MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 122 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 26 februarie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
140. - Hotărâre privind aprobarea
stemei comunei Padina, judetul Buzău
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
6/139. - Ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei si al ministrului
administratiei publice privind măsuri pentru respectarea disciplinei în domeniul
urbanismului si amenajării teritoriului în scopul asigurării fluidizării
traficului si a sigurantei circulatiei pe drumurile publice de interes national
si judetean
49/14. - Ordin al ministrului
industriei si resurselor si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale privind valorificarea cantitătilor de gaze naturale noi din productia
internă
84. - Ordin al ministrului
industriei si resuselor privind instituirea procedurii de administrare specială
si de supraveghere financiară la unele societăti comerciale
169. - Ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei pentru aprobarea: Sistemului
privind certificarea conformitătii navelor care arborează pavilionul român cu
regulile si reglementările tehnice aplicabile; Criteriilor minime pe care
trebuie să le îndeplinească o societate de clasificare în vederea delegării de
către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei a
competentelor privind emiterea certificatelor statutare navelor care arborează
pavilionul român; Listei societătilor de clasificare care îndeplinesc
criteriile minime stabilite de Uniunea Europeană si ale căror reguli de
clasificare sunt recunoscute de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei
198. - Ordin al ministrului
finantelor publice pentru stabilirea contului în care se încasează
despăgubirile restituite la valoarea actualizată, conform Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945-22 decembrie 1989
200. - Ordin al ministrului
finantelor publice pentru modificarea si completarea Normelor metodologice
privind procedura si competentele de acordare a înlesnirilor la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finantelor
Publice, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 580/2002
REPUBLICĂRI
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier
national
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea stemei comunei Padina, judetul Buzău
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 10
alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul statului,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă stema comunei Padina, judetul
Buzău, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Descrierea elementelor stemei si
semnificatia acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
6 februarie 2003.
Nr. 140.
ANEXA Nr.
1*)
comunei Padina, judetul Buzău
ANEXA Nr.
2
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIA
elementelor însumate ale stemei comunei Padina,
judetul Buzău
Descrierea stemei:
Stema comunei Padina, potrivit anexei nr. 1, se
compune dintr-un scut tăiat de o fascie îngustă de aur.
În câmpul superior albastru, pe o terasă verde, o
cruce de argint.
În câmpul inferior, despicat, în dreapta, pe rosu, o
pâine de aur; în stânga, pe verde, floarea-soarelui naturală.
Scutul este timbrat de o coroană murală, cu un singur
turn crenelat.
Semnificatia elementelor însumate:
Crucea Curiganului, monument istoric bine cunoscut în
judet, domină comuna Padina si este emblematică pentru toată zona.
Pâinea si floarea-soarelui sunt imagini ale bogătiei
comunei, precum si ale principalei ocupatii a locuitorilor ei, agricultura.
Coroana murală, cu un singur turn crenelat,
simbolizează că localitatea este comună.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI Nr. 6 din 7 ianuarie 2003 |
MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE Nr. 139 din 3 februarie 2003 |
privind
măsuri pentru respectarea disciplinei în domeniul urbanismului si amenajării
teritoriului în scopul
asigurării
fluidizării traficului si a sigurantei circulatiei pe drumurile publice de
interes national si judetean
Având în vedere prevederile art. 7 alin. (1) lit. d)
din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de constructii, modificată
si completată prin Legea nr. 453/2001, cu modificările si completările
ulterioare, ale art. 18 lit. g) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului si urbanismul, precum si ale art. 46 si 53 din Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările
si completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si ale art. 9 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 8/2001 privind înfiintarea si organizarea Ministerului
Administratiei Publice,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei si ministrul administratiei publice emit
următorul ordin:
Art. 1. - Pentru respectarea disciplinei în domeniul
urbanismului si amenajării teritoriului, pentru protejarea retelei de drumuri
de interes national si judetean împotriva agresiunii exercitate de realizarea
unor complexuri comerciale în zona drumului public, planurile urbanistice
zonale (PUZ) si planurile urbanistice de detaliu (PUD) care promovează acest
tip de investitii vor fi supuse spre avizare Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, în cadrul Comisiei de amenajare a teritoriului,
urbanism si arhitectură.
Art. 2. - (1) Administratorul drumului si emitentii
avizelor si autorizatiilor de construire vor verifica respectarea conditiilor
impuse referitoare la amplasarea, executarea lucrărilor si asigurarea accesului
în zona drumului public, precum si înscrierea în termenele de executie.
(2) În cazul în care se constată nerespectarea
conditiilor impuse, pentru remedierea deficientelor se vor stabili termene
limită, dar nu mai mari de 90 de zile.
(3) Neremedierea deficientelor în termenele stabilite
se sanctionează cu închiderea accesului la drumul public.
Art. 3. - (1) Emiterea autorizatiei de functionare a
obiectivelor amplasate în vecinătatea drumurilor publice clasificate drept
drumuri nationale si drumuri judetene va fi conditionată de finalizarea în
totalitate a lucrărilor de acces aferente drumului public, precum si a tuturor
utilitătilor care ar putea afecta accesul în conformitate cu conditiile impuse
prin avize.
(2) Este interzisă executarea acestor lucrări ulterior
punerii în functiune a obiectivului, conditie ce va fi mentionată expres în
avizele specifice si autorizatia de construire.
Art. 4. - Autoritătile publice competente vor lua
măsuri pentru asigurarea sigurantei si fluentei circulatiei, cu respectarea
strictă a documentatiilor de urbanism aprobate, potrivit prevederilor legale în
vigoare.
Art. 5. - Perturbarea fluentei traficului pe drumul de
interes national si judetean va fi sanctionată conform prevederilor legale în
vigoare.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR Nr. 49 din 28 ianuarie 2003 |
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE Nr. 14 din 28 ianuarie 2003 |
privind
valorificarea cantitătilor de gaze naturale noi din productia internă
În baza prevederilor Legii petrolului nr. 134/1995, în
temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale Hotărârii Guvernului nr. 368/1999
privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
ministrul industriei si resurselor si presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Gaze naturale noi din productia
internă reprezintă cantitătile de gaze naturale provenite din noi zăcăminte
sau prin reabilitarea câmpurilor de extractie a gazelor naturale, rezultate din
operatiuni petroliere efectuate de către persoane juridice române sau străine,
în baza acordurilor petroliere.
(2) Agentia Natională pentru Resurse Minerale,
denumită în continuare ANRM, în calitate de concedent în acordurile
petroliere, are obligatia de a certifica lunar cantitătile de gaze naturale
care se încadrează în prevederile alin. (1).
Art. 2. - (1) Persoanele juridice române sau străine,
titulare sau cotitulare ale acordurilor petroliere, vor încheia contracte de
vânzare-cumpărare cu oricare dintre furnizorii licentiati si/sau consumatorii
eligibili de gaze naturale pentru cantitătile de gaze naturale noi obtinute în
conditiile art. 1.
(2) Obligatia furnizorilor licentiati si a
consumatorilor eligibili prevăzuti la alin. (1) de a achizitiona gaze naturale
din import se reduce cu cantitătile reprezentând achizitiile de gaze naturale
noi din productia internă.
Art. 3. - (1) Pretul de valorificare al gazelor
naturale noi din productia internă este negociabil, în limita unui procent de
maximum 80% din pretul mediu ponderat de achizitie al gazelor naturale din
import, calculat pentru anul calendaristic anterior, în conditii de livrare DAF
(la care se adaugă comisioanele vamale aferente cantitătilor de gaze naturale
importate).
(2) Pretul de valorificare negociat în conditiile
alin. (1) cuprinde redeventa, impozitul pe gaze naturale si, după caz, până la
reactualizarea acordurilor petroliere, taxa de exploatare.
(3) Calculul pretului mediu ponderat al gazelor
naturale achizitionate din import se efectuează de către Autoritatea Natională
de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumită în continuare ANRGN.
(4) La efectuarea calculului pretului mediu ponderat
al gazelor naturale achizitionate din import ANRGN ia în considerare:
a) cantitătile de gaze naturale importate;
b) conditiile standard de presiune si temperatură;
c) preturile de import, în conditii de livrare DAF;
d) comisioanele vamale, aferente cantitătilor de gaze naturale
importate.
Art. 4. - În termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentului ordin, Ministerul Industriei si Resurselor va publica
pretul mediu ponderat al gazelor naturale achizitionate din import, determinat
de către ANRGN, conform art. 3.
Art. 5. - ANRGN, Directia generală control, protectia
mediului din cadrul ANRM, Directia generală petrol si gaze din cadrul
Ministerului Industriei si Resurselor, Operatorul de piată din cadrul
Dispeceratului National de Gaze Naturale, precum si părtile la contractele
prevăzute la art. 2 alin. (1) vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor, Dan Ioan Popescu |
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale, Maria Iuliana Stratulat
|
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
privind instituirea procedurii de
administrare specială si de supraveghere financiară la unele societăti
comerciale
În temeiul
prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 215 din 28 martie 2002, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 208/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si
Resurselor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10
ianuarie 2001, cu modificările si completările ulterioare,
în vederea stabilirii modului de administrare si
gestionare, precum si a măsurilor ce trebuie luate pentru accelerarea
procesului de privatizare la agentii economici aflati în perioada de privatizare,
ministrul industriei si resurselor emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie procedura de administrare
specială si de supraveghere financiară în perioada de privatizare la
societătile comerciale prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin, denumite în continuare societăti comerciale, începând
cu data emiterii prezentului ordin.
Art. 2. - (1) Pe durata administrării speciale si a
supravegherii financiare în perioada privatizării administratorul special are
atributiile stabilite prin mandatul special acordat de ministrul industriei si
resurselor.
(2) Continutul mandatului special prevăzut la alin.
(1) va cuprinde în principal, dar fără a se limita la acestea, următoarele
atributii:
a) luarea unor măsuri de administrare si gestionare a
societătii comerciale, cu accent pe: - convocarea adunării generale a
actionarilor ori de câte ori este necesar si în mod obligatoriu pentru
modificarea statutului, în sensul separării functiei de presedinte al
consiliului de administratie de cea de director general;
- situatia îndeplinirii principalilor indicatori
economico-financiari si de performantă;
- identificarea unor active neutilizate care pot fi
transferate/vândute;
- inventarierea datoriilor societătii comerciale,
precum si a plătilor restante, în structura lor;
- inventarierea creantelor pe care societatea
comercială le are de recuperat;
- cunoasterea litigiilor care grevează asupra
societătii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
b) întocmirea unui grafic împreună cu societatea
comercială pentru îndeplinirea de către aceasta a obligatiei de a efectua toate
plătile către creditorii bugetari, furnizorii de utilităti, alti furnizori,
creditorii financiari si alti creditori, în scopul reducerii gradului de îndatorare;
c) notificarea tuturor creditorilor bugetari în sensul
instituirii procedurii de administrare specială în perioada de privatizare, în
vederea neînceperii/suspendării de către acestia a oricăror măsuri de executare
silită împotriva societătii comerciale;
d) notificarea tuturor creditorilor, furnizorilor,
clientilor, partenerilor sau tertilor privind instituirea procedurii de admi-
nistrare specială si de supraveghere financiară, în sensul că toate actiunile
judiciare sau extrajudiciare pornite împotriva societătii comerciale înainte
sau după instituirea supravegherii financiare se suspendă pe perioada cuprinsă
între data instituirii supravegherii financiare si data încheierii contractului
de vânzare-cumpărare a pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la
data instituirii supravegherii financiare. Pe durata supravegherii financiare
se suspendă orice termene de prescriptie a actiunilor prevăzute mai sus;
e) solicitarea, împreună cu Ministerul Industriei si
Resurselor-Oficiul Participatiilor Statului în Industrie, organelor teritoriale
ale Ministerului Finantelor Publice, pentru bugetul de stat, si ale celorlalte
ministere si institutii, pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, precum si ale autoritătilor administratiei publice locale,
pentru bugetele locale, de a elibera certificatele de obligatii bugetare pentru
datoriile bugetare, conform prevederilor legale specifice în vigoare,
aplicabile societătilor comerciale în perioada de privatizare;
f) solicitarea furnizorilor de servicii pentru
întocmirea graficelor de reesalonare a datoriilor restante, respectarea
acestora si efectuarea plătilor facturilor curente;
g) respectarea disciplinei economico-financiare prin
luarea unor măsuri pentru întărirea acesteia.
Art. 3. - Procedura de administrare specială si de
supraveghere financiară în perioada de privatizare încetează la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor în situatia
privatizării societătilor comerciale sau la data stabilită prin ordin al
ministrului industriei si resurselor.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti,
13 februarie 2003.
Nr. 84.
LISTA
agentilor economici aflati în proces de privatizare
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale |
Adresa, sediul social la Oficiul registrului
comertului |
Nr. de înregistrare |
1. |
ELPROF
- S.A. Bucuresti |
Municipiul
Bucuresti, Str. Baicului nr. 82, sectorul 2 |
J
40/2393/1991 |
2. |
M.F.A.
- S.A. Mizil |
Orasul
Mizil, str. Mihai Bravu nr. 187, judetul Prahova |
J
29/1135/2001 |
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE,
TRANSPORTURILOR
SI LOCUINTEI
pentru
aprobarea: Sistemului privind certificarea conformitătii navelor care arborează
pavilionul român cu regulile si reglementările tehnice aplicabile; Criteriilor
minime pe care trebuie să le îndeplinească o societate de clasificare în
vederea delegării de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei a competentelor privind emiterea certificatelor statutare navelor
care arborează pavilionul român; Listei societătilor de clasificare care
îndeplinesc criteriile minime stabilite de Uniunea Europeană si ale căror
reguli de
clasificare
sunt recunoscute de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei
În temeiul dispozitiilor art. 22, 101 si 102 din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 412/2002, precum si ale art. 4 lit. J
din Regulamentul de organizare si functionare al Autoritătii Navale Române,
cuprins în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2002 privind
organizarea si functionarea Autoritătii Navale Române,
în baza prevederilor art. 2 pct. 5 si ale art. 4 alin.
(3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, având în vedere
prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere între
România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale
acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat
prin Legea nr. 20/1993, prevederile Directivei Consiliului nr. 94/57/CE din 22
noiembrie 1994 referitoare la regulile si standardele comune pentru
organizatiile de inspectie si supraveghere tehnică a navelor si pentru
activitătile relevante ale administratiilor maritime, astfel cum a fost
amendată prin Directiva Comisiei nr. 97/58/CE din 26 septembrie 1997 si prin
Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2001/105/CE din 19
decembrie 2001, precum si prevederile Deciziei Comisiei nr. 2002/221/CE din 14
martie 2002 care amendează Decizia nr. 96/587/CE referitoare la publicarea
listei organizatiilor recunoscute care au fost notificate de către statele
membre în concordantă cu prevederile Directivei Consiliului nr. 94/57/CE,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Sistemul privind certificarea
conformitătii navelor care arborează pavilionul român cu regulile si
reglementările tehnice aplicabile, cuprins în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Criteriile minime pe care trebuie
să le îndeplinească o societate de clasificare în vederea delegării de către
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei a competentelor
privind emiterea certificatelor statutare navelor care arborează pavilionul
român, cuprinse în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Lista societătilor de clasificare
care îndeplinesc criteriile minime stabilite de Uniunea Europeană si ale căror
reguli de clasificare sunt recunoscute de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, cuprinsă în anexa nr. 3.
Art. 4. - Autoritatea Navală Română va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice dispozitii contrare îsi încetează aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti,
31 ianuarie 2003.
Nr. 169.
ANEXA Nr.
1
SISTEMUL
privind
certificarea conformitătii navelor care arborează pavilionul român cu regulile
si reglementările tehnice aplicabile
Art. 1. - Prezenta anexă stabileste sistemul privind
certificarea conformitătii navelor care arborează pavilionul român, precum si a
masinilor, instalatiilor, echipamentelor si materialelor pentru acestea cu
normele tehnice nationale si cu prevederile conventiilor internationale.
Art. 2. - În întelesul prezentului ordin, termenii
utilizati se definesc după cum urmează:
a) Autoritatea Navală Română - organ tehnic de
specialitate din subordinea Ministerului căruia i-au fost delegate competentele
pentru ducerea la îndeplinire a obligatiile ce revin Guvernului ca parte la
conventiile internationale;
b) certificat de clasă - documentul emis de o
societate de clasificare prin care se atestă că structura corpului, masinile si
instalatiile navei, corespunzătoare tipului si destinatiei acesteia, precum si
zonei de navigatie, sunt în conformitate cu regulile si reglementările
elaborate si publicate de respectiva societate;
c) certificate statutare - documentele emise de
Autoritatea Navală Română sau de o organizatie recunoscută, prin care se atestă
conformitatea navei, precum si a instalatiilor si echipamentelor acesteia cu
prevederile conventiilor internationale;
d) conventii internationale sunt: Conventia
internatională din 1974 privind siguranta vietii omenesti pe mare (SOLAS),
Conventia internatională din 1966 asupra liniilor de încărcare (LL), Conventia
internatională din 1973/1978 pentru prevenirea poluării de către nave (MARPOL),
împreună cu protocoalele si amendamentele la acestea, precum si cu codurile la
care respectivele conventii fac trimitere;
e) inspectie si supraveghere tehnică - inspectia
si supravegherea tehnică ce se realizează obligatoriu, în conformitate cu
prevederile conventiilor internationale si/sau cu regulile si normele tehnice
nationale elaborate de Autoritatea Navală Română si aprobate de Minister
privind siguranta constructivă a navelor, siguranta persoanelor si a mărfurilor
de la bordul navelor, precum si prevenirea poluării mediului;
f) Minister - Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei;
g) navă care arborează pavilionul român - o
navă care a primit dreptul de arborare a pavilionului român în conformitate cu
reglementările în vigoare;
h) navă fluvială - o navă având constructia,
echiparea si certificarea necesare spre a fi aptă tehnic pentru a naviga în
sigurantă pe căile navigabile interioare, potrivit serviciului pe care îl
realizează si caracteristicilor zonei de navigatie, în conformitate cu
reglementările nationale aplicabile, elaborate de Autoritatea Navală Română si
aprobate de Minister;
i) navă maritimă pentru navigatie în apele
nationale navigabile ale României - o navă având constructia, echiparea si
certificarea necesare spre a fi aptă tehnic pentru a naviga în sigurantă în
apele nationale navigabile ale României sau pentru a efectua voiajuri
internationale ocazionale, potrivit serviciului pe care îl realizează si
caracteristicilor zonei de navigatie, în conformitate cu reglementările
nationale aplicabile, elaborate de Autoritatea Navală Română si aprobate de
Minister, si/sau în conformitate cu acordurile bilaterale aplicabile;
j) navă maritimă pentru voiaj international - o
navă având constructia, echiparea si certificarea necesare spre a fi aptă
tehnic pentru a efectua în sigurantă voiajuri internationale, potrivit
serviciului pe care îl realizează si caracteristicilor zonei de navigatie, în conformitate
cu prevederile conventiilor internationale;
k) organizatie recunoscută - o societate de
clasificare căreia Ministerul îi deleagă, cu conditia respectării criteriilor
minime stabilite de legislatia Uniunii Europene si prevăzute în anexa nr. 2, competentele
privind emiterea certificatelor statutare, inspectia si supravegherea tehnică
conform conventiilor internationale;
l) voiaj international - un voiaj efectuat de o
navă între două porturi situate în state diferite.
Art. 3. - (1) Navele maritime pentru voiajuri
internationale care arborează pavilionul român vor corespunde din punct de
vedere tehnic cerintelor ce le sunt aplicabile din conventiile internationale.
(2) Constructia, reconstructia, modernizarea si
repararea navelor prevăzute la alin. (1), precum si masinile, instalatiile,
echipamentele si materialele pentru acestea trebuie să se realizeze numai în
baza unor documentatii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu
cerintele aplicabile din conventiile internationale.
(3) Documentatiile tehnice mentionate la alin. (2) vor
face obiectul examinării si avizării Directiei de certificare tehnică si
înmatriculări nave din cadrul Autoritătii Navale Române.
Art. 4. - (1) Pentru îndeplinirea standardelor de
sigurantă constructivă si prevenire a poluării, prevăzute în conventiile
internationale, navele maritime pentru voiajuri internationale care arborează
pavilionul român trebuie să corespundă regulilor si reglementărilor uneia
dintre societătile de clasificare prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Conformitatea cu regulile si reglementările de
constructie si clasificare mentionate la alin. (1) se atestă prin certificatul
de clasă al societătii de clasificare ale cărei reguli sunt aplicate.
Art. 5. - (1) Certificatele statutare pentru navele
maritime pentru voiajuri internationale care arborează pavilionul român se emit
de Autoritatea Navală Română.
(2) Competentele ce revin Autoritătii Navale Române
privind efectuarea inspectiilor si supravegherii tehnice obligatorii si
certificării prevăzute de conventiile internationale pot fi delegate, partial
sau total, unor organizatii recunoscute.
Art. 6. - (1) Delegarea competentelor prevăzute la
art. 5 alin. (2) se face în baza unui protocol de recunoastere (conform
recomandărilor Organizatiei Maritime Internationale) încheiat de Minister cu o
societate de clasificare.
(2) Pentru a fi recunoscută societatea de clasificare
trebuie să prezinte Ministerului o solicitare oficială scrisă, însotită de
documentatiile necesare cu informatii complete si evidente privind satisfacerea
criteriilor minime de recunoastere prevăzute în anexa nr. 2.
(3) După analiza documentatiilor mentionate la alin.
(2) Ministerul va informa societatea de clasificare solicitantă asupra
conditiilor de perfectare si semnare a protocolului de recunoastere.
(4) Pe perioada derulării protocolului de recunoastere
Autoritatea Navală Română va monitoriza activitatea organizatiei recunoscute si
va aproba emiterea de către această organizatie a certificatelor de scutire.
(5) Dacă pe perioada derulării protocolului de
recunoastere organizatia recunoscută cu care s-a semnat protocolul a emis
certificate statutare unor nave, la care ulterior se constată în mod repetat
deficiente majore care au ca rezultat retinerea repetată a respectivelor nave,
Ministerul, la propunerea Autoritătii Navale Române, poate anula protocolul de
recunoastere.
Art. 7. - Ministerul va publica în Monitorul Oficial
al României, Partea I, lista organizatiilor recunoscute.
Art. 8. - (1) Certificatele de clasă emise de
Registrul Naval Român sunt valabile până la data expirării lor, dar nu mai
târziu de 31 decembrie 2003, când le încetează valabilitatea.
(2) Pentru certificatele de clasă emise de Registrul
Naval Român, care expiră înainte de 31 decembrie 2003, nu se mai acordă
prelungiri.
(3) Proprietarii, armatorii sau operatorii de nave vor
lua măsurile care se impun ca la data expirării valabilitătii certificatelor de
clasă să se conformeze prevederilor art. 4.
Art. 9. - (1) Navele maritime pentru navigatie în
apele nationale navigabile ale României, care arborează pavilionul român, vor
corespunde regulilor si normelor tehnice de constructie si echipare aplicabile,
elaborate de Autoritatea Navală Română si aprobate de Minister.
(2) Constructia, reconstructia, modernizarea si
repararea navelor, precum si masinile, instalatiile, echipamentele si
materialele pentru acestea trebuie să se realizeze numai în baza unor
documentatii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu regulile si
normele mentionate la alin. (1).
(3) Documentatiile tehnice mentionate la alin. (2) vor
face obiectul examinării si avizării Directiei de certificare tehnică si
înmatriculări nave din cadrul Autoritătii Navale Române, care va efectua prin
inspectoratele sale tehnice teritoriale inspectiile si supravegherea tehnică
obligatorie în vederea certificării conformitătii cu regulile si normele
mentionate la alin. (1).
(4) Atestarea faptului că structura corpului, masinile
si instalatiile navelor maritime pentru navigatie în apele nationale navigabile
sunt adecvate tipului, serviciului si zonei de navigatie, conform normelor
tehnice aplicabile, se va face prin emiterea, confirmarea anuală si reînnoirea
la intervale de 5 ani de către Autoritatea Navală Română a Certificatului de
sigurantă a constructiei si echipamentelor navei, în baza inspectiilor tehnice
stabilite prin regulile si normele mentionate la alin. (1).
Art. 10. - (1) Navele fluviale care arborează
pavilionul român vor corespunde regulilor si normelor tehnice de constructie si
echipare aplicabile, elaborate de Autoritatea Navală Română si aprobate de
Minister.
(2) Constructia, reconstructia, modernizarea si
repararea navelor, precum si masinile, instalatiile, echipamentele si
materialele pentru acestea trebuie să se realizeze numai în baza unor
documentatii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu regulile si
normele mentionate la alin. (1).
(3) Documentatiile tehnice mentionate la alin. (2) vor
face obiectul examinării si avizării Directiei de certificare tehnică si
înmatriculări nave din cadrul Autoritătii Navale Române, care va efectua prin
inspectoratele sale tehnice teritoriale inspectiile si supravegherea tehnică
obligatorie în vederea certificării conformitătii cu regulile si normele
mentionate la alin. (1).
(4) Atestarea faptului că structura corpului, masinile
si instalatiile navelor fluviale sunt adecvate tipului, serviciului si zonei de
navigatie, conform normelor tehnice aplicabile, se va face prin emiterea,
confirmarea anuală si reînnoirea la intervale de 5 ani de către Autoritatea
Navală Română a Certificatului tehnic de navigatie interioară, în baza
inspectiilor tehnice stabilite prin regulile si normele mentionate la alin.
(1).
CRITERII MINIME
pe care trebuie să le îndeplinească o societate de
clasificare în vederea delegării de către Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a competentelor privind emiterea certificatelor
statutare navelor care arborează pavilionul român
Articol unic. - Pentru a fi recunoscută, o societate
de clasificare trebuie să îndeplinească următoarele criterii minime generale si
specifice:
I. criterii minime generale:
1. să demonstreze pe bază de documente că are o
experientă vastă privind evaluarea proiectării si constructiei navelor
comerciale;
2. să fi acordat clasa sa la cel putin 1.000 de nave
maritime, fiecare cu un tonaj brut mai mare de 100 si care împreună au un tonaj
brut de cel putin 5 milioane;
3. să aibă suficient personal tehnic angajat
proportional cu numărul de nave clasificate, dar nu mai putin de 100 de
inspectori proprii;
4. să aibă un set cuprinzător de reguli si
reglementări pentru proiectarea, constructia si supravegherea tehnică periodică
a navelor comerciale, publicat, actualizat si îmbunătătit continuu, în baza
unor programe de cercetare si dezvoltare;
5. să aibă un registru propriu cu navele cărora le-a
acordat clasă, pe care îl publică anual sau îl difuzează într-o formă
electronică, ambele accesibile publicului;
6. să nu fie controlată de armatori ori constructori
de nave sau de orice altă parte care are interese comerciale în constructia,
echiparea, repararea sau operarea navelor. Veniturile sale nu trebuie să
provină în principal de la o singură societate comercială. Societatea de
clasificare nu trebuie să emită certificate statutare pentru navele la care are
calitatea de armator sau operator ori pentru navele cu ai căror armatori sau
operatori are relatii de afaceri personale ori familiale. Această
incompatibilitate este valabilă si pentru inspectorii angajati în cadrul
societătii de clasificare;
7. să-si desfăsoare activitatea în conformitate cu
prevederile anexei la Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale A.789(19)
privind activitătile de supraveghere si certificare specifice ale unei
organizatii recunoscute care actionează în numele administratiei;
II. criterii minime specifice:
1. să dispună de:
a) un număr suficient de personal care să asigure
activitătile tehnice, manageriale, administrative si de cercetare proportional
cu sarcinile societătii de clasificare, cu numărul de nave cărora le-a acordat
clasa si care să asigure totodată dezvoltarea si mentinerea la un nivel ridicat
a regulilor si reglementărilor sale;
b) o reprezentare corespunzătoare în toată lumea prin
personalul tehnic propriu sau prin personalul tehnic al altor organizatii
recunoscute;
2. să îsi desfăsoare activitatea în baza unui cod
etic;
3. conducerea si administrarea societătii de
clasificare să asigure confidentialitatea informatiilor cerute de autoritătile
române;
4. să pună la dispozitia autoritătilor române si a
altor părti interesate informatii relevante;
5. conducerea are definite si cuprinse într-un
document politica si obiectivele sale, precum si angajamentul său pentru
asigurarea calitătii si pentru ca politica sa să fie înteleasă, implementată si
mentinută la toate nivelurile în cadrul societătii de clasificare. Politica sa
trebuie să vizeze atingerea scopurilor si indicatorilor privind siguranta si
prevenirea poluării;
6. să aibă un sistem intern efectiv de asigurare a
calitătii, care a fost dezvoltat, implementat si este mentinut în conformitate
cu capitolele aplicabile din standardele internationale recunoscute privind
calitatea, precum si în conformitate cu standardele EN 45004 si EN 29001, asa
cum au fost preluate în cerintele Asociatiei Internationale a Societătilor de
Clasificare (IACS) privind schema de certificare a sistemului calitătii.
Sistemul de asigurare a calitătii trebuie să asigure
în special că:
a) regulile si reglementările sunt stabilite si
mentinute sistematic;
b) regulile si reglementările satisfac un sistem intern
de evaluare permanentă a calitătii serviciilor societătii de clasificare
privind punerea în aplicare a acestora;
c) sunt satisfăcute cerintele privind emiterea
certificatelor statutare pentru care i-au fost delegate competentele si că are
un sistem propriu de asigurare a calitătii serviciilor prin care se asigură
conformitatea cu prevederile conventiilor internationale;
d) responsabilitătile si competentele persoanelor a
căror activitate poate influenta calitatea serviciilor furnizate de societatea
de clasificare, precum si relatiile dintre aceste persoane sunt definite pe
baza unor documente corespunzătoare;
e) toate activitătile desfăsurate în cadrul societătii
de clasificare sunt controlabile;
f) există un sistem de supervizare prin care se
monitorizează actiunile si munca inspectorilor, precum si ale personalului
tehnic si administrativ angajat în cadrul societătii de clasificare;
g) activitătile pentru îndeplinirea cerintelor privind
emiterea certificatelor statutare pentru care i-au fost delegate competentele
se efectuează de către inspectorii proprii sau cu inspectori ai altor
organizatii recunoscute; acesti inspectori trebuie să aibă cunostinte vaste
privind tipul de navă la care urmează să emită certificatele statutare, precum
si despre supravegherea si cerintele referitoare pentru emiterea acestor
certificate;
h) este implementat un sistem privind calificarea si
actualizarea permanentă a cunostintelor inspectorilor;
i) păstrarea înregistrărilor prin care se poate
demonstra că serviciile au fost furnizate de societatea de clasificare cu
respectarea standardelor aplicabile si a procedurilor din sistemul intern de
asigurare a calitătii;
j) există un sistem de audit intern documentat si
planificat în vederea mentinerii calitătii în toate compartimentele societătii
de clasificare;
k) activitătile de supraveghere tehnică si inspectii
cerute de Sistemul armonizat de supraveghere si certificare pentru care
societatea de clasificare este autorizată se realizează în conformitate cu
prevederile anexei si apendicelui la Rezolutia Organizatiei Maritime
Internationale A.746(18) privind liniile directoare pentru supravegherea în
conformitate cu Sistemul armonizat de supraveghere si certificare;
l) sunt stabilite linii clare si directe de
responsabilităti si control între sediul central si sediile regionale ale
societătii de clasificare si între societate si inspectorii săi;
7. trebuie să demonstreze capacitatea:
a) de a dezvolta si de a actualiza un set complet si
adecvat de reguli si reglementări proprii privind structura corpului, masinile,
instalatiile de masini, echipamentul electric, precum si de control al navelor,
care să fie la acelasi nivel cu standardele tehnice recunoscute international
pe baza cărora se eliberează certificatele de sigurantă conform Conventiei
SOLAS si cele referitoare la navele de pasageri, în ceea ce priveste siguranta
structurii navei si a sistemului principal de masini, precum si certificatele
de bord liber, în ceea ce priveste rezistenta navei;
b) de a efectua inspectiile si supravegherea tehnică
prevăzute de conventiile internationale în vederea emiterii certificatelor
statutare, inclusiv toate mijloacele de evaluare, cu un personal calificat si
experimentat de a aplica si mentine un sistem de management al sigurantei atât
pentru activitatea de la uscat, cât si pentru activitatea de la bordul navelor
care se supun certificării, în conformitate cu anexa la Rezolutia Organizatiei
Maritime Internationale A.788(19) privind liniile directoare pentru
implementarea Codului international privind managementul sigurantei de către
administratii;
8. sistemul de calitate al societătii de clasificare
este certificat de un corp independent de auditori recunoscuti de către
administratia statului în care îsi are sediul central;
9. să permită participarea la dezvoltarea regulilor
si/sau reglementărilor sale a reprezentantilor autoritătilor competente din
România.
LISTA
societătilor de clasificare care îndeplinesc
criteriile minime stabilite de Uniunea Europeană si ale căror reguli de
clasificare sunt recunoscute de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei
American Bureau of Shipping (ABS)
Bureau Veritas (BV)
China Classification Society (CCS)
Det Norske Veritas (DNV)
Germanischer Lloyd (GL)
Korean Register of Shipping (KR)
Lloyd’s Register of Shipping (LR)
Nippon Kaiji Kyokai (NK)
Registro Italiano Navale (RINA)
Russian Maritime Register of Shipping (RS)
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
stabilirea contului în care se încasează despăgubirile restituite la valoarea
actualizată, conform Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
În baza prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice si ale alin. (3) al art. I de la titlul II din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada
6 martie 1945-22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor măsuri pentru
accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
501/2002,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - În scopul încasării sumelor reprezentând
despăgubiri restituite potrivit art. 11 alin. (1), art. 12 alin. (1), art. 16
alin. (3), art. 19 alin. (1) si art. 44 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989, la valoarea actualizată pe baza coeficientilor de
actualizare sau a indicelui de inflatie, după caz, în conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, precum si
pentru stabilirea unor măsuri pentru accelerarea aplicării acesteia si a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri
imobile care au apartinut cultelor religioase din România, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 501/2002, la unitătile teritoriale ale
trezoreriei statului se deschide contul colector 50.35 “Disponibil din sume
colectate reprezentând despăgubiri restituite în baza Legii nr. 10/2001”.
Art. 2. - Sumele prevăzute la art. 1 se achită în contul
colector 50.35 “Disponibil din sume colectate reprezentând despăgubiri
restituite în baza Legii nr. 10/2001”, deschis pe numele administratiilor
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, municipiilor,
oraselor si comunelor la unitătile trezoreriei statului în a căror rază
plătitorii îsi au domiciliul sau sediul fiscal, prin virament cu ordin de plată
pentru trezoreria statului (OPHT) sau în numerar, după caz.
Art. 3. - În primele 5 zile lucrătoare ale lunii administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, municipiilor, oraselor si comunelor vor vira sumele colectate în luna precedentă, în contul 50.35
“Disponibil din sume colectate reprezentând despăgubiri restituite în baza Legii nr. 10/2001”, deschis pe numele directiilor generale ale finantelor publice judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti.
Art. 4. - Destinatia sumelor din contul 50.35
“Disponibil din sume colectate reprezentând despăgubiri restituite în baza
Legii nr. 10/2001” se va stabili prin lege.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
17 februarie 2003.
Nr. 198.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
modificarea si completarea Normelor metodologice privind procedura si
competentele
de
acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat,
administrate de Ministerul
Finantelor
Publice, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 580/2002
În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 491/2002,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 580/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
procedura si competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor
restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finantelor Publice,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 318 din 14 mai 2002,
cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează
astfel:
1. La articolul 3 alineatul (3), după litera d1) se
introduce litera d2) cu următorul cuprins:
“d2) declaratie pe propria răspundere
a reprezentantului legal al institutiilor publice finantate din venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat sau integral din venituri
proprii, după caz, conform art. 62 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, din care să rezulte structura asociatilor,
mobilitatea sediului si/sau asociatilor.”
2. La articolul 12, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
“Art. 12. - (1) Orice sumă de restituit de la bugetul
de stat, reprezentând impozite, taxe, contributii sau alte venituri ale
bugetului de stat, sau orice sumă achitată peste nivelul ratei din esalonare se
compensează din oficiu cu sume reprezentând obligatii datorate bugetului de
stat, esalonate sau amânate la plată, inclusiv cu dobânzile pe perioada
derulării esalonării si/sau amânării la plată, datorate în luna în care se face
compensarea. Compensarea se efectuează cu ratele din esalonare în ordinea
termenelor de plată. Organul fiscal la care debitorul este înregistrat ca
plătitor de impozite si taxe întocmeste un nou grafic, respectând
numărul de rate rămase din esalonare. Organul fiscal
care efectuează compensarea va comunica debitorului până la următorul termen de
plată suma compensată, ratele din esalonare care au fost stinse, precum si noul
grafic de plată. Dobânzile datorate pe perioada derulării esalonării si/sau
amânării la plată se recalculează de organul fiscal la care debitorul este
înregistrat ca plătitor de impozite si taxe, la cererea acestuia.”
3. La articolul 12, alineatul (4) va avea următorul
cuprins:
“(4) În cazul în care, după încheierea conventiei de
acordare a înlesnirilor la plată, se constată că în perioada cuprinsă între
data depunerii cererii si data semnării conventiei s-au încasat sume
reprezentând impozite, taxe, contributii si alte venituri la bugetul de stat,
prin plată, compensare, executare silită, precum si prin alte modalităti
prevăzute de reglementările legale în materie, organele fiscale teritoriale vor
proceda la refacerea graficelor de plată, păstrându-se numărul de rate aprobat
initial, si la recalcularea corespunzătoare a dobânzilor datorate pe perioada
esalonării si/sau amânării la plată. Dobânzile si penalitătile de întârziere
încasate la bugetul de stat după data depunerii cererii de acordare a
înlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat si până la data
semnării conventiei si care sunt cuprinse în suma care face obiectul scutirii,
amânării în vederea scutirii sau amânării în vederea reducerii, după caz, nu se
restituie si nu se compensează.”
4. La articolul 15, după alineatul (5) se introduc
alineatele (6) si (7) cu următorul cuprins:
“(6) Monografia privind înregistrarea în contabilitate
a principalelor operatiuni legate de acordarea înlesnirilor la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat ale institutiilor publice finantate
din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat sau integral
din venituri proprii, după caz, conform art. 62 alin. (1) lit. b) si c) din
Legea nr. 500/2002, este prevăzută în anexa nr. 11 la prezentele norme metodologice.
(7) Corespondenta dintre criteriile prevăzute în anexa
la ordonanta de urgentă si informatiile cuprinse în situatiile financiare
trimestriale si anuale întocmite de institutiile publice mentionate la alin.
(6) este prezentată în anexa nr. 21 la prezentele norme metodologice.”
5. La articolul 23, după alineatul (2) se introduce
alineatul (3) cu următorul cuprins:
“(3) În cazul în care, ulterior încheierii conventiei,
se constată erori materiale de altă natură decât cele prevăzute la alin. (1),
organul competent care a încheiat conventia cu debitorul poate încheia un act
aditional de corectare a acesteia.”
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
17 februarie 2003.
Nr. 200.
ANEXA Nr.
11
la normele
metodologice
MONOGRAFIA
privind
înregistrarea în contabilitatea institutiilor publice a principalelor
operatiuni legate de acordarea înlesnirilor la plata obligatiilor restante la
bugetul de stat
Pentru reflectarea în contabilitate a operatiunilor
prevăzute la art. 10, 12, 14 si 28 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/2002 privind recuperarea arieratelor bugetare, aprobată si modificată prin
Legea nr. 491/2002, denumită în continuare ordonantă de urgentă,
institutiile publice finantate din venituri proprii si subventii acordate de la
bugetul de stat sau integral din venituri proprii, după caz, potrivit art. 62
alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice,
procedează astfel:
a) Dobânzile si penalitătile de întârziere amânate la
plată conform prevederilor art. 10 din ordonanta de urgentă se vor înregistra
în debitul contului de ordine si evidentă 972 “Alte operatiuni în afara
bilantului” - analitic distinct. Dobânzile si penalitătile de întârziere
mentionate mai sus vor rămâne înregistrate în contul bilantier 232 “Decontări
cu bugetul statului” - analitic distinct.
b) În contabilitatea debitorilor, dobânzile si
penalitătile de întârziere reduse si, respectiv, scutite la plată conform
prevederilor art. 10 alin. (2) lit. c), alin. (3) lit. c), alin. (4) lit. c) si
ale art. 12, 14 si 28 din ordonanta de urgentă se vor reflecta în contabilitate
la data îndeplinirii conditiilor în care au fost acordate înlesnirile, astfel:
-
când obligatia de plată este constituită pentru anul
curent:
420 “Cheltuieli ale institutiilor publice finantate din venituri
proprii” |
= 232 “Decontări cu bugetul statului”(în rosu) - analitic distinct |
- când obligatia de plată a fost constituită în anii precedenti:
232 “Decontări cu bugetul statului” |
= 528 “Venituri din anii precedenti si alte surse” |
Concomitent se creditează contul 972 “Alte operatiuni
în afara bilantului”.
c) În situatia nerespectării termenelor de plată a
datoriilor esalonate si ca urmare a pierderii valabilitătii înlesnirilor la
plată, contul de ordine si evidentă 972 “Alte operatiuni în afara bilantului” -
analitic distinct se va credita cu sumele înregistrate în debitul acestuia în
conformitate cu prevederile lit. a).
ANEXA Nr.
21
la normele
metodologice
CORESPONDENTA
dintre indicatorii care stau la baza criteriilor
prevăzute în anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/2002 pentru
recuperarea arieratelor bugetare, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 491/2002, si informatiile cuprinse în situatiile financiare
trimestriale si anuale ale institutiilor publice
Denumirea indicatorului |
Formularul |
Codul rândului |
Coloana |
Total venituri |
Bilant plus anexa
10 sau anexa 10a |
404 23.03.00 (venituri
curente) 15 |
2 3 |
Total datorii
(datorii bugetare + datorii pe termen scurt) |
Anexa 18 cod 3.24 |
141+190+200+260 |
Termen de
exigibilitatea pasivului sub 1 an |
Active circulante |
Bilant |
15 |
2 |
Datorii totale sub
1 an |
Anexa 18 cod 3.24 |
100+141+190+200+260 |
Termen de
exigibilitate a pasivului sub 1 an |
Total active |
Bilant |
15 |
2 |
Total datorii |
Anexa 18 cod 3.24 |
|
Termen de
exigibilitate a pasivului sold la finele perioadei |
ORDONANTA GUVERNULUI Nr. 96/1998
privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national*)
*)
Republicată în temeiul art. III din Legea nr. 75/2002 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului
silvic si administrarea fondului forestier national, republicată, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 74 din 31 ianuarie 2002.
Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998 a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 23 din 24 ianuarie 2000.
**) Legea
nr. 26/1996 - Codul silvic a fost publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Pădurile, prin functiile economice si de
protectie pe care le îndeplinesc, constituie, indiferent de forma de
proprietate, o avutie de interes national de care beneficiază întreaga
societate. În acest scop este necesară asigurarea gestionării durabile a
pădurilor, prin stabilirea de măsuri concrete de administrare, îngrijire,
exploatare ratională si regenerare.
Art. 2. - Indiferent de forma de proprietate,
strategia de punere în valoare economică, socială si ecologică a pădurilor este
un atribut al statului. În conditiile respectării dreptului de proprietate,
pădurile din România sunt administrate si gospodărite într-un sistem unitar,
vizând valorificarea continuă, în folosul generatiilor actuale si viitoare, a
functiilor lor ecologice si social-economice.
Art. 3. - După forma de proprietate, fondul forestier
national, definit la art. 1 din Codul silvic**), este constituit din:
a) fondul forestier proprietate publică a statului;
b) fondul forestier proprietate publică a unitătilor
administrativ-teritoriale (comune, orase, municipii);
c) fondul forestier proprietate privată a unitătilor
de cult (parohii, schituri, mănăstiri), a institutiilor de învătământ sau a
altor persoane juridice;
d) fondul forestier proprietate privată indiviză a
persoanelor fizice (fosti composesori, mosneni si răzesi sau mostenitori ai
acestora);
e) fondul forestier proprietate privată a persoanelor
fizice.
Art. 4. - (1) Drumurile forestiere si căile ferate
forestiere, existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonante,
indiferent de forma de proprietate a fondului forestier pe care acestea îl
străbat, apartin statului.
(2) Regimul juridic al drumurilor si căilor ferate
forestiere care se vor construi în viitor va fi stabilit în raport cu sursa de
finantare si cu natura proprietătii terenurilor, astfel:
a) drumurile si căile ferate forestiere, construite pe
terenurile proprietate publică a statului si finantate cu fonduri de la bugetul
de stat sau din fondul de dezvoltare al Regiei Nationale a Pădurilor, vor fi
proprietate publică a statului si vor fi administrate de regie;
b) drumurile si căile ferate forestiere, construite pe
terenuri din fondul forestier proprietate privată si finantate din resursele
financiare ale proprietarilor de păduri, vor fi proprietate privată.
Art. 5. - Titularii dreptului de proprietate asupra
fondului forestier, proprietate publică sau privată, îsi exercită dreptul de
proprietate în limitele si în conditiile legii, urmărind conservarea si gospodărirea
durabilă a pădurilor.
CAPITOLUL II
Art. 6. - Fondul forestier national, indiferent de
forma de proprietate, este supus regimului silvic.
Art. 7. - (1) Regimul silvic reprezintă un
sistem unitar de norme cu caracter tehnic silvic, economic si juridic,
referitoare la amenajarea, paza, protectia contra dăunătorilor, exploatarea si
regenerarea pădurilor, în vederea asigurării gestionării durabile a
ecosistemelor forestiere.
(2) Respectarea normelor definite la alin. (1) este
obligatorie pentru toti proprietarii de păduri sau alti detinători.
(3) Normele tehnice silvice reglementează activitătile
de amenajare si regenerare a pădurilor, protectie a pădurilor împotriva
dăunătorilor, îngrijire (degajări, curătări, rărituri), punere în valoare a
masei lemnoase si de exploatare a lemnului atât pentru pădurile proprietate
publică, cât si pentru pădurile proprietate privată. Normele tehnice actuale
vor fi revizuite în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, prin grija autoritătii publice centrale care răspunde de
silvicultură.
(4) Normele cu caracter economic se referă la
totalitatea obligatiilor financiare ce revin proprietarilor de păduri pentru
asigurarea regenerării pădurilor, stării de sănătate a acestora, efectuării
lucrărilor de amenajare, îngrijire si punere în valoare, precum si la
modalitătile de finantare.
(5) Normele juridice cuprind totalitatea
reglementărilor cu specific silvic (legi, hotărâri si ordonante ale Guvernului,
ordine si instructiuni ale autoritătii publice centrale care răspunde de
silvicultură).
(6) La dobândirea dreptului de proprietate
proprietarii de păduri vor lua cunostintă sub semnătură, prin grija autoritătii
publice pentru silvicultură, de obligatiile pe care le au pentru respectarea
regimului silvic.
Art. 8. - (1) În vederea respectării reglementărilor
referitoare la regimul silvic, proprietarii de păduri si detinătorii cu orice
titlu au următoarele obligatii:
a) să elaboreze amenajamentele silvice pentru pădurile
pe care le detin, prin unităti specializate, în mod gratuit, autorizate în
acest scop de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură.
Costul acestor lucrări se suportă de proprietari, în cazul persoanelor
juridice, si de administrator, în cazul pădurilor statului. Pentru pădurile cu
suprafete mai mici de 10 hectare, apartinând persoanelor fizice, precum si
pentru suprafete mai mici de 30 hectare, apartinând unitătilor de cult si celor
de învătământ, se întocmesc, de unităti specializate, extrase sumare din amenajamente
silvice, al căror continut se va preciza prin normele tehnice de amenajare;
b) să asigure paza pădurilor, în vederea prevenirii
tăierilor ilegale, distrugerii sau degradării vegetatiei forestiere,
păsunatului abuziv, braconajului si a altor fapte infractionale sau
contraventionale. Proprietarii de păduri mentionati la art. 12 alin. (1) vor
asigura paza prin structurile silvice de administrare, de stat sau private,
după caz.
Neasigurarea pazei prin structurile silvice autorizate
atrage răspunderea contraventională;
c) să execute lucrările necesare pentru prevenirea si
combaterea bolilor si dăunătorilor pădurilor, stabilite de organele autoritătii
publice pentru silvicultură, cu mijloace proprii sau contra cost, prin unităti
silvice specializate;
d) să asigure respectarea măsurilor de prevenire si
stingere a incendiilor si, după caz, dotarea cu mijloace de primă interventie;
e) să efectueze lucrările de împădurire si de
ajutorare a regenerării naturale, potrivit prevederilor amenajamentelor silvice
si ale normelor tehnice specifice. Lucrările de împădurire se vor executa în
termen de cel mult 2 ani de la exploatarea masei lemnoase. În caz contrar, se
vor aplica măsurile prevăzute la art. 67 din Codul silvic;
f) să efectueze lucrările de întretinere a plantatiilor
si regenerărilor naturale până la realizarea stării de masiv;
g) să execute la timp, în conformitate cu prevederile
amenajamentelor silvice si ale normelor tehnice specifice, lucrările de
îngrijire a arboretelor - degajări, curătări, rărituri, tăieri de igienă;
h) să execute tăieri de arbori numai după punerea în
valoare si eliberarea documentelor specifice, de către personalul silvic
autorizat;
i) să asigure, în conformitate cu prevederile
amenajamentelor silvice si actelor normative în vigoare, întretinerea si
repararea drumurilor forestiere aflate în proprietate.
(2) În situatiile în care gospodărirea pădurilor,
proprietate privată, apartinând persoanelor fizice sau juridice, este asigurată
pe baze contractuale de Regia Natională a Pădurilor sau de unităti
specializate, obligatiile mentionate la alin. (1) se vor regăsi ca atare în
contractele încheiate.
Art. 9. - (1) În vederea gospodăririi durabile a
pădurilor se interzic:
a) defrisarea vegetatiei forestiere - respectiv
înlăturarea acesteia si schimbarea destinatiei terenului - fără aprobarea
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură;
b) desfăsurarea de activităti care produc degradarea
solului si a malurilor apelor, distrugerea semintisului utilizabil si a
arborilor nedestinati exploatării, potrivit prevederilor art. 45 din Codul
silvic.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) lit. a)
terenurile aflate în perimetrul fâsiei de protectie a frontierei de stat, care
fac parte din domeniul public si care, prin natura lor, sunt destinate
protectiei si întretinerii liniei de frontieră, potrivit prevederilor Legii
privind frontiera de stat a României nr. 56/1992*). Defrisarea vegetatiei
forestiere pentru realizarea fâsiei de protectie a frontierei de stat se va
executa de către proprietarul sau detinătorul pădurii, sub supravegherea
organului de politie de frontieră si a autoritătii silvice competente.
*) Legea
nr. 56/1992 a fost abrogată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 105/2001
privind frontiera de stat a României, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 243/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
302 din 8 mai 2002.
Art. 10. - (1) Exploatarea produselor lemnoase ale
pădurilor se face numai în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice
si cu respectarea instructiunilor privind termenele, modalitătile si epocile de
recoltare si transport al materialului lemnos din păduri, emise de autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură.
(2) Pentru masa lemnoasă destinată a se exploata
proprietarii sau detinătorii cu orice titlu de păduri întocmesc acte de punere
în valoare, în conformitate cu normele tehnice în vigoare, cu inventarierea
prealabilă a arborilor destinati tăierii de către personalul silvic delegat să
utilizeze ciocanul silvic de marcat.
(3) Ocoalele silvice, agentii economici atestati să
execute exploatări forestiere, persoanele fizice si juridice care au în
proprietate sau în administrare păduri au obligatia să folosească tehnologii de
recoltare si de scoatere a lemnului din pădure, care să nu producă degradarea
solului, poluarea apelor, distrugerea sau vătămarea semintisului utilizabil, a
arborilor nedestinati exploatării peste limitele admise prin instructiunile
prevăzute la alin. (1).
(4) Masa lemnoasă care se exploatează si se transportă
din pădure va fi însotită de documentele prevăzute în instructiunile privind
circulatia materialelor lemnoase si controlul instalatiilor de debitat lemn rotund
în cherestea, aprobate prin hotărâre a Guvernului**).
**) A se
vedea Hotărârea Guvernului nr. 735/1998 pentru aprobarea Instructiunilor cu
privire la circulatia si controlul circulatiei materialelor lemnoase si al
instalatiilor de transformat lemn rotund, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 413 din 30 octombrie 1998.
(5) Materialul lemnos care se transportă din pădure are ca document de însotire bonul de vânzare sau foaia de însotire, fiind marcat, cu exceptia celui fasonat în metri steri, cu marca dreptunghiulară specifică agentului economic care administrează pădurea sau celui care exploatează masa lemnoasă, după caz.
CAPITOLUL III
Administrarea fondului forestier national
SECTIUNEA 1
Art. 11. - (1) Fondul forestier proprietate publică a
statului se administrează potrivit Codului silvic de Regia Natională a
Pădurilor.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Regiei
Nationale a Pădurilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului*), la propunerea
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură.
SECTIUNEA a 2-a
Administrarea fondului forestier
proprietate publică a comunelor, oraselor si municipiilor si a celui
proprietate privată indiviză (fosti composesori, mosneni, răzesi sau
mostenitorii acestora)
Art. 12. - (1) Pădurile proprietate publică,
apartinând comunelor, oraselor si muncipiilor, precum si cele proprietate
privată indiviză, apartinând fostilor composesori, mosneni si răzesi, precum si
persoanelor apartinând altor forme asociative conform prevederilor legale sau
mostenitorilor acestora, se administrează de către proprietari prin structurile
silvice proprii, similare cu cele ale statului, sau, la cerere, prin
structurile silvice de stat existente, pe baza unor contracte convenite între
părti. Pentru gestionarea pădurilor prin structuri silvice proprii detinătorii
mentionati mai sus angajează personal de specialitate, autorizat în conditiile
prezentei ordonante.
(2) Pentru realizarea prevederilor mentionate la alin.
(1) persoanele fizice, fosti composesori, mosneni si răzesi sau mostenitorii
acestora, se vor constitui, în prealabil, în mod obligatoriu, în asociatii cu
personalitate juridică, potrivit legii.
(3) În scopul asigurării continuitătii modului de
gospodărire durabilă a pădurilor se mentin actualele unităti teritoriale
amenajistice si gruparea lor pe actualele unităti silvice teritoriale
administrative.
(4) Pentru crearea structurilor silvice proprii,
similare cu cele de stat, se va angaja personal silvic, prin concurs, cu avizul
proprietarilor.
Art. 13. - În conditiile mentinerii unitătilor silvice
teritoriale administrative si a celor teritoriale amenajistice, modalitătile
concrete de gospodărire a pădurilor, repartizarea resurselor materiale si a
surselor financiare cuvenite persoanelor fizice si juridice pentru pădurile pe
care le au în proprietate, precum si obligatiile acestora se reglementează prin
regulament aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autoritătii
publice centrale care răspunde de silvicultură, în termen de 60 de zile**).
Art. 14. - (1) Proprietarii de păduri la care se
referă prezenta sectiune îsi pot gospodări pădurile ce le apartin, pe bază
contractuală, în conditiile art. 12 alin. (3), prin Regia Natională a Pădurilor.
(2) Prin contractul încheiat între părti se stabilesc
drepturile si obligatiile proprietarilor de păduri si ale Regiei Nationale a
Pădurilor.
În mod obligatoriu se vor stipula:
a) drepturile materiale ale proprietarilor de păduri,
în natură sau în bani, care rezultă din valorificarea resurselor lemnoase si
nelemnoase ale pădurilor preluate în gestiune;
b) obligatiile Regiei Nationale a Pădurilor de a
asigura paza pădurilor si de a executa lucrările tehnice silvice de îngrijire,
combatere a dăunătorilor, punere în valoare a masei lemnoase, exploatare a
resurselor si de regenerare a arboretelor, în conformitate cu regimul silvic;
c) modalitătile financiare de a suporta costul
lucrărilor de întocmire a amenajamentelor silvice, de administrare, pază, îngrijire,
protectie contra dăunătorilor, exploatare si regenerare.
SECTIUNEA a 3-a
Art. 15. - (1) Pădurile proprietate privată apartinând
persoanelor fizice sunt supuse regimului silvic. Proprietarii au obligatia să
asigure paza pădurilor si să execute lucrările necesare impuse de regimul
silvic, prin mijloace proprii.
(2) În situatia în care proprietarii de păduri nu îsi
pot îndeplini, în mod individual, obligatiile prevăzute la alin. (1), acestia
îsi vor gospodări pădurile pe bază contractuală prin structurile silvice
private sau de stat, scop în care se pot constitui, în prealabil, în asociatii
cu personalitate juridică.
(3) În vederea respectării obligatiei prevăzute la
alin. (1), proprietarii pădurilor private, individuali sau constituiti în
asociatii, pot solicita unitătilor teritoriale ale Regiei Nationale a Pădurilor
sau unitătilor specializate, autorizate de autoritatea publică centrală care
răspunde de silvicultură, să administreze pădurile ce le apartin, pe bază de
contracte.
SECTIUNEA a 4-a
Administrarea pădurilor proprietate
privată a unitătilor de cult (parohii, schituri, mănăstiri), a institutiilor de
învătământ sau a altor persoane juridice
Art. 16. - (1) Administrarea pădurilor proprietate
privată apartinând parohiilor, schiturilor, mănăstirilor, unitătilor de
învătământ sau altor persoane juridice se face cu personal silvic specializat,
în vederea respectării obligatiilor prevăzute la art. 8 alin. (1).
(2) Pentru îndeplinirea obligatiilor prevăzute la
alin. (1) proprietarii pădurilor respective se pot asocia cu alti detinători de
păduri, în vederea gospodăririi pădurilor în conditiile prevăzute la art. 13.
(3) Proprietarii de păduri care fac obiectul prezentei
sectiuni pot solicita ca pădurile ce le apartin să fie administrate pe bază
contractuală de structurile silvice de stat sau private, în conditiile
prevăzute la art. 12 alin. (1) si (2), art. 13 si 14, completate de prevederi
specifice, convenite de părtile contractante.
SECTIUNEA a 5-a
Reglementări comune pentru administrarea
fondului forestier proprietate publică a unitătilor administrativ-teritoriale
si proprietate privată
Art. 17. - (1) Contractele de administrare a fondului
forestier, mentionate la sectiunile 2-4 din prezentul capitol, se încheie pe o
durată minimă, egală cu perioada de aplicare a amenajamentului silvic, conform
prevederilor art. 18 din Codul silvic.
(2) Contractele prevăzute la alin. (1) se încheie în
formă autentică la birourile notariale, taxele si comisioanele suportându-se de
structurile silvice care administrează pădurile respective. Aceste contracte se
înregistrează la inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic,
institutii definite conform art. 20 si 22, în a căror rază teritorială se află
fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei părti
se solutionează conform legislatiei civile si în conditiile administrării
pădurilor, în continuare, în regim silvic, prin structuri silvice autorizate.
(4) Activitatea personalului silvic angajat din
structuri proprii si a celui din unitătile specializate, care execută pe bază
de contract paza si gospodărirea pădurilor proprietate publică apartinând
unitătilor administrativ-teritoriale si proprietate privată, este controlată,
sub raportul regimului silvic, de personalul tehnic al autoritătii publice
centrale care răspunde de silvicultură si al inspectoratelor silvice
teritoriale, prevăzute la cap. IV.
(5) Personalul silvic angajat pentru paza pădurilor va
fi dotat cu armament de serviciu, în conditiile legii, si cu uniformă de
serviciu.
Art. 18. - Până la retrocedarea unor terenuri
forestiere din administrarea Regiei Nationale a Pădurilor în proprietatea
publică a unitătilor administrativ-teritoriale sau în proprietatea privată,
respectiv până la punerea în posesie conform prevederilor Legii nr. 1/2000,
Regia Natională a Pădurilor are obligatia să execute lucrările tehnice silvice
conform prevederilor amenajamentelor silvice si reglementărilor impuse de
regimul silvic, acordând proprietarilor profitul rezultat din valorificarea
masei lemnoase respective. Profitul rezultat se acordă în bani sau în natură,
la cererea proprietarului.
Art. 19. - Modalitătile concrete de constituire a
structurilor silvice pentru gospodărirea pădurilor, care fac obiectul
sectiunilor 2-4 din prezentul capitol, precum si modul de organizare si
functionare a acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură,
în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante*).
*) A se
vedea Hotărârea Guvernului nr. 173/2001 privind reorganizarea Regiei Nationale
a Pădurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din
29 ianuarie 2001.
CAPITOLUL IV
Controlul respectării regimului silvic
Art. 20. - (1) Controlul respectării regimului silvic
pentru întregul fond forestier national se exercită de autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură, precum si prin inspectoratele
teritoriale de regim silvic si cinegetic, aflate în subordinea acesteia.
(2) Modul de organizare si functionare a controlului
aplicării regimului silvic la nivel central si local, precum si structurile
administrative aferente se stabilesc prin regulament aprobat prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea autoritătii publice centrale care răspunde de
silvicultură, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante**).
**)
Conform art. I pct. 5 din Legea nr. 75/2002 , termenul de 60 de zile curge de
la data de 31 ianuarie 2002, data publicării acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 21. - Directia generală pentru controlul
aplicării regimului silvic, prin organele sale centrale si teritoriale, are următoarele
atributii:
a) controlează modul de respectare de către
proprietarii si detinătorii cu orice titlu de păduri a dispozitiilor legale în
domeniul silviculturii, precum si a normelor specifice regimului silvic;
b) analizează si controlează modul de respectare a
prevederilor amenajamentelor silvice pentru toate pădurile, indiferent de
natura proprietătii;
c) controlează activitatea de exploatare a masei
lemnoase, executată prin agenti economici atestati sau în regie proprie, si
dispune sistarea activitătilor care încalcă normele tehnice specifice sau care
provoacă degradarea vegetatiei forestiere, eroziunea solului sau alte deteriori
ale mediului;
d) controlează aplicarea si respectarea dispozitiilor
legale privind prevenirea si stingerea incendiilor în păduri;
e) controlează activitatea de reparare si întretinere
a drumurilor forestiere, în conformitate cu legislatia si normele specifice în
vigoare;
f) constată faptele contraventionale în domeniul
silviculturii si exploatării pădurilor si propune sau stabileste, după caz,
sanctiunile, potrivit împuternicirilor prevăzute de lege;
g) constată faptele infractionale în domeniul
silviculturii si exploatării pădurilor si sesizează de îndată organul de
politie, în vederea efectuării cercetării penale, în conformitate cu
prevederile art. 207 si 209 din Codul de procedură penală;
h) verifică sesizările scrise cu privire la abaterile
comise în fondul forestier proprietate publică sau proprietate privată si
stabileste situatiile de încălcare a actelor normative în vigoare, propunând
măsurile de reglementare sau de sanctionare, potrivit legii;
i) îndeplineste orice alte atributii stabilite prin
lege.
Art. 22. - (1) Inspectoratele teritoriale de regim
silvic si cinegetic se constituie la nivelul fiecărui judet, dacă suprafata
pădurilor judetului, potrivit art. 3 lit. a)-e), este de minimum 50.000
hectare.
(2) În cazul judetelor în care suprafata pădurilor
este sub limita prevăzută la alin. (1), inspectoratele teritoriale de regim
silvic si cinegetic vor fi constituite pe raza a două sau mai multe judete
limitrofe, astfel încât suprafata minimă a acestora să fie cea prevăzută la
alin. (1), dar nu mai mare de 150.000 hectare.
(3) Inspectoratele teritoriale de regim silvic si
cinegetic se constituie prin hotărâre a Guvernului.
(4) Personalul tehnic de specialitate din
inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic va fi dimensionat în
raport cu suprafata pădurilor si cu numărul de proprietari, astfel încât pentru
o suprafată medie de 20.000 hectare să existe un inspector inginer silvic.
(5) Pentru controlul lucrărilor tehnice de teren si
pentru executarea controalelor de fond se va asigura un inginer silvic sau un
tehnician silvic pentru o suprafată medie de 10.000 hectare.
Art. 23. - Finantarea organelor centrale si
teritoriale pentru controlul respectării regimului silvic se face de la bugetul
de stat.
*) A se
vedea Hotărârea Guvernului nr. 997/1999 pentru aprobarea Regulamentului privind
constituirea, organizarea si functionarea structurilor silvice proprii, necesare
pentru gospodărirea pădurilor proprietate publică apartinând unitătilor
administrativ-teritoriale si a celor proprietate privată, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 8 decembrie 1999.
**) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.046/2000 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a controlului aplicării regimului silvic la nivel central si local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 604 din 24 noiembrie 2000.
CAPITOLUL V
Scoaterea definitivă sau temporară a terenurilor din
fondul forestier national
Art. 24. - (1) Reducerea suprafetei pădurilor din
fondul forestier national este interzisă, cu exceptia următoarelor situatii:
a) pentru constructii cu destinatie militară, pentru
căi ferate, drumuri europene, nationale si judetene, autostrăzi, linii
electrice de înaltă tensiune, mine, forări, sonde si echipamente aferente,
conducte magistrale de transport gaze sau petrol, lucrări de îmbunătătiri
funciare, de gospodărire a apelor sau de realizare a unor noi surse de apă.
Ocuparea definitivă de terenuri din fondul forestier proprietate privată, cu
sau fără defrisarea pădurii, se aprobă cu acordul prealabil al proprietarilor
terenurilor, potrivit prevederilor prezentei ordonante. În cazurile în care
proprietarii de terenuri nu sunt de acord, ocuparea terenurilor se poate face
în conditiile stabilite potrivit reglementărilor legale privind exproprierea
pentru cauză de utilitate publică;
b) pentru construirea de obiective turistice, cu
acordul proprietarului si cu aprobarea autoritătii publice centrale care
răspunde de silvicultură;
c) în scopul executării de lucrări, instalatii si
constructii necesare pentru gospodărirea fondului forestier sau de interes
propriu, la cererea proprietarilor si cu aprobarea autoritătii publice centrale
care răspunde de silvicultură;
d) orice alte investitii cu caracter social, cultural,
sportiv, medical si de cult, cu avizul autoritătii publice centrale care
răspunde de silvicultură.
(2) Scoaterea/ocuparea definitivă a terenurilor din
fondul forestier, fără compensarea acestora cu o suprafată echivalentă de
teren, pentru obiectivele si lucrările prevăzute la alin. (1), se face cu plata
de către persoanele fizice si juridice solicitante a următoarelor taxe si
despăgubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitivă a terenurilor
forestiere, potrivit prevederilor art. 92 alin. (4), cu exceptiile prevăzute la
alin. (6) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, care se varsă la
Fondul de ameliorare a fondului funciar, fond aflat la dispozitia autoritătii
publice centrale care răspunde de silvicultură;
b) contravaloarea terenului scos definitiv din fondul
forestier, care se achită proprietarului terenului forestier pentru terenurile
proprietate privată, sau, respectiv, o despăgubire acordată administratorului
terenului pentru terenurile proprietate publică a statului, care se varsă în
Fondul de conservare si regenerare a pădurilor;
c) contravaloarea pierderii de crestere, determinată
de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitătii, care se
achită proprietarului terenului pentru terenurile proprietate privată, sau,
respectiv, o despăgubire acordată administratorului terenului pentru terenurile
proprietate publică a statului, care se varsă în Fondul de conservare si
regenerare a pădurilor;
d) valoarea obiectivelor dezafectate pentru terenurile
ocupate din fondul forestier proprietate publică a statului, care se achită
administratorului acestora.
(3) La cererea persoanelor fizice si juridice,
scoaterea definitivă a unor terenuri din fondul forestier national pentru
obiectivele si lucrările prevăzute la alin. (1), dacă beneficiarul compensează
cu terenuri echivalente ca suprafată si bonitate, limitrofe fondului forestier,
se poate face cu plata unei taxe egale cu valoarea masei lemnoase la
exploatabilitate pentru specia principală de bază corespunzătoare statiunii,
care se varsă la Fondul de ameliorare a fondului funciar, a despăgubirilor
prevăzute la alin. (2) lit. d), precum si a cheltuielilor de instalare a vegetatiei
forestiere si de întretinere a acesteia până la realizarea stării de masiv pe
terenul primit în compensare, care se achită anticipat administratorului
fondului forestier.
(4) Prevederile art. 92 alin. (6) din Legea nr.
18/1991, republicată, sunt aplicabile.
Art. 25. - (1) Pentru ocuparea temporară de terenuri
din fondul forestier national, persoanele fizice sau juridice beneficiare de
folosirea terenului au obligatia să achite:
a) o garantie în sumă egală cu cheltuielile necesare
pentru aducerea în conditii apte de împădurire a terenului ocupat temporar;
suma prevăzută se depune într-un cont special,
purtător de dobândă, la Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la
dispozitia autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură, prevăzut
în Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare;
b) chiria anuală pentru ocuparea temporară a
terenurilor din fondul forestier, care se achită proprietarului terenului
pentru terenurile proprietate privată si administratorului terenului pentru
terenurile proprietate publică a statului, în Fondul extrabugetar pentru
construirea de drumuri forestiere;
c) contravaloarea pierderii de crestere determinată de
exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitătii, care se achită
proprietarului terenului pentru terenurile proprietate privată si
administratorului terenului pentru terenurile proprietate publică a statului,
în Fondul extrabugetar pentru construirea de drumuri forestiere;
d) cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere
si de întretinere a acesteia până la realizarea stării de masiv, pentru
terenurile ocupate proprietate publică a statului, care se achită anticipat
administratorului acestora;
e) valoarea obiectivelor dezafectate de pe terenurile
ocupate proprietate publică a statului, care se achită administratorului
acestora.
(2) În situatia în care ocuparea temporară a terenului
nu implică defrisarea vegetatiei forestiere lemnoase, beneficiarul nu plăteste
proprietarului sau administratorului terenului sumele prevăzute la alin. (1)
lit. c), d) si e).
(3) În cazul în care titularul aprobării de scoatere
temporară din circuitul forestier îsi îndeplineste obligatiile cu privire la
redarea terenurilor în fondul forestier, acestuia îi sunt restituite garantia
si dobânda aferentă.
(4) Pretul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe
picior, care se foloseste pentru calculul obligatiilor bănesti aferente
ocupării terenurilor din fondul forestier national, prevăzute la art. 24 si în
prezentul articol, se stabileste prin ordin al ministrului responsabil de
domeniul silviculturii, tinând seama de pretul de piată.
Art. 26. - Metodologia de finantare si de executare a
lucrărilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere a acesteia
până la realizarea stării de masiv, prevăzută la art. 25 alin. (1) lit. c), se
elaborează de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, în
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
Art. 27. - Ocuparea definitivă sau folosirea temporară
a terenurilor din fondul forestier national, potrivit prevederilor art. 24 si
25, se face numai cu acordul proprietarilor si se aprobă după cum urmează:
a) pentru suprafata de până la un hectar, de către
inspectoratul silvic teritorial, la cererea persoanei fizice sau juridice
beneficiare;
b) pentru suprafata de peste un hectar, dar nu mai
mare de 50 hectare, de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură, la cererea persoanei fizice sau juridice beneficiare, cu avizul
inspectoratului silvic teritorial;
c) pentru suprafata de peste 50 hectare, prin hotărâre
a Guvernului, la cererea persoanelor juridice beneficiare si la propunerea
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură.
CAPITOLUL VI
Art. 28. - Finantarea activitătilor de administrare a
fondului forestier national se face din:
a) venituri proprii;
b) bugetul de stat;
c) alte surse.
Art. 29. - (1) În vederea sprijinirii proprietarilor
de păduri, indiferent de forma de proprietate, în efectuarea unor lucrări de
gospodărire, în scopul asigurării integritătii fondului forestier national si
gestionării durabile a acestuia, statul va aloca anual de la buget fondurile
necesare pentru:
a) refacerea pădurilor afectate de calamităti naturale
sau de incendii a căror cauză este necunoscută;
b) refacerea unor căi forestiere de transport distruse
în urma calamitătii naturale;
c) combaterea bolilor si dăunătorilor pădurilor
proprietate privată;
d) amenajarea pădurilor proprietate privată a persoanelor
fizice;
e) finantarea unor studii complexe de fundamentare a
solutiilor de gospodărire a pădurilor proprietate privată a persoanelor fizice
si juridice;
f) punerea la dispozitie proprietarilor de păduri a
normelor tehnice silvice si juridice care reglementează regimul silvic si a
materialelor de propagandă si educatie forestieră privind ocrotirea si
conservarea pădurilor;
g) sprijinirea proprietarilor de păduri cu functii
speciale de protectie, persoane fizice, prin acordarea unor compensatii reprezentând
contravaloarea bunurilor pe care nu le recoltează datorită restrictiilor impuse
prin amenajamentele silvice în pădurile cu functii speciale de protectie;
h) finantarea administrării pădurilor prin structuri
silvice autorizate, în situatiile în care veniturile obtinute prin
valorificarea integrală a resurselor forestiere, conform amenajamentelor
silvice, nu asigură costurile administrării în regim silvic.
(2) Normele metodologice de acordare, utilizare si
control al sumelor acordate potrivit prevederilor alin. (1) se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea autoritătii publice centrale care răspunde
de silvicultură, cu avizul Ministerului Finantelor, în termen de 90 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonante*).
*) A se
vedea Hotărârea Guvernului nr. 163/2000 privind aprobarea Normelor metodologice
pentru acordarea, utilizarea si controlul sumelor destinate proprietarilor de
păduri, indiferent de forma de proprietate, pentru efectuarea unor lucrări de
gospodărire, în scopul asigurării integritătii fondului forestier national si
gestionării durabile a pădurilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 128 din 27 martie 2000.
CAPITOLUL VII
Răspunderi si sanctiuni
Art. 30. - Încălcarea prevederilor prezentei ordonante
atrage, după caz, răspunderea disciplinară, materială, civilă, contraventională
sau penală a persoanei vinovate, potrivit legii.
Art. 31. - (1) Încălcarea prevederilor art. 9 alin.
(1) lit. a) constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5
ani si cu confiscarea materialului lemnos rezultat sau, dacă materialul a fost
valorificat anterior constatării, cu plata contravalorii acestuia.
(2) Aceleasi pedepse se aplică si celor care
favorizează încălcarea prevederilor alin. (1).
Art. 32. - (1) Tăierea sau scoaterea din rădăcini,
fără drept, de arbori, puieti sau lăstari din fondul forestier national,
indiferent de forma de proprietate, de către proprietari, detinători sau de
către oricare altă persoană, dacă valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare
decât pretul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior sau dacă
valoarea este sub această limită, dar fapta a fost săvârsită de cel putin două
ori în interval de 2 ani, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau
cu amendă.
(2) Dacă fapta a avut ca urmare o pagubă în valoare de
20 de ori mai mare decât pretul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe
picior, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Când fapta a avut ca urmare o pagubă în valoare de
peste 50 de ori mai mare decât pretul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă
pe picior, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevăzute la alin. (1)-(3) se
majorează cu 3 ani în cazul în care faptele au fost săvârsite în următoarele
împrejurări:
a) de două sau mai multe persoane împreună;
b) de o persoană având asupra sa o armă sau substante
chimice periculoase;
c) în timpul noptii;
d) în arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 33. - Distrugerea, degradarea sau aducerea în
stare de neîntrebuintare a unor suprafete de păduri de către proprietari,
detinători sau de oricare altă persoană, precum si incendierea acestora
constituie infractiunea de distrugere si se pedepseste cu închisoare de la 6
luni la 4 ani.
Art. 34. - (1) Constituie contraventii următoarele
fapte, dacă nu au fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii
penale, să fie considerate infractiuni, si se sanctionează după cum urmează:
a) refuzul proprietarilor sau al altor detinători de
păduri de a întocmi amenajamente silvice, conform obligatiei prevăzute la art.
8 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 400.000 lei la 2.000.000 lei pentru
persoane fizice si de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane
juridice;
b) neasigurarea pazei pădurilor de către persoanele
fizice detinătoare, cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei si
neasigurarea pazei si administrării prin structuri silvice autorizate a
pădurilor apartinând persoanelor juridice, cu amendă de la 10.000.000 lei la
20.000.000 lei;
c) refuzul proprietarilor sau al altor detinători de
păduri de a executa lucrările de prevenire si combatere a dăunătorilor si
bolilor pădurilor, conform dispozitiei art. 8 alin. (1) lit. c), sau de a
executa lucrările de îngrijire a arboretelor, prevăzute la art. 8 alin. (1)
lit. g), cu amendă de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(2) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt
aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25-27*).
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale se
reactualizează periodic prin hotărâre a Guvernului.
Art. 35. - Stabilirea si sanctionarea contraventiilor
silvice, altele decât cele prevăzute la art. 34, indiferent de forma de
proprietate a pădurilor în care acestea au fost comise, sunt reglementate prin
lege specială.
Art. 36. - Constatarea infractiunilor prevăzute la
art. 31-33 si a contraventiilor prevăzute la art. 34 se face de către
personalul silvic prevăzut la art. 105 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic si
de către personalul silvic din structurile silvice nou-înfiintate, precum si de
către organele de cercetare penală, în cazul infractiunilor, si de către
primari, în cazul contraventiilor.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 37. - În termen
de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură va revizui si va completa cu
prevederi specifice pădurilor proprietate publică si privată regulamentele,
instructiunile si normele tehnice din domeniul silviculturii.
Art. 38. - În exercitarea atributiilor de serviciu
privind paza fondului forestier, constatarea contraventiilor si a
infractiunilor silvice, personalul silvic prevăzut la art. 36 este asimilat
personalului care îndeplineste functii ce implică exercitiul autoritătii
publice.
Art. 39. - Unitătile de politie, împreună cu cele ale
jandarmeriei, precum si organele administratiei publice locale ori, după caz,
organele de pompieri militari vor sprijini organele silvice sau, după caz, le
vor acorda asistentă tehnică, potrivit competentelor, în organizarea si
desfăsurarea actiunilor de prevenire si de combatere a fenomenului infractional
si contraventional si, respectiv, pentru prevenirea si stingerea incendiilor
atât în pădurile proprietate publică, cât si în cele proprietate privată.
Art. 40. - Marcarea si evaluarea arborilor destinati
tăierii, pentru proprietarii de păduri, persoane fizice, care îsi administrează
singuri pădurile, se fac, la cerere, de către personalul silvic autorizat din
cadrul ocoalelor silvice ale Regiei Nationale a Pădurilor si de personalul din
unitătile silvice înfiintate conform prevederilor art. 13. O dată cu plata
acestor prestatii proprietarii vor primi documentele legale pentru exploatarea
si transportul materialului lemnos respectiv.
Art. 41. - În întelesul prezentei ordonante, prin structuri
silvice private sau de stat, considerate în ansamblul lor, se întelege:
cantoane, brigăzi sau districte si ocoale silvice.
Art. 42. - Structurile silvice private, similare cu
cele de stat, legal constituite, precum si personalul silvic angajat vor fi
autorizate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, în
termen de 60 de zile de la depunerea documentelor necesare autorizării.
Art. 43. - Prevederile referitoare la infractiunile
din prezenta ordonantă se completează cu cele cuprinse în titlul VI “Răspunderi
si sanctiuni” din Codul silvic.
Art. 44. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 60
de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I**).
Art. 45. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante se abrogă orice alte dispozitii contrare.
NOTĂ:
Potrivit
prevederilor art. II din Legea nr. 141/1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, în termen de 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, autoritatea publică centrală care
răspunde de silvicultură va revizui si va completa cu prevederi specifice
pădurilor, proprietate publică si privată, regulamentele si instructiunile din
domeniul silviculturii.
Totodată,
potrivit prevederilor art. II din Legea nr. 75/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 74 din 31 ianuarie 2002, autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură va stabili, în termen de 60 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, suprafetele maxime care pot fi
defrisate pentru realizarea obiectivelor prevăzute la art 23 alin. (1) lit. b),
c) si d) [devenit art. 24 alin. (1) lit. b), c) si d) în republicare].
*) Legea
nr. 32/1968 a fost abrogată prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
268 din 22 aprilie 2002.
Precizăm
că în art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se prevede că ori de câte ori
într-o lege specială sau în alt act normativ anterior se face trimitere la
Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, aceasta
se va socoti făcută la dispozitiile corespunzătoare din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001.
**) A se
vedea si datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.