MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 112
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 21 februarie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 345 din 10 decembrie 2002 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 3 teza
finală din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor
economice sau bugetare de stat, republicată
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
141. - Hotărâre privind transmiterea unui teren în
proprietatea publică a municipiului Blaj si în administrarea Consiliului Local
al Municipiului Blaj, judetul Alba
142. - Hotărâre privind limitarea continutului de
sulf din combustibilii lichizi
161. - Hotărâre privind transferul pachetului de
actiuni detinut de stat la Societatea Natională “Tutunul Românesc” - S.A. din
administrarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor – Agentia
Domeniilor Statului în administrarea Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
20. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală pentru aprobarea
Metodologiei de solutionare a neîntelegerilor precontractuale privind
furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodărie comunală
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 decembrie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 3 teza
finală din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice
sau bugetare de stat, republicată
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 3
teza finală din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu
altă destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor
economice sau bugetare de stat, republicată, exceptie ridicată de Marian Oprea
în Dosarul nr. 11.575/2001 al Judecătoriei Constanta.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei, ca
inadmisibilă, arătând că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 19
alin. 3 teza finală din Legea nr. 85/1992, republicată, Curtea s-a pronuntat
prin Decizia nr. 70 din 27 februarie 2001, constatând că acest text este
neconstitutional.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 3 octombrie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
11.575/2001, Judecătoria Constanta a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 3 din Legea nr. 85/1992
privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat,
republicată, exceptie ridicată de Marian Oprea.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
prevederile art. 19 alin. 3 din Legea nr. 85/1992, republicată, contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Instanta de judecată apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
ridicată este întemeiată. Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arată că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, întrucât
Curtea a constatat printr-o decizie anterioară neconstitutionalitatea dispozitiei
legale criticate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată. Critica de neconstitutionalitate are ca obiect
prevederile art. 19 alin. 3 teza finală din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea
de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile statului si
din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998. Prin art.
19 din această lege sunt sanctionate cu nulitate absolută contractele de
vânzare-cumpărare de locuinte sau de spatii cu altă destinatie, încheiate cu
încălcarea dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de
locuinte construite din fondurile statului către populatie si ale Legii nr.
85/1992. În alin. 3 al aceluiasi articol se reglementează sesizarea instantelor
judecătoresti pentru constatarea nulitătii, precum si restabilirea situatiei
anterioare prin restituirea pretului de vânzare, dar cu retinerea chiriei aferente
perioadei de la contractare si până la restituire. În sfârsit, teza finală a
acestui alineat, care de altfel este criticată de autorul exceptiei, prevede că
“Sumele restituite nu sunt
purtătoare de dobânzi si nici nu se actualizează”. Curtea constată că
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 19 alin. 3 teza finală din Legea
nr. 85/1992, republicată, s-a pronuntat prin Decizia nr. 70 din 27 februarie
2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 10 mai
2001, constatând că prevederea potrivit căreia “Sumele restituite nu sunt
purtătoare de dobânzi si nici nu se actualizează” este neconstitutională.
Întrucât Curtea a constatat, printr-o decizie anterioară,
neconstitutionalitatea dispozitiei legale criticate, aceasta, în temeiul art.
23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu mai poate face obiectul
unei exceptii de neconstitutionalitate, operând o cauză de inadmisibilitate,
iar potrivit dispozitiilor alin. (6) din acelasi articol, dacă se ridică o
astfel de exceptie, instanta judecătorească trebuie să o respingă, pentru acest
temei, printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constitutională.
Fată de cele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. 3 teza finală din Legea nr. 85/1992 privind
vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat,
republicată, exceptie ridicată de Marian Oprea în Dosarul nr. 11.575/2001 al
Judecătoriei Constanta.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui teren în proprietatea publică a municipiului Blaj si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Blaj, judetul Alba
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 9 alin. (1) si al art. 12
alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul
juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea unui teren, situat în municipiul Blaj,
judetul Alba, identificat potrivit anexei care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din proprietatea publică a statului si din administrarea
Statiunii de Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultură si Vinificatie Blaj în
proprietatea publică a municipiului Blaj si în administrarea Consiliului Local
al Municipiului Blaj.
Art. 2. - Se aprobă transmiterea în administrarea Statiunii de
Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultură si Vinificatie Blaj, în schimbul
terenului prevăzut la art. 1, a unui teren identificat potrivit anexei, trecut
în proprietatea publică a statului prin Hotărârea Consiliului Local al
Municipiului Blaj, judetul Alba, nr. 65 din 30 aprilie 2002.
Art. 3. - Predarea-preluarea terenurilor prevăzute la art. 1 si 2 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
Bucuresti, 6
februarie 2003.
Nr. 141.
DATELE DE IDENTIFICARE
a
terenurilor care se transmit în proprietatea publică a municipiului Blaj si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Blaj si, respectiv, în
administrarea Statiunii de Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultură si
Vinificatie Blaj
Locul
unde sunt situate
terenurile |
Persoana
juridică de
la care se transmit terenurile |
Persoana
juridică la
care se transmit terenurile |
Codul
de clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrare |
Caracteristicile
tehnice ale
terenurilor |
Municipiul Blaj, judetul Alba |
Statul român, din administrarea Statiunii de
Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultură si
Vinificatie Blaj |
Municipiul Blaj, în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Blaj |
Imobil Cod 8.05.03 Nr. M.F.P. 111.887 |
Suprafata = 184.800
m2 |
Municipiul Blaj, judetul Alba |
Municipiul Blaj,
din administrarea
Consiliului Local al
Municipiului Blaj |
Statul român, în administrarea Statiunii de
Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultură si
Vinificatie Blaj |
- |
Suprafata = 200.000
m2 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
limitarea continutului de sulf din combustibilii lichizi
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 43 lit. f) din Legea
protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează conditiile de introducere pe
piată si/sau de utilizare a anumitor combustibili lichizi în scopul reducerii
emisiilor de dioxid de sulf rezultate din arderea acestora, în vederea
diminuării efectelor negative ale acestor emisii asupra sănătătii populatiei si
calitătii mediului.
Art. 2. - Prevederile prezentei hotărâri se aplică combustibililor
lichizi, cum ar fi păcura, motorina folosită de navele maritime si motorina,
alta decât cea reglementată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.336/2000 privind
limitarea continutului de sulf din motorină si prin Hotărârea Guvernului nr.
732/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a benzinei si
motorinei.
Art. 3. - Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a) combustibililor lichizi folositi de navele maritime, cu exceptia
celor prevăzuti la art. 4 lit. b);
b) combustibililor destinati prelucrării înainte de arderea finală;
c) combustibililor destinati prelucrării în rafinării;
d) motorinei pentru vehiculele mobile nerutiere;
e) motorinei folosite pentru tractoarele agricole;
f) motorinei folosite de nave care tranzitează România;
g) motorinei folosite pentru motoarele diesel.
Art. 4. - În sensul prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc
astfel:
a) motorină - orice combustibil lichid derivat din petrol,
identificat conform pozitiilor tarifare 2710.19.45 si 2710.19.49 din Tariful
vamal de import al României, care, prin limitele de distilare, se încadrează în
categoria distilatelor medii destinate utilizării drept combustibil si care
distilează în proportie de 85% în volum, inclusiv pierderile, la 350ĽC, după
metoda ASTM D 86;
b) motorina folosită de către navele maritime – orice combustibil
lichid destinat utilizării de către navele maritime, care este în conformitate
cu definitia cuprinsă la lit. a) sau care are viscozitatea ori densitatea
încadrată în intervalele de viscozitate si, respectiv, densitate definite
pentru distilatele utilizate în marină, prevăzute în tabelul I din standardul
român SR ISO 8217/1996;
c) păcură - orice combustibil lichid derivat din petrol,
identificat conform pozitiilor tarifare 2710.19.51 - 2710.19.69 din Tariful
vamal de import al României, care, prin limitele de distilare, se încadrează în
categoria uleiurilor grele destinate utilizării drept combustibil si care
distilează în proportie de 65% în volum, inclusiv pierderile, la 250ĽC, după
metoda ASTM D 86;
d) metoda ASTM D 86 - metoda prevăzută de către Societatea
Americană pentru Testare si Materiale în editia din 1976 privind definitiile si
specificatiile pentru produsele derivate din petrol si pentru lubrifianti,
preluată prin standardul român SR 13471/2002;
e) instalatie de ardere - orice instalatie tehnică în care se ard
combustibilii pentru a se utiliza energia termică generată;
f) instalatie mare de ardere - orice instalatie de ardere a cărei
putere termică nominală este egală cu sau mai mare de 50 MW;
g) instalatie mare de ardere de tip II - orice instalatie mare de
ardere pentru care a fost acordată o autorizatie de construire sau de
exploatare si care a fost autorizată sau supusă procedurii de autorizare de
către autoritatea publică competentă pentru protectia mediului în perioada
cuprinsă între 1 iulie 1987 si data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
cu conditia ca instalatia să fie pusă în functiune până la data de 27 noiembrie
2003;
h) instalatie mare de ardere de tip III - orice instalatie mare
de ardere supusă procedurii complete de autorizare integrată de către
autoritatea competentă pentru protectia mediului, începând cu data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri;
i) încărcare critică - indicator de estimare cantitativă a
expunerii la unul sau mai multi agenti poluanti, sub a cărui valoare nu se
produce nici un efect negativ asupra mediului, conform datelor existente.
Art. 5. - Se admit introducerea pe piată si/sau utilizarea, de la data
de 1 ianuarie 2007, numai a păcurii în care continutul de sulf, exprimat în
sulf, nu depăseste 1,00% în greutate.
Art. 6. - (1) Autoritatea publică centrală pentru protectia mediului
poate autoriza utilizarea păcurii cu un continut de sulf între 1,00% si 3,00%
în greutate, pe tot teritoriul tării sau numai în anumite zone, numai dacă
emisiile de dioxid de sulf nu depăsesc încărcarea critică.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru păcura utilizată:
a) în instalatiile mari de ardere de tip II si III pentru care valorile
limită de emisie pentru dioxid de sulf sunt cele prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre;
b) în instalatiile mari de ardere pentru care valorile emisiilor pentru
dioxid de sulf sunt mai mici decât sau egale cu 1.700 mg/Nm3, la un continut de
oxigen din gazele de evacuare de 3% în volum, măsurat în stare uscată.
Art. 7. - (1) Se admit introducerea pe piată si/sau utilizarea, de la
data de 1 ianuarie 2006, numai a motorinei în care continutul de sulf, exprimat
în sulf, nu depăseste 0,2% în greutate.
(2) Se admite introducerea pe piată, de la data de 1 ianuarie 2008,
numai a motorinei în care continutul de sulf, exprimat în sulf, nu depăseste
0,1% în greutate.
Art. 8. - (1) Ministerul Industriei si Resurselor verifică prin
esantionare respectarea conditiilor privind continutul de sulf din
combustibilii lichizi, prevăzute la art. 5 si 7.
(2) Procedura de esantionare se aprobă prin ordin al ministrului
industriei si resurselor care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, în termen de un an de la data publicării prezentei hotărâri.
Art. 9. - Metodele de referintă pentru determinarea continutului de sulf
din păcura si din motorina folosite de navele maritime sunt cele prevăzute în
standardele SR ISO 8754/1996 si EN ISO 14596/1998.
Art. 10. - Metodele de referintă pentru determinarea continutului de
sulf din motorină sunt cele prevăzute în standardele SR EN 24260/2000, SR ISO
8754/1996 si EN ISO 14596/1998.
Art. 11. - (1) În caz de divergentă privind continutul de sulf din
combustibili se va folosi ca metodă de referintă metoda prevăzută în standardul
EN ISO 14596/1998.
(2) Interpretarea statistică a verificării continutului de sulf din
motorină se efectuează în conformitate cu standardul român SR ISO 4259/1999.
Art. 12. - Până la data de 31 decembrie 2004, Asociatia de Standardizare
din România asigură adoptarea standardului EN ISO 14596/1998 ca standard român.
Art. 13. - (1) Constituie contraventie nerespectarea prevederilor art. 5
si 7 si se sanctionează cu amendă de la 100.000.000 lei la 175.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevăzute la alin.
(1) se fac de către personalul împuternicit în acest sens de Ministerul
Industriei si Resurselor.
(3) Contraventiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Bucuresti, 6
februarie 2003.
Nr. 142.
ANEXĂ
de emisie pentru dioxid de sulf (SO2) aplicabile instalatiilor mari de ardere, în
cazul utilizării combustibililor lichizi
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru SO2(mg/Nm3) |
50 ≤ P ≤ 300 |
1700 |
300 < P < 500 |
3650-6,5 P |
P ≥ 500 |
400 |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru SO2(mg/Nm3) |
50 ≤ P ≤ 100 |
850 |
100 < P ≤ 300 |
400-200*) |
P > 300 |
200 |
*) Descrestere liniară
500-P.
privind
transferul pachetului de actiuni detinut de stat la Societatea Natională
“Tutunul Românesc” - S.A. din administrarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor - Agentia Domeniilor Statului în administrarea Autoritătii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 41 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Pachetul de actiuni detinut de stat la Societatea
Natională “Tutunul Românesc” - S.A., cu sediul în Bucuresti, Bd. Regiei nr. 2,
sectorul 6, se transferă din administrarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor - Agentia Domeniilor Statului în administrarea
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului.
(2) Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului este împuternicită în numele statului să exercite toate drepturile si
îsi asumă toate obligatiile aferente actiunilor detinute la Societatea
Natională “Tutunul Românesc” - S.A.
(3) Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului este împuternicită să ia toate măsurile necesare pentru realizarea
procesului de privatizare a pachetului de actiuni detinut de stat la Societatea
Natională “Tutunul Românesc” - S.A.
Art. 2. - Predarea-preluarea pachetului de actiuni transferat potrivit
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Bucuresti, 13
februarie 2003.
Nr. 161.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI PUBLICE
AUTORITATEA NATIONALĂ
DE REGLEMENTARE
PENTRU SERVICIILE
PUBLICE DE GOSPODĂRIE COMUNALĂ
pentru
aprobarea Metodologiei de solutionare a neîntelegerilor precontractuale privind
furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodărie comunală
Având în vedere dispozitiile art. 23 alin. (4) lit. f) din Legea
serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu modificările si
completările ulterioare, si ale art. 7 alin. (1) lit. e) din Hotărârea
Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală -
A.N.R.S.C., cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 10 alin. (5) si (6) din Hotărârea Guvernului nr. 373/2002, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodărie Comunală emite prezentul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de solutionare a neîntelegerilor
precontractuale privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodărie
comunală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodărie comunală si utilizatorii acestor servicii vor respecta prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - Directia reglementări tehnice si promovarea eficientei
economice, Directia pentru tarife si protectia utilizatorilor si Serviciul
juridic din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodărie Comunală vor asigura ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodărie Comunală,
Bucuresti, 12
februarie 2003.
Nr. 20.
METODOLOGIA
de solutionare a neîntelegerilor precontractuale privind
furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodărie comunală
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - Autoritatea Natională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală solutionează prin procedură necontencioasă neîntelegerile care pot interveni la încheierea contractelor în sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală - A.N.R.S.C., cu modificările ulterioare.
Art. 2. - Metodologia de solutionare a neîntelegerilor precontractuale
apărute în sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală, astfel cum sunt
definite de legislatia în vigoare, denumită în continuare metodologie,
este elaborată în scopul creării unui mecanism de solutionare operativă,
eficientă si echidistantă a neîntelegerilor precontractuale dintre operatorii
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală ce intră în
sfera de reglementare a A.N.R.S.C. si utilizatori.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 3. - Metodologia stabileste tipurile neîntelegerilor apărute la
încheierea contractelor de furnizare/prestare a serviciilor publice de
gospodărie comunală între operatorii si utilizatorii acestor servicii, care
sunt supuse spre conciliere A.N.R.S.C., precum si modalitătile si etapele de
solutionare a acestora.
Art. 4. - Neîntelegerile pot avea ca obiect:
a) clauze noi pe care părtile doresc să le includă în contractele pe
care le încheie;
b) clauzele minimale din contractele-cadru, cărora părtile le dau
interpretări diferite.
CAPITOLUL III
Glosar de termeni, abrevieri
Art. 5. - Termenii utilizati în prezenta metodologie sunt definiti în anexa nr. 1.
CAPITOLUL IV
Acte normative de referintă
Art. 6. - Dispozitiile prezentei metodologii se completează cu
prevederile următoarelor acte normative:
- Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu
modificările ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de
salubrizare a localitătilor, aprobată si modificată prin Legea nr. 139/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu apă si de canalizare, aprobată si
modificată prin Legea nr. 634/2002, cu modificările ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu energie termică produsă centralizat;
- Hotărârea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală - A.N.R.S.C., cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL V
Solutionarea neîntelegerilor precontractuale
Art. 7. - Metodologia de solutionare a neîntelegerilor precontractuale
cuprinde trei etape:
a) medierea la nivelul operatorului;
b) procedura prealabilă;
c) procedura de conciliere.
SECTIUNEA 1
Medierea la nivelul operatorului
Art. 8. - (1) În cazul divergentelor apărute în cadrul negocierii
contractelor la nivelul operatorului, utilizatorul va prezenta o cerere de
mediere care va fi supusă spre solutionare operatorului.
(2) Operatorul va analiza divergentele si va formula solutii în termen
de 15 zile calendaristice de la înregistrarea cererii de mediere.
Art. 9. - După formularea solutiei de mediere părtile au următoarele
optiuni:
a) dacă îsi însusesc solutia dată la mediere, încheie contractul;
b) dacă una sau ambele părti sunt nemultumite de solutia de la mediere,
vor declansa procedura prealabilă la nivelul A.N.R.S.C.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura prealabilă
Art. 10. - (1) Declansarea procedurii prealabile are loc în momentul
primirii la A.N.R.S.C. a cererii prin care una sau ambele părti implicate
solicită A.N.R.S.C. punctul de vedere cu privire la modul de solutionare a
neîntelegerilor apărute la încheierea contractelor.
(2) Cererea va fi însotită de documentele pe care partea/părtile îsi
întemeiază sustinerile si, în conditiile art. 8 al prezentei metodologii, de
solutia dată de operator sau de dovada sesizării acestuia în cazul neprimirii
unei solutii în termen de 15 zile calendaristice.
Art. 11. - Etapele procedurii prealabile sunt:
a) numirea de către presedintele A.N.R.S.C. a persoanei care va analiza
cererea solicitantilor si care va redacta scrisoarea de răspuns;
b) atunci când se consideră necesar, se pot cere părtilor documente
suplimentare, referitoare la neîntelegerea reclamată, în termen de cel mult 5
zile de la data înregistrării cererii.
Art. 12. - (1) Răspunsul va fi comunicat atât solicitantului, cât si
celeilalte părti implicate.
(2) Comunicarea se va face prin scrisoare recomandată cu confirmare
postală de primire sau prin fax.
Art. 13. - După primirea recomandărilor făcute de A.N.R.S.C. părtile au
următoarele optiuni:
a) îsi însusesc în totalitate recomandările A.N.R.S.C. si vor încheia
contractul;
b) îsi însusesc partial sau nu îsi însusesc recomandările primite, caz
în care vor încheia un proces-verbal în care vor include clauzele rămase în
divergentă si pozitia fiecăreia dintre părti, cu argumentele pe care îsi
întemeiază sustinerile;
c) în situatia în care nu îsi însusesc recomandările, iar una dintre părti refuză încheierea procesului-verbal, cealaltă parte va înstiinta A.N.R.S.C. despre această împrejurare, o dată cu formularea cererii de conciliere.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de conciliere
Art. 14. - Declansarea concilierii are loc în momentul primirii la
A.N.R.S.C. a cererii de conciliere prin care una sau ambele părti solicită
solutionarea neîntelegerii apărute la încheierea contractului.
Art. 15. - (1) Modelul cererii de conciliere este cuprins în anexa nr.
2.
(2) Cererea de conciliere va fi însotită de procesul-verbal redactat de
părti în conformitate cu dispozitiile art. 13 lit. b).
(3) În cazul în care concilierea este solicitată doar de una dintre
părti, aceasta va depune un exemplar al cererii pentru a fi comunicat si
celeilalte părti, în care va indica motivul pentru care nu a fost redactat
procesul-verbal mentionat mai sus.
(4) La cerere vor fi anexate documente justificative legate de
neîntelegere, de natură să clarifice situatia, respectiv: documente financiare,
corespondenta financiară dintre părti, decizii ale organelor jurisdictionale,
extrase din reglementările legale în vigoare si alte documente cuprinzând
informatii tehnice sau de altă natură, necesare pentru solutionarea
neîntelegerii.
(5) Documentele vor fi depuse în două exemplare, unul pentru comisia de
conciliere si al doilea pentru cealaltă parte.
(6) Dacă cererea sau documentele sunt formulate într-o limbă străină,
A.N.R.S.C. va solicita prezentarea unei traduceri legalizate.
Art. 16. - (1) Presedintele A.N.R.S.C. numeste comisia de conciliere.
(2) Comisia de conciliere este alcătuită din minimum 3 membri, respectiv
presedinte si 2 membri. În toate cazurile comisia de conciliere va avea un
număr impar de membri cu drept de vot.
(3) Comisia de conciliere va fi compusă din angajati ai A.N.R.S.C. care
au cunostinte tehnice, financiare sau juridice necesare pentru solutionarea
neîntelegerilor apărute la încheierea contractelor si, după caz, din terte
persoane specializate în diverse domenii - juridic, tehnic, financiar si
altele.
(4) Membrii comisiei de conciliere trebuie să fie persoane fizice,
cetăteni români, care au capacitate deplină de exercitiu, fără antecedente
penale si care nu sunt în conflict de interese cu părtile.
(5) Pentru solutionarea neîntelegerilor A.N.R.S.C. poate apela si la
consultanti, persoane fizice sau juridice. Consultantii nu vor face parte din
comisia de conciliere.
(6) Presedintele A.N.R.S.C. desemnează si un secretar al comisiei de
conciliere fără drept de vot.
(7) Atributiile secretarului comisiei de conciliere sunt următoarele:
- formarea dosarului cuprinzând cererea de solutionare a neîntelegerilor
precontractuale, documentele pe care părtile îsi întemeiază sustinerile,
informatiile si celelalte date avute în vedere de comisia de conciliere, precum
si dovezile de convocare/comunicare;
- pregătirea audierii si convocarea părtilor;
- completarea dosarului, la solicitarea comisiei de conciliere;
- redactarea procesului-verbal al sedintei de conciliere, a hotărârii
comisiei de conciliere si a deciziei A.N.R.S.C.;
- comunicarea deciziei A.N.R.S.C. părtilor implicate
Art. 17. - (1) La solicitarea membrilor comisiei de conciliere
secretarul poate cere părtilor completarea cererii sau a documentatiei depuse
si, după caz, precizări scrise, în termen de cel mult 5 zile de la primirea
cererii de conciliere.
(2) În situatia în care concilierea a fost solicitată doar de una dintre
părti, în termen de cel mult 5 zile de la primirea cererii secretarul va
transmite celeilalte părti un exemplar al cererii si al documentelor
însotitoare, urmând ca acesta să comunice în scris, în termen de 5 zile,
punctul de vedere cu privire la solicitarea celeilalte părti. Acesta va fi
transmis părtii care a solicitat concilierea, în termen de 5 zile.
(3) Termenul pentru audiere va fi fixat de secretar în urma consultării
membrilor comisiei de conciliere.
(4) Secretarul va convoca părtile în vederea audierii, cu cel putin două
zile lucrătoare înainte de termenul fixat.
(5) Comunicarea convocării se va face prin scrisoare recomandată cu
confirmare postală de primire, prin telegramă, telex, fax sau prin orice alt
mijloc ce permite stabilirea probei comunicării.
(6) Comunicările se fac la adresele indicate de părti în cerere.
Schimbările de adresă nu vor fi luate în considerare decât dacă A.N.R.S.C. este
înstiintată în prealabil.
Art. 18. - Audierea are loc la sediul A.N.R.S.C., în termen de cel mult
30 de zile de la data înregistrării cererii.
Art. 19. - (1) Părtile vor participa la audiere personal sau prin reprezentanti
legali si, atunci când este cazul, prin interpreti pentru persoanele de altă
cetătenie si necunoscătoare ale limbii române.
(2) Oricare dintre părti poate cere ca solutionarea cererii să se facă
în lipsa ei, pe baza cererii si a actelor depuse.
(3) Lipsa uneia dintre părti la dezbateri nu determină luarea unei
hotărâri în defavoarea ei.
(4) Dacă ambele părti, desi au fost înstiintate, nu se prezintă la
dezbateri, comisia de conciliere va solutiona cererea, în afară de cazul în
care s-a cerut amânarea pentru motive temeinice.
(5) Comisia de conciliere, la cererea oricăreia dintre părti, poate
acorda o singură amânare pe parcursul desfăsurării procedurii de conciliere,
audierea programată putând fi amânată pentru motive temeinice, care să
justifice imposibilitatea părtii în cauză de a se prezenta la dezbateri.
(6) Cea de-a doua audiere va avea loc în termen de cel mult 5 zile de la
data fixată pentru prima audiere, cu convocarea părtilor.
Art. 20. - (1) Pe parcursul solutionării cererii părtile vor fi tratate
în mod egal.
(2) În cadrul audierii părtile îsi pot exprima punctele de vedere.
(3) Prezentarea va fi clară si concisă, argumentată cu fapte si cu acte
pertinente.
(4) După ce fiecare parte îsi precizează pozitia, părtile si/sau membrii
comisiei de conciliere pot pune întrebări pentru clarificarea aspectelor
divergente.
(5) După epuizarea întrebărilor se vor consemna în procesul-verbal
pozitia finală a părtilor, modul în care se doreste solutionarea neîntelegerii
si argumentele fiecărei părti.
(6) Procesul-verbal va fi semnat de părti si/sau de reprezentantii
acestora, precum si de membrii comisiei de conciliere.
(7) În situatia în care una dintre părti nu este prezentă sau refuză
semnarea procesului-verbal, secretarul va face precizarea corespunzătoare în
procesul-verbal.
Art. 21. - (1) În vederea apărării intereselor legitime ale părtilor,
membrii comisiei de conciliere si consultantii au obligatia de a nu publica si
de a nu divulga datele si informatiile cu caracter confidential de care iau
cunostintă în această calitate.
(2) Dosarul este confidential. Nici o tertă persoană nu are acces la
dosar fără acordul scris al părtilor si fără încuviintarea comisiei de
conciliere.
Art. 22. - (1) Hotărârea va fi pronuntată în termen de 5 zile lucrătoare
de la data audierii.
(2) Hotărârea se va lua cu majoritate simplă de voturi.
(3) Hotărârea va cuprinde concluziile la care au ajuns membrii comisiei
de conciliere în urma audierii părtilor, va face referire la faptele,
sustinerile si actele care au dus la fundamentarea solutiei, solutia la care
s-a ajuns si argumentele pe care se întemeiază.
(4) Hotărârea va fi semnată de toti membrii comisiei de conciliere si de
secretar.
(5) Membrii comisiei de conciliere care au avut o altă opinie vor
redacta si vor semna separat un proces-verbal, cu arătarea considerentelor pe
care aceasta se sprijină.
(6) Hotărârea va fi redactată de secretarul comisiei de conciliere si va
fi semnată de presedintele comisiei.
(7) Hotărârea va cuprinde: numele părtilor, domiciliul sau resedinta lor
ori, după caz, denumirea si sediul, precum si numele reprezentantilor părtilor,
obiectul neîntelegerii, solutia dată, motivele de fapt si de drept.
Art. 23. - (1) Hotărârea va fi comunicată părtilor prin scrisoare
recomandată cu confirmare postală de primire, în termen de cel mult 5 zile de
la redactare.
(2) Prin comunicarea hotărârii către ambele părti se încheie procedura
de conciliere.
Art. 24. - (1) Hotărârea A.N.R.S.C. prin care se solutionează
neîntelegerea precontractuală are caracter obligatoriu fată de părti.
(2) Hotărârea poate fi contestată de partea care se consideră vătămată,
în termen de 15 zile de la data comunicării acesteia. Solutionarea contestatiei
se va face prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C. în termen de cel mult 15 zile
de la înregistrare.
(3) Dacă petitionarul este nemultumit de solutia dată contestatiei sale,
acesta se poate adresa curtii de apel – sectia de contencios administrativ,
conform prevederilor legale în vigoare.
(4) A.N.R.S.C. nu va putea modifica fondul hotărârii după comunicarea acesteia către părti. A.N.R.S.C. poate îndrepta eventualele greseli materiale din cuprinsul ei, cum ar fi greseli în privinta numelui/denumirii, calitătii părtilor, precum si alte greseli materiale.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 25. - (1) Pe parcursul concilierii, dar nu mai târziu de data emiterii
hotărârii A.N.R.S.C., părtile pot solutiona pe cale amiabilă neîntelegerea
apărută la încheierea contractului.
(2) Părtile vor comunica A.N.R.S.C. întelegerea la care au ajuns,
înaintea termenului preconizat pentru emiterea hotărârii de solutionare a
neîntelegerii de către A.N.R.S.C.
Art. 26. - (1) Dosarul se păstrează la sediul A.N.R.S.C. cel putin 5 ani
de la data redactării deciziei prin care este solutionată neîntelegerea.
(2) Evidenta dosarelor si a hotărârilor A.N.R.S.C. se va tine în
registre speciale de către serviciul de specialitate.
Art. 27. - (1) Prevederile prezentei metodologii se completează cu
dispozitiile legale în vigoare.
(2) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
GLOSAR
de termeni si abrevieri
A.N.R.S.C. - Autoritatea Natională de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodărie Comunală Neîntelegere precontractuală - divergentă apărută la
încheierea contractelor de furnizare/prestare de serviciu public de gospodărie
comunală
Audiere - etapă a procedurii de conciliere, în cadrul căreia partea/părtile îsi
expun punctele de vedere si argumentele prezentate în sustinerea acestora,
depun documente suplimentare considerate relevante pentru solutionarea
neîntelegerii, cu posibilitatea de a formula întrebări pentru clarificarea
neîntelegerii
Hotărâre - document cu caracter obligatoriu prin care comisia de conciliere
solutionează neîntelegerea precontractuală
Ordin - actul prin care presedintele A.N.R.S.C. solutionează contestatia
formulată de parte/părti împotriva hotărârii comisiei de conciliere
Recomandare - punctul de vedere al A.N.R.S.C. cu privire la modul
de solutionare a neîntelegerii
Zile - zile lucrătoare.
ANEXA Nr. 2
la metodologie
1. Subsemnatul/Subscrisa ......, (numele/denumirea; numele reprezentantilor
legali; domiciliul/sediul; numărul de înmatriculare la registrul comertului;
telefon/fax) prin reprezentantul legal ........,
si
2. Subscrisa ......, (denumirea; sediul; numărul de înmatriculare la
registrul comertului; telefon/fax) prin reprezentantul
legal ........, solicităm analiza si solutionarea neîntelegerii/neîntelegerilor
intervenite cu ocazia negocierilor desfăsurate pentru încheierea contractului
de prestare/furnizare ....... (se va indica contractul)
(Urmează expunerea pe scurt a obiectului neîntelegerii, cu indicarea
clauzelor divergente si a datelor aferente.)
Solicităm solutionarea prezentei cereri în lipsă, pe baza actelor depuse la dosar:
¨ DA
¨ NU
Data ......
Semnătura părtii 1 ....... |
Semnătura părtii 2 ......... |