MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 119 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 25 februarie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 51 din 6 februarie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
5. - Ordonantă de urgentă privind
acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuintei, precum si a unor facilităti
populatiei pentru plata energiei termice
179. - Hotărâre privind aprobarea unei licente de
concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiată între Agentia
Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Marmocalc” - S.A.
180. - Hotărâre privind aprobarea
unei licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiată între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “IMCOP” -
S.R.L.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
140. - Ordin al ministrului
administratiei publice pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea
licentelor si a autorizatiilor în sectorul serviciilor publice de gospodărie
comunală, conditiile de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
3.237. - Decizie de sanctionare
din 6 februarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, exceptii
ridicate de Casa de Asigurări de Sănătate Dolj, Casa Judeteană de Pensii Dolj,
Directia Generală a Finantelor Publice Dolj, Societatea Comercială “Agroind
Service”, în Dosarul nr. 9/F/1999 al Tribunalului Dolj - Sectia comercială si
de contencios administrativ, si de Societatea Comercială “Avertis” Bucuresti,
Societatea Comercială “Moraber Cimpex” - S.R.L. Vulpeni, Casa
Judeteană de Pensii Dolj, Directia Generală a
Finantelor Publice Dolj, Societatea Comercială “Electrica” - S.A. Oltenia,
Complex Agrosem Dolj, Societatea Comercială “Fitoplant Com” - S.R.L. Craiova,
Banca Comercială Română - Sucursala Băilesti, în Dosarul nr. 11/F/2000 al
aceleiasi instante.
La apelul nominal lipsesc toate părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 233C/2002 si nr. 234C/2002 au un
continut identic, pune în discutie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicată, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedură
civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 234C/2002 la Dosarul nr. 233C/2002,
care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, invocând
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere
a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierile din 17 aprilie 2002, pronuntate în
dosarele nr. 9/F/1999 si nr. 11/F/2000, Tribunalul Dolj – Sectia comercială
si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de
Casa de Asigurări de Sănătate Dolj, Casa Judeteană de Pensii Dolj, Directia
Generală a Finantelor Publice Dolj, Societatea Comercială “Agroind Service”,
Societatea Comercială “Avertis” Bucuresti, Societatea Comercială “Moraber
Cimpex” - S.R.L. Vulpeni, Casa Judeteană de Pensii Dolj, Directia Generală a
Finantelor Publice Dolj, Societatea Comercială “Electrica” - S.A. Oltenia,
Complex Agrosem Dolj, Societatea Comercială “Fitoplant Com” - S.R.L. Craiova,
Banca Comercială Română - Sucursala Băilesti, creditori în cauze comerciale.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 sunt
neconstitutionale, întrucât nu prevăd modul de îndestulare a creantelor
creditorilor garantati si chirografari, ceea ce este de natură să prejudicieze
drepturile acestora.
Tribunalul Dolj - Sectia comercială si de contencios
administrativ opinează în sensul că prevederile art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 “creează o aparentă de neconstitutionalitate,
având în vedere că nu precizează modalitatea de îndestulare a creditorilor si
mai ales a creditorilor cu garantii”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază ca neîntemeiată exceptia
de neconstitutionalitate. În acest sens arată că suspendarea procedurii
reorganizării judiciare sau a falimentului în cazurile prevăzute la art. III
alin. (1) din ordonantă este o măsură temporară, luată de judecătorul-sindic,
“până la privatizarea societătii sau pentru o perioadă de cel mult un an, cu
posibilitatea de a fi prelungită cu încă un an numai în cazuri temeinic
justificate”. De asemenea, consideră că închiderea procedurii poate fi dispusă
de către judecătorul-sindic “numai în conditiile prevăzute în contractul de
privatizare care trebuie să cuprindă clauze cu privire la modul de satisfacere
a creditorilor societătii comerciale privatizate, mai ales a creditorilor
privati, deoarece societatea în cauză poate fi scutită de la plata obligatiilor
bugetare”. În sustinerea acestui argument sunt invocate si dispozitiile Legii
nr. 64/1995, referitoare la închiderea procedurii.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere
al Guvernului, rapoartele întocmite în cauze de judecătorulraportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, ordonantă publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002.
Dispozitiile legale criticate sunt următoarele:
- Art. III: “(1) Exercitiul actiunilor sau, după
caz, efectuarea procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995 se suspendă, la
cererea institutiei publice implicate, fată de societătile comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine cel putin 50% +
1 din capitalul social, ce înregistrează obligatii bugetare de peste 50% din
totalul datoriilor înscrise în evidenta contabilă, aflate în proces de
privatizare, cuprinse în programe speciale care să conducă la cresterea
atractivitătii acestora pentru privatizare ori pentru care s-au înregistrat
scrisori de intentie pentru achizitionarea pachetului de actiuni.
(2) Suspendarea va fi pronuntată de instanta
competentă pentru o perioadă de un an, care va putea fi prelungită, în cazuri
temeinic justificate, cu maximum un an.
(3) În termen de 15 zile de la pronuntarea hotărârii
de suspendare, administratorul sau, după caz, lichidatorul va fi obligat să
prezinte institutiei publice implicate un raport cu privire la ansamblul
operatiunilor efectuate în cursul procedurii de lichidare judiciară.
(4) În urma privatizării societătii prin vânzarea
pachetului majoritar de actiuni, judecătorul-sindic va pronunta, la cererea
institutiei publice implicate, o încheiere prin care va dispune închiderea
procedurii în temeiul prevederilor contractului de vânzare a actiunilor.”
Examinând exceptia, Curtea constată că autorii
acesteia nu indică textul constitutional încălcat. Autorii exceptiei consideră
că prin dispozitiile legale criticate se creează un regim preferential
societătilor comerciale cu capital majoritar de stat, ceea ce defavorizează
creditorii cu garantii si cei chirografari care se văd în imposibilitatea
realizării creantelor lor.
Acest argument nu poate fi primit. Din analiza
textului de lege supus controlului Curtea retine că acesta este un text de
procedură, deci fără efect cu privire la dreptul substantial al creditorilor.
De altfel, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002. Astfel, prin Decizia nr. 211 din 10 iulie 2002, Curtea, respingând exceptia de neconstitutionalitate, a constatat că “Suspendarea exercitării actiunilor sau, după caz, a procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995, nu încalcă principiul liberului acces la justitie dat fiind că, prin însăsi natura ei, această măsură constituie un act judiciar de decizie, adoptat de instanta competentă, pe o perioadă limitată, potrivit art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 după constatarea de către judecător a îndeplinirii conditiilor prevăzute în alin. (1) al aceluiasi articol […]”. Totodată, s-a arătat că “procedura suspendată pe cale judiciară urmează a se închide tot pe cale judiciară fie în conditiile prevăzute de art. 117 si următoarele din Legea nr. 64/1995, - dacă nu s-a realizat privatizarea -, fie în conditiile prevăzute de art. III alin. (4) din ordonanta criticată, în urma privatizării prin vânzarea pachetului majoritar de actiuni”. De asemenea, Curtea a retinut în decizia sa că “titularii drepturilor de creantă care au solicitat deschiderea procedurii fată de societatea comercială ajunsă în stare de incapacitate de plată au posibilitatea ca, la închiderea procedurii speciale prevăzute de art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, să-si recupereze creantele pe baza prevederilor contractului de privatizare sau, în conditiile dreptului comun, de la succesorii societătii privatizate”.
În sfârsit, Curtea observă că în spetă nu este vorba de o problemă de
constitutionalitate, ci de una de interpretare si aplicare a legii, care însă
intră în competenta instantei de judecată, judecătorul-sindic putând pronunta închiderea
procedurii în conditiile dispozitiilor Legii nr. 64/1995. Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al
art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, exceptie ridicată de Casa de Asigurări de Sănătate Dolj, Casa
Judeteană de Pensii Dolj, Directia Generală a Finantelor Publice Dolj,
Societatea Comercială “Agroind Service”, în Dosarul nr. 9/F/1999 al
Tribunalului Dolj - Sectia comercială si de contencios administrativ, si de
Societatea Comercială “Avertis” Bucuresti, Societatea Comercială “Moraber
Cimpex” - S.R.L. Vulpeni, Casa Judeteană de Pensii Dolj, Directia Generală a
Finantelor Publice Dolj, Societatea Comercială “Electrica” - S.A. Oltenia,
Complex Agrosem Dolj, Societatea Comercială “Fitoplant Com” - S.R.L. Craiova,
Banca Comercială Română - Sucursala Băilesti, în Dosarul nr. 11/F/2000 al
aceleiasi instante.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 februarie
2003.
prof.univ.dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea
locuintei, precum si a unor facilităti populatiei pentru plata energiei termice
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Modalităti de facturare a energiei termice
Art. 1. - (1) Agentii economici si serviciile publice
producători si/sau distribuitori de energie termică în sistem centralizat,
denumiti în continuare furnizori de energie termică, stabilesc pe bază
de contract, împreună cu asociatiile de proprietari/chiriasi sau cu persoane
fizice, denumite în continuare titulari de contract de furnizare a energiei
termice, modul de facturare si de plată a contravalorii energiei termice
consumate, care, după caz, poate fi:
a) facturarea si plata în transe lunare egale pe
perioada unui an calendaristic, pe baza cantitătilor medii lunare de energie
termică consumată efectiv în anul calendaristic anterior;
b) facturarea si plata în transe lunare egale,
stabilite diferentiat în perioada sezonului rece si în restul anului, pe
perioada unui an calendaristic, pe baza cantitătilor medii lunare de energie
termică consumată efectiv în perioadele corespunzătoare ale anului
calendaristic anterior;
c) facturarea si plata lunară pe baza consumului
efectiv.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2004 furnizorii de
energie termică au obligatia să accepte, la solicitarea titularilor de contract
de furnizare a energiei termice, facturarea în conditiile prevederilor alin.
(1) lit. a) sau b), după caz.
(3) Pentru perioada februarie-decembrie 2003
facturarea si plata în conditiile prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) se fac
pe baza cantitătilor medii lunare consumate în perioada februarie-decembrie
2002.
Art. 2. - (1) Pentru situatiile prevăzute la art. 1
alin. (1) lit. a) si b) furnizorii de energie termică vor comunica titularilor
de contract de furnizare a energiei termice, până la data de 15 februarie a
anului în curs, consumul efectiv înregistrat în anul calendaristic încheiat,
precum si eventualele diferente de regularizat.
(2) Sumele rezultate din regularizare, datorate
titularilor de contract de furnizare a energiei termice de către furnizorii de
energie termică, se deduc din valoarea facturii pe luna următoare.
(3) Sumele rezultate din regularizare, datorate de către
titularii de contract furnizorilor de energie termică, se plătesc, începând cu
luna martie, integral sau esalonat, până la data de 31 iulie a anului în curs,
conform întelegerii dintre părti.
(4) În situatia în care sumele rezultate din
regularizare nu sunt plătite la termenele prevăzute la alin. (2) si (3),
titularii de contract de furnizare a energiei termice sau furnizorii de energie
termică plătesc penalităti de întârziere egale cu cele percepute pentru neplata
obligatiilor către bugetul de stat.
Art. 3. - (1) Subventiile cuvenite pentru acoperirea
diferentelor stabilite între pretul local, mai mare, al gigacaloriei si pretul
national de referintă se acordă lunar de către ordonatorii principali de
credite ai bugetelor locale, în functie de modul de facturare si de plată a
energiei termice livrate populatiei, prevăzut la art. 1 alin. (1).
(2) Pentru situatiile prevăzute la art. 1 alin. (1)
lit. a) si b) regularizarea subventiilor se face până la data de 15 februarie a
anului în curs, pe baza deconturilor justificative privind consumul de energie
termică pe anul anterior.
Art. 4. - Persoanele fizice si juridice beneficiare
ale serviciului de furnizare a energiei termice produse în sistem centralizat
sunt obligate să achite contravaloarea facturilor reprezentând energia termică
furnizată, în termen de 15 zile lucrătoare de la data expedierii facturii prin
postă, certificată prin înscrisul de pe stampila postei, sau în termen de 15
zile lucrătoare de la data confirmării de primire, în cazul transmiterii facturii
prin curier/delegat.
CAPITOLUL II
Ajutoare pentru încălzirea locuintei
Art. 5. - (1) Familiile si persoanele singure cu
venituri reduse, care utilizează pentru încălzirea locuintei energie termică
furnizată în sistem centralizat, beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea
locuintei, după cum urmează:
a) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure, se
situează până la 750.000 lei li se acordă o sumă de 1.656.000 lei pe o perioadă
de 5 luni, în cazul în care ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă
numai în perioada sezonului rece, sau de 690.000 lei în situatia în care
ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă pe o perioadă de 12 luni;
b) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure, se
situează între 750.001 lei si 1.000.000 lei li se acordă o sumă de 1.080.000
lei pe o perioadă de 5 luni, în cazul în care ajutorul pentru încălzirea locuintei
se acordă numai în perioada sezonului rece, sau de 450.000 lei în situatia în
care ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă pe o perioadă de 12 luni;
c) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure, se
situează între 1.000.001 lei si 1.250.000 lei li se acordă o sumă de 720.000
lei pe o perioadă de 5 luni, în cazul în care ajutorul pentru încălzirea
locuintei se acordă numai în perioada sezonului rece, sau de 300.000 lei în situatia
în care ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă pe o perioadă de 12
luni;
d) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure, se
situează între 1.250.001 lei si 1.500.000 lei li se acordă o sumă de 480.000
lei pe o perioadă de 5 luni, în cazul în care ajutorul pentru încălzirea
locuintei se acordă numai în perioada sezonului rece, sau de 200.000 lei în
situatia în care ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă pe o perioadă
de 12 luni;
e) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure, se
situează între 1.500.001 lei si 1.750.000 lei li se acordă o sumă de 360.000
lei pe o perioadă de 5 luni, în cazul în care ajutorul pentru încălzirea
locuintei se acordă numai în perioada sezonului rece, sau de 150.000 lei în
situatia în care ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă pe o perioadă
de 12 luni;
f) familiilor si persoanelor singure al căror venit net
mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure, se situează
între 1.750.001 lei si 2.106.000 lei li se acordă o sumă de 240.000 lei pe o
perioadă de 5 luni, în cazul în care ajutorul pentru încălzirea locuintei se
acordă numai în perioada sezonului rece, sau de 100.000 lei în situatia în care
ajutorul pentru încălzirea locuintei se acordă pe o perioadă de 12 luni.
(2) Pentru familiile si persoanele singure prevăzute
la alin. (1) lit. a), beneficiare ale ajutorului social stabilit potrivit
prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, ajutorul pentru
încălzirea locuintei se majorează cu până la 20% din valoarea acestuia, fără a
depăsi cheltuielile cu încălzirea si cu apa caldă menajeră confirmate de
asociatia de proprietari/chiriasi ori de factura individuală.
(3) Ajutoarele pentru încălzirea locuintei se acordă
pe o perioadă de 12 luni în situatia în care beneficiarii au optat pentru
facturare în conditiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a).
(4) Ajutoarele pentru încălzirea locuintei se acordă
pe o perioadă de 5 luni în situatia în care beneficiarii au optat pentru
facturare în conditiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c).
Art. 6. - Familiile si persoanele singure cu venituri
reduse, care utilizează pentru încălzirea locuintei gaze naturale, beneficiază
de ajutor lunar pentru încălzirea locuintei pe perioada sezonului rece, după
cum urmează:
a) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al unei persoane singure, se
situează până la 1.053.000 lei li se acordă o sumă de 550.000 lei;
b) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al unei persoane singure, se
situează între 1.053.001 lei si 1.287.000 lei li se acordă o sumă de 330.000
lei;
c) familiilor si persoanelor singure al căror venit
net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al unei persoane singure, se
situează între 1.287.001 lei si 1.638.000 lei li se acordă o sumă de 165.000
lei.
Art. 7. - Ajutorul pentru încălzirea locuintei se
acordă în cuantumurile stabilite la art. 5 alin. (1) si la art. 6, dar nu mai
mult decât cheltuielile cu încălzirea si cu apa caldă menajeră confirmate de
asociatia de proprietari/chiriasi ori de factura individuală.
Art. 8. - Familiile si persoanele singure care au
stabilit dreptul la ajutor social în conditiile prevăzute de Legea nr. 416/2001
si care utilizează pentru încălzirea locuintei lemne, cărbuni si combustibili
petrolieri beneficiază de ajutor pentru încălzirea locuintei, în perioada
sezonului rece, în sumă de 300.000 lei lunar.
Art. 9. - (1) În sensul art. 5 si 6, prin familie se
întelege sotul, sotia si alte persoane care au acelasi domiciliu sau resedintă.
(2) Prin persoană singură se întelege persoana
care a împlinit vârsta de 16 ani, locuieste si se gospodăreste singură.
Art. 10. - (1) Ajutorul pentru încălzirea locuintei se
acordă familiilor, respectiv persoanelor singure, numai pentru locuinta de
domiciliu sau, după caz, de resedintă a acestora.
(2) Prin locuintă de domiciliu sau de resedintă se
întelege locuinta situată la adresa înscrisă în actele de identitate ale
membrilor de familie si ale altor persoane majore, precum si ale copiilor care
locuiesc efectiv cu acestia si sunt luati în calcul la stabilirea cheltuielilor
de întretinere a locuintei.
Art. 11. - (1) Ajutorul pentru încălzirea locuintei se
acordă lunar, la cererea titularului, pe baza documentelor doveditoare privind
componenta familiei si a declaratiei pe propria răspundere privind veniturile realizate
de membrii acesteia în luna anterioară depunerii cererii, însotită de actele
doveditoare.
(2) Cererile de acordare a ajutorului pentru
încălzirea locuintei se depun si se înregistrează la primăria localitătii sau a
sectorului municipiului Bucuresti în a cărei rază teritorială se află locuinta
de domiciliu sau de resedintă, individual sau prin asociatiile de
proprietari/chiriasi.
(3) Veniturile pe baza cărora se stabileste cuantumul
ajutorului pentru încălzirea locuintei sunt cele prevăzute la art. 8 alin. (1)
si (2) din Legea nr. 416/2001.
(4) Titularul ajutorului pentru încălzirea locuintei
este proprietarul locuintei sau titularul contractului de închiriere a acesteia
ori alt membru de familie major si legal împuternicit de către proprietarul locuintei
sau de titularul contractului de închiriere.
(5) Stabilirea dreptului la ajutor pentru încălzirea
locuintei, a cuantumului acestuia, precum si a majorării prevăzute la art. 5
alin. (2) se face prin dispozitie a primarului.
(6) Primarul are obligatia ca, până la data de 10 a
fiecărei luni pentru luna precedentă, să comunice directiilor generale de muncă
si solidaritate socială judetene, respectiv Directiei Generale de Muncă si
Solidaritate Socială a Municipiului Bucuresti, datele statistice privind numărul
titularilor de ajutor pentru încălzirea locuintei, drepturile bănesti aprobate
cu acest titlu, precum si plătile efectuate.
Art. 12. - (1) Pentru beneficiarii ajutorului pentru
încălzirea locuintei prevăzuti la art. 8 documentele doveditoare privind componenta
familiei, declaratia pe propria răspundere privind veniturile realizate de
membrii acesteia în luna anterioară depunerii cererii, precum si actele
doveditoare sunt cele depuse la stabilirea dreptului la ajutor social.
(2) Titularul ajutorului pentru încălzirea locuintei
prevăzut la art. 8 este titularul ajutorului social.
Art. 13. - (1) Sumele reprezentând cheltuielile pentru încălzirea
locuintei, aferente consumului de energie termică sau de gaze naturale, plătite
direct de titularii de contract de furnizare a energiei termice, precum si
subventiile si ajutoarele pentru încălzirea locuintei, achitate furnizorilor de
energie termică de către autoritătile administratiei publice locale, se vor
colecta în conturile tip angajament scris în păstrarea unui tert, escrow,
deschise la bănci de către distribuitorii si producătorii de energie termică
sau de gaze naturale.
(2) Sumele reprezentând ajutorul pentru încălzirea
locuintei, prevăzute la art. 8, se acordă direct titularului la data stabilită
pentru plata ajutorului social.
Art. 14. - (1) Limitele de venituri pentru acordarea
ajutorului pentru încălzirea locuintei, precum si nivelul acestuia se
corectează în functie de evolutia preturilor si se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Ajutoarele pentru încălzirea locuintei, acordate
în conditiile prezentei ordonante de urgentă, nu se iau în calcul la stabilirea
altor drepturi si obligatii.
Art. 15. - În sensul prezentei ordonante de urgentă,
prin sezonul rece se întelege perioada de 5 luni cuprinsă între 1
noiembrie anul curent si 31 martie anul următor, iar perioada de 12 luni
reprezintă anul calendaristic.
Art. 16. - Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor pentru
încălzirea locuintei se suportă din bugetele locale, inclusiv din sume
defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea
bugetelor locale.
CAPITOLUL III
Facilităti acordate populatiei pentru plata energiei
termice
Art. 17. - (1) În perioada ianuarie-martie 2003
titularii contractelor de furnizare a energiei termice care nu înregistrează
restante din perioadele anterioare beneficiază de o reducere cu 10% din
valoarea sumelor facturate pe luna curentă, în cazul în care au achitat în
termenul scadent contravaloarea integrală a acestora.
(2) Reducerea prevăzută la alin. (1) se evidentiază si
se operează în factura lunii următoare si se suportă din subventiile cuvenite
pentru acoperirea diferentelor de pret si de tarif la energia termică livrată
populatiei.
(3) Asociatiile de proprietari/chiriasi, după caz, vor
repartiza suma rezultată din aplicarea facilitătii prevăzute la alin. (1) numai
familiilor sau persoanelor singure care au achitat integral si la termen
obligatiile de plată a întretinerii.
(4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) nu se aplică în
cazul titularilor de contract de furnizare a energiei termice cărora li se
facturează energia termică consumată pe lunile februarie si martie 2003 în
conditiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) si b).
Art. 18. - (1) În cazul în care titularii de contract
de furnizare a energiei termice au achitat sau îsi achită la termenele scadente
facturile pentru plata energiei termice, precum si sumele restante, fără
penalităti, până la data de 31 martie 2003, beneficiază de amânare în vederea
scutirii de la plata penalitătilor facturate de furnizorii de energie termică.
(2) În situatia în care în perioada următoare, până la
data de 31 decembrie 2004, beneficiarii de amânare în vederea scutirii de la
plata penalitătilor nu îsi achită facturile de energie termică la termenele
scadente, acestia vor fi obligati să plătească si penalitătile amânate în
conditiile alin. (1).
(3) În situatia în care până la data de 31 decembrie
2004 beneficiarii de amânare în vederea scutirii de la plata penalitătilor îsi
achită facturile de energie termică la termenele scadente, acestia sunt scutiti
de la plata penalitătilor.
Art. 19. - (1) Autoritătile administratiei publice
locale vor identifica, până la data de 1 martie 2003, dintre restantierii la
plata întretinerii, pe bază de anchete sociale, familiile si persoanele pentru
care s-a stabilit dreptul la venit minim garantat si care vor putea beneficia
de acordarea unor ajutoare de urgentă, în temeiul art. 28 alin. (1) din Legea
nr. 416/2001, în vederea stingerii datoriei către furnizorii de energie termică.
(2) Sumele necesare pentru plata ajutoarelor de
urgentă stabilite în conditiile alin. (1) se asigură de la bugetul de stat, din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2003.
(3) Autoritătile administratiei publice locale împreună cu furnizorii
de energie termică vor lua măsurile legale pentru recuperarea debitelor de la
rău-platnici.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 20. - Declararea unui număr mai mare de membri de
familie sau a unor venituri mai mici decât cele reale, în scopul vădit de a
obtine foloase materiale necuvenite, constituie infractiune de fals, uz de fals
sau înselăciune, după caz, si se pedepseste potrivit dispozitiilor Codului
penal.
Art. 21. - (1) Nerespectarea dispozitiilor art. 11 si
12 constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 5.000.000 lei la
20.000.000 lei.
(2) Încasarea de către furnizorii de energie termică a
sumelor de la titularii de contract de furnizare a energiei termice, precum si
a fondurilor de la bugetele locale, acordate conform legii, în alte conturi
decât cele tip escrow constituie contraventie si se sanctionează în
conformitate cu prevederile art. 1 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor măsuri de asigurare a
fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice si a gazelor
naturale pentru populatie, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
84/2002.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către organele cu atributii de control ale Ministerului
Finantelor Publice si ale autoritătii administratiei publice locale.
Art. 22. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 17-19
constituie contraventie si se sanctionează potrivit prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către reprezentanti împuterniciti ai Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 23. - (1) Contraventiilor prevăzute la art. 21
alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin
Legea nr. 180/2002.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la art.
21, agentul constatator făcând mentiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 24. - Alineatul (2) al articolului 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 115/2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 84/2002, se modifică si va avea următorul cuprins:
“(2) În executie sumele defalcate din unele venituri
ale bugetului de stat pot fi alocate în limita prevederilor aprobate si cu
încadrarea în proportia prevăzută la alin. (1) lit. a).”
Art. 25. - În termen de 10 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă, Ministerul Muncii si Solidaritătii
Sociale, Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Industriei si Resurselor
si Ministerul Finantelor Publice vor elabora norme metodologice de aplicare,
care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 26. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă:
a) cap. II din Legea nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401
din 20 iulie 2001, cu modificările si completările ulterioare;
b) alin. (11) al art. 25 din Legea serviciilor
publice de gospodărie comunală nr. 326/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 359 din 4 iulie 2001, cu modificările si completările
ulterioare;
c) Ordonanta Guvernului nr. 6/2003 privind acordarea
unor facilităti populatiei pentru plata energiei termice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 24 ianuarie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti,
20 februarie 2003.
Nr. 5.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea unei licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiată între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Marmocalc” - S.A.
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 11 din
Legea minelor nr. 61/1998, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă licenta de concesiune a
activitătii miniere de exploatare, încheiată între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale, în calitate de concedent, si Societatea Comercială
“Marmocalc” - S.A., cu sediul în localitatea Vascău, Str. Argesului nr. 15,
judetul Bihor, în calitate de concesionar, pentru zăcământul de calcar
ornamental în perimetrul Ponoare-Cărpinet din comuna Cărpinet, judetul Bihor,
prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Stabilirea si plata redeventei se fac în
conditiile art. XI din anexa la prezenta hotărâre.
Art. 3. - Licenta de concesiune a activitătii miniere
de exploatare prevăzută la art. 1 intră în vigoare la data publicării prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 13 februarie 2003.
Nr. 179.
*) Anexa
se comunică Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pivind
aprobarea unei licente de concesiune a activitătii miniere de exploatare, încheiată
între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială
“IMCOP” - S.R.L.
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 11 din
Legea minelor nr. 61/1998, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă licenta de concesiune a
activitătii miniere de exploatare, încheiată între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale, în calitate de concedent, si Societatea Comercială “IMCOP” -
S.R.L., cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, bd. Nicolae Titulescu nr. 16, ap.
12, judetul Cluj, în calitate de concesionar, a zăcământului de dacit în
perimetrul Pârâul Anti din localitatea Poieni, judetul Cluj, prevăzută în
anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Stabilirea si plata redeventei se fac în
conditiile art. XI din anexa la prezenta hotărâre.
Art. 3. - Licenta de concesiune a activitătii miniere
de exploatare prevăzută la art. 1 intră în vigoare la data publicării prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti,
13 februarie 2003.
Nr. 180.
*) Anexa
se comunică Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI PUBLICE
pentru
aprobarea Regulamentului privind acordarea licentelor si a autorizatiilor în
sectorul serviciilor
publice
de gospodărie comunală, conditiile de suspendare, de retragere sau de
modificare a acestora
Având în vedere prevederile Legii serviciilor publice
de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu modificările ulterioare, si ale art. 7
alin. (1) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodărie Comunală - A.N.R.S.C.,
în temeiul art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 8/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei Publice,
ministrul administratiei publice emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind acordarea
licentelor si a autorizatiilor în sectorul serviciilor publice de gospodărie
comunală, conditiile de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora,
prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prefectii si presedintii consiliilor
judetene vor sprijini Autoritatea Natională de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodărie Comunală în realizarea atributiilor ce îi revin potrivit
prevederilor legale în vigoare.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, prin grija Autoritătii Nationale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală.
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
3 februarie 2003.
Nr. 140.
*) Anexa
se publică ulterior.
COMISIA
DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
În temeiul art. 4 alin. (19) si al art. 39 alin. (5)
din Legea nr. 32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea
asigurărilor,
în baza Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor, adoptată, conform art. 4 alin. (22)-(24) din Legea nr. 32/2000,
în sedinta din data de 13 februarie 2003, în cadrul căreia s-a constatat faptul
că Societatea Comercială “Mondial Assurances” - S.A., cu sediul în municipiul
Bucuresti, bd. Nicolae Bălcescu nr. 33, sc. A, et. 3, ap. 23, sectorul 1,
înregistrată la registrul comertului sub nr. J40/12621/1992, cod unic de
înregistrare 338363, a încălcat dispozitiile Deciziei de sanctionare nr. 3.220
din 30 ianuarie 2003, act prin care Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a
hotărât, în temeiul art. 39 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 32/2000, limitarea
operatiunilor, stabilind interzicerea subscrierii de către asigurător a unor
noi contracte de asigurare pentru toate clasele de asigurări prevăzute în
Decizia de autorizare nr. 47 din 26 noiembrie 2001 si interzicerea reînnoirii
tuturor contractelor de asigurare la data expirării acestora, inclusiv a
acelora care au prevăzută clauza de reînnoire automată, fată de fapta nelegală
comisă de Societatea Comercială “Mondial Assurances” - S.A. cu nesocotirea unor
dispozitii imperative ale autoritătii de supraveghere a activitătii de
asigurare în România, constând în fapt în încheierea Politei de asigurare nr.
066745 din 12 februarie 2003 pentru călătorii în străinătate, cu perioada de
valabilitate cuprinsă între 14 februarie 2003 si 16 februarie 2003, si
încasarea primei de asigurare în sumă de 140.000 lei, conform chitantei seria
BVME nr. 9371341 din 12 februarie 2003, după comunicarea deciziei de limitare a
operatiunilor, în conformitate cu art. 39 alin. (3) lit. e) din Legea nr.
32/2000, raportat la art. 3 din Decizia de sanctionare nr. 3.220 din 30
ianuarie 2003, potrivit căruia nerespectarea măsurilor dispuse de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor se sanctionează cu retragerea autorizatiei de
functionare a asigurătorului,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite
prezenta decizie.
Art. 1. - Se sanctionează Societatea Comercială
“Mondial Assurances” - S.A., cu sediul în municipiul Bucuresti, bd. Nicolae
Bălcescu nr. 33, sc. A, et. 3, ap. 23, sectorul 1, înregistrată la registrul
comertului cu nr. J40/12621/1992, cod unic de înregistrare 338363, conform art.
39 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 32/2000 privind societătile de asigurare si
supravegherea asigurărilor, cu retragerea autorizatiei de functionare, aprobată
prin Decizia presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 47 din
26 noiembrie 2001.
Art. 2. - Începând cu data comunicării prezentei
decizii, ca efect al retragerii autorizatiei, se interzice Societătii
Comerciale “Mondial Assurances” - S.A. să mai desfăsoare activitatea de
asigurare prevăzută la art. 2 si următoarele din Legea nr. 32/2000.
Art. 3. - În vederea protejării intereselor si
drepturilor asiguratilor, Societatea Comercială “Mondial Assurances” - S.A.
este obligată:
a) să aducă la cunostintă tuturor asiguratilor
dispozitiile Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor cu privire la retragerea
autorizatiei de functionare si la interzicerea desfăsurării activitătii de
asigurare;
b) să procedeze la administrarea în continuare a
contractelor de asigurare încheiate anterior emiterii prezentei decizii, până
la expirarea duratei de valabilitate a acestora, sau, după caz, în functie de
conditiile si de clauzele fiecărui contract de asigurare, să procedeze la
rezilierea conventiilor înainte de expirarea termenelor, rămânând direct
răspunzătoare pentru îndeplinirea corespunzătoare a obligatiilor asumate prin
acestea, potrivit legii.
Art. 4. - Societatea Comercială “Mondial Assurances” - S.A. este
obligată ca, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării prezentei
decizii, să procedeze la efectuarea tuturor operatiunilor prevăzute de lege
pentru dizolvarea voluntară a societătii comerciale de asigurare, pentru
imposibilitatea realizării obiectului de activitate, conform art. 222 alin. (1)
lit. b), raportat la art. 199 si următoarele din Legea nr. 31/1990 privind
societătile comerciale, republicată.
Art. 5. - Nerespectarea în orice mod a măsurilor
dispuse prin prezenta decizie atrage, după caz, răspunderea civilă sau penală a
persoanelor vinovate.
Art. 6. - Prezenta decizie se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, conform art. 9 din Legea nr. 32/2000, si va fi
transmisă Oficiului National al Registrului Comertului si Ministerului
Finantelor Publice - Directia Generală a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crisan
Bucuresti,
14 februarie 2003.
Nr. 3.237.