MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 171
(XV) - Nr. 905 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 18 decembrie 2003
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.424.
- Hotărâre pentru aprobarea Strategiei nationale în domeniul proprietătii
intelectuale (2003-2007)
1.430.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind situatiile în
care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile administratiei
publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor de protejare si
de interventie asupra monumentelor istorice, proportia contributiei,
procedurile, precum si conditiile pe care trebuie să le îndeplinească
proprietarul, altul decât statul, municipiul, orasul sau comuna
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
306.
- Ordin al ministrului economiei si comertului pentru aprobarea
Prescriptiei tehnice PT C 5-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind utilizarea
recipientelor butelii pentru gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub
presiune”
Rectificări
la: Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 81/2002
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEIcopyrightdsc.net
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Strategiei nationale în domeniul
proprietătii intelectuale (2003-2007)
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată,
având în vedere
art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 573/1998 privind
organizarea si functionarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Strategia natională în domeniul proprietătii intelectuale (2003-2007),
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Directorul
general al Oficiului de Stat
pentru
Inventii si Mărci,
Alexandru
Cristian Strenc
p. Directorul
general al Oficiului Român
pentru
Drepturile de Autor,
Adrian Ghimpu
Ministrul
economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
educatiei, cercetării si tineretului,
Alexandru
Athanasiu
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen
Ovidiu Chirovici
Bucuresti, 4 decembrie 2003.
Nr. 1.424.
ANEXĂ
STRATEGIA
NATIONALĂ
în
domeniul proprietătii intelectuale (2003-2007)
1. Prevederi
generale
Proprietatea
intelectuală, privită sub cele două componente ale sale, proprietatea
industrială, pe de o parte, si drepturile de autor si drepturile conexe, pe de
altă parte, este una dintre pârghiile de bază ale dezvoltării economice,
sociale si culturale a natiunii. În acest context se poate aprecia că protectia
depturilor de proprietate intelectuală este de o mare importantă, esenta,
scopul si finalitatea acesteia fiind protejarea produsului inteligentei umane
si în acelasi timp garantarea beneficiului consumatorilor de a se folosi de
acest produs.
Strâns legată de
acest domeniu este activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare, care
constituie o componentă strategică, hotărâtoare pentru dezvoltarea economică si
pentru progresul social. Astfel, stiinta, tehnologia si inovarea reprezintă
domenii care generează constant progres tehnologic, asigurând durabilitatea
dezvoltării si competitivitatea economică de perspectivă a României. Totodată
inovarea si transferul tehnologic sunt solutii pentru rezolvarea problemelor
economice si pentru înnoirea permanentă a tehnologiilor necesare prin
racordarea cercetării românesti la cerintele si presiunile unei piete libere,
în expansiune, în contextul globalizării.
În procesul de
înfăptuire a reformei în domeniul proprietătii intelectuale se va tine cont de
problemele sociale si economice, în special în legătură cu transferul
tehnologic, comertul electronic, biotehnologiile si tehnologia informatiei.
De asemenea, se
impune o reorientare în ceea ce priveste schimburile tehnologice si noile
modele de gestiune economică apte să includă problematica proprietătii
intelectuale ca element de coeziune economică între marii producători si
întreprinderile mici si mijlocii capabile să facă fată noilor provocări.
Analizele
institutionale si de specialitate care au fundamentat elaborarea prezentei
strategii au condus la concluzia că o asemenea abordare novatoare a
problematicii este necesară în promovarea protectiei proprietătii intelectuale
în România.
Pentru a
fundamenta în mod unitar si coerent actiunile sectoriale si reglementările
specifice ale institutiilor care au responsabilităti în realizarea, protectia
si valorificarea creatiilor intelectuale în România, prezenta strategie
identifică obiectivele majore, precum si măsurile necesare îndeplinirii acestor
obiective.
În concordantă cu
obiectivele Programului de guvernare si ale strategiilor sectoriale si pe baza
contributiilor institutiilor care au competente în domeniul proprietătii, a
fost elaborată prezenta strategie.
2. Situatia
actuală în domeniul proprietătii intelectuale
2.1. Cadrul
institutional si legislativ
În România,
asigurarea protectiei proprietătii intelectuale se realizează în principal prin
două institutii de specialitate:
Oficiul de Stat
pentru Inventii si Mărci - în domeniul proprietătii industriale - si Oficiul
Român pentru Drepturile de Autor - în domeniul dreptului de autor si al
drepturilor conexe.
În temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
573/1998, Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci este organul de
specialitate al administratiei publice centrale în subordinea Guvernului, cu
autoritate unică pentru asigurarea protectiei proprietătii industriale, care
elaborează si supune spre aprobare Guvernului strategia dezvoltării protectiei
proprietătii industriale în România si aplică politica Guvernului în domeniu.
Oficiul Român
pentru Drepturile de Autor este organizat si functionează, potrivit Hotărârii
Guvernului nr.
758/2003, ca organ de specialitate în subordinea Guvernului, cu autoritate
unică pe teritoriul României în ceea ce priveste evidenta, observarea si
controlul aplicării legislatiei în domeniul dreptului de autor si al
drepturilor conexe.
Acordarea
asistentei de specialitate în domeniul proprietătii industriale si
reprezentarea persoanelor fizice si juridice române sau străine interesate în
fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci se asigură prin consilieri în
proprietate industrială, organizati în cadrul Camerei Nationale a Consilierilor
în Proprietate Industrială din România în conformitate cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr.
66/2000 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier în
proprietate industrială, republicată.
Institutiile
implicate în elaborarea Strategiei nationale în domeniul proprietătii
intelectuale sunt: Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, Oficiul Român
pentru Drepturile de Autor, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului, Agentia Natională
pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, Autoritatea Natională a
Vămilor, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul
Justitiei, Ministerul Public, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul
Economiei si Comertului, Camera Natională a Consilierilor în Proprietate
Industrială din România, Camera de Comert si Industrie a României si a
Municipiului Bucuresti.
Politica
guvernamentală în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării urmăreste
intensificarea proceselor de inovare si cresterea calitătii si competitivitătii
produselor si serviciilor oferite de întreprinderile românesti.
Instrumentul prin
care se realizează politica guvernamentală în domeniu este Planul national
pentru cercetare, dezvoltare si inovare (PNCDI), coordonat de Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului.
Prin înfiintarea
Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie (MIMMC) conform
Hotărârii Guvernului nr.
15/2001, cu modificările si completările ulterioare, s-a concretizat
recunoasterea functiei economice si sociale pe care acest sector o are în
dezvoltarea economică a tării.
Ca urmare a
procesului de reorganizare a Guvernului activitatea MIMMC a fost preluată de
Agentia Natională pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC),
aflată în subordinea Guvernului si în coordonarea directă a primului-ministru,
conform prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, modificată prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
90/2003, si ale Hotărârii Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
ANIMMC a preluat
activitatea de la MIMMC, păstrând aceleasi atributii si responsabilităti si, în
principal, de elaborare a strategiei si politicilor de stimulare a dezvoltării
întreprinderilor mici si mijlocii (IMM), de elaborare, de implementare
si monitorizare de programe pentru sectorul IMM, de elaborare a legislatiei în
domeniu.
Departamentele care
functionează în cadrul ANIMMC cu scopuri specifice în dezvoltarea activitătilor
si responsabilitătilor enumerate sunt: Directia strategii si politici pentru
întreprinderi mici si mijloci si integrare europeană, Directia de evaluare,
implementare si monitorizare programe pentru întreprinderi mici si mijlocii si
cooperare internatională, Directia strategii, politici si programe pentru
comert interior si Directia strategii, politici si programe pentru cooperatie.
Importanta
sectorului IMM în economie este subliniată de faptul că peste 42% din forta de
muncă angajată la nivelul întregii economii lucrează în acest sector. De
asemenea, peste 46% din totalul cifrei de afaceri din economie este realizată
de IMM, iar peste 28% din volumul total al creditului a fost directionat către
acest sector. Măsurile si programele de încurajare si sustinere a activitătii
IMM, precum si cele de constientizare a importantei proprietătii intelectuale
în rândul acestora sunt priorităti ale Programului de guvernare. Initiativele de
promovare ale sectorului vizează cresterea competitivitătii IMM într-o piată
concurentială în care este vitală orientarea pe piată, cunoasterea concurentei
si perfectionarea abilitătilor si capacitătilor manageriale; de aceea
preocupările ANIMMC s-au orientat spre dezvoltarea de programe nationale
multianuale destinate dezvoltării sectorului, ale căror componente au ca scop
atingerea obiectivelor mentionate. Astfel, programele nationale multianuale pe
perioada 2002-2007, în derulare, sunt:
- Programul national
multianual de sustinere a investitiilor realizate de către întreprinderi
nou-înfiintate si microîntreprinderi, precum si a investitiilor de
modernizare/retehnologizare a IMM;
- Programul
national multianual pentru sustinerea accesului IMM la servicii de instruire si
consultantă;
- Programul
national multianual de sprijinire a IMM în dezvoltarea exportului;
- Programul
national mutianual pentru dezvoltarea abilitătilor antreprenoriale - EMPRETEC;
- Programul pentru
organizarea Târgului pentru IMM.
Protectia
drepturilor de proprietate industrială este reglementată, în principal, prin
următoarele legi speciale: Legea nr.
64/1991 privind brevetele de inventie, republicată, Legea nr.
84/1998 privind mărcile si indicatiile geografice, Legea nr.
129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale, republicată,
Legea nr. 16/1995 privind protectia topografiilor circuitelor integrate,
modificată prin Ordonanta Guvernului nr.
41/1998 privind taxele în domeniul proprietătii industriale si regimul de
utilizare a acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr.
383/2002, Legea nr.
255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante.
Protectia
dreptului de autor si a drepturilor conexe este reglementată de Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, care reprezintă legea-cadru în
domeniu, si de două acte normative complementare care cuprind măsuri destinate
combaterii fenomenului pirateriei, respectiv Ordonanta Guvernului nr. 45/2000
privind unele măsuri pentru combaterea producerii si comercializării
neautorizate a fonogramelor, aprobată si modificată prin Legea nr.
624/2001, si Ordonanta Guvernului nr. 124/2000
pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile
conexe, prin adoptarea de măsuri pentru combaterea pirateriei în domeniile
audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobată si
modificată prin Legea nr.
213/2002.
Alte reglementări
ale drepturilor de proprietate intelectuală sunt cuprinse în: Legea nr. 11/1991
privind combaterea concurentei neloiale, cu modificările si completările
ulterioare, Legea nr. 202/2000
privind unele măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate
intelectuală în cadrul operatiunilor de vămuire, cu modificările ulterioare,
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992
privind protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, Legea nr. 26/1990
privind Registrul comertului, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, art. 299-301 din Codul penal.
2.2. Stimulente
în sprijinul dezvoltării proprietătii intelectuale
Legislatia în
vigoare oferă stimulente în sectoarele principale pentru dezvoltarea activelor
de proprietate industrială.
Astfel, Ordonanta
Guvernului nr.
41/1998 privind taxele în domeniul proprietătii industriale si regimul de
utilizare a acestora prevede o serie de reduceri de taxe pentru procedurile
legale de protectie a obiectelor de proprietate industrială, în functie de
venitul mediu brut lunar pe ultimele 12 luni al persoanei fizice solicitante
sau titulare a protectiei.
De asemenea, în
conformitate cu Legea nr.
64/1991, “profitul sau venitul obtinut prin aplicarea efectivă în tară de
către titular sau, după caz, de către licentiatii acestuia a unei inventii
brevetate în România, incluzând fabricarea produsului sau, după caz, aplicarea
procedeului, este scutit de impozit în primii 5 ani de la prima aplicare,
calculati de la data începerii aplicării si cuprinsi în perioada de
valabilitate a brevetului”.
De prevederile de
mai sus beneficiază titularul brevetului aplicat, respectiv persoanele juridice
sau persoanele fizice care exploatează inventia.
Venitul obtinut de
titularul brevetului prin cesionarea acestuia este scutit de impozit.
Sustinerea
financiară a activitătii de cercetare-dezvoltare la nivel national, precum si
realizarea politicilor nationale în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării
se realizează prin PNCDI.
PNCDI cuprinde
programe de cercetare-dezvoltare si inovare.
De asemenea,
există planuri de cercetare ale autoritătilor administratiei publice centrale,
denumite planuri sectoriale, care contin programe si proiecte de interes
prioritar pentru diferite domenii.
În cadrul PNCDI
există Programul INVENT, destinat valorificării rapide în economie a
inventiilor, în special a celor din domeniile tehnice avansate, realizării si
testării modelelor demonstrative (functionale, experimentale) sau a
prototipurilor pentru produsele, tehnologiile ori serviciile noi sau cu
îmbunătătiri semnificative, bazate pe brevete ale inventatorilor români.
Potrivit
Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 324/2003, în situatia în care
agentii economici cofinantează 50% din valoarea unei lucrări de
cercetare-dezvoltare, în scopul aplicării rezultatelor acesteia, pot beneficia
în totalitate de rezultatele cercetării, cu acordul autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
De asemenea,
“agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe bază de contract,
rezultatele cercetării, cu exceptia brevetelor de inventie, certificatelor de
înregistrare a desenelor si modelelor industriale si altele asemenea, si pot
primi din fonduri publice, în regim de cofinantare, o sumă de până la 20% din
cheltuielile totale aferente aplicării rezultatelor selectate. Contractele vor
contine clauze asigurătorii în vederea realizării transferului tehnologic,
clauze privind proprietatea industrială si neînstrăinarea rezultatelor
cercetării preluate”.
Prin Hotărârea
Guvernului nr.
442/2003 privind aprobarea unor măsuri pentru atragerea, pregătirea si
stabilizarea tinerilor în cercetare, se stabileste că, pentru promovarea
activitătii de transfer tehnologic, Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului poate sustine finantarea proiectelor de valorificare si transfer
tehnologic în economie al rezultatelor cercetării obtinute în domenii
tehnologice de vârf, în limita a 30% din suma alocată anual în bugetul acestui
minister cu această destinatie.
În baza
contractului de intermediere, unitatea de cercetare-dezvoltare acordă tânărului
în cauză o sumă de până la 5% din valoarea negociată pentru transferul
rezultatului cercetării, inclusă în contractul de intermediere, după încasarea
contravalorii acestui contract, în termen de 15 zile.
Transferul
rezultatelor cercetării se efectuează cu conditia ca în contractul de
intermediere să existe clauze asigurătorii privind confidentialitatea,
proprietatea industrială si neînstrăinarea rezultatelor cercetării preluate,
precum si obligatia aplicării.
De asemenea,
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului poate suporta din bugetul
propriu, în limita a 10% din suma alocată finantării proiectelor de
valorificare si transfer tehnologic, o parte din costurile pentru aplicarea
unor rezultate ale cercetării, cu caracter inovativ, promovate de tineri de până
la 35 de ani, prin firmele proprii, care reprezintă cofinantarea cu o sumă de
până la 20% a cheltuielilor totale aferente aplicării rezultatelor activitătii
de cercetare.
2.3. Crearea si
dezvoltarea infrastructurii în domeniul proprietătii industriale
Statul sustine
dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic la nivel
national, regional si local, prin crearea de:
a) centre si
servicii specializate pentru asistentă si informare stiintifică si tehnologică,
precum si pentru diseminarea, transferul si valorificarea rezultatelor
cercetării;
b) zone si
infrastructuri cu facilităti speciale pentru înfiintarea si functionarea de
agenti economici inovativi care dezvoltă si aplică tehnologii noi,
infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre incubatoare
de afaceri, centre de informare tehnologică, oficii de legătură cu industria,
parcuri stiintifice si tehnologice;
c) unităti de
ramură specializate în transfer tehnologic, finantate pe seama rezultatelor
transferate în economie si în viata socială. În acest sens unitătile de
transfer răspund de întocmirea contractelor tripartite dintre furnizorul de
tehnologie, unitatea de transfer si unitatea care aplică rezultatele.
Sustinerea
financiară pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic
la nivel national, regional si local se realizează din fondurile alocate
ministerelor de ramură si din fondurile autoritătilor administratiei publice
locale interesate.
În anul 2003
Guvernul României a adoptat Hotărârea nr.
406 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind constituirea,
functionarea, evaluarea si acreditarea entitătilor din infrastructura de
inovare si transfer tehnologic, precum si modalitatea de sustinere a acestora.
Un pas important
în sustinerea dezvoltării infrastructurii de transfer tehnologic a fost
realizat prin adoptarea Ordonantei Guvernului nr.
14/2002 privind constituirea si functionarea parcurilor stiintifice si
tehnologice, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
50/2003. Acest act normativ pune la dispozitie un instrument concret de
reglementare a modului de înfiintare si functionare a acestor parcuri.
În vederea
exploatării drepturilor de proprietate intelectuală si a rezultatelor
cercetării se constituie infrastructura de inovare si transfer tehnologic (infrastructura
de ITT).
Crearea
infrastructurii de ITT are ca scop sustinerea dezvoltării economico-sociale,
stimularea inovării si transferului tehnologic, atragerea de investitii în
vederea valorificării rezultatelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a
resurselor umane din sistemul national de cercetare-dezvoltare.
Retelele existente
de cercetare-dezvoltare functionează ca niste pârghii între resurse si costuri,
astfel că prin rezultatele cercetării se obtin produse sau tehnologii noi,
costuri de fabricatie reduse si economie de resurse (se obtin produse cu
valoare adăugată mare, cu tehnologie îmbunătătită).
În prezent
protectia proprietătii intelectuale în România este similară cu cea din statele
membre ale Uniunii Europene, deoarece legislatia natională este armonizată în
cea mai mare parte cu reglementările comunitare.
În procesul de
combatere a contrafacerii si pirateriei un rol important îl au protocoalele
care s-au încheiat la nivel national între diferite autorităti.
În acest sens pot
fi mentionate protocoalele de colaborare încheiate în anul 2001 de Oficiul de
Stat pentru Inventii si Mărci si Oficiul Român pentru Drepturile de Autor cu
Directia Generală a Vămilor în sprijinul îndeplinirii de către autoritătile
vamale a atributiilor de control si supraveghere a operatiunilor de vămuire
asupra mărfurilor ce beneficiază de protectie potrivit legilor de proprietate
intelectuală.
În acelasi scop
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a încheiat protocoale de colaborare cu
Inspectoratul General al Politiei în anul 1999, protocol reactualizat în anul
2003, precum si cu Inspectoratul General al Politiei de Frontieră în anul 2003.
De asemenea, în
scopul cooperării cu titularii de drepturi de proprietate intelectuală,
Autoritatea Natională a Vămilor a încheiat un protocol de colaborare cu Uniunea
Producătorilor de Fonograme din România.
În anul 2001 a
fost înfiintată în România filiala Retelei Europene Anticontrafacere REACT,
care colaborează cu Autoritatea Natională a Vămilor, în scopul combaterii
traficului cu mărfuri contrafăcute si pirat.
În vederea
sensibilizării mediului de afaceri din România, în domeniul proprietătii
industriale un rol important îl are Protocolul de colaborare dintre Oficiul de
Stat pentru Inventii si Mărci si Camera de Comert si Industrie a României si a
Municipiului Bucuresti, încheiat în anul 2000 si reînnoit în luna mai 2003,
având ca principal scop constituirea de centre regionale de proprietate
industrială pentru diseminarea informatiilor din domeniu.
Un protocol de
colaborare similar având ca obiectiv cresterea gradului de informare a mediului
de afaceri cu privire la importanta dreptului de autor si drepturilor conexe în
economia bazată pe cunoastere a fost încheiat si între Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor si Camera de Comert si Industrie a României si a
Municipiului Bucuresti în luna mai 2003.
2.4. Legislatie
europeană preluată
Prin actele
normative enumerate anterior au fost transpuse sau preluate în legislatia natională
o serie de acte normative comunitare. Astfel, au fost transpuse integral:
Directiva 89/104/CEE privind mărcile, Directiva 98/71 CE privind protectia
juridică a desenelor, Directiva 98/44 CE privind protectia juridică a
inventiilor biotehnologice, Directiva 91/250/CEE privind protectia juridică a
programelor de calculator, Directiva 92/100/CEE referitoare la dreptul de
închiriere si împrumut si la anumite drepturi conexe dreptului de autor în
domeniul proprietătii intelectuale, Directiva 93/83/CEE privind coordonarea
anumitor reglementări privind dreptul de autor si drepturile conexe aplicabile
radiodifuzării prin satelit si retransmiterii prin cablu, Directiva 93/98/CEE
privind armonizarea duratei de protectie a dreptului de autor si drepturilor
conexe. De asemenea, a mai fost transpusă partial Directiva 96/9/CE privind
protectia bazelor de date.
Dintre
regulamentele Uniunii Europene au fost preluate integral: Regulamentul CE nr.
2.100/1994 instituind un regim de protectie comunitară a noilor soiuri de plante,
Regulamentul CE nr. 40/1994 privind marca comunitară, Regulamentul CE nr.
241/1999 pentru modificarea Regulamentului CE nr. 3.295/1994 si Regulamentul CE
nr. 2.549/1999 care modifică Regulamentul nr. 1.367/1995.
Partial au mai
fost preluate Regulamentul CE nr. 3.295/1994 fixând măsuri în vederea
interzicerii punerii în circulatie liberă, exportului, reexportului si plasării
sub un regim suspensiv a mărfurilor contrafăcute si pirat si Regulamentul CE
nr. 1.367/1995 care stabileste dispozitiile de aplicare a Regulamentului nr.
3.295/1994.
2.5. Situatia în
plan international
România este
membru fondator al Organizatiei Mondiale a Proprietătii Intelectuale (OMPI),
creată prin Conventia pentru instituirea OMPI, semnată în 1967. De asemenea,
România este din anul 1920 membru al Uniunii de la Paris pentru protectia
proprietătii industriale, creată în baza Conventiei de la Paris din 1883, iar
din anul 1927 este membru al Uniunii de la Berna pentru protectia operelor
literare si artistice, creată în baza Conventiei de la Berna din 1886.
În conformitate cu
obligatiile asumate în procesul de aderare la Uniunea Europeană, România a
devenit membră a Organizatiei Europene de Brevete începând cu data de 1 martie
2003, aceasta confirmând faptul că sistemul român de protectie a proprietătii
industriale este un sistem modern si conform normelor europene.
În anul 2001
România a ratificat cele mai noi reglementări internationale în domeniul
dreptului de autor si drepturilor conexe în mediul numeric, respectiv Tratatul
OMPI privind dreptul de autor si Tratatul OMPI privind interpretările,
executiile si fonogramele, semnate în 1996 la Geneva.
Constiente de
importanta si amploarea pe care a dobândit-o proprietatea intelectuală si de
rolul OMPI în domeniu, autoritătile române se află în permanentă colaborare cu
această organizatie.
În cadrul acestei
cooperări active elementul cel mai important îl constituie Programul de
cooperare dintre Guvernul României si Organizatia Mondială a Proprietătii
Intelectuale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2001 si aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 974/2001. Documentul reprezintă baza cooperării dintre România
si OMPI, oferind cadrul necesar pentru stabilirea unei relatii strânse între
institutiile românesti implicate, prin elaborarea unor acorduri sectoriale si
planuri de actiune, asigurându-se conditiile pentru valorificarea programelor
promovate de OMPI în domeniul proprietătii intelectuale.
România este
membru fondator al Organizatiei Mondiale a Comertului si parte la Acordul
pentru instituirea Organizatiei Mondiale a Comertului, inclusiv la Acordul
privind unele aspecte ale drepturilor de proprietate intelectuală legate de
comert (anexa 1C).
În procesul de
pregătire pentru aderarea României la Uniunea Europeană, domeniul proprietătii
intelectuale se bucură de o importantă deosebită, acesta fiind inclus în mai
multe capitole de negociere, respectiv Dreptul societătilor comerciale, Libera
circulatie a mărfurilor, Uniunea vamală, Cultura si audiovizualul.
3. Scop
Scopul prezentei
strategii nationale este de a compatibiliza si armoniza sistemul proprietătii
intelectuale din România cu mecanismele existente la nivelul Uniunii Europene.
Astfel prezenta strategie va contribui prin elementele sale componente la
dezvoltarea economică, socială si culturală a României, conducând astfel la
atingerea nivelului de performante cerut de dezvoltarea unei societăti bazate
pe cunoastere.
4. Obiective
strategice
- Armonizarea
legislatiei nationale din domeniul proprietătii intelectuale cu normele de
drept comunitar si cu prevederile acordurilor internationale la care România
este parte
- Îmbunătătirea
aplicării în România a legislatiei din domeniul proprietătii intelectuale
- Constituirea
unei infrastructuri administrative corespunzătoare în cadrul institutiilor
nationale implicate în asigurarea protectiei proprietătii intelectuale
- Formarea
resurselor umane specializate în domeniul proprietătii intelectuale
- Realizarea unei
cooperări transparente între institutiile si organismele nationale implicate în
asigurarea protectiei proprietătii intelectuale
- Sensibilizarea,
educarea si constientizarea publicului cu privire la domeniul si importanta
drepturilor de proprietate intelectuală
5. Măsuri
strategice privind armonizarea legislatiei nationale în domeniul proprietătii
intelectuale cu normele de drept comunitar si cu prevederile acordurilor
internationale la care România este parte
a) Continuarea
procesului de armonizare a legislatiei îndomeniul proprietătii industriale prin
transpunerea acquisului cmunitar si alinierea reglementărilor nationale la
acordurile internationale la care România este parte Actiuni specifice:
1. implementarea
sistemului brevetului european, ca urmare a aderării României la Conventia
brevetului european la data de 1 martie 2003;
2. elaborarea de
noi reglementări privind sistemele traditionale de înregistrări în domeniul
brevetelor, precum si de reglementări conexe, cum sunt know-how si transferul
de tehnologie;
3. implementarea
sistemului mărcii comunitare si a desenului comunitar;
4. identificarea
posibilelor conflicte între denumiri (mărci, indicatii geografice, nume
comerciale, denumiri ale soiurilor de plante, nume de domeniu);
5. elaborarea de
reglementări privind protectia numelor comerciale si conflictul între mărci si
nume de domeniul Internet;
6. evaluarea
nivelului de armonizare a sistemului de protectie a noilor soiuri de plante,
precum si elaborarea de reglementări conexe;
7. continuarea
îmbunătătirii legislatiei privind mijloacele de respectare a drepturilor de
proprietate intelectuală în România;
8. Analizarea
cadrului legislativ în vigoare privind proprietatea intelectuală si a
jurisprudentei aferente si prezentarea propunerilor de completare a actelor
normative respective, în vederea eficientizării protectiei drepturilor de
proprietate intelectuală în sistemul justitiei;
9. înfiintarea de
complete de judecată specializate în domeniul dreptului de proprietate
intelectuală, conform reglementărilor conunitare;
10. initierea de
noi acte normative, cu consultarea prealabilă a tuturor institutiilor implicate
în punerea în aplicare a acestora.
b) Asigurarea
cadrului juridic corespunzător prin armonizarea continuă cu normele
internationale în domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
Actiuni specifice:
1. transpunerea
prevederilor tratatelor Internet: Tratatul OMPI privind dreptul de autor si
Tratatul OMPI privind interpretările, executiile si fonogramele, 1996, Geneva,
ratificate de România, în legislatia natională, pentru perfecta conformitate si
eliminarea eventualelor contradictii;
2. transpunerea
altor prevederi internationale în domeniul dreptului de autor si al drepturilor
conexe, conform obligatiilor asumate în procesul de aderare a României la
Uniunea Europeană;
3. continuarea
transpunerii directivelor europene privind dreptul de autor în societatea
informatională si, respectiv, dreptul de suită.
c) Adaptarea
sistemului de cercetare, dezvoltare si inovare la cerintele de intregrare în
Uniunea Europeană Actiuni specifice:
1. armonizarea
programelor nationale de cercetare, dezvoltare si inovare cu cele ale Uniunii
Europene, pentru facilitarea accesului României la spatiul european de
cercetare;
2. stimularea
participării institutiilor cu profil de cercetare si dezvoltare la programele
privind protectia proprietătii industriale, derulate în spatiul Uniunii
Europene, prin asigurarea cofinantării în cadrul acelor programe la care
România este parte;
3. dezvoltarea
programelor bilaterale în domeniile cercetării, dezvoltării si inovării, în
vederea accelerării procesului de protectie a proprietătii industriale;
4. sprijinirea
cooperării diferitelor entităti, având competente specifice, cu structuri
similare internationale;
5. îmbunătătirea
cadrului legislativ, financiar si organizatoric pentru asigurarea participării
la programele-cadru ale Uniunii Europene;
6. identificarea
si valorificarea oportunitătilor de atragere în tară a unor activităti din
programele avute în vedere de OMPI pentru zona Europei Centrale si de Sud-Est.
6. Măsuri
strategice privind îmbunătătirea aplicării în România a legislatiei în domeniul
proprietătii intelectuale
a) îmbunătătirea
aplicării legislatiei în domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
Actiuni specifice:
1. realizarea de
analize comparative ale solutiilor definitive ale instantelor judecătoresti,
pronuntate în procesele de proprietate intelectuală, si publicarea
jurisprudentei în colectii specializate;
2. realizarea unor
studii privind modul în care instantele judecătoresti înfăptuiesc actul de
justitie privind proprietatea intelectuală si comunicarea acestor studii
instantelor judecătoresti în vederea îmbunătătirii jurisprudentei;
3. modificarea
cuantumului amenzilor prevăzute în legislatia în vigoare, prin corelare cu rata
inflatiei, astfel încât sanctiunile să devină descurajante pentru persoanele
care intentionează să încalce dreptul de autor si drepturile conexe.
b) Asigurarea
aplicării legislatiei privind protectia drepturilor de proprietate intelectuală
la frontieră
Actiuni specifice:
1. intensificarea
controalelor vamale, pe baza analizei de risc, pentru depistarea mărfurilor
susceptibile a fi piratate sau contrafăcute;
2. realizarea unor
module informatice si baze de date în domeniul combaterii traficului de mărfuri
pirat si contrafăcute;
3. asigurarea
respectării drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul operatiunilor de
vămuire si aplicarea în mod corespunzător a sanctiunilor prevăzute de
dispozitiile legale în vigoare;
4. intensificarea
schimbului de informatii si a cooperării cu alte administratii vamale, în
scopul combaterii faptelor de încălcare a drepturilor de proprietate
intelectuală.
c) Adoptarea unor
măsuri de protectie a consumatorilor împotriva riscului de a achizitiona
produse sau de a li se presta servicii care ar putea să le afecteze viata,
sănătatea, securitatea sau interesele economiceActiuni specifice:
1. realizarea de
controale tematice la nivel national, pe grupe de produse, în scopul depistării
produselor pirat sau contrafăcute, si informarea corespunzătoare a tuturor
institutiilor implicate în procesul de supraveghere a pietei;
2. eliminarea de
pe piată a produselor pirat sau contrafăcute, în conformitate cu dispozitiile
legale si reglementările europene, si informarea adecvată a consumatorilor
asupra celor constatate;
3. implicarea
asociatiilor de reprezentare a intereselor consumatorilor în diseminarea,
informarea si educarea acestora.
d) intensificarea
interventiei parchetelor din cadrul Ministerului Public în combaterea
fenomenelor contrafacerii si pirateriei, a încălcării dispozitiilor legale
privind protectia drepturilor de proprietate intelectuală Actiuni specifice:
1. evaluarea
semestrială si anuală a stării infractionale în domeniul drepturilor de
proprietate industrială, al dreptului de autor si drepturilor conexe,
efectuarea de analize criminologice si statistice ale fenomenelor de
contrafacere si piraterie, elaborarea de măsuri în scopul prevenirii
criminalitătii în domeniu;
2. asigurarea la
nivelul tuturor parchetelor din teritoriu a existentei unei baze de date cu
privire la cauzele solutionate în domeniul încălcării drepturilor de
proprietate intelectuală;
3. intensificarea
demersurilor în vederea îmbunătătirii cadrului legislativ al combaterii
infractionalitătii privind regimul drepturilor de proprietate intelectuală.
e) Intensificarea
activitătii unitătilor de politie Actiuni specifice:
1. organizarea de
activităti specifice de control pentru prevenirea, descoperirea si cercetarea
faptelor săvârsite cu ocazia importului si comercializării de produse
alimentare si nealimentare care poartă mărci contrafăcute;
2. înfiintarea
unor compartimente de proprietate intelectuală în cadrul unitătilor de politie
la nivel central si teritorial;
3. pentru
realizarea sarcinilor ce revin formatiunilor cu competentă în domeniul
proprietătii intelectuale, se va avea în vedere cresterea numărului de
politisti cu responsabilităti pe această linie atât în cadrul Inspectoratului
General alPolitiei Române, Directia Politiei Economico-Financiare, cât si la
serviciile economice din inspectoratele judetene de politie si Directia
Generală de Politie a Municipiului Bucuresti;
4. asigurarea
logisticii necesare pentru desfăsurarea activitătilor profesionale de evidentă
si de investigare a fraudelor privind proprietatea intelectuală.
7. Măsuri
strategice privind constituirea unei infrastructuri administrative
corespunzătoare în cadrul institutiilor nationale implicate în asigurarea
protectiei proprietătii intelectuale
a) Dezvoltarea
sistemului informatic si modernizarea echipamentelor folosite în îndeplinirea
procedurilor de acordare a protectiei drepturilor de proprietate industrială de
către Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci
Actiuni specifice:
1. continuarea
dezvoltării si modernizării dotării tehnice a sistemului informatic existent în
cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci;
2. dezvoltarea si
modernizarea sistemului de baze de date administrative si de documentare
utilizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, necesare aplicării
procedurilor de acordare a drepturilor de proprietate industrială;
3. adoptarea si
implementarea de către Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci a standardelor
europene în domeniul depunerii electronice a cererilor de protectie a
proprietătii industriale;
4. continuarea
procesului de compatibilizare a sistemului informatic din Oficiul de Stat
pentru Inventii si Mărci cu sistemele informatice ale Oficiului European de
Brevete.
b) Constituirea
unei infrastructuri administrative corespunzătoare a Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor Actiuni specifice:
1. încadrarea
corespunzătoare cu resurse umane prin cresterea personalului necesar ca număr
si pregătire;
2. dotarea
corespunzătoare cu mijloace materiale necesare îndeplinirii atributiilor,
printr-o finantare corespunzătoare;
3. derularea unor
campanii de crestere a gradului de informare a publicului larg asupra
importantei domeniului dreptului de autor si al drepturilor conexe (baza de
date publice continând informatii privind repertoriul si titularii dreptului de
autor, drepturilor conexe, informatii detinute de organismele de gestiune
colectivă etc.).
c) Diseminarea
informatiei referitoare la problemele de proprietate intelectuală
Actiuni specifice:
1. dezvoltarea
unui sistem eficient de promovare a proprietătii industriale si de
constientizare a importantei domeniului în programele Oficiului de Stat pentru
Inventii si Mărci si prin intermediul centrelor regionale pentru diseminarea
informatiilor de proprietate industrială, centrelor de cercetare si inovare,
Camerei Nationale a Consilierilor în Proprietate Industrială din România,
Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si al
camerelor de comert si industrie teritoriale, inclusiv prin reteaua centrelor
EURO-INFO;
2. dotarea
logistică corespunzătoare a Camerei Nationale a Consilierilor în Proprietate Industrială
din România, potrivit legii;
3. dotarea
logistică a centrelor regionale de diseminare de informatii din domeniul
proprietătii industriale, compatibilă cu a centrelor din tările europene
dezvoltate, potrivit legii;
4. crearea unui
centru de documentare dedicat proprietătii intelectuale si a unui buletin de
cazuistică publicat de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci;
5. crearea unor
structuri specializate pentru formare si studii în domeniul proprietătii
intelectuale;
6. înfiintarea
unui centru de formare si specializare în domeniul proprietătii intelectuale în
cadrul Facultătii de Drept, Universitatea Bucuresti, în baza Acordului-cadru de
cooperare încheiat în anul 2002 între Organizatia Mondială a Proprietătii
Intelectuale si Ministerul Educatiei si Cercetării;
7. sprijinirea
creării unor fundatii locale pentru promovarea proprietătii industriale;
8. organizarea de
seminarii si conferinte destinate IMM pentru cunoasterea sistemului
proprietătii intelectuale;
9. dezvoltarea de
publicatii cu informatii tehnice de specialitate în domeniul sistemului
proprietătii intelectuale, în scopul pregătirii specialistilor din cadrul IMM
în utilizarea sistemului.
d) Îmbunătătirea
sistemului de proprietate intelectuală în vederea cresterii competitivitătii
unitătilor de cercetare si dezvoltare si a IMM, precum si a entitătilor din
infrastructura de inovare si transfer tehnologic Actiuni specifice:
1. elaborarea
studiului “IMM si proprietatea intelectuală” de către ANIMMC;
2. înfiintarea
Societătii pentru transfer tehnologic si dezvoltare, care va avea ca obiect de
activitate sustinerea investitiilor tehnologice prin acordarea de granturi sau
împrumuturi cu dobânzi avantajoase si preluarea riscului de piată pentru
aplicarea rezultatelor cercetării-dezvoltării;
3. finantarea
dezvoltării si înfiintării de noi centre de transfer tehnologic, oficii de
legătură cu industria, centre incubatoare de afaceri, prin promovarea de către
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului a unui program destinat
sustinerii acestor entităti din infrastructura de ITT;
4. finantarea
înfiintării si dezvoltării parcurilor stiintifice si tehnologice prin
promovarea de către Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului a unui
program destinat sustinerii acestora;
5. utilizarea
componentei destinate constituirii si dezvoltării infrastructurii aferente
parcurilor stiintifice si tehnologice din cadrul programului “Parcuri
industriale”;
6. constituirea
unui grup de lucru format din specialisti din cadrul Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului, Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, Camerei de Comert si Industrie a României si a
Municipiului Bucuresti si al Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci, pentru
consolidarea unei baze de date necesare pentru a facilita accesul IMM la
rezultatele cercetării stiintifice, inclusiv la activitatea de cercetare în
domeniul inovării orientat spre promovarea de servicii si produse noi pe piata
internă si internatională;
7. stimularea
proiectelor de cercetare, dezvoltare si inovare si dezvoltare tehnologică din
rândul IMM cu vocatie tehnologică si absorbtia tehnologiilor noi;
8. crearea unei
agentii nationale de valorificare a proprietătii intelectuale în scopul
stimulării inovării, care să promoveze valorificarea proprietătii intelectuale
în conditiile economiei de piată, inclusiv prin accesul la programele
comunitare destinate sectorului. Aceasta se va realiza cu participarea tuturor
institutiilor care au atributii în domeniu;
9. înfiintarea în
cadrul unitătilor de cercetare-dezvoltare si în cadrul universitătilor a unor
compartimente specializate, care să se ocupe de promovarea rezultatelor
cercetării si prospectarea rezultatelor pietei;
10. promovarea
comertului electronic pentru integrarea IMM românesti în platformele
electronice constituite la nivel european;
11. dezvoltarea
unei infrastructuri de afaceri si deschiderea de noi piete;
12. sustinerea IMM
inovative si cresterea competitivitătii acestora prin promovarea de programe
finantate de la bugetul de stat pentru investitii, introducerea de echipamente
si tehnologii noi pentru instruire si consultantă, pentru facilitarea accesului
IMM pe piete externe, precum si pentru dezvoltarea de incubatoare de afaceri;
13. dezvoltarea de
servicii suport pentru sustinerea IMM (inclusiv prin reteaua centrelor
EURO-INFO);
14. identificarea
unor noi modalităti pentru promovarea în străinătate a creatiilor românesti si
pentru cresterea competitivitătii acestora pe pietele internationale, inclusiv
prin initierea de către România a unor proiecte si programe de cooperare în
domeniul proprietătii intelectuale;
15. facilitarea
punerii în contact a creatorilor în proprietate intelectuală cu utilizatorii
obiectelor specifice, prin organizarea sistematică de burse de contacte,
parteneriate de afaceri pentru transfer tehnologic, expozitii tematice, saloane
comerciale specializate si târguri pentru valorificarea rezultatelor cercetării
si dezvoltării stiintifice.
e) Promovarea
produselor, serviciilor si a transferului tehnologic, precum si dezvoltarea
serviciilor de consiliere a entitătilor din infrastructura de ITT si a IMM
Actiuni specifice:
1. dezvoltarea în
România a serviciilor de informare si asistentă în domeniul cooperării si
parteneriatelor între IMM si unitătile de cercetare-dezvoltare si dezvoltarea
unor scheme de finantare;
2. racordarea la
programele comunitare specifice domeniului;
3. dezvoltarea
parteneriatului între întreprinderi mari si IMM, precum si între acestea si
unităti de cercetare-dezvoltare;
4. dezvoltarea
capacitătii de consultantă din cadrul centrelor de afaceri dezvoltate de Camera
de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si camerele de
comert si industrie teritoriale, Camera Natională a Consilierilor în
Proprietate Industrială din România, centrelor regionale de promovare a
drepturilor de proprietate industrială si al retelei centrelor EURO-INFO;
5. dezvoltarea
entitătilor din infrastructura de ITT (centre incubatoare de afaceri inovative,
centre de transfer tehnologic, centre de informare tehnologică, oficii de
legătură cu industria) care să îsi propună sprijinirea demersurilor în
promovarea rezultatelor cercetării brevetate si nebrevetate;
6. continuarea si
dezvoltarea manifestării “Trofeul creativitătii”, organizată de Camera de
Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si de camerele de
comert si industrie teritoriale.
f) Includerea unor
elemente de proprietate intelectuală în procesul de informatizare a sistemului
judiciar Actiuni specifice:
1. furnizarea, în
conditiile legii, de date statistice institutiilor interesate privind
activitătile instantelor judecătoresti si ale parchetelor în domeniul
proprietătii intelectuale, incluzând si domeniul concurentei neloiale;
2. actualizarea
permanentă a bazelor de date administrate de Ministerul Justitiei si Ministerul
Public, în vederea facilitării informării magistratilor asupra evolutiei
legislatiei în domeniu.
8. Măsuri
strategice privind formarea resurselor umane specializate
a) Dezvoltarea
unui program de pregătire a specialistilor implicati în procesul de asigurare a
protectiei proprietătii intelectuale
Actiuni specifice:
1. perfectionarea
pregătirii examinatorilor Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si
organizarea unor programe de studiu în cadrul Uniunii Europene, în scopul
îmbunătătirii protectiei prin brevet;
2. organizarea
unui program de perfectionare pentru consilieri în proprietate industrială, în
scopul îmbunătătirii calitătii cererilor de protectie depuse la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Mărci si al accesului acestora la programele de instruire
organizate de Uniunea Europeană;
3. perfectionarea
pregătirii specialistilor Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si ai
altor autorităti competente implicate în protectia soiurilor de plante,
inclusiv instruire la Oficiul European al Soiurilor de Plante;
4. organizarea de
seminarii/mese rotunde/întâlniri între specialisti ai Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor, ai Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si
reprezentanti ai fiecărei categorii profesionale implicate în procesul apărării
drepturilor de proprietate intelectuală (politisti, judecători, procurori,
lucrători vamali, inspectori din domeniul protectiei consumatorilor);
5. participarea
specialistilor români la cursuri/seminarii/reuniuni organizate în străinătate,
astfel încât să ia contact cu realitătile din tările respective si să cunoască
problemele cu care se confruntă respectivele institutii în apărarea drepturilor
de autor si a drepturilor conexe;
6. organizarea
periodică de instruiri ale inspectorilor din domeniul protectiei
consumatorilor, precum si ale lucrătorilor vamali;
7. instruirea
specialistilor din cadrul ANIMMC în domeniul proprietătii intelectuale.
b) Dezvoltarea
unei strânse colaborări între Academia Mondială OMPI si institutele de formare
a tineretului din România (nivel universitar, postuniversitar etc.)
Actiuni specifice:
1. promovarea unor
initiative românesti în domeniul proprietătii intelectuale, care să fie puse în
practică cu sprijinul financiar si logistic al OMPI;
2. crearea
conditiilor de dezvoltare a carierei stiintifice si tehnice a tinerilor în
vederea reducerii fenomenului de “scurgere a inteligentei românesti în
exterior”;
3. sustinerea
realizării unui proiect la nivel universitar si/sau postuniversitar pentru a se
asigura noi specializări, cu posibilitatea obtinerii de titluri corespunzătoare
(broker de tehnologii);
4. sustinerea
programelor de burse pentru cercetare stiintifică, destinate formării si
dezvoltării carierelor stiintifice si a colectivelor de cercetare de înaltă
performantă.
c) Perfectionarea
magistratilor si a politistilor în domeniul protectiei drepturilor de
proprietate intelectuală
Actiuni specifice:
1. instruirea
magistratilor în cadrul unor seminarii si al altor forme de pregătire
organizate de autoritătile române si organizatiile internationale de profil
(OMPI, Organizatia Mondială a Comertului, Oficiul de Armonizare în Piata
Internă, Organizatia Europeană de Brevete etc.);
2. pregătirea
magistratilor în domeniul proprietătii intelectuale prin cursuri incluse în
programa de studii a Institutului National al Magistraturii pentru auditorii de
justitie si prin cursuri periodice de perfectionare pentru magistratii în
functie;
3. perfectionarea
pregătirii profesionale a procurorilor din Ministerul Public în domeniul
protectiei drepturilor de proprietate intelectuală, în formele organizate de
Sectia de analiză, studii, control si perfectionare profesională a Parchetului
de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie si parchetele de pe lângă
curtile de apel;
4. dezvoltarea
unui program de pregătire a politistilor implicati în combaterea infractiunilor
din domeniul proprietătii intelectuale, prin:
a) includerea
politistilor cu responsabilităti în domeniul proprietătii intelectuale în
programe de pregătire, seminarii si alte întâlniri de specialitate, organizate
de autoritătile române si organizatiile internationale de profil;
b) includerea în
programele de pregătire ale institutiilor de învătământ de nivel preuniversitar
si universitar din Ministerul Administratiei si Internelor, precum si ale
Centrului de Studii Postuniversitare (postacademice) al Ministerului
Administratiei si Internelor a unor tematici privind dreptul proprietătii
intelectuale, destinate formării si perfectionării cunostintelor politistilor cu
competente în domeniu.
9. Măsuri
strategice privind realizarea unei cooperări transparente între institutiile si
organismele nationale implicate în asigurarea protectiei proprietătii
intelectuale
Actiuni specifice:
1. întărirea
colaborării Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si a Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor cu OMPI, Organizatia Mondială a Comertului, Oficiul
de Armonizare în Piata Internă, Organizatia Europeană de Brevete si cu alte
organizatii internationale în domeniul proprietătii intelectuale;
2. cooperarea
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si a Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor cu autoritătile vamale, prin punerea la dispozitia
Autoritătii Nationale a Vămilor a informatiilor relevante din baza de date a
acestor oficii;
3. cooperarea
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci si a Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor cu Ministerul Administratiei si Internelor si cu Ministerul
Public, în vederea împiedicării delictelor, prin furnizarea informatiilor
solicitate;
4. dezvoltarea
cooperării dintre Oficiul Român pentru Drepturile de Autor si Inspectoratul
General al Politiei de Frontieră în baza protocolului încheiat între acestea;
5. dezvoltarea
cooperării dintre Oficiul Român pentru Drepturile de Autor si Camera de Comert
si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti, în vederea cresterii
gradului de informare a mediului de afaceri cu privire la dreptul de autor, în
baza protocolului încheiat între acestea;
6. încheierea unor
protocoale de colaborare între Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului,
pe de o parte, si Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, Camera de Comert si
Industrie a României si a Municipiului Bucuresti, ANIMMC, pe de altă parte, în
scopul promovării domeniului proprietătii intelectuale;
7. cooperarea
dintre Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, Oficiul Român pentru
Drepturile de Autor, Autoritatea Natională a Vămilor, Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul Justitiei, Ministerul Integrării
Europene si Ministerul Public, în vederea realizării angajamentelor din sfera
proprietătii intelectuale, asumate în cadrul procesului de negocieri pentru
aderarea României la Uniunea Europeană;
8. realizarea si
implementarea portalului pentru acces la informatii si servicii privind
proprietatea intelectuală.
10. Măsuri
strategice privind sensibilizarea, educarea si constientizarea publicului cu
privire la rolul si importanta drepturilor de proprietate intelectuală
Actiuni specifice:
1. derularea unor
campanii de informare a publicului larg cu privire la importanta respectării
drepturilor de proprietate intelectuală, precum si la facilitătile prevăzute în
legislatia română pentru detinătorii drepturilor de proprietate intelectuală;
2. instruirea
agentilor economici de diferite categorii pe probleme privind proprietatea
intelectuală, prin organizarea de către camerele de comert si industrie si alte
structuri abilitate a unor cursuri de durate diferite si pe niveluri graduale
de informare;
3. dezvoltarea activitătii de diseminare a informatiilor din domeniul
proprietătii industriale în cadrul centrelor regionale de promovare a
protectiei proprietătii industriale si al centrelor EURO-INFO;
4. introducerea în
învătământul liceal si universitar în cadrul disciplinei privind cultura
antreprenorială a unui modul specific destinat educării în domeniul utilizării
eficiente a sistemului proprietătii intelectuale;
5. organizarea
Târgului pentru IMM la nivel national si regional, diseminarea de materiale
informative si ghiduri privind programele destinate sustinerii IMM inovative cu
referire la domeniul proprietătii intelectuale;
6. participarea
IMM la programele nationale de cercetare-dezvoltare, inclusiv la cel de-al
VI-lea program-cadru comunitar din domeniul cercetării-dezvoltării.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
situatiile în care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile
administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor
de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice, proportia
contributiei, procedurile, precum si conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească proprietarul, altul decât statul, municipiul, orasul sau comuna
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 40 alin. (4) din Legea nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Normele metodologice privind situatiile în care Ministerul Culturii si
Cultelor, respectiv autoritătile administratiei publice locale, contribuie la
acoperirea costurilor lucrărilor de protejare si de interventie asupra
monumentelor istorice, proportia contributiei, procedurile, precum si
conditiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarul, altul decât
statul, municipiul, orasul sau comuna, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
culturii si cultelor,
Răzvan
Theodorescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Bucuresti, 4 decembrie 2003.
Nr. 1.430.
ANEXĂ
privind
situatiile în care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile
administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor
de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice, proportia
contributiei, procedurile, precum si conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească proprietarul, altul decât statul, municipiul, orasul sau comuna
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. -
Prezentele norme metodologice reglementează cadrul organizatoric si metodologia
unitară în vederea asigurării accesului egal la finantare al oricărei persoane
fizice sau juridice de drept privat, proprietară a unui monument istoric.
Art. 2. - În
sensul prezentelor norme metodologice, protejarea monumentelor istorice si
interventiile asupra acestora sunt definite în conformitate cu dispozitiile
Legii nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările
ulterioare.
Art. 3. -
Finantarea din partea Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritătilor administratiei publice locale, este acordată persoanelor fizice
sau juridice de drept privat care, din cauza unor motive de natură economică,
nu au posibilitatea să desfăsoare, cu resurse proprii, activităti de protejare
sau de interventie asupra monumentelor istorice pe care le detin în
proprietate.
Art. 4. - În baza
prezentelor norme metodologice, Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv
autoritătile administratiei publice locale, efectuează evaluarea
documentatiilor prezentate de persoanele fizice sau juridice de drept privat în
vederea obtinerii finantării, propun prioritătile si fundamentează necesarul
contributiei financiare.
CAPITOLUL II
Situatiile
în care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile administratiei
publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor de protejare si
de interventie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor
fizice sau juridice de drept privat, precum si proportia contributiei acestora
Art. 5. -
Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile administratiei publice
locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor de protejare si de
interventie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor
fizice sau juridice de drept privat, în următoarele situatii de interes public:
a) punerea în
sigurantă si scoaterea imediat din pericol a monumentului istoric;
b) reabilitarea
structurală si functională a monumentului istoric;
c) reabilitarea
componentelor artistice ale monumentului istoric;
d) reabilitarea
componentei urbane a monumentului istoric;
e) punerea în
valoare a componentelor structurale, arhitecturale, artistice si arheologice
ale monumentului istoric;
f) reintegrarea în
circuitul socioeconomic si cultural-turistic a monumentului istoric.
Art. 6. -
Acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritătilor administratiei publice locale, pentru acoperirea
costurilor lucrărilor de protejare si de interventie asupra monumentelor
istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept
privat, se stabileste pentru un punctaj de minimum 23 de puncte, în baza
criteriilor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme
metodologice.
Art. 7. -
Proportia în care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile
administratiei publice locale, pot să acopere costurile lucrărilor de protejare
si de interventie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoa-
nelor fizice sau juridice de drept privat se stabileste în functie de punctajul
obtinut prin evaluarea criteriilor stipulate în anexa la prezentele norme
metodologice, astfel:
- finantare
integrală: punctaj între 53-70 de puncte;
- finantare
partială: punctaj între 23-52 de puncte.
Art. 8. - Din
sumele prevăzute în buget în acest scop Ministerul Culturii si Cultelor poate
să acopere total sau partial, conform prevederilor prezentelor norme metodologice,
costurile lucrărilor de protejare a monumentelor istorice, în functie de grupa
în care acestea sunt înscrise în Lista monumentelor istorice, indiferent de
detinător.
Art. 9. -
Consiliile judetene, municipale, orăsenesti si comunale, precum si consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz, pot să acopere,
conform prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) integral sau
partial, costurile lucrărilor de interventie asupra monumentelor istorice care
fac parte din grupa B;
b) individual sau
prin cofinantare, costurile lucrărilor de protejare a monumentelor istorice
care fac parte din grupa A, aflate pe teritoriul unitătii
administrativ-teritoriale respective.
Art. 10. -
Contributia financiară a Ministerului Culturii si Cultelor si a autoritătilor
administratiei publice locale poate fi asigurată prin cofinantare, precum si în
parteneriat, inclusiv cu proprietarii sau cu alte persoane fizice sau juridice.
Art. 11. - Pentru
situatiile în care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile
administratiei publice locale, acordă finantare partială, sunt necesare
identificarea si utilizarea altor resurse financiare, prin cofinantare sau în
parteneriat.
CAPITOLUL III
Conditiile
pe care trebuie să le îndeplinească persoanele fizice sau juridice de drept
privat pentru a primi contributie financiară din partea Ministerului Culturii
si Cultelor, respectiv a autoritătilor administratiei publice locale, pentru
acoperirea costurilor lucrărilor de protejare si de interventie asupra monumentelor
istorice detinute în proprietate
Art. 12. - Acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a autoritătilor administratiei publice locale, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, se poate face numai cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor conditii:
a) persoana fizică
sau juridică de drept privat să fie proprietară a unui monument istoric înscris
în Lista monumentelor istorice, în conformitate cu prevederile Legii nr.
422/2001, cu modificările ulterioare;
b) starea fizică a
monumentului istoric impune cu necesitate desfăsurarea unei activităti de
protejare sau de interventie;
c) existenta unui
proiect de specialitate privind protejarea sau interventia asupra monumentului
istoric, la nivel de expertiză tehnică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic
cu caiet de sarcini si detalii de executie, conform legislatiei în vigoare,
avizate de Comisia Natională a Monumentelor Istorice, pentru lucrări de
consolidare-restaurare, după caz;
d) declaratia pe
propria răspundere a proprietarului monumentului istoric, referitoare la faptul
că acesta nu dispune de resursele financiare necesare desfăsurării activitătii
de protejare sau de interventie;
e) identificarea
si utilizarea altor resurse financiare, în situatia unei cofinantări/finantări
partiale din partea Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritătilor administratiei publice locale;
f) aportul
partenerilor, în situatia desfăsurării activitătii de protejare sau de
interventie în parteneriat;
g) monumentul
istoric să nu constituie obiectul unui litigiu;
h) monumentul
istoric să nu se afle sub sechestru;
i) monumentul
istoric să nu fie ipotecat.
Art. 13. -
Proprietarii monumentelor istorice, persoane fizice sau juridice de drept
privat, care solicită finantare îsi asumă prin declaratie autentificată
următoarele obligatii:
a) să utilizeze
monumentul istoric în scopul unor activităti socioculturale, de învătământ,
sănătate, de cult, de binefacere ori altor activităti asemănătoare sau de
locuintă (bloc ori unitate unifamilială);
b) să permită
accesul specialistilor si, după caz, al publicului la monumentul istoric, în
conditiile stabilite prin contract cu finantatorul;
c) să asigure, în
toate cazurile, paza si securitatea obiectivului;
d) să obtină
actele necesare lucrărilor de protejare sau de interventie, în conformitate cu
legislatia în vigoare.
CAPITOLUL IV
Procedurile
prin care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritătile
administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor
de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice aflate în
proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat
Art. 14. -
Finantarea din contributia Ministerului Culturii si Cultelor si a autoritătilor
administratiei publice locale se va face în baza prevederilor Legii nr.
422/2001, cu modificările ulterioare, si ale prezentelor norme
metodologice, prin încheierea unui contract între:
a) Ministerul
Culturii si Cultelor si proprietarul monumentului istoric, în situatia
acordării unei contributii financiare din partea Ministerului Culturii si
Cultelor;
b) autoritatea
administratiei publice locale si proprietarul monumentului istoric, în situatia
acordării unei contributii financiare din partea consiliilor judetene,
municipale, orăsenesti si comunale, precum si din partea consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz.
Art. 15. -
Contractul prevăzut la art. 14 va contine clauza obligatorie a constituirii
unei garantii imobiliare asupra monumentului istoric în cauză, pentru o
perioadă de 10 ani, în favoarea statului, respectiv a unitătii administrativ-
teritoriale în a cărei rază teritorială se află situat imobilul.
Art. 16. - (1)
Contributia financiară a Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritătii administratiei publice locale, va fi acordată numai pe baza cererii
motivate a proprietarului monumentului istoric, însotită de docu- mentele
justificative.
(2) Cererea
privind acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritătii administratiei publice locale, depusă de proprietarul
unui monument istoric, persoană fizică, trebuie să cuprindă:
a) datele de
identificare a solicitantului, respectiv numele si prenumele acestuia,
domiciliul, codul numeric personal, numele si calitatea celor care reprezintă
solicitantul în relatiile cu tertii, în situatia în care există, numărul de
telefon/fax al acestora, felul finantării solicitate: finantare
totală/finantare partială/finantare în parteneriat, suma totală pentru care se
solicită finantare;
b) datele de
identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este situat, grupa
si pozitia la care este înscris imobilul în Lista monumentelor istorice;
c) precizarea
următoarelor elemente, după caz: valoarea monumentului istoric, starea fizică a
monumentului istoric, amplasarea monumentului istoric într-o zonă cu risc
seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric în vecinătatea unor monumente
înscrise în Lista patrimoniului mondial, amplasarea monumentului istoric într-o
zonă construită protejată de interes national, includerea monumentului istoric
în programe nationale si/sau internationale;
d) cauzele care au
condus la necesitatea efectuării unor activităti de protejare sau de
interventie asupra monumentului istoric;
e) o succintă
prezentare a măsurilor cuprinse în proiectul de specialitate privind protejarea
sau interventia asupra monumentului istoric;
f) mentiuni
referitoare la contributiile financiare ale autoritătilor administratiei
publice centrale, respectiv ale autoritătilor administratiei publice locale,
acordate anterior pentru acelasi monument istoric (numărul si data adresei de
comunicare a contributiei financiare, sumele care au fost acordate, precum si
modul cum au fost respectate acestea).
(3) Cererea
privind acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritătii administratiei publice locale, depusă de proprietarul
unui monument istoric, persoană fizică, trebuie să fie însotită de următoarele
documente:
a) acte prin care
se dovedesc veniturile solicitantului si ale membrilor familiei sale;
b) declaratie privind
copiii, sotul/sotia aflati în întretinere si copie de pe certificatele de
nastere si de stare civilă, după caz;
c) copie de pe
documentele care atestă eventuala stare de incapacitate de muncă;
d) declaratie pe
propria răspundere a debitorului, cuprinzând si veniturile, altele decât cele
pentru care a depus acte doveditoare;
e) declaratie pe
propria răspundere, autentificată, din care să rezulte că:
1. monumentul
istoric nu constituie obiectul unui litigiu;
2. monumentul
istoric nu se află sub sechestru;
3. monumentul
istoric nu este ipotecat;
f) declaratia
autentificată prevăzută la art. 13;
g) extras de pe
cartea funciară privind monumentul istoric si copie legalizată de pe titlul de
proprietate;
h) cazier
judiciar;
i) memoriu
istoric, însotit de documentar fotografic al situatiei actuale (15 x 24 cm);
j) devizul
estimativ al lucrărilor ce urmează a fi executate;
k) proiect de
specialitate la nivel de expertiză tehnică, studiu de fezabilitate, proiect
tehnic cu caiet de sarcini si detalii de executie, conform legislatiei în
vigoare, avizate de Comisia Natională a Monumentelor Istorice, pentru lucrări
de consolidare-restaurare, după caz;
l) documentatii de
specialitate, conform legislatiei în vigoare, avizate de Comisia Natională a
Monumentelor Istorice, pentru lucrări de componente artistice;
m) situatia
lucrărilor efectuate anterior solicitării - descriere si finantare, după caz;
n) memoriu de
fundamentare privind necesitatea si oportunitatea lucrărilor, în baza
criteriilor prevăzute de prezentele norme metodologice;
o) plan de
finantare, în baza graficului de esalonare a lucrărilor;
p) plan de
management, după caz;
q) alte documente
justificative, din care să rezulte că solicitantul dispune de diferenta de
fonduri necesară lucrărilor, fată de sumele alocate, în situatia unei finantări
partiale/cofinantări din partea Ministerului Culturii si Cultelor sau a
autoritătilor administratiei publice locale, conform prevederilor prezentelor
norme metodologice.
(4) Cererea
privind acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritătii administratiei publice locale, depusă de proprietarul
unui monument istoric, persoană juridică de drept privat, trebuie să cuprindă:
a) date de
identificare a solicitantului, respectiv forma societătii comerciale, denumirea
acesteia si a reprezentantului fiscal, sediul, anul înfiintării, certificatul
de înregistrare, numele si calitatea celor care reprezintă solicitantul în
relatiile cu tertii, numărul de telefon/fax al acestora, felul finantării
solicitate: finantare totală/finantare partială/finantare în parteneriat, suma
totală pentru care se solicită finantare, numărul contului/conturilor si
unitatea/unitătile bancară/bancare la care este/sunt deschis/deschise;
b) date de
identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este situat, grupa
si pozitia la care este înscris imobilul în Lista monumentelor istorice;
c) precizarea
următoarelor elemente, după caz: valoarea monumentului istoric, starea fizică a
monumentului istoric, amplasarea monumentului istoric într-o zonă cu risc
seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric în vecinătatea unor monumente
înscrise în Lista patrimoniului mondial, amplasarea monumentului istoric într-o
zonă construită protejată de interes national, includerea monumentului istoric
în programe nationale si/sau internationale;
d) cauzele care au
condus la necesitatea efectuării unor activităti de protejare sau de
interventie asupra monumentului istoric;
e) o succintă
prezentare a măsurilor cuprinse în proiectul de specialitate privind protejarea
sau interventia asupra monumentului istoric;
f) mentiuni
referitoare la contributiile financiare ale autoritătilor administratiei
publice centrale, respectiv ale autoritătilor administratiei publice locale,
acordate anterior pentru acelasi monument istoric (numărul si data adresei de
comunicare a contributiei financiare, sumele care au fost acordate, precum si
modul cum au fost respectate acestea).
(5) Cererea
privind acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritătii administratiei publice locale, depusă de proprietarul
unui monument istoric, persoană juridică de drept privat, trebuie să fie
însotită de următoarele documente:
a) actul
constitutiv/statutul si actele aditionale, după caz;
b) dovada
dobândirii personalitătii juridice;
c) ultima situatie
financiară anuală;
d) ultima balantă
de verificare;
e) dovada privind
bonitatea persoanei juridice de drept privat, emisă de banca la care are
deschis contul;
f) raportul
privind activitatea persoanei juridice de drept privat în domeniul protejării
monumentului istoric;
g) ultimul act de
control întocmit de organele competente ale Ministerului Finantelor Publice;
h) declaratie pe
propria răspundere, autentificată, din care să rezulte că:
1. monumentul
istoric nu constituie obiectul unui litigiu;
2. monumentul
istoric nu se află sub sechestru;
3. monumentul
istoric nu este ipotecat;
i) declaratia
autentificată prevăzută la art. 13;
j) extras de pe
cartea funciară privind monumentul istoric si copie legalizată de pe titlul de
proprietate;
k) memoriu
istoric, însotit de documentar fotografic al situatiei actuale (15 x 24 cm);
l) devizul
estimativ al lucrărilor ce urmează a fi executate;
m) proiect de
specialitate la nivel de expertiză tehnică, studiu de fezabilitate, proiect
tehnic cu caiet de sarcini si detalii de executie, conform legislatiei în
vigoare, avizate de Comisia Natională a Monumentelor Istorice, pentru lucrări
de consolidare-restaurare;
n) documentatii de
specialitate, conform legislatiei în vigoare, avizate de Comisia Natională a
Monumentelor Istorice, pentru lucrări de componente artistice;
o) situatia
lucrărilor efectuate anterior solicitării - descriere si finantare;
p) memoriu de
fundamentare privind necesitatea si oportunitatea lucrărilor, în baza
criteriilor prevăzute de prezentele norme metodologice;
q) plan de
finantare, în baza graficului de esalonare a lucrărilor;
r) plan de
management, după caz;
s) alte documente
justificative din care să rezulte că solicitantul dispune de diferenta de
fonduri necesară lucrărilor, fată de sumele alocate, în situatia unei finantări
partiale/cofinantări din partea Ministerului Culturii si Cultelor sau a
autoritătilor administratiei publice locale, conform prevederilor prezentelor norme
metodologice.
Art. 17. - (1)
Documentatia de solicitare a contributiei financiare a Ministerului Culturii si
Cultelor se depune la directia pentru cultură, culte si patrimoniul cultural
national judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti, în a cărei rază
teritorială se află situat monumentul istoric, începând cu luna ianuarie a
anului calendaristic.
(2) Data limită de
depunere a documentatiei prevăzute la alin. (1) este ultima zi din semestrul I
al anului calendaristic.
Art. 18. - (1)
Directia pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national judeteană,
respectiv a municipiului Bucuresti, verifică, prin personalul de specialitate
trimis la fata locului, starea fizică a monumentului istoric.
(2) Personalul de
specialitate prevăzut la alin. (1) întocmeste un raport referitor la starea
fizică a monumentului istoric.
(3) Directia
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national judeteană, respectiv a
municipiului Bucuresti, analizează documentatia depusă de solicitant, precum si
raportul referitor la starea fizică a monumentului istoric, întocmit de
personalul de specialitate, si, după caz:
a) solicită
depunătorilor transmiterea documentelor necesare, în situatia în care
documentatia nu este completă potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice;
b) comunică
depunătorilor faptul că acestia nu îndeplinesc conditiile prevăzute de
prezentele norme metodologice pentru a fi beneficari ai contributiei financiare
a Ministerului Culturii si Cultelor;
c) întocmeste
referatul de oportunitate privind finantarea sau cofinantarea lucrărilor de
protejare sau de interventie asupra monumentului istoric.
(4) În termen de
30 de zile de la data depunerii documentatiei, directia pentru cultură, culte
si patrimoniul cultural national judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
transmite Directiei monumente istorice si muzee din cadrul Ministerului
Culturii si Cultelor documentatia depusă de solicitant, raportul referitor la
starea fizică a monumentului istoric, întocmit de personalul de specialitate,
precum si referatul de oportunitate.
Art. 19. -
Directia monumente istorice si muzee va transmite Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice documentele prevăzute la art. 18 alin. (4), pentru a fi
analizate în prima sedintă lunară a acestei comisii.
Art. 20. - În baza
criteriilor si conditiilor prevăzute de prezentele norme metodologice si tinând
seama de referatele de oportunitate privind finantarea sau cofinantarea
lucrărilor de protejare sau de interventie asupra monumentelor istorice,
întocmite de directiile pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Comisia Natională a Monumentelor
Istorice selectionează cererile pentru care se acordă contributie financiară
din partea Ministerului Culturii si Cultelor, în vederea realizării lucrărilor
de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice.
Art. 21. - În
termen de 30 de zile de la data înregistrării documentatiei prevăzute la art.
18 alin. (4), Comisia Natională a Monumentelor Istorice formulează prioritătile
lucrărilor de protejare sau de interventie asupra monumentelor istorice,
fundamentează sumele necesare ce urmează să fie alocate în acest scop din
bugetul Ministerului Culturii si Cultelor si le supune aprobării, prin ordin,
ministrului culturii si cultelor.
Art. 22. - (1)
Documentatia de solicitare a contributiei financiare a autoritătilor
administratiei publice locale se depune la consiliul judetean, municipal,
orăsenesc sau comunal, precum si la consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, după caz, în a căror rază teritorială se află situat
monumentul istoric, începând cu luna ianuarie a anului calendaristic.
(2) Data limită de
depunere a documentatiei prevăzute la alin. (1) este ultima zi din semestrul I
al anului calendaristic.
Art. 23. - (1)
Consiliul judetean, municipal, orăsenesc sau comunal, precum si consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz, verifică, prin
personalul de specialitate trimis la fata locului, starea fizică a monumentului
istoric.
(2) Personalul de
specialitate prevăzut la alin. (1) întocmeste un raport referitor la starea
fizică a monumentului istoric.
Art. 24. - În
termen de 30 de zile de la înregistrarea raportului prevăzut la art. 23 alin.
(2), consiliul judetean, municipal, orăsenesc sau comunal, precum si consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz, analizează
documentatia depusă de solicitant, precum si raportul referitor la starea
fizică a monumentului istoric, întocmit de personalul de specialitate, si, după
caz:
a) solicită
depunătorilor transmiterea documentelor necesare, în situatia în care
documentatia nu este completă potrivit prevederilor prezentelor norme
metodologice;
b) comunică
depunătorilor faptul că acestia nu îndeplinesc conditiile prevăzute de prezentele
norme metodologice pentru a fi beneficari ai contributiei financiare a
autoritătilor administratiei publice locale;
c) întocmesc
referatul de oportunitate privind finantarea sau cofinantarea lucrărilor de
protejare ori de interventie asupra monumentului istoric.
Art. 25. - În baza
criteriilor si conditiilor prevăzute de prezentele norme metodologice si tinând
seama de referatele de oportunitate privind finantarea sau cofinantarea
lucrărilor de protejare ori de interventie asupra monumentelor istorice,
consiliul judetean, municipal, orăsenesc sau comunal, precum si consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz, selectionează cererile
pentru care se acordă contributie financiară din partea autoritătilor
administratiei publice locale, în vederea realizării lucrărilor de protejare si
de interventie asupra monumentelor istorice.
Art. 26. - (1)
Persoanele fizice si juridice de drept privat cărora li se acordă contributie
financiară, precum si sumele ce urmează să fie acordate sunt aprobate prin
ordin al ministrului culturii si cultelor, respectiv prin hotărâre a
consiliului judetean, municipal, orăsenesc sau comunal, precum si a consiliilor
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz.
(2) În termen de 5
zile de la data emiterii ordinului, respectiv de la data adoptării hotărârii
prevăzute la alin. (1), Comisia Natională a Monumentelor Istorice, respectiv
autoritatea administratiei publice locale, comunică persoanelor fizice si
juridice de drept privat sumele aprobate.
CAPITOLUL V
Procedura
de urgentă
Art. 27. - (1)
Procedura de urgentă este procedura exceptională prin care Ministerul Culturii
si Cultelor, respectiv autoritătile administratiei publice locale, acordă cu
prioritate contributie financiară persoanei fizice sau juridice de drept
privat, proprietară a unui monument istoric aflat în pericol iminent de
distrugere sau de alterare fizică, în vederea luării măsurilor urgente necesare
pentru salvarea sa.
(2) Solicitarea
declansării procedurii de urgentă se face în termen de maximum două zile de la
constatarea situatiei de urgentă de către proprietar, directiile pentru
cultură, culte si patrimoniul cultural national judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, consiliile judetene, municipale, orăsenesti si
comunale, precum si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
după caz; solicitarea se adresează Directiei monumente istorice si muzee,
pentru contributia financiară a Ministerului Culturii si Cultelor, si
consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
pentru contributia financiară a autoritătilor administratiei publice locale.
(3) Solicitarea
declansării procedurii de urgentă va fi însotită de raportul referitor la
starea fizică a monumentului istoric si de referatul de oportunitate, întocmite
de directiile pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pentru contributia financiară a
Ministerului Culturii si Cultelor, si de consiliile judetene, municipale,
orăsenesti si comunale, consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, după caz, pentru contributia financiară a autoritătilor
administratiei publice locale.
(4) În situatia în
care solicitarea declansării procedurii de urgentă s-a efectuat de către
proprietarul monumentului istoric, se va proceda astfel:
a) pentru
contributia financiară a Ministerului Culturii si Cultelor, Directia monumente
istorice si muzee se adresează directiei pentru cultură, culte si patrimoniul
cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în a cărei rază
teritorială se află situat monumentul istoric, în vederea transmiterii de
urgentă a raportului referitor la starea fizică a monumentului istoric, precum
si a referatului de oportunitate;
b) pentru
contributia financiară a autoritătilor administratiei publice locale,
personalul de specialitate din cadrul consiliului judetean, respectiv din
cadrul Consiliului General al Municipiului Bucuresti, în a cărui rază
teritorială se află situat monumentul istoric, întocmeste de urgentă raportul
referitor la starea fizică a monumentului istoric, precum si referatul de
oportunitate.
Art. 28. - (1) În
termen de 3 zile de la data înregistrării documentatiei prevăzute la art. 27
alin. (3), Comisia Natională a Monumentelor Istorice, întrunită în sedintă
extraordinară, analizează documentatia si, după caz:
a) avizează
documentatia primită, fundamentează suma necesară ce urmează să fie alocată în
acest scop din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor si o supune aprobării,
prin ordin, ministrului culturii si cultelor;
b) comunică
solicitantului faptul că acesta nu îndeplineste conditiile prevăzute de
prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiarul contributiei financiare
a Ministerului Culturii si Cultelor, în regim de urgentă.
(2) În termen de 3
zile de la data înregistrării documentatiei prevăzute la art. 27 alin. (3),
consiliul judetean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
analizează documentatia si, după caz:
a) fundamentează
suma necesară ce urmează să fie alocată în acest scop din bugetul propriu al
judetului si o aprobă prin hotărâre;
b) comunică
solicitantului faptul că acesta nu îndeplineste conditiile prevăzute de
prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiarul contributiei financiare
a autoritătii administratiei publice locale, în regim de urgentă.
Art. 29. - În
termen de 3 zile de la data emiterii ordinului ministrului culturii si
cultelor, respectiv de la data adoptării hotărârii consiliului judetean sau a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, Ministerul Culturii si Cultelor,
prin Directia monumente istorice si muzee, respectiv consiliul judetean sau
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, comunică persoanei fizice sau
juridice de drept privat suma aprobată si propune încheierea contractului,
potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
Art. 30. - (1) O
cotă de 30% din suma prevăzută în bugetul Ministerului Culturii si Cultelor
pentru finantarea sau cofinantarea lucrărilor de protejare si de interventie
asupra monumentelor istorice detinute de persoanele fizice sau juridice de
drept privat este destinată pentru solutionarea situatiilor de urgentă,
potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) O cotă de 30%
din suma prevăzută în bugetul propriu al judetelor si al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, pentru finantarea sau cofinantarea lucrărilor de
protejare asupra monumentelor istorice detinute de persoanele fizice sau
juridice de drept privat, este destinată pentru solutionarea situatiilor de
urgentă, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
CAPITOLUL VI
Verificarea
utilizării sumelor provenite din contributia financiară a Ministerului Culturii
si Cultelor, respectiv a autoritătilor administratiei publice locale
Art. 31. -
Compartimentele de control si audit din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor, alti împuterniciti ai Ministerului Culturii si Cultelor, ai
directiilor pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, ai institutiilor subordonate cu atributii
în domeniu si personalul specializat al consiliului judetean, municipal,
orăsenesc sau comunal, precum si al consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, după caz, verifică dacă utilizarea sumelor provenite
din contributia financiară a Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritătilor administratiei publice locale, s-a realizat în conformitate cu
prevederile contractuale.
Art. 32. - (1)
Verificarea utilizării sumelor provenite din contributia financiară a Ministerului
Culturii si Cultelor, respectiv a autoritătilor administratiei publice locale,
se realizează la domiciliul/sediul persoanei fizice sau juridice de drept
privat, pe baza documentelor justificative si a înregistrărilor
financiar-contabile, după caz.
(2) Personalul de specialitate al Ministerului Culturii si Cultelor, al directiilor pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, al institutiilor publice subordonate cu atributii în domeniu, precum si al autoritătilor administratiei publice locale va verifica modul de realizare a lucrărilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice.
Art. 33. - (1) În
urma efectuării verificărilor prevăzute la art. 32, personalul de specialitate
întocmeste un raport privind utilizarea contributiei financiare.
(2) În situatia în
care, în urma raportului prevăzut la alin. (1), se constată nerespectarea
clauzelor contractuale, precum si a prevederilor prezentelor norme
metodologice, contractul încheiat cu Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv
cu autoritatea administratiei publice locale, va fi reziliat de plin drept.
Art. 34. -
Contributia financiară acordată este nerambursabilă în cazul în care
beneficiarul finantării îsi îndeplineste obligatiile contractuale.
ANEXĂ
la normele metodologice
Nr. crt. |
Criterii de
evaluare si punctaj orientativ |
Punctaj Finantare
partială |
Punctaj Finantare integrală |
1. |
Starea fizică a monumentului istoric: |
|
|
|
- precolaps: 15 puncte |
2-7 |
7-15 |
|
- degradare generalizată: 7 puncte |
|
|
|
- degradare structurală: 3 puncte |
|
|
|
- degradare arhitecturală: 2 puncte |
|
|
|
- degradare componente artistice: 2 puncte |
|
|
|
- ruină istorică: 2 puncte |
|
|
2. |
Amplasarea monumentului istoric într-o zonă
cu risc seismic ridicat: 10 puncte |
- |
10 |
3. |
Amplasarea monumentului istoric în zona de
protectie sau în vecinătatea unor monumente înscrise în Lista patrimoniului
mondial: 5 puncte |
- |
5 |
4. |
Amplasarea monumentului istoric într-o zonă
construită protejată de interes national: 5 puncte |
- |
5 |
5. |
Includerea monumentului istoric în programe
nationale si/sau internationale: |
5-10 |
- |
|
- programe internationale: 10 puncte |
|
|
|
- programe nationale: 5 puncte |
|
|
6. |
Capacitatea de asigurare integrală a
cofinantării: |
|
|
|
- sponsorizare/cofinantare din alte surse/cofinantare
din surse proprii: 15 puncte |
5-15 |
- |
|
- 75%: 5 puncte |
|
|
|
- 50%: 10 puncte |
|
|
|
- 25%: 15 puncte |
|
|
|
- < 25%: 0 puncte |
|
|
|
7. Functiunea monumentului istoric: |
5 |
15 |
|
- socioculturală/de
cult/învătământ/sănătate/de binefacere: 15 puncte |
|
|
|
- alte functiuni/locuintă: 5 puncte |
|
|
8. |
Posibilităti de concentrare a eforturilor
si de finalizare a lucrărilor în termen scurt, comparativ cu anvergura
lucrărilor: |
1-10 |
1-10 |
|
- 1-2 ani: 10 puncte |
|
|
|
- 2-3 ani: 7 puncte |
|
|
|
- 3-4 ani: 5 puncte |
|
|
|
- 5 ani: 3 puncte |
|
|
|
- > 5 ani: 1 punct |
|
|
9. |
Capacitatea de întretinere si protejare a
monumentului istoric după executia lucrărilor: 5 puncte |
5 |
5 |
10. |
Capacitatea de utilizare a monumentului
istoric după executia lucrărilor - plan de management: 5 puncte |
- |
5 |
|
TOTAL PUNCTAJ: |
23-52 |
53-70 |
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT C 5-2003,
editia 1, “Cerinte tehnice privind utilizarea recipientelor butelii pentru gaze
comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune”
În aplicarea
Hotărârii Guvernului nr.
1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie
2002, în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea ministerului economiei si
comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7
iulie 2003, si având în vedere referatul de aprobare prezentat,
ministrul
economiei si comertului emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Prescriptia tehnică PT C 5-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind
utilizarea recipientelor butelii pentru gaze comprimate, lichefiate sau
dizolvate sub presiune”, cuprinsă în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Bucuresti, 5 decembrie 2003.
Nr. 306.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 905 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
În Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
81/2002 privind ratificarea Acordului de garantie dintre România si Banca
Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului
privind restructurarea sectorului de drumuri si constructia variantei de
ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la 31 decembrie 2001,
publicată în MonitorulOficial al României, Partea I, nr. 461 din 28 iunie 2002,
se face următoarea rectificare:
- la art. II lit.
a) din sectiunea 2.03 “Alte obligatii” a Acordului de garantie, în loc de:
“a) Garantul se va asigura că Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va publica Declaratia politicilor sectoriale înainte de data de 31 martie 2003, declaratie care va include.....” se va citi: “a) Garantul se va asigura că Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va publica Documentul pentru politici sectoriale înainte de data de 31 martie 2003, document care va include....... .”