MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 61
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 1 februarie 2003
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
2. - Ordonantă de urgentă pentru aprobarea amendării Protocolului referitor la definirea notiunii de “produse originare” si metodele de cooperare administrativă, anexă la Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte
11. - Ordonantă privind gestionarea combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finală
15. - Ordonantă pentru completarea Legii nr. 26/1990
privind registrul comertului
18. - Ordonantă pentru modificarea art. 40 din Legea
nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de
Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune
19. - Ordonantă privind obligativitatea utilizării
sistemului electronic de colectare a datelor statistice
20. - Ordonantă privind acordarea dreptului de a
procura, detine si folosi sigilii cu stema României si timbru sec institutiilor
de învătământ superior particular acreditate, care fac parte din sistemul
national de învătământ
21. - Ordonantă pentru completarea Ordonantei
Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice în
subordinea Ministerului Transporturilor
22. - Ordonantă pentru modificarea alin. (3) al art.
I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 163/2001 privind reglementarea unor
măsuri financiare
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea amendării Protocolului referitor la definirea notiunii de leproduse
originare” si metodele de cooperare administrativă, anexă la Acordul european
instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si
statele membre ale acestora, pe de altă parte
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Se aprobă amendarea Protocolului referitor la
definirea notiunii de "produse originare” si metodele de cooperare
administrativă, anexă la Acordul european instituind o asociere între România,
pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de
altă parte, ratificat prin Ordonanta de urgentă a.Guvernului nr. 192/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849 din 29 decembrie
2001, aprobată prin Legea nr. 151/2002, conform prevederilor anexei care face
parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Departamentul de Comert Exterior
Eugen Dijmărescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 2.
ANEXĂ
1. Titlul va avea
următorul continut:
PROTOCOLUL Nr. 4
referitor la definirea notiunii de “produse originare”
si metodele de cooperare administrativă, anexă la Acordul european instituind o
asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele
membre ale acestora, pe de altă parte
2. Anexa II va fi amendată după cum urmează:
Regula de la pozitia ex 41.14 va fi înlocuită cu:
"Ex 4114 |
Piei tăbăcite si
piei lăcuite sau placate; piei metalizate |
Fabricare din
materiale de la pozitiile 4104 la 4106, 41.07, 4112 sau 4113 cu conditia ca
valoarea lor totală să nu depăsească 50% din pretul de uzină al produsului” |
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv
depozitarea finală
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. V.5 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finală,
se desfăsoară cu respectarea standardelor si a normelor nationale de securitate
nucleară, de protectie a personalului expus profesional, a populatiei, a
mediului, a proprietătii, precum si a acordurilor internationale la care
România este parte.
Art. 2. - Obiectul prezentei ordonante îl constituie reglementările
privind repartizarea responsabilitătilor pentru gestionarea combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive, precum si depozitarea finală a
acestora, în conditii care să asigure protectia populatiei, mediului si a
proprietătii, în prezent si în viitor, fără a compromite nevoile si aspiratiile
generatiilor viitoare; stabilirea surselor financiare destinate sustinerii si
realizării activitătilor privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive generate, inclusiv cele privind depozitarea finală a
acestora, pe durata de viată utilă a instalatiilor nucleare, inclusiv în
perioada dezafectării acestora.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei ordonante se aplică pentru
depozitarea finală si gestionarea în sigurantă atât a combustibilului nuclear
uzat si a deseurilor radioactive rezultate din operarea reactorilor nucleari de
putere si de cercetare, cât si a deseurilor radioactive rezultate din
aplicatiile tehnicilor si tehnologiilor nucleare în industrie, medicină,
agricultură si în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv cele
rezultate din dezafectarea instalatiilor nucleare.
(2) Prezenta ordonantă nu se aplică deseurilor care contin prin natura
lor doar materiale radioactive naturale si care nu provin din ciclul
combustibilului nuclear, cu exceptia cazului în care acestea nu constituie o
sursă închisă, sau sunt declarate de către titularii de autorizatie drept
deseuri radioactive.
Art. 4. - La baza gestionării combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive, inclusiv a depozitării finale, stau următoarele
principii generale:
a) principiul utilizării numai a proceselor si metodelor de gestionare a
deseurilor radioactive care nu pun în pericol sănătatea populatiei si calitatea
mediului;
b) principiul lrgeneratorul de deseuri radioactive plăteste”;.c)
principiul responsabilitătii generatorului de deseuri radioactive;
d) principiul utilizării celor mai bune tehnici disponibile fără
antrenarea unor costuri excesive.
Art. 5. - În sensul prezentei ordonante, expresiile si termenii folositi
au următoarele semnificatii:
a) titular de autorizatie - orice persoană juridică, de drept
public sau privat, care desfăsoară activităti nucleare în baza unei evaluări de
securitate nucleară si control;
b) activitate nucleară - orice practică umană care introduce
surse sau căi de expunere suplimentare, extinde expunerea la un număr mai mare
de persoane sau modifică reteaua de căi de expunere, plecând de la sursele
existente, mărind astfel expunerea sau posibilitatea persoanelor ori numărul de
persoane expuse;
c) gestionarea combustibilului nuclear uzat - toate activitătile
legate de manipularea combustibilului, inclusiv controlul efluentilor
rezultati, stocarea intermediară si/sau depozitarea finală;
d) gestionarea deseurilor radioactive - toate activitătile,
inclusiv cele de dezafectare, legate de manipularea deseurilor, inclusiv
controlul efluentilor rezultati, tratarea, stocarea intermediară si/sau
depozitarea finală;
e) ciclul de combustibil nuclear - ansamblul de operatiuni care
cuprinde extractia si prelucrarea minereurilor si îmbogătirea uraniului si
toriului, fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactoarelor
nucleare, retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de
gospodărire a deseurilor radioactive sau orice activitate de
cercetare-dezvoltare asociată uneia dintre operatiunile susmentionate;
f) combustibil nuclear uzat - combustibil nuclear iradiat,
îndepărtat definitiv din zona activă a unui reactor;
g) deseuri radioactive - acele materiale rezultate din
activitătile nucleare, pentru care nu s-a prevăzut nici o întrebuintare, care
contin sau sunt contaminate cu radionuclizi în concentratii superioare
limitelor de exceptare;
h) controlul efluentilor - eliberarea planificată si controlată
în mediu, în limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase,
provenite din instalatii nucleare autorizate, inclusiv în timpul functionării
normale a instalatiilor;
i) stocare intermediară - păstrarea combustibilului nuclear uzat
sau a deseurilor radioactive într-o instalatie ce asigură izolarea, controlul
si monitorizarea lor si în care acestea pot fi ulterior tratate si/sau
depozitate;
j) depozitare finală - amplasarea definitivă a combustibilului
nuclear uzat sau a deseurilor radioactive într-o instalatie nucleară adecvată;
k) instalatie nucleară - generator de radiatie nucleară,
instalatia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucrează ori
contine materiale radioactive; instalatia nucleară include si clădirile sau
structurile aferente;
l) surse - emitător de radiatii ionizante si orice material
radioactiv;
m) durată de viată utilă - timpul în care instalatia de
gestionare a combustibilului nuclear uzat sau a deseurilor radioactive este
folosită în scopul pentru care a fost proiectată; în cazul unei instalatii de
depozitare finală, înseamnă timpul calculat din momentul depozitării
combustibilului nuclear uzat sau a deseurilor radioactive până la închiderea si
sigilarea acesteia;
n) închiderea unei instalatii nucleare - finalizarea tuturor
operatiilor subsecvente stocării intermediare sau depozitării finale a
combustibilului nuclear uzat sau a deseurilor radioactive;
o) dezafectare - toate etapele care conduc la scoaterea definitivă
din functiune a unei instalatii nucleare, alta decât instalatia de depozitare
finală. Aceste etape cuprind si procesele de decontaminare si demontare a
instalatiei;
p) generator de deseuri radioactive - orice persoană juridică, de
drept public sau privat, care desfăsoară activităti din care rezultă deseuri
radioactive.
CAPITOLUL II
Gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive,
inclusiv depozitarea finală
Art. 6. - Titularii de autorizatie au obligatia de a gestiona combustibilul
nuclear uzat si deseurile radioactive generate, în vederea depozitării finale a
acestora pe toată durata de viată utilă a instalatiilor nucleare, inclusiv în
timpul dezafectării acestora.
Art. 7. - Coordonarea la nivel national a procesului de gestionare în
sigurantă a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive generate
de titularii de autorizatii nucleare, precum si depozitarea finală a acestora
se fac în baza Strategiei nationale pe termen mediu si lung privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea
finală, si dezafectarea instalatiilor nucleare, denumită în continuare Strategie
natională.
Art. 8. - Coordonarea la nivel national a procesului de gestionare în
sigurantă a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive generate
de titularii de autorizatii nucleare, precum si depozitarea finală a acestora
se fac de autoritatea natională competentă în domeniu.
Art. 9. - (1) Autoritatea natională competentă în domeniul coordonării
la nivel national a procesului de gestionare în sigurantă a combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finală, este
Agentia Natională pentru Deseuri Radioactive, denumită în continuare ANDRAD.
(2) ANDRAD este persoană juridică, în subordinea Ministerului Industriei
si Resurselor, cu sediul în localitatea Mioveni, Str. Câmpului nr. 1/C.P.78,
municipiul Pitesti, judetul Arges.
Art. 10. - (1) Patrimoniul ANDRAD se constituie prin preluarea unei
părti din patrimoniul Sucursalei de Cercetări Nucleare din cadrul Regiei
Autonome pentru Activităti Nucleare Drobeta-Turnu Severin, denumită în
continuare RAAN, aflată sub autoritatea Ministerului Industriei si
Resurselor.
(2) RAAN se va reorganiza prin hotărâre a Guvernului, initiată de
Ministerul Industriei si Resurselor.
(3) ANDRAD este condusă de un consiliu de administratie al cărui
presedinte este numit prin ordin al ministrului industriei si resurselor.
Art. 11. - ANDRAD îsi desfăsoară activitatea pe baza regulamentului de
organizare si functionare, aprobat prin hotărâre a Guvernului, initiată de
Ministerul Industriei si Resurselor.
Art. 12. - ANDRAD are ca obiect de activitate coordonarea la nivel
national a procesului de gestionare în sigurantă atât a combustibilului nuclear
uzat si a deseurilor radioactive, rezultate din operarea reactoarelor nucleare
de putere si/sau de cercetare, dezafectarea instalatiilor nucleare, cât si a
deseurilor radioactive provenite din aplicatiile tehnicilor si tehnologiilor
nucleare în industrie, medicină, agricultură si în alte domenii de interes
socioeconomic, inclusiv depozitarea finală a acestora.
Art. 13. - Bugetul de venituri si cheltuieli al ANDRAD se aprobă în
conditiile legii.
Art. 14. - (1) Cheltuielile curente si de capital ale ANDRAD se finantează
din veniturile constituite în conformitate cu art. 17.
(2) În anul 2003 cheltuielile curente si de capital ale ANDRAD se
finantează conform alin. (1) si, în completare, din împrumuturi fără dobândă,
acordate conform Legii nr. 500/2002 privind finantele publice.
Art. 15. - În vederea realizării obiectului său de activitate ANDRAD
are, în principal, următoarele atributii:
a) elaborează Strategia natională si o transmite, spre aprobare,
Consiliului national pentru energie nucleară;
b) elaborează si transmite spre aprobare ministerului coordonator, în
baza Strategiei nationale, Planul Anual de Activităti, denumit în continuare PAA,
si sursele de finantare aferente privind coordonarea la nivel national a
procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive, inclusiv depozitarea finală, si dezafectarea instalatiilor
nucleare;
c) asigură constituirea si actualizarea anuală a unei baze de date
nationale privind cantitătile, tipurile de deseuri radioactive si de
combustibil nuclear uzat, generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea
instalatiilor nucleare;
d) analizează datele relevante privind caracteristicile combustibilului
nuclear uzat si ale deseurilor radioactive rezultate din exploatarea
instalatiilor nucleare;
e) întocmeste anual un inventar la nivel national privind cantitătile si
tipurile de deseuri radioactive si de combustibil nuclear uzat, generate, în
vederea elaborării PAA;
f) elaborează proceduri si norme tehnice pentru toate etapele gestionării
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioctive, inclusiv depozitarea
finală, si dezafectarea instalatiilor nucleare;
g) coordonează elaborarea studiilor de fezabilitate si de amplasament,
proiectarea, constructia, punerea în functiune si exploatarea depozitelor
finale de combustibil nuclear uzat si de deseuri radioactive;
h) coordonează toate etapele procesului de dezafectare a instalatiilor
nucleare;
i) asigură direct sau prin terti protectia fizică a depozitelor finale
de combustibil nuclear uzat si de deseuri radioactive;
j) colaborează cu autoritătile nationale cu competente în domeniul
nuclear;
k) cooperează cu institutii similare din străinătate în vederea
utilizării celor mai noi tehnologii privind depozitarea finală a combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive.
Art. 16. - Bugetul anual propriu de venituri si cheltuieli al ANDRAD
cuprinde categoriile de cheltuieli necesare finantării activitătilor prevăzute
în PAA, precum si cele privind functionarea agentiei, în vederea îndeplinirii
atributiilor.
Art. 17. - Finantarea activitătii ANDRAD este asigurată din veniturile
constituite din:
a) contributii directe anuale ale titularilor de autorizatie, stabilite
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Industriei si
Resurselor;
b) donatii, sponsorizări si asistentă financiară acordată de persoane
fizice sau juridice, publice ori private, si de organizatii internationale;
c) alte surse de finantare aprobate de Guvern, la propunerea
Ministerului Industriei si Resurselor.
Art. 18. - Veniturile constituite în conformitate cu art. 17 sunt
administrate de ANDRAD care propune anual sumele necesare pentru finantarea
activitătilor cuprinse în PAA, privind coordonarea la nivel national a
procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive, inclusiv depozitarea finală, si dezafectarea instalatiilor
nucleare.
Art. 19. -
Excedentele anuale rezultate din executia bugetului ANDRAD se reportează în
anul următor si se utilizează în conformitate cu prevederile prezentei
ordonante.
CAPITOLUL III
Responsabilitătile titularilor de autorizatii nucleare
Art. 20. - Titularii de autorizatie nucleară vor raporta anual, până la
data de 1 decembrie, la ANDRAD cantitătile si tipurile de combustibil nuclear
uzat si de deseuri radioactive, generate în anul în curs si cele prognozate a
fi generate în anul următor, în vederea actualizării bazei de date privind
coordonarea la nivel national a procesului de gestionare a combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finală, si
dezafectarea instalatiilor nucleare.
Art. 21. - Răspunderea directă pentru gestionarea combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive, în vederea depozitării finale a
acestora, revine titularilor de autorizatie, pe toată durata de viată utilă,
inclusiv în timpul dezafectării instalatiilor nucleare.
Art. 22. - Titularii de autorizatie au obligatia de a finanta
activitătile proprii de colectare, sortare, tratare, conditionare, stocare
intermediară si transport în vederea depozitării finale a combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radiactive generate din activitătile de
exploatare, întretinere si reparatii, inclusiv din dezafectarea instalatiilor
nucleare.
Art. 23. - Titularii de autorizatie au obligatia de a finanta
activitătile proprii de cercetare-dezvoltare privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive.
Art. 24. - Titularii de autorizatie au obligatia de a sustine prin
contributii directe anuale finantarea activitătii ANDRAD conform prevederilor
art. 17 lit. a), ale căror cuantumuri sunt stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 25. - În cazul reorganizării titularului de autorizatie,
răspunderea pentru gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive revine noului titular de autorizatie, care va prelua si
cheltuielile privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive, inclusiv cele pentru depozitarea finală, în anul curent.
Art. 26. - În cazul declansării procedurii de lichidare judiciară sau al
imposibilitătii continuării activitătii de către titularul de autorizatie,
atributiile de gestionare a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive sunt exercitate de ANDRAD până la stabilirea noului titular de
autorizatie.
Art. 27. - Responsabilitătile pentru respectarea Conventiei comune
asupra gospodăririi în sigurantă a combustibilului uzat si asupra gospodăririi
în sigurantă a deseurilor radioactive, adoptată la Viena la 5 septembrie 1997,
ratificată prin Legea nr. 105/1999, revin celor implicati în diferite etape ale
gestionării combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, în
functie de statutul juridic, de obiectul lor de activitate, de dotările si
resursele umane de care dispun, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 28. -
Importul combustibilului nuclear uzat si al deseurilor radioactive în scopul
depozitării finale este interzis.
CAPITOLUL IV
Art. 29. - Următoarele fapte constituie contraventii si se sanctionează
după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amendă de la 150.000.000 lei la
300.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amendă de la 50.000.000 lei la
150.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 24, cu amendă de la 150.000.000 lei
la 500.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 28, cu amendă de la 500.000.000 lei
la 1.000.000.000 lei.
Art. 30. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
de către reprezentanti împuterniciti ai ANDRAD.
Art. 31. - Contraventiilor prevăzute la art. 29 li se aplică si
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 32. - Combustibilul nuclear uzat si deseurile radioactive rezultate
în cadrul programelor de cooperare si al parteneriatelor internationale, la
care România participă, vor fi gestionate, în cazul în care nu va fi convenit
altfel prin acorduri speciale, de statul pe teritoriul căruia acestea sunt
generate.
Art. 33. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonante Ministerul Industriei si Resurselor va prezenta Guvernului spre
aprobare proiectul de hotărâre privind Regulamentul de organizare si
functionare a ANDRAD si proiectul de hotărâre privind reorganizarea RAAN.
Art. 34. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante Ministerul Industriei si Resurselor si Ministerul Educatiei
si Cercetării vor prezenta Guvernului, spre aprobare, proiectul de hotărâre
privind stabilirea cuantumului contributiilor anuale directe ale titularilor de
autorizatie nucleară si a termenului de plată a acestora.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei si Cercetării
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 11.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.10 din Legea
nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie
1998, cu modificările si completările ulterioare, se completeză după cum
urmează:
- După alineatul (1) al articolului 39 se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) În cazul în care se solicită înmatricularea unei firme care prin
cuvintele sau sintagmele folosite, precum «national», «român», «institut», este
de natură să imprime persoanei juridice respective caracterul de institutie
publică ori de interes public, national sau local, este necesar acordul pentru
folosirea denumirii din partea autoritătii administratiei publice centrale în a
cărei sferă de competentă îsi desfăsoară activitatea. Autoritatea competentă este obligată să răspundă în termen de 3
zile de la primirea solicitării.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei si Cercetării
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul justitiei,
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 15.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.1 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Articolul 40 din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea si functionarea Societătii Române de Radiodifuziune si Societătii
Române de Televiziune, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I,.nr. 636 din 27 decembrie 1999, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 40. - (1) Veniturile proprii ale Societătii Române de
Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune provin din taxele pentru
serviciul public de radiodifuziune si pentru cel de televiziune, din sume
încasate din realizarea obiectului de activitate, precum si din donatii si
sponsorizări.
(2) Toate persoanele fizice si juridice cu domiciliul, respectiv sediul,
în România sunt obligate să plătească o taxă pentru serviciul public de
radiodifuziune si o taxă pentru serviciul public de televiziune, în calitate de
beneficiari ai acestora.
(3) Nivelul taxelor pe categorii de plătitori, modalitatea de încasare
si scutirile de plată se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Directorul general al Societătii Române de Radiodifuziune,
Dragos Seuleanu
Directorul general al Societătii Române de Televiziune,
Valentin Nicolau
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 18.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
obligativitatea utilizării sistemului electronic de colectare a datelor
statistice
În temeiul
art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.13 din Legea nr. 680/2002
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În contextul implementării societătii informationale,
dispozitiile prezentei ordonante constituie cadrul general pentru pregătirea
implementării sistemului electronic de colectare a datelor statistice,
stabilirea institutiilor responsabile si a atributiilor acestora în acest
domeniu.
Art. 2. - (1) Principiile care stau la baza colectării de date
statistice sunt:
a) autonomia;
b) confidentialitatea;
c) transparenta;
d) relevanta;
e) proportionalitatea;
f) deontologia statistică si raportul cost/eficientă.
(2) Principiile prevăzute la alin. (1) se aplică si în cazul utilizării sistemului
electronic de colectare a datelor statistice.
Art. 3. - În întelesul prezentei ordonante, prin următoarele expresii se
întelege:
a) sistemul electronic de colectare a datelor statistice - acel
sistem informatic de utilitate publică, accesibil prin Internet la o adresă
specificată, operat în scopul colectării de date statistice prin procedura
on-line, sistem denumit în continuare sistem electronic;
b) procedura on-line - utilizarea în acces direct prin Internet a
chestionarelor statistice electronice, în scopul completării datelor statistice
solicitate de către Institutul National de Statistică.
Art. 4. - Institutiile administratiei publice centrale si locale, precum
si alte categorii de institutii publice (învătământ, sănătate, cultură),
denumite în continuare institutii raportoare, sunt obligate să răspundă
chestionarelor statistice prin utilizarea sistemului electronic.
Art. 5. - Pregătirea si implementarea sistemului electronic se vor face
prin cooperarea, în principal, a Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si Institutului National de Statistică.
Art. 6. - (1) Lista cercetărilor statistice incluse în sistemul
electronic, precum si normele de utilizare a sistemului electronic se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului.
(2) Introducerea si extinderea utilizării sistemului electronic de către
unitătile raportoare se vor face etapizat pe categorii de institutii publice.
Lista categoriilor de institutii publice obligate să răspundă prin intermediul
sistemului electronic va fi inclusă în normele de utilizare, care vor fi
actualizate anual.
CAPITOLUL II
Procedura de colectare a datelor statistice, atributii si dispozitii
procedurale
Art. 7. - (1) Pregătirea, implementarea si exploatarea sistemului
electronic se vor face în două etape:
a) etapa de implementare, cu termen de finalizare 30 iunie 2004;
b) etapa de exploatare, începând cu 1 iulie 2004.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei are următoarele
atributii:
a) asigurarea, realizarea si dezvoltarea sistemului electronic până la
finalizarea etapei de implementare;
b) prin Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei, operarea sistemului electronic în etapa de implementare;
c) la finalul etapei de implementare, transferarea integrală a
sistemului electronic în atributiile Institutului National de Statistică.
(3) Institutul National de Statistică are următoarele atributii:
a) în etapa de implementare, gestionarea colectării datelor statistice;
b) la finalul etapei de implementare, preluarea integrală a sistemului
electronic;
c) în etapa
de exploatare, operarea sistemului electronic si gestionarea colectării datelor
statistice.”Art. 8. - Institutiile raportoare din categoriile stabilite prin
normele de utilizare a sistemului electronic au obligatia de a realiza orice
comunicare, solicitare, informare, notificare si altele asemenea, prevăzute în
procesul de colectare a datelor statistice, exclusiv prin intermediul acestui
sistem.
CAPITOLUL III
Contraventii si sanctiuni
Art. 9. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 4, prin încălcarea de
către institutiile raportoare a obligatiei de a răspunde chestionarelor
statistice prin utilizarea sistemului electronic, constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei prevăzute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de către personalul serviciilor de statistică oficială
anume împuternicit pentru aceasta.
(3)
Prevederile alin. (1) si (2) referitoare la contraventii se completează cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 10. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si
Institutul National de Statistică vor elabora lista cercetărilor statistice
incluse în sistemul electronic în anul 2003, precum si normele de utilizare a
sistemului electronic si le vor supune spre aprobare Guvernului.
Art. 11. - În baza experientei de exploatare a sistemului electronic,
Institutul National de Statistică va stabili programul de dezvoltare a
sistemului electronic pentru includerea altor categorii de unităti raportoare,
altele decât institutiile publice.
Art. 12. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 19.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
acordarea dreptului de a procura, detine si folosi sigilii cu stema României si
timbru sec institutiilor de învătământ superior particular acreditate, care fac
parte din sistemul national de învătământ
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. V.2 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Se aprobă procurarea, detinerea si folosirea de către
institutiile de învătământ superior particular acreditate, care fac parte din
sistemul national de învătământ, conform legii, a sigiliilor si a timbrului sec
cu stema României.
Art. 2. - În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante Ministerul Educatiei si Cercetării, Ministerul
Administratiei Publice si Ministerul de Interne vor elabora si vor supune spre
aprobare Guvernului normele metodologice privind procurarea, păstrarea,
folosirea, scoaterea din uz si casarea sigiliilor si a timbrului sec cu stema
României.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministru de interne,
Ioan Rus
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 20.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice
în subordinea Ministerului Transporturilor
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.11 din Legea
nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Ordonanta Guvernului nr. 95/1998 privind înfiintarea
unor institutii publice în subordinea Ministerului Transporturilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 320 din 28 august 1998,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 3/2002, cu modificările
ulterioare, se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se completează cu un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3) Autoritatea Feroviară Română - AFER va asigura, de asemenea:
a) respectarea conditiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru
realizarea interoperabilitătii sistemului feroviar transeuropean conventional
pe teritoriul României; aceste conditii privesc proiectarea, construirea,
punerea în functiune, reconstruirea, reînnoirea, exploatarea si întretinerea
elementelor acestui sistem, precum si calificările profesionale si conditiile
de sănătate si de securitate a personalului care contribuie la exploatarea
sistemului;
b) respectarea conditiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru
realizarea interoperabilitătii sistemului feroviar transeuropean de mare viteză
pe teritoriul României; aceste conditii privesc proiectele atât pentru
construirea, reconstruirea, cât si pentru exploatarea infrastructurii si a
materialului rulant, care vor contribui la functionarea acestui sistem.”
2. Articolul 6 se completează cu un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
“(2) Cheltuielile privind investitiile pentru realizarea proiectelor de
importantă natională, precum si cele pentru integrarea sistemului de transport
feroviar al României în sistemul de transport feroviar european, efectuate de
institutia publică prevăzută la art. 1, se pot finanta din surse proprii,
credite bancare si, în completare ,de la bugetul de stat.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30 ianuarie
2003.
Nr. 21.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea alin. (3) al art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
163/2001 privind reglementarea unor măsuri financiare
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.3 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Alineatul (3) al articolului I din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 163/2001 privind reglementarea unor măsuri financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 13 decembrie
2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 364/2002, se modifică
si va avea următorul cuprins:
“(3) Cheltuielile aferente facilitătilor acordate elevilor si studentilor
pentru transportul pe calea ferată si cu metroul se finantează de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, începând cu data de 1 martie 2003, cu încadrarea în sumele aprobate
cu această destinatie, potrivit metodologiei aprobate prin ordin comun al
ministrului educatiei si cercetării si al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul educatiei si cercetării,
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti, 30
ianuarie 2003.
Nr. 22.