MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
171 (XV) - Nr. 908 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 19 decembrie 2003
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 403 din 28 octombrie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. 1, art. 15
alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si a
ordonantei în ansamblu
Decizia nr. 422 din 13 noiembrie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si completările
ulterioare
Decizia nr. 425 din 13 noiembrie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.412. - Hotărâre privind darea în folosintă gratuită a unor
imobile, proprietate publică a statului, aflate în administrarea Agentiei
Nationale pentru Sport, unor federatii sportive nationale
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.126. - Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea
modului de rezolvare a cererilor privind modificările designului si inscriptionării
ambalajului, precum si modificările prospectului, altele decât cele datorate
unor variatii de tip IA, IB si II
1.127. - Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea
Ghidului referitor la continutul dosarului pentru notificările de tip IA si IB
Lista agentilor economici comercianti angro de uleiuri
minerale, publicată conform prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor măsuri speciale
privind productia, importul si comercializarea uleiurilor minerale
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
28 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 14 alin. 1, art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, si a ordonantei în ansamblu
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsok.r
G.bor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Mădălina
Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin.
1, art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si a ordonantei în ansamblu, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Nippon Group Product” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr.
3.177/2003 al Tribunalului Iasi - Sectia comercială.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată. Arată că obligatia comerciantului de a înlocui produsul cu deficiente ori de a restitui contravaloarea acestuia este o obligatie generală si conditionată de existenta unor defecte calitative si de functionare ale produsului, precum si de formularea unei cereri în acest scop de către consumator, ceea ce nu prejudiciază cu nimic dreptul de acces la justitie si dreptul la apărare ale comerciantului respectiv.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 24 aprilie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 3.177/2003, Tribunalul
Iasi - Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. 1, art. 15 alin. 1, 2 si 4
din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si a ordonantei în
ansamblu, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Nippon Group Product”
- S.R.L. din Bucuresti în litigiul cu Oficiul pentru Protectia Consumatorilor
Iasi.
În
motivarea exceptiei autorul acesteia sustine următoarele: a) dispozitiile art. 14
alin. 1 sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (2) si art. 24 alin. (1) din
Constitutie prin faptul că “la simpla cerere a consumatorului, se naste în
sarcina comerciantului obligatia de a înlocui sau de a restitui, fără ca acesta
din urmă să aibă posibilitatea de a deduce acest raport juridic în fata unei
instante”; b) dispozitiile art. 15 alin. 1 si 2 contravin prevederilor art. 21
si art. 134 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu se prevede posibilitatea
comerciantului de a dovedi contrariul celor ce i se impută, de a-si apăra
drepturile ce ar putea rezulta din folosinta bunului de către consumator, iar
prin obligatia restituirii contravalorii sau a înlocuirii produsului “sunt
înlăturate, în mod automat, orice alte variante de întelegere dintre părti,
variante specifice unei economii de piată”; c) dispozitiile art. 15 alin. 4
încalcă principiul consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, în sensul că
autoritatea publică aplică un tratament discriminatoriu comerciantului, fiind
contrare, totodată, si prevederilor art. 21 din Constitutie, prin aceea că
“procesul-verbal de contraventie făcând proba adevărului până la dovedirea
contrariului, îl obligă pe comerciant la o adevărată probatio diabolica,
limitându-i posibilitatea de apărare a intereselor sale”; d) Ordonanta
Guvernului nr. 21/1992 este, în ansamblu, contrară prevederilor art. 134 alin.
(2) lit. a) si b) din Constitutie, întrucât în loc de a apăra, încalcă
libertatea comertului, signorând calitatea consumatorului de parte activă a
raportului comercial si reducându-l astfel la rolul de simplu spectator la
războiul dintre stat si comerciant, iar în cuprinsul ordonantei nu se regăseste
nici un interes national, apărat prin dispozitiile acesteia”.
Tribunalul
Iasi - Sectia comercială apreciază că exceptia ridicată nu este întemeiată, deoarece
dispozitiile legale criticate “nu sunt de natură să încalce principiile
constitutionale invocate, sunt menite doar să asigure o protectie a consumatorului,
constând în dreptul acestuia de a solicita comerciantului înlocuirea produsului
defect sau restituirea contravalorii acestuia, într-un timp cât mai scurt,
astfel încât consumatorul să nu fie lezat în drepturile sale.
Aceasta
nu exclude posibilitatea comerciantului de a refuza înlocuirea bunului sau
restituirea contravalorii acestuia, atunci când consideră că cererea
consumatorului nu este îndreptătită, urmând ca litigiul să fie solutionat pe
cale judecătorească, unde comerciantul are liber acces si unde îsi poate face
toate apărările pe care le consideră necesare”. Art. 15 alin. 4 din ordonantă
nu contine dispozitii discriminatorii fată de comerciant, ci se referă la
limitele competentei agentilor constatatori.
În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul
consideră că exceptia
ridicată este neîntemeiată. Arată în acest sens că prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie nu sunt incidente în cauză, întrucât acestea “garantează
egalitatea în drepturi a cetătenilor, iar nu egalitatea persoanelor juridice”.
Dispozitiile art. 15 din ordonantă nu aduc atingere principiului liberului
acces la justitie, având în vedere că, “în cazul în care comerciantul consideră
că se poate retine o culpă în sarcina cumpărătorului pentru nefunctionarea
corespunzătoare a produsului, el îsi poate sustine apărările în fata instantei
prin contestarea procesului-verbal de contraventie, cale pe care contestatorul
a
folosit-o”. Având dreptul de a se adresa instantei de judecată, comerciantul
sanctionat contraventional nu este lipsit de exercitiul dreptului la apărare,
garantat constitutional de art. 24. Protejarea intereselor nationale în
activitatea economică, prevăzută ca principiu constitutional al economiei de
piată în art. 134 alin. (2) lit. b), nu înseamnă că statul protejează
comerciantii de răspunderea pe care o au atunci când introduc pe piată produse
necorespunzătoare calitativ, care pun în pericol viata, sănătatea sau
interesele economice ale consumatorilor.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 14 alin. 1
si art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu
modificările si completările ulterioare, si ordonanta în ansamblul său.
Dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate au următoarea redactare:
- Art.
14 alin. 1: “În cazul produselor la care timpul de nefunctionare din cauza
deficientelor apărute în cadrul termenului de garantie depăseste 10% din acest
termen, precum si în cazul produselor alimentare, farmaceutice sau cosmetice
care prezintă abateri fată de caracteristicile calitative prescrise, vânzătorul
este obligat, la cererea consumatorului, să le înlocuiască sau să restituie
contravaloarea acestora.”;
- Art.
15: “Restituirea contravalorii sau înlocuirea produsului achizitionat ori a
serviciului prestat se face imediat după constatarea imposibilitătii folosirii
acestuia, dacă această situatie nu este imputabilă consumatorului.
Restituirea
contravalorii produsului sau serviciului se face la valoarea actualizată a
acestuia, calculată în functie de indicele de inflatie comunicat de Institutul
National de Statistică.
Valoarea
actualizată astfel calculată nu va putea fi mai mică decât contravaloarea
produsului sau serviciului pe care agentul economic obligat la restituire o
percepe pentru produse sau servicii de acelasi fel, în momentul restituirii.
………………………………………………
Persoanele
împuternicite conform art. 49 să constate contraventia si să aplice sanctiunea
prevăzută de prezenta ordonantă vor stabili o dată cu sanctiunea si măsuri de
remediere, înlocuire a produsului ori a serviciului, precum si restituirea
contravalorii acestuia, după caz.”
Conform
sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare
următoarelor prevederi constitutionale:
- Art.
16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2)
Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art.
21 alin. (1) si (2): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art.
24 alin. (1): “(1) Dreptul la apărare este garantat.”;
- Art.
134: “(1) Economia României este economie de piată.
(2)
Statul trebuie să asigure:
a)
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, cu
raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea retine următoarele:
Obligatia
comerciantului de a înlocui produsul ori de a restitui contravaloarea acestuia
este o obligatie generală si conditionată de existenta unor deficiente calitative
si de functionare ale produsului, precum si de formularea cererii în acest scop
de către consumator. Formularea cererii consumatorului nu dă nastere la o
obligatie executabilă si în mod silit. Comerciantul poate să îndeplinească de
bună voie cererea consumatorului, însă, dacă o consideră nejustificată, poate
refuza satisfacerea cererii. Într-o asemenea situatie numai consumatorul are
interesul de a se adresa justitiei, dar în cadrul procesului si comerciantul
îsi poate dovedi, prin orice mijloace legale de probă, sustinerile sale, îsi
poate face apărările si poate exercita căile legale de atac. Astfel, textele de
lege criticate nu îngrădesc dreptul nimănui de acces liber la justitie, nu
restrâng în nici un fel exercitiul dreptului la apărare si nu contin nici o
dispozitie cu caracter discriminator.
În
cazul în care nerespectarea normelor privind calitatea produselor si a
serviciilor este constatată de reprezentantii autoritătilor abilitate prin lege
cu drept de control în acest domeniu, care aplică si sanctiuni, comerciantul
are posibilitatea să conteste în justitie temeinicia si realitatea faptelor
consemnate în actul de constatare, precum si legalitatea sanctiunilor aplicate
ori a măsurilor dispuse. Nici în această situatie nu este îngrădit exercitiul
dreptului de acces liber la justitie si al dreptului la apărare. Dispozitiile
legale criticate de autorul exceptiei sunt deopotrivă aplicabile tuturor
agentilor economici aflati în situatii identice, fără privilegii si fără
discriminări.
Procesul-verbal
de constatare a contraventiei se întocmeste pe baza constatărilor nemijlocite
ale agentului constatator si, ca orice act oficial, acest proces-verbal are
fortă probantă până la proba contrară. Contravenientul are posibilitatea să-l
conteste si să uzeze de toate mijloacele legale de probă pentru a dovedi că
cele consemnate nu corespund realitătii.
Dispozitiile
legale criticate prevăd si dreptul consumatorului de a cere înlocuirea
produsului viciat ori restituirea contravalorii acestuia, si obligatia comerciantului
de a înlocui produsul ori a restitui contravaloarea actualizată a acestuia.
Aceste dispozitii nu exclud însă posibilitatea unei alte întelegeri între părti
în scopul rezolvării pe cale amiabilă a problemei prin remedierea
deficientelor, înlocuirea doar a anumitor componente ale produsului, stabilirea
de comun acord a pretului ce urmează a fi restituit sau prin alte modalităti
care nu sunt interzise de lege.
Obligatia
statului de a asigura libertatea comertului, înscrisă în art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, se referă, evident, la comertul licit, exercitat cu
respectarea dispozitiilor legale aplicabile în domeniu si în asa fel încât să
nu fie lezate drepturile si interesele legitime ale altora. Punerea în
circulatie a unor produse ori prestarea unor servicii necorespunzătoare
calitativ nu reprezintă acte de comert corecte si lezează interesele legitime
ale consumatorilor, iar pentru combaterea lor este justificată interventia
statului chiar si prin măsuri coercitive.
Toti
cetătenii sunt potentiali consumatori de produse si de servicii si beneficiari
ai activitătilor economice.
De
aceea, apărarea intereselor lor legitime reprezintă un interes national, pe
care statul este obligat să îl aibă în vedere, potrivit dispozitiilor art. 134
alin. (2) lit. b) din Constitutie, inclusiv prin reglementările cuprinse în
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. 1, art. 15
alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si a
ordonantei în ansamblu, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Nippon
Group Product” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 3.177/2003 al Tribunalului
Iasi - Sectia comercială.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 28 octombrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mădălina
Stefania Diaconu
din
13 noiembrie 2003
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare
Costică
Bulai - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecătorcopyrightdsc.net
Kozsokár
Gábor - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Paula
C. Pantea - procuror
Afrodita
Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările
si completările ulterioare, exceptie ridicată de reprezentantii Societătii
Comerciale “Rodata” - S.A. si Societătii Comerciale “Latina Prodplast” - S.R.L.
în Dosarul nr. 1.245/2001 al Tribunalului Bucuresti – Sectia comercială.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată, deoarece textele criticate au mai făcut obiectul controlului de constitutionalitate si nu există motive care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 15 iunie 2001, pronuntată în Dosarul nr. 1.245/2001, Tribunalul
Bucuresti - Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si 2 din Legea nr. 147/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificările si completările ulterioare.
Exceptia
a fost ridicată de reclamantii Societatea Comercială “Rodata” - S.A. si
Societatea Comercială “Latina Prodplast” - S.R.L. în dosarul de mai sus, având
drept obiect solutionarea unei cauze comerciale în contradictoriu cu pârâta
Banca Comercială “Robank” - S.A.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că textele criticate aduc
atingere principiilor egalitătii în drepturi si accesului liber la justitie, întrucât
obligatia de a achita în prealabil taxele judiciare de timbru proportional cu
valoarea obiectului cererii creează o discriminare pe criterii de avere si o
împiedicare a accesului neîngrădit la justitie pentru persoanele care nu detin
o avere însemnată, în situatia în care cererea acestora are un obiect de
valoare mare.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia comercială apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile
art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât accesul liber la
justitie nu implică si gratuitatea serviciului justitiei. Este legal si normal
ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfăsurată de
autoritătile judecătoresti să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora,
iar avansarea acestor sume poate fi recuperată, în temeiul art. 274 alin. 1 din
Codul de procedură civilă, de partea care cade în pretentii.
Referitor
la pretinsa încălcare a principiilor prevăzute în Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, în Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, precum si în Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, Guvernul arată că aceste acte normative
internationale nu contin prevederi care să consacre gratuitatea actului de
justitie.
Avocatul
Poporului,
invocând jurisprudenta Curtii Constitutionale, apreciază că nu sunt încălcate
dispozitiile din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale si nici cele din Pactul international cu privire la drepturile
civile si politice, întrucât acestea nu contin prevederi care să consacre
gratuitatea actului de justitie.
În
ceea ce priveste referirea la dispozitiile art. 21 din Constitutie, apreciază
că accesul liber la justitie nu presupune gratuitatea justitiei în toate
cazurile. Taxa judiciară de timbru reprezintă o modalitate de acoperire în
parte a cheltuielilor pe care le implică serviciul public al justitiei, iar,
potrivit legii, contributia justitiabilului, prin avansarea unei părti din
aceste cheltuieli, poate fi recuperată de la partea care cade în pretentii.
De
asemenea, nu poate fi primită nici sustinerea autorului exceptiei privind
încălcarea principiului egalitătii în drepturi, deoarece textele de lege
examinate nu fac nici o diferentiere între contribuabili.
Critica
de neconstitutionalitate, prin prisma art. 4 alin. (2) din Constitutie, este
apreciată de Avocatul Poporului ca nerelevantă pentru solutionarea exceptiei.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1 si 2 din
Legea nr. 146/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
173 din 29 iulie 1997, cu modificările si completările ulterioare, care au
următorul continut:
- Art.
1: “Actiunile si cererile introduse la instantele judecătoresti, precum si
cererile adresate Ministerului Justitiei si Parchetului de pe lângă Curtea
Supremă de Justitie sunt supuse taxelor judiciare de timbru, prevăzute în
prezenta lege, si se taxează în mod diferentiat, după cum obiectul acestora
este sau nu evaluabil în bani, cu exceptiile prevăzute de lege.”;
- Art.
2. “(1) Actiunile si cererile evaluabile în bani, introduse la instantele
judecătoresti, se taxează astfel:
a) până la valoarea de 342.000
lei |
17.000 lei; |
b) între 342.001 lei si
3.420.000 lei |
17.000 lei + 10% pentru ce depăseste 342.000 lei; |
c) între 3.420.001 lei si
34.200.000 lei |
325.000 lei + 8% pentru ce depăseste 3.420.000 lei; |
d) între 34.200.001 lei si
171.000.000 lei |
2.787.000 lei + 6% pentru ce depăseste 34.200.000 lei; |
e) între 171.000.001 lei si
342.000.000 lei |
10.995.000 lei + 4% pentru ce depăseste 171.000.000 lei; |
f) între 342.000.001 lei si
1.710.000.000 lei |
17.835.000 lei + 2% pentru ce depăseste 342.000.000 lei; |
g) peste 1.710.000.001 lei |
45.195.000 lei + 1% pentru ce depăseste 1.710.000.000 lei. |
(2)
În cazul contestatiei la executarea silită, taxa se calculează la valoarea
bunurilor a căror urmărire se contestă sau la valoarea debitului urmărit, când
acest debit este mai mic decât valoarea bunurilor urmărite. Taxa aferentă acestei
contestatii nu poate depăsi suma de 1.710.000 lei, indiferent de valoarea
contestată.
(3)
Valoarea la care se calculează taxa de timbru este cea declarată în actiune sau
în cerere. Dacă această valoare este contestată sau apreciată de instantă ca derizorie,
evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevăzute la art. 28 alin.
(2) din prezenta lege.”
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că prin dispozitiile legale criticate
sunt încălcate prevederile art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 21 din
Constitutie, republicată, ale art. 1 teza întâi, art. 2 alin. (1) si art. 7 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, ale art. 14 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, precum si cele ale
art. 14 alin. 1 teza întâi si art. 26 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice. În urma aprobării Legii de revizuire a
Constitutiei României nr. 429/2003 si a republicării acesteia în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederile
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei au următorul continut:
- Art.
4 alin. (2) din Constitutie: “România este patria comună si indivizibilă
a tuturor cetătenilor săi, fără deosebire de rasă, de nationalitate, de origine
etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenentă politică, de
avere sau de origine socială.”;
- Art.
16 alin. (1) din Constitutie: “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art.
21 din Constitutie: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3)
Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art.
1 teza întâi din Declaratia Universală a Drepturilor Omului: “Toate
fiintele umane se nasc libere si egale în demnitate si în drepturi.[...]”;
- Art.
2 alin. (1) din Declaratia Universală a Drepturilor Omului: “Fiecare om
se poate prevala de toate drepturile si de toate libertătile proclamate în
prezenta Declaratie, fără nici o deosebire, în special de rasă, de culoare, de
sex, de limbă, de religie, de opinie politică sau de orice altă opinie, de
origine natională sau socială, de avere, de nastere sau decurgând din orice
altă situatie.”;
- Art.
7 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului: “Toti oamenii sunt
egali în fata legii si au dreptul fără deosebire la o protectie egală a legii.
Toti oamenii au dreptul la o protectie egală împotriva oricărei discriminări
care ar încălca prezenta Declaratie si împotriva oricărei provocări la o astfel
de discriminare.”;
- Art.
14 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale: “Exercitarea drepturilor si libertătilor recunoscute de
prezenta conventie trebuie să fie asigurată fără nici o deosebire bazată, în
special, pe sex, rasă, culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine natională sau socială, apartenentă la o minoritate natională,
avere, nastere sau orice altă situatie.”;
- Art.
14 alin. (1) teza întâi din Pactul international cu privire la drepturile
civile si politice: “Toti oamenii sunt egali în fata tribunalelor si
curtilor de justitie. [...]”;
- Art.
26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: “Toate
persoanele sunt egale în fata legii si au, fără discriminare, dreptul la o
ocrotire din partea legii. În această privintă legea trebuie să interzică orice
discriminare si să garanteze tuturor persoanelor o ocrotire egală si eficace
contra oricărei discriminări, în special de rasă, culoare, sex, limbă, religie,
opinie politică sau orice altă opinie, origine natională sau socială, avere,
nastere sau întemeiată pe orice altă împrejurare.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 1 si 2
din Legea nr. 146/1997, cu modificările si completările ulterioare,
reglementează cuantumul taxelor judiciare de timbru pentru actiunile si
cererile evaluabile în bani, introduse la instantele judecătoresti.
Serviciile
publice, în general, serviciul justitiei, în special, nu sunt, de regulă,
gratuite. Pentru efectuarea acestor ser- vicii statul avansează cheltuieli care
este firesc să fie recuperate fie si numai partial, mai cu seamă atunci când,
ca urmare a serviciilor prestate, beneficiarii au obtinut satisfacerea unor
drepturi materiale.
Pe de
altă parte, echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea
cheltuielilor de judecată stabilite de instanta de judecată prin hotărârea pe
care o pronuntă în cauză, plata acestora revenind părtii care cade în
pretentii.
În felul
acesta reclamantul care a plătit taxele judiciare de timbru va suporta
pierderea sumelor de bani plătite cu titlul acesta, numai atunci când instanta
hotărăste că actiunea sa nu este întemeiată sau nu îndeplineste alte conditii
prevăzute de lege pentru a fi admisă, altfel spus, atunci când reclamantul a
pus în miscare în mod nejustificat serviciul public al justitiei. În cazul în
care actiunea introdusă de reclamant a fost admisă, instanta de judecată îl
obligă pe pârât la plata cheltuielilor de judecată, în acestea cuprinzându-se
si taxele judiciare de timbru.
În
ambele ipoteze enuntate mai sus, plata taxelor judiciare de timbru nu este de
natură să-i cauzeze plătitorului o pierdere injustă si nu poate fi
caracterizată, în consecintă, ca o împiedicare a accesului liber la justitie.
Curtea
constată că prevederile legale criticate nu aduc atingere nici principiului
egalitătii în drepturi, deoarece nu fac nici un fel de diferentiere între
contribuabili.
Regula
de bază în materia impozitelor si taxelor, prevăzută de legislatia fiscală,
care decurge din dispozitiile art. 56 alin. (1) din Constitutie, potrivit
cărora “Cetătenii au obligatia să contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice”, este aceea că pentru anumite activităti desfăsurate
de institutiile publice se datorează taxe de timbru, cu exceptia persoanelor
care beneficiază de scutire, aceste taxe având rolul de contributie la
cheltuielile publice.
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că taxa de timbru ar trebui să fie
stabilită într-o sumă fixă. Stabilirea modalitătii de plată a taxelor de
timbru, ca de altfel si a cuantumului lor, este însă o optiune a legiuitorului,
ce tine de politica legislativă fiscală.
Curtea
constată că instituirea diferentiată a plătii taxelor judiciare de timbru după
cum obiectul acestora este sau nu este evaluabil în bani, cu exceptiile
prevăzute de lege, nu constituie o discriminare sau o atingere adusă acestui
principiu constitutional. Potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, “Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege”, fiind, asadar,
la latitudinea legiuitorului să stabilească diferentiat modalitatea de plată a
taxelor judiciare de timbru, fără ca prin aceasta să se aducă atingere
principiului egalitătii în drepturi.
Curtea
nu poate retine nici critica privind neconcordanta dintre dispozitiile legale
criticate: Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, Pactul international cu privire la drepturile civile si politice
si Declaratia Universală a Drepturilor Omului, deoarece acestea nu contin
prevederi care să consacre gratuitatea actului de justitie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin. (4), art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 21 din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Rodata” - S.A. si
Societatea Comercială “Latina Prodplat” - S.R.L. în Dosarul nr. 1.245/2001 a
Tribunalului Bucuresti - Sectia comercială.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 13 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
din
13 noiembrie 2003
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului
de asigurări sociale de sănătate
Costică
Bulai - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Paula
C. Pantea - procuror
Mihai
Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate, exceptie ridicată de Colegiul
Medicilor din România în Dosarul nr. 675/2003 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia contencios administrativ.
La
apelul nominal răspunde consilier juridic Elena Daniela Dicianu pentru autorul
exceptiei si consilier juridic Oana Mocanu pentru Casa Natională de Asigurări
de Sănătate. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul
autorului exceptiei solicită admiterea acesteia astfel cum a fost formulată,
apreciindu-se că la data adoptării Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 nu există o situatie exceptională pentru emiterea unui act normativ
general privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate.
Guvernul
trebuia să facă proba cazului exceptional prin raportare la situatia reală.
Cu
privire la cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate, si anume
nerespectarea conditiilor de formă a ordonantelor, se arată că ordonanta de
urgentă criticată este semnată de patru secretari de stat, care nu au calitatea
de ministri, astfel cum prevede Legea fundamentală.
Reprezentantul
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate consideră că solutionarea dosarului pe
fond nu depinde de prevederile întregii ordonante de urgentă, ci doar de art.
10 al Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 150/2002,
solicitându-se respingerea exceptiei ca fiind inadmisibilă, referitor la
dispozitiile neincidente în cauză.
Cu
privire la motivele de neconstitutionalitate invocate în sustinerea exceptiei,
se apreciază că acestea sunt nefondate, urmând ca exceptia să fie respinsă.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondată. Se
sustine că motivele de neconstitutionalitate invocate în cauză sunt
neîntemeiate.
În acest sens, se face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la adoptarea ordonantelor de urgentă. În legătură cu invocarea dispozitiilor constitutionale ale art. 2, 58, 101, 103, 105, 106 si 107, în sustinerea exceptiei se apreciază că acestea nu sunt incidente în cauză.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 3 iunie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 675/2003, Curtea de
Apel Bucuresti – Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, exceptie ridicată de Colegiul Medicilor din
România.
În
motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine, în esentă, că Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 150/2002 eludează competenta legislativă a Parlamentului “prin
exercitarea abuzivă si contrar conditiilor constitutionale a exercitării
prerogativelor delegării legislative de către Guvernul României” si “nu
îndeplineste conditiile constitutionale de formă prevăzute pentru emiterea
ordonantelor”.
Se
consideră că prin adoptarea ordonantei de urgentă au fost încălcate
dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3), care consacră “statul de
drept”, ale art. 2 alin. (1), care stabilesc că “suveranitatea natională
apartine poporului român care o exercită prin organele sale reprezentative si
prin referendum”, ale art. 51, care consacră suprematia Constitutiei si
obligativitatea respectării sale, ale art. 58 alin. (1), conform cărora
“Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român si unica
autoritate legiuitoare a tării”, ale art. 107 alin. (3), care stabilesc că
“Ordonantele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele si
în conditiile prevăzute de aceasta”, precum si ale art. 114 alin. (4), potrivit
cărora, “În cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă”.
În
legătură cu încălcarea conditiilor de formă prevăzute de Constitutie pentru
emiterea ordonantelor, se invocă, pe lângă art. 1 alin. (3), si art. 51 din
Constitutie, si încălcarea dispozitiilor art. 101 alin. (3), care prevăd că
“Guvernul este alcătuit din prim-ministru, ministri si alti membri stabiliti
prin lege organică”, ale art. 103 alin. (2), potrivit cărora “Guvernul în
întregul său si fiecare membru în parte îsi exercită mandatul, începând de la
data depunerii jurământului”, ale art. 107 alin. (4), conform cărora
“Hotărârile si ordonantele adoptate de Guvern se semnează de primul-ministru,
se contrasemnează de ministrii care au obligatia punerii lor în executare si se
publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenta
hotărârii sau a ordonantei. Hotărârile care au caracter militar se comunică
numai institutiilor interesate”. Se invocă, de asemenea, încălcarea
dispozitiilor art. 105, care prevăd că “Functia de membru al Guvernului
încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a
stării de incompatibilitate, a decesului, precum si în alte cazuri prevăzute de
lege”, ca si ale dispozitiilor art. 106 alin. (2) si (3), potrivit cărora “(2)
Dacă primul-ministru se află într-una din situatiile prevăzute de articolul 105
sau este în imposibilitate de a-si exercita atributiile, Presedintele României
va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a
îndeplini atributiile primului-ministru, până la formarea noului Guvern.
Interimatul, pe perioada imposibilitătii exercitării atributiilor, încetează
dacă primul-ministru îsi reia activitatea în Guvern.
(3) Prevederile
alineatului (2) se aplică în mod corespunzător si celorlalti membri ai
Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel mult 45
de zile.”
Conform
sustinerii autorului exceptiei, emiterea ordonantei de urgentă criticate nu se
justifică prin existenta unui caz exceptional, iar pe de altă parte, acest act
normativ nu a fost contrasemnat de ministrii care aveau misiunea să-l ducă la
îndeplinire, ci de 4 secretari de stat, în locul acestora. Astfel, principiul
fundamental care se aplică este: delegata potestas non delegatur.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ consideră că “Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 150/2002 este neconstitutională în raport cu
prevederile art. 58 alin. (1) si ale art. 114 alin. (4) din Constitutie, în
măsura în care Guvernul nu dovedeste caracterul exceptional al împrejurărilor
care au determinat emiterea ordonantei de urgentă”. Referitor la faptul că unii
dintre contrasemnatarii ordonantei de urgentă nu au calitatea de ministri, ci
sunt secretari de stat la ministerele respective, Curtea de Apel Bucuresti
retine că aceasta nu atrage neconstitutionalitatea actului normativ. În
argumentarea instantei de judecată, “potrivit art. 72 alin. (3) lit. d) din
Constitutie, organizarea Guvernului se stabileste prin lege organică. Această
lege organică este Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor, care în art. 48 prevede că secretarii de
stat exercită atributiile delegate de ministru. În temeiul acestui text,
ministrul poate delega către secretarul de stat exercitarea unor atributii,
printre care si contrasemnarea unei ordonante de urgentă”.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui
punct de vedere se sustine că “în nota de fundamentare a Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 150/2002, recurgerea la procedura de legiferare prevăzută la
art. 114 alin. (4) din Constitutie este motivată prin «necesitatea stringentă
de a reglementa toate aspectele care privesc sistemul asigurărilor sociale de
sănătate», în primul rând sub aspectul stabilirii clare a «responsabilitătilor,
atributiilor si obligatiilor care revin partenerilor din sistemul sanitar»,
asigurării unei conduceri democratice a sistemului, precum si instituirii unor
măsuri care să conducă la gestionarea mai eficientă a Fondului de asigurări de
sănătate”.
Guvernul
mai arată că “reglementarea în regim de urgentă a acestor măsuri este absolut
necesară, pe fondul manifestării unor grave disfunctionalităti în sistemul de
asigurări sociale de sănătate, cu concesinte nefaste asupra stării de sănătate
a unui segment larg de populatie”. Astfel, Guvernul arată că în cauză sunt
întrunite “conditiile pentru emiterea unei ordonante de urgentă”, nefiind deci
încălcate dispozitiile art. 1 alin. (3), ale art. 2, 51 si ale art. 114 alin.
(3) si (4) din Constitutie.
Referitor
la invocarea nerespectării conditiilor de formă pentru emiterea ordonantei de
urgentă, Guvernul arată că “atributiile ministrilor, indiferent că sunt de
natură constitutională sau legală, pot fi delegate în cazul în care acestia se
află în împrejurări obiective, care generează o imposibilitate temporară de
exercitare a atributiilor”. O altfel de abordare a acestei situatii, consideră
Guvernul, “ar fi de natură să conducă la un adevărat blocaj decizional si chiar
institutional, cu consecinte negative asupra îndeplinirii rolului Guvernului,
stabilit prin Constitutie, de a asigura realizarea politicii interne si externe
a tării”. În opinia Guvernului, simposibilitatea temporară de exercitare a
atributiilor, în care se găseste la un moment dat un ministru aflat, de
exemplu, în misiune oficială în tară sau străinătate, nu poate constitui un caz
de încetare a mandatului de membru al Guvernului, după cum eronat sustine
autorul exceptiei, nefiind incidente în această situatie dispozitiile art. 105
si art. 106 alin. (3) din Constitutie”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtilor prezente si ale procurorului, dispozitiile
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 150 din 31 octombrie 2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, cu
modificările ulterioare.
În
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate sunt invocate următoarele texte
prevăzute de Constitutie, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003: art. 1 alin. (3) privind statul de drept ca
principiu de guvernare; art. 51 privind respectarea Constitutiei si a legilor
[devenit art. 1 alin. (5), după revizuirea si republicarea Constitutiei
României în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din data de 31
octombrie 2003]; art. 2 alin. (1) privind suveranitatea; art. 58 alin. (1)
privind rolul Parlamentului [devenit art. 61 alin. (1)]; art. 101 alin. (3)
privind alcătuirea Guvernului [devenit art. 102 alin. (3)]; art. 103 alin. (2)
privind data începerii mandatului Guvernului si a membrilor săi [devenit art.
104 alin. (2)]; art. 105 privind încetarea functiei de membru al Guvernului
[devenit art. 106]; art. 106 alin. (2) si (3) privind asigurarea interimatului
functiei de prim-ministru si al celei de ministru [devenit art. 107 alin. (3)
si (4)]; art. 107 alin. (3) privind ordonantele emise în temeiul unei legi
speciale de abilitare [devenit art. 108 alin. (3)]; art. 107 alin. (4) privind
semnarea si contrasemnarea actelor Guvernului [devenit art. 108 alin. (4)]; si
art. 114 alin. (4) privind conditiile în care sunt emise ordonantele de urgentă
[devenit art. 115 alin. (4), (5) si (6)].
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată.
Primul
motiv al criticii de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 150/2002 se bazează, în esentă, pe sustinerea că nu se
justifică emiterea acesteia, întrucât nu exista un caz exceptional, asa cum
prevedea art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Analizând
această sustinere în lumina textului constitutional în vigoare la data
adoptării ordonantei de urgentă, invocat de autorul exceptiei, Curtea retine
că, asa cum rezultă din punctul de vedere al Guvernului asupra exceptiei, amplu
argumentat si cu trimiteri la continutul Notei de fundamentare care a însotit
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 150/2002, dubla conditie a existentei
cazului exceptional si a urgentei apare ca fiind motivată de către Guvern,
fiind îndeplinite cerintele constitutionale prevăzute de art. 114 alin. (4)
pentru adoptarea ordonantei de urgentă criticate. În esentă, Guvernul a avut în
vedere că reglementarea era “absolut necesară pe fondul manifestării unor grave
disfunctionalităti în sistemul de asigurări sociale de sănătate”, precum si
pentru “gestionarea mai eficientă a Fondului de asigurări de sănătate”.
În legătură
cu existenta “cazului exceptional” de care depinde legitimitatea
constitutională a ordonantei de urgentă, jurisprudenta Curtii Constitutionale a
stabilit că acesta se justifică “pe necesitatea si urgenta reglementării unei
situatii care, datorită circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de
solutii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului
public”. (A se vedea în acest sens Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995, si
Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998.)
Curtea
observă totodată că în cauză nu sunt incidente dispozitiile constitutionale ale
art. 2, art. 58 alin. (1) [devenit art. 61 alin. (1)] si ale art. 107 alin. (3)
[devenit art. 108 alin. (3)], invocate în legătură cu afirmatia că nu au fost
respectate conditiile constitutionale ale emiterii ordonantelor de urgentă ale
Guvernului, textele respective neavând legătură cu reglementarea
constitutională a delegării legislative prin posibilitatea acordată Guvernului
de a emite ordonante de urgentă.
Curtea
nu poate retine nici motivul de neconstitutionalitate întemeiat pe faptul că
ordonanta de urgentă a fost contrasemnată, în cazul a patru ministere, având
obligatia punerii ei în executare, nu de ministri, ci de secretari de stat.
Conform dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. d) [devenit art. 73 alin. (3) lit.
e)] si art. 116 alin. (1) [devenit art. 117 alin. (1)], Guvernul se organizează
prin lege organică, iar ministerele “se înfiintează, se organizează si
functionează potrivit legii”. În baza acestor texte constitutionale a fost
adoptată Legea nr. 90 din 26 martie 2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001. Conform dispozitiilor art. 48
din lege, “secretarii de stat exercită atributiile delegate de către
ministru”.
În
cauză nu este aplicabil principiul delegata potestas non delegatur invocat
de autorul exceptiei, întrucât secretarul de stat exercită, în cazul dat, o
atributie constitutională ce apartine ministrului, iar nu o atributie ce i-ar
fi fost delegată acestuia. Această atributie nu poate fi confundată cu însăsi
delegarea legislativă prevăzută de Constitutie, în temeiul căreia Guvernul
poate emite ordonante de urgentă, cu respectarea anumitor conditii.
În conformitate cu dispozitiile legale mentionate, Curtea retine că un secretar de stat care a participat la sedinta Guvernului, înlocuindu-l pe titularul ministerului aflat temporar într-o altă misiune în tară sau în străinătate, poate contrasemna ordonanta sau hotărârea emisă de Guvern, în locul ministrului, în îndeplinirea cerintei prevăzute de art. 108 alin. (4) din Constitutie, republicată. Evident, în aceste cazuri nu se pune problema asigurării interimatului functiei de ministru, reglementată de art. 106 alin. (3) din Constitutie [devenit art. 107 alin. (3)], asa cum sustine autorul exceptiei. Această situatie nu intervine decât în conditiile în care functia de membru al Guvernului încetează, conform art. 105 din Constitutie [devenit art. 106], în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum si în alte cazuri prevăzute de lege.
Ca
urmare, în situatia la care se referă critica de neconstitutionalitate, Curtea
constată că celelalte dispozitii constitutionale invocate de autorul exceptiei,
si anume art. 101 alin. (3) [devenit art. 102 alin. (3)], art. 103 alin. (2)
[devenit art. 104 alin. (2)], art. 105 [devenit art. 106] si art. 106 alin. (2)
si (3) [devenit art. 107 alin. (3) si (4)], nu sunt incidente în cauză.
Fată
de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, exceptie ridicată de Colegiul Medicilor din
România în Dosarul nr. 675/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios
administrativ.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 13 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai
Paul Cotta
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind darea în
folosintă gratuită a unor imobile, proprietate publică a statului, aflate în
administrarea Agentiei Nationale pentru Sport, unor federatii sportive
nationale
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, al art. 17 din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările si
completările ulterioare, precum si al art. 80 alin. (14) si al art. 94 din
Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă darea în folosintă gratuită, pe o perioadă de 49 de ani, unor federatii sportive nationale, persoane juridice de drept privat fără scop lucrativ, de utilitate publică, a imobilelor, proprietate publică a statului, aflate în administrarea Agentiei Nationale pentru Sport, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Predarea-preluarea imobilelor prevăzute la art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art.
3. - Dreptul de folosintă al federatiilor sportive nationale asupra imobilelor
prevăzute la art. 1 încetează în situatia în care Agentia Natională pentru
Sport constată că bunurile nu sunt folosite în conformitate cu destinatia lor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Sport,
Constantin
Diaconu
Ministrul
pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului,
Eugen
Bejinariu
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 4 decembrie 2003.
Nr. 1.412.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilelor, proprietate publică a statului, aflate în administrarea Agentiei
Nationale pentru Sport, care se transmit în folosinta gratuită a unor federatii
sportive nationale
Nr. crt. |
Nr. atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Cod de clasificare |
Locul unde sunt situate
imobilele |
Persoana
juridică de la care
se transmit imobilele |
Persoana
juridică la care se
transmit imobilele |
Caracteristicile
tehnice ale imobilelor |
1. |
34.202 |
8.29.06 |
Municipiul Bucuresti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2 |
Statul român si în administrarea Agentiei Nationale pentru Sport |
Statul român si în folosinta gratuită a Federatiei Române de Badminton |
Teren din incinta terenului de parasutism, în suprafată totală de 3.408 m2 |
2. |
34.188 34.198 34.199 34.209 |
8.29.06 |
Municipiul Bucuresti, bd. Basarabia nr. 35, sectorul 2 |
Statul român si în administrarea Agentiei Nationale pentru Sport |
Statul român si în folosinta gratuită a Federatiei Române de Hochei pe Gheată |
Patinoarul artificial “Mihai Flamaropol”,
căi de comunicatie si spatii libere, în suprafată totală de 26.350,98 m2, din care: - patinoar = 16.890,86 m2 - terenuri = 9.460,12 m2 |
3. |
34.192 |
8.29.06 |
Municipiul Bucuresti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2 |
Statul român si în administrarea Agentiei Nationale pentru Sport |
Statul român si în folosinta gratuită a Federatiei Române de Hochei pe Iarbă |
Teren II Metalul si spatii verzi Suprafata totală = 19.618,25 m2 |
4. |
34.196 34.197 34.214 |
8.29.06 |
Municipiul Bucuresti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2 |
Statul român si în administrarea Agentiei Nationale pentru Sport |
Statul român si în folosinta gratuită a Federatiei Române de Motociclism |
Teren si clădire în suprafată totală de 1.963,70 m2, din care: suprafata construită = 314,29 m2 |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea modului
de rezolvare a cererilor privind modificările designului si inscriptionării
ambalajului, precum si modificările prospectului, altele decât cele datorate
unor variatii de tip IA, IB si II
Având
în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a
Medicamentului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 594/2002,
cu modificările si completările ulterioare,
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie
si aparatură medicalănr. OB 6.213/2003,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
ministrul
sănătătii emite
următorul ordin:
Art.
1. - Toate modificările privind designul si inscriptionarea ambalajului, precum
si modificările prospectului medicamentelor de uz uman, altele decât cele
datorate unor variatii de tip IA, IB si II, vor fi prezentate Agentiei
Nationale a Medicamentului de către detinătorul autorizatiei de punere pe
piată.
Art.
2. - În vederea aprobării modificărilor prevăzute la art. 1, solicitantul va
depune la Agentia Natională a Medicamentului următoarele:
a)
cerere însotită de formularul de tarifare întocmit în conformitate cu
reglementările în vigoare ale AgentieiNationale a Medicamentului privind
primirea cererilor pentru modificări la autorizatia de punere pe piată si
încasarea tarifelor aferente;
b)
machete de ambalaj primar sau secundar;
c)
model de prospect.
Art.
3. - În cazul modificărilor prezentate la art. 1 este urmată procedura privind
notificările de tip IB, prevăzută în reglementările privind procedura de
evaluare a variatiilor la termenii autorizatiei de punere pe piată pentru
medicamentele de uz uman, aprobate prin ordin al ministrului sănătătii.
Art.
4. - Agentia Natională a Medicamentului emite, atunci când este cazul,
documente rectificative la autorizatia de punere pe piată, respectiv părtile
modificate din anexele 1 si 3 la autorizatia de punere pe piată.
Art.
5. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 8 decembrie 2003.
Nr. 1.126.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea Ghidului
referitor la continutul dosarului pentru notificările de tip IA si IB
Având
în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a
Medicamentului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 594/2002,
cu modificările si completările ulterioare,
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie
si aparatură medicală nr. OB 6.214 din 8 decembrie 2003,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii,
ministrul
sănătătii emite
următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Ghidul referitor la continutul dosarului pentru notificările de
tip IA si IB, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin orice dispozitie contrară
se abrogă.
Art.
3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 8 decembrie 2003.
Nr. 1.127.
ANEXĂ
GHID
referitor
la continutul dosarului pentru notificările de tip IA si IB
În
concordantă cu Reglementarea (EEC) nr. 2.309/93 care stabileste procedurile
comunitare pentru autorizarea si supravegherea medicamentelor de uz uman si
înfiintarea Agentiei Europene pentru Evaluarea Medicamentelor [Evaluation
Medicines European Agency (EMEA)] si cu Directiva 2001/83/CE a Parlamentului
European si a Consiliului, referitoare la codul comunitar cu privire la
medicamentele de uz uman, a fost adoptată o abordare unitară în ceea ce
priveste procedurile pentru variatiile la termenii autorizatiei de punere pe
piată. Aceste proceduri usurează eforturile atât ale industriei, cât si pe cele
ale autoritătilor
si, de asemenea, garantează
faptul că modificările aduse medicamentului nu ridică probleme de sănătate
publică.
Reglementarea
Comisiei (CE) nr. 1.084/20031),
referitoare la evaluarea variatiilor la termenii autorizatiei de punere pe
piată pentru medicamentele de uz uman, eliberată de către o autoritate
competentă a unui stat membru, si Reglementarea Comisiei (CE) nr. 1.085/20032), referitoare la evaluarea variatiilor la termenii
autorizatiei de punere pe piată pentru medicamentele de uz uman, care cad sub incidenta
Reglementării (EEC) nr. 2.309/93, stabilesc prevederile referitoare la variatii
si le clasifică pe acestea în mai multe tipuri: tip IA, tip IB si tip II.
Aceste proceduri simplificate pentru variatiile de tip IA si de tip IB sunt de
fapt notificări care respectă termeni distincti pentru validare si aprobare.
Reglementările stabilesc conditiile necesare pe care o anumită variatie trebuie
să le îndeplinească pentru a urma fie o procedură de tip IA, fie o procedură de
tip IB.
Pentru
aprobarea unei notificări de tip IA trebuie depusă o documentatie care să
sustină schimbările notificate. Acest ghid a fost elaborat cu scopul de a
clarifica ce documentatie trebuie depusă pentru fiecare dintre aceste
notificări. În anumite cazuri se face referire la ghiduri specifice.
Cu
toate acestea, propunătorul trebuie să verifice de fiecare dată dacă ghidurile
sunt aplicabile pentru variatia în spetă. Mai mult decât atât, în cazul în care
schimbarea notificată implică modificarea rezumatului caracteristicilor
produsului, a etichetării sau a inscriptionării ambalajului ori a prospectului,
aceste modificări sunt parte integrantă a notificării si documentele respective
modificate trebuie depuse o dată cu documentatia de sustinere a schimbărilor.
În
tabelul*) de mai jos s-a folosit pentru definirea fiecărei notificări de tip I
terminologia din anexa II la HCS nr. 27 din 24 octombrie 2003 referitoare la
aprobarea Reglementărilor privind procedura de evaluare a variatiilor
la
termenii autorizatiei de punere pe piată pentru medicamentele de uz uman.
Pentru fiecare variatie sunt specificate atât conditiile aplicabile, cât si
părtile corespunzătoare din documentatie care trebuie (re-)depuse sau
actualizate, precum si orice alte documente necesare. De asemenea, trebuie
plătită taxa corespunzătoare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare
la data depunerii notificării.
Notificarea
unei variatii face referire doar la o singură variatie. Pentru acoperirea
oricăror alte modificări este necesar să se depună notificare pentru orice
variatii consecutive sau paralele, care ar putea fi legate de schimbarea pentru
care s-a depus cerere; aceste notificări se pot depune simultan cu prima si
trebuie descrisă clar legătura dintre ele. Variatiile consecutive reprezintă
parte a aceleiasi notificări, în timp ce variatiile paralele nu au această
caracteristică. O variatie consecutivă unei notificări de tip IA nu poate să
fie decât o altă notificare de tip IA, în timp ce o variatie consecutivă unei
notificări de tip IB poate să fie atât o notificare de tip IA, cât si o
notificare de tip IB.
Orice
alte variatii consecutive nu vor fi acceptate si astfel de schimbări vor fi
depuse pentru a urma procedura pentru variatiile de tip II.
O
variatie consecutivă de tip IA/IB este o schimbare inevitabilă si consecintă
directă a unei alte schimbări si nu pur si simplu o schimbare de sine
stătătoare. Mai jos sunt enumerate exemple de variatii consecutive si paralele:
1.
înlocuirea unui producător pentru produsul finit în cadrul Uniunii Europene,
care este si responsabil pentru controlul calitătii si eliberarea seriilor
printr-un nou producător responsabil de toate operatiunile. În cazul în care
controlul calitătii si eliberarea seriilor se fac de către alt producător,
acest fapt va fi tratat ca o schimbare consecutivă. Cazul prezentat ar fi tip
IB nr. 7 cu consecutiv tip IA nr. 8;
2. un
scenariu mai complicat este reprezentat de situatia în care producătorul este
situat în afara Uniunii Europene, de exemplu în India. În acest exemplu se
adaugă un nou producător si în consecintă un nou loc pentru eliberarea seriilor
si posibil locuri separate pentru controlul calitătii (în functie de cerintele
testării) în Uniunea Europeană, care trebuie înlocuite pentru a răspunde
necesitătii de testare si eliberare a seriilor pentru import. Cazul prezentat
ar fi tip IB nr. 7 cu consecutiv tip IA nr. 8;
3.
adăugarea unui loc atât pentru ambalare primară, cât si pentru ambalare
secundară poate fi considerată ca fiind consecutivă. Această variatie trebuie
depusă ca notificare tip IA sau IB nr. 7, inclusiv schimbarea consecutivă tip
IA nr. 7a;
4. un
exemplu în care variatiile nu ar fi consecutive si care necesită cereri
separate este următorul: adăugarea a 3 producători diferiti. În acest caz se
vor depune 3 cereri diferite si nu una pentru a adăuga 3 producători;
5. în
anumite cazuri o schimbare în ceea ce priveste metodele de testare si în ceea
ce priveste specificatiile este considerată consecutivă, atunci când se referă
doar la o singură metodă de testare. Schimbările care interesează mai multe
metode, chiar dacă se referă la testarea unei singure substante sau a unui
singur produs, nu sunt legate si trebuie depuse ca notificări paralele.
Procedurile
care au fost stabilite pentru notificarea de tip I au menirea de a oferi o
evaluare rapidă si eficientă a variatiilor. Propunătorii trebuie să fie
constienti de faptul că prezentarea de informatii excesive sau nerelevante
frânează procedurile rapide. Pe de altă parte, documentatia neconformă poate
duce la neaprobarea/respingerea notificării.
Înstiintarea
asupra validitătii unei notificări de tip IA/validării unei notificări de tip
IB este făcută de către autoritatea competentă. O notificare de tip IB va fi
respinsă în cazul în care propunătorul nu a completat documentatia în termen de
60 de zile de la primirea notificării de la autoritatea competentă prin care
aceasta semnalează că documentatia originală nu este corespunzătoare.
Respingerea
nu prejudiciază dreptul propunătorului de a redepune dosarul.
1) Jurnalul Oficial L [Official Journal L (OJL)] 159, 27 iunie
2003, p.1.
2) OJ L 159, 27 iunie 2003, p.24.
|
agentilor
economici comercianti angro de uleiuri minerale, publicată conform prevederilor
art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2003 pentru
instituirea unor măsuri speciale privind productia, importul si comercializarea
uleiurilor minerale
Nr. crt. |
Denumirea
societătii comerciale |
Judetul
sau municipiul Bucuresti |
Codul
unic de înregistrare |
1. |
NYDAWA OIL - S.R.L. |
Alba |
12222493 |
2. |
ROMOIL SHIPPING - S.R.L. |
Arad |
14205502 |
3. |
INTERACTIV GRUP ELADA - S.R.L. |
Arges |
12735944 |
4. |
GROUP FIM OIL - S.R.L. |
Bacău |
15749359 |
5. |
VIFA TEHNO COM - S.R.L. |
Bistrita-Năsăud |
9508682 |
6. |
IQ SERVICII - S.R.L. |
Bucuresti |
14693802 |
7. |
MIRVAL INTERNATIONAL - S.R.L. |
Bucuresti |
15227088 |
8. |
ANITA IMPEX S.R.L. |
Călărasi |
8250096 |
9. |
ANDREI SERV S.R.L. |
Olt |
9680601 |
10. |
CASISO GRUP S.R.L. |
Prahova |
12300214 |
11. |
NEMUS COM S.R.L. |
Prahova |
2996268 |
12. |
PAYFLO GRUP S.R.L. |
Prahova |
15505729 |
13. |
IZOMAT S.A. |
Sălaj |
687592 |
14. |
PETROCOM SM - S.R.L. |
Satu Mare |
15953323 |
15. |
PROFITUR S.R.L. |
Teleorman |
3124437 |
16. |
MONDOCONSTRUCT - S.R.L. |
Vâlcea |
2619900 |
NOTĂ:
1. Ca urmare a
verificărilor si controalelor efectuate de Garda Financiară, din care rezultă că
nu mai sunt îndeplinite conditiile avute în vedere la autorizare, se radiază
calitatea de agent economic comerciant angro de uleiuri minerale a Societătii
Comerciale TRIEMY & DORIAND COMPANY - S.R.L. Bucuresti, cod unic de
înregistrare 15487860, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 586 din 18 august 2003, pozitia nr. 9.
2. Se
radiază la cerere calitatea de agent economic comerciant angro de uleiuri
minerale a Societătii Comerciale SAMY STAR IMPEX - S.R.L. Bucuresti, cod unic de
înregistrare 8653811, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
334 din 16 mai 2003, pozitia nr. 61.
3. În lista publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 4 decembrie 2003, la pozitia nr. 5, în loc de: SCENIC AUTO - S.R.L. Bucuresti, cod unic de înregistrare 13302779 se va citi: SCENIC AUTO - S.R.L. Prahova, cod unic de înregistrare 13302779.