MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 853
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 2 decembrie 2003
LEGI SI DECRETE
507. - Legea bugetului de stat pe anul 2004
811. - Decret privind promulgarea Legii bugetului de
stat pe anul 2004
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
bugetului de
stat pe anul 2004
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Obiectul
prezentei legi îl constituie stabilirea volumului veniturilor si a structurii
acestora pe capitole si subcapitole, al cheltuielilor pe destinatii si pe
ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor
externe nerambursabile, precum si pentru sumele alocate din venituri proprii,
pentru anul 2004.
Art. 2. - (1) Sinteza bugetului de stat pe anul 2004, detaliată la
venituri pe capitole si subcapitole, iar la cheltuieli, pe părti, capitole,
subcapitole, titluri, articole si alineate, după caz, este prevăzută în anexa
nr. 1.
(2) Bugetul de stat pe anul 2004 se stabileste la venituri în sumă de 288.279,8
miliarde lei, iar la cheltuieli în sumă de 351.291,8 miliarde lei, cu un
deficit de 63.012,0 miliarde lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul 2004, pe surse de finantare,
cu detalierea pe capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate, după
caz, este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite si anexele la acestea
sunt prevăzute în anexa nr. 3*).
(5) Se interzic retinerea si utilizarea de către ordonatorii de credite
finantati integral din bugetul de stat a oricăror venituri proprii care nu sunt
prevăzute în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite.
*) Anexa nr. 3 se
publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 bis în
afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu
publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, Sos. Panduri nr. 1.
CAPITOLUL II
Art. 3. - Constituirea veniturilor bugetare se face pe seama
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor vărsăminte, prelevate de la
persoanele juridice si fizice.
Art. 4. - Impozitele,
taxele, contributiile si celelalte venituri ale bugetului de stat, bugetelor
locale si ale bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate,
pe anul 2004, de orice natură si provenientă, se încasează în conformitate cu
prevederile legale în vigoare, precum si potrivit dispozitiilor prezentei legi.
Art. 5. - Controlul fiscal pentru stabilirea, urmărirea si încasarea
debitelor pe anii precedenti, în limita perioadei de prescriptie, se efectuează
potrivit prevederilor actelor normative în vigoare la data operatiunilor supuse
controlului.
Art. 6. - Impozitele care se cuprind la capitolul “Impozitul pe venit”,
restante la data de 31 decembrie 1999 si neîncasate până la data de 31
decembrie 2003, se încasează si se înregistrează în anul 2004 la aceleasi
bugete si subdiviziuni la care au fost datorate.
Art. 7. - Veniturile bugetului de stat pe anul 2004 sunt în sumă de
288.279,8 miliarde lei si se prezintă astfel:
- miliarde lei -
VENITURI-TOTAL 288.279,8 din care:
Venituri curente 287.856,8 din acestea:
a) venituri fiscale: 269.306,8
- impozite directe 58.417,0
din care:
- impozitul pe profit 49.210,0
- impozitul pe salarii si venit 64.921,0
- cote si sume defalcate
din impozitul pe venit pentru bugetele locale (se scad) -62.424,0
- alte impozite directe 5.810,0
- contributii 900,0
- impozite indirecte 210.889,8 din care:
- taxa pe valoarea adăugată 110.150,8
- taxa pe valoarea adăugată încasată 156.189,0
- sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale
(se scad) -46.038,2
- accize 68.915,0
- taxe vamale 13.824,0
- alte impozite indirecte 18.000,0
b) venituri nefiscale 18.550,0
Venituri din capital 350,0
Încasări din rambursarea împrumuturilor acordate 73,0
CAPITOLUL III
Regimul si destinatiile cheltuielilor bugetare
Art. 8. - Cheltuielile
bugetului de stat pe anul 2004, în sumă de 351.291,8 miliarde lei, în structură
economică, se prezintă astfel:
- miliarde -
CHELTUIELI - TOTAL 351.291,8 din care:
1. Cheltuieli curente 284.128,2 din acestea:
a) cheltuieli de personal 54.204,6
b) cheltuieli materiale si servicii 40.484,2
c) subventii 24.680,9
d) prime 1.760,0
e) transferuri 121.732,6
f) dobânzi aferente datoriei publice si alte cheltuieli 40.814,8
g) rezerve 451,1
2. Cheltuieli de capital 29.235,2
3. Împrumuturi acordate 207,7
4. Rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite
37.720,7 din acestea:
a) Rambursări de credite externe si plăti de dobânzi si comisioane la
credite externe contractate de ordonatorii de credite 37.400,2
- rambursări de credite externe 26.092,6
- plăti de dobânzi si comisioane 11.307,6
b) Rambursări de credite interne si plăti de dobânzi si comisioane
aferente acestora 320,5
- rambursări de credite interne 101,7
- plăti de dobânzi si comisioane 218,8
Art. 9. - (1) Ordonatorii principali de credite au obligatia să se
încadreze în cheltuielile de personal, numărul maxim de posturi si în structura
posturilor, prevăzute pentru fiecare în anexa nr. 3, prin stabilirea si
comunicarea numărului de posturi, salariilor de bază, indemnizatiilor de
conducere si a celorlalte elemente ale sistemului de salarizare prevăzute de
lege ordonatorilor secundari, iar acestia ordonatorilor tertiari de credite
bugetare.
(2) Guvernul poate aproba prin hotărâre redistribuiri de posturi si
fondurile aferente acestora între bugetele ordonatorilor principali de credite,
în vederea întăririi structurilor cu atributii în cadrul procesului de
pregătire a aderării României la Uniunea Europeană.
(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2) ordonatorii principali de
credite, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, sunt abilitati să introducă
modificările corespunzătoare în structura numărului maxim de posturi si a
cheltuielilor cu salariile pe anul 2004.
(4) Sumele aferente cresterilor salariale ce se vor acorda în anul 2004
în conditiile stabilite prin lege sunt prevăzute în bugetele ordonatorilor
principali de credite la articolul bugetar “Cheltuieli cu salariile”, alineatul
“Alte drepturi salariale”. Aceste sume se vor vira de către ordonatorii
principali de credite de la alineatul “Alte drepturi salariale” la celelalte
alineate, pentru reflectarea corespunzătoare a cresterilor salariale aprobate
potrivit legii.
(5) Plata premiului anual aferent anului 2004 pentru personalul din
institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare,
inclusiv activitătile de pe lângă unele institutii publice finantate integral
din venituri proprii, se efectuează din prevederile bugetare pe anul 2005,
începând cu luna ianuarie 2005.
(6) Din prevederile bugetare pe anul 2004 ale institutiilor publice
mentionate la alin. (5) se asigură plata premiului anual aferent anului 2003.
(7) Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare
la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă, precum si a
celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, cu modificările si completările
ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2004.
Art. 10. - (1) Cheltuielile pentru deplasări, detasări, transferări,
prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite pe anul 2004, nu pot
fi majorate, în conditiile legii, prin virări de credite bugetare de la alte
articole de cheltuieli.
(2) În cursul anului, cu aprobarea ordonatorului principal de credite,
se pot efectua virări de credite bugetare de la un alineat la altul, în limita
sumelor totale prevăzute cu această destinatie si în conditiile legislatiei în
vigoare.
Art. 11. - În vederea monitorizării cheltuielilor de personal prevăzute
în bugetul de stat pe anul 2004, ordonatorii principali de credite bugetare au
următoarele obligatii:
a) vor prezenta Ministerului Finantelor Publice, în termen de 30 de zile
de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I, situatia privind repartizarea pe fiecare lună a cheltuielilor de personal
aprobate, având în vedere asigurarea conditiilor de desfăsurare a activitătii,
potrivit atributiilor stricte ale acestora, până la sfârsitul anului;
b) vor asigura ca drepturile stabilite si plătile de casă aferente
cheltuielilor de personal, cumulate de la începutul anului, să nu depăsească
sumele repartizate potrivit prevederilor lit. a) pentru perioada respectivă;
c) vor raporta lunar plătile de casă aferente cheltuielilor de personal,
la datele si în structura stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice, care va fi emis în termen de 20 de zile de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 12. - (1) Cheltuielile pentru autoritătile publice, care se
finantează de la bugetul de stat pe anul 2004, se stabilesc în sumă de 23.400,2
miliarde lei, din care: 15.260,0 miliarde lei cheltuieli de personal, 4.702,8
miliarde lei cheltuieli materiale si servicii, 47,1 miliarde lei subventii de
la buget pentru institutii publice, 997,8 miliarde lei transferuri, 1.592,4
miliarde lei cheltuieli de capital si 800,1 miliarde lei rambursări de credite,
plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile pentru autoritătile publice sunt în sumă de 1.446,0
miliarde lei pentru Camera Deputatilor, 680,0 miliarde lei pentru Senat, 141,6 miliarde
lei pentru Administratia Prezidentială, 71,6 miliarde lei pentru Curtea
Constitutională, 687,9 miliarde lei pentru Curtea de Conturi, 7.895,2 miliarde
lei pentru autoritatea judecătorească, 43,9 miliarde lei pentru Consiliul
Legislativ, 30,7 miliarde lei pentru Avocatul Poporului, 87,5 miliarde lei
pentru Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitătii, 56,3 miliarde
lei pentru Consiliul Concurentei, 72,5 miliarde lei pentru Consiliul National
al Audiovizualului, 12.187,0 miliarde lei pentru administratia publică
centrală, din care: 1.520,1 miliarde lei pentru Secretariatul General al
Guvernului si 10.666,9 miliarde lei pentru ministere si celelalte autorităti
ale administratiei publice centrale de specialitate.
(3) Administratia Prezidentială poate să deconteze, în limitele
prevăzute de dispozitiile legale, cheltuielile de transport, cazare si alte
cheltuieli pentru membrii delegatiilor oficiale, reprezentantii unor institutii
si reprezentantii mass-media, care nu sunt salariatii Administratiei
Prezidentiale si care îl însotesc pe Presedintele României în vizitele pe care
le efectuează în străinătate, de la titlul “Cheltuieli materiale si servicii”,
articolul “Alte cheltuieli”. Cheltuielile aferente deplasărilor efectuate de
personalul Administratiei Prezidentiale se suportă de la acelasi articol de
cheltuieli.
Administratia Prezidentială poate solicita institutiilor reprezentate în
delegatiile oficiale conduse de Presedintele României, care se deplasează în
străinătate, decontarea cheltuielilor de transport ce le revin din costul total
al prestatiilor realizate cu aeronavele speciale avute la dispozitie.
(4) Cheltuielile de întretinere si reparatii ale bunurilor din
patrimoniul administrat de Camera Deputatilor, repartizate în scopul exercitării
mandatului de către deputati în circumscriptiile electorale, sunt cuprinse în
bugetul Camerei Deputatilor la titlul “Cheltuieli materiale si servicii”.
(5) Cheltuielile pentru exploatarea si întretinerea Clubului
Parlamentarilor Români si a cabinetului medical din cadrul Camerei Deputatilor
se suportă din bugetul acesteia.
Cheltuielile pentru exploatarea si întretinerea cabinetului medical din
cadrul Senatului se suportă din bugetul acestuia.
(6) Bugetul de venituri si cheltuieli pentru activitătile desfăsurate pe
lângă Camera Deputatilor si finantate integral din venituri proprii este
prevăzut în anexa la bugetul Camerei Deputatilor.
(7) În bugetul Secretariatului General al Guvernului, în cheltuielile cu
salariile, este cuprinsă si suma aferentă personalului suplimentar angajat la
Institutul National de Statistică pentru efectuarea recensământului general
agricol, potrivit Hotărârii Guvernului nr.
704/2002 privind organizarea si desfăsurarea recensământului general
agricol din România, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv
3.411.600 mii lei reprezentând salarii de bază.
(8) În anul 2004 plata cotizatiei anuale ce decurge din calitatea
României de membru al Biroului International al Expozitiilor (B.I.E.) se
efectuează din bugetul Ministerului Afacerilor Externe.
(9) În anul 2004 se constituie la dispozitia procurorului general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie si a procurorului
general al Parchetului National Anticoruptie câte un depozit în valoare de 10,0
miliarde lei pentru actiuni privind organizarea de flagranturi, în lei sau în
valută, după caz.
(10) Sumele constituite potrivit prevederilor alin. (9) sunt prevăzute
la titlul “Cheltuieli materiale si servicii” în bugetele celor doi ordonatori
de credite bugetare, iar modul de gestionare si utilizare a acestor sume se va
stabili prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie.
Art. 13. - (1) Cheltuielile pentru apărare, ordine publică si sigurantă
natională, care se finantează de la bugetul de stat pe anul 2004, se stabilesc
în sumă de 75.848,5 miliarde lei, din care: 30.920,5 miliarde lei cheltuieli de
personal, 21.919,4 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii, 3.480,3
miliarde lei subventii de la buget pentru institutii publice, 1.903,7 miliarde
lei transferuri, 8.372,7 miliarde lei cheltuieli de capital si 9.251,9 miliarde
lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile pentru apărare natională se stabilesc în sumă de
36.996,1 miliarde lei.
(3) Cheltuielile pentru ordine publică si sigurantă natională se
stabilesc în sumă de 38.852,4 miliarde lei.
(4) Obligatiile datorate bugetului de stat, cu exceptia impozitului pe
venituri din salarii, scadente până la data de 31 decembrie 2003 si neachitate
până la această dată de către agentii economici distribuitori de benzină si
motorină, stabiliti prin ordin al presedintelui Administratiei Nationale a
Rezervelor de Stat, al ministrului administratiei si internelor si al
directorului Serviciului Român de Informatii, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, se sting prin compensare cu contravaloarea carburantilor livrati de
acestia până la data de 15 decembrie 2004 Administratiei Nationale a Rezervelor
de Stat, în limita sumei de până la 900,0 miliarde lei, Ministerului
Administratiei si Internelor, în limita sumei de până la 700,0 miliarde lei,
precum si Serviciului Român de Informatii, în limita sumei de până la 100,0
miliarde lei.
(5) Ministerul Finantelor Publice este autorizat să elaboreze precizări
metodologice pentru aplicarea prevederilor alin. (4), în termen de 30 de zile
de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
(6) Cheltuielile pentru pregătirea personalului în institutiile militare
de învătământ se suportă de către ordonatorii principali de credite care au în
subordine astfel de unităti de învătământ, indiferent de institutiile publice
de apărare, ordine publică si sigurantă natională din care face parte
personalul militar scolarizat.
Art. 14. - (1) Cheltuielile social-culturale care se finantează de la
bugetul de stat pe anul 2004 se stabilesc în sumă de 83.296,0 miliarde lei, din
care: 4.428,5 miliarde lei cheltuieli de personal, 7.611,5 miliarde lei
cheltuieli materiale si servicii, 3.800,1 miliarde lei subventii de la buget
pentru institutii publice, 57.679,7 miliarde lei transferuri, 3.011,1 miliarde
lei cheltuieli de capital si 6.765,1 miliarde lei rambursări de credite, plăti
de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile social-culturale pe capitole de cheltuieli sunt în sumă
de 17.465,5 miliarde lei pentru învătământ, 12.417,3 miliarde lei pentru
sănătate, 7.284,8 miliarde lei pentru cultură, religie si actiuni privind
activitatea sportivă si de tineret si 46.128,4 miliarde lei pentru asistentă
socială, alocatii, pensii, ajutoare si indemnizatii.
(3) Sumele pentru sprijinirea organizatiilor cetătenilor apartinând
minoritătilor nationale si a activitătii românilor de pretutindeni, pentru
finantarea de proiecte si programe interetnice si de combatere a intolerantei
si proiecte de comunicare, informare publică si promovarea intereselor
românesti peste hotare, precum si pentru finantarea unor actiuni cu caracter
social-cultural sunt prevăzute în anexa la bugetul Secretariatului General al
Guvernului, iar modul de repartizare si de utilizare a acestora se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
(4) Sumele de la bugetul de stat destinate Comitetului Olimpic Român
sunt prevăzute în anexa la bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(5) Din bugetul Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului se
finantează si programele privind dotarea institutiilor de învătământ
preuniversitar de stat cu obiecte de inventar de natura mobilierului scolar si
cu laboratoare informatizate achizitionate prin leasing financiar. Aceste
bunuri se transferă unitătilor beneficiare pe bază de protocol.
(6) Guvernul poate garanta credite externe, în limita a 200,0 milioane
dolari S.U.A., contractate de către institutiile de învătământ superior de stat
pe bază de proiecte, în conditiile legii.
(7) Taxele postale percepute în anul 2004 de Compania Natională “Posta
Română” - S.A. pentru prestatiile reprezentând plata la domiciliul
beneficiarilor a drepturilor de pensii, alocatii de stat pentru copii, alocatii
de încredintare si plasament familial, alocatii complementare, drepturilor
acordate persoanelor cu handicap potrivit legii, precum si a altor drepturi de
asistentă socială nu pot depăsi 1,35% din valoarea sumelor plătite.
(8) Din bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, de la capitolul “Asistentă socială, alocatii, pensii, ajutoare si
indemnizatii”, titlul “Cheltuieli materiale si servicii”, se finantează
cheltuielile aferente gratuitătilor si reducerilor la transportul pe calea
ferată, metrou, auto si naval, de care beneficiază, în conditiile legii,
persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 42/1990 pentru
cinstirea eroilor martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
rănitilor, precum si luptătorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989, republicată, cu modificările si completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994
privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si
văduvelor de război, republicată, prin Legea nr. 147/2000
privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, precum si
prin Ordonanta Guvernului nr. 112/1999
privind călătoriile gratuite în interes de serviciu si în interes personal pe
căile ferate române, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
210/2003.
(9) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei ca transferuri din bugetul de stat către bugetele locale
pentru finantarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap se repartizează
pe judete si sectoare ale municipiului Bucuresti, conform anexei la bugetul
acestui minister.
(10) Numărul maxim de posturi al personalului clerical prevăzut în anexa
nr. 1Bb) si în anexa nr. 2b) la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
4/2003 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003
personalului clerical salarizat potrivit Legii nr. 142/1999 privind
sprijinul statului pentru salarizarea clerului, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 299/2003, se modifică potrivit anexei la bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor.
Art. 15. - (1) Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare publică,
locuinte, mediu si ape, care se finantează de la bugetul de stat pe anul 2004,
se stabilesc în sumă de 10.385,1 miliarde lei, din care: 213,2 miliarde lei
cheltuieli de personal, 132,2 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii,
9,5 miliarde lei subventii de la buget pentru institutii publice, 2.412,3
miliarde lei transferuri, 3.822,1 miliarde lei cheltuieli de capital si 3.795,8
miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente
acestora.
(2) Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare publică, locuinte, mediu
si ape, pe capitole de cheltuieli, sunt în sumă de 7.895,9 miliarde lei pentru servicii
si dezvoltare publică si locuinte si 2.489,2 miliarde lei pentru mediu si ape.
Art. 16. - (1) Cheltuielile din bugetul de stat pentru actiuni economice
se stabilesc în sumă de 92.483,9 miliarde lei, din care: 1.880,1 miliarde lei
cheltuieli de personal, 5.251,9 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii,
17.149,8 miliarde lei subventii, 1.760,0 miliarde lei prime, 37.724,5 miliarde
lei transferuri, 11.806,6 miliarde lei cheltuieli de capital si 16.911,0
miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente
acestora.
(2) Cheltuielile pentru actiuni economice, pe capitole de cheltuieli,
sunt în sumă de 17.537,9 miliarde lei pentru industrie, 24.017,2 miliarde lei
pentru agricultură si silvicultură, 36.568,7 miliarde lei pentru transporturi
si comunicatii si 14.360,1 miliarde lei pentru alte actiuni economice.
(3) Cheltuielile destinate stimulării productiei de export si a
exportului, în sumă de 2.970,0 miliarde lei, se vor utiliza pentru: acordarea
de bonificatii de dobândă la exportul de produse cu ciclu scurt si mediu de
fabricatie; bonificatii de dobândă si garantii la exportul de obiective
complexe si produse cu ciclu lung de fabricatie; asigurarea si reasigurarea
creditelor de export pe termen scurt, mediu si lung, a garantiilor la exportul
de obiective complexe, a produselor cu ciclu lung de fabricatie si a
investitiilor române în străinătate; asigurarea si reasigurarea creditelor de
productie pentru bunuri si servicii destinate exportului de mărfuri generale;
asigurarea si reasigurarea contractelor/creditelor de export pentru mărfuri
generale. Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior
va repartiza fondurile alocate anual prin bugetul de stat pe instrumentele din
administrarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., conform Legii
nr. 96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A., si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, în functie de necesitătile de sustinere a exporturilor.
(4) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului Economiei si Comertului ca
transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea
sistemului energetic se repartizează pe judete, pe unităti
administrativ-teritoriale si pe obiective, conform anexei la bugetul acestui
minister.
(5) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului Administratiei si
Internelor ca transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru
retehnologizarea centralelor termice si electrice de termoficare se repartizează
pe judete, pe unităti administrativ-teritoriale si pe obiective prin ordin al
ministrului, pe baza programelor de modernizare si retehnologizare prezentate
de autoritătile administratiei publice locale.
Art. 17. - (1) În bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, la titlul “Transferuri”, articolul “Transferuri consolidabile”,
este cuprinsă si suma de 2.495,0 miliarde lei, care se va utiliza pentru
finantarea lucrărilor aferente drumurilor judetene, comunale si străzilor care
se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte
noi, construite prin Agentia Natională pentru Locuinte în localitătile rurale
si urbane.
(2) Repartizarea pe judete si pe municipiul Bucuresti a transferurilor
din bugetul de stat către bugetele locale pentru drumuri judetene, comunale si
pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de
cvartale de locuinte noi, construite prin Agentia Natională pentru Locuinte în
localitătile rurale si urbane, se face de către Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu consultarea presedintilor consiliilor judetene
si, respectiv, a primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si pe
baza criteriilor stabilite de comun acord de către Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, presedintii consiliilor judetene si, respectiv,
primarii sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 18. - (1) În bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului, la titlul “Subventii”, este cuprinsă si suma de 400,0 miliarde
lei, care reprezintă contravaloarea energiei electrice necesare pentru irigatii
si desecări, conform legii.
(2) Cu suma de 400,0 miliarde lei Societatea Natională “Îmbunătătiri
Funciare” - S.A. îsi achită cu prioritate contravaloarea energiei electrice
furnizate de către Societatea Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice “Electrica” - S.A.
(3) Cu suma prevăzută la alin. (2) Societatea Comercială de Distributie
si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A. achită contravaloarea
energiei electrice furnizate de către Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A., care, la rândul ei, îsi
va achita datoriile la Fondul de risc pentru garantii de stat pentru împrumuturi
externe.
Art. 19. - (1) În bugetul Ministerului Economiei si Comertului, la
titlul “Subventii”, este cuprinsă si suma de 1.400,0 miliarde lei pentru
achitarea datoriilor restante si curente către Societatea Comercială de
Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A., reprezentând
contravaloarea energiei electrice consumate în sectorul minier.
(2) Societatea Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice “Electrica” - S.A. utilizează suma prevăzută la alin. (1) pentru
achitarea datoriilor către Societatea Comercială de Producere a Energiei
Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A., care, la rândul ei, îsi va achita
datoriile la Fondul de risc pentru garantii de stat pentru împrumuturi externe.
Art. 20. - (1) În bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, la titlul “Subventii”, este cuprinsă si suma de 1.200,0 miliarde
lei, care reprezintă contravaloarea energiei electrice pentru functionarea
transportului feroviar public de călători.
(2) Cu suma de 1.200,0 miliarde lei, prevăzută la alin. (1), Societatea
Natională de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” - S.A. achită
Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. tariful de utilizare a
infrastructurii feroviare publice, care, la rândul ei, achită către Societatea
Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A.
contravaloarea energiei electrice consumate.
(3) Cu suma încasată potrivit alin. (2) Societatea Comercială de
Distributie si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A. achită
contravaloarea energiei electrice furnizate de către Societatea Comercială de
Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A., care, la
rândul ei, îsi va achita datoriile la Fondul de risc pentru garantii de stat
pentru împrumuturi externe.
Art. 21. - Operatiunile efectuate de agentii economici prevăzuti la art.
18-20 se derulează prin conturi distincte, deschise pe seama acestora la
unitătile trezoreriei statului.
Art. 22. - (1) În completarea subventiilor acordate unor agenti
economici aflati sub autoritatea sau coordonarea Ministerului Economiei si
Comertului si Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului se
scutesc la plată, în limita unui plafon maxim aprobat, obligatiile acestora
către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate si bugetul asigurărilor pentru
somaj pentru exercitiul financiar al anului 2004, inclusiv accesoriile aferente
acestora, cu exceptia obligatiilor datorate din retinerile la sursă.
(2) Agentii economici care beneficiază de prevederile alin. (1), precum
si plafoanele până la care se scutesc obligatiile se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, după aplicarea prevederilor art. 23.
(3) Sumele ce se scutesc la plată, conform prevederilor alin. (1), în
limita plafoanelor aprobate prin hotărâre a Guvernului, conform prevederilor
alin. (2), se stabilesc lunar, pe baza ordinului comun al ministrului
finantelor publice, ministrului economiei si comertului si al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Societatea Natională de Transport Feroviar de Călători “C.F.R.
Călători” - S.A. se scuteste de la plata tarifului de utilizare a
infrastructurii, datorat Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., în
limita obligatiilor acestei companii, aprobate conform prevederilor alin. (2).
Art. 23. - Facilitătile de natura ajutorului de stat, prevăzute la art.
22, se acordă cu respectarea legislatiei în domeniul ajutorului de stat, după
autorizarea acestora de către Consiliul Concurentei.
Art. 24. - (1) Cheltuielile pentru alte actiuni, care se finantează de
la bugetul de stat pe anul 2004, se stabilesc în sumă de 8.743,5 miliarde lei,
din care: 1.502,2 miliarde lei cheltuieli de personal, 866,5 miliarde lei
cheltuieli materiale si servicii, 194,2 miliarde lei subventii, 5.353,5
miliarde lei transferuri, 630,4 miliarde lei cheltuieli de capital si 196,7
miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite.
(2) Cheltuielile pentru alte actiuni, pe capitole de cheltuieli, sunt în
sumă de 4.610,1 miliarde lei pentru cercetare stiintifică si 4.133,4 miliarde
lei pentru alte actiuni.
(3) Din bugetul Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului, de la
capitolul “Cercetare stiintifică”, se finantează si cheltuielile curente si de
capital ale Agentiei Nucleare, înfiintată prin Legea nr.
321/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
7/2003 privind utilizarea în scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare.
Art. 25. - La partea de cheltuieli a bugetului de stat se stabilesc si
se utilizează pe bază de hotărâri ale Guvernului:
a) Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, în sumă de 351,1
miliarde lei, se foloseste pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau
neprevăzute apărute în timpul exercitiului bugetar;
b) Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, în sumă de 100,0
miliarde lei, se utilizează pentru finantarea unor actiuni urgente în vederea
înlăturării efectelor unor calamităti naturale si sprijinirii persoanelor
fizice sinistrate.copyrightdsc.net
Art. 26. - În anul 2004, prin bugetul de stat se vor acorda împrumuturi
în sumă de 207,7 miliarde lei, din care: 177,7 miliarde lei pentru finalizarea unor
obiective aprobate prin conventii bilaterale si acorduri interguvernamentale,
1,5 miliarde lei pentru persoanele care beneficiază de statutul de refugiat si
sunt lipsite de mijloace de existentă si 28,5 miliarde lei microcredite
acordate persoanelor fizice care desfăsoară activităti pe cont propriu,
aducătoare de venituri, în vederea întretinerii materiale.
Art. 27. - Din bugetul de stat se alocă transferuri către bugetul asigurărilor sociale de stat în sumă de 13.961,0 miliarde lei, din care: 13.861,0 miliarde lei pentru echilibrare si 100,0 miliarde lei reprezentând contributii pentru biletele de odihnă destinate salariatilor din institutiile publice, asigurati în sistemul public de pensii.
CAPITOLUL IV
Deficitul bugetar, datoria publică
si împrumutul guvernamental
Art. 28. - Deficitul bugetului de stat se stabileste în sumă de 63.012,0
miliarde lei.
Art. 29. - (1) Cheltuielile pentru dobânzile aferente datoriei publice
se stabilesc în sumă de 40.814,8 miliarde lei, din care: 14.854,0 miliarde lei
reprezintă dobânzi aferente datoriei publice interne, 9.066,7 miliarde lei
dobânzi, comisioane si alte costuri aferente datoriei publice externe, care,
potrivit reglementărilor legale, se plătesc de la bugetul de stat, 10.159,8
miliarde lei cheltuieli ocazionate de emisiunea si plasarea titlurilor de stat
si de riscul garantiilor acordate de stat în conditiile legii, 6.234,3 miliarde
lei diferente de curs valutar aferente datoriei publice externe, în care sunt
incluse si diferentele de curs valutar nefavorabile aferente rambursării
ratelor si dobânzilor scadente la împrumuturile externe contractate pentru
sustinerea balantei de plăti si pentru ajustare structurală, si 500,0 miliarde
lei diferente de curs valutar aferente datoriei publice interne.
(2) În cheltuielile pentru datoria publică se cuprind si cheltuielile
ocazionate de stabilirea riscului de tară (rating) de către agentiile
specializate, în anul 2004, precum si eventualele diferente din anii anteriori.
(3) Guvernul, prin
Ministerul Finantelor Publice, este autorizat să contracteze împrumuturi de
stat pentru finantarea si refinantarea deficitelor bugetului de stat din anii
anteriori si din anul 2004, până la nivelul înregistrat la finele fiecărui an.
(4) În vederea asigurării finantării temporare a deficitului curent al
bugetului de stat pe anul 2004 din disponibilitătile aflate în contul general
al trezoreriei statului, împrumuturile de stat pentru finantarea si
refinantarea deficitului bugetului de stat pot fi contractate independent de
soldul contului general al trezoreriei statului.
(5) Veniturile din privatizare si din dividende, precum si cele din
valorificarea activelor bancare neperformante, rămase după deducerea
cheltuielilor prevăzute în bugetele institutiilor publice implicate, se vor utiliza
în conditiile prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
111/2003 privind utilizarea veniturilor din privatizare si din
valorificarea activelor bancare neperformante, dacă prin alte acte normative nu
se prevede altfel. Cu sumele încasate de la Agentia pentru Valorificarea
Activelor Bancare si utilizate pentru diminuarea împrumuturilor pentru
finantarea sau refinantarea deficitului bugetului de stat se diminuează
deficitele din anii precedenti, în ordinea înregistrării acestora.
CAPITOLUL V
Dispozitii referitoare la bugetele locale
Art. 30. - Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat se
stabilesc sume defalcate pentru bugetele locale, reprezentând 21.650,0 miliarde
lei, potrivit anexei nr. 4, din care:
a) 8.526,0 miliarde lei pentru protectie socială, privind asigurarea
ajutorului social acordat potrivit Legii nr.
416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si completările
ulterioare, a ajutorului pentru încălzirea locuintei cu lemne, cărbuni si
combustibili petrolieri, inclusiv a restantelor existente la 31 octombrie 2003
pentru încălzirea locuintelor cu energie termică în sistem centralizat si cu
gaze naturale, precum si sustinerea sistemului de protectie a persoanelor cu
handicap. Această sumă se repartizează pe comune, orase, municipii, sectoare
ale municipiului Bucuresti de către consiliul judetean, respectiv de către
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin hotărâre, după consultarea
primarilor si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei generale a finantelor
publice si a directiei pentru dialog, familie si solidaritate socială, în
functie de numărul de beneficiari ai ajutorului social si ai ajutorului pentru
încălzirea locuintei si, respectiv, de numărul asistentilor personali ai
persoanelor cu handicap grav;
b) 3.226,4 miliarde lei pentru sustinerea sistemului de protectie a
copilului;
c) 921,0 miliarde lei pentru finantarea institutiilor de cultură
descentralizate începând cu anul 2002 si plata contributiilor pentru personalul
neclerical angajat în unitătile de cult din tară, conform Ordonantei Guvernului
nr.
82/2001 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar pentru unitătile
de cult apartinând cultelor religioase recunoscute din România, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
125/2002. Sumele pentru asigurarea contributiilor pentru personalul
neclerical se includ în bugetul propriu al judetului, respectiv al municipiului
Bucuresti, iar plata se face prin centrele de cult de care apartine acesta.
Institutiile de cultură care au trecut în finantarea autoritătilor
administratiei publice locale începând cu anul 2002 sunt prevăzute în anexa nr.
5;
d) 8.976,6 miliarde lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, care se repartizează pe unităti
administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale.
Art. 31. - Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru
subventionarea energiei termice livrate populatiei, în sumă de 7.647,1 miliarde
lei, sunt prevăzute în anexa nr. 6, iar repartizarea acestora pe unităti
administrativ-teritoriale se face potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
81/2003 pentru modificarea unor reglementări privind acordarea de ajutoare
pentru încălzirea locuintei si asigurarea fondurilor necesare în vederea
furnizării energiei termice si gazelor naturale pentru populatie, precum si
unele măsuri pentru întărirea disciplinei financiare.
Art. 32. - (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, destinate
finantării cheltuielilor institutiilor de învătământ preuniversitar de stat,
inclusiv pentru drepturile privind acordarea de produse lactate si de
panificatie pentru elevii din clasele I-IV din învătământul de stat, precum si
pentru copiii prescolari din grădinitele de stat cu program normal de 4 ore,
creselor si centrelor judetene si locale de consultantă agricolă, în sumă de
38.391,0 miliarde lei, sunt prevăzute în anexele nr. 7, 7a si 7b.
(2) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
destinate finantării cheltuielilor institutiilor de învătământ preuniversitar
de stat, creselor, centrelor judetene si locale de consultantă agricolă, pe
comune, orase, municipii, judet si sectoarele municipiului Bucuresti, se face
de către consiliul judetean, respectiv de către Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, prin hotărâre si cu asistenta tehnică de specialitate a
directiei generale a finantelor publice si, după caz, a inspectoratului scolar
judetean sau al municipiului Bucuresti.
(3) Pentru finantarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1) si la art. 30
lit. a)-c), pe lângă sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat,
autoritătile administratiei publice locale vor aloca si sume din bugetele
locale ale acestora.
(4) Numărul maxim de posturi finantat pentru învătământul preuniversitar
de stat si pentru unitătile de cult este prevăzut în anexa nr. 8.
(5) Din bugetele locale se suportă si cheltuielile aferente facilitătilor
de transport feroviar pe liniile interne pentru personalul didactic
preuniversitar, potrivit prevederilor art. 107 alin. (4) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările si completările
ulterioare.
(6) Consiliile locale pot acorda burse de studii pentru elevii din
învătământul preuniversitar de stat, potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 33. - (1) În anul 2004 se acordă transferuri de la bugetul de stat
către bugetele locale pentru investitii finantate partial din împrumuturi
externe, în sumă de 1.800,0 miliarde lei.
(2) Ministerul Finantelor Publice repartizează transferurile respective
pe judete si pe municipiul Bucuresti si, în cadrul acestora, pe unităti
administrativ-teritoriale, pentru finantarea unor proiecte de investitii care
beneficiază de împrumuturi externe, potrivit acordurilor de împrumut încheiate
cu organismele financiare internationale.
(3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, care
beneficiază de transferuri din bugetul de stat pentru investitii finantate
partial din împrumuturi externe, au obligatia să analizeze lunar executia
lucrărilor de investitii si, în situatia constatării de fonduri disponibile, să
propună Ministerului Finantelor Publice reîntregirea transferurilor de la
bugetul de stat, prevăzute în pozitie globală.
Art. 34. - Categoriile de venituri si cheltuieli aferente bugetelor locale pe anul 2004 sunt prevăzute în anexa nr. 9.
CAPITOLUL VI
Dispozitii referitoare la bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate
Art. 35. - (1)
Veniturile si cheltuielile bugetului Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate pe anul 2004, constituit în baza prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, sunt prevăzute
în anexa nr. 10.
(2) Prevederile art. 9-11 se aplică si bugetului Fondului national unic
de asigurări sociale de sănătate.
Art. 36. - Cheltuielile aferente institutiilor sanitare publice pe anul
2004, finantate pe bază de contracte încheiate cu casele de asigurări de
sănătate, în conditiile prevederilor art. I alin. (10) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
48/2003 privind unele măsuri în vederea întăririi disciplinei financiare si
a cresterii eficientei utilizării fondurilor în sistemul sanitar, precum si
modificarea unor acte normative, sunt prevăzute în anexa la bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 37. - (1) Se autorizează Casa Natională de Asigurări de Sănătate să
angajeze cheltuieli si să efectueze plăti din bugetul Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate pe anul 2004, după încheierea executiei
trimestriale, în limita veniturilor acestui buget ce depăsesc pe trimestrul I,
semestrul I si, respectiv, 9 luni, 25%, 50% si, respectiv, 75% din prevederile
anuale aprobate.
(2) Plafoanele maxime în limita cărora se aplică prevederile alin. (1)
se stabilesc de către Casa Natională de Asigurări de Sănătate, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice.
CAPITOLUL VII
Dispozitii referitoare la agentii economici
Art. 38. - (1) Regiile autonome, societătile si companiile nationale, institutele
nationale de cercetare-dezvoltare si celelalte societăti comerciale cu capital
majoritar de stat pot efectua anual, în limita unei cote de 2,0%, aplicată
asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract
individual de muncă, cheltuieli sociale pentru functionarea corespunzătoare a
unor activităti sau unităti aflate în administrarea acestora, potrivit legii,
si anume: grădinite, crese, dispensare, cabinete medicale, servicii de sănătate
acordate în cazul bolilor profesionale si al accidentelor de muncă până la
internarea într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive,
cluburi, cămine de nefamilisti, precum si pentru scolile pe care le au sub
patronaj.
(2) În cadrul aceleiasi limite prevăzute la alin. (1) unitătile
mentionate pot aloca sume pentru: acoperirea unei părti din cheltuielile
ocazionate de procurarea unor daruri pentru copiii minori ai salariatilor si
cadouri oferite salariatelor; acoperirea partială a costului transportului la
si de la locul de muncă al salariatilor; suportarea partială a costului aferent
serviciilor de tratament sau de odihnă pentru salariatii proprii si pentru
membrii de familie ai acestora, inclusiv al transportului; acordarea de
ajutoare pentru înmormântare; acordarea de ajutoare unor salariati care au
suferit pierderi însemnate în gospodăriile proprii ca urmare a calamitătilor
naturale, pentru acoperirea unei părti din cheltuieli în cazul unor boli grave
sau incurabile, precum si pentru contributia la fondurile de interventie ale
asociatiei profesionale, potrivit prevederilor art. 66 din Legea minelor nr.
85/2003. De asemenea, unitătile mentionate pot contribui prin alocarea unor
sume la ajutorarea copiilor din scoli si din centrele de plasament.
(3) Cheltuielile de natura celor prevăzute la alin. (1) si (2), inclusiv
cele suportate din transferurile pentru protectia socială, acordate de către
regiile autonome, societătile si companiile nationale subventionate de la
bugetul de stat sau care primesc transferuri de la bugetul de stat, precum si
de către societătile comerciale subventionate de la bugetul de stat, se prevăd
în bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora, la nivelul stabilit si
aprobat de către Guvern.
(4) Veniturile de natura celor prevăzute la alin. (2), realizate de
salariati, acordate de angajatori, în limita prevăzută la alin. (1), nu se
supun impozitării.
(5) Pentru regiile autonome, societătile si companiile nationale, subventionate de la bugetul de stat, precum si pentru societătile comerciale subventionate de la bugetul de stat si societătile comerciale cu capital de stat, care au prevăzut în actul constitutiv de înfiintare aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli prin hotărâre a Guvernului, cheltuielile de protocol, reclamă si publicitate sunt deductibile fiscal în limitele aprobate prin legile care le reglementează si se aprobă de către Guvern o dată cu aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale acestora.
(6) De prevederile alin. (5) beneficiază si institutele nationale de cercetare-dezvoltare
ale căror bugete de venituri si cheltuieli se aprobă, potrivit prevederilor
Legii nr.
292/2002 privind stabilirea modalitătii de aprobare a bugetelor de venituri
si cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei si al Ministerului Finantelor Publice.
Art. 39. - (1) Regiile autonome, societătile si companiile nationale pot
emite titluri negociabile numai cu aprobarea Ministerului Finantelor Publice,
pe baza propunerilor prezentate de ministere, de consiliile locale, consiliile
judetene si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, după caz.
(2) Titlurile negociabile pot fi obligatiuni sau orice alte titluri de
credit stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
CAPITOLUL VIII
Responsabilităti în aplicarea legii
Art. 40. - Guvernul poate aproba prin hotărâre modificări în structură
si între ordonatorii principali de credite, cu încadrarea în nivelul total al
cheltuielilor din credite externe prevăzute în anexa nr. 2, în functie de
derularea programelor de împrumut extern, aprobate potrivit legii.
Art. 41. - Se interzice ordonatorilor principali de credite
redistribuirea creditelor bugetare de la obiectivele de investitii în
continuare, respectiv de la obiectivele de investitii noi la pozitia “Alte
cheltuieli de investitii”, cuprinse în programele de investitii publice, anexă
la bugetele acestora.
Art. 42. - (1) În bugetele ordonatorilor principali de credite sunt
prevăzute, după caz, si sumele reprezentând contributia Guvernului României la
realizarea programelor si proiectelor cu finantare internatională.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca, în cadrul
creditelor bugetare aprobate pe anul 2004, să asigure integral si cu prioritate
fondurile necesare reprezentând componenta locală aferentă derulării
programelor si proiectelor cu finantare internatională, precum si fondurile
necesare finantării angajamentelor asumate prin documentele de pregătire a aderării
României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite să efectueze virări
de credite bugetare de la titlul “Transferuri”, alineatele “Transferuri din
bugetul de stat către bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate reprezentând contributia datorată de persoanele care satisfac
serviciul militar în termen” si “Transferuri din bugetul de stat către bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate reprezentând
contributia datorată de persoanele care execută o pedeapsă privativă de
libertate sau arest preventiv” la celelalte alineate si articole de cheltuieli
ale aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare, cu exceptia celor
efectuate între aceste alineate de cheltuieli.
(4) Se interzice ordonatorilor
principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul
“Transferuri”, alineatele “Programe cu finantare rambursabilă”, “Programe
comunitare” si “Programe cu finantare nerambursabilă” la celelalte alineate si
articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare, cu
exceptia celor efectuate între aceste alineate de cheltuieli.
(5) Din sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite
la alineatul “Programe cu finantare nerambursabilă” pentru cofinantarea
actiunilor se pot efectua cheltuieli curente si de capital pentru derularea
corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în aceste programe.
(6) Sumele reprezentând contributia Guvernului la realizarea
obiectivelor de investitii cu finantare externă de la titlul “Cheltuieli de
capital” nu pot fi redistribuite la alte obiective de investitii.
Art. 43. - (1) Sumele destinate plătii cotizatiilor si contributiilor la
organisme internationale, aprobate potrivit prevederilor legale, inclusiv
plătii eventualelor comisioane bancare percepute de băncile străine
corespondente ale Băncii Nationale a României pentru efectuarea transferurilor
valutare aferente, sunt prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de
credite la titlul “Transferuri”. Contributia României la organisme
financiar-bancare internationale, stabilită potrivit dispozitiilor legale în
vigoare, se asigură din bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(2) În vederea asigurării plătii la scadentă a cotizatiilor si
contributiilor la organisme internationale, la organisme financiar-bancare
internationale, pentru programe comunitare, precum si a rambursărilor de
credite externe, a plătilor de dobânzi si a comisioanelor aferente acestora,
ordonatorii principali de credite pot efectua, înainte de angajarea
cheltuielilor, virări de credite bugetare de la celelalte titluri de cheltuieli
din cadrul aceluiasi capitol sau de la alte capitole, după caz, în cursul
întregului an.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite să efectueze virări
de credite bugetare de la titlul “Rambursări de credite, plăti de dobânzi si
comisioane la credite” la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi
capitol sau la alte capitole bugetare, precum si între alineatele articolelor
de cheltuieli “Rambursări de credite externe si plăti de dobânzi si comisioane
la creditele externe contractate de ordonatorii de credite” si, respectiv,
“Rambursări de credite interne si plăti de dobânzi si comisioane aferente
acestora”.
Art. 44. - (1) În termen de 15 zile de la data publicării prezentei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va aproba bugetele de
venituri si cheltuieli pe anul 2004 ale regiilor autonome, societătilor si
companiilor nationale, societătilor comerciale subventionate de la bugetul de stat,
la propunerea ministerelor si a altor organe centrale coordonatoare, precum si
bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2004 ale societătilor comerciale cu
capital de stat care au această prevedere în actul constitutiv.
(2) În cadrul termenului prevăzut la alin. (1) se aprobă si bugetele de
venituri si cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 45. - Veniturile încasate de Ministerul Finantelor Publice din
vânzarea formularelor tipizate, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 7/1995
privind stabilirea regimului unor formulare tipizate din domeniul financiar,
republicată, si Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor
formularelor comune privind activitatea financiară si contabilă si a normelor
metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora, se folosesc si pentru
finantarea următoarelor cheltuieli:
a) prestări de servicii privind distribuirea si primirea corespondentei
cu contribuabilii persoane fizice si juridice;
b) prestări de servicii aferente restituirii prin mandat postal a
diferentelor de impozit pe venit, precum si finantarea altor activităti privind
administrarea acestui impozit;
c) achizitionarea de autovehicule pentru distribuirea formularelor
tipizate, precum si pentru acoperirea cheltuielilor de întretinere si
functionare a acestora;
d) achizitionarea de echipamente, tehnică de calcul si de software
specializat aferent, de birotică si consumabile necesare pentru evidenta
formularelor tipizate si acoperirea cheltuielilor cu service-ul acestora,
precum si pentru administrarea impozitului pe venit;
e) construirea, amenajarea, închirierea si/sau cumpărarea de spatii
pentru depozitarea formularelor tipizate, precum si alte cheltuieli asimilate
investitiilor la spatiile ocupate cu această activitate în sediile unitătilor
teritoriale, respectiv extinderi, transformări, modernizări, consolidări.
Art. 46. - (1) În anul 2004 sunt deductibile la calculul profitului
impozabil cheltuielile corespunzătoare tichetelor de masă emise de către
unitătile emitente, autorizate potrivit Legii nr. 142/1998 privind
acordarea tichetelor de masă, pentru un număr maxim de 1.626.000 salariati în
semestrul I si 1.676.000 salariati în semestrul II, acordate de către
angajatori salariatilor, în limita valorii nominale prevăzută de lege.
(2) De asemenea sunt deductibile la calculul profitului impozabil
cheltuielile corespunzătoare valorii nominale a tichetelor de masă acordate
salariatilor proprii de către angajatorii care au organizate cantine-restaurant
sau bufete, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3) Unitătile emitente, autorizate potrivit legii, pot emite tichete de
masă pentru un număr de salariati mai mare decât cel prevăzut în autorizatie
numai în cazul în care acestia apartin unor categorii de angajatori care
realizează exclusiv activităti fără scop lucrativ.
(4) În bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de
finantare si de subordonare, inclusiv ale activitătilor finantate integral din
venituri proprii, înfiintate pe lângă unele institutii publice, cu exceptia
institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume
pentru acordarea tichetelor de masă, întrucât în buget nu sunt prevăzute sume
cu această destinatie.
Art. 47. - (1) Cheltuielile privind despăgubirile, inclusiv cele
provenite din aplicarea impozitelor, taxelor si a celorlalte venituri ale
bugetului de stat, alte daune stabilite ca fiind datorate de Ministerul
Finantelor Publice, în nume propriu sau în reprezentarea interesului statului,
pe baza hotărârilor definitive ale instantelor judecătoresti, precum si
obligatiile bănesti ale statului român, născute din aplicarea Conventiei
europene a drepturilor omului si constatate prin acorduri de solutionare
amiabilă, prin decizii ale Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei si
hotărâri ale Curtii Europene a Drepturilor Omului, se acoperă de către
Ministerul Finantelor Publice, pe bază de documente legale, din sumele
prevăzute cu această destinatie în bugetul de stat pe anul 2004.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice
pentru despăgubiri civile, precum si pentru cheltuieli judiciare si
extrajudiciare derivate din actiuni în reprezentarea intereselor statului,
potrivit dispozitiilor legale, se asigură si fondurile necesare în vederea
aplicării:
a) Legii nr.
9/1998 privind acordarea de compensatii cetătenilor români pentru bunurile
trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre
România si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată;
b) Legii nr.
290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensatii cetătenilor
români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, retinute sau rămase
în Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, ca urmare a stării de război
si a aplicării Tratatului de Pace între România si Puterile Aliate si Asociate,
semnat la Paris la 10 februarie 1947;
c) Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 190/2000
privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase
în România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
261/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice
pentru despăgubiri civile, precum si pentru cheltuieli judiciare si extrajudiciare
derivate din actiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit
dispozitiilor legale, se asigură, la solicitarea Secretariatului General al
Guvernului, si fondurile necesare în vederea suportării cheltuielilor judiciare
si extrajudiciare derivate din actiuni în care Guvernul României este parte. Pe
măsura necesitătilor de finantare se autorizează Ministerul Finantelor Publice
să introducă modificările corespunzătoare în bugetul de stat si în bugetele
celor doi ordonatori principali de credite, în scopul asigurării creditelor
bugetare în limita cărora vor fi efectuate plătile.
Art. 48. - (1) Institutiile si autoritătile publice centrale si locale
care au în administrare hoteluri, case de odihnă si de oaspeti, baze de odihnă,
de tratament si alte asemenea unităti vor asigura finantarea cheltuielilor
curente si de capital pentru respectivele unităti exclusiv din veniturile
proprii ale acestora.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea finanta nici o activitate legată
de administrarea unitătilor prevăzute la alin. (1) din sume alocate de la
bugetul de stat, bugetele locale si bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate.
Art. 49. - La o posibilă rectificare a bugetului de stat pe anul 2004,
din eventualele surse suplimentare se vor aloca cu prioritate fonduri pentru
finantarea actiunii de învătământ.
Art. 50. - Anexele nr. 1-10*) fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în
sedinta comună din 20 noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin.
(2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28
noiembrie 2003.
Nr. 507.
*) Anexele nr. 1-10 sunt
reproduse în facsimil.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii bugetului de stat pe anul 2004
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea bugetului de stat pe anul 2004 si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 28
noiembrie 2003.
Nr. 811.