MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 94 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 14 februarie 2003
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.593/2002. - Hotărâre
privind aprobarea Planului national de pregătire, răspuns si cooperare în
caz de poluare marină cu hidrocarburi
88. - Hotărâre
privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si
recunoasterea mutuală a conformitătii acestora
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Planului national de pregătire, răspuns si cooperare în caz de
poluare marină cu hidrocarburi
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 14/2000 pentru aderarea României
la Conventia internatională privind pregătirea, răspunsul si cooperarea în caz
de poluare cu hidrocarburi, adoptată la Londra la 30 noiembrie 1990, aprobată
prin Legea nr. 160/2000,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Planul national
de pregătire, răspuns si cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi,
denumit în continuare Plan, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Fondurile necesare pentru
acoperirea cheltuielilor de interventie în caz de poluare marină cu
hidrocarburi se asigură de la bugetul de stat în bugetele anuale ale
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si Ministerului de Interne până la preluarea
efectivă a structurilor unificate de protectie civilă de către Ministerul
Administratiei Publice.
Art. 3. - Consiliul Judetean
Constanta asigură spatiul si conditiile de functionare pentru Secretariatul
permanent al Comandamentului Operativ pentru Depoluare Marină, prevăzut la art.
7 din anexă.
Art. 4. - Prezenta hotărâre intră în
vigoare în termen de 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr. 1.593.
PLANUL NATIONAL
de pregătire, răspuns si cooperare în caz de poluare
marină cu hidrocarburi
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Sistemul national pentru pregătire, răspuns si
cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi
Art. 1. - (1) În scopul aplicării prevederilor art. 6
din Conventia internatională privind pregătirea, răspunsul si cooperarea în caz
de poluare cu hidrocarburi, adoptată la Londra la 30 noiembrie 1990, la care
România a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 14/2000, aprobată prin Legea nr.
160/2000, se stabileste un sistem national de actiune împotriva incidentelor de
poluare cu hidrocarburi, denumit în continuare sistem national.
(2) Sistemul national reprezintă ansamblul măsurilor
de pregătire si răspuns împotriva poluării cu hidrocarburi si cuprinde
unitătile prevăzute în art. 7 si 8. În cadrul sistemului national se
desemnează:
A. Ca autorităti nationale responsabile:
a) pentru coordonarea activitătilor legate de
functionarea sistemului national, elaborarea Planului si reactualizarea
acestuia, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, prin directia sa de
specialitate; ca punct de contact national cu autoritătile internationale în
domeniu;
b) pentru organizarea actiunilor de interventie: la
uscat, Comandamentul Protectiei Civile, iar pentru operatiuni maritime,
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin Autoritatea
Navală Română;
c) pentru siguranta navigatiei, în conformitate cu
regulile pentru prevenirea si combaterea poluării de la nave, Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin Autoritatea Navală
Română;
d) pentru fortele navale, Ministerul Apărării
Nationale, prin Statul Major al Fortelor Navale.
B. Ca puncte nationale operationale de contact,
denumite în continuare PNOC, responsabile de primirea si transmiterea
rapoartelor privind poluarea marină cu hidrocarburi:
a) Autoritatea Navală Română, denumită în continuare ANR,
pentru incidentele de poluare de la nave;
b) Administratia Natională “Apele Române” – Directia
Apelor Dobrogea-Litoral, denumită în continuare AN Apele Române-DADL,
pentru evenimentele de poluare costieră.
(3) Atributiile Comandamentului Protectiei Civile si
ale inspectoratelor de protectie civilă judetene, prevăzute în prezentul Plan,
vor fi îndeplinite de acestea până la organizarea lor ca Inspectorat General
pentru Situatii de Urgentă, respectiv servicii publice comunitare pentru
situatii de urgentă, prin preluarea efectivă de către Ministerul Administratiei
Publice a structurilor unificate de protectie civilă.
(4) Planul este parte integrantă a sistemului
national.
SECTIUNEA a 2-a
Scop, domeniu de aplicare si definitii
Art. 2. - (1) Planul are ca scop aplicarea
prevederilor Conventiei internationale privind pregătirea, răspunsul si
cooperarea în caz de poluare cu hidrocarburi, adoptată la Londra la 30
noiembrie 1990, denumită în continuare OPRC 1990, pe litoralul românesc,
marea teritorială si zona economică exclusivă a României, pentru a face fată
prompt si eficient incidentelor de poluare cu hidrocarburi, în vederea
protejării mediului marin, a zonei de coastă, a vietii si sănătătii oamenilor.
Planul include cerintele impuse pentru organizarea la nivel national a
pregătirii, cooperării si interventiei în cazul producerii unor incidente de poluare,
modul de actiune la primirea unui raport privind poluarea cu hidrocarburi,
promovarea cooperării internationale si a cercetării în domeniul combaterii
poluării marine cu hidrocarburi.
(2) Coordonarea la nivel national a activitătilor
legate de aplicarea Planului se realizează de către Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului, în cooperare cu Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, Ministerul de Interne, Ministerul Administratiei
Publice si Ministerul Apărării Nationale, ce au responsabilităti privind
coordonarea actiunilor de pregătire, cooperare si răspuns, prin directiile de
specialitate si unitătile din subordine desemnate în prezentul Plan.
Art. 3. - (1) Pentru interpretarea uniformă a
Planului, sensul termenilor folositi este cel definit corespunzător în art. 2
din OPRC 1990 si în Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor
maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue si al zonei
economice exclusive ale României, republicată.
(2) În sensul prezentului Plan, termenii de mai jos se
definesc după cum urmează:
a) gravitatea incidentului - aprecierea
amplorii fenomenului de poluare produs sau pe cale de a se produce, în functie
de cantitatea de hidrocarburi descărcate sau pe cale de a fi descărcate. În
scopul prezentului Plan, se disting trei clase de poluare:
- poluare marină minoră - nivel 1 - mai putin de 7
tone de hidrocarburi descărcate;
- poluare marină medie - nivel 2 - între 7 si 700 tone
de hidrocarburi descărcate;
- poluare marină majoră - nivel 3 - peste 700 tone de
hidrocarburi descărcate sau care este asimilată situatiei de dezastru;
b) coordonator general - persoana responsabilă
pentru coordonarea generală a răspunsului în cazul unei poluări majore - nivel
3 sau medii - nivel 2;
c) coordonator operatiuni maritime - persoana
responsabilă pentru organizarea operatiilor de depoluare marină;
d) coordonator operatiuni terestre - persoana
responsabilă pentru organizarea operatiilor de depoluare a zonelor marine de
coastă;
e) zone sensibile - zonele ale căror resurse
pot fi puse în pericol în cazul unui incident de poluare;
f) pregătire - ansamblul activitătilor de
prevenire (dispecerat, control, asigurare a sistemului informational, alarmare,
gestionarea bazei de date, elaborare de metodologii, reglementări, acte
legislative, pregătirea teoretică si practică - exercitii), de asigurare a
suportului decizional (observare, avertizare, raportare, cercetare, prognoză)
si de organizare si asigurare a fortelor, mijloacelor si materialelor de
interventie;
g) răspuns - ansamblul măsurilor operative
pentru activitatea de interventie si combatere efectivă în caz de incident si
al măsurilor de restabilire a situatiei normale după încetarea incidentului, la
nivel national si/sau regional;
h) cooperare - ansamblul măsurilor pentru
asigurarea activitătilor de pregătire si răspuns în caz de incident si al
măsurilor de restabilire a situatiei normale după încetarea incidentului, la
nivel national si/sau regional.
CAPITOLUL II
Bazele pregătirii pentru interventia în caz de poluare
marină cu hidrocarburi
SECTIUNEA 1
Art. 4. - (1) Atunci când navighează/stationează în
apele maritime aflate sub jurisdictia României, fiecare petrolier cu un tonaj
brut de 150 sau mai mult si fiecare navă, alta decât un petrolier, cu un tonaj
brut de 400 sau mai mult, indiferent de pavilionul pe care îl arborează,
trebuie să aibă la bord un plan de urgentă pentru combaterea poluării cu
hidrocarburi, întocmit în conformitate cu cerintele minimale de continut
stabilite prin Regula 26 din anexa I la Conventia internatională din 1973
pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul încheiat
la Londra la 17 februarie 1978, la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993
- MARPOL 73/78, si aprobat de autoritătile competente ale statului
pavilionului.
Pentru navele care arborează pavilionul român planul
se aprobă de către ANR.
(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, prin ANR, are competenta de a controla navele care arborează
pavilionul statului român, precum si navele care arborează pavilionul altor
state, aflate într-un port sau la un terminal în mare sub jurisdictie română,
asupra existentei la bord a planului de urgentă prevăzut la alin. (1).
(3) Controlul existentei la bordul navelor militare a planului
de urgentă prevăzut la alin. (1) va fi executat de către organele proprii
specializate din cadrul Statului Major al Fortelor Navale si al celor ierarhic
superioare.
Art. 5. - (1) Fiecare unitate de foraj marin trebuie
să aibă la bord un plan de urgentă pentru prevenire si interventie în caz de
poluare cu hidrocarburi, obligatie ce revine operatorului, precum si dotarea
necesară, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Planul de urgentă al unitătilor de foraj marin va
fi aprobat de ANR si de AN Apele Române.
(3) Platformele marine fixe de extractie a petrolului
trebuie să aibă un plan de urgentă pentru prevenirea si interventia în caz de
poluare cu hidrocarburi, elaborat de operatorul acestora si aprobat de AN Apele
Române.
(4) Pentru fiecare port si instalatie de manipulare a
hidrocarburilor operatorii acestora sunt obligati să posede un plan de urgentă
pentru combaterea poluării cu hidrocarburi, aprobat de AN Apele Române.
(5) Planurile de urgentă aprobate potrivit art. 4
alin. (1) si art. 5 alin. (1) vor fi păstrate în copie la ANR, iar cele
aprobate potrivit art. 5 alin. (3) si (4) vor fi păstrate în copie la AN Apele
Române-DADL.
(6) AN Apele Române va controla îndeplinirea prevederilor alin. (3) si (4) de către operatorii portuari si ai instalatiilor de manipulare a hidrocarburilor, conform competentelor.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura de raportare a poluării cu
hidrocarburi
Art. 6. - (1) Comandantii navelor maritime care
arborează pavilionul român, conducătorii unitătilor de foraj marin, ai
porturilor si instalatiilor de manipulare a hidrocarburilor au obligatia să
raporteze neîntârziat ANR orice incident de poluare cu hidrocarburi constatat,
produs de navă, de unitatea de foraj marin, respectiv de instalatia portuară de
manipulare a hidrocarburilor ori de alte nave, precum si prezenta
hidrocarburilor pe apă.
(2) Pilotii aeronavelor civile sau militare românesti
au obligatia să raporteze neîntârziat centrului de control al traficului aerian
orice incident de poluare cu hidrocarburi observat pe apă.
(3) Centrul de control al traficului aerian va asigura
transmiterea operativă a informatiilor primite conform alin. (2) la ANR sau,
după caz, la AN Apele Române-DADL.
(4) Orice persoană care observă o descărcare de
hidrocarburi sau prezenta hidrocarburilor în zona de coastă va comunica aceasta
de urgentă AN Apele Române-DADL.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea generală a interventiei
Art. 7. - (1) Se înfiintează Comandamentul Operativ
pentru Depoluare Marină, denumit în continuare C.O.D.M., organism de planificare
si coordonare a activitătilor în caz de poluare marină cu hidrocarburi.
(2) C.O.D.M. este condus de un coordonator general în
persoana prefectului judetului Constanta si de un coordonator general adjunct
în persoana presedintelui Consiliului Judetean Constanta sau, în lipsa
acestora, de către înlocuitorii legali si este constituit din reprezentantii
desemnati ai următoarelor institutii:
a) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului:
- AN Apele Române-DADL;
- Inspectoratul de Protectie a Mediului Constanta;
- Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”;
b) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei:
- ANR;
- Grupul de Interventii si Salvare Navală - Constanta;
- Compania Natională “Administratia Porturilor
Maritime Constanta” - S.A.;
c) Ministerul Administratiei Publice, după preluarea
efectivă de la Ministerul de Interne a structurilor unificate ale
inspectoratelor de protectie civilă, precum si a brigăzilor si grupurilor de
pompieri militari;
d) Ministerul de Interne:
- inspectoratele de protectie civilă ale judetelor
Constanta si Tulcea, până la preluarea efectivă a acestor structuri de către
Ministerul Administratiei Publice;
- Brigada de Pompieri “Dobrogea” a Judetului
Constanta, până la preluarea efectivă a acestei structuri de către Ministerul
Administratiei Publice;
- Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontieră
Constanta;
- inspectoratele de politie ale judetelor Constanta si
Tulcea;
- Comandamentul de Jandarmi Teritorial Constanta;
e) Ministerul Apărării Nationale:
- Statul Major al Fortelor Navale;
f) Consiliul Judetean Constanta.
(3) C.O.D.M. îsi desfăsoară activitatea în sediul
Inspectoratului de Protectie Civilă Judeteană Constanta, denumit în continuare IPCJ,
asigurat de Consiliul Judetean Constanta, este împuternicit să actioneze în
zona de acoperire a Planului si functionează ca un centru national de
interventie de urgentă, cu rol de bază operativă a tuturor actiunilor de
combatere a poluărilor marine, numai în caz de declansare a Planului sau în
cadrul cooperării regionale.
(4) Secretariatul permanent al C.O.D.M., structură
specializată pentru depoluare marină, este asigurat de Secretariatul tehnic al
Comisiei judetene de apărare împotriva dezastrelor din cadrul IPCJ. Pe timpul
interventiei Secretariatul permanent este completat cu câte un reprezentant de
la fiecare dintre institutiile prevăzute la alin. (2) lit. a)-e), îndeplinind
rolul de Secretariat tehnic al C.O.D.M.
(5) C.O.D.M. are în subordine, în caz de răspuns,
următoarele structuri:
a) divizia pentru operatiuni maritime, localizată la
ANR, constituită din fortele de interventie stabilite de C.O.D.M., care
actionează pe mare, si este condusă de reprezentantul ANR, în calitate de
coordonator al operatiunilor maritime ale C.O.D.M.;
b) divizia pentru operatiuni terestre, localizată la
IPCJ, constituită din fortele de interventie stabilite de C.O.D.M., care
actionează pe uscat, si este condusă de seful IPCJ, în calitate de coordonator
al operatiunilor terestre ale C.O.D.M.
(6) Fortele de interventie care participă în cadrul
celor două divizii de operatiuni vor actiona numai la solicitarea C.O.D.M.
(7) C.O.D.M. îsi va elabora regulamentul de organizare
si functionare, care va fi aprobat prin ordin comun al ministrului apelor si
protectiei mediului, ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei, ministrului de interne si ministrului administratiei publice.
Art. 8. - (1) Se înfiintează Comitetul Consultativ
pentru Depoluare Marină, ca organism consultativ al prefectului judetului
Constanta, cu activitate nepermanentă, constituit din specialisti nominalizati
din cadrul Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului, Ministerului de Interne, Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, Ministerului Administratiei Publice, Ministerului
Industriei si Resurselor, Ministerului Sănătătii si Familiei, Ministerului
Afacerilor Externe, Ministerului Turismului, Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, Consiliului Judetean Constanta, Consiliului Judetean
Tulcea, precum si din reprezentanti ai Comandamentului Protectiei Civile,
Directiei Vămilor Constanta, Administratiei Nationale “Apele Române”,
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” -
I.N.C.D.M. Constanta, Institutului de Cercetări în Transporturi, Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare “Delta Dunării” - I.N.C.D.D.D. Tulcea,
Companiei Nationale “Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodărire
a Apelor” - S.A., Societătii Comerciale “Oil Terminal” - S.A. Constanta,
Societătii Nationale “Petrom” - S.A., sucursala “Petromar”, Centrului de
Perfectionare a Personalului din Marina Civilă si Calificare Personal pentru
Exploatare Portuară Constanta, santierelor navale din Constanta, Midia si
Mangalia, precum si ai altor unităti cu competentă în domeniu.
(2) Comitetul Consultativ pentru Depoluare Marină
oferă unitătilor nominalizate în prezentul Plan consultantă la solicitarea
C.O.D.M.
CAPITOLUL III
Răspunsul la incidentele de poluare marină cu
hidrocarburi
SECTIUNEA 1
Actiunile în cazul raportării unei poluări
marine cu hidrocarburi
Art. 9. - (1) În cazul primirii de către punctele
nationale operationale de contact a unui raport sau sesizări privind un
incident de poluare, prin sistemul informational si de comunicatii, se vor
anunta imediat si celelalte structuri care sunt prevăzute în Plan.
(2) Informatiile primite conform alin. (1) sunt
verificate, potrivit competentelor legale, de către ANR si/sau AN Apele Române
- DADL, în calitate de organisme constatatoare ale poluării.
(3) În cazul în care incidentul de poluare cu
hidrocarburi este apreciat ca o poluare minoră sau medie, organismul
constatator prevăzut la alin. (2) atentionează de urgentă poluatorul, precum si
pe comandantii navelor, conducătorii unitătilor de foraj marin, ai operatorilor
portuari si ai instalatiilor de manipulare a hidrocarburilor, cele mai
apropiate, prin conducătorii institutiilor respective, în vederea activării
planurilor de urgentă proprii. De asemenea, organismul constatator al poluării
propune coordonatorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorului său
legal, în functie de gravitatea si originea accidentului, aplicarea partială
sau totală a Planului.
(4) În cazul în care incidentul de poluare cu
hidrocarburi este apreciat ca o poluare marină majoră sau medie pe cale să
devină majoră, organismul constatator propune coordonatorului general
convocarea Secretariatului tehnic al C.O.D.M. prevăzut la art. 7 alin. (4).
(5) Organismul constatator îsi completează
informatiile prin deplasare la locul incidentului, în cazul în care conditiile
hidrometeorologice permit acest lucru.
Art. 10. - (1) Dacă este necesară aplicarea Planului,
coordonatorul general dispune convocarea la sediul IPCJ de către Secretariatul
tehnic a reprezentantilor institutiilor care formează C.O.D.M.
(2) În cadrul întâlnirii cu reprezentantii
institutiilor din C.O.D.M., care este prezidată de coordonatorul general sau de
loctiitorul acestuia, se analizează toate informatiile disponibile, se propun
si se dezbat actiunile ce urmează a fi întreprinse. Se va acorda prioritate
măsurilor care asigură limitarea poluării, protejarea zonelor sensibile si
recuperarea hidrocarburilor în larg.
Art. 11. - În functie de efectele poluării si de capacitătile nationale, cu aprobarea primului-ministru, coordonatorul general poate solicita participare internatională.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile C.O.D.M. si ale institutiilor din
sistemul national
Art. 12. - C.O.D.M. are următoarele atributii
principale:
a) elaborează regulamentul de organizare si
functionare;
b) evaluează efectele incidentului de poluare marină
majoră cu hidrocarburi;
c) elaborează decizia de interventie, schema fluxului
decizional si actiunile la primirea unui raport privind poluarea cu
hidrocarburi;
d) coordonează răspunsul;
e) coordonează pregătirea sistemului national de
răspuns;
f) asigură fluxul informational si de comunicatii;
g) constituie o bază de date cuprinzând hărtile cu
zonele de risc, cu zonele sensibile si ariile ce trebuie protejate, informatii
statistice privind curentii marini si parametrii hidrometeorologici;
h) identifică, elaborează si actualizează lista
fortelor de interventie cu echipamentele de răspuns si comunicatie care apartin
unitătilor ce fac parte din sistemul national;
i) elaborează formatul standard de raportare a
poluării (Polrep) în conformitate cu normele Organizatiei Maritime
Internationale;
j) face propuneri pentru participare internatională,
conform art. 11;
k) urmăreste recuperarea pagubelor de la poluatorul
care a produs incidentul de poluare majoră;
l) participă cu forte si mijloace de interventie la
solicitarea altor state, în cazul poluărilor marine cu hidrocarburi, în cadrul
cooperării regionale;
m) asigură notificarea autoritătilor statelor vecine,
în cazul poluărilor marine majore cu hidrocarburi cu caracter transfrontalier;
n) stabileste necesarul de resurse pentru aplicarea
Planului si modul de utilizare a acestora;
o) asigură informarea autoritătilor nationale si a
publicului;
p) elaborează normativul-cadru de dotare necesar functionării
C.O.D.M.;
q) stabileste proiectele de cooperare internatională;
r) întocmeste programul de exercitii periodice;
s) identifică si stabileste cursurile de pregătire
periodică a personalului din unitătile care fac parte din sistemul national;
t) asigură organizarea administrativă si financiară în
cazul interventiilor;
u) asigură elaborarea ghidurilor metodologice de
prevenire si răspuns;
v) elaborează Regulamentul de organizare si
functionare al Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marină.
Art. 13. - Inspectoratul de Protectie Civilă Judetean
Constanta, în calitate de coordonator al operatiunilor terestre, are
următoarele atributii principale:
a) asigură Secretariatul permanent al C.O.D.M.;
b) coordonează si urmăreste implementarea deciziilor
C.O.D.M., informând periodic despre stadiul de îndeplinire a acestora;
c) asigură rezolvarea problemelor curente ale C.O.D.M.
si functionarea fluxului informational decizional cu celelalte institutii si
organisme implicate în actiunile de răspuns în cazul poluării marine cu
hidrocarburi;
d) creează si gestionează baza de date necesară
prevenirii, limitării si înlăturării efectelor generate de poluările marine cu
hidrocarburi;
e) prezintă împreună cu celelalte institutii
reprezentate în C.O.D.M. analize de fundamentare a necesarului de mijloace
financiare si materiale pentru aplicarea Planului;
f) coordonează elaborarea regulamentelor de organizare
si functionare ale C.O.D.M. si Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marină
si le prezintă spre aprobare prefectului;
g) asigură planificarea exercitiilor de simulare si
conduce nemijlocit activitătile de pregătire pe uscat;
h) coordonează actiunile de evaluare a pagubelor si a
costurilor pentru limitarea si înlăturarea efectelor incidentelor de poluare
marină majoră;
i) propune C.O.D.M. participarea la activitătile de
pregătire organizate pe plan national sau international privind răspunsul în
caz de poluare marină majoră cu hidrocarburi.
Art. 14. - ANR, în calitate de coordonator al
operatiunilor maritime, are următoarele atributii principale:
a) constată poluarea marină produsă de nave, potrivit
competentelor;
b) conduce toate actiunile pe mare în cadrul diviziei
pentru operatiuni maritime;
c) organizează activitatea PNOC pentru incidentele de
poluare de la nave;
d) centralizează si tine la zi evidenta tuturor
actiunilor de depoluare efectuate pe mare, de la convocarea Secretariatului
tehnic al C.O.D.M. si până la încheierea operatiunilor, în cazul fiecărui
incident de poluare marină majoră, inclusiv a costurilor acestora;
e) asigură legătura cu Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si cu Organizatia Maritimă Internatională,
furnizând permanent informatiile necesare;
f) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marină majoră în zona sa de
competentă;
g) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.;
h) coordonează efectuarea exercitiilor de simulare pe
mare în cadrul sistemului national.
Art. 15. - Inspectoratul Judetean al Politiei de
Frontieră Constanta îndeplineste următoarele atributii:
a) supraveghează si cercetează cu privire la riscul
producerii, constată si raportează producerea incidentelor de poluare marină cu
hidrocarburi în zona de competentă;
b) execută misiuni specifice, la solicitarea C.O.D.M.;
c) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marină majoră în zona sa de
competentă;
d) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 16. - Compania Natională “Administratia
Porturilor Maritime Constanta” - S.A. îndeplineste următoarele atributii:
a) participă la interventiile de depoluare, la
solicitarea C.O.D.M.;
b) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare în zona sa de competentă;
c) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 17. - Grupul de Interventii si Salvare Navală
Constanta are următoarele atributii:
a) participă la interventiile de depoluare, la
solicitarea C.O.D.M.;
b) intervine cu fortele si mijloacele disponibile
pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin privind prevenirea si interventia în
caz de poluare marină majoră cu hidrocarburi;
c) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi
în zona sa de competentă;
d) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 18. - AN Apele Române-DADL îndeplineste
următoarele atributii:
a) constată poluarea, conform competentelor legale;
b) actionează, la solicitarea C.O.D.M., cu echipamente
de combatere a poluării cu hidrocarburi pentru zona de coastă si evaluează
costurile corespunzătoare actiunilor de interventie;
c) participă în cadrul C.O.D.M. la stabilirea cauzelor
ce au determinat incidentul de poluare, la evaluarea efectelor, precum si la
celelalte actiuni desfăsurate de divizia pentru operatiuni terestre la
interventia în caz de incident de poluare marină majoră cu hidrocarburi;
d) creează si tine la zi o bază de date computerizată
privind plajele, calitatea apei mării, calitatea sedimentelor, facilitătile
pentru acvacultură, calitatea efluentilor evacuati în mare si sectiunile
corespunzătoare, locurile de deversare a apelor uzate în mare;
e) centralizează si tine la zi evidenta tuturor
actiunilor de depoluare efectuate în zona costieră de la activarea C.O.D.M.
si până la încheierea operatiunilor, în cazul fiecărui
incident de poluare marină majoră, inclusiv a costurilor acestora;
f) organizează seminarii si instruiri ale publicului
în vederea protejării zonelor umede, cooperând în acest sens cu institutiile de
profil si organizatiile neguvernamentale;
g) organizează activitatea PNOC pentru incidentele de
poluare în zona costieră;
h) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 19. - Inspectoratele de protectie a mediului
Constanta si, respectiv, Tulcea îndeplinesc următoarele atributii:
a) previn poluările accidentale prin măsurile
prevăzute de lege;
b) identifică amplasamente pentru depozitarea
temporară a hidrocarburilor recuperate;
c) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.;
d) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi.
Art. 20. - Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunării” îndeplineste următoarele atributii:
a) creează si tine la zi o bază de date privind
locurile de iernat si cuibărit, precum si alte zone sensibile din zona sa de
competentă;
b) participă cu forte si mijloace în caz de
interventie;
c) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.;
d) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare în zona sa de competentă.
Art. 21. - Statul Major al Fortelor Navale
îndeplineste următoarele atributii:
a) asigură prin sistemul propriu de observare, naval
si costier, centralizarea si transmiterea informatiilor asupra incidentelor de
poluare la PNOC;
b) constată poluarea, conform competentelor legale;
c) participă cu forte si mijloace la interventia în
caz de incident de poluare marină majoră cu hidrocarburi;
d) participă la evaluarea efectelor si stabilirea
cauzelor ce au determinat incidentul de poluare marină majoră cu hidrocarburi
în zona sa de competentă;
e) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M. si în cadrul diviziei de operatiuni maritime.
Art. 22. - Consiliul Judetean Constanta îndeplineste
următoarele atributii:
a) asigură spatiu de functionare pentru Secretariatul
permanent al C.O.D.M.;
b) încheie contracte-cadru în asteptare cu furnizorii
de materiale, echipamente si servicii, stabiliti de C.O.D.M., în calitate de
gestionar al fondului de interventie pentru dezastre;
c) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 23. - Inspectoratele de politie judetene
Constanta si, respectiv, Tulcea îndeplinesc următoarele atributii:
a) participă cu forte si mijloace specifice în caz de
incident de poluare marină;
b) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 24. - Brigada de Jandarmi Constanta si,
respectiv, Tulcea îndeplinesc următoarele atributii:
a) participă cu forte si mijloace specifice în caz de
incident de poluare marină;
b) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 25. - Brigada de Pompieri “Dobrogea” a Judetului
Constanta îndeplineste următoarele atributii:
a) participă cu forte si mijloace specifice în caz de
incident de poluare marină;
b) asigură participarea unui reprezentant în
Secretariatul tehnic al C.O.D.M.
Art. 26. - (1) Toate unitătile reprezentate în cadrul
C.O.D.M. vor asigura participarea personalului la actiunile stabilite de
coordonatorul general. Pentru perioada în care personalul participă efectiv la
interventia pentru depoluare, acesta va fi salarizat ca pentru lucru în
conditii grele si/sau periculoase, conform prevederilor legale.
(2) Decontarea cheltuielilor de interventie din etapa
de pregătire se asigură din fondurile alocate de la bugetul de stat
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si Ministerului de Interne până la preluarea
efectivă a structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie civilă de
către Ministerul Administratiei Publice.
(3) Recuperarea cheltuielilor ocazionate de actiunile
de răspuns si a celor pentru acoperirea prejudiciilor aduse factorilor de mediu
se va face de către Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru marea
teritorială si de către Ministerul Finantelor Publice pentru zona economică
exclusivă.
(4) Consiliul Judetean Constanta va încheia
contracte-cadru cu furnizorii de materiale, echipamente si servicii, pe care le
decide C.O.D.M.
SECTIUNEA a 3-a
Încheierea interventiei
Art. 27. - (1) Decizia încheierii interventiei se ia
de către coordonatorul general, dacă:
a) nivelul curătării a fost realizat;
b) operatiunea devine ineficientă;
c) a fost eliminat riscul producerii poluării.
(2) Coordonatorul general va considera că nivelul
curătării a fost realizat, dacă:
a) fiecare zonă a fost curătată, încadrându-se în
parametrii standardizati;
b) echipamentul a fost returnat la magazii pentru
curătare, întretinere si conservare;
c) locurile de depozitare temporară au fost eliberate
si reamenajate.
(3) C.O.D.M. întocmeste un raport detaliat care va fi înaintat în original, la finalizarea interventiei, Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, comunicându-se totodată câte un exemplar al acestui raport si celorlalte institutii care au asigurat mijloace si forte de interventie, spre a fi folosit pentru recuperarea cheltuielilor, compensarea pagubelor si revizuirea Planului.
CAPITOLUL IV
Programul de exercitii si de pregătire a personalului
din fortele de interventie
Art. 28. - Toate unitătile care fac parte din sistemul
national vor asigura participarea personalului propriu din echipele de
interventie la cursurile de pregătire periodice organizate de C.O.D.M.
Art. 29. - C.O.D.M. organizează si conduce anual un exercitiu general de simulare a interventiei în cazul unui incident de poluare marină majoră cu hidrocarburi, la care vor participa unitătile din cadrul sistemului national.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30. - Lista fortelor de interventie, cu
echipamentele de răspuns si comunicatie care apartin unitătilor care fac parte
din sistemul national, va fi actualizată permanent si păstrată la Secretariatul
permanent al C.O.D.M.
Art. 31. - (1) Prevederile prezentului Plan se
completează cu cele ale Hotărârii Guvernului nr. 1.232/2000 pentru aprobarea
Normelor metodologice de implementare a prevederilor Conventiei internationale
privind răspunderea civilă pentru pagubele produse prin poluare cu
hidrocarburi, 1992 (CLC, 1992).
(2) În cazul altor poluări decât cele prevăzute în
Protocolul din 1992 pentru amendarea Conventiei internationale privind
răspunderea civilă pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969,
încheiat la Londra la 27 noiembrie 1992, la care România a aderat prin
Ordonanta Guvernului nr. 15/2000, aprobată prin Legea nr. 158/2000, compensarea
cheltuielilor de depoluare si restaurare se face pe principiul “poluatorul
plăteste”.
privind
echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si
recunoasterea mutuală a conformitătii acestora
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin.
(2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileste cadrul de
reglementare pentru introducerea pe piată, libera circulatie si punerea în
functiune pe teritoriul României a echipamentelor radio si a echipamentelor
terminale de telecomunicatii, precum si procedurile de evaluare a conformitătii
si de marcare a acestora.
Art. 2. - Fără a aduce atingere legislatiei în
vigoare, prezenta hotărâre se aplică si aparatului definit la art. 5 lit. a),
care:
a) include, ca o parte integrantă sau ca un accesoriu,
un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ,
implantabil, în întelesul prevederilor Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele
medicale;
b) constituie un element sau o entitate tehnică
separată a unui vehicul, în întelesul Ordinului ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea Reglementărilor
privind conditiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele
rutiere în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România -
RNTR 2 - editia 2002.
Art. 3. - Prezenta hotărâre nu se aplică
echipamentelor prevăzute în anexa nr. I.
Art. 4. - Prezenta hotărâre nu se aplică aparatelor
utilizate exclusiv în cadrul activitătilor din domeniul sigurantei publice, din
domeniul sigurantei statului, inclusiv cel al protectiei intereselor economice
ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranta statului, din
domeniul apărării nationale, precum si în cadrul activitătilor statului din
domeniul dreptului penal.
Art. 5. - În întelesul prezentei hotărâri, următorii
termeni se definesc astfel:
a) aparat - orice echipament care este fie
echipament radio, fie echipament terminal de telecomunicatii sau amândouă;
b) retea de comunicatii electronice - sistemele
de transmisie si, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare,
precum si orice alte resurse, care permit transportul semnalelor prin fir,
radio, fibră optică sau orice alte mijloace electromagnetice, incluzând
retelele de comunicatii prin satelit, retelele fixe, cu comutare de circuite
sau de pachete, inclusiv Internet si retelele mobile terestre, sistemele de
transport al energiei electrice, în măsura în care sunt utilizate în scopul
transmiterii de semnale, retelele utilizate pentru transmiterea comunicatiei
audiovizuale si retelele de cablu TV, indiferent de tipul informatiei
transportate;
c) retea publică de comunicatii - retea de
comunicatii electronice care este utilizată, în întregime sau în principal,
pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
d) echipament terminal de telecomunicatii - un
produs sau o parte componentă relevantă din acesta, care permite comunicatia si
care este destinat să fie conectat direct ori indirect prin orice mijloace la
interfetele retelelor publice de comunicatii;
e) echipament radio - un produs sau o parte
componentă relevantă a acestuia, capabil să comunice prin intermediul emisiei
si/sau receptiei undelor radio utilizând spectrul alocat radiocomunicatiilor
terestre/spatiale;
f) unde radio - unde electromagnetice cu
frecvente cuprinse între 9 kHz si 3.000 GHz, care se propagă în spatiu fără
ghidare artificială;
g) interfată - punct terminal al retelei, care
este punctul de conexiune fizică la nivelul căruia utilizatorului îi este
asigurat accesul la reteaua publică de comunicatii, sau o interfată radio
specificând calea radio între echipamentele radio, incluzându-se în ambele
cazuri si specificatiile tehnice ale acestora;
h) clasă de echipamente - clasă care identifică
anumite tipuri particulare de aparate care sunt considerate similare în
conformitate cu prezenta hotărâre, precum si interfetele pentru care aparatele
sunt concepute; aparatele pot să apartină mai multor clase de echipamente;
i) dosar tehnic de constructie - dosar care
descrie aparatul si care furnizează informatiile si explicatiile care arată cum
au fost îndeplinite cerintele esentiale aplicabile;
j) standard armonizat - specificatie tehnică
adoptată de un organism de standardizare recunoscut pe baza mandatului Comisiei
Europene în scopul stabilirii unei cerinte la nivel european, fără a fi
obligatorie conformitatea cu aceasta;
k) interferentă prejudiciabilă - interferenta
care pune în pericol functionarea unui serviciu de radionavigatie sau a altor
servicii de sigurată ori care degradează serios, împiedică sau întrerupe
repetat un serviciu de radiocomunicatii ce functionează potrivit legislatiei în
vigoare.
Art. 6. - (1) Toate aparatele trebuie să îndeplinească
următoarele cerinte esentiale:
a) de protectie a sănătătii si sigurantei
utilizatorului si a oricărei alte persoane, incluzând obiectivele referitoare
la cerintele de securitate prevăzute în Hotărârea Guvernului
nr. 567/2002 privind asigurarea securitătii
utilizatorilor de echipamente electrice de joasă tensiune, dar fără aplicarea
vreunei limite de tensiune;
b) de protectie privind compatibilitatea
electromagnetică, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.032/2001 privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de functionare a aparatelor
electrice si electronice din punct de vedere al compatibilitătii
electromagnetice.
(2) Echipamentul radio trebuie să fie construit astfel
încât să utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre sau
spatiale si resursele orbitale si să se evite interferenta prejudiciabilă.
(3) Cerinte suplimentare pot fi aplicate aparatelor
din clase specifice de echipamente sau anumitor tipuri de aparate atunci când a
fost adoptată o astfel de măsură de către Comisia Europeană, cerinte care
determină modul în care trebuie construit aparatul, astfel încât, după caz:
a) să conlucreze prin intermediul retelelor cu alte
aparate si să poată fi conectat la interfete adecvate în Uniunea Europeană si
în România;
b) să nu afecteze reteaua sau functionarea acesteia si
să nu folosească în mod necorespunzător resursele acesteia, cauzând o degradare
inacceptabilă a serviciului;
c) să încorporeze sisteme de protectie care să asigure
că datele personale si viata privată ale utilizatorului si ale abonatului sunt
protejate;
d) să prezinte caracteristici care asigură evitarea
fraudelor;
e) să prezinte caracteristici care asigură accesul la
serviciile de urgentă;
f) să prezinte caracteristici care permit folosirea
acestora de către persoanele cu anumite deficiente.
(4) Cerintele suplimentare prevăzute la alin. (3) vor fi doptate prin ordine ale ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL II
Notificarea si publicarea specificatiilor de interfată
Art. 7. - (1) Operatorii retelelor publice de
comunicatii trebuie să pună la dispozitie Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei specificatii tehnice precise si adecvate pentru toate
interfetele oferite de acestia înainte ca serviciile furnizate prin interfete să
fie disponibile public.
(2) Pentru a îndeplini prevederile alin. (1)
specificatiile tehnice de interfată trebuie să includă:
a) detalii care să permită proiectarea echipamentelor
terminale de telecomunicatii capabile să utilizeze toate serviciile furnizate
prin aceste interfete;
b) toate informatiile necesare pentru a permite
producătorilor să realizeze încercările relevante privind verificarea
cerintelor esentiale aplicabile echipamentelor terminale de telecomunicatii.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei asigură publicarea prin mijloace electronice a specificatiilor
tehnice de interfată prevăzute la alin”(1), după primirea acestora de la
operatorii retelelor publice de comunicatii.
Art. 8. - Operatorii retelelor publice de comunicatii
sunt obligati să furnizeze informatiile prevăzute la art. 7 alin. (1) si (2)
ori de câte ori acestea sunt solicitate de părtile interesate.
Art. 9. - Operatorii retelelor publice de comunicatii
au obligatia să furnizeze Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, în vederea publicării prin mijloace electronice, orice modificare
a specificatiilor tehnice de interfată, comunicate în conditiile art. 7.
CAPITOLUL III
Introducerea aparatelor pe piată
Art. 10. - Aparatul se introduce pe piată numai dacă
îndeplineste cerintele esentiale prevăzute la art. 6 si celelalte prevederi
aplicabile ale prezentei hotărâri atunci când este instalat, întretinut si
utilizat corespunzător, conform scopului pentru care a fost produs.
Art. 11. - Producătorul sau importatorul trebuie să
furnizeze utilizatorului:
a) toate informatiile privind folosirea aparatului,
redactate în limba română, dar aceasta nu exclude furnizarea informatiilor si
în alte limbi de circulatie internatională;
b) declaratia de conformitate cu cerintele esentiale,
redactată în limba română, declaratie ce trebuie să însotească fiecare aparat.
Art. 12. - În cazul echipamentului radio, pentru
îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul si instructiunile de
utilizare ale acestuia trebuie:
a) să contină o indicatie că echipamentul este
destinat să fie utilizat în România;
b) să prevină utilizatorul, atunci când este cazul,
asupra oricărei restrictii de folosire sau despre obligatia obtinerii
autorizatiei de functionare a respectivului echipament.
Art. 13. - (1) Atunci când echipamentele radio
functionează în benzi de frecventă a căror utilizare nu este armonizată în
Uniunea Europeană si în România, producătorul, reprezentantul autorizat al
acestuia stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul trebuie
să notifice în scris Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei intentia de a introduce astfel de echipamente radio pe piată.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) trebuie făcută
cu cel putin patru săptămâni înainte de data la care se intentionează
introducerea pe piată a acestor echipamente si trebuie să contină:
a) informatii referitoare la caracteristicile radio
ale echipamentului, în special cele privind benzile de frecventă, ecartul dintre
canale, tipul de modulatie si puterea de radiofrecventă;
b) atunci când este cazul, numărul de identificare a
organismului notificat pentru îndeplinirea prevederilor specificate în anexa
nr. IV sau V.
(3) Procedura de notificare si continutul notificării
asupra intentiei de a introduce pe piată echipamentele radio ce functionează în
benzi de frecventă a căror utilizare nu este armonizată în Uniunea Europeană si
România se adoptă prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei este responsabil pentru evaluarea informatiilor
furnizate si poate restrictiona punerea în functiune a echipamentelor radio în
una dintre situatiile prevăzute la art. 17.
Aparatele a căror punere în functiune poate fi
restrictionată sunt prevăzute în anexa nr. VIII.
Art. 14. - În cazul echipamentelor terminale de
telecomunicatii, pentru îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul si
instructiunile de utilizare ale acestora trebuie să contină si să afiseze
informatii suficiente pentru identificarea interfetelor retelelor publice de
comunicatii la care acestea sunt destinate a fi conectate.
Art. 15. - În situatiile prevăzute la art. 6 alin. (3) si în cazul aparatelor care au fost deja introduse pe piată, acestea pot fi mentinute pe piată pentru perioada stabilită de actele normativele prevăzute la art. 6 alin. (4).
CAPITOLUL IV
Punerea în functiune si dreptul de conectare
Art. 16. - Aparatul poate fi pus în functiune în
scopul utilizării potrivit destinatiei, atunci când îndeplineste cerintele
esentiale corespunzătoare prevăzute la art. 6 si orice alte prevederi
aplicabile ale prezentei hotărâri.
Art. 17. - Fără a fi în contradictie cu prevederile
art. 16 si fără a aduce atingere conditiilor prevăzute în autorizatiile pentru
furnizarea serviciului care utilizează echipamentul radio, Inspectoratul
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei poate restrictiona punerea
în functiune a respectivului echipament, numai pentru motive legate de
utilizarea eficientă si corespunzătoare a spectrului radio, evitarea
interferentei prejudiciabile sau a problemelor privind sănătatea publică.
Art. 18. - Operatorii retelelor publice de comunicatii
nu trebuie să refuze din motive tehnice, invocând aplicarea art. 19, conectarea
echipamentelor terminale de telecomunicatii la interfetele adecvate, atunci
când aceste echipamente îndeplinesc cerintele esentiale aplicabile, prevăzute
la art. 6.
Art. 19. - (1) Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei poate autoriza un operator al unei retele publice de
comunicatii să refuze conectarea, să deconecteze sau să retragă din serviciu un
aparat declarat conform cu cerintele esentiale aplicabile, în cazul în care se
consideră că:
a) produce deteriorarea serioasă a unei retele;
b) produce interferentă prejudiciabilă;
c) afectează reteaua sau functionarea acesteia.
(2) Autorizarea de către Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei trebuie să fie precedată de o cerere temeinic motivată
a operatorului, însotită de un set de elemente generale care vor fi definite de
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, incluzând următoarele:
a) dovada că există una dintre situatiile prevăzute la
alin. (1);
b) dovada evaluării conformitătii aparatului si a
îndeplinirii de către acesta a cerintelor esentiale;
c) referire la standardele armonizate aplicate, precum
si la alte standarde sau reglementări tehnice cuprinse în actele normative emise
de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I;
d) clarificări si elemente suplimentare de la
operator, dacă este necesar.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei trebuie să informeze operatorul asupra deciziei luate, în cel mult
30 de zile, specificând motivele pentru adoptarea acesteia.
Art. 20. - (1) În situatii de urgentă operatorul unei
retele publice de comunicatii poate deconecta aparatul fără autorizarea
prealabilă din partea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
dacă sunt îndeplinite simultan următoarele conditii:
a) protectia retelei impune deconectarea aparatului
fără întârziere;
b) utilizatorului i se poate oferi pe loc o solutie
alternativă, fără cheltuieli pentru el.
(2) Operatorul trebuie să informeze imediat Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei cu privire la măsura luată,
prezentând dovezile privind procedura de urgentă si îndeplinirea conditiilor
prevăzute la alin. (1).
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, după analizarea documentatiei prezentate de către operator, trebuie să decidă dacă se mentine măsura deconectării aparatului sau se permite reconectarea acestuia.
CAPITOLUL V
Evaluarea conformitătii
Art. 21. - Procedurile de evaluare a conformitătii,
prevăzute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 si 26, trebuie să fie utilizate
pentru a demonstra îndeplinirea de către aparat a tuturor cerintelor esentiale
aplicabile, prevăzute la art. 6.
Art. 22. - (1) Aparatul este presupus conform cu
cerintele esentiale aplicabile, prevăzute la art. 6, dacă acesta este în
concordantă cu prevederile standardelor armonizate pentru echipamentele radio
si echipamentele terminale de telecomunicatii sau cu părti din acestea, care
cuprind cerintele esentiale si ale căror numere de referintă au fost publicate
în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene.
(2) Lista standardelor române care au adoptat
standardele armonizate pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de
telecomunicatii se aprobă prin ordin al ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I. Lista standardelor se reactualizează ori de câte ori este cazul.
Art. 23. - (1) Prezumtia identificată la art. 22 alin.
(1) nu exclude necesitatea evaluării conformitătii cu cerintele esentiale, în
conditiile prezentei hotărâri.
(2) Producătorul poate alege ca evaluarea
conformitătii aparatului cu cerintele esentiale prevăzute la art. 6 alin. (1)
lit. a) si b) să fie făcută utilizându-se procedurile prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 567/2002 si, respectiv, de Hotărârea Guvernului nr. 1.032/2001,
ca alternativă la procedurile prevăzute la art. 24, 25 si 26, atunci când
aparatul este în domeniul de aplicare al acestor hotărâri.
(3) Standardele române care au fost publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 567/2002, respectiv ale Hotărârii Guvernului nr. 1.032/2001, si
care au adoptat standardele ale căror numere de referintă au fost publicate în
Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene pot fi utilizate ca bază pentru
prezumtia conformitătii cu cerintele esentiale prevăzute la art. 6 alin. (1)
lit. a) si b).
(4) Reglementările tehnice comune ale căror numere de
referintă au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene si
care au fost transpuse ca reglementări tehnice nationale pot fi utilizate ca
bază pentru prezumtia conformitătii cu alte cerinte esentiale relevante prevăzute
la art. 6.
Art. 24. - Echipamentul terminal de telecomunicatii
care nu utilizează spectrul alocat comunicatiilor radio terestre sau spatiale
si părtile de receptie ale echipamentelor radio trebuie să fie supuse
procedurilor de evaluare a conformitătii, prevăzute în oricare dintre anexele
nr. II, IV si V, la alegerea producătorului.
Art. 25. - Când producătorul a aplicat standardele
armonizate prevăzute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se află
în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie să fie supus procedurilor de
evaluare a conformitătii, prevăzute în oricare dintre anexele nr. III, IV si V,
la alegerea producătorului.
Art. 26. - Când producătorul nu a aplicat sau a
aplicat numai partial standardele armonizate prevăzute la art. 22 alin. (1),
echipamentul radio care nu se află în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie
să fie supus procedurilor de evaluare a conformitătii, prevăzute în anexa nr.
IV sau V, la alegerea producătorului.
Art. 27. - Înregistrările si corespondenta legate de aplicarea procedurilor de evaluare a conformitătii, prevăzute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 si 26, se vor face în limba română sau într-o limbă de circulatie internatională agreată de organismul de evaluare.
CAPITOLUL VI
Marcajul de conformitate CE si alte inscriptii
Art. 28. - (1) Aparatele care îndeplinesc toate
cerintele esentiale aplicabile trebuie să poarte marcajul de conformitate CE.
Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevăzute în
anexa nr. VII.
(2) Marcajul de conformitate CE se aplică de către
producător, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeană
sau în România ori de către importator.
(3) Dacă pentru evaluarea conformitătii este utilizată
una dintre procedurile prevăzute în anexele nr. III, IV si V, marcajul de
conformitate CE trebuie însotit de numărul de identificare a tuturor
organismelor notificate implicate.
Art. 29. - (1) Marcajul echipamentului radio trebuie
să fie însotit suplimentar de identificatorul clasei de echipament, atunci când
un astfel de identificator a fost atribuit.
Identificatorul de clasă este prevăzut în anexa nr.
VII.
(2) Marcajul echipamentului radio trebuie să includă
un element de informare a utilizatorului că aparatul functionează în benzi de
frecventă a căror utilizare nu este armonizată în Uniunea Europeană si în
România.
Art. 30. - (1) Marcajul de conformitate, aplicat în
conditiile prevăzute la art. 28 si 29, trebuie să fie lizibil, rezistent la
stergere si aplicat în mod vizibil direct pe aparat sau pe o placă de marcaj
aplicată aparatului, precum si pe ambalajul si instructiunile de utilizare ce
îl însotesc.
(2) Se interzice aplicarea pe aparate a marcajelor
care pot induce în eroare terte părti, în ceea ce priveste semnificatia si
forma marcajului CE, asa cum sunt specificate în anexa nr. VII.
(3) Aplicarea oricărui alt marcaj este permisă numai
cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajului de conformitate CE să
nu fie afectate.
Art. 31. - Aparatul trebuie să fie identificat prin
producător pe baza tipului, lotului si/sau numărului de serie si prin denumirea
producătorului sau a importatorului.
Art. 32. - (1) În cazul în care aparatului îi sunt
aplicabile si alte reglementări specifice care privesc alte aspecte, transpuse
pe baza directivelor europene care impun aplicarea marcajului CE, marcajul
atestă îndeplinirea prevederilor acestor reglementări.
(2) Într-o perioadă de tranzitie, când una sau mai
multe dintre aceste reglementări specifice permit producătorului să aleagă ce
măsuri sunt aplicabile, marcajul CE trebuie să indice că aparatul îndeplineste
numai prevederile acelor reglementări specifice care au fost aplicate de
producător. Documentatia, informatiile si instructiunile de utilizare care
însotesc aparatele trebuie să includă o versiune în limba română si să indice
în mod expres acele reglementări specifice care au fost aplicate.
Art. 33. - Este permisă prezentarea la târgurile
comerciale, expozitii, demonstratii si altele asemenea a aparatului care nu
îndeplineste prevederile prezentei hotărâri, cu conditia ca acesta să poarte un
semn distinctiv care să indice clar că nu poate fi comercializat sau pus în
functiune până când nu ndeplineste aceste prevederi.
CAPITOLUL VII
Organisme notificate si autorităti de supraveghere
Art. 34. - (1) Procedura privind desemnarea si
notificarea natională a laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor
de certificare si de inspectie, care realizează evaluarea conformitătii
produselor din domeniul echipamentelor radio si al echipamentelor terminale de
telecomunicatii, se adoptă, în conditiile legii, prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei, în conformitate cu criteriile
prevăzute în anexa nr. VI.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei va desemna organismele notificate pentru îndeplinirea sarcinilor
relevante prevăzute în anexele nr. II, III, IV si V.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei va publica si va actualiza periodic în Monitorul Oficial al
României, Partea I, lista cuprinzând organismele notificate si numărul alocat
acestora în registrul organismelor notificate, aprobată prin ordin al
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
Art. 35. - (1) Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei este autoritatea competentă în domeniul echipamentelor
radio si echipamentelor terminale de telecomunicatii, în scopul asigurării
îndeplinirii prevederilor prezentei hotărâri.
(2) Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei este organismul responsabil pentru exercitarea
activitătilor de supraveghere a pietei echipamentelor radio si echipamentelor
terminale de telecomunicatii.
(3) În cazul aparatelor destinate consumatorilor
persoane fizice, constatarea si sanctionarea contraventiilor se fac de către
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 36. - (1) Activitătile de supraveghere prevăzute
la art. 35 alin. (2) si (3), planificate sau la sesizarea oricărei persoane
interesate, sunt exercitate de personalul de inspectie anume împuternicit în
vederea îndeplinirii acestor sarcini.
Personalul de inspectie trebuie:
a) să aibă acces liber ori de câte ori este necesar,
în conditiile legii, în orice spatiu în care producătorii, reprezen- tantii
autorizati ai acestora stabiliti în România, importatorii, distribuitorii,
operatorii retelelor de comunicatii si alti utilizatori ai aparatelor, precum
si persoanele care asamblează, detin, instalează, conectează sau întretin
aparate desfăsoară activităti susceptibile de a cădea sub incidenta
prevederilor prezentei hotărâri;
b) să solicite si să retină orice document si orice
informatie necesare în vederea realizării inspectiei privind îndeplinirea
prevederilor prezentei hotărâri;
c) să sigileze, să retină si să solicite efectuarea de
încercări asupra aparatelor pentru care există motive întemeiate să se
presupună încălcarea prevederilor prezentei hotărâri;
d) să ia orice alte măsuri necesare în situatia dată,
în conditiile legii.
(2) Producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia
stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul are obligatia de
a detine si de a prezenta spre examinare, la cererea personalului de inspectie,
documentele ce atestă îndeplinirea prevederilor prezentei hotărâri.
(3) Personalul de inspectie este obligat:
a) să nu divulge informatiile de care a luat
cunostintă cu ocazia exercitării atributiilor sale;
b) să păstreze confidentialitatea surselor de
informatii în legătură cu sesizările sau cu plângerile primite.
Art. 37. - (1) Inspectoratul General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei poate să hotărască în orice moment
efectuarea încercărilor adecvate pentru verificarea conformitătii aparatelor cu
cerintele esentiale aplicabile, înscrise în declaratia de conformitate.
(2) Cheltuielile determinate de efectuarea încercărilor
prevăzute la alin. (1) sunt suportate de Inspectoratul General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei.
(3) Dacă în urma încercărilor se constată că aparatul
nu îndeplineste cerintele esentiale, cheltuielile determinate de efectuarea
încercărilor prevăzute la alin. (1) sunt suportate de către producător,
responsabilul autorizat al acestuia sau de către importator. În cazul în care
nici una dintre aceste persoane nu poate fi identificată, aceste cheltuieli
sunt suportate de către detinătorul aparatului.
Art. 38. - (1) Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei poate lua toate măsurile necesare pentru ca aparatele
să fie retrase de pe piată sau din serviciu, poate interzice introducerea lor
pe piată sau punerea lor în functiune ori poate să restrictioneze libera lor
circulatie, atunci când constată că aparatele care intră sub incidenta
prezentei hotărâri nu îndeplinesc cerintele acesteia.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate să interzică sau să restrictioneze introducerea pe piată ori să dispună retragerea de pe piată a echipamentelor radio, inclusiv a tipurilor de echipamente radio, pentru care se consideră, din motive întemeiate, că vor produce interferente prejudiciabile serviciilor existente sau planificate în cadrul benzilor de frecventă prevăzute în Tabelul national de alocare a benzilor de frecventă.
(3) În situatia în care Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei a luat o hotărâre în conformitate cu prevederile alin.
(1) sau (2), acesta trebuie să specifice motivele pentru adoptarea ei si dacă
neconformitatea se datorează:
a) aplicării incorecte a standardelor armonizate
prevăzute la art. 22;
b) insuficientelor standardelor armonizate prevăzute
la art. 22;
c) neconformitătii cu cerintele esentiale aplicabile,
prevăzute la art. 6, în cazul în care aparatele nu satisfac standardele
armonizate prevăzute la art. 22;
d) cauzelor ce au legătură cu interferenta prejudiciabilă.
CAPITOLUL VIII
Contraventii si sanctiuni
Art. 39. - Constituie contraventii următoarele fapte
si se sanctionează astfel:
a) încălcarea prevederilor art. 8, 10, 11, ale art. 13
alin. (1) si (2), ale art. 16 si ale art. 32 alin. (1), cu amendă de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, precum si retragerea de pe piată,
interzicerea comercializării si utilizării aparatelor neconforme, în
concordantă cu prevederile art. 38;
b) încălcarea prevederilor art. 14, 24, 28, 29, 30,
31, ale art. 32 alin. (2) si ale art. 33, cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei, precum si cu retragerea de pe piată sau interzicerea
comercializării ori a utilizării aparatelor neconforme, în concordantă cu
prevederile art. 38;
c) în cazul în care persoana care a aplicat marcajul
fără a tine cont de prevederile art. 28, 29 si ale art. 30 alin. (2) nu poate
fi identificată, prevederile lit. b) din prezentul articol se aplică
detinătorului aparatului din momentul în care a fost descoperită
neconformitatea;
d) încălcarea prevederilor din anexa nr. II pct. 5 si
7, anexa nr. III pct. 4, anexa nr. IV pct. 2 si 6 si din anexa nr. V pct. 14,
15, 19 si 24, cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum si
interzicerea comercializării si utilizării până la termenul prevăzut pentru
eliminarea neconformitătilor, stabilit de către personalul de inspectie prevăzut
la art. 36 alin. (1), împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al
acestuia sau cu importatorul aparatelor, după caz;
e) încălcarea prevederilor art. 7 alin. (1) si (2),
ale art. 9, 18 si ale art. 20 alin. (2), cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei;
f) încălcarea prevederilor art. 43, cu amendă de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, precum si confiscarea aparatelor retrase de
pe piată sau din serviciu.
Art. 40. - (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 39 se fac de către personalul de
inspectie al Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei, anume împuternicit în vederea îndeplinirii acestor atributii, la
sesizarea oricărei persoane sau din oficiu.
(2) Constatarea contraventiilor prevăzute la art. 39
lit. a), b) si d), precum si aplicarea sanctiunilor corespunzătoare se pot
face, în cazul în care cumpărătorul are calitatea de consumator persoană
fizică, si de către inspectorii de specialitate ai Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, la sesizarea oricărei persoane sau din oficiu.
Art. 41. - Contraventiilor prevăzute la art. 39 le
sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28 si 29
din aceeasi ordonantă.
Art. 42. - (1) În cazul constatării contraventiilor si
aplicării sanctiunilor prevăzute la art. 39 lit. a) sau b), organul de inspectie
trebuie să informeze în scris Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei în termen de 3 zile.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei trebuie să confirme sanctiunea aplicată si să notifice
producătorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau importatorului
aparatelor, după caz, confirmarea acestei sanctiuni.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei trebuie să publice în Monitorul Oficial al României, Partea I,
notificarea măsurii de retragere de pe piată sau din serviciu a aparatelor
neconforme, de interzicere a introducerii lor pe piată, precum si de punere în
functiune. Notificarea poate fi publicată si în cotidiene nationale sau în
reviste de specialitate, în functie de tipul echipamentului radio sau al
echipamentului terminal de telecomunicatii.
Art. 43. - Producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul aparatelor, după caz, trebuie să solicite Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, în termen de 60 de zile de la notificarea măsurii de retragere de pe piată a aparatelor neconforme, prevăzută la art. 39 lit. a) si b), inventarierea si sigilarea aparatelor care au fost retrase de pe piată sau din serviciu.
CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii
Art. 44. - Până în momentul semnării Protocolului
european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor industriale
(PECA), dacă evaluarea conformitătii unui aparat destinat pietei nationale
implică participarea unui organism notificat desemnat conform prevederilor art.
34, producătorul sau reprezentantul său autorizat trebuie să aplice marcajul
national de conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de
conformitate CS sunt prevăzute în anexa nr. VII.
După intrarea în vigoare a Protocolului european
privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor industriale (PECA)
aparatele vor purta numai marcajul de conformitate CE în concordantă cu
prevederile cap. VII.
Art. 45. - Echipamentele radio si echipamentele
terminale de telecomunicatii pot fi introduse pe piată si puse în functiune pe
baza documentelor de autorizare prevăzute în Ordinul ministrului comunicatiilor
si tehnologiei informatiei nr. 259/2002 privind abilitarea Inspectoratului
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei pentru eliberarea
autorizatiilor de tip si a acordurilor de procurare din import pentru
echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii, dacă
introducerea pe piată a avut loc pentru prima dată înainte de intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri si numai până la data abrogării respectivului
ordin, în conformitate cu prevederile art. 48 alin. (2).
CAPITOLUL X
Dispozitii finale
Art. 46. - (1) Prezenta hotărâre nu este o
reglementare specifică în sensul art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
1.032/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al
compatibilitătii electromagnetice.
Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.032/2001 nu se
aplică aparatelor care intră în domeniul de aplicare al prezentei hotărâri, cu
exceptia cerintelor de protectie prevăzute la art. 3 alin. (1) si în anexa nr.
1 si a procedurilor de evaluare a conformitătii prevăzute la art. 5 alin. (2)
lit. a) si b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.032/2001.
(2) Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 567/2002
privind asigurarea securitătii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă
tensiune nu se aplică aparatelor care intră în domeniul de aplicare al
prezentei hotărâri, cu exceptia cerintelor de securitate prevăzute la art. 2
alin. (1) si în anexa nr. 2, precum si procedurii de evaluare a conformitătii
prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 567/2002.
Art. 47. - Anexele nr. I-VIII fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 48. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3
luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu
exceptia prevederilor art. 22 alin. (2) si ale art. 34, care intră în vigoare
pe data publicării prezentei hotărâri.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
se abrogă Ordinul ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr.
259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei pentru eliberarea autorizatiilor de tip si a acordurilor
de procurare din import pentru echipamentele radio si echipamentele terminale
de telecomunicatii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
788 din 30 octombrie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
23 ianuarie 2003.
Nr. 88.
ANEXA Nr. I
ECHIPAMENTELE
care nu intră în domeniul de aplicare al acestei
hotărâri, astfel cum este prevăzut la art. 3
1. Echipamentele radio utilizate de radioamatori,
conform art. 1 definitia 53 din regulamentul radio al Uniunii Internationale de
Telecomunicatii, în afară de cazul în care echipamentele sunt disponibile
comercial
2. Seturile de componente separate, concepute a fi
asamblate de către radioamatori, si echipamentele comerciale modificate de
către radioamatori si destinate utilizării lor de către acestia nu sunt
considerate echipamente disponibile comercial.
3. Echipamentele din domeniul de aplicare al Ordinului
ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice
privind aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru nave maritime,
prevăzute de conventiile internationale la care România este parte, cod MT.
RNR-EM-2000
4. Cablurile si traseele de linii
5. Echipamentele de receptie radio, destinate a fi
utilizate numai pentru serviciile de receptie a radiodifuziunii sonore si a
televiziunii
6. Produsele, aplicatiile si componentele din domeniul
aviatiei civile
7. Sistemele si echipamentele pentru managementul traficului aerian.
PROCEDURA
de evaluare a conformitătii, prevăzută la art. 24
Modulul A (Controlul intern al productiei)
1. Această anexă descrie procedura prin care
producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea
Europeană ori în România asigură si declară că produsele implicate satisfac
cerintele aplicabile ale prezentei hotărâri.
2. Producătorul trebuie să întocmească documentatia
tehnică care să permită evaluarea conformitătii produsului cu cerintele
esentiale si să contină informatii privind conceptia, fabricarea si
functionarea produsului.
3. Pentru îndeplinirea prevederilor pct. 2
documentatia tehnică trebuie să cuprindă:
a) o descriere generală a produsului;
b) desenele de conceptie si de fabricatie, schemele
componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrierile si explicatiile necesare pentru
întelegerea desenelor si schemelor sus-mentionate, precum si a functionării
produsului;
d) o listă a standardelor armonizate, aplicate în
întregime sau partial, precum si descrierea si explicarea solutiilor adoptate
pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale prezentei hotărâri, în situatia în
care nu au fost aplicate standarde armonizate sau nu există astfel de
standarde;
e) rezultatele calculelor de conceptie făcute,
examinările efectuate etc.;
f) rapoartele de încercare.
4. Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare
în scopul asigurării în procesul de productie a conformitătii produselor
fabricate cu documentatia tehnică prevăzută la pct. 2 si 3, precum si cu
cerintele aplicabile ale prezentei hotărâri.
5. Producătorul sau reprezentantul său autorizat
stabilit în Uniunea Europeană ori în România trebuie să păstreze documentatia
tehnică pentru inspectii o perioadă de cel putin 10 ani de la fabricarea
ultimului produs.
6. Atunci când nici producătorul si nici
reprezentantul său autorizat nu sunt stabiliti în Uniunea Europeană ori în
România, obligatia de a păstra documentatia tehnică disponibilă pentru
inspectii revine importatorului.
7. Producătorul sau reprezentantul său autorizat stabilit în Uniunea Europeană ori în România trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare produs si să redacteze o declaratie de conformitate. Producătorul sau reprezentantul său autorizat trebuie să păstreze o copie a declaratiei de conformitate împreună cu documentatia tehnică.
ANEXA Nr.
III
PROCEDURA
de evaluare a conformitătii, prevăzută la art. 25
(Controlul intern al productiei împreună cu încercări
specifice ale aparatelor)
Această anexă constă din anexa nr. II la care se
adaugă următoarele cerinte suplimentare:
1. Pentru fiecare tip de aparat toate seturile de
încercări radio esentiale trebuie efectuate de producător sau în numele său.
2. Identificarea seturilor de încercări care sunt
considerate a fi esentiale este responsabilitatea organismului notificat ales
de producător, cu exceptia acelor seturi de încercări care sunt definite în
standardele armonizate.
3. La determinarea seturilor de încercări ce trebuie
îndeplinite organismul notificat trebuie să tină cont de precedentele decizii
adoptate de organismele notificate, actionând de comun acord.
4. Producătorul, reprezentantul său autorizat stabilit
în Uniunea Europeană ori în România sau importatorul trebuie:
a) să declare că aceste încercări au fost efectuate;
b) să declare că aparatele îndeplinesc cerintele
esentiale;
c) să aplice în timpul procesului de productie numărul
de identificare a organismului notificat. Atunci când seturile de încercări
radio esentiale sunt definite în standardele armonizate, nu mai este necesară
aplicarea numărului de identificare a organismului notificat pe aparat.
PROCEDURA
de evaluare a conformitătii, prevăzută la art. 26
(Dosarul tehnic de constructie)
Această anexă constă din anexa nr. III la care se
adaugă următoarele cerinte suplimentare:
1. Producătorul trebuie să întocmească dosarul tehnic
de constructie, compus din următoarele elemente:
a) documentatia tehnică descrisă la pct. 3 al anexei
nr. II;
b) declaratia de conformitate cu seturile de încercări
radio specifice, descrise la pct. 2 al anexei nr. III.
2. Producătorul, reprezentantul său autorizat stabilit
în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul trebuie să prezinte
dosarul unuia sau mai multor organisme notificate.
3. În cazul în care dosarul tehnic de constructie este
prezentat mai multor organisme notificate, entitătile specificate la pct. 2
trebuie să informeze fiecare organism notificat despre celelalte organisme care
au primit dosarul.
4. Organismul notificat trebuie să examineze dosarul
tehnic de constructie si, în cel mult patru săptămâni de la primirea dosarului,
poate:
a) să emită un aviz către producător, reprezentantul
său autorizat stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importator, prin
care se precizează că nu a fost demonstrată corespunzător îndeplinirea
cerintelor prezentei hotărâri, si să informeze în consecintă celelalte
organisme notiticate care au primit dosarul; sau
b) să emită un aviz către entitătile specificate la
lit. a), prin care să se precizeze că dosarul probează îndeplinirea cerintelor
prezentei hotărâri.
5. La primirea acestui aviz aparatul poate fi introdus
pe piată fără să aducă atingere prevederilor art. 13 lit. a) si ale art. 20.
6. Producătorul, reprezentantul său autorizat stabilit
în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul trebuie să păstreze
dosarul tehnic de constructie pentru inspectii la dispozitia autoritătilor
nationale desemnate pentru inspectie, o perioadă de cel putin 10 ani de la
fabricarea ultimului produs.
PROCEDURA
de evaluare a conformitătii, prevăzută la art. 24, 25
si 26
(Asigurarea calitătii complete)
1. Asigurarea calitătii complete este procedura prin
care producătorul care îndeplineste prevederile pct. 2 asigură si declară că
produsele în cauză satisfac cerintele aplicabile ale prezentei hotărâri.
2. Producătorul trebuie să aplice pe fiecare produs,
după caz, marcajul prevăzut de art. 28, 29 si 31 din prezenta hotărâre si să
redacteze o declaratie de conformitate.
3. Producătorul trebuie să aibă în functie un sistem
de calitate aprobat pentru conceptie, productie, inspectii si încercări finale
ale produselor, asa cum este prevăzut la pct. 4-17, si acesta trebuie să se
supună supravegherii, asa cum este specificat la pct. 18-23.
4. În scopul celor prevăzute la punctul precedent,
producătorul trebuie să înainteze unui organism notificat o cerere de evaluare
a sistemului său de calitate.
5. Cererea trebuie să includă:
a) toate informatiile relevante pentru produsele avute
în vedere;
b) documentatia sistemului de calitate.
6. Sistemul de calitate trebuie să asigure
îndeplinirea de către produse a cerintelor aplicabile ale prezentei hotărâri.
7. Toate elementele, cerintele si prevederile adoptate
de producător trebuie să fie documentate într-o manieră sistematică si
ratională, sub formă de măsuri, proceduri si instructiuni scrise.
8. Documentatia sistemului de calitate la care se
referă punctul precedent trebuie să permită o interpretare uniformă a măsurilor
si procedurilor de calitate, asa cum sunt programele, planurile, manualele si
dosarele de calitate.
Aceasta trebuie să contină în special o descriere
adecvată:
a) a obiectivelor de calitate, a structurii
organizatorice, a responsabilitătilor personalului de conducere si influenta
acestuia în ceea ce priveste calitatea conceptiei si a produselor;
b) a specificatiilor tehnice, incluzând standardele
armonizate, a reglementărilor tehnice si specificatiilor de încercare relevante
care vor fi aplicate si, atunci când standardele armonizate prevăzute la art.
22 alin. (1) nu vor fi aplicate în întregime, a mijloacelor care vor fi
utilizate pentru asigurarea că cerintele esentiale aplicabile ale prezentei
hotărâri vor fi îndeplinite;
c) a tehnicilor de control si de verificare a
conceptiei, a procedeelor si actiunilor sistematice care vor fi utilizate la
conceperea produselor apartinând categoriei prevăzute în domeniul de aplicare;
d) a tehnicilor corespunzătoare productiei,
controlului calitătii si asigurării calitătii, a procedeelor si actiunilor
sistematice care vor fi utilizate;
e) a examinărilor si încercărilor care vor fi
executate înainte, în timpul si după procesul de productie si a frecventei cu
care acestea vor fi executate, precum si, dacă este cazul, a rezultatelor
încercărilor efectuate înainte de procesul de productie;
f) a mijloacelor prin care se asigură că dotările
pentru încercări si examinări îndeplinesc cerintele adecvate pentru executarea
încercărilor necesare;
g) a dosarelor de calitate, cum ar fi: rapoartele de
inspectie si datele de încercări si etalonare, rapoartele asupra calificării
personalului implicat etc.;
h) a mijloacelor care permit să se verifice realizarea
calitătii necesare în ceea ce priveste conceptia si produsul, precum si
functionarea eficientă a sistemului de calitate.
9. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul
de calitate pentru a determina dacă acesta satisface cerintele prevăzute la
punctul precedent.
10. Organismul notificat trebuie să prezume îndeplinirea
cerintelor prevăzute la pct. 8 în cazul sistemului de calitate care aplică
standardul armonizat relevant.
11. Organismul notificat trebuie să evalueze în
particular dacă sistemul de control al calitătii asigură conformitatea
produselor cu prevederile prezentei hotărâri, în baza documentatiei relevante
furnizate în conformitate cu pct. 5 si 8, incluzând, dacă este cazul,
rezultatele încercărilor furnizate de producător.
12. Pentru îndeplinirea cerintei de la punctul
precedent, echipa de audit trebuie să aibă cel putin un membru cu experientă de
evaluator în tehnologia produsului în cauză.
Procedura de evaluare trebuie să includă o vizită de
evaluare la locul unde se realizează produsul.
13. Decizia trebuie notificată producătorului.
Notificarea trebuie să contină concluziile examinării si decizia de evaluare
motivată.
14. Producătorul trebuie să se angajeze că
îndeplineste obligatiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat si să
confirme că acesta rămâne adecvat si eficient.
15. Producătorul sau reprezentantul său autorizat
trebuie să informeze organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate
despre orice modificare a acestuia.
16. Organismul notificat trebuie să evalueze
modificările propuse în conformitate cu punctul precedent si trebuie să
hotărască dacă sistemul de calitate modificat mai satisface cerintele prevăzute
la pct. 8 sau dacă este necesară reevaluarea acestuia.
17. Decizia organismului notificat, în legătură cu
prevederile de la punctul precedent, incluzând concluziile examinării si
motivarea deciziei de evaluare, trebuie să fie notificată producătorului.
18. Scopul supravegherii sistemului de calitate, sub
responsabilitatea unui organism notificat, este să se asigure că producătorul
îndeplineste corect obligatiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat.
19. Pentru efectuarea inspectiei producătorul trebuie
să permită accesul organismului notificat în locurile de proiectare, productie,
examinare si încercări, depozitare si trebuie să furnizeze acestuia toate
informatiile necesare, în special:
a) documentatia sistemului de calitate;
b) dosarele de calitate prevăzute în partea sistemului
de calitate dedicată conceptiei, asa cum sunt rezultatele analizelor,
calculelor, încercărilor etc.;
c) dosarele de calitate prevăzute în partea sistemului
de calitate dedicată productiei, asa cum sunt rapoartele de examinare si datele
de încercare, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului
implicat etc.;
d) producătorul trebuie să permită inspectarea, fără
notificare prealabilă, de către organismul notificat în locurile unde se
realizează produsul.
20. Organismul notificat trebuie să desfăsoare
audituri la intervale de timp rezonabile pentru a fi sigur că producătorul
mentine si aplică sistemul de calitate.
21. După fiecare audit organismul notificat trebuie să
transmită producătorului un raport de audit.
22. Suplimentar organismul notificat poate face vizite
inopinate producătorului. În timpul acestor vizite organismul notificat poate
să efectueze sau să ceară să se efectueze încercări în scopul verificării
functionării corespunzătoare a sistemului de calitate, atunci când este
necesar.
23. În conditiile prevăzute la punctul precedent,
organismul notiticat trebuie să transmită producătorului un raport de vizită
si, dacă a fost efectuată o încercare, un raport de încercare.
24. Producătorul trebuie să păstreze la dispozitia
autoritătilor nationale de supraveghere, o perioadă de cel putin 10 ani de la
fabricarea ultimului produs, următoarele:
a) documentatia prevăzută la pct. 5 lit. b);
b) modificările sistemului de calitate, prevăzute la
pct. 15;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat,
prevăzute la pct. 17, 22 si 23.
25. Fiecare organism notificat trebuie să tină la
dispozitia celorlalte organisme notificate informatiile relevante cu privire la
aprobările sistemelor de calitate, emise si retrase, incluzând referintele la
produsul implicat/produsele implicate.
CRITERIILE MINIME
pentru desemnarea organismelor notificate în
conformitate cu art. 34
1. Organismul notificat, directorul său si personalul
responsabil pentru îndeplinirea sarcinilor pentru care organismul notificat a
fost desemnat nu trebuie să fie proiectant, producător, furnizor sau instalator
al echipamentelor radio sau al echipamentelor terminale de telecomunicatii,
operator de retele, furnizor de servicii si nici mandatar al unuia dintre ei.
Ei trebuie să fie independenti si nu pot să participe direct la proiectarea,
constructia, comercializarea sau întretinerea echipamentelor radio sau a echipamentelor
terminale de telecomunicatii, nici să reprezinte părtile angajate în aceste
activităti. Aceste dispozitii nu împiedică posibilitatea schimbului de
informatii tehnice între producător si organismul notificat.
2. Organismul notificat si personalul său trebuie să
îndeplinească sarcinile pentru care a fost desemnat, la cel mai înalt grad de
integritate profesională si de competentă tehnică. Ei trebuie să fie în
sigurantă fată de orice presiune si risc de coruptie, în special financiar,
susceptibile de a influenta judecata lor sau rezultatele inspectiilor, în
special de către persoane sau grupuri de persoane cu interes pentru aceste
rezultate.
3. Organismul notificat trebuie să aibă la dispozitia
sa personalul si dotările necesare care să-i permită să execute corespunzător
lucrările administrative si tehnice asociate cu sarcinile pentru care a fost
desemnat.
4. Personalul responsabil pentru inspectii trebuie:
- să aibă o bună formare tehnică si profesională;
- să aibă cunostinte satisfăcătoare ale cerintelor
privind încercările sau inspectiile efectuate, precum si o experientă adecvată
pentru aceste încercări sau inspectii;
- să aibă abilitatea de a redacta certificatele,
înregistrările si rapoartele cerute pentru a autentifica executarea
inspectiilor.
5. Impartialitatea membrilor personalului de inspectie
trebuie să fie garantată. Remunerarea acestora nu trebuie să depindă nici de
numărul, nici de rezultatele încercărilor sau inspectiilor efectuate.
6. Organismul notificat trebuie să obtină o asigurare
de responsabilitate în afara cazurilor în care această responsabilitate este
asumată de stat, în conformitate cu legea, la nivel national.
7. Personalul organismului notificat trebuie să păstreze secretul profesional cu privire la toate informatiile obtinute în efectuarea sarcinilor sale conform prezentei hotărâri.
ANEXA Nr.
VII
MARCAJUL
de conformitate si identificatorul de clasă
A. Marcajul CE
1. Marcajul CE constă din initialele “CE” având
următoarea formă:
Dacă marcajul CE este redus sau mărit, proportiile
date în desenul de mai sus trebuie să fie respectate.
2. Marcajul CE trebuie să aibă o înăltime de cel putin
5 mm, cu exceptia cazurilor când acest lucru nu este posibil, tinând seama de
natura aparatelor.
3. Marcajul CE trebuie aplicat pe produs sau pe placa
de identificare atasată aparatului, pe care sunt inscriptionate datele
acestuia. Suplimentar el trebuie să fie aplicat pe ambalaj, dacă acesta există,
si pe documentele de însotire.
4. Marcajul CE trebuie să fie aplicat vizibil, lizibil
si rezistent la stergere.
B. Identificatorul de clasă
1. Echipamentele radio pentru care se aplică
restrictii la punerea în functiune, conform prevederilor art. 17, sau la
introducerea pe piată, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta
hotărâre, constituie Clasa 2. Identificatorul clasei de echipamente are
următoarea formă:
2. Identificatorul de clasă trebuie să aibă aceeasi
înăltime ca si initialele “CE”.
C. Marcajul CS
1. Marcajul de conformitate CS este format din
literele C si S, cu forma prezentată în figura următoare:
NOTĂ:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman - corp 36;
- diametrul cercului - 20 mm.
În cazul în care marcajul CS trebuie să fie mărit sau
micsorat, este necesar să se respecte proportiile prezentate în figura de mai
sus.
2. Literele componente C si S ale marcajului CS
trebuie să aibă aceeasi dimensiune pe verticală, care nu trebuie să fie mai
mică de 5 mm, cu exceptia situatiilor în care acest lucru nu este posibil
datorită naturii aparatelor.
3. Marcajul CS trebuie să fie aplicat pe aparat sau pe
placa de identificare atasată aparatului, pe care sunt inscriptionate datele
acestuia, pe ambalajul aparatului si pe documentele care însotesc aparatul.
4. Marcajul CS trebuie să fie aplicat în mod vizibil,
lizibil si de nesters.
ANEXA Nr.
VIII*)
CLASELE
de echipamente si lista orientativă si neexhaustivă de
echipamente sau tipuri de echipamente
1. Echipamentele radio si echipamentele terminale de
telecomunicatii care pot fi introduse pe piată si puse în functiune fără
restrictii constituie Clasa 1. Pentru Clasa 1 de echipamente nu este asignat un
identificator de clasă de echipamente.
2. Echipamentele radio pentru care se aplică
restrictii la punerea în functiune, conform prevederilor art. 17, sau la
introducerea pe piată, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta
hotărâre, constituie Clasa 2. Pentru Clasa 2 de echipamente este asignat
identificatorul prevăzut la lit. B din anexa nr. VII.
Clasa 1
(i) Echipamente terminale conectate la retele fixe
si echipamente radio care nu sunt destinate pentru emisie:
1. ISDN (ISDN acces de bază, ISDN acces primar, ISDN
U, ISDN de bandă largă ATM)
2. PSTN [linie analogică unică, linie analogică
multiplă (cu/fără apel direct de sosire DDI-Direct Dialling In), echipament
conectat la interfete Centrex sau retele private virtuale (VPN)]
3. Linii închiriate [analogice (banda de bază) pe 2
fire si pe 4 fire, analogice (banda vocală) pe 2 fire si pe 4 fire, digitale,
SDH, optice]
4. Echipamente de date pe fir (X.21, X.25, ethernet,
token ring, token bus, TCP/IP, frame relay)
5. Echipamente de difuziune interactivă pe fir
(imagine/sunet necomutate, imagine/sunet comutate)
6. Telex (echipament de linie unică, echipament de
linie multiplă)
7. Echipamente radio numai pentru receptie
8. Alte echipamente terminale conectate la retele fixe
(ii) Echipamente radio care emit numai sub
controlul unei retele:
9. Seturi portabile GSM, incluzând GSM 900, GSM 1800,
GSM 1900 si, când va apărea, GSM 450
10. Echipamente terminale TFTS;
11. Statii de sol pentru serviciul mobil terestru în
benzile 1,5/1,6 GHz
12. Statii de sol pentru serviciul mobil terestru
functionând în banda Ku
13. Echipamente TETRA pentru utilizatorul final
(non-DMO-Direct Mode of Operation)
14. Statii terestre pentru comunicatii personale prin
satelit functionând în benzile 1,6/2,4 GHz
15. Statii terestre pentru comunicatii personale prin
satelit functionând în benzile 1,9/2,1 GHz
16. Statii de sol din serviciul mobil terestru cu
debit binar redus în benzile 1,5/1,6 GHz
17. Alte echipamente radio care emit numai sub
controlul unei retele
Emitătoare radio armonizate tehnic în Comunitatea
Europeană, pentru care statele membre nu introduc constrângeri la punerea în
functiune:
18. Echipamente DECT
19-21. Dispozitive de distantă scurtă nespecifice Utilizarea acestor benzi de frecventă este pentru telemetrie, telecomandă, alarme, date în general si alte aplicatii similare. Aplicatiile video sunt incluse numai în Clasa 1 pentru frecvente mai mari de 2,4 GHz.
22. LAN-uri radio
23-24. Aplicatii inductive
Aplicatiile inductive includ dispozitive pentru:
imobilizarea automobilelor, identificarea animalelor, sistemele de alarmare,
detectarea cablurilor, administrarea deseurilor, identificarea persoanelor,
legături vocale prin radio, controlul accesului, senzori de proximitate,
sisteme antifurt, inclusiv sisteme antifurt inductive de radiofrecventă,
transferul de date la sisteme portabile, identificarea automată a articolelor,
sisteme de control prin radio, taxarea automată pe sosele.
Utilizatorii trebuie să fie constienti că emisiile de
la aplicatiile inductive pot cauza interferente asupra receptoarelor sau altor
servicii radio din apropierea lor.
O atentie deosebită trebuie acordată satisfacerii cerintelor stricte de protectie a frecventelor de comunicatii din aceste benzi sau din benzile adiacente, care sunt identificate de UIT pentru comunicatii în caz de sigurantă si catastrofe globale.
Clasa 2
(iii) Alte echipamente radio:
1. VSAT-uri în banda C
2. VSAT-uri în banda Ku
3. Statii terestre pentru transmisii ocazionale prin
satelit (SNG) în banda Ku
4. TETRA cu mod de functionare direct (DMO)
5. TETRAPOL
6. Radio mobile private (PMR)
7. Dispozitive de distantă scurtă
8. Radiorelee
9. Echipamente pentru legături radio fixe
10. Emitătoare de radiodifuziune sonoră si de
televiziune
11. Echipamente radio pentru aplicatii maritime
12. Echipamente de infrastructură (de exemplu: statii
de bază)
13. Echipamente radio functionând în benzile de radioamatori.