MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 62 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 1 februarie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
675/2002. - Lege pentru
înfiintarea comunei Bărăganu, judetul Constanta, prin reorganizarea comunei
Mereni
1.053/2002. - Decret privind promulgarea Legii pentru înfiintarea comunei Bărăganu, judetul Constanta, prin reorganizarea comunei Mereni
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
25. - Ordonantă pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor
normative de cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si
institutiile publice
27. - Ordonantă pentru modificarea
si completarea Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România
28. - Ordonantă privind trimiterea
bolnavilor pentru tratament în străinătate
29. - Ordonantă privind
completarea art. VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 147/2002 pentru
reglementarea unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte
normative
30. - Ordonantă pentru modificarea
art. 36 din Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de
identitate
31. - Ordonantă privind mandatarea
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului să
încheie acte aditionale la contractele de vânzare-cumpărare de actiuni pentru
înstrăinarea actiunii nominative de control după transformarea acesteia în
actiune comună
32. - Ordonantă pentru modificarea
si completarea Legii nr. 203/1999 privind permisele de muncă
33. - Ordonantă privind
înfiintarea Centrului Român pentru Pregătirea si Perfectionarea PersonaluluI
din Transporturi Navale – CERONAV
34. - Ordonantă privind măsuri în
domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economici
35. - Ordonantă pentru modificarea
si completarea unor prevederi legale privind serviciile publice de alimentare
cu apă si de canalizare si serviciile publice de salubrizare a localitătilor
37. - Ordonantă pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii
86. - Hotărâre privind
actualizarea alocatiei sociale cuvenite nevăzătorilor cu handicap grav si
accentuat, începând cu luna ianuarie 2003
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
înfiintarea comunei Bărăganu, judetul Constanta, prin reorganizarea comunei
Mereni
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiintează comuna Bărăganu, judetul Constanta,
având în componentă satele Bărăganu si Lanurile, prin reorganizarea comunei
Mereni din acelasi judet.
(2) Resedinta comunei Bărăganu se stabileste în satul
Bărăganu.
Art. 2. - (1) Comuna Mereni, în urma reorganizării
prevăzute la art. 1, are în componentă satele Mereni, Osmancea, Ciobănita si
Miristea.
(2) Resedinta comunei Mereni este în continuare în
satul Mereni.
Art. 3. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a
autoritătilor publice locale în comuna Bărăganu, judetul Constanta, rezolvarea
problemelor curente se va asigura de doi delegati numiti prin ordin al
prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un secretar,
numit de prefect în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se va
face, potrivit reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Bărăganu.
Art. 4. - (1) Consiliul Judetean Constanta si
delegatii împuterniciti conform prevederilor art. 3 alin. (1), împreună cu
Directia Generală a Finantelor Publice a Judetului Constanta si Consiliul Local
al Comunei Mereni, vor repartiza veniturile si cheltuielile actualului buget al
comunei Mereni între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi
veniturile si cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei
Bărăganu vor fi administrate si gestionate prin autoritătile publice locale ale
acestei noi comune, iar echilibrarea bugetului local se va realiza pe seama
sumelor defalcate din impozitul pe venit, în limita prevederilor aprobate în
anul 2002 pe ansamblul judetului Constanta.
(3) Bugetul comunei Bărăganu pe anul 2002 se va
elabora de către delegatii prevăzuti la alin. (1), cu avizul Directiei Generale
a Finantelor Publice a Judetului Constanta.
(4) Operatiunile de predare-primire se vor face pe
bază de protocoale încheiate între actualul primar al comunei Mereni si
delegatul desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei
Bărăganu.
Art. 5. - Până la noile alegeri locale autoritătile
administratiei publice locale din comuna Mereni, judetul Constanta, vor
functiona în componenta avută la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind
organizarea administrativă a teritoriului României, republicată în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 6 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 2 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
19 decembrie 2002.
Nr. 675.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru înfiintarea comunei Bărăganu, judetul Constanta, prin
reorganizarea comunei Mereni
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99
alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articolul unic. - Se promulgă Legea pentru înfiintarea
comunei Bărăganu, judetul Constanta, prin reorganizarea comunei Mereni si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.053.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea
unor
normative
de cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si institutiile
publice
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
III.15 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Ordonanta Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile
administratiei publice si institutiile publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2002, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. După alineatul (3) al articolului 1 se introduce
un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4) Institutiile publice finantate integral din
venituri proprii pot stabili normative proprii de cheltuieli de natura celor
care fac obiectul prezentei ordonante, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.”
2. Alineatul (2) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“(2) Numărul maxim de posturi poate fi actualizat prin
lege, pe bază de justificări fundamentate, în functie de stadiul
descentralizării serviciilor publice comunitare si de complexitatea
atributiilor ce revin autoritătilor administratiei publice locale.”
3. Alineatul (2) al articolului 7 va avea următorul
cuprins:
“(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică autoritătilor si institutiilor publice prevăzute la art. 1 alin. (3), Ministerului Afacerilor Externe si misiunilor diplomatice ale României, Ministerului Administratiei Publice, Agentiei Nationale de Presă ROMPRES, Centrului National pentru Programul de Formare Profesională «Leonardo da Vinci» si Agentiei Nationale «Socrates».”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 25.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii
nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
II.5 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Legea nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificările si completările ulterioare,
se modifică si se completează după cum urmează:
1. După alineatul (6) al articolului 6 se introduce
alineatul (7) cu următorul cuprins:
“(7) Consiliile judetene, consiliile locale si,
respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale
sectoarelor, după caz, adoptă hotărâri în aplicarea hotărârilor consiliilor
pentru dezvoltare regională, în termen de maximum 30 de zile de la data
comunicării acestora.”
2. Alineatul (2) al articolului 7 va avea următorul
cuprins:
“(2) Agentiile pentru dezvoltare regională sunt
organisme neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate
juridică, care actionează în domeniul specific dezvoltării regionale. Acestea
se organizează si functionează în conditiile prezentei legi si ale statutului
de organizare si functionare avizat de Ministerul Dezvoltării si Prognozei si
aprobat de Consiliul National pentru Dezvoltare Regională.”
3. Alineatul (2) litera b) al articolului 9 va avea
următorul cuprins:
“b) contributii de la bugetele consiliilor judetene
sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după caz, în limitele
aprobate de consiliile pentru dezvoltare regională;”
4. După alineatul (5) al articolului 9 se introduce
alineatul (6) cu următorul cuprins:
“(6) Gestionarea fondurilor constituite în conditiile
alin. (2) este auditată de Ministerul Dezvoltării si Prognozei, potrivit
atributiilor ce îi revin în utilizarea fondurilor alocate de la bugetul de stat
pentru dezvoltare regională, precum si în calitatea sa de agentie de
implementare a Programului PHARE - Coeziune economică si socială.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 27.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trimiterea bolnavilor pentru tratament în străinătate
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
VI. 4 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Persoanele cu afectiuni deosebit de grave,
precum si cele care au dobândit afectiuni ca urmare a Revolutiei din Decembrie
1989, care nu pot fi tratate în tară, pot fi trimise la tratament în
străinătate.
Art. 2. - Cheltuielile aferente tratamentului în
străinătate se suportă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Sănătătii si Familiei.
Art. 3. - În aplicarea prevederilor prezentei
ordonante, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia,
Ministerul Sănătătii si Familiei va emite norme metodologice, care se aprobă
prin ordin al ministrului sănătătii si familiei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 28.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
completarea art. VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea
unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
II.10 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - După alineatul (5) al articolului
VII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea
unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 821 din 13 noiembrie 2002, se
introduce alineatul (6) cu următorul cuprins:
“(6) Ordonanta Guvernului nr. 14/1999 privind unele
măsuri specifice pentru asigurarea resurselor Fondului special al drumurilor
publice si executarea silită a creantelor la bugetul acestui fond, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie 1999, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 136/2002, se abrogă.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 29.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea art. 36 din Legea nr. 105/1996
privind evidenta populatiei si cartea de identitate
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
III.5 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Articolul 36 din Legea nr.
105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, se
modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 36. - (1) În cazul în care, în conditiile legii,
se schimbă denumirea unor unităti administrativ-teritoriale sau a unor
localităti, precum si în situatia în care se aprobă reorganizarea sau trecerea
în alt rang a unei unităti administrativ-teritoriale, cheltuielile pentru schimbarea
cărtii de identitate si a celorlalte documente prevăzute de prezenta lege se
suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administratiei Publice.
(2) În cazul în care se schimbă denumirea străzilor,
cheltuielile pentru schimbarea cărtii de identitate si a celorlalte documente
prevăzute de prezenta lege se suportă din bugetele locale.
(3) Pentru eliberarea actelor de identitate
persoanelor retinute sau arestate care nu posedă asemenea documente si care nu
dispun de mijloace financiare, precum si persoanelor cu handicap si celor fără
venituri, seful serviciului public comunitar de evidentă a persoanelor poate
acorda scutire de la plata cheltuielilor de producere si eliberare a actelor de
identitate.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 30.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind mandatarea Autoritătii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului să încheie acte
aditionale la contractele de vânzare-cumpărare de actiuni pentru înstrăinarea
actiunii nominative de control după transformarea acesteia în actiune comună
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
II.9 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului poate să încheie acte aditionale la
contractele de vânzare-cumpărare de actiuni care, la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, contin clauza păstrării în proprietatea statului a unei
actiuni nominative de control, în scopul transformării actiunii nominative de
control în actiune comună si vânzării acesteia către semnatarul contractului de
privatizare sau succesorul legal al acestuia.
Art. 2. - Pretul actiunii nominative de control,
transformată în actiune comună, este egal cu valoarea nominală a acestei
actiuni.
Art. 3. - Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului va include, după caz, în actele
aditionale prevăzute la art. 1 conservarea documentatiei de
cercetare-proiectare si informatică finantate de la bugetul de stat, mentinerea
integritătii si stării de functionare a capacitătilor de productie de apărare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul Autoritătii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului,
Popa Stan,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 31.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 203/1999 privind permisele de muncă
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
IV.2 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Legea nr. 203/1999 privind
permisele de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
646 din 30 decembrie 1999, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Prezenta lege reglementează încadrarea în muncă
a străinilor pe teritoriul României si conditiile de eliberare a permiselor de
muncă.”
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - În sensul prezentei legi, următorii termeni
se definesc astfel:
a) străin - persoana care nu are cetătenie română;
b) permisul de muncă - documentul oficial,
eliberat în conditiile prezentei legi, care dă dreptul titularului să fie
încadrat în muncă în România;
c) lucrătorul stagiar - străinul încadrat în
muncă, a cărui prezentă pe teritoriul României este strict determinată în timp
si are drept scop îmbunătătirea pregătirii profesionale si a cunostintelor
lingvistice si culturale;
d) lucrătorul sezonier - străinul încadrat în
muncă pe teritoriul Românei, pe un loc de muncă bine definit, într-un sector de
activitate care se desfăsoară în functie de succesiunea anotimpurilor, în baza
unui contract individual de muncă încheiat pe perioadă determinată;
e) lucrătorul transfrontalier - străinul
încadrat în muncă în localitătile de frontieră de pe teritoriul României si care
se întoarce în fiecare zi sau cel putin o dată pe săptămână în zona de
frontieră a unui stat care are frontieră comună cu România, în care îsi are
domiciliul si al cărui cetătean este.”
3. După articolul 2 se introduce un nou articol,
articolul 21, cu următorul cuprins:
“Art. 21 - (1) Permisul de muncă poate fi
eliberat, la cerere, străinilor care îndeplinesc conditiile prevăzute de
legislatia română cu privire la încadrarea în muncă si care au aplicată pe
documentele de trecere a frontierei viza de lungă sedere pentru angajare în
muncă sau, după caz, viza de lungă sedere pentru alte scopuri.
(2) Permisul de muncă poate fi eliberat, cu
respectarea reglementărilor în vigoare, fără a fi necesară obtinerea vizei de
lungă sedere pentru angajare în muncă, străinilor aflati în una dintre
următoarele situatii:
a) provin din state cu care România are încheiate
acorduri, conventii sau întelegeri de desfiintare a vizelor pentru trecerea
frontierei în acest scop sau pentru care România a renuntat unilateral la
obligativitatea vizelor;
b) beneficiază de drept de sedere temporară pentru
reîntregirea familiei, acordat în conditiile stabilite de legislatia privind
regimul străinilor în România;
c) beneficiază de drept de sedere temporară în scop de
studii si solicită încadrarea în muncă în baza unor contracte individuale de
muncă cu timp partial, cu program de maximum 4 ore pe zi;
d) sunt membri de familie - sot, sotie, copii – ai
cetătenilor români cu domiciliul în România.”
4. Alineatul (1) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - (1) Permisul de muncă se eliberează de
Oficiul pentru Migratia Fortei de Muncă, institutie publică aflată în
subordinea Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.”
5. Alineatul (3) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“(3) În temeiul prevederilor acordurilor, conventiilor
sau întelegerilor internationale la care România este parte, permisele de muncă
pot fi eliberate sau prelungite si în alte conditii sau situatii decât cele
prevăzute în prezenta lege.”
6. Alineatul (31) al
articolului 3 se abrogă.
7. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Permisul de muncă dă dreptul titularului să
fie încadrat, prin încheierea unui contract individual de muncă, la o singură
persoană fizică sau juridică din România ori la o reprezentantă autorizată din
România a unei persoane juridice cu sediul în străinătate.”
8. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Pot fi încadrati în muncă la persoane
fizice sau juridice din România, fără permis de muncă, următoarele categorii:
a) străinii care si-au stabilit, potrivit legii,
domiciliul în România;
b) cetătenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai
statelor semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European si membrii
de familie ai acestora;
c) cetătenii străini al căror acces liber pe piata
muncii din România este reglementat prin acorduri, conventii sau întelegeri
bilaterale încheiate de România cu alte state;
d) străinii care au dobândit statutul de refugiat pe
teritoriul României;
e) străinii detasati de către o companie străină cu
sediul pe teritoriul unui stat membru al Organizatiei Mondiale a Comertului la
o reprezentantă, sucursală ori filială a sa, aflată pe teritoriul României, sau
la o societate comercială, persoană juridică română, al cărei asociat/actionar
este compania străină, cu acelasi obiect de activitate, dacă fac dovada că nu
sunt în raporturi de muncă cu o altă persoană juridică română;
f) străinii detasati de către un angajator cu sediul
în străinătate la o persoană juridică din România, în baza unui contract
comercial de prestări de servicii încheiat între cele două părti;
g) străinii care desfăsoară activităti didactice,
stiintifice, artistice sau alte categorii de activităti specifice, cu caracter
temporar, în institutii de profil din România, în baza ordinului ministrului de
resort;
h) străinii care urmează să desfăsoare pe teritoriul
României activităti temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale
administratiei publice centrale sau locale sau de autorităti administrative
autonome.”
9. După articolul 5 se introduc trei noi articole,
51, 52 si 53, cu
următorul cuprins:
“Art. 51. - La propunerea Ministerului
Muncii si Solidaritătii Sociale, în concordantă cu politica privind migratia
fortei de muncă si luând în considerare situatia pietei muncii din România,
anual, prin hotărâre a Guvernului se stabileste numărul de permise de muncă ce
pot fi eliberate străinilor.
Art. 52. - (1) Lucrătorii străini pot fi
încadrati în muncă pe teritoriul României numai cu respectarea următoarelor
conditii:
a) locurile de muncă vacante nu pot fi ocupate cu
personal român;
b) lucrătorul străin îndeplineste conditiile speciale
de pregătire profesională si experientă în activitate, solicitate de angajator.
(2) Permisul de muncă eliberat acestor lucrători poate
fi prelungit numai în situatia în care sunt întrunite conditiile de încadrare
în muncă prevăzute la alin. (1).
Art. 53. - (1) Accesul lucrătorilor
străini stagiari si sezonieri pe piata muncii este reglementat prin acorduri,
conventii sau întelegeri bilaterale, încheiate de România cu alte state.
(2) Lucrătorii stagiari pot fi încadrati în muncă pe
teritoriul României pentru o perioadă de stagiu de 12 luni, cu posibilitate de
prelungire a sederii până la obtinerea calificării profesionale pentru care s-a
organizat stagiul.
(3) Lucrătorii sezonieri pot fi încadrati în muncă pe
teritoriul României pentru o perioadă de cel mult 6 luni într-un interval de 12
luni si trebuie să rămână în afara teritoriului României cel putin 6 luni
înainte de a fi readmisi în acelasi scop. Permisul de muncă al lucrătorului
sezonier nu poate fi prelungit în vederea ocupării unui loc de muncă de altă
natură.”
10. În cuprinsul alineatului (3) al articolului 6
denumirea “Ministerul Muncii si Protectiei Sociale” se înlocuieste cu denumirea
“Oficiul pentru Migratia Fortei de Muncă”.
11. Alineatele (4), (5) si (6) ale articolului 6 se
abrogă.
12. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Încadrarea fără permis de muncă sau mentinerea
în muncă a unui străin care nu are permis de muncă valabil de către o persoană
fizică sau juridică din România, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 5,
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei.”
13. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Constatarea si sanctionarea
contraventiilor prevăzute la art. 7 se fac de către inspectorii de muncă din
cadrul Inspectiei Muncii, precum si de către salariatii Oficiului pentru
Migratia Fortei de Muncă, desemnati prin ordin al ministrului muncii si
solidaritătii sociale.
(2) Prevederile alin. (1) si ale art. 7 referitoare la
contraventii se completează cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.”
14. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Sumele provenite din taxele plătite conform
prevederilor art. 6 alin. (1) si (2) si din comisionul prevăzut la art. 6 alin.
(3), precum si cele provenite din amenzile prevăzute la art. 7 se fac venit la
bugetul de stat.”
15. La articolul 11 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Prevederile art. 5 lit. b) intră în vigoare la
data de 1 ianuarie 2007.”
Art. II. - Prezenta ordonantă intră în
vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. - Normele metodologice privind
procedura de eliberare si de anulare a permiselor de muncă, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 434/2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000, vor fi modificate si completate prin
hotărâre a Guvernului, care va intra în vigoare pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonante.
Art. IV. - După aprobarea prin lege a
prezentei ordonante Legea nr. 203/1999 privind permisele de muncă, cu
modificările si completările ulterioare si cu cele aduse prin prezenta
ordonantă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
articolelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Răzvan Ionut Cirică,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 32.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea Centrului Român
pentru Pregătirea si Perfectionarea Personalului din Transporturi Navale –
CERONAV
În temeiul art. 107 din Constitutie, precum si al art.
1 pct. II.11 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si luând în considerare prevederile art. 110-112 din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 412/2002,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - (1) Se înfiintează Centrul Român pentru
Pregătirea si Perfectionarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV,
denumit în continuare CERONAV, institutie publică cu personalitate juridică,
aflată în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
(2) CERONAV se organizează prin fuziunea Centrului de
Perfectionare a Personalului din Marina Civilă si Calificare Personal pentru
Exploatare Portuară Constanta cu Centrul de Perfectionare a Personalului din
Navigatia Fluvială Galati, unităti care functionează în subordinea Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei si care se desfiintează.
(3) CERONAV are sediul în municipiul Constanta, Str.
Pescarilor nr. 69A.
(4) CERONAV are o subunitate în municipiul Galati,
Str. Portului nr. 23, si puncte de lucru în municipiul Constanta, str. Baba
Novac nr. 101A si Baza Nautică - Siutghiol.
(5) CERONAV poate înfiinta subunităti si puncte de
lucru si în alte localităti din tară, cu aprobarea Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, si poate organiza activităti temporare
în străinătate pentru activităti specifice.
Art. 2. - (1) CERONAV asigură functia de pregătire si
perfectionare a personalului care deserveste mijloacele de transport naval sau
care desfăsoară activităti de transport naval, activităti conexe si activităti
auxiliare acestora, prevăzută de art. 110 din Ordonanta Guvernului nr.
42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 412/2002.
(2) CERONAV asigură pregătirea teoretică si practică a
personalului din transporturile navale în concordantă cu reglementările interne
în domeniu si cu legislatia europeană referitoare la: personalul navigant,
profesia de transportator de mărfuri pe căile navigabile interioare,
consilierii de sigurantă pentru transportul mărfurilor periculoase pe căi
navigabile interioare, modalitătile de navlosire a navelor si de stabilire a
preturilor de transport, precum si la alte aspecte ale transportului naval
pentru care se instituie standarde privind nivelul cunostintelor, în
conformitate cu reglementările în vigoare.
Art. 3. - Se desemnează CERONAV ca organism national
de instruire în vederea perfectionării navigatorilor ce servesc la bordul
navelor maritime pentru atingerea nivelului minim de pregătire cerut de
prevederile Conventiei internationale privind standardele de pregătire a
navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptată
la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr.
107/1992, cu amendamentele pe care România le-a acceptat prin Ordonanta
Guvernului nr. 122/2000, aprobată prin Legea nr. 20/2001.
Art. 4. - CERONAV se finantează integral din venituri
proprii, constituite din tarifele percepute pentru activitătile si operatiunile
specifice.
Art. 5. - (1) CERONAV are următoarele atributii
principale:
a) organizarea si derularea programelor de pregătire
si perfectionare specifice, obligatorii pentru confirmarea competentei
personalului navigant maritim, maritim-portuar, fluvial si de alte căi
navigabile interioare, în conformitate cu reglementările nationale si
internationale în domeniu, aflate în vigoare;
b) formarea profesională continuă si specializarea profesională
a personalului navigant maritim, maritim-portuar, fluvial si de alte căi
navigabile interioare;
c) organizarea si derularea programelor de formare
profesională a transportatorilor de mărfuri pe căile navigabile interioare;
d) organizarea si derularea programelor de formare
profesională a consilierilor de sigurantă si a expertilor pentru transportul
mărfurilor periculoase pe apă, în conformitate cu reglementările nationale si
internationale în domeniu;
e) formarea profesională continuă, specializarea si
perfectionarea personalului de exploatare si operare portuară, a personalului
care desfăsoară alte activităti conexe sau auxiliare activitătilor de transport
naval, precum si a altor categorii de personal;
f) documentarea si cercetarea stiintifică, efectuarea
de studii, expertize, prognoze, baze de date în domeniul de activitate, pentru
necesităti proprii sau pentru terti, pe bază de contract;
g) participarea la lucrările organismelor
internationale sau regionale din domeniul transporturilor navale, la care
România este parte;
h) ducerea la îndeplinire a unor obligatii ce revin
statului din conventiile si acordurile internationale, referitoare la
pregătirea si perfectionarea personalului navigant maritim, fluvial si de alte căi
navigabile interioare, la care România este parte;
i) consultantă de specialitate, pe bază de contract;
j) organizarea de si participarea la simpozioane,
seminarii, expozitii pe teme de specialitate;
k) elaborarea, traducerea, multiplicarea, tipărirea si
comercializarea de publicatii si lucrări proprii, specifice domeniului său de
activitate;
l) administrarea terenurilor si a altor bunuri,
proprietate publică a statului, care i-au fost încredintate spre administrare;
m) administrarea obiectivelor de investitii, aprobate
cu finantare de la bugetul de stat, al căror beneficiar este CERONAV;
n) alte activităti privind valorificarea unor produse
din activităti proprii si prestări de servicii, în conditiile legii.
(2) Guvernul poate aproba si alte atributii pentru
CERONAV.
Art. 6. - În scopul realizării atributiilor sale,
CERONAV se poate asocia cu institutii publice, regii autonome, societăti
comerciale, asociatii si fundatii, în conditiile legii.
Art. 7. - (1) Conducerea CERONAV este asigurată de
către consiliul de conducere, compus din 9 persoane, al cărui presedinte este
directorul general.
(2) Directorul general si ceilalti membri ai
consiliului de conducere sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.
(3) Salarizarea si celelalte drepturi de personal ale
directorului general, precum si indemnizatiile membrilor consiliului de
conducere se stabilesc prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei.
Art. 8. - (1) Personalul salariat din cadrul Centrului
de Perfectionare a Personalului din Marina Civilă si Calificare Personal pentru
Exploatare Portuară Constanta si al Centrului de Perfectionare a Personalului
din Navigatia Fluvială Galati este considerat transferat în cadrul CERONAV
începând cu data înfiintării acestuia.
(2) Personalul transferat beneficiază de salariile si
drepturile avute anterior organizării CERONAV, până la încheierea contractului
colectiv de muncă.
(3) Salarizarea personalului CERONAV se face în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 14/1998 privind
utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 27/1999.
Art. 9. - În termen de 60 de zile de la publicarea
prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va
aproba prin hotărâre, la propunerea Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, Regulamentul de organizare si functionare a
CERONAV, atributiile, patrimoniul, personalul si regimul contractelor
existente.
Art. 10. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 60
de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 33.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
măsuri în domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economici
În temeiul art. 107 alin. (1) din Constitutie si al
art. 1 pct. II. 1 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 15/1996
privind întărirea disciplinei financiar-valutare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
24 din 31 ianuarie 1996, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 131/1996, cu modificările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 se abrogă.
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Agentii economici care au angajat credite
bancare pentru productia de export vor beneficia de bonificatia de dobândă
acordată de stat prin intermediul Băncii de Export-Import a României (Eximbank)
- S.A. numai pentru exporturile a căror contravaloare a fost încasată si
repatriată.”
3. Articolele 15 si 161 se
abrogă.
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie
1994, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995, cu modificările
ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 34.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea unor prevederi legale privind serviciile publice de alimentare
cu apă si de canalizare si serviciile publice de salubrizare a localitătilor
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
III. 6 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 32/2002
privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apă si
de canalizare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din
2 februarie 2002, si aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
634/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce
un alineat nou, alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3) Intră sub incidenta prezentei ordonante si
serviciile de alimentare cu apă si de canalizare prestate de operatorii care nu
se află în subordinea autoritătilor administratiei publice locale.”
2. La articolul 32, după alineatul (3) se introduce
un alineat nou, alineatul (31), cu
următorul cuprins:
“(31) În cazul concesionării
serviciilor publice de gospodărie comunală, preturile si tarifele se pot
stabili si ajusta numai cu avizul Autoritătii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, pe baza unor reguli sau formule de
ajustare stabilite prin hotărâre a Guvernului, la initiativa autoritătii
publice concedente.”
3. Articolul 41 va avea următorul cuprins:
“Art. 41. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante
se abrogă prevederea de la liniuta a 9-a «Apă potabilă si canalizare» din anexa
la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si
tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 martie
2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 205/2002, cu
modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.”
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 87/2001
privind serviciile publice de salubrizare a localitătilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 1 septembrie 2001,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 139/2002, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 19 va avea următorul
cuprins:
“Art. 19. - (1) Agentii economici care operează în
domeniul serviciilor publice de salubrizare a localitătilor vor face dovada
competentei tehnico-organizatorice si a celei privind calificarea personalului
si vor asigura o dotare tehnico-materială care să asigure efectuarea calitativă
a tuturor tipurilor de servicii contractate.”
2. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - Constatarea contraventiilor prevăzute de
prezenta ordonantă si aplicarea sanctiunilor se fac de către persoanele
împuternicite de ministrul administratiei publice, ministrul apelor si
protectiei mediului, presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, de presedintii consiliilor judetene
si de primari sau de împuternicitii acestora.”
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 35.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct.
III. 9 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Persoanele fizice si persoanele
juridice care urmăresc desfăsurarea unor activităti de interes general sau în
interes comunitar ori, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial pot
constitui asociatii ori fundatii în conditiile prezentei ordonante.”
2. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul 11, cu următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) În sensul prezentei ordonante,
se consideră a fi de interes general domenii ca: dezvoltarea economică,
culturală si socială, promovarea si apărarea drepturilor si libertătilor
omului, promovarea sănătătii, educatiei, stiintei, artelor, traditiilor,
culturii, prezervarea monumentelor culturale, asistenta socială, ajutorarea
săracilor si defavorizatilor, asistenta oamenilor dezavantajati fizic, a
copiilor si a persoanelor în vârstă, activitatea de tineret, sporirea
cunoasterii si participării civice, protejarea mediului si naturii, sprijinirea
religiei si valorilor umane, sustinerea bunăstării sociale, sprijinirea
lucrărilor publice si infrastructurii, sprijinirea sportului.
(2) Prin interes comunitar se întelege orice
interes care este specific:
a) unei comunităti: cartier, localitate, unitate
administrativ-teritorială;
b) unui grup de persoane fizice sau persoane juridice
care urmăresc un obiectiv comun sau au aceleasi opinii, aceeasi cultură,
orientare religioasă, socială, profesională si altele asemenea.”
3. Litera d) a articolului 2 va avea următorul
cuprins:
“d) facilitarea accesului asociatiilor, fundatiilor si
federatiilor la resurse private si publice;”
4. La articolul 6, după alineatul (4) se introduc
două noi alineate, alineatele (5) si (6), cu următorul cuprins:
“(5) Este interzisă utilizarea în denumirea
asociatiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritătilor si
institutiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activităti cu
reglementări proprii.
(6) În cazul nerespectării dispozitiilor alin. (5),
Ministerul Justitiei va refuza eliberarea dovezii disponibilitătii denumirii.”
5. La articolul 7 alineatul (2), după litera c) se
introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
“d) avizul ministerului sau organului de specialitate
al administratiei publice centrale în a cărui sferă de competentă îsi
desfăsoară activitatea.”
6. La articolul 17 alineatul (2), după litera c) se
introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
“d) avizul ministerului sau organului de specialitate
al administratiei publice centrale în a cărui sferă de competentă îsi
desfăsoară activitatea.”
7. Alineatul (3) al articolului 17 va avea
următorul cuprins:
“(3) Dispozitiile art. 6 alin. (4)-(6), art. 7 alin.
(1), art. 8-12 si 14 se aplică în mod corespunzător.”
8. Alineatul (3) al articolului 19 va avea
următorul cuprins:
“(3) Dacă fundatia dobândeste personalitate juridică
după decesul fondatorului, efectele liberalitătilor făcute în favoarea
fundatiei anterior constituirii ei se vor produce de la data actului constitutiv,
pentru fundatiile înfiintate prin acte între vii, si de la data mortii
testatorului, pentru fundatiile înfiintate prin testament.”
9. Alineatul (4) al articolului 27 va avea
următorul cuprins:
“(4) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr
impar de membri, din care majoritatea este formată din asociati. Membrii
consiliului director nu pot fi cenzori. Cel putin unul dintre cenzori trebuie
să fie contabil autorizat sau expert contabil, în conditiile legii.”
10. Alineatul (6) al articolului 29 va avea
următorul cuprins:
“(6) În toate cazurile schimbarea scopului fundatiei
se poate face numai dacă acesta a fost realizat în totalitate sau în cea mai
mare parte ori dacă acesta nu mai poate fi îndeplinit.”
11. Articolul 37 va avea următorul cuprins:
“Art. 37. - (1) În cazul dizolvării federatiilor, dacă
nu se prevede altfel în lege sau în statut, bunurile rămase în urma lichidării
se transmit, în cote egale, către persoanele juridice constituente.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplică prin asemănare si
în cazul retragerii din federatie a unei asociatii sau fundatii.”
12. Titlul capitolului VI “Asociatiile si
fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publică” va avea următorul
cuprins:
Asociatiile, fundatiile si federatiile
recunoscute ca fiind de utilitate publică”
13. Articolul 38 va avea următorul cuprins:
“Art. 38. - (1) O asociatie sau fundatie poate fi
recunoscută de către Guvernul României ca fiind de utilitate publică, dacă sunt
întrunite cumulativ următoarele conditii:
a) activitatea acesteia se desfăsoară în interes
general sau comunitar, după caz, si functionează cel putin 3 ani, anterior
datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publică;
b) a realizat majoritatea obiectivelor stabilite;
c) prezintă un raport de activitate din care să
rezulte desfăsurarea unei activităti anterioare semnificative, prin derularea
unor programe ori proiecte specifice scopului său, însotit de situatiile
financiare anuale si de bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani
anteriori datei depunerii cererii privind recunoastarea statutului de utilitate
publică;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre
cei 3 ani anteriori este cel putin egală cu valoarea patrimoniului initial.
(2) Guvernul României, prin organul său de
specialitate, poate, la propunerea autoritătii administrative competente, să
acorde o dispensă de la îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (1) lit. a)
si b), dacă:
a) asociatia sau fundatia solicitantă a rezultat din
fuziunea a două sau mai multe asociatii ori fundatii preexistente; si b)
fiecare dintre asociatiile sau fundatiile preexistente ar fi îndeplinit cele
două conditii, dacă ar fi formulat solicitarea în mod independent.”
14. După articolul 38 se introduce un nou articol, articolul
381, cu următorul cuprins:
“Art. 381. - Prin utilitate
publică se întelege orice activitate care vizează atingerea unor scopuri
benefice în domenii de interes public general si/sau comunitar.”
15. La articolul 39, după alineatul (1) se
introduce un alineat nou, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
“(11) Cererea prevăzută la alin. (1) va
fi însotită, pe lângă dovada îndeplinirii conditiilor prevăzute la art. 38
alin. (1), de următoarele documente:
a) copii de pe actul constitutiv si de pe statutul
asociatiei sau fundatiei;
b) copie de pe dovada dobândirii personalitătii
juridice;
c) dovada privind bonitatea asociatiei sau fundatiei,
emisă de banca la care are deschis contul;
d) copie de pe dovada privind situatia juridică a
sediului asociatiei si fundatiei;
e) numele si adresa persoanelor fizice, respectiv
denumirea si sediul persoanelor juridice cu care asociatia sau fundatia
colaborează în mod frecvent în vederea realizării obiectului său de activitate
pentru care aceasta solicită recunoasterea statutului de utilitate publică.”
16. Alineatul (2) al articolului 39 va avea
următorul cuprins:
“(2) Conflictele de competentă apărute între
autoritătile publice prevăzute la alin. (1) privind înregistrarea cererii se
solutionează, la sesizarea oricăreia dintre părti, de către organul de
specialitate din aparatul de lucru al Guvernului care are competente în
domeniul vietii asociative, în termen de 15 zile de la data înregistrării
sesizării. În cazul aparitiei unui conflict de competentă, perioada prevăzută pentru
examinarea cererii de recunoastere a utilitătii publice se prelungeste cu
perioada necesară solutionării acestui conflict.”
17. Alineatul (3) al articolului 39 va avea
următorul cuprins:
“(3) În vederea solutionării conflictului autoritătile
publice prevăzute la alin. (1) sunt obligate să pună la dispozitie organului de
specialitate din aparatul de lucru al Guvernului toate informatiile necesare
rezolvării acestuia. Ordinul conducătorului organului de specialitate din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului este definitiv.”
18. Articolul 40 va avea următorul cuprins:
“Art. 40. - (1) Autoritatea administrativă competentă
este obligată ca, în termen de 60 de zile, să examineze cererea si îndeplinirea
conditiilor prevăzute de lege, inclusiv prin solicitarea de informatii de la
persoanele fizice sau persoanele juridice cu care asociatia sau fundatia
colaborează în mod frecvent. În cazul în care constată îndeplinirea acestor
conditii, autoritatea administrativă competentă va propune Guvernului României
recunoasterea. În caz contrar, aceasta va transmite persoanelor juridice
solicitante un răspuns motivat, în termen de 30 de zile de la data luării
deciziei.
(2) În cel mult 90 de zile de la data depunerii
cererii prevăzute la alin. (1), precum si a tuturor documentelor necesare
luării deciziei, Guvernului României decide asupra propunerii de recunoastere.
Dacă propunerea se respinge, solutia va fi comunicată asociatiei sau fundatiei
de către autoritatea administrativă la care s-a înregistrat cererea de recunoastere,
în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii si a documentelor
necesare luării deciziei.”
19. După articolul 40 se introduce un nou articol,
articolul 401, cu
următorul cuprins:
“Art. 401. - La
nivelul fiecărui minister sau al celorlalte organe ale administratiei publice
centrale competente să examineze cererile pentru recunoasterea statutului de
utilitate publică se vor adopta, în baza prezentei ordonante, norme proprii
care să stabilească si criteriile specifice de acordare a statutului, corespunzătoare
fiecărui domeniu de activitate.”
20. Litera b) a articolului 41 va avea următorul
cuprins:
“b) dreptul la resurse provenite din bugetul de stat
si din bugetele locale, după cum desfăsoară activităti în interes general sau al
colectivitătilor locale, astfel:
1. de la bugetul de stat, prin bugetele ministerelor
sau ale altor organe ale administratiei publice centrale în a căror sferă de
competentă îsi desfăsoară activitatea;
2. de la bugetele locale, în limita sumelor aprobate
de consiliile locale.”
21. Litera f) a articolului 41 va avea următorul
cuprins:
“f) obligatia de a publica în extras, în
termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic, rapoartele de
activitate si situatiile financiare anuale în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a, precum si în Registrul national al persoanelor juridice fără
scop patrimonial. Modelul extrasului situatiilor financiare se va aproba prin
ordin al ministrului finantelor publice.”
22. La articolul 41, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. b) vor fi
prevăzute în bugetele anuale ale ministerelor, ale celorlalte organe ale
administratiei publice centrale sau ale consiliilor locale, după caz.”
23. După articolul 41 se introduc două articole
noi, articolele 411 si 412, cu
următorul cuprins:
“Art. 411. - (1)
Asociatia sau fundatia recunoscută ca fiind de utilitate publică îsi deschide
un cont bancar special pentru resursele primite potrivit art. 41 alin. (1) lit.
b), iar cheltuielile din aceste resurse se evidentiază distinct.
(2) Sumele primite de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, planificate a se cheltui în cursul anului si rămase
neutilizate la finele anului în contul asociatiei sau al fundatiei, se
restituie de către aceasta la bugetele de la care au fost primite, în primele 5
zile lucrătoare ale anului următor.
(3) Sumele alocate pentru proiecte ce se întind pe
perioada a doi sau mai multi ani se vor reporta la finele anului si vor putea
fi folosite în continuare pentru destinatia pentru care au fost alocate
initial.
(4) Modul de utilizare a sumelor acordate de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale este supus controlului, potrivit
legislatiei în vigoare.
Art. 412. - În
cadrul aparatului de lucru al Guvernului functionează un organ de specialitate
la nivel de departament, care are următoarele atributii:
a) promovează si evaluează politicile guvernamentale
în domeniul vietii asociative si formulează recomandări cu privire la acestea;
b) centralizează cererile privind recunoasterea
statutului de utilitate publică;
c) solutionează conflictele de competentă prevăzute la
art. 39 alin. (2) si (3);
d) analizează anual activitatea asociatiilor si
fundatiilor recunoscute ca fiind de utilitate publică.”
24. Alineatul (2) al articolului 42 va avea
următorul cuprins:
“(2) În cazul în care asociatia sau fundatia nu mai
îndeplineste una sau mai multe dintre conditiile care au stat la baza
recunoasterii utilitătii publice, Guvernul, la propunerea autoritătii
administrative competente sau a Ministerului Justitiei, va retrage actul de
recunoastere prin adoptarea unei hotărâri în acest sens.”
25. Alineatul (4) al articolului 42 va avea
următorul cuprins:
“(4) Împrejurările prevăzute la alin. (2) si (3) pot
fi sesizate autoritătii administrative competente, Ministerului Justitiei sau
Guvernului de către orice persoană fizică sau persoană juridică interesată.”
26. Articolul 45 va avea următorul cuprins:
“Art. 45. - (1) Dispozitiile prezentului capitol referitoare
la conditiile recunoasterii statutului de utilitate publică, precum si la
drepturile si obligatiile asociatiilor sau fundatiilor recunoscute ca fiind de
utilitate publică se aplică în mod corespunzător si federatiilor.
(2) O federatie poate fi recunoscută de Guvernul
României ca fiind de utilitate publică dacă cel putin două treimi din numărul
asociatiilor si fundatiilor care o alcătuiesc sunt recunoscute ca fiind de
utilitate publică.”
27. Articolul 47 va avea următorul cuprins:
“Art. 47. - Asociatiile, fundatiile si federatiile pot
înfiinta societăti comerciale. Dividendele obtinute de asociatii, fundatii si
federatii din activitătile acestor societăti comerciale, dacă nu se reinvestesc
în aceleasi societăti comerciale, se folosesc în mod obligatoriu pentru
realizarea scopului asociatiei, fundatiei sau federatiei.”
28. Articolul 48 va avea următorul cuprins:
“Art. 48. - Asociatiile, fundatiile si federatiile pot
desfăsura orice alte activităti economice directe, dacă acestea au caracter
accesoriu si sunt în strânsă legătură cu scopul principal al persoanei
juridice.”
29. Alineatul (1) al articolului 51 va avea
următorul cuprins:
“Art. 51. - (1) În cadrul Camerelor Parlamentului, Administratiei
Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului, institutiei Avocatul
Poporului, autoritătilor administrative autonome, ministerelor, al celorlalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si autoritătilor
administratiei publice locale functionează structuri pentru relatia cu mediul
asociativ. Acolo unde asemenea structuri lipsesc, ele se vor constitui.”
30. Alineatul (2) al articolului 56 va avea
următorul cuprins:
“(2) Instanta competentă să hotărască dizolvarea este
judecătoria în circumscriptia căreia asociatia îsi are sediul.”
Art. II. - Sintagma “bilant contabil” din
cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 se înlocuieste cu sintagma
“situatii financiare anuale”.
Art. III. - Prezenta ordonantă intră în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. IV. - În termenul prevăzut la art. III,
fiecare minister sau organ al administratiei publice centrale competent va
adopta, în baza prezentei ordonante, norme proprii care să stabilească si
criteriile specifice de acordare a statutului, corespunzătoare fiecărui domeniu
de activitate.
Art. V. - Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările si completările aduse prin
prezenta ordonantă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, după aprobarea acestora de către Parlament, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul justitiei,
Cristina Tarcea
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
30 ianuarie 2003.
Nr. 37.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind actualizarea alocatiei sociale
cuvenite nevăzătorilor cu handicap grav si accentuat, începând cu luna ianuarie
2003
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 19 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Începând cu luna ianuarie 2003
nevăzătorii cu handicap grav beneficiază de un venit lunar sub forma unei
alocatii sociale în cuantum de 1.407.000 lei.
(2) Începând cu luna ianuarie 2003 nevăzătorii cu
handicap accentuat beneficiază de un venit lunar sub forma unei alocatii
sociale în cuantum de 703.500 lei.
Art. 2. - Sumele rezultate în urma aplicării măsurilor
de protectie specială prevăzute la art. 1 se suportă de la bugetul de stat.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă art. 8 alin. (1) lit. g) din Hotărârea Guvernului nr. 920/2002 privind indexarea pensiilor din sistemul public de pensii, a pensiilor militare de stat si a unor venituri ale populatiei, începând cu luna septembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 31 august 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
23 ianuarie 2003.
Nr. 86.