MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 118 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 25 februarie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 347 din
10 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23-25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001
Decizia nr. 350 din
10 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 74 si 95 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici
Decizia nr. 355 din
10 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 41, 1671 si 194 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
92. - Hotărâre pentru
aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea si ambalarea
preparatelor chimice periculoase
122. - Hotărâre
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 567/1991 privind organizarea si
functionarea Aeroclubului României
- Decretul nr. 961 din 28 noiembrie 2002;
- Decizia
Curtii Constitutionale nr. 25
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
23-25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 241/2001
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23-25 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicată de Ileana Natalia Cristea în Dosarul
nr. 534/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal sunt prezenti Ileana
Natalia Cristea si Serban Nicolae David, prin avocat Valeriu Plesoianu. Este
prezent, de asemenea, Valentin Ioan Stamo.
Avocatul părtilor prezente solicită
admiterea exceptiei pentru aceleasi motive invocate în fata instantei. Valentin
Ioan Stamo solicită respingerea exceptiei, invocând în acest sens jurisprudenta
Curtii. În sustinere depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea exceptiei, arătând că textele criticate nu contravin prevederilor
constitutionale.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 18 martie 2002 Tribunalul
Bucuresti - Sectia a III-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23-25 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicată de Ileana Natalia Cristea
într-un proces civil.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că prevederile criticate
contravin prevederilor art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (2), art. 24 alin. (1)
si ale art. 25 alin. (2) din Constitutie, prevederilor art. 7 si 10 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, precum si ale art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Instanta de judecată apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, aducând în sprijinul
acestei opinii o serie de decizii ale Curtii, ca de exemplu Decizia nr.
139/2001, Decizia nr. 142/2001, Decizia nr. 113/2000, precum si Decizia nr.
35/2001. În final conchide că “dispozitiile legale criticate urmăresc ocrotirea
în mod egal a proprietarilor si a chiriasilor, stabilind, pe de o parte,
dreptul chiriasului de a refuza acest schimb, dacă locuinta nu îndeplineste conditiile
prevăzute de lege. Astfel nu se poate sustine că sunt încălcate prevederile
art. 25 alin. (2) din Constitutie privind dreptul cetătenilor de a-si stabili
domiciliul sau resedinta în orice localitate din tară”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei ridicate, examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Critica de neconstitutionalitate are ca
obiect prevederile art. 23-25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, prevederi al căror continut este următorul:
- Art. 23:
“(1) Proprietarii au dreptul să ceară si
să obtină mutarea chiriasilor din spatiile cu destinatia de locuintă pe calea
unui schimb obligatoriu.
(2) Pentru aceasta proprietarul este
obligat să pună la dispozitie chiriasului, cu contract de închiriere, un alt
spatiu cu destinatia de locuintă în aceeasi localitate sau într-o altă
localitate, cu acordul chiriasului si cu asigurarea exigentelor minimale
prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(3) Dacă locuinta oferită în schimb este
proprietatea altei persoane, contractul de închiriere se încheie de către
aceasta pentru un termen care nu poate fi mai mic decât cel prevăzut în
contractul initial.”
- Art. 24:
“(1) Chiriasul nu este obligat să se mute,
dacă în locuinta care i se oferă în schimb nu i se asigură suprafata locuibilă
si numărul de camere la care este îndreptătit conform anexelor nr. 1 si 2 la
prezenta ordonantă de urgentă, dar nici nu poate pretinde o suprafată locuibilă
sau un număr de camere mai mare decât cele la care este îndreptătit potrivit
prezentei ordonante de urgentă sau decât cele pe care le detine cu chirie si
nici conditii mai bune de locuit decât cele pe care le are în locuinta din care
urmează să se mute.
(2) Nu i se va putea cere chiriasului să
se mute într-o locuintă insalubră si nici să accepte o locuintă lipsită de
dependintele strict necesare - bucătărie, baie, WC -, prevăzute în contractul
de închiriere a locuintei din care urmează să se mute.
(3) Chiriasul nu va putea însă să invoce,
ca motiv al refuzului de a se muta, faptul că locuinta oferită este situată
într-un cartier periferic, că este mai putin confortabilă datorită felului
diferit de încălzire, că nu are curte ori datorită etajului la care se află
locuinta oferită în schimb.
(4) Chiriasul poate fi evacuat si din garajul detinut, dacă acesta a apartinut, la data preluării de către stat, locuintei din care urmează să se mute, chiar dacă proprietarul nu poate să îi ofere chiriasului un alt garaj la schimb.”
- Art. 25: “Litigiile dintre
proprietari si chiriasi, legate de schimbul obligatoriu de locuintă, sunt de
competenta judecătoriei în raza căreia se află imobilul. Hotărârea pronuntată
de judecătorie poate fi atacată cu recurs. Hotărârea instantei de recurs este
definitivă si irevocabilă.”
În argumentarea criticii de neconstitutionalitate,
în urma unei analize semantice a notiunii de “obligatoriu” ce
caracterizează, în reglementarea legală, schimbul de locuintă menit să îmbine
interesele chiriasilor cu cele ale proprietarilor deposedati abuziv, autorul
pretinde că titularul contractului de închiriere ar fi constrâns să-si
stabilească domiciliul împotriva vointei sale, anume asa cum a stabilit “o altă
persoană”. Mai mult, se presupune că reglementarea legală ar putea duce la
concluzia că cel în cauză (chiriasul) nici nu ar putea să se mute într-o altă
locuintă. Asadar, ar fi vorba aici despre un fel de “domiciliu obligatoriu”,
ceea ce în opinia sa ar contraveni prevederilor art. 16 alin. (1), art. 21
alin. (2), art. 24 alin. (1) si ale art. 25 alin. (2) din Constitutie.
Se mai sustine că dispozitiile legale
criticate ar fi contrare si prevederilor art. 7 si 10 din Declaratia Universală
a Drepturilor Omului, precum si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Criticile de neconstitutionalitate sunt
neîntemeiate pentru considerentele ce urmează: În jurisprudenta sa Curtea
Constitutională a statuat în mod constant că instituirea de regimuri juridice
diferite în situatii care impun rezolvări diferite nu poate fi apreciată drept
o încălcare a principiului egalitătii în fata legii. Asa se explică de ce în
cazul chiriasilor statului, unde protectia socială se realizează si prin
reînnoirea contractului de închiriere, nu îsi găseste aplicare schimbul
obligatoriu de locuintă, în timp ce în cazul chiriasilor din locuintele
retrocedate, domeniu în care prevalează principiul garantării dreptului de
proprietate, s-a impus consacrarea unui atare schimb.
Curtea retine că statul, chemat să medieze
conflictul locativ dintre proprietarul persoană fizică si chirias, a procedat
corect, asigurându-i primului posibilitatea unei valorificări plenare a
atributelor dreptului său de proprietate, îngrijindu-se totodată de protectia
celui de-al doilea împotriva unor eventuale abuzuri, prin instituirea unor exigente
rezonabile fără a căror satisfacere chiriasul nu poate fi obligat să elibereze
locuinta.
Curtea mai constată că nu este întemeiată
nici sustinerea potrivit căreia prevederile criticate din ordonantă ar încălca
dispozitiile art. 21 din Constitutie, privitoare la accesul liber la justitie.
În jurisprudenta sa, de exemplu Decizia
nr. 113 din 13 iunie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 388 din 21 august 2000, si Decizia nr. 35 din 6 februarie 2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 171 din 4 aprilie
2001, respingând exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 25 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999, Curtea Constitutională a statuat
că accesul liber la justitie nu înseamnă accesul, în toate cazurile, la toate
structurile judecătoresti si la toate căile de atac.
Atât considerentele, cât si solutiile din
aceste decizii sunt valabile si în prezenta cauză, neintervenind elemente noi
de natură să determine o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
În legătură cu invocarea încălcării
dispozitiilor art. 24 din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului la
apărare, Curtea nu o poate retine ca fiind relevantă, întrucât litigiile legate
de schimbul obligatoriu de locuintă se judecă de către instantele
judecătoresti, părtile având dreptul de a fi asistate de un avocat în tot
cursul procesului, indiferent de gradele de jurisdictie.
În ceea ce priveste pretinsa încălcare a
prevederilor art. 25 din Constitutie, referitoare la libera circulatie a
persoanelor, Curtea observă că dispozitia legală criticată nu are legătură cu
acest text constitutional. Prin urmare, nu se poate conchide că persoana în
cauză nu ar putea să călătorească, să îsi stabilească domiciliul sau resedinta
în orice altă localitate din tară sau din străinătate.
În cauză a mai fost invocată si încălcarea
prevederilor art. 7 si 10 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului,
precum si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale. În legătură cu acest aspect Curtea
Constitutională, prin Decizia nr. 73 din 4 iunie 1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996, a statuat că, în
sensul practicii Curtii Europene a Drepturilor Omului, conceptul de “proces
echitabil” nu implică în mod necesar existenta mai multor grade de
jurisdictie si nici exercitarea mai multor căi de atac de către toate părtile
din proces.
Fată de cele expuse, în temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23-25 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicată de Ileana Natalia Cristea în Dosarul nr. 534/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 74
si 95 din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 74 si 95 din Legea nr. 188/1999,
exceptie ridicată de Daniela Iulia Sgârcitu în Dosarul nr. 263/2002 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde Daniela Iulia
Sgârcitu, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Partea prezentă solicită admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, pentru motivele expuse în concluziile
scrise depuse la dosarul cauzei. Totodată consideră că dispozitiile art. 74 si
95 din Legea nr. 188/1999 sunt neconstitutionale dacă sunt interpretate în
sensul că fac inaplicabil art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. Se arată că
dispozitiile criticate nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie,
deoarece acestea, reglementând situatii diferite, stabilesc un tratament
juridic diferit. Cealaltă critică, referitoare la încălcarea art. 21 din
Constitutie, este, de asemenea, neîntemeiată, accesul liber la justitie fiind asigurat
pentru toti functionarii publici cărora li s-au aplicat sanctiuni disciplinare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 18 aprilie 2002 Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 74 si
95 din Legea nr. 188/1999, exceptie ridicată de Daniela Iulia Sgârcitu în
Dosarul nr. 263/2002 al acelei instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate
se sustine că prevederile art. 74 si 95 din Legea nr.
188/1999 contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1)
referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (1) si (2) privind
accesul liber la justitie, precum si ale art. 49 alin. (1) privind restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
În esentă, autorul exceptiei arată că
textele criticate pentru neconstitutionalitate nu prevăd, pentru functionarul
public, si procedura prealabilă de a se adresa cu contestatie la conducătorul
autoritătii sau institutiei publice împotriva eliberării sau destituirii din
functie, ci numai posibilitatea de a se adresa instantei de contencios
administrativ.
Astfel, reglementările art. 74 si 95 din
Legea nr. 188/1999 sunt, în opinia autorului exceptiei, diferite de cea
prevăzută de art. 71 alin. (2) din lege, care dă posibilitatea functiona rului
public ca, în cazul sanctiunilor disciplinare prevăzute la art. 70 alin. (3)
lit. a) si b) - avertismentul si mustrarea -, să se adreseze cu contestatie la
conducătorul autoritătii sau institutiei publice, în termen de 15 zile de la
data comunicării sanctiunii aplicate. În acelasi timp, reglementarea legală
criticată contravine si dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990, care stabilesc, de asemenea, o procedură prealabilă în fata organelor
administrative.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ apreciază că exceptia ridicată în
cauză este neîntemeiată. Prevederile legale criticate nu încalcă principiul
constitutional al liberului acces la justitie si nici pe cel al egalitătii în
drepturi, întrucât, în cazul “schimbării din functie”, este vorba de o “măsură
gravă”, ceea ce justifică calea contestării măsurii la instanta de contencios
administrativ.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui
punct de vedere se arată că, “din analiza sistematică a dispozitiilor art. 74
si 95 din Legea nr. 188/1999, cu modificările si completările ulterioare, prin
corelare cu dispozitiile art. 71 si 72 din aceeasi lege referitoare la
aplicarea sanctiunilor disciplinare, rezultă că dreptul la acces liber la
justitie, instituit prin dispozitiile art. 21 din Constitutie, este asigurat
pentru toti functionarii publici cărora li s-au aplicat sanctiuni disciplinare,
întrucât functionarii publici în cauză, nemultumiti de sanctiunile aplicate, se
pot adresa instantei judecătoresti competente în materia contenciosului
administrativ, cu cerere pentru anularea sau, după caz, modificarea ordinului
sau dispozitiei de sanctionare disciplinară, emisă de conducătorul autoritătii
sau institutiei publice”. Conform punctului de vedere al Guvernului, “situatia
functionarilor publici care au fost sanctionati disciplinar cu mustrare sau
avertisment, datorită săvârsirii unor abateri disciplinare de o gravitate mai
mică, este, evident, complet diferită fată de situatia functionarilor publici
sanctionati disciplinar cu cea mai severă sanctiune, destituirea din functie,
pentru abateri disciplinare de o gravitate deosebită”.
În consecintă, se apreciază că nu sunt încălcate
nici dispozitiile art. 16 alin. (1) si nici cele ale art. 49 din Constitutie.
În legătură cu invocarea necorelării
dispozitiilor cuprinse în textele criticate cu cele ale Legii nr. 29/1990,
Guvernul arată că “nu intră în competenta Curtii Constitutionale controlul
aplicării dispozitiilor din cuprinsul unei legi sub raportul corelării cu
dispozitiile altei legi, ci numai constatarea dacă aceste dispozitii sunt în
concordantă cu prevederile Constitutiei”.
Avocatul Poporului apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât “legiuitorul,
când a statuat căile de atac care trebuie urmate în situatia aplicării celor
două categorii de sanctiuni, a avut în vedere gravitatea acestora”. Prin
urmare, se arată în continuare,
“legiuitorul nu numai că nu a făcut o
discriminare între cele două categorii de functionari publici dar, în functie
de gravitatea sanctiunilor aplicate, a creat posibilitatea acestora să se
adreseze, în primă instantă, organelor competente arătate”. În ceea ce priveste
destituirea din functie, aceasta are consecinte mult mai complexe decât
mustrarea sau avertismentul si “trebuie cenzurată, din prima fază, de un organ
neutru si autoritar”, ceea ce constituie “o garantie a exercitării tuturor
drepturilor prevăzute de lege”. În consecintă, “nu se poate vorbi nici de o
restrângere a exercitiului unor drepturi”.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtii prezente si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie
dispozitiile art. 74 si 95 din Legea nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind
Statutul functionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, care au următorul cuprins:
- Art. 74: “Functionarul public
nemultumit de sanctiunea aplicată se poate adresa instantei de contencios
administrativ, solicitând anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau
dispozitiei de sanctionare.”;
- Art. 95: “În cazul eliberării sau al
destituirii din functie, functionarul public poate cere instantei de contencios
administrativ anularea ordinului sau a dispozitiei de eliberare ori de
destituire din functie, în termen de 30 de zile de la comunicare.”
În sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate s-a invocat încălcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1),
art. 21 si 49 din Constitutie, care au următorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate
adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor
drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă
se impune, după caz, pentru: apărarea sigurantei nationale, a ordinii, a
sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor;
desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti
naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie
proportională cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta
dreptului sau a libertătii.”
În esentă, critica de
neconstitutionalitate se bazează pe faptul că, împotriva sanctiunilor
disciplinare prevăzute la art. 70 alin. (3) lit. a) si b) din Legea nr.
188/1999 - avertismentul si mustrarea -, functionarul public, conform
dispozitiilor art. 71 alin. (2) din lege, se poate adresa cu contestatie si
conducătorului autoritătii sau institutiei publice, în termen de 15 zile de la
data comunicării sanctiunii aplicate, care emite, pe baza propunerii comisiei
de disciplină, ordinul sau dispozitia definitivă. În acelasi timp se arată că,
ppotrivit reglementărilor criticate, în cazul celorlalte sanctiuni
disciplinare, inclusiv al eliberării sau destituirii din functie, functionarul
public se poate adresa doar instantei de contencios administrativ, pentru
anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare.
În mod asemănător, autorul exceptiei face referire si la “procedura administrativă prealabilă, a recursului gratios si a recursului ierarhic, prevăzută de art. 5 al Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, semnalând necorelarea textelor criticate cu aceste texte legale”.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că este neîntemeiată sustinerea potrivit
căreia prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie. Astfel, în cazurile prevăzute de art. 70 alin. (3) lit. a) si
b), care prevăd sanctiunile disciplinare cu avertisment si mustrare, cele mai
usoare dintre sanctiunile prevăzute pentru functionarii publici, acestea pot fi
aplicate direct de către conducătorul compartimentului în care functionează cel
în cauză. Or, numai pentru asemenea situatii sunt aplicabile dispozitiile art.
71 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, invocate de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, dispozitii care au următorul cuprins: “Împotriva
sanctiunii disciplinare aplicate în conditiile prevederilor alin. (1)
functionarul public se poate adresa cu contestatie la conducătorul autoritătii
sau institutiei publice, în termen de 15 zile de la data comunicării sanctiunii
aplicate, care emite, pe baza propunerii comisiei de disciplină, ordinul sau
dispozitia definitivă.” În cazul celorlalte sanctiuni disciplinare,
prevăzute la art. 70 alin. (3) lit. c)-f), conducătorul autoritătii sau
institutiei publice este cel care le aplică, la propunerea comisiei de
disciplină.
În aceste conditii este evident că nu
există o discriminare între functionarii publici din punctul de vedere al
tratamentului juridic la care sunt supusi în cazul aplicării unor sanctiuni
disciplinare. Acestia, conform dispozitiilor art. 74 din lege, au, în mod egal,
posibilitatea de a se adresa instantei de contencios administrativ pentru
anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare
ori, conform dispozitiilor art. 95 din lege, pentru anularea ordinului sau
dispozitiei de eliberare sau destituire din functie.
Curtea retine că situatia prevăzută de
lege în cazul sanctiunilor pe care le poate aplica conducătorul
compartimentului, când functionarul public are deschisă calea contestării pe
cale ierarhică a sanctiunii disciplinare la conducătorul autoritătii sau
institutiei publice, este distinctă de cea în care conducătorul autoritătii sau
institutiei publice însusi este cel ce aplică sanctiunea mai gravă a eliberării
sau destituirii din functie, astfel că nu se poate pune în nici un fel problema
încălcării dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Curtea Constitutională, în acord cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, a stabilit prin mai multe
decizii că principiul egalitătii în drepturi si al nediscriminării, prevăzut la
art. 16 din Constitutie si la art. 14 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, nu înseamnă uniformitate. Dimpotrivă,
acest principiu presupune, astfel cum este si cazul în spetă, ca la situatii
diferite să se aplice un tratament juridic diferit, dacă acesta are o
justificare ratională si obiectivă. De altfel, ar fi inutilă si dilatorie, în
cazul avut în vedere de autorul exceptiei, când sanctiunea disciplinară sau
măsura destituirii ori eliberării din functie este luată chiar de conducătorul
autoritătii publice ori al institutiei publice, calea prevăzută de lege pentru
o cu totul altă situatie, si anume când sanctiunea cu avertisment ori mustrare
a fost aplicată direct de seful compartimentului, care este subordonat ierarhic
conducătorului institutiei sau autoritătii publice.
Curtea constată, de asemenea, că si
sustinerea potrivit căreia dispozitiile legale criticate îngrădesc accesul la
justitie este neîntemeiată. Potrivit reglementărilor criticate, în orice
situatie, functionarul public are deschisă calea actiunii în justitie, conform
principiului consacrat de art. 21 din Constitutie. În felul acesta se oferă
garantia respectării dispozitiilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care prevăd că “[… ] o
instantă independentă si impartială, instituită de lege, […]” va examina
situatia celui în cauză si se va pronunta asupra legalitătii si temeiniciei
sanctiunii ori măsurii aplicate.
De altfel, autorul exceptiei, desi invocă
încălcarea acestui principiu constitutional, îsi argumentează sustinerea prin
faptul că cele două texte legale criticate prevăd numai posibilitatea
functionarului public nemultumit de sanctiunea aplicată de a se adresa
instantei de contencios administrativ, fără să dispună si de calea procedurii
prealabile administrative a contestatiei.
Având în vedere considerentele expuse mai
sus, Curtea constată că reglementările legale criticate nu contin restrângeri
ale exercitiului unor drepturi si libertăti constitutionale, asa cum sustine
autorul exceptiei, care invocă încălcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie.
În ceea ce priveste invocarea de către
autorul exceptiei a necorelării dispozitiilor art. 74 si 95 din Legea nr.
188/1999 cu cele ale Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, Curtea
constată că aceasta excede controlului de constitutionalitate. Necorelarea
legislativă, chiar dacă ar fi reală, nu poate constitui un temei al
neconstitutionalitătii textelor de lege criticate, ci poate determina
interventia Parlamentului în a cărui competentă intră asigurarea coerentei
normelor legale, în conformitate cu dispozitiile art. 58 alin. (1) din
Constitutie.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 74 si 95 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, exceptie ridicată de Daniela Iulia Sgârcitu în Dosarul
nr. 263/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41,
1671 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările si
completările ulterioare
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 41, 1671 si
194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Gheorghe Purcărea în Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad -
Sectia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa
părtilor, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea exceptiei, întrucât apreciază că textele de lege criticate
nu încalcă dispozitiile constitutionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 9 iulie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 4.265/2002, Tribunalul Arad - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 41, 1671 si 194
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia
a fost ridicată de Gheorghe Purcărea într-o cauză având ca obiect contestatia
formulată de acesta împotriva deciziei de pensionare întocmite de Casa
judeteană de pensii Arad.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile art. 41,
1671 si 194 din Legea nr. 19/2000, cu
modificările si completările ulterioare, sunt contrare art. 16 alin. (1) din
Constitutie, întrucât “o persoană care a desfăsurat munca recunoscută în
sistemul public în gr. I de muncă beneficiază de reducerea vârstei standard de
pensionare, iar o altă persoană care a muncit tot în gr. I de muncă în calitate
de militar nu beneficiază de acest drept, fapt care creează o discriminare, cel
defavorizat fiind clar cel care a desfăsurat munca în domeniul militar. Cele
două persoane nu sunt egale în fata Legii nr. 19/2000, este avantajată persoana
care a muncit în domeniul civil, pe când persoana care a muncit ca militar în
gr. I este discriminată, ea nebeneficiind de reducerea vârstelor standard de
pensionare”.
Tribunalul Arad - Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece textele
criticate nu contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul consideră,
în esentă, că dispozitiile de lege criticate instituie egalitatea de tratament
juridic în privinta dreptului la pensie pentru limită de vârstă în sistemul
public de pensii, pentru toti asiguratii acestui sistem care îndeplinesc
conditiile prevăzute de lege, pe când asiguratii care nu au stagiul complet de
cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv
vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii si asigurări sociale, cum este
sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt
într-o situatie diferită. Astfel, desi cele două sisteme de pensii îsi recunosc
reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau în serviciu,
pensia pentru limită de vârstă, inclusiv alte drepturi de asigurări sociale în
sistemul public, se acordă numai pentru stagiul de cotizare realizat în
sistemul public. Se mai consideră că, de altfel, exceptia de
neconstitutionalitate vizează, în realitate, modul de aplicare si de interpretare
a prevederilor art. 1671 din Legea
nr. 19/2000.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege invocate ca fiind neconstitutionale nu contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece există două sisteme de
pensii, care nu se exclud, ci se completează reciproc, si anume sistemul public
de pensii, reglementat prin Legea nr. 19/2000, si sistemul pensiilor militare
de stat, reglementat prin Legea nr. 164/2001. Se mai arată că atât Legea nr.
19/2000, cât si Legea nr. 164/2001 contin dispozitii referitoare la locurile de
muncă cu conditii deosebite si speciale, astfel că “ne aflăm, cel mult, în fata
unei probleme de interpretare a textelor de lege, nicidecum în fata unor texte
care contravin prevederilor constitutionale”.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 41, 1671
si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, astfel cum au fost modificate
si completate prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste
texte prevăd:
- Art. 41: “(1) Pensia pentru limită de
vârstă se acordă asiguratilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării,
conditiile privind vârsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare
realizat în sistemul public.
(2) Vârsta standard de pensionare este de
60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru bărbati. Atingerea vârstei standard
de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, prin cresterea vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57
de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru bărbati, conform esalonării
prevăzute în anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atât pentru
femei, cât si pentru bărbati este de 15 ani. Cresterea stagiului minim de
cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, conform esalonării prevăzute în anexa nr.
3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30
de ani pentru femei si de 35 de ani pentru bărbati. Atingerea stagiului complet
de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, prin cresterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru
femei si de la 30 de ani pentru bărbati, conform esalonării prevăzute în anexa
nr. 3.
(5) Asiguratii care îndeplinesc conditiile
prevăzute de prezenta lege pentru obtinerea unei pensii pentru limită de
vârstă, cu exceptia pensiei anticipate si a pensiei anticipate partiale, îsi
pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului. (6) În situatia
asiguratilor care au depus cerere de pensionare, angajatorii acestora nu pot
dispune încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a calitătii de membru
cooperator, după caz, în vederea pensionării, decât după primirea deciziei de
admitere a cererii de pensionare.”; ....
- Art. 1671:
“(1) Într-un interval de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei
legi persoanele care au desfăsurat activităti încadrate în grupa I de muncă,
conform legislatiei anterioare, pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu
reducerea vârstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.
TABELUL Nr. 4
Stagiul de cotizare realizat efectiv, conform
legislatiei de pensionare |
Reducerea vârstelor standard prevăzute
anterioare, în grupa I de în anexa nr. 3 |
|
(ani) |
(luni) |
|
2 |
1 |
2 |
4 |
2 |
5 |
6 |
3 |
7 |
8 |
4 |
10 |
10 |
6 |
0 |
12 |
7 |
2 |
14 |
8 |
5 |
16 |
9 |
7 |
18 |
10 |
10 |
20 |
12 |
0 |
22 |
13 |
0 |
24 |
14 |
0 |
26 si peste |
15 |
0 |
(2) Vârstele de pensionare reduse conform
prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică si în
cazul asiguratilor prevăzuti la art. 20, dacă acestea sunt mai avantajoase
decât cele stipulate în anexele nr. 4 si 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care
se face reducerea prevăzută în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzătoare anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzute în anexa nr.
3, în conditiile realizării stagiului complet de cotizare corespunzător anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de
pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulată cu celelalte reduceri
prevăzute de prezenta lege sau de legile cu caracter special.”; ..
- Art. 194: “(1) Între sistemul public
si celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate până la data
intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se
recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau
vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru
limită de vârstă, de invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi de
asigurări sociale prevăzute de prezenta lege.
(2) În situatia prevăzută la alin. (1) prestatiile de asigurări
sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare
realizat în acest sistem.
(3) Perioadele asimilate stagiului de
cotizare, prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), care constituie si
vechime în muncă sau în serviciu în sistemul pensiilor militare si în celelalte
sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate, se iau în calcul, optional,
în unul dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public si
celelalte sisteme de asigurări sociale neintegrate încetează începând cu data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentă.
(5) În situatiile prevăzute la alin. (4)
prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe
baza vechimii în muncă realizate în sectorul asigurărilor sociale de stat.”
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate aceste dispozitii de lege contravin art. 16 alin. (1) din
Constitutie, potrivit căruia: “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:
În opinia autorului exceptiei dispozitiile
art. 41, 1671 si
194 din Legea nr. 19/2000, cu modificările si completările ulterioare, sunt
contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât “munca desfăsurată în
grupa I de către militari nu este recunoscută în sistemul public”, astfel că
aceste persoane nu beneficiază de reducerea vârstelor standard de pensie, ceea
ce creează discriminare între asiguratii sistemului public de pensie si asiguratii
sistemului pensiilor militare.
Art. 41 din Legea nr. 19/2000, cu
modificările si completările ulterioare, stabileste conditiile care trebuie
îndeplinite, cumulativ, în vederea acordării pensiei pentru limită de vârstă
asiguratilor în sistemul public, si anume vârsta standard de pensionare,
stagiul minim de cotizare, stagiul complet de cotizare, iar art. 1671
din aceeasi lege se referă la reducerea vârstelor
standard de pensionare, în cadrul aceluiasi sistem de pensii. Potrivit art. 194
din lege, între sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurări
sociale, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, în vederea deschiderii drepturilor la pensie, însă prestatiile de
asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de
cotizare realizat în acest sistem.
Rezultă asadar că asiguratii în sistemul
public de pensii, care îndeplinesc cumulativ conditiile prevăzute de textele
criticate, beneficiază de tratament juridic egal în ceea ce priveste dreptul la
pensie pentru limită de vârstă. Asiguratii care nu au stagiul complet de
cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv
vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii si asigurări sociale, cum este
sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt
într-o situatie diferită si, în consecintă, si tratamentul juridic este
diferit, fără ca prin aceasta să se instituie vreo discriminare. Astfel, desi
cele două sisteme de pensii îsi recunosc reciproc stagiile de cotizare,
respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu, pensia pentru limită de
vârstă, inclusiv alte drepturi de asigurări sociale în sistemul public, se
acordă numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, pe când
dispozitiile Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, cu
modificările si completările ulterioare, se aplică în mod egal tuturor
asiguratilor care se află în situatiile prevăzute de acestea.
Totodată faptul că art. 194 alin. (2) din
Legea nr. 19/2000, cu modificările si completările ulterioare, prevede că
prestatiile de asigurări sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru
stagiul de cotizare realizat în acest sistem reprezintă vointa legiuitorului,
care a înteles ca persoanele care nu se află în asemenea situatii să
beneficieze de alte reglementări legale, în spetă, de cele cuprinse în Legea
nr. 164/2001. Or, asa cum s-a statuat în mod constant în jurisprudenta Curtii
Constitutionale, de exemplu prin Decizia nr. 48 din 16 martie 2000, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000,
principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor nu exclude, ci, dimpotrivă,
presupune solutii diferite pentru situatii diferite.
Pentru considerentele expuse, în temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 41, 1671 si
194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Gheorghe Purcărea în Dosarul nr. 4.265/2002 al Tribunalului Arad -
Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea
si ambalarea preparatelor chimice periculoase
În temeiul art. 107 din Constitutie si al
art. 35 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 451/2001,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele
metodologice privind clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor chimice
periculoase, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti,
23 ianuarie 2003.
Nr.
92.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind clasificarea, etichetarea si
ambalarea preparatelor chimice periculoase
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Normele metodologice privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor chimice periculoase,
denumite în continuare norme metodologice, se aplică preparatelor
chimice care contin cel putin o substantă chimică periculoasă în sensul
prevederilor art. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 451/2001, si
sunt considerate periculoase în sensul prevederilor art. 4, 5 sau 6 din
prezentele norme metodologice.
(2) Prevederile cuprinse:
a) la art. 7 si 8;
b) la art. 9 si 10 si definite în anexa
nr. 3; si
c) la art. 16, 17 si 18 se aplică si
preparatelor chimice care nu sunt considerate periculoase în sensul
prevederilor art. 4, 5 sau 6, dar care pot prezenta totusi un anumit pericol.
CAPITOLUL II
Art. 2. - Clasificarea si etichetarea
preparatelor chimice periculoase se realizează conform criteriilor prevăzute în
anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, cu exceptia cazului în care se aplică criteriile prevăzute
la art. 4, 5, 6, 9 sau 10 din prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL III
Art. 3. - (1) Evaluarea pericolelor
preparatelor chimice periculoase se bazează pe determinarea următoarelor
proprietăti ale acestora:
a) fizico-chimice;
b) care afectează sănătatea;
c) care afectează mediul.
(2) Proprietătile prevăzute la alin. (1)
trebuie să fie evaluate în conformitate cu prevederile art. 4, 5 si 6.
(3) Încercările de laborator trebuie
efectuate pe preparatele chimice periculoase, în forma în care acestea sunt
introduse pe piată.
(4) La determinarea proprietătilor
periculoase ale preparatelor chimice periculoase, în conformitate cu prevederile
art. 4, 5 si 6, trebuie să fie luate în considerare toate substantele chimice
periculoase în sensul prevederilor art. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 200/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 451/2001.
(5) Substantele chimice prevăzute la alin.
(4), clasificate ca periculoase pe baza efectelor asupra sănătătii si/sau
mediului - fie că sunt prezente sub formă de impurităti, fie de aditivi -,
continute în preparatele chimice periculoase, trebuie să fie luate în
considerare atunci când concentratia lor este egală sau superioară celei din
tabelul de mai jos, dacă nu sunt prevăzute valori inferioare în anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 490/2002, în sectiunea B a anexei nr. 1 sau în
sectiunea B a anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Categoria de pericol a substantei |
Valoarea concentratiei de referintă |
||
Preparate chimice periculoase gazoase % volum |
Alte preparate chimice periculoase, % greutate |
||
Foarte toxic |
≥ 0,02 |
≥
0,1 |
|
Toxic |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
|
Cancerigen |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
|
Categoria 1 sau 2 |
|
|
|
Mutagen |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
|
Categoria 1 sau 2 |
|
|
|
Toxic pentru reproducere |
≥ 0,02 |
≥ 0,1 |
|
Categoria 1 sau 2 |
|
|
|
Nociv |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
|
Corosiv |
≥ 0,02 |
≥ 1 |
|
Iritant |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
|
Sensibilizant |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
|
Cancerigen |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
|
Categoria 3 |
|
|
|
Mutagen |
≥ 0,2 |
≥1 |
|
Categoria 3 |
|
|
|
Toxic pentru reproducere |
≥ 0,2 |
≥ 1 |
|
Categoria 3 |
|
|
|
Periculos pentru mediu N |
≥ 0,1 |
|
|
Periculos pentru stratul de ozon |
≥ 0,1 |
≥ 0,1 |
|
Periculos pentru mediu |
|
≥ 1 |
|
(6) Prevederile alin. (5) nu se aplică
preparatelor chimice periculoase prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 4. - (1) Pericolele care decurg din
proprietătile fizico-chimice ale preparatelor chimice periculoase sunt evaluate
prin determinarea, conform metodelor prevăzute în sectiunea A a anexei nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 490/2002, a proprietătilor fizico-chimice ale
preparatelor chimice periculoase necesare pentru clasificarea si etichetarea în
conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
490/2002.
(2) Prin derogare de la alin. (1), nu este
necesară determinarea proprietătilor explozive, oxidante, extrem de
inflamabile, foarte inflamabile sau inflamabile ale unui preparat chimic
periculos, cu conditia ca:
a) nici un component să nu prezinte astfel
de proprietăti si ca, pe baza informatiilor de care dispune producătorul, să
existe o probabilitate minimă ca preparatul chimic periculos să prezinte
riscuri de această natură;
b) în caz de modificare a compozitiei unui
preparat chimic periculos cu compozitie cunoscută, să existe argumente
stiintifice prin care să se demonstreze că o nouă evaluare a pericolelor nu ar
determina schimbarea clasificării;
c) să fie introduse pe piată sub formă de
aerosoli, conform prevederilor Ordinului ministrului industriei si resurselor
nr. 595/2002 privind aprobarea Reglementărilor tehnice cu privire la recipiente
pulverizatoare de aerosoli, RT 75/324.
(3) Pentru cazurile în care metodele
prevăzute în sectiunea A a anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002 nu
sunt adecvate, se aplică următoarele metode alternative de calcul:
a) Preparate chimice periculoase, altele
decât cele gazoase:
- metoda de determinare a proprietătilor
oxidante ale preparatelor chimice periculoase care contin peroxizi organici,
conform prevederilor pct. 2.2.2.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
490/2002.
b) Preparate chimice periculoase gazoase:
(i) metoda de determinare a proprietătilor
oxidante, conform prevederilor pct. 9.1.1.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002;
(ii) metoda de determinare a proprietătilor
inflamabile, conform prevederilor pct. 9.1.1.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002.
Art. 5. - (1) Evaluarea pericolelor pentru
sănătate ale preparatelor chimice periculoase se realizează după una sau mai
multe dintre următoarele proceduri:
a) prin metoda conventională prevăzută în
anexa nr. 1;
b) prin determinarea, conform metodelor
prevăzute în sectiunea B a anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002, a
proprietătilor toxicologice ale preparatului chimic periculos, care sunt
necesare pentru clasificarea în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002.
(2) Atunci când persoana responsabilă de
introducerea pe piată a preparatului chimic periculos aduce dovezi stiintific
fundamentate, potrivit cărora proprietătile toxicologice ale preparatului
chimic periculos nu pot fi corect determinate prin metoda prevăzută la alin.
(1) lit. a) sau pornind de la rezultatele disponibile ale testelor efectuate pe
animale, se pot aplica metodele prevăzute la alin. (1) lit. b), cu conditia ca
acestea să fie justificate sau autorizate conform prevederilor art. 9 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 37/2002 pentru protectia animalelor utilizate în
scopuri stiintifice sau în alte scopuri experimentale, aprobată si modificată
prin Legea nr. 471/2002. În cazul în care, pentru obtinerea de noi date, o
proprietate toxicologică este stabilită prin metodele prevăzute la alin. (1)
lit. b), testul va fi efectuat în conformitate cu principiile bunei practici de
laborator, prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea
Principiilor de bună practică de laborator, precum si inspectia si verificarea
respectării acestora în cazul testărilor efectuate asupra substantelor chimice.
(3) Preparatul chimic periculos poate fi
clasificat avându-se în vedere si următoarele elemente:
a) efectele preparatului chimic periculos
asupra omului, în cazul în care se poate demonstra prin studii epidemiologice,
prin studii de caz stiintific fundamentate, conform prevederilor anexei nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002, sau prin experienta practică fundamentată
statistic că efectele toxicologice asupra omului se deosebesc de cele
evidentiate la aplicarea metodelor prevăzute la alin. (1);
b) efectele de tipul sinergismului ale
preparatului chimic periculos, în cazul în care se poate demonstra că din cauza
acestor efecte o evaluare conventională ar putea subestima pericolul
toxicologic al preparatului chimic periculos;
c) efectele de tipul antagonismului ale
preparatului chimic periculos, în cazul în care se poate demonstra că din cauza
acestor efecte o evaluare conventională ar putea subestima pericolul
toxicologic al preparatului chimic periculos.
(4) Conform prevederilor alin. (3), în
cazul în care o proprietate toxicologică s-a stabilit pe baza ambelor metode
prevăzute la alin. (1), pentru clasificarea preparatului chimic periculos se
folosesc rezultatele obtinute prin metodele prevăzute la alin. (1) lit. b), cu
exceptia cazurilor în care este vorba despre efecte cancerigene, mutagene sau
toxice pentru reproducere, pentru care se aplică numai metoda prevăzută la
alin. (1) lit. a). Orice proprietate toxicologică a preparatului chimic
periculos care nu a fost evaluată prin metodele prevăzute la alin. (1) lit. b)
trebuie să fie evaluată prin metoda prevăzută la alin. (1) lit. a).
(5) Pentru preparatele chimice periculoase cu compozitie cunoscută, clasificate în conformitate cu metodele prevăzute la alin. (1) lit. b), se va face o nouă evaluare a pericolului pentru sănătate prin metodele prevăzute la alin. (1) lit. a) sau b), atunci când:
a) producătorul modifică compozitia prin
modificarea concentratiei initiale, exprimată în procente de greutate sau de
volum, a unuia sau mai multor componenti periculosi, în conformitate cu tabelul
următor:
Limitele de concentratie initială a componentului |
Variatia admisă pentru concentratia
initială a componentului |
concentratie = 2,5% |
± 30% |
2,5% < concentratie = 10% |
± 20% |
10% < concentratie = 25% |
± 10% |
25% < concentratie = 100% |
± 5% |
b) producătorul modifică compozitia
preparatului chimic periculos, înlocuind sau adăugând unul sau mai multi
componenti care pot fi sau nu periculosi în sensul prevederilor art. 7 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 451/2001. Această nouă evaluare este aplicabilă, cu
exceptia cazurilor în care există argumente stiintific fundamentate care arată
că o reevaluare a pericolului nu determină schimbarea clasificării.
Art. 6. - (1) Evaluarea pericolelor pentru
mediu ale preparatelor chimice periculoase se realizează prin una sau mai multe
dintre următoarele proceduri:
a) prin metoda conventională de calcul
prevăzută în anexa nr. 2;
b) prin determinarea proprietătilor
periculoase pentru mediu ale preparatului chimic periculos, necesare pentru
clasificarea în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 490/2002. Determinarea acestor proprietăti se
realizează în conformitate cu metodele prevăzute în sectiunea C a anexei nr. 3
la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002. Conditiile de aplicare a metodelor de
testare sunt cele prevăzute în sectiunea C a anexei nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
(2) Atunci când proprietatea
ecotoxicologică se stabileste pe baza metodelor prevăzute la alin. (1) lit. b),
în vederea obtinerii de noi date, testările se efectuează în conformitate cu
principiile bunei practici de laborator, prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
63/2002, si cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 37/2002, aprobată si
modificată prin Legea nr. 471/2002. Atunci când pericolele pentru mediu au fost
evaluate după ambele proceduri prevăzute la alin. (1), la clasificarea
preparatului chimic periculos se folosesc rezultatele obtinute prin metodele
prevăzute la alin. (1) lit. b).
(3) Pentru preparatele chimice periculoase
cu compozitie cunoscută, clasificate în conformitate cu metodele prevăzute la
alin. (1) lit. b), se efectuează o nouă evaluare a pericolului pentru mediu
prin metoda prevăzută la alin. (1) lit. a) sau conform celor prevăzute la alin.
(1) lit. b), atunci când:
a) producătorul schimbă compozitia prin
modificarea concentratiei initiale, exprimată în procente de greutate sau de
volum, a unuia sau mai multor componenti periculosi, în conformitate cu datele
din următorul tabel:
Limitele de concentratie initială a componentului |
Variatia admisă pentru concentratia
initială a componentului |
≤ 2,5% |
± 30% |
2,5%< concentratie ≤ 10% |
± 20% |
10% < concentratie ≤ 25% |
± 10% |
25% < concentratie ≤ 100% |
± 5% |
b) producătorul modifică compozitia
preparatului chimic periculos, înlocuind sau adăugând unul sau mai multi
componenti care pot fi sau nu periculosi în sensul prevederilor art. 7 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 451/2001. Această nouă evaluare este aplicabilă, cu
exceptia cazurilor în care există argumente stiintific fundamentate care arată
că o reevaluare a pericolului nu determină schimbarea clasificării.
CAPITOLUL IV
Art. 7. - (1) Introducerea pe piată a
preparatelor chimice periculoase prevăzute la art. 1 si 8 este permisă numai dacă
sunt respectate cerintele pentru ambalaje, prevăzute la art. 14 lit. a), b), c)
si d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 451/2001.
(2) Introducerea pe piată a recipientelor
care contin preparate chimice periculoase în sensul art. 1 si 8, comercializate
sau puse la dispozitia publicului, este permisă numai dacă sunt respectate
cerintele pentru ambalaje, prevăzute la art. 15 lit. b) si c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 200/2000, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 451/2001.
(3) Se consideră că ambalajele
preparatelor chimice periculoase corespund cerintelor prevăzute la art. 14 lit.
a), b) si c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 451/2001, dacă acestea satisfac
cerintele prevăzute pentru transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată,
pe căi rutiere, pe căi navigabile interne, pe mare sau pe calea aerului.
Art. 8. - (1) Indiferent de capacitate,
recipientele care contin preparate chimice periculoase comercializate sau puse
la dispozitia publicului trebuie prevăzute cu un sistem de închidere de
securitate pentru copii, în cazurile în care:
a) preparatele chimice periculoase sunt
etichetate ca foarte toxice, toxice sau corosive, conform prevederilor art. 10
si conditiilor prevăzute la art. 5;
b) preparatele chimice periculoase
prezintă un pericol în caz de inhalare (Xn,
R 65) si sunt clasificate si etichetate conform prevederilor pct. 3.2.3 din
anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002, cu exceptia preparatelor
chimice periculoase introduse pe piată sub formă de aerosoli sau într-un
recipient prevăzut cu un sistem de pulverizare sigilat;
c) preparatele chimice periculoase contin
cel putin una dintre substantele enumerate mai jos, prezente într-o
concentratie egală sau superioară concentratiei maxime individuale mentionate
în tabelul următor:
Nr. crt. |
Identificarea substantei |
Concentratia maximă |
||
Nr. CAS |
Denumire |
Nr. IESCE |
|
|
1. |
67-56-1 |
Metanol |
2006596 |
≥ 3% |
2. |
75-09-2 |
Diclormetan |
2008389 |
≥
1% |
(2) Indiferent de capacitate, recipientele care contin preparate chimice periculoase comercializate sau puse la dispozitia publicului si etichetate ca foarte toxice, toxice, corosive, nocive, extrem de inflamabile sau foarte inflamabile, conform prevederilor art. 10 si conditiilor stipulate în art. 4 si 5, vor fi prevăzute cu un însemn tactil de avertizare a pericolului.
(3) Prevederea alin. (2) nu se aplică
aerosolilor clasificati si etichetati numai ca extrem de inflamabili sau foarte
inflamabili.
CAPITOLUL V
Etichetarea preparatelor chimice
periculoase
Art. 9. - (1) Preparatele chimice
periculoase în sensul art. 1 alin. (1) pot fi introduse pe piată numai dacă
eticheta ambalajului satisface cerintele prezentului articol si corespunde
prevederilor sectiunilor A si B ale anexei nr. 3.
(2) Preparatele chimice în sensul art. 1
alin. (2), definite în sectiunile B si C ale anexei nr. 3, pot fi introduse pe
piată numai dacă pe eticheta ambalajului sunt înscrise următoarele indicatii
lizibile, care nu pot fi sterse:
a) denumirea comercială a preparatului
chimic periculos sau denumirea prin care furnizorul identifică preparatul
chimic periculos;
b) numele, adresa completă si numărul de
telefon ale persoanei cu sediul în România, responsabilă de introducerea pe
piată a preparatului chimic periculos;
c) datele specifice prevăzute în
sectiunile B si C ale anexei nr. 3.
Art. 10. - (1) Pe toate etichetele
ambalajelor trebuie să fie înscrise următoarele indicatii lizibile, care nu pot
fi sterse:
a) denumirea comercială a preparatului
chimic periculos sau denumirea prin care furnizorul identifică preparatul
chimic periculos;
b) numele, adresa completă si numărul de
telefon ale persoanei cu sediul în România, responsabilă de introducerea pe
piată a preparatului chimic periculos;
c) denumirea chimică a substantei sau
substantelor chimice periculoase prezente în preparatul chimic periculos;
d) simbolurile de pericol si indicatiile
de pericol;
e) fraze de risc - fraze R;
f) fraze de prudentă - fraze S;
g) cantitatea nominală - masa nominală sau
volumul nominal - a continutului în cazul preparatelor comercializate sau puse
la dispozitia publicului.
(2) Înscrierea pe eticheta preparatului
chimic periculos a denumirii chimice a substantei sau substantelor chimice
periculoase prezente în acesta se realizează în conformitate cu următoarele
cerinte:
a) pentru preparatele chimice periculoase,
clasificate T+, T, Xn în
conformitate cu prevederile art. 5, se iau în considerare numai substantele T+,
T, Xn prezente în concentratii egale sau
mai mari decât limita inferioară - limita Xn -,
prevăzute pentru fiecare dintre ele în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
490/2002 sau în sectiunea B a anexei nr. 1;
b) pentru preparatele chimice periculoase,
clasificate C conform procedurilor prevăzute la art. 5, se iau în considerare
numai substantele C prezente în concentratii egale sau mai mari decât limita
inferioară - limita X1 -,
prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002 sau în sectiunea
B a anexei nr. 1;
c) denumirile substantelor chimice
periculoase care au determinat clasificarea preparatului chimic periculos în
una sau mai multe dintre următoarele categorii de pericol:
(i) cancerigen, categoria 1, 2 sau 3;
(ii) mutagen, categoria 1, 2 sau 3;
(iii) toxic pentru reproducere, categoria
1, 2 sau 3;
(iv) foarte toxic, toxic sau nociv, în
functie de efectele neletale în urma unei singure expuneri;
(v) toxic sau nociv, în functie de
efectele grave înurma expunerii repetate sau prelungite;
(vi) sensibilizant.
Substanta chimică periculoasă trebuie să
figureze sub una dintre denumirile prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002 sau într-un nomenclator chimic recunoscut pe plan
international, dacă nu figurează încă în această anexă;
d) ca urmare a prevederilor lit. a), b) si
c), nu este necesară mentionarea pe etichetă a denumirii substantelor chimice
periculoase care au determinat clasificarea preparatului chimic periculos în
una sau mai multe dintre următoarele categorii de pericol:
(i) exploziv;
(ii) oxidant;
(iii) extrem de inflamabil;
(iv) foarte inflamabil;
(v) inflamabil;
(vi) iritant;
(vii) periculos pentru mediu, cu exceptia
cazurilor în care substanta sau substantele chimice periculoase trebuie mentionate
pe baza prevederilor lit. a), b) sau c);
e) ca regulă, pentru preparatele chimice
periculoase un număr de maximum 4 denumiri de substante chimice este suficient
pentru identificarea substantelor chimice periculoase prioritar responsabile de
pericole majore pentru sănătate, care au determinat clasificarea si alegerea
frazelor de risc adecvate, sau, după caz, pot fi necesare mai mult de 4
denumiri chimice ale substantelor chimice periculoase din componenta
preparatului chimic periculos.
(3) Etichetarea preparatelor chimice
periculoase cu simbolurile de pericol si cu indicatiile de pericol prevăzute la
alin. (1) lit. d), pe care le prezintă folosirea acestora, se efectuează în
conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 si 4 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002
si este aplicată în functie de rezultatele evaluării pericolelor efectuate în
conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) si ale anexelor nr. 1 si 2. În
cazul în care se impune atribuirea a mai mult de un simbol de pericol pentru un
preparat chimic periculos, obligatia de a aplica:
a) simbolul T determină ca folosirea
simbolurilor C si X să fie optională, dacă nu există prevederi contrare în
anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002;
b) simbolul C determină ca folosirea
simbolului X să fie optională;
c) simbolul E determină ca folosirea
simbolurilor F si O să fie optională;
d) simbolul Xn determină
ca folosirea simbolului Xi să fie
optională.
Simbolul sau simbolurile sunt tipărite cu
negru, pe fond portocaliu-galben.
(4) Etichetarea preparatelor chimice
periculoase cu frazele de risc - fraze R - prevăzute la alin. (1) lit. e) se
efectuează în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 si 5 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002. Frazele R se atribuie în functie de rezultatele
evaluării pericolelor efectuate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3)
si ale anexelor nr. 1 si 2. Ca regulă, pentru preparatele chimice periculoase
un număr de maximum 6 fraze R este suficient pentru descrierea riscurilor; în
acest scop combinatiile de fraze prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002 sunt considerate fraze unice. În cazul în care
preparatul chimic periculos se încadrează simultan în mai multe categorii de
pericol, frazele-tip trebuie să acopere totalitatea riscurilor principale prezentate
de preparat. În anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 6 fraze R.
Frazele standard “extrem de inflamabil”
sau “foarte inflamabil” pot să nu fie utilizate în cazul în care reiau o
indicatie de pericol folosită ca urmare a aplicării prevederilor alin. (3).
(5) Etichetarea preparatelor chimice
periculoase cu frazele de prudentă - fraze S - prevăzute la alin. (1) lit. f)
se efectuează în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 si 6 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002. Frazele S se atribuie în functie de rezultatele
evaluării pericolelor efectuate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3)
si ale anexelor nr. 1 si 2. Ca regulă, pentru preparatele chimice periculoase
un număr de maximum 6 fraze S este suficient pentru formularea celor mai adecvate
recomandări de prudentă; în acest scop combinatiile de fraze prevăzute în anexa
nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002 sunt considerate fraze unice. În
anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 6 fraze S. În cazul în care
inscriptionarea pe etichetă sau pe ambalaj este imposibilă din punct de vedere
practic, ambalajul va fi însotit de un prospect cu recomandări de prudentă
privind utilizarea preparatului chimic periculos.
Art. 11. - În cazul în care continutul
ambalajului nu depăseste 125 mililitri:
a) pentru preparatele chimice periculoase
clasificate ca foarte inflamabile, oxidante, iritante, cu exceptia celor
încadrate la fraza de risc R 41 sau periculoase pentru mediu si încadrate la
simbolul N, etichetarea cu fraze de risc R sau fraze de prudentă S nu este
necesară;
b) pentru preparatele chimice periculoase
clasificate ca inflamabile sau periculoase pentru mediu si neîncadrate la
simbolul N, pe eticheta acestora sunt înscrise frazele de risc R, nefiind
necesară etichetarea cu fraze de prudentă S. Art. 12. - Indicatiile de tipul
“netoxic”, “nenociv”, “nepoluant”, “ecologic” sau orice alte indicatii care
urmăresc să demonstreze caracterul nepericulos al preparatului chimic sau
susceptibil de a determina o subestimare a pericolelor acestuia nu pot fi
înscrise pe ambalajul sau eticheta preparatelor chimice periculoase
reglementate de prezentele norme metodologice.
Art. 13. - (1) Aplicarea cerintelor de
etichetare pentru preparatele chimice periculoase se realizează după cum
urmează:
a) în cazul în care indicatiile prevăzute
la art. 10 se găsesc pe etichetă, aceasta se fixează ferm pe una sau mai multe
fete ale ambalajului, astfel încât textul etichetei să poată fi citit pe
directie orizontală când ambalajul este asezat în pozitie normală. Dimensiunile
etichetei sunt cele prevăzute la pct. 7.7 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002, iar eticheta este dimensionată în asa fel încât să
cuprindă numai informatiile prevăzute în prezentele norme metodologice si, dacă
este nevoie, orice alte indicatii suplimentare privind sănătatea sau
securitatea;
b) în cazul în care informatiile prevăzute
la art. 10 sunt înscrise clar pe ambalajul propriu-zis, conform prevederilor
lit. a), eticheta nu mai este necesară;
c) culoarea si modul de prezentare ale etichetei
sau, în cazul prevăzut la lit. b), ale ambalajului trebuie să fie astfel
realizate încât simbolul de pericol si fondul acestuia să fie distinse clar;
d) informatiile înscrise pe etichetă
conform prevederilor art. 10 trebuie să se distingă clar pe fondul acesteia si
să aibă o dimensiune si o spatiere suficiente pentru a putea fi citite cu
usurintă.
Prevederile specifice pentru prezentarea
si formatul acestor informatii sunt prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002.
(2) În sensul prezentelor norme
metodologice, cerintele de etichetare sunt considerate ca fiind îndeplinite:
a) în cazul unui ambalaj exterior care
cuprinde unul sau mai multe ambalaje interioare, dacă ambalajul exterior este
etichetat în conformitate cu normele internationale pentru transportul
mărfurilor periculoase si dacă ambalajul sau ambalajele interioare sunt
etichetate conform prezentelor norme metodologice;
b) în cazul unui ambalaj unic:
(i) dacă acesta este etichetat în
conformitate cu normele internationale pentru transportul mărfurilor
periculoase si cu prevederile art. 9 alin. (2) si ale art. 10 alin. (1) lit. a)
si b) si alin. (2), (4) si (5); pentru preparatele chimice periculoase
clasificate conform prevederilor art. 6 se aplică si prevederile art. 10 alin.
(3) pentru proprietatea respectivă, atunci când aceasta nu a fost mentionată ca
atare pe etichetă; sau
(ii) dacă este cazul, pentru tipuri
speciale de ambalaj, ca de exemplu buteliile mobile de gaz, dacă sunt
respectate prevederile anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 490/2002.
CAPITOLUL VI
Exceptări de la cerintele de etichetare si ambalare ale preparatelor chimice periculoase
Art. 14. - (1) Prevederile art. 7, 9, 10,
11, 12 si 13 nu se aplică anumitor preparate chimice considerate periculoase în
sensul prevederilor art. 4, 5 sau 6, care, în forma în care sunt introduse pe
piată, nu prezintă vreun risc din punct de vedere al proprietătilor
fizico-chimice si nici risc pentru sănătate sau pentru mediu.
(2) Etichetarea prevăzută la art. 9, 10,
11 si 12 poate fi efectuată într-un alt mod adecvat, în cazul ambalajelor care
sunt fie prea mici, fie nepotrivite pentru o etichetare în conformitate cu
prevederile art. 13 alin. (1) lit. a) si b).
(3) Prin derogare de la prevederile art.
9, 10, 11, 12 si 13, ambalajele preparatelor chimice periculoase care sunt
clasificate ca nocive, extrem de inflamabile, foarte inflamabile, inflamabile,
iritante sau oxidante pot să nu fie etichetate sau să fie etichetate într-un
alt mod adecvat, în cazul în care ambalajele contin cantităti atât de mici
încât nu prezintă nici un pericol pentru persoanele care manipulează aceste
preparate chimice periculoase sau pentru alte persoane.
(4) Prin derogare de la prevederile art.
9, 10, 11, 12 si 13, ambalajele preparatelor chimice periculoase clasificate în
conformitate cu prevederile art. 6 pot să nu fie etichetate sau să fie
etichetate într-un alt mod adecvat, în cazul în care cantitătile pe care le
contin sunt atât de mici încât nu
prezintă nici un pericol pentru mediu.
(5) Prin derogare de la prevederile art.
9, 10, 11, 12 si 13, ambalajele preparatelor chimice periculoase care nu sunt
prevăzute la alin. (3) sau (4) pot fi etichetate într-un alt mod adecvat, în
cazul în care ambalajele sunt prea mici pentru a permite etichetarea prevăzută
la art. 9, 10 si 11 si nu prezintă nici un pericol pentru persoanele care
manipulează aceste preparate chimice periculoase sau pentru alte persoane.
(6) În cazul în care se aplică prevederile
alin. (2), (3), (4) si (5), nu este permisă utilizarea de simboluri, indicatii
de pericol, fraze R sau fraze S, altele decât cele prevăzute în prezentele
norme metodologice.
CAPITOLUL VII
Art. 15. - (1) Orice formă de publicitate
pentru un preparat chimic periculos, care permite potentialului cumpărător să
încheie un contract de cumpărare a unui preparat chimic periculos fără a avea
posibilitatea de a cunoaste informatiile incluse pe eticheta acestuia, trebuie
să mentioneze categoria sau categoriile de pericol indicate pe eticheta preparatului
chimic periculos.
(2) Pentru respectarea cerintelor
prevăzute la alin. (1) părtile contractante au în vedere prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distantă.
CAPITOLUL VIII
Art. 16. - (1) Persoana responsabilă de
introducerea pe piată a substantei sau preparatului chimic periculos furnizează
utilizatorului profesional al substantei sau preparatului chimic periculos o
fisă tehnică de securitate care contine informatiile prevăzute la art. 18 si în
anexa nr. 5, dacă substanta sau preparatul chimic este clasificat ca periculos
conform Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 200/2000, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 451/2001.
(2) Persoana responsabilă de introducerea
pe piată a unui preparat chimic periculos furnizează, la cererea unui
utilizator profesional, o fisă tehnică de securitate care contine informatiile
corespunzătoare pentru preparatele chimice care nu sunt clasificate ca
periculoase în sensul art. 4, 5 si 6, dar care contin într-o concentratie
individuală mai mare sau egală cu 1% în greutate, pentru preparatele chimice
care nu sunt în stare gazoasă, si mai mare sau egală cu 0,2% în volum, pentru
preparatele chimice gazoase, cel putin:
a) o substantă care prezintă pericole
pentru sănătate ori pentru mediu; sau
b) o substantă pentru care există o
valoare limită a concentratiei admise pentru expunerea la locurile de muncă.
(3) Informatiile din fisa tehnică de
securitate sunt destinate în principal folosirii de către utilizatorii
profesionali si trebuie să permită acestora să ia măsurile necesare pentru
protectia sănătătii, a securitătii si a mediului la locul de muncă.
(4) Fisa tehnică de securitate poate fi
furnizată pe hârtie sau pe suport electronic, cu conditia ca destinatarul să
dispună de aparatura necesară receptionării.
(5) Informatiile din fisa tehnică de
securitate se furnizează gratuit, cel mai târziu când substanta sau preparatul
chimic periculos este livrat prima dată si apoi după fiecare revizie datorată
aparitiei oricărei informatii noi, semnificative, privind securitatea si
protectia sănătătii si a mediului. Noua versiune datată, identificată ca
“Revizie:É (data)”, se furnizează gratuit tuturor fostilor utilizatori care au
primit substanta sau preparatul în ultimele 12 luni dinaintea reviziei.
(6) Nu este necesară întocmirea fiselor
tehnice de securitate în cazul în care preparatele chimice periculoase
comercializate sau puse la dispozitia publicului sunt însotite de suficiente
informatii care să permită utilizatorilor să ia măsurile necesare cu privire la
protectia sănătătii si la securitate. Cu toate acestea, dacă utilizatorii
profesionali solicită fisa tehnică de securitate, acest document trebuie
furnizat.
Art. 17. - Fisa tehnică de securitate se
întocmeste în limba română.
Art. 18. - (1) Fisa tehnică de securitate
este structurată pe următoarele capitole:
a) Identificarea substantei/preparatului
chimic periculos si a firmei/întreprinderii;
b) Compozitia/informatii despre
ingrediente;
c) Identificarea pericolelor
substantei/preparatului chimic periculos;
d) Măsuri de prim ajutor;
e) Măsuri de combatere a incendiilor;
f) Măsuri împotriva pierderilor
accidentale;
g) Manipulare si depozitare;
h) Controlul expunerii/protectie
personală;
i) Proprietăti fizico-chimice ale
substantei/preparatului chimic periculos;
j) Stabilitate si reactivitate;
k) Informatii toxicologice;
l) Informatii ecologice;
m) Măsuri privind evacuarea
substantei/preparatului chimic periculos;
n) Informatii despre transport;
o) Informatii privind reglementările
specifice aplicabile;
p) Alte informatii.
(2) Sarcina de a furniza informatiile
astfel prevăzute revine persoanei responsabile de introducerea pe piată a
substantei sau preparatului chimic periculos. Fisa tehnică de securitate se
datează.
CAPITOLUL IX
Art. 19. - (1) Mentionarea pe etichetă sau
în cadrul fisei tehnice de securitate a substantelor chimice periculoase
prezente în preparatele chimice periculoase si clasificate exclusiv ca:
a) iritantă, cu exceptia celor încadrate
la fraza de risc R 41, sau iritantă în combinatie cu una sau mai multe dintre
celelalte proprietăti prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. d);
sau
b) nocivă sau nocivă în combinatie cu una
sau mai multe dintre proprietătile prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. d), care
prezintă ele însele efecte letale acute, poate fi considerată de persoana
responsabilă de introducerea pe piată a preparatului chimic periculos
confidentială, în sensul că divulgarea acestora poate prejudicia dreptul său de
proprietate intelectuală.
(2) Persoana responsabilă de introducerea
pe piată a preparatului chimic periculos este responsabilă de demonstrarea
eventualului prejudiciu adus confidentialitătii denumirilor chimice ale
substantelor chimice periculoase prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul în care persoana responsabilă de introducerea pe piată pentru prima dată a preparatului chimic periculos doreste să se prevaleze de acest drept la confidentialitate, aceasta prezintă o cerere de confidentialitate către Agentia Natională pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase - ANSPCP, în care solicită ca referirile la substanta chimică periculoasă prevăzută la alin. (1), incluse pe etichetă, să fie redate cu ajutorul unei denumiri care identifică cele mai importante grupe chimice functio- nale sau al unei denumiri alternative.
(4) Cererea de confidentialitate este
întocmită conform prevederilor anexei nr. 4 si contine informatiile incluse în
formularul din sectiunea A a aceleiasi anexe.
(5) ANSPCP poate solicita persoanei
responsabile de introducerea pe piată a preparatului chimic periculos
furnizarea de informatii suplimentare, dacă acestea sunt necesare pentru
evaluarea valabilitătii cererii de confidentialitate.
(6) În termen de 30 de zile ANSPCP
informează solicitantul asupra deciziei privind cererea de confidentialitate.
(7) În cazul în care cererea de
confidentialitate a fost acceptată de către ANSPCP, persoana responsabilă de
introducerea pe piată a preparatului chimic periculos transmite o copie a
acesteia autoritătilor competente ale fiecărui stat membru al Uniunii Europene
în care doreste să comercializeze preparatul chimic periculos.
CAPITOLUL X
Atributii si răspunderi
Art. 20. - (1) ANSPCP este autoritatea
competentă pentru primirea informatiilor, inclusiv compozitia chimică, legate
de preparatele chimice introduse pe piată si considerate periculoase pe baza
proprietătilor care afectează sănătatea sau a proprietătilor fizico-chimice ale
acestora.
(2) Pentru a asigura respectarea prevederilor
prezentelor norme metodologice ANSPCP poate solicita persoanei responsabile de
introducerea pe piată a preparatului chimic periculos informatii privind
compozitia acestuia si orice alte informatii utile în acest sens.
(3) ANSPCP asigură confidentialitatea
informatiilor primite si utilizarea acestora numai pentru a răspunde
solicitărilor de ordin medical pentru stabilirea de măsuri preventive si
curative, cu precădere în caz de urgentă.
Art. 21. - Autoritătile publice centrale
pot reglementa cerintele specifice de protectie a sănătătii si securitătii la
locul de muncă a persoanelor, în timpul utilizării preparatelor chimice
periculoase. Respectivele reglementări nu pot aduce modificări care contravin
prevederilor prezentelor norme metodologice.
Art. 22. - Introducerea pe piată a
preparatelor chimice periculoase care sunt conforme prezentelor norme
metodologice nu poate fi interzisă, restrictionată sau împiedicată de către
ANSPCP.
CAPITOLUL XI
Art. 23. - Anexele nr. 1-5 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice si se procură de la Agentia
Natională pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 567/1991 privind organizarea
si functionarea Aeroclubului României
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. -
Hotărârea Guvernului nr. 567/1991 privind organizarea si functionarea
Aeroclubului României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 291 din 15 decembrie 1995, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul 2 al articolului 1 va avea
următorul cuprins:
“Aeroclubul
României are sediul în Bucuresti, bd. Lascăr Catargiu nr. 54, sectorul 1.”
2. Articolul 2 va avea următorul
cuprins:
“Art. 2. - Aeroclubul României este
unitate de pregătire si perfectionare a personalului aeronautic civil, precum
si structură sportivă de performantă cu profil aeronautic, cu drepturile si
atributiile ce decurg din lege.
Aeroclubul României functionează ca
institutie publică finantată de la bugetul de stat, are personalitate juridică,
iar în compunerea sa intră aerocluburile teritoriale prevăzute în anexa nr. 2,
ca subunităti fără personalitate juridică, cu sediile si terenurile de zbor în
localitătile prevăzute în această anexă.
Prin ordin al ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei pot fi înfiintate si alte aerocluburi
teritoriale sau sectii ale acestora.”
3. Articolul 3 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - Obiectul de activitate al Aeroclubului
României îl constituie:
a) operarea aeronavelor din dotare sau
închiriate;
b) organizarea si desfăsurarea cursurilor
si programelor de initiere, pregătire, instruire si perfectionare, teoretice si
practice, de zbor, precum si de parasutare pentru personalul aeronautic propriu
si pentru sportivii legitimati la Aeroclubul României, în conformitate cu
reglementările legale în vigoare;
c) selectionarea si initierea tineretului
prin organizarea de cursuri si cantonamente de instruire teoretică si în zbor,
în scopul atragerii acestuia în practicarea sporturilor aeronautice;
d) asigurarea conditiilor
tehnico-administrative pentru organizarea de cantonamente, competitii interne
si internationale, mitinguri si manifestări aeronautice, în vederea cresterii
nivelului de pregătire a personalului propriu si a sportivilor legitimati la
Aeroclubul României;
e) efectuarea pregătirii teoretice si
practice, la sol si în zbor, pentru alte categorii de personal aeronautic
navigant decât cel propriu si sportivii legitimati, precum si a personalului
tehnic aeronautic, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
f) asigurarea pregătirii sportivilor
legitimati la Aeroclubul României, componenti ai loturilor nationale/judetene,
cu suportarea de către Aeroclubul României, în limita sumelor alocate de la
bugetul de stat, a cheltuielilor ocazionate de participarea acestora la
competitiile oficiale, interne si internationale, precum si a cheltuielilor
aferente cantonamentelor;
g) emiterea certificatelor de absolvire pentru
cursurile si programele de pregătire si perfectionare efectuate, prevăzute la
lit. b) si e);
h) aprobarea si supravegherea
activitătilor aeronautice sportive la care participă cu personal propriu si
tehnică din dotare sau care se desfăsoară pe terenurile aflate în administrarea
sa;
i) efectuarea de activităti specifice de
dirijare si control al traficului aerian, de informare aeronautică si protectie
a navigatiei aeriene, pe terenurile aflate în administrarea sa, în conformitate
cu reglementările în vigoare;
j) întretinerea si repararea aeronavelor,
motoarelor, agregatelor si instalatiilor aferente, a infrastructurii si
instalatiilor din dotare, precum si asistentă tehnică către terti, în
conditiile autorizării si/sau atestării în conformitate cu reglementările în
vigoare, aplicabile activitătilor respective;
k) efectuarea operatiunilor legate de
înfiintarea, declararea, deschiderea, utilizarea si dezafectarea terenurilor
folosite pentru practicarea activitătilor aeronautice sportive organizate de
Aeroclubul României, cu respectarea reglementărilor în vigoare;
l) efectuarea operatiunilor de
import-export pentru activitătile proprii cu caracter aeronautic;
m) alte activităti care pot contribui la
dezvoltarea Aeroclubului României, inclusiv activităti aeronautice în cadrul
aviatiei generale si lucrului aerian, în conditii de autorizare conform
reglementărilor în vigoare;
n) organizarea de competitii aeronautice
sportive, interne si internationale, altele decât cele aflate în competenta
Federatiei Aeronautice Române, de târguri, impresariat, expozitii interne si
internationale si de alte manifestări cu caracter aeronautic, editarea de
materiale publicitare specifice, în scopul promovării aviatiei sportive si
usoare.
Aeroclubul României poate exercita, în
conditiile stabilite de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, si atributii în domeniul atestării unor categorii de personal
aeronautic civil, precum si al certificării/autorizării si al
înmatriculării/identificării unor categorii de tehnică de aviatie.”
4. Articolul 4 va avea următorul
cuprins:
“Art. 4. - Cheltuielile necesare
functionării Aeroclubului României se suportă de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Cheltuielile pentru initierea, pregătirea
si perfectionarea sportivilor legitimati la Aeroclubul României si selectati în
loturile nationale/judetene, precum si cheltuielile pentru initierea si
pregătirea tinerilor în vârstă de până la 23 de ani împliniti, selectati anual pe
bază de examen pentru practicarea sporturilor aeronautice si legitimati ca
sportivi la Aeroclubul României, se suportă de Aeroclubul României, în limita
sumelor alocate de la bugetul de stat.
Sportivii legitimati plătesc o cotizatie
anuală.
Activitătile desfăsurate de Aeroclubul
României pentru terti, persoane juridice sau fizice, altele decât cele
prevăzute la alin. 2, se realizează contra cost, pe bază de contracte sau de
tarife în lei sau în valută, stabilite în conditiile legii, si constituie
venituri ale bugetului de stat.
Nivelul cotizatiei anuale plătite de
sportivii legitimati la Aeroclubul României, precum si tarifele în lei si în
valută aplicate de Aeroclubul României pentru serviciile prestate se propun de
conducerea Aeroclubului României si se aprobă prin ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.”
5. Articolul 7 se abrogă.
Art. II. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Hotărârea
Guvernului nr. 567/1991 privind organizarea si functionarea Aeroclubului
României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din
15 decembrie 1995, cu modificările aduse prin prezenta hotărâre, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingăras
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr.
122.
În Decretul nr. 961 din 28 noiembrie 2002
privind conferirea unor decoratii nationale, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 865 din 29 noiembrie 2002, se face următoarea
rectificare:
- la liniuta 49 a art. 3, în loc de: “
- domnului Marian Stan ...” se va citi: “- domnului Stan M. Popa ...”.
În Decizia Curtii Constitutionale nr. 25
din 22 ianuarie 2003 cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 1
alin. (1), art. 2 alin. (1) teza a doua, art. 30 si ale art. 51 lit. b) din
Legea sindicatelor, adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta
comună din 9 decembrie 2002, se face următoarea rectificare:
- pe prima coloană, paragraful 6, rândul 5 din pagina 10 a Monitorului Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, în loc de: “… alin. (2) teza a doua a textului.” se va citi: “… alin. (1) teza a doua a textului.”