efectuează inspectia tehnică la tractoare (cu exceptia statiilor
dotate cu decelerometru);”
20. Punctul 12 al articolului 10 va avea următorul
cuprins:
“12. calculator pentru evidenta inspectiilor tehnice
cu următoarea configuratie minimală:
- procesor: 850 MHz;
- memorie internă: Ram 128 Mb, Hdd 10 Gb;
- CD-ROM sau CD-W;
- placa video pentru rezolutie de 800x600 pixeli;
- port paralel si port USB;
- sistem de operare: Windows 98;
- modem adaptat modului de transmisie: 56 Kb.
Calculatorul trebuie folosit numai pentru activităti
legate de inspectia tehnică, nefiind permisă instalarea altor programe decât
cele furnizate de către RAR. Instalarea si întretinerea programelor se fac
numai de către angajatii RAR abilitati pentru această activitate.
Utilizatorii aplicatiei de inspectii tehnice nu au
voie să altereze baza de date (folosirea necorespunzătoare si neavizată a
aplicatiei pentru această activitate sau prin alte mijloace software).
21. Articolul 10 se completează cu două noi
alineate care vor avea următorul cuprins:
“Programele aparatelor de control utilizate
pentru colectarea parametrilor de măsurare, prelucrarea, transmiterea si
tipărirea datelor impuse trebuie să fie certificate de către RAR.
Statia de inspectie tehnică trebuie să dispună de o
linie telefonică dedicată în permanentă activitătii de inspectie tehnică.”
22. Litera a) a articolului 11 va avea următorul
cuprins:
“a) să aibă calificarea de inginer,
subinginer, maistru sau tehnician în domeniul vehiculelor rutiere ori
calificarea de inginer, subinginer sau maistru în domeniul mecanic sau
electromecanic;”
23. Litera c) a articolului 11 va avea următorul
cuprins:
“c) să aibă vechime de minimum 3 ani în
activitatea de întretinere auto sau reparatii auto, cu exceptia inginerilor,
subinginerilor sau maistrilor cu calificare în domeniul vehiculelor rutiere;”
24. Litera e) a articolului 12 va avea următorul
cuprins:
“e) ecuson de inspectie tehnică periodică
(conform modelului prezentat în anexa nr. 7).”
25. La prima liniută a literei i) a articolului 12
se elimină următoarele enunturi: “certificatele de conformitate pentru
aparatură, emise de Registrul Auto Român (conform prevederilor art. 10)” si
“contractul de franciză.”
26. La a doua liniută a literei i) a articolului
12, enuntul lista cu parcul propriu destinat transportului în interes public,
dacă este cazul” se înlocuieste cu “contractul de franciză.”
27. La articolului 13, prima liniută va avea
următorul cuprins:
“- certificatul de înmatriculare sau dovada
înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, eliberată de organele de
politie (completată în mod corespunzător cu datele necesare identificării) sau,
după caz, autorizatia provizorie de circulatie;”
28. Alineatul al doilea al articolului 15 se
abrogă.
29. Primul alineat al articolului 16 va avea
următorul cuprins:
“Art. 16. - Pentru fiecare vehicul rutier prezentat la
inspectia tehnică periodică se completează de către inspectorul tehnic un
raport de inspectie tehnică, corespunzător categoriei vehiculului rutier.
Raportul de inspectie tehnică se înregistrează după finalizarea inspectiei
tehnice a vehiculului respectiv în calculator si în Registrul de evidentă a
inspectiilor tehnice (până la data stabilită de RAR).”
30. Primul alineat al literei a) a articolului 16
va avea următorul cuprins:
“a) dacă vehiculul rutier corespunde
cerintelor tehnice precizate în Planul de operatiuni corespunzător, inspectorul
tehnic consemnează în Raportul de inspectie tehnică «bun tehnic», semnează,
stampilează si aplică matca elementului de securizare; consemnează în anexa la
certificatul de înmatriculare data până la care trebuie efectuată următoarea
inspectie tehnică periodică, semnează, stampilează, notează numărul de
înregistrare al inspectiei tehnice periodice si aplică elementul de securizare
corespunzător. În continuare, inspectorul tehnic aplică pe placa cu numărulde
înmatriculare din fată ecusonul corespunzător inspectiei tehnice periodice (cu
exceptia remorcilor si autovehiculelor cu două sau trei roti, în cazul cărora
acesta se aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din spate). Raportul de inspectie
tehnică completat se arhivează (la el atasându-se, după caz, buletinul de probă
de la operatiunea de verificare a emisiilor poluante si/sau buletinul de probă
de la operatiunea de verificare a eficacitătii sistemului de frânare).”
31. Litera b) a articolului 16 va avea următorul
cuprins:
“b) dacă vehiculul rutier inspectat nu
corespunde cerintelor tehnice precizate, inspectorul tehnic consemnează defectiunile
în Raportul de inspectie tehnică la rubrica «Observatii privind respingerea
vehiculului la inspectia tehnică» (anexa nr. 4 sau 5) si marchează codurile
defectelor constatate în momentul identificării acestor defecte.
Raportul de inspectie tehnică se înmânează persoanei
care a prezentat vehiculul la inspectia tehnică.
Datele de identificare si rezultatele inspectiei
tehnice se înregistrează după finalizarea inspectiei tehnice a vehiculului
respectiv în calculator si în Registrul de evidentă a inspectiilor tehnice
(până la data stabilită de RAR).”
32. La articolul 17 se elimină enuntul “si/sau la inspectia
tehnică pentru poluare”.
33. Alineatul al doilea al articolului 20 va avea următorul
cuprins:
“Hala de inspectie tehnică trebuie să
permită accesul corespunzător al tuturor categoriilor de vehicule pentru care se
solicită autorizarea. Fluxul de efectuare a inspectiei tehnice poate să fie
continuu sau discontinuu. Dacă fluxul este discontinuu, statia de inspectie
tehnică nu va fi autorizată pentru efectuarea inspectiei tehnice pentru
vehicule tractate (remorci si semiremorci).”
34. Alineatul al treilea al articolului 20 va avea următorul
cuprins:
“Dacă statia de inspectie tehnică este
dotată cu elevator, înăltimea minimă interioară a incintei trebuie să fie corespunzătoare
pentru desfăsurarea normală a activitătii.
Statiile de inspectie tehnică dotate numai cu elevator
(fără canal de vizitare) nu se autorizează pentru efectuarea inspectiei tehnice
periodice pentru vehicule tractate (remorci si semiremorci).”
35. Punctul 3 al alineatului al doilea al
articolului 21 va avea următorul cuprins:
“3. copie de pe certificatul de
înmatriculare sau înregistrare de la registrul comertului, cu anexa la acesta, continând
avizele de functionare pentru activitatea de inspectii tehnice periodice
conform codului CAEN pentru locatia în care se desfăsoară activitatea de
inspectii tehnice periodice.”
36. Punctul 7 al alineatului al doilea al
articolului 21 se abrogă.
37. Litera d) a articolului 24 va avea următorul
cuprins:
“d) în cazul persoanelor care conform art.
11 lit. c) trebuie să aibă o vechime de minimum 3 ani în activitatea de
întretinere auto sau reparatii auto, copie de pe cartea de muncă sau registrul
de muncă, care să dovedească îndeplinirea acestei conditii;”
38. La articolul 24 se abrogă literele e) si f).
39. La articolul 25 se abrogă ultimul alineat.
40. La primul alineat al articolului 26 se abrogă
liniutele a patra si a cincea.
41. Alineatul al doilea al articolului 26 se
completează cu o nouă liniută care va avea următorul cuprins:
“- se constată modificări sau interventii neautorizate
la aparatura utilizată sau la programele utilizate.”
42. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. - Cerinta privitoare la dotarea standului de
frânare cu dispozitiv de măsurare a presiunii în instalatia de frânare
pneumatică este obligatorie în cazul statiilor pentru clasa a III-a de
inspectie tehnică, începând cu data de 1 ianuarie 2004.
Cerintele privitoare la asigurarea posibilitătii de
conectare a analizorului de gaze, a opacimetrului si a standului de frânare la
un calculator, precum si dotarea cu calculatorul respectiv sunt obligatorii
începând cu data de 1 ianuarie 2005.
Cerinta privitoare la dotarea opacimetrului cu cameră mobilă
este obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2005.
Cerinta privitoare la dotarea statiei de inspectie
tehnică cu cântar pentru măsurarea maselor este obligatorie pentru statiile
care efectuează inspectia tehnică la semiremorci si pentru statiile pentru
clasa a III-a de inspectie tehnică, iar începând cu data de 1 ianuarie 2005,
pentru statiile pentru clasa a II-a de inspectie tehnică.
Metoda de verificare a suspensiei, caracteristicile
dispozitivului de verificare a suspensiei, precum si data introducerii
obligatorii a acestui dispozitiv se vor stabili în functie de prevederile
legislatiei comunitare referitoare la inspectia tehnică periodică.
Cerinta privitoare la dotarea statiei de inspectie
tehnică cu decelerometru cu compensare si înregistrare a datelor pentru
verificarea eficacitătii sistemului de frânare prin probe functionale în parcurs este obligatorie începând cu data de
1 ianuarie 2004.
Cerinta privitoare la viteza periferică minimă a
rolelor standului de frânare nu se aplică la standurile de frânare care rămân
în dotarea statiilor de inspectie tehnică care au mai fost autorizate înainte de
intrarea în vigoare a prezentelor reglementări.
Cerintele pentru calculator precizate la art. 10 pct.
12 sunt obligatorii începând cu data de 1 ianuarie 2005 (până la această dată
este obligatorie următoarea configuratie minimală pentru calculator: memorie
Hdd 1 Gb, memorie Ram 32 Mb, viteză 100 MHz si să fie echipat cu UPS si modem).
Cerinta pentru existenta unei linii telefonice
dedicate în permanentă activitătii de inspectie tehnică este obligatorie începând
cu data de 1 ianuarie 2005.”
43. Articolul 28 se completează un un nou alineat
care va avea următorul cuprins:
În cazul utilizării anexei la certificatul
de înmatriculare (conform modelului prezentat în anexa nr. 6), inspectorul tehnic
trebuie să completeze, suplimentar fată de elementele mentionate la art. 16,
numărul de înmatriculare si seria certificatului de înmatriculare a vehiculului
sau, după caz, numărul de identificare al vehiculului.”
44. La articolul 29 se elimină enunturile: “si de
inspectie tehnică pentru poluare (ambele)”, respectiv, “sau inspectii tehnice
pentru poluare”.
45. În anexa nr. 1 la reglementări, la coloana 3 a
capului de tabel se elimină enuntul “care impun remedierea imediată”.
46. În anexa nr. 1 la reglementări, la coloana 4 a
capului de tabel se elimină enuntul “care impun remedierea în maximum 30 de
zile”.copyrightdsc.net
47. În anexa nr. 2 la reglementări, la coloana 3 a
capului de tabel se elimină enuntul “care impun remedierea imediată”.
48. În anexa nr. 2 la reglementări, la coloana 4 a
capului de tabel se elimină enuntul “care impun remedierea în maximum 30 de
zile”.
49. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 01, alineatul al treilea de la coloana 4 va avea următorul cuprins:
“Conducte corodate excesiv sau fixate
necorespunzător.”
50. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 02, alineatul al doilea de la coloana 3 “Catalizator neomologat” se
abrogă.
51. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 04, alineatul al patrulea de la coloana 3 va avea următorul cuprins:
“Conducte neprotejate”
52. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 04, alineatul al cincilea de la coloana 3 va avea următorul cuprins:
“Furtunuri nemarcate sau uzate”
53. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 04, textul de la coloana 4 “Instalatie cu revizie neefectuată sau expirată”
se abrogă.
54. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 24, coloana 1 se completează cu un nou alineat care va avea următorul
cuprins:
“ETANSEITATE: accesorii hidraulice
suplimentare”
55. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 24, coloana 4 se completează un nou alineat care va avea următorul
cuprins:
“Neetanseităti accesorii hidraulice
suplimentare”
56. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 30, al doilea alineat de la coloana 4 va avea următorul cuprins:
“Functionare necorespunzătoare (în cazul
limitatorului de viteză se va verifica, dacă este posibil, viteza maximă reglată
conform legislatiei în vigoare, precum si dacă limitatorul de viteză împiedică
vehiculul respectiv să depăsească această viteză)”
57. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 37, coloana 1 se completează cu o nouă liniută care va avea următorul
cuprins:
“- sistem de refrigerare”
58. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 37, la coloana 4 al doilea alineat va avea următorul cuprins: “Scurgeri
lichid instalatie climatizare, sistem de refrigerare”
59. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 38, alineatul de la coloana 2: “La motoarele cu alimentare duală
benzină/GPL controlul va fi efectuat pentru ambele alimentări” va avea
următorul cuprins:
“La autovehiculele cu alimentare duală
benzină/GPL controlul va fi efectuat pentru ambele moduri de functionare.”
60. În anexa nr. 2 la reglementări, la numărul
curent 38, alineatul de la coloana 4: “Nerespectarea conditiilor de măsurare
impuse” va avea următorul cuprins:
“Nu se poate asigura respectarea conditiilor
de măsurare impuse.”
61. În anexa nr. 2 la reglementări, la numerele
curente 40, 41 si 43, la coloana 2 se elimină textul: “sau elevator”.
62. În anexa nr. 4 la reglementări la rubrica “OBSERVATII
PRIVIND RESPINGEREA VEHICULULUI LA INSPECTIA TEHNICĂ” se elimină enuntul
“Remediere: Imediată/În max. 30 zile”.
63. În anexa nr. 4 la reglementări, în tabelul
“LISTA OPERATIUNILOR PENTRU INSPECTIA TEHNICĂ”, se elimină expresiile:
“Imediat” si “În max. 30 zile” din capul de tabel.
64. În anexa nr. 4 la reglementări, la rubrica
“ATENTIE” se înlocuieste enuntul “Pentru defectiuni din grupa cod 100,
vehiculul nu are drept de circulatie” cu “Pentru vehiculele cu defectiuni se
aplică prevederile legislatiei privind circulatia pe drumurile publice”.
65. În anexa nr. 5 la reglementări, fată, la
rubrica OBSERVATII PRIVIND RESPINGEREA VEHICULULUI LA INSPECTIA TEHNICĂ” se
elimină enuntul “Remediere: Imediată/În max. 30 zile”.
66. În anexa nr. 5 la reglementări, fată, la
rubrica “ATENTIE” se înlocuieste enuntul “Pentru defectiuni din grupa cod 100,
vehiculul nu are drept de circulatie” cu “Pentru vehiculele cu defectiuni se
aplică prevederile legislatiei privind circulatia pe drumurile publice”.
67. În anexa nr. 5 la reglementări, spate, la
tabelul “LISTA OPERATIUNILOR PENTRU INSPECTIA TEHNICĂ”, se elimină expresiile:
“Imediat” si “În max. 30 zile” din capul de tabel.
68. În anexa nr. 9 la reglementări, punctul 2 va
avea următorul cuprins:”2. copie de pe certificatul de înmatriculare sau
înregistrare de la registrul comertului, cu anexa la acesta continând avizele
de functionare pentru activitatea de inspectii tehnice periodice conform
codului CAEN pentru locatia în care se desfăsoară activitatea de inspectii tehnice
periodice;”
69. În anexa nr. 9 la reglementări, punctul 6 se
abrogă.
70. Titlul anexei nr. 16 la reglementări va avea următorul
cuprins:
“CONTROLUL TEHNIC ÎN TRAFIC”
71. În tot cuprinsul anexei nr. 16 la reglementări,
enuntul “verificare tehnică în trafic” se înlocuieste cu
“control tehnic în trafic”.
72. În anexa nr. 16 la reglementări, la liniuta
“verificări referitoare la efectuarea ultimei inspectii tehnice”, ultima liniută
se abrogă.
73. În anexa nr. 16 la reglementări, liniuta
“dotare” se completează cu două noi puncte:
“- aparat de control (tahograf);
- limitator de viteză”.
74. În anexa nr. 16 la reglementări, la “Raportul
de verificare tehnică în trafic”, rubrica “Aplicare ecuson poluare” se abrogă.
75. În anexa nr. 16 la reglementări, la “Raportul
de verificare tehnică în trafic”, la numărul curent 20, coloana a doua se
completează cu enuntul “aparat de control (tahograf); limitator de viteză”.
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru
modificarea si completarea Normelor metodologice de autorizare si efectuare a
transporturilor rutiere si a activitătilor conexe acestora, aprobate prin
Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
1.842/2001
În temeiul prevederilor art. 12 lit. b) si i) din
Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, ale art. 4 alin. (3) lit. m), o) si p)
din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările
ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite prezentul ordin.
Art. I. - Normele metodologice de
autorizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitătilor conexe
acestora, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei nr. 1.842/2001, cu modificările si completările ulterioare,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 28 ianuarie
2002, se modifică după cum urmează:
1. Literele a), b) si c) ale alineatului (2) al
articolului 22 bvor avea următorul cuprins:
“a) până la data de 31 decembrie 2003 pentru
autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane în trafic interjudetean,
autovehiculele destinate transportului rutier de mărfuri periculoase cu mase
totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone, precum si autovehiculele
destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime autorizate mai
mari sau egale cu 16 tone;
b) până la data de 31 decembrie 2004 pentru autovehiculele
utilizate la transportul rutier de persoane în trafic judetean si
autovehiculele destinate transportului rutier de marfă cu mase totale maxime
autorizate mai mari sau egale cu 7,5 tone;
c) până la data de 31 decembrie 2005 pentru toate autovehiculele
destinate transportului rutier de persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune,
inclusiv cel al conducătorului auto, si autovehiculele destinate transportului rutier
de marfă cu mase totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone.”
2. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) Categoriile de autovehicule M2, M3, N2
si N3 se definesc în conformitate cu prevederile Reglementărilor privind
conditiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în
vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2.
(2) Autovehiculele înmatriculate începând cu data de 1
ianuarie 1988 si care fac parte din categoria M3, având mase totale maxime
autorizate mai mari de 10 tone, sau din categoria N3 vor fi dotate cu
limitatoare de viteză omologate conform reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a) la data intrării în vigoare a prezentului ordin,
autovehiculele utilizate în trafic international;
b) până la data de 1 ianuarie 2004, autovehiculele din
categoria M3 având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate
în trafic interjudetean, si autovehiculele din categoria N3 având mase totale
maxime autorizate mai mari de 15 tone;
c) până la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele din
categoria M3 având mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate
în trafic judetean, si toate autovehiculele din categoria N3.
(3) Autovehiculele ale căror emisii poluante se încadrează
în limitele prevăzute în Directiva Consiliului nr. 88/77/CEE si care fac parte
din categoriile N2, M2 sau M3, având mase totale maxime autorizate cuprinse
între 5 si 10 tone, vor fi dotate cu limitatoare de viteză omologate conform
reglementărilor în vigoare, după cum urmează:
a) de la 1 ianuarie 2005, autovehiculele înmatriculate
începând cu această dată;
b) până la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele înmatriculate
între 1 octombrie 2001 si 1 ianuarie 2005, care sunt utilizate în trafic
international;
c) până la data de 1 ianuarie 2007, autovehiculele înmatriculate
între 1 octombrie 2001 si 1 ianuarie 2005, care fac parte din categoria N2
având mase totale maxime autorizate cuprinse între 7,5 si 12 tone, utilizate în
trafic intern;
d) până la data de 1 ianuarie 2008, autovehiculele înmatriculate
între 1 octombrie 2001 si 1 ianuarie 2005, utilizate în trafic intern si care
fac parte din categoria M2, precum si cele din categoria N2 având mase totale maxime
autorizate cuprinse între 3,5 si 7,5 tone.
(4) Autovehiculele care apartin categoriei M3 având masa
maximă mai mare de 10 tone si care sunt înmatriculate anterior datei de 1
ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză la care
viteza maximă este reglată la 100 km/h.
(5) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) si (3):
a) autovehiculele destinate fortelor armate,
protectiei civile, serviciilor de luptă împotriva incendiilor si altor servicii
de urgentă, precum si fortelor de apărare a ordinii publice;
b) autovehiculele din categoriile M2 si M3 care din punct
de vedere constructiv nu pot depăsi viteza de 100 km/h, precum si autovehiculele din categoriile N2 si N3 care din
punct de vedere constructiv nu pot depăsi viteza de 90 km/h;
c) autovehiculele utilizate pe drumurile publice
pentru încercări în scopuri stiintifice;
d) autovehiculele care efectuează transport rutier
public numai în localităti.
(6) Eliberarea licentei de executie pentru vehicul
este conditionată de existenta si de functionarea limitatorului de viteză,
reglat astfel încât viteza autovehiculelor din categoriile M2 si M3 să nu poată
depăsi 100 km/h, iar viteza autovehiculelor din categoriile N2 si N3 să nu
poată depăsi 90 km/h.”
Art. II. - Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R. si Regia Autonomă “Registrul Auto Român” vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
Bucuresti,
13 august 2003.
Nr. 84.