MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 37 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 23 ianuarie 2003
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.792/2002. - Ordin
al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Normelor metodologice
privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor
institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea
angajamentelor bugetare si legale
31. - Ordin al
ministrului finantelor publice pentru aprobarea modelului si continutului unor
formulare prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit, aprobată si modificată prin Legea nr. 493/2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si
plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si
raportarea angajamentelor bugetare si legale
În
temeiul art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
având
în vedere prevederile art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice si ale art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul
public intern si controlul financiar preventiv, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 301/2002, cu modificările ulterioare, în baza
prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea contabilitătii nr. 82/1991,
republicată,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor
institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea
angajamentelor bugetare si legale, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia contabilitătii
publice va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinirea a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
24 decembrie 2002.
Nr.
1.792.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind
angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor
publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare
si legale
În
baza prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, ale art. 17 alin. (2) din Legea contabilitătii nr. 82/1991,
republicată, si ale art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul public intern si controlul financiar preventiv, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 301/2002, cu modificările ulterioare, institutiile
publice, indiferent de subordonare si de modul de finantare a cheltuielilor, au
obligatia să respecte procedurile privind parcurgerea celor 4 faze ale
executiei bugetare a cheltuielilor, respectiv angajarea, lichidarea,
ordonantarea si plata cheltuielilor, precum si să organizeze, să conducă
evidenta si să raporteze angajamentele bugetare si legale începând cu anul
bugetar 2003.
În vederea respectării prevederilor mentionate mai sus
au fost elaborate prezentele norme metodologice care au ca obiect stabilirea
procedurilor, a persoanelor implicate si a documentelor privind executia
cheltuielilor care se efectuează din fonduri publice.
Executia bugetară se bazează pe principiul separării
atributiilor persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de
atributiile persoanelor care au calitatea de contabil.
Ordonatorii de credite ai bugetelor prevăzute la art.
1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 sunt autorizati să angajeze, să lichideze si
să ordonanteze cheltuieli pe parcursul exercitiului bugetar, în limita
creditelor bugetare aprobate, iar plata cheltuielilor se efectuează de
persoanele autorizate care, potrivit legii, poartă denumirea generică de
contabil.
Operatiunile specifice angajării, lichidării si
ordonantării cheltuielilor sunt în competenta ordonatorilor de credite si se
efectuează pe baza propunerilor compartimentelor de specialitate ale
institutiei publice.
Ordonatorii de credite pot delega această calitate
înlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau altor persoane împuternicite
în acest scop.
Actele de delegare a atributiilor desemnează
persoanele din cadrul institutiilor publice împuternicite să semneze pentru si
în numele ordonatorilor de credite.
În actul de delegare trebuie să se specifice limitele
si conditiile delegării, respectiv atributiile persoanelor delegate să semneze
documentele de angajare, lichidare si ordonantare a cheltuielilor, precum si
subdiviziunile clasificatiei bugetului aprobat pentru care au fost
împuternicite să efectueze aceste operatiuni si termenul de valabilitate a
împuternicirii.
Actele de delegare, însotite de specimenele de
semnături ale persoanelor care au fost împuternicite, trebuie comunicate:
- persoanelor împuternicite;
- conducătorului compartimentului financiar
(financiar-contabil) care nu poate efectua nici o plată ordonantată de o
persoană care nu a fost împuternicită în acest sens;
- persoanei împuternicite să exercite controlul
financiar preventiv.
De asemenea, actele de încetare a delegării se
comunică persoanelor mentionate mai sus.
1. Angajarea cheltuielilor
Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin
bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, în cadrul cărora
se angajează, se ordonantează si se efectuează plăti, reprezintă limite maxime
care nu pot fi depăsite.
Pentru actiunile multianuale se înscriu distinct în
buget creditele de angajament si creditele bugetare.
Pentru actiunile multianuale ordonatorii de credite
încheie angajamente legale în limita creditelor de angajament aprobate în buget
pentru exercitiul bugetar respectiv.
Cheltuielile de investitii se angajează individual în
cadrul angajamentelor multianuale care reprezintă limita superioară de
angajare.
Toate angajamentele legale din care rezultă o
cheltuială pentru investitii publice sau alte cheltuieli asimilate
investitiilor, cofinantate de o institutie internatională, se vor efectua în
conformitate cu prevederile acordului de finantare.
Creditele bugetare aferente actiunilor multianuale
reprezintă limita superioară a cheltuielilor care urmează a fi ordonantate si
plătite în cursul exercitiului bugetar. Plătile respective sunt aferente
angajamentelor legale efectuate în limita creditelor de angajament aprobate în
exercitiul bugetar curent sau în exercitiile bugetare anterioare.
Angajarea cheltuielilor bugetare, altele decât cele
care privesc actiuni multianuale, se face numai în limita creditelor bugetare
aprobate.
Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si de
a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor si potrivit
destinatiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea
institutiilor publice si cu respectarea dispozitiilor legale.
Angajarea oricărei cheltuieli din fonduri publice
îmbracă două forme de angajamente:
a) Angajamentul legal - fază în procesul
executiei bugetare reprezentând orice act juridic din care rezultă sau ar putea
rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice.
Angajamentul legal trebuie să se prezinte sub formă
scrisă si să fie semnat de ordonatorul de credite. Angajamentul legal ia forma
unui contract de achizitie publică, comandă, conventie, contract de muncă, acte
de control, acord de împrumut etc. În toate actele juridice prin care se
contractează o datorie a statului rezultată din contractarea unor împrumuturi
interne sau externe sau o datorie rezultată dintr-un contract, comandă etc.
trebuie să se facă mentiuni cu privire la institutia care are prevăzute în
buget creditele aferente angajamentului respectiv si subdiviziunea bugetară la
care sunt prevăzute acestea si de la care urmează să se facă plata. Sarcina
înscrierii datelor respective revine compartimentelor de specialitate care
elaborează proiectele angajamentelor legale.
Înainte de a angaja si a utiliza creditele bugetare,
respectiv înainte de a lua orice măsură care ar produce o cheltuială, ordonatorii
de credite trebuie să se asigure că măsura luată respectă principiile unei bune
gestiuni financiare, ale unui management financiar sănătos, în special ale
economiei si eficientei cheltuielilor.
În acest scop utilizarea creditelor bugetare trebuie
să fie precedată de o evaluare care să asigure faptul că rezultatele obtinute
sunt corespunzătoare resurselor utilizate.
Proiectele angajamentelor legale reprezintă decizii de
principiu luate de ordonatorii de credite, care implică o obligatie de
efectuare a unei cheltuieli fată de terte persoane.
Aceste proiecte de angajamente legale nu pot fi
aprobate de către ordonatorul de credite decât dacă au primit în prealabil viza
de control financiar preventiv în conditiile legii.
Angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectuează
numai cu viza prealabilă de control financiar preventiv propriu, potrivit
dispozitiilor legale. La institutiile publice la care operatiunile sunt supuse
controlului financiar preventiv delegat angajarea si ordonantarea cheltuielilor
se efectuează si cu viza prealabilă a controlorului delegat, conform
legislatiei în vigoare.
Proiectul de angajament legal se prezintă pentru viza
de control financiar preventiv împreună cu o propunere de angajare a unei
cheltuieli, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme
metodologice.
Angajarea cheltuielilor se efectuează în tot cursul
exercitiului bugetar, astfel încât să existe certitudinea că bunurile si
serviciile care fac obiectul angajamentelor vor fi livrate, respectiv prestate,
si se vor plăti în exercitiul bugetar respectiv.
Ordonatorii de credite nu pot angaja cheltuieli într-o
perioadă în care se stie că bunul, lucrarea sau serviciul nu va putea fi
executat, receptionat si plătit până la data de 31 decembrie a exercitiului bugetar
curent, respectiv ultima zi de plată prevăzută în Programul calendaristic
pentru derularea principalelor operatiuni de încheiere a exercitiului bugetar,
cu exceptia actiunilor multianuale.
În situatia în care, din motive obiective,
angajamentele legale de cheltuieli nu pot fi plătite până la finele anului,
acestea se vor plăti din creditele bugetare ale exercitiului bugetar următor.
Ordonatorilor de credite li se interzice să ia cu bună
stiintă măsuri care au ca obiect angajarea de cheltuieli peste sumele aprobate
în buget, la partea de cheltuieli, cu exceptia angajamentelor multianuale
efectuate în conditiile legii.
Ordonatorii de credite nu pot încheia nici un
angajament legal cu terte persoane fără viza de control financiar preventiv
decât în conditiile autorizate de lege.
După semnarea angajamentului legal de către
ordonatorul de credite acesta se transmite compartimentului de contabilitate
pentru înregistrare în evidenta cheltuielilor angajate.
b) Angajamentul bugetar - orice act prin care o
autoritate competentă, potrivit legii, afectează fonduri publice unor anumite
destinatii, în limita creditelor bugetare aprobate.
În aplicarea principiului anualitătii, potrivit căruia
“plătile efectuate în cursul unui an bugetar în contul unui buget apartin exercitiului
corespunzător de executie a bugetului respectiv”, si a prevederilor legale, potrivit
cărora pentru a efectua o plată este obligatorie parcurgerea prealabilă a celor
trei faze, respectiv angajarea, lichidarea, ordonantarea, se impune punerea în
rezervă a creditelor bugetare angajate, astfel încât toate angajamentele legale
încheiate în cursul unui exercitiu bugetar sau în exercitiile precedente de
ordonatorul de credite sau de alte persoane împuternicite să poată fi plătite
în cursul exercitiului bugetar respectiv, în limita creditelor bugetare
aprobate.
În vederea respectării acestei cerinte, angajamentul
bugetar prin care au fost rezervate fonduri publice unei anumite destinatii, în
limita creditelor bugetare aprobate, precedă angajamentul legal.
Este interzis ordonatorilor de credite aprobarea unor
angajamente legale fără asigurarea că au fost rezervate si fondurile publice
necesare plătii acestora în exercitiul bugetar, cu exceptia actiunilor
multianuale.
Valoarea angajamenelor legale nu poate depăsi valoarea
angajamentelor bugetare si, respectiv, a creditelor bugetare aprobate, cu
exceptia angajamentelor legale aferente actiunilor multianuale care nu pot
depăsi creditele de angajament aprobate în buget.
Angajarea cheltuielilor trebuie să se facă întotdeauna
în limita disponibilului de credite bugetare si, respectiv, în limita
disponibilului de credite de angajament pentru actiuni multianuale.
În scopul garantării acestei reguli, angajamentele
legale, respectiv toate actele prin care statul sau unitătile
administrativ-teritoriale contractează o datorie fată de tertii creditori, sunt
precedate de angajamente bugetare, respectiv de rezervarea creditelor necesare
plătii angajamentelor legale.
Angajamentele bugetare pot fi:
b1) angajamente bugetare individuale;
b2) angajamente bugetare globale.
b1) Angajamentul bugetar individual
este un angajament specific unei anumite operatiuni noi care urmează să se
efectueze.
Angajamentul bugetar individual se prezintă la viză
persoanei împuternicite să exercite controlul financiar preventiv în acelasi
timp cu proiectul angajamentului legal individual.
b2) Pentru cheltuieli curente de
natură administrativă, ce se efectuează în mod repetat pe parcursul aceluiasi
exercitiu bugetar, se pot întocmi propuneri de angajamente legale provizorii,
materializate în bugete previzionale, care se înaintează pentru viza de control
financiar preventiv împreună cu angajamentele bugetare globale.
Angajamentul bugetar global este un
angajament bugetar aferent angajamentului legal provizoriu care priveste
cheltuielile curente de functionare de natură administrativă, cum ar fi:
- cheltuieli de deplasare;
- cheltuieli de protocol;
- cheltuieli de întretinere si gospodărie (încălzit,
iluminat, apă, canal, salubritate, postă, telefon, radio, furnituri de birou
etc.);
- cheltuieli cu asigurările;
- cheltuieli cu chiriile;
- cheltuieli cu abonamentele la reviste, buletine
lunare etc.
Modelul angajamentului bugetar este prezentat în anexa
nr. 2 la prezentele norme metodologice.
În cazul angajamentelor legale provizorii ordonatorul
de credite verifică faptul ca angajamentele legale individuale încheiate să nu
depăsească valoarea angajamentelor provizorii care au fost emise anterior.
Angajamentele legale individuale aprobate până la
finele anului, acoperite de aceste angajamente legale provizorii, nu trebuie
înaintate pentru viza de control financiar preventiv.
Angajamentele legale individuale care depăsesc
valoarea angajamentelor legale provizorii se supun vizei de control financiar
preventiv.
Angajamentele bugetare se realizează prin emiterea
unui document scris privind angajamentul bugetar individual si angajamentul
bugetar global, prin care se certifică existenta unor credite bugetare
disponibile si se pun în rezervă (se blochează) creditele aferente unei
cheltuieli, potrivit destinatiei prevăzute în buget.
Propunerile de angajamente se înaintează din timp
persoanei împuternicite cu exercitarea controlului financiar preventiv, pentru
a da posibilitate acesteia să îsi exercite atributiile conform legii.
Propunerile de angajare a cheltuielilor trebuie
însotite de toate documentele justificative aferente si, dacă este cazul, de
orice alte documente si informatii solicitate de către persoana împuternicită
să exercite controlul financiar preventiv.
La finele anului persoana împuternicită să exercite
controlul financiar preventiv analizează modul de realizare a cheltuielilor
care au făcut obiectul angajamentelor bugetare globale, precum si dacă totalul
angajamentelor legale individuale aferente acestora este la nivelul
angajamentelor legale provizorii.
În cazul în care nu există diferente semnificative
între cheltuielile previzionate si cele definitive, persoana împuternicită să
exercite controlul financiar preventiv avizează angajamentul bugetar global
care devine definitiv.
Dacă persoana împuternicită să exercite controlul
financiar preventiv constată diferente semnificative, atunci poate hotărî
asupra includerii în viitor a cheltuielilor de natura celor care au făcut
obiectul angajamentelor bugetare globale în categoria angajamentelor bugetare
individuale.
Avizarea constă în semnarea de către persoana
împuternicită să exercite controlul financiar preventiv sau înlocuitorul de
drept al acesteia a propunerii de angajare a unei cheltuieli si a angajamentului
bugetar, care vor fi stampilate si datate.
Avizarea proiectelor de angajamente legale se poate
face după îndeplinirea următoarelor conditii:
a) proiectul de angajament legal a fost prezentat în
conformitate cu prezentele norme metodologice;
b) existenta creditelor bugetare disponibile la
subdiviziunea corespunzătoare din bugetul aprobat;
c) proiectul de angajament legal se încadrează în
limitele angajamentului bugetar, stabilite potrivit legii;
d) proiectul de angajament legal respectă toate
prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la data efectuării sale
(controlul de legalitate);
e) proiectul de angajament legal respectă sub toate
aspectele ansamblul principiilor si regulilor procedurale si metodologice care
sunt aplicabile categoriei de cheltuieli din care fac parte (controlul de
regularitate).
Persoana împuternicită să exercite controlul financiar
preventiv poate să refuze acordarea vizei dacă consideră că nu sunt îndeplinite
conditiile mentionate mai sus.
După avizarea angajamentului bugetar individual sau
global, după caz, de către persoana împuternicită să exercite controlul
financiar preventiv, acesta se semnează de ordonatorul de credite si se
transmite compartimentului de contabilitate pentru înregistrare în evidenta
cheltuielilor angajate.
Creditele bugetare neangajate, precum si creditele
bugetare angajate si neutilizate până la finele exercitiului bugetar sunt
anulate de drept.
Orice cheltuială angajată si neplătită până la data de
31 decembrie a exercitiului bugetar curent se va plăti în contul bugetului pe
anul următor din creditele bugetare aprobate în acest scop.
Această cheltuială trebuie să se raporteze la finele
anului curent pe baza datelor din contabilitatea cheltuielilor angajate.
În angajamentele legale individuale si cele
provizorii, precum si în angajamentele bugetare individuale sau globale se
precizează subdiviziunile bugetul aprobat.
Salariile personalului cuprins în statele de functii
anexate bugetului aprobat si obligatiile aferente acestora, pensiile si
ajutoarele sociale stabilite conform legilor în vigoare, precum si cheltuielile
cu dobânzile si alte cheltuieli aferente datoriei publice se consideră
angajamente legale si bugetare de la data de 1 ianuarie a fiecărui an cu
întreaga sumă a creditelor bugetare aprobate.
În situatia în care se impune majorarea sau diminuarea
unor angajamente legale, este necesară elaborarea unor propuneri de modificare
a angajamentelor legale si bugetare initiale, însotite de memorii
justificative.
2. Lichidarea cheltuielilor
Este faza în procesul executiei bugetare în care se
verifică existenta angajamentelor, se determină sau se verifică realitatea
sumei datorate, se verifică conditiile de exigibilitate ale angajamentului
legal pe baza documentelor justificative care să ateste operatiunile
respective. Verificarea existentei obligatiei de plată se realizează prin
verificarea documentelor justificative din care să rezulte pretentia
creditorului, precum si realitatea “serviciului efectuat” (bunurile au fost
livrate, lucrările executate si serviciile prestate sau, după caz, existenta
unui titlu care să justifice plata: titlu executoriu, acord de împrumut, acord
de grant etc.).
Salariile si indemnizatiile vor fi lichidate în baza
statelor de plată colective, întocmite de compartimentul de specialitate, cu
exceptia cazurilor în care este necesară lichidarea individuală.
Documentele care atestă bunurile livrate, lucrările
executate si serviciile prestate sunt Factura fiscală (cod 14-4-10/A) sau
Factura (cod 14-4-10/aA) cuprinse în anexa nr. 1A “Catalogul formularelor
tipizate, comune pe economie, cu regim special de tipărire, înseriere si
numerotare, privind activitatea financiară si contabilă” la Hotărârea
Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind
activitatea financiară si contabilă si a normelor metodologice privind
întocmirea si utilizarea acestora, sau alte formulare ori documente cu regim
special, aprobate potrivit legii.
Determinarea sau verificarea existentei sumei datorate
creditorului se efectuează de către persoana împuternicită de ordonatorul de
credite, pe baza datelor înscrise în factură si a documentelor întocmite de
comisia de receptie constituită potrivit legii (Proces-verbal de receptie - cod
14-2-5, în cazul mijloacelor fixe, Nota de receptie si constatare de diferente
- cod 14-3-1A, în cazul bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe).
Documentele care atestă bunurile livrate, lucrările
executate si serviciile prestate sau din care reies obligatii de plată certe se
vizează pentru “Bun de plată” de ordonatorul de credite sau de persoana
delegată cu aceste atributii, prin care se confirmă că:
- bunurile furnizate au fost receptionate, cu
specificarea datei si a locului primirii;
- lucrările au fost executate si serviciile prestate;
- bunurile furnizate au fost înregistrate în gestiune
si în contabilitate, cu specificarea gestiunii si a notei contabile de
înregistrare;
- conditiile cu privire la legalitatea efectuării
rambursărilor de rate sau a plătilor de dobânzi la credite ori împrumuturi
contractate/garantate sunt îndeplinite;
- alte conditii prevăzute de lege sunt îndeplinite.
Prin acordarea semnăturii si mentiunii “Bun de plată”
pe factură, se atestă că serviciul a fost efectuat corespunzător de către
furnizor si că toate pozitiile din factură au fost verificate.
Conditiile de exigibilitate a obligatiei se verifică
pe baza datelor cuprinse în angajamentele legale, care trebuie să cuprindă si
date cu privire la termenele de plată a obligatiei.
Persoana împuternicită să efectueze lichidarea
cheltuielilor verifică personal documentele justificative si confirmă pe
propria răspundere că această verificare a fost realizată.
Documentele care atestă parcurgerea fazei de lichidare
a cheltuielilor stau la baza înregistrării în contabilitatea patrimonială a
institutiei publice pentru reflectarea serviciului efectuat si a obligatiei de
plată fată de tertii creditori.
3. Ordonantarea cheltuielilor
Este faza în procesul executiei bugetare în care se
confirmă că livrările de bunuri au fost efectuate sau alte creante au fost
verificate si că plata poate fi
realizată. Persoana desemnată de ordonatorul de credite confirmă că există o
obligatie certă si o sumă datorată, exigibilă la o anumită dată, si în acest
caz ordonatorul de credite bugetare poate emite “Ordonantarea de plată” pentru
efectuarea plătii.
Ordonantarea de plată este documentul intern prin care
ordonatorul de credite dă dispozitie conducătorului compartimentului financiar
(financiar-contabil) să întocmească instrumentele de plată a cheltuielilor.
Modelul formularului “Ordonantare de plată” este
prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
Ordonantarea de plată trebuie să contină date cu
privire la:
- exercitiul bugetar în care se înregistrează plata;
- subdiviziunea bugetară la care se înregistrează
plata;
- suma de plată (în cifre si litere) exprimată în
monedă natională sau în monedă străină, după caz;
- datele de identificare a beneficiarului plătii;
- natura cheltuielilor;
- modalitatea de plată.
Ordonantarea de plată este datată si semnată de
ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atributii.
Ordonantarea de plată va fi însotită de documentele
justificative în original si va purta viza persoanelor autorizate din
compartimentele de specialitate, care să confirme corectitudinea sumelor de
plată, livrarea si receptionarea bunurilor, executarea lucrărilor si prestarea
serviciilor, existenta unui alt titlu care să justifice plata, precum si, după
caz, înregistrarea bunurilor în gestiunea institutiei si în contabilitatea
acesteia.
Facturile în original sau alte documente întocmite în
vederea plătii cheltuielilor vor purta obligatoriu numărul, data notei
contabile si semnătura persoanei care a înregistrat în contabilitate lichidarea
cheltuielilor.
În cazuri exceptionale, când nu este posibilă
prezentarea documentelor justificative în original, vor fi acceptate si copii
ale documentelor justificative, certificate pentru conformitatea cu originalul
de către ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atributii.
În situatia în care, în conformitate cu prevederile
contractuale, urmează să se efectueze plata în rate a bunurilor livrate,
lucrărilor executate si a serviciilor prestate, se vor avea în vedere
următoarele:
- prima ordonantare de plată va fi însotită de
documentele justificative care dovedesc obligatia către creditor pentru plata
ratei respective;
- ordonantările de plată ulterioare vor face referire
la documentele justificative deja transmise conducătorului compartimentului
financiar (financiar-contabil).
La emiterea ordonantării de plată finale ordonatorul
de credite confirmă că operatiunea s-a finalizat.
Înainte de a fi transmisă compartimentului financiar
(financiar-contabil) pentru plată ordonantarea de plată se transmite pentru
avizare persoanei împuternicite să exercite controlul financiar preventiv.
Scopul acestei avizări este de a stabili că:
- ordonantarea de plată a fost emisă corect;
- ordonantarea de plată corespunde cu cheltuielile
angajate si suma respectivă este exactă;
- cheltuiala este înscrisă la subdiviziunea
corespunzătoare din bugetul aprobat;
- există credite bugetare disponibile;
- documentele justificative sunt în conformitate cu
reglementările în vigoare;
- numele si datele de identificare ale creditorului
sunt corecte.
În cazul în care ordonantarea de plată nu se avizează,
se aplică prevederile pct. 1 “Angajarea cheltuielilor”.
Nici o ordonantare de plată nu poate fi prezentată
spre semnare ordonatorului de credite decât după ce persoana împuternicită să
exercite controlul financiar preventiv a acordat viza.
Persoana împuternicită să exercite controlul financiar
preventiv se asigură că ordonantările supuse vizei se referă la angajamente de
cheltuieli deja vizate si că sunt îndeplinite conditiile de lichidare a
angajamentelor.
Ordonantările de plată nevizate de persoana
împuternicită să exercite control financiar preventiv sunt nule si fără valoare
pentru conducătorul compartimentului financiar (financiar-contabil) care
urmează să facă plata, dacă nu sunt autorizate în conditiile prevăzute de lege.
După aprobare ordonantarea de plată împreună cu toate
documentele justificative în original se înaintează conducătorului
compartimentului financiar (financiar-contabil) pentru plată.
Primele trei faze ale procesului executiei bugetare a
cheltuielilor se realizează în cadrul institutiei publice, răspunderea pentru
angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor revenindu-i ordonatorului
de credite bugetare sau persoanelor împuternicite să exercite această calitate
prin delegare, potrivit legii.
4. Plata cheltuielilor
Plata cheltuielilor este faza finală a executiei
bugetare prin care institutia publică este eliberată de obligatiile sale fată
de tertii-creditori. Plata cheltuielilor se efectuează de persoanele autorizate
care, potrivit legii, poartă denumirea generică de contabil, în limita
creditelor bugetare si destinatiilor aprobate în conditiile dispozitiilor
legale, prin unitătile de trezorerie si contabilitate publică la care îsi au
conturile deschise, cu exceptia plătilor în valută, care se efectuează prin
bănci, sau a altor plăti prevăzute de lege să se efectueze prin bănci.
Plata cheltuielilor este asigurată de seful
compartimentului financiar (financiar-contabil) în limita creditelor bugetare
deschise si neutilizate sau a disponibilitătilor aflate în conturi, după caz.
În cazul institutiilor publice care nu au în structura
lor un compartiment financiar sau financiar-contabil, plata cheltuielilor se va
efectua de către persoana desemnată de ordonatorul de credite să îndeplinească
această atributie în cadrul institutiei publice.
Instrumentele de plată utilizate de institutiile
publice, respectiv cecul de numerar si ordinul de plată pentru trezoreria
statului (OPHT), se semnează de două persoane autorizate în acest sens, dintre
care prima semnătură este cea a conducătorului compartimentului financiar
(financiar- contabil), iar a doua, a persoanei cu atributii în efectuarea
plătii.
Plata se efectuează de conducătorul compartimentului
financiar (financiar-contabil) numai dacă sunt îndeplinite următoarele
conditii:
- cheltuielile care urmează să fie plătite au fost
angajate, lichidate si ordonantate;
- există credite bugetare deschise/repartizate sau
disponibilităti în conturi de disponibil;
- subdiviziunea bugetului aprobat de la care se efectuează
plata este cea corectă si corespunde naturii cheltuielilor respective;
- există toate documentele justificative care să
justifice plata;
- semnăturile de pe documentele justificative apartin
ordonatorului de credite sau persoanelor desemnate de acesta să exercite
atributii ce decurg din procesul executării cheltuielilor bugetare, potrivit
legii;
- beneficiarul sumelor este cel îndreptătit potrivit
documentelor care atestă serviciul efectuat;
- suma datorată beneficiarului este corectă;
- documentele de angajare si ordonantare au primit
viza de control financiar preventiv;
- documentele sunt întocmite cu toate datele cerute de
formular;
- alte conditii prevăzute de lege.
Nu se poate efectua plata:
- în cazul în care nu există credite bugetare deschise
si/sau repartizate ori disponibilitătile sunt insuficiente;
- când nu există confirmarea serviciului efectuat si
documentele nu sunt vizate pentru “Bun de plată”;
- când beneficiarul nu este cel fată de care
institutia are obligatii;
- când nu există viza de control financiar preventiv
pe ordonantarea de plată si nici autorizarea prevăzută de lege.
În cazul constatării unei erori în legătură cu plata
ce urmează să fie efectuată, conducătorul compartimentului financiar
(financiar-contabil) suspendă plata.
Motivele deciziei de suspendare a plătii se prezintă
într-o declaratie scrisă care se trimite ordonatorului de credite si, spre
informare, persoanei împuternicite să exercite controlul financiar preventiv.
Ordonatorul de credite poate solicita în scris si pe
propria răspundere efectuarea plătilor.
În vederea efectuării cheltuielilor, institutiile
publice au obligatia de a prezenta unitătilor de trezorerie si contabilitate
publică la care au conturile deschise bugetul de venituri si cheltuieli aprobat
si repartizat pe trimestre, pe modelele elaborate de Ministerul Finantelor
Publice.
Pentru efectuarea cheltuielilor de capital
institutiile publice vor prezenta unitătilor de trezorerie si contabilitate
publică si programul de investitii aprobat în conditiile legii.
Creditele bugetare aprobate în buget vor putea fi
utilizate la cererea ordonatorilor de credite numai după deschiderea de credite
de către ordonatorii principali de credite, repartizarea creditelor bugetare
pentru bugetul propriu si pentru ordonatorii de credite secundari sau tertiari,
după caz, si/sau alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama
acestora.
Deschiderea conturilor de cheltuieli si de
disponibilităti de către institutiile publice se efectuează potrivit normelor
privind organizarea si functionarea trezoreriilor statului.
Dreptul de administrare si dispozitie asupra
conturilor de cheltuieli bugetare sau de disponibil, deschise la unitătile de
trezorerie si contabilitate publică si bănci, se va exercita în mod exclusiv de
către institutiile publice pe seama cărora au fost deschise, prin persoanele
special împuternicite în acest sens, după comunicarea către trezorerie sau
bancă a împuternicirilor si a fiselor cu specimenele de semnături ale
persoanelor abilitate să efectueze plata, împreună cu amprenta stampilei.
Ordinele de plată se emit pe numele fiecărui creditor.
Acestea vor fi datate si vor avea înscrise în spatiul rezervat obiectul plătii
si subdiviziunea bugetului aprobat de la care se face plata.
Ordinele de plată se înscriu într-un registru
distinct, vor purta un număr de ordine unic, începând cu numărul 1 în ordine
crescătoare pentru fiecare ordonator de credite si pentru fiecare exercitiu
bugetar.
Un ordin de plată nu poate cuprinde plăti referitoare
la mai multe subdiviziuni ale bugetului aprobat.
Ordinele de plată se emit pe baza documentelor
justificative din care să reiasă că urmează să se achite integral sau partial o
datorie contractată si justificată.
Se exceptează de la această regulă ordinele de plată
ce se emit pentru plata de avansuri.
Actiunile si categoriile de cheltuieli pentru care se
pot acorda plăti în avans din fonduri publice sunt cele stabilite prin hotărâri
ale Guvernului.
Sumele reprezentând plăti în avans nejustificate prin
bunuri livrate, lucrări executate si servicii prestate până la sfârsitul anului
se recuperează de către institutia publică care a acordat avansurile si se vor
restitui bugetului din care au fost acordate, cu perceperea dobânzilor si
penalitătilor de întârziere aferente, potrivit legii.
Din conturile de cheltuieli bugetare sau de
disponibilităti, după caz, institutiile publice pot ridica, pe bază de cecuri
pentru ridicare de numerar, numerarul pentru efectuarea plătilor de salarii,
premii, deplasări, precum si pentru alte cheltuieli care nu se pot efectua prin
virament, cum ar fi: drepturi cu caracter social, burse pentru elevi si
studenti, ajutoare etc.
În fila de cec se mentionează si natura cheltuielilor
care urmează să se efectueze din numerarul ridicat.
Institutiile publice vor lua măsurile necesare pentru
reducerea la maximum a plătilor în numerar, efectuând prin casieria proprie
numai acele cheltuieli de volum redus care nu se justifică a fi efectuate prin
virament.
Sumele ridicate în numerar se păstrează în casieria
institutiei publice în conditii de sigurantă.
În vederea efectuării de plăti în numerar pentru
deplasări sau achizitionarea de bunuri, executarea de lucrări sau prestarea de
servicii se pot acorda avansuri în numerar persoanelor desemnate pe baza
“Dispozitiei de plată - încasare către casierie” (cod 14-4-4), semnată de
conducătorul compartimentului financiar (financiar-contabil) si de persoanele
cu atributii în efectuarea plătilor în numerar. Justificarea avansurilor în
numerar se efectuează în baza documentelor justificative eliberate de agentii
economici sau de persoane fizice autorizate, respectiv facturi fiscale (cod
14-4-10/A), facturi (cod 14-4-10/aA), chitante (cod 14-4-1), bon de
comandă-chitantă (cod 14-4-11) sau alte formulare ori documente privind
activitatea financiară si contabilă cu regim special, aprobate potrivit legii.
5. Organizarea, evidenta si raportarea
angajamentelor bugetare si legale
Institutiile publice, indiferent de subordonare si de
modul de finantare a cheltuielilor, au obligatia să organizeze evidenta
angajamentelor bugetare si legale.
Evidenta angajamentelor bugetare si legale este tinută
de compartimentul de contabilitate, iar persoana împuternicită să exercite
controlul financiar preventiv va supraveghea organizarea si tinerea evidentei,
actualizarea si raportarea angajamentelor bugetare si legale.
Scopul organizării evidentei angajamentelor bugetare
este de a furniza informatii în orice moment si pentru fiecare subdiviziune a
bugetului aprobat pentru exercitiul bugetar curent cu privire la creditele
bugetare consumate prin angajare si prin comparatie să se determine creditele
bugetare disponibile care pot fi angajate în viitor.
Scopul organizării evidentei angajamentelor legale
este de a furniza informatii în orice moment si pentru fiecare subdiviziune a
bugetului aprobat pentru exercitiul bugetar curent cu privire la angajamentele
legale anuale sau multianuale aprobate de ordonatorul de credite.
Evidenta angajamentelor bugetare si legale este tinută
concomitent de compartimentul de contabilitate si de persoana împuternicită să
exercite controlul financiar preventiv.
În acest scop, printr-un act de decizie administrativă
se vor desemna persoana (persoanele) si înlocuitorii acesteia care vor avea
atributii pe linia organizării si conducerii evidentei angajamentelor bugetare
si legale.
Principalele atributii ale acestora privesc:
a) evidenta creditelor bugetare aprobate în exercitiul
bugetar curent, precum si a modificărilor intervenite pe parcursul exercitiului
bugetar curent cu ajutorul contului 940 “Credite bugetare aprobate”;
b) evidenta angajamentelor bugetare cu ajutorul
contului 950 “Angajamente bugetare”;
c) compararea datelor din conturile 940 “Credite
bugetare aprobate” si 950 “Angajamente bugetare” si determinarea creditelor
bugetare disponibile care pot fi angajate;
d) evidenta angajamentelor legale cu ajutorul contului
960 “Angajamente legale”;
e) la finele lunii, reevaluarea angajamentelor legale
exprimate în alte monede decât moneda natională, la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Natională a României, valabil pentru ultima zi lucrătoare a
lunii.
Cu diferentele din reevaluare se majorează sau se
diminuează, după caz, valoarea angajamentelor bugetare si legale din conturile
950 “Angajamente bugetare” si 960 “Angajamente legale”;
f) la finele anului, înregistrarea în creditul
contului 960 “Angajamente legale” a totalului plătilor efectuate în cursul
anului în contul angajamentelor legale încheiate. Datele se preiau din
conturile 700 “Finantarea bugetară privind anul curent”, 120 “Disponibil al
institutiei publice finantate din venituri proprii”, 119 “Disponibil din
fonduri cu destinatie specială si de redistribuire” etc.
Procedura de înregistrare în contabilitate a
cheltuielilor bugetare trebuie să dea posibilitatea de a asigura pentru fiecare
subdiviziune a bugetului aprobat în exercitiul bugetar curent informatii cu
privire la:
a) creditele bugetare disponibile;
b) angajamentele legale;
c) plătile efectuate în baza angajamentelor legale la
un moment dat;
d) soldul angajamentelor legale care mai trebuie
plătite la finele anului;
e) datele necesare întocmirii “Situatiei privind
executia cheltuielilor bugetare angajate la finele trimestrului”, potrivit
modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, situatie
care este parte componentă din structura “Situatiilor financiare” trimestriale
si anuale ale institutiilor publice.
Situatia privind executia cheltuielilor angajate la
finele trimestrului va fi însotită de un raport explicativ privind toate
informatiile utile cu privire la angajamentele efectuate în cursul exercitiului
bugetar.
Având în vedere că valorile la care se referă
creditele bugetare, angajamentele bugetare si legale nu constituie elemente
patrimoniale, acestea se evidentiază în contabilitate în conturi în afara
bilantului, utilizându-se metoda de înregistrare în partidă simplă;
înregistrările se fac în debitul si creditul unui singur cont, fără utilizarea
de conturi corespondente. Conturile de ordine si evidentă 940 “Credite bugetare
aprobate”, 950 “Angajamente bugetare” si 960 “Angajamente legale” au următoarea
functiune:
Contul 940 “Credite bugetare aprobate”
Cu ajutorul acestui cont institutiile publice,
indiferent de subordonare si de modul de finantare a cheltuielilor, tin
evidenta creditelor aprobate pentru efectuarea cheltuielilor aprobate prin
buget.
Contabilitatea analitică a creditelor aprobate se tine
pe titluri, articole si alineate în cadrul fiecărui subcapitol sau capitol al
bugetului aprobat.
În debitul contului se înregistrează la
începutul exercitiului bugetar creditele bugetare aprobate, cu defalcarea pe
trimestre, precum si suplimentările efectuate în cursul exercitiului bugetar,
care majorează creditele bugetare aprobate.
În creditul contului se înregistrează
diminuările de credite efectuate în cursul exercitiului bugetar, care
micsorează creditele bugetare aprobate.
Soldul contului reprezintă totalul
creditelor bugetare aprobate la un moment dat.
Contul 950 “Angajamente bugetare”
Cu ajutorul acestui cont institutiile publice,
indiferent de subordonare si de modul de finantare a cheltuielilor, tin
evidenta angajamentelor bugetare, respectiv a sumelor rezervate în vederea
efectuării unor cheltuieli bugetare, în limita creditelor bugetare aprobate.
Contabilitatea analitică a angajamentelor bugetare se
tine pe titluri, articole si alineate în cadrul fiecărui subcapitol sau capitol
al bugetului aprobat.
În debitul contului se înregistrează
angajamentele bugetare, precum si suplimentările efectuate în cursul
exercitiului bugetar, care majorează angajamentele bugetare initiale.
În creditul contului se înregistrează
diminuările de angajamente bugetare efectuate în cursul exercitiului bugetar,
care micsorează angajamentele bugetare initiale.
Soldul contului reprezintă totalul
angajamentelor bugetare la un moment dat.
Soldurile conturilor 940 “Credite bugetare aprobate”
si 950 “Angajamente bugetare” la finele exercitiului bugetar nu se redeschid în
anul următor.
La începutul fiecărui exercitiu bugetar, în debitul
contului 950 “Angajamente bugetare” se preia soldul contului 960 “Angajamente
legale” de la finele exercitiului bugetar anterior.
Fac exceptie angajamentele legale neplătite aferente
actiunilor multianuale, pentru care în debitul contului 950 “Angajamente
bugetare” se preiau numai angajamentele legale neplătite pentru care există
credite aprobate în exercitiul bugetar curent.
Contul 960 “Angajamente legale”
Cu ajutorul acestui cont institutiile publice,
indiferent de subordonare si de modul de finantare a cheltuielilor, tin
evidenta angajamentelor legale, aprobate de ordonatorul de credite în limita
creditelor bugetare aprobate.
Contabilitatea analitică a angajamentelor legale se
tine pe titluri, articole si alineate în cadrul fiecărui subcapitol sau capitol
al bugetului aprobat.
În debitul contului se înregistrează
angajamentele legale, precum si suplimentările efectuate în cursul exercitiului
bugetar, care majorează angajamentele legale initiale.
În creditul contului, în cursul anului se
înregistrează diminuările de angajamente legale care micsorează angajamentele
legale initiale, iar la finele anului, totalul plătilor efectuate în contul
angajamentelor legale.
Soldul contului la finele lunii reprezintă
totalul angajamentelor legale, iar la finele anului, totalul angajamentelor
rămase neachitate.
La finele anului 2002 institutiile publice au
obligatia inventarierii angajamentelor legale aprobate în cursul anului 2002
sau în anii precedenti si neachitate până la finele anului 2002 si evidentierii
acestora în debitul contului 950 “Angajamente bugetare” si în debitul contului
960 “Angajamente legale”, precum si a asigurării, începând cu exercitiul
bugetar al anului 2003, a parcurgerii etapelor de lichidare, ordonantare si
plată, conform prezentelor norme metodologice.
Ordonatorii de credite, indiferent de sistemul de
finantare din structura administratiei publice locale, au obligatia să aplice
prezentele norme metodologice, în conditiile prevederilor Legii nr. 189/1998
privind finantele publice locale, cu modificările si completările ulterioare.
În scopul aplicării în bune conditii a prevederilor
prezentelor norme metodologice, ordonatorii de credite vor stabili prin norme
proprii documentele, circuitul acestora si persoanele împuternicite să
efectueze operatiunile legate de angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata
cheltuielilor, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor
bugetare si legale.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
aprobarea modelului si continutului unor formulare prevăzute de Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată si modificată prin
Legea nr. 493/2002
În temeiul art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 68/1997 privind procedura de întocmire si depunere a declaratiilor de
impozite si taxe, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
precum si al art. 28, art. 46 alin. (1), (7) si (8), art. 63 alin. (1) si (2),
art. 66 si al art. 84 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind
impozitul pe venit, aprobată si modificată prin Legea nr. 493/2002,
în baza art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul si continutul formularelor
prevăzute în anexa nr. 1:
1. “Declaratie privind veniturile estimate din cedarea
folosintei bunurilor”, cod 14.13.01.13/3p;
2. “Declaratie privind veniturile estimate din
activităti independente”, cod 14.13.01.13/4p;
3. “Declaratie privind veniturile estimate din
activităti agricole”, cod 14.13.01.13/9p;
4. “Declaratie privind veniturile estimate pentru
asociatiile fără personalitate juridică”, cod 14.13.01.13/1i;
5. “Declaratie privind veniturile sub formă de salarii
din străinătate obtinute de către persoanele fizice române cu domiciliul în
România care desfăsoară activitate în România si de către persoanele fizice
române angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate
în România”, cod 14.13.01.13/5;
6. “Declaratie informativă privind începerea/încetarea
activitătii persoanelor fizice române cu domiciliul în România care desfăsoară
activitate în România si care obtin venituri sub formă de salarii din
străinătate”, cod 14.13.01.13/5i;
7. “Declaratie privind veniturile sub formă de salarii
din străinătate obtinute de către persoanele fizice române fără domiciliu în
România si de către persoanele fizice străine care desfăsoară activitate în
România”, cod 14.13.01.13/6;
8. “Declaratie informativă privind începerea/încetarea
activitătii persoanelor fizice române fără domiciliu în România si persoanelor
fizice străine care desfăsoară activitate în România si care obtin venituri sub
formă de salarii din străinătate”, cod 14.13.01.13/6i;
9. “Decizie de impunere pentru plăti anticipate cu
titlu de impozit privind venitul din cedarea folosintei bunurilor”, cod
14.13.02.13/3a;
10. “Decizie de impunere pentru plăti anticipate cu
titlu de impozit privind venitul din activităti independente - comerciale si
din profesii libere”, cod 14.13.02.13/4a;
11. “Decizie de impunere pentru plăti anticipate cu
titlu de impozit privind venitul din activităti agricole”, cod 14.13.02.13/9a.
Art. 2. - Formularele prevăzute la art. 1, cu exceptia
celor prevăzute la pct. 9, 10 si 11, se completează si se depun conform
instructiunilor prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, utilizare si păstrare a formularelor prevăzute la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Directia generală de proceduri fiscale,
Directia generală a tehnologiei informatiei si directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor aduce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.312/2001 pentru
aprobarea modelului si continutului unor formulare prevăzute de Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 842 din 28 decembrie 2001.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
14 ianuarie 2003.
Nr. 31.
ANEXA Nr.
1*)
Modelul si continutul
formularelor prevăzute la art. 1 din ordin
ANEXA Nr. 2
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
privind veniturile estimate din cedarea folosintei bunurilor”, cod
14.13.01.13/3p
Declaratia se completează de către persoanele fizice
care realizează venituri în bani si/sau în natură, provenind din cedarea
folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute în calitate de proprietar,
uzufructuar sau alt detinător legal.
Declaratia se depune de către:
- contribuabilii care realizează venituri dintr-o
sursă nouă în cursul anului fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii
evenimentului, respectiv de la data încheierii contractului între părti;
- contribuabilii care încheie acte aditionale la
contracte aflate în derulare, în termen de 15 zile de la producerea
evenimentului;
- contribuabilii care solicită emiterea unei noi
decizii de plată anticipată cu titlu de impozit, în conditiile prevăzute la art.
66 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, cu
modificările si completările ulterioare.
Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea
folosintei bunurilor din mai multe surse, respectiv contracte de închiriere,
depun câte o declaratie estimativă pentru fiecare sursă.
În situatia închirierii/arendării bunurilor detinute
în comun, fiecare coproprietar completează si depune câte o declaratie privind
veniturile estimate, corespunzătoare cotei care îi revine din proprietate.
Declaratia se completează de către contribuabili sau
de către reprezentantii fiscali ai acestora, înscriind cu majuscule, citet si
corect toate datele prevăzute de formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sursa venitului, în cazul cedării folosintei bunurilor
imobile, sau la organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul îsi
are domiciliul, în cazul cedării folosintei bunurilor mobile, după caz;
- copia se păstrează de către contribuabil.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se pune gratuit la dispozitia
contribuabilului, la solicitarea acestuia.
A. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - persoanele fizice cu domiciliul în
România completează adresa de domiciliu, iar ceilalti contribuabili, adresa
resedintei în România.
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil, sau numărul de identificare
fiscală atribuit de Ministerul Finantelor Publice cu ocazia înregistrării
fiscale, după caz. În cazul contribuabililor care sunt plătitori de taxă pe
valoarea adăugată, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală va fi
precedat de litera “R”.
Unitatea fiscală de domiciliu/resedintă - se
înscrie unitatea fiscală în a cărei rază teritorială contribuabilul îsi are
domiciliul, respectiv resedinta, în cazul contribuabililor fără domiciliu în
România.
B. Date privind contractul încheiat între părti
1. Numele si prenumele (denumirea) persoanei căreia
i se cedează dreptul de folosintă a bunului - se completează numele si
prenumele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice căreia i s-a cedat
folosinta bunului.
2. Contract de închiriere/arendare - se
completează astfel:
- se elimină din text cuvântul “închiriere” sau
“arendare”, în functie de natura contractului încheiat între părti;
- se înscriu numărul sub care a fost înregistrat la
organul fiscal contractul încheiat între părti, precum si data înregistrării
acestuia.
3. Data începerii realizării venitului - se
înscrie data prevăzută pentru începerea derulării contractului încheiat între
părti.
4. Data încetării realizării venitului - se
înscrie data prevăzută pentru încetarea contractului încheiat între părti.
5. Date de identificare ale bunului - se
înscriu datele de identificare ale bunului a cărui folosintă este cedată. De
exemplu:
a) pentru imobile (clădiri, terenuri): adresa completă
(strada, numărul, blocul, etajul, apartamentul), suprafata totală, din care
închiriată;
b) pentru autovehicule: tipul, anul de fabricatie,
numărul de înmatriculare, seria motorului, seria sasiului;
c) alte bunuri: denumirea bunului, descriere
detaliată, cu identificarea principalelor caracteristici.
6. Natura bunului - se bifează căsuta
corespunzătoare naturii bunului a cărui folosintă a fost cedată.
În cazul contractelor care au ca obiect atât
închirierea de constructii, cât si închirierea de alte bunuri (terenuri, masini
si utilaje agricole etc.), se vor bifa ambele căsute.
În situatia în care în contractul de închiriere nu se
mentionează distinct chiria aferentă constructiei si cea aferentă terenului sau
altor bunuri, contribuabilul va bifa numai căsuta “Altele” si va completa numai
rd. 4, rd. 5 si rd. 6 de la subcapitolul C2 “Alte bunuri”.
Constructiile sunt definite conform Catalogului
privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
C. Venit estimat conform contractului
rd. 1, rd. 4. Contravaloarea chiriei/arendei,
conform contractului – se înscrie contravaloarea (în lei) chiriei/arendei
aferente constructiilor si/sau contravaloarea (în lei) chiriei/arendei aferente
altor bunuri, prevăzută în contractul încheiat între părti pentru anul fiscal
în curs.
În cazul contractelor consolidate în valută, se
înscriu felul valutei, precum si valoarea (în valută) chiriei aferente
constructiilor si/sau altor bunuri, prevăzută în contractul încheiat între
părti.
rd. 2, rd. 5. Cheltuieli ce cad, conform dispozitiilor
legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinător legal,
dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă, prevăzute în contract -
se înscrie suma totală (în lei sau în valută, după caz) a cheltuielilor
aferente constructiilor si/sau altor bunuri, ce cad, conform dispozitiilor
legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinător legal,
dar care, potrivit clauzelor contractului,
sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.
rd. 3, rd. 6. Venit brut estimat - se înscrie:
- în cazul constructiilor, suma calculată prin
majorarea chiriei/arendei aferente constructiilor, înscrisă în contract, cu
suma reprezentând cheltuieli aferente constructiilor, ce cad, conform
dispozitiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinător
legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă, respectiv se adună
datele înscrise la rd. 1 si rd. 2;
- pentru alte bunuri, suma calculată prin majorarea
chiriei/arendei aferente altor bunuri, înscrisă în contract, cu suma
reprezentând cheltuieli aferente altor bunuri, ce cad, conform dispozitiilor
legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinător legal,
dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă, respectiv se adună datele
înscrise la rd. 4 si rd. 5.
În cazul în care arenda se achită în natură, evaluarea
în lei se va face în conformitate cu regula stabilită în normele metodologice
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit.
D. Date de identificare ale reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligatiile de
declarare aveniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat
de contribuabil.
Cod de înregistrare fiscală/Cod numeric personal - se
înscrie codul de înregistrare fiscală în cazul în care reprezentantul fiscal
este persoană juridică, respectiv codul numeric personal în cazul în care
reprezentantul fiscal este persoană fizică.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
privind veniturile estimate din activităti independente”, cod 14.13.01.13/4p
Declaratia se completează de către contribuabilii care
realizează venituri în bani si/sau în natură, provenind din activităti
independente - comerciale si profesii libere -, realizate în mod individual
si/sau în cadrul unei asociatii fără personalitate juridică, constituită între
persoane fizice, inclusiv din activităti adiacente.
Declaratia se depune de către:
- contribuabilii care încep o activitate în cursul
anului fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului;
- contribuabilii care au realizat pierderi sau au
realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum si cei care
din motive obiective estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel putin
20% fată de anul fiscal anterior, o dată cu declaratia specială;
- contribuabilii care solicită emiterea unei noi
decizii de plăti anticipate cu titlu de impozit, în conditiile prevăzute la
art. 66 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, cu modificările si
completările ulterioare.
Declaratia nu se depune de către contribuabilii care
realizează venituri pentru care impozitul se percepe prin retinere la sursă de
către plătitorii de venituri: cazul veniturilor comerciale realizate în baza
contractelor de consignatie, de agent, de comision sau de mandat comercial; cazul
veniturilor din profesii libere realizate din activităti de expertiză contabilă,
tehnică judiciară si extrajudiciară; cazul veniturilor din drepturi de proprietate
intelectuală; cazul veniturilor din activităti independente realizate de către
contribuabili în cadrul unei asociatii între persoane fizice si persoane juridice,
care nu dă nastere unei persoane juridice.
Persoanele fizice care obtin venituri din activităti
independente din mai multe surse depun câte o declaratie estimativă pentru
fiecare sursă, respectiv pentru fiecare categorie de venit.
Persoanele fizice care realizează venituri în cadrul
unei asociatii fără personalitate juridică, constituită între persoane fizice,
completează declaratia având în vedere venitul net estimat distribuit, care le
revine din asociere.
Declaratia se completează de către contribuabili sau
de către reprezentantii fiscali ai acestora, înscriind cu majuscule, citet si
corect toate datele prevăzute în formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sursa venitului;
- copia se păstrează de către contribuabil.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se pune gratuit la dispozitie
contribuabilului, la solicitarea acestuia.
A. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - persoanele fizice cu domiciliul în
România completează adresa de domiciliu, iar ceilalti contribuabili, adresa
resedintei în România.
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil, sau numărul de identificare
fiscală atribuit de Ministerul Finantelor Publice cu ocazia înregistrării
fiscale, după caz.
În cazul contribuabililor care sunt plătitori de taxă
pe valoarea adăugată, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală va
fi precedat de litera “R”.
Unitatea fiscală de domiciliu/resedintă - se
înscrie unitatea fiscală în a cărei rază teritorială contribuabilul îsi are
domiciliul, respectiv resedinta, în cazul contribuabililor fără domiciliu în
România.
B. Date privind activitatea desfăsurată
1. Obiectul principal de activitate - se
înscriu denumirea activitătii principale generatoare de venituri, desfăsurată
de contribuabil, înscrisă în autorizatia de functionare sau în documentul de
autorizare care îi atestă dreptul de desfăsurare a unei activităti independente
ori în contractul de asociere, precum si codul CAEN al activitătii desfăsurate.
2. Forma de organizare - se înscrie, după caz,
forma de organizare prevăzută în autorizatia de functionare, documentul de
autorizare sau în contractul de asociere (de exemplu: persoană fizică
autorizată, asociatii cu scop lucrativ, asociatii familiale, birouri asociate
etc.).
3. Denumirea - se completează cu denumirea
asociatiei în cadrul căreia îsi desfăsoară activitatea contribuabilul.
Contribuabilii care desfăsoară activităti în mod
independent nu completează această rubrică.
4. Sediul principal de desfăsurare a activitătii -
se completează cu adresa sediului principal de desfăsurare a activitătii. În
cazul în care activitatea se desfăsoară prin mai multe puncte de lucru, se
completează adresa sediului principal de desfăsurare a activitătii.
5. Autorizatie/Document de autorizare - se
înscriu numărul si data eliberării autorizatiei de functionare care atestă
dreptul contribuabilului de a desfăsura activităti economice pe teritoriul
României, precum si organul emitent, respectiv numărul si data eliberării
documentului de autorizare care atestă dreptul contribuabilului de a exercita
profesii libere, precum si organul emitent.
6. Contract de asociere:
- se completează numai de către contribuabilii care
desfăsoară activităti independente în cadrul unei asociatii fără personalitate
juridică, constituită între persoane fizice;
- se înscriu numărul sub care contractul de asociere a
fost înregistrat la organul fiscal, precum si data înregistrării acestuia.
8. Data încetării activitătii - se completează
de către contribuabilii care îsi încetează activitatea în cursul anului.
C. Venit net din activităti independente
I. Venit net estimat - se completează de către
contribuabilii care desfăsoară activităti în mod individual, pentru care
venitul net din activităti independente se determină în sistem real, precum si
de către contribuabilii care obtin venituri în cadrul unei asociatii fără
personalitate juridică, constituită între persoane fizice.
1. Venit brut estimat - se înscrie suma
reprezentând veniturile în bani si/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură
estimate a se realiza în anul fiscal în curs de către contribuabilii care
desfăsoară activităti în mod individual.
2. Cheltuieli deductibile estimate - se înscrie
suma reprezentând cheltuielile estimate a se efectua în anul fiscal în curs în
vederea realizării venitului brut estimat, cum sunt: cheltuieli pentru
achizitionarea de materii prime, materiale, obiecte de inventar. Se completează
de către contribuabilii care desfăsoară activităti în mod individual.
3. Venit net estimat - se completează astfel:
- în cazul contribuabililor care desfăsoară activităti
independente în mod individual, se înscrie diferenta dintre venitul brut
estimat si cheltuielile deductibile estimate, respectiv dintre suma înscrisă la
rd. 1 si suma înscrisă la rd. 2;
- în cazul contribuabililor care desfăsoară activităti
independente în cadrul unei asociatii fără personalitate juridică, constituită
între persoane fizice, se înscrie venitul care le revine acestora din
distribuirea venitului net estimat al asociatiei, preluat din col. 5 a
tabelului “Distributia venitului net estimat pe asociati” din formularul
“Declaratie privind veniturile estimate pentru asociatiile fără personalitate
juridică”, rândul corespunzător contribuabilului.
II. Declar că venitul net se determină pe bază de
norme anuale de venit - se completează cu “X” căsuta special prevăzută în
acest scop de către contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază
de norme anuale de venit.
D. Date de identificare ale reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligatiile de
declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat
de contribuabil.
Cod de înregistrare fiscală/Cod numeric personal - se
înscrie codul de înregistrare fiscală în cazul în care reprezentantul fiscal
este persoană juridică, respectiv codul numeric personal în cazul în care
reprezentantul fiscal este persoană fizică.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
privind veniturile estimate din activităti agricole”, cod 14.13.01.13/9p
Declaratia se completează si se depune de către
persoanele fizice care realizează venituri în bani si/sau în natură, provenind
din cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, în sere
si în solarii, precum si a arbustilor, plantelor decorative si a ciupercilor,
din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si din altele asemenea,
realizate înmod individual si/sau în cadrul unei asociatii fără personalitate
juridică, constituită între persoane fizice.
Declaratia se depune de către:
- contribuabilii care au optat pentru determinarea
venitului net în sistem real, până la data de 31 ianuarie a anului fiscal;
- contribuabilii care încep activitatea în cursul
anului si optează pentru determinarea venitului net în sistem real, în termen
de 15 zile de la începerea activitătii.
Declaratia se depune o dată cu cererea de optiune
pentru sistemul real de impunere.
Contribuabilii depun câte o declaratie pentru fiecare
loc de realizare a venitului, respectiv pentru fiecare localitate în a cărei
rază teritorială se află terenul. În
cazul în care în raza teritorială a aceleiasi localităti seaflă mai multe
terenuri, se va depune o singură declaratie de impunere.
Persoanele fizice care realizează venituri în cadrul
unei asociatii fără personalitate juridică, constituită între persoane fizice,
completează declaratia având în vedere venitul net estimat distribuit, care le
revine din asociere.
Declaratia se completează de către contribuabili sau
de către reprezentantii fiscali ai acestora, înscriindu-se cu majuscule, citet
si correct toate datele prevăzute de formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sursa venitului (terenul);
- copia se păstrează de către contribuabil.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se pune gratuit la dispozitie
contribuabilului, la solicitarea acestuia.
A. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - persoanele fizice cu domiciliul în
România completează adresa de domiciliu, iar ceilalti contribuabili, adresa
resedintei în România.
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil, sau numărul de identificare
fiscală atribuit de Ministerul Finantelor Publice cu ocazia înregistrării
fiscale, după caz.
În cazul contribuabililor care sunt plătitori de taxă
pe valoarea adăugată, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală va
fi precedat de litera “R”.
Unitatea fiscală de domiciliu/resedintă - se
înscrie unitatea fiscală în a cărei rază teritorială contribuabilul îsi are
domiciliul, respectiv resedinta, în cazul contribuabililor fără domiciliu în
România.
Localitatea pe raza căreia se află terenul
(terenurile) - se înscrie denumirea unitătii
administrativ-teritoriale în a cărei rază se află terenul (terenurile),
respectiv: municipiu, oras, comună sau sector al municipiului Bucuresti, după
caz.
B. Date privind activitatea desfăsurată
1. Felul activitătii - se bifează căsuta
(căsutele) corespunzătoare tipului de activitate agricolă ce urmează a fi
desfăsurată în anul fiscal de impunere.
2. Contract de asociere:
- se completează numai de către contribuabilii care
desfăsoară activităti agricole în cadrul unei asociatii fără personalitate
juridică, constituită între persoane fizice;
- se înscriu numărul sub care contractul de asociere a
fost înregistrat la organul fiscal, precum si data înregistrării acestuia.
C. Venit net din activităti agricole - se
completează de către contribuabilii care au optat pentru determinarea venitului
net în sistem real, care desfăsoară activităti agricole în mod individual sau
în cadrul unei asociatii fără personalitate juridică, constituită între
persoane fizice.
1. Venit brut estimat - se înscrie suma
reprezentând veniturile în bani si/sau echivalentul în lei al veniturilor în
natură estimate a se realiza în anul fiscal în curs de către contribuabilii care
desfăsoară activităti agricole în mod individual.
Echivalentul în lei al veniturilor în natură se
stabileste în conformitate cu regula prevăzută în normele metodologice pentru
aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit.
2. Cheltuieli deductibile estimate - se înscrie
suma reprezentând cheltuielile estimate a se efectua în anul fiscal în curs în
vederea realizării venitului brut estimat. Se completează de către contribuabilii
care desfăsoară activităti agricole în mod individual.
3. Venit net estimat - se completează astfel:
- în cazul contribuabililor care desfăsoară activităti
agricole în mod individual, se înscrie diferenta dintre venitul brut estimat si
cheltuielile deductibile estimate, respectiv diferenta dintre suma înscrisă la
rd. 1 si suma înscrisă la rd. 2;
- în cazul contribuabililor care desfăsoară activităti
agricole în cadrul unei asociatii fără personalitate juridică, constituită
între persoane fizice, se înscrie venitul care le revine acestora din
distribuirea venitului net estimat al asociatiei, preluat din col. 5 a
tabelului “Distributia venitului net estimat pe asociati” din formularul
“Declaratie privind veniturile estimate pentru asociatiile fără personalitate
juridică”, rândul corespunzător contribuabilului.
D. Date de identificare ale reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligatiile de
declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat
de către contribuabil.
Cod de înregistrare fiscală/Cod numeric personal - se
înscrie codul de înregistrare fiscală în cazul în care reprezentantul fiscal
este persoană juridică, respectiv codul numeric personal în cazul în care
reprezentantul fiscal este persoană fizică.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
privind veniturile estimate pentru asociatiile fără personalitate juridică”,
cod 14.13.01.13/1i
Declaratia se completează în cazul asociatiilor fără
personalitate juridică, constituite între persoane fizice care realizează
venituri din activităti independente - comerciale si profesii libere -,
inclusiv din activităti adiacente, precum si din activitătile agricole
prevăzute la art. 46 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, cu modificările si
completările ulterioare.
Asociatiile care obtin venituri de natura celor
sus-mentionate, din mai multe surse, depun câte o declaratie estimativă pentru
fiecare sursă, respectiv pentru fiecare categorie de venit.
Declaratia se completează de către asociatul desemnat
prin contract să răspundă de îndeplinirea obligatiilor asociatiei fată de
autoritătile publice.
Declaratia se depune de către:
- asociatiile care încep o activitate în cursul anului
fiscal, în termende 15 zile de la data producerii evenimentului;
- asociatiile care au realizat pierderi si asociatiile
care au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum si
cele care, din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă
cu cel putin 20% fată de anul fiscal anterior, o dată cu declaratia anuală de
venit;
- asociatiile ale căror membri solicită emiterea unei
noi decizii de plăti anticipate cu titlu de impozit, în conditiile prevăzute la
art. 66 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,cu modificările si
completările ulterioare.
Declaratia nu se depune de către:
- asociatiile fără personalitate juridică constituite
între persoane fizice care realizează venituri din activităti independente,
pentru care impozitul se percepe prin retinere la sursă de către plătitorii de
venituri: cazul veniturilor comerciale obtinute în baza contractelor de
consignatie, de agent, de comision sau de mandat comercial; cazul veniturilor
din profesii libere realizate din activităti de expertiză contabilă, tehnică judiciară
si extrajudiciară; cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală;
- asociatiile constituite între persoane fizice si
persoane juridice, care nu dau nastere unei persoane juridice, care realizează
venituri din activităti independente.
Declaratia se completează, înscriindu-se cu majuscule,
citet si corect toate datele prevăzute în formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială îsi are sediul asociatia;
- copia se păstrează la sediul asociatiei, împreună cu
celelalte documente privind activitatea acesteia.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se pune gratuit la dispozitie asociatului
care răspunde de îndeplinirea obligatiilor asociatiei fată de autoritătile
publice, la solicitarea acestuia.
A. Date de identificare ale asociatiei fără
personalitate juridică
Se completează: denumirea asociatiei, adresa sediului
principal de desfăsurare a activitătii.
Cod de înregistrare fiscală - se
înscrie codul de înregistrare fiscală atribuit asociatiei fără personalitate
juridică. În cazul în care asociatia fără personalitate juridică este
plătitoare de taxă pe valoarea adăugată, codul de înregistrare fiscală va fi
precedat de litera “R”.
B. Date privind activitatea desfăsurată
1. Autorizatie:
- se completează numai de către asociatiile familiale;
- se înscriu numărul si data eliberării autorizatiei
de functionare care atestă dreptul asociatiei de a desfăsura activităti
economice pe teritoriul României, precum si organul emitent.
2. Contract de asociere - se înscriu numărul
sub care contractul de asociere a fost înregistrat la organul fiscal, precum si
data înregistrării acestuia.
5. Natura veniturilor - se bifează căsuta
corespunzătoare categoriei de venituri care urmează a se realiza în anul fiscal
de impunere.
6. Obiectul principal de activitate - se
înscriu obiectul principal de activitate prevăzut în autorizatie sau în
contractul de asociere, precum si codul CAEN al activitătii desfăsurate.
C. Venit net
1. Venit brut estimat - se înscrie suma
reprezentând veniturile în bani si/sau echivalentul în lei al veniturilor în
natură estimate a se realiza de către asociatie în anul fiscal în curs.
2. Cheltuieli deductibile estimate - se înscrie
suma reprezentând cheltuielile estimate a se efectua în anul fiscal în curs în
vederea realizării venitului brut estimat.
3. Venit net estimat - se înscrie suma
reprezentând venitul net estimat a se realiza în anul fiscal în curs,
determinată ca diferentă între venitul brut estimat si cheltuielile deductibile
estimate, respectiv diferenta dintre suma înscrisă la rd. 1 si suma înscrisă la
rd. 2.
D. Tabelul “Distributia venitului net estimat pe
asociati”
col. 1. Nume si prenume asociat - se înscriu
numele si prenumele asociatilor, conform contractului de asociere.
col. 2. Cod numeric personal/Număr de identificare
fiscală – se înscrie codul numeric personal din cartea de identitate,
respectiv din buletinul de identitate al fiecărui asociat, sau numărul de
identificare fiscală atribuit de Ministerul Finantelor Publice cu ocazia
înregistrării fiscale, după caz.
col. 3. Domiciliul/Resedinta - pentru asociatii
- persoane fizice cu domiciliul în România se completează adresa de domiciliu,
iar pentru ceilalti asociati, adresa resedintei în România.
col. 5. Venit net estimat distribuit - se
înscrie, pentru fiecare asociat, suma venitului net estimat a se realiza în
anul fiscal în curs, calculată prin aplicarea cotei procentuale de distribuire
a venitului net (din col. 4) la suma venitului net estimat a se realiza la
nivelul asociatiei (rd. 3 “Venit net estimat” de la cap. C “Venit net”).
rd. Total - se înscrie suma obtinută prin cumularea
venitului net estimat, distribuit pe asociati. Suma astfel calculată trebuie să
fie egală cu cea înscrisă la cap. C “Venit net” rd. 3 “Venit net estimat”.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obtinute de către
persoanele fizice române cu domiciliul în România care desfăsoară activitate în
România si de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor
diplomatice si posturilor consulare acreditate în România”, cod 14.13.01.13/5
Declaratia se completează de către persoanele fizice
române cu domiciliul în România, care îsi desfăsoară activitatea în România si
obtin venituri sub formă de salarii din străinătate, precum si de către persoanele
fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si ale posturilor consulare
acreditate în România.
Termen de depunere:
- lunar, în termen de 25 de zile de la expirarea lunii
pentru care s-a realizat venitul;
- ori de câte ori contribuabilul constată erori în
declaratia anterioară, prin completarea unei declaratii rectificative, situatie
în care se înscrie “X” în căsuta special prevăzută în acest scop*).
*)
Declaratia rectificativă se poate depune până în momentul initierii de către
organul fiscal a unei actiuni de control fiscal privind perioada la care se
referă.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se completează de către contribuabili sau
de către reprezentantii fiscali ai acestora, înscriind cu majuscule, citet si
corect toate datele prevăzute de formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială îsi are domiciliul contribuabilul;
- copia se păstrează de către contribuabil.
Declaratia se pune gratuit la dispozitie
contribuabilului, la solicitarea acestuia.
A. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - se completează adresa de
domiciliu.
Cod numeric personal - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil.
Documentul care reglementează raportul de muncă - se
înscriu numărul si data documentului încheiat cu angajatorul, în baza căruia
contribuabilul îsi desfăsoară activitatea.
Perioada de activitate - se
înscrie perioada de activitate prevăzută în documentul care reglementează
raportul de muncă.
B. Date referitoare la persoana fizică sau juridică
la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
Cod de înregistrare fiscală - se completează,
după caz, dacă persoana fizică sau juridică la care îsi desfăsoară activitatea
contribuabilul este înregistrată fiscal si are atribuit cod de înregistrare
fiscală, conform legislatiei române.
Adresa sediului - se completează adresa sediului
persoanei fizice sau juridice la care contribuabilul îsi desfăsoară
activitatea.
C. Modul de calcul al impozitului pe veniturile sub
formă de salarii din străinătate
1. Venit brut - se înscrie suma veniturilor în
bani si/sau în natură realizate de contribuabil în luna de raportare.
2. Contributii obligatorii datorate potrivit legii -
se înscrie suma totală a contributiilor obligatorii datorate de contribuabil în
luna de raportare, potrivit legii (rd. 2a + rd. 2b + rd. 2c):
2a. contributia individuală de asigurări sociale -
se înscrie suma reprezentând contributia individuală de asigurări sociale,
datorată potrivit prevederilor legale;
2b. contributia pentru protectia socială a
somerilor - se înscrie suma reprezentând contributia pentru protectia
socială a somerilor, datorată potrivit prevederilor legale;
2c. contributia pentru asigurările sociale de
sănătate - se înscrie suma reprezentând contributia pentru asigurările
sociale de sănătate, datorată potrivit prevederilor legale.
3. Cheltuieli profesionale - se înscrie suma
rezultată prin aplicarea cotei de 15% la deducerea personală de bază.
4. Venit net - se calculează ca diferentă între
venitul brut si suma totală a contributiilor obligatorii datorate potrivit
legii si a cheltuielilor profesionale (rd. 1 - rd. 2 - rd. 3).
5. Deduceri personale - se înscrie suma
deducerilor personale cuvenite contribuabilului în luna de raportare, potrivit
legii, stabilite pe baza documentelor justificative care atestă dreptul de
deducere.
6. Venit impozabil - se calculează ca diferentă
între venitul net (rd. 4) si deducerile personale (rd. 5).
7. Impozit lunar datorat - se înscrie suma
impozitului calculat conform baremului lunar, stabilit prin ordin al
ministrului finantelor publice, aplicat asupra venitului impozabil (rd. 6).
D. Date de identificare ale reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligatiile de
declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat
de contribuabili.
Cod de înregistrare fiscală/Cod numeric personal - se
înscrie codul de înregistrare fiscală în cazul în care reprezentantul fiscal
este persoană juridică, respectiv codul numeric personal în cazul în care
reprezentantul fiscal este persoană fizică.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
informativă privind începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice române
cu domiciliul în România care desfăsoară activitate în România si care obtin
venituri sub formă de salarii din străinătate”, cod 14.13.01.13/5i
Declaratia se completează de către persoanele fizice
sau juridice la care îsi desfăsoară activitatea persoanele fizice române cu
domiciliul în România si care obtin venituri sub formă de salarii din
străinătate.
În categoria persoanelor fizice sau juridice care au
obligatia să depună declaratia informativă sunt cuprinse: reprezentantele din
România ale unor firme, asociatii,
fundatii sau organizatii cu sediul în străinătate, organizatii si organisme
internationale care functionează în România etc.
Declaratia se depune ori de câte ori apar modificări
de natura începerii/încetării activitătii în documentele care reglementează
raporturile de muncă, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
Pentru fiecare contribuabil care obtine venituri sub
formă de salarii din străinătate pentru activitatea desfăsurată în România,
definit la art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, se
completează si se depune câte o declaratie.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se completează în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială îsi are sediul persoana fizică sau juridică la care îsi
desfăsoară activitatea contribuabilul;
- copia se păstrează de către persoana fizică sau
juridică la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul.
Declaratia se pune gratuit la dispozitie persoanelor
fizice sau juridice mentionate, la solicitarea acestora.
A. Date referitoare la persoana fizică sau juridică
la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
Cod de înregistrare fiscală - se completează, după caz,
dacă persoana fizică sau juridică la care îsi desfăsoară activitatea
contribuabilul este înregistrată fiscal si are atribuit cod de înregistrare
fiscală, conform legislatiei române.
Adresa sediului - se completează adresa sediului
persoanei fizice sau juridice la care contribuabilul îsi desfăsoară
activitatea.
B. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - se completează adresa de
domiciliu.
Cod numeric personal - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil.
C. Date privind situatia contribuabilului
1. Documentul care reglementează raportul de muncă -
se înscriu numărul si data documentului în baza căruia contribuabilul îsi
desfăsoară activitatea.
2. Data începerii activitătii - se completează
în cazul unui raport de muncă nou, înscriindu-se data începerii activitătii
prevăzută în documentul care reglementează raportul de muncă.
3. Data încetării activitătii - se completează
în cazul încetării raportului de muncă, înscriindu-se data încetării
activitătii prevăzută în documentul care reglementează raportul de muncă.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obtinute de către
persoanele fizice române fără domiciliu în România si de către persoanele
fizice străine care desfăsoară activitate în România”, cod 14.13.01.13/6
Declaratia se completează de către persoanele fizice
române fără domiciliu în România si de către persoanele fizice străine care îsi
desfăsoară activitatea în România si care obtin venituri sub formă de salarii
din străinătate.
Termen de depunere:
- lunar, în termen de 25 de zile de la expirarea lunii
pentru care s-a realizat venitul;
- ori de câte ori contribuabilul constată erori în
declaratia anterioară, prin completarea unei declaratii rectificative, situatie
în care se înscrie “X” în căsuta special prevăzută în acest scop*).
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se completează de către contribuabili sau
de către repre zentantii fiscali ai acestora, înscriind cu majuscule, citet si
corect toate datele prevăzute de formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială îsi are domiciliul (resedinta) contribuabilul;
- copia rămâne la contribuabil.
Organul fiscal va pune gratuit la dispozitie contribuabilului
declaratiile necesare pentru întregul an fiscal sau pentru întreaga perioadă de
activitate din cursul unui an, după caz.
A. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - persoanele fizice cu domiciliul în
România completează adresa de domiciliu, iar ceilalti contribuabili, adresa
resedintei în România.
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil, sau numărul de identificare
fiscală atribuit de Ministerul Finantelor Publice cu ocazia înregistrării
fiscale, după caz.
Documentul care reglementează raportul de muncă - se
înscriu numărul si data documentului în baza căruia contribuabilul îsi
desfăsoară activitatea.
Perioada de activitate - se
înscrie perioada de activitate cuprinsă în documentul care reglementează
raportul de muncă.
B. Date referitoare la persoana fizică sau juridică
la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
Cod de înregistrare fiscală - se completează,
după caz, dacă persoana fizică sau juridică la care îsi desfăsoară activitatea
contribuabilul este înregistrată fiscal si are atribuit cod de înregistrare
fiscală, conform legislatiei române.
Adresa sediului - se completează adresa sediului
persoanei fizice sau juridice la care contribuabilul îsi desfăsoară
activitatea.
C. Modul de calcul al impozitului pe veniturile sub
formă de salarii din străinătate
1. Venit brut - se înscrie suma veniturilor în
bani si/sau în natură realizate de contribuabil în luna de raportare.
2. Contributii obligatorii datorate potrivit legii -
se înscrie suma totală a contributiilor obligatorii datorate de contribuabil în
luna de raportare, potrivit legii (rd. 2a + rd. 2b):
2a. contributia individuală de asigurări sociale -
se înscrie suma reprezentând contributia individuală de asigurări sociale,
datorată potrivit prevederilor legale;
2b. contributia pentru asigurări sociale de
sănătate - se înscrie suma reprezentând contributia pentru asigurările sociale
de sănătate, datorată potrivit prevederilor legale.
3. Venit net - se calculează ca diferentă între
venitul brut si contributiile obligatorii datorate potrivit legii (rd. 1 - rd.
2).
4. Impozit lunar datorat - se înscrie suma
impozitului calculat conform baremului lunar, stabilit prin ordin al
ministrului finantelor publice, aplicat asupra venitului net (rd. 3).
D. Date de identificare ale reprezentantului fiscal
Se completează numai în cazul în care obligatiile de
declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantii fiscali
desemnati de contribuabili.
Cod de înregistrare fiscală/Cod numeric personal - se
înscrie codul de înregistrare fiscală în cazul în care reprezentantul fiscal
este persoană juridică, respectiv codul numeric personal în cazul în care
reprezentantul fiscal este persoană fizică.
*)
Declaratia rectificativă se poate depune până în momentul initierii de către
organul fiscal a unei actiuni de control fiscal privind perioada la care se
referă.
Instructiuni de completare a formularului “Declaratie
informativă privind începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice române
fără domiciliu în România si persoanelor fizice străine care desfăsoară
activitate în România si care obtin venituri sub formă de salarii din străinătate”,
cod 14.13.01.13/6i
Declaratia se completează de către persoanele fizice
sau juridice la care îsi desfăsoară activitatea persoanele fizice române fără
domiciliu în România si de către persoanele fizice străine care îsi desfăsoară
activitatea în România si care obtin venituri sub formă de salarii din
străinătate.
În categoria persoanelor fizice sau juridice care au
obligatia să depună declaratia informativă sunt cuprinse: reprezentantele din
România ale unor firme, asociatii, fundatii sau organizatii cu sediul în
străinătate, organizatii si organisme internationale care functionează în
România etc. Declaratia se depune ori de câte ori apar modificări de natura
începerii/încetării activitătii în documentele care reglementează raporturile
de muncă, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
Pentru fiecare contribuabil care obtine venituri sub
formă de salarii din străinătate pentru activitatea desfăsurată în România,
definit la art. 2 alin. (1) lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001,
se completează si se depune câte o declaratie.
Declaratia se depune direct la registratura organului
fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandată.
Declaratia se completează în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a cărui
rază teritorială îsi are sediul persoana fizică sau juridică la care îsi
desfăsoară activitatea contribuabilul;
- copia se păstrează de către persoana fizică sau
juridică la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul.
Declaratia se pune gratuit la dispozitie persoanelor
fizice sau juridice mentionate, la solicitarea acestora.
A. Date referitoare la persoana fizică sau juridică
la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
Cod de înregistrare fiscală - se
completează, după caz, dacă persoana fizică sau juridică la care îsi desfăsoară
activitatea contribuabilul este înregistrată fiscal si are atribuit cod de
înregistrare fiscală, conform legislatiei române.
Adresa sediului - se completează adresa sediului
persoanei fizice sau juridice la care contribuabilul îsi desfăsoară
activitatea.
B. Date de identificare ale contribuabilului
Adresa - persoanele fizice cu domiciliul în
România completează adresa de domiciliu, iar ceilalti contribuabili, adresa
resedintei în România.
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate al fiecărui contribuabil, sau numărul de identificare
fiscală atribuit de Ministerul Finantelor Publice cu ocazia înregistrării
fiscale, după caz.
C. Date privind situatia contribuabilului
1. Documentul care reglementează raportul de muncă -
se înscriu numărul si data documentului în baza căruia contribuabilul îsi
desfăsoară activitatea.
2. Data începerii activitătii - se completează
în cazul unui raport de muncă nou, înscriindu-se data începerii activitătii
prevăzută în documentul care reglementează raportul de muncă.
3. Data încetării activitătii - se completează
în cazul încetării raportului de muncă, înscriindu-se data încetării activitătii
prevăzută în documentul care reglementează raportul de muncă.
1. Declaratie privind veniturile estimate din
cedarea folosintei bunurilor, cod 14.13.01.13/3p
1. Denumire: Declaratie privind veniturile estimate din
cedarea folosintei bunurilor
2. Cod: 14.13.01.13/3p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: estimarea veniturilor obtinute
din cedarea folosintei bunurilor
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sursa de venit
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
2. Declaratie privind veniturile estimate din
activităti independente, cod 14.13.01.13/4p
1. Denumire: Declaratie privind veniturile estimate
din activităti independente
2. Cod: 14.13.01.13/4p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: estimarea veniturilor obtinute
din desfăsurarea activitătilor independente
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
7. Se întocmeste de: contribuabil sau reprezentantul
fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sursa de venit
8. Circulă: - copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
3. Declaratie privind veniturile estimate din
activităti agricole, cod 14.13.01.13/9p
1. Denumire: Declaratie privind veniturile estimate
din activităti agricole
2. Cod: 14.13.01.13/9p
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: estimarea veniturilor obtinute
din activităti agricole de către contribuabilii care au optat pentru
determinarea venitului net în sistem real
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sursa de venit
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
4. Declaratie privind veniturile estimate pentru
asociatiile fără personalitate juridică, cod 14.13.01.13/1i
1. Denumire: Declaratie privind veniturile estimate
pentru asociatiile fără personalitate juridică
2. Cod: 14.13.01.13/1i
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire: pe ambele fete
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: declararea veniturilor si a
cheltuielilor estimate a
se realiza de către asociatiile fără personalitate
juridică
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: responsabilul
desemnat al asociatiei
8. Circulă: - originalul la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se află sediul asociatiei
- copia la asociatie
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al asociatiei.
5. Declaratie privind veniturile sub formă de
salarii din străinătate obtinute de către persoanele fizice române cu
domiciliul în România care desfăsoară activitate în România si de către
persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor
consulare acreditate în România, cod 14.13.01.13/5
1. Denumire: Declaratie privind veniturile sub formă
de salarii din străinătate obtinute de către persoanele fizice române cu
domiciliul în România care desfăsoară activitate în România si de către
persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor
consulare acreditate în România
2. Cod: 14.13.01.13/5
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: declararea lunară a veniturilor
sub formă de salarii din străinătate, obtinute de către persoanele fizice
române cu domiciliul în România care desfăsoară activitate în România
7. Se întocmeste în: 2 exemplare
de: contribuabil sau reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal de
domiciliu
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
6. Declaratie informativă privind
începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice române cu domiciliul în România
care desfăsoară activitate în România si care obtin venituri sub formă de
salarii din străinătate, cod 14.13.01.13/5i
1. Denumire: Declaratie informativă privind
începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice române cu domiciliul în
România care desfăsoară activitate în România si care obtin venituri sub formă
de salarii din străinătate
2. Cod: 14.13.01.13/5i
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: furnizarea informatiilor
referitoare la data începerii si încetării activitătii contribuabilului
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: persoana fizică
sau juridică la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
8. Circulă: - originalul la organul fiscal
- copia la persoana fizică sau juridică la care îsi
desfăsoară activitatea contribuabilul
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
7. Declaratie privind veniturile sub formă de
salarii din străinătate obtinute de către persoanele fizice române fără
domiciliu în România si de către persoanele fizice străine care desfăsoară
activitate în România, cod 14.13.01.13/6
1. Denumire: Declaratie privind veniturile sub formă
de salarii din străinătate obtinute de către persoanele fizice române fără
domiciliu în România si de către persoanele fizice străine care desfăsoară
activitate în România
2. Cod: 14.13.01.13/6
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul declaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: declararea lunară a veniturilor
sub formă de salarii din străinătate, obtinute de către persoanele fizice
române fără domiciliu în România si de către persoanele fizice străine care
desfăsoară activitate în România
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: contribuabil sau
reprezentantul fiscal
8. Circulă: - originalul la organul fiscal de
domiciliu/resedintă
- copia la contribuabil
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
8. Declaratie informativă privind
începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice române fără domiciliu în
România si persoanelor fizice străine care desfăsoară activitate în România si
care obtin venituri sub formă de salarii
din străinătate, cod 14.13.01.13/6i
1. Denumire: Declaratie informativă privind
începerea/încetarea activitătii persoanelor fizice române fără domiciliu în
România si persoanelor fizice străine care desfăsoară activitate în România si
care obtin venituri sub formă de salarii din străinătate
2. Cod: 14.13.01.13/6i
3. Format: A4/t2
4. Caracteristici de tipărire:
- pe fată se tipăreste continutul delcaratiei
- pe verso se tipăresc instructiunile de completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: furnizarea informatiilor
referitoare la data începerii si încetării activitătii contribuabilului
7. Se întocmeste în: 2 exemplare de: persoana fizică
sau juridică la care îsi desfăsoară activitatea contribuabilul
8. Circulă: - originalul la organul fiscal
- copia la plătitorul de venit
9. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
9. Decizie de impunere pentru plăti anticipate cu
titlu de impozit privind venitul din cedarea folosintei bunurilor, cod
14.13.02.13/3a
1. Denumire: Decizie de impunere pentru plăti
anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea folosintei bunurilor
2. Cod: 14.13.02.13/3a
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire:
- pe o singură fată
- se poate utiliza si echipament informatic pentru
editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: stabilirea plătilor anticipate cu
titlu de impozit
7. Se întocmeste în: 3 exemplare de: organul fiscal în
a cărui rază teritorială se află sursa de venit
8. Circulă: - un exemplar la contribuabil
8. Circulă: - un exemplar la organul fiscal de
domiciliu
8. Circulă: - un exemplar la organul fiscal în a
cărui rază teritorială
8. Circulă: - se află sursa de venit
9. Se arhivează: copia se arhivează la dosarul fiscal
al contribuabilului.
10. Decizie de impunere pentru plăti anticipate cu
titlu de impozit privind venitul din activităti independente - comerciale si din profesii libere, cod
14.13.02.13/4a
1. Denumire: Decizie de impunere pentru plăti
anticipate cu titlu de impozit privind venitul din activităti independente -
comerciale si din profesii libere
2. Cod: 14.13.02.13/4a
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire:
- pe o singură fată
- se poate utiliza si echipament informatic pentru
editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: stabilirea plătilor anticipate cu
titlu de impozit
7. Se întocmeste în: 3 exemplare de: organul fiscal în
a cărui rază teritorială se află
sursa de venit
8. Circulă: - un exemplar la contribuabil
8. Circulă: - un exemplar la organul fiscal de
domiciliu
8. Circulă: - un exemplar la organul fiscal în a
cărui rază teritorială se află sursa de venit
9. Se arhivează: copia se arhivează la dosarul fiscal
al contribuabilului.
11. Decizie de impunere pentru plăti anticipate cu
titlu de impozit privind venitul din activităti agricole, cod 14.13.02.13/9a
1. Denumire: Decizie de impunere pentru plăti
anticipate cu titlu de impozit privind venitul din activităti agricole
2. Cod: 14.13.02.13/9a
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire:
- pe o singură fată
- se poate utiliza si echipament informatic pentru
editare si completare
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează la: stabilirea plătilor anticipate cu
titlu de impozit
7. Se întocmeste în: 3 exemplare de: organul fiscal în
a cărui rază teritorială se află sursa de venit
8. Circulă: - un exemplar la contribuabil
- un exemplar la organul fiscal de domiciliu
- un exemplar la organul fiscal în a cărui rază
teritorială se află sursa de venit
9. Se arhivează: copia se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.