MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 120
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 25 februarie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
95. - Hotărâre privind controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substante periculoase
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt
implicate substante periculoase
În temeiul art. 107 din Constitutie, precum si al art. 3 alin. (1) lit.
n) si o) si al art. 11 lit. e) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 645/2002, si având în vedere prevederile
art. 81 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o
parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileste măsurile pentru controlul
activitătilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate
substante periculoase, în scopul prevenirii acestor categorii de accidente si
al limitării consecintelor lor asupra securitătii si sănătătii populatiei,
precum si asupra calitătii mediului.
Art. 2. - În sensul prezentei hotărâri termenii utilizati sunt definiti
conform anexei nr. 1.
Art. 3. - Prevederile prezentei hotărâri se aplică activitătilor în care
sunt prezente substante periculoase în cantităti egale sau mai mari decât cele
prevăzute în anexa nr. 2, având în vedere si prevederile legale referitoare la
mediul de muncă si, în special, cele referitoare la aplicarea măsurilor ce
vizează securitatea si sănătatea lucrătorilor la locul de muncă.
Art. 4. - Prezenta hotărâre nu se aplică:
a) activitătilor desfăsurate în cadrul obiectivelor, instalatiilor sau
depozitelor militare;
b) pericolelor induse de radiatii ionizante;
c) transportului de substante periculoase si stocării temporare
intermediare a acestora pe căi rutiere, căi ferate, căi de navigatie interne, căi
maritime sau căi aeriene, situate în afara obiectivelor unde se desfăsoară
activităti în care sunt prezente substantele periculoase prevăzute în anexa nr.
2;
d) operatiilor de încărcare, descărcare si transport la sau de la alte
mijloace de transport, pe docuri, punti sau în statii de triaj;
e) transportului de substante periculoase prin conducte, inclusiv pentru
statii de pompare, situate în afara obiectivelor în care se desfăsoară
activităti în care sunt prezente substantele periculoase prevăzute în anexa nr.
2;
f) activitătilor din industria extractivă privind explorarea si
exploatarea minereurilor din cariere, foraje sau mine;
g) depozitării deseurilor.
Art. 5. - (1) Titularul activitătii în care sunt prezente substante
periculoase, denumit în continuare titularul activitătii, are obligatia
de a lua toate măsurile necesare pentru a preveni producerea accidentelor
majore si pentru a limita consecintele acestora asupra sănătătii populatiei si
asupra calitătii mediului.
(2) Titularul activitătii va face dovada către autoritătile competente
de control că a luat toate măsurile, conform prezentei hotărâri, pentru
prevenirea pericolelor de accidente majore în care sunt implicate substante
periculoase.
Art. 6. - (1) Pentru îndeplinirea prevederilor art. 5 titularul
activitătii va prezenta o dată cu documentatiile legale pentru obtinerea
acordului de mediu, autorizatiei de mediu si/sau a avizului de protectie
civilă, după caz, transmise autoritătilor publice teritoriale pentru protectia
mediului, respectiv autoritătilor teritoriale pentru protectie civilă, o
notificare care va cuprinde următoarele date si informatii:
a) informatii care să permită identificarea substantelor periculoase sau
categoriilor de substante periculoase prezente în obiectiv;
b) modul de stocare a substantelor periculoase;
c) cantitatea si starea fizică a substantelor periculoase prezente;
d) activitatea existentă sau propusă pentru instalatia sau pentru
unitatea de stocare;
e) informatii cu privire la elementele susceptibile de a provoca accidente
majore sau de a agrava consecintele acestora, din imediata apropiere a
obiectivului.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică după cum urmează:
a) pentru obiectivele noi si pentru obiectivele existente care suferă
modificări importante, de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
b) pentru obiectivele existente, în termen de 6 luni de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Titularul activitătii are obligatia de a informa imediat autoritatea
publică teritorială pentru protectia mediului si autoritatea teritorială pentru
protectie civilă, în cazul în care, după transmiterea notificării prevăzute la
alin. (1), apar următoarele modificări:
a) cresterea semnificativă a cantitătii sau schimbarea semnificativă a
naturii ori a stării fizice a substantei periculoase prezente sau aparitia
oricărei modificări în procesele în care este utilizată această substantă
periculoasă;
b) închiderea definitivă, temporară sau trecerea în regim de conservare
a instalatiei;
c) schimbarea titularului activitătii.
Art. 7. - (1) Titularul activitătii în care sunt prezente substante
periculoase în cantităti egale sau mai mari decât cele prevăzute în anexa nr.
2, tabelele 1 si 3, coloana 2, fără a depăsi valorile prevăzute în coloana 3,
are obligatia să îsi stabilească politica de prevenire a accidentelor majore,
care să garanteze un nivel ridicat pentru protectia mediului si a sănătătii
populatiei. În baza acestei politici titularul activitătii elaborează un
document care se pune la dispozitie autoritătii publice teritoriale pentru
protectia mediului o dată cu solicitarea autorizatiei de mediu sau în maximum
12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin care se
garantează punerea în aplicare în mod corespunzător a politicii de prevenire a
accidentelor majore.
(2) Continutul documentatiei si al informatiilor prevăzute la alin. (1)
trebuie să respecte principiile cuprinse în anexa nr. 3.
Art. 8. - (1) Titularul activitătii în care sunt prezente substante
periculoase în cantităti egale sau mai mari decât cantitătile prevăzute în
anexa nr. 2, tabelele 1 si 3, coloana 3, este obligat să elaboreze si să
transmită autoritătii publice teritoriale pentru protectia mediului si
autoritătii teritoriale pentru protectie civilă un raport de securitate în exploatare
pentru prevenirea riscurilor de accidente majore, denumit în continuare raport
de securitate, care să cuprindă:
a) punerea în aplicare a politicii de prevenire a accidentelor majore,
precum si a sistemului de management al securitătii în exploatare, în
conformitate cu principiile si cerintele prevăzute în anexa nr. 3;
b) identificarea pericolelor de accidente majore si luarea măsurilor
necesare pentru a preveni astfel de accidente si a limita consecintele acestora
asupra sănătătii populatiei si mediului;
c) respectarea cerintelor de sigurantă în functionare si fiabilitate la
proiectarea, constructia, exploatarea si întretinerea oricărei instalatii,
unităti de stocare, echipament si infrastructură legată de exploatarea acesteia
si care prezintă pericole de accidente majore în interiorul obiectivului;
d) întocmirea corespunzătoare a planurilor de urgentă internă, cu
includerea informatiilor necesare elaborării planului de urgentă externă, care
să asigure luarea măsurilor corespunzătoare în cazul aparitiei unui accident
major;
e) furnizarea informatiilor necesare către autoritătile competente, care
să le permită acestora luarea de decizii privind amplasarea sau extinderea
altor activităti în zona obiectivului existent.
(2) Raportul de securitate trebuie să cuprindă în mod obligatoriu datele
si informatiile prevăzute în anexa nr. 4 si un inventar actualizat al
substantelor periculoase prezente în cadrul obiectivului.
(3) În scopul evitării prezentării acelorasi informatii în documente
diferite, rapoartele de securitate, părti ale acestor rapoarte sau orice alte
rapoarte echivalente, realizate ca urmare a unor dispozitii legale, pot fi
prezentate sub forma unui raport unic de securitate.
(4) Raportul de securitate prevăzut la alin. (1) este transmis
autoritătii publice teritoriale pentru protectia mediului si autoritătii
teritoriale pentru protectie civilă după cum urmează:
a) pentru obiectivele noi si obiectivele existente care suferă
modificări importante, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri;
b) pentru obiectivele existente, în termen de 3 ani de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri;
c) în cazul revizuirii periodice a raportului de securitate, în termen
de 30 de zile de la finalizarea acestuia.
(5) În termen de 30 de zile de la primirea raportului de securitate,
autoritătile publice teritoriale pentru protectia mediului si autoritătile
teritoriale pentru protectie civilă au obligatia să comunice titularului
activitătii concluziile analizei efectuate asupra raportului de securitate,
după solicitarea unor informatii suplimentare, dacă este necesar.
(6) Raportul de securitate se revizuieste periodic si se actualizează
după cum urmează:
a) cel putin o dată la 5 ani;
b) la initiativa titularului activitătii sau la cererea autoritătii
publice teritoriale pentru protectia mediului si a autoritătii teritoriale
pentru protectie civilă, acolo unde acest lucru este justificat de aparitia
unor modificări sau pentru a fi luate în considerare noile cunostinte tehnice
în domeniul securitătii în exploatare.
(7) În cazurile în care titularul activitătii prezintă date si elemente
fundamentate stiintific autoritătii publice teritoriale pentru protectia
mediului si/sau autoritătii teritoriale pentru protectie civilă că anumite
substante prezente în cadrul obiectivului nu pot genera pericole de accidente
majore, aceste autorităti pot să limiteze informatiile solicitate în rapoartele
de securitate numai asupra acelor aspecte care au relevantă pentru prevenirea
pericolelor de accidente majore si pentru limitarea consecintelor acestora
pentru sănătatea populatiei si pentru mediu.
Art. 9. - (1) Autoritatea centrală pentru protectia mediului împreună cu
autoritatea centrală pentru protectie civilă, prin autoritătile lor
teritoriale, identifică, pe baza informatiilor primite de la titularul
activitătii conform art. 6 si 8, obiectivele sau grupurile de obiective la care
probabilitatea si posibilitatea producerii unui accident major si consecintele
acestuia sunt mai mari din cauza amplasării acestor obiective, precum si din
cauza cantitătilor de substante periculoase prezente în acestea.
(2) Pentru astfel de obiective sau grupuri de obiective autoritatea
centrală pentru protectia mediului si autoritatea centrală pentru protectie
civilă stabilesc:
a) procedurile privind colectarea, schimbul si diseminarea informatiilor
asupra naturii si pericolului global de accident major;
b) modalitătile de cooperare a autoritătilor publice centrale si locale
cu atributii specifice în acest domeniu si a titularilor activitătii, în
vederea informării publicului.
Art. 10. - În cazul în care are loc modificarea unui obiectiv, unei
instalatii, unei unităti de stocare, unui proces, a naturii sau cantitătii de
substante periculoase prezente, care ar putea avea efecte semnificative privind
pericolul de accidente majore, titularul activitătii are obligatia să
informeze, înainte de a efectua această modificare, autoritătile publice
teritoriale pentru protectia mediului si autoritătile teritoriale pentru
protectie civilă cu privire la:
a) analiza si revizuirea politicii proprii de prevenire a accidentelor
majore, precum si a sistemului de management al securitătii în functionare;
b) analiza si revizuirea raportului de securitate si informarea
autoritătilor competente cu privire la detaliile unei astfel de revizuiri
înainte de a efectua orice modificare.
Art. 11. - (1) Pentru toate obiectivele la care se aplică art. 8
titularul activitătii are obligatia să elaboreze un plan de urgentă internă ce
cuprinde măsurile care trebuie aplicate în interiorul obiectivului, după cum
urmează:
a) pentru obiectivele noi si obiectivele existente care suferă
modificări importante, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, dar înainte de începerea functionării acestora;
b) pentru obiectivele existente, în termen de 12 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Autoritătile teritoriale pentru protectie civilă elaborează un plan
de urgentă externă care cuprinde măsurile ce trebuie luate în afara
obiectivului.
(3) Pentru a da posibilitatea să se elaboreze planurile de urgentă
externă, titularul activitătii are obligatia să pună la dispozitie
autoritătilor teritoriale pentru protectie civilă informatiile necesare, după
cum urmează:
a) pentru obiectivele noi si obiectivele existente care suferă
modificări importante, în termen de 15 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, dar înaintea începerii functionării acestora;
b) pentru obiectivele existente, în termen de 18 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Planurile de urgentă internă si externă se stabilesc avându-se în
vedere următoarele:
a) limitarea si controlul incidentelor astfel încât să se reducă la minimum
si să se limiteze efectele asupra sănătătii populatiei, asupra mediului si
bunurilor materiale;
b) aplicarea măsurilor necesare pentru protectia sănătătii populatiei si
a mediului împotriva efectelor accidentelor majore;
c) comunicarea informatiilor necesare către public si către serviciile
sau autoritătile implicate din zona respectivă;
d) asigurarea refacerii ecologice a zonei afectate în urma unui accident
major.
(5) Planurile de urgentă internă si externă se întocmesc potrivit
normelor metodologice elaborate de autoritatea centrală pentru protectie civilă
si trebuie să cuprindă cel putin informatiile prevăzute în anexa nr. 5.
(6) Planurile de urgentă internă se elaborează cu consultarea
personalului din cadrul obiectivului, iar planurile de urgentă externă, cu
consultarea publicului.
(7) Planurile de urgentă internă se evaluează, se testează si se
revizuiesc de către titularul activitătii la intervale de cel mult 3 ani,
conform normelor metodologice elaborate de autoritatea centrală pentru protectie
civilă.
Unde este necesar, autoritătile teritoriale pentru protectie civilă
solicită revizuirea si actualizarea planurilor de urgentă internă.
(8) Planurile de urgentă externă se evaluează, se testează si, unde este
necesar, se revizuiesc de către autoritătile teritoriale pentru protectie
civilă la intervale de cel mult 3 ani.
(9) Evaluarea va avea în vedere modificările care au avut loc în
obiectivele respective sau în cadrul serviciilor de urgentă respective, noile
cunostinte tehnice, precum si cunostintele privind modul de răspuns la
accidente majore.
(10) Planurile de urgentă internă si externă se pun în aplicare imediat
de către titularul activitătii si, atunci când situatia o impune, de către
autoritătile teritoriale pentru protectie civilă, în următoarele situatii:
a) când survine un accident major;
b) când survine un eveniment necontrolat care, prin natura sa, poate
provoca un accident major.
(11) Pe baza informatiilor cuprinse în raportul de securitate
autoritătile competente pot stabili, prin decizie motivată, ca cerinta
referitoare la elaborarea unui plan de urgentă externă, prevăzută la alin. (2),
să nu se aplice.
Art. 12. - (1) Autoritatea publică locală responsabilă cu amenajarea
teritoriului trebuie să ia în considerare, în cazul politicilor de dezvoltare
si amenajare a teritoriului, al politicilor relevante, obiectivele de prevenire
a accidentelor majore si de limitare a consecintelor acestora. Procedurile de
punere în aplicare a acestor politici vor tine cont, pe de o parte, de
necesitatea mentinerii unor distante adecvate între obiectivele cărora le sunt
aplicabile prevederile prezentei hotărâri si zonele rezidentiale, zonele de
utilitate publică, zonele sensibile sau zonele protejate de interes natural
deosebit si, pe de altă parte, în cazul unor obiective existente, de
necesitatea unor măsuri tehnice suplimentare conform prevederilor art. 5,
astfel încât riscurile pentru sănătatea populatiei să nu crească.
(2) În scopul urmăririi îndeplinirii cerintelor prevăzute la alin. (1)
autoritătile publice locale responsabile cu amenajarea teritoriului efectuează
controale cu privire la:
a) amplasarea noilor obiective;
b) modificările aduse obiectivelor existente cărora le sunt aplicabile
prevederile art. 10;
c) noile dezvoltări de tipul legăturii de transport, locatii frecventate
de public si zone rezidentiale aflate în vecinătatea obiectivelor existente,
care măresc riscul sau agravează consecintele unui accident major.
Art. 13. - (1) Titularul activitătii are obligatia de a furniza
personalului propriu si persoanelor care pot fi afectate de un accident major
generat de obiectivul respectiv informatii asupra măsurilor de securitate în
exploatare si asupra actiunilor necesare în cazul în care survine un astfel de
accident.
(2) Informatiile mentionate la alin. (1) vor cuprinde cel putin
elementele prevăzute în anexa nr. 6. Aceste informatii se evaluează de către
titularul activitătii, cu avizul autoritătilor teritoriale pentru protectia
mediului si protectie civilă, la intervale de 3 ani si, unde este necesar, se
repetă si se actualizează, cel putin în cazurile în care are loc o modificare
în sensul art. 10.
(3) Intervalul maxim la care informatiile se aduc la cunostintă
publicului nu poate fi mai mare de 5 ani.
(4) Titularul activitătii are obligatia de a pune la dispozitie
publicului raportul de securitate. Titularul activitătii poate solicita
autoritătilor competente să nu facă publice anumite informatii din raportul de
securitate, din motive de confidentialitate industrială, comercială, de
securitate publică sau de apărare natională. În astfel de cazuri, cu aprobarea
autoritătilor publice teritoriale pentru protectia mediului si a autoritătilor
teritoriale pentru protectie civilă, titularul activitătii va furniza acestora
si va pune la dispozitie publicului un raport care nu contine informatiile
pentru care s-a făcut solicitarea de a nu fi publicate.
(5) Autoritatea publică teritorială pentru protectia mediului are
obligatia să aducă la cunostintă publicului, tinând cont de opiniile exprimate
de acesta, informatii referitoare la:
a) proiectarea unor noi obiective cărora le sunt aplicabile prevederile
art. 8;
b) modificările aduse obiectivelor existente cărora le sunt aplicabile
prevederile art. 10;
c) dezvoltările în jurul obiectivelor existente.
(6) În cazul în care există posibilitatea producerii unui accident major
cu efecte transfrontiere la un obiectiv căruia îi sunt aplicabile prevederile
art. 8, autoritatea centrală pentru protectia mediului împreună cu autoritatea
centrală pentru protectie civilă vor comunica si vor pune la dispozitie, în
cadrul relatiilor bilaterale, pe bază de reciprocitate si în conditii de
echivalentă, suficiente informatii autoritătilor competente din tările vecine
care ar putea fi afectate, astfel încât acestea să poată aplica prevederile
referitoare la planurile de urgentă, amenajarea teritorială si luarea măsurilor
de securitate.
(7) În cazurile în care autoritatea centrală pentru protectia mediului
consideră că un obiectiv aflat în apropierea teritoriului unei alte tări nu
generează un pericol de accident major în afara frontierelor sale si că nu este
necesară elaborarea unui plan de urgentă externă, va informa în acest sens
autoritatea competentă din tara vecină.
Art. 14. - (1) În cazul producerii unui accident major, titularul
activitătii are obligatia să informeze imediat autoritătile teritoriale pentru
protectie civilă si autoritătile publice teritoriale pentru protectia mediului,
precum si celelalte autorităti cu atributii în domeniu potrivit legii.
(2) Informatiile prevăzute la alin. (1) vor fi furnizate imediat ce
acestea devin disponibile si cuprind:
a) circumstantele accidentului;
b) substantele periculoase prezente;
c) datele disponibile pentru evaluarea efectelor accidentului asupra
omului si mediului;
d) măsurile de urgentă luate;
e) actiunile pe care intentionează să le întreprindă pentru a atenua
efectele pe termen mediu si lung ale accidentului si pentru a preveni repetarea
unui astfel de accident.
(3) Titularul activitătii va actualiza informatiile oferite, dacă
cercetările ulterioare dezvăluie date suplimentare care modifică informatiile
initiale sau concluziile referitoare la accidentul major.
(4) Criteriile de notificare a unui accident major sunt prevăzute în
anexa nr. 7.
(5) Autoritatea centrală pentru protectia mediului, prin autoritătile
publice teritoriale pentru protectia mediului, urmăreste:
a) luarea măsurilor de interventie si remediere necesare, urgente, pe
termen mediu sau lung, de către titularul activitătii;
b) verificarea si colectarea, prin inspectie, a informatiilor necesare
pentru analizarea completă a aspectelor tehnice, organizatorice si manageriale
ale accidentului major;
c) îmbunătătirea măsurilor preventive viitoare ce se impun, de către
titularul activitătii.
(6) Autoritatea centrală pentru protectie civilă, prin autoritătile
teritoriale pentru protectie civilă, urmăreste:
a) organizarea si conducerea activitătilor de pregătire, prevenire si
protectie a populatiei, bunurilor materiale si a valorilor culturale, în cazul
producerii unor accidente majore;
b) participarea cu forte si mijloace la actiunile de limitare si
înlăturare a efectelor, în cazul producerii accidentelor majore;
c) luarea măsurilor de interventie si remediere necesare, urgente, pe
termen mediu sau lung, de către titularul activitătii;
d) verificarea si colectarea, prin inspectie, a informatiilor necesare
pentru analizarea completă a aspectelor tehnice, organizatorice si manageriale
ale accidentului major;
e) îmbunătătirea măsurilor preventive viitoare ce se impun, de către
titularul activitătii;
f) anuntarea autoritătilor similare din tările vecine, în caz de
producere a unui accident major cu posibile efecte transfrontiere.
Art. 15. - (1) Autoritătile competente care au responsabilităti în
aplicarea prezentei hotărâri sunt următoarele:
a) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului prin Secretariatul de Risc;
b) Ministerul Administratiei Publice prin Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgentă;
c) Ministerul de Interne.
(2) Autoritătile competente prevăzute la alin. (1) au obligatia să
consulte si să informeze periodic celelalte autorităti cu atributii în domeniu,
si anume:
a) Ministerul Sănătătii si Familiei;
b) Ministerul Industriei si Resurselor;
c) Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale;
d) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 16. - (1) Autoritătile publice teritoriale pentru protectia
mediului si autoritătile teritoriale pentru protectie civilă interzic
utilizarea sau punerea în functiune a oricărui obiectiv, a oricărei instalatii
sau unităti de stocare ori a oricărei părti din acestea, dacă titularul
activitătii nu a înaintat în termenele legale notificarea, raportul de
securitate, planul de urgentă internă, informatiile necesare întocmirii
planului de urgentă externă sau alte informatii solicitate, după caz.
(2) Litigiile generate de interdictia executării lucrărilor de
constructii-montaj, a punerii în functiune în cazul unui obiectiv nou sau al
unui obiectiv existent care a suferit o modificare importantă ori a
functionării unui obiectiv existent se solutionează conform Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
Art. 17. - (1) Obiectivele cărora le sunt aplicabile prevederile
prezentei hotărâri se supun sistemului de inspectii si altor măsuri de control
organizate conform procedurilor elaborate de autoritatea centrală pentru
protectia mediului si autoritatea centrală pentru protectie civilă, cu
atributii de inspectie si control.
(2) Activitătile de inspectie si control trebuie să includă următoarele
aspecte, fără a se limita doar la acestea:
a) luarea de către titularul activitătii a măsurilor adecvate pentru a
preveni accidentele majore în cadrul obiectivului;
b) asigurarea de către titularul activitătii a mijloacelor corespunzătoare
pentru limitarea consecintelor accidentelor majore pe amplasamentul
obiectivului si în afara acestuia;
c) corectitudinea si acuratetea datelor si informatiilor cuprinse în
raportul de securitate sau în orice alt raport înaintat privind obiectivul;
d) punerea la dispozitie publicului a informatiilor prevăzute la art. 13
alin. (2), în conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare.
(3) Sistemul de inspectii prevăzut la alin. (1) trebuie să îndeplinească
următoarele conditii:
a) inspectiile să se realizeze pe baza unui program de inspectii pentru
fiecare obiectiv. În cazul în care autoritatea publică teritorială pentru
protectia mediului si autoritatea teritorială pentru protectie civilă nu au
stabilit un program de inspectii pe baza unei evaluări sistematice a
pericolelor de accidente majore la obiectivul vizat, programul trebuie să
prevadă cel putin o inspectie de teren efectuată de autoritatea publică
teritorială pentru protectia mediului si de autoritatea teritorială pentru
protectie civilă, la intervale de 12 luni pentru fiecare obiectiv care se
supune prevederilor art. 8;
b) în urma fiecărei inspectii autoritatea publică teritorială pentru
protectia mediului si autoritatea teritorială pentru protectie civilă
elaborează un raport;
c) asigurarea, acolo unde este necesar, că realizarea măsurilor dispuse
în urma inspectiei efectuate de autoritatea publică teritorială pentru
protectia mediului împreună cu autoritatea teritorială pentru protectie civilă
este monitorizată în colaborare cu conducerea obiectivului.
(4) Titularul activitătii trebuie să furnizeze autoritătilor publice
teritoriale pentru protectia mediului si autoritătilor teritoriale pentru
protectie civilă, la cererea acestora, informatii suplimentare necesare pentru
ca acestea să poată evalua complet riscul producerii unui accident major si să
poată determina probabilitatea aparitiei sau agravării accidentelor majore, în
scopul elaborării unui plan de urgentă externă corespunzător.
Art. 18. - În termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, în cadrul autoritătii centrale pentru protectia mediului se instituie
un registru care va cuprinde următoarele:
a) informatiile referitoare la obiectivele care intră sub incidenta
prezentei hotărâri, furnizate de autoritătile publice teritoriale pentru
protectia mediului;
b) analiza cauzelor producerii accidentului major, experienta acumulată
si măsurile preventive necesare pentru împiedicarea producerii accidentului
major.
Art. 19. - (1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se organizează în cadrul autoritătii publice centrale si al
celor teritoriale pentru protectia mediului secretariate de risc pentru
controlul asupra pericolelor de accidente majore în care sunt implicate
substante periculoase.
(2) Organizarea si functionarea secretariatelor de risc se aprobă prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 20. - (1) Constituie contraventii următoarele fapte si se
sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea dispozitiilor prevăzute la art. 5 si art. 17 alin. (4),
cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor prevăzute la art. 6, 7, 8 si 10, cu
amendă de la 25.000.000 lei la 75.000.000 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor prevăzute la art. 11, 13 si 14, cu amendă
de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(2) Refuzul accesului reprezentantilor autoritătilor competente în
cadrul perimetrului obiectivului în care se desfăsoară activităti care prezintă
pericole de accidente majore, pentru a verifica modalitatea de implementare a
prevederilor din prezenta hotărâre, care revin titularului activitătii,
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 15.000.000 lei la
30.000.000 lei, putând fi aplicată, după caz, si sanctiunea contraventională
complementară de suspendare temporară a autorizatiei de mediu a respectivului
obiectiv.
Art. 21. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevăzute la art. 20 se fac de către personalul împuternicit din cadrul
autoritătilor centrale si teritoriale pentru protectia mediului si pentru
protectie civilă, precum si din cadrul autoritătii administratiei publice
locale, conform atributiilor stabilite prin lege.
(2) Contraventiilor prevăzute la art. 20 li se aplică prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 22. - În termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, prin ordin comun al ministrului apelor si protectiei
mediului, ministrului administratiei publice si ministrului de interne, se
aprobă procedurile pentru colectarea, schimbul si diseminarea informatiilor
referitoare la obiectivele care intră sub incidenta prezentei hotărâri, precum
si modalitătile de cooperare a autoritătilor publice centrale si locale cu
atributii specifice în acest domeniu si a titularilor activitătii, în vederea
informării publicului.
Art. 23. - Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 24. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 6 luni de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 23
ianuarie 2003.
Nr. 95.
|