MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 622
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 30 august 2003
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
73. - Ordonantă
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind
achizitiile publice prin licitatii electronice
74. - Ordonantă
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 81/2001 privind
înfiintarea si organizarea Institutului National de Administratie
79. - Ordonantă
privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor
de cofinantare aferente utilizate necorespunzător
83. - Ordonantă
privind aprobarea posturilor de inspectie la frontieră organizate în punctele
de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul si tranzitul
tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare, precum si conditiile de
aprobare a posturilor de inspectie la frontieră responsabile pentru controalele
veterinare ale animalelor vii si produselor provenind din tările terte
84. - Ordonantă
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1997 privind
regimul pasapoartelor în România
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind
achizitiile publice prin licitatii electronice
În
temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si ale art. 1 pct. II.9 din Legea
nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. I. - Ordonanta
Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 1 februarie
2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 468/2002, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Alineatul (2) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“(2) Înregistrarea sau reînnoirea înregistrării în sistemul electronic
ca furnizor, executant sau prestator va fi refuzată, iar dacă a fost deja
acordată, furnizorul, executantul sau prestatorul poate fi suspendat în cazul
în care:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt
administrate de un judecător-sindic sau activitătile sale comerciale sunt
suspendate ori este într-o situatie similară cu cele anterioare, reglementată
prin lege;
b) încalcă procedurile si normele de utilizare si securitate ale
sistemului electronic, stabilite de operatorul acestuia;
c) ofertantul declarat câstigător refuză încheierea contractului de
achizitie publică sau nu si-a îndeplinit obligatiile asumate printr-un contract
de achizitie publică atribuit prin procedura licitatiei electronice, în măsura
în care autoritatea contractantă poate aduce ca dovadă mijloace probante în
acest sens, conform dispozitiilor prezentei ordonante.”
2. Alineatul (1) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Operatorul sistemului electronic are obligatia de a cere
tuturor furnizorilor, executantilor sau prestatorilor care solicită
înregistrarea sau reînnoirea înregistrării în sistemul electronic să prezinte
documente edificatoare care să dovedească o formă de înregistrare ca persoană
juridică sau de înregistrare/atestare ori apartenenta din punct de vedere
profesional, în conformitate cu prevederile legale din România sau din tara în
care este stabilit, după caz.”
3. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul
cuprins:
“Art. 191. - (1) În cazul aplicării procedurii de licitatie electronică numărul
de furnizori, de executanti sau de prestatori care au dreptul de a depune
ofertă este nelimitat.
(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a repeta procedura de
licitatie electronică în cazul în care numărul de furnizori, executanti sau
prestatori care au depus ofertă este mai mic de 2.
(3) În cazul în care, în urma repetării procedurii, numărul de
furnizori, executanti sau prestatori care au depus ofertă este mai mic de 2,
autoritatea contractantă are dreptul fie de a atribui contractul de achizitie
publică ofertantului care a depus ofertă, fie de a repeta procedura.”
4. După articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 201, cu următorul
cuprins:
“Art. 201. - Numărul de candidati selectati trebuie să se încadreze între limita
minimă si limita maximă a intervalului precizat în anuntul de participare sau
să fie egal cu numărul precizat în anuntul de participare. Acest număr trebuie
stabilit astfel încât să nu afecteze concurenta reală si nu poate să fie mai
mic de 3 candidati selectati.”
5. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
“Art. 25. - (1) Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei
trebuie să contină cel putin informatiile prevăzute la art. 18, precum si orice
alte specificatii tehnice sau informatii de orice natură cu privire la
produsele/serviciile/lucrările solicitate.
(2) În cazul în care evaluarea se va face după criteriul ofertei celei
mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic, autoritatea contractantă
are obligatia să stabilească un algoritm detaliat de calcul, care să permită
utilizarea unei proceduri automate de selectare a ofertei câstigătoare, ori de
câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.”
6. Alineatul (2) al articolului 62 va avea următorul cuprins:
“(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a comunica prin mijloace
electronice operatorului sistemului electronic toate actele si deciziile sale
ulterioare, precum si hotărârile judecătoresti referitoare la contestatia,
respectiv actiunea în justitie în cauză, în termen de două zile de la produce-
rea/primirea lor.”
7. Articolul 64 va avea următorul cuprins:
“Art. 64. - În cazul încălcării de către un furnizor, executant sau
prestator a procedurilor si normelor de utilizare si securitate stabilite de
operatorul sistemului electronic, furnizorul, executantul sau prestatorul poate
fi suspendat din sistemul electronic pe o perioadă de cel mult un an, în conditiile
si procedura stabilite de operatorul sistemului electronic.”
8. După articolul 64 se introduc două noi articole, articolele 641 si 642, cu următorul
cuprins:
“Art. 641. - Orice furnizor, executant sau prestator poate fi suspendat din
sistemul electronic, în conditiile si procedura stabilite de operatorul
sistemului electronic, pe o perioadă de cel mult un an, dacă, pe baza
documentelor prezentate de autoritatea contractantă, se atestă în mod obiectiv
refuzul ofertantului declarat câstigător de a încheia contractul de achizitie
publică ca urmare a organizării unei proceduri de licitatie electronică.
Art. 642. - Ulterior suspendării dispuse conform art. 9 alin. (2), art. 631, 64 si 641, conditiile si
procedura privind reexercitarea dreptului unui furnizor, executant sau
prestator de a participa la achizitii publice prin mijloace electronice se
stabilesc de către operatorul sistemului electronic.”
9. Litera c) a alineatului (3) al articolului 69 va avea următorul
cuprins:
“c) tariful de utilizare a sistemului electronic, tariful de
înregistrare, tariful de reînnoire a înregistrării în sistemul electronic si
tariful de participare în sistemul electronic;”
10. După litera c) a alineatului (3) al articolului 69 se introduce o
nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
“c1) garantia de bună
conduită în sistemul electronic, în conditiile stabilite prin norme
metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului;”
Art. II. - În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei ordonante în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei va elabora norme metodologice în vederea punerii în
aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/2002.
Art. III. - Prezenta ordonantă intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 73.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 81/2001 privind
înfiintarea si organizarea Institutului National de Administratie
În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.2 din Legea nr. 279/2003
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. I. - Ordonanta
Guvernului nr. 81/2001 privind înfiintarea si organizarea Institutului National
de Administratie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542
din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
106/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 18
martie 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După alineatul (3) al articolului 2 se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul cuprins:
“(31) Institutul National de Administratie coordonează centrele regionale de
formare continuă pentru administratia publică locală.”
2. Alineatele (1) si (2) ale articolului 3 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - (1) Institutul National de Administratie este condus de un
consiliu stiintific format din câte un reprezentant al următoarelor institutii
si organizatii: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Afacerilor
Externe, Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului, Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Integrării Europene, Ministerul Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
Secretariatul General al Guvernului, Agentia Natională a Functionarilor
Publici, Federatia Autoritătilor Locale din România, Asociatia Secretarilor
Generali de Judete din România si câte 2 reprezentanti ai Institutului National
de Administratie, respectiv ai centrelor regionale de formare continuă pentru
administratia publică locală.
(2) Ministerele prevăzute la alin. (1) si Agentia Natională a
Functionarilor Publici sunt reprezentate de persoane desemnate de conducătorul
institutiei publice si care au functia de secretar de stat, secretar general,
secretar general adjunct, director general sau o functie echivalentă. Federatia
Autoritătilor Locale din România si Asociatia Secretarilor Generali de Judete
din România sunt reprezentate de presedinte sau un adjunct al acestuia.
Reprezentantii Institutului National de Administratie sunt directorul general
si directorul general adjunct. Centrele regionale sunt reprezentate de
directorii acestora, desemnati anual, prin rotatie, într-o ordine stabilită prin
regulamentul de organizare a consiliului stiintific.”
3. După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul
cuprins:
“Art. 41. - (1) Personalul Institutului National de Administratie se compune din
functionari publici si personal contractual.
(2) Salarizarea personalului Institutului National de Administratie se
face potrivit legislatiei în vigoare.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Institutul National de Administratie organizează
următoarele forme de pregătire profesională:
a) programe de formare specializată în administratia publică, de 2 ani,
pentru absolventii cu studii superioare de lungă durată, cu diplomă de licentă
sau echivalentă, în vârstă, de regulă, de până la 30 de ani inclusiv;
b) programe de formare specializată în administratia publică, de un an,
pentru persoane cu studii superioare de lungă durată, cu diplomă de licentă sau
echivalentă: functionari publici, persoane numite ori alese în functii de
demnitate publică sau asimilate acestora din cadrul administratiei publice
centrale si locale, alte persoane interesate;
c) programe de specializare postuniversitară, cu durata minimă de 180 de
ore, pentru personalul din administratia publică centrală si locală, cu studii
superioare de lungă durată, cu diplomă de licentă sau echivalentă;
d) programe de perfectionare de scurtă durată, de până la 90 de zile,
pentru personalul cu studii superioare si medii din administratia publică
centrală si locală, din cadrul unor asociatii, fundatii sau altor organizatii
neguvernamentale, precum si pentru alte persoane interesate;
e) seminarii si conferinte pe teme de interes major pentru administratia
publică centrală si locală.
(2) Programele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) si c) sunt organizate
în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 410/2002 privind structurile si
specializările universitare acreditate sau autorizate să functioneze provizoriu
din institutiile de învătământ superior, cu modificările si completările
ulterioare, prin care Institutul National de Administratie este acreditat de
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului ca Scoală de Studii Academice
Postuniversitare.”
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Admiterea la programele prevăzute la art. 5 alin. (1)
lit. a) si b) se face prin concurs national organizat anual de Institutul
National de Administratie. Regulamentul de organizare si desfăsurare a
concursului national se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Pe durata programelor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)
participantii au statut de functionar public debutant sau definitiv, după caz.
(3) Înscrierea la programele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b), c),
d) si e) se face la recomandarea autoritătii sau institutiei publice din care
provin persoanele respective.”
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Drepturile salariale ale participantilor la programele de
formare specializată în administratia publică de 2 ani sunt asigurate de
Institutul National de Administratie din sume alocate cu această destinatie de
la bugetul de stat. Cuantumul acestora este cel prevăzut de lege pentru
functionarul public debutant.
(2) Drepturile salariale ale participantilor la celelalte programe sunt
asigurate de către institutiile sau autoritătile publice din care provin.”
7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
Institutului National de Administratie se asigură din venituri proprii si
subventii acordate de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii provin din:
a) tarife de participare la programele prevăzute la art. 5 alin. (1)
lit. b), c), d) si e);
b) donatii si sponsorizări ale unor persoane fizice si juridice din tară
si străinătate;
c) fonduri externe nerambursabile;
d) alte surse.
(3) Cuantumul tarifelor de participare la programele organizate de
Institutul National de Administratie se aprobă de consiliul stiintific al
acestuia.
(4) Tarifele de participare la programele organizate de Institutul
National de Administratie se suportă de către autoritătile sau institutiile
publice trimitătoare, de către alte persoane juridice din care provin
participantii, respectiv de persoanele fizice interesate.
(5) Finantarea programului prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. a) se
suportă de la bugetul de stat.”
8. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) Centrele regionale de formare continuă pentru
administratia publică locală, denumite în continuare centre regionale, sunt
institutii publice cu personalitate juridică, autonome, în coordonarea
Institutului National de Administratie.
(2) Centrele regionale prevăzute la alin. (1) au sediile în municipiile
Bucuresti, Craiova, Călărasi, Iasi, Cluj-Napoca, Sibiu, Constanta si
Timisoara.”
9. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 111, cu următorul
cuprins:
“Art. 111. - (1) Personalul centrelor regionale se compune din functionari
publici si personal contractual.
(2) Salarizarea personalului centrelor regionale se stabileste potrivit
legislatiei în vigoare.”
10. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) Centrele regionale sunt conduse de un consiliu
stiintific format din: presedintii consiliilor judetelor arondate, primarul
municipiului pe raza căruia îsi are sediul centrul regional, respectiv primari
ai sectoarelor nominalizati de prefectul municipiului Bucuresti, directorul
centrului regional, un reprezentant al Ministerului Administratiei si
Internelor si un reprezentant al Institutului National de Administratie.
(2) Componenta nominală a consiliului stiintific se stabileste prin
ordin al ministrului administratiei si internelor, după alegerea presedintilor
consiliilor judetene.
(3) Mandatul consiliului stiintific al centrelor regionale este de 4
ani, corespunzător mandatului alesilor locali.
(4) Presedintele consiliului stiintific este ales anual, prin rotatie,
dintre presedintii consiliilor judetene. Presedintele consiliului stiintific al
centrului regional Bucuresti poate fi ales si dintre primarii sectoarelor
reprezentate. Alegerea se face în prima sedintă, cu votul majoritătii membrilor
prezenti.
(5) Membrii consiliului stiintific pot participa la sedintele acestuia
si prin reprezentare, la nivel de vicepresedinti, respectiv viceprimari, numai
în situatii bine motivate si pe bază de împuternicire scrisă.”
11. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - Conducerea executivă a centrelor regionale este asigurată de
un director, numit de directorul general al Institutului National de
Administratie, la propunerea consiliului stiintific al centrului regional,
făcută în urma unui concurs organizat în conditiile legii.”
12. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Centrele regionale organizează programe de
perfectionare, de până la 90 de zile, pentru: a) alesii locali;
b) functionarii publici si persoanele încadrate cu contract individual
de muncă din aparatul propriu al consiliilor locale si judetene si al
prefecturilor;
c) personalul din serviciile publice comunitare si din alte servicii
publice locale;
d) functionarii publici si personalul contractual din cadrul serviciilor
publice descentralizate ale ministerelor si celorlalte organe ale
administratiei centrale de specialitate din unitătile
administrativ-teritoriale;
e) personalul din cadrul unor asociatii, fundatii sau altor organizatii
neguvernamentale, precum si pentru alte persoane fizice ori juridice
interesate.
(2) Centrele regionale pot organiza programe de specializare
postuniversitară cu durată de minimum 180 de ore pentru personalul din
administratia publică locală, cu studii superioare de lungă durată, cu diplomă
de licentă sau echivalentă.
(3) Centrele regionale pot organiza seminarii si conferinte pe teme de
interes major pentru administratia publică locală.”
13. Alineatul (2) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru organizarea programelor prevăzute la art. 14 alin. (2)
centrele regionale trebuie să se asocieze cu institutii de învătământ superior
din tară, acreditate, precum si cu institutii similare din străinătate.”
14. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1) Finantarea centrelor regionale se asigură din venituri
proprii provenite din tarife de participare la programe, sponsorizări, donatii
ale unor persoane fizice si juridice din tară si din străinătate, din programe
cu finantare internă si internatională.
(2) Cuantumul tarifelor de participare la programele organizate de
centrele regionale de formare continuă pentru administratia publică locală se
aprobă de către consiliul de administratie al fiecărui centru.
(3) Tarifele de participare la programele organizate de centrele
regionale se suportă de autoritătile sau institutiile publice trimitătoare, de
către alte persoane juridice din care provin participantii, respectiv de
persoanele fizice interesate.”
15. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1) Pe perioada în care urmează programele prevăzute la art.
5 alin. (1) si la art. 14 alin. (2) participantii beneficiază de toate
drepturile, inclusiv cele salariale, prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) Perioada participării la programele de specializare si perfectionare
constituie vechime în muncă, în functia publică sau, după caz, în functii de
specialitate.
(3) În cazul în care programele sunt organizate în altă localitate decât
cea în care îsi are sediul autoritatea sau institutia publică trimitătoare,
participantii la programe beneficiază de drepturile de delegare, în conditiile
legii.”
16. Titlul capitolului IV va avea următorul cuprins:
“Diplomele si certificatele de absolvire”
17. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - (1) Atestarea absolvirii programelor de formare specializată
în administratia publică, de 2 ani si de 1 an, organizate de Institutul
National de Administratie, se face prin diplome eliberate de către acesta.
(2) Absolventii programelor de formare specializată în administratia
publică prevăzute la alin. (1) pot obtine si diploma de master, dacă sustin si
o lucrare de dizertatie.
(3) Atestarea absolvirii programelor de specializare postuniversitară
organizate de Institutul National de Administratie sau centrele regionale se
face prin diplome de studii postuniversitare de specializare, eliberate de
Institutul National de Administratie, respectiv de institutiile de învătământ
superior asociate, potrivit art. 15 alin. (2).
(4) Atestarea absolvirii programelor de perfectionare în administratia
publică se face prin certificate eliberate de Institutul National de
Administratie sau de centrele regionale, după caz.
(5) Modelul diplomelor de absolvire este stabilit de Ministerul Educatiei,
Cercetării si Tineretului.
(6) Modelul certificatelor de absolvire se aprobă de consiliul
stiintific al Institutului National de Administratie.”
18. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - Diplomele si certificatele de absolvire ale programelor
organizate de Institutul National de Administratie, respectiv de centrele
regionale, vor fi luate în considerare la evaluarea performantelor profesionale
si promovarea functionarilor publici si a personalului contractual.”
19. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. - Perioada în care o persoană a urmat si a promovat programe
de formare specializată în administratia publică prevăzute la art. 5 alin. (1)
lit. a) este asimilată perioadei de stagiu. Persoanele respective vor fi numite
functionari publici definitivi, în conditiile legii.”
20. La articolul 25, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Cheltuielile necesare demarării activitătii centrelor regionale
Timisoara si Constanta se suportă din bugetele consiliilor judetene din
judetele arondate centrelor respective.”
21. După articolul 25 se introduce articolul 251 cu următorul cuprins:
“Art. 251.
- Stabilirea competentelor privind organizarea programelor de specializare
postuniversitară si de perfectionare de către Institutul National de
Administratie si, respectiv, de centrele regionale se face prin ordin al
directorului general al Institutului National de Administratie.”
22. În cuprinsul ordonantei următoarele denumiri se înlocuiesc după
cum urmează:
a) cursuri, cu programe;
b) unităti, cu autorităti sau institutii publice;
c) cursanti, cu participanti;
d) taxe, cu tarife;
e) Ministerul Administratiei Publice, cu Ministerul
Administratiei si Internelor;
f) consiliul de administratie, cu consiliul stiintific.
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 81/2001 privind înfiintarea si organizarea
Institutului National de Administratie, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 106/2002, împreună cu modificările si completările
aduse prin prezenta ordonantă, se va republica, după aprobarea acesteia de
către Parlament, dându-se articolelor si alineatelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul educatiei, cercetării si tineretului,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003
Nr. 74
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de
cofinantare aferente utilizate necorespunzător
În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II. 3 din Legea nr. 279/2003
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Definitii
Art. 1. - Prezenta
ordonantă reglementează modalitătile de control si de recuperare a sumelor
provenite din asistenta financiară nerambursabilă acordată României de
Comunitatea Europeană, precum si a sumelor reprezentând fondurile de
cofinantare aferente.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai
jos se definesc după cum urmează:
a) neregulă înseamnă orice abatere de la legalitate, regularitate
si conformitate, precum si orice nerespectare a prevederilor memorandumurilor
de finantare, memorandumurilor de întelegere, acordurilor de finantare -
privind asistenta financiară nerambursabilă acordată României de Comunitatea
Europeană -, precum si a prevederilor contractelor încheiate în baza acestor
memorandumuri/acorduri, rezultând dintr-o actiune sau omisiune a operatorului
economic, care, printr-o cheltuială neeligibilă, are ca efect prejudicierea
bugetului general al Comunitătii Europene si/sau a bugetelor prevăzute la art.
1 alin. (2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificările ulterioare, si la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale;
b) fraudă înseamnă orice actiune sau omisiune intentionată în
legătură cu: utilizarea sau prezentarea de declaratii ori documente false,
incorecte sau incomplete, inclusiv faptele penale prevăzute în cap. III
sectiunea 41
din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, cu modificările ulterioare, care au ca efect alocarea/dobândirea,
respectiv utilizarea nepotrivită sau incorectă a fondurilor comunitare de la
bugetul general al Comunitătii Europene si/sau a sumelor de cofinantare
aferente de la bugetul de stat, bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit.
a)-f) din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, si la art. 1 alin.
(2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2003; necomunicarea
unei informatii prin încălcarea unei obligatii specifice, având acelasi efect
la care s-a făcut referire anterior; deturnarea acestor fonduri de la scopurile
pentru care au fost acordate initial;
c) operatorul economic este persoana fizică sau juridică ori alte
organe si/sau entităti constituite potrivit legii;
d) creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă reprezintă
sume de recuperat la bugetul Comunitătii Europene, la bugetele prevăzute la
art. 1 alin. (2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare,
si la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
45/2003, ca urmare a utilizării necorespunzătoare a fondurilor comunitare si a
sumelor de cofinantare aferente.
SECTIUNEA a 2-a
Obiectul controlului si recuperării creantelor
bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă si autorităti competente
Art. 3. - (1) În
sensul prezentei ordonante, activitatea de recuperare constă în exercitarea
functiei administrative care conduce la stingerea creantelor bugetare rezultate
din nereguli si/sau fraudă si este reglementată de prezenta ordonantă, precum
si de actele normative emise în aplicarea acesteia.
(2) Constituie obiect al controlului si recuperării creantelor bugetare
în sensul prezentei ordonante sumele plătite necuvenit din fonduri comunitare
si/sau din cofinantarea aferentă, ca urmare a neregulilor si/sau fraudei,
accesoriile acestora, respectiv dobânzi, penalităti de întârziere si alte penalităti,
după caz, precum si costurile bancare.
(3) Titlul de creantă este actul/documentul prin care se stabileste si
se individualizează obligatia de plată privind creantele bugetare rezultate din
nereguli si/sau fraudă, întocmit de organele de inspectie sau de alte structuri
de control abilitate de lege, după cum urmează:
a) actul/documentul de constatare si stabilire a obligatiilor de plată
privind creantele bugetare provenite din sumele plătite necuvenit din fonduri
comunitare si/sau din sume de cofinantare aferente, ca urmare a neregulilor
si/sau fraudei, precum si a accesoriilor acestora si a costurilor bancare, care
se emite de către organele de inspectie ori de către alte structuri de
specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si alte institutii
abilitate de lege;
b) hotărârea judecătorească definitivă sau irevocabilă prin care se
stabileste obligatia de plată privind creantele bugetare rezultate din nereguli
si/sau fraudă;
c) alte documente emise de organele competente, prin care, potrivit
legii, se constată si se individualizează creantele bugetare rezultate din
nereguli si/sau fraudă.
Art. 4. - (1) Sunt competente să efectueze controlul si să gestioneze
recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă, conform
prevederilor legale în vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare,
autoritătile administratiei publice centrale sau locale si unitătile
teritoriale ale acestora, după caz, precum si alte institutii publice abilitate
de lege.
(2) Prin documentele prevăzute la art. 3 alin. (3) se stabilesc sumele
plătite necuvenit din fonduri comunitare si/sau din cofinantarea aferentă, ca
urmare a neregulilor si/sau fraudei, accesoriile acestora, respectiv dobânzi,
penalităti de întârziere si alte penalităti, după caz, precum si costurile
bancare, cadrul legal încălcat, precum si persoanele obligate la plata
acestora.copyrightdsc.net
SECTIUNEA a 3-a
Obligatia si răspunderea la plată
Art. 5. - (1) Plătitor al obligatiei bugetare prevăzute la art. 3 alin.
(2) este operatorul economic în calitate de debitor sau persoana care, potrivit
legii, îl reprezintă sau care, în numele operatorului debitor, a beneficiat în
mod necuvenit de sume din fonduri comunitare si/sau din fonduri de cofinantare
aferente ca urmare a unei nereguli si/sau fraude.
(2) În cazul în care obligatia bugetară rezultată din nereguli si/sau
fraudă nu a fost achitată de către persoanele prevăzute la alin. (1), sunt
obligati la plata sumei datorate, după caz, în conditiile legii:
a) institutia/persoana care îsi asumă obligatia la plată a debitorului,
printr-un angajament de plată sau printr-un alt act încheiat în formă
autentică, cu asigurarea unei garantii reale la nivelul obligatiei la plată;
b) alte institutii/persoane, în conditiile legii.
CAPITOLUL II
Modalităti de stingere a creantelor bugetare
Art. 6. - Stingerea
creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă se realizează prin
plata voluntară efectuată de către persoanele prevăzute la art. 5, deducere din
declaratiile de cheltuieli ce vor urma, prin executare silită ori prin alte
modalităti prevăzute de lege.
Art. 7. - (1) Plata creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau
fraudă, prevăzute la art. 3 alin. (2), constatate si stabilite de organele de
inspectie sau de alte structuri de control abilitate de lege, se efectuează de
către debitori în conturile indicate de creditorii bugetari, la termenele
prevăzute de legislatia în vigoare referitoare la colectarea creantelor
bugetare.
(2) Obligatiile de plată ale debitorilor, precum si accesoriile acestora
datorate pentru neplata lor la termen si costurile bancare se calculează si se
plătesc în lei la cursul de schimb comunicat de Banca Natională a României,
valabil pentru ziua în care se face plata.
Art. 8. - (1) Dacă debitorul nu si-a plătit în termenul legal de plată
creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă, prevăzute la art. 3
alin. (2), si dacă aceste creante nu au fost stinse în alt mod, organul de
executare transmite debitorului o înstiintare de plată, conform prevederilor
legale în vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare.
(2) În termen de 15 zile de la data comunicării înstiintării de plată,
debitorul urmează să îsi plătească obligatiile restante sau să facă dovada
stingerii acestora.
Art. 9. - (1) Contestarea obligatiei de plată a creantelor bugetare
rezultate din nereguli si/sau fraudă se face potrivit procedurii reglementate
de legislatia în vigoare privind contestarea obligatiilor de plată a creantelor
bugetare.
(2) Procedura de recuperare a sumelor plătite necuvenit din fondurile
comunitare si/sau din sumele de cofinantare aferente, precum si a accesoriilor
acestora si a costurilor bancare nu influentează în nici un mod exercitarea
actiunii penale în cazul în care neregulile sau fraudele constituie, potrivit
legii penale, infractiuni.
Art. 10. - (1) În cazul în care debitorul nu îsi plăteste de bunăvoie
obligatiile de plată privind creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau
fraudă, organele competente vor dispune si vor duce la îndeplinire măsurile
asigurătorii si vor efectua procedura de executare silită în conformitate cu
prevederile legale în vigoare referitoare la colectarea creantelor bugetare.
(2) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă,
actul/documentul prevăzut la art. 3 alin. (3), întocmit de organele de
inspectie sau de alte structuri de control abilitate de lege, constituie titlu
executoriu în conditiile legii.
(3) Pentru creantele bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă
asupra cărora s-a pronuntat instanta judecătorească, executarea silită se
efectuează în temeiul hotărârii judecătoresti care, potrivit legii, constituie
titlu executoriu.
Art. 11. - Ministerul Finantelor Publice si ceilalti creditori bugetari
care administrează creantele bugetare ale bugetelor prevăzute la art. 1 alin.
(2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, si la art. 1
alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2003, prin
organele competente, sunt abilitati să efectueze controlul, să dispună si să
ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii si să efectueze
procedura de executare silită în conditiile prevăzute de lege.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 12. - În termen de 90 de zile
de la data publicării prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va aproba
normele metodologice de aplicare a acesteia, care vor intra în vigoare la data
de 1 ianuarie 2004.
Art. 13. - Prezenta ordonantă intră
în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 79.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea posturilor de inspectie la frontieră organizate în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul si tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare, precum si conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la frontieră responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor provenind din tările terte
În
temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie, precum si al art. 1 pct.
II.17 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. 1. - Prezenta ordonantă reglementează:
a) modul de aprobare a posturilor de inspectie la frontieră organizate
în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul si
tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare;
b) conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la frontieră
responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor
provenind din tările terte.
Art. 2. - Prevederile prezentei ordonante se aplică la frontiera
României, în punctele de trecere a frontierei în care se vor constitui
viitoarele posturi de inspectie la frontiera Uniunii Europene.
Art. 3. - În sensul prezentei ordonante, expresiile de mai jos se
definesc după cum urmează:
a) post de inspectie la frontieră, denumit în continuare PIF -
oricare post de inspectie responsabil pentru controalele veterinare, situat în
imediata vecinătate a unui punct de intrare pe teritoriul României, într-o zonă
desemnată de autoritătile vamale în conformitate cu reglementările vamale, care
corespunde principiilor privind organizarea controalelor sanitare veterinare
pentru animalele vii, produsele de origine animală si alte produse supuse
controalelor sanitare veterinare, provenind din tări terte, introduse în
România si a căror listă se aprobă prin ordin comun al autoritătilor publice
centrale care răspund de administratia publică, agricultură, alimentatie,
silvicultură, protectia mediului si transport;
b) tară tertă - orice alt stat decât statele cu care România a
încheiat acorduri, conventii sau alte întelegeri internationale privind
eliminarea controlului la frontieră;
c) punct de trecere a frontierei - orice loc organizat si
autorizat de Guvernul României pentru trecerea frontierei de stat;
d) administrator - Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului.
Art. 4. - (1) Pentru a fi incluse în lista posturilor de inspectie la
frontieră aprobate pentru controlul animalelor vii, al produselor de origine
animală si al altor produse supuse controalelor sanitare veterinare, PIF
trebuie să corespundă conditiilor generale si speciale stabilite de către
autoritatea veterinară centrală a României prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(2) În functie de asigurarea conditiilor prevăzute de reglementările
veterinare, un PIF poate fi agreat numai pentru anumite tipuri de mărfuri
supuse controalelor veterinare si, în consecintă, poate avea în structură unul
sau mai multe centre de inspectie.
(3) Spatiile, facilitătile, echipamentele si instalatiile PIF trebuie
mentinute în stare de curătenie permanentă. Spatiile de inspectie trebuie să
fie igienizate si dezinfectate permanent, în functie de necesităti, medicul
veterinar inspector responsabil de post având posibilitatea de a solicita
igienizări si dezinfectii suplimentare.
Art. 5. - (1) Închiderea temporară sau permanentă a PIF sau a unui
centru de inspectie din structura acestuia, precum si reactualizarea listei
punctelor de inspectie la frontieră în care sunt organizate controale sanitare
veterinare se fac prin ordin comun al autoritătilor publice centrale care
răspund de administratia publică, agricultură, alimentatie, silvicultură,
protectia mediului si transport.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în situatii deosebite
privind apărarea sănătătii publice, sănătătii animale, precum si datorită altor
riscuri majore, autoritatea veterinară centrală a României poate dispune, prin
decizie, închiderea temporară a unui PIF sau a unui centru de inspectie.
Art. 6. - Tipurile de mărfuri care sunt supuse controlului sanitar veterinar
pentru fiecare PIF se vor stabili prin ordin comun al autoritătilor publice
centrale care răspund de administratia publică, agricultură, alimentatie,
silvicultură, protectia mediului si transport.
Art. 7. - Serviciile sanitare veterinare de control de la punctele de
trecere a frontierei se organizează si functionează în cadrul PIF, asimilate ca
sectii în structura Institutului de Diagnostic si Sănătate Animală, în
subordinea tehnică a Agentiei Nationale Sanitare Veterinare.
Art. 8. - Sediile centrale ale PIF sunt stabilite în punctele de lucru
cu traficul cel mai crescut la data emiterii prezentei ordonante.
Art. 9. - Atributiile personalului angajat în PIF se vor stabili prin
ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
Art. 10. - Coordonarea si controlul activitătii tehnice si
administrative a PIF, competentele si responsabilitătile pe linie de comandă
sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului.
Art. 11. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
împreună cu Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor
Publice, Directia Generală a Vămilor vor propune spre dezbatere Grupului Interministerial
Român pentru Managementul Integrat al Frontierei strategia de implementare a
prevederilor prezentei ordonante.
(2) Strategia de implementare va fi supusă dezbaterii altor institutii,
inclusiv asociatiilor profesionale interesate, în principal celor ce desfăsoară
activităti legate de comertul international cu mărfuri specifice.
(3) După realizarea dezbaterilor mentionate, Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Finantelor Publice si Directia Generală a Vămilor vor elabora norme
metodologice pentru implementarea prevederilor prezentei ordonante, privind
strategia pe termen lung, care se vor aproba prin hotărâre a Guvernului si vor
cuprinde răspunderile si termenele, încadrate în strategia natională privind
aderarea la Uniunea Europeană, pentru cei responsabili cu construirea,
echiparea si asigurarea de personal pentru viitoarele PIF de interes national.
Art. 12. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului este
responsabil pentru finantarea proiectării si construirii PIF prevăzute în
strategia pe termen lung, în baza conditiilor veterinare stabilite de Agentia
Natională Sanitară Veterinară.
Art. 13. - Imobilele necesare constituirii si functionării PIF vor fi
dobândite în proprietatea publică a statului în unul dintre modurile prevăzute
la art. 7 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul
juridic
al acesteia si vor fi date în administrarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă
orice alte dispozitii contrare.
Art. 15. - Prezenta ordonantă va intra în vigoare la 30 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 83.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România
În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. VII.1 din Legea nr. 279/2003
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. I. - Ordonanta
Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 216/1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 446 din 23 noiembrie 1998, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 7 litera A, punctul 17 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“17. functionării cu grad diplomatic si consular si persoanele care îsi
desfăsoară activitatea în Ministerul Afacerilor Externe, prin detasare de la
alte institutii, pe functii corespunzătoare functionarilor cu grad diplomatic
si consular, atasatii militari si adjunctii acestora, directorii centrelor
culturale si adjunctii acestora, precum si functionarii superiori din
organizatiile internationale, interguvernamentale;”
2. După punctul 20 al literei A a articolului 7 se introduce un nou
punct, punctul 21, cu următorul cuprins:
“21. alte persoane care se deplasează în străinătate, în misiune
oficială, pentru sustinerea unor interese nationale, cu aprobarea ministrului
afacerilor externe.”
3. La articolul 7 litera B, punctul 7 se modifică si va avea
următorul cuprins:
“7. alte persoane, cu aprobarea ministrului afacerilor externe, când
călătoresc în străinătate în misiuni oficiale.”
4. Alineatul (2) al articolului 11 se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(2) La cererea ambilor părinti ori a reprezentantului legal, în
situatii motivate, se poate elibera pasaport individual si copiilor care nu au
împlinit vârsta de 14 ani; pentru minorul încredintat unuia dintre părinti prin
hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pasaportul individual se poate
elibera la cererea părintelui căruia minorul i-a fost încredintat.”
5. Litera b) a alineatului (1) al articolului 14 se modifică si va
avea următorul cuprins:
“b) este învinuit sau inculpat într-o cauză penală si magistratul
dispune instituirea măsurii interdictiei părăsirii localitătii sau tării, în
scopul asigurării bunei desfăsurări a procesului penal, indiferent de faza în
care acesta se află;”
6. Litera e) a alineatului (1) al articolului 14 se modifică si va
avea următorul cuprins:
“e) a săvârsit în străinătate fapte de natură să aducă atingere
sigurantei nationale, mentinerii ordinii publice, protectiei sănătătii sau
moralei ori drepturilor si libertătilor fundamentale ale altei persoane, care
sunt stabilite prin hotărâri judecătoresti sau fac obiectul urmăririi penale;
dovada faptelor săvârsite în străinătate se face cu acte judiciare recunoscute
potrivit legii române; în astfel de cazuri măsura se dispune de către Directia
Generală de Evidentă Informatizată a Persoanei sau de către formatiunile
teritoriale de evidentă informatizată a persoanei, după caz, pentru o durată
cuprinsă între 1 an si 5 ani, stabilită proportional cu gravitatea faptei
comise si cu consecintele ei. Aceeasi măsură poate fi luată si împotriva
persoanei care a săvârsit în străinătate fapta de cersetorie, constatată
potrivit legii, precum si împotriva persoanelor returnate în baza acordurilor
de readmisie încheiate de România cu alte state si a cetătenilor români care au
fost returnati din state cu care România nu a încheiat acorduri de readmisie,
indiferent de motive, ori care au depăsit termenele de sedere în statele în
care au călătorit, stabilite prin acordurile sau conventiile încheiate cu
acestea.”
Art. II. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 65/1997, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 216/1998, cu modificările si completările ulterioare, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin
lege a prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august
2003.
Nr. 84.