MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 171
(XV) - Nr. 875 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
10 decembrie 2003
SUMAR
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
121. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii
concurentei nr. 21/1996
Având în vedere
faptul că adoptarea si punerea în practică a acquisului comunitar în domeniul
concurentei constituie o conditie esentială a Comisiei Europene pentru
închiderea provizorie a negocierilor la cap. 6 “Politica în domeniul
concurentei”,
tinând seama de
faptul că modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996
reprezintă unul dintre obiectivele cuprinse în Planul de măsuri prioritare
pentru perioada decembrie 2003-decembrie 2004,
în temeiul art.
115 alin. (4) din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea concurentei nr. 21/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie
1996, cu modificările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Articolul 3
va avea următorul cuprins:
“Art. 3. -
Administrarea prezentei legi si punerea ei în aplicare sunt încredintate
Consiliului Concurentei, ca autoritate administrativă autonomă, învestită în
acest scop, în conditiile, modalitătile si limitele stabilite prin dispozitiile
ce urmează.”
2. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrărilor se determină în mod
liber prin concurentă, pe baza cererii si ofertei. Preturile si tarifele
practicate în cadrul unor activităti cu caracter de monopol natural sau legal
se stabilesc si se ajustează cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu
exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevăzute alte
competente.”
3. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
Sunt interzise orice întelegeri exprese sau tacite între agentii economici ori
asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti
economici si orice practici concertate, care au ca obiect sau pot avea ca efect
restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata românească sau
pe o parte a acesteia, în special cele care urmăresc:
a) fixarea
concertată, în mod direct sau indirect, a preturilor de vânzare ori de
cumpărare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a oricăror alte
conditii comerciale;
b) limitarea sau
controlul productiei, distributiei, dezvoltării tehnologice ori investitiilor;
c) împărtirea
pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial,
al volumului de vânzări si achizitii ori pe alte criterii;
d) aplicarea, în
privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale la prestatii
echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în pozitia
concurentială;
e) conditionarea
încheierii unor contracte de acceptare de către parteneri a unor clauze
stipulând prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si nici conform
uzantelor comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor contracte;
f) participarea,
în mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la orice alte forme de
concurs de oferte;
g) eliminarea de
pe piată a altor concurenti, limitarea sau împiedicarea accesului pe piată si a
libertătii exercitării concurentei de către alti agenti economici, precum si
întelegerile de a nu cumpăra de la sau de a nu vinde către anumiti agenti
economici fără o justificare rezonabilă.
(2) Pot fi
exceptate de la interdictia stabilită la alin. (1) întelegerile, deciziile
luate de asociatiile de agenti economici sau practicile concertate care
îndeplinesc cumulativ conditiile de la lit. a)-d) si una dintre conditiile de
la lit. e), după cum urmează:
a) efectele
pozitive prevalează asupra celor negative sau sunt suficiente pentru a compensa
restrângerea concurentei provocată de respectivele întelegeri, decizii luate de
asociatiile de agenti economici sau practici concertate;
b) beneficiarilor
sau consumatorilor li se asigură un avantaj corespunzător celui realizat de
părtile la respectiva întelegere, decizie luată de către o asociatie de agenti
economici sau practică concertată;
c) eventualele
restrângeri ale concurentei sunt indispensabile pentru obtinerea avantajelor
scontate, iar prin respectiva întelegere, decizie luată de către o asociatie de
agenti economici sau practică concertată părtilor nu li se impun restrictii
care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva
întelegere, decizie luată de o asociatie de agenti economici sau practică
concertată nu dă agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici
posibilitatea de a elimina concurenta de pe o parte substantială a pietei
produselor ori serviciilor la care se referă;
e) întelegerea,
decizia luată de o asociatie de agenti economici sau practica concertată în
cauză contribuie ori poate contribui la:
1. ameliorarea
productiei ori distributiei de produse, executării de lucrări ori prestărilor
de servicii;
2. promovarea
progresului tehnic sau economic, îmbunătătirea calitătii produselor si
serviciilor;
3. întărirea
pozitiilor concurentiale ale întreprinderilor mici si mijlocii pe piata
internă;
4. practicarea în
mod durabil a unor preturi substantial mai reduse pentru consumatori.
(3) Beneficiul
exceptării prevăzut la alin. (2) se acordă prin decizie a Consiliului
Concurentei, pentru cazuri individuale de întelegeri, decizii luate de
asociatii de agenti economici sau practici concertate, si se stabileste prin
regulamente ale Consiliului Concurentei pentru cazurile de exceptare pe
categorii de întelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici sau
practici concertate. Agentii economici sau asociatiile de agenti economici pot
solicita Consiliului Concurentei dispensă, probând îndeplinirea conditiilor
stabilite la alin. (2); regimul solicitării dispensei, al deciziei de acordare
a acesteia, termenele, informatiile de prezentat, durata si conditiile
dispensei se stabilesc de către Consiliul Concurentei prin regulamente si
instructiuni.
(4) Categoriile de
întelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici si practici
concertate, exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), precum si
conditiile si criteriile de încadrare pe categorii se stabilesc de Consiliul
Concurentei prin regulament.
(5) Întelegerile,
deciziile luate de asociatiile de agenti economici si practicile concertate
care se încadrează în vreuna dintre categoriile exceptate de la aplicarea
prevederilor alin. (1) sunt considerate legale, fără obligatia notificării sau
obtinerii unei decizii din partea Consiliului Concurentei. Agentii economici
sau asociatiile de agenti economici care invocă beneficiul exceptării pe
categorii sunt tinuti să facă dovada îndeplinirii conditiilor si criteriilor
prevăzute la alin. (3) si (4).
(6) Deciziile de
acordare a dispenselor pentru întelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti
economici ori practici concertate, emise în aplicarea prevederilor alin. (3),
vor prevedea data de la care se aplică, durata pentru care este acordată
dispensa, precum si conditiile si obligatiile ce trebuie respectate de către
beneficiari.
(7) Dispensa
acordată conform alin. (6) pentru o întelegere, decizie luată de o asociatie de
agenti economici ori practică concertată poate fi reînnoită, la cerere, dacă
sunt satisfăcute în continuare conditiile cerute, si poate fi revocată dacă
circumstantele în care a fost acordată s-au modificat; decizia de acordare a
dispensei este nulă dacă a fost acordată pe baza unor informatii false,
inexacte ori incomplete.”
4. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Este
interzisă folosirea în mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de către
unul sau mai multi agenti economici pe piata românească ori pe o parte
substantială a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca
obiect sau pot avea ca efect afectarea comertului ori prejudicierea
consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, în special, în:
a) impunerea, în
mod direct sau indirect, a preturilor de vânzare sau de cumpărare, a tarifelor
ori a altor clauze contractuale inechitabile si refuzul de a trata cu anumiti
furnizori sau beneficiari;
b) limitarea productiei,
distributiei sau dezvoltării tehnologice în dezavantajul utilizatorilor ori
consumatorilor;
c) aplicarea, în
privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale la prestatii
echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în pozitia
concurentială;
d) conditionarea
încheierii unor contracte de acceptare, de către parteneri, a unor clauze
stipulând prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si nici conform
uzantelor comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor contracte;
e) realizarea de
importuri fără competitie de oferte si tratative tehnico-comerciale uzuale, în
cazul produselor si serviciilor care determină nivelul general al preturilor si
tarifelor în economie;
f) practicarea
unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de ruinare, în scopul
înlăturării concurentilor sau vânzarea la export sub costul de productie, cu
acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate consumatorilor
interni;
g) exploatarea
stării de dependentă în care se găseste un alt agent economic fată de un
asemenea agent sau agenti economici si care nu dispune de o solutie alternativă
în conditii echivalente, precum si ruperea relatiilor contractuale pentru
singurul motiv că partenerul refuză să se supună unor conditii comerciale
nejustificate.”
5. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Dacă, prin măsurile luate si prin sanctiunile aplicate de Consiliul
Concurentei, conform prevederilor cap. IV-VI, unui agent economic abuzând de
pozitia sa dominantă, nu se obtin restabilirea situatiei si prevenirea
repetării abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare gravă a
unui interes public major, poate cere Curtii de Apel Bucuresti să ordone
măsurile adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante pe piată a acestuia,
instanta judecătorească putând dispune, după caz:
a) invalidarea
unor contracte sau a unor clauze contractuale prin intermediul cărora se
exploatează abuziv pozitia dominantă;
b) invalidarea
actului sau a actelor de realizare a unei concentrări creatoare de pozitie
dominantă, chiar atunci când prin actul sau actele juridice în cauză s-ar fi
constituit o nouă persoană juridică;
c) limitarea sau
interdictia accesului pe piată;
d) vânzarea de
active;
e) restructurarea
prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul
Concurentei trebuie să specifice, prin trimitere la textul legal, măsura sau
măsurile ce solicită a fi ordonate de instantă, fără a putea cere luarea, în
cazul dedus judecătii, a oricăreia dintre ele ori a tuturor, iar instanta
neputând dispune o altă măsură decât cea sau cele la care se referă cererea.
(3) Instanta
judecătorească va putea ordona una sau mai multe dintre măsurile prevăzute la
alin. (1) numai sub conditia să fie evitată orice crestere a preturilor din
această cauză sau afectarea executării de către agentul economic a obligatiilor
asumate fată de terti.
(4) În cazul
regiilor autonome, al societătilor comerciale la care participarea statului
este majoritară, precum si al unor institutii sau altor organisme publice care
realizează activităti de productie, distributie ori servicii, dar fără ca prin
aceasta să exercite prerogative de autoritate publică, Consiliul Concurentei va
sesiza, în prealabil, organul competent al administratiei publice centrale sau
locale, pentru a decide corespunzător în vederea restabilirii situatiei si
prevenirii repetării abuzului, prin restructurare ori prin alte modalităti
adecvate situatiei, putând sesiza Curtea de Apel Bucuresti numai în cazul
neluării de către organul administrativ a unei decizii corespunzătoare în
termen de 30 de zile de la sesizare.
(5) Se consideră
interes public major, motivând cererea Consiliului Concurentei pentru
dispunerea de măsuri extreme dintre cele prevăzute la alin. (1), securitatea
publică, pluralitatea de agenti economici independenti, bunăstarea
consumatorilor si regulile prudentiale. Sarcina probei afectării grave a unui
interes public major incumbă Consiliului Concurentei.
(6) Pentru
situatiile prevăzute la alin. (4), organul competent al administratiei publice
poate interveni în proces conform regulilor din Codul de procedură civilă.
(7) Împotriva
sentintei Curtii de Apel Bucuresti, sesizată conform alin. (1) sau (4), pot
introduce recurs la Înalta Curte de Casatie si Justitie Consiliul Concurentei,
agentii economici supusi măsurilor dispuse prin aceasta, precum si, în
situatiile prevăzute la alin. (4), organul competent al administratiei
publice.”
6. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1)
Prevederile art. 5 nu se aplică în cazul agentilor economici sau grupărilor de
agenti economici la care cifra de afaceri pentru exercitiul financiar precedent
recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici
anticoncurentiale nu depăseste un plafon stabilit anual de către Consiliul
Concurentei si:
- cota de piată
totală a agentilor economici implicati în întelegerea, decizia asociatiei de
agenti economici sau practica concertată nu depăseste 5% pe nici una dintre
pietele relevante afectate, în cazul întelegerilor, deciziilor luate de
asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre agentii
economici concurenti; sau
- cota de piată a
fiecărui agent economic implicat în întelegerea, decizia asociatiei de agenti
economici sau practica concertată nu depăseste 10% pe nici una dintre pietele relevante
afectate, în cazul întelegerilor, deciziilor luate de asociatiile de agenti
economici sau practicilor concertate dintre agentii economici care nu sunt
concurenti.
(2) Limitele
prevăzute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor anticoncurentiale
interzise prin prevederile art. 5, atunci când acestea privesc preturi, tarife,
acorduri de partajare a pietei sau licitatii.”
7. La articolul
9 se introduce alineatul (3) cu următorul cuprins:
“(3) În cazul în
care organele administratiei publice centrale sau locale nu se conformează
deciziei Consiliului Concurentei, acesta are posibilitatea de a ataca actiunea
la Curtea de Apel Bucuresti.”
8. Articolul 10
se abrogă.
9. Alineatul
(4) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
“(4) În sensul prezentei
legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau orice alte elemente care
conferă, fiecare în parte ori luate împreună si tinând seama de circumstantele
de fapt sau de drept, posibilitatea de a exercita o influentă determinantă
asupra unui agent economic, în special din:
a) drepturi de
proprietate sau de folosintă asupra totalitătii ori a unei părti a bunurilor
unui agent economic;
b) drepturi sau
contracte care conferă o influentă determinantă asupra constituirii,
deliberărilor ori deciziilor organelor unui agent economic.”
10. Alineatul
(5) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
“(5) Controlul
este dobândit, conform prevederilor alin. (2)-(4), de către persoana sau
persoanele ori de către agentii economici care sunt titulari ai drepturilor ori
beneficiari ai contractelor mentionate la alin. (4) sau care, fără a fi
titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a exercita
influenta determinantă conferită de acestea.”
11. Literele b)
si c) ale articolului 12 vor avea următorul cuprins:
“b) băncile si alte institutii de credit,
institutiile financiare si societătile financiare, societătile de servicii de
investitii financiare sau societătile de asigurare si reasigurare, a căror
activitate normală include tranzactii si negocieri de titluri pe cont propriu
sau pe contul tertilor, detin, cu titlu temporar, participări de capital la un
agent economic pe care le-au dobândit în vederea revânzării lor, cât timp ele
nu exercită drepturile de vot aferente acestor participări astfel încât să
determine comportamentul concurential al respectivului agent economic ori le
exercită numai în vederea revânzării acestei participări, cu conditia ca
revânzarea respectivei participări să intervină în termen de un an calculat de
la data dobândirii; la cerere, Consiliul Concurentei poate proroga termenul,
dacă solicitantul dovedeste că revânzarea participării dobândite nu a fost
rezonabil posibilă în termenul fixat;
c) controlul este
dobândit de persoanele sau agentii economici mentionati la art. 11 alin. (2)
lit. b), cu conditia ca drepturile de vot aferente participării detinute să nu
fie exercitate, mai ales la numirea de membri în organele de administrare,
conducere executivă, supraveghere si control ale agentului economic la care
detin participarea, decât în scopul salvgardării valorii integrale a acestei
investitii, fără a determina direct sau indirect comportamentul concurential al
agentului economic controlat;”
12. După litera
c) a articolului 12 se introduce litera d) cu următorul cuprins:
“d) agentii
economici care fac parte din acelasi grup realizează operatiuni de
restructurare si reorganizare în cadrul grupului respectiv.”
13. Alineatul
(2) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“(2) Concentrările
economice susceptibile a conduce la restrângerea, înlăturarea sau denaturarea
semnificativă a concurentei pe piata românească sau pe o parte a acesteia pot
fi autorizate dacă părtile interesate în operatiunea de concentrare dovedesc
îndeplinirea cumulativă a următoarelor conditii:
a) operatiunea de
concentrare urmează a contribui la cresterea eficientei economice, la
ameliorarea productiei, distributiei sau progresului tehnic ori la cresterea
competitivitătii la export;
b) efectele
favorabile ale concentrării compensează efectele nefavorabile ale restrângerii
concurentei;
c) de avantajele
rezultate profită într-o măsură rezonabilă si consumatorii, în special prin
preturi reale mai reduse.”
14. Articolul
15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. -
Prevederile prezentului capitol nu se aplică operatiunilor de concentrare
economică, atunci când cifra de afaceri cumulată a agentilor economici
implicati nu depăseste echivalentul în lei a 10.000.000 euro si nu există cel
putin doi agenti economici implicati în operatiune care să realizeze pe
teritoriul României, fiecare în parte, o cifră de afaceri mai mare decât
echivalentul în lei a 4.000.000 euro. Echivalentul în lei se calculează la
cursul de schimb comunicat de Banca Natională a României valabil pentru ultima
zi a exercitiului financiar din anul anterior operatiunii.”
15. Articolul
16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1)
Concentrările economice care depăsesc pragurile prevăzute la art. 15 sunt
supuse controlului si trebuie notificate Consiliului Concurentei.
(2) Concentrările
economice care se realizează prin fuziunea a doi sau mai multor agenti
economici trebuie notificate de către fiecare dintre părtile implicate; în
celelalte cazuri, notificarea trebuie să fie înaintată de către persoana,
agentul economic sau agentii economici care dobândesc controlul asupra unuia
sau mai multor agenti economici ori asupra unor părti ale acestora.
(3) Procedura de
notificare, termenele, documentele si informatiile de prezentat, comunicările
si prezentarea de observatii de către
agentii economici interesati se stabilesc prin regulament si instructiuni
adoptate de Consiliul Concurentei.
(4) Este interzisă
punerea în aplicare a unei operatiuni de concentrare economică până la emiterea
de către Consiliul Concurentei a unei decizii în conformitate cu art. 51.
(5) Consiliul
Concurentei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula instituită la
alin. (4); cererea de acordare a derogării trebuie să fie motivată. În decizia
pe care o va emite Consiliul Concurentei va tine cont de efectele suspendării
concentrării economice asupra unuia sau mai multora dintre agentii economici
implicati în operatiune, asupra unei terte părti, precum si de efectele asupra
concurentei. Această derogare poate fi conditionată de impunerea unor obligatii
ce trebuie îndeplinite de către părti si poate fi acordată oricând, atât
anterior, cât si ulterior notificării.
(6) Validitatea
oricărei operatiuni realizate în contradictie cu alin. (4) va depinde de
decizia pe care Consiliul Concurentei o va lua cu privire la operatiunea
notificată, conform art. 51 alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a), b) sau c) sau
alin. (3).”
16. Capitolul
IV va avea următorul titlu: “Consiliul Concurentei”
17. Alineatul
(1) al articolului 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1) Se
înfiintează Consiliul Concurentei, autoritate administrativă autonomă în
domeniul concurentei, cu personalitate juridică, care îsi exercită atributiile
potrivit prevederilor prezentei legi. Sediul Consiliului Concurentei este în
municipiul Bucuresti.”
18. Articolul
18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1)
Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format din 7
membri, după cum urmează: un presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri de
concurentă. Numirea membrilor plenului Consiliului Concurentei se realizează de
către Presedintele României, la propunerea Guvernului.
(2) Durata
mandatului membrilor plenului Consiliului Concurentei este de 5 ani, acestia
putând fi reînvestiti cel mult încă o dată. La numirea primului plen al
Consiliului Concurentei după intrarea în vigoare a prezentei legi, un
vicepresedinte si 2 consilieri de concurentă vor avea un mandat de 2 ani si
jumătate, stabilit prin decretul de numire în functie.
(3) Presedintele,
vicepresedintii si consilierii de concurentă trebuie să aibă o independentă
reală si să se bucure de înaltă reputatie profesională si probitate civică.
(4) Presedintele
trebuie să fi îndeplinit o functie de conducere cu largi responsabilităti, în
care a făcut dovada competentei sale profesionale si manageriale.
(5)
Vicepresedintii si cei 4 consilieri de concurentă vor fi selectati dintre fosti
judecători de la Înalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia
contencios-administrativ sau Sectia comercială, consilieri de la Curtea de
Conturi, dintre profesori universitari în stiinte economice sau juridice,
reputati manageri în domeniul afacerilor si înalti functionari publici.
(6) Calitatea de
membru al Consiliului Concurentei este incompatibilă cu exercitarea oricărei
alte activităti profesionale sau de consultantă, cu participarea directă sau
prin persoane interpuse, la conducerea sau administrarea unor entităti publice
ori private sau cu detinerea de functii ori de demnităti publice, cu exceptia
activitătii didactice din învătământul superior. Ei nu pot fi desemnati experti
sau arbitri, nici de părti si nici de instanta judecătorească sau de către o
altă institutie.
(7) Membrii
plenului Consiliului Concurentei nu reprezintă autoritatea care i-a numit si
sunt independenti în luarea deciziilor.
(8) Membrii plenului
Consiliului Concurentei si inspectorii de concurentă nu pot face parte din
partide sau alte formatiuni politice.
(9) Mandatul de
membru al plenului Consiliului Concurentei încetează:
a) la expirarea
duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate
definitivă de exercitare, constând într-o indisponibilitate mai lungă de 60 de
zile consecutive;
e) la survenirea
unei incompatibilităti sau a unui impediment dintre cele prevăzute la alin.
(6)-(8), conform prevederilor alin. (12);
f) prin revocare,
pentru încălcarea dispozitiilor prezentei legi ori pentru condamnare penală,
prin hotărâre judecătorească definitivă si irevocabilă, pentru săvârsirea unei
infractiuni.
(10) Membrii
plenului Consiliului Concurentei sunt revocabili, în cazul prevăzut la alin.
(9) lit. f), de către autoritatea care i-a numit.
Până la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoresti penale ei pot fi suspendati din functie de
către aceeasi autoritate.
(11) În caz de
vacantă a unui loc în plenul Consiliului Concurentei pentru una dintre
situatiile prevăzute la alin. (9) lit. b)-f), se va proceda, conform
prevederilor alin. (1), la desemnarea si numirea unui nou membru pentru durata
rămasă din mandat, în functia devenită vacantă.
(12) Membrii
Consiliului Concurentei sunt obligati să notifice, de îndată, Consiliului,
survenirea oricărei situatii de incompatibilitate sau impediment dintre cele
prevăzute la alin. (6)-(8), ei fiind de drept suspendati din functie din
momentul survenirii acestei situatii, iar dacă situatia de prelungeste peste 10
zile consecutive, mandatul încetează si se procedează conform prevederilor
alin. (10) si (11).”
19. Alineatul
(1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1)
Mandatul Consiliului Concurentei începe de la data depunerii jurământului de
către presedintele Consiliului Concurentei si expiră la împlinirea termenului
de 5 ani, calculat de la această dată.”
20. Alineatul
(1) al articolului 21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - (1)
Consiliul Concurentei îsi desfăsoară activitatea, deliberează si ia decizii în
plen si în comisii.”
21. Alineatul
(4) al articolului 21 va avea următorul cuprins:
“(4) În aplicarea
prezentei legi, Consiliul Concurentei examinează în plen:
a) rapoartele de
investigatie, cu eventualele obiectii formulate la acestea, si decide asupra
măsurilor de luat;
b) autorizarea
concentrărilor economice;
c) sesizarea
instantelor judecătoresti în aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de
vedere, recomandările si avizele de formulat în aplicarea dispozitiilor prezentei
legi;
e) categoriile de
întelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici si practici
concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de
reglementări propuse spre adoptare;
g) raportul anual
asupra situatiei concurentei;
h) analiza încălcărilor
prevederilor art. 9.”
22. Articolul
23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) În
vederea exercitării atributiilor sale, Consiliul Concurentei îsi elaborează si
îsi adoptă regulamentul de organizare, functionare si procedură si îsi constituie
aparatul propriu, la nivel central si local.
(2) Nomenclatorul
de functii al aparatului propriu, cuprinzând inspectori de concurentă si alte
categorii de personal, conditiile de încadrare pe functii, de promovare în grad
si de stimulare, precum si atributiile fiecărei functii se stabilesc prin
regulament adoptat de Consiliul Concurentei, cu respectarea reglementărilor
privind functia publică si functionarii publici si a reglementărilor privind
salarizarea personalului contractual din sectorul bugetar.
(3) Functia
publică de specialitate pentru Consiliul Concurentei este cea de inspector de
concurentă.”
23. Alineatul
(3) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
“(3) Sumele
reprezentând tarife, taxe si amenzi sau alte sanctiuni aplicate de Consiliul
Concurentei se fac venit la bugetul de stat, în conditiile legii.”
24. Articolul
27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. -
Consiliul Concurentei are următoarele atributii:
a) efectuează, la
initiativa sa sau în urma unei plângeri, sesizări sau notificări, investigatiile
privind aplicarea art. 5, 6, 13 si 16;
b) ia deciziile
prevăzute de prezenta lege pentru cazurile de încălcare a dispozitiilor art. 5,
6, 9, 13 si 16, constatate în urma investigatiilor efectuate de către
inspectorii de concurentă;
c) certifică, la
cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici si, atunci
când consideră necesar, în urma declansării unei investigatii, pe baza
dovezilor prezentate, că nu există temei pentru interventia sa în baza art. 5
alin. (1) sau a art. 6;
d) ia decizii de
acordare a dispenselor în cazurile de exceptări individuale de întelegeri,
decizii luate de asociatiile de agenti economici sau practici concertate, care
se încadrează în prevederile art. 5 alin. (2), precum si decizii în cazurile de
concentrări economice;
e) asigură
aplicarea efectivă a deciziilor proprii;
f) efectuează, din
proprie initiativă, investigatii utile pentru cunoasterea pietei;
g) sesizează
Guvernul asupra existentei unei situatii de monopol sau a altor cazuri,
asemenea celor prevăzute la art. 4 alin. (2) si (3), si propune acestuia
adoptarea măsurilor necesare pentru remedierea disfunctionalitătilor
constatate;
h) sesizează
instantele judecătoresti asupra cazurilor în care acestea sunt competente;
i) urmăreste
aplicarea dispozitiilor legale si a altor acte normative incidente în domeniul
de reglementare al prezentei legi;
j) sesizează
Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administratiei publice centrale si
locale în aplicarea prezentei legi;
k) emite aviz
conform pentru proiectele de acte normative care pot avea impact
anticoncurential si propune modificarea acelora care au un asemenea efect;
l) face
recomandări Guvernului si organelor administratiei publice locale pentru
adoptarea de măsuri care să faciliteze dezvoltarea pietei si a concurentei;
m) propune
Guvernului sau organelor administratiei publice locale luarea de măsuri
disciplinare împotriva personalului din subordinea acestora, în cazul în care
acesta nu respectă dispozitiile obligatorii ale Consiliului Concurentei;
n) realizează
studii si întocmeste rapoarte privind domeniul său de activitate si furnizează
Guvernului, publicului si organizatiilor internationale specializate informatii
privind această activitate;
o) reprezintă România
si promovează schimbul de informatii si de experientă în relatiile cu
organizatiile si institutiile internationale de profil si cooperează cu
autoritătile de concurentă străine si comunitare;
p) stabileste si
aprobă misiunea, strategia generală si programele de activitate ale autoritătii
de concurentă;
r) ia orice alte
decizii în îndeplinirea atributiilor ce decurg din prezenta lege.”
25. Alineatele
(1)-(3) ale articolului 28 vor avea următorul cuprins:
“Art. 28. - (1)
Consiliul Concurentei adoptă regulamente si instructiuni, emite ordine, ia
decizii si formulează avize, face recomandări si elaborează rapoarte în
aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul
Concurentei adoptă regulamente, în special cele care privesc:
a) organizarea,
functionarea si procedura;
b) autorizarea
concentrărilor economice;
c) exceptarea unor
categorii de întelegeri, decizii de asociere sau practici concertate;
d) regimul
dispenselor;
e) constatarea si
aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta lege;
f) tarifele pentru
notificări, solicitări de dispense, de acces la documentatie si eliberare de
copii sau extrase;
g) inspectorii de
concurentă;
h) regimul
disciplinar al personalului.
(3) Consiliul
Concurentei adoptă instructiuni, în special cele care privesc:
a) notificările de
concentrări economice;
b) solicitările de
dispense si prorogarea de dispense;
c) calcularea
cifrei de afaceri si a plafoanelor valorice prevăzute de prezenta lege;
d) definirea
pietei relevante în scopul stabilirii părtii substantiale de piată;
e) plata taxelor
si a tarifelor stabilite prin prezenta lege si prin regulamente.”
26. Alineatul
(4) al articolului 28 va avea următorul cuprins:
“(4) Consiliul
Concurentei emite ordine prin care stabileste plafoanele valorice revizuibile
periodic, prevăzute de prezenta lege, pune în aplicare, suspendă sau abrogă
reglementările adoptate, dispune efectuarea de investigatii, ordonă inspectii
si măsurile de luat în privinta agentilor economici.”
27. Alineatul
(2) al articolului 29 va avea următorul cuprins:
“(2)
Reglementările Consiliului Concurentei pot fi atacate în contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, în termen de 30 de zile de la
comunicare, respectiv publicarea actului atacat.”
28. Alineatul
(1) al articolului 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - (1) Cu
privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramură sau
sectoriale, Consiliul Concurentei va consulta ministerele de resort si alte
organe ale administratiei publice centrale sau locale, precum si organizatiile
patronale în cauză.”
29. După
alineatul (2) al articolului 31 se introduc două noi alineate, alineatele (3)
si (4), cu următorul cuprins:
“(3) În
îndeplinirea atributiilor sale Consiliul Concurentei se va consulta cu organele
administratiei publice centrale sau locale si va solicita informatii si
asistentă din partea acestora.
(4) Consiliul
Concurentei, ca autoritate natională în domeniul concurentei, va fi responsabil
de relatia cu institutiile Comunitătii Europene, în conformitate cu prevederile
incidente din legislatia comunitară.”
30. Articolul
33 va avea următorul cuprins:
“Art. 33. - (1)
Prin prezenta lege se instituie următoarea taxă: taxa de autorizare a
concentrărilor economice, care se plăteste în cazul emiterii unei decizii de
autorizare conform art. 51 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. b) si c).
(2) Taxa de
autorizare a concentrării economice se stabileste la o cotă de 0,1% din cifra
de afaceri cumulată a agentilor economici implicati în concentrarea economică
autorizată si se calculează pe baza cifrei de afaceri pentru exercitiul
financiar precedent deciziei de autorizare a concentrării economice,
determinată conform reglementărilor Consiliului Concurentei.
(3) Sumele
provenind din plata taxei prevăzute la alin. (1) se varsă la bugetul de stat în
termen si conform procedurilor stabilite de reglementările fiscale.”
31. Sectiunea a
II-a a capitolului IV se abrogă.
32. Titlul
capitolului V va avea următorul cuprins: “Procedura de examinare preliminară,
de investigare si de luare a deciziilor”
33. Alineatul
(1) al articolului 39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. - (1)
Descoperirea si investigarea încălcărilor prevederilor prezentei legi incumbă
Consiliului Concurentei care actionează prin inspectorii de concurentă.”
34. Alineatul
(3) al articolului 39 se abrogă.
35. Articolul
40 va avea următorul cuprins:
“Art. 40. -
Consiliul Concurentei dispune efectuarea de investigatii, potrivit atributiilor
sale, în conditiile art. 46:
a) din oficiu;
b) la plângerea
unei persoane fizice sau juridice afectate în mod real si direct prin
încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 13 si 16;
c) la cererea
agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici interesati, conform
prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 14 alin. (2);
d) la cererea
oricăreia dintre autoritătile, institutiile, organizatiile sau a oricăruia
dintre organele mentionate la art. 30 lit. a)-f).”
36. Articolul
41 va avea următorul cuprins:
“Art. 41. - În
îndeplinirea atributiilor conferite în baza prezentei legi, inspectorii de
concurentă pot solicita agentilor economici sau asociatiilor de agenti
economici informatiile si documentele care le sunt necesare, mentionând baza
legală si scopul solicitării, si pot stabili termene până la care aceste
informatii si documente să le fie furnizate, sub sanctiunea prevăzută de
prezenta lege.”
37. Articolul
42 va avea următorul cuprins:
“Art. 42. - (1)
Pentru investigarea încălcării prevederilor prezentei legi, inspectorii de
concurentă sunt abilitati cu puteri de inspectie, cu exceptia debutantilor, si
au următoarele puteri de inspectie:
a) să intre în
spatiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz profesional apartinând
agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici;
b) să examineze
orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte
evidente legate de activitatea agentilor economici sau asociatiilor de agenti
economici, indiferent de locul în care sunt depozitate;
c) să ia
declaratii reprezentantilor si angajatilor agentului economic sau asociatiei de
agenti economici referitoare la fapte sau documente considerate relevante;
d) să ridice sau
să obtină în orice formă copii ori extrase din orice documente, registre, acte
financiar-contabile si comerciale sau din alte evidente legate de activitatea
agentului economic sau asociatiei de agenti economici;
e) să sigileze
orice amplasament destinat activitătilor agentului economic sau asociatiei de
agenti economici si orice documente, registre, acte financiar-contabile si
comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentului economic sau
asociatiei de agenti economici, pe durata si în măsura necesară inspectiei.
(2) Inspectorii de
concurentă cu puteri de inspectie, prevăzuti la alin. (1), vor proceda la
actele prevăzute la alin. (1) dacă există indicii că pot fi găsite documente
sau pot fi obtinute informatii considerate necesare pentru îndeplinirea
misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat într-un proces-verbal de
constatare si inventariere.
(3) Inspectorii de
concurentă cu puteri de inspectie pot face inspectii inopinate si pot solicita
orice fel de informatii sau justificări legate de îndeplinirea misiunii, atât
la fata locului, cât si la convocare la sediul Consiliului Concurentei.”
38. La
articolul 42 se introduce alineatul (4) cu următorul cuprins:
“(4) Exercitarea
puterilor de inspectie se face în conformitate cu regulamentul privind
organizarea, functionarea si procedura Consiliului Concurentei.”
39. Articolul
43 va avea următorul cuprins:
“Art. 43. - În
baza autorizării judiciare date prin încheiere, conform art. 44, inspectorul de
concurentă poate efectua inspectii înorice alte spatii, inclusiv domiciliul,
terenuri sau mijloace de transport apartinând conducătorilor, administratorilor,
directorilor si altor angajati ai agentilor economici sau asociatiilor de
agenti economici supusi investigatiei.”
40. Articolul
44 va avea următorul cuprins:
“Art. 44. - (1)
Inspectorii de concurentă pot proceda la inspectii, în conformitate cu prevederile
art. 43, doar în cadrul unei inspectii cerute de către presedintele Consiliului
Concurentei si cu autorizarea judiciară dată prin încheiere de către
presedintele tribunalului în a cărui circumscriptie sunt situate locurile de
controlat sau de către un judecător delegat de acesta. Când aceste locuri sunt
situate în circumscriptiile unor tribunale diferite si actiunea trebuie
desfăsurată simultan în fiecare dintre ele, oricare dintre presedintii
tribunalelor competente poate emite o încheiere unică.
(2) Cererea de
autorizare trebuie să cuprindă toate informatiile de natură a justifica
inspectia, iar judecătorul sesizat este tinut să verifice dacă cererea este
întemeiată.
(3) Inspectia si
actele pe care le cuprinde se efectuează sub autoritatea si sub controlul
judecătorului care le-a autorizat.
(4) Judecătorul
poate inspecta locurile supuse interventiei, putând decide în orice moment
suspendarea sau încetarea inspectiei.
(5) Oricare ar fi
împrejurările, inspectia nu poate începe înainte de ora 8,00 sau după ora 18,00
si trebuie efectuată în prezenta ocupantului locului sau a reprezentantului
său; numai inspectorii de concurentă, ocupantul locului sau reprezentantul său
pot lua cunostintă de piese si documente înaintea ridicării acestora.
(6) Inventarele si
punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor Codului de procedură penală;
originalele procesului-verbal si ale inventarului sunt transmise judecătorului
care a ordonat inspectia, iar piesele si documentele care nu mai sunt utile
stabilirii adevărului vor fi restituite ocupantului locului.
(7) Încheierea
mentionată la alin. (1) poate fi atacată cu recurs la curtea de apel; recursul
nu este suspensiv de executare.
(8) Consiliul
Concurentei este informat de îndată despre începerea inspectiei si despre operatiunile
efectuate.”
41. Articolul
45 va avea următorul cuprins:
“Art. 45. - (1)
Organele administratiei publice centrale si locale, precum si oricare alte
institutii si autorităti publice sunt obligate să permită inspectorilor de
concurentă accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea,
în măsura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legale a Consiliului
Concurentei, fără a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de
serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(2) Inspectorii de
concurentă, primind acces la documentele, datele si informatiile mentionate la
alin. (1), sunt tinuti la respectarea strictă a caracterului de secret de stat
sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date si
informatii.”
42. Articolul
46 va avea următorul cuprins:
“Art. 46. - (1) La
primirea unei cereri sau plângeri denuntând, respectiv acuzând o practică
anticoncurentială, Consiliul Concurentei examinează dacă aceasta prezintă
suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei
investigatii.
(2) Dacă cererea
sau plângerea nu prezintă suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei
investigatii, Consiliul Concurentei o respinge, comunicând decizia, în scris,
autorului, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la înregistrarea
cererii sau a plângerii. Decizia de respingere va fi precedată de ascultarea
argumentelor reclamantului în fata comisiei Consiliului Concurentei care
coordonează compartimentul de specialitate implicat.
(3) În cazul în
care cererea sau plângerea înaintată nu cade sub incidenta prezentei legi,
Consiliul Concurentei va răspunde printr-o scrisoare, în termenele prevăzute
prin legi speciale.”
43. Articolul
47 va avea următorul cuprins:
“Art. 47. - (1) De
câte ori dispune pornirea unei investigatii, presedintele Consiliului
Concurentei desemnează un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului
asupra investigatiei, comunicarea lui părtilor în cauză, primirea observatiilor
si prezentarea raportului în plenul Consiliului Concurentei, dacă este cazul.
(2) Raportorul
desemnat instrumentează toate actele procedurii de investigatie, propunând
Consiliului Concurentei dispunerea măsurilor care sunt de competenta acestuia.”
44. După
articolul 47 se introduce articolul 471 cu următorul
cuprins:
“Art. 471.
- Atunci când, în urma declansării unei investigatii, se constată că aceasta nu
a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care
să justifice impunerea de măsuri sau sanctiuni de către Consiliul Concurentei,
acesta, prin ordin al presedintelui, va putea închide investigatia si va
informa de îndată părtile implicate. Cu exceptia situatiei în care investigatia
s-a declansat ca urmare a unei plângeri, închiderea unei investigatii nu
necesită audierea în plenul Consiliului Concurentei.”
45. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 48 vor avea următorul cuprins:
“Art. 48. - (1) Cu
exceptia situatiei prevăzute la art. 471, orice procedură
de investigatie necesită audierea agentilor economici participanti la
întelegerea, decizia luată de asociatii de agenti economici, practica
concertată, abuzul de pozitie dominantă sau la concentrarea economică, obiect
al investigatiei. Audierea este dispusă de presedintele Consiliului
Concurentei.
(2) Presedintele
Consiliului Concurentei poate desemna experti si poate admite audierea
autorului plângerii sau al reclamatiei, la cererea acestuia, precum si a
oricărei persoane fizice sau juridice care declară că detine date si informatii
relevante pentru stabilirea adevărului în cauza investigată.”
46. Articolul
50 va avea următorul cuprins:
“Art. 50. - După
audierile dispuse si, dacă este cazul, admise si după examinarea observatiilor părtilor
asupra raportului de investigatie, Consiliul Concurentei poate decide, după cum
urmează:
a) în cazul unei
investigatii, dispusă din oficiu sau la sesizare, privind încălcarea
prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, după caz, să ordone încetarea
practicilor anticoncurentiale constatate, să formuleze recomandări, să impună
părtilor conditii speciale si alte obligatii, să aplice agentilor economici
amenzi în conditiile prevăzute la cap. VI;
b) în cazul unei
cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (3), să emită o decizie motivată de
acordare sau de refuz de exceptare individuală prin dispensă pentru
întelegerea, decizia luată de asociatii de agenti economici ori practica
concertată în cauză.”
47. Literele a)
si b) ale alineatului (1) al articolului 51 vor avea următorul cuprins:
“a) va emite o decizie de neinterventie, când
va ajunge la concluzia că operatiunea de concentrare economică notificată nu
cade sub incidenta prezentei legi;
b) va emite o
decizie de neobiectiune, când va constata că, desi operatiunea de concentrare
economică notificată cade sub incidenta prezentei legi, nu există îndoieli
serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal;”
48. Litera c) a
alineatului (2) al articolului 51 va avea următorul cuprins:
“c) va emite o decizie prin care stabileste
obligatiile si/sau conditiile ce trebuie îndeplinite pentru autorizarea
operatiunii de concentrare economică, dacă se constată că aceasta, cu
modificările respective, ar putea fi compatibilă cu un mediu concurential normal.”
49. Alineatul
(3) al articolului 51 va avea următorul cuprins:
“(3) În cazul în
care Consiliul Concurentei nu ia o decizie în termenele fixate la alin. (1) si
(2), operatiunea de concentrare economică notificată poate avea loc.”
50. După
alineatul (3) al articolului 51 se introduc alineatele (4) si (5) cu următorul
cuprins:
“(4) În situatia
în care notificarea unei operatiuni de concentrare economică necesită
completări, termenele prevăzute la alin. (1) si (2) încep să curgă de la data
la care părtile au furnizat Consiliului Concurentei informatiile solicitate în
vederea completării notificării.
(5) Consiliul
Concurentei poate stabili, prin regulament, o procedură simplificată pentru
analiza anumitor operatiuni de concentrare economică.”
51. Articolul
52 va avea următorul cuprins:
“Art. 52. - (1)
Înainte de emiterea unei decizii conform art. 50 si 51, Consiliul Concurentei
poate impune - printr-o decizie privind măsuri interimare - agentilor economici
implicati luarea oricărei măsuri pe care o consideră necesară în scopul
restabilirii mediului concurential si repunerii părtilor în situatia
anterioară.
(2) Măsurile de
suspendare sau de interdictie a practicilor anticoncurentiale constatate,
precum si dispozitiile obligatorii date agentilor economici de a reveni la
situatia anterioară vor fi dispuse de Consiliul Concurentei în aplicarea
prevederilor art. 50 si 51 numai la constatarea unor fapte manifest ilicite,
constitutive de practici anticoncurentiale prohibite expres de prezenta lege si
care trebuie curmate fără întârziere pentru a preveni sau a opri producerea
unui prejudiciu grav si cert.
(3) Măsurile
prevăzute la alin. (1) si (2) trebuie să fie strict limitate, atât în durată,
cât si în obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija o afectare
manifestă si intolerabilă a liberei concurente.
(4) Deciziile
luate de Consiliul Concurentei în aplicarea prevederilor alin. (1) si ale art.
50 si 51 vor fi comunicate de îndată părtilor; ele pot fi atacate în contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti în termen de 30 de zile de la
comunicare. Instanta poate ordona, la cerere, suspendarea executării deciziei
atacate.”
52. Articolul
55 va avea următorul cuprins:
“Art. 55. -
Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de până la 1% din cifra de
afaceri totală din anul financiar anterior sanctionării următoarele fapte:
a) omisiunea
notificării unei concentrări economice cerute de art. 16;
b) furnizarea de
informatii inexacte sau incomplete prin solicitarea făcută conform prevederilor
art. 5 alin. (3) ori prin notificarea făcută conform prevederilor art. 16;
c) furnizarea de
informatii inexacte sau incomplete ori de documente incomplete sau nefurnizarea
informatiilor si documentelor solicitate conform prevederilor art. 41;
d) furnizarea de
informatii, documente, înregistrări si evidente într-o formă incompletă în
timpul inspectiilor desfăsurate conform prevederilor art. 42;
e) refuzul de a se
supune unei inspectii desfăsurate conform prevederilor art. 42 si 43.”
53. Articolul
56 va avea următorul cuprins:
“Art. 56. - (1)
Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de până la 10% din cifra
de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sanctiunii următoarele
fapte:
a) încălcarea prevederilor
art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 13;
b) punerea în
practică a unei operatiuni de concentrare economică cu încălcarea prevederilor
art. 16 alin. (4) si (5);
c) începerea unei
actiuni de concentrare economică declarată incompatibilă cu prevederile
prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurentei, luată conform
prevederilor art. 51 alin. (2) lit. a);
d) neîndeplinirea
unei obligatii sau a unei conditii impuse printr-o decizie luată în
conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Prin exceptie
de la prevederile alin. (1), Consiliul Concurentei va stabili, prin
instructiuni, conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementă,
care poate merge până la absolvire de răspundere pecuniară.”
54. Articolul
57 va avea următorul cuprins:
“Art. 57. -
Individualizarea sanctiunii în cazul săvârsirii vreuneia dintre contraventiile
prevăzute la art. 55 si 56 se face tinând seama de gravitatea si durata faptei
si a consecintelor sale asupra concurentei. Sanctiunile vor fi gradate pe
transe, prin instructiuni adoptate de către Consiliul Concurentei.”
55. Alineatul
(1) al articolului 59 va avea următorul cuprins:
“Art. 59. - (1)
Consiliul Concurentei poate obliga, prin decizie, agentii economici sau
asociatiile de agenti economici la plata unor amenzi cominatorii, în sumă de
până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie din anul financiar anterior
sanctionării, pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la data stabilită
prin decizie, pentru a-i determina:
a) să respecte
prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 si ale art. 13;
b) să aplice
măsurile enuntate printr-o decizie luată conform prevederilor art. 50 lit. a)
si b), ale art. 51 alin. (2) lit. c) si ale art. 52 alin. (1) si (2);
c) să furnizeze în
mod complet si corect informatiile si documentele care le-au fost cerute
conform prevederilor art. 41;
d) să se supună
inspectiei prevăzute la art. 42-44.”
56. Alineatele
(2) si (3) ale articolului 59 se abrogă.
57. Alineatele
(1)-(3) ale articolului 60 vor avea următorul cuprins:
“Art. 60. - (1)
Contraventiile prevăzute în prezenta lege se constată si se sanctionează de
către Consiliul Concurentei în plen, comisii sau prin inspectorii de
concurentă.
(2) Sanctiunile
pentru contraventiile prevăzute la art. 55 lit. b)-e) si la art. 56 alin. (1)
lit. d) se aplică de către inspectorii de concurentă.
(3) Sanctiunile
pentru contraventiile prevăzute la art. 55 lit. a) si la art. 56 alin. (1) lit.
c), precum si amenzile cominatorii prevăzute la art. 59 se aplică de către
comisiile Consiliului Concurentei prin decizii.”
58. După
alineatul (3) al articolului 60 se introduce alineatul (31) cu următorul cuprins:
“(31)
Sanctiunile pentru contraventiile prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. a) si b)
se aplică de către plenul Consiliului Concurentei prin aceeasi decizie prin
care s-a constatat săvârsirea respectivei contraventii. Instanta competentă
este cea prevăzută la art. 52 alin. (4).”
59. Alineatul
(4) al articolului 60 va avea următorul cuprins:
“(4) Deciziile
luate în conditiile alin. (3) si (31) pot fi atacate la Curtea de Apel Bucuresti,
Sectia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.”
60. Alineatul
(5) al articolului 60 va avea următorul cuprins:
“(5) În baza
deciziei Consiliului Concurentei profiturile sau, după caz, veniturile
suplimentare realizate de agentii economici ca urmare a săvârsirii
contraventiilor prevăzute si sanctionate de prezenta lege vor fi confiscate si
vărsate la bugetul de stat.”
61. Articolul
61 va avea următorul cuprins:
“Art. 61. -
Contraventiilor prevăzute la art. 55 lit. b)-e) si la art. 56 alin. (1) lit. d)
li se aplică prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.”
62. Alineatul
(1) al articolului 62 va avea următorul cuprins:
“Art. 62. - (1)
Deciziile emise conform art. 50, 51, 59 si 60 vor fi comunicate părtilor în
cauză de către Secretariatul General al Consiliului Concurentei si vor fi
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala
contravenientului sau a solicitantului, după caz, ori pe pagina de Internet a
Consiliului Concurentei.”
63. După
articolul 62 se introduc articolele 621 si 622 cu următorul cuprins:
“Art. 621. - (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a aplica sanctiuni
contraventionale pentru încălcările prevederilor prezentei legi se prescrie
după cum urmează:
a) în termen de 3
ani, în cazul încălcării prevederilor art. 55 lit. c), d) si e);
b) în termen de 5
ani, în cazul tuturor celorlalte încălcări ale prevederilor prezentei legi.
(2) Prescriptia
dreptului la actiune al Consiliului Concurentei începe să curgă de la data
încetării practicii anticoncurentiale. În cazul încălcărilor legii, ce au caracter
de continuitate sau de repetabilitate, prescriptia începe să curgă de la data
încetării ultimului act sau fapt anticoncurential în cauză.
Art. 622. - (1) Orice actiune întreprinsă de către Consiliul Concurentei în scopul
unei examinări preliminare sau în scopul declansării unei investigatii în
legătură cu o anumită încălcare a legii va întrerupe cursul termenelor de
prescriptie prevăzute la art. 621.
Întreruperea
termenului de prescriptie va avea efect de la data comunicării actiunii
întreprinse de către Consiliul Concurentei, făcută către cel putin un agent
economic sau o asociatie de agenti economici care a participat la săvârsirea
încălcării legii.
(2) Actiunile ce
pot fi întreprinse de către Consiliul Concurentei si care întrerup cursul
termenului de prescriptie includ, în principal, următoarele:
a) solicitări de
informatii, în scris;
b) ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei de declansare a unei investigatii;
c) începerea
procedurilor legale.
(3) Întreruperea
termenului de prescriptie îsi produce efectele fată de toti agentii economici
sau asociatiile de agenti economici care au participat la săvârsirea încălcării
legii.
(4) În cazul
întreruperii termenului de prescriptie, un nou termen, cu o durată similară,
începe să curgă de la data la care Consiliul Concurentei a întreprins una
dintre actiunile mentionate la alin. (2).
Termenul de
prescriptie va expira cel mai târziu în ziua în care se împlineste perioada
egală cu dublul termenului de prescriptie, aplicabil pentru săvârsirea
încălcării în cauză, în situatia în care Consiliul Concurentei nu a impus nici
una dintre sanctiunile prevăzute de prezenta lege.”
64. Articolul
66 va avea următorul cuprins:
“Art. 66. - În
cazul în care încadrarea juridică făcută printr-o notificare de agentii
economici implicati nu este corectă, Consiliul Concurentei poate schimba
această încadrare.”
65. Alineatul
(2) al articolului 67 va avea următorul cuprins:
“(2) Când o
operatiune de concentrare economică are loc în modalitatea prevăzută la art. 11
alin. (2) lit. b), prin cumpărare de elemente de activ, din cifra de afaceri
stabilită conform alin. (1) va fi luată în considerare numai suma aferentă
activelor constituind obiect al tranzactiei.”
66. Articolul
68 va avea următorul cuprins:
“Art. 68. - Cifra
de afaceri este înlocuită:
a) pentru
societăti bancare, institutii de credit sau financiare si societăti financiare,
prin a zecea parte din valoarea bilantului lor;
b) pentru
societătile de asigurări, prin valoarea primelor brute emise, care vor include
toate sumele primite sau de primit conform contractelor de asigurări încheiate
de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate reasigurătorilor, după
deducerea impozitelor si a taxelor identificate de către Consiliul Concurentei
prin instructiuni.”
67. Articolul
69 va avea următorul cuprins:
“Art. 69. - În
scopul aplicării prevederilor art. 8 si 15, dar fără a contraveni prevederilor
alin. (2) si (3) ale art. 67, dacă vreuna dintre societătile comerciale avute
în vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 15 face parte dintr-un
grup de societăti comerciale, pentru cifra sa de afaceri se va lua în
considerare cifra de afaceri cumulată a respectivului grup, conform bilantului
consolidat al acestuia.”
68. Articolul
70 va avea următorul cuprins:
“Art. 70. -
Plafoanele valorice stabilite, conform dispozitiilor prezentei legi, prin
raportare la cifra de afaceri vor fi actualizate periodic prin decizie a
plenului si puse în aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei,
tinându-se seama de evolutia pietelor.”
69. Articolele
71, 72, 73 si 74 se abrogă.
Art. II. - (1) În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, Guvernul va înainta
Parlamentului un proiect de lege privind salarizarea membrilor plenului si a
inspectorilor de concurentă din cadrul Consiliului Concurentei.
(2) Până la
intrarea în vigoare a legii prevăzute la alin. (1), functionarii publici din cadrul
Consiliului Concurentei, inclusiv functionarii publici din aparatul propriu al
Oficiului Concurentei, preluati prin transfer în interesul serviciului, vor fi
salarizati în baza anexei nr. I la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
192/2002 privind reglementarea drepturilor de natură salarială ale
functionarilor publici, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
228/2003.
(3) Până la
intrarea în vigoare a legii prevăzute la alin. (1), personalul contractual
preluat de către Consiliul Concurentei de la Oficiul Concurentei îsi păstrează
drepturile salariale detinute anterior preluării.
(4) Personalul din
cadrul Oficiului Concurentei care este preluat de către Consiliul Concurentei,
în functie de atributiile reglementate prin lege pentru această institutie, se
stabileste pe bază de protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finantelor
Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei în termen de maximum 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă. Pe
baza acestui protocol Consiliul Concurentei va modifica corespunzător
Regulamentul de organizare, functionare si procedură al Consiliului
Concurentei.
(5) Plângerile si
sesizările formulate în temeiul Legii nr. 21/1996,
aflate în curs de solutionare de către Oficiul Concurentei, precum si
investigatiile în desfăsurare vor fi preluate de către Consiliul Concurentei,
pe bază de protocol, în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
(6) Consiliul
Concurentei va prelua bunurile mobile si imobile aflate în administrarea sau în
proprietatea Oficiului Concurentei, corespunzător activitătilor si personalului
preluat, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finantelor
Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei în termen de maximum 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. III. - (1) În cadrul Ministerului Finantelor
Publice se organizează o directie generală de specialitate, precum si
compartimente în cadrul unitătilor teritoriale, având, în principal, următorul
obiect de activitate:
a) aplicarea de
către Ministerul Finantelor Publice, în calitate de principal furnizor de
ajutor de stat, a legislatiei în domeniul ajutorului de stat;
b) aplicarea
dispozitiilor legale în domeniul preturilor, pentru care legea abilitează
Ministerul Finantelor Publice;
c) urmărirea
evolutiei preturilor în economie;
d) aplicarea
dispozitiilor legale în domeniul concurentei neloiale si al publicitătii,
pentru care legea abilitează Ministerul Finantelor Publice;
e) participarea la
schimbul de informatii si experientă în relatiile cu organizatiile si
institutiile internationale, în domeniul său de activitate.
(2) Personalul din
cadrul Oficiului Concurentei se preia de către Ministerul Finantelor Publice,
cu păstrarea drepturilor salariale detinute anterior preluării, în functie de
atributiile stabilite prin prezenta ordonantă de urgentă pentru această
institutie, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finantelor
Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei în termen de maximum 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(3) Denumirea Oficiul
Concurentei se înlocuieste cu Ministerul Finantelor Publice în toate
actele normative care reglementează domeniile de activitate prevăzute la alin.
(1).
(4) Plângerile,
sesizările si solicitările formulate în temeiul altor acte normative decât
Legea nr.
21/1996, aflate în curs de solutionare de către Oficiul Concurentei, vor fi
preluate de către Ministerul Finantelor Publice, pe bază de protocol, în termen
de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă.
(5) Ministerul
Finantelor Publice va prelua bunurile mobile si imobile aflate în administrarea
sau în proprietatea Oficiului Concurentei, corespunzător activitătilor si
personalului preluat, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul
Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei în termen de
maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă.
(6) În aplicarea
alin. (1), (2) si (5), în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă, Ministerul Finantelor Publice va înainta
Guvernului un proiect de modificare a hotărârii Guvernului privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor Publice.
Art. IV. - Regulamentele si instructiunile Consiliului
Concurentei, în vigoare, vor fi revizuite în mod corespunzător în termen de 3
luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. V. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă orice dispozitii contrare se abrogă. copyrightdsc.net
Art. VI. - Prevederile art. II-IV intră în vigoare în
termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. VII. - Legea concurentei nr. 21/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie
1996, cu modificările si completările ulterioare, precum si cu cele aduse prin
prezenta ordonantă de urgentă, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare, după aprobarea
acesteia prin lege.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 4 decembrie 2003.
Nr. 121.