MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 619
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, august
2003
SUMAR
DECRETE
527. - Decret privind eliberarea si promovarea în
functia de procuror general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de
Justitie
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
66. - Ordonantă pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului
68. - Ordonantă privind serviciile sociale
70. - Ordonantă privind modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 108/2000 pentru aprobarea exceptării de la plata impozitului pe
profit aferent veniturilor proprii ale Companiei Nationale “Aeroportul
International Bucuresti-Otopeni” - S.A., destinate acoperirii cheltuielilor de
investitii si a avansului pentru modernizarea Aeroportului International
Bucuresti-Otopeni si a celor pentru rambursarea creditelor externe contractate,
potrivit legii, cu această destinatie
75. - Ordonantă privind organizarea si functionarea serviciilor publice de editare a monitoarelor oficiale ale unitătilor administrativ-teritoriale
76. - Ordonantă pentru modificarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor
reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei
77. - Ordonantă pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor
formelor de discriminare
78. - Ordonantă pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 100/2001 privind acumularea cantitătii de 3 milioane tone de cărbune energetic de către Administratia Natională a Rezervelor de Stat în anul 2001
80. - Ordonantă privind concediul de odihnă si alte
concedii ale presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene, precum si
ale primarilor si viceprimarilor
1.008. - Hotărâre privind transmiterea unei părti
dintr-un imobil, proprietate publică a statului, din administrarea Agentiei
Nationale pentru Sport în administrarea Regiei Autonome “Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
156. - Ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului pentru instituirea unor măsuri speciale privind
navigatia pe sectorul românesc al Dunării
Lista agentilor economici comercianti angro de
uleiuri minerale, publicată conform prevederilor art. 11 alin. (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor măsuri
speciale privind productia, importul si comercializarea uleiurilor minerale
Lista depozitelor speciale, publicată conform
prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
30/2003 pentru instituirea unor măsuri speciale privind productia, importul si
comercializarea uleiurilor minerale (completare)
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
eliberarea si promovarea în functia de procuror general al Parchetului de pe
lângă Curtea Supremă de Justitie
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. c) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
precum si ale art. 40 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, republicată, cu modificările si completările ulterioare, având
în vedere propunerea ministrului justitiei,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Pe data prezentului decret, domnul procuror Joita Tănase
se eliberează, la cerere, din functia de procuror general al Parchetului de pe
lângă Curtea Supremă de Justitie.
Pe aceeasi dată, domnul Ilie Botos, procuror general adjunct la
Parchetul National Anticoruptie, se promovează în functia de procuror general
al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 29 august
2003.
Nr. 527.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 125/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 1 pct. V.2 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 329 din 31 august 1998, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 594/2002, cu modificările ulterioare,
se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatele (3) si (4) ale articolului 1 vor avea următorul
cuprins:
“(3) Agentia Natională a Medicamentului poate înfiinta, cu acordul
Ministerului Sănătătii, unităti teritoriale de inspectie si, după caz, de
control de laborator, fără personalitate juridică.
(4) Agentia Natională a Medicamentului realizează controlul complex al
calitătii, sigurantei si eficacitătii medicamentelor de uz uman folosite pentru
prevenirea sau tratamentul bolilor la om, în vederea stabilirii unui diagnostic
medical sau pentru refacerea, corectarea ori modificarea functiilor
fiziologice, contribuind la promovarea sănătătii si sigurantei populatiei.”
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Productia, importul, distributia si utilizarea medicamentelor
de uz uman sunt admise în România numai după autorizarea de punere pe piată de
către Agentia Natională a Medicamentului; autorizarea se certifică prin
eliberarea autorizatiei de punere pe piată.”
3. Partea introductivă si literele b), c), d), h), j), k), n) si p)
ale articolului 4 vor avea următorul cuprins:
“Art. 4. - În realizarea obiectivelor sale, Agentia Natională a
Medicamentului are următoarele atributii:
.…………………………………
b) eliberează autorizatia de punere pe piată pentru medicamentele de uz
uman, informând despre aceasta Ministerul Sănătătii cu 15 zile înainte de
eliberarea acestui document; prezintă trimestrial Ministerului Sănătătii lista
cererilor de autorizare;
c) supraveghează si controlează calitatea medicamentului de uz uman în
procesul de fabricatie si în toate situatiile în care există alerte privind
calitatea si efectul acestora si răspunde la solicitările Ministerului
Sănătătii privind realizarea de inspectii si activităti în domeniul său de
competentă;
d) autorizează si controlează studiile clinice care se efectuează, după
caz, pentru medicamentele de uz uman, în conformitate cu Regulile de bună
practică în studiul clinic;
.…………………………………
h) elaborează si editează anual Nomenclatorul medicamentelor de uz uman,
în care se va preciza, în dreptul fiecărui medicament, categoria din care face
parte medicamentul respectiv, în functie de modul de eliberare cu sau fără
prescriptie medicală, Lista medicamentelor esentiale si Lista medicamentelor
orfane;
.…………………………………
j) asigură functionarea unui serviciu de informare privind medicamentele
de uz uman; elaborează si editează Buletinul informativ al Agentiei Nationale a
Medicamentului, publicatii de specialitate si informare specifice, distribuite
gratuit sau contra cost, potrivit hotărârilor consiliului de administratie;
k) furnizează, în conditiile legii, la solicitarea institutiilor si
unitătilor din domeniul medical si farmaceutic, materiale de informare referitoare
la medicamentele de uz uman, stabilind contravaloarea serviciului prestat;
.…………………………………
n) hotărăste, după caz, suspendarea, retragerea sau modificarea
autorizatiilor de punere pe piată pentru medicamentele de uz uman, comunicând
Ministerului Sănătătii, în termen de 48 de ore, decizia luată, însotită de
documentele care au stat la baza acesteia;
.…………………………………
p) eliberează autorizatia de functionare pentru unitătile de productie,
în urma inspectiei efectuate;”
4. La articolul 4, după litera s) se introduce o nouă literă, litera
s), cu următorul cuprins:
“s) eliberează certificatul de bună practică de fabricatie ca urmare a
evaluării făcute de inspectorii Agentiei Nationale a Medicamentului.”
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Agentia Natională a Medicamentului este structurată pe
departamente în cadrul cărora se înfiintează servicii, birouri si compartimente
si este condusă de un presedinte ajutat de un vicepresedinte, consiliul de
administratie si consiliul stiintific.
(2) Structura organizatorică a Agentiei Nationale a Medicamentului se
propune de consiliul de administratie si se aprobă prin ordin al ministrului
sănătătii.
(3) Structura organizatorică a unitătilor teritoriale de inspectie
si/sau control se aprobă prin decizie a presedintelui Agentiei Nationale a
Medicamentului.
(4) Unitătile teritoriale de inspectie si/sau control sunt conduse de
sefi de unitate de profesiune farmacisti, numiti prin decizie a presedintelui
Agentiei Nationale a Medicamentului”.
6. Alineatul (1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Consiliul de administratie al Agentiei Nationale a
Medicamentului este constituit din vicepresedinte, sefii de departamente,
directorul Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie si aparatură
medicală din cadrul Ministerului Sănătătii, directorul Directiei generale buget
si achizitii din cadrul Ministerului Sănătătii, directorul Directiei relatii cu
Parlamentul, legislatie si contencios din cadrul Ministerului Sănătătii si
directorul general al Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, care sunt
membri de drept ai consiliului de administratie.”
7. Alineatele (1) si (9) ale articolului 10 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 10. - (1) Consiliul stiintific al Agentiei Nationale a
Medicamentului este constituit din: 4 membri ai Agentiei Nationale a
Medicamentului; un reprezentant al Academiei de Stiinte Medicale; un
reprezentant al Agentiei Nationale Sanitar Veterinare; 4 reprezentanti ai
facultătilor de medicină; 4 reprezentanti ai facultătilor de farmacie; 4 medici
clinicieni cu experientă si de diferite specialităti, un medic imunolog; un
medic epidemiolog si un medic stomatolog, propusi de către comisiile de
specialitate ale Ministerului Sănătătii; un farmacist de spital propus de
Ministerul Sănătătii; un reprezentant al Ministerului Sănătătii; un
reprezentant al Ministerului Economiei si Comertului; un reprezentant al
Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului; un reprezentant al
Colegiului Farmacistilor din România; un reprezentant al Colegiului Medicilor
din România; un reprezentant al Asociatiei Producătorilor de Medicamente din
România si un reprezentant al Asociatiei Române a Producătorilor Internationali
de Medicamente.
.………………………………….
(9) Hotărârile consiliului stiintific cu caracter normativ se supun
aprobării ministrului sănătătii si se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I; celelalte hotărâri ale consiliului stiintific se transmit spre
aprobare ministrului sănătătii si se pun în aplicare în termen de 15 zile lucrătoare
de la transmitere, dacă nu se comunică dezacordul ministrului sănătătii, si se
publică în Buletinul informativ al Agentiei Nationale a Medicamentului.”
8. Alineatul (2) al articolului 12 va avea următorul cuprins:
“(2) Membrii consiliului de administratie si consiliului stiintific
trebuie să declare interesele personale fată de societătile comerciale
producătoare sau distribuitoare de medicamente, la numirea lor si ori de câte
ori este nevoie ori survin modificări în relatia cu acestea.”
9. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Presedintele si vicepresedintele Agentiei Nationale a
Medicamentului sunt numiti prin ordin al ministrului sănătătii pentru un mandat
de 5 ani.
(2) Presedintele reprezintă Agentia Natională a Medicamentului în raporturile
sale cu persoane fizice, cu Ministerul Sănătătii sau cu alte persoane juridice
din tară si din străinătate; în lipsa acestuia, atributiile sunt preluate de
vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului.
(3) Presedintele si vicepresedintele duc la îndeplinire hotărârile
consiliului de administratie si consiliului stiintific si răspund de întreaga
activitate a Agentiei Nationale a Medicamentului.
(4) În exercitarea atributiilor sale presedintele Agentiei Nationale a
Medicamentului emite decizii si instructiuni.
(5) Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului răspunde de
managementul calitătii si de implementarea în activitatea Agentiei Nationale a
Medicamentului a legislatiei europene în domeniul medicamentului.
(6) Vicepresedintele poate fi delegat de către presedinte să exercite
atributiile acestuia.”
10. Alineatul (2) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“(2) Constituie venituri proprii veniturile realizate din activitătile
prevăzute la art. 4 lit. b), d), g), j), k), o), p), s) si s).”
11. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Angajarea si promovarea personalului Agentiei Nationale
a Medicamentului se fac potrivit legii.
(2) Salariul personalului angajat se negociază direct de presedintele
Agentiei Nationale a Medicamentului cu fiecare angajat, în functie de
criteriile profesionale stabilite de consiliul de administratie si în limita
bugetului aprobat.
(3)
Salarizarea presedintelui si vicepresedintelui Agentiei Nationale a
Medicamentului se stabileste prin negociere cu ministrul sănătătii.”
Art. II. - În cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 125/1998, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 594/2002, cu modificările si
completările ulterioare, sintagma “produs medicamentos” se înlocuieste cu
sintagma “medicament”.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 66.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
serviciile sociale
În temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 pct.
IV.3 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Serviciile sociale, în sensul prezentei ordonante,
reprezintă ansamblul complex de măsuri si actiuni realizate pentru a răspunde
nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea depăsirii unor
situatii de dificultate, pentru prezervarea autonomiei si protectiei persoanei,
pentru prevenirea marginalizării si excluziunii sociale si promovarea
incluziunii sociale.
(2) Serviciile sociale sunt asigurate de către autoritătile administratiei
publice locale, precum si de persoane fizice sau persoane juridice publice ori
private, în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă.
Art. 2. - (1) În realizarea serviciilor sociale, principalele atributii
si responsabilităti ale Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
precum si ale celorlalte autorităti ale administratiei publice centrale cu
competente în domeniu sunt următoarele:
a) întocmesc si adoptă metodologia de acreditare a furnizorilor de
servicii sociale;
b) asigură cuprinderea profesiilor specifice din domeniul asistentei
sociale în Nomenclatorul privind Clasificarea ocupatiilor din România,
asigurând în acelasi timp si completarea ulterioară a noilor profesii apărute
în sistemul de asistentă socială;
c) stabilesc procedurile de evaluare, monitorizare si control al
serviciilor sociale;
d) asigură prin programe finantarea serviciilor sociale de la bugetul de
stat;
e) elaborează si aprobă criteriile obligatorii de organizare si
functionare a institutiilor specializate de asistentă socială;
f) elaborează si aprobă modelele contractelor de acordare a serviciilor
sociale;
g) elaborează si aprobă standardele obligatorii de calitate la care se
acordă serviciile sociale;
h) exercită controlul acordării serviciilor sociale.
(2) În realizarea serviciilor sociale, principalele atributii si
responsabilităti ale autoritătilor administratiei publice locale sunt
următoarele:
a) organizează, finantează si sustin tehnic serviciile sociale acordate
la nivelul unitătii administrativ-teritoriale;
b) asigură transferul de competente si resursele financiare necesare
functionării serviciilor sociale organizate la nivelul unitătii
administrativ-teritoriale;
c) promovează parteneriate cu alti furnizori de servicii sociale;
d) controlează din punct de vedere tehnic si financiar serviciile
sociale acordate la nivelul unitătii administrativ-teritoriale;
e) orice alte atributii prevăzute de reglementările legale în vigoare.
Art. 3. - Principiile care stau la baza acordării serviciilor sociale
sunt:
a) respectarea individualitătii fiecărei persoane;
b) respectarea libertătii de a alege serviciul social în functie de
nevoia socială;
c) asigurarea accesului la servicii sociale în conditii de tratament
egal prin excluderea privilegiilor si eliminarea oricărei forme de
discriminare;
d) asigurarea de servicii de calitate, accesibile, flexibile, adaptate
nevoilor sociale;
e) asigurarea drepturilor si a sigurantei beneficiarilor, protejând în
acelasi timp si interesele acestora, dar si pe cele colective ale comunitătii;
f) asigurarea accesului la informatiile privind drepturile fundamentale,
măsurile legale de protectie, precum si posibilitatea de contestare a deciziei
de acordare a unor servicii sociale;
g) respectarea vietii intime a persoanei;
h) respectarea confidentialitătii;
i) dezvoltarea parteneriatului dintre părtile implicate în procesul de
acordare a serviciilor sociale si beneficiarii acestora.
Art. 4. - Serviciile sociale se organizează la nivel comunitar, în
functie de nevoile identificate, de numărul potentialilor beneficiari, de
complexitatea situatiilor de dificultate si de gradul de risc social.
Art. 5. - Serviciile sociale pot fi servicii de asistentă socială si
servicii de îngrijire social-medicală.
Art. 6. - Serviciile de asistentă socială sunt servicii cu caracter
primar si servicii specializate.
Art. 7. - (1) Serviciile cu caracter primar au drept scop prevenirea sau
limitarea unor situatii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la
marginalizare sau excluziune socială.
(2) Serviciile definite la alin. (1) pot fi următoarele:
a) identificarea nevoilor individuale si de grup, precum si a
principalelor categorii de beneficiari de servicii sociale;
b) informarea asupra situatiilor de risc, precum si asupra drepturilor
sociale ale persoanei;
c) măsuri educative si de supraveghere destinate prevenirii
comportamentelor deviante;
d) consiliere pentru persoane vârstnice, persoane cu handicap, persoane
cu patologie cronică, persoane dependente de consumul de alcool, droguri sau
alte substante toxice, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, pentru
familiile acestora, precum si pentru alte persoane din grupul social cu care
s-au aflat în contact permanent sau incidental;
e) consiliere pentru persoanele si familiile care adoptă copii sau care
au minori în plasament ori încredintare;
f) consiliere pentru tineri care părăsesc institutiile pentru protectia
copilului;
g) consiliere si sustinere pentru persoanele neglijate, abuzate, victime
ale violentei în familie ori ale traficului de persoane;
h) sprijin material si financiar acordat persoanelor si familiilor cu
venituri insuficiente pentru acoperirea nevoilor minime, prevăzute de ansamblul
dispozitiilor legale în vigoare;
i) măsuri de urgentă pentru următoarele persoane: fără adăpost, victime
ale traficului de persoane, ale violentei în familie, precum si pentru orice
persoană aflată în dificultate;
j) orice alte măsuri de protectie socială.
Art. 8. - (1) Serviciile specializate au drept scop mentinerea,
refacerea sau dezvoltarea capacitătilor individuale pentru depăsirea unei
situatii de nevoie socială.
(2) Serviciile definite la alin. (1), precum si institutiile care le
acordă au drept obiectiv:
a) găzduirea, îngrijirea, recuperarea, reabilitarea si reinsertia
socială a persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, bolnavilor cronici,
persoanelor dependente de alcool sau de droguri, persoanelor victime ale
violentei în familie sau ale traficului de persoane;
b) suport si asistentă pentru copiii si familiile în dificultate;
c) găzduirea si educatia specială pentru copiii sau tinerii cu handicap
sau care prezintă dificultăti de adaptare;
d) găzduirea tinerilor care părăsesc sistemul de protectie a copilului
pe o perioadă determinată, în conformitate cu legislatia în vigoare;
e) insertia socială si profesională a tinerilor care părăsesc sistemul
de protectie a copilului;
f) găzduirea pe perioadă determinată a persoanelor fără adăpost;
g) asistentă si suport pentru asigurarea unei vieti autonome si active
persoanelor de vârsta a treia, precum si servicii de îngrijire acordate
vârstnicilor aflati într-o situatie de dependentă;
h) acordarea de măsuri de suport pentru integrarea în muncă, altele
decât cele prevăzute de Codul muncii, inclusiv atelierele protejate;
i) acordarea de măsuri de readaptare, de preorientare si de reeducare
profesională stabilite prin legislatia în vigoare;
j) primirea si îngrijirea în situatii de urgentă, cu sau fără găzduire,
acordarea de sprijin sau acompaniament social, adaptarea la o viată activă sau
insertia socială si profesională a persoanelor sau familiilor în dificultate
ori în situatii de risc;
k) actiuni de identificare, ajutor, sustinere, formare sau informare,
consiliere, expertiză ori coordonare în vederea prevenirii oricărei forme de
dependentă;
l) activităti, măsuri si servicii sociale tip pilot;
m) orice alte măsuri de interventie socială.
Art. 9. - (1) Serviciile de îngrijire social-medicală reprezintă
un complex de activităti care se acordă în cadrul unui sistem social si medical
integrat si au drept scop principal mentinerea autonomiei persoanei, precum si
prevenirea agravării situatiei de dependentă.
(2) Serviciile de îngrijire social-medicală sunt acordate persoanelor
care, datorită unor afectiuni fizice, psihice, mentale sau senzoriale, se
găsesc în imposibilitatea de a realiza activitătile curente de viată sau care
se află în faza terminală a unei boli incurabile.
(3) Principalele categorii de persoane cărora li se adresează serviciile
de îngrijire social-medicală sunt persoanele vârstnice, persoanele cu handicap,
bolnavii cronici, persoanele care suferă de boli incurabile si care necesită o
gamă largă de servicii sociale, cum ar fi servicii de îngrijire, asistentă,
tratament, recuperare functională, reabilitare si insertie socială.
Art. 10. - Serviciile de îngrijire social-medicală pot fi clasificate în
următoarele categorii:
a) servicii de bază: ajutor pentru igienă corporală, îmbrăcare si
dezbrăcare, igiena eliminărilor, hrănire si hidratare, transfer si mobilizare,
deplasare în interior, comunicare;
b) servicii de suport: ajutor pentru prepararea hranei sau livrarea
acesteia, efectuarea de cumpărături, activităti de menaj, însotirea în
mijloacele de transport, facilitarea deplasării în exterior, companie,
activităti de administrare si gestionare, activităti de petrecere a timpului
liber;
c) servicii de îngrijiri medicale;
d) servicii de recuperare si reabilitare, conexe domeniului medical si
social: kinetoterapie, fizioterapie, terapie ocupatională, psihoterapie,
psihopedagogie, logopedie, podologie si altele asemenea;
e) servicii de reabilitare si adaptare a ambientului: mici amenajări,
reparatii si altele asemenea.
CAPITOLUL II
Furnizorii de servicii sociale
Art. 11. - (1) Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau
juridice, publice ori private, după cum urmează:
a) serviciul public de asistentă socială la nivel judetean si local;
b) alte servicii publice specializate la nivel judetean sau local;
c) unităti de asistentă medico-socială;
d) institutii publice care dezvoltă compartimente de asistentă socială
specializate;
e) asociatii si fundatii, cultele religioase si orice alte forme
organizate ale societătii civile;
f) persoane fizice autorizate în conditiile legii;
g) filiale si sucursale ale asociatiilor si fundatiilor internationale
recunoscute în conformitate cu legislatia în vigoare;
h) organizatii internationale de profil.
(2) Furnizorii de servicii sociale pot organiza si acorda servicii
sociale numai dacă sunt acreditati în conditiile legii.
(3) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii sociale se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, în termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante.
Art. 12. - (1) Serviciul public de asistentă socială al comunitătii
locale este principalul furnizor de servicii sociale, având responsabilitatea
dezvoltării si diversificării prioritare a serviciilor de asistentă si
îngrijire comunitară, servicii care permit mentinerea persoanei în mediul
propriu de viată, în familie si în comunitate.
(2) În conditiile în care serviciul public de asistentă socială din
subordinea autoritătilor administratiei publice locale nu are capacitatea de a
oferi integral pachetul de servicii necesare, acesta poate încheia conventii de
parteneriat si contracte de acordare a serviciilor sociale cu furnizorii de
servicii sociale prevăzuti la art. 11 alin. (1).
(3) Contractul prevăzut la alin. (2) va cuprinde în mod obligatoriu
serviciile oferite, natura si costurile acestora, drepturile si obligatiile
părtilor, perioada si conditiile de acordare, cu respectarea standardelor de
calitate stabilite pentru fiecare tip de serviciu, precum si sanctiunile
aplicate în conditiile unor servicii sociale de calitate necorespunzătoare.
(4) Alegerea furnizorilor de servicii se face în conditii de concurentă
prevăzute de legislatia în vigoare.
(5) Modelul contractului prevăzut la alin. (3) va fi aprobat prin ordin
al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei.
(6) În
conditiile în care serviciul public de asistentă socială local nu poate sustine
acordarea unor servicii sociale în situatii de urgentă, acestea vor fi preluate
în responsabilitatea serviciului public de asistentă socială judetean.
Art. 13. - (1) Furnizorii de servicii sociale acreditati pot acorda
servicii sociale prin contracte directe încheiate cu beneficiarii, în
conditiile legii.
(2) Contractul prevăzut la alin. (1) va cuprinde, în principal,
serviciile sociale oferite, costurile acestora, drepturile si obligatiile
părtilor.
(3) Modelul contractului prevăzut la alin. (2) va fi aprobat prin ordin
al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei.
(4) În vederea solutionării solicitărilor, furnizorii acreditati pot
încheia între ei conventii de parteneriat sau contracte pentru acordarea
serviciilor sociale.
Art. 14. - Serviciile sociale se pot organiza si acorda de către
furnizorii prevăzuti la art. 11 alin. (1) la domiciliu, în institutii
specializate de asistentă socială, precum si în alte categorii de institutii
publice sau private prevăzute de lege.
Art. 15. - Institutiile specializate de asistentă socială cuprind toate
institutiile publice sau private care acordă servicii sociale si asigură
supraveghere si îngrijire cu titlu permanent sau temporar, cu ori fără
găzduire.
Art. 16. - (1) Criteriile obligatorii de organizare si functionare a
institutiilor specializate de asistentă socială, cu exceptia celor de tip
pilot, se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) Pentru realizarea serviciilor sociale, institutiile specializate de
asistentă socială au obligatia de a elabora în termen de 30 de zile de la data
înfiintării regulamentul propriu de organizare si functionare, care va include
si drepturile si obligatiile beneficiarilor, în conformitate cu standardele de
calitate pentru servicii sociale.
(3) Standardele de calitate vor fi elaborate de Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei si aprobate prin ordin al ministrului.
(4) Institutiile publice specializate de asistentă socială sunt conduse
de un director numit de autoritătile publice care asigură finantarea, sprijinit
de un consiliu consultativ, compus din reprezentanti ai beneficiarilor si ai
partenerilor sociali.
Art. 17. - (1) Institutiile publice specializate de asistentă socială
pot fi organizate pentru a deservi una sau mai multe unităti
administrativ-teritoriale.
(2) În conditiile în care sunt implicate mai multe unităti
administrativ-teritoriale, institutiile prevăzute la alin. (1) sunt înfiintate
si organizate în baza unor conventii încheiate în conditiile legii, care se
aprobă prin hotărâri ale consiliilor locale sau, după caz, judetene.
CAPITOLUL III
Personalul care acordă servicii sociale
Art. 18. - (1) Serviciile sociale sunt acordate de asistenti sociali,
precum si de specialisti având diverse calificări si competente,
responsabilităti si atributii specifice domeniului de activitate.
(2) În procesul de acordare a serviciilor sociale se pot implica membri
de familie, alte persoane fizice, precum si voluntari si tineri care au optat
pentru serviciul utilitar alternativ, în conditiile legii.
Art. 19. - Profesiile sociale specifice si complementare apartinând
domeniului serviciilor sociale, precum si principalele activităti vor fi
cuprinse în Nomenclatorul privind Clasificarea ocupatiilor din România.
Art. 20. - Serviciile sociale sunt realizate de personal de specialitate
format în institutii de învătământ superior de stat si particulare, care
functionează în conditiile legii, precum si de personal care a dobândit
competente în procesul de formare si de perfectionare continuă, în conditiile
legii.
Art. 21. - (1) Asistentul social are îndatorirea de a identifica
situatiile si cauzele care afectează echilibrul psihic, economic sau moral al
individului, al familiei sau al grupului social si trebuie să întreprindă toate
actiunile necesare pentru remedierea situatiei de dificultate identificate.
(2) Asistentul social îndeplineste, în principal, activităti care
privesc ajutorul material si social acordat persoanelor si familiilor,
participarea la elaborarea proiectelor socioeducative, consilierea, orientarea,
ajutorul pentru realizarea demersurilor necesare obtinerii drepturilor,
activităti de informare si prevenire.
Art. 22. - (1) Serviciile de asistentă socială specializată, precum si
cele de îngrijire social-medicală sunt realizate de echipe pluridisciplinare.
(2) Echipa pluridisciplinară prevăzută la alin. (1) poate cuprinde
asistent social, asistent maternal, îngrijitor, însotitor, asistent personal, ajutor
menajer, educator specializat, psihoterapeut, psihopedagog, psiholog, terapeut
ocupational, kinetoterapeut, logoped, pedagog social, asistent medical si
medic, precum si alte profesii conexe domeniului soicial si medical.
CAPITOLUL IV
Beneficiarii de servicii sociale
Art. 23. - Beneficiarii de servicii sociale sunt persoane, precum
si grupuri sociale, care la un moment dat se pot afla într-o situatie de
dificultate generatoare de marginalizare sau excluziune socială în lipsa
suportului acordat de familie sau comunitate.
Art. 24. - (1) Beneficiază de prevederile prezentei ordonante cetătenii
români care au domiciliul ori resedinta în România, precum si cetătenii români
fără domiciliu.
(2) Cetătenii altor state, precum si apatrizii beneficiază de servicii
sociale, în conformitate cu prevederile tratatelor si acordurilor la care
România este parte, dacă au domiciliul sau resedinta în România.
(3) Beneficiază de prevederile prezentei ordonante si cetătenii străini
sau apatrizii care au permisiunea de sedere în România, cei împotriva cărora
s-a dispus măsura luării în custodie publică, precum si cei aflati în centrele
de cazare din zona de tranzit a României.
Art. 25. - Beneficiarii de servicii sociale pot fi copii, familii,
persoane vârstnice, persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de
droguri, alcool sau alte substante toxice, persoane infectate sau bolnave
HIV/SIDA, fără venituri sau cu venituri mici, persoane fără adăpost, bolnavi
cronici si persoane care suferă de boli incurabile, precum si alte persoane
aflate în situatii de nevoie socială.
Art. 26. - Beneficiarii de servicii sociale trebuie să fie informati si
au dreptul să participe la procesul de luare a deciziilor si de acordare a
serviciilor sociale.
Art. 27. - (1) Informatiile obtinute pe parcursul evaluării, privind
viata privată a persoanelor beneficiare, sunt confidentiale, neputând fi
dezvăluite decât cu acordul acestora.
(2) Informatiile confidentiale pot fi dezvăluite fără acordul
beneficiarilor în următoarele situatii:
a) atunci când dispozitiile legale o prevăd în mod expres;
b) când este
pusă în pericol viata persoanei beneficiare sau a membrilor unui grup social;
c) pentru protectia vietii, integritătii fizice sau a sănătătii
persoanei, în cazul în care aceasta se află în incapacitate fizică ori juridică
de a-si da consimtământul.
CAPITOLUL V
Procedura de acordare a serviciilor sociale
Art. 28. - (1) Serviciile sociale se acordă la solicitarea persoanei, a
familiei acesteia sau a reprezentantului legal, în urma semnalării unei
situatii de nevoie socială de către orice altă persoană, precum si din oficiu.
(2) Solicitarea pentru acordarea de servicii sociale se adresează
serviciului public de asistentă socială din subordinea autoritătilor
administratiei publice locale.
(3) Solicitarea pentru acordarea de servicii sociale poate fi adresată
si direct unui alt furnizor de servicii sociale prevăzut la art. 11 alin. (1).
Art. 29. - Procesul de acordare a serviciilor sociale are următoarele
etape principale:
a) evaluarea initială;
b) elaborarea planului de interventie;
c) evaluarea complexă;
d) elaborarea planului individualizat de asistentă si îngrijire;
e) implementarea măsurilor prevăzute în planul de interventie si în
planul individualizat;
f) monitorizarea;
g) reevaluarea.
Art. 30. - (1) Evaluarea initială este efectuată de asistentul social
sau de personalul de specialitate cu competente în domeniul asistentei sociale
din cadrul serviciului public de asistentă socială din subordinea autoritătilor
administratiei publice locale.
(2) Evaluarea initială are drept scop identificarea nevoilor individuale
sau de grup, precum si elaborarea planului de interventie.
(3) Planul de interventie cuprinde măsurile necesare solutionării
situatiei de risc social, respectiv acordarea de prestatii si servicii sociale,
precum si orice alte măsuri prevăzute de dispozitiile legale în vigoare.
(4) Planul de interventie se elaborează în termen de maximum 10 zile de
la data înregistrării solicitării, iar în cazuri exceptionale termenul poate fi
prelungit cu 2-3 zile.
Art. 31. - (1) Responsabilitatea implementării măsurilor prevăzute în
planul de interventie revine serviciului public de asistentă socială din
subordinea autoritătilor administratiei publice locale.
(2) În implementarea planului de interventie serviciul public de
asistentă socială din subordinea autoritătilor administratiei publice locale
realizează direct măsurile prevăzute sau, după caz, organizează plasarea
beneficiarului la un alt furnizor de servicii sociale în conditiile art. 12
alin. (2).
Art. 32. - (1) În conditiile în care evaluarea initială evidentiază
existenta unor situatii complexe pentru a căror rezolvare se impune
participarea mai multor profesionisti sau institutii specializate în domeniul
medical, educational si altele asemenea, se va recomanda efectuarea evaluării
complexe necesare identificării si stabilirii măsurilor de interventie
personalizate.
(2) Evaluarea complexă este realizată de echipe pluridisciplinare de
specialisti care, în activitatea desfăsurată, utilizează instrumente si tehnici
standardizate specifice domeniului de activitate.
(3) Principalele categorii de persoane care pot beneficia de o evaluare
complexă a nevoilor sociale individuale sunt reprezentate de copiii aflati în
dificultate, persoanele vârstnice si cele cu handicap, bolnavii cronici,
persoanele infectate sau bolnave HIV/SIDA, persoanele dependente de droguri sau
alte substante toxice, persoanele care suferă de maladii incurabile, precum si
alte persoane pentru care se impune aceasta.
(4) Componenta echipelor pluridisciplinare, organizarea si functionarea
acestora sunt reglementate prin lege.
Art. 33. - (1) Procesul de evaluare complexă are drept scop elaborarea
unei strategii de suport continând ansamblul de măsuri si servicii adecvate si
individualizate potrivit nevoilor sociale identificate.
(2) Procesul de evaluare complexă permite identificarea posibilitătilor
de integrare familială a copilului sau de plasament, stabilirea gradului de
dependentă sau handicap al persoanei, a tipului si nivelului de disfunctie
existent, pentru elaborarea unei strategii de suport materializate într-un plan
individualizat de îngrijire, care va contine un ansamblu de măsuri si servicii
adecvate si disponibile.
(3) Procesul de evaluare complexă urmăreste, în principal, următoarele
aspecte:
a) evaluarea capacitătilor fizice, mentale si senzoriale, a nivelului de
disfunctie si a abilitătii de a realiza activitătile de bază ale vietii
zilnice;
b) evaluarea psihologică si psihiatrică;
c) evaluarea familiei privind capacitatea acesteia de a asigura
conditiile necesare cresterii, îngrijirii si educării copilului;
d) evaluarea potentialului de integrare a refugiatilor si persoanelor
care au dobândit o formă de protectie în conditiile legii;
e) evaluarea potentialului de reintegrare a victimelor traficului de
persoane;
f) evaluarea posibilitătilor de integrare familială, de plasament al
copilului sau de adoptie;
g) evaluarea gradului de functionabilitate socială;
h) evaluarea mediului fizic si social în care trăieste persoana;
i) evaluarea perceptiei persoanei asupra sigurantei, securitătii si
vulnerabilitătii proprii;
j) evaluarea motivatiei persoanei de a beneficia de servicii la
domiciliu, în institutii de zi sau rezidentiale;
k) evaluarea consecintelor care privesc persoana în cazul acordării sau
neacordării serviciilor de îngrijire;
l) evaluarea nevoilor sociale si a posibilitătii asigurării de suport
pentru reteaua informală de îngrijire;
m) evaluarea perceptiei proprii privind capacitatea functională,
performantele si resursele;
n) evaluarea capacitătii retelei informale de a acorda servicii sociale;
o) evaluarea serviciilor sociale disponibile, precum si a modului în
care acestea pot răspunde nevoilor persoanei.
Art. 34. - (1) Rezultatele evaluării complexe se comunică, în toate cazurile,
în termen de 5 zile serviciului public de asistentă socială din subordinea
autoritătilor administratiei publice locale care a efectuat evaluarea
initială.
(2) Pe baza rezultatelor evaluării complexe serviciul public de
asistentă socială din subordinea autoritătilor administratiei publice locale
completează sau, după caz, revizuieste, în termen de 5 zile, planul de
interventie.
Art. 35. - (1) Acordarea serviciilor sociale se realizează în baza
planului individualizat de asistentă si îngrijire, elaborat de furnizorul de
servicii sociale cu acordul si participarea beneficiarului.
(2) Planul individualizat de asistentă si îngrijire cuprinde, în
principal, programarea serviciilor sociale, personalul responsabil, precum si
procedurile de acordare.
(3) Răspunderea privind implementarea planului individualizat de
asistentă si îngrijire revine responsabilului de caz desemnat de furnizor.
Art. 36. - (1) În vederea monitorizării eficientei serviciilor sociale
acordate, precum si pentru stabilirea continuării interventiei sau scoaterii
din evidentă a cazului, situatia persoanei beneficiare se reevaluează periodic
de către responsabilul de caz desemnat de furnizor si, după caz, de asistentul
social.
(2) Pe baza rezultatelor reevaluării planul de interventie sau, după
caz, planul individualizat se completează ori se revizuieste de către
furnizorul de servicii sociale.
Art. 37. - În scopul asigurării respectării dreptului la viata de
familie al persoanelor luate în îngrijire, furnizorii de servicii sociale
trebuie să caute solutii pentru evitarea separării membrilor de familie, iar în
situatia în care acest lucru nu se poate realiza, acestia vor identifica o
solutie care să permită reunirea membrilor de familie cât mai des posibil si în
locatii accesibile pentru fiecare.
Art. 38. - (1) În cazul în care serviciile sociale sunt acordate direct
de un furnizor acreditat, acesta are obligatia ca, în termen de cel mult 15
zile de la solicitare, să informeze serviciul public de asistentă socială în a
cărui rază teritorială locuieste beneficiarul asupra nevoilor identificate si
serviciilor propuse a fi acordate.
(2) Furnizorul prevăzut la alin. (1) transmite serviciului public de
asistentă socială din subordinea autoritătilor administratiei publice locale
planul individualizat de asistentă si îngrijire si, trimestrial, un raport cu
privire la rezultatele implementării acestuia.
(3) Pe baza documentelor prevăzute la alin. (2) serviciul public de
asistentă socială din subordinea autoritătilor administratiei publice locale
monitorizează activitatea furnizorului de servicii sociale.
Art. 39. - În situatii de urgentă, serviciile sociale pot fi acordate
imediat, elaborarea planului de interventie sau a planului individualizat de
asistentă si îngrijire realizându-se n termen de maximum 5 zile de la luarea în
evidentă a cazului.
CAPITOLUL VI
Jurisdictia serviciilor sociale
Art. 40. - În conditiile în care beneficiarul serviciului social sau
reprezentantul său legal nu este de acord cu măsurile prevăzute în planul de
interventie ori cu calitatea serviciilor acordate în baza planului
individualizat, se poate adresa Comisiei de mediere socială, care va analiza
motivele nemultumirii beneficiarului si va clarifica divergentele dintre părti,
actionând în concordantă cu prevederile legii.
Art. 41. - (1) Actele administrative emise de autoritătile publice
locale privind furnizarea serviciilor sociale pot fi atacate pe calea
contenciosului administrativ, în baza conditiilor prevăzute de Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
(2) Dacă beneficiarul serviciului social se consideră nedreptătit de
furnizarea serviciilor sociale, se poate adresa instantei judecătoresti
competente pentru solutionarea litigiilor în legătură cu acordarea serviciilor
sociale.
(3) Cererile adresate contenciosului administrativ sau oricărei alte
instante judecătoresti pentru solutionarea litigiilor în legătură cu dreptul
sau cu acordarea serviciilor sociale sunt scutite de taxa de timbru.
CAPITOLUL VII
Art. 42. - Personalul implicat în acordarea serviciilor sociale
răspunde, în conditiile legii, disciplinar, patrimonial, contraventional sau
penal, după caz.
Art. 43. - (1) Încălcarea eticii profesionale se constată si se
sanctionează de către comisiile de disciplină din cadrul asociatiilor
profesionale.
(2) Deciziile comisiilor de disciplină pot fi atacate de persoana în
cauză la judecătorie, în termen de 30 de zile de la data comunicării.
CAPITOLUL VIII
Monitorizare, evaluare si control
Art. 44. - Monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor sociale se
realizează de către Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei prin
directiile pentru dialog, familie si solidaritate socială judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumite în continuare directii teritoriale, si
se exercită atât asupra serviciilor publice de asistentă socială din subordinea
autoritătilor administratiei publice locale, cât si asupra celorlalti furnizori
de servicii sociale prevăzuti la art. 11.
Art. 45. - Activitatea de monitorizare, evaluare si control are ca
principale obiective următoarele:
a) aplicarea prevederilor legale referitoare la serviciile sociale;
b) îmbunătătirea calitătii si cresterea eficientei serviciilor sociale
acordate de furnizori;
c) respectarea standardelor de calitate;
d) îndrumarea si coordonarea metodologică a activitătii serviciului
public de asistentă socială de la nivel local si judetean cu privire la
acordarea serviciilor sociale;
e) asigurarea respectării drepturilor sociale ale beneficiarului.
Art. 46. - Monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor sociale se
realizează prin derularea unor activităti care privesc:
a) calitatea serviciilor;
b) gradul de satisfactie a beneficiarului;
c) respectarea standardelor de performantă si calitate;
d) gradul de adaptare a serviciilor sociale acordate la nevoile
beneficiarului;
e) performanta personalului;
f) resursele necesare;
g) costul serviciilor;
h) respectarea altor reglementări conexe serviciilor sociale.
Art. 47. - (1) Activitatea de evaluare si control la furnizorii de
servicii sociale se efectuează de către directia teritorială, în mod
obligatoriu o dată pe an sau ori de câte ori aceasta este impusă de situatiile
concrete date.
(2) În urma activitătii de evaluare si control prevăzute la alin. (1) se
întocmeste o notă de constatare cu aspectele rezultate, recomandările făcute
pentru remedierea deficientelor constatate si termenele de realizare, care se
transmite atât furnizorului, cât si autoritătilor publice locale în a căror
rază functionează.
(3) În cazul abaterilor repetate constatate la furnizorii de servicii
sociale sau al nerespectării de către acestia a recomandărilor stabilite
anterior, directiile teritoriale, în raport cu gravitatea abaterilor
constatate, pot decide limitarea domeniilor de activitate, suspendarea,
retragerea sau anularea acreditării, în conditiile legii.
(4) Utilizarea sumelor alocate de la bugetul de stat sau, după caz, de
la bugetele locale se supune controlului organelor abilitate de lege.
Art. 48. - Directiile teritoriale transmit semestrial Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei un raport de activitate care va
contine în mod obligatoriu date privind situatia constatată în fapt,
recomandările si propunerile efectuate, precum si sanctiunile aplicate.
Art. 49. - (1) În structura Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei se înfiintează un compartiment de specialitate care va coordona
activitatea de monitorizare, evaluare si control în domeniul serviciilor
sociale.
(2) Atributiile si numărul de personal ale compartimentului prevăzut la
alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale
si familiei.
Art. 50. - Directiile teritoriale acordă, la cerere, prin personalul
propriu, furnizorilor de servicii asistentă tehnică de specialitate, în
conditiile dispozitiilor legale în materie.
CAPITOLUL IX
Finantarea serviciilor sociale
Art. 51. - (1) Serviciile sociale se finantează, în principal, din
fonduri alocate de la bugetul de stat si bugetele locale.
(2) La finantarea serviciilor sociale sunt utilizate si sume din
donatii, sponsorizări sau alte contributii din partea unor persoane fizice ori
juridice din tară si străinătate, precum si din contributia persoanelor
beneficiare de servicii sociale.
(3) Conventia prevăzută la art. 17 alin. (2) stabileste contributia
fiecărei părti la cheltuielile de organizare si functionare a institutiilor
publice specializate de asistentă socială, precum si la realizarea serviciilor
sociale.
Art. 52. - De la bugetul de stat se alocă fonduri pentru:
a) finantarea, cofinantarea sau, după caz, subventionarea programelor de
servicii sociale;
b) finantarea programelor nationale de dezvoltare a serviciilor sociale;
c) finantarea sau cofinantarea înfiintării, organizării si functionării
unor institutii specializate de asistentă socială;
d) finantarea sau cofinantarea altor măsuri si obiective concretizate în
programe elaborate de Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei si
finantate de la bugetul de stat.
Art. 53. - (1) De la bugetele locale se alocă fonduri pentru:
a) finantarea serviciilor sociale organizate de autoritătile
administratiei publice locale;
b) cofinantarea serviciilor sociale realizate de autoritătile
administratiei publice locale în parteneriat cu alti furnizori sau contractate
în conditiile art. 12 alin. (2);
c) subventionarea serviciilor sociale realizate de furnizori acreditati;
d) finantarea sau cofinantarea altor măsuri de asistentă socială
prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) Autoritătile administratiei publice locale au obligatia să prevadă
în bugetele proprii fonduri necesare pentru asistentă socială.
Art. 54. - De la bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate se finantează serviciile medicale furnizate pe bază de contract
încheiat de furnizorul de servicii cu casa de asigurări de sănătate în a cărei
rază functionează.
CAPITOLUL X
Art. 55. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (2), art. 13
alin. (1), art. 16 alin. (2), art. 18 alin. (1), art. 30 alin. (4), art. 34,
art. 35 si ale art. 38 alin. (1) si (2) constituie contraventii si se
sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Cuantumul amenzilor contraventionale prevăzute la alin. (1) se
modifică prin hotărâre a Guvernului.
Art. 56. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
de persoanele împuternicite din cadrul directiilor teritoriale.
Art. 57. - Dispozitiile referitoare la contraventii, prevăzute la art.
55 si 56, se completează cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL XI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 58. - (1) Până la obtinerea acreditării prevăzute la art. 11 alin. (2),
activitatea furnizorilor de servicii sociale care acordă servicii sociale la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante se desfăsoară în conditiile
prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) Institutiile de asistentă socială înfiintate anterior intrării în
vigoare a prezentei ordonante îsi vor elabora regulamentul propriu de
organizare si functionare prevăzut la art. 16 alin. (2), în termen de 45 de
zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
Art. 59. - Furnizorii de servicii sociale pot organiza, în conditiile
legii, activităti de formare pentru personalul propriu, precum si pentru
personalul care activează în cadrul altor institutii sau organisme cu atributii
în domeniul serviciilor sociale.
Art. 60. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2004.
Art. 61. - În termen de 90 de zile de la data publicării prezentei
ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei împreună cu ministerele si celelalte organe
ale administratiei publice centrale care au atributii în aplicarea măsurilor
stabilite prin prezenta ordonantă vor elabora normele metodologice de aplicare
a prevederilor acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 68.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind modificarea Ordonantei Guvernului
nr. 108/2000 pentru aprobarea exceptării de la plata impozitului pe profit
aferent veniturilor proprii ale Companiei Nationale “Aeroportul International
Bucuresti-Otopeni” - S.A., destinate acoperirii cheltuielilor de investitii si
a avansului pentru modernizarea Aeroportului International Bucuresti-Otopeni si
a celor pentru rambursarea creditelor externe contractate, potrivit legii, cu
această destinatie
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 279/2003 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Articolul 1 din Ordonanta Guvernului nr. 108/2000
pentru aprobarea exceptării de la plata impozitului pe profit aferent
veniturilor proprii ale Companiei Nationale “Aeroportul International
Bucuresti-Otopeni” - S.A., destinate acoperirii cheltuielilor de investitii si
a avansului pentru modernizarea Aeroportului International Bucuresti-Otopeni si
a celor pentru rambursarea creditelor externe contractate, potrivit legii, cu
această destinatie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
426 din 2 septembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 361/2001, se
modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Se scuteste Compania Natională “Aroportul International
Bucuresti-Otopeni”- S.A. de la plata impozitului pe profitul realizat, începând
cu data de 1 aprilie 2003 până la data de 31 decembrie 2012.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 70.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de editare a monitoarelor oficiale ale unitătilor
administrativ-teritoriale
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.4 din Legea
nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Prezenta
ordonantă stabileste cadrul general pentru înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice de editare a monitoarelor oficiale ale unitătilor
administrativ-teritoriale.
Art. 2. - (1) La nivelul judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti,
se înfiintează servicii publice de editare a monitoarelor oficiale.
(2) Serviciul public de editare a monitoarelor oficiale se poate
organiza în subordinea consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, cu sau fără personalitate juridică, sau în cadrul
aparatului propriu, ca un compartiment distinct.
(3) În municipii, sectoarele municipiului Bucuresti si orase se pot
înfiinta compartimente redactionale în aparatul propriu al consiliului local,
care vor asigura editarea unor monitoare oficiale proprii.
Art. 3. - Structura organizatorică, statul de functii si numărul de
personal ale serviciului public, respectiv ale compartimentului redactional de
editare a monitoarelor oficiale, se aprobă prin hotărâre a consiliului local
sau judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după
caz.
Art. 4. - Monitorul oficial al judetului si al municipiului Bucuresti
este publicatia oficială care are ca obiect de activitate productia editorială,
tipografică si de difuzare a actelor si documentelor emise sau adoptate de
autoritătile administratiei publice locale, presedintele consiliului judetean,
prefect si serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale.
Art. 5. - (1) În monitorul oficial al judetului si al municipiului
Bucuresti se vor publica:
a) hotărârile si dispozitiile cu caracter normativ adoptate sau emise de
autoritătile administratiei publice judetene si a municipiului Bucuresti, de
cele ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti sau oraselor care nu
au monitoare proprii, precum si de cele ale comunelor, cu respectarea
prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările
si completările ulterioare;
b) dispozitiile cu caracter normativ ale presedintelui consiliului
judetean;
c) ordinele cu caracter normativ ale prefectului;
d) acte ale serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale, precum si, dacă este cazul, ale ministerelor sau
altor autorităti si institutii publice, care au aplicabilitate în judetul
respectiv;
e) alte documente si informatii de interes public, cu exceptia celor a
căror publicitate se face, potrivit legii, prin alte mijloace;
f) declaratii de politică judeteană si alte asemenea declaratii.
(2) Hotărârile si dispozitiile cu caracter normativ adoptate sau emise
de autoritătile administratiei publice locale din municipii, sectoare ale
municipiului Bucuresti sau din orase si comune, ale căror prevederi sunt
obligatorii si pentru alti cetăteni decât cei din unitatea
administrativ-teritorială respectivă, vor fi publicate în monitorul oficial al
judetului. Publicarea se face prin grija secretarului.
Art. 6. - Procedura publicării actelor prevăzute la art. 5, precum si
modalitătile de difuzare a monitorului oficial se stabilesc prin hotărâre a
consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
Art. 7. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
serviciului public de editare a monitoarelor oficiale, cu personalitate
juridică, se asigură din venituri proprii si subventii din bugetul local.
(2) Cheltuielile curente si de capital ale serviciului public de editare
a monitoarelor oficiale, fără personalitate juridică, respectiv ale
compartimentului redactional din aparatul propriu al consiliului local,
judetean si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după caz, se
asigură integral din bugetul local.
(3) Veniturile proprii provin din tarifele încasate din prestarea
serviciilor de productie editorială, tipografică si de difuzare.
(4) Veniturile realizate de serviciul public sau compartimentul
redactional, prevăzute la alin. (2), se virează integral la bugetul local din
care acestea sunt finantate.
(5) Cheltuielile de publicare a actelor administrative adoptate sau
emise de autoritătile administratiei publice din municipii, sectoare ale
municipiului Bucuresti, orase si din comune se suportă din bugetul local, iar
cele de publicare a actelor emise de prefect, de serviciile publice
descentralizate, de ministere sau de alte autorităti si institutii publice, din
bugetele acestora.
Art. 8. - (1) Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
precum si consiliile locale ale municipiilor, sectoarelor municipiului
Bucuresti, oraselor si comunelor vor stabili, prin hotărâre, procedura si
modalitătile de aducere la cunostintă publică a hotărârilor si dispozitiilor cu
caracter normativ ale autoritătilor administratiei publice locale sau judetene,
cu respectarea prevederilor Legii nr. 215/2001, cu modificările si completările
ulterioare.
(2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) se vor stabili procedura si
modalitătile de aducere la cunostintă publică a măsurilor de interes major
pentru locuitori si a proiectelor de acte administrative care cad sub incidenta
prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizională în
administratia publică, precum si de consultare a cetătenilor cu privire la
continutul acestora.
Art. 9. - Prevederile art. 4, 5 si 6 se aplică în mod corespunzător de
către consiliile locale ale municipiilor, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si ale oraselor care editează monitoare oficiale proprii.
Art. 10. - Prevederile prezentei ordonante se aplică începând cu data de
1 ianuarie 2004. La aceeasi dată se abrogă dispozitiile Hotărârii Guvernului
nr. 471/1991 privind editarea monitorului oficial al judetului si al
municipiului Bucuresti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 165 din 8 august 1991.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 75.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate,
care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.2 din Legea nr.
279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor
si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 martie
2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 205/2002, cu
modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (3) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
“(3) Pentru transportul prin conducte magistrale al titeiului si
produselor petroliere din tară si din import, pentru servicii telefonice de
bază internationale, servicii postale de bază internationale si medicamente de
uz uman, ajustarea preturilor si tarifelor se va face pe baza cursului mediu de
schimb al leului fată de dolarul S.U.A. pe primele 20 de zile ale lunii în care
se solicită ajustarea, calculat pe baza datelor comunicate de Banca Natională a
României.”copyrightdsc.net
2. În anexa la ordonanta de urgentă, la coloana a doua “Parametrii de
ajustare”, în dreptul produsului “apă grea” se va scrie: “Indicele preturilor
de consum”.
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul
preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului
Concurentei, cu modificările si completările ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta ordonantă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, după aprobarea de către Parlament, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 76.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind
prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 1 pct. III.11 din Legea nr. 279/2003 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea
tuturor formelor de discriminare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 48/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Potrivit prezentei ordonante, prin discriminare se
întelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferintă, pe bază de
rasă, nationalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen,
orientare sexuală, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă,
infectarea HIV ori apartenentă la o categorie defavorizată care are ca scop sau
efect restrângerea ori înlăturarea recunoasterii, folosintei sau exercitării,
în conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertătilor fundamentale ori
a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social si
cultural sau în orice alte domenii ale vietii publice.
(2) Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonante, prevederile,
criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajează anumite persoane,
pe baza criteriilor prevăzute la alin. (1), fată de alte persoane, în afara
cazului în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate
si necesare.
(3) Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le
generează, favorizează sau defavorizează nejustificat ori supune unui tratament
injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate fată de
alte persoane, grupuri de persoane sau comunităti atrage răspunderea
contraventională conform prezentei ordonante, dacă nu intră sub incidenta legii
penale.
(4) Orice deosebire, excludere, restrictie sau preferintă bazată pe două
sau mai multe criterii prevăzute la alin. (1) constituie circumstantă agravantă
la stabilirea răspunderii contraventionale dacă una sau mai multe dintre
componentele acesteia nu intră sub incidenta legii penale.
(5) Constituie contraventie, conform prezentei ordonante, orice
tratament advers venit ca reactie la o plângere cu privire la încălcarea
principiului tratamentului egal si al nediscriminării.
(6) Prevederile prezentei ordonante nu pot fi interpretate în sensul
restrângerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie si a dreptului
la informatie.
(7) Măsurile luate de autoritătile publice sau de persoanele juridice de
drept privat în favoarea unei persoane, unui grup de persoane sau a unei
comunităti, vizând asigurarea dezvoltării lor firesti si realizarea efectivă a
egalitătii de sanse a acestora în raport cu celelalte persoane, grupuri de
persoane sau comunităti, precum si măsurile pozitive ce vizează protectia
grupurilor defavorizate nu constituie discriminare în sensul prezentei
ordonante.
(8) În întelesul prezentei ordonante eliminarea tuturor formelor de
discriminare se realizează prin:
a) prevenirea oricăror fapte de discriminare, prin instituirea unor
măsuri speciale, inclusiv a unor actiuni afirmative, în vederea protectiei
persoanelor defavorizate care nu se bucură de egalitatea sanselor;
b) mediere prin solutionarea pe cale amiabilă a conflictelor apărute în
urma săvârsirii unor acte/fapte de discriminare;
c) sanctionarea comportamentului discriminatoriu prevăzut în
dispozitiile alin. (1)-(5).”
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - În întelesul prezentei ordonante, categorie defavorizată este
acea categorie de persoane care fie se află pe o pozitie de inegalitate în
raport cu majoritatea cetătenilor datorită diferentelor identitare fată de
majoritate, fie se confruntă cu un comportament de respingere si
marginalizare.”
3. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Prevederile art. 5-8 nu pot fi interpretate în sensul
restrângerii dreptului angajatorului de a refuza angajarea unei persoane care
nu corespunde cerintelor ocupationale în domeniul respectiv, atât timp cât
refuzul nu constituie un act de discriminare în sensul prezentei ordonante, iar
aceste măsuri sunt justificate obiectiv de un scop legitim si metodele de
atingere a acelui scop sunt adecvate si necesare.”
4. Literele c), d), e), f) si g) ale articolului 10 vor avea
următorul cuprins:
“c) refuzul de a vinde sau de a închiria un teren sau imobil cu destinatie
de locuintă, cu exceptia situatiei în care această restrângere este justificată
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt
adecvate si necesare;
d) refuzul de a acorda un credit bancar sau de a încheia orice alt tip
de contract, cu exceptia situatiei în care această restrângere este justificată
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt
adecvate si necesare;
e) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la
serviciile oferite de teatre, cinematografe, biblioteci, muzee si expozitii, cu
exceptia situatiei în care această restrângere este justificată obiectiv de un
scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si necesare;
f) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la
serviciile oferite de magazine, hoteluri, restaurante, baruri, discoteci sau de
orice alti prestatori de servicii, indiferent dacă sunt în proprietate privată
ori publică, cu exceptia situatiei în care această restrângere este justificată
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate
si necesare;
g) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la
serviciile oferite de companiile de transport în comun - prin avion, vapor,
tren, metrou, autobuz, troleibuz, tramvai, taxi sau prin alte mijloace -, cu
exceptia situatiei în care această restrângere este justificată obiectiv de un
scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si
necesare;”
5. La capitolul II, după articolul 19 se introduce sectiunea a VI-a
“Consiliul National pentru Combaterea Discriminării” cu următorul cuprins:
“Art. 191.
- Consiliul National pentru Combaterea Discriminării este autoritatea natională
care investighează si sanctionează contraventional faptele sau actele de
discriminare prevăzute în prezenta ordonantă.
Art. 192.
- În exercitarea atributiilor sale, Consiliul National pentru Combaterea
Discriminării îsi desfăsoară activitatea în mod independent, fără ca aceasta să
fie îngrădită sau influentată de către alte institutii ori autorităti publice.
Art. 193.
- Consiliul National pentru Combaterea Discriminării este responsabil cu
aplicarea si controlul respectării prevederilor prezentei ordonante în domeniul
său de activitate, precum si în ceea ce priveste armonizarea dispozitiilor din
cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului
nediscriminării.
Art. 194.
- În vederea combaterii faptelor de discriminare, Consiliul National pentru
Combaterea Discriminării îsi exercită atributiile în următoarele domenii:
a) prevenirea faptelor de discriminare;
b) medierea faptelor de discriminare;
c) investigarea, constatarea si sanctionarea faptelor de discriminare;
d) monitorizarea cazurilor de discriminare;
e) acordarea de asistentă de specialitate victimelor discriminării.”
6. Alineatul (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 5-8, 10, art. 15 alin.
(1), (3) si (6), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 18 si 19 se sanctionează cu
amendă între 2.000.000 lei si 20.000.000 lei, dacă discriminarea vizează o
persoană fizică, respectiv cu amendă între 4.000.000 lei si 40.000.000 lei,
dacă discriminarea vizează un grup de persoane sau o comunitate.”
7. Alineatul (3) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“(3) Dispozitiile prezentei ordonante se completează cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002.”
8. Alineatul (4) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“(4) Actualizarea cuantumului amenzilor prevăzute în prezenta ordonantă
se va face prin hotărâri ale Guvernului.”
9. La articolul 20, după alineatul (4) se introduc alineatele (5) si
(6) cu următorul cuprins:
“(5) La cererea agentilor constatatori, reprezentantii legali ai
autoritătilor si institutiilor publice si ai agentilor economici supusi
controlului, precum si persoanele fizice au obligatia, în conditiile legii:
a) să pună la dispozitie orice act care ar putea ajuta la clarificarea
obiectivului controlului;
b) să dea informatii si explicatii verbale si în scris, după caz, în
legătură cu problemele care formează obiectul controlului;
c) să elibereze copiile documentelor solicitate;
d) să asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfăsurări a
controlului si să-si dea concursul pentru clarificarea constatărilor.
(6) Nerespectarea obligatiilor prevăzute la alin. (5) constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă între 2.000.000 lei si 10.000.000
lei.”
10. La capitolul IV, după articolul 24 se introduce articolul 25 cu
următorul cuprins:
“Art. 25. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă
orice alte dispozitii contrare.”
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 48/2002 si cu cele aduse prin prezenta ordonantă, va
fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea
prezentei ordonante în Parlament, dându-se articolelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele Consiliului National
pentru Combaterea Discriminării,
Cristian Jura
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 77.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 100/2001 privind acumularea cantitătii de 3 milioane tone de cărbune
energetic de către Administratia Natională a Rezervelor de Stat în anul 2001
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 279/2003 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Termenul prevăzut la art. 4 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 100/2001 privind acumularea cantitătii de 3 milioane tone de
cărbune energetic de către Administratia Natională a Rezervelor de Stat în anul
2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 29
iunie 2001, aprobată prin Legea nr. 732/2001, astfel cum a fost prorogat prin
Ordonanta Guvernului nr. 50/2002 si prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
44/2003, se prorogă cu 60 de zile.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003
Nr. 78.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
concediul de odihnă si alte concedii ale presedintilor si vicepresedintilor
consiliilor judetene, precum si ale primarilor si viceprimarilor
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.5 din Legea
nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - (1) Presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene,
primarul general si viceprimarii municipiului Bucuresti, primarii si
viceprimarii au dreptul la un concediu de odihnă plătit pentru fiecare an
calendaristic.
(2) Durata concediului de odihnă anual pentru persoanele prevăzute la
alin. (1) este de 25 de zile lucrătoare.
Art. 2. - Concediul de odihnă cuvenit potrivit prezentei ordonante se
poate efectua în maximum trei fractiuni, din care una este de cel putin 15 zile
lucrătoare.
Art. 3. - Planificarea concediului de odihnă al persoanelor prevăzute la
art. 1 alin. (1) se face de presedintele consiliului judetean, primarul general
al municipiului Bucuresti si de primarul unitătii administrativ-teritoriale, în
luna decembrie a anului premergător celui în care se efectuează concediul, pe
baza consultării cu vicepresedintii, respectiv viceprimarii.
Art. 4. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) vor aduce la
cunostintă consiliului judetean, Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
respectiv consiliului local, în sedinta premergătoare plecării în concediu,
perioada de efectuare a acestuia.
(2) În aceeasi sedintă presedintele consiliului judetean, primarul
general al municipiului Bucuresti, respectiv primarul, va aduce la cunostintă
consiliului, dacă este cazul, dispozitia privitoare la desemnarea
vicepresedintelui consiliului judetean, respectiv a viceprimarului, care îi va
îndeplini atributiile pe durata concediului.
Art. 5. - Presedintele si vicepresedintii aceluiasi consiliu judetean,
primarul general si viceprimarii municipiului Bucuresti, primarul si viceprimarul,
respectiv viceprimarii aceleiasi unităti administrativ-teritoriale, nu pot
efectua concediul de odihnă simultan.
Art. 6. - În situatia în care mandatul persoanelor prevăzute la art. 1
alin. (1) începe în timpul anului, durata concediului de odihnă se stabileste
proportional cu timpul efectiv lucrat sau cu timpul care va fi lucrat în anul
respectiv.
Art. 7. - Pentru perioada concediului de odihnă, presedintii si
vicepresedintii consiliilor judetene, primarul general si viceprimarii
municipiului Bucuresti, primarii si viceprimarii beneficiază de o indemnizatie
de concediu ce reprezintă media zilnică a indemnizatiei din luna/lunile în care
este efectuat concediul, multiplicată cu numărul de zile de concediu de odihnă.
Media zilnică a indemnizatiei din luna/lunile în care este efectuat concediul
se calculează prin împărtirea indemnizatiei aferente lunii/lunilor în care este
efectuat concediul la numărul de zile lucrătoare din luna/lunile
respectivă/respective.
Art. 8. - (1) Presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene,
primarul general si viceprimarii municipiului Bucuresti, primarii si
viceprimarii efectuează concediul de odihnă în fiecare an.
(2) În cazuri exceptionale, cu aprobarea consiliului judetean,
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv a consiliului local,
persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) pot efectua concediul de odihnă si în
anul următor.
(3) Concediul de odihnă al persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1)
poate fi întrerupt în mod exceptional dacă interesele colectivitătii locale
impun prezenta acestora în unitatea administrativ-teritorială. În asemenea
situatii, înlocuitorul desemnat îl va înstiinta de îndată pe presedinte, pe
primarul general, respectiv pe primar, iar concediul de odihnă al acestuia se
întrerupe. La încetarea cauzelor care au determinat întreruperea concediului de
odihnă, acesta va fi reluat, durata lui prelungindu-se cu perioada cât a fost
întrerupt.
Art. 9. - În afara concediului de odihnă, presedintii si vicepresedintii
consiliilor judetene, primarul general si viceprimarii municipiului Bucuresti,
primarii si viceprimarii au dreptul la concedii medicale, dovedite cu
certificat medical, concediu de maternitate, precum si alte concedii, în
conformitate cu legislatia în vigoare în materia pensiilor si altor drepturi de
asigurări sociale.
Art. 10. - Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) beneficiază de
concediu fără plată si concediu pentru formare profesională, potrivit Codului
muncii.
Art. 11. - Pentru evenimente familiale deosebite, persoanele prevăzute
la art. 1 alin. (1) au dreptul, în afara concediului anual de odihnă, la zile
de concediu plătit după cum urmează:
a) pentru căsătoria celui în cauză - 5 zile;
b) pentru nasterea sau căsătoria unui copil – câte 3 zile;
c) în caz de deces al sotului/sotiei sau al unei rude de până la gradul
II inclusiv - câte 3 zile.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003
Nr. 80
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unei părti dintr-un
imobil, proprietate publică a statului, din administrarea Agentiei Nationale
pentru Sport în administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat”
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu completările
ulterioare,
având în vedere prevederile art. 16 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea unei părti dintr-un imobil, proprietate
publică a statului, având datele de identificare prevăzute în anexa nr. 1, din
administrarea Agentiei Nationale pentru Sport în administrarea Regiei Autonome
“Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, cu destinatia de sediu
pentru Autoritatea Natională de Control.
Art. 2. - Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat” are un drept de folosintă comună cu Agentia Natională pentru Sport asupra
spatiilor mentionate în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4. - Predarea-preluarea părtii din imobilul prevăzut la art. 1 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 5 zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministru delegat pentru coordonarea autoritătilor de control,
Ionel Blănculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 august
2003
Nr. 1.008
ANEXA Nr. 1
DATELE DE IDENTIFICARE
a
imobilului, proprietate publică a statului, care se transmite din administrarea
Agentiei Nationale pentru Sport în administrarea Regiei Autonome “Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat”
Adresa imobilului care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Pozitia din inventarul bunurilor apartinând domeniului public al
statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 45/2003 |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Bucuresti, str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2 |
Agentia Natională pentru Sport |
Regia Autonomă “Administratia
Patrimoniului Protocolului de
Stat” |
34.228 partial |
Etajul III -
suprafată totală - 480 m2 Garaj subsol - 2
locuri |
ANEXA Nr. 2
DATELE DE IDENTIFICARE
a spatiilor asupra cărora Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat” are drept de folosintă comună cu Agentia Natională pentru
Sport
Adresa imobilului care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Pozitia din inventarul bunurilor apartinând domeniului public al
statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 45/2003 |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Bucuresti, str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2 |
Agentia Natională pentru Sport |
Regia Autonomă “Administratia
Patrimoniului Protocolului de
Stat” |
34.228 partial |
34.228 partial |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru
instituirea unor măsuri speciale privind navigatia pe sectorul românesc al
Dunării
Având în vedere nivelul scăzut al apelor Dunării, pentru derularea în
conditii de sigurantă a traficului fluvial si pentru evitarea producerii de
accidente pe sectorul românesc al Dunării,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul
ordin:
Art. 1. - Având în vedere nivelul scăzut al apelor Dunării, pentru
derularea în conditii de sigurantă a traficului fluvial si pentru evitarea
producerii de accidente se instituie măsuri speciale privind navigatia navelor
pe sectorul românesc al Dunării.
Art. 2. - (1) Regia Autonomă “Administratia Fluvială a Dunării de Jos”
Galati va informa zilnic Autoritatea Navală Română despre cotele apelor
Dunării, pragurile apărute pe sectorul românesc si evolutia nivelului apei
pentru următoarele zile.
(2) În functie de datele prevăzute la alin. (1), Regia Autonomă
“Administratia Fluvială a Dunării de Jos” Galati va stabili si va comunica
Autoritătii Navale Române pescajul maxim la care pot fi încărcate si cu care
pot naviga navele fluviale în zone critice.
Art. 3. - Autoritatea Navală Română va comunica căpităniilor de port din
subordine datele primite de la Regia Autonomă “Administratia Fluvială a Dunării
de Jos” Galati.
Art. 4. - Căpităniile de port vor informa zilnic agentii si comandantii
navelor care navighează sau care operează în porturile românesti despre
situatia adâncimilor apelor Dunării si evolutia acestora.
Art. 5. - Căpităniile de port împreună cu administratiile portuare si de
căi navigabile, Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării Maritime”
- S.A. Galati, Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării
Fluviale” - S.A. Giurgiu si Compania Natională “Administratia Canalelor
Navigabile - S.A. Constanta vor urmări ca navele care efectuează operatiuni de
încărcare în porturile din zona lor de jurisdictie să nu depăsească
pescajul maxim admis în zonele prin care aceste nave urmează să
navigheze, în functie de adâncimile maxime si de evolutia acestora, comunicate
de Regia Autonomă “Administratia Fluvială a Dunării de Jos” Galati.
Art. 6. - (1) Căpităniile de port vor urmări ca toate navele, indiferent
de pavilionul acestora, care navighează pe sectorul românesc al Dunării să aibă
un pescaj maxim mai mic decât adâncimile comunicate de Regia Autonomă
“Administratia Fluvială a Dunării de Jos” Galati pentru sectoarele prin care
aceste nave urmează să navigheze.
(2) Pe timpul cât navighează pe sectorul românesc al Dunării, toate
navele, indiferent de pavilionul acestora, sunt obligate să tină permanent
legătura cu căpităniile de port.
(3) În cazul în care navele mentionate la alin. (1) au un pescaj mai
mare decât adâncimile comunicate de Regia Autonomă “Administratia Fluvială a
Dunării de Jos” Galati, căpităniile de port vor proceda la oprirea acestor nave
până în momentul în care aceste nave vor fi aduse la un pescaj corespunzător
sau până când nivelul apelor Dunării va permite reluarea navigatiei de către
acestea.
(4) În zonele cu adâncimi critice viteza maximă admisă a navelor este de
6 km/h.
Art. 7. - În zonele cu praguri Regia Autonomă “Administratia Fluvială a
Dunării de Jos” Galati va efectua săptămânal măsurători ale adâncimilor si va
marca cu geamanduri vizibile si fosforescente senalul de navigatie.
Art. 8. - Autoritatea Navală Română, Compania Natională “Administratia
Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati, Compania Natională “Administratia
Porturilor Dunării Fluviale” - S.A. Giurgiu si Compania Natională
“Administratia Canalelor Navigabile” - S.A. Constanta vor stabili
colective pentru fiecare port si zonă, precum si sistemul de comunicare între
aceste colective în vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 9. - Autoritatea Navală Română va informa armatorii, agentii si
comandantii navelor despre prevederile prezentului ordin printr-un aviz de
navigatie.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Bucuresti, 26 august
2003.
Nr. 156.
agentilor
economici comercianti angro de uleiuri minerale, publicată conform prevederilor
art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2003 pentru
instituirea unor măsuri speciale privind productia, importul si comercializarea
uleiurilor minerale
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale |
Judetul |
Codul unic de înregistrare |
1. |
PETROVEST SUPLAC -
S.A. |
Arad |
15128130 |
2. |
RAFO - S.A. ONESTI |
Bacău |
958772 |
3. |
DANIDIA EXIM -
S.R.L. |
Bihor |
6462750 |
4. |
POLIMIX PRODCOM -
S.R.L. |
Bihor |
6256319 |
5. |
COSMIN COM 2003 -
S.R.L. |
Bucuresti |
15483868 |
6. |
ESPERANDZA-
COM-IMPEX - S.R.L. |
Bucuresti |
3170255 |
7. |
ROMPH-OIL TRANS -
S.R.L. |
Bucuresti |
15275956 |
8. |
TRANSPORTURI AUTO
FILARET - S.A. |
Bucuresti |
401452 |
9. |
CRISMAR OIL -
S.R.L. |
Călărasi |
13637774 |
10. |
GLOBAL BUSINESS
SOLUTION - S.R.L. |
Constanta |
15168399 |
11. |
FORAJ SONDE MORENI
- S.A. |
Dâmbovita |
891095 |
12. |
ARON COMPANY -
S.R.L. |
Galati |
7481203 |
13. |
NICOREX - S.R.L. |
Galati |
4039640 |
14. |
MYRAL COM - S.R.L. |
Prahova |
15246977 |
15. |
RUPS - S.A. |
Prahova |
9921033 |
16. |
PACOROM - S.R.L. |
Vaslui |
4975695 |
17. |
TOP BROK - S.R.L. |
Vrancea |
15617110 |
18. |
VRANCEA - S.R.L. |
Vrancea |
1435593 |
NOTĂ:
1. Se radiază la cerere calitatea de comerciant angro de uleiuri
minerale a Societătii Comerciale “TARGET” - S.A., judetul Galati, cod unic de
înregistrare 6514000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
332 din 16 mai 2003 la pozitia 25.
2. În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 26 mai 2003,
la pozitia 10, în loc de: “MAIRON GALATI - S.R.L.” se va citi: “MAIRON
GALATI - S.A.”
depozitelor speciale, publicată conform prevederilor art. 11 alin. (3)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor
măsuri speciale privind productia, importul si comercializarea uleiurilor
minerale (completare)
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale autorizate |
Codul unic de înregistrare |
Numărul de autorizare la Garda Financiară Centrală |
Numărul avizului pentru autorizarea depozitelor speciale - Ministerul Industriei si Resurselor |
Adresa depozitului special |
1. |
CORATIN TRANS -
S.R.L. Brasov |
6925383 |
393.798 din 26
august 2003 |
58 din 26 august 2003 |
Societatea
Comercială “Roman” - S.A. Brasov,
Str. Poienelor nr. 5, Brasov (închiriat de la Societatea Comercială
“Roman” S.A.) |